Keyb schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:11:
[...]
Mocht het zover komen ben ik nog steeds niet van plan in dienst te gaan in de IT. Ik ga nog liever iets geheel anders doen buiten de IT als ik in loondienst zou moeten. Emigreren is ook een optie als het werken hier onmogelijk gemaakt wordt.
Wellicht zal dat voor mij ook ooit gaan gelden. Het gaat momenteel behoorlijk waardeloos qua medische wereld. Ik ben vooral in Nederland vanwege de injecties in mijn trommelvliezen die ik krijg voor mijn Ménière.
De arts die ik 13 jaar heb gehad, zit ziek thuis en gaat mogelijk vervroegd stoppen met werken. De vervangend arts was al gestopt met werken en zijn contract loopt in maart af. Hij deed de behandeling tot nu toe, maar de andere artsen zien ‘het nut van de behandeling niet’. Zij hebben tevens het dossier van het duizeligheidscentrum niet gelezen, waarin staat dat de injecties een nuttige behandeling zijn.
Tel daarbij de enorme kostenposten op die het kabinet-Jetten bedacht heeft en de onzekerheid over het verkrijgen van meer werk, dan ga je je wel even achter de oren krabben. In andere landen is de zorg vaak niet beter, maar kun je wel vrij goedkoop naar een privékliniek waar de zorg wel goed is.
Maar ja, dat voelt ook weer als weggepest worden. In ieder geval drukken de medische sores behoorlijk op mijn ondernemerschap. Ik heb gewoon minder capaciteit doordat ik de hele dag duizelig achter de laptop zit.
Je zou dit offtopic kunnen noemen, maar ik denk dat het een goede inkijk geeft van waar je als chronisch zieke zzp’er tegenaan loopt. Emigreren lijkt dan zo gek nog niet. Voor mijn gevoel geef je de strijd dan wel redelijk op.