Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-08 11:59
gem-p schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:29:
[...]

Bedoel je daarmee dat je 20 pagina's te veel vindt om door te lezen? Met alleen ctrl-f heb je natuurlijk kans dat je toch iets over het hoofd ziet.
Nee ik heb alles gelezen wat betrekking heeft tot mijn dienstverband en kan niks over concurrentiebeding vinden.

Animu~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
lolapa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:
Moet je de reservering voor inkomstenbelasting en 3/6 maanden leegloop op een zakelijke rekening houden? Of mag het ook op privé rekening staan zonder gelijk VRH te betalen? Ik heb een EMZ/ZZP.
VRH op spaargeld is nihil, verder krijg je in privé niet alleen een hogere rente maar als je zakelijk spaart betaal je daar ook weer inkomstenbelasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sefyu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:10:
[...]

Is dit ook het geval als je het aanmerkt als reserve voor arbeidsongeschiktheid? Waarom zou je wel vier ton in een dure AOV mogen steken, maar het niet zelf oppotten?
AOV is een privé kostenpost, geen zakelijke. Wat is het belang voor jou onderneming om je te blijven betalen als je langdurige arbeidsongeschikt bent? Daarnaast is de aftrekpost in privé fiscaal ook voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:54
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:29:
Vraag: Kan ik bij mijn project blijven?

Ik zit momenteel bij een midlance partij en zij hebben mij via een tussenpartij ergens weg gezet. Volgend jaar wil ik gaan freelancen en mijn project wilt mij behouden. Hebben jullie nog tips via welke wegen ik kan blijven?
Stel voor bij je midlance partij dat je wil gaan freelancen en geef aan deze x euro fee mogen hebben als je bij dezelfde partij door mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:01
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:00:
[...]

Nee ik heb alles gelezen wat betrekking heeft tot mijn dienstverband en kan niks over concurrentiebeding vinden.
In dit soort gevallen gaat het vaak over een relatiebeding en niet persé over een concurrentiebeding. Sowieso is een concurrentiebeding iets wat je goed moet begrijpen voordat het het accepteerd, want die gaat vaak veel breder dan een relatiebeding.

Staat er in die 20 pagina's helemaal niks over een partij, klant of wat dan ook in het geval je daar gaat werken binnen een bepaald tijd na einde contract met je midlance partij? Dat zou namelijk de 1e detacheringspartij zijn die ik tegenkom die dat niet heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
ID-College schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:23:
In hoeverre maakt het uit op welke rekening je buffer staat? Prive is de rente hoger dan zakelijk, dus het is aantrekkelijker om het prive weg te zetten.. Maarja, dan vind ik de argumentatie: "zakelijke buffer" niet echt stroken. Vorig jaar weleens gehad met mijn boekhouder erover en die zei: maakt niets uit..

In hoeverre is dat zo?
Moment dat je het geld hebt: prive opname.
10 december: prive storting en je buffer is weer zakelijk. In de tussentijd op je prive rekening rente getrokken.

• jeroenmouse
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-08 08:17
ybos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:26:
[...]

Moment dat je het geld hebt: prive opname.
10 december: prive storting en je buffer is weer zakelijk. In de tussentijd op je prive rekening rente getrokken.
En de belastingdienst vind dat helemaal prima? :?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34

Crazy D

I think we should take a look.

jeroenmouse schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:48:
[...]

En de belastingdienst vind dat helemaal prima? :?
Zolang je geen controle krijgt wel :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 09:37

mwa

Crazy D schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:28:
[...]

Zoals met de zakelijke aanschaf van je bure…..

• ybos
mwa schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:59:
[...]

_O-

• Crazy D

Crazy D

[...]

Yup. Maar er zal vast wel iemand zijn hier van wie de boekhouder heeft gezegd dat het mag. Of een accountantskantoor met afspraken met de belastingdienst dat het wel mag :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 12:50
[...]

koffie over mn toetsenbord. _O-
Maar weer een nieuwe aanschaffen (zakelijk dan he)

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 23:35
Crazy D schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:07:
[...]

[...]

Omdat zakelijk spaargeld een manier is om onder de vermogensbelasting uit te komen, en dus vinden onze vrienden van de BD dat daar een redelijk zakelijk belang voor moet zijn. AOV is geen zakelijk belang, maar prive. Ik denk (maar dat is mijn gevoel) dat in 1 keer de premie van 20 jaar AOV ophoesten dan ook niet zakelijk genomen mag worden, maar ik heb geen zin om daar lang over na te denken :P

Wat niet wil zeggen dat het per definitie niet mag, maar er is hier vaker een link gepost van een advocaat met een flinke zak met geld op de spaarrekening en in 1e instantie vond de BD dat dat niet in verhouding was. Overigens is strikt genomen een buffer voor je eigen salaris ook niet zakelijk maar een prive belang. De buffer om je zakelijke vaste lasten door te kunnen betalen, is dan weer wel zakelijk.
In de uitspraak tegen de advocaat was ook de gezondheidstoestand van de advocaat meegenomen. Zeker dat vermogen aantoonbaar een zakelijk doel moet hebben. Dat is het hoofdpunt.

Maar je mag een redelijk deel van het salaris daar ook toe rekenen. Voor de voortzetting van de onderneming moet ook de ondernemer zelf niet helemaal aan de grond zitten bij het uitvallen van
(bijv.) een kwartaal aan inkomsten.

AOV is privé. Je kan die wel zakelijk betalen maar moet je apart boeken op een balanspost als privé onttrekking. Zijn geen aftrekbare kosten en bij de IB opgave is daar een aparte vraag voor.

• RoboTom
Leuke vraag: stel dat je een zakelijke buffer hebt en in 2024 helemaal geen omzet. Je gaat dan je zakelijke buffer opeten.

Wat en hoe geef je dat dan op bij de inkomstenbelasting 2024?

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
RoboTom schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:51:
Leuke vraag: stel dat je een zakelijke buffer hebt en in 2024 helemaal geen omzet. Je gaat dan je zakelijke buffer opeten.

Wat en hoe geef je dat dan op bij de inkomstenbelasting 2024?
Dat je 0 omzet hebt gemaakt en je kapitaal daardoor minder is geworden? Uitgaande van een EMZ heb je al IB betaald over eerdere winsten dus daar is het niet van invloed op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Crazy D schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:28:
[...]

In dit geval zie ik het probleem niet hoor. Je kan gewoon je eenmanszaak draaien zonder ook maar ooit een specifieke zakelijke rekening te openen. Een overboeking van een “zakelijke” rekening naar een privé rekening is eigenlijk een betekenisloze zin. Jij bent de eenmanszaak en omgekeerd.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 23:14
Hielko schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:53:
[...]

In dit geval zie ik het probleem niet hoor. Je kan gewoon je eenmanszaak draaien zonder ook maar ooit een specifieke zakelijke rekening te openen. Een overboeking van een “zakelijke” rekening naar een privé rekening is eigenlijk een betekenisloze zin. Jij bent de eenmanszaak en omgekeerd.
Ik betwijfel het. Als je in december je aandelen omzet in spaargeld en in januari net weer terugboekt om wat Vermogensrendementsbelasting te ontwijken ben je echt het bokkie. Deze systematiek klinkt eigenlijk net zo. En als je een priverekening hebt kun je het geld ook 'lastig' aanmerken als zakelijk, toch?

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 20:35
[...]

Dat is niet helemaal zo. Middels een zakelijk rekening op je bedrijfsnaam, kun jij zeer makkelijk aantonen dat het om zakelijk geld gaat. Dat lijkt me met een privé rekening nogal een uitdaging.
Met het overmaken in december van privé geld naar je zakelijke rekening, zal de belastingdienst hier snel doorheen prikken. Je hebt die transactie immers geboekt als ‘privé’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:32
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:58:
[...]

Middels een zakelijk rekening op je bedrijfsnaam, kun jij zeer makkelijk aantonen dat het om zakelijk geld gaat.
Nee, dat is echt onzin. Wat zou de naam op een rekening moeten zeggen over de aard van de transacties?

Tal van (kleine) ondernemers pinnen allerlei privédingen van hun zakelijke rekening. Dat mag ook gewoon. Zolang je het uiteindelijk maar correct wegboekt.
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:58:
[...]

Dat lijkt me met een privé rekening nogal een uitdaging.
Het gaat echt precies hetzelfde als met een rekening die op naam van je onderneming staat. Namelijk met facturen, een grootboek, tekst en uitleg.

[ Voor 25% gewijzigd door Aftansert op 30-09-2023 21:04 ]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 14:18
gem-p schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:05:
[...]

In dit soort gevallen gaat het vaak over een relatiebeding en niet persé over een concurrentiebeding. Sowieso is een concurrentiebeding iets wat je goed moet begrijpen voordat het het accepteerd, want die gaat vaak veel breder dan een relatiebeding.

Staat er in die 20 pagina's helemaal niks over een partij, klant of wat dan ook in het geval je daar gaat werken binnen een bepaald tijd na einde contract met je midlance partij? Dat zou namelijk de 1e detacheringspartij zijn die ik tegenkom die dat niet heeft....
Hoe dan ook, ga de dialoog aan.

1. Heeft de midlancer je bij een recruiter of een broker weggezet? Dat zijn allebei 'tussenpartijen'. Ik mag hopen een broker, anders blijft er wel weinig over, en het zou ook het werk van de midlancer moeten zijn.
2. Een broker kom je (en wil je) waarschijnlijk niet omheen, die doet contractafhandeling, en daar heb je als freelancer ook mee te maken.
3. Maar goed, hoe dan ook moet je van je midlance partij af. Misschien vinden ze het wel OK, misschien willen ze een overgangstermijn, en misschien vinden ze het niet OK, maar denken ze vanwege belemmeringsverbod WAADI je toch niet vast te kunnen houden, of willen ze de relatie met de opdrachtgever goed houden. Laat ze in ieder geval schriftelijk, al is het maar via een mailtje, bevestigen dat ze geen probleem hebben met je overstap.

Ander ding waar jij en je opdrachtgever rekening mee moeten houden is dat de Belastingdienst bedenkingen heeft bij overstappen van loondienst naar freelancing bij dezelfde eindklant. Je bent niet aan het ondernemen, maar sociale premies aan het ontwijken (net als je opdrachtgever!). Vanuit loondienst mag het zeker niet, vanuit midlancen weet ik dat niet zo zeker.

Een tip zou bijvoorbeeld zijn om je contract op te zeggen, eerst een andere opdracht doen, van minstens 6 maanden, en dan bv. wel terugkomen. (Al dan niet informeel aankondigen bij je opdrachtgever dat je dat van plan bent). Je moet nog steeds nagaan of dit voldoende is om van je midlance partij af te komen, maar je toont dan wel ondernemerschap, zelf acquisitie doen, en dat je later terugkomt bij een eerdere opdrachtgever is 'uit eigen netwerk' een opdracht bemachtigen.

Maar je opdrachtgever moet het er ook wel mee eens zijn..

[ Voor 11% gewijzigd door pkuppens op 30-09-2023 21:16 ]

• figlio del comm
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Het mag, maar is extreem onhandig. Als je iets privé pint van je zakelijke rekening, boek je dat als ‘privé’. Bij je belastingaangifte tel je die privé onttrekkingen op en betaal je oa. inkomstenbelasting over. Dus niks geks aan.
Als je een bedrijf runt via je privé rekening (veel banken staan dit overigens niet toe), lopen al je mutaties door je privé uitgaves (en inkomsten) heen. Prettige wedstrijd om daar een simpele administratie van te maken. De BD maakt het niet uit hoe jij je administratie voert, als het er maar degelijk en betrouwbaar uit ziet. Dat lijkt me op jouw manier een uitdaging, dan gaan ze je hele privé administratie ook nog eens door willen vlooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
filipy23 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:30:
[...]

En als je een priverekening hebt kun je het geld ook 'lastig' aanmerken als zakelijk, toch?
Je moet voor box 3 in de aangifte inkomstenbelasting al je banksaldi opgeven. Dat gebeurt ook wel automatisch voor privérekeningen. Je kan je privérekening dan splitsen in een zakelijk deel en een privédeel. Het zakelijk deel telt niet mee voor box 3.

• Aftansert
Volgens mij zeggen we helemaal niet hetzelfde :) Je haalt er allerlei superlatieven bij ("extreem onhandig", "zeer makkelijk") die zouden moeten aanduiden dat wat @Hielko zegt niet klopt. Maar... wat die zegt klopt gewoon.

Ik raad het niemand aan om voor lange tijd zakelijk een privérekening te gebruiken. Maar dan vooral omdat je er last van kan krijgen bij het verkrijgen van een financiering in een later stadium. De risico-inschatting van MKB-leningen verloopt tegenwoordig vooral via automatische zakelijke transactieslurpers.

De bankvoorwaarden verbieden het zakelijk gebruik van een privérekening meestal, maar er zitten niet echt ernstige gevolgen aan het overtreden daarvan. Qua boekhouding moet je iets meer transacties doorscrollen, maar bij de meeste ICT eenmanszaken valt dat reuze mee met wat grepjes op (recurring) transactieomschrijvingen en eventueel een apart pinpasnummer.

[ Voor 49% gewijzigd door Aftansert op 30-09-2023 21:26 ]

• figlio del comm
Aftansert schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:13:
[...]

Volgens mij zeggen we helemaal niet hetzelfde :) Je haalt er allerlei superlatieven bij ("extreem onhandig", "zeer makkelijk") die zouden moeten aanduiden dat wat @Hielko zegt niet klopt. Maar... wat die zegt klopt gewoon.
Ik reageerde op ‘ Een overboeking van een “zakelijke” rekening naar een privé rekening is eigenlijk een betekenisloze zin.’.
Dat is gewoon niet zo. Het is helemaal geen betekenisloze zin. Het is een extreem (weer een superlatief) onhandig om je administratie op die manier te doen. Neem een zakelijke rekening en mix het niet met privé. Ja, als EMZ ben je het bedrijf.
Ik heb een controle van de BD achter de rug vorig jaar. Ik weet zeker dat je met het mixen van privé en zakelijk op één rekening je er veel meer tijd aan kwijt wat. Ik was er met een uitdraai van mijn administratie (die is gekoppeld aan mijn zakelijke rekening) en het beantwoorden van 2 vragen mee klaar. 0,0 interesse wat ik privé aan het doen was.

Maar richt het in zoals je zelf wil. Als je het maar kunt uitleggen.

• Aftansert
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:19:
[...]

Dat is gewoon niet zo. Het is helemaal geen betekenisloze zin.
Want wat is de betekenis dan? De betekenis is overduidelijk – kijk, ik doe lekker mee ;)niet dat de transactie gevolglijk zakelijk is.

• figlio del comm
Sorry, ik geef het op. Een zakelijk rekening is een zakelijke rekening en is geen privé rekening. Andere voorwaarden, andere kosten, andere rechten, etc. Gewoon anders.
Een overboeking van het één naar het ander is dus niet betekenisloos.

• Hielko
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:32:
Sorry, ik geef het op. Een zakelijk rekening is een zakelijke rekening en is geen privé rekening. Andere voorwaarden, andere kosten, andere rechten, etc. Gewoon anders.
Een overboeking van het één naar het ander is dus niet betekenisloos.
Nope, niet echt. Dat je andere kosten en voorwaarden hebt bij de bank is wel zo, maar wettelijk en fiscaal gezien bestaat dat onderscheid niet. Als eenmanszaak kan je elke bankrekening die op je naam staat gebruiken voor zowel zakelijke als prive transacties. Je bent dezelfde entiteit.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 23:14
Aftansert schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:11:
[...]

Je moet voor box 3 in de aangifte inkomstenbelasting al je banksaldi opgeven. Dat gebeurt ook wel automatisch voor privérekeningen. Je kan je privérekening dan splitsen in een zakelijk deel en een privédeel. Het zakelijk deel telt niet mee voor box 3.
Kun je dit ook letterlijk op die manier opgeven in de aangifte? Of plus/min je gewoon je privesaldo omlaag?

Want dit wist ik niet en biedt mogelijkheden...

• figlio del comm
Hielko schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:52:
[...]

Nope, niet echt. Dat je andere kosten en voorwaarden hebt bij de bank is wel zo, maar wettelijk en fiscaal gezien bestaat dat onderscheid niet. Als eenmanszaak kan je elke bankrekening die op je naam staat gebruiken voor zowel zakelijke als prive transacties. Je bent dezelfde entiteit.
Dat betwist ik ook niet, wel dat het overboeken tussen deze twee soorten niet betekenisloos is.

• Hielko
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:02:
[...]

Dat betwist ik ook niet, wel dat het overboeken tussen deze twee soorten niet betekenisloos is.
Het ging in de discussie initieel over het oogpunt van de belastingdienst, en dan dus wel. Omdat er dus wettelijk en fiscaal geen onderscheid wordt gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 01:37
figlio del comm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:08:
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Het mag, maar is extreem onhandig. Als je iets privé pint van je zakelijke rekening, boek je dat als ‘privé’. Bij je belastingaangifte tel je die privé onttrekkingen op en betaal je oa. inkomstenbelasting over.
Voor een eenmanszaak klopt dit zeker niet, dan betaal je inkomstenbelasting over je winst, niet over je ontrekkingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Lisper op 01-10-2023 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
filipy23 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:56:
[...]

Kun je dit ook letterlijk op die manier opgeven in de aangifte? Of plus/min je gewoon je privesaldo omlaag?
Per bankrekening is het een standaardvraag in de aangifte of het een zakelijke rekening betreft. Je kan twee keer hetzelfde bankrekeningnummer opgeven met verschillende namen, om duidelijk te maken dat het zakelijk geld betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Dat kan prima, maar de stelling was, om begin december geld over te maken van zakelijk naar prive en in januari dat weer terug te storten (of andersom), om vermogensbelasting te ontwijken. En dat is "cheaten". Uiteraard mag jij gewoon al je inkomsten en uitgaven via je prive rekening laten lopen (even los van of de bank dat goed vind). Net zoals dat jij al je prive uitgaven van je zakelijke rekening mag doen (mits je dat maar als prive opname boekt).
Lisper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:42:
[...]

Voor een eenmanszaak klopt dit zeker niet, dan betaal je inkomstenbelasting over je winst, niet over je ontrekkingen.
Inderdaad, dus eigenlijk tel je je prive onttrekkingen weer op bij je nette winst en daarmee heb je je bruto inkomen.

@pkuppens Bij mid-lance ben je toch gewoon in dienst bij het mid-lance bedrijf? Zo ja, dan zal de belastingdienst daar hetzelfde van vinden als bij 'gewoon' loondienst. Als je niet in dienst bent, maar elke maand netjes factuurtjes mag sturen etc, en dus ook de aftrekposten etc hebt, dan is het hoe het in de overeenkomst staat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Dat kan prima, maar de stelling was, om begin december geld over te maken van zakelijk naar prive en in januari dat weer terug te storten (of andersom), om vermogensbelasting te ontwijken. En dat is "cheaten". Uiteraard mag jij gewoon al je inkomsten en uitgaven via je prive rekening laten lopen (even los van of de bank dat goed vind). Net zoals dat jij al je prive uitgaven van je zakelijke rekening mag doen (mits je dat maar als prive opname boekt).
Punt is dat dat helemaal niet hoeft. Je kan ook een prive rekening aanmerken als zakelijk bij je belastingaangifte (en andersom). De belastingdienst vind het ook prima als je prive van je ene betaalrekening naar je andere betaalrekening overboekt. Je ontwijkt niks en er veranderd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Punt is dat dat helemaal niet hoeft. Je kan ook een prive rekening aanmerken als zakelijk bij je belastingaangifte (en andersom). De belastingdienst vind het ook prima als je prive van je ene betaalrekening naar je andere betaalrekening overboekt. Je ontwijkt niks en er veranderd niks.
Ok.. even omslachtiger dan want je lijkt het niet te willen begrijpen. Peildatum voor vermogen is 1 januari. Stel, je hebt een prive spaarrekening voor wanneer je wasmachine kapot en zakelijk wat spaarrekeningen zoals voor BTW en voor je nieuwe testla, whatever. Je bent aan het sparen voor een dure wasmachine, dus je moet vermogensbelasting betalen over je prive spaarpot. Prive spaarpot die dus gewoon prive is, bij je IB als prive vermogen wordt meegenomen, etc. Als je begin december een overboeking doet naar je zakelijke spaarrekening (dus ook zakelijk aangemerkt, dus geen vermogensbelasting) om te zorgen dat je op je prive rekening geen vermogensbelasting hoeft te betalen, en in januari (na de peildatum dus) dit weer terugboekt, is dat belastingontwijking (ontduiking?).

Nee, je hoeft geen zakelijke spaarrekening te hebben om dat vermogen als zakelijk aan te merken. Nee, je hoeft geen prive spaarrekening te hebben om die wasmachine te betalen (maar teveel grote prive uitgaven van je zakelijke spaarrekening zou wel vragen kunnen oproepen, zoals waarom heb je blijkbaar dat geld zakelijk gespaard voor een zakelijk doel, want dat is waar je zakelijke spaargeld wel aan moet voldoen, om vervolgens er allemaal dure prive dingen van te betalen).

De originele stelling was dat je altijd nog even begin december geld kunt overboeken om het later weer terug te boeken.Je mag prima zakelijk spaargeld hebben maar dat moet wel zakelijk te verantwoorden zijn. Als jij in de loop van het jaar jezelf salaris uitkeert en daarvan een deel op je prive rekening houdt (of je partner spaart mee, whatever) en je dat eind van het jaar "toevallig" net voor de peildatum naar je zakelijke rekening overboekt (helemaal als je daarmee net "toevallig" onder de grens van de vermogensbelasting komt) dat al twijfelachtig is, maar het in januari weer terugboeken is gewoon helder: je ontduikt belasting.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het blijft bijzonder om het verschil te zien tussen de mensen die hier posten en de ZZP'ers die ik tegenkom.

De hoofdmoot doet van alles om zo weinig mogelijk belasting te betalen, bijvoorbeeld alles wat een stekker heeft op de zaak zetten of verre (vakantie)reizen met een 'zakelijk' karakter. Hier in dit topic lijkt het soms het tegenovergestelde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Lisper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:42:
[...]

Een privé opname is een genomen privé onttrekking van je winst en dien je gewoon inkomstenbelasting over te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ok.. even omslachtiger dan want je lijkt het niet te willen begrijpen. Peildatum voor vermogen is 1 januari. Stel, je hebt een prive spaarrekening voor wanneer je wasmachine kapot en zakelijk wat spaarrekeningen zoals voor BTW en voor je nieuwe testla, whatever. Je bent aan het sparen voor een dure wasmachine, dus je moet vermogensbelasting betalen over je prive spaarpot. Prive spaarpot die dus gewoon prive is, bij je IB als prive vermogen wordt meegenomen, etc. Als je begin december een overboeking doet naar je zakelijke spaarrekening (dus ook zakelijk aangemerkt, dus geen vermogensbelasting) om te zorgen dat je op je prive rekening geen vermogensbelasting hoeft te betalen, en in januari (na de peildatum dus) dit weer terugboekt, is dat belastingontwijking (ontduiking?).

Nee, je hoeft geen zakelijke spaarrekening te hebben om dat vermogen als zakelijk aan te merken. Nee, je hoeft geen prive spaarrekening te hebben om die wasmachine te betalen (maar teveel grote prive uitgaven van je zakelijke spaarrekening zou wel vragen kunnen oproepen, zoals waarom heb je blijkbaar dat geld zakelijk gespaard voor een zakelijk doel, want dat is waar je zakelijke spaargeld wel aan moet voldoen, om vervolgens er allemaal dure prive dingen van te betalen).

De originele stelling was dat je altijd nog even begin december geld kunt overboeken om het later weer terug te boeken.Je mag prima zakelijk spaargeld hebben maar dat moet wel zakelijk te verantwoorden zijn. Als jij in de loop van het jaar jezelf salaris uitkeert en daarvan een deel op je prive rekening houdt (of je partner spaart mee, whatever) en je dat eind van het jaar "toevallig" net voor de peildatum naar je zakelijke rekening overboekt (helemaal als je daarmee net "toevallig" onder de grens van de vermogensbelasting komt) dat al twijfelachtig is, maar het in januari weer terugboeken is gewoon helder: je ontduikt belasting.
Volgens mij was het initiele verhaal dat iemand zakelijk vermogen had, maar dat graag op een prive rekening wilde hebben vanwege de hogere rente. Als je zakelijk vermogen hebt blijft dat zakelijk. En in jouw voorbeeld geld natuurlijk ook het omgekeerde. In beide gevallen doet de overboeking an sich niks. Wel als je het daarna niet meer goed opgeeft in je belastingaangifte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
figlio del comm schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Een privé opname is een genomen privé onttrekking van je winst en dien je gewoon inkomstenbelasting over te betalen.
Wat een onzin, heb je uberhaupt wel ervaring met boekhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 14:18
Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:25:

[...]

@pkuppens Bij mid-lance ben je toch gewoon in dienst bij het mid-lance bedrijf? Zo ja, dan zal de belastingdienst daar hetzelfde van vinden als bij 'gewoon' loondienst. Als je niet in dienst bent, maar elke maand netjes factuurtjes mag sturen etc, en dus ook de aftrekposten etc hebt, dan is het hoe het in de overeenkomst staat.
Klopt, maar je switcht van opdrachgever/werkgever.

Dus je gaat van loondienst midlance M naar opdrachtgever O. Weet niet of dat mag omdat je feitelijke werkzaamheden niet veranderen.

M naar freelance M of loondienst O naar freelance O zal so wie so moeilijk zijn. Officieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Wolly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Wat een onzin, heb je uberhaupt wel ervaring met boekhouden?
Je betaalt inkomstenbelasting over de totale inkomsten van je bedrijf en privé. Of je pint van je zakelijke rekening is dus niet relevant. Als je het maar inzichtelijk maakt. Je verlaagt je winst er dus niet mee.

[ Voor 5% gewijzigd door figlio del comm op 01-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
figlio del comm schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Je betaalt inkomstenbelasting over de totale inkomsten van je bedrijf en privé. Of je pint van je zakelijke rekening is dus niet relevant. Als je het maar inzichtelijk maakt. Je verlaagt je winst er dus niet mee.
Je gaat van de hak op de tak. Maar we kunnen wel stellen dat onderstaande niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het komt allemaal op hetzelfde neer.
In het jaar 100 verdiend en tussendoor 60 'onttrokken' betekent inkomstenbelasting betalen over 100 en nog 40 onttrekken van de zakelijke rekening.
Het over maken van de nog niet uitgegeven winst van een zakelijke naar een privé rekening is vooral voor het overzicht en je eigen autisme, je betaalt er geen euro meer of minder belasting door.
Als je de zakelijke rekening ook als zodanig aanmerkt bij de aangifte blijft het saldo buiten de VRH mocht je over de drempel gaan. Iets wat je ook kan bewerkstelligen door het saldo van een privé rekening te verlagen, omdat je van mening bent dat die (nog te betalen) 40k inkomstenbelasting/BTW niet mee telt voor de VRH van dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ok.. even omslachtiger dan want je lijkt het niet te willen begrijpen.
Je begint weer een heel verhaal over van de ene rekening naar de andere. Dat is dus niet betekenisvol. De betekenis aan het geld wordt gegeven in de opgaaf van je vermogen in box 3 bij de aangifte inkomstenbelasting. Je bent verplicht al je privévermogen daar op te geven, dus ook het privévermogen dat je op 31 december naar je zakelijke rekening hebt overgemaakt. Doe je dat niet, dan doe je een (navorderbare, strafbare) onjuiste aangifte.

That's it. Boekhouding: relevant. Op welke rekening het staat: niet relevant.

Het equivalent voor een vennootschap is het moeten opgeven van een (RC) vordering in box 3 boven de €17.5k. Telt ook net zo hard mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Aftansert op 01-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
Vetje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:20:
[...]

Dat je 0 omzet hebt gemaakt en je kapitaal daardoor minder is geworden? Uitgaande van een EMZ heb je al IB betaald over eerdere winsten dus daar is het niet van invloed op.
U bent geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42
In plaats van bureaustoelen, leaseauto's en zakelijke rekeningen:

Kan je Grote Clubactie loten als sponsoring oid wegboeken? :+

Asking for a friend O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 01-10-2023 15:10 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45
Hmmbob schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:10:

Asking for a friend O-)
Dat is geen sponsoring maar deelname aan een loterij, dat is een (groot) verschil.

(Maar ik ga ervanuit dat je niet serieus bent voor een paar loten van een paar euro per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Zeker lokale ondernemers zullen dat wel kunnen verdedigen. Je vrijgevigheid kan werken als reclame. Liefst wordt je bedrijfnaam ook echt ergens genoemd / afgedrukt. Zelf opscheppen op social media werkt ook.

Mocht je iets winnen dan betaal je daar natuurlijk wel winstbelasting over :P

[ Voor 12% gewijzigd door Aftansert op 01-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Antwoord is denk ik nee, want volgens mij staat er geen prestatie tegenover in de zin van reclame of een andere sponsoruiting. Maar als deze aanname niet klopt en je als koper van een superlot wel ergens met naam genoemd gaat worden, dan is het mogelijkerwijs wel verdedigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dat verandert toch niets als je in een keer 50 loten koopt? Snap wel dat ze dat willen want een deel is inkomsten voor de loterij...

Sponsor dan de club met een reclamebord of een team met bijv. trainingspakken met je bedrijfsnaam. Dan krijgen ze alle inkomsten zonder de afdracht aan de loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

In plaats van bureaustoelen, leaseauto's en zakelijke rekeningen:

Asking for a friend O-)
Als ze een ANBI-status hebben, ja.
https://www.easyzzp.nl/nieuws/zakelijke-giften-aftrekbaar/

https://www.belastingdien...t/anbi-status-controleren

Maar die hebben ze niet, anders zouden ze die wel groot en duidelijk op de site zetten. En ik vind m zo snel ook niet.

Je lokale sportvereniging sponsoren is een stuk nobeler denk ik.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:24:
Je lokale sportvereniging sponsoren is een stuk nobeler denk ik.
Wat denk je dat je doet met die Superloten?

"Bedrijven steunen verenigingen met Superloten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
_Arthur schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Ja en de loterij steunen... kun je beter 100procent aan de vereniging geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jongetje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:49:
Ja en de loterij steunen... kun je beter 100procent aan de vereniging geven.
Dat is weer een andere discussie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

_Arthur schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Ook de loterij steunen. En een "gift" doen die sowieso discutabeler is (want het is een loterij). En geen ANBI status. Misschien kun je het nog als relatiegeschenk doen, en dan al je zakelijke relaties een paar loten kado doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De discussie over hoe ik beter zou kunnen sponsoren is niet zo relevant voor de vraag "hoe zou je ze zakelijk kunnen boeken".

Gewoon sponsoren doe ik al (ze hebben echt vet goeie wifi daar :+ ), maar het ging mij er om hoe iets wat de Grote Clubactie als "oplossing" voor bedrijven aanprijst, bedrijfsmatig weggeboekt kan worden. Dat lijkt dus lastig te zijn, tenzij er dus een tegenprestatie is zoals naamsbekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
_Arthur schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Dat is weer een andere discussie 8)
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Crazy D schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:30:
En een "gift" doen die sowieso discutabeler is
Er staat nergens dat ie een gift wilt doen, alleen dat hij wil sponsoren (en een gift kan ook aan een iets zonder ANBI trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aftansert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Zeker lokale ondernemers zullen dat wel kunnen verdedigen. Je vrijgevigheid kan werken als reclame. Liefst wordt je bedrijfnaam ook echt ergens genoemd / afgedrukt. Zelf opscheppen op social media werkt ook.

Mocht je iets winnen dan betaal je daar natuurlijk wel winstbelasting over :P
Sterker nog, voor een zakelijke donatie dient er een zakelijk belang tegenover te staan. Zonder tegenprestatie (reclame) is het een privé gift. Je mag niet zo maar geld weg geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Deveon schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

Sterker nog, voor een zakelijke donatie dient er een zakelijk belang tegenover te staan. Zonder tegenprestatie (reclame) is het een privé gift. Je mag niet zo maar geld weg geven..
Is meedoen aan een loterij gezien het rendement niet gewoon een slechte zakelijke beslissing? :+
"alles op rood" kan ook heel lucratief zijn alleen valt het rendement op de lange termijn toch wat tegen

Verenigingen kunnen dit vrij makkelijk oplossen met een sponsormuur of iets in die richting, dus iets waarop je logo zichtbaar is. In die situatie betaal je voor een tastbare tegenprestatie namelijk reclame. En daar krijg je een stuk minder discussie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Iemand ervaring met een goeie boekhouder/accountant regio Amersfoort :?
Ik zou graag eens sparren over mogelijke overstap van EMZ naar BV/holding structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan je dan niet beter met een accountant of fiscalist praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hmmbob schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:52:
Kan je dan niet beter met een accountant of fiscalist praten?
accountant staat er toch bij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ybos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:36:
Ik zou graag eens sparren over mogelijke overstap van EMZ naar BV/holding structuur.
Heb je een bericht gestuurd wie je iig niet moet hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
ybos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

accountant staat er toch bij?
Glad overheen gelezen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 09:37

mwa

init6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Heb je een bericht gestuurd wie je iig niet moet hebben...
Zo, dat klinkt alsof het je diep zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 14:19
Nog even over de elektrische fiets. Als ik dus een fiets koop dan heb ik recht op de KIA aftrek (MIA niet meer) en kan ik willekeurig afschrijven. Echter, ik moet wel 7% bijtelling betalen. Ik neem aan dat de keren dat ik niet met deze fiets naar mijn opdrachtgever ga - ik wel reiskosten mag boeken? Wat doen jullie met de BTW - 70% teruggave doen en de rest privé - of een andere verhouding? Ik heb geen zin om dat allemaal bij te houden en wil gewoon een quick&dirty afslag nemen op het prive/zakelijke BTW gedeelte.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 02-10-2023 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
ybos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:36:
https://rb.nl/vind-een-rb/

Iemand met een RB titel (geen RBc), achter de naam kan je wel verder helpen op fiscaal gebied. Bonuspunten als ze ook nog een AA titel hebben, want dan zijn ze zowel als belastingadviseur als accountant opgeleid.

Vraag gerust meerdere offertes op, niet alleen voor de prijs maar ook of ze een beetje snel en helder kunnen communiceren. Ik zou mezelf niet beperken tot Amersfoort, maar gewoon de hele regio Utrecht in je zoektocht betrekken. Vaak hebben kleinere regionale kantoren meerdere vestigingen, maar staat de fiscalist alleen bij de hoofdvestiging ingeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Om voor een EMZ of BV te kiezen heb je toch geen fiscalist voor nodig? Dat heb je in een uurtje wel zelf uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ColeJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:26:
Nog even over de elektrische fiets. Als ik dus een fiets koop dan heb ik recht op de KIA aftrek (MIA niet meer) en kan ik willekeurig afschrijven. Echter, ik moet wel 7% bijtelling betalen. Ik neem aan dat de keren dat ik niet met deze fiets naar mijn opdrachtgever ga - ik wel reiskosten mag boeken? Wat doen jullie met de BTW - 70% teruggave doen en de rest privé - of een andere verhouding? Ik heb geen zin om dat allemaal bij te houden en wil gewoon een quick&dirty afslag nemen op het prive/zakelijke BTW gedeelte.
7% van de adviesprijs.
Is je fiets duurder dan 2601 euro?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Crazy D schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

7% van de adviesprijs.
Is je fiets duurder dan 2601 euro?
De fiets zelf is niet duurder dan 2601 euro excl BTW. Wel is de fiets boven de 450 euro en kom ik met andere investeringen al boven de 2601 euro :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
ColeJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:06:
Om voor een EMZ of BV te kiezen heb je toch geen fiscalist voor nodig? Dat heb je in een uurtje wel zelf uitgezocht.
Gaat niet alleen om het financiele vlak.
aansprakelijkheid
slim sparen
wel of geen holding
enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
mwa schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Zo, dat klinkt alsof het je diep zit >:)
Yep, laatst al een stukje over geschreven in dit topic over mijn vorige accountant. Als ik dat advies een paar jaar geleden had gekregen had ik nu niet in de shit gezeten. Slechte recensies zijn heel waardevol heb ik gemerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door init6 op 02-10-2023 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
init6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Yep, laatst al een stukje over geschreven in dit topic over mijn vorige accountant. Als ik dat advies een paar jaar geleden had gekregen had ik nu niet in de shit gezeten. Slechte recensies zijn heel waardevol heb ik gemerkt.
En gewoon betalen voor die extra uren voor de export en daarna achter je laten? Lijkt me psychisch het meest gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:26:
Als je een zakelijk vervoermiddel gebruikt kan je geen reiskosten boeken. Bonnetjes voor onderhoud, brandstof e.d. uiteraard wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 02-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Als je een zakelijk vervoermiddel gebruikt kan je geen reiskosten boeken. Bonnetjes voor onderhoud, brandstof e.d. uiteraard wel.
Maar je kunt wel reiskosten boeken als je een prive vervoermiddel gebruikt, ook als je ook een zakelijk vervoermiddel ter beschikking stelt. Ten minste, ik zie nergens waarom dat niet zou mogen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Woy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Maar je kunt wel reiskosten boeken als je een prive vervoermiddel gebruikt, ook als je ook een zakelijk vervoermiddel ter beschikking stelt. Ten minste, ik zie nergens waarom dat niet zou mogen.
Ah zo had ik het niet gelezen.

Het is uiteraard mogelijk om reiskosten te boeken als je op een andere manier naar je werk gaat dan met je zakelijke vervoermiddel.

Heb je bijvoorbeeld een auto op de zaak dan kan je gerust treinkaartjes boeken (of km schrijven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

En gewoon betalen voor die extra uren voor de export en daarna achter je laten? Lijkt me psychisch het meest gezond.
Als ik iets professioneel wil oplossen maar iemand draait mij een loer dan kan ik dat niet los laten. Als ik iets laat zitten dan zit ik mij over 5 jaar nog op te vreten.

[ Voor 53% gewijzigd door init6 op 02-10-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wolly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Ah zo had ik het niet gelezen.

Het is uiteraard mogelijk om reiskosten te boeken als je op een andere manier naar je werk gaat dan met je zakelijke vervoermiddel.

Heb je bijvoorbeeld een auto op de zaak dan kan je gerust treinkaartjes boeken (of km schrijven).
Ja ik bedoel als ik met mijn privé auto ga - dan mag ik nog wel 21ct boeken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Het freelancen begint bij mij weer te kriebelen. Ik vond een functie bij een grote organisatie, maar ik wil daar niet in dienst. Het past heel goed en ik weet dat er weinig aanwas is op mijn niveau. Reageer je wel eens op een "gewone" vacature als freelancer? Of wordt dit toch wel als acquisitie en/of onwenselijk gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Vraagje,

Ik ben een freelance test engineer. Maar naast mijn IT carrière ben ik ook graag met auto's bezig, nu ben ik bezig een oude Honda CRX aan te schaffen om op te knappen.

Is er een mogelijkheid om deze af te schrijven van mijn omzet of iets dergelijks financieel voordelig?
Auto zal niet vaak mee gereden worden, hooguit 200km plezier ritjes per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dwizz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:54:
Vraagje,

Ik ben een freelance test engineer. Maar naast mijn IT carrière ben ik ook graag met auto's bezig, nu ben ik bezig een oude Honda CRX aan te schaffen om op te knappen.

Is er een mogelijkheid om deze af te schrijven van mijn omzet of iets dergelijks financieel voordelig?
Zolang je er ook zakelijk mee rijd wel, maar als je 200km/jaar gaat rijden word dat lastig denk ik?
Als je hem opknapt met het doel hem te verkopen met winst dan is het ook nog wel als zakelijk aan te merken.

Anders is het gewoon een privé hobby lijkt me.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Yordi- schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:40:
Het freelancen begint bij mij weer te kriebelen. Ik vond een functie bij een grote organisatie, maar ik wil daar niet in dienst. Het past heel goed en ik weet dat er weinig aanwas is op mijn niveau. Reageer je wel eens op een "gewone" vacature als freelancer? Of wordt dit toch wel als acquisitie en/of onwenselijk gezien?
Ja, ik stuur wel eens een net bericht of de vacature ook open staat voor een freelancer / zelfstandige. Met daarbij mijn ervaring (toegespitst op die positie). Ik moet wel zeggen dat ik daarop 75% afwijzing krijg, maar dat is dus 25% succes (als in: in ieder geval een gesprek als mijn profiel matched).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Vraagje,

Hoe denk je dat te gaan verantwoorden bij een inspectie? Hoe ga je aan een inspecteur uitleggen dat je die auto nodig hebt voor de uitvoering in je bedrijf?

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55
Vraagje,

hobbies zijn hobbies, werk is werk.. hou ze gewoon lekker gescheiden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
_eLMo_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Als je hem opknapt met het doel hem te verkopen met winst dan is het ook nog wel als zakelijk aan te merken.
Alleen dan is de winst belast, lijkt me niet handig ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
Een weer een nieuwe aflevering in de soap die Wet DBA heet:

https://www.zipconomy.nl/...eden-bij-een-laag-tarief/

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Het feit dat dit mogelijk via een AMvB erdoorheen gedrukt gaat worden doet mij vermoeden dat de overheid ook helemaal geen belang hecht aan duidelijkheid of een situatie waarbij iedereen voor een langere periode weet wat de regels zijn...

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:06:
Zou toch aanraden om het met een specialist te bespreken. Mijn boekhouder wist meer toe te lichten dan om in uurtje zelf kon uitzoeken.

Overigens lijkt het alleen niet allemaal te actueel. Neig nu zelf naar gewoon een nieuwe BV (€300 volledig online) starten en de eenmanszaak separaat op te heffen over twee jaar. Heb vorig jaar alle investeringen al volledig afgeschreven.

Twijfel alleen nog over de FOR. Dit jaar ligt de MKB vrijstelling nog wat hoger maar moet dan serieus veel in mijn pensioen leggen om het belastbaar inkomen te drukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 02-10-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Overigens lijkt het alleen niet allemaal te actueel. Neig nu zelf naar gewoon een nieuwe BV (€300 volledig online) starten en de eenmanszaak separaat op te heffen over twee jaar. Heb vorig jaar alle investeringen al volledig afgeschreven.
Pas op met willekeurige afschrijvingen en KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Rockster schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:10:
Een weer een nieuwe aflevering in de soap die Wet DBA heet:

https://www.zipconomy.nl/...eden-bij-een-laag-tarief/

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Het feit dat dit mogelijk via een AMvB erdoorheen gedrukt gaat worden doet mij vermoeden dat de overheid ook helemaal geen belang hecht aan duidelijkheid of een situatie waarbij iedereen voor een langere periode weet wat de regels zijn...
Criterium C wijst op ondernemerschap. Werkt de zzp’er voor eigen rekening en risico binnen de opdracht? Dan mag de zzp’er mogelijk toch het werk uitvoeren als zelfstandig ondernemer, ook als er sprake is van (enige mate van) aansturing of inbedding.

Lekker duidelijk haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:42
Deveon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Zou toch aanraden om het met een specialist te bespreken. Mijn boekhouder wist meer toe te lichten dan om in uurtje zelf kon uitzoeken.

Twijfel alleen nog over de FOR. Dit jaar ligt de MKB vrijstelling nog wat hoger maar moet dan serieus veel in mijn pensioen leggen om het belastbaar inkomen te drukken.
Ik heb zelf ook gekozen om een nieuwe BV op te richten (dit jaar begonnen met ZZP'en). Aanvraag vrijdag ingediend. Ik zit op een opdracht voor sowieso tot 2025. kom dit jaar op 2 ton uit (begonnen in april). De jaren daarna waarschijnlijk meer. Vandaar de overstap naar BV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:01
poestoe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb zelf ook gekozen om een nieuwe BV op te richten (dit jaar begonnen met ZZP'en). Aanvraag vrijdag ingediend. Ik zit op een opdracht voor sowieso tot 2025. kom dit jaar op 2 ton uit (begonnen in april). De jaren daarna waarschijnlijk meer. Vandaar de overstap naar BV
Gefeliciteerd met je succesvolle begin!
Maar je hebt als zzp'er geen zekerheid of gegarandeerd geld hoor, tenzij je alles als onvoorwaardelijk voorschot krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 21:40
poestoe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb diezelfde berekening gemaakt en een vergelijkbare omzet maar met de startersvoordelen was het voor mij nog steeds niet voordeliger... er zijn natuurlijk ook nog andere redenen om voor een BV te kiezen... of heb ik ergens iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Over DBA gesproken, hebben jullie dit gezien?
Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
Staat nu in bijna alle opdrachten van de belastingdienst die ik zie. Volgens mij willen ze van hun zzp'ers en dba-risico af!
(Al valt dit toch ook op te lossen als je een BV opzet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:57:

[...]

Staat nu in bijna alle opdrachten van de belastingdienst die ik zie. Volgens mij willen ze van hun zzp'ers en dba-risico af!
Dit staat er naar mijn weten al maanden bij, de constructie is zo dat je in loondienst gaat bij een partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]

Tot een paar maanden terug zag ik een mix van opdrachten die dit wel en niet hadden. Met name de lang lopende fulltime opdrachten staat het bij vermeld. Korte of minder uren per week staat het vaak niet bij.

Met een BV ben je DGA en val je onder dezelfde wetgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 03-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
Nee, dat een BV die regelgeving omzeilt is een fabel. Tenzij je echt werknemer van een BV bent (en geen DGA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Aan het eind van het jaar wil ik een BTW correctie gaan invoeren. Ik rij namelijk zakelijk in mijn privé auto dus ik mag (met een sluitende km administratie) het zakelijke deel van de BTW terugvorderen. Dan moet ik dus alle bonnetjes gaan bewaren van alle tankbeurten etc? In Excel gaan uitrekenen hoeveel ik heb uitgegeven aan brandstof, aantal km zakelijk/prive en dan komt daar een BTW bedrag uitrollen?

Vervolgens wil ik ook een BTW correctie doen op het privé gebruik van mijn elektrische fiets welke ik zakelijk heb gekocht en bijtelling voor betaal. Hoe ik dit moet bepalen vind ik nog steeds een raadsel, ik ga dat echt niet allemaal bijhouden hoor.

Er zijn dus meerdere zaken welke ik bij elkaar moet optellen om tot een bedrag te komen. Dit bedrag vul ik in bij privégebruik in de aangifte Q4. Hebben jullie deze berekeningen in een Excel gezet en bewaard? Over de auto krijg ik dus BTW terug maar over de fiets moet ik een stukje terugbetalen wat ik eerder dus teveel heb ontvangen. Mocht de fiscus er dan ooit om vragen dan heb je die Excel met de berekeningen?
Pagina: 1 ... 443 ... 645 Laatste