• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:14:
[...]

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe opdracht, en sta dus bij meerdere portals ingeschreven.

Opvallend om te zien dat ik op dag 1 een opdracht voorbij zie komen vanuit de overheid of vanuit een broker.
Op dag 2 en dag 3 zie ik diezelfde opdracht met soms precies dezelfde omschrijving, soms met enigszins herschreven omschrijving meerdere keren voorbij komen (vooral op freelance.nl), maar dan inderdaad met een 10~15 euro lager max tarief.
Yep, dat is het moeilijke werk van recruiters waardoor ze veel geld moeten verdienen.

Los van dat voor die 15 euro marge ze een echelon van freelancers aanboren:
1. die acquisitie niet zo goed zelf kunnen of willen (ik zou daar intussen als opdrachtgever twijfels bij hebben)
2. die met een fooi afgescheept worden dus al snel weer verder kijken
3. die toch nagenoeg(*) de hoofdprijs kosten voor de opdrachtgever dus wél wat te bewijzen hebben
4. die moeizamer door een stroperig proces met veel ruis op de lijn geloodst moeten worden.

(*) heb wel meegemaakt dat de recruiter openlijk zei 90 ipv 105 omdat ik je voor 100 wil aanbieden om meer kans te maken, en zelf maar 10 'hoefde'' te verdienen. Had mezelf al voor 102,50 aangeboden :) , wel op gesprek geweest, weet niet of dat via de recuiter was gelukt. Maar keuze viel op een ander.
Los van dat de 100-110 opdrachten ook voorbijkomen en je dan niet lekker zit voor 90.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:25
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:14:
[...]

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe opdracht, en sta dus bij meerdere portals ingeschreven.
Welke portals zijn dat zoal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
Je kunt het beter omdraaien:
Bij wat voor bedrijven/instellingen zou ik willen werken?
Hoe hebben zij hun inhuur geregeld? Dit kun je vaak makkelijk opzoeken op https://inhuurkaart.nl/ en dan 'Ik zoek de kortste route'.

Veel bedrijven en instellingen hebben een eigen inhuurportal, anderen besteden het uit.
De zoektocht begint dan verder met bv Magnit, 'detransparantebroker' oid (wel marge, maar kan je mogelijk door een DAS heen loodsen als je daar niet zo'n vertrouwen in hebt)
En bij die portals kun je de opdrachtgever vaak wat makkelijker achterhalen, en je alsnog daar inschrijven.

Je hoeft echt niet veel fantasie te hebben om zoiets te vinden:

https://id.inhuurdeskpolitie.nl/
https://www.amsterdam.nl/...opdrachten/externe-inzet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48
init6 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:03:
[...]

Overheid? Vrij laag tarief.
Dat hangt toch van de functie/rol af? Voor een servicedesk medewerker een hoog tarief, voor een interim directeur laag.

• pkuppens
jongetje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:55:
[...]

Dat hangt toch van de functie/rol af? Voor een servicedesk medewerker een hoog tarief, voor een interim directeur laag.
Ik denk dat het meer over 'overheid' als lage tarieven betaler ging, maar die indruk heb ik niet. Ze kunnen zich misschien niet meten met sommige grote commerciele partijen, maar wat ik me meen te kunnen herinneren van bv. politie en ns, zitten daar best aardige tarieven tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Kom, doe eens even niet zo zuur. Hartstikke mooi toch dat Karp dat zo heeft uitgevonden. Je hebt überhaupt geen idee om wat voor functie het gaat, hoe weet je dan of het laag is of niet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agrior
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:28
Heb inmiddels wat jaren in loondienst erop zitten (12+) en verschillende functies gehad in IT. Inmiddels weer een tijdje functioneel beheerder. Wil al een tijd wat voor mijzelf beginnen maar zat de laatste jaren een beetje "vast". Elke ong drie jaar van werkgever wisselen leverde alleen een tijdelijke prikkel voor mij op en hetzelfde riedeltje op afdelingen (reorganisaties, nieuwe manager die het anders wil doen, beoordelingen die niet op prestatie zijn). Na wat coachinggesprekken met een externe coach nu besloten voor mijzelf te gaan beginnen. Ik verwacht geen wonderen, maar denk wel dat dit beter bij mij past. Spannend dus... maar ik kijk er naar uit. De echte stappen moet ik nog nemen (inschrijven, eerste opdracht binnenhalen, baan opzeggen etc) maar de wil is er. De tips van de openingspost goed gelezen en wat verder verdiept. Ik hou dit topic zeker in de gaten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55
Alle eerder genoemde portals (volgens mij staan er in de openingspost ook de nodige).

Verder kwam ik via via ook terecht bij de website observ.nu. Dit is een betaalde dienst die alle portals scraped, maar de 1e maand is gratis.

Ik ben het nu aan het proberen, en tot nu toe lijkt het zeer veelbelovend. Ik heb nog geen opdracht via een andere weg gezien die ik hier niet zag. Mocht ik binnen een maand dus niks vinden dan overweeg ik zowaar te betalen voor die website.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
pkuppens schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:52:
Bij wat voor bedrijven/instellingen zou ik willen werken?
Er zijn vast een hoop leuke bedrijven die met ZZPers werken die ik nog helemaal niet ken, dus waar ik wil werken is waarschijnlijk breder dan wat er nu in mijn hoofd zit :)

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:42
[...]

Ik vond het vrij veel geld voor grasmaaien

• ConQuestador
Hydra schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:52:
[...]

Er zijn vast een hoop leuke bedrijven die met ZZPers werken die ik nog helemaal niet ken, dus waar ik wil werken is waarschijnlijk breder dan wat er nu in mijn hoofd zit :)
Toch valt het mij een beetje tegen qua aanbod voor Java opdrachten, ik zie constant dezelfde bedrijven / overheden voorbij komen.
Ik zou heel graag bij een kleiner bedrijf gaan werken (zelfs tegen een iets lager tarief), maar behalve de standaard grote jongens zie ik niet veel "leuke bedrijven die met ZZPers werken".

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Hydra
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:57:
Toch valt het mij een beetje tegen qua aanbod voor Java opdrachten, ik zie constant dezelfde bedrijven / overheden voorbij komen.
Ik zou heel graag bij een kleiner bedrijf gaan werken (zelfs tegen een iets lager tarief), maar behalve de standaard grote jongens zie ik niet veel "leuke bedrijven die met ZZPers werken".
Voor veel kleine bedrijven zijn ZZPers gewoon te duur. Heb bijvoorbeeld wel eens de CTO van MoneyMonk gecontact omdat het me een leuk bedrjif lijkt, maar die doen ironisch genoeg niet aan ZZPers.

• Karp
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:39:
[...]
Verder kwam ik via via ook terecht bij de website observ.nu. Dit is een betaalde dienst die alle portals scraped, maar de 1e maand is gratis.

Ik ben het nu aan het proberen, en tot nu toe lijkt het zeer veelbelovend. Ik heb nog geen opdracht via een andere weg gezien die ik hier niet zag. Mocht ik binnen een maand dus niks vinden dan overweeg ik zowaar te betalen voor die website.
Die kende ik nog niet, mooie verzameling! Ironisch genoeg heeft de website zelf nog wel wat verbeterpunten, maar dat is zelden een verrassing! 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Hydra schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:05:
[...]

Voor veel kleine bedrijven zijn ZZPers gewoon te duur. Heb bijvoorbeeld wel eens de CTO van MoneyMonk gecontact omdat het me een leuk bedrjif lijkt, maar die doen ironisch genoeg niet aan ZZPers.
Klopt, dat blijft wat ik jammer vind aan het ZZPen: die kleine bedrijfjes vind ik het leukste, maar dan zal ik toch echt in loondienst moeten om daar (weer) te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:14:
Klopt, dat blijft wat ik jammer vind aan het ZZPen: die kleine bedrijfjes vind ik het leukste, maar dan zal ik toch echt in loondienst moeten om daar (weer) te werken.
Hiervoor toevallig bij een klein bedrijf gezeten (ze zijn er wel) maar dat was zegmaar ook niet alles. Merk toch wel dat ik eigenlijk hoe leuk ik m'n team vind, veel belangrijker vindt. Elk bedrijf heeft wel 'shit', de een meer dan de ander. Maar als ik m'n frustraties met de anderen in m'n team kan delen, kan ik dat wel hebben. Als m'n team niet leuk is, vind ik er snel niks meer aan.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Zelf ooit eens Temper benaderd, een bedrijf wat gericht is op flexibel personeel voor horeca. Gaf ook aan niet met ZZP'ers te werken. Keuze is aan het bedrijf, maar geloof wel in practice what you preach.

• pkuppens
Hydra schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:52:
[...]

'Probleem' is dat de typische recruiters het dan al helemaal niet weten. En dat die bedrijven de portals en jou ook niet weten te vinden.

Maar het is echt opvallend hoe ver je kunt komen als je Google, Bing, ChatGPT eens een keer écht inschakelt.

En ik dacht een fantastisch bedrijf gevonden te hebben in de AI, fietsafstand, en locatie in Kaapstad, waar ik best een keer naar toe terug zou willen..

Maar die hebben op 2-3 verzoeken niet gereageerd, dan gewoon doorgaan met de volgende.

Intussen kwam er uit eigen netwerk weer genoeg werk op mijn pad, dus niet mee doorgegaan.

• init6
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:55:
[...]

Klopt, ging er even vanuit wat ik zag in de portals vanuit mijn zoekopdrachten. Daar zie ik vrij vaak overheidsopdrachten voor dit tarief, verkeerd om daar van uit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

edit: Verkeerde aanname,
Man man man wat een stoerdoenerij. |:(

Tarieven hangen in mijn wereld heel erg af van de rol, contractduur, aantal uur per week etc etc. 85 euro is in veel situaties voor veel rollen een prima tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Kurios schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:31:
Man man man wat een stoerdoenerij. |:(
Overdrijf niet zo zeg, je maakt het er niet bepaald gezelliger op. Hij corrigeerde zichzelf nota bene al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:22:
[...]

Zelf ooit eens Temper benaderd, een bedrijf wat gericht is op flexibel personeel voor horeca. Gaf ook aan niet met ZZP'ers te werken. Keuze is aan het bedrijf, maar geloof wel in practice what you preach.
Dat is een bedrijf waar ik uit principe nooit voor zou willen werken omdat dit naar mijn mening een schoolvoorbeeld is van het faciliteren van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 10:20
ConQuestador schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:57:
[...]

Dat komt omdat het de publieke opdrachten zijn met standaard inhuurportalen. Eigenlijk alleen de bedrijven/instanties met aanbesteding procedures. Er zijn wel andere opdrachten, maar daar moet je iets meer moeite voor doen, een goed netwerk voor hebben of zo in de markt liggen dat je zelf benaderd wordt.
Ik wou ook graag een niet-standaard opdracht en toen ik wist dat mijn opdracht ten einde het liep een iets andere aanpak geprobeerd dan maar op de standaard portaal-opdrachten reageren. Interessante bedrijven benaderd (eigenlijk alleen mail/linkedin) die Java vacatures open hebben staan met een luchtig berichtje dat ik zie dat de vacature al lang open staat en of ze wellicht geïnteresseerd zijn in tijdelijke invulling op inhuurbasis. Van sommige nooit een reactie, met andere een kennismakingsgesprek/call gehad. Daar is uiteindelijk niet concreet iets uitgekomen, maar er waren zeker wel partijen die interesse hadden.

Ook actief op linkedin gezocht op opdrachten/vacatures die werden gepost (dus gewoon zoekbalk, wat steekwoorden en "Posts", sorteren op datum). Zit veel ruis tussen, maar soms ook accountants/hiring managers die wat luchtiger met linkedin om gaan. Zo uiteindelijk mijn volgende opdracht gevonden waar ik binnenkort start en die had ik nooit gevonden via de "standaard opdrachten" manier.

Al met al: een stukje "sales" en ondernemerschap kan je verder brengen dan je denkt. 🙂 Belangrijk is om er geen spam wedstrijd van te maken. Als je krap qua tijd zit, is dit denk ik niet een effectieve manier.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 10:24
Eliaz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:37:
[...]

Dat komt omdat het de publieke opdrachten zijn met standaard inhuurportalen. Eigenlijk alleen de bedrijven/instanties met aanbesteding procedures. Er zijn wel andere opdrachten, maar daar moet je iets meer moeite voor doen, een goed netwerk voor hebben of zo in de markt liggen dat je zelf benaderd wordt.

[...]

Ik wou ook graag een niet-standaard opdracht en toen ik wist dat mijn opdracht ten einde het liep een iets andere aanpak geprobeerd dan maar op de standaard portaal-opdrachten reageren. Interessante bedrijven benaderd (eigenlijk alleen mail/linkedin) die Java vacatures open hebben staan met een luchtig berichtje dat ik zie dat de vacature al lang open staat en of ze wellicht geïnteresseerd zijn in tijdelijke invulling op inhuurbasis. Van sommige nooit een reactie, met andere een kennismakingsgesprek/call gehad. Daar is uiteindelijk niet concreet iets uitgekomen, maar er waren zeker wel partijen die interesse hadden.

Ook actief op linkedin gezocht op opdrachten/vacatures die werden gepost (dus gewoon zoekbalk, wat steekwoorden en "Posts", sorteren op datum). Zit veel ruis tussen, maar soms ook accountants/hiring managers die wat luchtiger met linkedin om gaan. Zo uiteindelijk mijn volgende opdracht gevonden waar ik binnenkort start en die had ik nooit gevonden via de "standaard opdrachten" manier.

Al met al: een stukje "sales" en ondernemerschap kan je verder brengen dan je denkt. 🙂 Belangrijk is om er geen spam wedstrijd van te maken. Als je krap qua tijd zit, is dit denk ik niet een effectieve manier.
Als toevoeging hierop, ik heb op deze manier van verschillende hiring managers een doorverwijzing naar de preferred supplier gekregen.

Dat kan dus ook een manier zijn om de keten te verkorten. Voel je dus niet te beschaamd om een berichtje naar een hiring manager te sturen, of zelfs gewoon te bellen als een telefoonnummer op hun website staat.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:18

R.G

Vraagje met betrekking tot uitbetalen salaris / vergoeding voor werkzaamheden.

Stel je krijgt een vergoeding van 10K,

Kan je dan er voor zorgen dat je de 40% aan belasting niet hoeft af te dragen maar dit door financiert als een bedrijfsinvestering of investeren in een stichting , bv en of andere bedrijf om dat te helpen op te bouwen.

Kan dat überhaupt?

Kan dat ook als het bedrijf in een ander land staat & dat je daar dan de 40% in herinvesteert?

Of kan dat alleen met de 60% die je zelf houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34

Crazy D

I think we should take a look.

R.G schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:59:

Kan je dan er voor zorgen dat je de 40% aan belasting niet hoeft af te dragen maar dit door financiert als een bedrijfsinvestering of investeren in een stichting , bv en of andere bedrijf om dat te helpen op te bouwen.

Kan dat überhaupt?

Kan dat ook als het bedrijf in een ander land staat & dat je daar dan de 40% in herinvesteert?

Je kunt er activa voor kopen, computers, of een auto :-) Of voor 10.000 euro relatiegeschenken. Dan verlaag je je netto winst en heb je dus je bruto salaris verlaagd. Ik weet niet of investeren in een ander bedrijf daar ook onder valt geen idee hoe je dat in de administratie zou moeten opnemen.
(er vanuit gaande dat je een eenmanszaak bent)

Exact expert nodig?

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:53
@Crazy D Verlaag je je nettowinst door activa te kopen? Volgens mij enkel door de afschrijvingskosten, maar niet door de investering.

(Ik kan het mis hebben, vandaar de vraag.)

[ Voor 14% gewijzigd door FastFox91 op 28-09-2023 07:49 ]

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:45
FastFox91 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:48:
@Crazy D Verlaag je je nettowinst door activa te kopen? Volgens mij enkel door de afschrijvingskosten, maar niet door de investering.

Nee hoor, je hebt gelijk!
Een investering komt op je balans te staan als bezit. Je banksaldo neemt af en je inventaris neemt toe.
Dit zijn geen kosten en verlaagt niet je bruto winst.

Je winst wordt pas verlaagd bij het maken van kosten dus inderdaad zodra je gaat afschrijven.

Als je vanuit je bedrijf investeert in een ander bedrijf (dat kan alleen met een B.V.) dan komen de aandelen in dat bedrijf op je balans te staan. Ook dit zijn geen kosten maar is een bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024

Bedrijfsmiddelen die duurder zijn dan €450 ex btw per bedrijfsmiddel en die samen meer bedragen dan €2.601 ex btw komen in aanmerking voor een extra aftrekpost: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) van maximaal 28%

https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek-2023

Je hebt ook nog regelingen voor een milieu-investeringsaftrek en een energie-investeringsaftrek, maar die gelden alleen op bepaalde bedrijfsmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:42
Momenteel werk ik als ik thuis werk voornamelijk op mijn (redelijk gedateerde) game pc. Nu ben ik van plan deze te upgraden om hem weer wat sneller te maken, voornamelijk voor het werk. Dus ik wil wat componenten gaan bestellen die het geheel weer recht trekt. Zouden jullie de componenten privé of zakelijk bestellen, voor het aftrekken van BTW en inbrengen in de administratie? Ik zie nooit zo veel voordeel om het zakelijk te doen, aangezien je toch eigenlijk altijd de btw op de factuur hebt staan en je vervolgens wel je WKOA rechten verliest. Zie ik iets over het hoofd?

• Karp
Werving is niet toegestaan (we zagen het nu pas.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 21-11-2023 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 02-10 11:51
Zinloos1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:11:
Momenteel werk ik als ik thuis werk voornamelijk op mijn (redelijk gedateerde) game pc. Nu ben ik van plan deze te upgraden om hem weer wat sneller te maken, voornamelijk voor het werk. Dus ik wil wat componenten gaan bestellen die het geheel weer recht trekt. Zouden jullie de componenten privé of zakelijk bestellen, voor het aftrekken van BTW en inbrengen in de administratie? Ik zie nooit zo veel voordeel om het zakelijk te doen, aangezien je toch eigenlijk altijd de btw op de factuur hebt staan en je vervolgens wel je WKOA rechten verliest. Zie ik iets over het hoofd?
Ik zou absoluut alle kosten die je zakelijk maakt opgeven als daadwerkelijke kosten.
Het scheelt je BTW maar ook inkomstenbelastingen.

Je gaat toch niet vanwege de Wetgeving Koop op Afstand (WKOA) extra kosten maken, dan kun je net zo goed er een verzekering voor afsluiten.. En hoe vaak stuur je wel niet iets retour dat je denkt daar op te besparen ten opzichte van de btw en inkomstenbelasting?
(anderzijds, als je eenmanszaak bent, koop je vrijwel alles prive naam en niemand die het ziet dat je het zakelijk opvoert...)

Overigens zou ik businesswise zelf geen computer samenstellen, ik kies juist voor een standaard pc en daar meer geheugen in duwen.
De tijd die het samenstellen en bouwen mij kost (met risico van incompatibiliteit), heb ik anders allang terugverdiend met gewoon werken.
Toevallig halfjaar geleden een nieuw computer gekocht omdat ik er van uit ga dat ik iedere dag daar mee 5 minuten bespaar, daarmee heeft het ding zichzelf al terugbetaald (om een idee te geven hoe rationeel ik dit soort dingen benader).

[ Voor 16% gewijzigd door Bender op 28-09-2023 10:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
Zinloos1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:11:
Is dit een grap?

• Zinloos1
Blijkbaar niet helder genoeg geweest, bedoel eigenlijk als enige verschil of je alternate zakelijk zou gebruiken of gewoon de normale website. Uiteraard ga ik de kosten hoe dan ook inbrengen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik persoonlijk zou wel de gehele pc bij 1 leverancier bestellen ipv losse bestellingen. Alles op 1 factuur vind ik beter verdedigbaar dat het 1 investering is en dus voor de KIA in aanmerking komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Zinloos1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
[...]

Blijkbaar niet helder genoeg geweest, bedoel eigenlijk als enige verschil of je alternate zakelijk zou gebruiken of gewoon de normale website. Uiteraard ga ik de kosten hoe da ook inbrengen..
Voor een EMZ maakt het niet uit. Als je WKOP wilt behouden, koop je gewoon onder je prive account. Zolang je maar een factuur met gespecificeerde BTW op jouw naam hebt kan je dat ook zakelijk opvoeren en BTW van terugvragen.

• pkuppens
Bender schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:48:
[...]

Ik zou absoluut alle kosten die je zakelijk maakt opgeven als daadwerkelijke kosten.
Het scheelt je BTW maar ook inkomstenbelastingen.

Overigens zou ik businesswise zelf geen computer samenstellen, ik kies juist voor een standaard pc en daar meer geheugen in duwen.
De tijd die het samenstellen en bouwen mij kost (met risico van incompatibiliteit), heb ik anders allang terugverdiend met gewoon werken.
Toevallig halfjaar geleden een nieuw computer gekocht omdat ik er van uit ga dat ik iedere dag daar mee 5 minuten bespaar, daarmee heeft het ding zichzelf al terugbetaald (om een idee te geven hoe rationeel ik dit soort dingen benader).
Bijna helemaal hier mee eens.
Ik heb wel een PC samen met advies samengesteld, aangepast op mijn behoeften (AI/Deep Learning), dus 3090 (*) erin.
Maar vervolgens wel laten assembleren.
Alles onder een dak, zo min mogelijk gedoe. Dat is de zakelijke overweging, en voor de kosten na BTW en inkomstenbelasting hoef je het dan ook niet te doen.

Nu ben ik intussen een kantoor gaan huren, waar ik 50% zit, en waar ik m'n oude computer heb gestald. Die heb ik één upgrade gegeven, de videokaart.
Als het meer dan een component was geweest, dan had ik denk ik een nieuwe gekocht, omdat ik er te veel tijd aan besteed zou hebben die ook facturabel had kunnen zijn..

(*) over rationeel gesproken, ik heb een behoorlijk tarief, dan ga ik niet beknibbelen als dat mijn opdrachtgever 'tijd' kost. Dus misschien binnenkort ook van Ziggo Max naar KPN glasvezel vanwege upload.
Helaas ook moeten constateren dat als je je workload op een AWS EC2 met A100 doet, je veel sneller bent voor een paar euro per uur. Er passen heel wat uur in 2k |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Kurios schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:15:
[...]

Voor een EMZ maakt het niet uit. Als je WKOP wilt behouden, koop je gewoon onder je prive account. Zolang je maar een factuur met gespecificeerde BTW op jouw naam hebt kan je dat ook zakelijk opvoeren en BTW van terugvragen.
Perfect, dat was eigenlijk mijn enige vraag, of daar nog redenen voor zijn om het niet te doen als EMZ. Inderdaad alles bij één winkel bestellen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 02-10 11:51
pkuppens schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:16:
[...]
Bijna helemaal hier mee eens.
Ik heb wel een PC samen met advies samengesteld, aangepast op mijn behoeften (AI/Deep Learning), dus 3090 (*) erin.
Maar vervolgens wel laten assembleren.
Alles onder een dak, zo min mogelijk gedoe. Dat is de zakelijke overweging, en voor de kosten na BTW en inkomstenbelasting hoef je het dan ook niet te doen.

Nu ben ik intussen een kantoor gaan huren, waar ik 50% zit, en waar ik m'n oude computer heb gestald. Die heb ik één upgrade gegeven, de videokaart.
Als het meer dan een component was geweest, dan had ik denk ik een nieuwe gekocht, omdat ik er te veel tijd aan besteed zou hebben die ook facturabel had kunnen zijn..

(*) over rationeel gesproken, ik heb een behoorlijk tarief, dan ga ik niet beknibbelen als dat mijn opdrachtgever 'tijd' kost. Dus misschien binnenkort ook van Ziggo Max naar KPN glasvezel vanwege upload.
Helaas ook moeten constateren dat als je je workload op een AWS EC2 met A100 doet, je veel sneller bent voor een paar euro per uur. Er passen heel wat uur in 2k |:(
Als je specifiek eisen hebt vanwege je werk, zoals idd AI dan begrijp ik dat er geen standaard oplossingen zijn.

Dat je kiest voor een enkele leverancier herken ik ook zeker, ik doe dit ook uit efficientie.
Mijn hardware leverancier is altijd hetzelfde (hardwarewebwinkel.nl op Tweakers) omdat ze me helpen als het nodig is, meestal zijn ze goedkoper maar vast ook wel eens duurder.. maar het shoppen naar iets goedkoper vinden kost me meer tijd dan het oplevert.
Dit geld voor bijna al mijn leveranciers, vaste partijen die zoveel mogelijk diensten aanbieden.

Ik heb ook een kantoor, ik betaal 600 euro per maand, veel vinden dat onzin en zonde van het geld. Maar als ik 1.5 uur per week efficiënter ben (dus geen afleiding van thuis) heb ik dat geld er al uit.
En mijn ervaring leert dat ik veel efficiënter ben op kantoor, en als ik thuis ben dan ben ik ook echt thuis en hoef ik ook niet meer te werken. En dan niet dat ik het niet wil, maar meer omdat ik dan weer rationeler kan bedenken dat het nu niet hoeft want het kan prima morgen op kantoor.
(ik werk alsnog van 9 tot 9 op kantoor, maar dat terzijde..)

Internet is ook een mooi voorbeeld, ook dat kan vertraging geven en gaat dus ten koste van efficiëntie.

Investeren in efficiëntie is denk ik het beste wat je kunt doen, want alles wat niet efficiënt of niet facturabel is gaat ten koste van mijn privé tijd en dan maak ik liever zakelijke kosten dan dat ik privé er op toeleg.
(en mijn privé is al vrij kostbaar..)

• init6
  • Niet online
Kurios schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
Ik persoonlijk zou wel de gehele pc bij 1 leverancier bestellen ipv losse bestellingen. Alles op 1 factuur vind ik beter verdedigbaar dat het 1 investering is en dus voor de KIA in aanmerking komt
Zit zelf ook met dit idee te spelen, heb een prima game PC met een CPU van twee jaar oud, goed mobo, 64G memory, paar TB aan m.2, alleen zit er nog een 1080 in. Speel al een paar jaar met het idee om een puzzle game te ontwikkelen met VR als winter project. Een videokaart en een VR bril is genoeg en zorgt ervoor dat ik niet noooog eens een systeem in huis heb staan. (Afgelopen maand mijn home lab van 4 ATX kasten vervangen door een NUC)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
Voor de KIA maakt het niet uit hoor. Als ieder bedrijfsmiddel maar boven de EUR >450 is. Je kunt gerust 3 facturen gebruiken om tot 1 bedrijfsmiddel te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:30:
[...]

Voor de KIA maakt het niet uit hoor. Als ieder bedrijfsmiddel maar boven de EUR >450 is. Je kunt gerust 3 facturen gebruiken om tot 1 bedrijfsmiddel te komen.
Zoals ik al zei, ik vind het beter/makkelijker verdedigbaar. Ik bedoel vooral op de losse onderdelen die <450 euro per stuk kosten. (muis, toetsenbord, extra satadisk, ventilatoren, external drive, speakers noem maar op).
Op 1 factuur vind ik het logischer dat het 1 bedrijfsmiddel is, dan met losse facturen.
Maar ik ken inderdaad het voorbeeld van de muis en toetsenboard bij een losse pc die dan tot 1 bedrijfsmiddel gerekend kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 28-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-10 23:12
Kurios schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:42:
[...]
Maar ik ken inderdaad het voorbeeld van de muis en toetsenboard bij een losse pc die dan tot 1 bedrijfsmiddel gerekend kunnen worden.
Jep, staat zelfs op de site van de BD onder 'Meerdere kleine investeringen'

• R.G

R.G

mbe81 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:38:
[...]

Nee hoor, je hebt gelijk!
Een investering komt op je balans te staan als bezit. Je banksaldo neemt af en je inventaris neemt toe.
Dit zijn geen kosten en verlaagt niet je bruto winst.

Je winst wordt pas verlaagd bij het maken van kosten dus inderdaad zodra je gaat afschrijven.

Als je vanuit je bedrijf investeert in een ander bedrijf (dat kan alleen met een B.V.) dan komen de aandelen in dat bedrijf op je balans te staan. Ook dit zijn geen kosten maar is een bezit.
Moet ik Dan een b.v zijn of dat bedrijf?

Heb ik Dan aandelen van bedrijf x d.m.v. de 40% ?
En dan gewoon bij belasting opgeven als investering bezit?

• R.G

R.G

Crazy D schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:39:
[...]

Je kunt er activa voor kopen, computers, of een auto :-) Of voor 10.000 euro relatiegeschenken. Dan verlaag je je netto winst en heb je dus je bruto salaris verlaagd. Ik weet niet of investeren in een ander bedrijf daar ook onder valt geen idee hoe je dat in de administratie zou moeten opnemen.
(er vanuit gaande dat je een eenmanszaak bent)
Dus Dan kan ik een auto voor de zaak kopen van die 40% zonder dat ik die 40% na de belasting afdraag?

Of zit daar een max % aan?

En dan de Auto opgeven als bedrijf bezit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
R.G schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:57:
[...]

Dit klinkt toch vooral als een hele vage constructie die op deze manier niet gaat werken. Mocht je middels allerlei constructies geen belasting willen betalen, dan raad ik je aan om ergens anders info in te winnen. Ik vind de info die je geeft veel te summier en ik denk dat maar enkele de materie dusdanig kennen dat ze je goed advies kunnen geven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:45
R.G schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:57:
[...]

Volgens mij snap je het nog niet.

Het kopen van aandelen/ investeren in een ander bedrijf verlaagd niet je winst.
Je ruilt de ene post op je balans (geld) in voor een andere post (aandelen of ander bezit).
Onder aan de streep bezit je nog steeds hetzelfde.
Er is geen winst of verlies gemaakt.

Even simpel gezegd: Als je als eenmanszaak 100K hebt verdiend, dan moet je over 100K belasting betalen. Ongeacht of je aandelen in een ander bedrijf of een auto koopt.

In het geval van een auto: deze wordt gebruikt en wordt dus steeds minder waard. Daarvoor mag je afschrijven en deze afschrijving, dat zijn kosten. Die mag je van de 100K aftrekken.

Niet de uitgaven verlagen de winst, maar de kosten verlagen de winst.

Verbruiksartikelen --> Kosten
Inventaris, bedrijfsmiddelen --> Investering --> Afschrijving in X jaar --> Kosten

[ Voor 0% gewijzigd door mbe81 op 28-09-2023 13:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-10 16:10
Agrior schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:37:
Heb inmiddels wat jaren in loondienst erop zitten (12+) en verschillende functies gehad in IT. Inmiddels weer een tijdje functioneel beheerder. Wil al een tijd wat voor mijzelf beginnen maar zat de laatste jaren een beetje "vast". Elke ong drie jaar van werkgever wisselen leverde alleen een tijdelijke prikkel voor mij op en hetzelfde riedeltje op afdelingen (reorganisaties, nieuwe manager die het anders wil doen, beoordelingen die niet op prestatie zijn). Na wat coachinggesprekken met een externe coach nu besloten voor mijzelf te gaan beginnen. Ik verwacht geen wonderen, maar denk wel dat dit beter bij mij past. Spannend dus... maar ik kijk er naar uit. De echte stappen moet ik nog nemen (inschrijven, eerste opdracht binnenhalen, baan opzeggen etc) maar de wil is er. De tips van de openingspost goed gelezen en wat verder verdiept. Ik hou dit topic zeker in de gaten :)
herken mezelf enorm hier in, ook 12jr ervaring in IT, ondertussen heb wel al de stap gezet en sinds gisteren men 1ste contract binnen, wel nog bezig met opzeg... dus verder kan ik nog niet zeggen hoe het mij bevalt

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
sth87 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:13:
[...]

herken mezelf enorm hier in, ook 12jr ervaring in IT, ondertussen heb wel al de stap gezet en sinds gisteren men 1ste contract binnen, wel nog bezig met opzeg... dus verder kan ik nog niet zeggen hoe het mij bevalt
In juli heb ik mij ingeschreven als EMZ, en sindsdien op zoek geweest naar opdrachten. In eerste instantie kon ik bij mijn huidige baan blijven tot ik een opdracht had, maar na verloop van tijd begon de opzegtermijn toch echt in de weg te zitten. De knoop doorgehakt om mijn "veilige" baan op te zeggen en vanuit daar verder opdrachten te zoeken.

Inmiddels is de eerste opdracht binnen, en zal ik naar verwachting begin oktober starten. Al met al dus maar een weekje werkloos :+. Van eerste contact tot contract duurde ongeveer 1,5 week.

Dit topic heeft mij ook zeker veel geholpen, met de stap nemen tot ongeveer alles wat er daarna bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:38

page404

Website says no

SpyroTechnik schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:49:
[...]

In juli heb ik mij ingeschreven als EMZ, en sindsdien op zoek geweest naar opdrachten. In eerste instantie kon ik bij mijn huidige baan blijven tot ik een opdracht had, maar na verloop van tijd begon de opzegtermijn toch echt in de weg te zitten. De knoop doorgehakt om mijn "veilige" baan op te zeggen en vanuit daar verder opdrachten te zoeken.

Inmiddels is de eerste opdracht binnen, en zal ik naar verwachting begin oktober starten. Al met al dus maar een weekje werkloos :+. Van eerste contact tot contract duurde ongeveer 1,5 week.

Dit topic heeft mij ook zeker veel geholpen, met de stap nemen tot ongeveer alles wat er daarna bij komt kijken.
Goed gedaan en veel succes op je eerste freelance opdracht! Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-10 16:10
SpyroTechnik schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:49:
[...]

wel hier ook opzoek sinds juli, en ik mocht hier ook blijven tot als ik ergens een contract had en nu plots begonnen ze moeilijk te doen terwijl ik maar 3 weken opzeg had.
Reden volgens management: ze kunnen pas vacature openzetten als ik officieel mijn ontslag indien (lijkt me bullshit) en ze hadden mij al "uit het budget gehaald" => ik had gezegd dat ik de verlofperiode nog ging overbruggen, dus tot eind september, zij redeneerde dan ok voor oktober reken we ze niet meer mee
contract dat ik binnen heb heeft ook maar een weekje geduurd, terwijl ik al van eind augustus bij een andere bezig was, 1ste en 2de gesprek positief, ze gingen beslissen mid september maar nog altijd geen feedback gekregen, dan ben ik maar ingegaan op die andere, waren ook betere voorwaarden

veel succes met je opstart!

• Agrior
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:28
Leuk om die ervaringen te lezen. Dank voor het delen en de thumbs up :)!

Heb nu een jaarcontract met een maand opzegtermijn dat binnenkort verlengd gaat worden naar een onbepaalde tijd. Dat hoeft wat mij betreft niet naar onbepaalde tijd omdat ik dan twee maanden opzegtermijn heb en ik het liefst zo flexibel mogelijk wil blijven voor wanneer ik een opdracht vind. Een nieuw jaarcontract lijkt mij dan beter. Aan de andere kant twijfel ik met het delen van mijn zzp plannen omdat ik een situatie zoals @sth87 beschrijft wil voorkomen. Ik weet niet goed hoe hier gereageerd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Agrior schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:29:

Heb nu een jaarcontract met een maand opzegtermijn dat binnenkort verlengd gaat worden naar een onbepaalde tijd. Dat hoeft wat mij betreft niet naar onbepaalde tijd omdat ik dan twee maanden opzegtermijn heb en ik het liefst zo flexibel mogelijk wil blijven voor wanneer ik een opdracht vind. Een nieuw jaarcontract lijkt mij dan beter. Aan de andere kant twijfel ik met het delen van mijn zzp plannen omdat ik een situatie zoals @sth87 beschrijft wil voorkomen. Ik weet niet goed hoe hier gereageerd gaat worden.
Gewoon zeggen dat je twee maanden opzegtermijn te lang vind. Ook als je ergens anders in loondienst zou willen gaan werken, dan zijn twee maanden erg lang. Opzegtermijn is bedoeld om werk over te dragen. Een maand zou daarvoor meer dan genoeg moeten zijn.

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-10 22:55
R.G schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:59:

Kan dat überhaupt?

Investeringen zijn gericht op toekomstige inkomsten, ik neem aan dat je geen bv hebt.
Hierdoor zijn ze privé, na te betalen belasting.
Giften (gecertificeerde) stichting zijn aftrekbaar. Privé

ja

[ Voor 16% gewijzigd door yoga op 28-09-2023 17:01 ]

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik lees regelmatig over het hebben van voldoende reserves als ZZPer. Uiteraard ben ik daar helemaal voor. Maar hoe doe je dat met het risico van leegloop? Stel, ik wil 4 tot 6 maanden reserveren om dat op te kunnen vangen:

- Ik kan dat natuurlijk gewoon in prive doen, maar...
- kan ik dat geld ook in de eenmanszaak houden - waarbij er nog geen afdracht van IB plaatsvindt?
- Is er iets te zeggen over hoeveel reserve de belastingdienst redelijk vindt?
- En hoe geef ik dat aan in de aangifte IB? In de V&W kant als "Overige kosten", aan de balanskant als "Overige voorzieningen" met als omschrijving "Leegloop"?

Ben benieuwd hoe jullie dat doen. Alvast dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
Niet in de IB. Op een zakelijke spaarrekening. Niemand kan jou vertellen wat teveel reserve is.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50
Zijn hier mensen die zich hebben gecertificeerd voor ISO 9001 (kwaliteitsmanagementsysteem) of 14001 (milieumanagement), of een andere ISO norm? Heb je het gevoel dat dat een positieve impact heeft op je opdrachten?

Ik ben zelf in de techniek begonnen als ZZP'er een paar maanden terug en goed contact met een CEO (hij heeft zelf zijn bedrijf opgebouwd) die mij de tip gaf om daar eens naar te kijken.

Echter op internet vind ik vooral dat het natuurlijk allemaal super is en ca. 2k kost. In mijn werkveld zou m.n. 9001 een 'bonus' kunnen zijn, 14001 is denk ik wel makkelijker te realiseren. Maar vandaar de vraag of er ervaringsdeskundigen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:48
stefxx schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:10:
Ik lees regelmatig over het hebben van voldoende reserves als ZZPer. Uiteraard ben ik daar helemaal voor. Maar hoe doe je dat met het risico van leegloop? Stel, ik wil 4 tot 6 maanden reserveren om dat op te kunnen vangen:

- kan ik dat geld ook in de eenmanszaak houden - waarbij er nog geen afdracht van IB plaatsvindt?
- En hoe geef ik dat aan in de aangifte IB? In de V&W kant als "Overige kosten", aan de balanskant als "Overige voorzieningen" met als omschrijving "Leegloop"?

Afdracht IB vind plaats over het resultaat van je onderneming, niet over hoeveel er op de balans staat. Geld op een zakelijke rekening houden heeft dus niets te maken met meer/minder IB. Geld op je zakelijke rekening telt niet mee voor je prive vermogen, dus betaal je dan minder vermogensbelasting.

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-09 19:16
[...]

Lol, dat heb ik met Insify gedaan, same result

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
FenixOrange schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:55:
[...]

Afdracht IB vind plaats over het resultaat van je onderneming, niet over hoeveel er op de balans staat. Geld op een zakelijke rekening houden heeft dus niets te maken met meer/minder IB. Geld op je zakelijke rekening telt niet mee voor je prive vermogen, dus betaal je dan minder vermogensbelasting.
Als ik het als kosten opvoer in de v&w en als reservering op de balans, gaat de IB natuurlijk wel omlaag... Dat was iig mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Agrior schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:29:

Je zou het aflopen van je tijdelijke contract ook als een mooi natuurlijk moment kunnen zien om over te stappen als zelfstandige. Ik zat een paar maanden geleden in dezelfde situatie en heb het vaste contract afgewezen. Het was ook een slecht aanbod, dus een extra makkelijke keuze :w

Een dag na het afwijzen kreeg ik een contactverzoek van mijn huidige opdrachtgever, alsof het zo had moeten zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
stefxx schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:16:
[...]

Als ik het als kosten opvoer in de v&w en als reservering op de balans, gaat de IB natuurlijk wel omlaag... Dat was iig mijn idee.
Dit kan dus niet, omdat het geen gemaakte kosten zijn en je kan dit geld niet in een 'eenmanszaak' houden zonder uit te keren aan jouzelf, gezien de eenmanszaak juridisch precies hetzelfde is als jouw privé persoon. Stel dat je een bv zou hebben kan je dit wel reserveren als zakelijke vermogen, maar dat zal niet rendabel zijn enkel met dit doel schat ik in.
Door het als zakelijk vermogen in box 1 te houden bespaar je wel belasting in box 3 zolang dit niet buitensporig veel is en goed verdedigbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door winiustyco op 28-09-2023 19:12 ]

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:13
[...]

Ik heb wel ervaring met kleintjes als klanten. De trend is: ze hebben op korte termijn specialistische hulp nodig waarvan ze denken dat de hulpvraag niet of nauwelijks terug zal keren. Je bent dan veel goedkoper (en sneller) dan iemand die moet worden ingewerkt en waar verder niet zo veel werk voor is. Nadeel is dat de opdrachten klein zijn, en dus met overhead komen.

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
FitTiv schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:16:
Zijn hier mensen die zich hebben gecertificeerd voor ISO 9001 (kwaliteitsmanagementsysteem) of 14001 (milieumanagement), of een andere ISO norm? Heb je het gevoel dat dat een positieve impact heeft op je opdrachten?

Ik ben zelf in de techniek begonnen als ZZP'er een paar maanden terug en goed contact met een CEO (hij heeft zelf zijn bedrijf opgebouwd) die mij de tip gaf om daar eens naar te kijken.

Echter op internet vind ik vooral dat het natuurlijk allemaal super is en ca. 2k kost. In mijn werkveld zou m.n. 9001 een 'bonus' kunnen zijn, 14001 is denk ik wel makkelijker te realiseren. Maar vandaar de vraag of er ervaringsdeskundigen zijn.
Het certificeren voor 9001 voor een bedrijf is vooral om aan de buitenwereld te laten zien dat ze volgens een standaard werken. Als je je crappy processen netjes op papier zet, kun je 9001 halen (gechargeerd), maar dat zegt niks of het efficient of goed gebeurt. Het is vooral een papieren tijger. Als ZZPer denk ik dat het nog minder zin maakt... Ik zou het vooral komisch vinden als een ZZPer een dergelijk certificaat heeft, er zijn uitzondering waarbij werkzaamheden wel goed te beschrijven zijn, bij een schilder zie je het nog weleens en zo zullen er wel meer zijn

[ Voor 5% gewijzigd door coldasice op 29-09-2023 07:01 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo snel mogelijk van de zakelijke rekening halen en op een privé spaarrekening tegen 2,5% of meer rente. Het betalen van IB over resultaat kan je niet voorkomen nu de FOR afschaft is, enige wat overblijft is investeren en willekeurig afschrijven. Die laptop van 3000 euro (ex) mag je in 1x afschrijven plus je kan de KIA toepassen.

Verder kan je voor cashflow je voorlopige aangifte op 30k zetten begin van het jaar zodat je nauwelijks IB vooraf hoeft te betalen en vervolgens aan het eind van het jaar de voorlopige aangifte naar gerealiseerde winst corrigeert zodat je geen risico loopt op belastingrente. Je IB reserve kan je ook prima inzetten als buffer gezien hoe meer winst je maakt, hoe meer IB je procentueel moet afdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

- Nee het geld kan niet 'in de eenmanszaak blijven' Jij == EMZ. Het is allemaal inkomen voor de IB.
- Je kan het wel als 'zakelijk vermogen' aanmerken op je IB, waardoor het geld niet meetelt met je prive vermogen en je er dan ook geen vermogensbelasting over hoeft te betalen (box3).
- Eventuele rente op die zakelijke rekening is omzet, dus wordt uiteindelijk ~50% belast. (en hou rekening mee dat rentepercentages op zakelijke spaarrekeningen lager liggen)

Persoonlijk hou ik ook een buffer aan, maar heb ik alles van mijn zakelijke spaarrekening gehaald en in verschillende depositos weggezet (ongeveer 4% rente nu). Ja ik betaal dan vermogensbelasting erover, maar dat is bijna niks ipv 50% van een lagere rente.

Wil je er geen IB over betalen, dan zal je vanuit een BV moeten werken en het geld in de BV laten staan. Je kan dat je belasting als het ware uitstellen, omdat je het op een later moment kan uitkeren. Dat kan gunstig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra

Ik zou je aanraded een boekhouder te nemen. Echt niet als sneer bedoeld hoor, maar je mist echt een stukje fundamentele kennis over waar je precies op belast wordt als eenmanszaak. Je wordt belast op je netto winst (met aftrekposten). Het niet hebben van werk zijn geen kosten, je hebt gewoon minder Inkomsten voor de Inkomstenbelasting.

Wat betreft je vraag over de hoogte van je buffer; er is wel eens een uitspraak geweest over een te hoge buffer (met wat google-fu kan je 'em wel vinden) maar dat ging over een behoorlijk extreem geval. De meeste mensen die ik kennen houden ergens tussen de 6 en 12 maanden aan buffer aan. Ik ga zelf uit van 6 maanden maal 4000 per maand, wetende dat als het meer zou worden dan dat, ik nog aandelen kan verkopen.

Je wil de 'buffer' ook het liefst op aparte zakelijke rekeningen hebben (veel hier zitten bij Knab) om te kunnen laten zien bij een eventuele controle dat het een zakelijke buffer is, en geen persoonlijk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:50:
[...]

Zo snel mogelijk van de zakelijke rekening halen en op een privé spaarrekening tegen 2,5% of meer rente. Het betalen van IB over resultaat kan je niet voorkomen nu de FOR afschaft is, enige wat overblijft is investeren en willekeurig afschrijven. Die laptop van 3000 euro (ex) mag je in 1x afschrijven plus je kan de KIA toepassen.

Verder kan je voor cashflow je voorlopige aangifte op 30k zetten begin van het jaar zodat je nauwelijks IB vooraf hoeft te betalen en vervolgens aan het eind van het jaar de voorlopige aangifte naar gerealiseerde winst corrigeert zodat je geen risico loopt op belastingrente. Je IB reserve kan je ook prima inzetten als buffer gezien hoe meer winst je maakt, hoe meer IB je procentueel moet afdragen.
Dit is mijn eerste jaar als ZZPer (EMZ). Ik zet mijn IB wel apart en trek daar rente over maar heb geen voorlopige aanslag. Moet ik dit regelen? Heb geen zin in rente te betalen straks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:18:
[...]

Dit is mijn eerste jaar als ZZPer (EMZ). Ik zet mijn IB wel apart en trek daar rente over maar heb geen voorlopige aanslag. Moet ik dit regelen? Heb geen zin in rente te betalen straks..
Wanneer je geen uitstel aanvraagd betaal je geen belastingrente, maar de meeste boekhouders doen dit standaard (om de werklast te spreiden). Als je dus wel uitstel aanvraagt is het handig om eind van het jaar even een voorlopige aangifte in te dienen voor je gerealiseerde winst (keep it simple) zodat het geld daar vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Helder!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pepernoot
Zo. Mijn eerste opdracht zit er bijna op (~ 2 jaar). Opdracht opgezegd, omdat de werkzaamheden niet leuk meer waren.

Vond ik wel spannend, aangezien inkomsten nu opdrogen, maar aan de andere kant freelancer geworden om vrijheid te hebben.

Nu lekker de reserves opsnoepen, en volgend jaar maart maar weer eens kijken voor nieuwe opdracht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:23
Pepernoot schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:38:
Zo. Mijn eerste opdracht zit er bijna op (~ 2 jaar). Opdracht opgezegd, omdat de werkzaamheden niet leuk meer waren.

Vond ik wel spannend, aangezien inkomsten nu opdrogen, maar aan de andere kant freelancer geworden om vrijheid te hebben.

Nu lekker de reserves opsnoepen, en volgend jaar maart maar weer eens kijken voor nieuwe opdracht!
Klinkt als een heerlijk vooruitzicht. Geniet ervan.
Mijn opdracht duurt nog tot en met half Februari maar weet nu al wel dat ik zelf niet meer ga verlengen. Daarna ff genieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

Ik hoop dat het keuze is om 5+ maanden niet te werken :O

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Klopt, de aanschaf verlaagt je winst niet, wel de afschrijving. En als je genoeg investeert, de KIA. Relatiegeschenken is op zich wel een optie, al weet ik niet of 10k niet een beetje veel is in verhouding. Maar je kunt iedereen dit topic natuurlijk een lekker flesje whiskey kado doen :P
ColeJ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:30:
[...]

Maar "dingen die bij elkaar horen" om tot de hoogte van het bedrag te komen, kan wat meer discussie opleveren. Als je bij wijze van spreken elk computeronderdeel bij een andere leverancier vandaan haalt is dat potentieel meer discussie (vooral ls de rest van je administratie ook discussie-waardig is) dan wanneer dat 1 factuur is incl assemblage kosten. Maar strikt genomen hoeft het zeker niet op 1 factuur.
BiLLY_daKid schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:15:
Niet in de IB. Op een zakelijke spaarrekening. Niemand kan jou vertellen wat teveel reserve is.
Nou, daar zijn wel uitspraken over dat een rechter dat wel degelijk kan vertellen.... 4 ton op de spaarrekening als buffer terwijl jij developer bent zonder bijzondere risico's en de laatste 7 jaar bij 1 opdrachtgever hebt gewerkt, is nogal buiten proportie. Als je wilt sparen voor reserve voor als je zonder opdrachten zit is gewoon het bedrag dat je maandelijks overmaakt om van te leven (je salaris dus eigenlijk) x aantal maanden, plus een buffer voor inkomstenbelasting (al is dat formeel gezien prive vermogen), gewoon probleemloos te verdedigen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepernoot
Mirabis schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:03:
[...]

Anders zou ik nu wel om me heen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mirabis schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:03:
'T gebruik van die 'gaap' smiley is een beetje raar hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:53
Heb je plannen in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
Crazy D schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
[...]

Nou, daar zijn wel uitspraken over dat een rechter dat wel degelijk kan vertellen.... 4 ton op de spaarrekening als buffer terwijl jij developer bent zonder bijzondere risico's en de laatste 7 jaar bij 1 opdrachtgever hebt gewerkt, is nogal buiten proportie. Als je wilt sparen voor reserve voor als je zonder opdrachten zit is gewoon het bedrag dat je maandelijks overmaakt om van te leven (je salaris dus eigenlijk) x aantal maanden, plus een buffer voor inkomstenbelasting (al is dat formeel gezien prive vermogen), gewoon probleemloos te verdedigen.
Klopt.. maar als jij belt met de BD gaan ze nooit zeggen dat er een bepaalde berekening voor is.

Voor mij is dit verantwoord ondernemerschap: ik heb een buffer voor leegloop en voor het geval mijn computers of priveauto kapot gaan. Meer kan ik niet verantwoorden, maar ik heb dan ook geen eigen praktijkruimte of grote investeringen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
Moet je de reservering voor inkomstenbelasting en 3/6 maanden leegloop op een zakelijke rekening houden? Of mag het ook op privé rekening staan zonder gelijk VRH te betalen? Ik heb een EMZ/ZZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
lolapa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:
Moet je de reservering voor inkomstenbelasting en 3/6 maanden leegloop op een zakelijke rekening houden? Of mag het ook op privé rekening staan zonder gelijk VRH te betalen? Ik heb een EMZ/ZZP.
VRH nog steeds peildatum 1 januari?!! (*transacties in december privé->zakelijk moet je mee uitkijken)

Ben zelf van plan na 1 october niks meer naar privé te halen, als buffer.

Vlak erna (februari?!), dan zou je al grofweg kunnen berekenen wat IB buffer noodzaak is, dan zou je restanten grotendeels naar privé kunnen halen als dat beter rendement oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:56:
[...]

'T gebruik van die 'gaap' smiley is een beetje raar hier?
Ik typte : O (uppercase) i.p.v. : o en kreeg dus :O i.p.v. :o

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Waarom zou je het uberhaupt willen? De rente die je ontvangt is hoger dan de VRH...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:

[...]

Is dit ook het geval als je het aanmerkt als reserve voor arbeidsongeschiktheid? Waarom zou je wel vier ton in een dure AOV mogen steken, maar het niet zelf oppotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 01-10 11:38
Wanneer stop je 4 ton in AOV? Je betaalt enkel verzekeringspremie maandelijks. En 4 ton reserveren voor een situatie waar je hoogst waarschijnlijk niet in terecht komt, is jezelf financiele vrijheid ontnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
In hoeverre maakt het uit op welke rekening je buffer staat? Prive is de rente hoger dan zakelijk, dus het is aantrekkelijker om het prive weg te zetten.. Maarja, dan vind ik de argumentatie: "zakelijke buffer" niet echt stroken. Vorig jaar weleens gehad met mijn boekhouder erover en die zei: maakt niets uit..

In hoeverre is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-08 11:59
Vraag: Kan ik bij mijn project blijven?

Ik zit momenteel bij een midlance partij en zij hebben mij via een tussenpartij ergens weg gezet. Volgend jaar wil ik gaan freelancen en mijn project wilt mij behouden. Hebben jullie nog tips via welke wegen ik kan blijven?

Animu~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

ID-College schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:23:
In hoeverre maakt het uit op welke rekening je buffer staat? Prive is de rente hoger dan zakelijk, dus het is aantrekkelijker om het prive weg te zetten.. Maarja, dan vind ik de argumentatie: "zakelijke buffer" niet echt stroken. Vorig jaar weleens gehad met mijn boekhouder erover en die zei: maakt niets uit..

In hoeverre is dat zo?
eenmanszaak of bv? daar zal het verschil zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 20:35
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:29:

Ik zit momenteel bij een midlance partij en zij hebben mij via een tussenpartij ergens weg gezet. Volgend jaar wil ik gaan freelancen en mijn project wilt mij behouden. Hebben jullie nog tips via welke wegen ik kan blijven?
Wat zegt je relatiebeding ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:29:

Wat staat er in je contract met die midlance partij hierover? Kan de tussenpersoon hier misschien iets in betekenen? Hoeveel druk kan je eindklant uitoefenen op die midlance partij?
Bij dit soort situaties moet je de belangen van elke partij goed kennen en wellicht kun je dan een leuke deal maken met ze.

Of je gaat op zoek naar een nieuwe opdracht en als je die hebt laat je iedereen weten dat je ergens anders heen gaat. Dan heb je met niemand verder gedoe en misschien kun je dan na 6 maanden, een jaar of wat dan ook terugkeren op je huidige project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Oid schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:31:
[...]

eenmanszaak of bv? daar zal het verschil zitten
Ik heb een EMZ, snap dat het bij bv anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
Alles doorgelezen en er staat helemaal niks daarover erin.

Animu~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 20:35
Dan heb je antwoord op je vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 28-09 21:15
Ja heerlijk is dat he, ik ga zelf ook over een paar dagen weg, en meld me in December weer, in mijn geval bij dezelfde klant. Niks hoeven vragen, gewoon visum geregeld, ticket geboekt, en gezegd: "ik ben oktober en november weg, aju!". Dit is het meest onderschatte aspect aan ZZP'en vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 28-09 21:15
Kurios schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:28:
Persoonlijk hou ik ook een buffer aan, maar heb ik alles van mijn zakelijke spaarrekening gehaald en in verschillende depositos weggezet (ongeveer 4% rente nu). Ja ik betaal dan vermogensbelasting erover, maar dat is bijna niks ipv 50% van een lagere rente.

Wil je er geen IB over betalen, dan zal je vanuit een BV moeten werken en het geld in de BV laten staan. Je kan dat je belasting als het ware uitstellen, omdat je het op een later moment kan uitkeren. Dat kan gunstig zijn.
Ik doe precies hetzelfde, behalve dan dat ik beleg, en alleen het IB geld in depositos heb. Voorlopige aanslag op 0 gezet. Betekent inderdaad dat je er vermogensbelasting over betaalt (over het IB bedrag) maar de rente in depositos is nu lager.

Je BV opmerking is ook correct, met de kanttekening dat je in de BV altijd de VPB verschuldigd bent. Voordeel van een EMZ is dat je ~35k zonder enige belasting dan ook zo je lijfrentepotje in schuift elk jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:41:
[...]

Klopt.. maar als jij belt met de BD gaan ze nooit zeggen dat er een bepaalde berekening voor is.

Voor mij is dit verantwoord ondernemerschap: ik heb een buffer voor leegloop en voor het geval mijn computers of priveauto kapot gaan. Meer kan ik niet verantwoorden, maar ik heb dan ook geen eigen praktijkruimte of grote investeringen lopen.
Wat de BD zegt als je ze belt is sowieso nietszeggend en kun je geen rechten aan ontlenen (dus waarom je dan wel kunt bellen, als het enige is dat zij doen, kijken of ze het op de site van de BD kunnen vinden, weet ik ook niet 8)7 ). Het zal ook per situatie anders zijn. Met een zakelijk huurpand met een contract van 5 jaar zal er anders naar gekeken worden dan wanneer je enige zakelijke kosten een lease auto zijn en de aanschaf van je laptop 3 jaar geleden, die dus binnenkort weer aan vervanging toe is.
Sefyu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:10:
[...]

Is dit ook het geval als je het aanmerkt als reserve voor arbeidsongeschiktheid? Waarom zou je wel vier ton in een dure AOV mogen steken, maar het niet zelf oppotten?
Omdat zakelijk spaargeld een manier is om onder de vermogensbelasting uit te komen, en dus vinden onze vrienden van de BD dat daar een redelijk zakelijk belang voor moet zijn. AOV is geen zakelijk belang, maar prive. Ik denk (maar dat is mijn gevoel) dat in 1 keer de premie van 20 jaar AOV ophoesten dan ook niet zakelijk genomen mag worden, maar ik heb geen zin om daar lang over na te denken :P

Wat niet wil zeggen dat het per definitie niet mag, maar er is hier vaker een link gepost van een advocaat met een flinke zak met geld op de spaarrekening en in 1e instantie vond de BD dat dat niet in verhouding was. Overigens is strikt genomen een buffer voor je eigen salaris ook niet zakelijk maar een prive belang. De buffer om je zakelijke vaste lasten door te kunnen betalen, is dan weer wel zakelijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 19:58

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eindklant en tussenpartij hebben ook een contract ;) Misschien staat daar nog iets in wat het tegen kan houden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
Tylen schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:11:
[...]

Eindklant en tussenpartij hebben ook een contract ;) Misschien staat daar nog iets in wat het tegen kan houden.
Thanks daar had ik nog niet aan gedacht. Ik informeer mij nog wel even bij mijn inhurende manager.

Animu~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:54:
Heb je geen handboek ofzo waaraan gerefereerd wordt want het is echt extreem ongebruikelijk dat je in de detachering geen relatiebeding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 01-10 11:38
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:54:
[...]

Misschien niet in jouw contract met de midlance partij, maar misschien (waarschijnlijk) wel in hun contract met de tussenpartij. In dat geval gaat de tussenpartij je niet direct aanbieden, omdat ze dan gezeur krijgen met de midlance partij (dus nooit meer voor hun klussen kunnen doen).

[ Voor 16% gewijzigd door kwaazaar op 29-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siefat
Hydra schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:01:
[...]

Heb je geen handboek ofzo waaraan gerefereerd wordt want het is echt extreem ongebruikelijk dat je in de detachering geen relatiebeding hebt.
Het is een contract met 20 pagina's. Alles Control+F doorgezocht en gelezen, niks kunnen vinden.

Animu~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Siefat schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:14:
[...]

Het is een contract met 20 pagina's. Alles Control+F doorgezocht en gelezen, niks kunnen vinden.
Bedoel je daarmee dat je 20 pagina's te veel vindt om door te lezen? Met alleen ctrl-f heb je natuurlijk kans dat je toch iets over het hoofd ziet.
Pagina: 1 ... 442 ... 645 Laatste