zwaanenberg schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:
Fwiw mijn boekhouder vind het normaal dat je een reserve laptop hebt als ZZPer ( ik ook maar gaat om confirmatie boekhouder). Geldt dus ook voor telefoon en wellicht reserve-burostoel (als je er doorheen zakt wat dan immers)
Ik ga af op wat fiscaal en juridisch is toegestaan en waar er ruimte is voor discussie, dan moet het te onderbouwen zijn. Vertrouwen op je boekhouder is leuk, maar sommigen zijn wel heel erg losjes. Uiteindelijk ben jij gewoon eindverantwoordelijk, dus zorg dat je snapt wat je geadviseerd wordt. Als ZZP-er is privé en zakelijk hetzelfde, dus als het fout gaat dan zit je heel erg in de penarie. Daarom doe ik al mijn aangiftes zelf en spar af en toe met een accountant om te bepalen of ik iets mis.
Ik heb ook mijn hele thuiswerkomgeving zakelijk geboekt, omdat ik die voor 99% voor zakelijke doeleinden gebruik. Als je na een paar jaar een nieuwe bureaustoel koopt en de oude is nog niet helemaal afgeschreven, dan is het niet gek dat je de oude nog ergens neerzet en dus ook wel eens privé gebruikt. Strikt genomen is het
gebruik dan minder dan 10% zakelijk en ben je verplicht de bureaustoel naar privé over te brengen en een factuur te sturen naar privé (restwaarde + BTW). De opbrengst van de stoel is dus ten laste van de winst en de rest-BTW moet je ook afdragen. Heb je gebruik gemaakt van investeringsaftrek (KIA, MIA, ...) dan moet die ook deels worden terugebetaald als je binnen de termijn zit.
Nu zal de belastinginspecteur niet zo gauw een probleem maken als je na 3 jaar een nieuwe bureaustoel plaatst en de oude op de kamer van je zoontje hebt gezet. Maar als je doorslaat en het riekt naar misbruik, dan kan de fiscus ingrijpen en strikte de letter van de wet volgen. Dan slaan ze je ook gewoon aan voor die 3 jaar oude bureaustoel en kan je boetes verwachten.
De fiscus heeft het erg lastig gemaakt voor de ZZP-er. Als je een bedrijfsmiddel (bijv. bureaustoel) koopt als zakelijk, dan is die
keuze onherroepelijk. Enkel bij bijzonder omstandigheden (wetswijziging, staking onderneming, ...) of bij minder dan 10% zakelijk gebruik is het mogelijk (of verplicht) om een bedrijfsmiddel naar privé te halen (en restwaarde + BTW te verrekenen).
De keuze om een bedrijfsmiddel niet te mogen herzien vind ik overigens niet in alle gevallen fair. Vooral bij auto's is dat vervelend, want bijtelling blijft op 22% van de cataloguswaarde gedurende 15 jaar. Logischer zou het zijn om een percentage van de cataloguswaarde te nemen dat elk jaar afneemt (tot een bepaald minimum). Het privévoordeel van een nieuwe auto rijden vind ik groter dan een 7 jaar oude auto.
Nu is het vrijwel ondoenlijk om een zakelijke auto ook privé te blijven rijden. Bijtellen tegen werkelijke kosten is enkel interessant als er vrijwel helemaal geen afschrijving meer is. De enige optie is dan de auto privé gaan rijden en km-vergoeding netto uit te keren. Ik heb enkel nog geen redelijke auto gevonden die ik voor 23ct/km kostendekkend kan rijden (hierbij reken ik alle kosten mee).
De overheid schiet zichzelf ook in de voet. Elke eenmanszaak die in 2013 bijtellingsvrije (0%) PHEV kocht moest die na 5 jaar verkopen, want privé doorrijden was vrijwel geen optie. Die auto's kwamen dus in 2018 massaal op de markt en het gevolg is dan dat er veel geëxporteerd werden. Voor de ZZP-er geen ramp, want die kon toen mooi met 4% bijtelling een Tesla Model S/X kopen, maar die worden nu weer massaal gedumpt, want privé doorrijden is niet mogelijk. Gevolg is dat er veel fiscale stimulering is om schoner te gaan rijden, maar na 5 jaar worden veel van deze auto's geëxporteerd naar het buitenland. In Nederland is er echt geen vraag naar 8.500 Tesla Model S/X op dit moment (zoveel zijn er verkocht in 2018).
Ik had ook een Tesla Model S en die heb ik gisteren met tegenzin terugverkocht aan Tesla. Het was veel voordeliger geweest om de auto naar privé te halen, maar dan had ik moeten aantonen dat ik minder dan 10% zakelijk zou gaan rijden. Dat kan ik niet en er is geen bijzondere omstandigheid. Dat werd dus bijtellen (tegen 22% cataloguswaarde of werkelijke kosten). De auto had nog een redelijk afschrijving te gaan, dus dat was niet haalbaar. De kans is groot dat de auto nu naar het buitenland gaat en ik weer in een auto stap met verbrandingsmotor. Toch jammer van die stimulering, maar men wist dat dit ging gebeuren, want het ging met de V60 en Outlander PHEV niet anders...
[
Voor 4% gewijzigd door
BugBoy op 20-09-2023 11:08
]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.