gem-p schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:05:
[...]
In dit soort gevallen gaat het vaak over een relatiebeding en niet persé over een concurrentiebeding. Sowieso is een concurrentiebeding iets wat je goed moet begrijpen voordat het het accepteerd, want die gaat vaak veel breder dan een relatiebeding.
Staat er in die 20 pagina's helemaal niks over een partij, klant of wat dan ook in het geval je daar gaat werken binnen een bepaald tijd na einde contract met je midlance partij? Dat zou namelijk de 1e detacheringspartij zijn die ik tegenkom die dat niet heeft....
Hoe dan ook, ga de dialoog aan.
1. Heeft de midlancer je bij een recruiter of een broker weggezet? Dat zijn allebei 'tussenpartijen'. Ik mag hopen een broker, anders blijft er wel weinig over, en het zou ook het werk van de midlancer moeten zijn.
2. Een broker kom je (en wil je) waarschijnlijk niet omheen, die doet contractafhandeling, en daar heb je als freelancer ook mee te maken.
3. Maar goed, hoe dan ook moet je van je midlance partij af. Misschien vinden ze het wel OK, misschien willen ze een overgangstermijn, en misschien vinden ze het niet OK, maar denken ze vanwege belemmeringsverbod WAADI je toch niet vast te kunnen houden, of willen ze de relatie met de opdrachtgever goed houden. Laat ze in ieder geval schriftelijk, al is het maar via een mailtje, bevestigen dat ze geen probleem hebben met je overstap.
Ander ding waar jij en je opdrachtgever rekening mee moeten houden is dat de Belastingdienst bedenkingen heeft bij overstappen van loondienst naar freelancing bij dezelfde eindklant. Je bent niet aan het ondernemen, maar sociale premies aan het ontwijken (net als je opdrachtgever!). Vanuit loondienst mag het zeker niet, vanuit midlancen weet ik dat niet zo zeker.
Een tip zou bijvoorbeeld zijn om je contract op te zeggen, eerst een andere opdracht doen, van minstens 6 maanden, en dan bv. wel terugkomen. (Al dan niet informeel aankondigen bij je opdrachtgever dat je dat van plan bent). Je moet nog steeds nagaan of dit voldoende is om van je midlance partij af te komen, maar je toont dan wel ondernemerschap, zelf acquisitie doen, en dat je later terugkomt bij een eerdere opdrachtgever is 'uit eigen netwerk' een opdracht bemachtigen.
Maar je opdrachtgever moet het er ook wel mee eens zijn..
[
Voor 11% gewijzigd door
pkuppens op 30-09-2023 21:16
]