Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Zeg, dit is intussen een discussie over al dan niet fiscale trucjes gebaseerd op een hypothetische quote van iemand, en heeft weinig meer te maken met Freelancers oid. Net als met de bureaustoelen is het duidelijk dat er 3 kampen zijn: kamp "ik doe alles precies volgens de letter van de wet", kamp "ik interpreteer de wet zelf een beetje in mijn voordeel" en kamp "I don't give a fuck, let's continue".

Kamp 1 en 2 zijn wel weer ruim aan het woord geweest, zullen we weer een beetje meer kamp 3 worden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57
Hmmbob schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:39:
Zeg, dit is intussen een discussie over al dan niet fiscale trucjes gebaseerd op een hypothetische quote van iemand, en heeft weinig meer te maken met Freelancers oid. Net als met de bureaustoelen is het duidelijk dat er 3 kampen zijn: kamp "ik doe alles precies volgens de letter van de wet", kamp "ik interpreteer de wet zelf een beetje in mijn voordeel" en kamp "I don't give a fuck, let's continue".

Kamp 1 en 2 zijn wel weer ruim aan het woord geweest, zullen we weer een beetje meer kamp 3 worden?
Hahah deze ELMO kunnen we dan wel op elk onderwerp toepassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
init6 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:33:
[...]

Dat deden ze toch ook met rangerovers voor de wegenbelasting? Oud frame kopen, nieuwe erop op bouwen en klaaaar.
Met name bij de Mercedes G klasse :)

Voorbeelden zat hier te vinden:

https://classicmaster.nl/collectie?model=G-Klasse

[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 19-09-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14

Ach ja, krijg vaak ook advies dat ik zoveel mogelijk op de zaak moet doen. Niet begrijpende dat dit je ook geld kost en je minder overhoudt. Dan is het "maar dan gaat het naar de belasting toch?".
Men vind het maar vreemd dat je graag netto geld wilt hebben om leuke dingen te doen.

Hier heb ik maar ook 5% van mijn omzet aan bedrijfskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:01:
Ik zou sowieso wegblijven van (dure) youngtimers want de kans is groot dat die regeling op de schop gaat of afgeschaft wordt en dan zit je met je duurbetaalde auto.
Ik heb een YT en ben ook van mening dat het een idiote regeling is, maar zo'n vaart gaat het niet lopen. Als daar iets in verandert, gaat dat over het algemeen een meerjarenplan worden. En ondertussen is het goedkoop rijden.

De voornaamste reden het niet te doen, is als je geen 15 jaar oude auto wil rijden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kawa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:47:
Aanvulling: Voordat weer geroepen gaat worden dat opties etc niet waarde vermeerderend zijn.. Een andere optie, je koopt een verwaarloosde auto. Bijv, cabrio met gescheurd dak, aangetaste lak, gaten in scheuren in de verweerde bekleding, noem maar op en laat dit na aankoop allemaal herstellen zodat het er weer als nieuw uitziet. Dikke waarde vermeerdering, geen invloed op je bijtelling.
Zo lang je weg blijft van enorme extremen is er niks aan de hand. Een belastinginspecteur is ook geen autotaxateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:02:
Maar youngtimer is intussen, voor velen, een synoniem voor goedkoop een dikke bak rijden.
Ik weet niet wie die 'velen' precies zijn, maar je het sowieso een 15 jaar oude auto, dus ik denk niet dat veel mensen erg onder de indruk gaan zijn van die 10-20k die je op je oprit hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
figlio del comm schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:33:
[...]

Startende ondernemer ? Dan gewoon willekeurig afschrijven.
Startend of niet maakt niet zoveel uit. Als @Skylevel het toestel nu verkoopt is het verschil met de boekwaarde gewoon boekverlies = kosten voor dit jaar.

@Skylevel Je kunt fiscaal gewoon een nieuw toestel kopen, dat je opneemt in je boekhouding. Met het oude toestel kun je 'doen wat je wilt', maar ook dat moet je verwerken in je boekhouding. Twee telefoons in de boekhouding van een eenmanszaak lijkt mij niets vreemds (in het kader van reservetoestel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Zeg, dit is intussen een discussie over al dan niet fiscale trucjes gebaseerd op een hypothetische quote van iemand, en heeft weinig meer te maken met Freelancers oid.
Je hebt gelijk, had deze reactie nog niet gelezen. Was niet de bedoeling de discussie opnieuw aan te jagen. Maar idd, het lijkt me niet erg nuttig het te gaan hebben over enorme extremen zoals een kaal chassis laten taxeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Kawa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:48:
[...]

Hahah deze ELMO kunnen we dan wel op elk onderwerp toepassen :P
Dat zou in sommige gevallen helemaal geen slecht idee zijn, want in dit topic proberen sommigen hun gelijk te halen bij anderen die ze dat toch niet gaan geven, dus dat levert alleen maar nutteloze ruis op.

2cts....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Skylevel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
Zijn er regels verbonden aan aftrekposten? Ik ben ZZP-er, heb vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht (KPN) en deze als aftrekpost ingeboekt. Mag ik dit jaar weer een iPhone kopen en opgeven, of moet ik wachten tot de afschrijftermijn verlopen is? (5 jaar)

En, als ik mijn huidige toestel verkoop, moet ik dat verwerken in de boekhouding?
Ja je kan gewoon elk jaar een nieuwe kopen als je dat wil, de oude kan je dan bijvoorbeeld "in de kast leggen als reserve".

Als je de oude niet verkoopt/inruilt dan blijft deze gewoon op je balans en schrijf je deze in de 5 jaar af. (of willekeurig als dat mag en beter uitkomt).
Verkoop kan natuurlijk ook, maar dan moet je even opletten met de BTW, en eventuele KIA. Die zal je dan moeten desinvesteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:42
ColeJ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:57:
[...]

Met name bij de Mercedes G klasse :)

Voorbeelden zat hier te vinden:

https://classicmaster.nl/collectie?model=G-Klasse
Dat blijft toch altijd nog wel een foute droom van mij een G63/G55 Komp. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
wishmaster1986 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:25:
[...]

Dat blijft toch altijd nog wel een foute droom van mij een G63/G55 Komp. :D
Lekker naast de Skoda parkeren van de inhuurmanager >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
com2,1ghz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:34:
[...]

Lekker naast de Skoda parkeren van de inhuurmanager >:)
Heb al zovaak een opmerking gehad wanneer ik mijn BMW 5 uit 2019 parkeer... typisch Nederlands.. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:18

Mwah, we zitten intussen op pagina 1757 in dit forum. Zo kan je alles wel in kamp 3 vegen want intussen is alles wel besproken. En als je het hier echt zo vervelend vindt, lees er dan overheen. Je kan je in de kroeg ook niet in elke discussie mengen. Bovendien, je hoeft hier niet te zijn.

Persoonlijk vind ik het wel prettig om meerdere geluiden te horen over wat wel zou mogen of niet. Welke argumenten er zijn van voor of tegen. Zo kunnen we mekkeren over weer die bureaustoel op de balans (nee, mag niet) of moet je zorgen dat je een werkplek hebt die voldoet aan ARBO normen vanuit goed werkgeverschap?! Ik vind dat wel een goede discussie.

Zo komt ook weer de vraag over iphones op de balans. Hoe schrijf je af? Welk deel is prive-gebruik? Het is al meerdere keren benoemd, soms in een variatie. Prima. I don't give a fuck, maar prima... We hebben het nog nooit gehad over een skybox huren met 25 ZZP-ers en daar een 'vergadering/business opportunity' hebben en dat als kosten opvoeren. Voetbal...

Wel ben ik benieuwd welke onderwerpen je dan specifiek wel vindt passen bij een freelancer/ EMZ / BV / ZZP en in dit forum passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Hebben we al nagedacht over de kerst presentjes :+ ?

Hoeveel doosjes wijn zijn verdedigbaar?

[ Voor 32% gewijzigd door ColeJ op 19-09-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
In die lijn, wil ik de aloude snoeppot op de afdeling leggen waar ik word ingehuurd. Is dat zakelijk verdedigbaar als EMZ?

Ik ken nog de Sogeti-drop of de lollies van andere consultancy bedrijven van vroeger :)

[ Voor 32% gewijzigd door Kurios op 19-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:14
Skylevel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
Zijn er regels verbonden aan aftrekposten? Ik ben ZZP-er, heb vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht (KPN) en deze als aftrekpost ingeboekt. Mag ik dit jaar weer een iPhone kopen en opgeven, of moet ik wachten tot de afschrijftermijn verlopen is? (5 jaar)

En, als ik mijn huidige toestel verkoop, moet ik dat verwerken in de boekhouding?
Laat maar, had de pagina nog niet ververst. Zie dat er ondertussen al antwoord is gegeven door meerdere personen. Denk idd aan KIA icm desinvestering.

[ Voor 23% gewijzigd door Roodey op 19-09-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
BertS schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:12:
[...]

Startend of niet maakt niet zoveel uit. Als @Skylevel het toestel nu verkoopt is het verschil met de boekwaarde gewoon boekverlies = kosten voor dit jaar.

@Skylevel Je kunt fiscaal gewoon een nieuw toestel kopen, dat je opneemt in je boekhouding. Met het oude toestel kun je 'doen wat je wilt', maar ook dat moet je verwerken in je boekhouding. Twee telefoons in de boekhouding van een eenmanszaak lijkt mij niets vreemds (in het kader van reservetoestel).
Mag je ook 2 telefoons in 1 jaar opvoeren voor de KIA?
Vergist in drempelbedrag KIA, heb een goede telefoon, maar nu wordt de Z Fold 5 wel interessant...

[ Voor 7% gewijzigd door Roodey op 19-09-2023 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kurios schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:03:
In die lijn, wil ik de aloude snoeppot op de afdeling leggen waar ik word ingehuurd. Is dat zakelijk verdedigbaar als EMZ?

Ik ken nog de Sogeti-drop of de lollies van andere consultancy bedrijven van vroeger :)
Denk ik wel. Zo trakteer ik op mijn verjaardag ook op gebak bij de koffie. Voer ik op als representatiekosten. Ergens gaat het nergens over, die 30 euro. Maar zo zijn er wel meer posten die eigenlijk nergens over gaan. Vakblad van 6 tientjes per jaar, noem maar op. Maar af en toe een traktatie vind ik wel gepast. Ik word tenslotte ook getrakteerd door anderen. Is dat dan prive?! Mijn collega's zijn niet mijn vrienden he :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 11:53
Roodey schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:20:
[...]

Vergist in drempelbedrag KIA, heb een goede telefoon, maar nu wordt de Z Fold 5 wel interessant...
Ik kan diverse redenen opvoeren waarom je meer dan 1 telefoon zou kopen. Een reservetoestel, een toestel om een ander OS op te draaien of een andere versie van het OS (denk mobile development - dat doe je toch niet op de telefoon die je voor daadwerkelijke communicatie gebruikt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
staaltje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:40:
[...]

Ik kan diverse redenen opvoeren waarom je meer dan 1 telefoon zou kopen. Een reservetoestel, een toestel om een ander OS op te draaien of een andere versie van het OS (denk mobile development - dat doe je toch niet op de telefoon die je voor daadwerkelijke communicatie gebruikt?).
Niet iedereen is IT'er hier :) Ik niet in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staaltje
  • Laatst online: 01-10 11:53
Niet iedereen kan perfect zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz

Good ol' vergiftig je collega's voor garantie voor verlenging truuk? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Alles mag, tenzij het expliciet benoemd is van niet en zo lang je fatsoenlijk kan toelichten wat het zakelijke belang is. De Belastingdienst gaat je niet vertellen hoe je onderneemt. Zeker niet bij relatief lage bedragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 19-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 21:15
1c Verlagen mkb-winstvrijstelling van 14% naar 12,7%
De mkb-winstvrijstelling binnen de inkomstenbelasting wordt per 2024
verlaagd van 14% naar 12,7%.
Uit de miljoennenota. Kabinet gaat lekker door met graaien bij ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
AD.nl geeft aan dat MKB-winstvrijstelling van 14,0% naar 12,7% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik denk dat het maar weer eens tijd wordt voor de eeuwenoude discussie wanneer het interessanter wordt om over te stappen naar BV ipv eenmanszaak. Met een verlaging van die MKB-winstvrijstelling gaat het omslagpunt iig omlaag.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Volgens mij willen ze helemaal af van die MKB-winstvrijstelling. Alles om 'ons' maar in loondienst te krijgen. Ergens las ik het een keer maar weet niet meer waar. Gelukkig zijn plannen er om aangepast te worden.
Zelfstandigenaftrek zal ook wel weer gekort worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 21:15
In het kader van overstappen naar BV..
15 Aanscherpen afschrijvingsbeperking gebouwen in de IB
Het afschrijven van gebouwen in eigen gebruik in de IB wordt beperkt tot de
WOZ-waarde van de gebouwen. Hierdoor wordt de afschrijvingsbeperking
gebouwen in de IB gelijk getrokken met die in de vpb.
Dit is ook weer jammer, zakelijk vastgoed met een EMZ wordt zo nog oninteressanter dan het al was. Men lijkt er leuk aan voorbij te gaan dat een vennootschap vastgoed bruto kan kopen, wat onmogelijk is met een EMZ..

Ik ben nog steeds niet van plan over te stappen naar een BV.. Misschien eerder over een paar jaar naar een EU land zonder vermogensbelasting "overstappen" aangezien ze die ook weer verhogen. Maar da's heel persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:38
[...]

Fwiw mijn boekhouder vind het normaal dat je een reserve laptop hebt als ZZPer ( ik ook maar gaat om confirmatie boekhouder). Geldt dus ook voor telefoon en wellicht reserve-burostoel (als je er doorheen zakt wat dan immers)

[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 19-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:39
Dan zou ik ook een reserve kantoor kopen, stel je voor je huidige vliegt in brand of stort een vliegtuig op neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Vergeet de reserve youngtimer niet.🫣

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-10 19:15
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:00:
Volgens mij is er over die regeling niets opgenomen toch :?
Had verwacht dat ze die ook wel de nek om zouden gaan draaien of in ieder geval het voordeel verminderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:40

Crazy D

I think we should take a look.

zwaanenberg schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:
[...]

Fwiw mijn boekhouder vind het normaal dat je een reserve laptop hebt als ZZPer ( ik ook maar gaat om confirmatie boekhouder). Geldt dus ook voor telefoon en wellicht reserve-burostoel (als je er doorheen zakt wat dan immers)
De boekhouder mag van alles vinden. Het gaat erom of het zakelijk te verdedigen is. En zeker voor een IT'er is een laptop en een telefoon zeker verdedigbaar om als reserve te hebben.

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:27:
[...]

De boekhouder mag van alles vinden. Het gaat erom of het zakelijk te verdedigen is. En zeker voor een IT'er is een laptop en een telefoon zeker verdedigbaar om als reserve te hebben.
Ik heb meerdere notebooks en computers. Reserve, voor ontwikkeling/training van mezelf, ingericht voor een specifieke klant. Prima te verdedigen. Maar ik heb geen 6 Macbook Pro's van 4K. Dat kan ik voor mezelf weer niet verdedigen.
Een timmerman heeft ook meer hamers en zagen. Een schilder heeft meer kwasten dan ik in een leven gebruik. Beiden hebben misschien wel een dikke Mercedes Sprinter; kan ik ook niet verdedigen.

Het is precies wat jij zegt: als jij denkt dat je het kan uitleggen en verdedigen, en het voldoet aan de wet, dan is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:00:
Zo lang je bijtelling betaald kijkt de Belastingdienst niet op meerdere auto's. Zo lang je zelf maar een zakelijke belang kan benoemen. Een youngtimer naast een elektrische auto, busje of motor lijkt mij prima te verdedigen. Die reserve laptop of telefoon is een no-brainer gezien het voor de meeste hier slechts 4 tot 20 uur werken kost. Een defecte laptop of telefoon kost je echter zo een dag werk.

Die Sprinter is dan ook geen probleem, als je hem echter niet vult dan is een nieuwe 5 serie eigenlijk op elk vlak beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 20-09-2023 10:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
zwaanenberg schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:
Ik ga af op wat fiscaal en juridisch is toegestaan en waar er ruimte is voor discussie, dan moet het te onderbouwen zijn. Vertrouwen op je boekhouder is leuk, maar sommigen zijn wel heel erg losjes. Uiteindelijk ben jij gewoon eindverantwoordelijk, dus zorg dat je snapt wat je geadviseerd wordt. Als ZZP-er is privé en zakelijk hetzelfde, dus als het fout gaat dan zit je heel erg in de penarie. Daarom doe ik al mijn aangiftes zelf en spar af en toe met een accountant om te bepalen of ik iets mis.

Ik heb ook mijn hele thuiswerkomgeving zakelijk geboekt, omdat ik die voor 99% voor zakelijke doeleinden gebruik. Als je na een paar jaar een nieuwe bureaustoel koopt en de oude is nog niet helemaal afgeschreven, dan is het niet gek dat je de oude nog ergens neerzet en dus ook wel eens privé gebruikt. Strikt genomen is het gebruik dan minder dan 10% zakelijk en ben je verplicht de bureaustoel naar privé over te brengen en een factuur te sturen naar privé (restwaarde + BTW). De opbrengst van de stoel is dus ten laste van de winst en de rest-BTW moet je ook afdragen. Heb je gebruik gemaakt van investeringsaftrek (KIA, MIA, ...) dan moet die ook deels worden terugebetaald als je binnen de termijn zit.

Nu zal de belastinginspecteur niet zo gauw een probleem maken als je na 3 jaar een nieuwe bureaustoel plaatst en de oude op de kamer van je zoontje hebt gezet. Maar als je doorslaat en het riekt naar misbruik, dan kan de fiscus ingrijpen en strikte de letter van de wet volgen. Dan slaan ze je ook gewoon aan voor die 3 jaar oude bureaustoel en kan je boetes verwachten.

De fiscus heeft het erg lastig gemaakt voor de ZZP-er. Als je een bedrijfsmiddel (bijv. bureaustoel) koopt als zakelijk, dan is die keuze onherroepelijk. Enkel bij bijzonder omstandigheden (wetswijziging, staking onderneming, ...) of bij minder dan 10% zakelijk gebruik is het mogelijk (of verplicht) om een bedrijfsmiddel naar privé te halen (en restwaarde + BTW te verrekenen).

De keuze om een bedrijfsmiddel niet te mogen herzien vind ik overigens niet in alle gevallen fair. Vooral bij auto's is dat vervelend, want bijtelling blijft op 22% van de cataloguswaarde gedurende 15 jaar. Logischer zou het zijn om een percentage van de cataloguswaarde te nemen dat elk jaar afneemt (tot een bepaald minimum). Het privévoordeel van een nieuwe auto rijden vind ik groter dan een 7 jaar oude auto.

Nu is het vrijwel ondoenlijk om een zakelijke auto ook privé te blijven rijden. Bijtellen tegen werkelijke kosten is enkel interessant als er vrijwel helemaal geen afschrijving meer is. De enige optie is dan de auto privé gaan rijden en km-vergoeding netto uit te keren. Ik heb enkel nog geen redelijke auto gevonden die ik voor 23ct/km kostendekkend kan rijden (hierbij reken ik alle kosten mee).

De overheid schiet zichzelf ook in de voet. Elke eenmanszaak die in 2013 bijtellingsvrije (0%) PHEV kocht moest die na 5 jaar verkopen, want privé doorrijden was vrijwel geen optie. Die auto's kwamen dus in 2018 massaal op de markt en het gevolg is dan dat er veel geëxporteerd werden. Voor de ZZP-er geen ramp, want die kon toen mooi met 4% bijtelling een Tesla Model S/X kopen, maar die worden nu weer massaal gedumpt, want privé doorrijden is niet mogelijk. Gevolg is dat er veel fiscale stimulering is om schoner te gaan rijden, maar na 5 jaar worden veel van deze auto's geëxporteerd naar het buitenland. In Nederland is er echt geen vraag naar 8.500 Tesla Model S/X op dit moment (zoveel zijn er verkocht in 2018).

Ik had ook een Tesla Model S en die heb ik gisteren met tegenzin terugverkocht aan Tesla. Het was veel voordeliger geweest om de auto naar privé te halen, maar dan had ik moeten aantonen dat ik minder dan 10% zakelijk zou gaan rijden. Dat kan ik niet en er is geen bijzondere omstandigheid. Dat werd dus bijtellen (tegen 22% cataloguswaarde of werkelijke kosten). De auto had nog een redelijk afschrijving te gaan, dus dat was niet haalbaar. De kans is groot dat de auto nu naar het buitenland gaat en ik weer in een auto stap met verbrandingsmotor. Toch jammer van die stimulering, maar men wist dat dit ging gebeuren, want het ging met de V60 en Outlander PHEV niet anders...

[ Voor 4% gewijzigd door BugBoy op 20-09-2023 11:08 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• ybos
BugBoy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:06:

Ik had ook een Tesla Model S en die heb ik gisteren met tegenzin terugverkocht aan Tesla. Het was veel voordeliger geweest om de auto naar privé te halen, maar dan had ik moeten aantonen dat ik minder dan 10% zakelijk zou gaan rijden. Dat kan ik niet en er is geen bijzondere omstandigheid. Dat werd dus bijtellen (tegen 22% cataloguswaarde of werkelijke kosten). De auto had nog een redelijk afschrijving te gaan, dus dat was niet haalbaar. De kans is groot dat de auto nu naar het buitenland gaat en ik weer in een auto stap met verbrandingsmotor. Toch jammer van die stimulering, maar men wist dat dit ging gebeuren, want het ging met de V60 en Outlander PHEV niet anders...
Waarom niet een gelijkwaardige S terugkopen :?
Mijn 3 is eind volgend jaar ook einde 4%. Ik verkoop m en koop dan mogelijk een gelijkwaardige 3 terug (met minder km) en ga dan ook prive rijden tegen km vergoeding.
Krom is het wel.

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:30:
[...]

Zo lang je bijtelling betaald kijkt de Belastingdienst niet op meerdere auto's. Zo lang je zelf maar een zakelijke belang kan benoemen. Een youngtimer naast een elektrische auto, busje of motor lijkt mij prima te verdedigen. Die reserve laptop of telefoon is een no-brainer gezien het voor de meeste hier slechts 4 tot 20 uur werken kost. Een defecte laptop of telefoon kost je echter zo een dag werk.

Die Sprinter is dan ook geen probleem, als je hem echter niet vult dan is een nieuwe 5 serie eigenlijk op elk vlak beter.
Wijlen een collega van me had een auto, een nieuwe motor en een pekelfiets (motorfiets voor in de winter) op de balans staan. Hij vond het te verdedigen.

Zijn er mensen die een minicamper, of misschien een gewone camper gebruiken voor werkverkeer, en die zakelijk rijden? Dan heb ik het niet over een dikke Hymer van 2 ton maar een camperbus(je).

• Deveon
  • Niet online
[...]
Ik had ook een Tesla Model S en die heb ik gisteren met tegenzin terugverkocht aan Tesla. Het was veel voordeliger geweest om de auto naar privé te halen, maar dan had ik moeten aantonen dat ik minder dan 10% zakelijk zou gaan rijden. Dat kan ik niet en er is geen bijzondere omstandigheid.
Beetje mosterd naar de maaltijd maar je had ook nog een Model 3 met nog een jaartje in de lease over kunnen nemen zodat je niet meer met de S zakelijk hoeft te rijden. Na de lease van de 3 rijd je dan weer zakelijk in je S verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 20-09-2023 11:31 ]

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:30:
[...]

Wijlen een collega van me had een auto, een nieuwe motor en een pekelfiets (motorfiets voor in de winter) op de balans staan. Hij vond het te verdedigen.

Zijn er mensen die een minicamper, of misschien een gewone camper gebruiken voor werkverkeer, en die zakelijk rijden? Dan heb ik het niet over een dikke Hymer van 2 ton maar een camperbus(je).
Die is denk ik wat lastiger te verdedigen. Misschien kom je ermee weg als je regelmatig moet overnachten bij een klant in de buurt, maar anders?....

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
@Crazy D Een minicamper is meestal niet meer dan een omgebouwde VW Caddy / Berlingo of Ford Tourneo. Die kan ik op zichzelf prima zakelijk verantwoorden. Maar wat als ik er een minicamper van maak of kant en klaar koop? Zakelijk zou ik niet snel gaan rijden in een Sprinter; als camper wel.

Volgens allerlei artikelen op internet schijnt het wel te kunnen:
https://www.camperpioneer...et-is-alle-voordelen.html
https://outdooronly.nl/campers/zakelijk-gebruik/

Blijft vaag. Gewoon benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft. Prive een minicamper kopen en 21ct/km vergoeden kan altijd natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Wat is het verschil tussen een VW Camper busje waar je je zakelijke kilometers mee maakt en in het weekend mee kampeert of een 7-persoons VW busje waar je je zakelijke kilometers mee maakt en in het weekend je voetbal team meeneemt naar een uitwedstrijd? Of een reguliere VW Transporter waar bijv. je honden achterin kunnen waar je in het weekend iets van een wedstrijd mee hebt?

Zoals vaker gezegd beslist de Belastingdienst niet of je in VW Up of in Bentley moet rijden (om het allemaal maar even bij VAG te houden). Met dien verstande dat je zakelijk/prive fiscaal netjes volgens de regels afhandelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10
Een VW California kost tegenwoordig 100k, daar zou ik de bijtelling toch liever niet van hebben ;)

• Deveon
  • Niet online
Zolang je bijtelling betaald lijkt het mij geen probleem. Een ombouwcamper is trouwens vanwege de bijtelling en misschien BPM wel interessanter als bestelwagen op kenteken ipv camper. Als je hem niet bijtelt is het misschien lastiger om zakelijk te verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
ybos schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:20:
Waarom niet een gelijkwaardige S terugkopen?
Mijn Model S had gratis supercharging voor de eerste eigenaar en dat maakte de auto erg goedkoop om te rijden. Bij een andere Model S zou ik dat niet krijgen, maar ook als was dat het geval dan had ik het nog niet gedaan. Ik ben extreem zuinig op mijn auto en die is als nieuw ingeleverd. De auto heeft nooit schade gehad, nooit grote reparaties en was technisch in zeer goede staat. Als ik een andere S koop, dan vind ik die toch niet zo fijn als "mijn" S. Dat wordt een teleurstelling.
Deveon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:31:
Beetje mosterd naar de maaltijd maar je had ook nog een Model 3 met nog een jaartje in de lease over kunnen nemen zodat je niet meer met de S zakelijk hoeft te rijden. Na de lease van de 3 rijd je dan weer zakelijk in je S verder.
Ik heb er inderdaad aan gedacht om een andere auto te leasen tot eind volgend jaar. Die zou ik enkel zakelijk gaan rijden, zodat bijtelling helemaal geen issue is. De Model S gebruik ik dan enkel nog privé, dus moet ik naar privé halen. Na dat jaar kan ik hem dan inderdaad weer zakelijk inzetten. Het heeft alleen wel wat pijnpunten:
  • Een short-lease is altijd relatief duur. In dit geval betaal ik je dan 15 maanden lease (ruim 12.000 euro). Dat is netto nog alltijd ruim 6.000 euro.
  • Dit jaar tel ik de auto bij en dus heb ik de volgende 3 maanden de volle 22% bijtelling. Dat is ruim 5.500 euro, dus netto weer 2.750 euro.
  • Ik rij privé niet zo heel erg veel, dus de Model S zou erg veel stilstaan, maar de afschrijving loopt wel gewoon door.
  • Tesla boodt terugkoopgarantie en die waarde lag 8.000 euro (incl. BTW) hoger dan de huidige marktwaarde. Netto is dat maar iets van 2.000 euro, omdat je ook een hogere BTW afdracht hebt, maar moet je wel meerekenen.
Al met al zou me dat netto zo'n 10.000 euro gaan kosten en zou ik ook nog vaak niet in mijn eigen auto kunnen rijden. Als je persé je auto wil houden, dan is dat een weg maar in mijn geval pakt het niet gunstig uit.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 02-10 10:24
Crazy D schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:27:
[...]

Het punt is wel, als je boekhouder het ermee eens is kun je in ieder geval aantonen richting een inspecteur dat je te goeder trouw gehandeld hebt.

Dat verkleint in ieder geval het risico op een boete naast je naheffing ;)

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 17:48
Van de week een gesprek gehad met mijn tussenpersoon over verlenging van het project/contract.
Ik wil graag een verhoging van mijn uurloon doorbrengen, Hun geven mij alleen aan dat dit vanuit de klant moet komen.
  • Zijn er freelancers die deze situatie herkennen en/of hoe jullie deze situatie zouden aanpakken?
  • Moet ik met de klant een open gesprek hebben over mijn uurloon en vragen of deze verhoogd kan worden of duidelijk laten weten dat ik mijn uurloon verhoogd wil hebben indien ze mij willen behouden?
  • Wie bepaald de tarieven die de tussenpersonen pakken?
Ik heb helaas geen mede freelance collega's die hier ervaring mee hebben dus vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm7WfE4GUt3b7UJPic4wxS8cpZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izR3yYEMgNW37VXvkzoklRcO.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben de multinationals toch maar weer mooi geregeld

[ Voor 56% gewijzigd door coldasice op 20-09-2023 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
xeoMe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:21:
Van de week een gesprek gehad met mijn tussenpersoon over verlenging van het project/contract.
Ik wil graag een verhoging van mijn uurloon doorbrengen, Hun geven mij alleen aan dat dit vanuit de klant moet komen.
  • Zijn er freelancers die deze situatie herkennen en/of hoe jullie deze situatie zouden aanpakken?
  • Moet ik met de klant een open gesprek hebben over mijn uurloon en vragen of deze verhoogd kan worden of duidelijk laten weten dat ik mijn uurloon verhoogd wil hebben indien ze mij willen behouden?
Ik heb helaas geen mede freelance collega's die hier ervaring mee hebben dus vandaar mijn vraag hier.
Ik bespreek het altijd open met tussenpersoon en klant wat ik wil. Soms zijn er mogelijkheden, soms niet. Dan weeg ik af wat ik belangrijker vind, de klus of het tarief. In het uiterste geval zeg ik dat ik niet wil verlengen maar eventueel wel een nieuw contract wil. Dan ben ik ook bereid om een miskleun te accepteren, dus dat ik zonder werk zit.
Kern is en blijft, blijf communiceren. Speel je spelletjes, dan verlies je vroeg of laat altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
coldasice schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:47:
[Afbeelding]

Dit is overigens best een flinke lastenverzwaring. Grofweg 49,5% * 1,3%= 0,64% extra belasting over de omzet. Komt dan nog wat bij omdat de grens van de hoge tarief niet volledig geïndexeerd wordt. Ik betaal het graag als het goed gebruikt wordt maar dit is geen tientjeswerk.

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 17:48
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:36:
[...]

In het uiterste geval zeg ik dat ik niet wil verlengen maar eventueel wel een nieuw contract wil. Dan ben ik ook bereid om een miskleun te accepteren, dus dat ik zonder werk zit.
Kern is en blijft, blijf communiceren. Speel je spelletjes, dan verlies je vroeg of laat altijd.
Wat is uiteindelijk de meerwaarde van een nieuw contract i.v.m. verlenging?
Ik krijg een nieuw contract omdat er en tussenpartij uit valt namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-10 23:12
Laatst had ik het bij toeval met de klant hier over en wat gangbaar is en die gaf toen aan dat ik dit met de tussenpersoon moet regelen. Tussenpersoon legt dit dan vervolgens bij de inleendesk waar uiteindelijk een goedkeuring op moet komen. Daarbij wordt dan gekeken wat de tarieven zijn van andere leveranciers voor de desbetreffende functie (zodat het niet te ver uit elkaar ligt). Maar het kan goed zijn dat dit bij andere klanten weer anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Remcoder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:36:
[...]

Het punt is wel, als je boekhouder het ermee eens is kun je in ieder geval aantonen richting een inspecteur dat je te goeder trouw gehandeld hebt.

Dat verkleint in ieder geval het risico op een boete naast je naheffing ;)
Denk dat dat geen ene moer uitmaakt. Ik denk zelfs als je enkel kunt zeggen "mijn boekhouder vond het goed" dat je er beroerder voor staat dan wanneer je gewoon met argumenten komt waarom je bepaalde uitgaven hebt gedaan. En dan kan de inspecteur het ermee eens zijn of niet, en als je pech hebt krijg je een naheffing. Als je niet uit je woorden kunt komen (omdat je zelf ook wel snapt dat die 5 roze Apple Watches met Mini Mouse bandje echt niet zakelijk te verantwoorden zijn :+) maakt de mening van de boekhouder echt niets uit.

@RonaldHeirbaut ja dat is waar, maar die dingen zijn dus meestal wel dusdanig aan de prijs dat bijtelling pakken sowieso niet grappig is. Als het een youngtimer is, ja op zich, waarom niet. Zoals al werd gezegd, zolang je gewoon aan de regels voldoet qua bijtelling etc zal het de inspecteur als het goed is niet zo bar veel uit maken. Ik vraag me alleen of een grijs kenteken zomaar voor iedere ondernemer verdedigbaar is en in die zin acceptabel is, want daarmee 'ontduik' je een hoop belasting. Idee van grijs kenteken was natuurlijk voor de transport wereld en daar aan gerelateerde zaken, waar je die ruimte ook niet anders kunt gebruiken dan volstoppen met spullen. Maar ja, als het mag...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
codingforus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:42:
[...]

Laatst had ik het bij toeval met de klant hier over en wat gangbaar is en die gaf toen aan dat ik dit met de tussenpersoon moet regelen. Tussenpersoon legt dit dan vervolgens bij de inleendesk waar uiteindelijk een goedkeuring op moet komen. Daarbij wordt dan gekeken wat de tarieven zijn van andere leveranciers voor de desbetreffende functie (zodat het niet te ver uit elkaar ligt). Maar het kan goed zijn dat dit bij andere klanten weer anders werkt.
Dit verschilt heel erg per klant :). Ik bouw eigenlijk altijd een relatie op met de klant en breng ze op de hoogte van dit soort dingen. In mijn ervaring helpt dat gewoon omdat als je goed werk levert ze je vaak willen houden. De inleendesk is namelijk super onpersoonlijk en gaan niet zo snel akkoord met een tariefsverhoging dus je moet zorgen dat je de juiste mensen aan jou kant hebt staan.

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

uurloon -> uurtarief ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tja niet zo moeilijk doen. Zeg tegen je tussenpersoon: verlenging doe ik voor dit uurtarief. Anders zoek ik iets anders.

(Het is ook wel handig als je de fee van de tussenpartij weet).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• RonaldHeirbaut
xeoMe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:41:
[...]

Wat is uiteindelijk de meerwaarde van een nieuw contract i.v.m. verlenging?
Ik krijg een nieuw contract omdat er en tussenpartij uit valt namelijk.
Nieuw contract met nieuwe voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Ik heb ook mijn hele thuiswerkomgeving zakelijk geboekt, omdat ik die voor 99% voor zakelijke doeleinden gebruik. Als je na een paar jaar een nieuwe bureaustoel koopt en de oude is nog niet helemaal afgeschreven, dan is het niet gek dat je de oude nog ergens neerzet en dus ook wel eens privé gebruikt. Strikt genomen is het gebruik dan minder dan 10% zakelijk en ben je verplicht de bureaustoel naar privé over te brengen en een factuur te sturen naar privé (restwaarde + BTW). De opbrengst van de stoel is dus ten laste van de winst en de rest-BTW moet je ook afdragen. Heb je gebruik gemaakt van investeringsaftrek (KIA, MIA, ...) dan moet die ook deels worden terugebetaald als je binnen de termijn zit.
Los even of je thuiskantoorinrichting als EMZ zakelijk mag aanmerken van de belastingdienst(dat mag dus alleen onder bepaalde voorwaarden):

Je kan niks 'naar prive halen' met een EMZ. Je privé-persoon en de EMZ zijn dezelfde, dus je kan niet een factuur aan jezelf sturen! Had je nou een BV gehad, dan kan het wel, omdat dat 2 aparte rechtspersonen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Overigens, mbt de aankomende aflopende 4% EVs die volgend jaar op de markt komen. Ik vermoed dat er vele eenmanszaken in hetzelfde schuitje zitten, dat ze de auto liever prive zouden willen doorrijden. Ik zou best een tesla ruil overwegen met een andere. Misschien een leuk business idee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik bespreek het met de klant en zorg dat we er samen uitkomen. Na overeenkomst stelt klant de tussenpersoon op de hoogte en volgt er een aangepast contract.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Afas schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:39:
[...]
Dit is overigens best een flinke lastenverzwaring. Grofweg 49,5% * 1,3%= 0,64% extra belasting over de omzet. Komt dan nog wat bij omdat de grens van de hoge tarief niet volledig geïndexeerd wordt. Ik betaal het graag als het goed gebruikt wordt maar dit is geen tientjeswerk.
Het gaat nog een tandje verder. Het percentage is verminderd, maar het percentage waartegen je het mag verminderen was ook al lager geworden.
Het voordeel van de mkb-winstvrijstelling is beperkt. Het voordeel wordt berekend met een tarief van 36,93% dat is dus 2023. Het tarief in 2022 is 40%. Het tarief in 2021 is 43%.
Bron: https://www.belastingdien...ers/mkb_winstvrijstelling

Dus met 100k winst zou je in 2021 over 14k geen 49,5% belasting hoeven te betalen -> spaart 6930 euro netto uit

Zelfde situatie 2024 (uitgaande van diezelfde 36,93%): over 12,7k hoef je dus 36,93% minder belasting te betalen. Dus je voordeel is 4688 euro

Netto belastingverhoging 2024 vs 2021 is dan 2242 euro. Nog bovenop de lagere zelfstandigenaftrek die ook nog ca 1500 euro netto scheelt. En dan is dit met nog 'maar' 100k.

Als ik het even snel op een bierviltje uitreken scheelt dit bruto 5 euro van m'n uurtarief.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 21-09-2023 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18
De antwoorden op dit soort vragen hangen af van veel factoren, hoe lang zit je er al (hoeveel uur/wk), wat is je tarief (en is dat in de markt niet al wat gestegen), wat is de marge en staat daar fatsoenlijk field management tegenover.

Na 3-6 maanden hierover beginnen is te vroeg.

Een marge van 5-8 euro lekker door laten lopen, dan mag je recruiter dit afhandelen.
Voor 10-15, en als je al 6-12 maanden er werkt, hebben ze al 20.000 aan je verdiend, dan zeg je dat ze wel uit hun kosten zijn en dat jij ook aan je pensioen moet denken -> marge naar 8 of je moet verder kijken - of je (juridische) opties afwegen.

Dit zijn spelletjes waarbij degene die bereid is om het het hardst te spelen vaak wint, en vaak is dat de recruiter.

Kijk ook vooral (buiten je recruiter om) hoe je opdrachtgever in de wedstrijd staat, samen sta je al een stuk sterker.
Zoek juridisch advies, je contract lijkt misschien wel waterdicht, maar er is ook wat recht en jurisprudentie over of alles voor de rechter stand zou houden als het er op aan komt? (Zoek maar eens op belemmeringsverbod waadi).

Maar om de lieve vrede te bewaren zou je iets kunnen voorstellen als: ik wil 12 euro omhoog, maar neem genoegen met 8, waarvan 4 van recruiter en 4 van opdrachtgever komt. In ruil commiteer ik me weer voor 3-6 maanden.
Dan realiseert de recruiter zich ook dat de inkomstenbron wel eens zou kunnen opdrogen en 11 ipv 15 is nog steeds veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Uiteraard herkenbaar.
- Ik zou gewoon open gesprek voeren voor een mogelijke verlenging. Geef je argumenten waarom je vindt dat je tarief hoger zou moeten zijn bij de nieuwe overeenkomst.
- Je hebt waarschijnlijk zelf een afspraak gemaakt met je tussenpartij? Dus antwoord op je vraag: dat zijn jij en je tussenpersoon. Mocht je het niet hebben afgesproken. Maak die afspraak en doe dat altijd in bij toekomstige opdrachten! Leg het vast en minstens zo belangrijk leg ook altijd een termijn vast. Er is niks zo irritant als een tussenpersoon die er 2 jaar lang voor 5-10 euro er tussenzit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BugBoy
Kurios schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:34:
Los even of je thuiskantoorinrichting als EMZ zakelijk mag aanmerken van de belastingdienst(dat mag dus alleen onder bepaalde voorwaarden):
Door Corona werd ik gedwongen om van 40 uur bij de klant ineens 40 uur thuis te gaan werken. Dat heb ik 2 weken aan de keukentafel gedaan, maar toen kreeg ik al last door de slechte werkhouding. Toen het bleek dat het langer ging duren heb ik onze logeerkamer omgebouwd tot kantoor en sindsdien werk ik daar 40 uur/week. De monitoren, toetsenbord, muis, webcam, ... zijn allemaal prima te verdedigen. Enkel het bureau en de stoel zou wellicht een discussiepunt zijn nu ik er nog eens goed over nadenk. De ombouw van de kamer (bijv. airco) is gewoon privé betaald. Enkel de bureaustoel en bureau zijn zakelijk geboekt en dat zou wellicht een discussiepunt worden bij een controle. Maar is prima te verdedigen dat ik die niet privé gebruik, maar enkel zakelijk.
Je kan niks 'naar prive halen' met een EMZ. Je privé-persoon en de EMZ zijn dezelfde, dus je kan niet een factuur aan jezelf sturen! Had je nou een BV gehad, dan kan het wel, omdat dat 2 aparte rechtspersonen zijn.
Ondanks dat ik slechts één entiteit ben heb ik wel al mijn zakelijke en privé eigendommen gescheiden en dus ook aparte zakelijke en privé rekening (anders word je gek). Ik heb dus wel eens een camera die ik niet meer zakelijk gebruikte naar privé gehaald. Dan stuur ik een factuur naar mijzelf, zodat ik het in de administratie makkelijker kan verwerken. Ik betaal dan ook van mijn privérekening het bedrag (incl. BTW) naar mijn zakelijke rekening.

Boekhoudkundig heb je het dan correct. Het enige verschil met een verkoop aan een ander is dat je het als EMZ niet altijd mag doen.
Kurios schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:45:
Overigens, mbt de aankomende aflopende 4% EVs die volgend jaar op de markt komen. Ik vermoed dat er vele eenmanszaken in hetzelfde schuitje zitten, dat ze de auto liever prive zouden willen doorrijden. Ik zou best een tesla ruil overwegen met een andere. Misschien een leuk business idee :P
Van ruilen komt huilen en dat zal hier niet anders zijn. Mijn overbuurman had dezelfde auto (ook tegelijk gekocht), maar die had een paar keer schade gereden, vaak tot 100% opladen (en ook een hogere degradatie dan mijn auto), lekkage bij het dak, ... Ook ben je dan free charging kwijt, omdat de auto wisselt van Tesla account. Je Tesla account doorgeven is niet zo praktisch, want alle kosten worden dan ook bij een ander verhaalt.

Het niet kunnen her-etiketteren levert best veel problemen op. Als je het allemaal correct zou doen (dus met een correct waarde naar privé halen), dan zou de fiscus helemaal niets missen. Als je zou verplichten enkel iets te mogen het-etiketteren met een taxatie van een erkend bureau, dan zou je dit soort kromme constructies vermijden.

Maar ik verwacht niets van de overheid m.b.t. de eenmanszaak. Dit jaar is de FOR afgeschaft, dus zal je een andere manier moeten zoeken om je pensioen te regelen (lijfrente). Ook de zelfstandigenaftrek gaat in 2024 ook van €5.030 naar €3.750 en kost je dus netto zo'n 625 euro extra IB. De overheid doet er alles aan om het eenmanszaken zo moeilijk mogelijk te maken. Wellicht onder druk van de vakbonden en linkse partijen die liever iedereen weer in een loonconstructie hebben. :(

Ik moet het eens uit gaan zoeken, maar ik heb de indruk dat ik onderhand wellicht beter naar een BV kan gaan. Maar daar zullen ze ook wel aan het knijpen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Laatst online: 01-10 23:14
Yucon schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:12:
[...]

Het gaat nog een tandje verder. Het percentage is verminderd, maar het percentage waartegen je het mag verminderen was ook al lager geworden.

[...]

Bron: https://www.belastingdien...ers/mkb_winstvrijstelling

Dus met 100k winst zou je in 2021 over 14k geen 49,5% belasting hoeven te betalen -> spaart 6930 euro netto uit

Zelfde situatie 2024 (uitgaande van diezelfde 36,93%): over 12,7k hoef je dus 36,93% minder belasting te betalen. Dus je voordeel is 4688 euro

Netto belastingverhoging 2024 vs 2021 is dan 2242 euro. Nog bovenop de lagere zelfstandigenaftrek die ook nog ca 1500 euro netto scheelt. En dan is dit met nog 'maar' 100k.

Als ik het even snel op een bierviltje uitreken scheelt dit bruto 5 euro van m'n uurtarief
Hoppa! En nu gaat nog eens het toptarief omhoog zodat de treinkaartjes betaald kunnen worden… pff wat een ongelofelijke herverdeling van de welvaart vond hier plaats…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Heb een stuk of 10 potten met drop gekocht, stickers laten printen en op de afdelingen neergezet. Zou ik nooit een pot kopen als werknemer intern en al helemaal geen sticker erop. Zie het als een stukje marketing. Die pot staat er over 10 jaar nog met mijn sticker, vaak herbruikt door interne medewerkers die deze bijvullen. Kom ik nog eens langs zet ik er een nieuwe volle neer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
Als je alle effecten voor ZZP/eenmanszaak wilt bekijken, dan heeft de belastingdienst deze voor je op een rijtje gezet: https://www.rijksoverheid...ngwijzigingen-ondernemers.

Als voorbeeld even het sommetje van €120.000 inkomen:
  • Extra heffing in de eerste schijf, dus €20 extra belasting.
  • MKB winstvrijstelling 1,3 hoger, dus extra heffing over €1.560 (€772 extra belasting).
  • Zelfstandigenaftrek verlaagd van €5.030 naar €3.750, dus heffing over €1.280 (€634 extra belasting)
  • Het tarief voor de 49,5% schaal gaat "omhoog" van €73.032 naar €75.624. Dat is dus 39,97% ipv 49,5% heffing over €2.592 (€247 minder belasting).
Enkel deze items zijn dus al goed voor €1.179 extra belasting, dus ik begrijp niet helemaal hoe de belastingdienst bij €484 komt. Daar komt ook nog eens bij dat de betalingskorting bij ineens betalen van de voorlopige aanslag komt te vervallen (al was die de afgelopen 2 jaar ook al dramatisch laag).

Vanaf 2024 wordt ook het heffingsvrije vermogen niet meer geïndexeerd, dus dat is ook een maatregel waardoor je vermogen steeds meer belast gaat worden. Nu de rente weer toeneemt heb ik een deel van mijn vermogen naar privé gehaald. Renteopbrengst wordt "zakelijk" belast met 49,5%, dus bij 4,25% rente (bijv. 1 jaar deposito bij Raisin) levert je netto dan maar 2,1% op. Privé wordt het belast in box 3 en dat zal waarschijnlijk tegen een lager tarief gaan (en je hebt ook nog eens een heffingsvrij vermogen van €57.000 of €114.000 als je een fiscaal partner hebt).

Voor de éénpitters die elk jaar de FOR toepassen is het belangrijk om te weten dat je vanaf 2023 niets meer mag toevoegen aan de FOR. Om gebruik te maken van de jaarruimte zal je dus moeten uitwijken naar een lijfrente.

Al met al dus veel veranderingen voor de zelfstandige ondernemer en het wordt er niet gunstiger op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:58
coldasice schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:47:
[Afbeelding]

is dit een screenshot van het fd? if so moet ik misschien toch maar weer een abo nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BugBoy
@Keyb Ik heb je het artikel van het FD doorgestuurd. Het is vrij bizar dat de eenmanszaken moeten gaan bloeden met extra heffingen tegen 49,5%, omdat multinationals nog niet eens 15% belasting willen betalen.

Het tarief in box 3 gaat ook ineens van 30% naar 34% en het heffingsvrije vermogen wordt niet meer geïndexeerd. Dat is gedaan om de tegenslag van het box-3 debacle op te vangen. Ik had al niet anders verwacht dat die meevaller nog wel een keer weer terug zou komen.

Die 9,5% inflatie is vrijwel alleen toegepast in het voordeel van de fiscus. Verhogingen van het heffingsvrije vermogen, belastingschijven, ... waar het voor de fiscus pijn doet zijn niet of met een veel lager percentage verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:58
BugBoy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:03:
@Keyb Ik heb je het artikel van het FD doorgestuurd. Het is vrij bizar dat de eenmanszaken moeten gaan bloeden met extra heffingen tegen 49,5%, omdat multinationals nog niet eens 15% belasting willen betalen.
Lol, ik krijg net nu ik dit wil gaan typen een melding van mijn garmin sporthorloge dat ik ff rustig aan moet doen.

Maar idd bizar. Laatst reed ik terug naar NL van vakantie en zat ik te denken dat ik me misschien in Spanje moet vestigen en van daaruit hier klussen uitvoeren.

edit: @BugBoy dank voor het artikel

[ Voor 3% gewijzigd door Keyb op 21-09-2023 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:38
In het kader van 'kennisdeling' hier :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ybos
Crazy D schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:12:
[...]

Denk dat dat geen ene moer uitmaakt. Ik denk zelfs als je enkel kunt zeggen "mijn boekhouder vond het goed" dat je er beroerder voor staat dan wanneer je gewoon met argumenten komt waarom je bepaalde uitgaven hebt gedaan. En dan kan de inspecteur het ermee eens zijn of niet, en als je pech hebt krijg je een naheffing. Als je niet uit je woorden kunt komen (omdat je zelf ook wel snapt dat die 5 roze Apple Watches met Mini Mouse bandje echt niet zakelijk te verantwoorden zijn :+) maakt de mening van de boekhouder echt niets uit.

@RonaldHeirbaut ja dat is waar, maar die dingen zijn dus meestal wel dusdanig aan de prijs dat bijtelling pakken sowieso niet grappig is. Als het een youngtimer is, ja op zich, waarom niet. Zoals al werd gezegd, zolang je gewoon aan de regels voldoet qua bijtelling etc zal het de inspecteur als het goed is niet zo bar veel uit maken. Ik vraag me alleen of een grijs kenteken zomaar voor iedere ondernemer verdedigbaar is en in die zin acceptabel is, want daarmee 'ontduik' je een hoop belasting. Idee van grijs kenteken was natuurlijk voor de transport wereld en daar aan gerelateerde zaken, waar je die ruimte ook niet anders kunt gebruiken dan volstoppen met spullen. Maar ja, als het mag...
Grijs kenteken gaat er toch af, dus die vraag is automatisch beantwoord :X

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
zwaanenberg schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:09:

***members only***
Het is vrij gebruikelijk dat de broker een tarief rekent aan de eindklant. Als je voor de overheid werkt dan staat dat ook gewoon opgenomen in openbare aanbestedingen.

Het is echter niet normaal om structureel de maximale wettelijke betaaltermijn te overtreden tenzij je een 'premium fee' aftikt.

Verder is "De opkomst van AI recruitment" ook complete bagger die doet denken aan 2010-era telefoonspam.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 21-09-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
zwaanenberg schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:09:

***members only***
In kader van transparantie deelde ze bij mij exact de marge. Ik zat te hoog, dat gaf hij eerlijk toe en hoeveel ze konden vragen. Ik gaf aan wel bereid te zijn als de premium services omlaag kon. Hij was het daarmee eens maar kon niets voor mij doen want andere afdeling maar daarmee een goede kans maakte (ben ten slotte al verzekerd).

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10 20:19
Ik ben al een tijdje aan het nadenken hoeveel van mijn inkomsten ik moet reserveren voor pensioen.

Ik lees hier bv 27,9%:
https://www.abp.nl/pensio...,betaalt%20is%208%2C37%25.

Bij een winst van 120k, waarbij ik daar dus inkomstenbelasting over betaal in box 33430 per jaar.

Nu begrijp ik dat of dat afhankelijk is van mijn wensen. Maar de koppeling van mijn wensen aan di bedrag vind ik een lastige vertaalslag.

Iemand tips hoe een goede storting te berekenen?

Ik zit bij brand new day.

• Jealgu
  • Nu online
Je moet sowieso rekening houden met de franchise. Dan kom je een euro of vijfduizend lager uit.

Je zou uit kunnen gaan van een bedrag dat je in loondienst zou verdienen. En voer daar dan de berekening min franchise keer percentage uit. Bijvoorbeeld eind schaal 11 van rijksoverheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
usernamerandom schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:22:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken hoeveel van mijn inkomsten ik moet reserveren voor pensioen.

Ik lees hier bv 27,9%:

Bij een winst van 120k, waarbij ik daar dus inkomstenbelasting over betaal in box 33430 per jaar.

Nu begrijp ik dat of dat afhankelijk is van mijn wensen. Maar de koppeling van mijn wensen aan di bedrag vind ik een lastige vertaalslag.

Even een algemenere vraag, onder het betreffende stukje zie je dat militairen minder premie betalen omdat ze geen premie betalen voor het arbeidsongeschiktheidspensioen. Zit dit niet al in je AOV? En dus moet je dan niet 24,9% aanhouden voor een vergelijkbare premie met ABP?

En inderdaad de franchise er eerst afhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Ik lees hier bv 27,9%:

Dat klinkt als wel heel veel. Ik stop elk jaar € 10.800,- in een lijfrentepensioen bij Brightpensioen. Dat valt binnen de jaarruimte. Beetje conservatief gerekend zit ik dan op € 800.000,- als ik met pensioen ga, maar dat ligt natuurlijk heel erg aan hoe oud je bent en hoe lang je nog moet tot aan je pensioen. Dat in combinatie met AOW, afgeloste hypotheek, mogelijk nog wat andere spaargelden of investeringen, geeft me voldoende vertrouwen dat ik tegen die tijd nog prima kan leven.

Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoeveel je straks nog verwacht te willen uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ik lees hier bv 27,9%:

Ik zou gaan kijken om een stuk eerder met ''pensioen'' te gaan en in het financieel onafhankelijkheid topic wat kennis op te gaan doen.
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 22-09-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Als ik had zitten slapen zou ik er inderdaad geen probleem mee hebben gehad als iets te laat is. Maar heb in december gevraagd, Begin van jaar (denk feb) nog eens: Hey kan je dit voor mij doen? Vervolgens een week voor de deadline kreeg ik het bericht dat hij uitstel ging aanvragen na nog eens een mail. July maar eens een follow up gevraagd en de vraag of dit mij rente gaat kosten (er staat toch een ton van vorig jaar klaar voor de IB, ik zie het horror scenario al dat ik daar nog even lekker rente over mag gaan betalen van 6% terwijl ik het geld gewoon klaar heb staan). Waarop ik de antwoord kreeg dat dat inderdaad het geval was maar dat de aangifte bijna opgepakt zou worden.
Een update over mijn accountant:

Per deze week overeenkomst opgegeven, heb hem aangegeven als reden:

- 2x een datalek waarbij ik andermans facturen kon inzien.
- Vraagt uitstel aan om IB te doen, vertelt mij niet dat ik 6% rente mag gaan betalen
- Uiteindelijk kom ik er achter dan een voorlopige aangifte die rente kan stop zetten. Voorlopige aangifte regelen door hem heeft ook nog eens meer dan 2 weken gekost.

Mijn voornaamste reden was, je maakt fouten en doet daarna geen stapje harder om mij toch een beetje te helpen en te binden. Dus besluit om weg te gaan was al tijdje geleden gemaakt en eindelijk een AA accountant gevonden welke tijd had.

Dus op basis van deze punten contract gestopt, wel aangegeven dat ik 30 dagen door wil betalen conform contract. Nieuw kantoor rekent 180 euro per uur maar zit een AA accountant bij, niet elk uurtje zal volle pond zijn want administratie medewerkers zijn 70. Ik wil dat het eindelijk eens goed geregeld gaat worden. Meteen bij eerste gesprek tips gehad over meer kosten in de boeken opnemen, goed gevoel over. En verder! Maar dan...

Nu wil de oude accountant nergens meer aan meewerken, eerst gaf hij aan dat het niet mogelijk was de boekhouding over te zetten. Na uitzoekwerk nieuwe accountant blijkt dit in 4 klikken gedaan te kunnen. Maar hij wil nergens aan meewerken omdat hij dit niet correct vind, hij wil nog wel een uitdraai maken op factuur basis. Zijn reden was dat hij nu alles als meerwerk ziet omdat ik besloten heb om weg te gaan en dat daarom dus mijn beslissing is en hij niet van mening is dat hij daarom kosteloos hoeft te werken. En de boekhouding in Exact over laten zetten naar ander kantoor (5 minuten werk begreep ik) weigerde hij want:

Het was zijn administratie en het waren zijn grootboeken.

Het laat wel zien dat ik de juiste keuze gemaakt heb, maar enorm balen. Zo jammer dat mensen zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
init6 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:09:
[...]

bij eerste gesprek tips gehad over meer kosten in de boeken opnemen
Wat bedoel je hiermee? Meer kosten maken of al gemaakte kosten opvoeren, want die voerde je nog niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Aftansert schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:14:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Meer kosten maken of al gemaakte kosten opvoeren, want die voerde je nog niet op?
Ja dingen als dat ik soms een avondje een biertje doe met oude collegas en daar de rekening pak. Of kosten van gaan naar conferenties boeken. We hadden het over netwerk onderhouden en of ik deze kosten opnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:38

page404

Website says no

[...]

Maar hij wil nergens aan meewerken omdat hij dit niet correct vind, hij wil nog wel een uitdraai maken op factuur basis. Zijn reden was dat hij nu alles als meerwerk ziet omdat ik besloten heb om weg te gaan en dat daarom dus mijn beslissing is en hij niet van mening is dat hij daarom kosteloos hoeft te werken.
Ik sprak toevallig deze week een boekhouder en die gaf aan dat de “oude” boekhouder altijd meewerkt met het overnemen van de boekhouding. Als iemand dat niet wil is dat echt tegen de gentleman’s code die zij hebben.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Het was zijn administratie en het waren zijn grootboeken.

Het laat wel zien dat ik de juiste keuze gemaakt heb, maar enorm balen. Zo jammer dat mensen zo zijn.
Het is JOUW administratie. Er is niks van hem bij. Wat een BS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:22:
[...]

Ik sprak toevallig deze week een boekhouder en die gaf aan dat de “oude” boekhouder altijd meewerkt met het overnemen van de boekhouding. Als iemand dat niet wil is dat echt tegen de gentleman’s code die zij hebben.
Het verbaasde mij ook, heb geprobeerd het netjes te bespreken, helder, to the point en zonder opvliegende emotie wat ik soms kan doen. Vons het weer een mooi moment van ondernemerschap: tot de conclusie komen dat het niet werkte, kalm mijn punten overgebracht en zakelijk naar oplossing zoeken.

Maar vanaf begin was de focus bij hem er om te kijken naar wat er niet kon. Tijdens exit gesprek was hij al bezig met technische limitaties, maar vervolgens bleek dit gewoon te kunnen en werd het een kwestie van onwil.

Erg jammer, snap niet zo goed waarom hij deze kant uit gaat. Heb vandaag nog eens gebeld en gevraagd waarom hij niet mee wou werken, of dit onwil was en uit wraak. Het kwam er op neer dat hij het er niet mee eens was dat ik weg ging en hij daarom niet zonder een factuur zou meewerken.

Maandag maar eens bellen met nieuwe accountant. Ook eens kijken of ik een melding kan doen bij de organisatie waarbij hij aangesloten zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het duivels dilemma. Mijn huidige opdracht met saai werk maar uitstekend omstandigheden (remote, goed tarief, parttime) of die nieuwe uitdaging maar tegenvallende omstandigheden (hybride, minder tarief en fulltime). Lastig, het drie dagen werken afgelopen maanden beviel eigenlijk wel erg goed..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18
Deveon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:04:
Het duivels dilemma. Mijn huidige opdracht met saai werk maar uitstekend omstandigheden (remote, goed tarief, parttime) of die nieuwe uitdaging maar tegenvallende omstandigheden (hybride, minder tarief en fulltime). Lastig, het drie dagen werken afgelopen maanden beviel eigenlijk wel erg goed..
Beetje weinig info om over mee te kunnen denken, maar: die nieuwe uitdaging wordt vast ook saai, of is minder spannend dan ie lijkt...
Voor 100 vs 80/uur zou ik ook een hoop meer saaiheid accepteren dan voor 95 vs 90.

Je moet het voor jezelf een beetje leuk maken. Wat vind je er zo saai aan? Misschien wordt het interessanter om er een uitdaging in te zien om het te automatiseren, zo efficient of snel mogelijk te doen, nieuwe manieren te vinden om problemen op te lossen, e.d.
Bekijk anders of je bij je opdrachtgever andere, leukere taken (erbij) kunt oppakken.

Zit zelf ook goedbetaalde opdracht, maar kom maar tot 24-30 uur/wk, gelukkig niet saai :) , dan amuseer ik me tussendoor wel met andere dingen, zoals zwemmen, fitness, AI, en af en toe een game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 00:16
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Appelkindi op 25-02-2024 02:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08 12:08
Appelkindi schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:15:
Ik ben eraan het denken om de eenmanszaak om te zetten naar een bv, vooral met de BD wijzigingen van 2024 in het vooruitzicht.

Ik heb een klus bij een overheidsinstelling gewonnen. Ben benieuwd wat voor effect dit heeft op het aanbestedingstraject. De aanbesteding is namelijk gewonnen door de eenmanszaak niet door de toekomstige b.v. Is iemand anders hier ooit tegen aan gelopen?
Ja, precies hetzelfde scenario hier. Dat was bij HeadFirst en overheidsorganisatie als eindklant geen probleem. Maar die BV starten kost wel veel tijd (bankrekeningen openen etc), dus ik ben uiteindelijk begonnen zonder dat alles rond was, is goedgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Appelkindi schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:15:
Ik ben eraan het denken om de eenmanszaak om te zetten naar een bv, vooral met de BD wijzigingen van 2024 in het vooruitzicht.
En die wijzigingen raken BV's niet?!
*mompelt iets over de introductie van een tweede schijf in box 2*

Verder kan een eenmanszaak soms ook door andere redenen gunstiger zijn.
Bijv. als je graag wat meer opzij zet op een lijfrenterekening om eerder met pensioen te kunnen.

Stel dat je 130.000 EUR per jaar verdient.
Zou je dat als eenmanszaak doen, dan telt dat gehele bedrag mee bij het berekenen van de jaarruimte en kan je de maximale jaarruimte van 34.550 EUR fiscaal vriendelijk opzij zetten,

Heb je een BV, dan is het afhankelijk van je DGA salaris hoeveel je opzij mag zetten.
Is dat bijvoorbeeld 70k, dan heb je maar 16.907 EUR aan jaarruimte.

En is het gras bij de buren groener?
Ook emigreren is makkelijker/goedkoper met een eenmanszaak dan als je een aanmerkelijk belang in een BV hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door maxnl op 23-09-2023 10:22 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
maxnl schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:58:
[...]

En die wijzigingen raken BV's niet?!
*mompelt iets over de introductie van een tweede schijf in box 2*

Verder kan een eenmanszaak soms ook door andere redenen gunstiger zijn.
Bijv. als je graag wat meer opzij zet op een lijfrenterekening om eerder met pensioen te kunnen.

Stel dat je 130.000 EUR per jaar verdient.
Zou je dat als eenmanszaak doen, dan telt dat gehele bedrag mee bij het berekenen van de jaarruimte en kan je de maximale jaarruimte van 34.550 EUR fiscaal vriendelijk opzij zetten,

Heb je een BV, dan is het afhankelijk van je DGA salaris hoeveel je opzij mag zetten.

En is het gras bij de buren groener?
Ook emigreren is makkelijker/goedkoper met een eenmanszaak dan als je een aanmerkelijk belang in een BV hebt.
Het is ook even wachten totdat alle moties door het kabinet bij de begrotingen technisch verwerkt zijn om een goed beeld te krijgen maar het lijkt er in eerste instantie op dat zowel de EMZ als BV aanzienlijk meer belasting gaan betalen. Sowieso zijn er aantal nogal vage moties aangenomen waar het gaat om de dekking.

Je krijgt sowieso te maken met een lagere MKB vrijstelling en hoger tarief hoogste schijf IB en lagere drempel. Als EMZ heb je aanvullend te maken met de al eerder besloten vermindering van de zelfstandigenaftrek en als BV met verhoging van de dividendbelasting in box 2. En in beide gevallen (hoewel een BV meer flexibiliteit heeft op dat punt) met de verhoging van box 3 percentage.

Heb ik het hiermee of zijn er nog meer maatregelen?

• filipy23
  • Laatst online: 01-10 23:14
maxnl schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:58:
[...]

Wat is eigenlijk het optimum om jezelf uit te keren? bij 70k en 17k inleg pensioen verdien je voor de inkomstenbelasting / toeslagen 53k. Onder de 75k kom je in de tweede schijf, dus geen 49,5% maar ~37%. Als dat pas vanaf 75k is kun je net zo goed jezelf 95k geven en daar 20k jaarruimte bij inleggen... Dan zit je ook nog in de tweede schijf.

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik ben aan het kijken voor een auto die ik ook prive ga rijden.

Nu zie ik financial lease voorbij komen waar je een vast bedrag per maand betaalt totdat de auto is afgelost. Wat zijn de nadelen tov een auto direct kopen (en afbetalen?)

Verder zit ik te kijken naar een youngtimer. Alhoewel de regeling aantrekkelijk is, de onderhoudskosten lijken mij wel iets wat de prijs erg kan opdrijven? En het mogelijk niet zoveel uitmaakt om een oudere auto te kopen die geen youngtimer is?

• Deveon
  • Niet online
pkuppens schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:55:
[...]

Beetje weinig info om over mee te kunnen denken, maar: die nieuwe uitdaging wordt vast ook saai, of is minder spannend dan ie lijkt...
Voor 100 vs 80/uur zou ik ook een hoop meer saaiheid accepteren dan voor 95 vs 90.

Je moet het voor jezelf een beetje leuk maken. Wat vind je er zo saai aan? Misschien wordt het interessanter om er een uitdaging in te zien om het te automatiseren, zo efficient of snel mogelijk te doen, nieuwe manieren te vinden om problemen op te lossen, e.d.
Bekijk anders of je bij je opdrachtgever andere, leukere taken (erbij) kunt oppakken.

Zit zelf ook goedbetaalde opdracht, maar kom maar tot 24-30 uur/wk, gelukkig niet saai :) , dan amuseer ik me tussendoor wel met andere dingen, zoals zwemmen, fitness, AI, en af en toe een game.
Eerder 90 vs 95, maar heb potentieel ook nog iets voor 100 wat ik er bij de ene wel bij kan hebben. Grote nadeel alleen is dat ik daarmee volledig uit de techniek ga terwijl ik dat de afgelopen jaren al mistte in mijn technisch functie.

Dat laatste is zeker waar maar vind het ook niets om ongemotiveerd te werken om pas in mijn vrijheid te genieten, liever een beter balans daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaitje
  • Laatst online: 02-10 15:25
Peter152 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:26:
Ik ben aan het kijken voor een auto die ik ook prive ga rijden.

Nu zie ik financial lease voorbij komen waar je een vast bedrag per maand betaalt totdat de auto is afgelost. Wat zijn de nadelen tov een auto direct kopen (en afbetalen?)

Verder zit ik te kijken naar een youngtimer. Alhoewel de regeling aantrekkelijk is, de onderhoudskosten lijken mij wel iets wat de prijs erg kan opdrijven? En het mogelijk niet zoveel uitmaakt om een oudere auto te kopen die geen youngtimer is?
Nadeel van financieel lease is dat je uiteindelijk meer betaald (rente), het is eigenlijk niets meer dan een lening.

Zelf enkele jaren geleden een auto gereden van 12 jaar oud. Moest in een jaar de Airco, catalysator en radiateur vervangen. Dus voor mij geen oude auto’s meer. Maar je kan natuurlijk geluk hebben dat je niet te veel dure reparaties krijgt.

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
aaitje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:38:
[...]

Nadeel van financieel lease is dat je uiteindelijk meer betaald (rente), het is eigenlijk niets meer dan een lening.

Zelf enkele jaren geleden een auto gereden van 12 jaar oud. Moest in een jaar de Airco, catalysator en radiateur vervangen. Dus voor mij geen oude auto’s meer. Maar je kan natuurlijk geluk hebben dat je niet te veel dure reparaties krijgt.
Heb je nu een nieuwere auto direct afgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
aaitje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:38:
[...]

Maar dit is vaak een gevoelskwestie. Als je een oude auto rijdt, bespaar je enorm op je afschrijving. Als je die afschrijving opzij zet, kom je vaak beter uit. Maar ik herken het wel, dit jaar al een paar duizend euro uitgegeven aan reparaties van 3 oudere autos..... het gezeur en het geregel voelt ook als werk
Pagina: 1 ... 440 ... 645 Laatste