adesign schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:50:
Ik ben met mijn opdracht per 1 mei begonnen voor een half jaar contract. Er zit 1 recruiter tussen en 1 groot bekend IT detacheerder bedrijf. Tussen mij en de eindklant zitten dus 2 partijen die aan mij verdienen. Door wederzijds tevredenheid wordt mijn contract verlengd voor 6 maanden. Is het fair om nu tijdens deze verlenging al (na 6 maanden) een indexering (2,7% = 2,50 euro) toe te passen op mijn uurtarief vanaf 1 januari?
Een nieuw contract = nieuwe onderhandelingen.
En daarbij mag je natuurlijk gewoon een ander tarief hanteren. Zorg dat je een uitleg kunt geven waarom je van mening bent dat het verschil te verklaren is, aangezien de eindklant (en tussenpartijen) al weten voor welk tarief je nu ingehuurd bent.
Voorbeeld uit mijn eigen situatie:
Ik was een jaar op reis geweest, zonder te werken. Daarna een opdracht aangenomen op basis van een wat lager tarief, om gemakkelijker weer te kunnen starten. Na 7 maanden loopt dat initiële contract af en wil de klant me graag behouden op het project, én een ander project ernaast gaan doen.
Nieuw contract, nieuw opdrachtomschrijving en dus ook een nieuw tarief. Én daarbij een (schimmige) tussenpartij er tussenuit gehaald.
Mijn nieuwe tarief is ruim hoger, klant betaald minder omdat de schimmige tussenpartij eruit is, en de vaste inhuurpartij behoudt haar marge.
Vaste inhuurpartij vond er iets van hoeveel ik mijn tarief wilde verhogen. Mijn uitleg is simpel: dit is mijn normale tarief, het voorgaande was zoals aangegeven een lager instaptarief na een tijdje weg te zijn geweest. Take it or leave it. Daarnaast is er niemand op achteruit gegaan, behalve de partij die we er allemaal uit wilden hebben.