“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Hij staat onder mijn favorieten in de telefoon, zodra ik een spammer krijg gaat die daar heen.Hmmbob schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:21:
[...]
Hahahaha, ik heb voor de gein even gebeld - wat gaaf opgezet
Ik krijg hier vrijwel iedere paar dagen een "ziggo" belletje van een 050 nummer (groningen). Nu zit ik in 070 dus makkelijk niet opnemen en blokkeren, maar irritant is het wel. Dus inmiddels mn nummer ook uit de kvk gehaald. Zure is dat het mn prive nr was want toendertijd had ik nog geen zakelijk nr. Geen toestemming staat al vanaf het begin aan.Wolkje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Baat het niet dan schaad het niet.
Maar vanuit mijn eigen ervaring: behalve de bekende credit databoer ben ik tot nu toe niet lastig gevallen. Daarnaast heb ik tot een paar jaar geleden nog 10+ jaar een EMZ gehad en weinig last gehad van ongewenste telefoontjes. Ik ben in al die jaren misschien maar 2x gebeld door een energiebedrijf terwijl de KVK altijd mijn telefoonnummer heeft gehad. Mijn nummer staat ook op Google, dus daar kunnen ze het ook vandaan hebben gehaald.
Misschien heeft het geholpen om geen toestemming aan de KVK te geven. Misschien ben ik niet interessant, dat kan ook
Geen idee of het zinvol is maar ook als zzp-er kan je dit klachtenformulier invullen, misschien kan je ze nog aan een leuke ACM boete helpen:FitTiv schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Ik krijg hier vrijwel iedere paar dagen een "ziggo" belletje van een 050 nummer (groningen). Nu zit ik in 070 dus makkelijk niet opnemen en blokkeren, maar irritant is het wel. Dus inmiddels mn nummer ook uit de kvk gehaald. Zure is dat het mn prive nr was want toendertijd had ik nog geen zakelijk nr. Geen toestemming staat al vanaf het begin aan.
https://www.consuwijzer.nl/meldformulier-telemarketing
“Bedrijven en goede doelen mogen u alleen bellen om iets te verkopen of om te vragen om een donatie, als u toestemming heeft gegeven. Of als u klant of donateur bent (geweest). U mag niet ongevraagd gebeld worden. Ook niet als u zzp’er bent. Gebeurt dit toch, dan kunt u een melding hiervan doen bij ConsuWijzer.”
https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelen
Blokkeren is makkelijker en wat dat betreft is het fijn dat smartphones ook gelijk melden dat het gaat om vermoedelijke spam.
Ooohhh!!! Je bedoelt zoals bij het Kadaster? Right, heel begrijpelijk inderdaad.staaltje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:47:
Ik vind er alleen wel wat voor te zeggen dat partijen die nog geen enkele relatie tot mijn bedrijf hebben niet zomaar toegang krijgen tot dit soort gegevens.
Liege, liege, liegebeest!
Volgens mij is het ook juist de bedoeling dat dit niet kan.Crazy D schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:41:
[...]
Waarom wil je dat verbergen? (oprechte vraag)
Ik heb het nl een keer gebruikt om te kijken of mijn potentiele opdrachtgever financieel solide genoeg was voordat ik er mee in zee ging. (Gelukkig wel),
Ik snap dat je wat bezorgd bent voor fraude of dat je gegevens op straat komen te liggen, maar het belang van de andere kant is er ook.
Per 1 november uit dienst bij werkgever dus nu druk bezig om de eerste opdracht te scoren.
Hoe gebruikelijk is het om te wedden op meerdere paarden? Ik lees veelal om x werkdagen exclusief beschikbaar te blijven en ben op de shortlist bij 2 aanvragen beland.
Echter doordat ik graag in November wil starten en continu meerdere dagen niet actief zou kunnen aanbieden, maar ook toch wat verschillende interessante opdrachten voorbij zie komen, wil ik eigenlijk wel doorgaan met reageren op meerdere biedingen.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Qua wedden op paarden kun je prima 2-5 trajecten tegelijk opstarten, daarboven raak ik zelf het overzicht kwijt en wil ik ook niet teveel teleurstelling veroorzaken.shinoken__ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:50:
Inmiddels de knoop doorgehakt en ingeschreven bij de KvK en het Midlance aanbod toch afgezegd, spannend maar zeker de juiste keuze voor mijn gevoel!
Per 1 november uit dienst bij werkgever dus nu druk bezig om de eerste opdracht te scoren.
Hoe gebruikelijk is het om te wedden op meerdere paarden? Ik lees veelal om x werkdagen exclusief beschikbaar te blijven en ben op de shortlist bij 2 aanvragen beland.
Echter doordat ik graag in November wil starten en continu meerdere dagen niet actief zou kunnen aanbieden, maar ook toch wat verschillende interessante opdrachten voorbij zie komen, wil ik eigenlijk wel doorgaan met reageren op meerdere biedingen.
Die trajecten moeten dan wel binnen een week, 10 dagen tot 1-2 rondes leiden. Anders stop ik ze expliciet, of laat ik ze doorsudderen zonder inspanning van mijn kant, maar ga ik verder.
Exclusief beschikbaar blijven mogen ze me uitleggen. Meestal vervalt het dan, soms geven ze de uitleg dat je niks officieel mag accepteren zonder hun een kans te geven op een aanbieding.
Niet mogen doorzoeken is een onredelijke eis en hoef je niet in mee te gaan. Desnoods stilzwijgend.
Kortom, ik draai het om, exclusiief? Prima maar dan wil ik binnen 2-3 werkdagen een gesprek en binnen 5-7 een aanbieding..
Los daarvan zoek ik toch door, luister ik naar aanbiedingen. Accepteer ze dan wel niet meteen.
Op het moment dat een andere aanbieding binnenkomt meld ik dat wel meteen en wordt de exclusiviteit per direcf verder beperkt.
Die exclusiviteit is so wie so geen verplichting om de opdracht aan te nemen.
Desnoods zeg ik aan het einde van de periode dat ik de opdracht toch niet aanneem.
[ Voor 9% gewijzigd door pkuppens op 04-10-2023 20:04 ]
Een opdrachtgever gaat hoogstwaarschijnlijk ook in gesprek met meerdere opdrachtnemers dus waarom jij niet in gesprek met meerdere opdrachtgevers? Daarnaast hebben sommige opdrachten veel doorlooptijd tot inzet. Als jij op één opdracht reageert, je een week moet wachten tot sluitingsdatum en dan nog een week tot de gesprekken zijn, ben je zo 2 à 3 weken verder voor je weet of je aan de slag kan.shinoken__ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:50:
Inmiddels de knoop doorgehakt en ingeschreven bij de KvK en het Midlance aanbod toch afgezegd, spannend maar zeker de juiste keuze voor mijn gevoel!
Dus: zolang de opdrachtgever nog niet naar goed vertrouwen aangeeft exclusief te zijn, hoef jij dit ook niet te zijn.
Exclusief beschikbaar is jezelf in de voet schieten, altijd doorzoeken anders ben je lang bezig.shinoken__ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:50:
I know this all depends but in ballpark estimations, how much do generally software engineers with 8-10 years experience charges daily/hourly?
We have some engineers in our company who actually left the company and came back as contractor and I know for a fact that some of them were making around 80-85k year incl holiday allowance (excluding 1-2k net bonus). I am just wondering how much they have to charge to have the same benefits (social security, AOV, pension stuff etc) and same (eve higher) level of income.
I just assume they didn't do it just for fun - there should be huge gain so that went this way. I am just a humble person who just trying to make sense of the system hoping that someone might shine some light
Cheers!
---------------------------
hallo allemaal,
Ik weet dat dit er allemaal van afhangt, maar hoeveel rekenen software-ingenieurs met 8-10 jaar ervaring per dag/uur?
We hebben een aantal ingenieurs in ons bedrijf die het bedrijf hebben verlaten en terug zijn gekomen als aannemer en ik weet zeker dat sommigen van hen rond de 80-85k per jaar verdienden, inclusief vakantiegeld (exclusief 1-2k netto bonus). Ik vraag me gewoon af hoeveel ze moeten rekenen om dezelfde voordelen te hebben (sociale zekerheid, AOV, pensioen enz.) en hetzelfde (of hogere) inkomensniveau.
Ik ga er gewoon van uit dat ze het niet voor de lol hebben gedaan - er zou een enorme winst moeten zijn dus dat is deze kant op gegaan. Ik ben gewoon een bescheiden persoon die het systeem probeert te begrijpen in de hoop dat iemand wat licht kan laten schijnen
Proost!
Voor een interessante opdracht ben ik wel bereid om exclusief te zijn, uiteraard alleen tot de kennismaking en beslismoment. Ik begrijp heel goed dat een opdrachtgever niet zit te wachten op de reactie dat de ZZP toch voor een andere opdracht kiest. Z’n selectie procedure kan best tijdrovend zijn.gem-p schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:10:
Exclusief kan bij mij wel. Kost je wel 16 x mijn uurtarief per dag dat ik exclusiviteit moet bieden. Gek genoeg wil men dat dan weer niet betalen, Tsja....
Dat gaat natuurlijk 2 kanten op. Zelf zit je er ook niet op te wachten dat ze voor een ander kiezen als het een leuke opdracht is. Het kost jou ook tijd en energie of niet?Deveon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:19:
[...]
Voor een interessante opdracht ben ik wel bereid om exclusief te zijn, uiteraard alleen tot de kennismaking en beslismoment. Ik begrijp heel goed dat een opdrachtgever niet zit te wachten op de reactie dat de ZZP toch voor een andere opdracht kiest. Z’n selectie procedure kan best tijdrovend zijn.
Exclusiviteit vind ik zelf prima als dat tussen 1e gesprek en beslismoment is want het geeft mij ook wat rust. Vaak is dat niet super lang (1 a 2 dagen max is mijn ervaring) Is het langer dan zoek ik alvast verder.
Korte samenvatting:filicida schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:58:
hallo allemaal,
I know this all depends but in ballpark estimations, how much do generally software engineers with 8-10 years experience charges daily/hourly?
We have some engineers in our company who actually left the company and came back as contractor and I know for a fact that some of them were making around 80-85k year incl holiday allowance (excluding 1-2k net bonus). I am just wondering how much they have to charge to have the same benefits (social security, AOV, pension stuff etc) and same (eve higher) level of income.
I just assume they didn't do it just for fun - there should be huge gain so that went this way. I am just a humble person who just trying to make sense of the system hoping that someone might shine some light![]()
Cheers!
hallo allemaal,
Ik weet dat dit er allemaal van afhangt, maar hoeveel rekenen software-ingenieurs met 8-10 jaar ervaring per dag/uur?
We hebben een aantal ingenieurs in ons bedrijf die het bedrijf hebben verlaten en terug zijn gekomen als aannemer en ik weet zeker dat sommigen van hen rond de 80-85k per jaar verdienden, inclusief vakantiegeld (exclusief 1-2k netto bonus). Ik vraag me gewoon af hoeveel ze moeten rekenen om dezelfde voordelen te hebben (sociale zekerheid, AOV, pensioen enz.) en hetzelfde (of hogere) inkomensniveau.
Ik ga er gewoon van uit dat ze het niet voor de lol hebben gedaan - er zou een enorme winst moeten zijn dus dat is deze kant op gegaan. Ik ben gewoon een bescheiden persoon die het systeem probeert te begrijpen in de hoop dat iemand wat licht kan laten schijnen![]()
Proost!
40u per week met 40 vakantiedagen en 10 ziekdagen maakt ongeveer 1700 uur per jaar. Of ~140 uur per maand.
Ga uit van 750 per maand pensioen, 400 euro AOV, plus wat ander grut ~1300 per maand (bruto) kosten.
Gemiddelde belastingdruk ~35% - maar ik neem aan dat je 80-85k bruto is? Dan kunnen we die even laten.
85000/12 ~7500 per maand aan genormaliseerd salaris. Dat is als freelancer 7500 / 140 ~ 55 per uur voor een equivalent zonder bufferopbouw.
Doe daar die 1300 euro per maand bovenop en 1000 euro om een buffer te bouwen om het gelijk te houden. 7500 + 1300 + 1000 = 9800 euro per maand of ongeveer 70 euro per uur, of ongeveer 115k/jaar.
Op dit niveau van salaris zou je ongeveer 85-90 per uur wel verwachten, dus dan komen ze aan de 12000 bruto per maand (rekenend met 140u/maand). Wat ongeveer 140k/jaar is. Stapje vooruit dus, met al deze aannames. Vraag ze gewoon naar hun uurtarief en je weet het iets preciezer
Geen paniek verder, heb een prima buffer en heb nog andere freelance klussen in een meer niche, maar het valt mij op.
[ Voor 24% gewijzigd door the-edge op 05-10-2023 10:17 ]
De markt is nogal crap het laatste jaar. Dit ligt niet aan jouw.the-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Ik zit in de Azure cloud hoek qua freelance opdrachten en ben nu op zoek naar een nieuwe opdracht. Ligt het aan mij? Of komen er gewoon minder opdrachten vrij? Merken jullie dat ook?
Geen paniek verder, heb een prima buffer en heb nog andere freelance klussen in een meer niche, maar het valt mij op.
De bedrijven trekken de teugels aan met 2 keer een crisis vlak achter elkaar (Covid & energie-crisis) en externen zijn dan het eerste waar ze op bezuinigen.
Rente is omhoog, kapitaal wordt duurder, arbeid is duurder, energie is duurder.. kortom geen goede tijd voor investeringen maar beter even de status quo in stand handen. Binnen Azure moet je het denk ik nog met name van groei / projecten hebben, niet beheer.the-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Ik zit in de Azure cloud hoek qua freelance opdrachten en ben nu op zoek naar een nieuwe opdracht. Ligt het aan mij? Of komen er gewoon minder opdrachten vrij? Merken jullie dat ook?
Overigens gaf mijn tussenpersoon ook aan dat er momenteel weer veel meer kandidaten reageren. Al dacht ik zelf dat hij met name mij tarief probeerde goed te praten, ben sinds vorige maand flink gezakt (maar alsnog gestegen afgelopen twee jaar).
Zelf op zoek naar data engineering rollen, is ook vrij droog momenteel. De rollen die ik voorbij zie komen hebben een uurtarief wat 30 euro onder mijn huidige tarief zit. Helaas loopt de opdracht eind deze maand af... Maar geen stress, ik zoek liever wat langer door voor iets leuks dan dat ik 'settle'. Freelancer zijn zit soms mee en soms tegen, hoort er bijthe-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Het was een tijdje stil maar ik zie nu op LinkedIn ook weer de een na de ander zelfstandig gaan ja. Niet perse de Finance hoek overigens, allerlei verschillende rollen. Ook op vlakken waar ik denk: ja, is daar een markt voor?ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:30:
Het valt mij vooral op dat echt iedereen gaat ZZP'en in mijn sector (Finance & Control). Ik zie dagelijks meerdere berichten met: Het is spannend maar ik ga het toch doen, "achternaam"Finance&Control is begonnen!
Voor mij geen probleem
maar het begint toch wel te jeuken dat er op Freelance makkelijk 20-30 mensen reageren op dergelijke opdrachten.
Hopelijk over een maand of twee weer wat meer vraag. Het is hier vast vloeken in de kerk, maar als het zo schraal blijft, zou ik een jaartje loondienst ook overwegen vanaf januari. Kan ik mooi m'n Azure-skills oppoetsen bij een werkgever die daar ervaring mee heeft.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zorg gewoon dat je de beste bent van die 20-30 mensen.CodeCaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:35:
maar het begint toch wel te jeuken dat er op Freelance makkelijk 20-30 mensen reageren op dergelijke opdrachten.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat ben ik ook, maar ze zijn niet op zoek naar de beste, maar naar de snelste en goedkoopste reageerder die goed genoeg is.Tylen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Zorg gewoon dat je de beste bent van die 20-30 mensen.
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 05-10-2023 12:59 ]
Natte vingerwerk is 85 tot 100 euro per uur.filicida schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:58:
hallo allemaal,
I just assume they didn't do it just for fun - there should be huge gain so that went this way. I am just a humble person who just trying to make sense of the system hoping that someone might shine some light![]()
Cheers!
hallo allemaal,
Ik ga er gewoon van uit dat ze het niet voor de lol hebben gedaan - er zou een enorme winst moeten zijn dus dat is deze kant op gegaan. Ik ben gewoon een bescheiden persoon die het systeem probeert te begrijpen in de hoop dat iemand wat licht kan laten schijnen![]()
Proost!
Ligt aan je functie, devops is er nog wel genoeg. Architect is altijd minder te vinden. Zorg dat je t shaped bent je kan meerdere kanten op. Het is nu wel even minder. Zal denk ik volgend jaar wel wat aantrekken denk ik. Maar who knowsthe-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Legacy hell: 14 reacties.Voor onze eindklant zijn we op zoek naar een .Net Developer (hoofdzakelijk Framework) met C#
30 reacties, waarvan 15 binnen 3 uur na plaatsing.Utrecht, 85-95 per uur
En dat gaat zo maar door. Steevast krijg ik reacties à la "bedankt voor je inschrijving, maar we zijn voor de eerste de beste gegaan". Ik moet dus maar weer aan de Pro en meteen op elke notificatie klikken, wil ik überhaupt kans maken.
Jammer dat die site zo verschrikkelijk ruk blijft.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 05-10-2023 13:24 ]
Lees diegene met het laagste tarief wie acceptabel was.
ik heb een opdracht hiervoor binnen gekregen, voor fedpol, als je interesse hebt pm je maarthe-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Verder lijkt ook de afgelopen periode veel mensen een switch gemaakt te hebben. Hoor soms dat er wel 40 reacties op 1 vacature zijn binnen gekomen.
kwaliteit is echter wel stuk achteruit gegaan.
Krapte op flexmarkt over hoogtepunt heen
Tariefstijging zzp’ers en gedetacheerden blijft achter bij inflatie
De schaarste op de arbeidsmarkt – zowel voor vast als flexibel personeel – is al jaren groot, maar op de flexmarkt lijkt het over zijn hoogtepunt heen. Het aantal reacties van professionals op opdrachten stijgt en het aantal opdrachten zonder bieding daalt. Ook uurtarieven stijgen, maar blijven met een gemiddelde toename van 3,7 procent wel achter bij de inflatie. Dit blijkt uit de nieuwste Talent Monitor van arbeidsmarktdata specialist Intelligence Group en HR-tech dienstverlener HeadFirst Group.
Toename flexaanbod drukt eindelijk schaarste
Het totaal aantal hoogopgeleide zzp’ers is sinds 2018 met 325.000 personen gestegen (+30 procent). In die tijd zijn er ook ruim honderdduizend gedetacheerden bijgekomen, wat samen een sterke stijging in het aanbod aan ‘flex’ betekent. Dit heeft van 2020 tot en met 2022 niet geleidt tot minder schaarste, omdat de vraag enorm was. Sinds dit jaar is dat anders.
De arbeidsmarktactiviteit, het cijfer dat zegt hoe actief mensen zichzelf op de arbeidsmarkt aanbieden, stijgt sinds de zomer van 2022 en zelfs sneller sinds begin 2023. Dat is terug te zien in het aantal aanbiedingen per opdracht: dat is weer op het niveau van voor de coronacrisis. Het aantal opdrachten zonder aanbieding is sterk gedaald tot onder de 10 procent.
Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group, licht toe: “De krapte op de flexmarkt wordt minder, maar is onverminderd groot. Hoewel de eerste beroepsgroepen deze draai nu merken, is de huidige markt nog steeds een enorme kans voor medewerkers om – met behoorlijke inkomenszekerheid – de stap naar zelfstandigheid te maken. Voor veel organisaties blijft flexibele arbeid een oplossing voor de krapte op de vaste arbeidsmarkt.”
Tariefstijging blijft achter bij inflatie
De tarieven van hoogopgeleide zzp’ers en gedetacheerden blijven stijgen, ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022 met 3,7 procent. Daarmee blijft het ver achter bij de stijging van de inflatie. Ook dat is een indicatie dat de arbeidsmarkt minder krap wordt.
De tarieven van junior professionals zijn percentueel relatief sterk gestegen, namelijk met 8,3 procent. Enerzijds ingegeven door startsalarissen die breed aan het stijgen zijn en anderzijds doordat deze tarieven – omdat ze lager zijn – percentueel sneller kunnen stijgen. Marion van Happen, CEO bij HeadFirst Group, vindt dit een opvallende ontwikkeling: “De tendens is juist dat er verhoudingsgewijs meer vraag is naar professionals met ervaring. Onder meer door AI-innovaties en de afvlakking van de economie – om nog maar te zwijgen van de uitdagingen met werknemers uit generatie Z – geven opdrachtgevers de voorkeur aan mediors en seniors.”
Sometimes you need to plan for coincidence
Marktwaarde: 8000
Bijtelling: 35%
Bruto bijtelling: 2800
Bruto bijtelling naar rato: 2100 (9 maanden auto in bezit gehad)
Bijtelling die ik moet betalen lijkt mij 2100 bruto of is de bijtelling toch 2800? Lijkt mij zeer sterk, wat als je de auto net 1 maand in bezit had in het afgelopen jaar. Dan mag je wel de volle mep bijtellen?
[ Voor 5% gewijzigd door Alive11 op 05-10-2023 15:12 ]
Is per maandAlive11 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:09:
Even een kort vraagje. Bijtelling over een zakelijk auto (YoungTimer) is toch per rato van aanschaf in dat jaar? Heb de auto sinds April in bezig en heb deze rekensom gemaakt.
Bijtelling die ik moet betalen lijkt mij 2100 bruto of is de bijtelling toch 2800? Lijkt mij zeer sterk, wat als je de auto net 1 maand in bezit had in het afgelopen jaar. Dan mag je wel de volle mep bijtellen?
https://www.belastingdien...o%20staat,van%20de%20auto.Alive11 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:09:
Even een kort vraagje. Bijtelling over een zakelijk auto (YoungTimer) is toch per rato van aanschaf in dat jaar? Heb de auto sinds April in bezig en heb deze rekensom gemaakt.
Dit had ik idd gelezen, maar je hebt ook deze link en daarin staat die alinea niet. Maar top i.i.g. dat scheelt dit jaar weer
https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2023
Thanks! Heb een BMW 3-serie uit 2006 gekocht. 325I met 6 cilinder en 218PK
Het volk dat het van freelance.nl moet hebben is sowieso niet het beste.. En daar zit meestal een stevige recruiter marge tussen, dus wsl ook niet het goedkoopste.CodeCaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:59:
[...]
Dat ben ik ook, maar ze zijn niet op zoek naar de beste, maar naar de snelste en goedkoopste reageerder die goed genoeg is.
Freelance.nl heb ik al lang geleden opgegeven.CodeCaster schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:24:
Maar hier:
[...]
Legacy hell: 14 reacties.
[...]
30 reacties, waarvan 15 binnen 3 uur na plaatsing.
En dat gaat zo maar door. Steevast krijg ik reacties à la "bedankt voor je inschrijving, maar we zijn voor de eerste de beste gegaan". Ik moet dus maar weer aan de Pro en meteen op elke notificatie klikken, wil ik überhaupt kans maken.
Jammer dat die site zo verschrikkelijk ruk blijft.
Daar reageren te veel mensen op en die komen dan eerst bij recruiters terecht die jou terzijde schuiven omdat ze aan mij niet genoeg kunnen verdienen. Lees, ik ben niet bereid met hun 15 euro marge accoord te gaan.
Vaak is het niet moeilijk om de achterliggende opdrachtgever te achterhalen, omdat dezelfde advertentie van 3 bronnen voorbij komt, die elk een ander deel maskeren om anoniem te blijven.
Kortste weg zoeken via inhuurkaart.nl, vaak is dat een eigen platform of bv. magnit.
Daar inschrijven, en de volgende keer komt het direct binnen..
Nog een toevoeging van ook mijn eerder post:Wolly schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
[...]
Exclusief beschikbaar is jezelf in de voet schieten, altijd doorzoeken anders ben je lang bezig.
Een ding waar je wel voor wil waken is dat je niet bij een klant twee keer komt te liggen tegelijkertijd.
Ook niet als dit twee verschillende posities zijn.
Dat weten ze vaak wel te achterhalen, en stellen ze soms niet op prijs:
1. interne competitie voor kandidaten binnen het bedrijf willen ze voorkomen
2. je maakt zelf de indruk niet te weten waar je voor staat en voor gaat.
En nog een toevoeging, dat exclusief blijven, is dat een eis van de opdrachtgever, of een eis/wens van de recruiter?Wolly schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
[...]
Exclusief beschikbaar is jezelf in de voet schieten, altijd doorzoeken anders ben je lang bezig.
Die recruiter lijkt er het minst begrip voor te hebben dat je niet van één lead afhankelijk wil zijn.
We zouden eens voor de gein terug moeten vragen: prima, maar dan wil ik van jou als recruiter ook exclusiviteit: je biedt alleen mij aan op deze positie, en je gaat in de tussentijd ook geen andere kandidaten begeleiden naar andere posities.
In mijn geval kwam deze melding naar boven toen ik op de shortlist belandde via Headfirst.nl/Select, dus ik vermoed dat hun als supplier dit proberen te "verplichten".pkuppens schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:35:
[...]
En nog een toevoeging, dat exclusief blijven, is dat een eis van de opdrachtgever, of een eis/wens van de recruiter?
Die recruiter lijkt er het minst begrip voor te hebben dat je niet van één lead afhankelijk wil zijn.
We zouden eens voor de gein terug moeten vragen: prima, maar dan wil ik van jou als recruiter ook exclusiviteit: je biedt alleen mij aan op deze positie, en je gaat in de tussentijd ook geen andere kandidaten begeleiden naar andere posities.
Ouch. Al mijn vorige opdrachtgevers waren waanzinnig enthousiast over m'n werk. Het gebeurt alleen niet dat ze in de toekomst toevallig weer werk voor me hebben, of vriendjes hebben die toevallig nog een data engineer nodig hebben. Dus terug naar freelance.nl om te zoeken, als de prutser die ik benpkuppens schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Het volk dat het van freelance.nl moet hebben is sowieso niet het beste..
Het was misschien te prikkelendAvalaxy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Ouch. Al mijn vorige opdrachtgevers waren waanzinnig enthousiast over m'n werk. Het gebeurt alleen niet dat ze in de toekomst toevallig weer werk voor me hebben, of vriendjes hebben die toevallig nog een data engineer nodig hebben. Dus terug naar freelance.nl om te zoeken, als de prutser die ik ben
Bedoelde ook vooral op het gebied van acquisitie, minder op gebied van het echte werk.
Misschien was het ook wel frustratie over mijn onkunde dat ik er via freelance.nl zelf nooit doorheen ben gekomen.
Of mijn eigenwijsheid dat ik me niet liet uitspelen qua tarief/marge ten opzichte van andere kandidaten.
Of mijn aanbod paste niet bij de typische vraag op freelance.nl (bv geografisch).
Maar goed, Jellow juist weer wel, en eigen netwerk, soms via een recruiter. En de directe portals nu.
[ Voor 11% gewijzigd door pkuppens op 05-10-2023 19:11 ]
Het is een mooi initiatief, ik hoop dat het goed blijft gaanybos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:44:
[...]
Wat een onzin. Ik zit al jaren bij een broodfonds en mijn kosten zijn in ieder geval stukken lager dan ik nu voorbij zie komen van shared people.
Los van dat het relatief goedkoop is breid je je netwerk ook uit over alle lagen qua beroepen. Er zitten loodgieters, elektramensen, cameramannen, koks en weet ik veel wat voor beroepen in de groep. Viavia is er best het nodige te regelen.
Ja, de verplichte meetings zijn soms wat lastig (komt nooit uit en ik zit er niet echt op te wachten) maar heeft zeker ook zijn voordelen.
Op zich wel een goed idee, alleen voor de korte termijn. Je eigen prijsrisico (je maandelijkse inleg) ligt dan ook een stuk lager.Woy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:54:
[...]
Voor de kortlopende arbeidsongeschiktheid maak ik mij niet zo enorm veel zorgen voor het omvallen, natuurlijk kan het gebeuren, maar er is niet zoveel lange termijn risico, zolang er geen "bankrun" achtige dingen gebeuren. Maar je kunt ook gewoon overstappen als het risico groter lijkt te worden.
Ik zou mij meer zorgen maken bij iets als sharepeople lang, als die op de lange termijn hun betaalverplichting niet na kunnen komen nadat je al arbeidsongeschikt bent dan zit je echt met de gebakken peren. Dat zou ik dan ook lievere bij een grotere verzekeringsmaatschappij doen. ( Al zou het natuurlijk best kunnen dat sharepeople lang ook gedekt wordt door een verzekeringsmaatschappij, maar dat heb ik niet uitgezocht ).
Ik hoop niet dat de tranches weer door verhandeld worden, om het risico te verlagen.. *iets met CDO's en 2008*
Ik heb gekeken naar portalen/verzamelsites, moet daar nog maar eens wat meer induiken.pkuppens schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:08:
[...]
Het was misschien te prikkelend![]()
Bedoelde ook vooral op het gebied van acquisitie, minder op gebied van het echte werk.
Misschien was het ook wel frustratie over mijn onkunde dat ik er via freelance.nl zelf nooit doorheen ben gekomen.
Of mijn eigenwijsheid dat ik me niet liet uitspelen qua tarief/marge ten opzichte van andere kandidaten.
Of mijn aanbod paste niet bij de typische vraag op freelance.nl (bv geografisch).
Maar goed, Jellow juist weer wel, en eigen netwerk, soms via een recruiter. En de directe portals nu.
Tis uiteindelijk je laatste optie maar je ziet daar soms wel haakjes idd, dus kijk er zelf ook altijd naar als ik op zoek ben..
Op freelance staan inderdaad vaak alleen maar reposts van bedrijfjes die een extra tussenlaag vormen, en die je sowieso weer bij die raamcontracthouder moeten aanbieden. Dat kan je zelf ook
Voor m'n gevoel is het ook net een beetje mazzel hebben. Als er X opdrachten zijn in een jaar, dan zijn ze vast niet netjes X/12 over de maanden verdeeld. Soms is het X/50, en soms X/2. En als je net tijdens X/50 op zoek bent, dan is dat mooi pech!
Die hele soap rond wet DBA gaat een nieuwe kafkaëske ronde in. Nu snap ik helemaal niet meer wat ze bedoelen
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Stel dat het in NL echt onmogelijk wordt... Ik ben ICT-er en zou prima remote werk voor een bedrijf in een ander land kunnen gaan doen. Als alle freelance ICT-ers dat gaan doen, dan lopen de tekorten in NL nog hoger op.page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:36:
https://www.zzp-nederland...d-schiet-doel-ver-voorbij
Die hele soap rond wet DBA gaat een nieuwe kafkaëske ronde in. Nu snap ik helemaal niet meer wat ze bedoelen
Kan me niet voorstellen dat dit er echt helemaal doorheen komt, dat heeft gigantische impact op alle zelfstandigen...kwaazaar schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Stel dat het in NL echt onmogelijk wordt... Ik ben ICT-er en zou prima remote werk voor een bedrijf in een ander land kunnen gaan doen. Als alle freelance ICT-ers dat gaan doen, dan lopen de tekorten in NL nog hoger op.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik denk dat er maar weinig politici zijn die wetsvoorstellen echt inhoudelijk snappen door een gebrek aan juridisch interpretatievermogen.page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:36:
https://www.zzp-nederland...d-schiet-doel-ver-voorbij
Er zijn 2 problemen: er worden mensen uitgebuit en min of meer gedwongen om zzp’er te worden aan de onderkant van de markt omdat het goedkoper is voor de (voormalig) werkgever. Dat moet uiteraard worden aangepakt, het probleem is alleen dat als deze mensen niet meer mogen zzp’en, ze gewoon weer in loondienst worden uitgebuit.
Daarnaast is het werken in loondienst in veel sectoren niet aantrekkelijk. Het probleem lijkt mij voornamelijk bij de werkgevers te zitten. Die hebben natuurlijk weer een te grote lobby, kijk maar hoe de verplichte AOV voor zzp’ers een gevolg is van het pensioenakkoord tussen de overheid, vakbonden en werkgeversorganisaties.
Er wordt voornamelijk over zzp’ers gesproken en niet met, dat vind ik vooral kwalijk. Ik heb ooit eens de briljante quote gelezen dat politici net als autocoureurs maar een pak moeten dragen met al hun sponsors erop, dan weet je tenminste waar hun echte belangen liggen. Dat zou wel handig zijn voor de komende verkiezingen.
Minimumtarief
Of zoals hierboven geschreven: het uitbuiten gaat gewoon door in loondienst.
Ik heb me ingeschreven bij een aantal portals, en laat deze email-meldingen naar mijn Office365 account sturen. Daar heb ik een aantal berichtregels actief die deze mails naar het mapje "aanvragen" kopieert. Zo heb ik in dat mapje een aardig overzicht, wat ik iedere week even naloop of leegkieper. Toevallig gisteren einde middag gedaan, en dit is de vangst sindsdien:Jacketti schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:37:
Heeft iemand toevallig een scraper voor opdrachten van verschillende portals?
:fill(white):strip_exif()/f/image/HciC3Ht8gM1liHV5IG41LndP.png?f=user_large)
Ik krijg er overigens ook geen "new mail notification" voor, dan zou ik gek worden.
[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 06-10-2023 11:39 ]
Dat is toch precies wat ze willen!? Iedereen weer in loondienst. Dat ze er een grote groep slecht gemotiveerde en niet betrokken mensen bij krijgen op de arbeidsmarkt realiseren ze zich niet. Ja ik chargeer een beetje. Maar ik kan me goed voorstellen dat zzp’ers die gedwongen terug in loondienst zijn door de band genomen wat “lastiger” medewerkers zijnDennusB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Kan me niet voorstellen dat dit er echt helemaal doorheen komt, dat heeft gigantische impact op alle zelfstandigen...
En dat het een dreun geeft aan de markt. Als een groep middeninkomen ineens minder te besteden heeft.page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Dat is toch precies wat ze willen!? Iedereen weer in loondienst. Dat ze er een grote groep slecht gemotiveerde en niet betrokken mensen bij krijgen op de arbeidsmarkt realiseren ze zich niet. Ja ik chargeer een beetje. Maar ik kan me goed voorstellen dat zzp’ers die gedwongen terug in loondienst zijn door de band genomen wat “lastiger” medewerkers zijn
[ Voor 79% gewijzigd door hackerhater op 06-10-2023 11:43 ]
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe ik rond moest komen van een loondienst salaris. Dan moet echt alle luxe eruit.hackerhater schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:41:
Het is een extra reden om net over de grens te gaan zitten met een bedrijf.
[...]
En dat het een dreun geeft aan de markt. Als een groep middeninkomen ineens minder te besteden heeft.
En niet zelf mijn uren bepalen? Verschrikkelijk!
- Onbetaald overwerk, het liefst op vrijdagavond en zaterdag omdat je toch niks beters te doen hebt.
- 0% loonsverhoging bij uitstekende beoordelingen, omdat je bovenin de loonschaal zit.
- Gekort worden op je bonus om subjectieve redenen.
- Een wurgcontract met torenhoge boetes, voor het geval je ergens anders wilt werken.
En nee, ik ben niet pro-loondienst. Maar ik realiseer me wel dat het onhoudbaar is als iedereen gaat freelancen. Ik verdien heul veel meer dan mijn concullega in loondienst.
Zoveel verschilt het nu ook weer niet hoor. Tenzij jij flink overbetaald wordt of zij onderbetaald.ColeJ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:08:
Aan de andere kant, als alle loondiensters gaan ZZP'en kost een brood bij de bakker 15 euro.
En nee, ik ben niet pro-loondienst. Maar ik realiseer me wel dat het onhoudbaar is als iedereen gaat freelancen. Ik verdien heul veel meer dan mijn concullega in loondienst.
Vergeet niet dat je het brutoloon maal 1.4 of 1.5 moet doen voor de werkgeverslasten.
Al deze dingen kun je met je arbeidsvoorwaarden afdekken. Wat erger is:Wolkje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:05:
Ja, werken in loondienst heeft zoveel voordelen:Mis ik nog iets?
- Onbetaald overwerk, het liefst op vrijdagavond en zaterdag omdat je toch niks beters te doen hebt.
- 0% loonsverhoging bij uitstekende beoordelingen, omdat je bovenin de loonschaal zit.
- Gekort worden op je bonus om subjectieve redenen.
- Een wurgcontract met torenhoge boetes, voor het geval je ergens anders wilt werken.
- De belofte van bepaalde werkzaamheden die nooit worden waargemaakt (project, klant, techstack)
- Verplichte uitjes en borrels
- Gelokt worden met (tijd voor) opleidingen die in de praktijk nooit benut kan worden
- Scheve gezichten als je binnen drie jaar alweer vertrekt
- Collega's die self-taught, eigenwijze nitwits blijken en je het leven zuur maken want "zo doen wij hier altijd"
Mist hier een "/s" of mis ik wat?page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe ik rond moest komen van een loondienst salaris. Dan moet echt alle luxe eruit.
Als je zzp'er bent, ga ik ervan uit dat je iets kunt, en met die skills ergens makkelijk 6K bruto zou kunnen verdienen, hou je 4K netto over. Moet dan "echt alle luxe eruit"? Misschien woon of rij of spaar je dan al te luxe?
Waarom denk je dat? De loonkosten van de ondernemer gaan dan ipv naar allerlei potten naar de zpp'r. En als al die zzp'rs echt zoveel gaan verdienen, kan dat brood van 15 piek best uitColeJ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:08:
Aan de andere kant, als alle loondiensters gaan ZZP'en kost een brood bij de bakker 15 euro.
Waar het mis zal gaan is dat alle sociale potten voor de onrendabelen en ambtenaren een stuk minder gaan worden.
Bullshit... gewoon vragen om een 0-uren contract...page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

De kersttoespraak en de nieuwjaarsborrel.Wolkje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:05:
Mis ik nog iets?
De "je vakantie is goedgekeurd maar alleen de eerste twee weken en niet in week 31" discussies.
De "je hebt vakantiedagen over maar die kan je niet meenemen naar volgend jaar" discussie die ook plaats vindt op het moment dat je de dagen al niet meer op kan maken.
Ik vergat nog even de meelifters: collega’s die niks weten of kunnen maar wel dezelfde beoordeling krijgen omdat managers toch geen flauw idee hebben wie wat doet. Kom je terug van vakantie, kijk je zo tegen 3 weken achterstand aan en de dader zit inmiddels op het strandCodeCaster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Al deze dingen kun je met je arbeidsvoorwaarden afdekken. Wat erger is:
- De belofte van bepaalde werkzaamheden die nooit worden waargemaakt (project, klant, techstack)
- Verplichte uitjes en borrels
- Gelokt worden met (tijd voor) opleidingen die in de praktijk nooit benut kan worden
- Scheve gezichten als je binnen drie jaar alweer vertrekt
- Collega's die self-taught, eigenwijze nitwits blijken en je het leven zuur maken want "zo doen wij hier altijd"

De pingpongtafel als secundaire arbeidsvoorwaarde kan mij ook gestolen worden trouwens. De pizza party heb ik nooit gehad, dat was alleen voor mensen die op kantoor overwerkten en ik zat liever thuis.
In loondienst kreeg ik eigenlijk nooit credits voor mijn werk (dat ging vaak naar de projectmanagers), als freelancer wel. Echt heel apart vind ik dat: ik doe weinig anders, maar wat ik doe wordt wel meer gewaardeerd lijkt het wel.
Oh ja, niet te vergeten de discussie:Wolkje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:05:
Mis ik nog iets?
Baas: je krijgt een opdracht bij een nieuwe klant
Ik: Oh leuk! Welke klant
Baas: Bullshit BV in Appingedam en ze willen je graag 3 dagen per week op kantoor. Wij vinden dat ook nodig.
Ik: Uhm dat is 180km enkele reis.
Baas: Ja dus? Je hebt toch een leaseauto van me gekregen? De hotelkosten wil ik eventueel ook wel voor de helft betalen. Mats ik je daarmee...
Ik merk het ook qua Linux opdrachten.the-edge schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:17:
Veel DevOps wel maar daar zit dan weer van alles bij waar ik niets mee heb (Azure
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Azure enzo heb ik ook niet veel mee maar tegen de tijd dat het hier opdroogt wil ik wel wat certificering doen daarin (Azure). Enkel Linux wordt steeds lastiger.TommyGun schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Veel DevOps wel maar daar zit dan weer van alles bij waar ik niets mee heb (Azure, Oracle, en zo).
Deze vind ik wel heel erg overdreven. Ten eerste heeft een hond een baas, het is net hoe je je leidinggevende noemt. Hotelkosten voor de helft betalen, dat heb ik nog nooit meegemaakt...RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Oh ja, niet te vergeten de discussie:
Baas: je krijgt een opdracht bij een nieuwe klant
Ik: Oh leuk! Welke klant
Baas: Bullshit BV in Appingedam en ze willen je graag 3 dagen per week op kantoor. Wij vinden dat ook nodig.
Ik: Uhm dat is 180km enkele reis.
Baas: Ja dus? Je hebt toch een leaseauto van me gekregen? De hotelkosten wil ik eventueel ook wel voor de helft betalen. Mats ik je daarmee...
Is wel enigszins overdreven. Maar jaren geleden had ik een finance collega die uit Friesland reed elke dag naar Hilversum in z'n lease Clio'tje. Hotel overnachting ? nee kreeg hij niet.ColeJ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Deze vind ik wel heel erg overdreven. Ten eerste heeft een hond een baas, het is net hoe je je leidinggevende noemt. Hotelkosten voor de helft betalen, dat heb ik nog nooit meegemaakt...
Naar mijn gevoel zijn dit soort gevallen meer uitzondering dan de regel. En idd hond heeft een baas, wij hebben leidinggevende/managers (ander perspectief)
Ik: Zeg, ik sta iedere dag in die schijtfile tussen Den Bosch en Utrecht, en daarna moet in kneiterduur parkeren in Utrecht zelf - ik heb berekend dat ik met een parkeer abo bij Den Bosch station + trein abo voor DB-UTR zelfs goedkoper uit ben dan nu met parkeren+diesel en nog sneller daar/weer thuis ben. Goed idee?
Manager: nee, je hebt een leaseauto dus die gebruik je maar
Ik ....
Nee ik ben serieus. Ik zal niet teveel uitweiden over mijn persoonlijke situatie maar mijn laatste loondienst salaris was net boven de 3k netto en met samengesteld gezin met veel kinderen, vette alimentatie en een partner met tijdelijk minder inkomen was het geen vetpot.CodeCaster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:44:
[...]
Mist hier een "/s" of mis ik wat?
Als je zzp'er bent, ga ik ervan uit dat je iets kunt, en met die skills ergens makkelijk 6K bruto zou kunnen verdienen, hou je 4K netto over. Moet dan "echt alle luxe eruit"? Misschien woon of rij of spaar je dan al te luxe?
Nu leven we als God in Frankrijk.
Ik kan weinig recente (post-inflatie correctie) informatie vinden over actuele tarieven die deze rollen kunnen vragen in de Randstad en daarbuiten. Hebben jullie enige betrouwbare pointers waar ik me aan vast kan houden?
Daarnaast was ik benieuwd of iemand een goede bron weet hoeveel deze rollen afzonderlijk gevraagd worden (buiten het tellen van vacatures op Linkedin, wat toch niet hetzelfde is als externe posities).
Hier hetzelfde. Loondienst zat ik op 3200 netto. Nu zit ik bruto op 12-15k in de maand - tel uit je winst.page404 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Nee ik ben serieus. Ik zal niet teveel uitweiden over mijn persoonlijke situatie maar mijn laatste loondienst salaris was net boven de 3k netto en met samengesteld gezin met veel kinderen, vette alimentatie en een partner met tijdelijk minder inkomen was het geen vetpot.
Nu leven we als God in Frankrijk.
Magnit Portal https://portal.magnitglobal.comYoNiE schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:27:
Hoi, ik onderzoek momenteel om na 15 jaar loondienst als ZZP IT consultant te starten in rollen als senior Product Owner/Product Manager, Scrum Master/Agile Coach.
Ik kan weinig recente (post-inflatie correctie) informatie vinden over actuele tarieven die deze rollen kunnen vragen in de Randstad en daarbuiten. Hebben jullie enige betrouwbare pointers waar ik me aan vast kan houden?
Daarnaast was ik benieuwd of iemand een goede bron weet hoeveel deze rollen afzonderlijk gevraagd worden (buiten het tellen van vacatures op Linkedin, wat toch niet hetzelfde is als externe posities).
:fill(white):strip_exif()/f/image/rshxU5PtJdwrwlTHkoMjoxrx.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/L7Ea7BtujzGx9YiMWvfYsfS8.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 06-10-2023 16:16 ]
Dat je eerder te weinig betaald kreeg betekent niet dat het niet kan in loondienst. Mijn laatste klant als freelancer betaalt me nu in loondienst 8300 bruto. Uiteraard exclusief pensioen en bonus. Freelance is nog steeds iets meer maar ik heb maar weinig inkomsten hoeven opgeven.ColeJ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Hier hetzelfde. Loondienst zat ik op 3200 netto. Nu zit ik bruto op 12-15k in de maand - tel uit je winst.
Freelance doe ik er nog steeds naast trouwens, dus dat is ook een sprookje. Nevenactiviteiten heb ik gewoon in mijn contract laten vastleggen. Ik sluit zeker niet uit dat ik over een jaartje ofzo weer fullfime ga freelancen maar voor het geld hoef je het echt niet per se te doen.
Tja
https://www.skipr.nl/nieu...strenge-wet-tegen-zzpers/
Werkinhoudelijke aansturing
“Van arbeid verrichten in dienst van een werkgever is sprake indien de arbeid wordt verricht onder werkinhoudelijke aansturing door de werkgever of de arbeid of de werknemer organisatorisch zijn ingebed in de organisatie van de werkgever”, staat in het concept-wetsvoorstel. De grens van 32,34 euro per uur stijgt in de toekomst mee met de procentuele toename van het minimumloon.
Eigen rekening en risico
Een uitzondering wordt gemaakt, aldus de concept memorie van toelichting, als een zzp’er voor “eigen rekening en risico” werkt. Dit moet wel het overheersende kenmerk zijn van een werkrelatie. “Om een arbeidsrelatie te kunnen kwalificeren als arbeidsovereenkomst, zal echter wel altijd onder meer sprake moeten zijn van werken in dienst van een ander.”
[ Voor 26% gewijzigd door Vorkie op 06-10-2023 16:52 ]
Hallo allemaal, ik zal proberen een voorbeeld te geven met wat verzonnen getallen om aan het eind een vraag te stellen
Laten we zeggen dat mijn salaris 6000 euro/maand is (laten we zeggen dat de week 40 uur is) bruto zonder vakantiegeld. Laten we aannemen dat ik in totaal 12000 euro kost aan mijn bedrijf vanwege de secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen AOV etc (ik weet niet welke andere kosten werkgever betaalt). Laten we zeggen dat ik aan het eind van de maand netto 4k overhoud.
Gegeven hetzelfde scenario, is de volgende bewering waar:
Als ik zou worden ingehuurd als freelancer en 12000 bruto zou krijgen en alles zou regelen zoals mijn bedrijf het heeft geregeld (secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen AOV etc), zou ik dan op de een of andere manier meer dan 4k+ netto overhouden?
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2023 16:08 ]
On top of that you are eligable to buy certain things with the company card, instead of your personal account. Which means that a 2000.- office chair will not take two weeks of work on a 4000 net salary, but will only take one weeks work on a 12000.- gross revenue after deduction of pension and other miscellaneous stuff.
PO richting 100, agile coach kan tussen de 90 en 125 zijn.YoNiE schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:27:
Hoi, ik onderzoek momenteel om na 15 jaar loondienst als ZZP IT consultant te starten in rollen als senior Product Owner/Product Manager, Scrum Master/Agile Coach.
*knip*Ascension schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:30:
@filicida wassup met de 2-talige posts. Voertaal is Nederlands en zo te lezen beheers je dat prima.
Ik ben pas begonnen met Nederlands leren dus eigenlijk ken ik de taal nog niet. Ooit is mijn bericht/post verwijderd omdat het alleen in het Engels was. Ik kreeg te horen dat het goed is als ik het zowel in het Nederlands als in het Engels heb, daarom schrijf ik in het Engels en vertaal het voorlopig naar het Nederlands.
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2023 16:09 ]
Voortbordurend hierop, weet iemand hoe het gesteld is met JVM opdrachten? Ik ben aan het verkennen of ik als ZZPer wil starten, met als grootste motivatie om zo regelmatig een andere werkplek te hebben.TommyGun schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Ik merk het ook qua Linux opdrachten.
Veel DevOps wel maar daar zit dan weer van alles bij waar ik niets mee heb (Azure, Oracle, en zo).
Maarja, dan moeten er wel genoeg opdrachten zijn. En de selectieprocedure is ook vaak lang las ik hier in het forum? Kan iemand me daar meer over vertellen?
Ja want in loondienst wil je werkgever er ook wat aan verdienen en dat hou je dan in je eigen zakfilicida schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:36:
*knip*
Hallo allemaal, ik zal proberen een voorbeeld te geven met wat verzonnen getallen om aan het eind een vraag te stellen![]()
Laten we zeggen dat mijn salaris 6000 euro/maand is (laten we zeggen dat de week 40 uur is) bruto zonder vakantiegeld. Laten we aannemen dat ik in totaal 12000 euro kost aan mijn bedrijf vanwege de secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen AOV etc (ik weet niet welke andere kosten werkgever betaalt). Laten we zeggen dat ik aan het eind van de maand netto 4k overhoud.
Gegeven hetzelfde scenario, is de volgende bewering waar:
Als ik zou worden ingehuurd als freelancer en 12000 bruto zou krijgen en alles zou regelen zoals mijn bedrijf het heeft geregeld (secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen AOV etc), zou ik dan op de een of andere manier meer dan 4k+ netto overhouden?
[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 07-10-2023 16:10 ]
Onder het kopje "relevante documenten" is met name "Memorie van toelichting" belangrijk. Het is van Gennip niet goed gelukt aangezien er maarliefst 95 pagina's nodig zijn om dit alles uit te leggen.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik de hoofdlijnen ziet het er voor het meerendeel niet rooskleurig uit.
Als deze wet wordt doorgezet dan zal de hoeveelheid opdrachten gigantisch afnemen, ook in de IT.
Veel ZZP'ers gaan er vrij makkelijk mee om: "laat eerst de belastingdienst maar eens kijken naar hun inhuur" of "dan huren we onszelf toch in via een BV'tje / eigen uitzendbureau", etc.
Veel van dit soort cases worden ontkracht, zie voor laatstgenoemde constructie de laatste alinea van hoofdstuk 3.8. De belastingdienst gaat er dan ook daadwerkelijk mensen uitgooien; dat geef ik je op een briefje.
Vervolgens halen velen aan dat in een dergelijk scenario "de economie" in elkaar zal vallen. Dat zal wel meevallen. Kijken hoe snel men in loondienst zal gaan als de buffer smelt als voor de zon en de hypotheek wel doorbetaald moet worden.
Ik ben tamelijk pessimistisch over de plannen van Gennip. Die wilt het meerendeel lekker op de loonlijst hebben!
Een veel succes nu Gen Z de arbeidsmarkt opkomt: die willen (en gaan) echt niet meer voor een paar rooitjes per maand aan de slag in deze sector.
In de komende weken/maanden zal er meer duidelijk worden, maar ik weet wel dat mijn stem zal gaan naar de partij die zich hard markt voor de ZZP'er. Vooralsnog lijkt dat enkel de VVD te zijn. Nooit eerder op gestemd, dit jaar waarschijnlijk wel.
Tevens kan ik iedereen aanraden te reageren op de consultatie (via de link) zodra dit rapport wat beter is geanalyseerd en goed onderbouwd kritiek heeft gekregen vanuit partijen als VZN.
verwijderdgotangclan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:27:
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden: https://www.internetconsu...atiesenrechtsvermoeden/b1
Onder het kopje "relevante documenten" is met name "Memorie van toelichting" belangrijk. Het is van Gennip niet goed gelukt aangezien er maarliefst 95 pagina's nodig zijn om dit alles uit te leggen.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik de hoofdlijnen ziet het er voor het meerendeel niet rooskleurig uit.
Als deze wet wordt doorgezet dan zal de hoeveelheid opdrachten gigantisch afnemen, ook in de IT.
Veel ZZP'ers gaan er vrij makkelijk mee om: "laat eerst de belastingdienst maar eens kijken naar hun inhuur" of "dan huren we onszelf toch in via een BV'tje / eigen uitzendbureau", etc.
Veel van dit soort cases worden ontkracht, zie voor laatstgenoemde constructie de laatste alinea van hoofdstuk 3.8. De belastingdienst gaat er dan ook daadwerkelijk mensen uitgooien; dat geef ik je op een briefje.
Vervolgens halen velen aan dat in een dergelijk scenario "de economie" in elkaar zal vallen. Dat zal wel meevallen. Kijken hoe snel men in loondienst zal gaan als de buffer smelt als voor de zon en de hypotheek wel doorbetaald moet worden.
Ik ben tamelijk pessimistisch over de plannen van Gennip. Die wilt het meerendeel lekker op de loonlijst hebben!
Een veel succes nu Gen Z de arbeidsmarkt opkomt: die willen (en gaan) echt niet meer voor een paar rooitjes per maand aan de slag in deze sector.
In de komende weken/maanden zal er meer duidelijk worden, maar ik weet wel dat mijn stem zal gaan naar de partij die zich hard markt voor de ZZP'er. Vooralsnog lijkt dat enkel de VVD te zijn. Nooit eerder op gestemd, dit jaar waarschijnlijk wel.
Tevens kan ik iedereen aanraden te reageren op de consultatie (via de link) zodra dit rapport wat beter is geanalyseerd en goed onderbouwd kritiek heeft gekregen vanuit partijen als VZN.
[ Voor 18% gewijzigd door boswei op 07-10-2023 09:39 ]
Volgens mij heb je dan slechts één deel van het wetsvoorstel gelezen. Er zijn nl. veel meer criteria die wijzen op ‘schijnzelfstandigheid’, waaronder het uiterst subjectieve criterium m.b.t. “inbedding”’boswei schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:22:
[...]
Ik vind het wetsvoorstel heel duidelijk en is het vooral gericht op de onderkant van de markt en het tegengaan van 'schijnzelfstandigheid'. Dat is de centrale term in het wetsvoorstel: "Als de werkende beperkte onderhandelingsmacht heeft of om andere redenen
te kwetsbaar is om een dienstverband op te eisen, is sprake van schijnzelfstandigheid." Daarbij is mijns inziens vooral een uurtarief onder een bepaalde minimum (iets van 32 euro per uur) het belangrijkste criterium om dit te beoordelen. Vanuit diverse perspectieven (sociaal, maatschappelijk) lijkt mij het juist goed dat er aan de onderkant van de arbeidsmarkt ingegrepen wordt, als vind ik 32 euro nog wel te hoog voor het minimum tarief.
Voor de gemiddelde ICT-er met een veel hoger uurtarief dan 32 euro per uur lijkt mij deze wetgeving geen probleem en ik zie ook niet waarom dit de arbeidsmarkt voor zelfstandige ICT-ers grootschalig zou veranderen.
In de huidige vorm gaat deze wetgeving ten minste het aanbod, de vorm, duur etc. van opdrachten flink doen veranderen. En niet per se in ons voordeel…
Laten we hopen op een controversieel verklaring.
Ik zal niet de enige zijn die de extra inkomsten terug stopt in de economie.gotangclan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:27:
Als ik kijk wat ik de laatste jaren aan verbeteringen aan oa mijn huis uit gegeven heb (allemaal inkomsten voor het MKB), no way dat ik dat van een loondienst-inkomen had kunnen betalen.
Pre-Covid ging ik elke week met vrouwlief uit eten, weer inkomen voor het MKB.
Dat zijn de typische dingen waarop bezuinigd wordt zodra het inkomen krapper wordt.
Ik ben niet de enige die serieus zit te denken over emigratie.
Als er een partij is die er niet is voor het MKB, is het de VVD. Ze zitten er voor het grootkapitaal.gotangclan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:27:
Alle verslechteringen van de laatste 15 jaar komen uit de koker van de VVD & het CDA.
[ Voor 24% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 09:52 ]
In dit voorstel zie ik toch ook een minimumtarief als criterium dat ver onder het ICT tarief ligt. Dit is volgens mij precies waar we altijd om gevraagd hebben; onderbetaalde freelancers beschermen en mensen met een hoger tarief met rust laten.Lycaon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:34:
[...]
Volgens mij heb je dan slechts één deel van het wetsvoorstel gelezen. Er zijn nl. veel meer criteria die wijzen op ‘schijnzelfstandigheid’, waaronder het uiterst subjectieve criterium m.b.t. “inbedding”’
In de huidige vorm gaat deze wetgeving ten minste het aanbod, de vorm, duur etc. van opdrachten flink doen veranderen. En niet per se in ons voordeel…![]()
Laten we hopen op een controversieel verklaring.
Dat is ook niet het probleem en mag er rustig in blijven.Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
In dit voorstel zie ik toch ook een minimumtarief als criterium dat ver onder het ICT tarief ligt. Dit is volgens mij precies waar we altijd om gevraagd hebben; onderbetaalde freelancers beschermen en mensen met een hoger tarief met rust laten.
Het is dat embed stukje dat het probleem is. Als ze nu een 2e tarief toe zouden voegen waarboven "whatever floats your boat" was, dan was het probleem opgelost.
Like 65+ per uur of zo.
Dan zou je 3 gevallen hebben:
1) Onder minimumtarief (huidige uitbuiting) => altijd loondienst
2) Tussen minimum en "maximum" => wordt streng gekeken, embedden niet toegestaan
3) Boven maximum => Doe wat je niet laten kan, je verdiend genoeg om voor jezelf te zorgen.
Wij vallen dan onder categorie 3.
[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 07-10-2023 10:04 ]
Een hoger tarief sluit je niet uit van de rest…Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
In dit voorstel zie ik toch ook een minimumtarief als criterium dat ver onder het ICT tarief ligt. Dit is volgens mij precies waar we altijd om gevraagd hebben; onderbetaalde freelancers beschermen en mensen met een hoger tarief met rust laten.
Lezen, mensen…
Casus 6: Een interim-manager laat zich inhuren om als manager te fungeren bij ziekte van een
manager die in loondienst is bij een werkgever. De interim-manager is zeer ervaren als manager
en kan daardoor snel inspringen. De interim-manager is personeelsverantwoordelijk voor ca. 25
FTE. De cultuur van het bedrijf is om managers relatief vrij te laten en autonoom te laten opereren
zolang productie op peil blijft, maar het bedrijf is nadrukkelijk wel bevoegd om aanwijzingen te
geven. De interim-manager houdt zich aan de organisatorische kaders die gelden en opereert
daarbinnen. De interim-manager heeft hiermee doorgaans 2 of 3 fulltime klussen per jaar voor
enkele maanden per opdracht.
Op basis van de informatie:
- Er is enigszins sprake zijn van ‘werkinhoudelijke aansturing’ (ondanks de vrijheid die de
interim-manager krijgt, zijn anderen wel bevoegd om aanwijzingen en instructies te
geven).
- Er is nadrukkelijk sprake van organisatorische inbedding (structureel werk, want de
activiteiten worden normaal ook uitgevoerd, het is een kernactiviteit, ze worden zij-aan-zij
uitgevoerd met managers die in loondienst zijn en er is sprake van een organisatorisch
kader waar de manager zich aan heeft te houden)
- Er is gering sprake van werken voor eigen rekening en risico (de risico’s liggen bij de
opdrachtgever, er is geen sprake van unieke kennis die niet structureel aanwezig is in de
organisatie, de werkende is (naar buiten toe) ook niet herkenbaar als zelfstandig
werkende). Wel gaat het om een opdracht van relatief kortere duur (afgezet tegen de
gebruikelijke termijn van een management functie).
Conclusie: De mate van werkinhoudelijke aansturing en inbedding in de organisatie weegt duidelijk
zwaarder dan de mate van werken voor eigen rekening en risico. Er is sprake van een
arbeidsovereenkomst
Casus 9: Opdrachtnemer laat zich inhuren om als HR specialist een rapport op te stellen i.v.m. een
aanstaande reorganisatie, waarbij de kosten van een afdeling moeten worden beperkt.
Opdrachtnemer is geheel vrij om te bepalen hoe dit rapport tot stand komt zolang dit maar voldoet
aan de randvoorwaarden die door opdrachtgever zijn geschetst in de opdracht. Er wordt hiervoor
een overeenkomst van opdracht gesloten van 16 uur per week voor een periode van 6 maanden.
Na afronding van een succesvolle reorganisatie is de klus afgerond.
Na 5 maanden wordt één van de parttime HR medewerkers (20 uur per week) van opdrachtgever
langdurig ziek. Opdrachtgever verzoekt opdrachtnemer om de werkzaamheden van de zieke
medewerker over te nemen. Deze aanvullende werkzaamheden bestaan voornamelijk uit
verzuimregistratie en het bijwonen en vastleggen van arbeidsvoorwaardengesprekken in
afstemming met het hoofd HR. Opdrachtnemer neemt deze werkzaamheden voor 12 maanden over
en werkt daarbij onder dezelfde voorwaarden en binnen hetzelfde team als de zieke medewerker.
Op basis van de informatie:
- Bij de eerste opdracht is er geen sprake van ‘werkinhoudelijke aansturing’ (de
werkgevende heeft niet mogelijkheid om instructies te geven en kan het werk inhoudelijk
bijsturen er is een resultaatsverplichting)
- Bij de eerste opdracht is geen sprake van organisatorische inbedding (geen kernactiviteit,
geen interne regels, geen afgesproken tijden)
- Bij deze eerste opdracht zijn er onvoldoende elementen van ‘werkinhoudelijke aansturing’
en ‘organisatorische inbedding’ om een arbeidsovereenkomst aan te nemen.
- Bij de tweede opdracht inzake het overnemen van de werkzaamheden van de zieke
werknemer is er sprake van ‘werkinhoudelijke aansturing’ (werkzaamheden worden in
afstemming met het hoofd HR uitgevoerd) en van organisatorische inbedding (structureel
werk want de activiteiten worden normaal ook uitgevoerd, het is een kernactiviteit, ze
worden zij aan zij verricht).
- Bij het overnemen van de werkzaamheden van de zieke werknemer is geen sprake van
werken voor eigen rekening en risico (de risico’s liggen bij de opdrachtgever, er is geen
sprake van specifieke kennis die niet structureel aanwezig is binnen de organisatie en de
werkende is niet herkenbaar als zelfstandig werkende, ook niet voor beperkte duur en
omvang: opdracht van korte duur).
Conclusie 1: Bij de eerste opdracht is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst.
Conclusie 2: Door het overnemen van de werkzaamheden van de zieke werknemer ontstaat er voor
dit deel van de werkzaamheden een arbeidsovereenkomst.