Pietert schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:58:
Weer een recruitment rollercoaster aan het doormaken hier. Eentje uit het boekje.
Recruiter komt met opdracht, sweet talk over mijn C.V, skills, ervaring, golvende Viking baard en de twinkeling in mijn ogen.
Opdrachtomschrijving is summier maar ze zijn heel enthousiast over mijn C.V, de klant wil dat ik snel kan beginnen. Ik ben geïnteresseerd in het bedrijf, de rol en de verandering die ze willen doormaken. Eerste fase van hurry up and wait is geactiveerd.
Klant is enthousiast, een 'goed tarief' moet makkelijk kunnen volgens de recruiter. Hij kent mijn tarief.
Er moet snel een gesprek gepland worden en ik geef drie dagen en tijdstippen door en zal meer horen.
Radiostilte van 2 dagen, ik bel 2 keer en informeer of ik die tijdstippen nog vrij moet houden. We plannen twee nieuwe tijdstippen in de week erna.
Radiostilte van 3 dagen, ik informeer weer of ik die tijdstippen nog vrij moet houden, ik dacht dat er haast was?
Opeens is het tarief toch wat te hoog, er is overleg geweest met de klant en er moet 10 euro af. Recruiter levert naar eigen zeggen zelf ook in, 5-10%. Is het nou 5 of 10%? Daar heeft ie geen duidelijk antwoord op. In eerdere gesprekken gaf hij aan dat ze een fee ontvangen en verder niet meer dan 5% per uur, nu is dat opeens onduidelijk.
Heb sterk het vermoeden dat de vraag om tarief te verlagen komt omdat ik te actief reageer en ook wel zin heb in de rol. Kijken of ze er mee weg kunnen komen om meer winst te maken
Heb aangegeven graag het gesprek te hebben met de opdrachtgever voordat ik enige concessie kan doen in tarief. Dat tarief bespreek ik doorgaans liever met de opdrachtgever direct. De rol van een recruiter is om te weten in welke range ze iemand aanbieden en niet om dat vooraf uit te onderhandelen. Anders loop ik het risico dat twee keer te moeten doen.
Wat is jullie ervaring met de 'tarief moet toch wat omlaag na een eerste enthousiastere we willen je snel hebben en je bent er geknipt voor-fase"?
Is dit een herkenbaar spel of gewoon een logische gang van zaken die vaker voorvalt en is mijn wantrouwen voor recruiters hier onterecht?
Je status is me niet helemaal duidelijk, heb je wel al een eerste ronde (succesvol) gehad, en gaat het nu over contract/tariefonderhandelingen, of moet je ben je nog op die eerste ronde aan het wachten?
Klant is enthousiast heb je alleen van de recruiter gehoord?
Die radiostiltes zijn wel een red flag.
10 euro eraf voordat het gesprek geweest is lijkt me onzin, waarschijnlijk willen ze je dan toch goedkoper proberen in te kopen, cq. heeft de recruiter jou alleen maar een worst voorgehouden, zat dat tarief er vanaf het begin al niet in (en zeker niet met een recruiter ertussen).
Ik zou tegenwoordig het spelletje meespelen, kijken hoe ver je komt met vage toezeggingen. Geen tarief per mail, of daarin twee zinnen verder het voorbehoud maken van mondelinge afspraken.
Dan bij de klant informeren voor welk tarief je nu écht op tafel ligt.
Als dan de marge niet die 5% is die recruiter er compleet tussenuit halen (in overleg met de eindklant, en met een eenmalige kennismakingsfee) . Zo heb ik het al een keer weten te spelen
Andere tactiek die ik ook toepas is de rechtstreekse lijntjes te gaan zoeken: Inhuurplatform of HR/recruiters van het bedrijf.
Wel onder het mom van: voor deze opdracht ben ik benaderd door een recruiter.
Ten eerste wil ik weten of jullie zaken doen met deze recruiter, en met freelancers in het algemeen.
Zo ja, dan wil ik dit netjes afhandelen.
Het heeft mijn interesse in het bedrijf en de soort werkzaamheden wel gewekt voor andere of latere opdrachten, waarbij ik me niet meer verbonden heb met de recruiter.
Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan met een bedrijf waarbij ik zogenaamd zou worden aangeboden door Morgan Black.
Maar goed de dame van HR was duidelijk. Geen zaken met MB, geen freelancers/ZZP'ers.
Dat was trouwens bij CZ. Die zijn trouwens wel geinteresseerd in ZZP'ers, maar alleen om ZZP zorgverzekeringen te verkopen..