Dat is natuurlijk overal zo. Je werkt nou eenmaal in opdracht van een bedrijf, dus een zekere mate van gezag zal er altijd zijn. Ik bepaal echter wel zelf m'n dagen / uren, of ik remote of on-site werk, en welke designbeslissingen er genomen worden. Natuurljk worden die beslissingen getoetst door een CTO / CISO, maar dat is niet meer dan logisch.
Daarnaast doe ik een specifiek project, waar intern geen kennis voor is. Er zijn dus geen internen die dezelfde rol / functie vervullen. Is het project klaar, gaat dat wat we opleveren naar de beheersafdeling en ben ik weer weg.
Verder is het bij een ministerie vaak goed geregeld voor externen, laptop en als je echt wilt zelfs een telefoon.
Klopt. Ook de telefoon. Maar ook dat is verklaarbaar in een omgeving waarin ik met vertrouwelijke / staatsgeheime informatie werk. Verder heb ik natuurlijk ook m'n eigen devices, maar die kan ik dan niet voor deze klus gebruiken. Vind ik bij een audit allemaal prima verdedigbaar.
Het enige risico is dat als je ziek/arbeidsongeschikt wordt, maar dat geldt toch voor elke externe, met elke mogelijke beslisboom?
Maar ook het risico om voortijdig de overeenkomst te beeindigen (makkelijker dan bij een dienstverband) of teruggeschaald worden naar nul uren. Besluit men om het project te stoppen, of de scope te veranderen waardoor mijn inzet niet meer nodig is, dan zijn ze van me af. Een interne zal dan op een ander project of andere rol verder gaan.