• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Crazy D

I think we should take a look.

ls789 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:05:
[...]

Dus dan is 50% van het bedrag willekeurig en die andere 50% via die <450 euro regeling? Moet je dit dan apart opvoeren of gewoon als kosten indienen in m’n boekhoudpakket
Nee, normaal schrijf je af in 5 jaar. Dus stel je iPad kost precies 500 euro, is dat elk jaar 100 euro "kosten". Met willekeurig afschrijven is het nog steeds een investering maar kun je in het 1e jaar 250 euro afschrijven, en daarna schrijf je de resterende 250 euro af in 4 jaar (62,50 per jaar dus).

Exact expert nodig?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12 14:27
Wietjerr schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:43:
Ja ben al wel benaderd voor eventueel ZZP klussen maar dan vaak voor 3 maanden, ik weet niet of het normaal is.
Ja, meestal wordt dan dan elke 3 maanden verlengd. Als je gaat wachten op een contract voor 12 maanden; dat gaat niet gebeuren :) 3 of 6 maanden zijn het meest gangbaar.

https://niels.nu

• Hydra
ID-College schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:19:
Idd. Dit jaar is er een eenmalige regeling om tot 50% af te schrijven. Daar kan je gebruik van maken als je nog dit jaar koopt.. Zie https://www.belastingdien...ing-bedrijfsmiddelen-2023
Oh wow, goed om te weten. Nu moet ik nog ff uitvogelen hoe ik dat in MoneyMonk moet boeken dan. Heb een nieuwe iPhone gekocht en moet dat dan nog ff aanpassen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:28:
[...]

Oh wow, goed om te weten. Nu moet ik nog ff uitvogelen hoe ik dat in MoneyMonk moet boeken dan. Heb een nieuwe iPhone gekocht en moet dat dan nog ff aanpassen.
Ik denk dat je er meerdere 'bezittingen' van moet maken. Moneymonk gebruikt een lineair afschrijfschema dus ik denk niet dat dit soort sprongen kunnen.

edit:

https://www.moneymonk.nl/...-de-bezittingen-module-af

en

https://www.moneymonk.nl/help/40

Voor dit laatste kun je de boekingen die de bezittingenmodule zelf voor wat betreft de afschrijvingen maakt kopieren en wijzigen.

[ Voor 23% gewijzigd door Yucon op 06-11-2023 21:37 ]

• Hydra
Yucon schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:35:
Ik denk dat je er meerdere 'bezittingen' van moet maken. Moneymonk gebruikt een lineair afschrijfschema dus ik denk niet dat dit soort sprongen kunnen.
Ze hebben ook een YT filmpje om het volledig handmatig te doen, maar dat vind ik wat omslachtig. Heb ze ff een vraag gesteld hierover; misschien hebben ze een handiger manier.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07
Je administratie in een excel sheet bijhouden heeft soms toch wel z'n voordelen.

• Hielko
Crazy D schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:13:
[...]

Nee, normaal schrijf je af in 5 jaar. Dus stel je iPad kost precies 500 euro, is dat elk jaar 100 euro "kosten". Met willekeurig afschrijven is het nog steeds een investering maar kun je in het 1e jaar 250 euro afschrijven, en daarna schrijf je de resterende 250 euro af in 4 jaar (62,50 per jaar dus).
Klopt niet helemaal, 50% boek je in het eerste jaar EXTRA, en de resterende 250 schrijf je lineair af over alle vijf de jaren. Dus eerste jaar 300, dan 4 jaar lang 50.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ls789 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:13:
[...]

Ik koop ook vrijwel nooit spullen .. schrijf enkel de kosten van m’n boekhoudpakket af. Dus als ik eens iets aanschaf doe ik dit meestal via die <450 euro regel.
Zolang je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent kan je per jaar zoveel afschrijven als je wilt. Dus die x,y,z aanschaf van 8000.- ex BTW zet je tegenover een omzet van 8000.- en je aangifte is 0 euro.

• Hielko
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:02:
[...]

Zolang je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent kan je per jaar zoveel afschrijven als je wilt. Dus die x,y,z aanschaf van 8000.- ex BTW zet je tegenover een omzet van 8000.- en je aangifte is 0 euro.
Volgens mij is dat niet correct. Voorwaarde voor willekeurig afschrijven is o.a. dat je startersaftrek hebt.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:15
Als starter mag je volledig willekeurig afschrijven (dus ook volledig in 1 jaar). Zie https://www.belastingdien...willekeurig%20afschrijven.

• jadjong
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:08:
[...]

Volgens mij is dat niet correct. Voorwaarde voor willekeurig afschrijven is o.a. dat je startersaftrek hebt.
Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent....

• Hielko
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:22:
[...]

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent....
Dat is OOK noodzakelijk om willekeurig te mogen afschrijven.

• jadjong
  • Niet online
Beide zijn bij ls789 niet van toepassing.

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12 22:04
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:38:
Hmm zo interpreteer ik het ook niet eigenlijk - ik dacht dat ik mocht afschrijven maar wel tegen de regels die gelden voor ondernemers - ik heb alleen geen recht op voordelen als investeringsaftrek etc

Zo staat het ook op de website van de belastingdienst

• ls789
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:02:
[...]

Bent u géén ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar hebt u wél inkomsten? Dan hebt u 'inkomsten uit overig werk'. U moet uw inkomsten opgeven in uw aangifte inkomstenbelasting. Voor de kosten die u daarvoor maakt, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. Maar u hebt geen recht op de ondernemersregelingen.

bron: https://www.belastingdien...anneer-u-ondernemer-bent/

zo heb ik het ook altijd begrepen vanuit m'n boekhouder. Maar blijft alsnog wel vaag..

• Hielko
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:38:
Ja, daarom dus dat ie niet willekeurig mag afschrijven... of praten we hier langs elkaar heen oid?

[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 06-11-2023 22:56 ]

• ls789
Hielko schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:56:
[...]

Ja, daarom dus dat ie niet willekeurig mag afschrijven... of praten we hier langs elkaar heen oid?
ah zo - ja die had ik inmiddels begrepen. Ik zit nu in dubio of ik een aankoop (ex btw 485) nu wel of niet in een keer mag afschrijven. Elk jaar een gedeelte vind ik teveel gedoe - waarschijnlijk heb ik al meer dingen laten liggen om die reden in de afgelopen 12 jaar haha. Al heel wat zakelijke dingen gekocht zonder dit op te geven (beetje laks soms..)

• Hielko
Klein beetje administratie om dingen linear in vijf jaar af te schrijven lijkt me toch wel de moeite waard.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-12 10:45
Crazy D schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:13:
[...]

Nee, de willekeurige afschrijving (van 50%) en de normale afschrijving zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan dus in je voorbeeld als je het bedrijfsmiddel op 1 januari 2023 betaald en in gebruik genomen hebt € 300 (€ 250 willekeurig, € 50 regulier) in 2023 afschrijven, en € 50 in de resterende jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 07-11-2023 01:56 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-12 12:20
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:36:
[...]

Ze hebben ook een YT filmpje om het volledig handmatig te doen, maar dat vind ik wat omslachtig. Heb ze ff een vraag gesteld hierover; misschien hebben ze een handiger manier.
Let me know zodra je wat van ze hoort :)

EU DNS: 86.54.11.100

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:25:
[...]

Ja, meestal wordt dan dan elke 3 maanden verlengd. Als je gaat wachten op een contract voor 12 maanden; dat gaat niet gebeuren :) 3 of 6 maanden zijn het meest gangbaar.
Niet is wel wel erg pessimistisch. Ik heb 3 klussen achter elkaar gehad met een contract voor een jaar...

• Hydra
jongetje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:40:
Niet is wel wel erg pessimistisch. Ik heb 3 klussen achter elkaar gehad met een contract voor een jaar...
Nouja, het is gewoon extreem uitzonderlijk. Punt is dus dat een 3 maanden contract prima is :)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit momenteel zelfs op een 2 jaar contract ;)

Overigens het willekeurig afschrijven hoeft helemaal niet in alle gevallen voordeliger te zijn. Vooral als je in die jaren wisselende omzetten hebt, kan het voordelig zijn om in een goed jaar meer af te schrijven. Dat zou je belastingvoordeel op kunnen leveren.

Persoonlijk vind ik het fijn om kosten te hebben in het jaar dat ik het geld uitgeef, maar dat hoeft belastingtechnisch niet voordeliger te zijn.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-12 11:48
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:25:
[...]

Wel gangbaar. Contract van een jaar kan ook. Uiteindelijk hebben beide partijen een opzegtermijn, dus je kunt er altijd onderuit.

Zelf vind ik kortere periodes ook meteen handig om het weer over tariefsverhoging te hebben. Ik heb afgelopen paar keer telkens 3 euro/u erbij gedaan. Niemand laat je daarvoor lopen en ik heb over een jaar nu 9 euro verhoging, dus mooie inflatiecorrectie.

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-12 13:30
Onlangs heb ik me voorgenomen te gaan freelancen. Ik heb met veel intresse hier gelezen.
Nu ben ik momenteel nog in loondienst, en ben ik me aan het voorbereiden.

Nu ben ik ook gaan lezen in mijn huidige AOK. Daar komt het welbekende concurentiebeding in voor:
Zonder de schriftelijke toestemming van de werkgever is het een werknemer niet toegestaan om binnen een straal van 50 kilometer rondom de locatie(s) van de werkgever direct of indirect een soortgelijke onderneming als die van de werkgever te starten, beheren, of er op welke manier dan ook bij betrokken te zijn, inclusief financiële belangen in vergelijkbare activiteiten.
Ik heb mijn kvk inmiddels geregistreerd op mijn woon adres en zit ik binnen die 50km van mijn huidige werkgever. Nu heb ik absoluut geen intentie om met mijn huidige werkgever te gaan concureren, in tegendeel zelfs. Dus ik ben van plan het gesprek aan te gaan met ze, maar zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben?

Ik zou het wel erg vervelend vinden als mijn huidige werkgever de deur dicht gooit.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mr.Jingles schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:29:
Onlangs heb ik me voorgenomen te gaan freelancen. Ik heb met veel intresse hier gelezen.
Nu ben ik momenteel nog in loondienst, en ben ik me aan het voorbereiden.

Nu ben ik ook gaan lezen in mijn huidige AOK. Daar komt het welbekende concurentiebeding in voor:

[...]

Ik heb mijn kvk inmiddels geregistreerd op mijn woon adres en zit ik binnen die 50km van mijn huidige werkgever. Nu heb ik absoluut geen intentie om met mijn huidige werkgever te gaan concureren, in tegendeel zelfs. Dus ik ben van plan het gesprek aan te gaan met ze, maar zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben?

Ik zou het wel erg vervelend vinden als mijn huidige werkgever de deur dicht gooit.
Hoe lang is het beding?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:25
@Mr.Jingles Dus de insteek is dat je schriftelijk toestemming vraagt, zo staat het letterlijk in de tekst hierboven. En dat doe je op een constructieve manier, misschien om een beetje begrip te kweken kun je onderbouwen waarom je als zelfstandige verder wilt. En zet duidelijk uiteen wat je intenties zijn.

Je geeft daarbij aan dat je niet uit bent op concurreren of bestaande opdrachtgevers van jouw werkgever voor een afgesproken periode niet te benaderen, dan lijkt mij dat je dat heel netjes doet. Wanneer je werkgever onredelijk reageert kun je 2 dingen doen, je verlies nemen of een brief per advocaat sturen en als het de spuigaten uitloopt naar de kantonrechter (lijkt mij)

Een beding geld meestal voor een jaar, als het niet verduidelijkt wordt is het al lastig om stand te laten houden, als de termijn te lang is is het ook onredelijk. Dat zijn allemaal factoren dat als je naar de kantonrechter moet, in jouw voordeel werken.

discogs

• Mr.Jingles
Voor dit deel staat geen termijn in mijn AOK.
1. De werkgever hecht grote waarde aan het concurrentie- en relatiebeding om te waarborgen dat specifieke en waardevolle technologische, product- en klantkennis niet ongevraagd buiten het bedrijf terechtkomen, en om te voorkomen dat klanten vertrekken als gevolg van de overgang van een werknemer. Zowel kennis als klanten vormen namelijk de essentiële pijlers van de bedrijfsactiviteiten van de werkgever. Daarom is een concurrentie- en relatiebeding noodzakelijk voor werknemers die de functie van Consultant uitoefenen. In deze functie hebben ze toegang tot bedrijfsgeheimen en onderhouden ze contact met zowel bestaande als nieuwe klanten van de werkgever. Dit maakt het onredelijk nadelig voor de werkgever als een werknemer overstapt naar een concurrent.

2. Zonder de schriftelijke toestemming van de werkgever is het een werknemer niet toegestaan om binnen een straal van 50 kilometer rondom de locatie(s) van de werkgever direct of indirect een soortgelijke onderneming als die van de werkgever te starten, beheren, of er op welke manier dan ook bij betrokken te zijn, inclusief financiële belangen in vergelijkbare activiteiten.

3. Het is de werknemer verboden om gedurende een periode van één jaar na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst op enigerlei wijze zakelijke contacten aan te gaan of te onderhouden met relaties van de werkgever. Eveneens is het verboden betrokken te zijn bij het veranderen van de zakelijke relatie van de werkgever met derden. Onder relaties van de werkgever worden alle natuurlijke en rechtspersonen verstaan waarnaar de werkgever gedurende de 12 maanden voorafgaand aan de beëindiging van de arbeidsovereenkomst een offerte of factuur heeft verstuurd, inclusief (rechts)personen waarmee de werkgever in onderhandeling is (geweest) om diensten en/of producten te leveren.

4. Tevens is het de werknemer gedurende een periode van 2 jaar na het einde van het dienstverband verboden om activiteiten te ondernemen die tot doel hebben om, direct of indirect, personeel van de werkgever weg te lokken en/of op enigerlei wijze te stimuleren om in dienst te treden bij de werkgever of bij een andere werkgever.
Ik denk dat het duidelijk dat ik gewoon gesprek moet aan gaan, ik had gehoopt dat het iets milder zou staan in mijn AOK, maar helaas :X

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Jingles op 07-11-2023 09:51 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:16
Alles langer dan een jaar moet al een zwaarwegend belang zijn. Ik weet niet bij wat voor bedrijf je nu zit en welke functie je hebt, maar 2 jaar lijkt me al onredelijk bij punt 4.

En als er geen termijn bij punt 2 staat, kun je het ook lezen alsof het alleen geld zolang je daar in dienst bent ;)

• stefxx
Ook punt 3 kan onredelijk zijn, als het een hele grote onderneming betreft waar je nu in dienst bent. Als jij geen contact hebt gehad met een relatie, en dus ook niet betrokken bent bij offertes of opdrachten is dat veel te breed...

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:56
@Mr.Jingles Je moet het ermee doen, maar de manier waarop dit geformuleerd is laat me een werkgever zien die weinig vertrouwen heeft in eigen kennis en kunde. Het gaat uit van wantrouwen.

Persoonlijk wilde ik niet eens werken voor de klanten van mijn ex-werkgever, tenminste, niet uit mijn beweging. Tenslotte was ik ZZP-er geworden, had een naam hoog te houden en wilde op eigen benen staan. Ook ik heb mijn trots. Dat ik vervolgens wel ben benaderd door enkele klanten... maar dat heb ik altijd meteen gekoppeld met mijn ex-werkgever. Nooit een probleem gehad. Zolang je elkaar maar wat gunt en met elkaar blijft praten.

Succes met je gesprek. Laat je niet gek maken door de regeltjes. Onderaan de streep sta je best sterk want broodroof zal een rechter niet toestaan.

• jadjong
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:56:
[...]

Het is maar net hoe je het interpreteert.
Iets is verboden, tenzij het expliciet toegestaan is. (Duitse logica :+)
Iets is toegestaan, tenzij het expliciet verboden is. (Nederlandse logica)

Echter is het willekeurig afschrijven bij ROW toch verboden:
https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html

Iemand een idee sinds wanneer dat is? :X Ik ben namelijk zo begonnen, al is dat gelukkig veel langer geleden dan de zeven jaar historie die men vordert bij een controle.

• Kurios
  • Niet online
Het zal heel erg afhangen van wat je functie is. Als je bij een detacheerder werkt als developer, heb je echt geen toegang tot bedrijfsgeheimen van jouw huidige werkgever. Daarnaast is het ook niet redelijk dat je als developer niet bij een andere detacheerder zou kunnen starten.
Ben je sales of een directeur is het al heel anders.

Echter relaties is een ander ding, en dat vind ik altijd wel redelijk. Ik snap heel goed dat je niet morgen een bedrijf kan starten en actief je oude klantrelaties mag benaderen, terwijl je hun contracten kent.

Persoonlijk zou ik gewoon melden dat je wil vertrekken gaat zzp-en, dat schriftelijk ook melden en voorstellen dat je wel wil afspreken dat deze clausule vervalt en bijv als ze angst hebben voor relaties, dat je een lijst met klanten kan bespreken waar je niet voor gaat werken oid.

Ik werkte bij een service provider (deed ook detachering) en ik heb uiteindelijk een enorme lijst met klanten(en oud klanten) gekregen waar ik niet aan de slag mocht in 2 jaar. Na wat besprekingen heb ik het terug weten te dringen naar 1 jaar en een kleinere lijst.

Mocht het allemaal niet vriendelijk verlopen, zou ik kort een advocaat raadplegen. Die kunnen je echt wel op gang helpen met goeie adviezen.

• Hielko
jadjong schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:04:
[...]

Het is maar net hoe je het interpreteert.
Iets is verboden, tenzij het expliciet toegestaan is. (Duitse logica :+)
Iets is toegestaan, tenzij het expliciet verboden is. (Nederlandse logica)

Echter is het willekeurig afschrijven bij ROW toch verboden:
https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html

Iemand een idee sinds wanneer dat is? :X Ik ben namelijk zo begonnen, al is dat gelukkig veel langer geleden dan de zeven jaar historie die men vordert bij een controle.
Volgens mij sinds altijd. Want willekeurig afschrijven is altijd voor startende ondernemers geweest en de daarbij behorende vereisten waaraan je niet kan voldoen als resultaatgenieter.

Maar als het al veel langer dan zeven jaar geleden is dan hoef je je nergens druk over te maken. Sowieso is het de vraag of willekeurig afschrijven als startende ondernemer fiscaal optimaal is. Vaak zal je in latere jaren meer winst gaan maken en in hogere belastingschijven terecht gaan komen.

• Mr.Jingles
Bedankt voor de tips, ik heb in die zin niet een bijzondere functie waarin ik meer dan gemiddelde werknemer & techneut weet.

Ik denk dat mijn AOK nog een opzet kent wat inmiddels al wat ouderwets aanvoelt. Dit is ook wel bekend binnen de organisatie. Dus ik zie zeker mogelijkheden. Het zou mooi zijn om met goed gevoel mijn werkgever te kunnen verlaten.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
[...]

Volgens mij sinds altijd. Want willekeurig afschrijven is altijd voor startende ondernemers geweest en de daarbij behorende vereisten waaraan je niet kan voldoen als resultaatgenieter.

Maar als het al veel langer dan zeven jaar geleden is dan hoef je je nergens druk over te maken. Sowieso is het de vraag of willekeurig afschrijven als startende ondernemer fiscaal optimaal is. Vaak zal je in latere jaren meer winst gaan maken en in hogere belastingschijven terecht gaan komen.
Cash is king ;) Als je zeg 10.000 uitgeeft in dat jaar en ook die 10000 als kosten kan pakken in het eerste jaar, dan is beter voor je cashflow, dan merk je de uitgave minder
Moet je het over 5 jaar uitsmeren, dan heb je maar 2000 aftrekbare kosten per jaar (terwijl je wel 10k hebt uitgegeven), dan is je netto banksaldo het eerste jaar wel 4k lager.

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:21:
[...]

Cash is king ;) Als je zeg 10.000 uitgeeft in dat jaar en ook die 10000 als kosten kan pakken in het eerste jaar, dan is beter voor je cashflow, dan merk je de uitgave minder
Moet je het over 5 jaar uitsmeren, dan heb je maar 2000 aftrekbare kosten per jaar (terwijl je wel 10k hebt uitgegeven), dan is je banksaldo het eerste jaar wel 8k lager.
Ik denk dat je overschat hoeveel belastingvoordeel je hebt ;) 8K extra afschrijving is bij een marginale belastingdruk van 35% natuurlijk "maar" 2.8K extra op de bankrekening het volgende jaar. En als je een startende zzp'er bent met een wat lagere omzet kan het natuurlijk nog een stuk minder zijn.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat je overschat hoeveel belastingvoordeel je hebt ;) 8K extra afschrijving is bij een marginale belastingdruk van 35% natuurlijk "maar" 2.8K extra op de bankrekening het volgende jaar. En als je een startende zzp'er bent met een wat lagere omzet kan het natuurlijk nog een stuk minder zijn.
Ik bedoelde geen belastingvoordeel, maar gewoon euros op de bank. :)

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:30:
[...]

Ik bedoelde geen belastingvoordeel, maar gewoon euros op de bank. :)
Ja, dat klopt dus niet he. Denk er nog maar eens over na ;)

• jadjong
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
Kosten zijn ergens tussen de 5-10% van de omzet, met die getallen vind ik afschrijven over meerdere jaren alleen maar onhandig. Dat hele gedoe met 2 onthouden, drie terugnemen en elleboog op tafel om iets over vijf jaar te spreiden vind ik niet de moeite waard. :+ Helaas moet het nou eenmaal.
Ook in de beginjaren vond ik het wel fijn; sparen, kopen, geld weg. Niet zo'n administratieve discrepantie die @Kurios als voorbeeld geeft.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:31:
[...]

Ja, dat klopt dus niet he. Denk er nog maar eens over na ;)
Nogmaals, ik heb het puur over cash, niet over belasting(voordeel)

Even simpel houden: 50.000 omzet, 10.000 kosten. Dus 40k op de bank en ik betaal 50% IB.

- wel in 1x afschrijven: betaal je maar (in dat jaar!) over 40k IB, dan moet ik 20k IB betalen, en heb ik 20k netto over.
- in 5 jaar afschrijven: betaal je dus in eerste jaar over 48k IB (terwijl je maar 40k op de bank hebt). Dus 24k naar IB, hou je 16k netto over dat jaar. Dus minder cash:)

In een situatie waar ik elk jaar 50k omzet heb, vind ik in 1x afschrijven veruit het fijnst. Ik heb dan mijn kosten als ik daadwerkelijk het geld uitgeef.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurios op 07-11-2023 10:43 ]

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:41:
[...]

Even simpel houden: 50.000 omzet, 10.000 kosten. Dus 40k op de bank en ik betaal 50% IB.

- wel in 1x afschrijven: betaal je maar (in dat jaar!) over 40k IB, dan moet ik 20k IB betalen, en heb ik 20k netto over.
- in 5 jaar afschrijven: betaal je dus in eerste jaar over 48k IB (terwijl je maar 40k op de bank hebt). Dus 24k naar IB, hou je 16k netto over dat jaar. Dus minder cash:)

In een situatie waar ik elk jaar 50k omzet heb, vind ik in 1x afschrijven veruit het fijnst. Ik heb dan mijn kosten als ik daadwerkelijk het geld uitgeef.
Ja, en wat is nu het verschil tussen die twee? 20K versus 24K, oftewel 4K en niet de 8K waar jij het over het in je eerste post. Daarnaast zullen de meeste starters geen 50% belastingdruk hebben dankzij o.a. MKB-winstvrijstelling, startersaftrek etc.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:46:
[...]

Ja, en wat is nu het verschil tussen die twee? 20K versus 24K, oftewel 4K en niet de 8K waar jij het over het in je eerste post. Daarnaast zullen de meeste starters geen 50% belastingdruk hebben dankzij o.a. MKB-winstvrijstelling, startersaftrek etc.
zucht. laat maar, ik heb geprobeerd het zo jip en janneke uit te leggen :O

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:47:
[...]

zucht. laat maar, ik heb geprobeerd het zo jip en janneke uit te leggen :O
Banksaldo scenario 1 is ???
Banksaldo scenario 2 is ???

Let het me uit!

• stefxx
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:21:
[...]

Moet je het over 5 jaar uitsmeren, dan heb je maar 2000 aftrekbare kosten per jaar (terwijl je wel 10k hebt uitgegeven), dan is je banksaldo het eerste jaar wel 8k lager.
Jongens... niet langs elkaar heen luisteren ;)

Wat @Hielko bedoeld is dat je in bovenstaand voorbeeld aftrek en banksaldo door elkaar heen lijkt te vermengen. 10000 echte kosten - 2000 aftrekbare kosten maakt geen optelsom van 8K.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:48:
[...]

Banksaldo scenario 1 is ???
Banksaldo scenario 2 is ???

Let het me uit!
zie mijn jip en janneke berekening :?

en ja ik snap heus wel dat je niet precies 50% IB betaalt, maar dat maakt het juist jip-en-janneke ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Kurios op 07-11-2023 11:07 ]

• Kurios
  • Niet online
stefxx schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:03:
[...]

Jongens... niet langs elkaar heen luisteren ;)

Wat @Hielko bedoeld is dat je in bovenstaand voorbeeld aftrek en banksaldo door elkaar heen lijkt te vermengen. 10000 echte kosten - 2000 aftrekbare kosten maakt geen optelsom van 8K.
bruto/netto. Maargoed ik ben ITer geen accountant. Voorbeeld is mijns inziens duidelijk toch? Cash in eerste jaar versus dat je het 4 jaar later via de IB terugkrijgt. Voor de een is een paar duizend euro niet veel, voor een ander wel. Ik heb het liever direct op mn rekening.

[ Voor 26% gewijzigd door Kurios op 07-11-2023 11:11 ]

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:41:
[...]

Als je verwacht elk jaar 50k te hebben is dat in de basis ook niet gek. Waar je dan wel rekening mee moet houden is als je over 3 jaar je dingetje verkoopt, je extra omzet hebt en daar geen kosten meer tegenover hebt staan.Dus stel je laptop van en toebehoren van 10k is over 3 jaar nog 5k waard, en je verkoopt het (of zet het over naar prive) heb je feitelijk dat jaar 55k omzet.

Waar het voordeel in kan zitten om het niet in 1 keer af te schrijven is wanneer je nu 50k omzet hebt maar je prognose zegt dat je volgend jaar rond het punt kan zitten van een tariefschijf. Nu weet ik wel dat stel dat je dankzij die 2000 euro afschrijving precies in het hoge tarief gaat, het natuurlijk om een paar euro gaat, maar goed. En er zijn meer mogelijke voordelen om het niet in 1 keer af te schrijven (hypotheek aanvraag is er bv ook eentje van, minder afschrijving is meer netto winst = hoger 'salaris'). Het is in ieder geval te kort door de bocht om te zeggen dat het altijd slim is om alles in 1 x af te schrijven.

Maar op zich vind ik het ook wel prettig om kosten gewoon te kunnen boeken in het jaar dat ik het uitgeef hoor, dat is meer gewoon een soort handig gevoel; nu gekocht, nu alles in de kosten, en klaar. Maar goed, de belastingdienst vind het anders :P

Exact expert nodig?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Relatiebeding zie ik nog wel eens, maar een concurrentiebeding.

Dat zou inhouden dat je bijna 'gegijzeld' bent bij het bedrijf waar je zit. Want als je weg gaat zou je dezelfde soort werkzaamheden niet voor een ander bedrijf (of jezelf) mogen uitvoeren.

Was het niet zo dat de rechter een concurrentiebeding meestal van tafel veegt?
voorbeeld: https://www.gldk-advocate...3B-Het-concurrentiebeding

In gesprek gaan met je werkgever is de makkelijkste weg.

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:05:
[...]

bruto/netto. Maargoed ik ben ITer geen accountant. Voorbeeld is mijns inziens duidelijk toch? Cash in eerste jaar versus dat je het 4 jaar later via de IB terugkrijgt. Voor de een is een paar duizend euro niet veel, voor een ander wel. Ik heb het liever direct op mn rekening.
Nee, je voorbeeld is niet duidelijk, want je schrijft:
dan is je banksaldo het eerste jaar wel 8k lager.
Maar dat laat je voorbeeld niet zien. Want 8K extra aan aftrekbare kosten zorgt bij een 50% belastingdruk natuurlijk voor maar 4K extra op de bankrekening.

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:23:
[...]

Nee, je voorbeeld is niet duidelijk, want je schrijft:

[...]

Maar dat laat je voorbeeld niet zien. Want 8K extra aan aftrekbare kosten zorgt bij een 50% belastingdruk natuurlijk voor maar 4K extra op de bankrekening.
ik zal het voor je aanpassen ;)

• stefxx
Als ze die grens van 450 euro voor afschrijving nou eens fatsoenlijk gaan indexeren...

Toen ik in de jaren 90 nog een eigen BV had was de grens 1000 gulden... 8)7

(voor de jongeren onder ons, 1000 gulden is omgerekend 453 euro. Met inflatie meegerekend is 1000 gulden begin jaren negentig, nu ongeveer 225 euro waard)

• Kurios
  • Niet online
stefxx schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:27:
Als ze die grens van 450 euro voor afschrijving nou eens fatsoenlijk gaan indexeren...

Toen ik in de jaren 90 nog een eigen BV had was de grens 1000 gulden... 8)7

(voor de jongeren onder ons, 1000 gulden is omgerekend 453 euro. Met inflatie meegerekend is 1000 gulden begin jaren negentig, nu ongeveer 225 euro waard)
aan de andere kant wel weer meer aankopen die voor KIA in aanmerking komen ;)

• stefxx
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:29:
[...]

aan de andere kant wel weer meer aankopen die voor KIA in aanmerking komen ;)
Volgens mij was er nog geen KIA in die jaren. Tenzij je deze bedoeld (in 1993): ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBTsNnQtglB9Vv4V034eeg_AgEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pNBPWgTRiBUmBs7OOezBk85.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stefxx op 07-11-2023 11:34 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ID-College schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:19:
Idd. Dit jaar is er een eenmalige regeling om tot 50% af te schrijven. Daar kan je gebruik van maken als je nog dit jaar koopt.. Zie https://www.belastingdien...ing-bedrijfsmiddelen-2023
Oh ik dacht dat is mooi, maar nu lees dat dit niet geldt voor de aanschaf van een vliegtuig. Jammer weer, dan houd ik het wel bij laptop/PC en iPhone :)

• kwaazaar
sverzijl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:37:
[...]

Oh ik dacht dat is mooi, maar nu lees dat dit niet geldt voor de aanschaf van een vliegtuig. Jammer weer, dan houd ik het wel bij laptop/PC en iPhone :)
Maar wel op autos zonder CO2 uitstoot. Kun je dan zakelijk een EV aanschaffen en de helft direct afschrijven? Daar heb ik niemand over gehoord.

[ Voor 24% gewijzigd door kwaazaar op 07-11-2023 11:46 ]

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Ik ben met mijn opdracht per 1 mei begonnen voor een half jaar contract. Er zit 1 recruiter tussen en 1 groot bekend IT detacheerder bedrijf. Tussen mij en de eindklant zitten dus 2 partijen die aan mij verdienen. Door wederzijds tevredenheid wordt mijn contract verlengd voor 6 maanden. Is het fair om nu tijdens deze verlenging al (na 6 maanden) een indexering (2,7% = 2,50 euro) toe te passen op mijn uurtarief vanaf 1 januari?

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12 11:15
adesign schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:50:
Ik ben met mijn opdracht per 1 mei begonnen voor een half jaar contract. Er zit 1 recruiter tussen en 1 groot bekend IT detacheerder bedrijf. Tussen mij en de eindklant zitten dus 2 partijen die aan mij verdienen. Door wederzijds tevredenheid wordt mijn contract verlengd voor 6 maanden. Is het fair om nu tijdens deze verlenging al (na 6 maanden) een indexering (2,7% = 2,50 euro) toe te passen op mijn uurtarief vanaf 1 januari?
Ik vind dat persoonlijk wat vroeg. Anderen zullen beargumenteren dat je een contract had van zes maanden en het dus logisch is na die contractperiode weer opnieuw te onderhandelen. Zelf hanteer ik een minimum van een jaar, tenzij er echt drastisch dingen zijn veranderd aan de opdracht.

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 15:58
Fair is het so wie so ;)

Maar of het mag van je contract moet je in je contract nalezen. Vaak mag het pas na een jaar oid, soms zelfs helemaal niet (omdat er niks over in staat).

En een les voor de volgende keer dat je daar dingen over afspreekt in je contract. Bijvoorbeeld ook dat de marge van de recruiter naar beneden gaat (of er helemaal tussenuit), ten gunste van jou, na de initiele contracttermijn.
Verder ook maar eens uitpluizen of je de volgende keer rechtstreeks met die bekende IT partij zaken mag doen. Daar zal die recruiter ook wel een mening over hebben, terwijl het jou ernstig in je mogelijkheden beperkt.

Wil ook niet zeggen dat alles exact volgens contract wordt afgehandeld, informeel is er soms ook wat mogelijk.
Ik weet niet wat er aan de strijkstok blijft hangen, maar 2,50 moeten ze toch wel kunnen lijden, als ze het al niet kunnen doorberekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door pkuppens op 07-11-2023 12:07 ]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 15:58
Mr.Jingles schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:50:
Voor dit deel staat geen termijn in mijn AOK.

[...]

Ik denk dat het duidelijk dat ik gewoon gesprek moet aan gaan, ik had gehoopt dat het iets milder zou staan in mijn AOK, maar helaas :X
Ben svp ook wat duidelijker over wat je werkgever doet en wat je zelf van plan bent te doen.
(Heb niet alles gelezen in deze thread tussen alle afschrijf artikelen heen, misschien heb je het al gezegd.)

Maar als je werkgever een detacheringsbureau is, dan mag je geen detacheringsbureau binnen 50 km beginnen volgens je concurrentiebeding.

Als je ZZP'er wil worden, ben je geen detacheringsbureau.

Als je werkgever een IT beheer bureau is voor verschillende klanten ligt het misschien wat complexer.

Je relatiebeding zegt dat je niet bij je eindklant door mag gaan (al dan niet op dezelfde functie).

!!TIP ALERT!!: iets afspreken waarbij je niet aan relatie/concurrentie bedingen wordt gehouden voor nog 1-2 maandjes extra uitwerken strijkt misschien ook wel wat plooien glad:
Zij nog wat inkomsten, en geen juridisch conflict waar zij ook niet als winnaar uit gaan komen. Jij zekerheid.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-12 09:11
Volgend jaar is het qua ervaring & skills waarschijnlijk tijd om te gaan ZZP'en, maar begin volgend jaar is ouderschap met al het verlof ook aan de orde en wie weet in de komende jaren nog wel eens.

Ik sta er nu zo in dat als het ouderschap meevalt qua energie, ik volgend jaar wil doorzetten omdat je onder aan de streep toch meer zal overhouden al zou je maar 4 dagen werken.

Toch hoor ik graag of er dingen zijn waaraan ik moet denken of die iemand mij mee zou willen geven als startend ouder & zzp'er :+

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:41
Voor mij was het voldoende om bij geboorte 2 weken vrij te nemen; de eerste week volledig en daarna 5 dagen uitgespreid over 2 of 3 weken. Ju kunt ruim van te voren de periode inschatten en naarmate de geboorte dichterbij komt preciezer zijn. Natuurlijk afhankelijk van de opdrachtgever, maar geboortes zijn universeel wel een goede&geaccepteerde rede om tijd met je gezin te claimen.

Ik werk daarna eveneens 4 dagen en juist het ZZP-en (langdurige opdrachten) geeft me meer vrijheid om mijn tijd flexibel in te richten. Mijn vrouw werkt 3 dagen en heeft een stabiel inkomen, ook tijdens zwangerschapsverlof en dat geeft rust. En veel andere zaken verschillen punt bij paaltje niet met een dienstverband.

• Mr.Jingles
pkuppens schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:03:
[...]

Ben svp ook wat duidelijker over wat je werkgever doet en wat je zelf van plan bent te doen.
(Heb niet alles gelezen in deze thread tussen alle afschrijf artikelen heen, misschien heb je het al gezegd.)

Maar als je werkgever een detacheringsbureau is, dan mag je geen detacheringsbureau binnen 50 km beginnen volgens je concurrentiebeding.

Als je ZZP'er wil worden, ben je geen detacheringsbureau.

Als je werkgever een IT beheer bureau is voor verschillende klanten licht het misschien wat complexer.

Je relatiebeding zegt dat je niet bij je eindklant door mag gaan (al dan niet op dezelfde functie).

!!TIP ALERT!!: iets afspreken waarbij je niet aan relatie/concurrentie bedingen wordt gehouden voor nog 1-2 maandjes extra uitwerken strijkt misschien ook wel wat plooien glad:
Zij nog wat inkomsten, en geen juridisch conflict waar zij ook niet als winnaar uit gaan komen. Jij zekerheid.
Werkgever is een ICT dienstverlener in het Microsoft domein (on-prem en cloud). Maar managed service leveren aan de klant, en dus geen detachering. Ik zit dus denk ik deels in hun vaarwater en zou me willen gaan richten op Azure DevOps engineer klussen liefst bij grote enterprise bedrijven. Dus daar zitten overeenkomsten maar ook verschillen

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Jingles op 07-11-2023 12:40 ]

• init6
  • Niet online
Heb je in je contract opgenomen dat je mag indexeren elke jaarwisseling?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:25
Furion2000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:07:
Volgend jaar is het qua ervaring & skills waarschijnlijk tijd om te gaan ZZP'en, maar begin volgend jaar is ouderschap met al het verlof ook aan de orde en wie weet in de komende jaren nog wel eens.

Ik sta er nu zo in dat als het ouderschap meevalt qua energie, ik volgend jaar wil doorzetten omdat je onder aan de streep toch meer zal overhouden al zou je maar 4 dagen werken.

Toch hoor ik graag of er dingen zijn waaraan ik moet denken of die iemand mij mee zou willen geven als startend ouder & zzp'er :+
Als het om een jaar gaat dan zou ik eerst het ouderschapsverlof nemen en kijken wat de politiek gaat doen omtrent ZZP'ers.

• kwaazaar
init6 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:44:
[...]

Heb je in je contract opgenomen dat je mag indexeren elke jaarwisseling?
Zijn contract eindigt toch? Bij verlenging kun je altijd een nieuw tarief afspreken. Dat is gewoon jouw voorwaarde om met de verlenging in te stemmen.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10
Furion2000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:07:

Wanneer evalueer je of het ouderschap meevalt? :P
Een kleintje kost altijd energie en vrije tijd, ook al heb je het makkelijkste kind van de wereld. In de meeste gevallen (en ja, er zijn echt genoeg uitzonderingen) loopt het wel los en wen je desnoods ook aan kortere nachten :)

Als ZZP'en in jouw geval 4 ipv 5 dagen werken betekend dan zou ik dat gelijk doen. Ik doe dit (in loondienst) ook sinds een paar jaar en zou niet meer anders willen.

En tsja, ouderschapsverlof is leuk maar ik denk dat de voordelen uit ZZP'en uiteindelijk zwaarder wegen dan dat.

Overigens herken ik je uitstelgedrag (om het zo maar even te noemen ;)) wel hoor. Ik wacht de geboorte van de tweede begin volgend jaar ook even af en daarnaast mag ik rond die tijd zelf ook even naar het ziekenhuis, met daar achteraan een herstelperiode. Met name vwb het laatste vind ik de zekerheid van een werkgever toch wel prettig.

Ik heb mij in elk geval als doel gesteld om na die herstelperiode de sprong naar ZZP te wagen

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
kwaazaar schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:31:
[...]

Zijn contract eindigt toch? Bij verlenging kun je altijd een nieuw tarief afspreken. Dat is gewoon jouw voorwaarde om met de verlenging in te stemmen.
Er staat hier niets over in het contract.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28

Matis

Rubber Rocket

@adesign

Er zijn m.i. twee momenten waarop je je tariefswijziging(en) kunt doen. Dat is allereerst na het aflopen van je contract (dat was dus op 1 november jl.) of (als je contract toestaat indexatie toe te passen) op het moment waarop de indexatie berekend wordt; Vaak 1 januari en/of 1 juli.

Daarbuiten is het hoogst ongebruikelijk om je tarief te wijzigen bij gelijkblijvende opdracht.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• c-nan
Ik heb geen recht (meer) op willekeurig afschrijven. Investering is 10.000 ex btw, gesmeerd over 5 jaar is dat 2.000 kosten per jaar.
Vanwege de KIA zijn de kosten eigenlijk 10.000+28% = 12.800.

Mag ik in het eerste jaar 4.800,- als kosten opvoeren (dus KIA in 1 keer). Of moet je de KIA ook evenredig verdelen over de jaren heen?

Dus 5 jaar x 2.560,- = 12.800,-

• Hielko
c-nan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:14:
Ik heb geen recht (meer) op willekeurig afschrijven. Investering is 10.000 ex btw, gesmeerd over 5 jaar is dat 2.000 kosten per jaar.
Vanwege de KIA zijn de kosten eigenlijk 10.000+28% = 12.800.

Mag ik in het eerste jaar 4.800,- als kosten opvoeren (dus KIA in 1 keer). Of moet je de KIA ook evenredig verdelen over de jaren heen?

Dus 5 jaar x 2.560,- = 12.800,-
Kia staat los van de afschrijving en is in 1x.

Vergeet niet dat je nog wel 50% willekeurig kan afschrijven in 2023, zie de discussie hier net voor.

• c-nan
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:18:
[...]

Vergeet niet dat je nog wel 50% willekeurig kan afschrijven in 2023, zie de discussie hier net voor.
Thanks!

Klopt, dat van 50% had ik gelezen. Ik wacht op de reactie van @Hydra zodra hij reactie heeft van MoneyMonk :P

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-12 09:11
@ColeJ Als ik moet gaan wachten op wat de politiek doet dan is het eind toch zoek? Ik heb de discussies gevolgd en de links gelezen en moet zeggen dat het speculatie niveau aardig hoog is.

@B-Real Ik werk 4x9 en een dag bezig met een eigen project. Het is vooral zaken in het project afronden waar best wat tijd in gaat zitten EN de eerste afwachten (in my defence het is de 1e ;) ) en wat het doet met energie. Dat laatste de factor waar ik onzeker over ben, andere dingen niet of overzie ik nog niet :+

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:25
Furion2000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:47:
@ColeJ Als ik moet gaan wachten op wat de politiek doet dan is het eind toch zoek? Ik heb de discussies gevolgd en de links gelezen en moet zeggen dat het speculatie niveau aardig hoog is.
Normaliter zou ik ook zeggen dat het einde dan zoek is. Echter, de druk is nu wel erg hoog omtrent het onderwerp, ook maatschappelijk. De keuze moet je natuurlijk zelf maken.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik krijg voor Q3 geld terug van de BD, heb dat al bevestigd gekregen, maar kreeg net een brief dat ze m'n rekeningnummer nog niet kennen. Dus gelijk online doorgegeven, iemand enig idee hoe lang het dan duurt voor ze die betaling verwerken?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-12 16:07
Een nieuw contract = nieuwe onderhandelingen. :)

En daarbij mag je natuurlijk gewoon een ander tarief hanteren. Zorg dat je een uitleg kunt geven waarom je van mening bent dat het verschil te verklaren is, aangezien de eindklant (en tussenpartijen) al weten voor welk tarief je nu ingehuurd bent.

Voorbeeld uit mijn eigen situatie:
Ik was een jaar op reis geweest, zonder te werken. Daarna een opdracht aangenomen op basis van een wat lager tarief, om gemakkelijker weer te kunnen starten. Na 7 maanden loopt dat initiële contract af en wil de klant me graag behouden op het project, én een ander project ernaast gaan doen.

Nieuw contract, nieuw opdrachtomschrijving en dus ook een nieuw tarief. Én daarbij een (schimmige) tussenpartij er tussenuit gehaald.
Mijn nieuwe tarief is ruim hoger, klant betaald minder omdat de schimmige tussenpartij eruit is, en de vaste inhuurpartij behoudt haar marge.

Vaste inhuurpartij vond er iets van hoeveel ik mijn tarief wilde verhogen. Mijn uitleg is simpel: dit is mijn normale tarief, het voorgaande was zoals aangegeven een lager instaptarief na een tijdje weg te zijn geweest. Take it or leave it. Daarnaast is er niemand op achteruit gegaan, behalve de partij die we er allemaal uit wilden hebben.

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:40
Hielko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:18:
[...]

Verwerken jullie de kia ook in de boekhouding dan? Ik dacht dat dat alleen iets in de inkomstenbelasting was?

• Kurios
  • Niet online
lolapa schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:02:
[...]

Verwerken jullie de kia ook in de boekhouding dan? Ik dacht dat dat alleen iets in de inkomstenbelasting was?
KIA gebruik je tijdens je IB en gebruik je in het jaar van de aanschaf. Het heeft niks met je bedrijfsadministratie te maken (iig niet bij een eenmanszaak)

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 07-11-2023 17:12 ]

• Hielko
Kurios schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:12:
[...]
KIA gebruik je tijdens je IB en gebruik je in het jaar van de aanschaf. Het heeft niks met je bedrijfsadministratie te maken (iig niet bij een eenmanszaak)
Wel bij een BV, want daar is de te betalen belasting wel een post op je balans.

• Hydra
c-nan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:20:
Klopt, dat van 50% had ik gelezen. Ik wacht op de reactie van @Hydra zodra hij reactie heeft van MoneyMonk :P
Helaas moet het via memoriaalboekingen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-12 10:45
Hydra schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:47:
[...]

Helaas moet het via memoriaalboekingen:

***members only***
Ik gebruik geen MoneyMonk, maar kan je niet gewoon het bedrijfsmiddel voor de helft van de aanschafwaarde in de "bezittingenmodule" zetten, en de andere helft direct als kosten nemen? Klinkt een stuk simpeler dan 5 jaar lang de afschrijving handmatig doorvoeren.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aftansert schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:50:
[...]

Ik gebruik geen MoneyMonk, maar kan je niet gewoon het bedrijfsmiddel voor de helft van de aanschafwaarde in de "bezittingenmodule" zetten, en de andere helft direct als kosten nemen? Klinkt een stuk simpeler dan 5 jaar lang de afschrijving handmatig doorvoeren.
Het nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je daarna dus elk jaar maar 10% afschrijft in plaats van 20% ( Immers 20% van 50% )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 17:43
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:13:
[...]

Ik vermoed dat het daar nogal rommelt en ze hun shit niet rond krijgen. Heb een tijdje terug ze gemailed met de vraagn waarom het bedrag zo omhoog gegaan was (van 'gewoon' SharePeople) en kreeg daar een enorme non-reactie op. Ook hebben ze er niet meer over gecommuniceerd.

Zit zelf nog bij 'gewoon' SharePeople maar ben van plan daar op redelijk korte termijn weg te gaan. Het dekt de 'winst' van een 2-jaar uitgestelde AOV niet meer.
Voor mij voelde het al een tijdje als geld weggooien en ben er per november uitgestapt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
Vandaag het interview gehad met die vage Indiase partij... Het ging niet eens meer over Ahold, ze probeerden me voor een of andere bank te ronselen :z

Ook beweerden ze geen Indiase partij te zijn, maar een hoofdkantoor in de UK te hebben (meteen even opgezocht op Google maps, bleek gewoon een woning te zijn) en een heleboel personeel in de US, die 'toevallig' allemaal niet op LinkedIn terug zijn te vinden.

Ik heb maar vriendelijk bedankt.

• coldasice
  • Laatst online: 23:21
Avalaxy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:23:
[...]

Vandaag het interview gehad met die vage Indiase partij... Het ging niet eens meer over Ahold, ze probeerden me voor een of andere bank te ronselen :z
Ik hang meteen op als ik dat hoor.... ik wil het niet eens weten, toch geen serieuze partij...

• init6
  • Niet online
coldasice schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ik hang meteen op als ik dat hoor.... ik wil het niet eens weten, toch geen serieuze partij...
Er zitten nogal wat partijen binnen dergelijke organisaties zoals Tata en TSC die wel degelijk serieus zijn, maar echt rock bottom betalen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Eerder postte ik over mijn gok waarbij ik 1 opdracht liet schieten omdat ik een andere opdracht wellicht kon krijgen.

Het goede nieuws is dat ik die andere opdracht heb weten binnen te halen. En nu ben ik alle documenten voor Magnit (de broker) aan het verzamelen.

Aangezien het voor een bank is vereisen ze een BAV met een dekking van 2.5M. Momenteel heb ik een BAV via ZZP nederland bij Hiscox, welke slechts 250k dekt. Kortom: Ik zal een nieuwe BAV moeten afnemen. Een oud collega die recentelijk bij dezelfde opdrachtgever begonnen is gaf aan zijn BAV bij ZP-zaken te hebben geregeld, deze heeft wel een 2.5M dekking, terwijl deze ook bij Hiscox lijkt te liggen.

Ik denk dat ik dan toch ook maar hierheen ga, en hopen dat ik mijn huidige verzekering per maand kan opzeggen anders ben ik een jaar dubbel verzekerd (a 600 euro/jaar)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:52
ConQuestador schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:18:
Eerder postte ik over mijn gok waarbij ik 1 opdracht liet schieten omdat ik een andere opdracht wellicht kon krijgen.

Het goede nieuws is dat ik die andere opdracht heb weten binnen te halen. En nu ben ik alle documenten voor Magnit (de broker) aan het verzamelen.

Aangezien het voor een bank is vereisen ze een BAV met een dekking van 2.5M. Momenteel heb ik een BAV via ZZP nederland bij Hiscox, welke slechts 250k dekt. Kortom: Ik zal een nieuwe BAV moeten afnemen. Een oud collega die recentelijk bij dezelfde opdrachtgever begonnen is gaf aan zijn BAV bij ZP-zaken te hebben geregeld, deze heeft wel een 2.5M dekking, terwijl deze ook bij Hiscox lijkt te liggen.

Ik denk dat ik dan toch ook maar hierheen ga, en hopen dat ik mijn huidige verzekering per maand kan opzeggen anders ben ik een jaar dubbel verzekerd (a 600 euro/jaar)
Weet je zeker dat je niet bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheidsverzekering door de war haalt?

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
ConQuestador schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:18:

Fijn dat je de opdracht binnen hebt! Voor wat betreft die BAV.. Recentelijk heb ik in dit topic gelezen dat er wel een groot nadeel zit aan de verzekering via ZP-zaken. Dat gaat om deze post van @Gerbenvl:
Gerbenvl schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:55:
[...]

Toch wel één adder gevonden toen ik door de voorwaarden van de Hiscox collectiviteit van ZPZaken ging:

"Waar op het polisblad (en op het certificaat wordt vermeld "per jaar voor alle zzp-ers tezamen" wordt
gerefereerd aan het verzekerd bedrag per jaar, attenderen wij u op het feit dat dit verzekerd bedrag per jaar
moet worden gedeeld door alle zzp- ers in de mantel van ZP Zaken die vallen onder de specifieke polis. Dit
betekent dat in het geval van een aanspraak of aanspraken tot schadevergoeding tegen verschillende zzp-ers de polislimiet kan worden uitgeput voor dat betreffende verzekeringsjaar. Wanneer het verzekerd bedrag per jaar volledig benut is kunnen er geen andere aanspraken in behandeling worden genomen of
schadevergoeding worden betaald aan de overige zzp-ers voor dat betreffende verzekeringsjaar. De
verzekeringsadviseur en de verzekeringsnemer beschouwen de gedeelde limiet per verzekeringsjaar in dit
kader als voldoende. Hiscox zal tegen nadere condities de mogelijkheid beoordelen om tijdens de looptijd van de polis een hogere limiet aan te bieden wanneer 50% van het verzekerd bedrag per jaar is benut voor het betreffende verzekeringsjaar."

Ofwel: als er teveel geclaimed wordt heb je (misschien) pech. Persoonlijk vind ik zo'n clausule niet heel gerustellend omdat je hier zelf geen invloed en zicht op hebt.
Persoonlijk zou ik me daar niet geheel prettig bij voelen. Zelf heb ik een dergelijk bedrag (2m) in een voorgaand contract laten maximeren tot 250k van de Hiscox verzekering. Heeft toen nooit iemand moeilijk over gedaan.

Succes!

• ConQuestador
TheJVH schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:30:
[...]

Weet je zeker dat je niet bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheidsverzekering door de war haalt?
Nee, zowel bav als ba vam 2.5M

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54
Je kan ook je huidige verzekering ophogen. Even met supergarant bellen - kijk even op je factuur.

Sometimes you need to plan for coincidence

• ConQuestador
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:18:
Je kan ook je huidige verzekering ophogen. Even met supergarant bellen - kijk even op je factuur.
Ik zal ze morgen eens bellen wat mogelijk is, op de website is de maximale dekking 1.25M en per jaar kost dat al heel wat meer dan de 600 van zp zaken. Maar zoals eerder gesteld is die van zp zaken stiekem een gedeelde polis.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54
En anders terug onderhandelen tot het niveau van je huidige verzekering, zoals @Vetje schrijft

Sometimes you need to plan for coincidence

• ConQuestador
Hmmbob schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:22:
En anders terug onderhandelen tot het niveau van je huidige verzekering, zoals @Vetje schrijft
Ik heb het sterke vermoeden dat dat niet gaat lukken, aangezien Magnit ook de optie aanbied om de verzekering direct bij hun af te sluiten voor "slechts 0.95 euro per gewerkt uur" (wat neerkomt op dik 1600 per jaar).

Tevens zie ik in hun papierwerk staan dat ze normaal 1M vragen, die 2.5M lijkt dus echt vanuit de opdrachtgever (de betreffende bank) te komen.

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11 20:22
Net op die site van sharepeople gekeken, maarre..:
-na 2 maanden pas betaling, tot 2 jaar max(oke bekend)
-start vanaf 50% arbeidsongeschiktheid
- stopt als je weer 75% arbeidsgeschikt bent
- tevens wordt je maandelijkse bedrag vermeningvuldigt met je arbeidsongeschiktheidpercentage

Klinkt imo allemaal wel heel doorgerekend zodat er minimaal aanspraak op gemaakt wordt

[ Voor 14% gewijzigd door zwaanenberg op 08-11-2023 20:33 ]

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:30:

Klinkt imo allemaal wel heel doorgerekend zodat er minimaal aanspraak op gemaakt wordt
Daarom kan je je beter aansluiten bij een broodfonds

• Crazy D

Crazy D

zwaanenberg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:30:
- tevens wordt je maandelijkse bedrag vermeningvuldigt met je arbeidsongeschiktheidpercentage

Kijk eens naar SamSamKring.nl (heb een referal als je wilt, krijgen we maandje gratis of zo). Heb verder geen banden, vond het verhaal goed klinken dus besloten bij hun deel te nemen. Zie de FAQ op de website voor al je antwoorden.

Exact expert nodig?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:12
We kunnen dat hele broodfonds idee toch ook gewoon samen opzetten? Tweakers Broodfond ofzo. Korting op je inleg adhv je karmapunten. Ik heb nog wel een rekening waar de inleg heen kan.. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RonaldHeirbaut
RichieB schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:42:
We kunnen dat hele broodfonds idee toch ook gewoon samen opzetten? Tweakers Broodfond ofzo. Korting op je inleg adhv je karmapunten. Ik heb nog wel een rekening waar de inleg heen kan.. :+
Antwoord op de eerste vraag: zeker kan je een broodfonds opzetten.
Met de rest maak je er een grap van. Korting kan niet trouwens.

Verzamel 20 man en je gaat los. Maximum aantal deelnemers is 50.
Pagina: 1 ... 458 ... 658 Laatste