Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:51
filipy23 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:28:
[...]

Onder de 75k kom je in de tweede schijf, dus geen 49,5% maar ~37%.
De grenzen van de inkomstenbelastingschijven zeggen niet zoveel. Ook in de eerste schijf bouwen je heffingskortingen af. Het gaat om de (marginale) belastingdruk.
[...]

bij 70k en 17k inleg pensioen verdien je voor de inkomstenbelasting / toeslagen 53k.
(...)
kun je net zo goed jezelf 95k geven en daar 20k jaarruimte bij inleggen
Het is niet zo duidelijk wat je met inleg pensioen bedoelt. Je lijkt hetzelfde scenario te beschrijven, namelijk een salaris en een pensioen in privé dat deel uitmaakt van de jaarruimte.

Een pensioen in eigen beheer bestaat niet meer. Een zakelijke pensioenverzekering of sparen / beleggen in de holding drukt box 1 niet.
[...]

Wat is eigenlijk het optimum om jezelf uit te keren?
Je vraagt "salaris uitkeren". Zo min mogelijk, zolang het een "gebruikelijk loon" is. Om de rest uit te keren als dividend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 20:39
Peter152 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:03:
[...]

Heb je nu een nieuwere auto direct afgelost?
Auto van 1 jaar oud via financial lease. Had nog niet het beschikbare vermogen om in een auto te steken toen ik als freelancer begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:35
Peter152 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:26:
Ik ben aan het kijken voor een auto die ik ook prive ga rijden.

Nu zie ik financial lease voorbij komen waar je een vast bedrag per maand betaalt totdat de auto is afgelost. Wat zijn de nadelen tov een auto direct kopen (en afbetalen?)

Verder zit ik te kijken naar een youngtimer. Alhoewel de regeling aantrekkelijk is, de onderhoudskosten lijken mij wel iets wat de prijs erg kan opdrijven? En het mogelijk niet zoveel uitmaakt om een oudere auto te kopen die geen youngtimer is?
Bij financial lease betaal je rente, dus je bent duurder uit dan wanneer je de auto uit eigen vermogen meteen betaalt. Voordeel is wel dat je dat vermogen niet meteen kwijt bent. Let wel, bij financial lease gelden alle regels zoals bij het zelf aanschaffen van een auto. Dus bijtelling komt er bijv. ook nog bij als je de auto zakelijk aanschaft.

Youngtimer kan prima werken, maar je moet geluk hebben. Eerste youngtimer die ik had, was een ramp. Niets dan onderhoud. Maar nu heb ik al een jaar een Toyota Avensis uit 2006 en daar is tot dusver nog niets mee geweest. Goedkoper dan dat kun je dan haast niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-07 02:56
GoodspeeD schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:31:
[...]

Bij financial lease betaal je rente, dus je bent duurder uit dan wanneer je de auto uit eigen vermogen meteen betaalt. Voordeel is wel dat je dat vermogen niet meteen kwijt bent. Let wel, bij financial lease gelden alle regels zoals bij het zelf aanschaffen van een auto. Dus bijtelling komt er bijv. ook nog bij als je de auto zakelijk aanschaft.

Youngtimer kan prima werken, maar je moet geluk hebben. Eerste youngtimer die ik had, was een ramp. Niets dan onderhoud. Maar nu heb ik al een jaar een Toyota Avensis uit 2006 en daar is tot dusver nog niets mee geweest. Goedkoper dan dat kun je dan haast niet rijden.
Haha ik rijd een Toyota Avensis station uit 2007. Hij heeft 480.000 km op de klok en nooit problemen. Heb de business line editie, dus alles erop en eraan.

Echt een top auto mag er alleen Amsterdam (mijn woonplaats) niet meer in vanaf 2025 want euro 4 diesel :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-07 19:28
vortexnl1982 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:06:
Echt een top auto mag er alleen Amsterdam (mijn woonplaats) niet meer in vanaf 2025 want euro 4 diesel :(.
Dat is inderdaad het grote probleem met youngtimer diesels :(
Het gaat puur om het bouwjaar? Het is niet mogelijk om er filters erop te laten zetten en zo nog erin te mogen? (aka qua uitstoot de auto in een euro 5 te veranderen)

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 24-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-07 02:56
hackerhater schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:08:
[...]

Het gaat puur om het bouwjaar? Het is niet mogelijk om er filters erop te laten zetten en zo nog erin te mogen? (aka qua uitstoot de auto in een euro 5 te veranderen)
Niet op bouwjaar maar op kenteken en onder wat voor euro nummer hij geregistreerd staat. Ik begrijp wel dat de inwoners van een stad niet op dat soort autos zitten te wachten. Dus dat wordt dan gewoon een andere auto kopen. Misschien zijn er wel euro 5 diesels van 15 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-07 19:28
vortexnl1982 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:18:
[...]

Niet op bouwjaar maar op kenteken en onder wat voor euro nummer hij geregistreerd staat. Ik begrijp wel dat de inwoners van een stad niet op dat soort autos zitten te wachten. Dus dat wordt dan gewoon een andere auto kopen. Misschien zijn er wel euro 5 diesels van 15 jaar oud?
01-09-2009 is de eerste van euro 5, dus ja ze zullen er volgend jaar zijn, maar veel keus zal je niet hebben.
Maar goed aan jouw dan de keuze of je een andere auto koopt, of kijkt of je je oude, luxe auto doet opwaarderen. Inclusief herkeuring bij de RDW.
Als de RDW dat al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
hackerhater schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:08:
[...]

Je zal een nieuwe goedkeuring moeten regelen omdat je effectief een nieuw voertuig hebt gecreëerd, kost je ongeveer net zo veel als een nieuwe auto. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 07:55
Aftansert schreef op zondag 24 september 2023 @ 00:03:
[...]

De grenzen van de inkomstenbelastingschijven zeggen niet zoveel. Ook in de eerste schijf bouwen je heffingskortingen af. Het gaat om de (marginale) belastingdruk.
Maar daar ging mijn vraag precies over. Heeft er iemand die berekening gedaan en bepaald waar het optimum ligt. Ik zie dat tussen 70-80k de marginale druk 54% is terwijl tussen 50-70k de marginale druk 49,5% is. De marginale druk is in beide gevallen hoger dan dan de belasting die je betaald als BV (VPB plus dividendbelasting bij uitkering) dus dit lijkt te betekenen dat je het best zoveel mogelijk als vermogen uit kan keren en niet als inkomen. Echter, als je meeneemt dat je over elke extra euro inkomen weer meer in je pensioen mag storten (3e pijler, bijv BND) dan is je marginale druk eigenlijk nog maar 33-36%. En dat is aantrekkelijker dan dat je uiteindelijk in je BV betaald (VPB + Dividend). Je moet uiteraard nog meenemen dat je inkomstenbelasting betaald over je pensioen bij uitkering betaald, maar in de tussentijd hoef je ook geen vermogensrendementsheffing te betalen...

De som is dus nogal aantrekkelijk, dus ik was benieuwd hoe mensen hierin zitten. En for the record, als je 90k inkomen ontvangt en 20k in je pensioen stort betaal je belasting over 70k, maar de belastingdienst beschouwt je DGA inkomen / gebruikelijk loon dan wel netjes als 90k.
Het is niet zo duidelijk wat je met inleg pensioen bedoelt. Je lijkt hetzelfde scenario te beschrijven, namelijk een salaris en een pensioen in privé dat deel uitmaakt van de jaarruimte.
Ja dat is wat ik bedoel
Je vraagt "salaris uitkeren". Zo min mogelijk, zolang het een "gebruikelijk loon" is. Om de rest uit te keren als dividend.
Ja ik bedoel gebruikelijk loon / DGA-inkomen. Dat is zover ik weet inclusief de storting in je 3e pijler pensioen die je aftrekt van je inkomstenbelasting. Sorry voor de eventuele verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Even iets anders:
Ik weet dat als je als werknemer schade rijdt in je priveauto tijdens een zakelijke rit, dat je werkgever hiervoor verantwoordelijk is (i.e. die moet betalen). Weet iemand hoe het zit als je als ZZP'er schade hebt tijdens je klantbezoek (waarvoor je een kilometervergoeding krijgt). Bijvoorbeeld iemand die in een parkeergarage tegen je auto aanrijdt ofzo... Hier kan ik helemaal niks over vinden. Ik zou verwachten dat je in dit geval de schadeherstel als zakelijke kosten kan opvoeren ondanks dat het dus een priveauto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
Even iets anders:
Ik weet dat als je als werknemer schade rijdt in je priveauto tijdens een zakelijke rit, dat je werkgever hiervoor verantwoordelijk is (i.e. die moet betalen). Weet iemand hoe het zit als je als ZZP'er schade hebt tijdens je klantbezoek (waarvoor je een kilometervergoeding krijgt). Bijvoorbeeld iemand die in een parkeergarage tegen je auto aanrijdt ofzo... Hier kan ik helemaal niks over vinden. Ik zou verwachten dat je in dit geval de schadeherstel als zakelijke kosten kan opvoeren ondanks dat het dus een priveauto is.
Nee alle kosten zitten in de 21 cent per kilometer, meer kan je niet aftrekken van de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ernemmer schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:04:
[...]

Nee alle kosten zitten in de 21 cent per kilometer, meer kan je niet aftrekken van de winst.
Heb je ergens een bron? Want voor een werknemer die 21 cent per kilometer krijgt en schade rijdt, dient de werkgever wel gewoon de herstelkosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:07:
[...]

Heb je ergens een bron? Want voor een werknemer die 21 cent per kilometer krijgt en schade rijdt, dient de werkgever wel gewoon de herstelkosten te betalen.
https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel
Gebruik privévervoermiddel

Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,21 per kilometer van uw winst aftrekken. In 2022 en 2021 was het aftrekbare bedrag € 0,19.

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,21 per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Maar hoe zit het als je particuliere autoverzekering de schade niet dekt, omdat de schade is opgedaan tijdens een zakelijke rit naar de klant (en dat in een particuliere verzekering kan worden uitgesloten). Als je een bedrijf hebt kun je hier een WEGAM-verzekering voor afsluiten. Kan dat ook als ZZP'er? En kun je die dan zakelijk aftrekken?

[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 24-09-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:17:
[...]

Maar hoe zit het als je particuliere autoverzekering de schade niet dekt, omdat de schade is opgedaan tijdens een zakelijke rit naar de klant (en dat in een particuliere verzekering kan worden uitgesloten).
Dan heb je pech en had je de voorwaarden van je verzekering beter moeten lezen, maar je bent natuurlijk wel heel erg dom als je dit weet en dan aangeeft dat de rit zakelijk was.

Niet alle verzekeringen sluiten zakelijke ritten met een privéauto uit, maar die mag je dan zelf even opzoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
[...]

Maar hoe zit het als je particuliere autoverzekering de schade niet dekt, omdat de schade is opgedaan tijdens een zakelijke rit naar de klant (en dat in een particuliere verzekering kan worden uitgesloten). Als je een bedrijf hebt kun je hier een WEGAM-verzekering voor afsluiten. Kan dat ook als ZZP'er? En kun je die dan zakelijk aftrekken?
https://www.zzp-nederland...-verzekeringen/bestelauto

Ik zie saat gewoon een mogelijkheid voor een zakelijke personenauto als ZZPer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ernemmer schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:22:
[...]

Dan heb je pech en had je de voorwaarden van je verzekering beter moeten lezen, maar je bent natuurlijk wel heel erg dom als je dit weet en dan aangeeft dat de rit zakelijk was.
Als de rit zakelijk is dan dien je inderdaad aan te geven dat het een zakelijke rit is. Dat is geen keuze en als je het wel doet is het gewoon fraude. Daarom dat ik nu deze vragen stel. Ik rij nu een zakelijke auto die ik ook prive gebruik, maar de bijtelling verloopt, dus ik ben aan het kijken wat de goedkoopste optie is. Voorlopig lijkt het erop om een oudere benzineauto prive te rijden, en mijn zakelijke auto uitsluitend nog maar zakelijk te gebruiken. Vanuit milieuoverwegingen vind ik dit dood en doodzonde, vandaar dat ik alles even aan het doorrekenen ben om te kijken of mijn priveauto zakelijke kilometers te vergoeden aantrekkelijk is, maar met een duurdere verzekering (zakelijk ipv particulier) en de kans om zakelijke schades ook nog prive eigen risico te lopen maakt het allemaal niet zo aantrekkelijk, als ZZP'er.
Niet alle verzekeringen sluiten zakelijke ritten met een privéauto uit, maar die mag je dan zelf even opzoeken :D
Dat begrijp ik. En als je een BV hebt kun je hier een zakelijke verzekering voor afsluiten (WEGAM) om dit door de werknemer onverzekerde deel af te dekken. Het lijkt erop dat je als EMZ die keuze echter niet hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
President schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:24:
[...]

https://www.zzp-nederland...-verzekeringen/bestelauto

Ik zie saat gewoon een mogelijkheid voor een zakelijke personenauto als ZZPer
Dat ontken ik ook niet, het maakt zakelijk rijden met je priveauto als EMZ wel weer duurder (en dus minder aantrekkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ik zie dat je als EMZ overigens wel gewoon een WEGAM/WEGAS af kan sluiten (bijv hier, staat expliciet EMZ genoemd: https://www.honigenhonig.nl/offerte-wegas-xl-verzekering). De WEGAM lijkt mij aftrekbaar. Alleen de WEGAM kent wel een eigen risico bij autoschades. Is dat eigen risico dan aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:32:
[...]
Als de rit zakelijk is dan dien je inderdaad aan te geven dat het een zakelijke rit is. Dat is geen keuze en als je het wel doet is het gewoon fraude.
Hoe kom je daar nu bij?

De rit is pas zakelijk als je hem opneemt in je administratie als zakelijke rit. Je bent niet verplicht om je ritten zakelijk te boeken.

Je kan het niet vergelijken met loondienst, dan val je onder het gezag van je werkgever.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 24-09-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ernemmer schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:38:
[...]

Hoe kom je daar nu bij?

De rit is pas zakelijk als je hem opneemt in je administratie als zakelijke rit. Je bent niet verplicht om je ritten zakelijk te boeken.

Je kan het niet vergelijken met loondienst, dan val je onder het gezag van je werkgever.
Ik kan me prima voorstellen dat een verzekeraar daar anders tegen aan kijkt. En dat ze dat bij een grote schadepost en bij een contract waar er een beperkt aantal zakelijke km gereden mag worden de boek toch wel even natrekken.

Maar heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet precies hoe dat juridisch zit. Ik bedoel als in jouw agenda een zakelijke afspraak staat en jij een half uur daarvoor een ongeluk krijgt is het lastig ontkennen dat je daar niet naartoe op weg was… (er vanuitgaande dat de verzekeringsmij achter die afspraak weet te komen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

Jammer dat dit topic ten onder gaat aan geneuzel over belasting en administratie. Volstrekt oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 14:51
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:59:
[...]

Echter, als je meeneemt dat je over elke extra euro inkomen weer meer in je pensioen mag storten (3e pijler, bijv BND)
De jaarruimte is in 2023 flink verhoogd: meer dan verdubbeld. Met een niet al te hoog gebruikelijk loon heb je waarschijnlijk al voldoende inleg. Zeker als je diversifieert en niet alles vastzet tot je pensioen tegen onzekere toekomstige wetgeving; zowel beleggingen, lijfrente als vastgoed.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 25-09-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:57

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

https://www.allianzdirect...ijk-rijden-en-verzekeren/

Hier wordt het als zakelijk benoemd wanneer je echt dagelijks naar klanten rijdt, of taxi of koeriersritten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:34
Allemaal leuk die jaarruimte en belastingvrij inleggen maar ik ga geen 30k per jaar in een pot stoppen waar ik pas bij kan als de overheid dat voor mij bepaald. Ik zoek een beetje de sweet spot tussen pensioenbeleggen en beleggen in box 3.

Het hele belastingdruk verhaal vind ik heel interessant. Ben benieuwd of er een tool is die dat voor mij berekend inclusief toeslagen (kinderopvang). Op dit moment een EMZ met 150k omzet en twijfel om verder te gaan in de BV. Mijn DGA loon zou ik acceptabel op een 70k kunnen zetten, dan krijg ik dus ook veel meer kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Maar hoe zit het als je particuliere autoverzekering de schade niet dekt, omdat de schade is opgedaan tijdens een zakelijke rit naar de klant (en dat in een particuliere verzekering kan worden uitgesloten).
Dit gaat er vooral om als je je auto als koerier gaat gebruiken, of taxichauffeur wordt. Voor gewoon woon-werk verkeer is dit geen issue en heb je geen zakelijke verzekering nodig.

Dit scheiden ze omdat dit soort chauffeurswerk gewoon het risico enorm verhoogt, en dus ook de kosten. Voor je youngtimer / zakelijke auto kun je gewoon een normale verzekering nemen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:17:
Allemaal leuk die jaarruimte en belastingvrij inleggen maar ik ga geen 30k per jaar in een pot stoppen waar ik pas bij kan als de overheid dat voor mij bepaald. Ik zoek een beetje de sweet spot tussen pensioenbeleggen en beleggen in box 3.
Zelf richt ik mij op de tijdelijk verruiming om 100k in mijn pensioen potje te leggen. Met nog 35 jaar te gaan tegen gemiddeld 7% rendement is dat rond mijn pensioen leeftijd 1 miljoen. Uiteraard is dat met inflatie minder dan vandaag maar als het echt nodig is kan ik tegen die tijd nog wel bijstorten. Het is echter wel heerlijk om binnen enkele jaren mijn volledige pensioen op te kunnen bouwen.

Verder over de eerste twee jaren als ondernemer kunnen middelen zodat die net boven de hoogste schijf uit kwamen en gezien ik nog geen pensioen inleg heb gedaan ook een leuke reserveruimte opgebouwd wat ik straks kan gebruiken om mijn belastbare inkomen te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 00:29
Daarom was ik altijd wel blij met de FOR (Fiscale Oudedags Reserve), want daarmee stel je eigenlijk het betalen van belasting uit en kan je later bepalen wat te doen. Maar zakelijk sparen in box 3 is met de stijgende rente ook niet meer interessant, want de rente valt gewoon binnen winst voor de IB (en aanwas dus tegen 49,5% belast). Met een rente van 4,4% (bijv. via 1 jaar deposito) houd je daar maar 2,2% van over. Dan is box 3 waarschijnlijk al interessanter. Grootste nadeel van de FOR is dat je nog belasting moet gaan afdragen. In het ergste geval kan je nog 49,5% van je FOR naar de fiscus brengen. Dat geeft al gauw een vertekend beeld van je "kapitaal".

Aangezien de FOR dit jaar ook is afgeschaft blijft er niet veel anders over dan een lijfrente. Als je dus belastingvrij wilt werken aan je pensioen, dan blijft er niets anders over dan iets in een pot stoppen die uitkeert als je met pensioen gaat.

Wat ik ook erg jammer vind is dat de middelingsregeling is komen te vervallen. Daarom is een jaartje sabbatical (of werken aan een eigen product) vrijwel onmogelijk geworden. Dat was namelijk een aardige manier om je FOR wat vriendelijker om te zetten als je toch geen inkomsten hebt. Je merkt dat de fiscus er alles aan doet om je ertoe te bewegen om te sparen voor je pensioen. Alles wat eerder gebruikt kan worden, zal gewoon worden belast. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant met het groeiende aantal eenmanszaken wel logisch. Straks komt er een hele groep mensen in de AOW leeftijd en blijkt dat ze niets geregeld hebben. Ik snap dan ook wel dat men dat wil voorkomen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

Yucon

*broem*

TMC schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:41:
Jammer dat dit topic ten onder gaat aan geneuzel over belasting en administratie. Volstrekt oninteressant.
Dat van die autoverzekeringen is anders wel een dingetje. Als je ermee nat gaat ben je aardig screwed, want bij een kapotte bumper is het jammer dan. Maar een autoschade kan flink meer oplopen dan alleen dat.

Uit dat linkje van Allianz Direct blijkt niet dat iedereen hier automatisch goed zit. Ik ging zelf ook ervan uit dat zakelijk gebruik in de hoek van koeriers enzo zat, maar als je naar de uitleg kijkt
Gebruik jij je auto puur om zakelijk te rijden, bijvoorbeeld als taxi, lesauto, voor koeriersdiensten, dagelijks bezoek van klanten, transport of betaald personenvervoer? Dit valt onder zakelijk gebruik.
.. is dat 'dagelijks bezoek aan klanten' wel iets waar je consultants in buitendienst ook onder kunt scharen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ik zit te kijken om een elektrische fiets zakelijk te kopen alleen zit met het volgende. Als ik met de auto naar klanten ga ipv de fiets dan mag ik toch nog steeds 21ct per km opvoeren? Als ik met de desbetreffende fiets ga waar ik 7% bijtelling over betaal, dan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
filipy23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:32:
[...]

Dat begrijp ik. En als je een BV hebt kun je hier een zakelijke verzekering voor afsluiten (WEGAM) om dit door de werknemer onverzekerde deel af te dekken. Het lijkt erop dat je als EMZ die keuze echter niet hebt...
VLI. In de Interpolis ZekerVanJeZaak polis van mijn BV is WEGAM standaard inbegrepen. In de goedkope Alicia aansprakelijkheidsverzekering van mijn eenmanszaak die ik via Knab heb afgesloten is alle aansprakelijkheid rond motorrijtuigen uitgesloten.

Dat laat maar zien hoe de ene verzekering niet de andere is en dat elke freelancer zich hier goed in moet verdiepen / laten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:50
Zoals je zelf hopelijk ook wel weet is dat natuurlijk niet waar. Je kan er altijd prima bij, er zitten alleen consequenties aan vast.. Het is aan jouzelf om te bepalen of je die accepteert (of niet). Dat bepaalt de overheid niet voor jou ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:04:
Het duivels dilemma. Mijn huidige opdracht met saai werk maar uitstekend omstandigheden (remote, goed tarief, parttime) of die nieuwe uitdaging maar tegenvallende omstandigheden (hybride, minder tarief en fulltime). Lastig, het drie dagen werken afgelopen maanden beviel eigenlijk wel erg goed..
Ik hou het volgende motto aan: 'earn or learn' of het liefst allebei natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ID-College schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:56:
[...]

Zoals je zelf hopelijk ook wel weet is dat natuurlijk niet waar. Je kan er altijd prima bij, er zitten alleen consequenties aan vast.. Het is aan jouzelf om te bepalen of je die accepteert (of niet). Dat bepaalt de overheid niet voor jou ;)
Natuurlijk kan je er bij alleen dan zijn alle voordelen voor niets of weinig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:31:
[...]

Natuurlijk kan je er bij alleen dan zijn alle voordelen voor niets of weinig geweest.
Het is nog maar te bezien of die voordelen er tegen die tijd nog zijn, DH kennende.. Het heeft je iig geen VRH gekost in de jaren ervoor.. Als je tzt b.v. minder gaat werken, kan je dat 'gat' wat ontstaat aanvullen met lijfrente zonder dat je er enige nadelige consequentie van ondervindt. Je moet er dan wel langer over doen om t op te maken, maar die keuze is aan jezelf. Dat geldt ook met je eigen geld in box 3 overigens: je kan alles direct opmaken of uitsmeren over een langere periode.. Het 'moet' alleen niet, het 'kan' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 21:30
Hi allen,

Wellicht kan iemand mij voorzien van wat advies:

Ik ben op dit moment bezig om de stap te maken naar een volgende uitdaging, en heb een concreet voorstel met een midlance partij liggen. Ik heb altijd de ambitie gehad om op den duur gewoon voor mezelf bezig te zijn, maar blijft de stap toch wel groot vinden om dat volledig als ZZP'er te doen.

Echter lees ik hier veel over de negatievere kant van midlance, maar is wel het gevoel dat opdrachten aan je voorgesteld worden wel een soort van geruststelling. Nu merk ik echter wel dat ze zelf ook gewoon de opdrachten zoeken via zogeheten brokers, en is mijn gedachtegang dat dat wellicht toch die 30% van het uurloon die de midlance partij pakt het niet waard is.

Ook mijn huidige werkgever weet van mijn vertrek en stelt eigenlijk dezelfde vraag; waarom een midlance constructie en niet voor jezelf?

Nu ben ik eigenlijk toch daardoor nog aan het kijken naar de optie om gewoon als freelancer aan de slag te gaan, gezien ik nog een maand+ heb om een definitieve beslissing te maken. Ik heb 8+ jaar ervaring en zoek richting Cloud (GCP) / DevOps / Development projecten (eventueel als Team Lead).

Echter merk ik wel dat het aanbod dat ik zelf via brokers kan vinden wel wat magertjes is na er verschillende afgezocht te hebben, of het is een via-via van Capgemini/Sogeti. Helaas heb ik tussen mijn connecties ook geen ZZP'ers om om raad te vragen, dus vandaar hier mijn vraag:

Hoe begin je met een zoektocht voor een 1e opdracht? Ik vind het prima om bijvoorbeeld samen te werken met een recruiter en zeker in het begin wat meer van het uurtarief in te leveren om zo aan de slag te kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
Dat midlancen heb ik nooit begrepen - blijf dan gewoon in loondienst. Als de opdrachten opdrogen dan drogen ze ook op in een midlance constructie. Stukje schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:26:
Dat midlancen heb ik nooit begrepen - blijf dan gewoon in loondienst. Als de opdrachten opdrogen dan drogen ze ook op in een midlance constructie. Stukje schijnveiligheid.
Ik zie wel voordelen van het midlancen, want eigenlijk verdien je gewoon veel meer voor hetzelfde werk en voor de rest voelt het gewoon als loondienst natuurlijk. Net zoals bij loondienst, zal je bij midlance ook gepushed worden om zsm een opdracht aan te nemen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bewust op de bank zit.

Ik heb er ook naar gekeken, maar toen ik voor deze keuze stond, vond ik het vangnet de 30% afdracht niet waard. Het begint natuurlijk pas te lonen als je verwacht elk jaar meerdere maanden geen opdracht te hebben. Daarnaast had ik een flinke buffer spaargeld en had ik concreet aanbiedingen om zo in loondienst te gaan als het freelancen niets zou worden.

Achteraf had het voor mij mij zeker niet geloond: Ik ben nu 5 jaar bezig en zo ongeveer effectief 1-2 maanden geen opdracht gehad in al die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-07 18:54
shinoken__ schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:24:
Hi allen,

Wellicht kan iemand mij voorzien van wat advies:

Ik ben op dit moment bezig om de stap te maken naar een volgende uitdaging, en heb een concreet voorstel met een midlance partij liggen. Ik heb altijd de ambitie gehad om op den duur gewoon voor mezelf bezig te zijn, maar blijft de stap toch wel groot vinden om dat volledig als ZZP'er te doen.

Echter lees ik hier veel over de negatievere kant van midlance, maar is wel het gevoel dat opdrachten aan je voorgesteld worden wel een soort van geruststelling. Nu merk ik echter wel dat ze zelf ook gewoon de opdrachten zoeken via zogeheten brokers, en is mijn gedachtegang dat dat wellicht toch die 30% van het uurloon die de midlance partij pakt het niet waard is.

...
Midlance is volgens mij het slechts van alle werelden. De marge is absurd ten opzichte van de schijnzekerheden.

Lees anders eens dit artikel met de titel: De Scam van het "Midlancen"​

https://www.linkedin.com/...jck/?originalSubdomain=nl

Ik zou nog liever via zo'n cowboy recruiter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 21:30
pkuppens schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:08:
[...]

Midlance is volgens mij het slechts van alle werelden. De marge is absurd ten opzichte van de schijnzekerheden.

Lees anders eens dit artikel met de titel: De Scam van het "Midlancen"​

https://www.linkedin.com/...jck/?originalSubdomain=nl

Ik zou nog liever via zo'n cowboy recruiter werken.
Thanks voor het artikel! Dit verhaal komt inderdaad overeen met het aanbod wat ik heb (en ze zijn gelukkig wel transparant om alle kosten die van je 70% af gaan), en dit bedoelde ik ook met de negativiteit die ik er over las.

Het is sowieso een stap vooruit t.o.v. van wat ik nu doe (hoger salaris + wat langer een vaste opdracht i.p.v. meerdere keren per week switchen van alle projecten die bij huidige werkgever lopen), maar voor m'n gevoel kies ik dan ook wel de "makkelijkste optie", terwijl m'n gevoel toch zegt om het gewoon lekker zelf allemaal te gaan organiseren.

Echter loop ik hier eigenlijk een beetje tegen hetzelfde aan, dit artikel refereert ook naar job boards maar zelf vind ik maar een beperkte aantal opdrachten tussen alle normale loondienst vacatures.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:35
@shinoken__
Als ex midlancer zou ik je aanraden lekker voor jezelf te starten.
Ten eerste moet je door de 30% die je afstaat een aardig uurtarief halen wil je überhaupt beter uit zijn dan loondienst, aangezien je ook rekening moet houden met je vakantiegeld, pensioenopbouw en dagen dat je niet werkt (vakantie, ziek).
Ze doen (in mijn ervaring) alsof ze een gigantisch netwerk hebben maar struinen gewoon dezelfde portals af als ieder ander en de overeenkomsten die ze wel hebben zijn allemaal met overheidsinstanties. Moet je maar zin in hebben.
Verder gaat het nog steeds om jezelf weten te verkopen als je op gesprek wordt uitgenodigd. Dat moet je als zelfstandige ook kunnen.
Net als iedere andere consultancy toko plannen ze bijeenkomsten in je eigen tijd ('s avonds) en de uitjes en cadeaus (kerstpakketten) die ze regelden vond ik zelf maar als een sigaar uit eigen doos voelen.
Als klap op de vuurpijl betaal je ook nog eens flink aan IB en mis je alle (fiscale) voordelen van ZZP.
Ik was er na 1 jaar klaar mee en ben volledig zelfstandig gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 25-09-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Het voelt voor mij een soort van: Wel de lasten maar niet de lusten. Je moet als ZZP'er, vind ik, een behoorlijk buffer hebben voor recessies en periodes wanneer het niet goed gaat. Dat is gewoon iets lastiger op te bouwen als je een groot deel moet inleveren aan een tussenpartij. Ze gaan niet voor je zorgen. En mijn ervaring leert mij uit mijn detachering periode waarin de banken crisis speelde en ik enkel bij banken werkte in die periode, dat zodra het lastig wordt ze je er uit gaan proberen te wippen op elke manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
shinoken__ schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:19:
[...]

Thanks voor het artikel! Dit verhaal komt inderdaad overeen met het aanbod wat ik heb (en ze zijn gelukkig wel transparant om alle kosten die van je 70% af gaan), en dit bedoelde ik ook met de negativiteit die ik er over las.

Het is sowieso een stap vooruit t.o.v. van wat ik nu doe (hoger salaris + wat langer een vaste opdracht i.p.v. meerdere keren per week switchen van alle projecten die bij huidige werkgever lopen), maar voor m'n gevoel kies ik dan ook wel de "makkelijkste optie", terwijl m'n gevoel toch zegt om het gewoon lekker zelf allemaal te gaan organiseren.

Echter loop ik hier eigenlijk een beetje tegen hetzelfde aan, dit artikel refereert ook naar job boards maar zelf vind ik maar een beperkte aantal opdrachten tussen alle normale loondienst vacatures.
Wat ik al zei, ik zou nog liever via een cowboy recruiter werken..... Dan betaal je maar 15%..
Je trekt wel een beerput open, en komt er voorlopig niet meer van af.

Als je echt wil testen of je geschikt bent om freelancer te worden zou ik de midlance stap overslaan!

Ja, je zult vacature sites en freelance portals moeten opsporen. Vandaag 5 en morgen weer 5, etc.
Je zult bedrijven op LinkedIn moeten opzoeken, kijken wie hun corporate recruiters zijn, en hun persoonlijke berichtjes moeten sturen om te vragen of ze met freelancers werken en zo ja, hoe. (Inhuurportaal, preferred suppliers, MSP)

Je zult als je geen opdracht hebt iedere dag moeten opstaan met de vraag hoe je een stap dichterbij je zelf gevonden opdracht komt.

Of je zult recruiters moeten opsnorren, genoegen moeten nemen met hun voorwaarden of die uitonderhandelen. Maar als je je eigen pad gevonden hebt kom je erachter dat die eerder in de weg zitten dan je helpen.

Je zult ook met de billen bloot moeten dat van de 10 reacties je 6 keer 'nee', 3 keer 'niet nu' terugkrijgt.
En dat je nog steeds niet zeker hebt dat je het die 10e keer wel wordt.

Maar al die 'ellende' levert je vergeleken met midlance 40%, en met recruiters 15% hoger inkomen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Precies.. Als het slecht gaat, gaat het overal slecht, inclusief de midlance partij. Het is echt niet zo dat ze zeggen: jij hebt midlance gekozen, dus wij blijven jou wel doorbetalen.. Er is gewoon een bestaanszekerheid, dat geldt voor iedereen (inclusief jijzelf). Zodra het lastig wordt, vlieg je (of een deel) eruit..

Misschien krijg je wat mee (als je geluk hebt), maar dat zal nooit zijn wat je kan opbouwen als zzp'er.. Die ruimte is er simpelweg niet, omdat er ook veel overhead zit wat wel altijd betaald moet worden. Dat geld gaat dus iig niet naar jou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:15:
Ik zit te kijken om een elektrische fiets zakelijk te kopen alleen zit met het volgende. Als ik met de auto naar klanten ga ipv de fiets dan mag ik toch nog steeds 21ct per km opvoeren? Als ik met de desbetreffende fiets ga waar ik 7% bijtelling over betaal, dan natuurlijk niet.
De MIA regeling - is dat nou typisch de overheid dat het gewoon nergens simpel staat uitgelegd? Zoveel informatie te vinden maar niet 123 concreet hoe het nu zit en wat er in aanmerking komt ... jeez...

Ik wil gewoon een normale elektrische (mama)fiets 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 25-09-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:30:
[...]

Het is JOUW administratie. Er is niks van hem bij. Wat een BS!
We zijn een paar dagen verder en dit is de conclusie:
"De Exact Online omgeving draagt hij niet over, omdat daar hun hele werkwijze verwerkt is. Deze kennis geeft hij niet weg."

Bij het aangaan van de verbintenis heb ik uitdrukkelijk nagekeken of de boekhoudpakketten exports ondersteunen zodat ik ergens weg kan. Het is nu heel wrang dat de accountant niet mee wil werken en vervolgens vanuit Exact dit niet ondersteund wordt. Reactie van Exact:
Oplossing:

Helaas kunnen wij voor de klant niets betekenen om voor hun de administratie te overdragen onder uw licentie. Dit moet gedaan worden vanuit naam-andere-acountant
De technische mogelijkheid is er dus om licenties tussen verschillende kantoren te switchen, maar als de partij niet wil meewerken zit je alsnog.

Het is ook niet zo dat hij de administratie niet wilt overdragen (anders zou het advocaten werk worden), maar hij wil enkel een export doen en dat wij dan handmatig de boel weer gaan invoeren. En voor dat werk wil hij geld zien. Het resultaat is dat ik de nieuwe accountant mag gaan betalen en hem voor deze tijd. Hij zorgt er dus voor dat ik onnodig op kosten gejaagd word. Dat voor een partij die 2x een data lek heeft gehad, dingen heeft verzuimd te adviseren... Je moet maar durfen..

Zit nu even na te denken of Exact dan wel de beste oplossing is om verder naar over te gaan. Het resultaat is in ieder geval dat de accountant alleen meerwerk wil kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:34:
[...]

"De Exact Online omgeving draagt hij niet over, omdat daar hun hele werkwijze verwerkt is. Deze kennis geeft hij niet weg."

Bij het aangaan van de verbintenis heb ik uitdrukkelijk nagekeken of de boekhoudpakketten exports ondersteunen zodat ik ergens weg kan. Het is nu heel wrang dat de accountant niet mee wil werken en vervolgens vanuit Exact dit niet ondersteund wordt. Reactie van Exact:

[...]

De technische mogelijkheid is er dus om licenties tussen verschillende kantoren te switchen, maar als de partij niet wil meewerken zit je alsnog.

Het is ook niet zo dat hij de administratie niet wilt overdragen (anders zou het advocaten werk worden), maar hij wil enkel een export doen en dat wij dan handmatig de boel weer gaan invoeren. En voor dat werk wil hij geld zien. Het resultaat is dat ik de nieuwe accountant mag gaan betalen en hem voor deze tijd. Hij zorgt er dus voor dat ik onnodig op kosten gejaagd word. Dat voor een partij die 2x een data lek heeft gehad, dingen heeft verzuimd te adviseren... Je moet maar durfen..

Zit nu even na te denken of Exact dan wel de beste oplossing is om verder naar over te gaan. Het resultaat is in ieder geval dat de accountant alleen meerwerk wil kunnen rekenen.
wat een gedoe. Misschien is het toch slim om te 'onderhandelen' over wat de oude accountant betaald wil hebben om de boel om te zetten. Ja het kost geld, maar handmatig overzetten ook.
Persoonlijk had ik al een advocaat in de armen genomen en een dwingende brief laten sturen. Dat kan soms ook wonderen verrichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:00
Gewoon boekjaar afmaken en daarna opnieuw beginnen in nieuw systeem (en lekker zelf doen en je boekhouder toegang geven tot je eigen omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Kurios schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:53:
[...]

wat een gedoe. Misschien is het toch slim om te 'onderhandelen' over wat de oude accountant betaald wil hebben om de boel om te zetten. Ja het kost geld, maar handmatig overzetten ook.
Persoonlijk had ik al een advocaat in de armen genomen en een dwingende brief laten sturen. Dat kan soms ook wonderen verrichten.
Hij wil niets overzetten en daarbij gaat het niet om de kosten, hij wil enkel een uitdraai maken en suc6 met alle kosten voor opnieuw invoeren. Ow en de tijd die hij nodig heeft een uitdraai van het jaar dat moet ook ff betaald worden. Als het aan mij had gelegen had ik betaald en klaar, maar hij wil gewoon niet. Heb na zitten denken waarom hij dit niet wil, mogelijk dat het met het datalek te maken heeft en de andere partij daardoor inzage heeft in andermans gegevens dat iets niet 100% verdwenen is? Het komt op mij iig over dat hij iets wil verbergen.

Advocaat ga ik niets mee opschieten tenzij ik er een zaak van wil maken en denk dat ik dan meer kwijt ben dan dat ik een accountant het opnieuw laat uitvoeren. Het is ook niet dat hij niet helemaal wil meewerken, hij wil het alleen op de meest onlogische en dure manier.

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 25-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:59:
Gewoon boekjaar afmaken en daarna opnieuw beginnen in nieuw systeem (en lekker zelf doen en je boekhouder toegang geven tot je eigen omgeving).
Nieuwe accountant geeft aan dat het dan extra tijd kost (en ik maak daaruit op dus duurder is) omdat het niet de gebruikelijke workflow is. :D Gaat lekker he? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:23:
[...]

Nieuwe accountant geeft aan dat het dan extra tijd kost (en ik maak daaruit op dus duurder is) omdat het niet de gebruikelijke workflow is. :D Gaat lekker he? :D
De huidige accountant dient even de jaarrekening op te stellen en de nieuwe accountant kan op basis van de balans dat prima in een nieuw pakket opvoeren. De rest is historie en mocht er controle zijn dan is het inzichtelijk door middel van een export naar Excel. Niet ideaal, maar in principe is alle informatie er wel. Eventueel kan je via Exact ook de administratie archiveren waarbij die niet meer toegankelijk is maar indien noodzakelijk wel beschikbaar. Kost dacht ik een paar tientjes per jaar. Kan je overigens zelf wel in Exact? En zo ja kan je deze credentials niet delen met je nieuwe accountant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:32:
[...]

De huidige accountant dient even de jaarrekening op te stellen en de nieuwe accountant kan op basis van de balans dat prima in een nieuw pakket opvoeren. De rest is historie en mocht er controle zijn dan is het inzichtelijk door middel van een export naar Excel. Niet ideaal, maar in principe is alle informatie er wel. Eventueel kan je via Exact ook de administratie archiveren waarbij die niet meer toegankelijk is maar indien noodzakelijk wel beschikbaar. Kost dacht ik een paar tientjes per jaar. Kan je overigens zelf wel in Exact? En zo ja kan je deze credentials niet delen met je nieuwe accountant?
Kan wel inloggen, maar veel mogelijkheden zijn uitgeschakeld waaronder exporteren van gegevens, aanmaken van een template voor facturen had ik al de hulp van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 16:38
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:19:
[...]

De MIA regeling - is dat nou typisch de overheid dat het gewoon nergens simpel staat uitgelegd? Zoveel informatie te vinden maar niet 123 concreet hoe het nu zit en wat er in aanmerking komt ... jeez...

Ik wil gewoon een normale elektrische (mama)fiets 8)7
Helpt dit wat? Ik zit het zelf ook te overwegen namelijk en kwam dit tegen op de site van een winkel uit Groningen. Ohja, wel ff oppassen dat de prijs van je fiets ex. BTW meer is dan het drempelbedrag voor de MIA.

https://spaak.cc/nieuws/z...lektrische-bakfiets-2023/

[ Voor 7% gewijzigd door proatjeboksem op 25-09-2023 15:54 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
proatjeboksem schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:52:
[...]

Helpt dit wat? Ik zit het zelf ook te overwegen namelijk en kwam dit tegen op de site van een winkel uit Groningen. Ohja, wel ff oppassen dat de prijs van je fiets ex. BTW meer is dan het drempelbedrag voor de MIA.

https://spaak.cc/nieuws/z...lektrische-bakfiets-2023/
Volgens mij is de MIA alleen nog maar voor een elektrische bakfiets. Ik ben in de markt voor een normale elektrische fiets. De KIA regeling kan ik dan wel gebruik van maken - het drempelbedrag ben ik inmiddels al voorbij vanwege laptop en telefoon :)

Volgens mij is de berekening dan als volgt bij een fiets met aankoopprijs van EUR 3.000 inclusief BTW:

BTW teruggave (70/30 verhouding dus 70% zakelijk): EUR 364
De fiets gaat voor EUR 2479 de zakelijke kosten in, als we rekenen met een 35% IB belasting dan is het "voordeel" hier EUR 1.611.
Vervolgens heb je nog de KIA aftrek in de IB aangifte (28% van EUR 2479 = EUR 694) wat een voordeel geeft van ruim EUR 300.

De fiets kost je dus "netto" maar EUR 725.

Vervolgens dien je wel 7% bijtelling te betalen voor een jaar of 5. Zeg dit is 180 euro per jaar dan kom je op EUR 900 bijtelling.

Al met al kost de fiets je dan netto EUR 1.625 en dan heb je de voordelen van het verzekeringspakket/onderhoud zakelijk boeken nog niet meegerekend :)

[ Voor 35% gewijzigd door ColeJ op 25-09-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 16:38
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
[...]

Volgens mij is de MIA alleen nog maar voor een elektrische bakfiets. Ik ben in de markt voor een normale elektrische fiets. De KIA regeling kan ik dan wel gebruik van maken - het drempelbedrag ben ik inmiddels al voorbij vanwege laptop en telefoon :)
Ik lees het ook net idd. Mss dat een Tern HSD/GSD er ook onder valt? Of anders een Yoonit of e-muli, wel bakfiets, maar niet onwijs groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:37:
[...]

Kan wel inloggen, maar veel mogelijkheden zijn uitgeschakeld waaronder exporteren van gegevens, aanmaken van een template voor facturen had ik al de hulp van nodig.
Is dit alleen al niet een reden om te wisselen van pakket (naast evt kosten)? Ik kan gewoon zelf een export maken, dan heb je dit gezeur iig niet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Kurios schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:43:
Ik zie wel voordelen van het midlancen, want eigenlijk verdien je gewoon veel meer voor hetzelfde werk en voor de rest voelt het gewoon als loondienst natuurlijk.
Als er werk is. En dat is nogal een grote als. Je valt enorm terug als er geen werk is. En dat kan als de economie tegenzit, maar ook als je midlanceclub het gewoon niet voor elkaar krijgt mensen weg te zetten. Bijvoorbeeld doordat ze geen goeie sales hebben. Of hun reputatie gewoon ruk is (Rockstars bijvoorbeeld; die CVs landen na ervaringen met hen per definitie onderop de stapel).

Bij 'gewone' detacheerders verdien je geld ongeacht of de sales ruk is. Bij midlance partijen is de prikkel om hun sales goed te doen lager; het risico ligt veel meer bij de werknemer. Wat je als midlancer gewoon bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
shinoken__ schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:19:
Het is sowieso een stap vooruit t.o.v. van wat ik nu doe
Ook hier; als er werk is. Als dat er niet is, is het een enorme stap achteruit.

Als je via midlancers kan werken kan je ook via recruiters ergens geplaatst worden. Dan betaal je 'maar' 10 euro per uur ipv 30 en heb je bovendien alle aftrekposten die je hebt als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@init6 interessant om te lezen. De eerste boekhouder waar ik mee gepraakt heb werkte via Exact en ik ben blij dat ik er toch voor gekozen heb een boekhouder te zoeken die gewoon vanuit MoneyMonk kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:20:
[...]

Ook hier; als er werk is. Als dat er niet is, is het een enorme stap achteruit.

Als je via midlancers kan werken kan je ook via recruiters ergens geplaatst worden. Dan betaal je 'maar' 10 euro per uur ipv 30 en heb je bovendien alle aftrekposten die je hebt als ondernemer.
Vermenigvuldig dat verschil van EUR 20 met een 1.600 uur per jaar en je hebt het over 32.000 euro bruto per jaar. Succes als midlancer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07 19:59
init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:34:
[...]

[...]

En "handjeklap" doen :?
Jij maakt geen melding van de 2 keren dat hij een datalek had en hij geeft alsnog de volledige administratie :?
Daarnaast gewoon advocaat even een briefje laten sturen. Klinkt als een knullige partij die naar mijn vermoeden schrikt van zo'n brief. Die kosten voor die brief zou ik nog wel willen maken.
Misschien niet zo professioneel maar het zou voor mij een principekwestie worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:10

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:20:
[...]

Hij wil niets overzetten en daarbij gaat het niet om de kosten, hij wil enkel een uitdraai maken en suc6 met alle kosten voor opnieuw invoeren. Ow en de tijd die hij nodig heeft een uitdraai van het jaar dat moet ook ff betaald worden. Als het aan mij had gelegen had ik betaald en klaar, maar hij wil gewoon niet. Heb na zitten denken waarom hij dit niet wil, mogelijk dat het met het datalek te maken heeft en de andere partij daardoor inzage heeft in andermans gegevens dat iets niet 100% verdwenen is? Het komt op mij iig over dat hij iets wil verbergen.

Advocaat ga ik niets mee opschieten tenzij ik er een zaak van wil maken en denk dat ik dan meer kwijt ben dan dat ik een accountant het opnieuw laat uitvoeren. Het is ook niet dat hij niet helemaal wil meewerken, hij wil het alleen op de meest onlogische en dure manier.
Kan je het niet op Avg wetgeving gooien? Jij hrbt gegevens van mij en ik heb het recht deze te krijgen. Kan niet zo snel vinden of de data beheerder een vergoeding mag vragen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 11:02
Question:

Ik ben aan het nadenken over BV-Holding structuur. Nu zegt mijn gut feeling: als dga in dienst bij de werkmaatschappij. Dan zit daar het loon risico. Wat er over blijft pompen we door naar de holding als dividind.

Maar ik zie vooral veel artikelen (en hoor ik van anderen) dan je in dienst gaat bij de holding. Loon zie ik echter als het grootste risico voor de maatschappij.... Daarnaast, ik hoef de boel niet leeg te trekken. Maar als mijn loon tov management fee te laag is, opent dat weer deuren voor de blauwe enveloppen brigade.

Hoe is hier de ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 13:51
Hydra schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:18:
[...]

Als er werk is. En dat is nogal een grote als. Je valt enorm terug als er geen werk is. En dat kan als de economie tegenzit, maar ook als je midlanceclub het gewoon niet voor elkaar krijgt mensen weg te zetten. Bijvoorbeeld doordat ze geen goeie sales hebben. Of hun reputatie gewoon ruk is (Rockstars bijvoorbeeld; die CVs landen na ervaringen met hen per definitie onderop de stapel).
Hier in Zweden, Noorwegen en Denemarken is de freelance markt al ingedut sinds een half jaar. Veel freelancers gaan weer in dienst omdat de opdrachten minder betalen of omdat ze minder vaak aangeboden worden.

Ik moet overigens wel lachen om al die belachelijke regels in Nederlands en die elektrische fiets discussie hierboven. Nederland is één van de meest vage landen qua regels voor bedrijven. Ik heb inzicht in ondernemen in België, Duitsland (kan er ook nog wat van) en Scandinavië en Nederland heeft het meeste vage belastingstelsel wat er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
Orangelights23 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:07:
Ik heb inzicht in ondernemen in België, Duitsland (kan er ook nog wat van) en Scandinavië en Nederland heeft het meeste vage belastingstelsel wat er is.
Een partij die het hele belastingen- en toeslagenstelsel van Nederland op de kop wil zetten om het vergaand te simplificeren (en dus een hele boel slack weg te snijden) krijgt meteen mijn stem.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 19:19
Orangelights23 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:07:
[...]

Hier in Zweden, Noorwegen en Denemarken is de freelance markt al ingedut sinds een half jaar. Veel freelancers gaan weer in dienst omdat de opdrachten minder betalen of omdat ze minder vaak aangeboden worden.

Ik moet overigens wel lachen om al die belachelijke regels in Nederlands en die elektrische fiets discussie hierboven. Nederland is één van de meest vage landen qua regels voor bedrijven. Ik heb inzicht in ondernemen in België, Duitsland (kan er ook nog wat van) en Scandinavië en Nederland heeft het meeste vage belastingstelsel wat er is.
Toch gek dat vaste banen dan blijkbaar wel veel aangeboden worden. Je zou verwachten dat het wat in tandem loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 17:24
fry77 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:02:
Question:

Ik ben aan het nadenken over BV-Holding structuur. Nu zegt mijn gut feeling: als dga in dienst bij de werkmaatschappij. Dan zit daar het loon risico. Wat er over blijft pompen we door naar de holding als dividind.

Maar ik zie vooral veel artikelen (en hoor ik van anderen) dan je in dienst gaat bij de holding. Loon zie ik echter als het grootste risico voor de maatschappij.... Daarnaast, ik hoef de boel niet leeg te trekken. Maar als mijn loon tov management fee te laag is, opent dat weer deuren voor de blauwe enveloppen brigade.

Hoe is hier de ervaring?
Hier ook een BV-Holding structuur. Management fee van werkmaatschappij naar Holding. Holding keert salaris uit.
Je management fee moet der mate hoog zijn dat je werkmaatschappij zo 'leeg' mogelijk blijft en dus bij bijv. aansprakelijkheid minimale financiële impact heeft.

Ik snap overigens niet wat je bedoelt dat het 'weer deuren opent' voor BD. Je betaalt, vanuit een fiscale eenheid, gewoon omzetbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting.

Daarnaast kan het volgens mij prima om vanuit je werkmaatschappij loon uit te keren hoor?

[ Voor 11% gewijzigd door the-edge op 25-09-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 11:02
the-edge schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:33:
[...]

Hier ook een BV-Holding structuur. Management fee van werkmaatschappij naar Holding. Holding keert salaris uit.
Je management fee moet der mate hoog zijn dat je werkmaatschappij zo 'leeg' mogelijk blijft en dus bij bijv. aansprakelijkheid minimale financiële impact heeft.

Ik snap overigens niet wat je bedoelt dat het 'weer deuren opent' voor BD. Je betaalt, vanuit een fiscale eenheid, gewoon omzetbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting.

Daarnaast kan het volgens mij prima om vanuit je werkmaatschappij loon uit te keren hoor?
Ik ben al een paar keer tegengekomen (kan later wel weer even de linkjes zoeken voor hier) dat igv management fee aan de holding, dit voor minimaal 70% verloont moet worden. Soort verkapte afroommethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 13:51
zwaanenberg schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:29:
[...]

Toch gek dat vaste banen dan blijkbaar wel veel aangeboden worden. Je zou verwachten dat het wat in tandem loopt.
Vaste banen zijn ook wat lastiger te vinden voor junior en mediors, maar doordat arbeid an sich veel kost hier is het voor veel bedrijven goedkoper om mensen vast in dienst te nemen, hoe erg dat ook als een paradox klinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
fry77 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:39:
[...]
Ik ben al een paar keer tegengekomen (kan later wel weer even de linkjes zoeken voor hier) dat igv management fee aan de holding, dit voor minimaal 70% verloont moet worden. Soort verkapte afroommethode.
Ik ben wel benieuwd naar die linkjes, de Belastingdienst stelt enkel dat je een gebruikelijk loon dient aan te houden als DGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 17:24
Leftblank schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die linkjes, de Belastingdienst stelt enkel dat je een gebruikelijk loon dient aan te houden als DGA.
Exact..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Daarbij kun je uit de werkmij ook prima de management fee lager houden, op 125% van wat je als bruto salaris wilt uitkeren bijvoorbeeld, en de rest van de winst uit de werkmij als dividend uitkeren naar de holding. Managementfee is vrij arbeidsgebonden en zal sneller discussie geven over hoogte gebruikelijk loon dan winstuitkering (mits die niet een maandelijks vast bedrag is dan...)

Verder dacht ik weleens gelezen te hebben dat de afroommethode (van die 70%) door een rechter is afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
init6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:37:
[...]

Even domme vraag, maar kun je je probleem niet ook bij Exact voorleggen? (Misschien heb je het al gedaan en heb ik het gemist in de thread, maar herhaal en benadruk het dan nog maar een keer.)

Naam en paard noemend, of misschien zelfs aandikkend, dat je een opgelopen conflict hebt met je accountant die niet volledig meewerkt met de overgang en inzicht in jouw administratie.

Als dan niet aanvullende dat dat ook de reputatie van Exact schaadt.

Maar dat je ook wel graag bij een Exact gebaseerde accountant blijft als deze overgang soepel geregeld kan worden.

Misschien dat je account gevoeliger is van een tik op de vingers van Exact dan van een toch al weggaande klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:35
ColeJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:25:
[...]

Vermenigvuldig dat verschil van EUR 20 met een 1.600 uur per jaar en je hebt het over 32.000 euro bruto per jaar. Succes als midlancer :)
Ik heb het dat ene jaar bijgehouden. Dat jaar heb ik 1534 uur gewerkt en zelf 112k verdiend. Niet slecht voor loondienst begrippen maar ik was wel de positieve uitschieter met mijn tarief (eerst 95, later 100).
Had ik het volledige bedrag zelf in mijn zak gestoken dan was het bijna 150k (149,5) geweest.
Over die 112 heb ik aardig belasting betaald, want geen aftrekposten behalve wat lijfrente.

Dan afgelopen jaar als zzp-er: omzet van 134k (met een stuk minder uren), dus ruim 20k meer dan wat ik het jaar ervoor kreeg, maar mijn belastbare inkomen was lager dan het jaar ervoor wegens aftrekposten en fiscale regelingen.

In mijn geval was ik met midlance wel ruim beter uit dan loondienst maar als je ziet wat je afstaat, daar kan je zelf een grondige buffer van aanleggen. En dan was er iemand die er al 25 jaar zat 8)7
Ruim 30k per jaar is die dienstverlening niet waard.
Achteraf gezien een hele dure les geweest, maar ja, ook ik vond volledig zelfstandig gaan best spannend :+

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 26-09-2023 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 15:18
shinoken__ schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:24:
TLDR; Puur financieel gezien kan je de stap beter overslaan en direct zzp'er worden. Als die stap te groot is door twijfel over je netwerk of je acquisitie vaardigheden dan krijg je tov bijv. detachering wel een grotere beloning en vrijheid

Nog zonder ZZP ervaring, maar wel ervaring met midlance kan ik hier wel iets over benoemen... Toen ik 6 jaar geleden rond begon te kijken om van baan te veranderen naar 12,5 jaar in vast dienstverband voelde voor mij de stap naar ZZP te groot. Immers was mijn ervaring maar enkel met de techstack die ik bij mijn toenmalige werkgever had, eenmaal een gekozen tecnhnische richting op veranderd er niet veel qua andere talen oid tenslotte.

Het verschil in beloning tussen midlance of detachering was voordeliger in de richting van midlance. Na eerst een tijdje op de bank te hebben gezeten heb ik vervolgens alleen maar langlopende projecten gehad als midlancer. Dan draag je dus vooral af en heb je inderdaad weinig voordeel van de constructie. Tegelijkertijd ging ik ook tussen die projecten door niet op zoek naar zelfstandigheid maar dat had meer te maken mijn mijn thuissituatie en overlijden van mijn vrouw.. een stukje zekerheid en gemak bij het zoeken naar een nieuwe opdracht scheelde mij energie die ik thuis kon gebruiken.
Wat ik wel ontzettend fijn vond (tov. detachering) was de vrijheid.. ik telde niet meer in vakantiedagen, maar nam vrij als ik wilde (en uiteraard als het bij de klant kon ;))

Door die vrijheid wist ik al wel snel dat ik niet meer terug zou willen gaan in een loondienst constructie. Al ruime tijd zat ik nu alweer te kijken naar zzp'er worden, maar het plezier in mijn huidige opdracht zorgde er tegelijk ook weer voor dat ik die stap nog niet maakte... ik wist bij voorbaat al dat ik niet zou kunnen blijven dan.

Nu stopt mijn huidige opdracht per 1 november en ben ik op dit moment dan ook op zoek naar een eigen klus als zzp'er... En stopt het midlance avontuur voor mij. Ondertussen druk bezig met mijn cv weer up-to-date te maken en de zaken als bankrekening en boekhouding regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-07 08:39
Juist dit. Je schiet jezelf in de voet. Je draagt bij midlancen nog altijd alle risico's. Bij geen opdracht gaat je inkomen naar de standaard 2k bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Hmmbob schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:19:
[...]

Een partij die het hele belastingen- en toeslagenstelsel van Nederland op de kop wil zetten om het vergaand te simplificeren (en dus een hele boel slack weg te snijden) krijgt meteen mijn stem.
Komende maand komt hij met zn partijprogramma. Ben benieuwd hoever hij daarin gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
kwaazaar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:37:
[...]

Komende maand komt hij met zn partijprogramma. Ben benieuwd hoever hij daarin gaat.
Wie? Van Pieter Omtzigt verwacht ik het niet, ondanks zijn voornaam. Die wil er alleen maar een Nieuw Sociaal Contract bij hebben.
-- edit: het begint ook steeds meer als oude CDA wijn in nieuwe zakken te lijken --

Geert Wilders heeft wel eens het idee gehad dat voor iedere nieuwe wet er twee het veld moesten ruimen. Werd destijds weggehoond, maar sec het idee vind ik niet onaardig.

Maar ik heb het voor de gein wel eens aan ChatGPT 4 gevraagd, hoe Partij voor de Eenvoud eruit zou zien. Zonder kleur te bekennen deed ie wel voorstellen, maar van het resultaat is dan ook erg bleekjes.

Om het op freelance ICT-ers te betrekken, waar het hier om gaat:
* Zit zelf Links in het politieke spectrum en heb er geen probleem mee om bij te dragen aan sociale voorzieningen als daar ook een (gepast) vangnet tegenover staat. Mijn reden om freelancer te worden heeft niks te maken met de fiscale voordelen: Ik wil niet afhankelijk zijn van een werkgever voor de regie over mijn loopbaan.
* Maar dan wel DBA en zo afschaffen, als ik er toch met een opdrachtgever/werkgever uit kom om op freelance basis te werken zou dat prima moeten zijn, gegeven een minimumtarief en evt. een min. aantal uren om uitbuiting tegen te gaan.
* Ik wil er ook geen dagtaak van maken om alle regelgeving omtrend BTW en IB aangiftes bij te houden, maar zou boekhouding wel zelf willen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Omtzigt bedoel ik inderdaad. Die heeft het in de kamer dagelijks over te ingewikkelde regelingen, dat gevolgen van aanpassingen voor de marginale belastingdruk nauwelijks nog te overzien zijn daardoor. Ik verwacht dus dat hij geen pleisters wil plakken, maar met de bijl erin.

Sowieso wordt VVD de 2e partij kort achter hem, volgens de laatste peilingen, dus die moet hij nog wel even voor blijven, komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
pkuppens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:25:
[...]

Even domme vraag, maar kun je je probleem niet ook bij Exact voorleggen? (Misschien heb je het al gedaan en heb ik het gemist in de thread, maar herhaal en benadruk het dan nog maar een keer.)

Naam en paard noemend, of misschien zelfs aandikkend, dat je een opgelopen conflict hebt met je accountant die niet volledig meewerkt met de overgang en inzicht in jouw administratie.

Als dan niet aanvullende dat dat ook de reputatie van Exact schaadt.

Maar dat je ook wel graag bij een Exact gebaseerde accountant blijft als deze overgang soepel geregeld kan worden.

Misschien dat je account gevoeliger is van een tik op de vingers van Exact dan van een toch al weggaande klant.
Contact gehad, Exact reageert maar op 1 manier:
Marc R: Dat geef ik net aan de administratie is eigendom van de licentie, wij kunnen natuurlijk niet zomaar een eigendom overzetten
Marc R: een administratie is eigendom van een licentie ongeacht welke data daar in zit
Kan je escaleren naar je leidinggevende? Nee
Kan je een klacht aanmaken? Nee

Je komt gewoon niet voorbij een support afdeling die heel erg erop gericht is de voorwaarden te volgen.

Het is iig een goede vraag of ik nog met exact wil werken.

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 26-09-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00

Yucon

*broem*

init6 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:19:

Het is iig een goede vraag of ik nog met exact wil werken.
Dat zal ze niet veel uitmaken want je bent niet hun doelgroep. Je boekhouder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
Doelgroep of niet, de klant is in dit geval de boekhouder en niet de freelancer die zijn administratie kwijt is. Zou een beetje raar zijn als Exact hier partij kiest voor degene die geen klant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:46
Deveon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:04:
Het duivels dilemma. Mijn huidige opdracht met saai werk maar uitstekend omstandigheden (remote, goed tarief, parttime) of die nieuwe uitdaging maar tegenvallende omstandigheden (hybride, minder tarief en fulltime). Lastig, het drie dagen werken afgelopen maanden beviel eigenlijk wel erg goed..
Zelf ook gehad. Alle voorwaarden waren top bij mijn vorige klus; super leuk team; alleen miste ik de uitdaging na een tijdje. Lang over getwijfeld. Toch besloten voor een nieuwe klus te gaan.

Bij mijn nieuwe klus dezelfde voorwaarden etc en weer iets fris.Nu vind ik het (nog) niet saai, maar sommige dingetjes waren wel beter bij de vorige klus. You win some, you lose some.

Dat was ook de reden waarom ik freelancer ben geworden, ik moet af en toe wisselen anders gaat de uitdaging weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 23-07 21:44
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:37:
[...]

Zelf ook gehad. Alle voorwaarden waren top bij mijn vorige klus; super leuk team; alleen miste ik de uitdaging na een tijdje. Lang over getwijfeld. Toch besloten voor een nieuwe klus te gaan.

Bij mijn nieuwe klus dezelfde voorwaarden etc en weer iets fris.Nu vind ik het (nog) niet saai, maar sommige dingetjes waren wel beter bij de vorige klus. You win some, you lose some.

Dat was ook de reden waarom ik freelancer ben geworden, ik moet af en toe wisselen anders gaat de uitdaging weg.
Daarom doe ik liever een aantal klussen tegelijk....meer variatie...ik vond het in vaste dienst vaak na een tijdje al saai worden...nu heb ik veel meer variatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dat zal ze niet veel uitmaken want je bent niet hun doelgroep. Je boekhouder wel.
Dat is ook exact de houding die exact heeft. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:46
coldasice schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:17:
[...]

Daarom doe ik liever een aantal klussen tegelijk....meer variatie...ik vond het in vaste dienst vaak na een tijdje al saai worden...nu heb ik veel meer variatie...
Dat is als developer vrij lastig. Kan alleen op kleine projecten en dan nog is de overhead groot. Maar wel lekker als het wel kan!

[ Voor 4% gewijzigd door BlackHawkDesign op 26-09-2023 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:37:
[...]

Inmiddels de knoop doorgehakt en mag volgende week beginnen in mijn nieuwe functie. Tarief ligt helaas wel wat lager dan nu maar alsnog een tarief waar ik twee jaar geleden heel blij mee was geweest.

Het team rol ik eigenlijk wel in en is altijd wel wat van te maken. Enkel nog even de nieuwe opdrachtgever overtuigen dat ik het beste thuis functioneer, maar dat is bij mijn vorige opdracht ook gelukt.

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 08:00
*knip* Werving is niet toegestaan

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2023 09:52 ]

• ID-College
init6 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:21:
[...]

Dat is ook exact de houding die exact heeft. :D
Maar wat is nu de reden van exact precies dan? Ik ken het alleen van naam, maar volgens mij is het vrij duur (even zo uit mijn hoofd) en lees ik vooral e-boekhouden, moneymonk of moneybird hier terug.. Er zijn er volgens mij maar weinig die met exact werken hier..

Wat maakt het voor jou zo speciaal dat je per se exact wilt hebben? Er zijn toch zat alternatieven beschikbaar die waarschijnlijk goedkoper zijn en waar je zelf wel bij je data kan..? Ik snap je keuze niet helemaal maargoed, ken je situatie natuurlijk ook niet.. Ik was iig allang gewisseld na dit truukje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
ID-College schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:09:
[...]

Maar wat is nu de reden van exact precies dan? Ik ken het alleen van naam, maar volgens mij is het vrij duur (even zo uit mijn hoofd) en lees ik vooral e-boekhouden, moneymonk of moneybird hier terug.. Er zijn er volgens mij maar weinig die met exact werken hier..

Wat maakt het voor jou zo speciaal dat je per se exact wilt hebben? Er zijn toch zat alternatieven beschikbaar die waarschijnlijk goedkoper zijn en waar je zelf wel bij je data kan..? Ik snap je keuze niet helemaal maargoed, ken je situatie natuurlijk ook niet.. Ik was iig allang gewisseld na dit truukje
"Omdat de boekhouder dit systeem gebruikt".

Gokje.

Sometimes you need to plan for coincidence

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:10:
[...]

Dat is als developer vrij lastig. Kan alleen op kleine projecten en dan nog is de overhead groot. Maar wel lekker als het wel kan!
Dat, en kleine projecten staan vaak voor een habbekrats tarief waar ik niet eens mijn bed voor uitkom.

Kreeg een tip van een maat die zei dat ik ff moet kjken bij Upwork. Opdrachten voor tarieven tot 20 euro. Moest via een Zoom call werken en uitbetaling per ticket die opgelost zou zijn. Oh ja 40 uur random beschikbaar zijn.

Leken meer op opdrachten van gasten die zelf hun eigen werk wilden uitbesteden.

• ID-College
Hmmbob schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:15:
[...]

Gokje.
Zou kunnen idd, maar dan is dit een mooi moment om daar vanaf te stappen. :)
Ik heb het zelf omgedraaid destijds: welk pakket wil ik, en welke boekhouder kan ik daarbij vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
com2,1ghz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:18:
[...]

Dat, en kleine projecten staan vaak voor een habbekrats tarief waar ik niet eens mijn bed voor uitkom.

Kreeg een tip van een maat die zei dat ik ff moet kjken bij Upwork. Opdrachten voor tarieven tot 20 euro. Moest via een Zoom call werken en uitbetaling per ticket die opgelost zou zijn. Oh ja 40 uur random beschikbaar zijn.

Leken meer op opdrachten van gasten die zelf hun eigen werk wilden uitbesteden.
Hier andere ervaring. Ik haal de kleine opdrachten uit eigen netwerk, met uurtarieven van 140+. Ook regelmatig tegen projectprijs, wat het financieel nog interessanter maakt.

• BertS
ID-College schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:26:
[...]

Zou kunnen idd, maar dan is dit een mooi moment om daar vanaf te stappen. :)
Ik heb het zelf omgedraaid destijds: welk pakket wil ik, en welke boekhouder kan ik daarbij vinden?
Mijn advies ook: altijd zorgen dat boekhouding van jezelf is. Jij bent dan eigenaar van de data, en de boekhouder 'past zich maar aan'.

• ID-College
BertS schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
[...]

Mijn advies ook: altijd zorgen dat boekhouding van jezelf is. Jij bent dan eigenaar van de data, en de boekhouder 'past zich maar aan'.
Ja, en nu zal exact ongetwijfeld de boel op orde hebben, maar ik kan het ook zelf exporteren. Stel dat alles stuk is/afgebrand is (in theorie) is er altijd nog een eigen kopie.. Oke, niet helemaal up to date (afhankelijk van hoe vaak je het doet), maar je hebt wel iets, itt tot helemaal niets.. Beetje lullig als je tig jaar kwijt bent, terwijl je volgens mij wel zelf verantwoordelijk bent voor je eigen administratie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:18:
Kreeg een tip van een maat die zei dat ik ff moet kjken bij Upwork.
Ik zou vooral die persoon gewoon nooit meer om advies vragen. Upwork en Elance enzo is bottom of the barrel uitbestedingsmeuk waar je concurreert met iemand uit <insert ver land> die voor 5 euro per uur met een verzonnen CV op dezelfde opdrachten biedt als jij.

• init6
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:15:
[...]

Gokje.
Klopt, heb destijds aangegeven dat ik ontzorgd wil worden door de accountant. Ik wil enkel de facturen in het pakket gooien en verder zie ik de cijfers na verloop van tijd wel en geef hierop goedkeuring. Een grote eis was dat ik mijn data kon exporteren. Nu kan dit wel in exact, maar door aanpassingen van de accountant is het enkel per factuur er uit te trekken en niet meer in zijn geheel. En het overzetten van kantoor naar kantoor is niet hoe ze het adverteren, want daar heb je dus kennelijk een meewerkende accountant voor nodig.

Reden dat ik ook ok was met Exact is dat ik al een jaar speel met het idee om een winkel danwel horeca zaak te beginnen, soort van gezonde en lekkere variant van de Febo. Alleen de investeringskosten houden mij nog tegen.

Maar eigenlijk denk ik er nu dus over om tegen die tijd dan maar te kijken hoe het op te pakken en voor nu een ander pakket te gaan nemen. Heb huidige accountant niet uitgezocht of hij met Exact werkt. Eigenlijk wou ik een AA accountant die met mij mee denkt en een beetje reageert, voor ik een accountant gevonden had die nadat ik hem probeerde te bellen een terugbel actie deed was ik al 2 accountants verder.

[ Voor 30% gewijzigd door init6 op 27-09-2023 11:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10
Mag ik even mn dank uitspreken voor dit topic?

Dankzij informatie hier gedeeld snap ik meer van de markt.

Zo zie ik net een vacature/opdracht op linkedin via een 3e partij: max 70e/u.
Een minuut verder zoeken en ik kom bij de directe bron: max 85e/u.

Ik denk niet dat het iets voor mij is, maar anders was het snel verdiend!

• init6
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:29:

Overheid? Vrij laag tarief.
edit: Verkeerde aanname,

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 27-09-2023 17:29 ]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 22:25
Karp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:29:

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe opdracht, en sta dus bij meerdere portals ingeschreven.

Opvallend om te zien dat ik op dag 1 een opdracht voorbij zie komen vanuit de overheid of vanuit een broker.
Op dag 2 en dag 3 zie ik diezelfde opdracht met soms precies dezelfde omschrijving, soms met enigszins herschreven omschrijving meerdere keren voorbij komen (vooral op freelance.nl), maar dan inderdaad met een 10~15 euro lager max tarief.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Pagina: 1 ... 441 ... 636 Laatste