“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Snap ik, maar daar is het bedrijf waar ik bijspring ook niet bij gebaat - die willen mij, zeker voor de huidige voorwaarden, niet als vaste kracht - dan zou ik daar fulltime in dienst moeten treden. En voor mij is het natuurlijk ook veel minder interessant, financieel gezien. Zal de wetgever niets om geven natuurlijk, maar dit voorstel maakt zoveel prima functionerende werkwijzes kapot...Woy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:38:
@MadEgg het is natuurlijk allemaal nog niet helemaal helder, maar in principe valt het onder dezelfde regels. Dat jij geen toestemming hebt om ergens anders in loondienst te gaan is in principe niet het probleem van de wetgever natuurlijk.
Het zou in jouw geval dan in principe niet meer op deze manier mogelijk zijn om de werkzaamheden te verrichten, of je moet toestemming vragen aan je huidige werkgever.

Tja
[ Voor 99% gewijzigd door bertuslambertus op 10-10-2023 16:58 . Reden: offtopic ]
Nee dat is zeker waar, maar ik denk dat dat voor een hoop van ons geld. Sommige van mijn klanten zouden mij wel in dienst willen nemen, maar ik ben ten eerste niet bereid om dat voor het geboden salaris te doen, en ten tweede niet van plan om een lange termijn commitment af te geven.MadEgg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Snap ik, maar daar is het bedrijf waar ik bijspring ook niet bij gebaat - die willen mij, zeker voor de huidige voorwaarden, niet als vaste kracht - dan zou ik daar fulltime in dienst moeten treden. En voor mij is het natuurlijk ook veel minder interessant, financieel gezien. Zal de wetgever niets om geven natuurlijk, maar dit voorstel maakt zoveel prima functionerende werkwijzes kapot...
Het is al jaren zo dat het echte probleem (bewust?) niet duidelijk is geformuleerd. Iedereen is het er over eens dat uitbuiting niet goed is, en daar zijn ook prima regels voor te maken. Je kunt ook nog discussieren over het feit of zelfstandigen op de juiste manier bijdragen aan het sociale stelsel, maar de huidige wet lijkt vooral (schijn)zelfstandigheid proberen tegen te werken. Dat lijkt mij niet de juiste weg.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
urencriterium speelt niet, dat levert alleen een aftrekpost op. Maar idd, je kan voor elke klant waar je voor werkt op uurbasis een arbeidsovereenkomst krijgen.MadEgg schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:35:
Hoe past dat eigenlijk in de situatie dat je en in loondienst bent, en daarnaast als ZZP'er werkt voor een ander bedrijf waar je "ingebed" bent in de onderneming? Ik doe 8-12 uur per week voor een bedrijf, als extra kracht. Doe in principe hetzelfde als het vaste personeel (maar dan wat uurtjes minder). Volgens deze richtlijnen zou het in het kader van instructie, imbedding in de organisatie ook als arbeidsrelatie worden bestempeld. Betekent dat dan dat ik twee keer in loondienst moet? Ik heb nu wel toestemming voor nevenactiviteiten, maar niet om elders (ook) in loondienst te treden.
Of ligt het allemaal nog weer anders indien je niet aan het urencriterium voldoet?
Zolang je B2B persoonlijke arbeid vericht, gaat dit spelen ja.
Ben wel benieuwd hoe mensen dit dan aanpakken want een recruiterclub gaat dan natuurlijk gewoon zeggen "dan maar niet".Wolkje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:23:
Ik weiger principieel relatie- en concurrentiebedingen in contracten. Levert alleen maar ellende op en zeker van zo’n tussenpartij die niet meer doet dan je CV doorschuiven en tussen betalingen in gaan zitten, is het eigenlijk te brutaal voor woorden.
Ik heb het wel eens laten beperken tot een jaar maar zo'n toko weet natuurlijk prima dat je ze er bij de eerste de beste kans meteen tussenuit wipt.
https://niels.nu
Echter, als het niet via de IB binnenkomt, gaat het wel bij de werkgever via de VPB. Het is niet perse heel simpel ofzo.
Dan heeft die recruiter net zo’n pech toch? Vooral als de eindklant je graag wilt hebben. Ik heb zelf ervaren wat de gevolgen van dit soort bedingen zijn in loondienst en dat is de reden dat ik nu freelancer ben.Hydra schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:08:
[...]
Ben wel benieuwd hoe mensen dit dan aanpakken want een recruiterclub gaat dan natuurlijk gewoon zeggen "dan maar niet".
Ik heb het wel eens laten beperken tot een jaar maar zo'n toko weet natuurlijk prima dat je ze er bij de eerste de beste kans meteen tussenuit wipt.
In Nederland staat het iedereen vrij om een rechtszaak aan te spannen als iemand je onrecht aandoet, daarvoor hoef je dus niet bij voorbaat een beding te tekenen met torenhoge boetes. Een geheimhoudingsclausule is meer dan genoeg om de belangen van partijen te waarborgen.
Ook in het kader van schijnzelfstandigheid denk ik dat dergelijke clausules riskant zijn, je beperkt jezelf onnodig in het vinden van een nieuwe opdracht en dat staat een beetje haaks op het ondernemerschap. Mijn huidige opdracht heeft gewoon zo’n standaard modelovereenkomst en zelfs daarin staat dat er expliciet geen relatie- of concurrentiebeding is afgesproken.
Daarnaast ben ik DGA en mag ik als bestuurder de belangen van de BV niet schenden, anders loop ik daar weer potentieel tegen problemen aan.
Je praat er een beetje omheen maar heb je ook ervaring met het laten verwijderen van een relatiebeding uit een contract met een recruiter?Wolkje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:42:
Dan heeft die recruiter net zo’n pech toch? Vooral als de eindklant je graag wilt hebben. Ik heb zelf ervaren wat de gevolgen van dit soort bedingen zijn in loondienst en dat is de reden dat ik nu freelancer ben.
Ik heb het wel eens laten verwijderen, maar die recruiter werkte wel echt in opdracht van de eindklant, dus had ongetwijfeld een beding met de klant zelf.Hydra schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Je praat er een beetje omheen maar heb je ook ervaring met het laten verwijderen van een relatiebeding uit een contract met een recruiter?
1) Ik ben met mijn werkgever samen aan het kijken naar de meest optimale manier om de lease auto over te nemen (de boete voor inleveren is circa ~16k met nog 48 maanden op het contract, de lease auto was een optionele perk).
Overnemen als Private Lease lijkt de eenvoudigste optie te zijn/worden, gezien hem zakelijk overnemen een financiële check op mijn ZZP-er zijn is, en daar heb ik nog 0,0 cijfers voor.
Anderzijds is mijn bijtelling dit jaar (tot dusver) bruto ~10k, wat ~5k netto belasting voordeel oplevert, maar dan is de boete alsnog aanzienlijk.
Werkgever geeft aan omdat ik privé als zakelijk dezelfde rechtspersoon ben, ik de private lease alsnog als zakelijke kosten zou kunnen markeren en bijtelling blijven rekenen en de auto zo “zakelijk” houden, maar ik denk dat de belastingdienst dit niet zal waarderen? Google zegt in ieder geval van niet, maar dat is ook vaak qua conclusie bijtelling betalen OF 19 cent per km
2) ik zit vanwege zonnepanelen nog in de KOR en zal hier pas per 1 januari uit kunnen zijn, tenzij ik de laatste 2 maanden van het jaar gemiddeld 120 uur per maand aan de slag kan. Dan zou m’n factuur op 31 december mij boven de 20k omzet uit laten komen:
Als ik nu kosten maak (zoals aanschaf MacBook maar ook wat < 450 euro inkopen), zijn deze kosten dan inclusief BTW in de winst berekening en gaat de laptop dan ook (I.v.m afschrijvingen) inclusief BTW de boeken in?
Zodra ik dadelijk aan de slag ben ga ik dit ook nog overleggen met een boekhouder, maar hopelijk heeft iemand al ervaring met 1 of beide van deze vragen :-)
Ik ook. Leverde verbazend weinig discussie op. Geen, eigenlijk.Hydra schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Je praat er een beetje omheen maar heb je ook ervaring met het laten verwijderen van een relatiebeding uit een contract met een recruiter?
Je werkgever heeft gelijk. Private lease of zakelijke lease is iets tussen jou en de leasemaatschappij, de belastingdienst zal dat worst wezen. Je kan prima zakelijk je private lease auto betalen maar dan betaal je uiteraard wel bijtelling.shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
Werkgever geeft aan omdat ik privé als zakelijk dezelfde rechtspersoon ben, ik de private lease alsnog als zakelijke kosten zou kunnen markeren en bijtelling blijven rekenen en de auto zo “zakelijk” houden, maar ik denk dat de belastingdienst dit niet zal waarderen? Google zegt in ieder geval van niet, maar dat is ook vaak qua conclusie bijtelling betalen OF 19 cent per km
Goed om te weten en bevestigd te krijgen, gezien ik op jaarbasis merendeel uiteindelijk prive rijdt lijkt de wagen zakelijk hebben netto voordeliger uit te gaan komen (gezien ik ook laadpas e.d. zakelijk kan regelen).Ascension schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
Je werkgever heeft gelijk. Private lease of zakelijke lease is iets tussen jou en de leasemaatschappij, de belastingdienst zal dat worst wezen. Je kan prima zakelijk je private lease auto betalen maar dan betaal je uiteraard wel bijtelling.
Thanks!
Let wel, ook met private lease moet je inkomsten kunnen aantonen. Ik weet niet of dit met een arbeidscontract moet zijn (geen ervaring met private lease), maar dus om iets rekening mee te houden. Daarbij is de vraag of de leasemaatschappij dit niet alleen in een zakelijke lease over kan zetten.shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:11:
[...]
Goed om te weten en bevestigd te krijgen, gezien ik op jaarbasis merendeel uiteindelijk prive rijdt lijkt de wagen zakelijk hebben netto voordeliger uit te gaan komen (gezien ik ook laadpas e.d. zakelijk kan regelen).
Thanks!
Echter kun je ook met 0 cijfers een zakelijke lease afsluiten. Moet je wel goede prognose opstellen en een aanbetaling doen (wat wordt verrekend als korting op je maandtarief).
“Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR”shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
2) ik zit vanwege zonnepanelen nog in de KOR en zal hier pas per 1 januari uit kunnen zijn, tenzij ik de laatste 2 maanden van het jaar gemiddeld 120 uur per maand aan de slag kan. Dan zou m’n factuur op 31 december mij boven de 20k omzet uit laten komen:
Je kan prima nog 20k omzetten dit jaar, alleen die eerste factuur is dan in eerste instantie zonder BTW en later wel. Geen idee maar genoeg over te vinden bij de Belastingdienst. Let wel op dat je over je opgewekte energie wel weer BTW mag gaan afdragen. Hiervoor mag je als ondernemer niet de forfait gebruiken maar meeste doen dat wel.
Onze private lease was overigens getekend “in privé”, geen idee of dat stand houd maar in principe is leasen zonder cijfers geen probleem met een borg (been there, done that). Private lease is mogelijk wel strenger als je geen aantoonbaar inkomen hebt. Mijn voorkeur is een aanbetaling zodat je maandlast wat zakt maar dan achteraf niets terug krijgt.
Nee, die factuur is dan met BTW mits het ook die factuur is die door de 20k grens gaat (kortom: als de eerste factuur kaal 20,5K is zou je daar btw op bij mogen/moeten tellen, en als de eerste 19,5K is niet en dan pas vanaf de tweede). De factuur is leidend. Het gaat dus om gerealiseerde omzet en de verwachting van omzet door bv een getekende offerte is niet voldoende.Deveon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:05:
[...]
“Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR”
Je kan prima nog 20k omzetten dit jaar, alleen die eerste factuur is dan in eerste instantie zonder BTW en later wel. Geen idee maar genoeg over te vinden bij de Belastingdienst. Let wel op dat je over je opgewekte energie wel weer BTW mag gaan afdragen. Hiervoor mag je als ondernemer niet de forfait gebruiken maar meeste doen dat wel.
Onze private lease was overigens getekend “in privé”, geen idee of dat stand houd maar in principe is leasen zonder cijfers geen probleem met een borg (been there, done that). Private lease is mogelijk wel strenger als je geen aantoonbaar inkomen hebt. Mijn voorkeur is een aanbetaling zodat je maandlast wat zakt maar dan achteraf niets terug krijgt.
Vanaf dit jaar mag je als ondernemer trouwens ook het forfait gebruiken. Zie ook https://www.belastingdien...orfait-zonnepaneelhouders
[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 11-10-2023 06:40 ]
Hou er rekening mee dat als je nu gaat starten je waarschijnlijk het urencriterium niet gaat halen.shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
Twee (boekhoud technische) vragen tijdens het opstarten..
1) Ik ben met mijn werkgever samen aan het kijken naar de meest optimale manier om de lease auto over te nemen (de boete voor inleveren is circa ~16k met nog 48 maanden op het contract, de lease auto was een optionele perk).
Overnemen als Private Lease lijkt de eenvoudigste optie te zijn/worden, gezien hem zakelijk overnemen een financiële check op mijn ZZP-er zijn is, en daar heb ik nog 0,0 cijfers voor.
Anderzijds is mijn bijtelling dit jaar (tot dusver) bruto ~10k, wat ~5k netto belasting voordeel oplevert, maar dan is de boete alsnog aanzienlijk.
Als ik nu kosten maak (zoals aanschaf MacBook maar ook wat < 450 euro inkopen), zijn deze kosten dan inclusief BTW in de winst berekening en gaat de laptop dan ook (I.v.m afschrijvingen) inclusief BTW de boeken in?
Zodra ik dadelijk aan de slag ben ga ik dit ook nog overleggen met een boekhouder, maar hopelijk heeft iemand al ervaring met 1 of beide van deze vragen :-)
Yes, klopt inderdaad. Als ik het goed begreep is het gevolg hiervan dat ik geen zelfstandigen en startersaftrek mag gebruiken (en de winst moet opgeven als “overige inkomsten” bij de IB(?))ColeJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:42:
[...]
Hou er rekening mee dat als je nu gaat starten je waarschijnlijk het urencriterium niet gaat halen.
Met het idee om meer dan 20k te factureren in twee maanden hoef je daar geen zorg om te maken en zal financieel het verschil niet maken tussen wel of niet starten.ColeJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:42:
[...]
Hou er rekening mee dat als je nu gaat starten je waarschijnlijk het urencriterium niet gaat halen.
@Yucon Ah, 20k excl BTW factureren in de eerste maand leek mij wel wat extreem maar dan zal je inderdaad met de tweede eroverheen gaan. Over die eerst factuur zonder BTW ga je echter wel enorm veel vragen krijgen kan ik mij voorstellen. Zeker als starter zou ik aanraden om daar wel al op voor te sorteren en contact op te nemen met de financiële afdeling na 1-2 weken na het starten zodat je eerste factuur wel op tijd betaald wordt.
[ Voor 36% gewijzigd door Deveon op 11-10-2023 07:17 ]
Contact opnemen om dit direct duidelijk te maken dat er een BTW vrijgestelde factuur aan komt lijkt me een goede tip, ga ik doen zodra ik bij de eerste opdracht gestart ben. Thanks!Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:13:
[...]
Met het idee om meer dan 20k te factureren in twee maanden hoef je daar geen zorg om te maken en zal financieel het verschil niet maken tussen wel of niet starten.
@Yucon Ah, 20k excl BTW factureren in de eerste maand leek mij wel wat extreem maar dan zal je inderdaad met de tweede eroverheen gaan. Over die eerst factuur zonder BTW ga je echter wel enorm veel vragen krijgen kan ik mij voorstellen. Zeker als starter zou ik aanraden om daar wel al op voor te sorteren en contact op te nemen met de financiële afdeling na 1-2 weken na het starten zodat je eerste factuur wel op tijd betaald wordt.
Auto overnemen op de zaak kan gewoon, soms moet je dan borg betalen soms niet, ook aan die kant snijd het mes aangezien je dezelfde rechtspersoon bent en ze de kosten prive kunnen verhalen.shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
Bij mij wilden ze ook een aangifte inkomstenbelasting zien naast een plan van de onderneming. Daarna was het 0,0 probleem met nog geen euro omzet te hebben gedraaid. En dat zelfs met een BV ipv eenmanszaak.
Het verschilt natuurlijk wel van LM tot LM, zet even die ondernemers pet op en probeer het zou ik zeggen.
Kloptshinoken__ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:49:
[...]
Yes, klopt inderdaad. Als ik het goed begreep is het gevolg hiervan dat ik geen zelfstandigen en startersaftrek mag gebruiken
Nee, je kunt nog steeds gewoon aangemerkt worden als ondernemer voor de IB, en dus op die manier aangifte moeten doen. Dat is ook wel zo makkelijk, dan is je boekhouding gewoon meteen in lijn met de belastingaangifte.(en de winst moet opgeven als “overige inkomsten” bij de IB(?))
Maar een oprechte vraag, als je met dit soort dingen worstelt, is het dan niet verstandig om dit eens met een boekhouder te bespreken? Al is het alleen maar om je op weg te helpen, waarbij je het later alsnog zelf gaat doen.
[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 11-10-2023 08:06 ]
Sinds half Nederland zonnepanelen heeft, is een factuur zonder BTW een fenomeen dat regelmatig voor komt bij startende ondernemers. Ik heb destijds op de factuur opgenomen op basis van welk wetsartikel de factuur vrijgesteld was en dat ging vrij soepel bij de afhandeling.Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:13:
[...]
Met het idee om meer dan 20k te factureren in twee maanden hoef je daar geen zorg om te maken en zal financieel het verschil niet maken tussen wel of niet starten.
Dat valt wel mee, bij veel mensen hier gaat er elke maand zo'n factuur uit. Zelf heb ik om hier omheen te werken bij de start een strippenkaart van 21k verkocht. Dat was met wat uitleg van die regeling en als het om belastingzaken gaat zijn mensen best bereidwillig om je te helpen als je het goed aanpakt.Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:13:
[...]
Desnoods factureer je twee maanden tegelijkertijd of zoiets. En dan in overleg vooraf met een lange betaaltermijn zodat het voor de klant niets uitmaakt.
Wel een beetje ondernemend denken he?
[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 11-10-2023 08:35 ]
https://www.zipconomy.nl/...de-lacunes-aan-te-pakken/
- Spes consilium non est -
Krystman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:39:
Ah hier komt de verplichte AOV natuurlijk vandaan. Men moet zich wel conformeren.
https://www.zipconomy.nl/...de-lacunes-aan-te-pakken/
Wat verrassend!Meer dan 15 miljoen zelfstandigen in de EU hebben bijvoorbeeld geen toegang tot werkloosheidsuitkeringen.
Ook combineren veel mensen werk als werknemer of zelfstandige, of switchen ze zelfs van de ene naar de andere baan.

Als ik nu staak moet ik behoorlijk wat "terugbetalen"
Tevens lachen recruiters en detacheerders zich de ballen uit hun bokser. In mijn overeenkomst met de partij waar ik nu zit staat niets over mijn eventuele vervolg(dienstverband). Echter, in de overeenkomst tussen de recruiter en deze partij staat dat zij mij niet mogen contacten 12 maanden nadat deze huidige opdracht is afgelopen. Als deze wet er doorheen gaat dan kan ik hier dus ook niet in loondienst
[ Voor 53% gewijzigd door ColeJ op 11-10-2023 08:52 ]
Je kan toch "gewoon" overstappen naar een BV?ColeJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:49:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de genoten voordelen van: KIA, MIA, willekeurige afschrijvingen, auto's op de zaak etc. als (bijna) alle freelancers straks hun onderneming moeten staken vanwege deze nieuwe wetgeving? Dat gaat nog een feestje worden ... not.
Als ik nu staak moet ik behoorlijk wat "terugbetalen"
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat maakt toch helemaal niets uit - dan blijf ik een ZZP'er.DennusB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Je kan toch "gewoon" overstappen naar een BV?
Mijn werkgever liet de auto gewoon bij hem in de lease en hij stuurde mij een factuur van het lease bedrag. Maar dat ging over 6 maanden en geen 48.shinoken__ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:36:
Ik zat in dezelfde situatie. Uiteindelijk met de klant afgesproken dat ik mijn uren opspaar tot ik over de 20K ex BTW zou komen zodat ik direct buiten de KOR zou vallen en ook voor mijn initiële investeringen (laptop, etc.) de BTW kon terug vorderen.shinoken__ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:39:
[...]
Contact opnemen om dit direct duidelijk te maken dat er een BTW vrijgestelde factuur aan komt lijkt me een goede tip, ga ik doen zodra ik bij de eerste opdracht gestart ben. Thanks!
Wellicht nog een optie inderdaad, al die niet als een tijdelijke overbrugging voor mij totdat ik wel wat cijfers kan laten zien en de auto zelf over kan nemen. Zal het voorstellen mag een ander pad op niks uitkomen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:36:
[...]
Mijn werkgever liet de auto gewoon bij hem in de lease en hij stuurde mij een factuur van het lease bedrag. Maar dat ging over 6 maanden en geen 48.
Al begreep ik van de andere reacties dat dit niet per se een probleem hoeft te zijn (al was mijn eerste contact met LM daarover niet heel positief, en wilde mijzelf ook niet flaggen voor extra controles voor Private Lease vanwege de zakelijke situatie haha)
Belangrijkste is voor nu in ieder geval op een situatie uit komen dat het geen boete betalen wordt ;-)
Hmm, wellicht goed om met de klant te bespreken, beide maanden zou toch in hetzelfde kwartaal vallen dus denk dat het hun niet veel uitmaakt.El Polo Diablo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:45:
[...]
Ik zat in dezelfde situatie. Uiteindelijk met de klant afgesproken dat ik mijn uren opspaar tot ik over de 20K ex BTW zou komen zodat ik direct buiten de KOR zou vallen en ook voor mijn initiële investeringen (laptop, etc.) de BTW kon terug vorderen.
Als ik het goed begrijp houdt dit in dat omdat je factuur niet BTW vrijgesteld is je inkoop automatisch ook niet meer BTW vrijgesteld is? Ondanks dat deze nog wel voor de ingevulde datum van beëindigen van KOR is gedaan?
Ik bedoel daarmee dat ik bereid ben om weg te lopen bij een slechte deal. Het is voor mij echt een principe kwestie vanwege een eerdere onterechte en negatieve ervaring met dit soort bedingen.Hydra schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Als freelancer ben ik nog geen wurgcontract tegengekomen, maar mijn laatste werkgever weet inmiddels dat het echt geen bluf is dat ik wegloop als het mij niet bevalt. Ik durf in ieder geval nee te zeggen en mochten de onderhandelingen echt stuklopen dan heb ik daar een buffer voor.
Toevallig ervaring gehad met LeasePlan op dit vlak? ;-)Strykeforce schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:47:
[...]
Auto overnemen op de zaak kan gewoon, soms moet je dan borg betalen soms niet, ook aan die kant snijd het mes aangezien je dezelfde rechtspersoon bent en ze de kosten prive kunnen verhalen.
Bij mij wilden ze ook een aangifte inkomstenbelasting zien naast een plan van de onderneming. Daarna was het 0,0 probleem met nog geen euro omzet te hebben gedraaid. En dat zelfs met een BV ipv eenmanszaak.
Het verschilt natuurlijk wel van LM tot LM, zet even die ondernemers pet op en probeer het zou ik zeggen.
Deze weg bewandelen lijkt me wel de makkelijkste optie, zeker gezien ze met het omzetten naar Private Lease wel 1+1 optellen dat je dit ook niet zomaar doet (dus de AO van huidige werkgever wellicht niet genoeg is)
[ Voor 13% gewijzigd door shinoken__ op 11-10-2023 11:06 ]
ALD, het moederbedrijf van LeasePlan.shinoken__ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
Toevallig ervaring gehad met LeasePlan op dit vlak? ;-)
Deze weg bewandelen lijkt me wel de makkelijkste optie, zeker gezien ze met het omzetten naar Private Lease wel 1+1 optellen dat je dit ook niet zomaar doet (dus de AO van huidige werkgever wellicht niet genoeg is)
Vergeet ook even niet dat als je private lease doet dit ook een BKR registratie is en zakelijk niet
[ Voor 41% gewijzigd door Strykeforce op 11-10-2023 11:07 ]
Bedankt voor de info! Dat biedt in ieder geval hoop, ik denk dat ik dan even met ze ga overleggen betreft de mogelijkheden zijn als startend ZZPer. Hadden nu het gesprek om een Private Lease offerte te ontvangen in ieder geval opgestart.Strykeforce schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
ALD, het moederbedrijf van LeasePlan.
Vergeet ook even niet dat als je private lease doet dit ook een BKR registratie is en zakelijk niet
Zou inderdaad mooi zijn om hem gewoon zakelijk te kunnen overnemen (evt. met een aanbetaling), naast de BKR zou ik natuurlijk ook een KM registratie voor de zakelijke KMs moeten gaan bijhouden.
Nee, het is vanaf dat moment. Factuurdatum telt en met die eerdere btw heb je pech gehad. Je mag die btw wel als kosten opnemen waardoor de concrete pijn maar de helft is.shinoken__ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Als ik het goed begrijp houdt dit in dat omdat je factuur niet BTW vrijgesteld is je inkoop automatisch ook niet meer BTW vrijgesteld is? Ondanks dat deze nog wel voor de ingevulde datum van beëindigen van KOR is gedaan?
Makes sense, dan doe ik het volgens mij voor nu in ieder geval goed met kosten die ik nu al maak in de voorbereiding, maar de reactie waar ik op reageerde deed mij even twijfelen.Yucon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Nee, het is vanaf dat moment. Factuurdatum telt en met die eerdere btw heb je pech gehad. Je mag die btw wel als kosten opnemen waardoor de concrete pijn maar de helft is.
Sowieso even mijn "boekhouding" zo ver die ingericht is als ik straks echt begonnen ben even langs een boekhouder halen om te zien of al mijn aannames kloppen en ook op die voet verder kan. Thanks!
Dat is niet helemaal waar. Bij financial lease word er een "Kredietsoort: Zakelijk krediet " aangemeld waar zij de hoogte niet van kennenStrykeforce schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
"Je hebt een zakelijk krediet waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent. Staat er bedrag '0' bij je registratie? Dan is de openstaande schuld niet bij ons bekend.".
- Spes consilium non est -
Ik werd via een tussenpartij geattendeerd op een Security Engineer opdracht bij Schiphol, maar ik wil graag zo weinig mogelijk partijen ertussen hebben zitten.
Na wat googelen lijkt het dat Schiphol in ieder geval Brainnet/Magnit gebruikt, maar ik kan de opdracht daar niet op hun portaal vinden. Als ik de inhuurkaart gebruik wordt ik er ook niet veel wijzer van. Bij welke partij/inhuurdesk kan ik aankloppen zonder dat er een keten van 2-3 partijen tussen zitten?
Misschien rekruteert de recruiter voor een oude vacature, puur om je CV te verkrijgen en contact met je te maken.
Aan de andere kant, het kan zijn dat de recruiter nauwe lijntjes heeft met iemand binnen Schiphol en dat de vacature er nog niet op staat.
[ Voor 132% gewijzigd door FastFox91 op 11-10-2023 12:57 ]
https://www.internetconsu...b6-4c95-bab7-2ace8cae775f
Goed verwoord, ik heb zelf ook een paar dagen geleden gereageerd. Inderdaad goed om dit voorstel van zoveel mogelijk tegengeluid te voorzien.Kartmans1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:01:
Zelf ook maar een bijdrage gedaan aan de internetconsultatie. Valt me mee hoeveel reacties er zijn, als we allemaal reageren is er wellicht nog wat extra tegengeluid.

Als ik het goed begrijp moeten er een aantal zaken gebeuren?
- Afmelden van KOR.
- Geen btw rekenen op de facturen tot 20.000 euro omzet.
- Forfait rekenen bij btw aangifte voor opbrengst panelen.
2. Mijn eerste 2 facturen heb ik wel btw gerekend, wat dus blijkbaar niet gemoeten had. Die facturen zijn allang afgehandeld en betaald. Hoe kan ik dit corrigeren?
3. Hoe hebben jullie die forfait betaling verwerkt in je boekhouding? Ik dacht een memoriaalboeking maar op welke posten? 120 (forfait) op af te dragen btw credit, en 120 op btw prive onttrekking debet?
Oh en van alle kosten tot mijn 3e factuur mag ik geen btw terugvragen???
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden die ik vergeten heb?
Wat een gedoe allemaal

https://www.internetconsu...69-4c42-b184-6606e3225168
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Inhoudelijk heb ik niet zoveel op die reactie aan te merken, maar die laatste alinea doet wat mij betreft afbreuk aan het verhaal en maakt het bijna Karen-waardig.page404 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:01:
Deze reactie vind ik ook erg goed:
https://www.internetconsu...69-4c42-b184-6606e3225168
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
#metooKartmans1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:01:
Zelf ook maar een bijdrage gedaan aan de internetconsultatie. Valt me mee hoeveel reacties er zijn, als we allemaal reageren is er wellicht nog wat extra tegengeluid.
Hopelijk helpt het een beetje
| Security Management |
Over die inperking? Het is wel degelijk het geval en er is al gewaarschuwd dat de raad van state op basis van deze constatering gehakt zal maken van dit wetsvoorstel. Dus ik zie het “Karen” er niet echt in terug.ralpje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Inhoudelijk heb ik niet zoveel op die reactie aan te merken, maar die laatste alinea doet wat mij betreft afbreuk aan het verhaal en maakt het bijna Karen-waardig.
Overigens verwacht ik ook dat er massaclaims gaan komen en zeker weten dat ik me daar ook voor aanmeld. Het is niet moeilijk aan te tonen dat je 70.000€ per jaar misloopt als je door de regelgeving niet meer als Zzp’er kan werken.
Het zal ongetwijfeld het geval zijn, maar nu in deze consultatie al 'inperking van rechten' en 'we gaan je aanklagen' roepen vind ik te ver gaan en afbreuk doen aan de inhoud van het verhaal. Dat soort oorlogsretoriek kan altijd nog als blijkt dat de RvS géén gehakt maakt vna het verhaal. Als het vertrouwen daarin zo groot is, is dat hier roepen ook helemaal niet nodig.page404 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Over die inperking? Het is wel degelijk het geval en er is al gewaarschuwd dat de raad van state op basis van deze constatering gehakt zal maken van dit wetsvoorstel. Dus ik zie het “Karen” er niet echt in terug.
Overigens verwacht ik ook dat er massaclaims gaan komen en zeker weten dat ik me daar ook voor aanmeld. Het is niet moeilijk aan te tonen dat je 70.000€ per jaar misloopt als je door de regelgeving niet meer als Zzp’er kan werken.
Maar goed, zoals gezegd, het inhoudelijke verhaal is prima. Het is meer de toon waarop het geuit wordt, imho.
Dat had ik ook, nu blijkt achteraf dat ik de datum van ingang KOR eerder kan zetten. Dan kan je ook btw terugvragen van de gemaakte kosten en kloppen je verkoopfacturen weer 😊lolapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:24:
Ik ben afgelopen jaar gestart als zzp'er en had me helemaal niet gerealiseerd dat ik nog iets moet met de afhandeling van zonnepanelen die in 2020 gekocht zijn. Zeer omslachtig die regeling.De panelen zijn in 2020 aangeschaft, en de afhandeling van btw teruggave is toen via zo'n tussenpartij gebeurd, ik kan hier in mijnbelastingdienst niets over terugvinden qua correspondentie. Eind 2022 ben ik geregistreerd bij kvk en bij mijn 3e factuur in 2023 kwam ik boven de 20.000 kor grens.
Als ik het goed begrijp moeten er een aantal zaken gebeuren?1. Klopt het dat ik hiervoor als afmelddatum de datum moet gebruiken van mijn 3e factuur, waar ik boven de 20.000 omzet kwam?
- Afmelden van KOR.
- Geen btw rekenen op de facturen tot 20.000 euro omzet.
- Forfait rekenen bij btw aangifte voor opbrengst panelen.
2. Mijn eerste 2 facturen heb ik wel btw gerekend, wat dus blijkbaar niet gemoeten had. Die facturen zijn allang afgehandeld en betaald. Hoe kan ik dit corrigeren?
3. Hoe hebben jullie die forfait betaling verwerkt in je boekhouding? Ik dacht een memoriaalboeking maar op welke posten? 120 (forfait) op af te dragen btw credit, en 120 op btw prive onttrekking debet?
Oh en van alle kosten tot mijn 3e factuur mag ik geen btw terugvragen???![]()
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden die ik vergeten heb?
Wat een gedoe allemaal
Mijn vorige boekhouder had die datum niet handig gekozen dus ben met de nieuwe boekhouder bezwaar aan het aantekenen tegen de einddatum KOR, omdat dat me ruim 1,5k BTW teruggave oplevert (aanschaf auto valt nu net binnen de KOR).
Zit je als sec engineer niet bij cybermeister dan?groezle schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:54:
Weet iemand met welke partij Schiphol werkt voor het aanbieden van ZZP opdrachten?
Ik werd via een tussenpartij geattendeerd op een Security Engineer opdracht bij Schiphol, maar ik wil graag zo weinig mogelijk partijen ertussen hebben zitten.
Na wat googelen lijkt het dat Schiphol in ieder geval Brainnet/Magnit gebruikt, maar ik kan de opdracht daar niet op hun portaal vinden. Als ik de inhuurkaart gebruik wordt ik er ook niet veel wijzer van. Bij welke partij/inhuurdesk kan ik aankloppen zonder dat er een keten van 2-3 partijen tussen zitten?
Oh bedankt, aanpassen zou ideaal zijn als dat kan, dat heb ik nog nergens gelezen.aaitje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:48:
[...]
Dat had ik ook, nu blijkt achteraf dat ik de datum van ingang KOR eerder kan zetten. Dan kan je ook btw terugvragen van de gemaakte kosten en kloppen je verkoopfacturen weer 😊
Mijn vorige boekhouder had die datum niet handig gekozen dus ben met de nieuwe boekhouder bezwaar aan het aantekenen tegen de einddatum KOR, omdat dat me ruim 1,5k BTW teruggave oplevert (aanschaf auto valt nu net binnen de KOR).
Wat zou daar het voordeel van zijn? Is dat niet gewoon tussenpartij-456?NLKornolio schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:44:
[...]
Zit je als sec engineer niet bij cybermeister dan?
Sometimes you need to plan for coincidence
@lolopa Ik had ook facturen verstuurd inclusief BTW, ik heb hiervoor creditnota's aangemaakt en goede facturen gestuurd. De klant heeft vervolgens het verschil teruggestort.
De KOR zorgt er ook voor dat ik niet gewoon BTW kan verleggen met facturen naar Duitsland. En de facturen naar Duitsland tellen ook niet mee voor de 20k. Mijn eerste grotere opdracht is een klant uit Duitsland, dus maakt het allemaal wel lastig.
Ja het heeft geen voordeel, maar betekent wel dat ik een correctie op oude facturen en btw aangifte zou moeten doen.FenixOrange schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:59:
Bij mijn weten kan je de KOR regeling stoppen wanneer je wilt. Je hoeft niet te wachten totdat je over de 20.000 heen gaat. De KOR is ook alleen maar interessant als je aan particulieren levert, dan kan je de btw die in de eindprijs verwerkt zit in je eigen zak steken. Zakelijke uurtarieven zijn altijd zonder BTW, dus met of zonder KOR maakt geen verschil. Met KOR factureer je geen BTW, zonder KOR wel, maar moet je de BTW toch weer afdragen. Wat betreft kosten is het iets voordeliger om niet in de KOR te zitten, zodat je de BTW kan terugvorderen. Eigenlijk is de hele KOR discussie niets voor echte zakelijke freelancers.
Hier lees ik dat je niet eerder dan na 3 jaar kan stopzeten, of wanneer je de 20.000 grens bereikt:
Belastingdienst KOR Stopzetten
Ik wil dus niets met die hele KOR te maken hebben, maar omdat ik minder dan 3 jaar geleden btw van zonnepanelen terug heb gehad zit ik in KOR.
@Tabbo12 De klant heeft wat teruggestort? Ik dacht dat ik zelf de door de klant betaald btw terug zou moeten storten, omdat ik dat onterecht aan ze berekend heb.Tabbo12 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:37:
@lolopa Ik had ook facturen verstuurd inclusief BTW, ik heb hiervoor creditnota's aangemaakt en goede facturen gestuurd. De klant heeft vervolgens het verschil teruggestort.
Meer community van security freelancers. SZP samen zonder personeel. Zit er zelf bij voor het delen van praktijk ervaring en vragen om advies. We zitten met zijn allen in slack. Komen hoop leuke zaken aan, trainingen, broodfonds. Daarnaast is makkelijk om opdrachten uit te wisselen en zitten we door de grote groep vaak direct bij de klant.Hmmbob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:16:
[...]
Wat zou daar het voordeel van zijn? Is dat niet gewoon tussenpartij-456?
Jep, uiteindelijk is dat ook wel weer een tussenpartij ja..Hmmbob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:16:
[...]
Wat zou daar het voordeel van zijn? Is dat niet gewoon tussenpartij-456?

EDIT
Maar zoals hierboven ook gezegd; er zit ook een community aan vast en soms worden er opdrachten gedeeld
[ Voor 18% gewijzigd door bord4kop op 11-10-2023 17:56 ]
| Security Management |
Je hebt gelijk, andersom inderdaad.lolapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:40:
[...]
@Tabbo12 De klant heeft wat teruggestort? Ik dacht dat ik zelf de door de klant betaald btw terug zou moeten storten, omdat ik dat onterecht aan ze berekend heb.
[ Voor 21% gewijzigd door Tabbo12 op 11-10-2023 18:30 ]
https://www.zipconomy.nl/...ig-en-impact-onduidelijk/
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ohja, de VVD. Nou, als er één partij is waar je je vingers moet tellen nadat je ze een hand hebt gegeven zijn zij het wel. Ik heb er 0 vertrouwen in dat zij zich na november hard gaan maken voor zzp’ers. Ik had gehoopt dat 1 van de kleinere nieuwe partijen (omtzigt, volt) het op zou pakken maar niks van dat alles.-Jaap-io schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:03:
En daar is het eerste politieke tegengeluid:
Solidariteit is geen verkeerd ding. Wel hoop ik dat er keuzes komen mbt een vangnet. Want ik bouw misschien wel mijn eigen vangnet. Duidelijk is dat het bij hen nog niet is uitgewerkt.4.4.1 Zelfstandige ondernemers
Mensen zijn vrij om hun zelfstandigheid te behouden wanneer zij er bewust voor kiezen om zzp’er te zijn. Zij dragen bij aan een goed sociaal zekerheidsstelsel, zodat zij verzekerd zijn tegen ziekte en ongevallen. Solidariteit is hierbij voor Volt het uitgangspunt.
- Elke zzp’er kan gebruikmaken van de sociale voorzieningen en betaalt hiervoor, net als werknemers in loondienst, belastingen. Door dit verplicht te stellen kunnen schijnconstructies vermeden worden.
- We onderzoeken of we zzp’ers ook kunnen ondersteunen bij werkloosheid, waardoor ze een stevig vangnet krijgen.
- Ook ongedocumenteerden en asielzoekers kunnen als zelfstandig ondernemer aan de slag.
-Jaap-io schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:03:
Niet dat ik Volt ga stemmen, maar dit is wel ook mijn denkrichting.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:20:
Volt maakt zich misschien niet hard op de manier die jij voor ogen hebt. Dit is hun standpunt:
[...]
Solidariteit is geen verkeerd ding. Wel hoop ik dat er keuzes komen mbt een vangnet. Want ik bouw misschien wel mijn eigen vangnet. Duidelijk is dat het bij hen nog niet is uitgewerkt.
Dat was een stuk korter geweest in de internetconsultatie..
Mijn bijdrage:
* Verplichte AOV/sociale premie bijdrage tot modaal, of naar rato obv jaarinkomen
* minimumtarief van 2x minimumloon, waarvan 0,5 wordt afgedragen aan premies.
Zeker door die tweede wordt uitbuiting tegengegaan, en gaan werkgevers mensen in loondienst nemen ipv op sociale voorzieningen laten concurreren.
Exact hoe ik ook over denkKartmans1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:01:
Wat is dan het business model? Betaal je een fee? Of is het echt "vrijheid blijheid"?NLKornolio schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Meer community van security freelancers. SZP samen zonder personeel. Zit er zelf bij voor het delen van praktijk ervaring en vragen om advies. We zitten met zijn allen in slack. Komen hoop leuke zaken aan, trainingen, broodfonds. Daarnaast is makkelijk om opdrachten uit te wisselen en zitten we door de grote groep vaak direct bij de klant.
Sometimes you need to plan for coincidence
Je kan op 2 manieren uit de KOR2020lolapa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:38:
[...]
Ja het heeft geen voordeel, maar betekent wel dat ik een correctie op oude facturen en btw aangifte zou moeten doen.
Hier lees ik dat je niet eerder dan na 3 jaar kan stopzeten, of wanneer je de 20.000 grens bereikt:
Belastingdienst KOR Stopzetten
Ik wil dus niets met die hele KOR te maken hebben, maar omdat ik minder dan 3 jaar geleden btw van zonnepanelen terug heb gehad zit ik in KOR.
1. “Vrijwillig” - na 3jaar kor2020 kan je per nieuw kwartaal uit de kor2020 stappen
2. “Gedwongen” - per datum factuur die er voor zorgt dat je de 20k grens passeert. De factuur die er voor zorgt dat je de 20k grens passeert telt dan niet meer mee in de kor2020.
In kor2020 mag je geen btw rekenen en niet aftrekken.
Dus als je 1000 factureert in kor2020 dan zit daar geen btw op en kan je zakelijke klant dat dus ook niet aftrekken.
Nog een jong bedrijf. Ben zelf alleen maar lid omdat ik wel achter het idee sta.Hmmbob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:42:
[...]
Wat is dan het business model? Betaal je een fee? Of is het echt "vrijheid blijheid"?
Toekomst zien ze als collectief van zzp-ers om bepaalde services te kunnen verlenen als collectief. Enige bijdrage die gevraagd wordt is beetje activiteit laten zien op slack en elkaar helpen.
Momenteel is businessmodel inderdaad als tussenpartij voor zzp opdrachten. Weet alleen niet hoeveel leden er al een opdracht via deze constructie hebben. Verder is het wel eerlijk en open.
Heb een gesprek met klant gehad, uurtarief genoemd en werd aangegeven dat dit te laag was en dat geprobeerd werd het tarief 10eu hoger te maken.
Blijft vreemd dat partijen als Vibe contracten bij bedrijven binnenhalen maar medewerkers vooral door coldselling kunnen wegzetten en dan ook nog is absurde marge krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door NLKornolio op 11-10-2023 23:26 ]
Tenzij ze meer dan de helft van de stemmen krijgt betreft het enkel een visie. Zo diep hoef je niet in details te lezen want de kans is nihil dat ze het in deze vorm gaan introduceren.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:20:
Volt maakt zich misschien niet hard op de manier die jij voor ogen hebt. Dit is hun standpunt:
[...]
Solidariteit is geen verkeerd ding. Wel hoop ik dat er keuzes komen mbt een vangnet. Want ik bouw misschien wel mijn eigen vangnet. Duidelijk is dat het bij hen nog niet is uitgewerkt.
Persoonlijk houd ik het liever simpel, pak EMZ aan (waaronder ikzelf) en laat DGA’s met rust ipv gezeur over minimum tarieven. DGA is gewoon in loondienst dus draagt ook de juiste premies af. De extra kosten en complexiteit zal de onderkant van de markt afschrikken en de échte ondernemers kunnen hun eenmanszaak houden.
Welke premies?Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Tenzij ze meer dan de helft van de stemmen krijgt betreft het enkel een visie. Zo diep hoef je niet in details te lezen want de kans is nihil dat ze het in deze vorm gaan introduceren.
Persoonlijk houd ik het liever simpel, pak EMZ aan (waaronder ikzelf) en laat DGA’s met rust ipv gezeur over minimum tarieven. DGA is gewoon in loondienst dus draagt ook de juiste premies af. De extra kosten en complexiteit zal de onderkant van de markt afschrikken en de échte ondernemers kunnen hun eenmanszaak houden.
Een DGA is geen werknemer voor de werknemersverzekeringen. Er hoeven dus geen premies voor de werknemersverzekeringen voor een DGA te worden afgedragen.
Alle andere premies, waaronder premie volksverzekeringen, betaal je met een EMZ ook.
Het riskante is dat de overheid zelf een enorm belang hierin heeft. Dat maakt dat ik wat minder erop vertrouw dat het wel over zal waaien.Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:26:
[...]
Tenzij ze meer dan de helft van de stemmen krijgt betreft het enkel een visie. Zo diep hoef je niet in details te lezen want de kans is nihil dat ze het in deze vorm gaan introduceren.
Ik heb dit precies ook zo gedaan (rekeningen gecrediteerd en opnieuw verzonden), heb zelfs een verzoek tot eerdere beëindiging gedaan bij de belastingdienst en die is destijds afgewezen door de belastingdienst. Als je weet wanneer je de 20k gaat bereiken, geef je die datum door aan de belastingdienst. Ik heb destijds een rekening gestuurd tot die datum zonder btw en na die datum inclusief btw.Tabbo12 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:37:
@FenixOrange De KOR regeling kan je niet stoppen binnen 3 jaar na aanmelden (zonder 20k). Ik zit in dezelfde situatie doordat ik zonnepanelen heb laten leggen in 2021 en dit jaar als ZZP-er ben begonnen.
Verder duidelijk vermeld op de rekening, dit moest van mijn boekhouder:
Factuur vrijgesteld van BTW o.g.v. artikel 25 Wet OB
https://twitter.com/hugojanruts/status/1712176226742198377
'Als je kijkt naar de huidige groep zelfstandigen, dan denk ik dat zo maar twee derde volgens nieuwe regels werknemer zou moeten zijn' zegt Johan Zwemmer in het NRC naar aanleiding van de concept Wet BVAR van Min
@karienvangennip
(nieuwe inhuur criteria zzp). Van een oud lid van de Cie Borstlap zou je toch mogen verwachten dat hij beter zou weet.
Want hoe zat het ook al weer?
* 16% van de zzp'ers verkoopt producten
* 27% van de zzp'ers werk voor particulieren
Beide groepen (al bijna de helft van de zzp'ers) hebben niets met de Wet DBA en/of de nieuwe wet van doen.
Dan heeft het meerderdeel van de zzp'ers 'eigen arbeid' die diensten aanbieden aan bedrijven/organisaties veel tot zeer veel opdrachtgevers. Nee, dat is geen garantie, maar daar tussen zitten natuurlijk welk degelijk heel veel zzp'ers die op geen enkele manier 'werkinstructies' krijgen of 'ingebed' zijn. Ze doen bijv kort opdrachten en werken vanuit huis of een eigen kantoor ipv bij de opdrachtgevers (van logo ontwerpers, boekhouders, juristen tot vertalers). En ook een deel van wie langer die wel een opdrachtgever werkt en bijv 1-3 opdrachtgevers per jaar zijn (zo'n 15% van de zzp'ers). Ook van hen zal deel geen werknemers blijken te zijn, als je de contra indicaties ondernemerschap toepast (en als die wet er ooit komt in deze vorm, wat me overigens sterk lijkt).
Het is in principe van twee mensen; de ene is de oude baas/oprichter van Tesorion, de ander is een 'zware' technische inhoudelijk security man / CISO / etc. Beiden zijn niet de minsteHmmbob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:42:
[...]
Wat is dan het business model? Betaal je een fee? Of is het echt "vrijheid blijheid"?
Het is inderdaad grotendeels zoals @NLKornolio zegt; de bedoeling is om community based een totaal oplossing te bieden voor security vraagstukken.
Het werkt vaak zo dat organisaties vanaf een startpunt willen/moeten verbeteren. Even simpel gezegd (en niet geheel chronologisch):
- nulmeting
- organisatorische maatregelen / project aanpak
- technische maatregelen
- audit
- verbeteren
Zoals je kan voorstellen zitten hier rollen voor diverse kwalificaties; (security-) consultants, architect, project leiding, (C)ISO, auditor, Pentester, etc.
Afhankelijk van de fase in het traject zijn voor poppetje X meer of minder uren nodig.
De gedachte is dat je de community inhuurt. Dus de ene keer zit je veel uren op klant A en later schaalt dat af en gaat een collega opschalen. En kun jij weer opschalen bij klant B.
Dat is de droom die ze willen verwezenlijken. Maar ultimo is het natuurlijk ook een commerciële tent en moet er ook geld verdient worden. En in theorie kennen ze altijd de eindklant en de vraag (maar ook niet altijd
Er is in principe een standaard fee van €10. En ik meen dat de bedoeling is dat als jij iemand 'dóórzet', dat je dan daar weer €2,50 voor krijgt. Dus effectieve marge is dan lager.
De community is top overigens, ik raad het iedereen aan. Er zitten een paar namen bij van errug hoge kwaliteit.
| Security Management |
De VVD in verkiezingstijd is net zo betrouwbaar als een hondsdolle hond die geaaid wil worden.-Jaap-io schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:03:
[ Voor 99% gewijzigd door MadDonkey op 12-10-2023 09:01 ]
Ah, het is dus gewoon een detacheringsbedrijf.bord4kop schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:16:
[...]
Afhankelijk van de fase in het traject zijn voor poppetje X meer of minder uren nodig.
De gedachte is dat je de community inhuurt. Dus de ene keer zit je veel uren op klant A en later schaalt dat af en gaat een collega opschalen. En kun jij weer opschalen bij klant B.

Verzekeraar ASR trekt aan de touwtjes bij ‘onafhankelijke’ belangenbehartiger voor zzp’ers
Ik las het net ja. Ze beweren weliswaar onafhankelijk te zijn, maar het zou wel een goede verklaring zijn waarom ze maar beperkt inzetten op vertegenwoordiging, en ook een hoop producten er naast verkopen.
Zal ze eens vragen of ze bereid zijn binnen afzienbare tijd te verzelfstandigen, en anders de boel op te zeggen.
Edit: Verstuurd:
Zojuist las ik dit artikel op FTM: https://www.ftm.nl/artike...ganisatie-verzekeraar-asr
Ik heb voorheen ook al eens mijn ongenoegen geuit dat er veel ingezet leek te worden op de verkoop van producten, en niet zozeer op de vertegenwoordiging van belangen (waar ik dan ook best meer geld voor over heb).
Tot in hoeverre zijn jullie bereid om je los te weken van ASR en een onafhankelijke raad van toezicht in te stellen?
Indien dit niet binnen afzienbare termijn gebeurt is dat voor mij aanleiding mijn lidmaatschap op te zeggen.
[ Voor 27% gewijzigd door Freeaqingme op 12-10-2023 10:53 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hier hou ik niet van. Ik zal mijn lidmaatschap, hoe weinig het ook kost, opzeggen.
Beter niet vertegenwoordigd dan slecht/gekleurd vertegenwoordigd.
En intussen opgezegd. Klaar mee...
keesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:19:
***members only***
Er is afgelopen pagina's wel wat over opdrachten in de Azure hoek gegaan, misschien dat je eens wat terug kan lezen?
Dat weet ik nog niet, ik heb nog niet 1 specifieke bedrag gepakt en dat berekend. Ga ik eens doen voor 75 en 90 (beetje kijken wat wat bied)jadjong schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:27:
***members only***
Hoe dan ook is het ruk. We konden ze op dit moment prima gebruiken met die lopende internetconsultatieRonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Hier hou ik niet van. Ik zal mijn lidmaatschap, hoe weinig het ook kost, opzeggen.
Beter niet vertegenwoordigd dan slecht/gekleurd vertegenwoordigd.
En intussen opgezegd. Klaar mee...
Inderdaad. Ik krijg vanuit meerdere groepen informatie omtrent dit en andere onderwerpen. Sommigen zitten ook aan tafel in een of andere vorm.Yucon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Hoe dan ook is het ruk. We konden ze op dit moment prima gebruiken met die lopende internetconsultatie
Net die ene organisatie waar ik betaald lid ben, lijkt in alle vormen stil te zijn.
Grz D.
keesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:19:
***members only***
Mooie bedragen. Als ik het zo allemaal lees/zie zit ik nu tussen de 85-95 in en misschien 100 wat ik wil gaan vragen dan.
Ook de nieuwe wet in consultatie meegewogen om uberhaupt te gaan ZZP'enkeesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Mooie bedragen. Als ik het zo allemaal lees/zie zit ik nu tussen de 85-95 in en misschien 100 wat ik wil gaan vragen dan.
[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 12-10-2023 13:15 ]
Dat vind ik een stevig bedrag. Maar je kan het altijd vragen natuurlijk. Ik denk dat 80 dichter bij de werkelijkheid komt al gun ik je je gevraagde bedrag wel hoor. Succes!keesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Beter iets te hoog gaan zitten dan te laag. Over het algemeen proberen ze het toch nog wel omlaag te onderhandelen. Het is ook een beetje wat de gek ervoor geeft. Er zijn best bedrijven die mij alleen voor 75 per uur in willen huren bijvoorbeeld.keesje10 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:19:
***members only***
6-7 jaar werkzaam zijn bij een IT dienstverlener zegt niet zo heel veel imho
ThanksRonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Dat vind ik een stevig bedrag. Maar je kan het altijd vragen natuurlijk. Ik denk dat 80 dichter bij de werkelijkheid komt al gun ik je je gevraagde bedrag wel hoor. Succes!
Dat is ook een goeie tip, dan zit ik op 75-95 als ik naar mijn werkgever kijk. Die rekent project uren en techniek uren los, maar ik doe ze beide.Hydra schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
Ik zou gewoon ongeveer 20 euro onder wat je huidige werkgever voor je vraagt gaan zitten. Als ze het te hoog vinden, hoor je dat wel. Sowieso scheelt het enorm of je direct ergens terecht komt of via een recruiter gaat die zelf 10 per uur op je tarief wil leggen.
Thanks allemaal