Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
keesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Thanks :) Ik ga in men rekenmodel 75 aanhouden, maar als ik ZZP-er wordt ga ik mijn uur loon iets hoger zetten, maar bottom line 75 euro per uur ex btw. Net even hoe de markt loopt voor mij denk ik :) Maar dan heb ik een idee wat ik kan vragen en tot waar ik max wil zakken. Alles meer dan 75 is mooi mee genomen.
75 is mooi om mee te rekenen maar vergeet niet dat wanneer je zelf niets kan vinden en afhankelijk wordt van tussenpersonen er nog een flink marge vanaf kan gaan. Uiteindelijk is het sterk afhankelijk van hoe hard je die nieuwe opdracht nodig hebt. Als je namelijk niets hebt en geen buffer kan je beter voor 70 aan de slag gaan dan 90 te vragen en niet door de selectie komen. Vaak loont het ook om even na te gaan hoe zwaar het tarief weegt in de selectie (in het geval van Europese aanbestedingen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:08

page404

Website says no

@Freeaqingme ik heb in navolging van jou ook een mail gestuurd:

Beste ZZP Nederland,

Ik kwam dit artikel tegen op FTM:
https://www.ftm.nl/artike...ganisatie-verzekeraar-asr

Tot mijn verbazing hebben jullie sterke banden met ASR , een partij waarvan de belangen niet noodzakelijk in lijn zijn met ZZP-ers.
Sterker nog, met de huidige ontwikkelingen in de voorgenomen wetgeving lijkt er een onwenselijke belangenverstrengeling met verzekeraars.

Graag zou ik zien dat de belangen losgeweekt worden en er een onafhankelijke raad van toezicht in gesteld wordt.
Ik wil graag lid worden maar zou graag zien dat mijn belangen als zzp’er steviger behartigd worden. Daar zou ik ook meer voor willen betalen.
Indien dit niet binnen afzienbare termijn gebeurt is dat voor mij aanleiding mijn lidmaatschap op te zeggen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 14:32
Freeaqingme schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:47:
Ik las het net ja. Ze beweren weliswaar onafhankelijk te zijn, maar het zou wel een goede verklaring zijn waarom ze maar beperkt inzetten op vertegenwoordiging, en ook een hoop producten er naast verkopen.

Zal ze eens vragen of ze bereid zijn binnen afzienbare tijd te verzelfstandigen, en anders de boel op te zeggen.
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Hier hou ik niet van. Ik zal mijn lidmaatschap, hoe weinig het ook kost, opzeggen.
Beter niet vertegenwoordigd dan slecht/gekleurd vertegenwoordigd.

En intussen opgezegd. Klaar mee...
page404 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:31:

[...]

Graag zou ik zien dat de belangen losgeweekt worden en er een onafhankelijke raad van toezicht in gesteld wordt.
Ik wil graag lid worden maar zou graag zien dat mijn belangen als zzp’er steviger behartigd worden. Daar zou ik ook meer voor willen betalen.
Indien dit niet binnen afzienbare termijn gebeurt is dat voor mij aanleiding mijn lidmaatschap op te zeggen.
Oh, ondanks dat mijn hypotheek en AOV bij asr zitten (:+) hoeven ze me dan weer niet te vertegenwoordigen in het sociale beraad - dat laat ik liever aan een onafhankelijke partij over.

Zou de Werkvereniging een goed alternatief zijn? Op Zipconomy komen zijn regelmatig aan het woord met zinnige bijdrages. Ook hun Burger Service Model staat me eigenlijk wel aan.

Ben er nog geen lid van, maar overweeg het wel. Thoughts?

Edit: Hmm, mijn BAV loopt via hun, en opzeggen == geen verzekering meer. Terwijl ik met dat lidmaatschap wel het premieverschil ruimschoots terug verdien.....

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 12-10-2023 15:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik wil graag lid worden maar (...) is dat voor mij aanleiding mijn lidmaatschap op te zeggen.
Goeie mail, maar heb je hier wellicht een typo gemaakt? Het is voor de lezer niet duidelijk of je lid bent, of niet.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 13:34
Ik kan mij prima vinden in de regel over schijnzelfstandigheid. Want als je drie jaar bij Rabobank zit, 40 uur per week, in een team van mensen met gelijke kennis en vaardigheden op een afdeling van 100 man, je vakantie moet aanvragen en zorgen maakt over contractverlenging dan ben je gewoon een schijnzelfstandige.

Dat beetje risico als flexibele schil is niet in juist contrast tegen alle belastingvoordelen die je geniet die mede bedoelt zijn om ondernemerschap te stimuleren. Naast dat men als inhuur tegenwoordig haast langer ergens zit dan als medewerker.

Echter ben ik wel voorstander van een tussenvorm. Dus niet of zelfstandige of klassiek medewerker. Maar een vorm waarbij je wel meer regie hebt over arbeidsvoorwaarden, pensioen, verzuim, vakantie etc dan als klassieke medewerker. Maar dat is opzich ook weer eerder aan de werkgevers om daarin te moderniseren. Dat hoeft de overheid niet te doen.

Al met al vind ik het wel terecht iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Hmmbob schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

[...]

[...]

[...]

Oh, ondanks dat mijn hypotheek en AOV bij asr zitten (:+) hoeven ze me dan weer niet te vertegenwoordigen in het sociale beraad - dat laat ik liever aan een onafhankelijke partij over.

Zou de Werkvereniging een goed alternatief zijn? Op Zipconomy komen zijn regelmatig aan het woord met zinnige bijdrages. Ook hun Burger Service Model staat me eigenlijk wel aan.

Ben er nog geen lid van, maar overweeg het wel. Thoughts?

Edit: Hmm, mijn BAV loopt via hun, en opzeggen == geen verzekering meer. Terwijl ik met dat lidmaatschap wel het premieverschil ruimschoots terug verdien.....
Doen! Maar goed ik ben al 2 of 3 jaar lid ;)

Ik vind het wel gaaf om te zien wat ze allemaal bereiken. Ik heb de statuten etc. niet gelezen om eerlijk te zijn. Ben wel 2x aanwezig geweest op een de leden vergadering. Naar mijn idee is het vooral Roos die de drijvende kracht is, dus wat slagkracht is het wellicht niet een hele grote club, maar ze komt wel aan tafel bij de juiste mensen.
En inderdaad hun gedachte staat mij ook wel aan.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ris
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 10:42

Ris

Hertog_Martin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:13:
Ik kan mij prima vinden in de regel over schijnzelfstandigheid. Want als je drie jaar bij Rabobank zit, 40 uur per week, in een team van mensen met gelijke kennis en vaardigheden op een afdeling van 100 man, je vakantie moet aanvragen en zorgen maakt over contractverlenging dan ben je gewoon een schijnzelfstandige.
Waarom zou je niet hetzelfde werk kunnen doen in verschillende contractvormen? Als zzp-er verdien je meer, maar loop je ook meer risico, onder andere op het wegvallen van inkomen. Ik vind dat werkenden in Nederland zelf die afweging moeten kunnen maken. De hele focus op 'schijnzelfstandigheid' leidt af van de noodzaak om eerst en vooral te kijken naar welke problemen er eigenlijk opgelost moeten worden.
Dat beetje risico als flexibele schil is niet in juist contrast tegen alle belastingvoordelen die je geniet die mede bedoelt zijn om ondernemerschap te stimuleren.
Als eenmanszaak heb je inderdaad belastingvoordelen, maar al met al betaal je ook veel meer belasting. Het kromme is dat je in deze nieuwe wetgeving nog steeds geen zzp'er mag zijn als je verder gaat als BV waar je de belastingvoordelen minder hebt (geen zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling).

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ris schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:50:
Waarom zou je niet hetzelfde werk kunnen doen in verschillende contractvormen? Als zzp-er verdien je meer, maar loop je ook meer risico, onder andere op het wegvallen van inkomen. Ik vind dat werkenden in Nederland zelf die afweging moeten kunnen maken.
Helemaal mee eens. Als een bedrijf en een ZZPer graag 10 jaar samen willen werken en beiden helemaal tevreden zijn, vind ik dat de overheid daar gewoon geen hol mee te maken heeft.

https://niels.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19

Dat beetje risico als flexibele schil is niet in juist contrast tegen alle belastingvoordelen die je geniet die mede bedoelt zijn om ondernemerschap te stimuleren. Naast dat men als inhuur tegenwoordig haast langer ergens zit dan als medewerker.

Echter ben ik wel voorstander van een tussenvorm. Dus niet of zelfstandige of klassiek medewerker. Maar een vorm waarbij je wel meer regie hebt over arbeidsvoorwaarden, pensioen, verzuim, vakantie etc dan als klassieke medewerker. Maar dat is opzich ook weer eerder aan de werkgevers om daarin te moderniseren. Dat hoeft de overheid niet te doen.

Detachering dan ook maar gelijk aanpakken? Die extra aftrekposten compenseren weer tegen de voordelen die een werknemer heeft. Denk aan leaseauto, WKR etc. Als DGA heb ik trouwens geen bijzondere aftrekposten dus ben ik het sowieso niet zo heel eens met je standpunt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kawa op 12-10-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ris schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Als eenmanszaak heb je inderdaad belastingvoordelen, maar al met al betaal je ook veel meer belasting.
Al met al? Als werknemer betaal je wellicht minder belasting omdat je minder verdient maar dan wordt de winst die daaruit ontstaat toch alsnog belast bij de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wolly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:06:
Al met al? Als werknemer betaal je wellicht minder belasting omdat je minder verdient maar dan wordt de winst die daaruit ontstaat toch alsnog belast bij de werkgever?
Dan ga je ervanuit dat die werkgever netjes belasting betaalt over al die winst en er niet een hele grote hap van naar het buitenland gaat en/of naar aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Dan ga je ervanuit dat die werkgever netjes belasting betaalt over al die winst en er niet een hele grote hap van naar het buitenland gaat en/of naar aandeelhouders.
Dat is denk ik ook hoe het merendeel van de werkgevers werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

TucanoItaly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Goeie mail, maar heb je hier wellicht een typo gemaakt? Het is voor de lezer niet duidelijk of je lid bent, of niet.
Yep typo. Nooit met een lege maag mailtjes dichten terwijl er mensen tegen je zitten te praten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 14:18
Hydra schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Helemaal mee eens. Als een bedrijf en een ZZPer graag 10 jaar samen willen werken en beiden helemaal tevreden zijn, vind ik dat de overheid daar gewoon geen hol mee te maken heeft.
Mee eens qua contractvorm. Ik weet niet of dat ook geldt voor ZZP'ers aan de onderkant van de markt die maar tevreden moeten zijn met wat ze geboden wordt

Iets minder mee eens qua belasting en sociale premies.
Fijn dat je 10 jaar kunt werken voor een bedrijf dat niet failliet is gegaan en jou 10 jaar nodig heeft.
Of dat er geen mentaal of fysiek vlekje bij jou aanwezig is, maar voor mensen voor wie dat allemaal niet vanzelfsprekend is hebben we collectieve voorzieningen.
Daar zouden ZZP'ers actiever aan mogen/moeten bijdragen en ook gebruik van moeten kunnen maken.
Anders wordt dat onbetaalbaar voor een handjevol mensen in loondienst.
Misschien wel met meer flexibiliteit die ook aan mensen in loondienst aangeboden zou moeten worden, zoals vrijere WW, AOV, pensioen hoogtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 10:24

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Hey iedereen, ik ben zelf nog in loondienst maar aan het oriënteren of ZZP interessant kan zijn. Nu was ik laatst in gesprek met een recruiter en die vertelde me dat ik mijn facturen naar hen moet sturen i.p.v. de klant waar ik voor zou gaan werken. Daarbij is de constructie dat ik na een maand werken mijn factuur kan indienen bij ze en dat zij dan na 30-35 dagen uitbetalen.

Is dit een logische / normale constructie voor een ZZP? Ik dacht dat je wekelijks / maandelijks direct bij de klant kon factureren en dat zij binnen ongeveer 2-4 weken zouden betalen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40

Welke belastingvoordelen zijn er dan? Ik betaal nu 2x zoveel belasting als in loondienst en krijg er geen sociale vangnetten voor terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Frenkpie Dat is gebruikelijk en stelt het verdienmodel van de tussenpersoon (recruiter) veilig. Elk schaal die je factuur doorzet legt daar ook nog 2 tot 20 euro bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 10:24

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Deveon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:02:
@Frenkpie Dat is gebruikelijk en stelt het verdienmodel van de tussenpersoon (recruiter) veilig. Elk schaal die je factuur doorzet legt daar ook nog 2 tot 20 euro bij op.
Heb ik daar geen onderhandelingsruimte in? Bijv. dat je stelt dat je per week mag factureren ipv per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:11
Frenkpie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Heb ik daar geen onderhandelingsruimte in? Bijv. dat je stelt dat je per week mag factureren ipv per maand?
Je bent ondernemer, je kunt alles onderhandelen wat je wilt. Maar per maand is wel echt de standaard in deze business.

Factuurtermijm is wettelijk 30 dagen, tenzij je expliciet langer afspreekt. Maar dat zou ik dus niet aanraden 😉. Al lukt het me soms wel die te verkorten naar 2 of 3 weken, maar meestal zijn er wel belangrijkere dingen om uit te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Wetsvoorstel zzp kan grote gevolgen hebben voor de bouw en infra

https://www.bouwendnederl...ben-voor-de-bouw-en-infra

[ Voor 22% gewijzigd door Roodey op 13-10-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Frenkpie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

Meestal betalen ze niet totdat ze zelf betaald hebben gehad. Al willen ze voor een extra 5% ze vaak wel eerder uitbetalen. Dit is alleen wel een voorschot wat ze terug willen als de opdrachtgever uiteindelijk niet betaald. Het doorzetten van week facturen naar maand facturen lijkt mij overigens wel een aanzienlijk administratieve last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Laten ze gewoon een max tarief voor tussenpersoon/recruiter opnemen in de wet, naast het minimale tarief. Lijkt mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
coldasice schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Hier geloof ik helemaal nik van, de hele bouwwereld zit prima in elkaar, je wordt ingehuurd voor een project, voor een tijdelijke klus met expertise, hier is never nooit de bedoeling om dit allemaal in loondienst terug te gaan zetten. Hier is de focus om te zorgen dat iedereen beter verzekerd is en een stukje pensioen...
Zit toch niet zo heel goed in elkaar blijkbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:47
NLKornolio schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:52:
Laten ze gewoon een max tarief voor tussenpersoon/recruiter opnemen in de wet, naast het minimale tarief. Lijkt mij de beste oplossing.
En dan dadelijk ook een max tarief voor jouw werk?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:52:
Oplossing voor wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
Bij deze ook mijn reactie er bij gezet 😄
https://www.internetconsu...37-40fb-900f-1ed4e6ab8f0e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Ik ben ook wel benieuwd hoe een TFG of soortgelijke maatschap constructies hier nu inzit. Iemand die daar zit en er wat over kwijt kan. Als dit voorstel doorgaat zijn ze hun business kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kawa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:06:
Ik ben ook wel benieuwd hoe een TFG of soortgelijke maatschap constructies hier nu inzit. Iemand die daar zit en er wat over kwijt kan. Als dit voorstel doorgaat zijn ze hun business kwijt.
Ik weet niet exact wat het model van TFG is, maar daar geld dit toch juist niet voor? In principe ben je dan gewoon in loondienst, en heb je een minderheidsbelang in de maatschap/b.v.? Of is het bij TFG op een andere manier gestructureerd?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 15:52
Woy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet exact wat het model van TFG is, maar daar geld dit toch juist niet voor? In principe ben je dan gewoon in loondienst, en heb je een minderheidsbelang in de maatschap/b.v.? Of is het bij TFG op een andere manier gestructureerd?
Bij TFG ben je niet in loondienst iig. Geen idee hoe ze het exact geregeld hebben maar je bent gewoon zzp'er met een eigen kvk. KvK nr kon je alleen niet zelf aanvragen, moesten zij doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Het laten bijdragen van zelfstandigen aan sociale zekerheid vind ik zelf ook wel een goed punt, dan hebben zelfstandigen gelijk een vangnet. Als het echte probleem de betaalbaarheid van het sociale stelsel is, dan heb ik er echt geen moeite mee om iets meer te betalen als er ook iets tegenover staat. Het is alleen zo simpel, voor de hand liggend en logisch dat ze dat in Den Haag nooit gaan snappen :/

Ik las gisteren nog iets interessant in de Telegraaf over hoe ondoordacht deze wetgeving is:

“Maar zelfs als wordt vastgelegd dat voormalig zzp’ers geen pensioen of uitkering uit hun ondernemersjaren kunnen claimen, dan blijft er één ding openstaan die hen een hoop geld kan opleveren. „Vakantiedagen zijn Europees geregeld, het recht daarop kan de minister niet zomaar beperken”, zegt Verhulp. „Stel je voor dat al die zzp’ers in de zorg die dagen of de uitbetaling daarvan gaan eisen. Daar gaat een ziekenhuis aan failliet.”

premium: https://www.telegraaf.nl/...t-grote-financiele-claims

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 12:18
Wolkje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
“Maar zelfs als wordt vastgelegd dat voormalig zzp’ers geen pensioen of uitkering uit hun ondernemersjaren kunnen claimen, dan blijft er één ding openstaan die hen een hoop geld kan opleveren. „Vakantiedagen zijn Europees geregeld, het recht daarop kan de minister niet zomaar beperken”, zegt Verhulp. „Stel je voor dat al die zzp’ers in de zorg die dagen of de uitbetaling daarvan gaan eisen. Daar gaat een ziekenhuis aan failliet.”

premium: https://www.telegraaf.nl/...t-grote-financiele-claims
Die snap ik even niet. Als ZZP-er bouw ik geen vakantiedagen op. Hoe wil je die dan claimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Bij TFG ben je niet in loondienst iig. Geen idee hoe ze het exact geregeld hebben maar je bent gewoon zzp'er met een eigen kvk. KvK nr kon je alleen niet zelf aanvragen, moesten zij doen.
Ok, dan ben ik wel benieuwd hoe die constructie werkt. Het feit dat je niet zelf je KvK moet regelen lijkt mij erg vreemd.

Maar het lijkt mij ook dat er een soort van collectief is waar je aan deelneemt.

Maar verder lijkt het mij dat juist dingen als TFG wel baat kunnen hebben bij dit soort wetgeving, mogelijk moeten ze het juridisch wat anders structureren, maar feitelijk komt het gewoon neer op een vorm van Midlance. Natuurlijk zou het mogelijk meer als dienstverband gestructureerd moeten worden, maar je kunt dan nog steeds gewoon de "werknemer" een deel van de winst uitkeren, en de rest afromen. Juist als volledig zelfstandig niet meer mogelijk zou zijn, zouden dit soort partijen waarschijnlijk een hoop extra aanwas krijgen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Die snap ik even niet. Als ZZP-er bouw ik geen vakantiedagen op. Hoe wil je die dan claimen?
Volgens mij iets in de richting dat ze tot werknemer worden gebombardeerd, en in deze gedachtengang zo te zien met terugwerkende kracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolkje
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Dat klopt en dat is dus het ondoordachte ervan. Als er opeens wordt gesteld dat je geen ondernemer was maar als schijnzelfstandige in loondienst had moeten zitten, dan heb je opeens achteraf een claim op alles wat bij loondienst komt kijken. Dat hoort dan opeens bij jouw rechten als "werknemer", je hebt dan met terugwerkende kracht een claim op zaken als vakantiedagen en vakantiegeld, bonussen etc.

Dit zullen ze dicht willen spijkeren, maar Europese wetgeving verhindert dit dus voor vakantiedagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolkje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Het laten bijdragen van zelfstandigen aan sociale zekerheid vind ik zelf ook wel een goed punt, dan hebben zelfstandigen gelijk een vangnet. Als het echte probleem de betaalbaarheid van het sociale stelsel is, dan heb ik er echt geen moeite mee om iets meer te betalen als er ook iets tegenover staat. Het is alleen zo simpel, voor de hand liggend en logisch dat ze dat in Den Haag nooit gaan snappen :/
Ik snap de volledige tegenstellingen ook niet zo. Op het moment wordt je bewust geweerd van het UWV arbeidsongeschiktheid. De makkelijkste optie voor verbetering zou zijn om die regeling gewoon open te stellen voor ondernemers ( natuurlijk met de voorwaarde dat je niet reeds arbeidsongeschikt bent ), en een minimum tarief instellen zodat het voor iedereen haalbaar zou zijn.

Daarnaast kun je dan ook nog de discussie voeren over het verplicht stellen. Maar ik vind het vreemd dat je aan de ene kant problemen hebt met het feit dat er niet genoeg mensen verzekerd zijn, maar aan de andere kant de optie niet beschikbaar maakt.

Het is vreemd om dan met een enorm beperkende wet te komen, terwijl er legio mogelijheden zijn om de situatie te verbeteren zonder al die beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ok, dan ben ik wel benieuwd hoe die constructie werkt. Het feit dat je niet zelf je KvK moet regelen lijkt mij erg vreemd.

Maar het lijkt mij ook dat er een soort van collectief is waar je aan deelneemt.

Maar verder lijkt het mij dat juist dingen als TFG wel baat kunnen hebben bij dit soort wetgeving, mogelijk moeten ze het juridisch wat anders structureren, maar feitelijk komt het gewoon neer op een vorm van Midlance. Natuurlijk zou het mogelijk meer als dienstverband gestructureerd moeten worden, maar je kunt dan nog steeds gewoon de "werknemer" een deel van de winst uitkeren, en de rest afromen. Juist als volledig zelfstandig niet meer mogelijk zou zijn, zouden dit soort partijen waarschijnlijk een hoop extra aanwas krijgen.
Dit staat in hun eigen boekje die je meekrijgt als je op gesprek komt.. Heb hem zelf ook gehad (ben er ook op gesprek geweest namelijk). Staat ook een plaatje in, als je het zo interessant vindt kan ik hem je toesturen, dan zie je hoe het werkt in de maatschap, de holding en jij als ondernemer..
Een maatschap is een veelgebruikte vorm voor het ge-
zamenlijk uitoefenen van een (vrij) beroep. Een maat-
schap is geen rechtspersoon, maar een contractuele

relatie tussen de betrokken ondernemers. Kenmerkend
voor een maatschap is dat de ondernemers ieder iets

inbrengen met als doel het daaruit voortvloeiende voor-
deel gezamenlijk te delen. Die inbreng hoeft niet alleen

uit geld of goederen te bestaan, maar kan bijvoorbeeld
ook arbeid zijn.
Als je tot de maatschap gaat toetreden, schrijven we je
als nieuwe ondernemer bij de Kamer van Koophandel
(KvK) in bij de maatschap. Je schrijft je niet zelf in bij

de KvK. Onze backoffice regelt de voorbereiding en ver-
volgens laat jij jezelf registreren onder de maatschap bij

de KvK. Het beleid van The Future Group is dat onder-
nemers alleen toe kunnen treden als natuurlijk persoon.

Het is niet mogelijk om met een BV of andere entiteit
toe te treden. Dit heeft te maken met de verschillen in
aansprakelijkheid en is het gevolg van afspraken met de
Belastingdienst die geformaliseerd zijn in ons convenant.
Midlance is trouwens wel echt een dienstverband, en dat is dit niet.. Het is dus wel anders, ook in wat er wel/niet geregeld is en wat je wel/niet krijgt..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 13-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wolkje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Dat klopt en dat is dus het ondoordachte ervan. Als er opeens wordt gesteld dat je geen ondernemer was maar als schijnzelfstandige in loondienst had moeten zitten, dan heb je opeens achteraf een claim op alles wat bij loondienst komt kijken. Dat hoort dan opeens bij jouw rechten als "werknemer", je hebt dan met terugwerkende kracht een claim op zaken als vakantiedagen en vakantiegeld, bonussen etc.

Dit zullen ze dicht willen spijkeren, maar Europese wetgeving verhindert dit dus voor vakantiedagen.
Hmmm, kan ik dan ook mijn ziektedagen herclaimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Dit staat in hun eigen boekje die je meekrijgt als je op gesprek komt.. Heb hem zelf ook gehad (ben er ook op gesprek geweest namelijk). Staat ook een plaatje in, als je het zo interessant vindt kan ik hem je toesturen, dan zie je hoe het werkt in de maatschap, de holding en jij als ondernemer..
Ja ik ben wel benieuwd
Midlance is trouwens wel echt een dienstverband, en dat is dit niet.. Het is dus wel anders, ook in wat er wel/niet geregeld is en wat je wel/niet krijgt..
Ja dat snap ik, daarom dat ik ook stel dat het dan meer als dienstverband gestructureerd wordt. Deze vorm zit op het moment op de schaal iets meer naar ondernemerschap, en midlance wat meer naar de loondienst kant ( Natuurlijk is dat wel erg eenvoudig gesteld ), maar het idee bij beide is wel gedeeltelijk hetzelfde: Het wegnemen van zorgen van volledig zelfstandig ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 14:18
Frenkpie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:53:
Hey iedereen, ik ben zelf nog in loondienst maar aan het oriënteren of ZZP interessant kan zijn. Nu was ik laatst in gesprek met een recruiter en die vertelde me dat ik mijn facturen naar hen moet sturen i.p.v. de klant waar ik voor zou gaan werken. Daarbij is de constructie dat ik na een maand werken mijn factuur kan indienen bij ze en dat zij dan na 30-35 dagen uitbetalen.

Is dit een logische / normale constructie voor een ZZP? Ik dacht dat je wekelijks / maandelijks direct bij de klant kon factureren en dat zij binnen ongeveer 2-4 weken zouden betalen.

Alvast bedankt!
Dit is gebruikelijk voor recruiters, zeker de grotere.

Het is een can de vele redenen om zo snel mogelijk van recruiters af te komen en echt zelf opdrachten te bemachtigen, bijvoorbeeld via portals.

Ik heb ook met kleine recruiters gewerkt waarbij het ongeveer dezelfde dag dat het bij hem binnenkwam werd overgemaakt, omdat de opdrachtgever ook snel betaalde stond het vaak binnen 8-10 dagen op mijn rekening..

Kwam van Philips waar de termijn 90 dagen was dus 3 maanden dubbel betaald gekregen voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
Woy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Ik snap de volledige tegenstellingen ook niet zo. Op het moment wordt je bewust geweerd van het UWV arbeidsongeschiktheid. De makkelijkste optie voor verbetering zou zijn om die regeling gewoon open te stellen voor ondernemers ( natuurlijk met de voorwaarde dat je niet reeds arbeidsongeschikt bent ), en een minimum tarief instellen zodat het voor iedereen haalbaar zou zijn.

Daarnaast kun je dan ook nog de discussie voeren over het verplicht stellen. Maar ik vind het vreemd dat je aan de ene kant problemen hebt met het feit dat er niet genoeg mensen verzekerd zijn, maar aan de andere kant de optie niet beschikbaar maakt.

Het is vreemd om dan met een enorm beperkende wet te komen, terwijl er legio mogelijheden zijn om de situatie te verbeteren zonder al die beperkingen.
Ze blijven liever volhouden aan het beeld dat de zzp’er onterecht profiteert van belastingvoordelen, terwijl meer bijdragen aan het sociale stelsel onmogelijk is. Als ik het Beleidskompas bij de internetconsultatie lees zou meer bijdragen juist een win-win situatie opleveren:

“Juist voor werknemersregelingen, zoals de WW en de WIA, is er een risico voor de betaalbaarheid van het stelsel, als met name mensen met relatief weinig kans op werkloosheid of arbeidsongeschiktheid het stelsel verlaten en als zelfstandige aan de slag gaan. De mensen met ‘hogere risico’s’ blijven dan achter, waardoor het stelsel steeds duurder wordt.”

Zelfstandigen lopen blijkbaar weinig risico om van het vangnet gebruik te hoeven maken, als ze bij kunnen dragen dan wordt het stelsel weer betaalbaar zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Wolkje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Ze blijven liever volhouden aan het beeld dat de zzp’er onterecht profiteert van belastingvoordelen, terwijl meer bijdragen aan het sociale stelsel onmogelijk is. Als ik het Beleidskompas bij de internetconsultatie lees zou meer bijdragen juist een win-win situatie opleveren:

“Juist voor werknemersregelingen, zoals de WW en de WIA, is er een risico voor de betaalbaarheid van het stelsel, als met name mensen met relatief weinig kans op werkloosheid of arbeidsongeschiktheid het stelsel verlaten en als zelfstandige aan de slag gaan. De mensen met ‘hogere risico’s’ blijven dan achter, waardoor het stelsel steeds duurder wordt.”

Zelfstandigen lopen blijkbaar weinig risico om van het vangnet gebruik te hoeven maken, als ze bij kunnen dragen dan wordt het stelsel weer betaalbaar zou je zeggen.
Mijn punt precies…

Laat “ons” dan bijdragen, maar dan uiteraard ook de “lusten”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Maar wie zijn 'ons'? Er is gewoon een groot verschil tussen de goedbetaalde professional met een tarief van plus €60,- en de tegen-wil-en-dank-zzp-er met een slikken-of-stikken tarief van €25,-
Dat verschil kan de wet niet maken, dus gaan we allemaal over dezelfde kam.

En dan nog is het tarief niet alleszeggend. Ik kan me voorstellen dat ik straks, met een berg geld op de bank, ga zzp-en als bezorger voor €20,- Beetje rondcrossen in zo'n bus... prima toch?

De wetgever moet loondienst aantrekkelijker maken. Laat ze maar eens beginnen bij de overheid zelf en die achterlijke, achterhaalde loonschalen opdoeken. Maar ja, dan gaan de werkgevers weer piepen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Interessante subsidie (ook voor eenmanszaken) https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mcz#de-subsidie

Met de subsidie van Mijn Cyberweerbare Zaak kunt u producten en/of diensten aanschaffen om de cyberweerbaarheid van uw bedrijf te verhogen. Met een hoge cyberweerbaarheid zijn uw IT-systemen beter beschermd tegen externe bedreigingen zoals cyberaanvallen. De 10 cybersecuritymaatregelen waar subsidie voor aangevraagd kan worden zijn:

Veilige netwerktoegang/wifi
Wachtwoordmanager
Tweefactorauthenticatie (2FA)
Software updates
Antivirussoftware
Back-ups
Autorisatiebeheer
Beveiliging website en betaalsystemen
Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
Cybersecurity trainingen

De subsidie hiervoor is 50% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 1.250 per aanvrager. U kunt meerdere offertes indienen tot het maximale bedrag is bereikt. Dat moet u wel in 1 aanvraag doen.

Waar ik wel benieuwd naar ben: stel ik koop een NAS voor backups van mn OSen en data van ~1000 euro, krijg ik 500 euro subsidie. Maar kan ik dan bijv ook nog gewoon de KIA toepassen (op die 1000 euro?). In dat geval kost de NAS je maar ~120 euro netto :P

[ Voor 91% gewijzigd door Kurios op 13-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:57:
Maar wie zijn 'ons'? Er is gewoon een groot verschil tussen de goedbetaalde professional met een tarief van plus €60,- en de tegen-wil-en-dank-zzp-er met een slikken-of-stikken tarief van €25,-
Dat verschil kan de wet niet maken, dus gaan we allemaal over dezelfde kam.

En dan nog is het tarief niet alleszeggend. Ik kan me voorstellen dat ik straks, met een berg geld op de bank, ga zzp-en als bezorger voor €20,- Beetje rondcrossen in zo'n bus... prima toch?

De wetgever moet loondienst aantrekkelijker maken. Laat ze maar eens beginnen bij de overheid zelf en die achterlijke, achterhaalde loonschalen opdoeken. Maar ja, dan gaan de werkgevers weer piepen.
Dat is toch prima op te lossen?
Er is een wettelijk minimum loon, het is ook duidelijk wat de premies, tel die bij elkaar op en dan heb je een minimaal tarief.

Verder eens mbt het loonschalen verhaal.
Ik ben ook blij dat ik geen pop-gesprekken e.d. heb, waarna een manager met willekeur je prestatie gaat beoordelen waar dan weer een bonus percentage aan gehangen wordt...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pop-gesprekken, altijd onzin gevonden. Zeker in de ICT. Want wat je vandaag denkt te moeten ontwikkelen, kan over een jaar anders zijn en dan heb je je doelen of 1) niet op tijd bijgesteld of 2) je doelen niet gehaald. In beide gevallen ben je de sjaak. En dan functioneringsgesprekken. Ook al van die kul. Je hebt het toch wekelijks/maandelijks over je functioneren?

Dat was voor mij een reden om ZZP-er te worden. Gewoon geen gezeik meer maar gewoon hard werken voor een dikke boterham. Doe ik het niet goed (genoeg) of ben ik niet meer nodig? Ook geen gezeik, dan kick je me er gewoon uit. Even goede vrienden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik waardeer je inbreng, en aangezien deze nog al haaks staat op de tendens in dit topic heb ik een aantal vragen voor je.
Je gebruikt het woord schijnzelfstandige en ljikt hier een vrij unieke definitie van te hebben. In je voorbeeld gaat het over iemand die 3 jaar bij dezelfde opdrachtgever zit en zich toch zorgen maakt over contractverlenging. Dat lijkt me al een tegenstelling.
Maar goed, ik vraag me af waar volgens jou het PROBLEEM zit. Dat iemand onderdeel is van het team? Dat die persoon er "te lang" zit? Wat is lang en wat is te lang? En waarom? Dat ze enig belastingvoordeel genieten? Want dat doet een detacheringsbureau niet? En waar zit dan het verschil? En je geeft aan dat het risico niet in verhouding staat tot het voordeel. Ook hier vraag ik me af, hoe gaan we dat meten en nogmaals, moet dat risico per se groter dan om het " rechtvaardig" te maken?
Je wil naar een tussenvorm die precies beschrijft hoe het nu gaat voor veel zzp-ers. Namelijk, eigen regie over alle elementen die je benoemt, en voldoende zekerheid en duidelijkheid voor beide partijen. Eigenlijk heb ik nog wel de grootste verbazing over de stelling dat de overheid het niet hoeft te doen (maar die voorgestelde regels vind je wel helemaal ok?) en dat de werkgevers moeten moderniseren. Dat is een hele liberale gedachte maar dit hele geneuzel lijkt uit de koker van de werkgeversorganisaties te komen. Zij hebben totaal geen belang bij meer vrijheden voor hun contracters, en zien het liefst loondienst.
Dus, nogmaals, ik waardeer je afwijkende mening maar ik zie ook hier niet een duidelijk probleem dat aanleiding is voor deze nieuwe regels. En je oplossing klinkt als: zoiets als hoe ZZP-ers nu al werken maar zonder overheidsbemoeienis en een oplossing van uit de werkgevers. Dat is volgens mij ook een recept voor rampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@page404 Als ondernemer moet je risico lopen, zo stelt de Belastingdienst. Het feit dat ik zelf bepaal welke richting ik op ga met mijn emz, welke verdieping/verbreding ik wil aanbrengen, brengt al risico met zich mee. Immers, het kan betekenen dat ik niet meer goed pas in de opdracht die ik uitvoer of de opdrachten bij deze opdrachtgever er aan (kunnen) komen.
Dat is een risico voor de opdrachtnemer, maar ook voor de opdrachtgever. Het maakt daarom ook niet zoveel uit hoe lang je op een opdracht zit, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:26:
pop-gesprekken, altijd onzin gevonden. Zeker in de ICT. Want wat je vandaag denkt te moeten ontwikkelen, kan over een jaar anders zijn
Dan heb je de verkeerde doelen gesteld. POP betekend Persoonlijk Ontwikkel Plan. Dat heeft echt niets met techniek te maken.

Verder begrijp ik je wel omdat er in die gesprekken vaak op werkzaamheden wordt gestuurd door 90procent van de managers ipv op persoonlijke ontwikkeling. Was precies voor mij de reden om werkgevers (of juist managers? te verlaten in het verleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:14:
@page404 Als ondernemer moet je risico lopen, zo stelt de Belastingdienst. Het feit dat ik zelf bepaal welke richting ik op ga met mijn emz, welke verdieping/verbreding ik wil aanbrengen, brengt al risico met zich mee. Immers, het kan betekenen dat ik niet meer goed pas in de opdracht die ik uitvoer of de opdrachten bij deze opdrachtgever er aan (kunnen) komen.
Dat is een risico voor de opdrachtnemer, maar ook voor de opdrachtgever. Het maakt daarom ook niet zoveel uit hoe lang je op een opdracht zit, lijkt me.
Ik denk dat elke zzp interimmer risico’s loopt, zoals je zegt dat je contract beëindigd wordt, en dat je geen nieuwe kan vinden. Maar ook dat je ziek wordt, of je expertise irrelevant, of gewoon simpel het risico dat je factuur niet betaald wordt.
Hoe groot dat risico is, tsja. Ik sta hier bij de kaasboer in de rij en daar is het al jaren superdruk. Ik denk niet dat zij veel risico lopen. Is dat dan verkeerd?
Zou toch een gekke wereld zijn waarin meer risico lopen in je onderneming de maatstaf is voor het succes van je onderneming. Of de goedkeuring van de belastingdienst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Als je kijkt naar de historie van de zzp-er, volgens mij: het is ontstaan in de bouw. Je werkte als bouwvakker en in de winter (wie kent ze nog, die winters) kreeg je vorstverlet. De baas trapte je 2 maanden de WW in en daarna werd je weer aangenomen. Daar was de overheid wel klaar mee, Sinterklaasje spelen. Dus dat kon/mocht niet meer of het werd in ieder geval moeilijker gemaakt. Toen bedachten ze de ZZP-er. De bouwvakker werd gewoon voor 10 maanden ingehuurd, behalve bij vorst. Iedereen blij, behalve de Belastingdienst, want die begon premies mis te lopen.
Toen kwam de VAR: je moest minstens 3 opdrachtgevers hebben. Dat was zo opgelost en bijna niet te controleren. Allerlei schimmige constructies met als resultaat dat je nog steeds dezelfde hamer oppakte op dezelfde bouwplaats. En je moest je eigen gereedschap meenemen en gebruiken. Ook zo opgelost.

Intussen is die ZZP-er oplossing een soort Haarlemmerolie voor de werkgever die geen vaste krachten wil, of in ieder geval niet het gezeik van de vaste kracht.

Daarom komt de overheid er niet meer uit. Want toen die bouwvakker begon met ZZP-er worden 40 jaar geleden, waren er natuurlijk allang eenmanszaken. Artsen, specialisten, advocaten... en nu wordt alles op een hoop geveegd. Alsof je het goederenvervoer per trein, boot, vliegtuig en vrachtwagen over dezelfde route kan laten gaan...

My 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
page404 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Ik waardeer je inbreng, en aangezien deze nog al haaks staat op de tendens in dit topic heb ik een aantal vragen voor je.
Je gebruikt het woord schijnzelfstandige en ljikt hier een vrij unieke definitie van te hebben. In je voorbeeld gaat het over iemand die 3 jaar bij dezelfde opdrachtgever zit en zich toch zorgen maakt over contractverlenging. Dat lijkt me al een tegenstelling.
Maar goed, ik vraag me af waar volgens jou het PROBLEEM zit. Dat iemand onderdeel is van het team? Dat die persoon er "te lang" zit? Wat is lang en wat is te lang? En waarom? Dat ze enig belastingvoordeel genieten? Want dat doet een detacheringsbureau niet? En waar zit dan het verschil? En je geeft aan dat het risico niet in verhouding staat tot het voordeel. Ook hier vraag ik me af, hoe gaan we dat meten en nogmaals, moet dat risico per se groter dan om het " rechtvaardig" te maken?
Je wil naar een tussenvorm die precies beschrijft hoe het nu gaat voor veel zzp-ers. Namelijk, eigen regie over alle elementen die je benoemt, en voldoende zekerheid en duidelijkheid voor beide partijen. Eigenlijk heb ik nog wel de grootste verbazing over de stelling dat de overheid het niet hoeft te doen (maar die voorgestelde regels vind je wel helemaal ok?) en dat de werkgevers moeten moderniseren. Dat is een hele liberale gedachte maar dit hele geneuzel lijkt uit de koker van de werkgeversorganisaties te komen. Zij hebben totaal geen belang bij meer vrijheden voor hun contracters, en zien het liefst loondienst.
Dus, nogmaals, ik waardeer je afwijkende mening maar ik zie ook hier niet een duidelijk probleem dat aanleiding is voor deze nieuwe regels. En je oplossing klinkt als: zoiets als hoe ZZP-ers nu al werken maar zonder overheidsbemoeienis en een oplossing van uit de werkgevers. Dat is volgens mij ook een recept voor rampen.
De overheid heeft regelingen voor ondernemers, ik vind het dan acceptabel dat zij ook de definitie van wie telt als ondernemer mogen scherp stellen. Daarom vind ik die voorgestelde regels oké. Als het enkel iets tussen opdrachtgever en freelancer was, dan zou de overheid er van mij buiten mogen blijven.

In principe kunnen arbeidscontracten voldoende ruimte bieden om voorwaarden zoals die gelden met een freelancer op te nemen. Zo is er tegenwoordig meer ruimte om bijvoorbeeld meerdere werkgevers te hebben en kan men makkelijker uit elkaar. Helemaal gelijk aan een freelance rol is dat echter nog niet, en daarin worden behoeftes van beide kanten straks moeilijker voorzien. Opdrachtgever wil een flexibele schil en opdrachtnemer leent zich daar graag toe tegen een premium beloning. Echter vind ik dat in meeste gevallen veel meer op werknemerschap lijken dan op ondernemerschap. Ik zie echt bar weinig posts m.b.t. ondernemerschap in dit topic bijvoorbeeld. Als ik dat aankaart is de response (wellicht ook wel terecht) dat dit geen ondernemerschap topic is, maar een ICT Freelancers topic.... nou dat zegt toch ook wel iets?

Of dat verder een probleem is? Wat mij betreft niet. Als opdrachtgever en freelancer happy zijn, is er geen probleem natuurlijk. De overheid is echter niet happy met de grote toename van zelfstandigen omdat e.e.a. daar niet op ingericht is. Gezien dat het niet realistisch is dat alle stelsels op z'n kop worden gegooid snap ik wel dat zij de definitie willen straktrekken en de schijnzelfstandigen binnen de kaders van het sociale zekerheidsstelsel willen behouden. Dit alles nog even los van de groep die in zzp-schap worden gedwongen als een middel om ze te weinig te kunnen betalen. Dat wordt redelijk aangepakt met eisen minimum tarief, maar bovenstaande gaat even over dat ik mij kan vinden in het 'ingebed in de organisatie' argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Hertog_Martin schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
In principe kunnen arbeidscontracten voldoende ruimte bieden om voorwaarden zoals die gelden met een freelancer op te nemen. Zo is er tegenwoordig meer ruimte om bijvoorbeeld meerdere werkgevers te hebben en kan men makkelijker uit elkaar.
Een van de belangrijkste reden, die je niet op kan lossen met een contract, is de flexibiliteit.
Ik denk dan ook dat dit juits een belangrijke reden voor een opdrachtgever is om werkzaamheden door een zzp-er te laten doen.

Na 2 keer een tijdelijk contract moet je een vast contract krijgen.
Dit is o.a. in het onderwijs een ding heb ik begrepen van iemand in mijn omgeving. Ze had 2x een jaar contract gehad en toen werd het heel spannend, ze wou er graag blijven werken, maar de hoge school is niet heel happig op vaste contracten. Uiteindelijk wel gekregen, maar was een hoop stress.

Dus zelfs al zou je als interim manager een contract aangaan voor 4 maanden, dan kan je maar 1x uitloop hebben, daarna moet je in vaste dienst.

Daarnaast zijn tijdelijk contracten erg ingewikkeld tussentijds te ontbinden, vaak is het makkelijker en goedkoper om iemand maar gewoon, evt non actief, z'n contract uit te laten zitten.
Vaste contracten kan wel ontbonden worden, maar is wel een gedoe, zeker als de medewerker het er niet mee eens is.

Om nog maar even te zwijgen over de extra administratieve lasten van pensioensfondsen en de belastingdienst voor al die extra 4-6maanden contracten die er bij gaan komen.
* -Jaap-io ik krijg nu al elk jaar 4 brieven over habekrats pensioentjes die ik in mijn studietijd heb opgebouwd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Opdrachtgever wil een flexibele schil en opdrachtnemer leent zich daar graag toe tegen een premium beloning. Echter vind ik dat in meeste gevallen veel meer op werknemerschap lijken dan op ondernemerschap. Ik zie echt bar weinig posts m.b.t. ondernemerschap in dit topic bijvoorbeeld. Als ik dat aankaart is de response (wellicht ook wel terecht) dat dit geen ondernemerschap topic is, maar een ICT Freelancers topic.... nou dat zegt toch ook wel iets?
Ik snap niet waarom je zo blijft hangen in dat "als je hetzelfde doet als een werknemer is het geen ondernemer". Says who? Dit is een beetje het niveau "MBOers zijn geen studenten". Waarom niet? Euh...gewoon?

Elke grens die jij gaat stellen aan wat ondernemerschap is of niet is, is gewoon subjectief. En als jij het over andere vormen van ondernemerschap wil hebben (je ZZPer zijn uitbreiden naar een product maken) dan is dat een prima onderwerp voor dit topic, want dat soort plannen lopen wel meer mensen mee.

Laten we wegblijven van waardeoordelen. Heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:38:
Als je kijkt naar de historie van de zzp-er, volgens mij: het is ontstaan in de bouw. Je werkte als bouwvakker en in de winter (wie kent ze nog, die winters) kreeg je vorstverlet. De baas trapte je 2 maanden de WW in en daarna werd je weer aangenomen. Daar was de overheid wel klaar mee, Sinterklaasje spelen. Dus dat kon/mocht niet meer of het werd in ieder geval moeilijker gemaakt. Toen bedachten ze de ZZP-er.
Hier loopt het nogal spaak. Het klopt helemaal dat schijnzelfstandigheid gewoon een reactie is op acties van de overheid om de flexibiliteit van bedrijven wat betreft seizoenswerk in te perken. Dat is gewoon marktwerking. Maar dat betekent niet dat toen ZZPen "bedacht" is. Eenmanszaken zijn zo oud als het oudste beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:24:
[...]
Maar dat betekent niet dat toen ZZPen "bedacht" is. Eenmanszaken zijn zo oud als het oudste beroep.
Toch wel... want een ZZP-er is wat anders dan een eenmanszaak. Juridisch niet natuurlijk, maar in het benoemen van een beroepsgroep wel: https://nos.nl/nieuwsuur/...de-opkomst-van-de-zzp-ers

Overigens wel grappig om dat artikel van 8 jaar geleden te lezen. Er is niks veranderd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 13-10-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Ja ik ben wel benieuwd

[...]

Ja dat snap ik, daarom dat ik ook stel dat het dan meer als dienstverband gestructureerd wordt. Deze vorm zit op het moment op de schaal iets meer naar ondernemerschap, en midlance wat meer naar de loondienst kant ( Natuurlijk is dat wel erg eenvoudig gesteld ), maar het idee bij beide is wel gedeeltelijk hetzelfde: Het wegnemen van zorgen van volledig zelfstandig ondernemerschap.
Eens, maar er is wel een verschil is risico. Midlance neemt dat weg door je een basissalaris te geven bij geen opdracht (wat vrij karig is). TFG neemt dat weg door te zeggen: je mag max 4k bruto (destijds) vooruitlenen voor max 3 maanden. Je neemt dus als het ware een lening op toekomstige facturen die nog komen gaan. Zodra je een factuur krijgt, wordt die 4k weer in mindering gebracht. Echter, na 3 maanden houdt het wel op en heb je een schuld van 12k bij TFG. Je hebt in die zin dus meer risico en loopt kans op een schuld, wat bij midlance nooit zal gebeuren. Dusja, ze nemen zorgen weg, maar TFG doet dat wel een minderdere mate en beperkter..

Dit is de structuur btw, destijds (3 a 4 jaar terug):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4sx6vfJ/tfg.png

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 13-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
-Jaap-io schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:17:
Een van de belangrijkste reden, die je niet op kan lossen met een contract, is de flexibiliteit.
Ik denk dan ook dat dit juits een belangrijke reden voor een opdrachtgever is om werkzaamheden door een zzp-er te laten doen.
Dit is een probleem dat de overheid zelf gecreerd heeft dus. Niet dat ik het perse onterecht vindt, maar de overheid heeft al het risico naar bedrijven geschoven omdat de overheid niet wil betalen voor mensen die tussen twee banen inzitten. En dat is ook wel logisch, je kunt elke euro belastinggeld maar 1 keer uitgeven.

Maar dit betekent dus ook dat als een bedrijf onzeker is over of ze je over een jaar nog nodig hebben, ze dus of een contract maar gewoon niet gaan verlengen, of liever een zelfstandige inhuren. Dit is gewoon hoe de markt werkt en de overheid denkt te vaak dat ze de markt zelf kunnen veranderen. Je kunt vraag en aanbod niet met een simpele weg aan en uitzetten.

Bedrijven geven echt niet voor hun lol zoveel geld uit aan een ZZPer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:29:
Toch wel... want een ZZP-er is wat anders dan een eenmanszaak.
Het was me niet duidelijk dat het je puur om de term zelf ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 23:35

Beste ZZP Nederland,

Ik kwam dit artikel tegen op FTM:
https://www.ftm.nl/artike...ganisatie-verzekeraar-asr

Tot mijn verbazing hebben jullie sterke banden met ASR , een partij waarvan de belangen niet noodzakelijk in lijn zijn met ZZP-ers.
Sterker nog, met de huidige ontwikkelingen in de voorgenomen wetgeving lijkt er een onwenselijke belangenverstrengeling met verzekeraars.

Ik heb een reactie van de voorzitter van ZZP Nederland:

Hartelijk dank voor je mail en je betrokkenheid.

In reactie op het artikel van Follow the Money, deel ik graag wat aanvullende informatie met je.

Stichting ZZP Nederland bestaat al sinds 2011. De stichting heeft statutaire doelen en statutaire bestuurders en niemand kan eigenaar zijn van een stichting.

De meningsvorming van Stichting ZZP Nederland komt tot stand via achterbanraadplegingen. Zie bijvoorbeeld de discussie rond de verplichte AOV. Hierbij laten wij ons geheel leiden door de achterban. Dit blijkt al uit dit artikel uit 2014. Waarin wij ons uitspreken, op basis van een raadpleging, tegen een verplichte AOV. Wij hebben meerdere raadplegingen gehouden over dit onderwerp door de jaren heen en berichten hier ook over. De lijn is altijd hetzelfde geweest. Zie hier het dossier .

Mocht je je zorgen maken over inspraak in de belangenbehartiging, dan kan ik u zeggen dat we inmiddels een Vereniging zijn (sinds 21 juni 2023). Volgende week gaan we de achterban hierover berichten. Dan gaat ook de verkiezing voor de Ledenraad van Vereniging ZZP Nederland van start. De Ledenraad is het hoogste orgaan binnen een vereniging en zal volledig bestaan uit zelfstandige ondernemers. Immers de leden van de vereniging bepalen het beleid.

Er is nooit en er zal nooit sprake zijn van enige invloed van welke eigenaar van onze dienstverlenende organisatie dan ook. Aanvullend hierop kan ik u ook garanderen dat het werken onder AFM vergunning, hetgeen de adviseurs van ZZP Nederland Verzekeringen doen, 100% onafhankelijkheid vereist. Dit blijkt ook in de praktijk. Zie hiervoor deze pagina.

Graag verneem ik van je of deze informatie voldoende is. Mocht dit niet het geval zijn, dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Frank Alfrink

Voorzitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
pkuppens schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:41:
Daar zouden ZZP'ers actiever aan mogen/moeten bijdragen en ook gebruik van moeten kunnen maken.
Ik snap niet zo goed waar je het "niet mee eens bent". Ik deel 100% je mening dat wij bij moeten dragen aan alle regelingen waar wij ook gebruik van maken.

Als de verhoudingen voor WW te scheef worden omdat te veel mensen als ZZPer werken en wij ook moeten bijdragen, prima, maar dan moeten we ook gebruik kunnen maken van waar we voor betalen.

Zolang ze dit maar netjes door het CPB door laten rekenen en het niet door een of andere ambtenaar bedacht wordt, prima. Ik verdien genoeg, geen issue daar een beetje vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@RoboTom even afwachten wat er gaat komen. Ik vind het een vrij nietszeggend mailtje. Wat zijn precies de acties die genomen gaan worden die banden meer door te snijden en dit alles transparanter te maken? Dat is wat ik wil horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:
[...]
Bedrijven geven echt niet voor hun lol zoveel geld uit aan een ZZPer.
Totdat je zegt: doe mij maar die 10K die ik je maandelijks factureer als maandsalaris. Dan kan het ineens niet. Iets met vaste kosten vs variabele kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
Hydra schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:42:
@RoboTom even afwachten wat er gaat komen. Ik vind het een vrij nietszeggend mailtje. Wat zijn precies de acties die genomen gaan worden die banden meer door te snijden en dit alles transparanter te maken? Dat is wat ik wil horen.
Ja, afwachten wat ze volgende week gaan communiceren. Ben sowieso niet zo onder de indruk van de lobby capaciteiten. Feitelijk geven ze dat uit handen aan ze Vereniging Zelfstandige Nederland (VZN). Het komt allemaal nogal hobbymatig over.

Misschien dat ze een ervaren lobbyist bij de vakbonden kunnen weghalen want die lachen in hun vuistje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Totdat je zegt: doe mij maar die 10K die ik je maandelijks factureer als maandsalaris. Dan kan het ineens niet. Iets met vaste kosten vs variabele kosten...
Denk eerder met functiehuis en loondoorbetaling bij ziekte |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
RoboTom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Ik kreeg dezelfde mail.
Dus sinds 4 maanden zijn ze een vereniging. Als lid van ZZP-Nederland kan ik me niet herinneren dat ik daarover geïnformeerd ben en ook in de nieuwsbrieven kan ik er niet zo snel wat over terugvinden. Dat vind ik nog steeds een rare gang van zaken. Heb ik ergens getekend dat ik nu lid ben van een vereniging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
RoboTom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Denk eerder met functiehuis en loondoorbetaling bij ziekte |:(
Voor 8K/mnd doen ze het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ze komen in de problemen met hun interne medewerkers die minder krijgen voor de (in hun idee) zelfde rol. Het heeft voor bedrijven ook vaak het voordeel dat ze bestaande functiehuizen een beetje kunnen omzeilen en iemand die veel meer waarde toevoegt ook hiervoor kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

In reactie op het artikel van Follow the Money, deel ik graag wat aanvullende informatie met je.

Stichting ZZP Nederland bestaat al sinds 2011. De stichting heeft statutaire doelen en statutaire bestuurders en niemand kan eigenaar zijn van een stichting.

De meningsvorming van Stichting ZZP Nederland komt tot stand via achterbanraadplegingen. Zie bijvoorbeeld de discussie rond de verplichte AOV. Hierbij laten wij ons geheel leiden door de achterban. Dit blijkt al uit dit artikel uit 2014. Waarin wij ons uitspreken, op basis van een raadpleging, tegen een verplichte AOV. Wij hebben meerdere raadplegingen gehouden over dit onderwerp door de jaren heen en berichten hier ook over. De lijn is altijd hetzelfde geweest. Zie hier het dossier .

Mocht je je zorgen maken over inspraak in de belangenbehartiging, dan kan ik u zeggen dat we inmiddels een Vereniging zijn (sinds 21 juni 2023). Volgende week gaan we de achterban hierover berichten. Dan gaat ook de verkiezing voor de Ledenraad van Vereniging ZZP Nederland van start. De Ledenraad is het hoogste orgaan binnen een vereniging en zal volledig bestaan uit zelfstandige ondernemers. Immers de leden van de vereniging bepalen het beleid.

Er is nooit en er zal nooit sprake zijn van enige invloed van welke eigenaar van onze dienstverlenende organisatie dan ook. Aanvullend hierop kan ik u ook garanderen dat het werken onder AFM vergunning, hetgeen de adviseurs van ZZP Nederland Verzekeringen doen, 100% onafhankelijkheid vereist. Dit blijkt ook in de praktijk. Zie hiervoor deze pagina.

Graag verneem ik van je of deze informatie voldoende is. Mocht dit niet het geval zijn, dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Frank Alfrink

Voorzitter
Ik heb ook een vergelijkbare mail gehad ja. Ik denk dat ik nog wel ga reageren dat ik best hoge verwachtingen van ze heb als het gaat om het vertegenwoordigen van mijn belangen en dat dit wel het moment is dat ze alle zeilen bij zullen moeten zetten. Elke schijn van belangenverstrengeling is dan onacceptabel. Niemand heeft iets aan een halfslachtig clubje waar het niet duidelijk is welke belangen ze behartigen en wat schijnbaar aan 1 of meerdere dog leashes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45
Hydra schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Ze komen in de problemen met hun interne medewerkers die minder krijgen voor de (in hun idee) zelfde rol. Het heeft voor bedrijven ook vaak het voordeel dat ze bestaande functiehuizen een beetje kunnen omzeilen en iemand die veel meer waarde toevoegt ook hiervoor kunnen betalen.
Maar die interne medewerkers lopen ook veel minder risico. Die hebben een vast contract. Als ZZP'er krijg je juist die premium omdat je het risico loopt dat je contract geannulleerd kan worden omdat je bijv. niet presteert, of omdat de klant je opeens toch niet nodig heeft. Goed met dat risico om kunnen gaan is juist dat stukje ondernemen. Want als goed ondernemer probeer je juist je risico's te minimaliseren. Dus het ergens nogal vreemd dat de belastingdienst vindt dat je als ondernemer risico moet lopen. Bij lekker veel faillissementen is de samenleving ook niet gebaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
filipy23 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:04:
Maar die interne medewerkers lopen ook veel minder risico.
Ik denk dat je wat context mist. Het ging erom dat bedrijven wel willen dat ZZPers intern komen, maar dan alleen voor hun bestaande interne salarissen. Niet ergens tussen ZZP en een standaard salaris in. Dus dat stukje ging over dat scenario.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 15:27
Ik wil helemaal niet intern al zou ik net zo veel over houden aan het eind van de maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:18:
Ik wil helemaal niet intern al zou ik net zo veel over houden aan het eind van de maand...
Ik ook hoor, maar dit ging gewoon puur om het geld stukje. Ik ben blij dat ik al het gezeur daaromheen niet meer heb, en gewoon zelf kan kiezen welke projecten ik doe i.p.v. afhankelijk te zijn van een account manager.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoboTom
GrooV schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:18:
Ik denk niemand hier :D

Wat een zegen dat je met niemand van HR te doen hebt. Dat als je nieuwe spullen wilt of een cursus, dat je dat gewoon aanschaft zonder 8-voudige motivatie. Dat je geen leidend onderwerp in de nieuwe coachingsstijl van je manager meer hoeft te zijn. Geen afdelingsoverleggen.

Gewoon lekker knallen in je project, blije klanten en een goede beloning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Met vriendelijke groet,

Frank Alfrink

Voorzitter
Wel een beetje flauw dat ze dan ook helemaal niet ingaan op het feit dat er ook een B.V. bestaat die zelfs eigenaar is van de domein naam, waarop de stichting zijn website host. Het is overduidelijk dat het niet 2 volledig losstaande entiteiten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
My 2 cents: 90% van mijn klanten van de laatste 5 jaar hebben vacatures, willen internen aannemen, personeel in vast dienstverband. Maar dat lukt ze niet, en daarom huren ze in (via detacheerders of direct zzp-ers). Kortom ze doen dus echt hetzelfde werk, maar er wordt omheen gewerkt met fictieve opdrachtsbeschrijvingen.

Ik heb het denk ik maar een aantal maal meegemaakt dat er puur externen werden ingezet die op een tijdelijk project meer capaciteit moesten toevoegen en toen het project klaar was er ook daadwerkelijk werd afgeschaald.

Met betrekking tot het risico, het risico was natuurlijk in de IT de laatste jaren laag. Was het risico op geen opdracht vinden zeer hoog, dan zouden er ook hier een stuk (mezelf inclusief) niet als zzp-er aan de slag zijn gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-10 17:42
Over die kwestie van ZZP Nederland en ASR, ik heb dus een AOV bij ASR en het was me eerder al opgevallen dat mijn "onafhankelijke" tussenpersoon steeds me erg nadrukkelijk wees op de korting die ik kan krijgen als ik lid word van ZZP Nederland. Ik ben daar uit principe nooit op ingegaan, maar nu vraag ik me af of die reclame voor het lidmaatschap van ZZP Nederland niet direct is aangemoedigd door ASR zelf. En dat mijn tussenpersoon dus wat minder onafhankelijk is dan ik dacht.

Hebben meer mensen die ervaring? Het was bij het afsluiten van de AOV en later, schijnbaar uit het niets, nog een mail met uitgerekend hoeveel het me wel niet per jaar zou schelen. (Ik heb die AOV nog geen jaar.) Ik heb hem inmiddels wat vragen per mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Kawa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:06:
Ik ben maat binnen een van de maatschappen, als je vragen hebt stuur maar DM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
Loev schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Ik ben maat binnen een van de maatschappen, als je vragen hebt stuur maar DM
Nou ja, hoe kijkt TFG tegen deze situatie aan? Hoeft van mij niet via DM want ik denk dat meer mensen hier wel benieuwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
DJ Henk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:10:
Over die kwestie van ZZP Nederland en ASR, ik heb dus een AOV bij ASR en het was me eerder al opgevallen dat mijn "onafhankelijke" tussenpersoon steeds me erg nadrukkelijk wees op de korting die ik kan krijgen als ik lid word van ZZP Nederland. Ik ben daar uit principe nooit op ingegaan, maar nu vraag ik me af of die reclame voor het lidmaatschap van ZZP Nederland niet direct is aangemoedigd door ASR zelf. En dat mijn tussenpersoon dus wat minder onafhankelijk is dan ik dacht.

Hebben meer mensen die ervaring? Het was bij het afsluiten van de AOV en later, schijnbaar uit het niets, nog een mail met uitgerekend hoeveel het me wel niet per jaar zou schelen. (Ik heb die AOV nog geen jaar.) Ik heb hem inmiddels wat vragen per mail gestuurd.
Hier ook.. Het kan natuurlijk zijn dat ASR nou eenmaal 'de beste' is tegen die prijs, maar hier werd ook echt naar ASR gewezen (en anderen die ik ken ging dit net zo; ook via ZZP-nederland). Ik weet niet hoe onafhankelijk dat advies dus echt was, daar zit nu ook mijn twijfel. Altijd heb ik het aanbod al karig gevonden (alleen movir en asr; terwijl movir hier om de hoek zit).

Nou snap dat je wellicht enkele partners kiest (en daarom niet tig partijen vertegenwoordigt om het behapbaar te houden) maar dit vind ik wel erg dubieus.. Het voelt iig weinig onafhankelijk (weet niet wie zembla gisteren heeft gekeken, exact 1zelfde use case als dit - maar dan in de luchtvaart - en het laat ook goed zien wat voor problemen dit oplevert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
-Jaap-io schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Na 2 keer een tijdelijk contract moet je een vast contract krijgen.
Dit is o.a. in het onderwijs een ding heb ik begrepen van iemand in mijn omgeving. Ze had 2x een jaar contract gehad en toen werd het heel spannend, ze wou er graag blijven werken, maar de hoge school is niet heel happig op vaste contracten. Uiteindelijk wel gekregen, maar was een hoop stress.

Dus zelfs al zou je als interim manager een contract aangaan voor 4 maanden, dan kan je maar 1x uitloop hebben, daarna moet je in vaste dienst.

Daarnaast zijn tijdelijk contracten erg ingewikkeld tussentijds te ontbinden, vaak is het makkelijker en goedkoper om iemand maar gewoon, evt non actief, z'n contract uit te laten zitten.
Vaste contracten kan wel ontbonden worden, maar is wel een gedoe, zeker als de medewerker het er niet mee eens is.

Om nog maar even te zwijgen over de extra administratieve lasten van pensioensfondsen en de belastingdienst voor al die extra 4-6maanden contracten die er bij gaan komen.
* -Jaap-io ik krijg nu al elk jaar 4 brieven over habekrats pensioentjes die ik in mijn studietijd heb opgebouwd
Ja eens, dat gaf ik ook aan in de zinnen na het stukje dat je quote: er is overduidelijk een markt voor flexibele arbeidsinzet maar als je de verleners daarvan werknemer wilt gaan maken als overheid dan voorzien arbeidsovereenkomsten daar niet in. Integendeel want de overheid wil inderdaad juist mensen beschermen door een vast contract te verplichten na tijdelijke contracten. Daar moeten ze eerst een oplossing voor vinden alvoor ze de flexibele werkers van ondernemer naar werknemer willen omzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
My 2 cents: 90% van mijn klanten van de laatste 5 jaar hebben vacatures, willen internen aannemen, personeel in vast dienstverband. Maar dat lukt ze niet, en daarom huren ze in (via detacheerders of direct zzp-ers). Kortom ze doen dus echt hetzelfde werk, maar er wordt omheen gewerkt met fictieve opdrachtsbeschrijvingen.

Ik heb het denk ik maar een aantal maal meegemaakt dat er puur externen werden ingezet die op een tijdelijk project meer capaciteit moesten toevoegen en toen het project klaar was er ook daadwerkelijk werd afgeschaald.

Met betrekking tot het risico, het risico was natuurlijk in de IT de laatste jaren laag. Was het risico op geen opdracht vinden zeer hoog, dan zouden er ook hier een stuk (mezelf inclusief) niet als zzp-er aan de slag zijn gegaan.
Deels natuurlijk wel, maar veel organisatie zien ook dat ze in loondienst simpelweg niet de juiste expertise kunnen vinden omdat ze beperkt worden door CAO schalen. Verder blijft het In Nederland nog de uitzondering dat je de techneut meer betaald krijgt dan de manager terwijl je als freelancer eenvoudig meer verdiend. Op mijn vorige opdracht nam ik meer mee naar huis dan de directeur die op handen gedragen werd, als hij niet kon werken ging iedereen rennen. 8)7

Als ITer in loondienst betaal je gewoon oneveredig veel aan sociale zekerheid en vangnetten terwijl je daar nauwelijk risico op loopt. Als je ITer dan ook een beetje commercieel bent is de stap naar freelancer snel gemaakt. Als je een goede ITer bent hoef je ook niet eens een goede ondernemer te zijn om alsnog met laag risico een serieus bedrag binnen te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 13-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hydra schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Laten we wegblijven van waardeoordelen. Heeft niemand wat aan.
In het algemeen mee eens, maar dit hele onderwerp gaat over het waardeoordeel van zzp'ers door de overheid. Ik heb alleen gesteld dat ik mij wel kan vinden in de lijnen die de overheid opnieuw uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merel-999
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-10 21:01
Een masterscriptie over dit onderwerp (arbeidsongeschiktheidsverzekering) uit 2020:

http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=155840

met o.a. vergelijking met WAZ (Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen), afgeschaft in 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

De overheid heeft regelingen voor ondernemers, ik vind het dan acceptabel dat zij ook de definitie van wie telt als ondernemer mogen scherp stellen. Daarom vind ik die voorgestelde regels oké. Als het enkel iets tussen opdrachtgever en freelancer was, dan zou de overheid er van mij buiten mogen blijven.
In principe kunnen arbeidscontracten voldoende ruimte bieden om voorwaarden zoals die gelden met een freelancer op te nemen. Zo is er tegenwoordig meer ruimte om bijvoorbeeld meerdere werkgevers te hebben en kan men makkelijker uit elkaar. Helemaal gelijk aan een freelance rol is dat echter nog niet, en daarin worden behoeftes van beide kanten straks moeilijker voorzien. Opdrachtgever wil een flexibele schil en opdrachtnemer leent zich daar graag toe tegen een premium beloning. Echter vind ik dat in meeste gevallen veel meer op werknemerschap lijken dan op ondernemerschap. Ik zie echt bar weinig posts m.b.t. ondernemerschap in dit topic bijvoorbeeld. Als ik dat aankaart is de response (wellicht ook wel terecht) dat dit geen ondernemerschap topic is, maar een ICT Freelancers topic.... nou dat zegt toch ook wel iets?

Of dat verder een probleem is? Wat mij betreft niet. Als opdrachtgever en freelancer happy zijn, is er geen probleem natuurlijk. De overheid is echter niet happy met de grote toename van zelfstandigen omdat e.e.a. daar niet op ingericht is. Gezien dat het niet realistisch is dat alle stelsels op z'n kop worden gegooid snap ik wel dat zij de definitie willen straktrekken en de schijnzelfstandigen binnen de kaders van het sociale zekerheidsstelsel willen behouden. Dit alles nog even los van de groep die in zzp-schap worden gedwongen als een middel om ze te weinig te kunnen betalen. Dat wordt redelijk aangepakt met eisen minimum tarief, maar bovenstaande gaat even over dat ik mij kan vinden in het 'ingebed in de organisatie' argument.
Aangezien je nu ook volop begint te gatekeepen stop ik de discussie hier. Je roert alles door elkaar en verkoopt dat als een mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-10 17:42
DJ Henk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:10:

Update: Ik kreeg rap een telefoontje en kon aan alles merken dat hij zelf erg verrast en verontwaardigd was over het bericht. Mijn mailtje was het eerste wat hij erover gelezen had.

Voor hem vielen meteen wat zaken op hun plek. Zo had hij het altijd bijzonder gevonden dat er nergens duidelijk staat omschreven wat er gebeurt als de overeenkomst tussen ZZP Nederland en ASR opgezegd word. Ben je die korting dan ook meteen kwijt? Maar nu is duidelijk dat die overeenkomst echt niet zomaar stopt.

Verder had hij een duidelijk verhaal over zijn werkwijze en hoe de dingen gelopen waren. Fijn. Ik ben weer gerustgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 17:28
page404 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Aangezien je nu ook volop begint te gatekeepen stop ik de discussie hier. Je roert alles door elkaar en verkoopt dat als een mening.
Een mening mag ook al niet meer in dit topic. Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Hoe doen jullie dat met het tarief van je laadpaal?

Ik heb zelf zakelijk een laadpaal aangeschaft. Ik heb het tarief ingesteld op wat ik prive betaal. Echter, dat bedrag veranderd om de drie maanden en het is best wel gedoe om dat elke keer aan te passen. En de kosten worden ook steeds ontransparanter met al die boetes die energiemij’s rekenen voor zonnepanelen. Duurt niet lang meer voordat ik overstap naar variabele tarieven, maar welk tarief reken je jezelf dan?

Ik zie nu dat ik een tarief reken van 0,30 euro ex btw. Maar ik zie dat de openbare palen op de 0,55 euro inc. btw zitten. Toch wel een verschilletje….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
filipy23 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:05:
[…]
Ik zie nu dat ik een tarief reken van 0,30 euro ex btw.
Op wiens naam staat het energiecontract van deze laadpaal? Is dat een privé persoon dan kan je geen BTW rekenen over de geleverde stroom. Dus ook geen tarief “ex btw”. Zelf reken ik met 35 cent (all-in) per kWh.
Maar ik zie dat de openbare palen op de 0,55 euro inc. btw zitten. Toch wel een verschilletje….
Die maken wellicht winst met hun laadpalen? Dat moet je thuis niet willen. Die winst moet je dan opgeven als inkomen. Zolang het aannemelijk is dat het tarief dan je rekent de kosten dekt lijkt me het geen probleem. Ga je duidelijk veel hoger zitten dan moet je gaan oppassen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:12
Mooi samenvattend plaatje in het FD vanochtend.

Dit is een interpretatie van een persoon (Matthijs Bouwman), in een column. Geen beslisboom uit het wetsvoorstel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-VXYM8T2ue63J8AIbw8UJHQAU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/laLSiDsmFji0BOAh6NraDauM.png?f=fotoalbum_large

https://fd.nl/economie/14...help-ben-ik-een-werknemer

[ Voor 11% gewijzigd door FitTiv op 14-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:04
WTF moet dat "[niet,beetje,erg] belangrijk" nou weer betekenen? :D

Maar, in principe leest dit nog steeds het zelfde als de tools die de BelDie tot voor kort aanbood. En het blijft net zo vaag, want wat is "structureer karakter"? En wat is een "korte duur"?

Durf duidelijke taal te vragen. </Postbus51>

[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 14-10-2023 10:07 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 07:21
Wat houdt werkinhoudelijke aansturing in? Bijna iedere zzp’er heeft overleg en een opdrachtgever die aangeeft hoe het eindresultaat eruit moet zien. Zeker met de vele zelfstandigen die een klus van meerdere jaren hebben, kun je praktisch gezien niet ontkennen dat er geen werkinhoudelijke aansturing is. Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:12
Orangelights23 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Wat houdt werkinhoudelijke aansturing in? Bijna iedere zzp’er heeft overleg en een opdrachtgever die aangeeft hoe het eindresultaat eruit moet zien. Zeker met de vele zelfstandigen die een klus van meerdere jaren hebben, kun je praktisch gezien niet ontkennen dat er geen werkinhoudelijke aansturing is. Hoe zien jullie dat?
Aansturing --> "Ja"

En dan eigen risico ook ja, dus zzp'er.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Als je zo'n plaatje post, zet dan ook de disclaimer erbij!
Dit is een interpretatie van een persoon (Matthijs Bouwman), in een column. Geen beslisboom uit het wetsvoorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06
Als dit zo wordt doorgezet, voorzie ik een veldslag onder mijn soort zzp-ers. En ik ken er veel (projectmgr, scrum masters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 10:45
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:23:
Als dit zo wordt doorgezet, voorzie ik een veldslag onder mijn soort zzp-ers. En ik ken er veel (projectmgr, scrum masters).
Die hebben allemaal een uur tarief waardoor een bv uit kan, dan ben je van het gezeik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Orangelights23 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Dan ben je werknemer ;)

Nee in alle eerlijkheid. Dat plaatje maakt het - denk ik - wel spannend als je voor langere periodes meedraait in een team onder aansturing van een product Owner ofzo.
Ja natuurlijk heb je een bepaalde vrijheid in hóe je het doet, maar dat heeft een senior in loondienst ook.
Ik denk voor velen in dit topic dat het nog wel eens een lastig verhaal kan worden.

Mijn eerste interim klussen zouden hier ook niet goed uit gekomen zijn hoor trouwens. Een jaar lang meedraaien in een team vanwege bezettingstekort, das toch een twijfelgeval.

Tegenwoordig ben ik mede-eigenaar van een consultancy, en begeleid en werk ik mee op 5 projecten, dus dat zit wel goed. Maar voorheen echt niet hoor haha

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mannowlahn schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Die hebben allemaal een uur tarief waardoor een bv uit kan, dan ben je van het gezeik af.
Is al een paar keer ontkracht in dit topic maar misschien heb jij een betere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
RichieB schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Op wiens naam staat het energiecontract van deze laadpaal? Is dat een privé persoon dan kan je geen BTW rekenen over de geleverde stroom. Dus ook geen tarief “ex btw”. Zelf reken ik met 35 cent (all-in) per kWh.
Sorry voor de verwarring. Ik zeg ex btw omdat ik dat doorgeef aan de laadpaalboer. Die factureert netjes met btw en stuur de creditfactuur naar mijn partner. Die heeft het contract en de zonnepanelen op haar naam staan.
Die maken wellicht winst met hun laadpalen? Dat moet je thuis niet willen. Die winst moet je dan opgeven als inkomen. Zolang het aannemelijk is dat het tarief dan je rekent de kosten dekt lijkt me het geen probleem. Ga je duidelijk veel hoger zitten dan moet je gaan oppassen.
Ja, maar dat is mijn punt. Hoe bepaal ik het tarief, terwijl het tarief wat ik prive betaal steeds verder begint te varieren op basis van de investeringen (zonnepanelen) die ik eerder gedaan heb.

Ik probeer nu gewoon het tarief wat de energiemij rekent te volgen, maar dan blijven er een aantal zaken buiten beschouwing. Plus is het enorm gedoe om continu de tariefwijzigingen door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
Stefangrp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Dan ben je werknemer ;)

Nee in alle eerlijkheid. Dat plaatje maakt het - denk ik - wel spannend als je voor langere periodes meedraait in een team onder aansturing van een product Owner ofzo.
Ja natuurlijk heb je een bepaalde vrijheid in hóe je het doet, maar dat heeft een senior in loondienst ook.
Ik denk voor velen in dit topic dat het nog wel eens een lastig verhaal kan worden.

Mijn eerste interim klussen zouden hier ook niet goed uit gekomen zijn hoor trouwens. Een jaar lang meedraaien in een team vanwege bezettingstekort, das toch een twijfelgeval.

Tegenwoordig ben ik mede-eigenaar van een consultancy, en begeleid en werk ik mee op 5 projecten, dus dat zit wel goed. Maar voorheen echt niet hoor haha
Hear, hear. Ik stuur mijn stucadoor ook gewoon aan: je moet de deuren eruithalen als je gaat stuccen ander loop je risico day je ze sloopt. Met IT is dat in mijn ogen niet anders, anders dan dat IT vele malen complexer is.

Fijn verder dat je nu als zelfstandige gezien wordt, maar daar zit in mijn ogen wel het grote probleem met deze wet. Vrijwel alle grotere IT bedrijfjes die ik ken, zijn allemaal begonnen als zzp’er en hebben vandaaruit kunnen doorgroeien naar een “echt” bedrijf. Maar als die opmaat nu dus wordt geblokkeerd dan zie ik het somber in voor de IT-bedrijvigheid in NL. En dat is soweiso al een lastig verhaal in vergelijking met US, waar gewoon veel meer mag en waardoor je dus ook veel meer kunt (met als keerzijde dat er dus ook heel veel mensen in de goot belanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:23:
Dus specifieke kennis en voor eigen risico.
Pagina: 1 ... 448 ... 645 Laatste