Nou ook weer een illusie armer..
Ik teken vaak een standaard contract, waarin opgenomen iets als:
"..
Opdrachtnemer zal voor de verrichte werkzaamheden aan Opdrachtgever een factuur (doen)
zenden. De factuur zal voldoen aan de wettelijke vereisten. De facturatie vindt plaats op
maandbasis, op basis van een tijdig aangeleverde, niet betwiste declaratiestaat."
En nu keurt de opdrachtgever de uren niet goed. Dus geen factuur, dus geen betaling.
Het gaat 'slechts' om €1600,- maar toch lekker dit.
[
TLDR]
Als je wil weten waarom: (en je mening wil geven, mag ook hoor

)
Nieuwe zakenrelatie waar ik een paar keer uitstekend contact mee had, stelde voor om mee te doen met een community. Belde me op over een opdracht die redelijk dicht bij mijn vakgebied lag.
Het ging om een opdracht van 24 u p/wk; deze was aangenomen door iemand, maar die bleek toch geen tijd te hebben; dus ik in/door/verher/gehuurd voor 16 uur. En die andere pakte dan de resterende 8 uur. Het contract was hier en daar om te huilen, aanpassen was onmogelijk. Ik had er eigenlijk geen tijd voor, maar na veel belletjes op zondag / 's avonds etc etc. en 'enige' druk ... toch maar ja gezegd. Want de uren waren wel vrij in te delen. En ja, het leek me ook goed om de relatie te vriend te houden.
Hint: dit nooit doen, de relatie is puur
zakelijk bezig, en recruiters in welke vorm dan ook, zijn geen vrienden.. read on;
Ik doe veel aan voorbereiding en daarom zaten er al aardig wat uren in voordat ik überhaupt facturabele uren kon schrijven.
Klant was prima, maar samenwerking was bagger, uiteindelijk zat ik alles te doen; de hele 24 uur dus (in16 uur op papier). Op een paar openings/kennismaking meetings na. Maar daar was ik ook bij en vond 'de ander' meer een storende factor eerlijk gezegd (en dat was niet alleen mijn mening

). Tevens bleek dat vrij indelen in praktijk ook niet haalbaar.
Het bleek meteen dat ik mijn vaste klanten -lange termijn- kon ik niet meer bedienen. Mijn agenda niet meer plannen.
Dus heb ik al na 1 week gezegd dat het niet te combineren was en ik zou stoppen. Heb gevraagd om over te dragen en per wanneer. Dat werd niet gewaardeerd en moest per direct stoppen van de klant. Kreeg daarna ook geen antwoord meer op mail / telefoon.
Ik heb dus wel heb werk verzet en overdracht gedaan aan de ander . Al bestond dit vooral uit verslag van een paar gesprekken, wat aantekeningen en voorbereiding (denk aan opmerkingen in de kantlijn, hints over een richtlijn, aanwijzingen over bewijsvoering, procesvoering. Kleine dingen, maar anderzijds moet een security man -van minstens mijn niveau- daar echt wel verder mee komen.
Ondertussen is de klant not amused (oprecht boos) en wil dus mijn uren niet goedkeuren. Na een maand compleet negeren van mijn telefoontjes, mailtjes en aanbod om te helpen, kreeg ik een reactie; dat uren niet goedgekeurd werden en dat ik een lullo was. Ik snap dat wel. Maar goed ik heb toch echt wel het e.e.a. gedaan. Dat snappen zij dan weer niet.
NB: Ik neem niet eens de moeite om de tussenpartijen (jaja; twee stuks! Hetgeen ook geheel tegen mijn moraal indruist!) te benaderen. Dat heeft 0,0 zin en kost alleen maar negatieve energie. Het blijkt wel weer dat ze je vriend zijn als je ze kan helpen (aan €€€) maar niet thuis geven als je wat van ze vraagt.
Overigens hadden ze het
"nog noooooit meegemaakt dat iemand vrijwel direct opzegt!!" In heel hun werkzame leven!! .. en meer van dat kabaal. Ik snap oprecht dat het een klote situatie is voor alle partijen. Als ik dan probeer aan te geven hoe het zit > geen begrip. Niets.
En bij verwijten naar mij dan fijntjes aankaart dat we om te beginnen al andere afspraken hadden gemaakt en ook gehad hadden over zaken zoals geen doorleen, tussenpartijen met schandalige tarieven, etc, dan krijg ik natuurlijk geen gehoor..
Maar goed; ik heb dus geen betaling. Wijze les geleerd
Anderzijds vraag ik me af hoe je dit soort clausules kan schrappen? Dat gaat nooit gebeuren denk ik.. Vreemd overigens want andere zakelijke overeenkomsten bieden daar wel wat in; product gewoon terughalen. Dan heb je weliswaar geen winst, maar is het ook nietr compleet verloren gegaan..
[
Voor 6% gewijzigd door
bord4kop op 02-11-2023 11:19
]