Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:29:
Aan het eind van het jaar wil ik een BTW correctie gaan invoeren. Ik rij namelijk zakelijk in mijn privé auto dus ik mag (met een sluitende km administratie) het zakelijke deel van de BTW terugvorderen.
In principe is het natuurlijk andersom, je geeft de BTW gewoon op als voorheffing en de correctie is voor het prive gebruik.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
Woy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

In principe is het natuurlijk andersom, je geeft de BTW gewoon op als voorheffing en de correctie is voor het prive gebruik.
Ja alleen kan het zijn dat het percentage prive/zakelijk veranderd in de loop van de tijd en dat je alsnog in Q4 een correctie moet gaan doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34

Crazy D

I think we should take a look.

ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ja alleen kan het zijn dat het percentage prive/zakelijk veranderd in de loop van de tijd en dat je alsnog in Q4 een correctie moet gaan doorvoeren.
Je boekt de BTW gewoon als normaal. En einde jaar weet je de werkelijke verhouding en corrigeer je. Je gaat niet per bonnetje splitsen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:29:
Vervolgens wil ik ook een BTW correctie doen op het privé gebruik van mijn elektrische fiets welke ik zakelijk heb gekocht en bijtelling voor betaal. Hoe ik dit moet bepalen vind ik nog steeds een raadsel, ik ga dat echt niet allemaal bijhouden hoor.
Tjah, dan vraag je geen BTW terug over je fiets. Wel de lusten, niet de lasten?
Bij auto's kun je 1,5/2,7% van de cataloguswaarde boeken als correctie prive gebruik maar kan zo snel niet vinden of zoiets ook bij fietsen kan. Ik gok van niet. Dus wordt het bijhouden, of onderbouwd een realistische inschatting doen. Of niet terugvorderen dus.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Tjah, dan vraag je geen BTW terug over je fiets. Wel de lusten, niet de lasten?
Bij auto's kun je 1,5/2,7% van de cataloguswaarde boeken als correctie prive gebruik maar kan zo snel niet vinden of zoiets ook bij fietsen kan. Ik gok van niet. Dus wordt het bijhouden, of onderbouwd een realistische inschatting doen. Of niet terugvorderen dus.
Dat kan inderdaad bij een fiets niet. Ben benieuwd hoe andere ZZP'ers dit doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Exact zoals @Crazy D zegt, je boekt gewoon alle bonnetjes. Aan het eind van het jaar tel je alle BTW op en vermenigvuldig je dat met het percentage prive gebruik. Dat gedeelte vul je in Q4 in als correctie prive gebruik. Q1 t/m Q3 hoef je niks met het prive gebruik te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Je boekt de BTW gewoon als normaal. En einde jaar weet je de werkelijke verhouding en corrigeer je. Je gaat niet per bonnetje splitsen.
Dat is misschien nog wel een optie. Maar dan vorder ik eigenlijk ieder kwartaal teveel BTW want ik gebruik de auto maar 40% zakelijk ofzo. Eigenlijk heb ik dan altijd een "gratis" financiering van de fiscus? Alsnog moet je het dan wel separaat gaan bijhouden want je boekt de facturen niet in je boekhouding, je vordert alleen de BTW. Dus in weer in Excel bijhouden en deze Excel aan je BTW aangifte hangen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Dat kan inderdaad bij een fiets niet. Ben benieuwd hoe andere ZZP'ers dit doen :)
Ik neem aan dat je een KM teller op je fiets hebt. Als je dan gewoon of je zakelijke KM's ofwel je prive KM's bijhoudt, dan weet je aan het eind van het jaar de verhouding. ( Eindstand - Beginstand opnemen natuurlijk )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Uiteindelijk toch maar gewoon een herinnering gestuurd en stond binnen een uur op mijn rekening. Toch gek dat een bedrijf met miljoenen omzet per maand herinnert moet worden aan facturen betalen. Eind van de maand is de laatste, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Woy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Ik neem aan dat je een KM teller op je fiets hebt. Als je dan gewoon of je zakelijke KM's ofwel je prive KM's bijhoudt, dan weet je aan het eind van het jaar de verhouding. ( Eindstand - Beginstand opnemen natuurlijk )
Ik ga inderdaad maar bijhouden met welk vervoersmiddel ik naar de opdrachtgever ben gegaan :). Blijft wel vaag voor mijn gevoel om alle BTW te vorderen en aan het eind van het jaar een correctie te doen. Dan heb ik eigenlijk altijd "gratis" geld van de fiscus op mijn rekening staan omdat ik nu al weet dat ik minstens de helft moet corrigeren. Hoe boek je die facturen in dan? Want de kosten wil je niet boeken, alleen de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56
Karp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:57:
Over DBA gesproken, hebben jullie dit gezien?

[...]

Staat nu in bijna alle opdrachten van de belastingdienst die ik zie. Volgens mij willen ze van hun zzp'ers en dba-risico af!
(Al valt dit toch ook op te lossen als je een BV opzet?)
Staat wel bij minder geschikt. Nemen ze geen ZZP'ers meer aan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 10:24
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Ik ga inderdaad maar bijhouden met welk vervoersmiddel ik naar de opdrachtgever ben gegaan :). Blijft wel vaag voor mijn gevoel om alle BTW te vorderen en aan het eind van het jaar een correctie te doen. Dan heb ik eigenlijk altijd "gratis" geld van de fiscus op mijn rekening staan omdat ik nu al weet dat ik minstens de helft moet corrigeren. Hoe boek je die facturen in dan? Want de kosten wil je niet boeken, alleen de BTW.
Ik heb het met mijn boekhouder indertijd besproken, en zijn ervaring was dat vrijwel iedereen het uiteindelijk laat zitten. Je krijgt erg veel administratie erbij om er aan het einde achter te komen dat je maar een paar euro eraan overhoudt.

De meeste mensen die genoeg zakelijke km's maken om die administratie rendabel te maken kiezen er vaak voor om de auto dan volledig op de zaak te zetten en de bijtelling te pakken omdat de omslagpunten hiervoor erg dicht bij elkaar liggen en het erg veel administratie scheelt als je geen ritregistratie hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Remcoder schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb het met mijn boekhouder indertijd besproken, en zijn ervaring was dat vrijwel iedereen het uiteindelijk laat zitten. Je krijgt erg veel administratie erbij om er aan het einde achter te komen dat je maar een paar euro eraan overhoudt.

De meeste mensen die genoeg zakelijke km's maken om die administratie rendabel te maken kiezen er vaak voor om de auto dan volledig op de zaak te zetten en de bijtelling te pakken omdat de omslagpunten hiervoor erg dicht bij elkaar liggen en het erg veel administratie scheelt als je geen ritregistratie hoeft te doen.
Heel officieel heb je ook maar KIA aftrek op het zakelijke deel van bijvoorbeeld de fiets. Ik neem aan dat je dan verplicht bent om een KM administratie bij te houden? Hoe kun je dat anders aantonen? Waarbij voor de BTW woonwerk verkeer ook nog als privé word beschouwd. Naja mijn woonwerk "verkeer" is feitelijk een verdieping naar beneden lopen. Dan zit ik op mijn werkplek en ga ik vanaf daar naar de opdrachtgever :+

Man man man _O-

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik (in dit geval de fiets EN de auto) een KM registratie moet gaan bijhouden. Als ik met de auto ga (privé auto) mag ik wel 21ct reiskosten boeken en met de fiets mag dat niet want deze is zakelijk. Ik moet dus ook nog bijhouden met welk vervoersmiddel ik naar mijn opdrachtgever ga.

Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk met de fiets naar de opdrachtgever zodat het zakelijke deel van de kilometers groot is. Hierdoor is het percentage zakelijk hoog waardoor ik op dat percentage BTW aftrek krijg en ook KIA aftrek. Maar, dan kan ik geen 21ct boeken omdat ik niet met de privé auto ben. Als de fiets privé niet zoveel wordt gebruikt dan hoef ik natuurlijk ook niet zovaak naar de opdrachtgever met de fiets om zakelijke percentage omhoog te krikken.

EDIT: En hoe doe je dat in de loop der jaren? In jaar 1 heb je alle BTW gevorderd maar in jaar 4 staat de fiets ook nog steeds op de balans (met restwaarde en boekwaarde 0 want willekeurig afschrijven in jaar 1). Moet ik dan in jaar 4 nog steeds een BTW correctie privegebruik gaan invoeren op een BTW bedrag dat ik 4 jaar geleden heb gevorderd? En waarom moet ik eigenlijk een correctie doen, ik betaal toch bijtelling voor het privegebruik?

[ Voor 46% gewijzigd door ColeJ op 03-10-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier gisteren begonnen met m'n eerste freelance klus, 1x per week op kantoor bij m'n klant, 3-4 dagen per week lekker werken op een co-workspace in Rotterdam! Ben toch benieuwd waar iedereen hier werkt :

Poll: Waar werk jij meestal?
Thuis
Bij de klant
Coworkspace / gedeeld kantoor
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406002&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 17:42
DennusB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:46:
Hier gisteren begonnen met m'n eerste freelance klus, 1x per week op kantoor bij m'n klant, 3-4 dagen per week lekker werken op een co-workspace in Rotterdam! Ben toch benieuwd waar iedereen hier werkt :

Thuis
Bij de klant
Tussenstand:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOqmIgVXw4u8HOOfxLGRzzkUClQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OTSqe3RuKC1a2S9l9qAQ6nRl.png?f=user_large
Thuis ff stemmen denk ik :+

Maare, is "meestal" is letterlijk in deze?

Ik heb 1 klant van 1 dag/week, waar ik bijna altijd op kantoor ben.
De andere klant van 4 dagen/week ben ik maar 1 dag op kantoor, en dus 3 dagen thuis.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
DennusB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:46:

Thuis
Bij de klant
Tussenstand:
[Afbeelding]
Deze site draait geen https, hoe wordt mijn stemgeheim nu gegarandeerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zijn hier trouwens meer mensen die SharePeople hebben en zich nogal verbazen over hoe erg de donaties omhoog gegaan zijn het afgelopen jaar, zowel in frequentie als hoeveelheid? Ze rapporteren in mijn geval nu nog steeds 35 euro gemiddeld per maand, maar als je naar het gemiddelde van dit jaar krijgt, is het gemiddelde gewoon boven de 70 euro. De eerste 2 jaar waren het gemiddelde 24 per maand.

We krijgen best een hoop informatie via de mail, maar niks wat hier op ingaat. Iemand een idee wat er aan de hand is?

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Laatst online: 03-10 17:11
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:46:
Zijn hier trouwens meer mensen die SharePeople hebben en zich nogal verbazen over hoe erg de donaties omhoog gegaan zijn het afgelopen jaar, zowel in frequentie als hoeveelheid? Ze rapporteren in mijn geval nu nog steeds 35 euro gemiddeld per maand, maar als je naar het gemiddelde van dit jaar krijgt, is het gemiddelde gewoon boven de 70 euro. De eerste 2 jaar waren het gemiddelde 24 per maand.

We krijgen best een hoop informatie via de mail, maar niks wat hier op ingaat. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Gemiddeld 17,74 sinds maart 2022, dus nee ik herken dit niet

[ Voor 0% gewijzigd door Schmitzel op 03-10-2023 13:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 15:54

Geld ook voor het Tulpenfonds. Drie jaar geleden 30 euro donatie, inmiddels altijd 60+. Ik weet ook niet waar dat mee te maken heeft. Ik zou denken; hoe meer leden hoe minder (procentueel) zieken je moet uitkeren. Dus hoe lager het maandbedrag per lid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:57

Ik merk hetzelfde. 2 jaar geleden lag de donatie ronde de 35 a 40 euro (3000/maand groep) Nu elke maand 70 euro.
Kan een aantal redenen hebben maar daar is inderdaad geen communicatie over.

- Meer mensen ziek
- Minder mensen in de groep
- Fraude (stijging onterechte ziekmeldingen voor gratis geld)

Wat zal het zijn??

[ Voor 5% gewijzigd door Kawa op 03-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Kawa schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:51:
Ik merk hetzelfde. Kan een aantal redenen hebben maar daar is inderdaad geen communicatie over.
Ja dat gebrek aan communicatie stoort me een beetje, want toen ik destijds de keuze maakte voor SharePeople was dat ook op basis van het gemiddelde dat ze meldden op de site. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat de 'pot' waar ik in zit voor een deel gebruikt wordt/is voor SharePeople Lang, waar ik zelf niet inzit.

Een keer een uitschieter prima, maar als je gemiddelde opeens 3 keer zo hoog ligt, dan mag je daar best even wat over communiceren. Want het begint nu aantrekkelijk te worden om maar 'gewoon' voor een AOV te gaan ipv SharePeople + uitgestelde AOV.

Edit: Okay, ze hebben gewoon stilletjes de site aangepast: https://www.sharepeople.nl/sharepeople-kort/

Als je nu klikt op 3000 per maand (waar ik op zit) dan staat daar gewoon dat het gemiddelde 69 euro per maand is. Dat was toen ik in 2019 begon dus 25 ofzo. Dus ze hebben gewoon stilletjes aangepast. Krijg hier nogal een "ick" gevoel bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 03-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Ja dat gebrek aan communicatie stoort me een beetje, want toen ik destijds de keuze maakte voor SharePeople was dat ook op basis van het gemiddelde dat ze meldden op de site. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat de 'pot' waar ik in zit voor een deel gebruikt wordt/is voor SharePeople Lang, waar ik zelf niet inzit.

Een keer een uitschieter prima, maar als je gemiddelde opeens 3 keer zo hoog ligt, dan mag je daar best even wat over communiceren. Want het begint nu aantrekkelijk te worden om maar 'gewoon' voor een AOV te gaan ipv SharePeople + uitgestelde AOV.

Edit: Okay, ze hebben gewoon stilletjes te site aangepast: https://www.sharepeople.nl/sharepeople-kort/

Als je nu klikt op 3000 per maand (waar ik op zit) dan staat daar gewoon dat het gemiddelde 69 euro per maand is. Dat was toen ik in 2019 begon dus 25 ofzo. Dus ze hebben gewoon stilletjes aangepast. Krijg hier nogal een "ick" gevoel bij.
Ik zit het ook net te bekijken. Het is dus geen uitschieter, maar 'het nieuwe normaal'. Zelf denk ik er al een tijdje aan om het bedrag te verlagen dat ik als vergoeding krijg of zelfs uit te stappen. Ze keren ook uit in verhouding van arbeidsongeschiktheid. Ben je 'maar' 50% arbeidsongeschikt, dan krijg je dus ook maar de helft aan donaties. Ik zit in de 3k groep dus komt neer op 1500 euro. Dat vang ik dan wel op uit m'n buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 16:13

Het viel mij ook op - het bedrag per donatie is hoger - maar toch is er af en toe een maand dat je wordt overgeslagen, waardoor het gemiddelde per maand lager blijft.

Maar evengoed een opvallende trend waardoor ik toch twijfel hoe voordelig het eigenlijk allemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
jape14 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:22:
Het viel mij ook op - het bedrag per donatie is hoger - maar toch is er af en toe een maand dat je wordt overgeslagen, waardoor het gemiddelde per maand lager blijft.
Volgens de site is dit dus het nieuwe gemiddelde. In mijn geval dus 69 euro per maand. Gezien de donaties van het afgelopen jaar, die eignelijk allemaal 70 euro of meer zijn, zal dat gemiddelde ook wel weer omhoog bijgesteld gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:01

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Volgens de site is dit dus het nieuwe gemiddelde. In mijn geval dus 69 euro per maand. Gezien de donaties van het afgelopen jaar, die eignelijk allemaal 70 euro of meer zijn, zal dat gemiddelde ook wel weer omhoog bijgesteld gaan worden.
Inderdaad, de stijgende lijn viel mij eind vorig jaar al op. Eerst een aankondiging dat het me vast was opgevallen dat de donaties hoger waren, maar dat ze minder vaak kwamen. Over tijd ging de frequentie gewoon weer omhoog maar het bedrag niet omlaag. Voor mij was het niet voordelig meer icm een uitgestelde AOV dus heb ik Sharepeople maar opgezegd. Ik weet niet was er veranderd is maar er gaat ergens iets niet goed daar.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Eigenlijk als je het vergelijkt met de kosten voor een AOV slaat het nergens meer op. AOV kost misschien het 3-voudige op jaarbasis, maar heb je dan tot je pensioenleeftijd. Sharepeople is voor maar 21 maanden. (2 jaar - eerste 3 maanden waarin je geen donatie ontvangt) :o

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
Heb maar een mailtje gestuurd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Laat het hier wel weten of ze met een antwoord komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kawa schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:50:
Eigenlijk als je het vergelijkt met de kosten voor een AOV slaat het nergens meer op. AOV kost misschien het 3-voudige op jaarbasis, maar heb je dan tot je pensioenleeftijd. Sharepeople is voor maar 21 maanden. (2 jaar - eerste 3 maanden waarin je geen donatie ontvangt) :o
Ja dat is ook het punt dat ik gemaakt heb in de mail die ik zojuist gestuurd hebt. De combinatie van SharePeople en een uitgestelde AOV (ik val niet onder SharePeople lang, ze hebben heel veel suffe uitsluitingen, o.a. over je BMI, en de manier waarop geeft me nogal de 'ick') was tot voor kort rendabel. Nu eigenlijk niet meer, die winst van het uitstellen van je AOV voor 2 jaar is geen 70 euro per maand netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:49:
Inderdaad, de stijgende lijn viel mij eind vorig jaar al op. Eerst een aankondiging dat het me vast was opgevallen dat de donaties hoger waren, maar dat ze minder vaak kwamen.
Ja, dat was wel echt gelul... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-10 16:10
dit is specifiek voor Belgische zelfstandigen met vennootschap wat betreft optimalisaties:
ik heb dit nog niet voorgelegd aan boekhouder omdat ik momenteel nog EMZ heb, maar ik ben wel benieuwd of jullie dit kennen en er gebruik van maken of niet...
Ik zie hier regelmatig wel de andere optimalisaties passeren (dividend, vvpr bis, liquidatiereserve), maar "aandelenopties aan bedrijfsleider" nog niet zien passeren
Ik ben van plan om binnenkort EMZ om te zetten naar vennootschap, dit lijkt me toch wel heel interessant om hier direct mee van start te gaan, of mis ik nog iets?

bron: https://qvh.webinargeek.c...9c31bbb07c193aab7ca0db64/
(toegestuurd gekregen van die Thomas via Linkedin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Maar je moet de BTW verrekenen op jaarbasis.

Hoe je dat boekt verschilt per pakket, in e-boekhouden kun je als 'kostensoort' prive opgeven, dan wordt de BTW wel gepakt maar de kosten zelf gaan via prive (en verlagen dus niet je winst).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Maar je moet de BTW verrekenen op jaarbasis.

Hoe je dat boekt verschilt per pakket, in e-boekhouden kun je als 'kostensoort' prive opgeven, dan wordt de BTW wel gepakt maar de kosten zelf gaan via prive (en verlagen dus niet je winst).
Hoe bedoel je kostensoort prive? Ik gebruik namelijk e-boekhouden maar ken deze mogelijkheid niet. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik boek op prive storting/opname maar dan gaat het ook de kosten in. Dan krijg ik feitelijk de volgende journaalpost:

kosten
aan prive

Maar ik wil de kosten dus niet boeken omdat de kosten niet zakelijk zijn. Alleen het zakelijke deel van de BTW is te vorderen, de kosten niet. Ik moet dan toch een seperate administratie bijhouden om te kijken hoeveel kosten ik heb gemaakt en hoeveel BTW daarvan zakelijk is?

[ Voor 17% gewijzigd door ColeJ op 03-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

EDIT: En hoe doe je dat in de loop der jaren? In jaar 1 heb je alle BTW gevorderd maar in jaar 4 staat de fiets ook nog steeds op de balans (met restwaarde en boekwaarde 0 want willekeurig afschrijven in jaar 1). Moet ik dan in jaar 4 nog steeds een BTW correctie privegebruik gaan invoeren op een BTW bedrag dat ik 4 jaar geleden heb gevorderd?
Nog even op bovenstaande: op de website van de Belastingdienst staat het volgende:

Geen correctie in latere jaren
De aftrek van btw zoals u die aan het eind van het jaar hebt vastgesteld is definitief. Verandert u het gebruik na het jaar van ingebruikname? Dan leidt dit niet tot een correctie van de afgetrokken btw.

Oftewel, als ik nu in oktober een fiets koop en deze zakelijk gebruik t/m eind december heb ik een heel hoog zakelijk/prive percentage. Dit houdt in dat ik heel veel BTW kan vorderen. Of ik vervolgens in de resterende 4 jaar de fiets nog zakelijk gebruik maakt eigenlijk niet uit voor de BTW :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
[...]

In de meeste gevallen ben je maar tijdelijk arbeidsongeschikt. De meeste kosten maken ze dus voor die groep. Dat verklaart dus waarom SharePeople relatief duur lijkt.

Ik heb me al eerder verbaast over dat bedrag. Ik zit inderdaad ook rond de 70 euro per maand aan donaties, maar ik heb geen zin om me in alternatieven te gaan verdiepen. Knab biedt het tegenwoordig ook aan, maar de uitvoering is volgens mij aan SharePeople uitbesteed.

Er zullen nog mensen met long covid zijn en meer gevallen van mentale problemen tegenwoordig. Dat is de laatste jaren wel flink gestegen.

Zelf sparen is mogelijk, aangezien je waarschijnlijk hooguit 1x tijdelijk arbeidsongeschikt bent. Maar met een uitkering van 3K/maand loopt dat wel snel op. En waarschijnlijk ga je voor zorgkosten dan ook een hoop uitgeven.

Btw: SharePeople Lang vind ik zo'n onduidelijk verhaal, dat ik daar echt niet aan begin. Net als die aandelen die ze uitgeven; waarom zou je aandelen willen hebben in een bedrijf zonder winstoogmerk?

[ Voor 7% gewijzigd door kwaazaar op 03-10-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:56:
Heb maar een mailtje gestuurd:

***members only***

Laat het hier wel weten of ze met een antwoord komen :)
Laats hier ook. Donatieverzoek van 70 euro.

Afgelopen maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgb7u2AnqRj1O_IgdrTxqh3TUHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ewsLbPSIctrZkgiUaOlJ1rWq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 18:24
[...]

AOV mag je ook nog aftrekken in de aangifte, en sharedpeople is netto geld, dus kruipt best naar elkaar toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
ybos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

AOV mag je ook nog aftrekken in de aangifte, en sharedpeople is netto geld, dus kruipt best naar elkaar toe dan.
Idd dat ook nog een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Hoe bedoel je kostensoort prive? Ik gebruik namelijk e-boekhouden maar ken deze mogelijkheid niet. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik boek op prive storting/opname maar dan gaat het ook de kosten in. Dan krijg ik feitelijk de volgende journaalpost:

kosten
aan prive

Maar ik wil de kosten dus niet boeken omdat de kosten niet zakelijk zijn. Alleen het zakelijke deel van de BTW is te vorderen, de kosten niet. Ik moet dan toch een seperate administratie bijhouden om te kijken hoeveel kosten ik heb gemaakt en hoeveel BTW daarvan zakelijk is?
Je kunt als kostensoort opgeven "Prive opname". In plaats van de reguliere kostensoorten. Je krijgt dus
Prive
Aan Bank

(banksaldo verlaagt, je prive opnames verhoogt)

en de btw boeking los.

Dat is volgens mij hoe het zou moeten. Maar goed, je zou support even kunnen mailen of dat goed gaat.

Je moet inderdaad ergens gaat bijhouden wat je prive vs. zakelijk verbruik is geweest, voor de correctie in Q4.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Het is ook nog eens een heel ander product. Twee jaar zonder inkomen kan ik zelf wel voorzien (met kiespijn), tot mijn pensioen red ik niet. Gelukkig hard aan het werk om die pensioendatum naar voren te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
kwaazaar schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:59:
Btw: SharePeople Lang vind ik zo'n onduidelijk verhaal, dat ik daar echt niet aan begin.
Ik vind het ook een beetje dubieus. Het is niet echt veel goedkoper dan een AOV en ze hebben behoorlijk wat uitsluitingen. Je mag bijvoorbeeld alleen met een "gezond BMI" meedoen bijvoorbeeld, maar als je eerst hierboven zat en dan afgevallen bent, mag je nog steeds niet meedoen. Als iemand die sinds Corona daarboven zit en graag weer af wil vallen, vind ik dat eigenlijk enorm onsympathiek.

Ze zeggen ook dat als je meedoet en dan later blijkt dat je 'gelogen' hebt, dat je dan geen vergoeding krijgt. Okay, wat nu als je kwa gewicht na afsluiten boven die BMI limiet komt? Ik ben vast niet de enige die over de jaren nogal wat geschommeld heeft.

Natuurlijk is m'n lardass vooral m'n eigen verantwoordelijkheid, maargoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Ik vind het ook een beetje dubieus. Het is niet echt veel goedkoper dan een AOV en ze hebben behoorlijk wat uitsluitingen. Je mag bijvoorbeeld alleen met een "gezond BMI" meedoen bijvoorbeeld, maar als je eerst hierboven zat en dan afgevallen bent, mag je nog steeds niet meedoen. Als iemand die sinds Corona daarboven zit en graag weer af wil vallen, vind ik dat eigenlijk enorm onsympathiek.

Ze zeggen ook dat als je meedoet en dan later blijkt dat je 'gelogen' hebt, dat je dan geen vergoeding krijgt. Okay, wat nu als je kwa gewicht na afsluiten boven die BMI limiet komt? Ik ben vast niet de enige die over de jaren nogal wat geschommeld heeft.

Dat is bij een AOV niet anders. Ga maar eens een AOV afsluiten met een te hoge BMI - premie is direct veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Je kunt als kostensoort opgeven "Prive opname". In plaats van de reguliere kostensoorten. Je krijgt dus
Prive
Aan Bank

(banksaldo verlaagt, je prive opnames verhoogt)

en de btw boeking los.

Dat is volgens mij hoe het zou moeten. Maar goed, je zou support even kunnen mailen of dat goed gaat.

Je moet inderdaad ergens gaat bijhouden wat je prive vs. zakelijk verbruik is geweest, voor de correctie in Q4.
Een snelle inschatting geeft dat 30% van mijn kilometers zakelijk zijn. Ik weet niet of ik zin heb in al die rompslomp :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:23
[...]

Een AOV is ook niet bepaald goedkoper geworden in de afgelopen jaren.. Dus het loont ook zeker om daar weer eens het net op te halen en de vergelijking opnieuw te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Laatst online: 19:56
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is bij een AOV niet anders. Ga maar eens een AOV afsluiten met een te hoge BMI - premie is direct veel hoger.
Toevallig vorig jaar gedaan. BMI was bij mij te hoog en kon de AOV zonder extra uitsluitingen gewoon aanvragen en werd na een kleine gezondsheidscheck geaccepteerd.

Dit jaar wel afgevallen, zodat die nu weer goed is :o

[ Voor 6% gewijzigd door Alive11 op 03-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
[...]

Je mag bijvoorbeeld alleen met een "gezond BMI" meedoen bijvoorbeeld, maar als je eerst hierboven zat en dan afgevallen bent, mag je nog steeds niet meedoen.
BMI is toch ook een hele slechte graadmeter.... ik train 5 dagen in de week met best wat krachtsport en hardlopen, mijn BMI zit net onder de 25.... ben ik dan ongezond op basis van een BMI score?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
coldasice schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

BMI is toch ook een hele slechte graadmeter.... ik train 5 dagen in de week met best wat krachtsport en hardlopen, mijn BMI zit net onder de 25.... ben ik dan ongezond op basis van een BMI score?
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10 14:24
[...]

Arnold Schwarzenegger heeft zwaar overgewicht volgens BMI :+ 8)7
Waardeloze graadmeter is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
JEightyFive schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Arnold Schwarzenegger heeft zwaar overgewicht volgens BMI :+ 8)7
Waardeloze graadmeter is het.
Dat is het ook. BMI zegt geen zak.
Vetpercentage wel, maar dan heb je wel een weegschaal met 2 of 3-punts meting nodig.
Puur op mijn massa/bmi zou je zeggen dat ik heel dik ben. Weegschaal is het daar niet mee eens.
66% van mijn massa is spieren.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 03-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:02:
Hoger is wat anders dan uitsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Heb een reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Die laatste alinea vind ik nogal raar, over een 'belofte'. Je biedt gewoon een verzekeringsproduct aan. Basta.

De eerste paar geven wel wat inzicht in dat het percentage gestegen is, maar het geeft geen verklaring. Ik vind alleen dat ze wel een soort van hint lijken te geven: " We bestonden toen nog niet zo lang en iedere deelnemer die zich toen aanmeldde was natuurlijk ook 100% arbeidsgeschikt."

Ze zijn nu bezig met een soort eigen arbo dienst omdat ze niet tevreden waren over die ze eerst gebruikten.

Ik krijg sterk het idee dat er gewoon misbruik van gemaakt wordt en ze niet goed weten wat ze hier mee moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja, ik heb een tijdje terug voor het hypotheekgebeuren twee keer een 'scan' moeten laten doen waar ze alles doormeten enzo. Afgezien van dat ik wat te zwaar ben, ben ik verder gewoon gezond. Da's een beetje wat ik verwacht van een dergelijk product; dat er naar je algehele gezondheid gekeken wordt. Ze kijken bijvoorbeeld wel naar of je rookt, maar niet wat je aan alcohol drinkt. Vind het een beetje willekeurig.

Niet een groot issue verder, maar ik vind de manier van denken nogal onsympathiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Okay, dit vind ik ook wel bijzonder: ik wilde even checken waar die grens dan precies ligt, dus ik wilde die rekentool nog eens invullen. Dat kan niet meer, ik kom nu sowieso niet meer in aanmerking voor Lang omdat ik m'n eigen gegevens al ingevuld heb.

Dat betekent dat ze dit opslaan en ik denk dat dat echt helemaal niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:07:
Een AOV is ook niet bepaald goedkoper geworden in de afgelopen jaren.. Dus het loont ook zeker om daar weer eens het net op te halen en de vergelijking opnieuw te maken :)
Ja ik moet binnenkort maar ff gaan kijken wat 't me kost om 'alles' via m'n gewone AOV af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 21:15
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:55:
De eerste paar geven wel wat inzicht in dat het percentage gestegen is, maar het geeft geen verklaring. Ik vind alleen dat ze wel een soort van hint lijken te geven: " We bestonden toen nog niet zo lang en iedere deelnemer die zich toen aanmeldde was natuurlijk ook 100% arbeidsgeschikt."

Ze zijn nu bezig met een soort eigen arbo dienst omdat ze niet tevreden waren over die ze eerst gebruikten.

Ik krijg sterk het idee dat er gewoon misbruik van gemaakt wordt en ze niet goed weten wat ze hier mee moeten.
Landelijk ligt dit percentage rond de 7% dus ik zou niet direct springen naar een vermoeden van misbruik.
Op zich is hun verklaring dat het percentage zich zal 'resetten' naar een normaalwaarde wel logisch natuurlijk, naarmate de tijd vordert. Vermoedelijk is dat ook precies waarom zij destijds 6% hebben geroepen, ze konden natuurlijk voorspellen dat dit ging gebeuren.

Je kan je met dat inzicht natuurlijk afvragen of je verder wil deelnemen, maar dat is heel persoonlijk voor ieder z'n financiele situatie en risico tolerantie.

Maar goed dat je dit uitzoekt, het was mij ook al opgevallen alleen ik had nog geen tijd om er achteraan te gaan. Ik snap ook wel dat zij niet zelf proactief hierover gaan mailen, want dan gaan natuurlijk meer deelnemers zich de vraag stellen of dit nog wel voordelig is.

Eigenlijk zouden we om de paar jaar weer een nieuwe Sharepeople-achtige aanbieder nodig hebben, zodat je naar de nieuwe aanbieder kan overstappen zodra het ziektepercentage daar zich normaliseert, en je zo tot je AOW (of tot je ziek wordt) een lage premie betaalt.
Maar dit illustreert gelijk een van de problemen met dit soort producten en waarom je dit eigenlijk gewoon collectief moet regelen voor alle werkenden. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik fan ben van het kabinetsplan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
bumble_bee schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:17:
Landelijk ligt dit percentage rond de 7% dus ik zou niet direct springen naar een vermoeden van misbruik.
Nou dit is wel een beetje een ding want je kunt het gewoon niet vergelijken. Het idee achter SharePeople is dat we allemaal ZZPers zijn die helemaal geen behoefte hebben aan ziek zijn, omdat we dan een stuk minder verdienen dan wanneer we gewoon werken.

Ik mis echt een uitleg waarom het ziektepercentage zo enorm gestegen is. Ze zeggen "steeg van 0,9 naar boven de 1% vervolgens steeg het mee met de landelijke trend. ". Okay, wat is het nu precies dan? Want als dat nu bijvoorbeeld 2% is, mag je mij uit gaan leggen waarom je een stijging van 100% in je ziektepercentage hebt. En dat doen ze helaas niet.

Er is geen controle op. Je 'belooft' vanalles, maar er is niemand die gecontroleerd heeft of ik ook meer verdien dan die 3k per maand die ik verzekerd heb. Advocaat van de duivel; er is nu niks wat je beperkt om een kvk inschrijving te regelen, SharePeople aan te vragen, en dan een half jaar later 'ziek' te worden. Ik heb geen zicht op de controlemechanismes, maar SharePeople "gaat uit van vertrouwen". Ik mis het stukje "verify" in "trust but verify" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Dat is het ook. BMI zegt geen zak.
Vetpercentage wel, maar dan heb je wel een weegschaal met 2 of 3-punts meting nodig.
De verzekeraar maakt je gezondheid ook niet maar enkel of ze moeten uitkeren. Een sportfanaat heeft mogelijk meer kans op een blessure waardoor BMI daar mogelijk juist uitstekend voor werkt om ze uit te sluiten of als risicogroep te beschouwen.

Daarnaast hoef je voor gezondheid niet extreem te sporten hoor. Half uurtje tot uur wandelen per dag is ruim voldoende. Maar de discussie wat gezondheid inhoud gaat wel erg ver offtopic en is bizar veel foutieve informatie over te vinden, ongeacht wat je gelooft. Het is dan ook meer een geloof dan een wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:39:
Daarnaast hoef je voor gezondheid niet extreem te sporten hoor. Half uurtje tot uur wandelen per dag is ruim voldoende. Maar de discussie wat gezondheid inhoud gaat wel erg ver offtopic en is bizar veel foutieve informatie over te vinden, ongeacht wat je gelooft. Het is dan ook meer een geloof dan een wetenschap.
Heeft niks met extreem sporten te maken.
Met gewoon sporten en aanleg hebben voor het aanmaken van spieren kom je er al heel snel boven BMI 25.
Ik zit er ook boven, mijn vetpercentage is gewoon gezond voor een vrouw van 36.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

De ironie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

Probleem met o.a. dit broodfonds is dat de werking gebaseerd is op vertrouwen. Iedereen kan bij SharePeople aansluiten. Ik ben benieuwd naar de ziekte percentages bij meer besloten broodfondsen waar je alleen op uitnodiging (van een kennis/bekende) 'lid' kan worden. En of dit in lijn is met bv SharePeople en/of dat daar meer social controle bij plaats vindt.

Nb: ik zit ook bij SharePeople en onderstreep zeker je gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik ben van plan om mijn zzp eenmanszaak om te zetten naar een bv. Kan ik dan alsnog gewoon freelance klussen blijven doen?
Of nemen klanten je dan niet meer aan omdat je officieel geen zzp-er meer bent.

En ik lees dat je je jaarrekening dan bij de kvk moet indienen, kan dat ook afgeschermd worden? Of kan iedereen dan gewoon je cijfers inzien door een uittreksel op te vragen bij de kvk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Met BV ben je nog steeds ZZPer, en als je een eenmanszaak (of BV) met personeel hebt niet meer.

Ja je bent verplicht om cijfers te deponeren. Dat kun je wel waar beperkt houden, maar ieder die wil (en ervoor betaalt) kan inderdaad wat over hoe bedrijf vinden met betrekking tot vermogenspositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-10 11:45
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Ik mis echt een uitleg waarom het ziektepercentage zo enorm gestegen is. Ze zeggen "steeg van 0,9 naar boven de 1% vervolgens steeg het mee met de landelijke trend. ". Okay, wat is het nu precies dan? Want als dat nu bijvoorbeeld 2% is, mag je mij uit gaan leggen waarom je een stijging van 100% in je ziektepercentage hebt. En dat doen ze helaas niet.
Ziektepercentage in jouw groep: 2.50%

Dat is wat er bij mij in de portal zichtbaar is. Dat komt met een bedrag van € 3000,- per maand dus neer op een donatie van €75,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Heel officieel heb je ook maar KIA aftrek op het zakelijke deel van bijvoorbeeld de fiets. Ik neem aan dat je dan verplicht bent om een KM administratie bij te houden? Hoe kun je dat anders aantonen? Waarbij voor de BTW woonwerk verkeer ook nog als privé word beschouwd. Naja mijn woonwerk "verkeer" is feitelijk een verdieping naar beneden lopen. Dan zit ik op mijn werkplek en ga ik vanaf daar naar de opdrachtgever :+

Man man man _O-

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik (in dit geval de fiets EN de auto) een KM registratie moet gaan bijhouden. Als ik met de auto ga (privé auto) mag ik wel 21ct reiskosten boeken en met de fiets mag dat niet want deze is zakelijk. Ik moet dus ook nog bijhouden met welk vervoersmiddel ik naar mijn opdrachtgever ga.

Uiteindelijk wil ik zoveel mogelijk met de fiets naar de opdrachtgever zodat het zakelijke deel van de kilometers groot is. Hierdoor is het percentage zakelijk hoog waardoor ik op dat percentage BTW aftrek krijg en ook KIA aftrek. Maar, dan kan ik geen 21ct boeken omdat ik niet met de privé auto ben. Als de fiets privé niet zoveel wordt gebruikt dan hoef ik natuurlijk ook niet zovaak naar de opdrachtgever met de fiets om zakelijke percentage omhoog te krikken.

EDIT: En hoe doe je dat in de loop der jaren? In jaar 1 heb je alle BTW gevorderd maar in jaar 4 staat de fiets ook nog steeds op de balans (met restwaarde en boekwaarde 0 want willekeurig afschrijven in jaar 1). Moet ik dan in jaar 4 nog steeds een BTW correctie privegebruik gaan invoeren op een BTW bedrag dat ik 4 jaar geleden heb gevorderd? En waarom moet ik eigenlijk een correctie doen, ik betaal toch bijtelling voor het privegebruik?
Is dat wel zo voor de KIA? De fiets mag je toch volledig zakelijk boeken als je tenminste 10% zakelijk gebruikt? Of zijn de regels voor de KIA anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
Bij die broodfondsen en dergelijke kreeg ik altijd het gevoel* dat dit typisch van die initiatieven zijn die je over een paar jaar bij tros radar oid ziet. Lijkt mooi maar valt dan om bij erg veel zieken en dan kan er niet betaald worden. Of er blijkt mismanagement te zijn etc. Heeft imo lichte associatie met piramide spel.

*Blijft een gevoel op basis van mijn BSradar, heb nooit echt diepgravend onderzoek gedaan dus kan er faliekant naast zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door zwaanenberg op 03-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bones schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:21:
Ik ben van plan om mijn zzp eenmanszaak om te zetten naar een bv. Kan ik dan alsnog gewoon freelance klussen blijven doen?

En ik lees dat je je jaarrekening dan bij de kvk moet indienen, kan dat ook afgeschermd worden? Of kan iedereen dan gewoon je cijfers inzien door een uittreksel op te vragen bij de kvk?
ZZPer is geen officiële term. Net als dat je met een “eenmanszaak” gewoon mensen in dienst kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
mbe81 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:42:
Ziektepercentage in jouw groep: 2.50%
Ah, hier ook idd. Da's wel een enorme stijging dan. Jammer dat ze hier niet op ingaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Afas schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:44:
[...]
Is dat wel zo voor de KIA? De fiets mag je toch volledig zakelijk boeken als je tenminste 10% zakelijk gebruikt? Of zijn de regels voor de KIA anders?
Heb het wel ergens gelezen maar kan het niet meer terugvinden. Op de website van de Belastingdienst zie ik het ook niet staan. Ik denk dat jij gelijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Elk jaar een nieuwe BV starten en der mate van een verlengd boekjaar ze laten overlappen waardoor je administratief steeds op ~0 eindigt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 10:45
Ik zojuist bericht gekregen van asr mbt AOV aanvraag om van 66k naar 100k te verzekeren.

Nu afgedekt voor 100.000 per jaar, uitbetaling na 180 dagen. Ben nu 41 en maand bedrag gaat naar 481 euro per maand, zal eindigen rond 588 euro per maand tegen de tijd dat ik 65 ben.

Echter hoop ik op mijn 60e al pensioen klaar te zijn dus zover zal het niet komen. Hopelijk rond 55 zal het risico dermate laag zijn dat de verzekering gestopt kan worden.

Voor velen is het misschien gekkenwerk, 5k per jaar betalen maar ik zet graag mijn huidige inkomenscategorie door zodat er ook pensioen opgebouwd kan worden. De buffer is niet enorm hoog daar ik ik meerendeel in indexfondsen duw. Maar deze 5k kan ik prima missen dus zie het niet echt als een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:54
@mannowlahn Welk bedrag betaalde je voor 66k? Ben wel benieuwt of het maandbedrag lineair oploopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
mannowlahn schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:00:
Ik zojuist bericht gekregen van asr mbt AOV aanvraag om van 66k naar 100k te verzekeren.

Nu afgedekt voor 100.000 per jaar, uitbetaling na 180 dagen. Ben nu 41 en maand bedrag gaat naar 481 euro per maand, zal eindigen rond 588 euro per maand tegen de tijd dat ik 65 ben.

Echter hoop ik op mijn 60e al pensioen klaar te zijn dus zover zal het niet komen. Hopelijk rond 55 zal het risico dermate laag zijn dat de verzekering gestopt kan worden.

Voor velen is het misschien gekkenwerk, 5k per jaar betalen maar ik zet graag mijn huidige inkomenscategorie door zodat er ook pensioen opgebouwd kan worden. De buffer is niet enorm hoog daar ik ik meerendeel in indexfondsen duw. Maar deze 5k kan ik prima missen dus zie het niet echt als een issue.
Begrijp je wel, zit ook op zo'n maandbedrag nu. Zeker voor de lange termijn. Ik zie het maar als een covered call waarmee ik een put financier voor als disaster strikes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
FastFox91 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:27:
@mannowlahn Welk bedrag betaalde je voor 66k? Ben wel benieuwt of het maandbedrag lineair oploopt of niet.
250 en voorwaarden waren anders, na 3 maanden al uitkeren. Zou richting 408 gaan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
zwaanenberg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Begrijp je wel, zit ook op zo'n maandbedrag nu. Zeker voor de lange termijn. Ik zie het maar als een covered call waarmee ik een put financier voor als disaster strikes
Precies dat heb ik nu ook als verdediging voor mijn indexfondsen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

mannowlahn schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:00:
en maand bedrag gaat naar 481 euro per maand, zal eindigen rond 588 euro per maand
Netto of bruto? Scheelt een aardig stuk als het bruto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
FastFox91 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:27:
Bij Klaverblad had ik de keuze om elk jaar hetzelfde te betalen of een stijgende premie over de jaren. Dit kan je ook eenvoudig inzien via hun calculator. Gezien ook ik dit risico eerder zelf wil kunnen dekken heb ik voor dat laatste gekozen.

Momenteel staat mijn AOV op 60 dagen dus wel tijd om die te verhogen. De uitkering zit rond de 55k maar is ruim voldoende om van rond te komen, de premie voor 100k zo te zien maakt dat echter ook aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:55:
Heb een reactie:

***members only***

Die laatste alinea vind ik nogal raar, over een 'belofte'. Je biedt gewoon een verzekeringsproduct aan. Basta.

ik vind die 6% best stevig.
Als je uitgaat van 3000 euro -> 180 euro (netto). Dat is gewoon vergelijkbaar met de netto kosten van een AOV, alleen betalen die wel langer uit dat 2 jaar max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
zwaanenberg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:59:
Bij die broodfondsen en dergelijke kreeg ik altijd het gevoel* dat dit typisch van die initiatieven zijn die je over een paar jaar bij tros radar oid ziet. Lijkt mooi maar valt dan om bij erg veel zieken en dan kan er niet betaald worden. Of er blijkt mismanagement te zijn etc. Heeft imo lichte associatie met piramide spel.

*Blijft een gevoel op basis van mijn BSradar, heb nooit echt diepgravend onderzoek gedaan dus kan er faliekant naast zitten.
Wat een onzin. Ik zit al jaren bij een broodfonds en mijn kosten zijn in ieder geval stukken lager dan ik nu voorbij zie komen van shared people.
Los van dat het relatief goedkoop is breid je je netwerk ook uit over alle lagen qua beroepen. Er zitten loodgieters, elektramensen, cameramannen, koks en weet ik veel wat voor beroepen in de groep. Viavia is er best het nodige te regelen.
Ja, de verplichte meetings zijn soms wat lastig (komt nooit uit en ik zit er niet echt op te wachten) maar heeft zeker ook zijn voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
zwaanenberg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:59:

Voor de kortlopende arbeidsongeschiktheid maak ik mij niet zo enorm veel zorgen voor het omvallen, natuurlijk kan het gebeuren, maar er is niet zoveel lange termijn risico, zolang er geen "bankrun" achtige dingen gebeuren. Maar je kunt ook gewoon overstappen als het risico groter lijkt te worden.

Ik zou mij meer zorgen maken bij iets als sharepeople lang, als die op de lange termijn hun betaalverplichting niet na kunnen komen nadat je al arbeidsongeschikt bent dan zit je echt met de gebakken peren. Dat zou ik dan ook lievere bij een grotere verzekeringsmaatschappij doen. ( Al zou het natuurlijk best kunnen dat sharepeople lang ook gedekt wordt door een verzekeringsmaatschappij, maar dat heb ik niet uitgezocht ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Waarom wil je dat verbergen? (oprechte vraag)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
sth87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:24:
dit is specifiek voor Belgische zelfstandigen met vennootschap wat betreft optimalisaties:
ik heb dit nog niet voorgelegd aan boekhouder omdat ik momenteel nog EMZ heb, maar ik ben wel benieuwd of jullie dit kennen en er gebruik van maken of niet...
Ik zie hier regelmatig wel de andere optimalisaties passeren (dividend, vvpr bis, liquidatiereserve), maar "aandelenopties aan bedrijfsleider" nog niet zien passeren
Ik ben van plan om binnenkort EMZ om te zetten naar vennootschap, dit lijkt me toch wel heel interessant om hier direct mee van start te gaan, of mis ik nog iets?

bron: https://qvh.webinargeek.c...9c31bbb07c193aab7ca0db64/
(toegestuurd gekregen van die Thomas via Linkedin)
forum is vrij actief en toch geen enkele reactie hier op... geen enkele Belgische freelancer die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 08:18
Woy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:54:
[...]

Voor de kortlopende arbeidsongeschiktheid maak ik mij niet zo enorm veel zorgen voor het omvallen, natuurlijk kan het gebeuren, maar er is niet zoveel lange termijn risico, zolang er geen "bankrun" achtige dingen gebeuren. Maar je kunt ook gewoon overstappen als het risico groter lijkt te worden.

Ik zou mij meer zorgen maken bij iets als sharepeople lang, als die op de lange termijn hun betaalverplichting niet na kunnen komen nadat je al arbeidsongeschikt bent dan zit je echt met de gebakken peren. Dat zou ik dan ook lievere bij een grotere verzekeringsmaatschappij doen. ( Al zou het natuurlijk best kunnen dat sharepeople lang ook gedekt wordt door een verzekeringsmaatschappij, maar dat heb ik niet uitgezocht ).
Dit is ook de reden dat ik mijn AOV bij een verzekeraar heb lopen. Het zou best kunnen dat een broodfonds net zoveel dekking biedt voor minder geld, maar een verzekeraar heeft een veel bredere portfolio waarbij de verlieslatendheid van bepaalde polissen wordt opgevangen met andere producten. Als de polissen in een broodfonds verlies gaan leiden dan leidt dat gelijk tot solvabiliteitsproblemen. Ze zijn dan genoodzaakt om de premies flink te verhogen met de gok dat mensen dan toch blijven en niet overstappen naar een ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Laatst online: 01-10 11:53
Crazy D schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Om dezelfde reden als dat je je telefoonnummer liever niet bij de KvK kenbaar maakt. Voor een relatief klein bedrag kan jan en alleman een aardige inschatting maken van jouw financiële situatie. Dit is ooit zo ingericht om bedrijven inzicht te geven in andere bedrijven waar ze op het punt staan overeenkomsten mee te sluiten. Of de persoon waar ze mee spreken wel tekenbevoegd is, of dat het bedrijf daadwerkelijk de omvang heeft die het beweert te hebben - kortom: een instrument om vertrouwen te geven.
Maar tegenwoordig lijkt het meer een bazaar voor marketeers om bedrijfsgegevens te verhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
BaseLine schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Dit is ook de reden dat ik mijn AOV bij een verzekeraar heb lopen. Het zou best kunnen dat een broodfonds net zoveel dekking biedt voor minder geld, maar een verzekeraar heeft een veel bredere portfolio waarbij de verlieslatendheid van bepaalde polissen wordt opgevangen met andere producten. Als de polissen in een broodfonds verlies gaan leiden dan leidt dat gelijk tot solvabiliteitsproblemen. Ze zijn dan genoodzaakt om de premies flink te verhogen met de gok dat mensen dan toch blijven en niet overstappen naar een ander.
Broodfonds kan nooit verlieslijdend zijn.
De leden dragen de kosten voor uitbetaling aan de zieke, en als er niet genoeg geld in de pot van het eigen fonds zit zijn er 2 keuzes:
- je bent als broodfonds lid van de alliantie, dan betalen alle andere broodfondsen die ook deze keuze gemaakt hebben aanvullend zodat alle zieken hun geld krijgen
- je bent als broodfonds geen lid van de alliantie, dan word de maandelijkse inleg onder de leden van het fonds verdeeld en that's it.

Hoe dat bij shared people gaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

staaltje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Om dezelfde reden als dat je je telefoonnummer liever niet bij de KvK kenbaar maakt. Voor een relatief klein bedrag kan jan en alleman een aardige inschatting maken van jouw financiële situatie. Dit is ooit zo ingericht om bedrijven inzicht te geven in andere bedrijven waar ze op het punt staan overeenkomsten mee te sluiten. Of de persoon waar ze mee spreken wel tekenbevoegd is, of dat het bedrijf daadwerkelijk de omvang heeft die het beweert te hebben - kortom: een instrument om vertrouwen te geven.
Maar tegenwoordig lijkt het meer een bazaar voor marketeers om bedrijfsgegevens te verhandelen.
Heb jij het idee dat je meer marketeers over je heen krijgt omdat je goede cijfers hebt? Volgens mij is het argument dat anderen inzicht in je financiele positie kunnen krijgen, nog steeds legitiem. En het is gewoon part of the deal... Je wilt een BV? Dan hoort dit er gewoon bij.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Laatst online: 01-10 11:53
Nee, ik ben nog niet als BV ingeschreven en heb niet nalv mijn cijfers hinder ondervonden. Maar heb er wel last van dat mijn contactgegevens door de KvK aan allerlei partijen worden verstrekt. Het aantal vastgoed-, telecom- en energiedeals dat ik heb aangeboden gekregen door vasthoudende telefonische verkopers is ronduit irritant.

En ik vind het volstrekt legitiem dat een partij waarmee ik op het punt sta een overeenkomst te sluiten de gegevens van mijn bedrijf in kan zien - zoveel geef ik eigenlijk ook al aan in mijn eerdere post. Ik vind er alleen wel wat voor te zeggen dat partijen die nog geen enkele relatie tot mijn bedrijf hebben niet zomaar toegang krijgen tot dit soort gegevens.

Dit is zo'n gevalletje slikken of stikken. Je moet wel, maar je hoeft het niet leuk te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Laatst online: 28-07 19:07
Crazy D schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:41:
[...]

Aangezien ik als enige in een bv zou zitten weet men exact wat ik zou verdienen. Dat soort info hoeft wat mij betreft niet openbaar (salarisstrookjes zijn dat ook niet).

Persoonlijk zou ik het beter vinden als de KVK een systeem zou hebben dat indien een onderneming je jaarrekening wil inzien, dat je daar toestemming voor moet geven. Op die manier kun je de partijen waarmee je samen wilt werken of een overeenkomst mee wil afsluiten inzage geven, maar alle nieuwsgierige pottenkijkers/marketeers/misbruikers sluit je dan uit.

[ Voor 34% gewijzigd door bones op 04-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
bones schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Aangezien ik als enige in een bv zou zitten weet men exact wat ik zou verdienen. Dat soort info hoeft wat mij betreft niet openbaar (salarisstrookjes zijn dat ook niet).

Persoonlijk zou ik het beter vinden als de KVK een systeem zou hebben dat indien een onderneming je jaarrekening wil inzien, dat je daar toestemming voor moet geven. Op die manier kun je de partijen waarmee je samen wilt werken of een overeenkomst mee wil afsluiten inzage geven, maar alle nieuwsgierige pottenkijkers/marketeers/misbruikers sluit je dan uit.
Het hele idee van deponeren is juist dat je geen toestemming van de BV hoeft te hebben om onderzoek te doen naar de cijfers. Als je dit niet wilt dan moet je niet in een BV gaan zitten :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@bones Heb je wel eens gekeken welke info er in de jaarrekeningen van een kleine BV op te vragen is?
- Versimpelde balans
- Toelichting enkel vermelding van het aantal werkzame personen

Voor de gemiddelde eenpitter met een BV betekent dit dat wij kunnen terug zien dat je een auto hebt gekocht en dan houd het wel weer op. Want een activatie van 30K op de balans kan in dat geval niet heel veel anders zijn dan een nieuwe auto ;)

Daarnaast zijn sinds 1 december de jaarrekeningen niet meer via de KvK portaal te downloaden. Geen idee hoe of waar je dat momenteel wel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door tug3506 op 04-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
staaltje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:47:
Nee, ik ben nog niet als BV ingeschreven en heb niet nalv mijn cijfers hinder ondervonden. Maar heb er wel last van dat mijn contactgegevens door de KvK aan allerlei partijen worden verstrekt. Het aantal vastgoed-, telecom- en energiedeals dat ik heb aangeboden gekregen door vasthoudende telefonische verkopers is ronduit irritant.

En ik vind het volstrekt legitiem dat een partij waarmee ik op het punt sta een overeenkomst te sluiten de gegevens van mijn bedrijf in kan zien - zoveel geef ik eigenlijk ook al aan in mijn eerdere post. Ik vind er alleen wel wat voor te zeggen dat partijen die nog geen enkele relatie tot mijn bedrijf hebben niet zomaar toegang krijgen tot dit soort gegevens.

Dit is zo'n gevalletje slikken of stikken. Je moet wel, maar je hoeft het niet leuk te vinden :)
Heb je bij je KVK inschrijving aangegeven dat je gegevens niet gebruikt mogen worden voor ongevraagde reclame? Anders kan je dat nog even wijzigen.

Probleem is wel dat er nog bedrijven zijn die informatie aan elkaar koppelen door verschillende openbare bronnen te gebruiken. Ik denk dat iedereen hier wel bekend is met een zeker “grijs” bedrijf i.v.m. opname in hun database :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Heb je wel eens naar een micro jaarrekening gekeken? Daar staat niets in hoor - en al helemaal geen winst&verlies rekening. Wellicht dat je wat activa ziet staan, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Wolkje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Heb je bij je KVK inschrijving aangegeven dat je gegevens niet gebruikt mogen worden voor ongevraagde reclame? Anders kan je dat nog even wijzigen.

Probleem is wel dat er nog bedrijven zijn die informatie aan elkaar koppelen door verschillende openbare bronnen te gebruiken. Ik denk dat iedereen hier wel bekend is met een zeker “grijs” bedrijf i.v.m. opname in hun database :/
Dat is alleen maar een vinkje hoor.
Niet alsof de KVK je gegevens echt uit de set haalt/haalde.
Mijn beste ervaring is simpelweg geen telefoonnummer aan de KVK geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik vind openbaarheid juist fijn. Handig voor due diligence, verlaagt fraude en corruptie. In veel landen is het standaard een check bij samenwerking, ook bij de inhuur van zzp’ers. Iemand net een bedrijf met hoge schulden kan bijvoorbeeld niet integer handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Dan moet je geen BV starten. Waarom zou een Philips het wel moeten deponeren, maar een kleine BV niet? Het hoort gewoon bij het BV hebben. Net als dat je in de meeste gevallen bij een ZZP'er z'n prive adres kunt terugvinden, tenzij je ergens kantoor houdt. Gevolg van ZZP'er zijn (ok, eenmanszaak want ZZP is geen rechtsvorm).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 16:27
sth87 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

forum is vrij actief en toch geen enkele reactie hier op... geen enkele Belgische freelancer die dit doet?
Is dat het systeem met waranten? Daar heb ik wel eens van gehoord en een collega dat het toepast.
Mijn accountant was geen voorstander. Rendement vergelijkbaar met VVPRbis en wachttijd is een jaar. Ook moet je al een redelijk hoog bedrag nemen omdat er vaste kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
donderz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Is dat het systeem met waranten? Daar heb ik wel eens van gehoord en een collega dat het toepast.
Mijn accountant was geen voorstander. Rendement vergelijkbaar met VVPRbis en wachttijd is een jaar. Ook moet je al een redelijk hoog bedrag nemen omdat er vaste kosten aan verbonden zijn.
hoh ja en nee, blijkbaar was dat vroeger zo, maar is nu veranderd, rendement is net hoger dan VVPrbis, en wachttijd is een maand, en bedrag is minimum 1500€
dus begrijp niet goed waarom hier niet meer over gesproken wordt... dit lijkt me echt de holy grail
enplus, je doet ook aan pensioen opbouw, wat je bij VVPRbis niet doet
dit lijkt me toch de beste optimalisatie op alle vlakken, sneller en voordeliger geld uit je vennootschap halen

[ Voor 16% gewijzigd door sth87 op 04-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
hackerhater schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Dat is alleen maar een vinkje hoor.
Niet alsof de KVK je gegevens echt uit de set haalt/haalde.
Mijn beste ervaring is simpelweg geen telefoonnummer aan de KVK geven.
Baat het niet dan schaad het niet.

Maar vanuit mijn eigen ervaring: behalve de bekende credit databoer ben ik tot nu toe niet lastig gevallen. Daarnaast heb ik tot een paar jaar geleden nog 10+ jaar een EMZ gehad en weinig last gehad van ongewenste telefoontjes. Ik ben in al die jaren misschien maar 2x gebeld door een energiebedrijf terwijl de KVK altijd mijn telefoonnummer heeft gehad. Mijn nummer staat ook op Google, dus daar kunnen ze het ook vandaan hebben gehaald.

Misschien heeft het geholpen om geen toestemming aan de KVK te geven. Misschien ben ik niet interessant, dat kan ook 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Lucky you. Ik heb uiteindelijk maar mijn zakelijke nummer gewisseld om van de spam af te komen.
Mijn nieuwe nummer staat gewoon op de website, maar niet bij de KVK.
Tot nu toe is het rustig gebleven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
http://aaas.tilaa.com/ ;) O-)

[ Voor 9% gewijzigd door init6 op 04-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 03-10 17:42
Hahahaha, ik heb voor de gein even gebeld - wat gaaf opgezet

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Dan moet je geen BV starten. Waarom zou een Philips het wel moeten deponeren, maar een kleine BV niet? Het hoort gewoon bij het BV hebben. Net als dat je in de meeste gevallen bij een ZZP'er z'n prive adres kunt terugvinden, tenzij je ergens kantoor houdt. Gevolg van ZZP'er zijn (ok, eenmanszaak want ZZP is geen rechtsvorm).
Goed punt, maar Philips is een NV met nóg strengere eisen over publicatie van cijfers. :+
Pagina: 1 ... 444 ... 645 Laatste