• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-12 16:26
page404 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:01:
[...]

:D ik ken die partij en hun voorwaarden heel goed. En ik kom tot dezelfde conclusie als de schrijver. Een vette sigaar uit eigen doos en lekker onder het juk van een manager die zijn werknemers als schoolkinderen onder de duim probeert te houden. Fijne club man.
Zeer herkenbaar verhaal inderdaad.

Ik heb er zelf ook een klein jaar ervaring en was er snel uitgekeken. Paar uitjes meegepakt en had ook altijd het gevoel: dit heb ik zelf betaald, maar ondertussen zou je nog dankbaar moeten zijn ook. Dan organiseer ik liever zelf wat met vrienden.
Dat gold overigens voor meer mensen. De mensen die wat ondernemender waren ingesteld waren eigenlijk allemaal best snel weer weg en de mensen die er blijven zitten, tsja, om heel eerlijk te zijn: ik vraag me af of je daar als organisatie (veelal overheid) blij van wordt. Maar hé, tenminste geen last van de wet DBA of andere variant.

Eén van de mooiste dingen vond ik nog wel: toen ik er begon waren ze met de club waar ik bij ging al een jaar bezig om na te denken over een nieuwe naam. Werd er weer een avond (uiteraard) georganiseerd om met zijn allen te brainstormen. Nou, vooruit. 1x meegedaan, er kwam niks uit.
Later werd er nog zo'n avond gehouden, toen dacht ik al: mij niet meer gezien. Resultaat: nog steeds niks.
En toen kwam House of Talents langs, nam het over en werden alle namen van de verschillende onderdelen aangepast :')

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-12 16:13

bord4kop

maximaal 100KB!

Nou ook weer een illusie armer..

Ik teken vaak een standaard contract, waarin opgenomen iets als:
".. Opdrachtnemer zal voor de verrichte werkzaamheden aan Opdrachtgever een factuur (doen)
zenden. De factuur zal voldoen aan de wettelijke vereisten. De facturatie vindt plaats op
maandbasis, op basis van een tijdig aangeleverde, niet betwiste declaratiestaat."

En nu keurt de opdrachtgever de uren niet goed. Dus geen factuur, dus geen betaling.
Het gaat 'slechts' om €1600,- maar toch lekker dit. :/

[TLDR]
Als je wil weten waarom: (en je mening wil geven, mag ook hoor :) )
Nieuwe zakenrelatie waar ik een paar keer uitstekend contact mee had, stelde voor om mee te doen met een community. Belde me op over een opdracht die redelijk dicht bij mijn vakgebied lag.
Het ging om een opdracht van 24 u p/wk; deze was aangenomen door iemand, maar die bleek toch geen tijd te hebben; dus ik in/door/verher/gehuurd voor 16 uur. En die andere pakte dan de resterende 8 uur. Het contract was hier en daar om te huilen, aanpassen was onmogelijk. Ik had er eigenlijk geen tijd voor, maar na veel belletjes op zondag / 's avonds etc etc. en 'enige' druk ... toch maar ja gezegd. Want de uren waren wel vrij in te delen. En ja, het leek me ook goed om de relatie te vriend te houden.
Hint: dit nooit doen, de relatie is puur zakelijk bezig, en recruiters in welke vorm dan ook, zijn geen vrienden.. read on;

Ik doe veel aan voorbereiding en daarom zaten er al aardig wat uren in voordat ik überhaupt facturabele uren kon schrijven.
Klant was prima, maar samenwerking was bagger, uiteindelijk zat ik alles te doen; de hele 24 uur dus (in16 uur op papier). Op een paar openings/kennismaking meetings na. Maar daar was ik ook bij en vond 'de ander' meer een storende factor eerlijk gezegd (en dat was niet alleen mijn mening :+ ). Tevens bleek dat vrij indelen in praktijk ook niet haalbaar.
Het bleek meteen dat ik mijn vaste klanten -lange termijn- kon ik niet meer bedienen. Mijn agenda niet meer plannen.
Dus heb ik al na 1 week gezegd dat het niet te combineren was en ik zou stoppen. Heb gevraagd om over te dragen en per wanneer. Dat werd niet gewaardeerd en moest per direct stoppen van de klant. Kreeg daarna ook geen antwoord meer op mail / telefoon.
Ik heb dus wel heb werk verzet en overdracht gedaan aan de ander . Al bestond dit vooral uit verslag van een paar gesprekken, wat aantekeningen en voorbereiding (denk aan opmerkingen in de kantlijn, hints over een richtlijn, aanwijzingen over bewijsvoering, procesvoering. Kleine dingen, maar anderzijds moet een security man -van minstens mijn niveau- daar echt wel verder mee komen.
Ondertussen is de klant not amused (oprecht boos) en wil dus mijn uren niet goedkeuren. Na een maand compleet negeren van mijn telefoontjes, mailtjes en aanbod om te helpen, kreeg ik een reactie; dat uren niet goedgekeurd werden en dat ik een lullo was. Ik snap dat wel. Maar goed ik heb toch echt wel het e.e.a. gedaan. Dat snappen zij dan weer niet.

NB: Ik neem niet eens de moeite om de tussenpartijen (jaja; twee stuks! Hetgeen ook geheel tegen mijn moraal indruist!) te benaderen. Dat heeft 0,0 zin en kost alleen maar negatieve energie. Het blijkt wel weer dat ze je vriend zijn als je ze kan helpen (aan €€€) maar niet thuis geven als je wat van ze vraagt.
Overigens hadden ze het "nog noooooit meegemaakt dat iemand vrijwel direct opzegt!!" In heel hun werkzame leven!! .. en meer van dat kabaal. Ik snap oprecht dat het een klote situatie is voor alle partijen. Als ik dan probeer aan te geven hoe het zit > geen begrip. Niets.
En bij verwijten naar mij dan fijntjes aankaart dat we om te beginnen al andere afspraken hadden gemaakt en ook gehad hadden over zaken zoals geen doorleen, tussenpartijen met schandalige tarieven, etc, dan krijg ik natuurlijk geen gehoor..

Maar goed; ik heb dus geen betaling. Wijze les geleerd 8)
Anderzijds vraag ik me af hoe je dit soort clausules kan schrappen? Dat gaat nooit gebeuren denk ik.. Vreemd overigens want andere zakelijke overeenkomsten bieden daar wel wat in; product gewoon terughalen. Dan heb je weliswaar geen winst, maar is het ook nietr compleet verloren gegaan..

[ Voor 6% gewijzigd door bord4kop op 02-11-2023 11:19 ]

| Security Management |

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-12 11:48
bord4kop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:59:
Heb gevraagd om over te dragen en per wanneer. Dat werd niet gewaardeerd en moest per direct stoppen van de klant. Kreeg daarna ook geen antwoord meer op mail / telefoon.
Ik heb dus wel heb werk verzet en overdracht gedaan aan de ander
Maar waarom heb je die overdracht uiteindelijk dan nog gedaan? Bij niet betalen zou ik altijd proberen zo veel mogelijk van wat je heb gedaan achter te houden, in hoeverre dat kan (want er wordt niet voor betaald).

Dus geen commits pushes, geen ontwerpen delen, geen vragen van teamleden meer beantwoorden, etc.

• kwaazaar
Zijn er meer mensen die een mail van Sharepeople hebben gehad over Sharepeople Lang en dat nu snel dit jaar moet aanmelden, want nieuwe wet, etc.?

Ik begrijp niet goed waar ze op doelen en waarom zo'n druk ineens, als de formatie hoogstwaarschijnlijk niet eens dit jaar nog lukt?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
kwaazaar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:26:
Zijn er meer mensen die een mail van Sharepeople hebben gehad over Sharepeople Lang en dat nu snel dit jaar moet aanmelden, want nieuwe wet, etc.?

Ik begrijp niet goed waar ze op doelen en waarom zo'n druk ineens, als de formatie hoogstwaarschijnlijk niet eens dit jaar nog lukt?
Ja ik heb hem inderdaad ook gehad. Vond het ook een beetje stomme mail, waar gewoonweg onwaarheden in staan.
Een grote verandering. Waarom? Sinds kort is bekend dat 'crowdsurance' niet in aanmerking zal komen als opt-out voor de verplichte AOV. Als de verplichte AOV er straks is, dan moet je dus meedoen. Ook al heb jij je vangnet geregeld bij SharePeople.
Daar laten wij het natuurlijk niet bij zitten. We hebben altijd gezegd dat we ons product aan zullen passen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Dat is ons gelukt!
Er is nog helemaal niks bekend, alleen wat plannen. Maar dit is gewoon FUD. Ik zit er ook steeds meer aan te denken om Sharepeople op te zeggen, want zit eerlijk gezegd niet zo op dit soort dingen te wachten, en heb voor de korte termijn eigenlijk ook niet echt een verzekering nodig. Dat in combinatie dat de bijdrages inderdaad flink gestegen zijn de afgelopen periode maakt het dat het het niet meer waard is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-11 08:30
Woy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ja ik heb hem inderdaad ook gehad. Vond het ook een beetje stomme mail, waar gewoonweg onwaarheden in staan.

[...]

Er is nog helemaal niks bekend, alleen wat plannen. Maar dit is gewoon FUD. Ik zit er ook steeds meer aan te denken om Sharepeople op te zeggen, want zit eerlijk gezegd niet zo op dit soort dingen te wachten, en heb voor de korte termijn eigenlijk ook niet echt een verzekering nodig. Dat in combinatie dat de bijdrages inderdaad flink gestegen zijn de afgelopen periode maakt het dat het het niet meer waard is.
Als ik dit zo lees denk ik inderdaad nothing final yet en bangmakerij (but they say fear sells). Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb m'n eerste 2 jaar (minus 2 maand) gecovered via Zelfstandig Ondernemers, evt. referral voor helft op de inschrijfkosten https://www.zelfstandigon...l/randvoorwaarden-viavia/ en tot nu toe wel over te spreken (voor zover dat mogelijk is van nog niet gebruik van hoeven te maken, maar in elk geval (nog) niet dit soort spam). En na 2 jaar AOV via Insify.

• bord4kop
  • Laatst online: 30-12 16:13

bord4kop

maximaal 100KB!

kwaazaar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:24:
[...]

Maar waarom heb je die overdracht uiteindelijk dan nog gedaan? Bij niet betalen zou ik altijd proberen zo veel mogelijk van wat je heb gedaan achter te houden, in hoeverre dat kan (want er wordt niet voor betaald).

Dus geen commits pushes, geen ontwerpen delen, geen vragen van teamleden meer beantwoorden, etc.
Helemaal eesn, maar ik wilde zo goed mogelijk afsluiten met, en voor de klant.

En het niet betalen / uren afkeur wist ik toen nog niet ..

| Security Management |

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-12 11:55
Vanmorgen een aanmaning binnen gehad.
dat is nog niet zo vreemd als je te laat betaal natuurlijk.

Blijkt nou. Ik heb schade gehad aan mijn auto. Schade is pas 11 oktober afgehandeld door de schade hersteller.
Nadat ik 3x de auto niet geaccepteerd had.

De verzekering betaald de schade alleen als ondernemer moet je wel de BTW betalen. Gezien de schade hersteller deze moet afdragen en verkeringen geen BTW betalen zakelijk.

Wat hebben ze nu gedaan, de factuur datum hebben ze op 29-9 gezet. volgens factuur datum zou ik dus 30 okt als uiterste betaal datum hebben. Terwijl de oplevering 11 okt ==> zou ook de factuur datum moeten zijn. De factuur zelf heb ik pas 12 oktober gekregen. Zo kan ik ook mijn facturen sturen.. Denk alleen dat de klanten hier niet snel mee akkoord gaan. :+

Heb al een mail gestuurd dat ik factuur aangepast wil zijn naar 11 okt omdat dan ook de garantie pas mag ingaan. Ik vind het een beetje vreemde gang van zaken als ik dat mag zeggen.

Het gaat hier om bijna 5000 euro aan BTW die ik moet betalen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
To_Tall schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:48:
Heb al een mail gestuurd dat ik factuur aangepast wil zijn naar 11 okt omdat dan ook de garantie pas mag ingaan. Ik vind het een beetje vreemde gang van zaken als ik dat mag zeggen.
Dat lijkt mij ook redelijk, factuurdatum een dag voor versturen is 1 ding, maar na verlopen van termijn versturen is een tweede natuurlijk :X
Het gaat hier om bijna 5000 euro aan BTW die ik moet betalen.
offtopic:
Dat is een beste schade geweest dan :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• To_Tall
Woy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:52:
[...]

Dat lijkt mij ook redelijk, factuurdatum een dag voor versturen is 1 ding, maar na verlopen van termijn versturen is een tweede natuurlijk :X

[...]

offtopic:
Dat is een beste schade geweest dan :X
Uhhh ja dat is een behoorlijke schade geweest auto was op randje na niet Total los verklaart. Daar had ik beter mee af geweest.

Hagelstenen uit Italië zijn niet auto’s best friends.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 02-11-2023 12:25 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:26:
[...]

Volgens mij niet. Het is maximaal 30 dagen. Als er niets is afgesproken, dan geldt wat op de factuur staat.
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn.

De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen:

Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn
In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken
Als u wilt dat de termijn nog langer duurt, moeten u en uw klant aan kunnen tonen dat het voor beide partijen niet nadelig is
https://www.arag.nl/zakel...%2060%20dagen%20afspreken

Verder kan je wel van alles op je factuur zetten, ik zie niet in waarom dat dan ineens ook de waarheid zou zijn.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12 19:56
SpyroTechnik schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:42:
[...]

In mijn geval kwam Volt ook best hoog, maar onderstaande vind ik dan weer minder aanspreken:

'.. en het afschaffen van ‘alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies.’

[...]
Zo zet je het wel heel kort neer en haal je het uit de context. De zin die er achteraan komt is: "Deze worden afgedekt door een aangepaste inkomstenbelasting en een nieuwe basistoelage als opmaat naar een universeel basisinkomen."
Maar ik voel er niet veel voor om in dit topic een politieke discussie te voeren.

• RonaldHeirbaut
Wolly schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:30:
[...]
Verder kan je wel van alles op je factuur zetten, ik zie niet in waarom dat dan ineens ook de waarheid zou zijn.
Omdat, wanneer je niks afspreekt, er geen algemene waarheid is?! Wettelijk moet er binnen 30 dagen betaald worden, tenzij anders overeengekomen (lees: langer). De praktijk is dat er maar weinigen betalen binnen 14 dagen (B2B). Dan kan je strikt vasthouden aan 14 dagen, of go with the flow op 30 dagen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-12 14:54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-12 15:54
ID-College schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:14:
[...]

Als je hier in mee gaat ben je ook wel echt debiel imo. De NSC heeft echt letterlijk in zijn programma staan om de wet dba te schrappen omdat die niet werkt dus waarom zou je hier intrappen :')
Ja precies deze

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
To_Tall schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:48:Heb al een mail gestuurd dat ik factuur aangepast wil zijn naar 11 okt omdat dan ook de garantie pas mag ingaan. Ik vind het een beetje vreemde gang van zaken als ik dat mag zeggen.
Een factuurdatum is totaal irrelevant. Betaaltermijnen gaan pas in vanaf het moment dat je de factuur hebt ontvangen...

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:59:
[...]

Omdat, wanneer je niks afspreekt, er geen algemene waarheid is?! Wettelijk moet er binnen 30 dagen betaald worden, tenzij anders overeengekomen (lees: langer). [...]
Je spreekt jezelf tegen* :>

De 'algemene waarheid' is er meestal wel, en die heet 'regelend/aanvullend recht'. Dat gaat specifiek over de situatie waarbij contractpartijen geen expliciete afspraken over iets hebben gemaakt terwijl het wel handig is dat er bij een conflict kan worden teruggevallen op een algemene, redelijke regel. Je noemt zelf een mooi voorbeeld (de wettelijke termijn van 30 dagen).

* (of ik misinterpreteer je post)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:59:
[...]

Omdat, wanneer je niks afspreekt, er geen algemene waarheid is?! Wettelijk moet er binnen 30 dagen betaald worden, tenzij anders overeengekomen (lees: langer). De praktijk is dat er maar weinigen betalen binnen 14 dagen (B2B). Dan kan je strikt vasthouden aan 14 dagen, of go with the flow op 30 dagen.
Als je niks afspreekt is de termijn 30 dagen zoals op de site van Arag rechtsbijstand staat.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

Crazy D

I think we should take a look.

stefxx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:28:
[...]

Een factuurdatum is totaal irrelevant. Betaaltermijnen gaan pas in vanaf het moment dat je de factuur hebt ontvangen...
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn

Dat is waar. Wat natuurlijk tegenwoordig met facturen via email wat minder nuttig is, maar vroeger met de post kon je natuurlijk op donderdag je facturen printen, net na 18u op de bus doen en dan waren ze pas maandag of dinsdag bezorgd.

Exact expert nodig?

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-12 20:30
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:57:
[...]

Zo zet je het wel heel kort neer en haal je het uit de context. De zin die er achteraan komt is: "Deze worden afgedekt door een aangepaste inkomstenbelasting en een nieuwe basistoelage als opmaat naar een universeel basisinkomen."
Maar ik voel er niet veel voor om in dit topic een politieke discussie te voeren.
Dit komt van de snippet van ZZP Nederland, daar staat de aansluitende zin niet in benoemd. Maar het schets de context inderdaad wat genuanceerder, dus ik ben benieuwd naar wat ze hier concreet mee voor willen stellen.

En inderdaad, laten we de politieke beschouwingen lekker buiten wegen laten in dit topic.

• RonaldHeirbaut
SpyroTechnik schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:51:
[...]

Dit komt van de snippet van ZZP Nederland, daar staat de aansluitende zin niet in benoemd. Maar het schets de context inderdaad wat genuanceerder, dus ik ben benieuwd naar wat ze hier concreet mee voor willen stellen.

En inderdaad, laten we de politieke beschouwingen lekker buiten wegen laten in dit topic.
Deze week bij BNR Big Five komen 5 politici aan het woord. Vandaag Laurens Dassen en dan gaat hij hier wat dieper op in. Mooi om deze politici eens wat langer aan het woord te horen.
Mijn stemadvies? Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg ;)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

SpyroTechnik schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:51:
[...]

Ik krijg wel net weer hun nieuwsbrief. En er staat gewoon *geen woord* in over die internetconsultatie. Niet te geloven. Wel geleuter over zorgverzekeringen. Dat dan weer wel.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Real schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:14:
[...]
Follow-up. Vandaag is het inwerkingtredingsbesluit van de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie (Twtt) gepubliceerd (Stb. 2023, 244).

De Twtt treedt in werking op 15 november 2023. Mocht je overwegen om een besloten vennootschap te ontbinden dit jaar, overweeg dan om met een expert te overleggen wat een handig moment is. Aan de andere kant: heel spannend is de Twtt voor de meeste dga's waarschijnlijk ook weer niet, maar dat moet je uiteraard zelf afwegen. Niet voldoen aan de vereisten is echter wel een economisch delict.
Gentle reminder voor iedereen met een besloten vennootschap en onder verwijzing naar mijn reactie uit juli en maart: let op de inwerkingtreding van de Twtt op 15 november aanstaande.

Er moet dus vanaf die datum publiek verantwoording worden afgelegd bij beëindiging van een bv en daarvoor moeten onder andere stukken worden gedeponeerd. Bij overtreding van de Twtt kan het OM o.a. een bestuursverbod vorderen in rechte (hoewel dat waarschijnlijk voor de meeste dga's in dit topic niet zo'n vaart zal lopen als per abuis de Twtt niet wordt gevolgd).

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12 17:30

BikkelZ

CMD+Z

Avalaxy schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 02:14:
Poeh. De markt voor freelance data engineers ligt wel echt op z'n gat. Ik vind vrijwel nergens opdrachten, en op freelance.nl hebben ze allemaal tig reacties en mega-lage uurtarieven.

Weet iemand hier of dit iets specifiek Nederlands is, of dat het ook in buurlanden zo is momenteel?
Ik heb een rapport gezien van Toptal waarin stond dat data engineering echt by far het slechtste gaat van alle categorieën. Mij verbaasde het nogal gezien de waarde die het brengt voor een bedrijf, maar het is echt slecht vergeleken bij alle andere categorieën waar het al niet zo lekker gaat.

iOS developer

• dazoefta
BikkelZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb een rapport gezien van Toptal waarin stond dat data engineering echt by far het slechtste gaat van alle categorieën. Mij verbaasde het nogal gezien de waarde die het brengt voor een bedrijf, maar het is echt slecht vergeleken bij alle andere categorieën waar het al niet zo lekker gaat.
Heb je een link toevallig? Als ik google krijg ik dit: 8)7
https://www.toptal.com › data-engineer
11 Best Freelance Data Engineers [Hire in 48 Hours] | Toptal®
2 dagen geledenTop Data Engineers are in High Demand. Start Hiring.

• BikkelZ
  • Laatst online: 29-12 17:30

BikkelZ

CMD+Z

Geen idee of het echt al officieel-officieel als losse PDF uit is dus wat ik heb kan ik misschien nog niet met je delen, maar als je op jobs reageert daar krijg je wel te zien wat de "score" is van jouw categorie en data scientist was echt naadje pet.

[ Voor 12% gewijzigd door BikkelZ op 03-11-2023 12:12 ]

iOS developer

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

BikkelZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:30:
[...]

Als ik mag speculeren:

Het is een beetje een aanname, maar volgens mij zitten er in die groep aardig wat prutsers. Ik kan me voorstellen dat als een gevolg daarvan inhurende bedrijven het vertrouwen in dat vakgebied als geheel verliezen. Mogelijk zien ze ook wel dat er een flinke theoretische waarde is maar denken ze dat het niet goed mogelijk is dat ook op een succesvolle manier uit te voeren. Waardoor ze het niet eens proberen en de vraag opdroogt.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:52
BikkelZ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:12:
Geen idee of het echt al officieel-officieel als losse PDF uit is dus wat ik heb kan ik misschien nog niet met je delen, maar als je op jobs reageert daar krijg je wel te zien wat de "score" is van jouw categorie en data scientist was echt naadje pet.
Er zit nogal een verschil tussen data engineer en data scientist ;) .

• Wietjerr
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-12 21:59
Ha! Hoe zijn jullie ooit begonnen als freelancer/ZZP? Hoe krijg je de bal aan het rollen?

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:44
Wietjerr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:34:
Ha! Hoe zijn jullie ooit begonnen als freelancer/ZZP? Hoe krijg je de bal aan het rollen?
Ik was helemaal klaar met mijn werkgever, begon wat te googlen op 'hoe wordt ik zzp'er in de IT' en daar ging ik.

• Wietjerr
gem-p schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:40:
[...]

Ik was helemaal klaar met mijn werkgever, begon wat te googlen op 'hoe wordt ik zzp'er in de IT' en daar ging ik.
Die snap ik.. maar ik bedoel meer hoe krijg je je eerste opdracht, er zit bij toch een zekere angst in dat ik de opdracht niet krijg waardoor het lastig wordt

• RonaldHeirbaut
ZZP-er worden is net zoals de eerste keer autorijden zonder instructeur. Geloven dat je het alleen kan. Of je kan 'rijden', dat weet je zelf wel vanuit je loondienstverband.
Maar zoek eerst een opdracht, wordt dan ZZP-er. Tenzij je genoeg geld op de bank hebt, dan kan het andersom.
Ik kreeg mijn eerste opdracht via mijn netwerk; ik werd gevonden.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12 11:22

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wietjerr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:45:
[...]

Die snap ik.. maar ik bedoel meer hoe krijg je je eerste opdracht, er zit bij toch een zekere angst in dat ik de opdracht niet krijg waardoor het lastig wordt
Zelfde als vaste baan, solliciteren alleen dan op zzp klussen.

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:40
In mijn geval: cv compleet updaten, inschrijven bij KVK, op LinkedIn status naar open to work zetten, en alle portals met opdrachten in de gaten houden. Toen op interessant opties gereageerd en intake gehad. Toen ik de opdracht geregeld had heb ik mijn baan opgezegd.
Tussen inschrijven KVK en opzeggen baan zat een week of 3/4. In de week daarvoor wat zaken als cv, domeinnaam, mail adres geregeld. In de periode voor mijn opdracht echt startte mijn bank, boekhoudpakket en verzekeringen geregeld.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21
Weet je al wat je wilt gaan doen? Welk vakgebied?Wat is je thuissituatie? Hoeveel ervaring heb je?

mijn verhaal:
Ik heb er een half jaar voor uitgetrokken, website gebouwd om duidelijk te krijgen wat ik kon, wilde, waar mijn sterke kanten en om scherp te krijgen dat als mensen me vroegen wat ik deed, dat ik dat in een paar zinnen helder kon uitleggen waar mijn meerwaarde zit. Ik heb in die 1,5 jaar tijd dat ik ZZP ben, voor geen enkele opdracht mijn CV nodig gehad. Als je zelf acquisitie doet, zul je je CV niet zoveel nodig hebben, als je dit via een intermediair doet, zul je dit wel nodig hebben. Als je zelf goed bent in netwerken, kun je proberen via je eigen netwerk je klussen binnen te halen.

In dat half jaar heb ik mijn werkgever gemeld dat ik 1 dag in de week ouderschapsverlof wilde opnemen om aan mijn eigen bedrijfje te werken, in de eerste maand dat ik die dag had, had ik al 2 opdrachten voor 24uur en kon die 8uur ouderschapsverlof niet uit, en heb ik mijn baan opgezegd.

Je zult hier 25 verschillende verhalen tegenkomen, kijk gewoon wat het beste bij je past, Wacht niet te lang met de KVK, het kost bijna niks en geeft een stok achter de deur....
Mensen moeten weten waar je goed in bent en dat je beschikbaar bent als ZZPer, zichtbaar is altijd wat lastig zonder meteen je eigen werkgever te waarschuwen omdat dit tijdsdruk geeft, die wil duidelijkheid van je. Kun je ons overtuigen waar je goed in bent? Dat zul je straks ook moeten bij potentiele klanten...

[ Voor 18% gewijzigd door coldasice op 05-11-2023 08:20 . Reden: aanvulling ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
NLKornolio schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:02:
[...]

Zelfde als vaste baan, solliciteren alleen dan op zzp klussen.
Inderdaad, alleen vooraf je tarief delen in plaats van aan het einde van je eerste gesprek salaris onderhandelingen.

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:31:
ZZP-er worden is net zoals de eerste keer autorijden zonder instructeur. Geloven dat je het alleen kan.
Zo heb in het totaal niet ervaren. ZZPen is toch niet veel moeilijks aan? Je hoeft voor je eerste opdracht niet alles goed te doen. Belangrijkste is dat je de expertise bezit.

• To_Tall
[...]

Hoe krijg je een baan?? Ik vind het zoeken niet veel anders. Je kan ook detacheerders benaderen, of kijken op hun websites of er opdrachten openstaan. Of websites zoals freelance.nl.

• Wietjerr
coldasice schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:15:
[...]

Weet je al wat je wilt gaan doen? Welk vakgebied?Wat is je thuissituatie? Hoeveel ervaring heb je?

mijn verhaal:
Ik heb er een half jaar voor uitgetrokken, website gebouwd om duidelijk te krijgen wat ik kon, wilde, waar mijn sterke kanten en om scherp te krijgen dat als mensen me vroegen wat ik deed, dat ik dat in een paar zinnen helder kon uitleggen waar mijn meerwaarde zit. Ik heb in die 1,5 jaar tijd dat ik ZZP ben, voor geen enkele opdracht mijn CV nodig gehad. Als je zelf acquisitie doet, zul je je CV niet zoveel nodig hebben, als je dit via een intermediair doet, zul je dit wel nodig hebben. Als je zelf goed bent in netwerken, kun je proberen via je eigen netwerk je klussen binnen te halen.

In dat half jaar heb ik mijn werkgever gemeld dat ik 1 dag in de week ouderschapsverlof wilde opnemen om aan mijn eigen bedrijfje te werken, in de eerste maand dat ik die dag had, had ik al 2 opdrachten voor 24uur en kon die 8uur ouderschapsverlof niet uit, en heb ik mijn baan opgezegd.

Je zult hier 25 verschillende verhalen tegenkomen, kijk gewoon wat het beste bij je past, Wacht niet te lang met de KVK, het kost bijna niks en geeft een stok achter de deur....

[...]

Mensen moeten weten waar je goed in bent en dat je beschikbaar bent als ZZPer, zichtbaar is altijd wat lastig zonder meteen je eigen werkgever te waarschuwen omdat dit tijdsdruk geeft, die wil duidelijkheid van je. Kun je ons overtuigen waar je goed in bent? Dat zul je straks ook moeten bij potentiele klanten...
Bedankt voor het delen van je verhaal. Niet gek om het op die manier te doen zodat je ook nog een soort van vastigheid hebt van de betaalde baan.

Ben 30, werk nu 10 jaar in de IT, wisselend van baan tussen PO, Business Analist, maar soms zelfs nog ontwikkelaar (net wat nodig is op dat moment). Ik twijfel in wat ik wil gaan doen en daarom durf ik de stap ook nog niet aan omdat ik gewoon niet weet of het goed gaat.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

elmo1

Kona Electric jan-2019

Wietjerr schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor het delen van je verhaal. Niet gek om het op die manier te doen zodat je ook nog een soort van vastigheid hebt van de betaalde baan.

Ben 30, werk nu 10 jaar in de IT, wisselend van baan tussen PO, Business Analist, maar soms zelfs nog ontwikkelaar (net wat nodig is op dat moment). Ik twijfel in wat ik wil gaan doen en daarom durf ik de stap ook nog niet aan omdat ik gewoon niet weet of het goed gaat.
Ik ben iets vroeger begonnen net vader geworden maar was mijn werkgever zo beu. Altijd kiezen voor de hoogste omzet ipv wat het beste is voor de klant.
Heb eerst een dotnet opdracht binnen gehaald en daarna via mijn netwerk van opdracht naar opdracht gegaan.
In begin tijd ook een opdracht gehad waar ik doodongelukkig van werd en toen opzoek gegaan naar iets nieuws en overgestapt. Gelukkig maar 1 keer gebeurd.
Nu doe ik Sn implementaties en dat vind ik super leuk om te doen na jaren niku/clarity implementaties.
Je moet wel 100% gecommit zijn in je werkcarriere je netwerk opbouwen en de gun factor krijgen. En verbrand nooit je schepen achter je.
Je bepaald zelf je route ben je niet gelukkig in je rol overleg je met je klant of zoek je wat anders.

Let wel op dat je zaken zoals pensioen aov av en vervoer zelf moet regelen, en accepteer dat je af en toe onzekerheden hebt.

Zou zelf niet terug willen als ik weer al die functioneringsgesprek zie bij mijn klanten en het spelletje wat er gespeeld wordt ben ik blij dat ik gewoon kan doen waar ik goed in ben en leuk vind!

• To_Tall
Functioneringsgesprekken vond ik nooit zo spannend. Was meer als je in de detachering zit werkgever bepaald.

Oe ik kan 10 meer verdienen als ik je daarlangs. Dan haal ik je hier weg. Of we kijken niet naar afstand. Ja het is drie uur rijden helaas.

• coldasice
To_Tall schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:05:
Functioneringsgesprekken vond ik nooit zo spannend. Was meer als je in de detachering zit werkgever bepaald.

Oe ik kan 10 meer verdienen als ik je daarlangs. Dan haal ik je hier weg. Of we kijken niet naar afstand. Ja het is drie uur rijden helaas.
offtopic:
Ik zie dit ook als een probleem dat wat meer opgelost moet worden met betere CAO afspraken, laten we in alle CAOs afspreken dat reistijd meer dan een half uur, betaald werk is. Bouwvakkers die van Limburg naar Utrecht en andersom rijden in hun eigen tijd omdat de baas dit toch niet hoeft te vergoeden, slaat natuurlijk nergens op. Als we dit overal doen, wordt het fileprobleem ook meteen een stukje kleiner

• gem-p
Wietjerr schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:44:
[...]

Heel veel mensen hier die al een tijdje zzp'er zijn zullen zeggen: ga het gewoon doen, zoek die 1e opdracht en werk van daaruit verder.

Maar ik bespeur bij jou in je korte posts meer twijfel dan vastberadenheid dat je zzp'er wilt worden. Als de wil er is en dus ook voldoende motivatie, dan lukt het je wel. Je maakt gegarandeerd fouten net zoals dat je voor een werkgever werkt. Gaandeweg leer je wel. Voor mij duurde het wel 3 jaren voordat ik echt wist waar ik de mooiste en beste opdrachten kon binnenhalen.

Maar het begint bij de wil om de eerste stap te maken. En als je loondienst juist wel fijn vindt en niet zeker weet of zelfstandige iets is en al helemaal niet zeker weet of je het wilt, dan misschien beter om het niet te doen? Of eerst een half jaartje te doen (onbetaald verlof opnemen?)? Of 1 dag in de week naast je huidige werk te doen?

PS: openingspost al eens doorgelezen, staat veel info in ook over waar je een 1e opdracht kunt vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door gem-p op 05-11-2023 15:58 ]

• DennusB
  • Niet online
Hier nu ruim een maand bezig bij m'n eerste klus, ik ben happy, de klant is ook happy (proactief gevraagd om feedback en gesprekje na 2 weken), dus dat is top. Initiele contract is 3 maanden (tot 31 Dec dus). Hoe gaan jullie hier normaal mee om? Vraag je ruim van te voren hoe het zit qua mogelijke verlenging (die optie is er) of wacht je gewoon tot ze er zelf mee komen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is je werk af? Geen verlenging. Is je werk nog niet af? Samen overleggen wanneer dat gedaan moet worden en of jij daar onderdeel van bent.

• coldasice
DennusB schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:03:
Hier nu ruim een maand bezig bij m'n eerste klus, ik ben happy, de klant is ook happy (proactief gevraagd om feedback en gesprekje na 2 weken), dus dat is top. Initiele contract is 3 maanden (tot 31 Dec dus). Hoe gaan jullie hier normaal mee om? Vraag je ruim van te voren hoe het zit qua mogelijke verlenging (die optie is er) of wacht je gewoon tot ze er zelf mee komen?
Door mijn aanwezigheid binnen het bedrijf en het laten zien van je kwaliteiten, komen er vanzelf andere verzoekjes bij die uitgroeien tot verlenging. Daarnaast zou ik me laten zien aan mijn netwerk, via LinkedIn en vrienden zodat iedereen ziet hoe het gaat, dan komen er vanzelf interesse gesprekken. Bedenk dat die gesprek nu of later ergens in een opdracht uitmonden.

Zo sprak ik een jaar geleden met iemand voor de Intertoy die ik ken van het voetballen, die werkt in de graszoden. Erg leuk gesprek en na afloop zei ik tegen mijn vrouw. Die gaat een keer bellen. Van de week belde hij of ik interesse had om een presentatie te geven op een congres van de branchevereniging over forecasting. Door te netwerken,zichtbaar zijn en investeren in contacten bouw je een netwerk waar werk uit komt en je ook onafhankelijk wordt van intermediairs...

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zelf kijk ik altijd naar projecten waar ik initieel ongeveer een halfjaar kan zitten. In die periode komt er eigenlijk altijd zoveel werk bij dat verlengingen daarna vaak ook meteen met een half jaar of een jaar zijn. Meestal laat ik zo'n 6 weken voor verlopen overeenkomst de vraag vallen of ze nog gebruik willen maken van mijn diensten, omdat ik anders een overdracht wil/moet plannen (dat is meteen een manier waarmee je het onderwerp ter sprake kan brengen en aan kan geven dat je het netjes af wil ronden als er geen verlenging is).

Als een overeenkomst eind van het jaar afloopt, dan breng ik het wel eerder ter sprake (8-10 weken), simpelweg omdat het in december/januari vaak iets minder makkelijk kan zijn om een klus te vinden. Heb het 1 keer gehad dat ik 3 dagen voor kerst 2 opdrachten onverwacht kwijtraakte, ondanks dat ik binnen 2 dagen een nieuwe klus had vond ik dat zo ontzettend a-relaxed dat ik voor mijzelf dus gewoon wat tijd reserveer om een nieuwe opdracht te vinden (want die moet natuurlijk wel gewoon leuk zijn om te doen :) )

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-12 16:07
Ik werkte intern bij een bedrijf dat ging reorganiseren en mijn functie kwam te vervallen. Er was geen ander bedrijf in de buurt waar ik intern zou willen werken. Dus begon ik na te denken om weer terug de detachering in te gaan, zoals ik mijn werkende leven gestart ben. Daarnaast al vaker gedacht om voor mezelf te starten. Uiteindelijk voelde ik er niks voor om een groot deel van wat een klant betaalt aan een detacheringsbedrijf in te leveren voor het 'vinden van een opdracht'. Zeker omdat ik door de jaren heen een groot genoeg netwerk opgebouwd heb.

Enige conclusie was om mezelf bij de KvK in te schrijven en gewoon te starten. Idee was om wat tijd te nemen en te oriënteren op een opdracht, en even wat rust te nemen. Ik voelde geen haast omdat ik mijn financiële buffer groot genoeg was, én ik nog een ontslagvergoeding zou meekrijgen.

'Helaas' zat ik binnen 3 weken al op mijn eerste opdracht waar ik een klein jaar heb gezeten. Gevonden door op Linkedin wat connecties berichten te sturen dat ik voor mezelf ging starten.

Mijn advies is meestal om te zorgen dat je voldoende buffer hebt om de eerste maanden niet afhankelijk te zijn van een opdracht, zodat je de rust hebt om te zoeken en te kunnen starten. Daarnaast zit er altijd wat doorlooptijd tot je eerste factuur betaald is.

En vervolgens op zoek te gaan naar een eerste opdracht bij voorkeur van minimaal 6 maanden, dan hoef je niet te snel weer op zoek en kun je voldoende omzetten om je buffer wat uit te breiden en daarna verder te zien.

Mijn motto voor 'lastige' keuzes: je kunt altijd weer terug :-)

• Marsellus
Gesprek over verlenging kun je in mijn ogen best op tijd starten, simpelweg omdat je je wilt voorbereiden of je een zoektocht naar een nieuwe opdracht moet starten.

Als ik ergens wil blijven dan kom ik vaak pro-actief met verbeteringen die ik nog zie met het voorstel dat na mijn vertrek op te pakken, vaak is dat een begin van een verlenging omdat ze mij het dan ook willen laten doorvoeren.

• Hydra
  • Laatst online: 17-12 14:27
JEightyFive schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Dat gold overigens voor meer mensen. De mensen die wat ondernemender waren ingesteld waren eigenlijk allemaal best snel weer weg en de mensen die er blijven zitten, tsja, om heel eerlijk te zijn: ik vraag me af of je daar als organisatie (veelal overheid) blij van wordt. Maar hé, tenminste geen last van de wet DBA of andere variant.
Elk bedrijf heeft in bepaalde mate last van het dode zee effect: je 'talent' verdampt en het zout blijft achter. Detacheerders hebben dat nog sterker omdat je als IC niet verder door kunt groeien; een heel klein handjevol wordt daar 'manager' maar de gemiddelde IC wordt daar niet blij van.

Midlance bedrijven hebben dit nog heel veel sterker. Over het algemeen gaan daar twee soorten mensen werken; mensen die willen gaan ZZPen en de stap net te eng vinden, en mensen die gewoon vinden dat ze bij hun huidige detacheerder te weinig verdienen.

Die ZZPers zijn daar allemaal na 1-2 jaar weer weg. De rest blijft achter. En wat ik gezien heb van het niveau van de gemiddelde midlance club (TNG, Rockstars) is dat het echt bedroevend is. Vaak een combinatie van 'meh' technische skills en 'meh' tot 'hoe heb jij een baan' social skills.

Voorbeeldje; in mijn oude team bij Bol.com kregen we een keer een CV binnen via Rockstar. Gelukkig wist een teamgenoot dat deze persoon al bij Bol gezeten had, en hebben we bij dat team gevraagd wat voor'n iemand dat was. Bleek dat deze persoon er binnen een maand uitgegooid was, en toen op LinkedIn z'n oud teamgenoten is gaan bedreigen ('door jou ga ik zelfmoord plegen'). En zo'n iemand wordt dus via Rockstars gewoon doodleuk weer aangedragen.

Het enige waar de eigenaren van dit soort bedrijven om geven is dat het een heel simpel verdienmodel is. Ze leggen het risico 100% bij de werknemer. 100%? Ja, want als jij niet te plaatsen bent, verdien je veel minder dan wat je elders kan krijgen, en ga je vanzelf wel weg. Midlance bedrijven kunnen mensen simpelweg ontslaan door ze gewoon op de bank te laten zitten.

Capitalistische uitbuiters zijn het.

https://niels.nu

• Hydra
kwaazaar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:26:

Ik vermoed dat het daar nogal rommelt en ze hun shit niet rond krijgen. Heb een tijdje terug ze gemailed met de vraagn waarom het bedrag zo omhoog gegaan was (van 'gewoon' SharePeople) en kreeg daar een enorme non-reactie op. Ook hebben ze er niet meer over gecommuniceerd.

Zit zelf nog bij 'gewoon' SharePeople maar ben van plan daar op redelijk korte termijn weg te gaan. Het dekt de 'winst' van een 2-jaar uitgestelde AOV niet meer.

• JEightyFive
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:09:
[...]
Voorbeeldje; in mijn oude team bij Bol.com kregen we een keer een CV binnen via Rockstar. Gelukkig wist een teamgenoot dat deze persoon al bij Bol gezeten had, en hebben we bij dat team gevraagd wat voor'n iemand dat was. Bleek dat deze persoon er binnen een maand uitgegooid was, en toen op LinkedIn z'n oud teamgenoten is gaan bedreigen ('door jou ga ik zelfmoord plegen'). En zo'n iemand wordt dus via Rockstars gewoon doodleuk weer aangedragen.
Zo heb ik er ook een gezien die bij mijn huidige opdrachtgever zat, alleen maar bezig was met randzaken, geen klap presteerde en er uiteindelijk uit is gewieberd.
Die begon vervolgens op LinkedIn op iedere post van opdrachtgever negativiteit te spuien.
Niet veel later was ie in dienst van een van de merken van THN en nog steeds diezelfde negativiteit aan het spuien met de naam van dat label onder zijn naam. Goeie reclame 8)7

• Hydra
Je baan opzeggen zonder dat je al een opdracht hebt is inderdaad heel spannend. Maar da's het enige 'lastige'. Als je overweegt te gaan ZZPen is eigenlijk wat echt belangrijk is, of je opdrachten kan krijgen. Ben je al door recruiters benaderd voor ZZP klussen?

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
[...]

Angstig? niet doen anders ga je beren op de weg zien die er niet zijn.

Zelf heb ik zoals vele eerst een opdracht binnen geharkt met minimaal 32 uur waarbij ik meer verdiende dan loondienst. Vervolgens manager en HR gesproken en gezegd dat ik weg ga. Timing was ideaal voor beide partijen, zij moesten mij eruit knikkeren of vast contract aanbieden en dat proces liepen ze enorm mee achter.

Als je bang bent voor het risico dan liever loondienst anders gaat ZZP veel stress bezorgen.

Persoonlijk wil ik nooit meer in loondienst. Ik heb loondienst trauma na 10+ jaar slecht behandeld te worden, constante HR en management molen doorheen en vervolgens te horen te krijgen dat je loon slechts enkele eurootjes omhoog gaat.

• Hydra
JEightyFive schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:15:
Niet veel later was ie in dienst van een van de merken van THN en nog steeds diezelfde negativiteit aan het spuien met de naam van dat label onder zijn naam. Goeie reclame 8)7
Die 'account managers' van die clubs zijn ook het soort sales types die ik echt niet vertrouw. Pak, dik horloge en dikkere BWM. Nul binding of inzicht in 'software' maar gewoon bij zo'n recruiter toko vandaan getrokken.

Hoe 'Rockstars' specifiek zichzelf in de markt zet is op en top treurig. Beetje als het oude Xebia; "wij zijn de beste omdat wij dat van onszelf vinden".

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 15:16
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:13:
[...]

Ik vermoed dat het daar nogal rommelt en ze hun shit niet rond krijgen. Heb een tijdje terug ze gemailed met de vraag waarom het bedrag zo omhoog gegaan was (van 'gewoon' SharePeople) en kreeg daar een enorme non-reactie op. Ook hebben ze er niet meer over gecommuniceerd.

Zit zelf nog bij 'gewoon' SharePeople maar ben van plan daar op redelijk korte termijn weg te gaan. Het dekt de 'winst' van een 2-jaar uitgestelde AOV niet meer.
Het is bij mij ook inderdaad al meer dan een jaar +/- 70 euro per maand (3000 euro tier).
Beetje jammer, het concept is wel leuk en Cosmas vond ik nog wel te doen voor een geitewollen sokken kapitalist.

Is het nou verplicht om over te gaan naar dat nieuwe product? Ik kon geen moetje vinden in de tekst.

- Spes consilium non est -

• Hydra
Dwizz schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:16:
Angstig? niet doen anders ga je beren op de weg zien die er niet zijn.
Laten we niet ovedrijven. Opzeggen bij je werkgever als je gaat ZZPen is gewoon spannend. Laten we niet doen alsof we dat zelf ook niet vonden. Alleen moet je je daaroverheen kunnen zetten.

• Hydra
Krystman schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:19:
Is het nou verplicht om over te gaan naar dat nieuwe product? Ik kon geen moetje vinden in de tekst.
Ik zit niet bij 'lang'. Als je een BMI hebt die onder 'overgewicht' valt, wordt je automatisch op de site al afgekeurd. Wordt ook nog eens opgeslagen, je kunt het naderhand niet aanpassen.

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:20:
[...]

Laten we niet ovedrijven. Opzeggen bij je werkgever als je gaat ZZPen is gewoon spannend. Laten we niet doen alsof we dat zelf ook niet vonden. Alleen moet je je daaroverheen kunnen zetten.
Spannend? Ja. Maar angstig zeer zeker niet.
Waarom ik het zo breng is omdat ik veel mensen spreek die nieuwsgierig zijn naar ZZP maar allerlei beren op de weg zien en hierdoor zichzelf gek maken. Je zult zure periodes hebben en om dan nog gemotiveerd te blijven vraagt wel wat van je. Helemaal als je loondienst comfort gewend bent

Persoonlijk vond ik dat een enorme last van mijn schouders toen ik mijn werkgever informeerde over mijn vertrek. Nog net niet champagne geopend daar op kantoor :P

• kwaazaar
Krystman schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:19:
[...]

Het is bij mij ook inderdaad al meer dan een jaar +/- 70 euro per maand (3000 euro tier).
Beetje jammer, het concept is wel leuk en Cosmas vond ik nog wel te doen voor een geitewollen sokken kapitalist.

Dat is wel een trend bij ze; niet kunnen uitleggen van wat ze bieden. Aandelen in hun non-profit organistatie (wtf?), het hele Lang-product uberhaupt, de hogere donaties (ZZP-ers hadden toch zoń laag ziekteverzuim?). Die mail is ook onduidelijk en lijkt net zo gehaast opgesteld als de haast die ze ons proberen aan te praten.
Sowieso haat ik het als iemand mij onder tijdsdruk zet. Vorige week nog meegemaakt met verkoper bij Eierkamp meubelen. Dag later m'n geld ergens anders uitgegeven.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:20:
[...]

Zeker, het helpt echter wel als je in je netwerk al een beetje kijkt of je al een klus ergens kan regelen, of als je bij een detacheerder zit, je de klus tegen een vergoeding de eerste tijd over kan nemen.

Ik zat bij een detacheerder en begon er steeds meer moeite mee te krijgen dat ik maar een fractie kreeg van wat er voor mij gefactureerd werd en dat zij voor mij bepaalden waar ik aan de slag ging. Ik ben toen ik de keuze had gemaakt zelfstandig te willen worden daar gewoon open over geweest en toen kwam de toenmalige klus ter sprake, zij hadden geen vervanger, de klant wilde niemand anders, dus ik kon voor een geringe fee de klus overnemen. Dan heb je een vliegende start, wat wel zo prettig is. Moet alleen wel iedereen mee willen werken.......er zullen natuurlijk ook zat detacheerders zijn die niet mee willen werken omdat ze het liefst gewoon hun personeel totaal leegzuigen.

• JEightyFive
dr.lowtune schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:41:
[...]
er zullen natuurlijk ook zat detacheerders zijn die niet mee willen werken omdat ze het liefst gewoon hun personeel totaal leegzuigen.
Ik werd inderdaad gewoon ijskoud aan mijn relatiebeding gehouden omdat men geen precedent wilde scheppen voor anderen om hetzelfde te doen, ondanks dat de klant dolgraag verder wilde. Ook een beetje druk vanuit hun kant hielp niet. Die heb ik dus teleur moeten stellen.
Uiteindelijk via mijn netwerk een leuke opdracht weten te scoren :)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

JEightyFive schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:33:
[...]

Ik werd inderdaad gewoon ijskoud aan mijn relatiebeding gehouden omdat men geen precedent wilde scheppen voor anderen om hetzelfde te doen, ondanks dat de klant dolgraag verder wilde. Ook een beetje druk vanuit hun kant hielp niet. Die heb ik dus teleur moeten stellen.
....dus inderdaad geen "precedent willen scheppen", in plaats van je best doen om de retentie van je personeel te verbeteren. En vervolgens dan ook nog de relatie met de klant op scherp willen zetten om dat punt maar te maken....dat zegt toch helaas wel vaak genoeg over hoe zo'n detacheerder denkt/werkt.

• Hielko
  • Laatst online: 07:21
dr.lowtune schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:52:
[...]

....dus inderdaad geen "precedent willen scheppen", in plaats van je best doen om de retentie van je personeel te verbeteren. En vervolgens dan ook nog de relatie met de klant op scherp willen zetten om dat punt maar te maken....dat zegt toch helaas wel vaak genoeg over hoe zo'n detacheerder denkt/werkt.
Het is wel een manier om de retentie van je personeel te verbeteren he ;)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:03
JEightyFive schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:33:
[...]

Zakelijk gezien snap ik het wel. Begon bij mij al dat werkgever in opperste staat van denial bleef en het bij mioj neerlegde dat ik maar moest regelen dat de klant op de hoogte gesteld werd en een vervanger kreeg. Nope, jullie klant, niet de mijne. Klant wist het natuurlijk wel, en die zei ijskoud "als hij gaat, gaan die anderen van jullie ook"

En nu ben ik een sub-contractor van oud-werkgever. Want ook daar geld, omzet = omzet :)

Niemand gaat zomaar een opdracht overdragen aan een ander. En over alles is te praten.
En zo niet, gebruik je opzeg termijn om wat anders te zoeken. Qua timing zou ik dan nu alles opzetten wat je nodig hebt en op 2 januari ontslag indienen, half feb / begin maart zit je dan ergens voor jezelf

• Hydra
dr.lowtune schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:41:
Zeker, het helpt echter wel als je in je netwerk al een beetje kijkt of je al een klus ergens kan regelen, of als je bij een detacheerder zit, je de klus tegen een vergoeding de eerste tijd over kan nemen.
Over het algemeen willen ze daar niet aan meewerken. Ze willen geen kruiwagen zijn voor mensen die willen gaan ZZPen en ze willen ook geen aanzuigende werking creeeren en andere werknemers het te makkelijk maken over te stappen.

Als ZZPer moet je er sowieso vanuitgaan dat je je eigen klus moet kunnen vinden. Het is bovendien een goede lakmoesproef; als het je nu niet lukt, wie zegt dat het je over een jaar wel gaat lukken?

• Hydra
dr.lowtune schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:52:
Beetje overdreven. Vanuit het businessmodel van een detacheerder is het volkomen logisch om te voorkomen dat werknemers je gebruiken als ZZP springplank, en dat bedrijven je gebruiken als recruiter. Als je dat allemaal maar gewoon laat gebeuren, blijf je echt met alleen slechte mensen over.

Ik heb zelf niks met wannabe-ZZPers (heb het niet over jou) die de sprong niet maken omdat "hun werkgever niet mee wil werken".

Je weet waar je voor tekent als je bij een detacheerder begint.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:10:
[...]

Beetje overdreven. Vanuit het businessmodel van een detacheerder is het volkomen logisch om te voorkomen dat werknemers je gebruiken als ZZP springplank, en dat bedrijven je gebruiken als recruiter. Als je dat allemaal maar gewoon laat gebeuren, blijf je echt met alleen slechte mensen over.

Ik heb zelf niks met wannabe-ZZPers (heb het niet over jou) die de sprong niet maken omdat "hun werkgever niet mee wil werken".

Ik ben het deels met je eens, maar voor een belangrijk deel ook niet :) Als mensen liever gaan ZZPen dan bij jou als detacheerder in loondienst blijven, dan heeft dat toch vaak een oorzaak in niet genoeg betaald krijgen, opdrachten die niet goed passen, etc. Ik heb toen ik nog bij een eerdere detacheerder zat genoeg collega's gezien die met amper 4k bruto per maand naar huis gingen, essentieel waren bij opdrachtgevers en daar het hele account ontwikkelden (en dus ook zorgden dat er meer mensen naar binnen werden gefietst) en waarvoor het viervoudige werd gefactureerd.

Als zo iemand dan besluit weg te gaan, dan heb je het als detacheerder toch wel een beetje laten liggen. En dan blijf je inderdaad met de slechten over. Je kan zo iemand frustreren in zijn nieuwe stap, maar je kan hem ook door de voordeur laten vertrekken en ambassadeur van je bedrijf maken.

• gem-p
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:10:
[...]

Even over je laatste zin, even wat nuance aanbrengen: ja je weet waar je voor tekent, maar als schoolverlater kun je slecht inschatten wat een baan bij een detacheerder echt betekent. Je leert bijvoorbeeld veel en ziet veel verschillende omgevingen. MAAR niemand zegt bij het tekenen dat je goed moet nadenken of je wel 4 jaren wil vastzitten aan een leaseauto. Of dat je een boete betaald als je eerder weg wil vanwege al die gave cursussen die je verplicht moet doen in de eerste maanden.

Detacheerders kan ik iedere schoolverlater aanraden vanwege bovenstaande positieve redenen. En er zit een dikke keerzijde aan de medaille, dat dus ook

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12 10:23

TMC

gem-p schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:28:
[...]

Even over je laatste zin, even wat nuance aanbrengen: ja je weet waar je voor tekent, maar als schoolverlater kun je slecht inschatten wat een baan bij een detacheerder echt betekent. Je leert bijvoorbeeld veel en ziet veel verschillende omgevingen. MAAR niemand zegt bij het tekenen dat je goed moet nadenken of je wel 4 jaren wil vastzitten aan een leaseauto. Of dat je een boete betaald als je eerder weg wil vanwege al die gave cursussen die je verplicht moet doen in de eerste maanden.

Detacheerders kan ik iedere schoolverlater aanraden vanwege bovenstaande positieve redenen. En er zit een dikke keerzijde aan de medaille, dat dus ook
Voorwaarden m.b.t. leaseauto en opleiding staan toch altijd in je contract? Je weet precies waarvoor je tekent.

• Marsellus
[...]

Dit staat letterlijk beschreven in je contract, en dus weet je precies waar je voor tekent.

Het grote verschil zit 'm er in "dat niemand zegt dat je daarover moet nadenken", omdat dit de grote mensenwereld is. Als schoolverlater moet je dus leren voor jezelf nadenken, lezen wat je tekent en verantwoordelijkheid nemen.

• Hydra
dr.lowtune schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:15:
Ik ben het deels met je eens, maar voor een belangrijk deel ook niet :) Als mensen liever gaan ZZPen dan bij jou als detacheerder in loondienst blijven, dan heeft dat toch vaak een oorzaak in niet genoeg betaald krijgen, opdrachten die niet goed passen, etc.
Die problemen zijn inherent aan het business model. De 'cap' van wat je kan verdienen is altijd je uutarief minus de overhead. En die overhead is ruim groter dan het verschil in wat een ZZPer en een gedetacheerde als tarief krijgen. Daar zit ongeveer een tientje tussen.

Dus het is een mooi idealistisch verhaal, maar gewoon niet realistisch. Ik heb hiervoor echt bij een topbedrijf gezeten waar ik met pijn in mijn hart weggegaan ben, maar het is altijd nog een detacheerder die moet concurreren met andere detacheerders. En die lukt het gewoon niet om deze mensen voor 150 per uur weg te zetten als andere soortgelijke bedrijven het voor 100 doen.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Marsellus schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]

Dit staat letterlijk beschreven in je contract, en dus weet je precies waar je voor tekent.

Het grote verschil zit 'm er in "dat niemand zegt dat je daarover moet nadenken", omdat dit de grote mensenwereld is. Als schoolverlater moet je dus leren voor jezelf nadenken, lezen wat je tekent en verantwoordelijkheid nemen.
ja uiteraard, maar aldoende leert men. Vandaag de dag zou ik ook niet meer een leaseauto willen als ik voor een werkgever zou werken, puur vanwege overname clausules etc.

Ik ben ook uit school bij een detacheerder gestart, en daar had ik zelfs een concurrentiebeding wat me eigenlijk het werken in een zelfde functie onmogelijk zou maken. Daar heb ik bij het tekenen niet goed over nagedacht en daar kijk je pas jaren later naar, als je inderdaad weg wil..

15-20 jaar later zou ik uiteraard die fout niet meer maken.

• Hydra
MAAR niemand zegt bij het tekenen dat je goed moet nadenken of je wel 4 jaren wil vastzitten aan een leaseauto. Of dat je een boete betaald als je eerder weg wil vanwege al die gave cursussen die je verplicht moet doen in de eerste maanden.
Je bent een volwassene die vast zit aan wat 'ie tekent. Het staat gewoon in je contract. Daarbij vind ik schoolverlaters e.d. niet zo relevant wat betreft de discussie over ZZP versus detacheerder want vrijwel geen bedrijf gaat een schoolverlater als ZZPer aannemen in de ICT.

• Kurios
  • Niet online
ik had al ervaring in de detachering + fixed price projecten + ervaring als teamleider van een team waar ook detacheringsdrachten werden uitgevoerd. Voor mij is dat wel een pre dat je snapt hoe de (detachering)wereld en geldstromen werkt en wat de tariefstellingen ongeveer zijn.

Maar voor mij is het belangrijkste:
- goed CV hebben
- weten hoe inhuur gaat/hoe recruiters/tussenpartijen/preferred suppliers werken
- weten wat je waard bent

Mijn gedachte was: ik heb zo weer een baan in vaste dienst als ik echt moet + ik heb geld als buffer achter de hand. Dus in het ergste geval kon ik zonder opdracht gewoon mn vaste lasten betalen en er staat eten op tafel.
Dat maakt het een stuk minder spannend.
Nu na 5 jaar bijna onafgebroken werken is het financiële risico al een stuk kleiner geworden + ik heb nog altijd de indruk dat ik (indien nodig) morgen ergens in loondienst zou kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 06-11-2023 14:08 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
Members only:

• Kurios
  • Niet online
goeie vragen. Ook ik krijg geregeld via Indiers opdrachten in NL aangeboden. Vaak zelfs meerdere 'collega's' die mij dan allemaal benaderen voor dezelfde opdracht :)

Ik blokkeer ze eigenlijk altijd, ik kan me niet voorstellen dat een gerenommeerd bedrijf in NL met Indiase recruiters in zee zou gaan.

• Deveon
  • Niet online
Toen ik net begon ben ik benaderd geweest door Amoria Bond en na het indienen van referenties niets meer gehoord. Sindsdien werk ik niet meer samen met buitenlandse partijen. De kans dat het niet in orde is te groot en er is genoeg werk via Nederlandse tussenpersonen te vinden.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47

ralpje

Deugpopje

Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
[...]

Je bent een volwassene die vast zit aan wat 'ie tekent. Het staat gewoon in je contract. Daarbij vind ik schoolverlaters e.d. niet zo relevant wat betreft de discussie over ZZP versus detacheerder want vrijwel geen bedrijf gaat een schoolverlater als ZZPer aannemen in de ICT.
Maar die schoolverlater tekent een contract bij een detacheerder, waar hij later als hij doorgegroeid is en als ZZP-er verder wil gaan opeens mee te maken krijgt.
Een contract wat je nu tekent, wat je vijf jaar later in the ass bite, zeg maar.
Dat was volgens mij waar hier op gedoeld wordt.

Edit: neemt overigens niet weg dat je dat contract, ook als schoolverlater, gewoon als toerekeningsvatbare volwassene tekent, dus je moet er maar mee dealen :)

[ Voor 10% gewijzigd door ralpje op 06-11-2023 14:37 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• ID-College
  • Laatst online: 22:01
Dat doen ze ook niet. Ahold funnelt alles via 1 partij, dus zij leveren gewoon door...
Als 1 van de weinige heeft Ahold afspraken gemaakt over de max marge en duur, dus tenzij er 2 partijen tussen zitten maakt het in principe niet uit hoe je binnen komt. De marge kan natuurlijk verschillen pp, afhankelijk van hoe goed je zelf onderhandelt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 06-11-2023 14:45 ]

• kwaazaar
Headfirst en Harvey Nash: https://inhuurkaart.nl/ko...ijke-ahold-delhaize-n.v./
Kun je dus rechtstreeks op inschrijven.

Al heb ik wel eens opdrachten bij NS en Vattenvall gezien die toch niet via de inhuurportalen ging.

• kwaazaar
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
[...]

Ik ben als schoolverlater destijds begonnen in de detachering, maar daar is echt niks mis mee. Veel ervaring op doen bij veel verschillende klanten en projecten. Veel technieken en code zien, uitgebreide opleidingsmogelijkheden en ook nog een mooie auto onder de kont. 20j later ben ik als freelancer begonnen en was de overstap heel natuurlijk.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
kwaazaar schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:58:
Headfirst en Harvey Nash: https://inhuurkaart.nl/ko...ijke-ahold-delhaize-n.v./
Kun je dus rechtstreeks op inschrijven.

Al heb ik wel eens opdrachten bij NS en Vattenvall gezien die toch niet via de inhuurportalen ging.
Hmmm, daar (op HF) zie ik geen enkele functie als ik zoek op Ahold.

• dazoefta
Ik kwam voor mezelf op een moment van nu ga ik het onderzoeken of het wat voor me is. Komt er een nee uit, nou dan weet ik waarom en gaan we verder exploren welke kant dan op. Komt er een ja uit, nou dan ga ik die verdere weg exploreren.

Voor mij werkt het om dingen op papier te zetten, word doc beginnen, research en alles erin knallen wat ik maar relevant vond, rearrangen, schrappen, herschrijven etc.. Inclusief the good, the bad and the ugly. Vragen zoals waarom wel, waarom niet, waarom nu, wat kan ik tegenkomen, wat zijn mijn valkuilen, wat zijn mijn sterke punten, wat mis ik nu, waar loop ik elke keer weer tegenaan, wat denk ik dat het mij gaat brengen, waar verwacht ik mezelf in tegen te komen, etc. etc. Uiteindelijk werd dit soort van een bedrijfsplan, al is het niet zo'n eentje als wat je tijdens je opleiding moet doen. Want het ging puur ter verantwoording aan mezelf, niet aan een bank of geldverschieter, dus ik bepaalde zelf de onderdelen die ik interessant vond en mij verder hielpen.

Na een maand er lekker mee bezig te zijn geweest, werd het negatieve/het twijfelstuk steeds kleiner en kleiner en kwam steeds meer niet een ja, maar een DIKKE JA! naar voren :*) . Toen ging ik het concreet maken, dus reminder op de muur met x datum KVK inschrijven, X datum baan opzeggen, voor X datum opdracht willen regelen, X datum opdracht starten. En toen ging ik in kleine stapjes daar naar toe werken.

Mijn werkgever wist er al van dus LI profiel op opentowork gezet, laat alle recruiters maar komen en kijken hoe de markt is en werkt. Babbeltje hier, babbeltje daar. Op den duur leer je het verschil in de gesprekken, de een prijst je de hemel in, de ander is er oprechter over, de een vraagt belachelijke marges, lult compleet uit z'n nek, staat lijnrecht tegenover mijn normen en waarden. Maar er zaten ook een paar partijen tussen waar ik een klik mee had. Ook zocht ik ondernemers uit mijn netwerk (niet eens altijd in hetzelfde vakgebied) waarmee ik gesprekken heb gevoerd, dit heb ik als erg nuttig en inspirerend ervaren.

Achteraf gezien heb ik elke mijlpaal gehaald, omdat mijn doelen behapbaar waren. Ik heb geen moment gehad van had ik dit wel moeten doen, of heb ik mezelf totaal onhaalbare doelen gesteld. Ook heb ik niet het gevoel van had ik dit maar eerder gedaan. De omstandigheden waren ernaar, ik heb al mijn werk- en levenservaring nodig gehad om op dit moment te komen, dus eerder was helemaal niet logisch geweest.

Nu reflecteer ik eens in de zoveel tijd als ik m'n kop er naar heb staan en ook dat gooi ik allemaal in dat document inclusief leerpunten, onzekerheden en twijfels op dat moment. Als ik een keer zin heb om het terug te lezen, geeft mij dat inzicht in dat ik bepaalde dingen goed heb ingeschat of aangevoeld, waar ik nog duidelijk aan kan werken en of bepaalde twijfels gegrond waren.

Voor mij was dit proces ordenen van de chaos in het koppie, om tot een goed doordacht en onderbouwd besluit te komen, waar ik ook bij m'n partner mee aan kon komen zodat ik die erin mee kon nemen en steun kreeg. Op deze manier liet ik het besluit helemaal aan mezelf en liet ik aan niemand het definitieve besluit over wel of niet doen. Want je kunt wel inspiratie opdoen bij anderen (vooral doen juist!), maar alleen jij hebt de antwoorden. Wellicht niet nu direct, maar het is wel een proces wat je zelf moet doorgaan en er is geen goed of fout antwoord. Er is alleen het antwoord dat bij jou past in this moment in time.

• Hydra
kwaazaar schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:01:
Ik ben als schoolverlater destijds begonnen in de detachering, maar daar is echt niks mis mee.
Helemaal mee eens, en ik zeg ook absoluut niet dat daar wat mis mee is :)

• Hydra
Avalaxy schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:16:
Hmmm, daar (op HF) zie ik geen enkele functie als ik zoek op Ahold.
Heel veel bedrijven die via dit soort bedrijven factureren gebruiken niet zelf ook die inhuurportals. Waarschijnlijk is de kwaliteitsverhouding van de mensen die ze krijgen te scheef.

• Hydra
Avalaxy schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:22:
Members only:
Doen ze niet. Deze bedrijven proberen gewoon met jouw CV binnen te komen bij Ahold. Vrijwel alle recruiters uit India en de UK die Nederlandse ZZPers benaderen werken op deze manier. Er is geen enkele reden voor Nederlandse bedrijven om met een recruiter buiten NL samen te werken.

Ze gebruiken gewoon de namen uit de top 10 grootste bedrijven in Nederland omdat ze weten dat je daar waarschijnlijk wel op aanslaat.

Overigens is dit dus ook waarom bedrijven vaak niet (meer) hun opdrachten op inhuurportals zetten. Dan is 99% van de aanbiedingen die je krijgt van dit niveau.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 06-11-2023 15:50 ]

• ID-College
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:48:
[...]

Doen ze niet. Deze bedrijven proberen gewoon met jouw CV binnen te komen bij Ahold. Vrijwel alle recruiters uit India en de UK die Nederlandse ZZPers benaderen werken op deze manier. Er is geen enkele reden voor Nederlandse bedrijven om met een recruiter buiten NL samen te werken.

Ze gebruiken gewoon de namen uit de top 10 grootste bedrijven in Nederland omdat ze weten dat je daar waarschijnlijk wel op aanslaat.

Overigens is dit dus ook waarom bedrijven vaak niet (meer) hun opdrachten op inhuurportals zetten. Dan is 99% van de aanbiedingen die je krijgt van dit niveau.
Idd.. alsof een toko als Ahold met sketchy partijen samen werkt. Wat zou daar de meerwaarde van zijn? Er zijn er toch al zat in NL?

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16
Ik heb 2x bij Ahold gezeten. Destijds direct benaderd door iemand van Ahold, via via. Harvey Nash moest er toen verplicht tussen. Op hun kosten dus prima.

Er loopt best veel buitenlandse inhuur rond trouwens, vaak via Genpact en TSC dacht ik

[ Voor 22% gewijzigd door Stefangrp op 06-11-2023 18:02 ]

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12 22:04
hi al! ik heb naast mijn werk al geruime tijd een klein "bedrijfje" nu heb ik daar een lange tijd geleden een iPad voor gekocht om apps etc te testen. Deze iPad is nu toch wel aan het opraken en ben dus naar een andere aan het kijken. Mijn vorige iPad is denk een jaar of 7 oud en toen waren ze excl btw <450 euro - kon ik dus direct afschrijjven.

De nieuwe iPad komt excl btw op +/- 485 euro. Is dit dan echt een investering en moet ik daar 5 jaar over doen (afschrijven) of kan ik die onder dezelfde regel zetten als mijn vorige iPad en direct afschrijven. Ik weet niet hoe streng die grens is - ervaringen mee ;)?

Andere optie is een refurb iPad kopen bij Apple :) dan kom ik precies goed uit hehe

• jadjong
  • Niet online
Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan in vijf jaar. In geval van 'resultaat overige werkzaamheden' kan je wel willekeurig afschrijven maar heb je weer geen zelfstandigenaftrek.

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 06-11-2023 19:55 ]

• Kurios
  • Niet online
ls789 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:53:

De nieuwe iPad komt excl btw op +/- 485 euro. Is dit dan echt een investering en moet ik daar 5 jaar over doen (afschrijven) of kan ik die onder dezelfde regel zetten als mijn vorige iPad en direct afschrijven.
Ja dit moet(als je inderdaad ondernemer voor IB bent). In 2023 mag je trouwens wel 50% willekeurig afschrijven als je dat wil.
Ander voordeel is dat je investering wel in aanmerking komt voor kleine investingsaftrek, als je aan de minimumbedrag komt. Het kan dus flink lonen om zoveel mogelijk aankopen te clusteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 06-11-2023 19:58 ]

• ID-College
Idd. Dit jaar is er een eenmalige regeling om tot 50% af te schrijven. Daar kan je gebruik van maken als je nog dit jaar koopt.. Zie https://www.belastingdien...ing-bedrijfsmiddelen-2023

• Wietjerr
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:16:
[...]

Je baan opzeggen zonder dat je al een opdracht hebt is inderdaad heel spannend. Maar da's het enige 'lastige'. Als je overweegt te gaan ZZPen is eigenlijk wat echt belangrijk is, of je opdrachten kan krijgen. Ben je al door recruiters benaderd voor ZZP klussen?
Ja ben al wel benaderd voor eventueel ZZP klussen maar dan vaak voor 3 maanden, ik weet niet of het normaal is. Ik denk dat ik mij er maar eens goed in moet verdiepen hoe het zit en wat ik voor uurtarief moet gaan vragen als ik ga beginnen.
dazoefta schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:38:
[...]

Ik kwam voor mezelf op een moment van nu ga ik het onderzoeken of het wat voor me is. Komt er een nee uit, nou dan weet ik waarom en gaan we verder exploren welke kant dan op. Komt er een ja uit, nou dan ga ik die verdere weg exploreren.

Voor mij werkt het om dingen op papier te zetten, word doc beginnen, research en alles erin knallen wat ik maar relevant vond, rearrangen, schrappen, herschrijven etc.. Inclusief the good, the bad and the ugly. Vragen zoals waarom wel, waarom niet, waarom nu, wat kan ik tegenkomen, wat zijn mijn valkuilen, wat zijn mijn sterke punten, wat mis ik nu, waar loop ik elke keer weer tegenaan, wat denk ik dat het mij gaat brengen, waar verwacht ik mezelf in tegen te komen, etc. etc. Uiteindelijk werd dit soort van een bedrijfsplan, al is het niet zo'n eentje als wat je tijdens je opleiding moet doen. Want het ging puur ter verantwoording aan mezelf, niet aan een bank of geldverschieter, dus ik bepaalde zelf de onderdelen die ik interessant vond en mij verder hielpen.

Na een maand er lekker mee bezig te zijn geweest, werd het negatieve/het twijfelstuk steeds kleiner en kleiner en kwam steeds meer niet een ja, maar een DIKKE JA! naar voren :*) . Toen ging ik het concreet maken, dus reminder op de muur met x datum KVK inschrijven, X datum baan opzeggen, voor X datum opdracht willen regelen, X datum opdracht starten. En toen ging ik in kleine stapjes daar naar toe werken.

Mijn werkgever wist er al van dus LI profiel op opentowork gezet, laat alle recruiters maar komen en kijken hoe de markt is en werkt. Babbeltje hier, babbeltje daar. Op den duur leer je het verschil in de gesprekken, de een prijst je de hemel in, de ander is er oprechter over, de een vraagt belachelijke marges, lult compleet uit z'n nek, staat lijnrecht tegenover mijn normen en waarden. Maar er zaten ook een paar partijen tussen waar ik een klik mee had. Ook zocht ik ondernemers uit mijn netwerk (niet eens altijd in hetzelfde vakgebied) waarmee ik gesprekken heb gevoerd, dit heb ik als erg nuttig en inspirerend ervaren.

Achteraf gezien heb ik elke mijlpaal gehaald, omdat mijn doelen behapbaar waren. Ik heb geen moment gehad van had ik dit wel moeten doen, of heb ik mezelf totaal onhaalbare doelen gesteld. Ook heb ik niet het gevoel van had ik dit maar eerder gedaan. De omstandigheden waren ernaar, ik heb al mijn werk- en levenservaring nodig gehad om op dit moment te komen, dus eerder was helemaal niet logisch geweest.

Nu reflecteer ik eens in de zoveel tijd als ik m'n kop er naar heb staan en ook dat gooi ik allemaal in dat document inclusief leerpunten, onzekerheden en twijfels op dat moment. Als ik een keer zin heb om het terug te lezen, geeft mij dat inzicht in dat ik bepaalde dingen goed heb ingeschat of aangevoeld, waar ik nog duidelijk aan kan werken en of bepaalde twijfels gegrond waren.

Voor mij was dit proces ordenen van de chaos in het koppie, om tot een goed doordacht en onderbouwd besluit te komen, waar ik ook bij m'n partner mee aan kon komen zodat ik die erin mee kon nemen en steun kreeg. Op deze manier liet ik het besluit helemaal aan mezelf en liet ik aan niemand het definitieve besluit over wel of niet doen. Want je kunt wel inspiratie opdoen bij anderen (vooral doen juist!), maar alleen jij hebt de antwoorden. Wellicht niet nu direct, maar het is wel een proces wat je zelf moet doorgaan en er is geen goed of fout antwoord. Er is alleen het antwoord dat bij jou past in this moment in time.
Heel erg bedankt voor je verhaal hoe je hebt het aangepakt. Herken mijzelf in het feit dat de chaos en de spanning op een rij moet gaan zetten om er minder chaos van te maken. Ik denk dat ik daar mee moet beginnen om het voor mijzelf minder spannend te maken en het goed op te kunnen delen in stukken. Per mijlpaal kijken of het nog steeds het goede idee is om voor jezelf te beginnen.

[ Voor 76% gewijzigd door Wietjerr op 06-11-2023 20:55 ]

• jadjong
  • Niet online
Drie maanden is toch prima? Hoe vaker je wisselt van klus, hoe meer ervaring je op doet met alle zaken die niet vakinhoudelijk zijn.

• ls789
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:55:
Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan in vijf jaar. In geval van 'resultaat overige werkzaamheden' kan je wel willekeurig afschrijven maar heb je weer geen zelfstandigenaftrek.
Mijn omzet is slechts 8k per jaar give or take. Ik doe wel per kwartaal omzetbelasting indienen en elk jaar vult een boekhouder de aangifte van mij en m’n vrouw in. Die 8k zie ik dan als resultaat overige inkomsten staan.

• ls789
Kurios schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ja dit moet(als je inderdaad ondernemer voor IB bent). In 2023 mag je trouwens wel 50% willekeurig afschrijven als je dat wil.
Ander voordeel is dat je investering wel in aanmerking komt voor kleine investingsaftrek, als je aan de minimumbedrag komt. Het kan dus flink lonen om zoveel mogelijk aankopen te clusteren.
Dus dan is 50% van het bedrag willekeurig en die andere 50% via die <450 euro regeling? Moet je dit dan apart opvoeren of gewoon als kosten indienen in m’n boekhoudpakket

• jadjong
  • Niet online
ls789 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:04:
[...]

Mijn omzet is slechts 8k per jaar give or take. Ik doe wel per kwartaal omzetbelasting indienen en elk jaar vult een boekhouder de aangifte van mij en m’n vrouw in. Die 8k zie ik dan als resultaat overige inkomsten staan.
Dan valt er weinig uit te smeren over meerdere jaren.

• Wietjerr
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:55:
Drie maanden is toch prima? Hoe vaker je wisselt van klus, hoe meer ervaring je op doet met alle zaken die niet vakinhoudelijk zijn.
Ja deels mee eens alleen dan heb ik het gevoel dat ik dan juist alleen maar bezig ben met het zoeken naar klussen. Ik ga alles op een rijtje zetten zoals hierboven is beschreven om een minder spannende keuze te hoeven maken.

• ls789
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:06:
[...]

Dan valt er weinig uit te smeren over meerdere jaren.
Ik koop ook vrijwel nooit spullen .. schrijf enkel de kosten van m’n boekhoudpakket af. Dus als ik eens iets aanschaf doe ik dit meestal via die <450 euro regel.
Pagina: 1 ... 457 ... 658 Laatste