• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:29
gem-p schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:39:
[...]

Met de kanttekening dat het bij die ene wekelijkse update om 11u blijft en dat je om een uur of 13 weer buiten dat kantoor staat. Maar zonwerkt het meestal niet bij opdrachtgevers. Die verwachten nog steeds dat je 1 of 2 dagen per week een hele dag op hun mooie kantoor naast de rest van het team werkt.
Niet perse. Ik zit nu samen met een andere freelancer op een porteringsklus.
(bijna) Elke maandag om 10 project update meeting. Of ik erna daar blijf werken of naar huis ga is aan mij.

Ik ben al meerdere keren wegens hitte en zo om 12 (na de lunch) naar mijn thuiskantoor gegaan, geen probleem.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:12
jadjong schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Hoe doet men dit met partijen die daadwerkelijk als leverancier in de strijd zitten en ook zo gezien worden?
Tja maar die zijn leverancier van een dienst of product (gaat niet over 1pitters), die komen niet binnen via inhuurdesken. Die hebben een ander contract met “Verwerkersovereenkomst”.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:29
Ik denk echt dat als men concreet een ondergrens aan inhuurtarief gaat hanteren, je best kan stellen dat alles onder die grens een bepaalde bescherming nodig heeft, maar daarboven moet je men gewoon lekker gaan laten ondernemen. En al zit er straks iemand al 10 jaar ingehuurd op een opdracht: als die organisatie kan verantwoorden dat men elk jaar opnieuw kiest voor nog een jaartje flexibele inzet van persoon A of B, en zolang diegene alle belastingen netjes afdraagt: wie kan er dan nog klagen?
Dit inderdaad. Ik zat zelf aan de ondergrens van minimaal 150% de werkgeverslasten van gelijke rol te denken. Dat zou voor de IT het tarief op minimaal 80 per uur fulltime zetten.

Daarmee schop je in 1 keer de uitbuiting aan de onderkant onderuit omdat ze dan duurder zijn dan vast personeel.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Mijn vraag is dan waarom dat elke maandag om elf uur moet. :P Dat je regelmatig statusupdates geeft is logisch en dat je daarvoor een vast moment voor afspreekt ook, alleen ga ik er dan wel van uit dat het een update is met slechts een enkele(of twee) uit de organisatie en niet iedereen die er zijdelings bij betrokken is. En als er dan toch meerdere personen aan die meeting deelnemen zou het alleen over jouw aandeel in het project moeten gaan. Geen algemene standup die iedere maandag plaats vindt maar daadwerkelijk "het Ernemmer vragenuurtje" in de agenda van iedereen.
Als alle projecten doorgesproekn worden is het wel raar ja, daarbij heb jij als ingehuurde niks te zoeken, maar een vast tijdstip om jouw project door te spreken met alle betrokkenen lijkt mij niks mis mee.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mgizmo schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Tja maar die zijn leverancier van een dienst of product (gaat niet over 1pitters), die komen niet binnen via inhuurdesken. Die hebben een ander contract met “Verwerkersovereenkomst”.
Praktisch gezien zijn die leveranciers hetzelfde, alleen door het circus met tussenpartijen en CV's opsturen waarna je aangemeld wordt bij HR behandelt men je als medewerker.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:10
Goed, het is mooi geweest.

Ik ga van fulltime ZZP, naar vier dagen per week een vaste dienstbetrekking in het onderwijs. De IT-markt gaat een kant op die ik niet wil volgen (LLMs in alles en overal) en ik heb de laatste jaren ook meer over mezelf geleerd, over wat me drijft. Ik wil de komende tijd iets gaan doen, waarvan ik het gevoel heb echt iets bij te dragen aan iets dat echt nuttig is.

De vijfde dag houd ik nog als ZZP-dag, om les te geven bij de partijen voor wie ik dat nu al doe.

Mocht 't na het eerste jaar toch anders lopen, dan bestaat m'n bedrijf gewoon nog en kan ik altijd weer terugkomen. Maar op zijn minst een heel jaar geen consultancy meer.

Liege, liege, liegebeest!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:46
Imo moet je ook weer waken voor het tegenovergestelde.
Angstvallig alles maar anders doen, onregelmatig, om maar anders te zijn dan de opdrachtgever.

--

Uitleg van mijn manager destijds (overheid) was dat
- inhuur dus externen allemaal als een detachering/extra handjes behandelt maar daardoor wel door minder hoepels hoefde te springen mbt aanbestedingen.
- inkoop projecten uitzet met kop/staart waarbij dus ook de marktverkenning/tender aanbesteding etc etc hoepels allemaal worden doorlopen

De reden dat zij iig niet gingen veranderen qua inhuur is
a. process (nog) niet op ingericht
b. huidige marktwerking geeft ook al op de hudiige uitvragen genoeg response, dus geen noodzaak om te veranderen.

Laten we wel zijn, als persoon of als bedrijf verander je pas als het moet of je het zelf wilt.

Dit was meer dan een jaar geleden uitgesproken. De markt is er volgens mij niet veel beter op geworden zo ondertussen.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:30
wvdl schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Veel moeite kom ik nu achter.

Heb onlangs samen met nog een paar een uitzend BV opgericht waarbij we dus gewoon werknemer zijn. Maar dan valt dus alles onder de WTTA idd en dat zijn flinke haken en ogen.
Puur alleen al voor het hebben van een legitieme uitzend/detacherings bedrijf.
(ik zie dit ook als killing voor uniforce, omdat iedereen dan een 1-mans uitzend bedrijf is met een flinke overhead aan kosten)

Daarom hebben wij onzelf ook opengesteld voor anderen. Dus mocht je meer willen weten stuur maar een DM/PM. Wij vinden namelijk wel dat we de beste fiscale voordelen kunnen bieden van alle midlance achtige andere opties ;-)
Zoek je mensen voor een midlance-dienstverband of mede eigenaren van de BV? Want in 1 van die 2 heb ik echt geen interesse ;)

• wvdl
fry77 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:30:
[...]

Zoek je mensen voor een midlance-dienstverband of mede eigenaren van de BV? Want in 1 van die 2 heb ik echt geen interesse ;)
Het doel is om zonder last van Wet DBA klussen aan te kunnen nemen, als mede-eigenaar (DGA) val je nog steeds onder wet dba. Op papier ben ik dus ook geen eigenaar :-)

opties:
1 midlance-dienstverband, als je puur alleen wet dba proof klussen wilt aannemen
2 dga, als je mee wilt helpen/werken aan de uitzend bv ansich hoor ik graag hoe & wat je denkt te brengen als meerwaarde :-D

vooralsnog ben ik nergens een cosntructie tegengekomen waar je DGA bent en geen last hebt van wet dba (een multi uniforce constructie zie ik daarin ook niet als oplossing gezien uniforce/dubv ook door vele partijen wordt uitgesloten)

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:07
Dat zou toch kunnen als je met een paar bekenden die je vertrouwt een eigen bv opricht. Allemaal een evenredig deel van de aandelen, en een commissaris aanwijzen die bestuurders kan ontslaan.

Als ik het goed begrijp kun je dan in loondienst in je eigen bedrijf. Komt wel een hoop administratie bij voor Stipp, WTTA en loonstroken/premies.

Winst die overblijft na salarissen en andere kosten kun je uitkeren aan aandeelhouders.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

DomiGijzen

Iets met Data

@wvdl domme vraag misschien. Maar welk probleem lost dit op?

Grz D. | GijzenDMA.com

• wvdl
DomiGijzen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:00:
@wvdl domme vraag misschien. Maar welk probleem lost dit op?
Voor freelancers, zoals mij, die vooral in (devops) teamverband werken worden.
Veel bedrijven weren nu freelancers vanwege wet dba zonder zelf hun inhuur beleid te willen herzien.
Mijn financiële adem is iig korter dan die van de meeste bedrijven en dan helpt de huidige marktwerking ook nog eens niet mee (over de gehele linie in mijn vakgebied minder opdrachter/meer aanbod vanuit detachering)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:39

Tylen

Neem mij niet te serieus

Kan er geen apart topic voor dit hele wetdba "probleem" geopend worden?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Shinji
  • Laatst online: 12:23
wvdl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:23:
[...]

Voor freelancers, zoals mij, die vooral in (devops) teamverband werken worden.
Veel bedrijven weren nu freelancers vanwege wet dba zonder zelf hun inhuur beleid te willen herzien.
Mijn financiële adem is iig korter dan die van de meeste bedrijven en dan helpt de huidige marktwerking ook nog eens niet mee (over de gehele linie in mijn vakgebied minder opdrachter/meer aanbod vanuit detachering)
Maar, je hebt zijn vraag niet beantwoord toch? Welk probleem los je op? Je bent zelf DGA toch? Dus nog steeds gebonden aan wet DBA, dus voor jou lost het niks op lijkt me. Voor mensen die je in een midlance constructie hebben misschien wel, maar daar zijn er een heleboel van.

• wvdl
zapure schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:26:
Dat zou toch kunnen als je met een paar bekenden die je vertrouwt een eigen bv opricht. Allemaal een evenredig deel van de aandelen, en een commissaris aanwijzen die bestuurders kan ontslaan.

Als ik het goed begrijp kun je dan in loondienst in je eigen bedrijf. Komt wel een hoop administratie bij voor Stipp, WTTA en loonstroken/premies.

Winst die overblijft na salarissen en andere kosten kun je uitkeren aan aandeelhouders.
Klopt, zoiets zou je ook kunnen doen.
Dat is het format dat DUBV/Uniforce hanteert, welke ook niet gewenst is door een paar bedrijven.
Dat zou toch kunnen als je met een paar bekenden die je vertrouwt een eigen bv opricht.
Hier 2 jaar geleden mee begonnen met naar te kijken. Maar niemand wilde zelf al vrijwiliig hierin stappen (want niet meer zelfstandig en fiscaal toch altijd een stap terug). Dus elke keer waren een paar die dan wel/niet wilden want net weer nieuwe zzp opdracht enzo. Dus het kwam er nooit van.

Alleen volgend jaar dus WTTA waarbij je dit jaar een NEN-4400-1 aanvraag moet hebben lopen.
Dus met huidige groepje besloten nu toch preventief iets op te zetten want dat zal volgend jaar ellende worden (aanname) en mijn opdracht werd dit jaar ook stopgezet (zewillen geen zzpérs meer ivm wet dba)

Daarom dus gekozen voor een constructie/model die zo legitiem/wit is als maar kan, gewoon geen grijs gebied. Maar ook schaalbaar zonder dat je elke persoon moet/hoeft te vertrouwen.

• wvdl
Shinji schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:44:
[...]

Maar, je hebt zijn vraag niet beantwoord toch? Welk probleem los je op? Je bent zelf DGA toch? Dus nog steeds gebonden aan wet DBA, dus voor jou lost het niks op lijkt me. Voor mensen die je in een midlance constructie hebben misschien wel, maar daar zijn er een heleboel van.
Ik ben geen DGA, gewoon medewerker. Dacht dat dit duidelijk was, blijkbaar niet.

• Shinji
  • Laatst online: 12:23
wvdl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:47:
[...]

Ik ben geen DGA, gewoon medewerker. Dacht dat dit duidelijk was, blijkbaar niet.
Dan ben je in loondienst en hoort het sowieso niet in dit topic toch? Ik volg het even niet meer.

• wvdl
Shinji schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:48:
[...]

Dan ben je in loondienst en hoort het sowieso niet in dit topic toch? Ik volg het even niet meer.
Mjah ik ben niet zo van het hokjes denken.

a. ik ben loondienstmedewerker. ( om dba klussen aan te nemen )
b. ik ben dga: 2 bv's (holdingbv + werk bv voor bepaalde diensten)
c. ik ben zzpér in een vof. (om nog losse klussen in het mkb te blijven doen)

Ik vind een titel als DGA ook totaal neit belangrijk, zolang ik maar kan doen/ondernemen wat ik wil ;-) Ik pas mij enkel wat aan aan de spelregels van de belastingdienst.

[ Voor 15% gewijzigd door wvdl op 02-09-2026 08:55 ]

• DomiGijzen
  • Nu online

DomiGijzen

Iets met Data

Zo een midlance kent ook risico's. Loon moet doorbetaald worden, andere plichten, etc. Wie draagt dat? Heb je er überhaupt financieel nog profijt van?

Dat samen met je andere constructies pleit wel voor de check of je ondernemend bent (maar dat wil je juist niet (of toch wel)). Maar ben ook bang dat je op een ander lijst "in de gaten houden" bij de belastingdienst een paar punten scoort :)

Ik zou dan toch wat meer focussen op andere opdrachten.

Grz D. | GijzenDMA.com

• wvdl
DomiGijzen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:04:
Zo een midlance kent ook risico's. Loon moet doorbetaald worden, andere plichten, etc. Wie draagt dat? Heb je er überhaupt financieel nog profijt van?
Op dit moment zeker niet winstgevend.
vanaf 5-6 man draait het break-even op kosten.
vanaf 13-15 pas in de zwarte cijfers met alle uren die we erin stoppen.
Dat is het risico van ondermen toch? (als loonmedewerker)
Dat samen met je andere constructies pleit wel voor de check of je ondernemend bent (maar dat wil je juist niet (of toch wel)).
wet dba gaat niet of jij als persoon ondermend bent, maar per opdracht(arbeidsrelatie) die je doet.
In de vele (kromme) voorbeelden komt dit ook wel naar voren. Je kan oa prima 3 opdrachtgevers tegelijk hebben waarvan 1 wordt gekenmerkt als schijnzelfstandig en 2 als wel legitiem.

De vervolgstap is dan vanuit de belastingdienst, als die opdracht(en) niet meer meedoen aan zijn 'ondernemerschap', is ie dan nog wel ondernemer geweest voor dat jaar? wordt dat ook nog eens negatief beoordeelt, krijg je niet alleen de wet dba loon ellende maar ook nog eens het terugbetalen van je ondernemingsvoordelen.

----

Als jij vanuit loondienst, vanuit welke detachering/midlance bedrijf dan ook die NEN-4400-1 gecertificeerd is, ga je geen last hebben met wet dba voor de opdrachten. want je hebt al vastgesteld dat er een relatie is met gezag en daarvoor dus in loondienst bent.
Ik zou dan toch wat meer focussen op andere opdrachten.
Mijn voorspelling is dat het vanaf volgend jaar alleen maar erger gaat worden (in mijn vakgebied).
Dat probeer ik hier mee voor te zijn. risico en keuze van mijn kant dus :-D

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:59
Is het niet interessanter om je te richten op DBA-proof opdrachten ipv al deze constructies?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:08
Het is al vaker gezegd maar wat heb je aan al die constructies als de opdrachten gewoon opdrogen?

Vooralsnog kun je "gewoon" als "schijnzelfstandige" jarenlang ergens zitten zonder problemen. Ik heb nog geen 1 rechtszaak voorbij zien komen waar er een regulieren controle was op schijnzelfstandigheid en dat er een opdrachtnemer is aangepakt. Alle rechtszaken komen voort uit conflicten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.

• fry77
wvdl schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:44:
[...]

Klopt, zoiets zou je ook kunnen doen.
Dat is het format dat DUBV/Uniforce hanteert, welke ook niet gewenst is door een paar bedrijven.

[...]

Hier 2 jaar geleden mee begonnen met naar te kijken. Maar niemand wilde zelf al vrijwiliig hierin stappen (want niet meer zelfstandig en fiscaal toch altijd een stap terug). Dus elke keer waren een paar die dan wel/niet wilden want net weer nieuwe zzp opdracht enzo. Dus het kwam er nooit van.

Alleen volgend jaar dus WTTA waarbij je dit jaar een NEN-4400-1 aanvraag moet hebben lopen.
Dus met huidige groepje besloten nu toch preventief iets op te zetten want dat zal volgend jaar ellende worden (aanname) en mijn opdracht werd dit jaar ook stopgezet (zewillen geen zzpérs meer ivm wet dba)

Daarom dus gekozen voor een constructie/model die zo legitiem/wit is als maar kan, gewoon geen grijs gebied. Maar ook schaalbaar zonder dat je elke persoon moet/hoeft te vertrouwen.
Wij liepen tegen hetzelfde aan. Iedereen wil, niemand doet. Het kerngroepje waar ik mee bezig had het ook niet nodig, we hebben allemaal geen maand zonder opdracht gezeten. Al die extra regels maken het idd lastiger, maar ook duidelijker: als je mee wilt doen, betaal je ook mee aan al die ellende. Dan wet iedereen dat je skin inthe game hebt en dus serieus bent.

Maar goed, ik heb het primair anders opgelost. Gewoon een bv met economische waarde en activiteit ook als ik geen uurtje factuurtje project heb. Kijk daar maar eens doorheen BD :D

• wvdl
Ascension schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:56:
Is het niet interessanter om je te richten op DBA-proof opdrachten ipv al deze constructies?
ColeJ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:03:
Het is al vaker gezegd maar wat heb je aan al die constructies als de opdrachten gewoon opdrogen?

Vooralsnog kun je "gewoon" als "schijnzelfstandige" jarenlang ergens zitten zonder problemen. Ik heb nog geen 1 rechtszaak voorbij zien komen waar er een regulieren controle was op schijnzelfstandigheid en dat er een opdrachtnemer is aangepakt. Alle rechtszaken komen voort uit conflicten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.
Dat heb ik oa de laatste 2 jaar gedaan.
Maar
a. de markt is minder goed geworden (zoals je aangeeft ColeJ
b. bedrijven sluiten zzp'ers uit

gevolg:
1. dus dan zie ik bij de bedrijven die wel zzp'ers accepteren ook gewoon 10-15 cv's binnenkomen voor 1 plek.
2. race-to-the-bottom, ik zie weer mensen tarieven van 80 euro accepteren voor senior rol bij bedrijven die zzp'ers accepteren
3. bank zitten, (ken ook geneog die voor het eerst sinds jaren op de bank zitten)

Hierop gebaseerd deze keuzes genomen zodat ik nog wel toegang heb tot een brede vijver.
Dat heeft zich dus ook al indirect uitbetaald door op een klus te kunnen bedingen waar geen andere senior zat en ik dus 15 per uur euro meer heb kunnen vragen tov mijn vorige opdracht.

• fry77
Btw, voor degene die denken 'extern ondernemerschap??

De BD stelde tijdens mijn controle al meteen 'geen website = geen onderneming' dus stap 1 heb je zo gedaan. Ook al werk je met laptops van opdrachtgever, je kunt nog steeds eigen laptop hoes met logo gebruiken, eigen pennen, eigen schrijfblok. Veel complexer dan dit word het echt niet.

• DomiGijzen
  • Nu online

DomiGijzen

Iets met Data

fry77 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:30:

De BD stelde tijdens mijn controle al meteen 'geen website = geen onderneming' dus stap 1 heb je zo gedaan. Ook al werk je met laptops van opdrachtgever, je kunt nog steeds eigen laptop hoes met logo gebruiken, eigen pennen, eigen schrijfblok. Veel complexer dan dit word het echt niet.
Laptop hoes is wel een goede. Nog niet aan gedacht. Pennen en schrijfblokken met logo zijn om overel "te vergeten" toch? Uiteraard zonder aantekeningen ;)
Bij de huidige opdracht weer een laptop van daar en twijfel of ik het kan maken om de achtergrond te voorzien van mijn logo? Heb ik op mijn zakelijk devices uiteraard wel.

Heb hier een banner (bouwhek formaat) liggen die links en rechts op (kleine) festivals/activiteiten hangt. Het leuke is dat sommige van die kleine festivals nu wat groter worden. Of ik er ooit een extra klant door binnenhaal betwijfel ik wel. Maar dat soort stichtingen/verenigingen is geholpen met iedere cent die gesponsord wordt.

Grz D. | GijzenDMA.com

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25

Yucon

*broem*

DomiGijzen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:42:
[...]

Heb hier een banner (bouwhek formaat) liggen die links en rechts op (kleine) festivals/activiteiten hangt. Het leuke is dat sommige van die kleine festivals nu wat groter worden. Of ik er ooit een extra klant door binnenhaal betwijfel ik wel. Maar dat soort stichtingen/verenigingen is geholpen met iedere cent die gesponsord wordt.
Dit moet je wel goed inkleden. Donaties/sponsoring aan niet-ANBI doelen kun je niet aftrekken, ondanks dat dat vaak wel gezegd wordt. Maar er is een simpele workaround; je sponsort niet maar je betaalt voor het tonen van je logo. Dan is het ineens reclame. Wel even afspreken dat ze het ook zo op de factuur zetten.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25

Yucon

*broem*

fry77 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:30:

Dat. En ik zie (of iig zag) hier in het topic ook nogal eens wat mensen die stug volhouden 'geen site nodig te hebben' en dat soort dingen. Dat kan zijn, maar soms is het beter gewoon niet te koppig te zijn en mee te veren. Als de belastingdienst dit belangrijk vindt dan is het maar belangrijk. In het verlengde hiervan lijkt het me ook een simpel vinkje om voor zeg 200 euro een logo te laten ontwerpen. Het maakt niet uit of je het zelf kan of niet.. het ziet gewoon op papier beter uit als je het met een factuur in de boeken hebt staan. En het gaat uiteindelijk maar over weinig geld.
Pagina: 1 ... 675 676 Laatste