Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:32
Ja wat we al deden vermoeden. Dat maakt de hele markt kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Lycaon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Een hoger tarief sluit je niet uit van de rest…
Lezen, mensen…
Klopt, dit is wat heel sterk uit eerdere berichtgeving kwam. Die memorie van toelichting geeft inderdaad een uitgebreider beeld en het is goed daar rekening mee te houden.

Ik heb hierboven een paar cases gequote die de randjes aangeven. Bij toekomstige opdrachten ga ik hier iig rekening mee houden. Nu is dat bij mijn werk wel mogelijk, maar ik moet ook zeggen dat het me voor veel freelance devs hier nogal lastig lijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
Als dit er echt doorheen komt voorzie ik een exodus van hoog opgeleide IT'ers.
Bye bye BV Nederland.
Mijn huidige klanten zijn alle 3 volledig remote. Het zal hun een rotzorg wezen of ze de rekening aan het NL bedrijf Youconix of Belgische/Duitse bedrijf Youconix de rekening moeten betalen.

[ Voor 48% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

hackerhater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:11:
Als dit er echt doorheen komt voorzie ik een exodus van hoog opgeleide IT'ers.
Bye bye BV Nederland.
Ah, net als die topmanagers die zgn allemaal naar het buitenland zouden gaan :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Ah, net als die topmanagers die zgn allemaal naar het buitenland zouden gaan :')
Dit gaat niet puur over inkomen. Dit gaat over het onmogelijk maken van je gewenste manier van arbeid verrichten.
En ver weg gaan is wat anders dan een IT-bedrijf een paar KM over de grens neer zetten.
Waarbij de rest van je werkzaamheden niet veranderen. Alleen de land vlag op je adres & bedrijf.
Ik zit iets van 65KM van de Belgische grens af...... Zoveel verschil maakt het nu ook weer niet om 70KM zuidelijker te gaan wonen.

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Dat is ook niet het probleem en mag er rustig in blijven.
Het is dat embed stukje dat het probleem is. Als ze nu een 2e tarief toe zouden voegen waarboven "whatever floats your boat" was, dan was het probleem opgelost.
Like 65+ per uur of zo.

Dan zou je 3 gevallen hebben:
1) Onder minimumtarief (huidige uitbuiting) => altijd loondienst
2) Tussen minimum en "maximum" => wordt streng gekeken, embedden niet toegestaan
3) Boven maximum => Doe wat je niet laten kan, je verdiend genoeg om voor jezelf te zorgen.

Wij vallen dan onder categorie 3.
Ik werk voornamelijk voor de overheid alleen dan niet in de ICT. Het gevolg hiervan gaat zijn dat je allerlei intransparante constructies krijgt waarbij grotere partijen ingehuurd worden die dan weer een constructie opzetten met de ZZP'er. Die mag dan alleen geen ZZP'er meer zijn dus krijg je daarachter allerlei constructies waarbij mensen samen bedrijfjes gaan starten alleen maar met als doel binnen de lijntjes te kleuren.

De overheid kan wel willen dat iedereen weer in loondienst gaat, de realiteit die ik de afgelopen jaren gezien heb is dat als alle inhuur eruit gaat de overheid compleet niet meer kan functioneren. Dat houden ze echt niet lang vol want dat gaat ook om kritische en politiek beladen processen.

Ook betekent extra partijen ertussen nog hogere kosten voor de belastingbetaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Afas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Ik werk voornamelijk voor de overheid alleen dan niet in de ICT. Het gevolg hiervan gaan zijn dat je allerlei intransparante constructies krijgt waarbij grotere partijen ingehuurd worden die dan weer een constructie opzetten met de ZZP'er. Die mag dan alleen geen ZZP'er meer zijn dus krijg je daarachter allerlei constructies waarbij mensen samen bedrijfjes gaan starten alleen maar met als doel binnen de lijntjes te kleuren.

De overheid kan wel willen dat iedereen weer in loondienst gaat, de realiteit die ik de afgelopen jaren gezien heb is dat als alle inhuur eruit gaat de overheid compleet niet meer kan functioneren. Dat houden ze echt niet lang vol want dat gaat ook om kritische en politiek beladen processen.
Sowieso, ik las dat het in strijd is met een Europese wet? De rechters gaan simpelweg gehakt maken van deze wet.
In mijn geval: We hadden sowieso emigratie-plannen. Als dit er doorheen komt gaan we de boel naar voren trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Ik zal niet de enige zijn die de extra inkomsten terug stopt in de economie.
Als ik kijk wat ik de laatste jaren aan verbeteringen aan oa mijn huis uit gegeven heb (allemaal inkomsten voor het MKB), no way dat ik dat van een loondienst-inkomen had kunnen betalen.

Pre-Covid ging ik elke week met vrouwlief uit eten, weer inkomen voor het MKB.
Dat zijn de typische dingen waarop bezuinigd wordt zodra het inkomen krapper wordt.
Ik ben niet de enige die serieus zit te denken over emigratie.
Maar als jij dat geld niet had verdient, was het ergens anders verdient en/of aan uitgegeven. Het is niet zo dat jij magisch geld hebt verdient dat anders in een oude sok had blijven liggen. Ik geef ook veel meer uit dan doet ik in loondienst was, maar dat geld wat ik nu uitgeef was anders ook echt wel uitgegeven.

En ik denk dat het aantal mensen dat serieus nadenkt over emigratie wel meevalt. Grote mond maar ondertussen is het best wat gedoe, je komt in een ander land, andere cultuur. Als jij al je geld in NL verdient kun je wel leuk in BE wonen maar ben je nog steeds belasting plichtig hier: https://www.nederlandwere...nkomstenbelasting-betalen

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Crazy D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:47:
En ik denk dat het aantal mensen dat serieus nadenkt over emigratie wel meevalt. Grote mond maar ondertussen is het best wat gedoe, je komt in een ander land, andere cultuur. Als jij al je geld in NL verdient kun je wel leuk in BE wonen maar ben je nog steeds belasting plichtig hier: https://www.nederlandwere...nkomstenbelasting-betalen
Ik kom uit Zuid-Limburg. Ik ben opgegroeid 100M van de Duitse grens af met Duitse buren (met kinderen van mijn leeftijd). Ik spreek Duits op C2 level (1 niveau onder native speaker) en zou oorspronkelijk bij de RWTH in Aachen hebben gestudeerd zonder dat fiasco genaamd de 2e fase (kom privé als je details wilt)

Mijn cultuur staat veel dichter bij België & Duitsland dan bij de Hollanders, dus hoezo flinke verandering?
En daarnaast: Als je bedrijf in België of Duitsland is gevestigd ben je niet belastingplichtig in Nederland. Dat geld alleen voor loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Sowieso, ik las dat het in strijd is met een Europese wet? De rechters gaan simpelweg gehakt maken van deze wet.
In mijn geval: We hadden sowieso emigratie-plannen. Als dit er doorheen komt gaan we de boel naar voren trekken.
Het fundamentele probleem is tweeledig en deels ook niet op te lossen door de overheid:
1. De fiscale wetgeving is zo ingericht dat werken in loondienst en werken als zelfstandige niet gelijkwaardig behandeld wordt. Daar worden wat stappen in gezet met afbouw van belastingvoordelen zowel als eenmanszaak als voor BV's. Zeker voor goed betaalde professionals is er als zelfstandige een stuk meer te halen. Ik werk zelf een beperkt aantal uren maar als ik fulltime zo werken, een BV op richt en daar ook vermogensbeheer in ga doen is dat echt veel voordeliger dan iemand in loondienst. Ik kies daar (nog) niet voor omdat ik dus beperkt uren wil werken en ook niet erg vindt wat meer belasting te betalen maar het punt is dat ze hier fiscaal iets aan moeten gaan doen.
2. Zo lang er schaarste is aan bepaalde professionals drijft dat de prijs op. De overheid kan en wil in loondienst niet volgen vanwege de loonschalensystematiek die redelijk generiek is. Ter vergelijk: als ik fulltime zou gaan werken kom ik gemakkelijk op het dubbele uit dan ik in loondienst zou kunnen verdienen. En dan neem ik alles mee (pensioenpremie werkgever, extra verzekeringen, derving vakantiedagen enz). Het effect voor mij is vooral dat ik parttimer ben geworden en er financieel nog steeds iets op vooruit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Ik kom uit Zuid-Limburg. Ik ben opgegroeid 100M van de Duitse grens af met Duitse buren (met kinderen van mijn leeftijd). Ik spreek Duits op C2 level (1 niveau onder native speaker) en zou oorspronkelijk bij de RWTH in Aachen hebben gestudeerd zonder dat fiasco genaamd de 2e fase (kom privé als je details wilt)

Mijn cultuur staat veel dichter bij België & Duitsland dan bij de Hollanders, dus hoezo flinke verandering?
En daarnaast: Als je bedrijf in België of Duitsland is gevestigd ben je niet belastingplichtig in Nederland. Dat geld alleen voor loondienst.
"winst uit onderneming" staat er in de link. Ik heb geen zin om nu alle details op te zoeken, maar heb vaker gelezen dat als alle inkomsten uit een bepaald land komen, je daar belastingplichtig bent.

En uiteraard heb je uitzonderingen, natuurlijk zal er heus wel iemand zijn die wel een paar km verderop gaat wonen om daar vandaan zijn bedrijf te voeren. Maar voor de meesten is het stoere borrelpraat. België zou ook al jarenlang ideaal zijn om te gaan wonen als je veel geld hebt. Nou, zie de uitstroom vanuit NL....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Als het puur om fiscaal gaat moeten ze daar eerlijk zeggen i.p.v. dit sneaky gedoe.
Ze maken de lasten al hoger door de aftrekposten te verminderen. Meh, maar whatever. Dat kunnen we prima betalen.
Dat ik en mijn partner emigratie-plannen hebben, heeft niks met de belastingen op mijn inkomen te maken.
Maar hoe de cultuur in Nederland het veranderen is en niet te goede. Zeker als niet-hetro stel....

Het extra inkomen is leuk, maar mijn grootste reden om te freelancen is dat ik niet aard in een loondienst-verband.
Crazy D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:55:
"winst uit onderneming" staat er in de link. Ik heb geen zin om nu alle details op te zoeken, maar heb vaker gelezen dat als alle inkomsten uit een bepaald land komen, je daar belastingplichtig bent.
Dat is dan aan België of Duitsland hè hoe zij met hun versie van een BV om gaan.
Tot zij iets anders zeggen, heb je als buitenlands bedrijf niks te maken met de NL fiscus.
Ik heb het niet over dat je als buitenlander voor een NL bedrijf werkt hè. Ik heb het over een buitenslands bedrijf die zijn diensten aan een NL bedrijf verkoopt.

[ Voor 39% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:45
Wordt er door ZZP belangenpartijen eigenlijk voldoende gelobbyed voor onze belangen? De (grote) detacheerders staan natuurlijk enorm te juichen bij deze plannen, de alsmaar groter wordende groep ZZP-ers is ze een doorn in het oog.

Wat @hackerhater , als het puur om fiscale redenen is, prima, dan betalen we wat extra belasting maar ik hecht veel waarde aan de vrijheid die ik nu heb. Moet er niet aandenken om weer in loondienst en de regie te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Klopt, dit is wat heel sterk uit eerdere berichtgeving kwam. Die memorie van toelichting geeft inderdaad een uitgebreider beeld en het is goed daar rekening mee te houden.

Ik heb hierboven een paar cases gequote die de randjes aangeven. Bij toekomstige opdrachten ga ik hier iig rekening mee houden. Nu is dat bij mijn werk wel mogelijk, maar ik moet ook zeggen dat het me voor veel freelance devs hier nogal lastig lijkt.
Maar dat mochten we hier al die tijd niet zeggen want ook extra handjes die worden ingehuurd om mee te draaien in een team zijn ondernemers... :X
Maar dit is op zich niet nieuw, er is ook al jarenlang aangegeven dat het dus goed kan dat je bij 1 klant 2 projecten doet, bij het ene project als zelfstandige wordt gezien maar bij de ander het als loondienst wordt aangemerkt. Daar heb je nu een concreet voorbeeld.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:59:
Wordt er door ZZP belangenpartijen eigenlijk voldoende gelobbyed voor onze belangen? De (grote) detacheerders staan natuurlijk enorm te juichen bij deze plannen, de alsmaar groter wordende groep ZZP-ers is ze een doorn in het oog.

Wat @hackerhater , als het puur om fiscale redenen is, prima, dan betalen we wat extra belasting maar ik hecht veel waarde aan de vrijheid die ik nu heb. Moet er niet aandenken om weer in loondienst en de regie te verliezen.
Vergeet de omvang van het probleem voor de overheid niet. Waar het 10-15 jaar geleden nog om beperkte inhuur in een paar branches ging, is het nu wijd verspreid door hele organisaties. Dat kost de overheid per saldo een stuk meer geld. En nu het geld niet meer tegen de plinten klotst en de uitwassen van neo-liberaal beleid duidelijk worden (toeslagenaffaire, visie is vies) en daarmee dat er structureel meer ambtenaren nodig zijn gaat het piepen en kraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@Afas in welke zin kost het ze meer geld? Kosten van inhuur of misgelopen belastinginkomsten? Wat kosten van inhuur betreft maakt het voor de overheid niet uit of ze ons inhuren via een detacheerder of als ZZP-er. De behoefte aan gekwalificeerd persoon zal niet verdwijnen bij de overheid dus de detacheerders gaan hier de garen van spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:04:
@Afas in welke zin kost het ze meer geld? Kosten van inhuur of misgelopen belastinginkomsten? Wat kosten van inhuur betreft maakt het voor de overheid niet uit of ze ons inhuren via een detacheerder of als ZZP-er. De behoefte aan gekwalificeerd persoon zal niet verdwijnen bij de overheid dus de detacheerders gaan hier de garen van spinnen.
Het kost de overheid meer geld doordat ten opzichte van 10-15 jaar geleden er veel meer inhuur nodig is omdat het steeds minder lukt mensen in loondienst aan te nemen. Daarnaast zijn er structureel meer ambtenaren nodig omdat steeds duidelijker wordt dat door het beleid er grote gaten zijn gevallen en dat niet zo door kan. Die zijn alleen ook niet te vinden in loondienst dus nog meer inhuur. En inhuur is natuurlijk als het om invulling van structureel werk gaat veel duurder dan iemand in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Afas maar daar gaat deze wet niks aan veranderen, die inhuur zal nodig blijven inderdaad. Of ze moeten eens competitieve salarissen gaan bieden, misschien dat ze dan een deel over weten te halen om in dienst te treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 15:28
Jezelf ‘detacheren’ via een B.V. gaat (helaas) ook niet werken.

Maar, puur hypothetisch, stel mijn vrouw richt een detacheringsbureau op, ik ga in dienst voor minimumloon (voor medewerkers in loondienst geldt geen gebruikelijkloonregeling) en zij detacheert mij? Dat lijkt wel te mogen.

Enorm krom allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Schaal 14 CAO Rijk vind ik het overwegen wel waard, maar schaal 12 is al onhaalbaar als IT-er, tenzij management functie.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:08:
@Afas maar daar gaat deze wet niks aan veranderen, die inhuur zal nodig blijven inderdaad. Of ze moeten eens competitieve salarissen gaan bieden, misschien dat ze dan een deel over weten te halen om in dienst te treden.
De wet gaat alleen werken als ze ook detacheerders aan banden leggen. Dat lijkt me alleen bijna onmogelijk.

Ik ben met je eens dat een deel van de oplossing ook ligt in het beter belonen van personeel in loondienst. Wat problematisch is dat de overheid met generieke functieschalen werkt. En je dus lastig gericht beleid kunt voeren op bepaalde doelgroepen.

Ga het binnen de overheid maar eens uitleggen dat bijvoorbeeld de fiscalist in dezelfde schaal zit als de directeur of de ICT'er hetzelfde (of meer) verdient als de afdelingsmanager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Lycaon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:10:
Jezelf ‘detacheren’ via een B.V. gaat (helaas) ook niet werken.

Maar, puur hypothetisch, stel mijn vrouw richt een detacheringsbureau op, ik ga in dienst voor minimumloon (voor medewerkers in loondienst geldt geen gebruikelijkloonregeling) en zij detacheert mij? Dat lijkt wel te mogen.

Enorm krom allemaal.
Je richt met een paar mensen een klein detacheringsbureau op, je betaalt iedereen een vrij sober salaris dat altijd wel uit kan en je spreekt een omzetafhankelijke dividenduitkering af. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Afas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Je richt met een paar mensen een klein detacheringsbureau op, je betaalt iedereen een vrij sober salaris dat altijd wel uit kan en je spreekt een omzetafhankelijke dividenduitkering af. Probleem opgelost.
Je kan alleen dividend uitkeren aan aandeelhouders en naar rato van het aandeel. Dus dan zal je alles moeten verlonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Je kan alleen dividend uitkeren aan aandeelhouders en naar rato van het aandeel. Dus dan zal je alles moeten verlonen.
Dat zou je met een partner dus evt. kunnen oplossen door belangen te scheiden, dividend uitkeren aan partner en vervolgens het uitgekeerde dividend terug in de gemeenschap brengen.

Uiteraard niet vrij van risico’s :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

En als je er een extra juridische entiteit tussen zet?

Dus BV A (detacheringsbureau Pietje) - BV B (Werkmaatschappij Pietje) -BV C (Holding Pietje)

Fiscalisten en juristen gaan hier goed geld aan verdienen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:39
Afas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

En als je er een extra juridische entiteit tussen zet?

Dus BV A (detacheringsbureau Pietje) - BV B (Werkmaatschappij Pietje) -BV C (Holding Pietje)

Fiscalisten en juristen gaan hier goed geld aan verdienen :Y
Vaak is een doorleen constructie op deze manier momenteel al niet toegestaan. Maximaal is het ZZP -> broker -> opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Ik denk dat de lobby voor ZZP-ers die uurtje factuurtje werken zoals wij het doen het gaat verliezen. Vanuit de overheid is het doel dat iedereen in loondienst gaat. De volgende groep zal vermoedelijk de zzp loodgieter en elektricien zijn al is dat weer wat moeilijker want die werken niet volgens een overeenkomst, maar met verplichte verzekeringen etc is een hoop te bereiken. Stap voor stap worden alle vormen van zzp-en die een dienst verkopen de nek om gedraaid.
Hopelijk ben ik te pessimistisch maar ik ‘vrees’ het ergste.

[ Voor 23% gewijzigd door Kawa op 07-10-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:08:
Als jij nu bij de overheid facturen aan het sturen bent en je wordt gedwongen in een vorm van loondienst, kies je dan voor diezelfde overheid of voor een detacheerder die weliswaar een auto biedt maar je daarmee ook eenzijdig naar de andere kant van het land kan sturen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
@jadjong ik zal nooit meer bij een detacheerder in dienst gaan, dan liever direct bij een leuke werkgever.

Enige alternatief wat ik kan bedenken is via een payrollconstructie. Dus geen eenmanszaak meer maar in loondienst bij een payroller en alle inkomsten direct laten verlonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:51:
@jadjong ik zal nooit meer bij een detacheerder in dienst gaan, dan liever direct bij een leuke werkgever.

Enige alternatief wat ik kan bedenken is via een payrollconstructie. Dus geen eenmanszaak meer maar in loondienst bij een payroller en alle inkomsten direct laten verlonen.
Of de andere kant op. Meer structureren richting fixed price of garantie op geleverd werk, dus eigenlijk een dienst aanbieden in plaats van een urenfabriek. Dat is de richting waar ik in denk. Al hangt het sterk af van het soort werk dat je doet.

Bij mij is dat in theorie best te structureren maar in de praktijk sneuvelt die theorie gelijk. Dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Het maakt het vooral belangrijk om de afspraken goed dicht te timmeren en een realistische risico-opslag te rekenen. Maar het is vrij specifiek, en ik zie ook wel dat wat ik hier voorstel niet voor iedereen schaalbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 07-10-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik schat in dat er een nieuwe markt gaat ontstaan, waarbij het kernelement zal zijn om voor een (groep) ZZP-er(s) een gezagsverhouding te realiseren in een entiteit, waardoor er nooit sprake kan zijn arbeidsrechtelijke verhouding met een opdrachtgever. Het komt er gewoon op neer je eigen detacheringsbureau te creëren en hier gaan denk ik marktpartijen op inspringen met specifieke diensten. Zie bijvoorbeeld www.uniforce.nl

Dit zal wel een uitweg worden voor goedbetaalde ZZP-ers, omdat aan een dergelijke constructie al kosten verbonden zijn en waarschijnlijk bepaalde belastingvoordelen voor met name eenmanszaak ook niet zullen kunnen (denk ik).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 21:40
Afas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:11:

Ga het binnen de overheid maar eens uitleggen dat bijvoorbeeld de fiscalist in dezelfde schaal zit als de directeur of de ICT'er hetzelfde (of meer) verdient als de afdelingsmanager.
Dat hebben amerikaanse bedrijven eigenlijk al eerder onderkend, waarom moet een manager meer verdienen dan een technisch specialist? Beide zijn niet te vergelijken vakgebieden en schaars, en dus moet je ze beter belonen om ze te werven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
Kawa schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:42:
Ik denk dat de lobby voor ZZP-ers die uurtje factuurtje werken zoals wij het doen het gaat verliezen. Vanuit de overheid is het doel dat iedereen in loondienst gaat. De volgende groep zal vermoedelijk de zzp loodgieter en elektricien zijn al is dat weer wat moeilijker want die werken niet volgens een overeenkomst, maar met verplichte verzekeringen etc is een hoop te bereiken. Stap voor stap worden alle vormen van zzp-en die een dienst verkopen de nek om gedraaid.
Hopelijk ben ik te pessimistisch maar ik ‘vrees’ het ergste.
Hier geloof ik helemaal nik van, de hele bouwwereld zit prima in elkaar, je wordt ingehuurd voor een project, voor een tijdelijke klus met expertise, hier is never nooit de bedoeling om dit allemaal in loondienst terug te gaan zetten. Hier is de focus om te zorgen dat iedereen beter verzekerd is en een stukje pensioen...

Als ik kijk naar mijn eigen bedrijfje maak ik me ook niet zoveel zorgen, ik draai net als de bouwvakkers, projecten met expertise, heb dit jaar al 7 opdrachtgevers. Er is geen werkinhoudelijke aansturing en inbedding en ik neem geen werk over van iemand...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:51:

Dat blijft het kromme aan deze voorgestelde wet: het schiet zijn doel voorbij.

Want wat is het resultaat: een klein deel zal zorgen voor uitstroom (denk aan omscholing, emigratie etc.), het grootste deel zal via een uitzendconstructie gaan werken (afhankelijk van hoe makkelijk het is de mazen in de wet te vinden, via de "traditionele" detacheerders / midlance partijen.

Met als effect dat je (het meerendeel) alsnog niet in loondienst krijgt. De vraag naar flexibele arbeid zal immers blijven bestaan. Ofwel, de opdrachtgevers kunnen dan €20-50 per uur meer neerleggen, de persoon die het werk verricht houdt er minder aan over en er beland meer geld in de zak van de eigenaar van die uitzendtent. De wereld op zijn kop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:23
Wolkje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:05:
Ja, werken in loondienst heeft zoveel voordelen:
  • Onbetaald overwerk, het liefst op vrijdagavond en zaterdag omdat je toch niks beters te doen hebt.
  • 0% loonsverhoging bij uitstekende beoordelingen, omdat je bovenin de loonschaal zit.
  • Gekort worden op je bonus om subjectieve redenen.
  • Een wurgcontract met torenhoge boetes, voor het geval je ergens anders wilt werken.
Mis ik nog iets?
Geen trainingen of opleidingen kunnen volgen omdat het management het er niet mee eens is of niet wil betalen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:23
CodeCaster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Mist hier een "/s" of mis ik wat?

Als je zzp'er bent, ga ik ervan uit dat je iets kunt, en met die skills ergens makkelijk 6K bruto zou kunnen verdienen, hou je 4K netto over. Moet dan "echt alle luxe eruit"? Misschien woon of rij of spaar je dan al te luxe?
Het is vaker geroepen. Maar ik kom zelf ook van ongeveer 3k netto. Meer zat er echt niet in. Factureer nu ongeveer 15k in de maand en werk een stuk minder dan in loondienst.

Mijn voormalig werkgever die verdiende erg leuk aan mij. Die kreeg ruim 25k per maand voor mijn arbeid, was deels uurtje factuurtje deels retainers.
Wat wel mooi is, zag een ZZP klus voorbij komen. Waarvan ik eigenlijk wist dat er maar een in Nederland is die het kon, die werkt in loondienst, voor nog geen 6k bruto. En ja hoor, zijn werkgever heeft hem gebeld of hij die klus wilde oppakken, vanuit loondienst. Werkgever pakt ongeveer 20k per maand en de werknemer gaat met een grijpstuiver naar huis. Dit moet eerlijker verdeeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Of de andere kant op. Meer structureren richting fixed price of garantie op geleverd werk, dus eigenlijk een dienst aanbieden in plaats van een urenfabriek. Dat is de richting waar ik in denk. Al hangt het sterk af van het soort werk dat je doet.

Bij mij is dat in theorie best te structureren maar in de praktijk sneuvelt die theorie gelijk. Dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Het maakt het vooral belangrijk om de afspraken goed dicht te timmeren en een realistische risico-opslag te rekenen. Maar het is vrij specifiek, en ik zie ook wel dat wat ik hier voorstel niet voor iedereen schaalbaar is.
Nu ik het even heb laten bezinken staat het idee me zelfs wel aan. Mijn kracht zit erin om data-gerelateerde zaken goed, voorspelbaar en erg efficiënt te laten lopen, en dat in een niche markt. Mijn concurrentie probeert ze vooral goed te doen en laat daarmee op de andere twee assen veel steken vallen.

Tot nu toe ging het voordeel van verbeteringen op die twee assen naar de klant aangezien ik per uur factureerde. Dit is een kans een deel daarvan mijn kant op te laten vloeien. En daarnaast is voor m'n motivatie ook veel beter aangezien ik er zelf iets mee opschiet. Volgens mij gaat dit een duwtje richting Yucon-as-a-Service worden :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 17:16
Ascension schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:59:

Je hebt o.a. de werkvereniging, niet specifiek voor zzp-ers, maar voor “modern” werkende.
Die willen dat iedereen gelijk behandeld wordt ongeacht de arbeidsvorm. Dus ook wao voor zzp’ers etc (die daar dan ook aan bijdragen) daarmee los je namelijk het fiscale probleem op dat de lasten over steeds minder mensen verdeeld moeten worden.
Ik vind het een sympathieke club en steun ze dus ook.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Jaap-io
Er is jaren geleden als eens geopperd in dit topic om een B.V. te beginnen met IT-ers om deze hele discussie te omzeilen. Je moet minimaal met 24man zijn dacht ik.

Wat ik zojuist nog dacht, als je nou een bv opzet en je vrouw in dienst neemt voor 4uur per week ondersteuning, dan ben je geen zzp-er meer…
Volgens mij zijn er ook genoeg detacheringsbureaus met 1 directeur en 4man personeel…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ach eerst maar eens zien wat de verkiezingen brengen… zal nog wel een paar jaar duren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
Voor mij nog geen reden tot paniek. Dat het ooit gaat veranderen - dat weet ik zeker. Vooralsnog eerst maar eens verkiezingen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
-Jaap-io schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:46:
Er is jaren geleden als eens geopperd in dit topic om een B.V. te beginnen met IT-ers om deze hele discussie te omzeilen. Je moet minimaal met 24man zijn dacht ik.

Wat ik zojuist nog dacht, als je nou een bv opzet en je vrouw in dienst neemt voor 4uur per week ondersteuning, dan ben je geen zzp-er meer…
Volgens mij zijn er ook genoeg detacheringsbureaus met 1 directeur en 4man personeel…
Als ik een schoonmaakster inhuur, geld dat ook? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
ZZP-er is dan ook geen juridische term, als eenmanszaak kan je ook personeel in dienst nemen, geen BV voor nodig. Het gaat om IB-ondernemers of DGA's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het punt is niet dat je een ZZP-er bent, dat is niet eens een begrip in de wet. Het gaat er om dat je DGA bent, en dus niet een "normale" werknemer bent. Als je al iets zou willen doen dan moet je vrouw een bedrijf starten, en jouw in dienst nemen. Nu zijn er vaak uitzonderingen voor dit soort dingen voor partners, waardoor het eigendom van je vrouw nog steeds voor hetzelfde probleem zorgt.

Het idee van een BV met >20 man is juist zodat je geen van allen een aanmerkelijk belang hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
MadDonkey schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Het is vaker geroepen. Maar ik kom zelf ook van ongeveer 3k netto. Meer zat er echt niet in. Factureer nu ongeveer 15k in de maand en werk een stuk minder dan in loondienst.

Mijn voormalig werkgever die verdiende erg leuk aan mij. Die kreeg ruim 25k per maand voor mijn arbeid, was deels uurtje factuurtje deels retainers.
Wat wel mooi is, zag een ZZP klus voorbij komen. Waarvan ik eigenlijk wist dat er maar een in Nederland is die het kon, die werkt in loondienst, voor nog geen 6k bruto. En ja hoor, zijn werkgever heeft hem gebeld of hij die klus wilde oppakken, vanuit loondienst. Werkgever pakt ongeveer 20k per maand en de werknemer gaat met een grijpstuiver naar huis. Dit moet eerlijker verdeeld worden.
Ben nu wel benieuwd wat je functie is. Niet vanwege vergoeding maar hoe schaars je aangeeft dat het is.

Overigens zat ik in loondienst 32uur p/w tegen +/- €1600,- netto en nu ZZP verdien ik bijna het dubbele per week. Leuk die uitbuiting 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
Dwizz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Ben nu wel benieuwd wat je functie is. Niet vanwege vergoeding maar hoe schaars je aangeeft dat het is.

Overigens zat ik in loondienst 32uur p/w tegen +/- €1600,- netto en nu ZZP verdien ik bijna het dubbele per week. Leuk die uitbuiting 8)7
We moeten dan ook niet hebben dat mensen zich los weten te we(r)ken van het infuus van de staat. Je moet en zal afhankelijk zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Woy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Het punt is niet dat je een ZZP-er bent, dat is niet eens een begrip in de wet. Het gaat er om dat je DGA bent, en dus niet een "normale" werknemer bent. Als je al iets zou willen doen dan moet je vrouw een bedrijf starten, en jouw in dienst nemen. Nu zijn er vaak uitzonderingen voor dit soort dingen voor partners, waardoor het eigendom van je vrouw nog steeds voor hetzelfde probleem zorgt.

Het idee van een BV met >20 man is juist zodat je geen van allen een aanmerkelijk belang hebt.
Als ik het goed begrijp kan je dus als DGA eigenlijk niet meewerken in je eigen detacheringsbureau (met 4 man personeel), zonder risico te lopen dat het als verkapt dienstverband wordt gezien?

In dat geval zijn wij niet de enige die een uitdaging hebben

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ColeJ
Waarom ik ben gaan ZZP'en is omdat ik collega's had die 20 jaar ouder waren en een veel hoger salaris hadden. Ik was slimmer, werkte sneller en efficienter maar toch kreeg ik niet dezelfde beloning (of hoger). Nu als ZZP'er heb ik een tarief welke vergelijkbaar of hoger zou zijn dan die specifieke collega's.

Ik begrijp de hele looncurve ook niet. Naar mijn mening zit je op je 40e op de top van kunnen en zou je ook het meest moeten verdienen. Daarna word je vanzelf weer ingehaald qua kennis en kunde door de nieuwe generatie. Nu zie je 60ers vastgeroest met een goed salaris, de wil is eruit want ze tellen af naar hun pensioen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 12:18
ColeJ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:57:
Waarom ik ben gaan ZZP'en is omdat ik collega's had die 20 jaar ouder waren en een veel hoger salaris hadden. Ik was slimmer, werkte sneller en efficienter maar toch kreeg ik niet dezelfde beloning (of hoger). Nu als ZZP'er heb ik een tarief welke vergelijkbaar of hoger zou zijn dan die specifieke collega's.

Ik begrijp de hele looncurve ook niet. Naar mijn mening zit je op je 40e op de top van kunnen en zou je ook het meest moeten verdienen. Daarna word je vanzelf weer ingehaald qua kennis en kunde door de nieuwe generatie. Nu zie je 60ers vastgeroest met een goed salaris, de wil is eruit want ze tellen af naar hun pensioen.
Beetje een stereotiep beeld. Ik heb op genoeg plekken gewerkt waarbij een schoolverlater al bijna op de top van zijn kunnen zat, of beter, op de top van zijn willen.

Daarnaast ben ik, als 59 jarige, ook al aan het uitkijken naar mijn pensioen. Gewoon omdat ik nu 38 jaar werk en er wel klaar mee ben. Alleen doe ik als ZZP-er alleen nog werk wat ik leuk vind. Het is meer een betaalde hobby geworden. Daarmee ben ik nog steeds leergierig, al leer ik niet meer zo snel als vroeger. Maar ik breng wel 38 jaar ervaring mee; onderschat daarom een 60-er nooit. Dat was mijn grootste fout vroeger; ik dacht namelijk precies hetzelfde als jij. Traag, niet efficient, inflexibel. Maar verwar dat niet met nadenkend, het totale plaatje bekijken, en leren van de historie.

Hoe vaak ben ik destijds niet als een dolle gedoken op 'nieuwe ontwikkelingen in de organisatie'. We moeten vooruit! Yes, we gaan eindelijk wat veranderen! En dan kwam die ouwe chagrijn en die zei: wacht eerst maar een paar weekjes af.... Ervaring. Onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
ColeJ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:57:

8)7 Misschien in een andere industrie :o maar binnen de IT ligt dat mijns inziens toch anders. Daar ligt het puur aan de persoon zelf. Als je bij blijft met technologie en trends om het zo maar te noemen ben je goud waard door de jaren ervaring die je hebt opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RonaldHeirbaut schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Beetje een stereotiep beeld. Ik heb op genoeg plekken gewerkt waarbij een schoolverlater al bijna op de top van zijn kunnen zat, of beter, op de top van zijn willen.

Daarnaast ben ik, als 59 jarige, ook al aan het uitkijken naar mijn pensioen. Gewoon omdat ik nu 38 jaar werk en er wel klaar mee ben. Alleen doe ik als ZZP-er alleen nog werk wat ik leuk vind. Het is meer een betaalde hobby geworden. Daarmee ben ik nog steeds leergierig, al leer ik niet meer zo snel als vroeger. Maar ik breng wel 38 jaar ervaring mee; onderschat daarom een 60-er nooit. Dat was mijn grootste fout vroeger; ik dacht namelijk precies hetzelfde als jij. Traag, niet efficient, inflexibel. Maar verwar dat niet met nadenkend, het totale plaatje bekijken, en leren van de historie.

Hoe vaak ben ik destijds niet als een dolle gedoken op 'nieuwe ontwikkelingen in de organisatie'. We moeten vooruit! Yes, we gaan eindelijk wat veranderen! En dan kwam die ouwe chagrijn en die zei: wacht eerst maar een paar weekjes af.... Ervaring. Onbetaalbaar.
Dat zal net aan de branche of bedrijf liggen. Mijn ervaring is zoals ik hierboven heb beschreven - dat heeft mij het extra extra zetje in de richting van ZZP gegeven. En ik begrijp echt wel dat niet alle 60+ers zo in de wedstrijd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
Ik werk via een recruiter uit de UK. Zou mij dat niet kunnen beschermen tegen nieuwe NL of EU regels? Bij welk bedrijf ik daadwerkelijk ben ingezet, hoef ik niet aan de belastingdienst te melden toch? En over UK werkgevers (tussenpartij whatever) heeft NL en EU niets meer te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:34:
Ik werk via een recruiter uit de UK. Zou mij dat niet kunnen beschermen tegen nieuwe NL of EU regels? Bij welk bedrijf ik daadwerkelijk ben ingezet, hoef ik niet aan de belastingdienst te melden toch? En over UK werkgevers (tussenpartij whatever) heeft NL en EU niets meer te zeggen.
Betaalt de UK "recruiter" jouw facturen of doet de eindklant dat? Anders gezegd, hèb je alleen een contract met de tussenpartij, de eindklant of beide?

[ Voor 8% gewijzigd door Mirabis op 09-10-2023 15:02 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
kwaazaar schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:34:
Snap niet dat je zo'n vraag stelt maar dan geen enkel relevant detail geeft.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@kwaazaar waarom zou dat uitmaken? Jij voert werk uit voor een inhuurder, over die relatie kan beoordeeld worden dat dit een arbeidsrelatie in loonsverband moet zijn. Of je via een bedrijf in de UK of in NL werkt lijkt me niet relevant (maar IANAL).

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom werk je via een recruiter in de UK? Zit je klant in NL of ook in de UK? Ik word regelmatig op LinkedIn gespamd door die gasten maar heb eigenlijk nooit een goede reden gevonden om met ze in zee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Mirabis schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Betaalt de UK "recruiter" jouw facturen of doet de eindklant dat? Anders gezegd, hèb je alleen een contract met de tussenpartij, de eindklant of beide?
Zoals bij alle recruiters/tussenpartijen die freelancers bemiddelen (volgens mij), betaalt deze UK tussenpartij mij. Ik heb dus geen direct contract met de eindklant. De naam wordt wel genoemd in het contract dat ik met de tussenpartij heb, maar ik dat contract hoef je normaliter niet te overleggen met de BD. Tenzij je controle krijgt misschien, want ze weten niet zomaar welke partij mij betaalt. Maar dan zou ik de irrelevante inhoud van het contract zelfs kunnen "zwartlakken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Ascension schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:52:
@kwaazaar waarom zou dat uitmaken? Jij voert werk uit voor een inhuurder, over die relatie kan beoordeeld worden dat dit een arbeidsrelatie in loonsverband moet zijn. Of je via een bedrijf in de UK of in NL werkt lijkt me niet relevant (maar IANAL).

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom werk je via een recruiter in de UK? Zit je klant in NL of ook in de UK? Ik word regelmatig op LinkedIn gespamd door die gasten maar heb eigenlijk nooit een goede reden gevonden om met ze in zee te gaan.
Klant zit in NL en ik werk daar 1dg/wk op kantoor. Deze UK recruiter bood mij een tarief dat volgens NL recruiters onhaalbaar was. Hoogste bieder dus. Kwalitatief verschillen ze niet, want ze doen niks :D. Overigens romen ze ook gewoon 10-15% af (weet niet meer precies hoeveel het was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Hydra schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Snap niet dat je zo'n vraag stelt maar dan geen enkel relevant detail geeft.
Via UK en beschermen tegen NL-regels, dus NL opdrachtgever. Welke details heb ik niet gegeven?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

En uiteraard heb je uitzonderingen, natuurlijk zal er heus wel iemand zijn die wel een paar km verderop gaat wonen om daar vandaan zijn bedrijf te voeren. Maar voor de meesten is het stoere borrelpraat. België zou ook al jarenlang ideaal zijn om te gaan wonen als je veel geld hebt. Nou, zie de uitstroom vanuit NL....
Dit dus, stoere borrelpraat. Als dit er echt doorheen komt is het voor een groot deel van ons gewoon over en uit en zodra de buffer opdroogt ga je vanzelf weer in loondienst.

Sterker nog, ik vraag me af wat dit met de salarissen van vaste dienstverbanden gaan doen. Misschien wordt het nog wel lastiger om een vaste baan te vinden als ineens een groot deel van de freelancers weer in loondienst wil.

Ach, het moet er allemaal nog doorheen. Begin me wel steeds meer te irriteren. Heb ik een aantal jaar geleden een verhuurappartement gekocht - komt Hugo de Jonge om de hoek kijken. Ben ik vorig jaar gaan freelancen, krijgen we dit weer. Waar stopt het? Als je je kop boven het maaiveld wilt uitsteken wordt ie er meteen afgezaagd.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 09-10-2023 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:39
Semi relevant, recent dit topic gelezen op het forum (al een paar maanden geen update):
Emigreren naar Italië als zzp'er in de ICT branche

Er zijn dus wel mensen die "gewoon" vertrekken en vanuit een ander land verder freelancen. Eerder de uitzondering dan de regel, maar leuk om die verhalen te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 23:35
Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:08:
Hier zijn een paar casussen die relevant zijn voor ons.

[...]
Dit zijn vrij zorgelijke voorbeelden. Interim vervanging bij zwangerschap is zo ook niet meer mogelijk.

Een deel van de flexibele schil voor bedrijven wordt zo om zeep geholpen. Dus een ondernemer moet dan gaan werken met tijdelijke arbeidsovereenkomsten van 2-3 maanden ofzo? En dan de regels vanuit de CAO erbij..

We creëren weer een monster voor een klein probleem. Voor bedrijven die zzpers inhuren is dit ook helemaal niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-10 22:09
RoboTom schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

Dit zijn vrij zorgelijke voorbeelden. Interim vervanging bij zwangerschap is zo ook niet meer mogelijk.

Een deel van de flexibele schil voor bedrijven wordt zo om zeep geholpen. Dus een ondernemer moet dan gaan werken met tijdelijke arbeidsovereenkomsten van 2-3 maanden ofzo? En dan de regels vanuit de CAO erbij..

We creëren weer een monster voor een klein probleem. Voor bedrijven die zzpers inhuren is dit ook helemaal niet handig.
Detacheringsbureaus lachen zich kapot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 19:37
vortexnl1982 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:57:
[...]
Detacheringsbureaus lachen zich kapot!
Ik denk dat die eindelijk de vruchten zien van hun jarenlange lobby in Den Haag. Maar daar zal zeker een glimlach aan vast zitten...

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Zit dan zelf niet in de IT, maar wel als zzp’er aan het werk in de audit als registeraccountant. Dus interessant topic ook voor mij! Casus van een interim manager lijkt in sommige aspecten op de mijne.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dit allemaal weer gecontroleerd gaat worden. In mijn modelovereenkomst staat nu al duidelijk dat ik geheel zelfstandig audit werkzaamheden uitvoer, naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de opdrachtgever.

Echter snappen jullie ook hoe het in de praktijk werkt. Er wordt mij verteld aan welke audit ik deel zal nemen. Wordt dan niet zo zeer gezegd hoe ik het moet doen (aangezien ze mijn expertise vertrouwen), maar mocht ik dat helemaal fout doen zouden ze vast zeggen hoe ik het zou moeten doen. Maar wat wil de overheid doen? Een dagje met mij meelopen?

Geen idee hoe jullie overeenkomsten eruitzien binnen de IT, maar lijkt mij dat deze ook op de modelovereenkomsten zijn gebaseerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Kartmans1 op 10-10-2023 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
gotangclan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:27:
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden: https://www.internetconsu...atiesenrechtsvermoeden/b1

Onder het kopje "relevante documenten" is met name "Memorie van toelichting" belangrijk. Het is van Gennip niet goed gelukt aangezien er maarliefst 95 pagina's nodig zijn om dit alles uit te leggen.

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik de hoofdlijnen ziet het er voor het meerendeel niet rooskleurig uit.

Als deze wet wordt doorgezet dan zal de hoeveelheid opdrachten gigantisch afnemen, ook in de IT.

Veel ZZP'ers gaan er vrij makkelijk mee om: "laat eerst de belastingdienst maar eens kijken naar hun inhuur" of "dan huren we onszelf toch in via een BV'tje / eigen uitzendbureau", etc.

Veel van dit soort cases worden ontkracht, zie voor laatstgenoemde constructie de laatste alinea van hoofdstuk 3.8. De belastingdienst gaat er dan ook daadwerkelijk mensen uitgooien; dat geef ik je op een briefje.

Vervolgens halen velen aan dat in een dergelijk scenario "de economie" in elkaar zal vallen. Dat zal wel meevallen. Kijken hoe snel men in loondienst zal gaan als de buffer smelt als voor de zon en de hypotheek wel doorbetaald moet worden.

Ik ben tamelijk pessimistisch over de plannen van Gennip. Die wilt het meerendeel lekker op de loonlijst hebben!

Een veel succes nu Gen Z de arbeidsmarkt opkomt: die willen (en gaan) echt niet meer voor een paar rooitjes per maand aan de slag in deze sector.

In de komende weken/maanden zal er meer duidelijk worden, maar ik weet wel dat mijn stem zal gaan naar de partij die zich hard markt voor de ZZP'er. Vooralsnog lijkt dat enkel de VVD te zijn. Nooit eerder op gestemd, dit jaar waarschijnlijk wel.

Tevens kan ik iedereen aanraden te reageren op de consultatie (via de link) zodra dit rapport wat beter is geanalyseerd en goed onderbouwd kritiek heeft gekregen vanuit partijen als VZN.
Bedankt voor het delen en het wijzen op de reactiemogelijkheid ;)

Het is zeker interessant om door te lezen: in de Beantwoording Beleidskompasvragen staan nogal wat uitspraken zeg. Het maakt niet uit of je een laag of hoog tarief hebt, je bent hoe dan ook fout bezig :X

“Bij een schijnzelfstandige die prijsnemer is (met andere woorden, zelf weinig invloed heeft op zijn of haar tarieven), slaan de voordelen vooral neer bij de werkgevende. Daardoor kunnen deze bedrijven en organisaties die werken met schijnzelfstandigen tegen lagere kosten dezelfde arbeid
inhuren, wat tot oneerlijke concurrentie leidt ten opzichte van andere bedrijven en
organisaties die niet met schijnzelfstandigen werken. Een schijnzelfstandige die voldoende
onderhandelingsmacht heeft, kan de financiële voordelen zelf te gelde maken, waardoor hij
of zij meer verdient dan werknemers die hetzelfde werk doen. Dat vormt oneerlijke
concurrentie ten opzichte van werknemers in die sectoren, en zorgt uiteraard voor een
prikkel voor achterblijvende werknemers om óók de overstap naar zelfstandigheid te
maken, waardoor de oneerlijke concurrentie steeds verder toeneemt.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wolkje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:24:
[...]
Een schijnzelfstandige die voldoende
onderhandelingsmacht heeft, kan de financiële voordelen zelf te gelde maken, waardoor hij
of zij meer verdient dan werknemers die hetzelfde werk doen. Dat vormt oneerlijke
concurrentie ten opzichte van werknemers in die sectoren, en zorgt uiteraard voor een
prikkel voor achterblijvende werknemers om óók de overstap naar zelfstandigheid te
maken, waardoor de oneerlijke concurrentie steeds verder toeneemt.”
Wat een krankzinnige redenering. Het geeft vooral aan dat lonen te laag zijn tov wat de markt ervoor over heeft, en zzp'ers zijn in die zin zelf een correctiemechanisme daarop. Als je dat mechanisme weghaalt lever je werknemers helemaal uit aan iets dat je een soort van werkgeverskartel zou kunnen noemen.

Eerlijk is eerlijk: dat geldt ook naar beneden. Maar daar heb je het minimumloon nog als drempel.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 10-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kartmans1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:03:
Zit dan zelf niet in de IT, maar wel als zzp’er aan het werk in de audit als registeraccountant. Dus interessant topic ook voor mij! Casus van een interim manager lijkt in sommige aspecten op de mijne.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe dit allemaal weer gecontroleerd gaat worden. In mijn modelovereenkomst staat nu al duidelijk dat ik geheel zelfstandig audit werkzaamheden uitvoer, naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de opdrachtgever.

Echter snappen jullie ook hoe het in de praktijk werkt. Er wordt mij verteld aan welke audit ik deel zal nemen. Wordt dan niet zo zeer gezegd hoe ik het moet doen (aangezien ze mijn expertise vertrouwen), maar mocht ik dat helemaal fout doen zouden ze vast zeggen hoe ik het zou moeten doen. Maar wat wil de overheid doen? Een dagje met mij meelopen?

Geen idee hoe jullie overeenkomsten eruitzien binnen de IT, maar lijkt mij dat deze ook op de modelovereenkomsten zijn gebaseerd?
Hier een ZZP'er als financial controller - de andere kant van jouw bureau :). Kom zelf bij KPMG (audit) vandaan (loondienst) waar ook een behoorlijke schil van ZZP'ers zat. Qua werkzaamheden zijn het gewoon kerntaken welke ook gedaan kunnen worden door iemand in vast dienstverband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

Wat een krankzinnige redenering. Het geeft vooral aan dat lonen te laag zijn tov wat de markt ervoor over heeft, en zzp'ers zijn in die zin zelf een correctiemechanisme daarop. Als je dat mechanisme weghaalt lever je werknemers helemaal uit aan iets dat je een soort van werkgeverskartel zou kunnen noemen.

Eerlijk is eerlijk: dat geldt ook naar beneden. Maar daar heb je het minimumloon nog als drempel.
Ja inderdaad, wat een bullshit. Als er oneerlijke concurentie is, zou dat puur aan het belasting/sociale stelsel liggen, en niet aan het feit dat je zelfstandig bent. Als er daarbuiten nog steeds een scheefgroei is, is dat gewoon te wijten aan markt inefficientie, en dat is juist iets dat door marktwerking weggenomen dient te worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Een schijnzelfstandige die voldoende onderhandelingsmacht heeft klinkt mij als een zelfstandige met een duidelijke wil, een doel en met grenzen. Dat is zeker geen lammetje wat slikt wat er geboden wordt.

Ik moet het allemaal nog maar eens zien. Stel dat 80% van ons zijn emz moet opheffen en (terug) in loondienst moet, dan moeten al die mensen ook nog eens op de juiste plek aangenomen worden, met de juiste voorwaarden. Als die voorwaarden niet kloppen, teken je niet bij het kruisje. Zo mondig zijn we wel als zzp-er. En dan bevalt het je toch niet zo goed, of je bent na 2 jaar uitgekeken, dan start het grote jobhoppen. Onder aan de streep gaat het de werkgevers meer kosten dan dat het ze nu kost, denk ik. Niet in directe kosten, wel in indirecte kosten.

Overigens ben ik niet principieel tegen loondienst. Doe me een goed aanbod bij een leuk bedrijf, en ik staak mijn emz. Alleen dat goede aanbod...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Iemand bekend met KB en P / Opdracht Overheid ?

| Security Management |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:04:
En dan bevalt het je toch niet zo goed, of je bent na 2 jaar uitgekeken, dan start het grote jobhoppen. Onder aan de streep gaat het de werkgevers meer kosten dan dat het ze nu kost, denk ik. Niet in directe kosten, wel in indirecte kosten.

Overigens ben ik niet principieel tegen loondienst. Doe me een goed aanbod bij een leuk bedrijf, en ik staak mijn emz. Alleen dat goede aanbod...
Inderdaad. Ik ben doorsnee na 2 a 3 jaar uitgekeken, wanneer het doorsnee routine is.
En dan ga ik weer verder. Alleen in loondienst wordt er heel raar opgekeken als je elke paar jaar switched.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Hier een ZZP'er als financial controller - de andere kant van jouw bureau :). Kom zelf bij KPMG (audit) vandaan (loondienst) waar ook een behoorlijke schil van ZZP'ers zat. Qua werkzaamheden zijn het gewoon kerntaken welke ook gedaan kunnen worden door iemand in vast dienstverband.
De vraag is dan, waarom wordt het niet gedaan door iemand met een vast dienstverband? Beloning te laag? Arbeidsvoorwaarden niet goed genoeg? Geen leuk bedrijf om in loondienst voor te werken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

Al die opdrachten zijn ook rechtstreeks te vinden, of via andere brokers met (veel) minder marge.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFiD9ffGkhwGi2_gf3BydRqeIQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNzaCF9EEwjNZacf9IBSL7gO.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 10-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Al die opdrachten zijn ook rechtstreeks te vinden, of via andere brokers met (veel) minder marge.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Ja, en er staan ook nog genoeg andere opdrachten tussen waarbij vermeld staat dat er ook nog een fee aan een andere partij betaald moet worden, dus het is niet veel meer dan de standaard recruiter/tussenbureau.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
Yucon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/821mnl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

_Arthur schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Woy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Ja, en er staan ook nog genoeg andere opdrachten tussen waarbij vermeld staat dat er ook nog een fee aan een andere partij betaald moet worden, dus het is niet veel meer dan de standaard recruiter/tussenbureau.
Jep, dank beiden! d:)b

| Security Management |

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -Jaap-io
voor mensen die willen reageren op het wetsvoorstel, maar niet precies weten hoe het te formuleren, hier een suggestie van de werkvereniging:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

en hier de link naar de reactie pagina https://www.internetconsu...nrechtsvermoeden/reageren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gotangclan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:27:
In de komende weken/maanden zal er meer duidelijk worden, maar ik weet wel dat mijn stem zal gaan naar de partij die zich hard markt voor de ZZP'er. Vooralsnog lijkt dat enkel de VVD te zijn. Nooit eerder op gestemd, dit jaar waarschijnlijk wel.
Jammer dat de VVD eigenlijk vaak niet doet waar ze voor staan in het programma. Ik zou een andere partij kiezen die bij je eisen past.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

-Jaap-io schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:35:
voor mensen die willen reageren op het wetsvoorstel, maar niet precies weten hoe het te formuleren, hier een suggestie van de werkvereniging:

***members only***

en hier de link naar de reactie pagina https://www.internetconsu...nrechtsvermoeden/reageren
Dank voor het delen, maar dit is wel erg teleurstellend vanuit zo'n vereniging. Het leest bijna weg als een anti corona pamflet of iets dergelijks. Dat gaat niet veel indruk maken. Eerder het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Ik heb al even door de reacties zitten bladeren, maar WOW wat zitten daar een scherpe observaties bij.
Vrees dat de betreffende ambtenaren zoals gewoonlijk alle wijsheid naast zich neerleggen en doorgaan met wat ze aan het doen waren.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
ColeJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Kom ook van KPMG, dus begrijp wat je bedoelt, en dat haalde ik ook al aan in mijn post. Alleen in je overeenkomst staat dus heel wat anders. Hoe willen ze dit dus bewijzen? Nu is het wel zo dat vooral op de laag van supervisors, managers er een te kort is, wat nu dus wordt opgevuld met zzp’ers. Dus de vraag is in hoeverre dit soort kantoren deze kerntaken nog kunnen uitvoeren zonder deze flexibele schil.
Dit geldt in grote mate denk ook voor jouw functie als financial controller? Dat zou ook prima iemand in loondienst kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kartmans1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Kom ook van KPMG, dus begrijp wat je bedoelt, en dat haalde ik ook al aan in mijn post. Alleen in je overeenkomst staat dus heel wat anders. Hoe willen ze dit dus bewijzen? Nu is het wel zo dat vooral op de laag van supervisors, managers er een te kort is, wat nu dus wordt opgevuld met zzp’ers. Dus de vraag is in hoeverre dit soort kantoren deze kerntaken nog kunnen uitvoeren zonder deze flexibele schil.
Dit geldt in grote mate denk ook voor jouw functie als financial controller? Dat zou ook prima iemand in loondienst kunnen doen.
Je hebt helemaal gelijk! In mijn overeenkomst nu staat dat ook heel anders :) . Hoe KPMG het gaat uitvoeren zonder flexibele schil is een raadsel. Nu gaan ze ook nog een heel hoop (goede) mensen eruit gooien vanwege een "fraude" dingetje voor een intern toetsje (bekende van mij is de sjaak). En van onder komt een hoop ellende de onderneming in als trainee - de kwaliteit van trainees is om te huilen. Hoe vroeger de beste werden geselecteerd bij de uitgang van hoge scholen en universiteiten wordt er nu alleen nog maar gekeken naar inclusiviteit en diversiteit, rest is bijzaak :r

Maar goed, totaal offtopic haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
kwaazaar schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:31:
Via UK en beschermen tegen NL-regels, dus NL opdrachtgever. Welke details heb ik niet gegeven?
Dat de opdrachtgever Nederlands is, is nogal belangrijk. In de basis kijkt Wet DBA door tussenpersonen heen en in dat opzicht zit je dus in dezelfde situatie. Hoe dat dan zit met als de tussenpersoon in een ander land zit, is dus een enorm grijs gebied. Ik zou er in ieder geval vanuit gaan dat je gewoon onder dezelfde regels valt.

Je hebt alleen wel een extra risico dat je voor de UK ook onder UK regels zou kunnen vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
Ik ken alleen de IT-wereld, maar tekorten worden opgevuld met externen. Vaak via vaste/voorkeur leverancier (met bv leververplichting van x personen van y niveau tegen z tarief). Soms huurt men ook zelf ZZP-ers in of worden ZZP-ers door die voorkeurleveranciers ingehuurd.

Maar die leveranciers zijn toch niets beter dan de individuele ZZP-er, als de aard van het werk gelijk is? Dus net zo ingebed, etc. Waarom blijven die leveranciers (detacheerders) dan buiten schot?

En als zo'n leverancier een (fixed price) project aanneemt bij een opdrachtgever en vervolgens ZZP-ers inhuurt om eigen team aan te vullen, is er dan ook een issue? Gaat het dan om relatie tussen ZZP-er en leverancier ipv ZZP-er en eindklant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

kwaazaar schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:00:
Ik ken alleen de IT-wereld, maar tekorten worden opgevuld met externen. Vaak via vaste/voorkeur leverancier (met bv leververplichting van x personen van y niveau tegen z tarief). Soms huurt men ook zelf ZZP-ers in of worden ZZP-ers door die voorkeurleveranciers ingehuurd.

Maar die leveranciers zijn toch niets beter dan de individuele ZZP-er, als de aard van het werk gelijk is? Dus net zo ingebed, etc. Waarom blijven die leveranciers (detacheerders) dan buiten schot?

En als zo'n leverancier een (fixed price) project aanneemt bij een opdrachtgever en vervolgens ZZP-ers inhuurt om eigen team aan te vullen, is er dan ook een issue? Gaat het dan om relatie tussen ZZP-er en leverancier ipv ZZP-er en eindklant?
Ja, maar dan tussen jouw en de detacheerder, want dat is dan jouw opdrachtgever.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 21:19
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? (Even wat frustratie eruit)

Opdracht via select.hr/headfirst/myler. Ruim op tijd gereageerd. Krijgt de opdrachtgever een bericht dat m'n profiel niet meegekomen is vanwege het niet halen van de deadline. Blijkbaar een slapende recruiter oid?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Jaap-io
kwaazaar schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:00:
Dat heb ik ook altijd vreemd gevonden. In mijn optiek inderdaad precies hetzelfde, met als enige verschil dat de gedetacheerde in dienst zijn van de detacheerder en dus op die manier bijdragen aan het sociale stelsel (AOV/Pensioen/WW).

Waarbij ik dus van mening ben, dat het probleem wat men probeert op te lossen die van het sociale stelsel is. Dus dan zou ik zeggen laat de zzp-ers daar aan meebetalen, maar dan moeten ze daar ook aanspraak op kunnen maken. Easy-peasy als je het mij vraag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
ColeJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! In mijn overeenkomst nu staat dat ook heel anders :) . Hoe KPMG het gaat uitvoeren zonder flexibele schil is een raadsel. Nu gaan ze ook nog een heel hoop (goede) mensen eruit gooien vanwege een "fraude" dingetje voor een intern toetsje (bekende van mij is de sjaak). En van onder komt een hoop ellende de onderneming in als trainee - de kwaliteit van trainees is om te huilen. Hoe vroeger de beste werden geselecteerd bij de uitgang van hoge scholen en universiteiten wordt er nu alleen nog maar gekeken naar inclusiviteit en diversiteit, rest is bijzaak :r

Maar goed, totaal offtopic haha.
Ja ook een van de redenen waarom ik ben weggegaan en lekker de uren voor mijzelf ben gaan maken. Geen zin om overuren te maken (onbetaald) om de puinzooi van andere op te lossen. Nu doe ik dat nog steeds deels bij mijn huidige opdrachtgever, maar dan wel elk uur voor mijzelf :P. Maar idd verder offtopic, maar ben benieuwd waar dit uiteindelijk in onze sectoren tot gaat leiden. Wilde op den duur (waarschijnlijk volgend jaar) ook de overstap maken naar zzp controller, maar daar geldt dan hetzelfde voor.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Hier een, in mijn ogen, zeer scherpe blik van Ireen Boon van Trias Politica op het eerdergenoemde nieuwe wetsvoorstel: https://www.bnr.nl/podcas...ster-van-gennep-van-tafel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
Het probleem is ook meerledig.

Voor werkgevers is het bijv. ook ingewikkeld om van een niet functionerende medewerker af te komen. Óf veel te duur om tot 24 maanden ziektewet door te betalen.
Het uitgeven van een contract voor onbepaalde tijd gaat gepaard met (te) grote risico’s en verantwoordelijkheden en dat zie je terug in de (veel) lagere beloning.

Hiervoor is de minister eveneens doof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Van een niet functionerend medewerker af komen is helemaal niet moeilijk.
Je moet alleen aan dossiervorming doen wat dus effort is. Als je dat niet opbouwt, ja dan wordt het moeilijk.

De ziektewet (wet poortwachter) is inderdaad een gedrocht en moet asap weg.
Die wet is niet alleen een probleem voor vaste contracten, maar ook voor mensen met een vlekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Karp schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:15:

Opdracht via select.hr/headfirst/myler. Ruim op tijd gereageerd. Krijgt de opdrachtgever een bericht dat m'n profiel niet meegekomen is vanwege het niet halen van de deadline. Blijkbaar een slapende recruiter oid?
Niet exact deze situatie maar mijn ervaring is sowieso dat de kans gewoon heel groot is dat je CV helemaal niet op de juiste plek komt als je via een recruiter werkt. Ze claimen vaak "goede contacten" te hebben met de klant, maar meestal is dat gewoon compleet verzonnen. Ze proberen wanhopig te beargumenteren dat ze voor ons meerwaarde bieden. Realiteit is dat ze, omdat ze geen hol van het werk snappen, ons helemaal niet kunnen verkopen.

Hierom wed ik nooit op 1 paard. Ik acht de kans ergens binnen te komen via een recruiter, zelfs als er volgens mij een perfecte match is, minder dan 50%. Je komt gewoon op een grote stapel CVs terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
hackerhater schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:40:
Van een niet functionerend medewerker af komen is helemaal niet moeilijk.
Je moet alleen aan dossiervorming doen wat dus effort is. Als je dat niet opbouwt, ja dan wordt het moeilijk.

[..]
Als je wil voldoen aan alle vereisten die de toets der kritiek van een kantonrechter zal doorstaan, dien je een behoorlijk dossier op te bouwen (o.a., bestaande uit een verbetertraject van min. 3-4 maanden met evaluaties elke 2 weken) en dat is wel degelijk vrij ingewikkeld.

In de praktijk wordt echter veelal een vaststellingsovereenkomst aangeboden n.a.v. een "matig" dossier.
Werkt in veel gevallen, maar daarbij ben je volledig afhankelijk van akkoord van de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Lycaon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Als je wil voldoen aan alle vereisten die de toets der kritiek van een kantonrechter zal doorstaan, dien je een behoorlijk dossier op te bouwen (o.a., bestaande uit een verbetertraject van min. 3-4 maanden met evaluaties elke 2 weken) en dat is wel degelijk vrij ingewikkeld.
Aka de dossier-vorming ;) Het is aardig werk ja om dat te krijgen. Niet moeilijk, maar wel aardig wat werk.
Op zich vind ik dat niet verkeerd, als je als werkgever erop zit kan je zo iemand zo ontslaan.
Als ie niet al zo slecht functioneerde tijdens de tijdelijke contracten.
Laat je het op zijn beloop, tjah dan kost het je geld.

Ergens moet er een balans zijn tussen de werknemer beschermen en de werkgever helpen.
Echter op het gebied van ziekte is het compleet doorgeslagen.
Het probleem is niet mensen kunnen ontslaan, behalve voor shitty werkgevers.
Het probleem is dat als een medewerker ziek wordt door wat dan ook voor reden, je screwed bent als kleine werkgever.

Kijk als ie ziek wordt omdat de werkgever de arbo-regels stelselmatig overtreed, dan mag de werkgever bloeden.
Maar als de werknemer een ongeluk heeft gehad en niet meer kan werken? Of een ziekte krijgt en niet meer kan werken? Waarom is dat de verantwoordelijkheid van de werkgever?

[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 10-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Karp schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:15:

Jep, klinkt bekend. Gewoon niet aangeboden. :X

En zoals @Hydra zegt; je bent 1 v/d 1001 CV 's en ze doen alsof ze de inhurend manager kennen, weten wat de opdracht inhoudt, maar snappen geen hol van het werk. En inhoudelijk: gevraagde kennis <= mtach = > kennis van de freelancer is non-existent helaas..

Vandaag ook weer zo 'n jopie; security architect met IAM die bekend is met ISO implementatie :+

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:03:
[...]
Overigens gaf mijn tussenpersoon ook aan dat er momenteel weer veel meer kandidaten reageren. Al dacht ik zelf dat hij met name mij tarief probeerde goed te praten, ben sinds vorige maand flink gezakt (maar alsnog gestegen afgelopen twee jaar).
Het valt allemaal reuze mee, opdrachtgever betaald 20 euro per uur meer dan ik krijg. Eens kijken of ik de keten helder kan krijgen. Voor z'n bedrag zou je toch verwachten dat ze in ieder geval op tijd een getekend contract willen hebben... Het concept heb ik wel gehad maar kan ik gezien ik nog niet getekend heb niet mogelijk doen over de relatiebeding? Een half jaar 20 euro per uur afstaan vind ik wel voldoende voor het maken van de match.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 21:15
gotangclan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:05:
Hier een, in mijn ogen, zeer scherpe blik van Ireen Boon van Trias Politica op het eerdergenoemde nieuwe wetsvoorstel: https://www.bnr.nl/podcas...ster-van-gennep-van-tafel
Geniaal stukje podcast, ik moest erg lachen om de term "professionele schizofrenie" :D Dit in de context dat je als zelfstandige voor sommige opdrachten in loondienst zou moeten, terwijl je tegelijk voor een andere opdracht wel zelfstandig zou zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Deveon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Het valt allemaal reuze mee, opdrachtgever betaald 20 euro per uur meer dan ik krijg. Eens kijken of ik de keten helder kan krijgen. Voor z'n bedrag zou je toch verwachten dat ze in ieder geval op tijd een getekend contract willen hebben... Het concept heb ik wel gehad maar kan ik gezien ik nog niet getekend heb niet mogelijk doen over de relatiebeding? Een half jaar 20 euro per uur afstaan vind ik wel voldoende voor het maken van de match.
Ik weiger principieel relatie- en concurrentiebedingen in contracten. Levert alleen maar ellende op en zeker van zo’n tussenpartij die niet meer doet dan je CV doorschuiven en tussen betalingen in gaan zitten, is het eigenlijk te brutaal voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

bumble_bee schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Geniaal stukje podcast, ik moest erg lachen om de term "professionele schizofrenie" :D Dit in de context dat je als zelfstandige voor sommige opdrachten in loondienst zou moeten, terwijl je tegelijk voor een andere opdracht wel zelfstandig zou zijn 8)7
Naast dat het een grappige woordkeuze is, levert precies dit nog andere lastige consequenties is. In je werknemershoofdstukje zou je strikt genomen geen (eigen) zakelijke bedrijfsmiddelen zoals een zelf gehuurde kantoorruimte mogen gebruiken. De aftrek van die kosten en btw verrekening is immers alleen mogelijk als je ze ook zakelijk gebruikt en dat is op dat moment niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21

MadEgg

Tux is lievvv

Hoe past dat eigenlijk in de situatie dat je en in loondienst bent, en daarnaast als ZZP'er werkt voor een ander bedrijf waar je "ingebed" bent in de onderneming? Ik doe 8-12 uur per week voor een bedrijf, als extra kracht. Doe in principe hetzelfde als het vaste personeel (maar dan wat uurtjes minder). Volgens deze richtlijnen zou het in het kader van instructie, imbedding in de organisatie ook als arbeidsrelatie worden bestempeld. Betekent dat dan dat ik twee keer in loondienst moet? Ik heb nu wel toestemming voor nevenactiviteiten, maar niet om elders (ook) in loondienst te treden.

Of ligt het allemaal nog weer anders indien je niet aan het urencriterium voldoet?

Tja

Pagina: 1 ... 446 ... 645 Laatste