Een ontvangen of verzonden factuur zal voor de btw administratie niet van elkaar verschillen.BertS schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:48:
[...]
@Wolly dat was niet een paar posts, maar een paar pagina's terug 😉
BD spreekt zichzelf een beetje tegen in deze links / ze geven niet-eenduidige informatie. Die factuurvereisten gaat over een verzonden factuur, niet over een ontvangen factuur. Als je van je boekhouder bijv. een factuur krijgt, moet diens btwnr vermeld staan, maar niet per se het jouwe.
Je kunt het sowieso niet terugvragen, nergens! Het is een particuliere aankoop. De BTW komt eerst in BE, die het verrekent met NL.BertS schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:43:
[...]
Inderdaad, en voor zover ik heb meegekregen ten tijde van de introductie van deze regeling wordt dit geld dan op landniveau met elkaar verrekend. Dus als BE-shop aan NL- particulier verkoopt, komt de btw die de particulier heeft betaald in de Nederlandse staatskas.
Vandaar dat ik zeer betwijfel of je dat in BE kunt terugvragen.
[ Voor 4% gewijzigd door figlio del comm op 15-09-2023 22:06 ]
Ik vraag me soms af of hele specifieke onderwerpen misschien beter in een apart topic kunnen.
Weet iemand of er wel eens overwogen is om een freelancer subforum te maken?
Jazeker, de freelance bureau stoel subforumpieter.a schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:37:
Ik vraag me soms af of hele specifieke onderwerpen misschien beter in een apart topic kunnen.
mannowlahn schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 02:00:
[...]
Jazeker, de freelance bureau stoel subforum
tag: Bureaustoel
A Soldiers manual and a pair of boots.
Had zelf ook dat idee. Lijkt iets rustiger te worden, maar geen enorme afname. Als het zo is, is het ook maar wat het is, heeft weinig zin om je zorgen te maken. Zorgen dat je 'marketable' blijft zei een wijze poster hier ooit eens. Continuïteit is prio 1, daarna uurtarief (incl geen tussen partijen). Ergens diep onderaan de prio lijst staat laptopjes en burostoelen met koffiehouders ( is uiteindelijk procenten werk)x37 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:01:
Hoe hebben jullie het idee dat het op dit moment staat met het aanbod van opdrachten?
Eerst dacht ik dat het rustig was ivm de zomerperiode, maar het lijkt nog steeds wel heel rustig?
In de prinsjesdag stukken zag ik staan dat het kabinet voornemens is de korting bij het in een keer betalen van je inkomstenbelasting te schrappen. Met de steeds hogere rente wordt het nu wel heel aantrekkelijk om pas bij de definitieve aanslag tot betaling over te gaan.
Zelfde geld voor de BTW. Ervanuitgaande dat je als IT ZZP'er zo'n 10k BTW per kwartaal betaald scheelt toch wel 15-20 euro per keer als je je pas op de laatste dag in plaats van de eerste dag van de maand betaald....
Zelfde geld voor de BTW. Ervanuitgaande dat je als IT ZZP'er zo'n 10k BTW per kwartaal betaald scheelt toch wel 15-20 euro per keer als je je pas op de laatste dag in plaats van de eerste dag van de maand betaald....
Zeker, ik zorg er ook voor dat ik maximaal rente trek op de te betalen BTW en IBfilipy23 schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:10:
In de prinsjesdag stukken zag ik staan dat het kabinet voornemens is de korting bij het in een keer betalen van je inkomstenbelasting te schrappen. Met de steeds hogere rente wordt het nu wel heel aantrekkelijk om pas bij de definitieve aanslag tot betaling over te gaan.
Paar updates voor beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen:
Ik moest bijvoorbeeld op meerdere vragen ja antwoorden. Maar kreeg toch een voorstel. Heb nu de tekst geupdate dat dit dus niet persee uitsluitingen zijn.Gerbenvl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:15:Markel
In het aanvraagformulier zitten vragen of je actief bent in/bij:
Overheid of andere organisaties van openbaar belang, zoals beursgenoteerde ondernemingen, banken, verzekeraars, pensioenfondsen, netbeheerders, woningbouwcorporaties en/of instellingen voor wetenschapsbeleid. Medische of laboratorium toepassingen, systemen en/of (productie)processen, automatisering van betalingsverkeer, afhandelen van financiële transacties en dergelijke, (lucht)vaartuigen en/of motorrijtuigen, verkeersregeling en webhosting
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Toch wel één adder gevonden toen ik door de voorwaarden van de Hiscox collectiviteit van ZPZaken ging:filipy23 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Zo jeetje, dit is een enorm verschil met andere aanbieders. Die zitten allemaal rond de 1000 euro per jaar voor dezelfde verzekering. Zal eens wat concullega's informeren want die zitten volgens mij allemaal voor die 1000. Geen addertje onder het gras?
"Waar op het polisblad (en op het certificaat wordt vermeld "per jaar voor alle zzp-ers tezamen" wordt
gerefereerd aan het verzekerd bedrag per jaar, attenderen wij u op het feit dat dit verzekerd bedrag per jaar
moet worden gedeeld door alle zzp- ers in de mantel van ZP Zaken die vallen onder de specifieke polis. Dit
betekent dat in het geval van een aanspraak of aanspraken tot schadevergoeding tegen verschillende zzp-ers de polislimiet kan worden uitgeput voor dat betreffende verzekeringsjaar. Wanneer het verzekerd bedrag per jaar volledig benut is kunnen er geen andere aanspraken in behandeling worden genomen of
schadevergoeding worden betaald aan de overige zzp-ers voor dat betreffende verzekeringsjaar. De
verzekeringsadviseur en de verzekeringsnemer beschouwen de gedeelde limiet per verzekeringsjaar in dit
kader als voldoende. Hiscox zal tegen nadere condities de mogelijkheid beoordelen om tijdens de looptijd van de polis een hogere limiet aan te bieden wanneer 50% van het verzekerd bedrag per jaar is benut voor het betreffende verzekeringsjaar."
Ofwel: als er teveel geclaimed wordt heb je (misschien) pech. Persoonlijk vind ik zo'n clausule niet heel gerustellend omdat je hier zelf geen invloed en zicht op hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 17-09-2023 19:57 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Ik ga mogelijk vanaf november aan een nieuwe opdracht beginnen, en ik denk dat ik daar gebruik zou moeten kunnen maken van de WBSO. Echter, ik vind de uitleg over de aanvraagperiode niet helemaal duidelijk.
Er wordt gezegd dat je tot eind september nog een aanvraag kan indienen voor WBSO voor werkzaamheden in 2023. Maar omdat ik pas in november start met mijn nieuwe opdracht zal ik nooit de vereiste 500 uren kunnen maken om gebruik te maken van deze regeling.
Begrijp ik het dan goed dat ik dus een aanvraag voor 2024 moet indienen, ook al start het project in 2023?
En vraag twee, is het aan te raden om een WBSO-advies partij in te schakelen, of doen de meeste het gewoon zelf (met succes)?
Er wordt gezegd dat je tot eind september nog een aanvraag kan indienen voor WBSO voor werkzaamheden in 2023. Maar omdat ik pas in november start met mijn nieuwe opdracht zal ik nooit de vereiste 500 uren kunnen maken om gebruik te maken van deze regeling.
Begrijp ik het dan goed dat ik dus een aanvraag voor 2024 moet indienen, ook al start het project in 2023?
En vraag twee, is het aan te raden om een WBSO-advies partij in te schakelen, of doen de meeste het gewoon zelf (met succes)?
@SchorsB Nee, dan moet je dus een aanvraag voor 2024 indienen.
De partij die WBSO doet, heeft als het goed is een behoorlijke ervaring. Maar je moet veel voorkauwen, en ook veel corrigeren. Desalniettemin, zij hebben een template die lekker en snel werkt, en waarmee ze vaak hun aanvragen er door krijgen. En ze geven tips, mijn adviseur zei gewoon keihard, "het woord website moet er uit, daar kregen we begin dit jaar afwijzingen op".
Probleem is dat het lastig is, om te weten welke adviseur ervaring heeft, en welke niet.
Het kost vaak een flink percentage van het voordeel. Een vriend van mij doet het zelf, en heeft daar ook succes mee.
De partij die WBSO doet, heeft als het goed is een behoorlijke ervaring. Maar je moet veel voorkauwen, en ook veel corrigeren. Desalniettemin, zij hebben een template die lekker en snel werkt, en waarmee ze vaak hun aanvragen er door krijgen. En ze geven tips, mijn adviseur zei gewoon keihard, "het woord website moet er uit, daar kregen we begin dit jaar afwijzingen op".
Probleem is dat het lastig is, om te weten welke adviseur ervaring heeft, en welke niet.
Het kost vaak een flink percentage van het voordeel. Een vriend van mij doet het zelf, en heeft daar ook succes mee.
[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 17-09-2023 22:40 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik heb het zelf gedaan, geen enkel probleem verder. Ik heb het niet zo op die advies partijen. In het verleden in loondienst wel mee te maken gehad. Je verteld ze wat je gaat doen, en ze komen terug met een wazig verhaal wat in de verte lijkt op wat je gezegd hebt.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik overweeg een klus voor een amerikaanse dochteronderneming van m'n huidige nederlandse klant te gaan doen. Heeft iemand ervaring wat dat ongeveer voor m'n hiscox BAV betekent?
Als op de overeenkomst het amerikaanse recht van toepassing is zal er geen dekking zijn.Yucon schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:05:
Ik overweeg een klus voor een amerikaanse dochteronderneming van m'n huidige nederlandse klant te gaan doen. Heeft iemand ervaring wat dat ongeveer voor m'n hiscox BAV betekent?
2.5 Verzekeringsgebied
De verzekering biedt dekking ongeacht waar ter wereld, met uitzondering van de Verenigde
Staten van Amerika en/of Canada, het handelen of nalaten zich heeft voorgedaan.
Voorwaarde is wel dat op de aanspraak het recht van toepassing is van (één van) de op het
polisblad vermelde staten en dat de rechter in (één van) die staten van de aanspraak
kennisneemt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Daar prikten we, toen ik die aanvragen nog beoordeelden, zo doorheen. Sterker, hoe wolliger het verhaal, des te meer argwaan.ConQuestador schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:50:
Ik heb het zelf gedaan, geen enkel probleem verder. Ik heb het niet zo op die advies partijen. In het verleden in loondienst wel mee te maken gehad. Je verteld ze wat je gaat doen, en ze komen terug met een wazig verhaal wat in de verte lijkt op wat je gezegd hebt.
Wees gewoon helder. Het moet voor jou (!) S&O zijn en dat moet je aannemelijk kunnen maken. Het resultaat van jouw S&O moet altijd een product zijn. Je moet dus iets bouwen waarin logica zit verwerkt. Iets van A naar B sturen via API's is geen S&O. Het bouwen van een website ook niet; het bouwen van een berekeningsmodule in die website kan wel S&O zijn. Het schrijven van een (ICT) boek of training is geen S&O. Het leren van een nieuwe programmeertaal is geen S&O (voor de WBSO).
De handleiding staat hier: https://www.rvo.nl/sites/...ndleiding-WBSO-032023.pdf
En geloof het of niet, je kan de RVO ook gewoon bellen: 088 042 42 42
[ Voor 16% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 18-09-2023 11:08 . Reden: Meer verduidelijking aangevuld ]
Hoe werkt de maximering bijtelling nou precies? Ik rij een auto uit 2018 met een fiscale waarde van bijna 80k. Ik rij niet zoveel kilometers en had deze auto al voordat ik ging ZZP'en, ik rij de auto dus privé en schrijf gewoon zakelijke kilometers.
Nu weet ik dat voor IB ondernemers de bijtelling gemaximaliseerd op de werkelijke autokosten. Kosten en afschrijving zijn verschillende dingen, ook in deze? Stel ik heb misschien 3000 euro aan kosten in een jaar. Mijn bijtelling is dan gemaximaliseerd op 3000 euro?
Nu weet ik dat voor IB ondernemers de bijtelling gemaximaliseerd op de werkelijke autokosten. Kosten en afschrijving zijn verschillende dingen, ook in deze? Stel ik heb misschien 3000 euro aan kosten in een jaar. Mijn bijtelling is dan gemaximaliseerd op 3000 euro?
Prive auto = geen bijtellingColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:10:
Hoe werkt de maximering bijtelling nou precies? Ik rij een auto uit 2018 met een fiscale waarde van bijna 80k. Ik rij niet zoveel kilometers en had deze auto al voordat ik ging ZZP'en, ik rij de auto dus privé en schrijf gewoon zakelijke kilometers.
Nu weet ik dat voor IB ondernemers de bijtelling gemaximaliseerd op de werkelijke autokosten. Kosten en afschrijving zijn verschillende dingen. Stel ik heb misschien 3000 euro aan kosten in een jaar. Mijn bijtelling is dan gemaximaliseerd op 3000 euro?
Snap ik maar ik rij prive omdat ik weinig rij en de bijtelling over mijn auto voor mij niet rendabel is. Mocht dit wel zo zijn (met bijvoorbeeld een gemaximeerde bijtelling), dan overweeg ik zakelijk te gaan rijden.
je kan niet meer switchen, je hebt 1x de keuze en dat is bij aanschaf auto / aanvang van je bedrijf. Daarna is zakelijk danwel prive voor altijd zoals het is.ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:14:
Snap ik maar ik rij prive omdat ik weinig rij en de bijtelling over mijn auto voor mij niet rendabel is. Mocht dit wel zo zijn (met bijvoorbeeld een gemaximeerde bijtelling), dan overweeg ik zakelijk te gaan rijden.
Verder heeft gemaximaliseerde bijtelling geen enkel voordeel, want dan kom je op hetzelfde uit als wanneer je 'm prive rijdt. Want ook prive kan je over de zakelijke km's de BTW terugvragen.
[ Voor 16% gewijzigd door ConQuestador op 18-09-2023 14:21 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Je mag dan alleen geen zakelijke kilometers meer als kosten opvoeren. Feitelijk betaal je zakelijke ritjes gewoon volledig privé. Waarom zou je dat willen? Enige voordeel is dat je de BTW op aanschaf niet te verrekenen gezien de overige BTW ook op je privé auto te verrekenen is.ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:14:
Dan koop ik toch een andere auto, dat is zo geregeld.ConQuestador schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:20:
[...]
je kan niet meer switchen, je hebt 1x de keuze en dat is bij aanschaf auto / aanvang van je bedrijf. Daarna is zakelijk danwel prive voor altijd zoals het is.
Verder heeft gemaximaliseerde bijtelling geen enkel voordeel, want dan kom je op hetzelfde uit als wanneer je 'm prive rijdt. Want ook prive kan je over de zakelijke km's de BTW terugvragen.
Privé kan je over de zakelijke KM'ers de BTW terugvragen maar dan moet je wel alles bijhouden. Nu vergeet ik vaak de bonnetjes bij het tanken etc. Ik heb ook geen rittenadministratie, weet alleen hoeveel zakelijke KM'ers ik heb gereden.
Wat ik wel kan doen is kijken naar het aantal gereden kilometers in een jaar, dan weet ik ook hoeveel er zakelijk is geweest. Maar of dit een "sluitende" rittenadministratie is...
[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 18-09-2023 15:04 ]
Voor de BTW is dat voldoendeColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:03:
[...]
Maar of dit een "sluitende" rittenadministratie is...
De Belastingdienst hanteert een andere definitie van een sluitende rittenregistratie.
Nu zal ik zelf wel durven beargumenten dat dit een zware inbreuk is op je privacy en daardoor alleen je zakelijke ritten te noteren maar zou dan wel de bestemming en kilometerstanden per zakelijke rit vermelden. Overigens houd ik het momenteel voor die paar tientje niet meer bij.
Ik zou zeggen:
Gereden kilometers tussen 1 januari en 31 december minus de zakelijke KM en je weet exact hoeveel KM je privé hebt gereden. Dan weet je dus de verhouding tussen zakelijk en privé. Het enige is dat ik lang niet alle tankbonnetjes heb bewaard en dus niet precies weet hoeveel brandstofkosten ik heb gemaakt. Ik zou wel op mijn bankafschrift kunnen kijken maar dan kun je niet zien of ik er nog 6 snickers en 3 twixen bij heb gekocht.
Gereden kilometers tussen 1 januari en 31 december minus de zakelijke KM en je weet exact hoeveel KM je privé hebt gereden. Dan weet je dus de verhouding tussen zakelijk en privé. Het enige is dat ik lang niet alle tankbonnetjes heb bewaard en dus niet precies weet hoeveel brandstofkosten ik heb gemaakt. Ik zou wel op mijn bankafschrift kunnen kijken maar dan kun je niet zien of ik er nog 6 snickers en 3 twixen bij heb gekocht.
Zie link die net boven je is geplaatst. Dat is dus geen sluitende km registratie. Evenmin als de afstand naar je werk volgens googlemaps berekenen en dat aanhouden. Sluitend wil zeggen, de echte werkelijke km's. Dus 5km om vanwege file, moet je ook noteren. Maar ook die 7 km extra om even een bos bloemen voor je schoonmoeder te halen.ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:31:
Ik zou zeggen:
Exact expert nodig?
Ik denk als je heel strikt alle zakelijke km's op die manier bijhoudt je daar nog wel mee weg komt, maar dan moet je idd wel wat meer bijhouden dan "100 km naar de klant".Deveon schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:22:
[...]
De Belastingdienst hanteert een andere definitie van een sluitende rittenregistratie.
Nu zal ik zelf wel durven beargumenten dat dit een zware inbreuk is op je privacy en daardoor alleen je zakelijke ritten te noteren maar zou dan wel de bestemming en kilometerstanden per zakelijke rit vermelden. Overigens houd ik het momenteel voor die paar tientje niet meer bij.
Exact expert nodig?
Mijn zakelijke kilometers factureer ik allemaal naar de klant. Dan zijn dat toch mijn zakelijke kilometers? De ritjes naar een zakelijk etentje, ja die kan ik niet bewijzen en laat ik zitten.
Nee. Lees de link. Opschrijven dat je vandaan 100km hebt gereden naar de klant, of je dat nu wel of niet factureert, is geen sluitende km registratie...ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:37:
Mijn zakelijke kilometers factureer ik allemaal naar de klant. Dan zijn dat toch mijn zakelijke kilometers? De ritjes naar een zakelijk etentje, ja die kan ik niet bewijzen en laat ik zitten.
Exact expert nodig?
Je komt er prima mee weg om de zakelijke kilometers met Google maps, ANWB of een andere tool te berekenen. Je mag uitgaan van de 'redelijke' route. Maastricht - Vlissingen via Joure is niet redelijk. Via Nederlandse wegen is wel redelijk (terwijl dat niet het kortste of meest logische is).Crazy D schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:34:
[...]
Zie link die net boven je is geplaatst. Dat is dus geen sluitende km registratie. Evenmin als de afstand naar je werk volgens googlemaps berekenen en dat aanhouden. Sluitend wil zeggen, de echte werkelijke km's. Dus 5km om vanwege file, moet je ook noteren. Maar ook die 7 km extra om even een bos bloemen voor je schoonmoeder te halen.
Stel je rijdt van Utrecht naar Zwolle, dan houdt je standaard de A28 aan. Ga je ivm de file door de polder of via de A12/A50, prima. Wel noteren! Maar stel je bezoekt nog een vriend in Arnhem (prive), dan wordt het lastiger noteren. Maar ach, zoek een leuke winkel voor bureaustoelen in Arnhem (IKEA of zo), dan is dat ook weer zakelijk...
Prive kilometers in een zakelijke auto zijn ze kritischer op.
Dat gaat over privekilometers in een leasebak/zakelijke auto.Crazy D schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:41:
[...]
Nee. Lees de link. Opschrijven dat je vandaan 100km hebt gereden naar de klant, of je dat nu wel of niet factureert, is geen sluitende km registratie...
Zie ook https://www.zzp-nederland.../auto-prive-declaratie-km
[ Voor 10% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 18-09-2023 15:49 ]
Voor een auto geldt helaas dat je die niet zomaar van privé naar zakelijk mag halen (en vice-versa), dus je kan niet zomaar "zakelijk" gaan rijden met je privé auto. De enige manier die niet 100% fiscus-proof is, maar wel het dichtsbij komt is jouw auto laten taxeren door een gerenommeerde partij en de auto te verkopen aan de zaak. Aangezien je niet aan jezelf kan verkopen, moet je de auto dus aan iemand anders verkopen en dan weer terug kopen. Omslachtig en slecht voor de waarde (want 2 extra eigenaren).ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:10:
Maar stel dat je een auto koopt "op de zaak", dan staat die ook op je balans en dan moet je jaarlijks ook de afschrijving in je administratie opnemen. Dat zijn ook kosten, dus je werkelijke kosten zijn dan:
- Afschrijving (vooral bij relatief nieuwe auto's is dat best een hoog bedrag)
- Belasting en verzekering
- Onderhoud
- Brandstof
Bijtellen tegen werkelijke kosten schiet je niet zo heel veel mee op. De kosten (excl. BTW) zijn aftrekbaar van de winst, maar betaal je anderszijds weer als bijtelling. Daar schiet je dus eigenlijk niet veel mee op. Ook is het BTW voordeel niet zo groot, tenzij je kosten erg hoog zijn (en dus meer BTW voordeel geniet dan die 1,5%).
Ook kan je geen 21ct (wordt meer de komende jaren) netto uitkeren, dus ik zou lekker privé blijven rijden.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Dank voor je heldere uitleg. Ik blijf lekker prive rijden en keer 21 cent per kilometer aan mezelf uit. Tevens pas ik aan het eind van het jaar een BTW correctie toe voor het zakelijke deel van de totale kilometers op alle gemaakte kostenBugBoy schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:54:
[...]
Voor een auto geldt helaas dat je die niet zomaar van privé naar zakelijk mag halen (en vice-versa), dus je kan niet zomaar "zakelijk" gaan rijden met je privé auto. De enige manier die niet 100% fiscus-proof is, maar wel het dichtsbij komt is jouw auto laten taxeren door een gerenommeerde partij en de auto te verkopen aan de zaak. Aangezien je niet aan jezelf kan verkopen, moet je de auto dus aan iemand anders verkopen en dan weer terug kopen. Omslachtig en slecht voor de waarde (want 2 extra eigenaren).
Maar stel dat je een auto koopt "op de zaak", dan staat die ook op je balans en dan moet je jaarlijks ook de afschrijving in je administratie opnemen. Dat zijn ook kosten, dus je werkelijke kosten zijn dan:Wat veel mensen vergeten is dat je voor een zakelijke auto die je ook privé gebruikt ook het "privévoordeel BTW" dient bij te tellen en dat is 1,5% van de cataloguswaarde (link) voor een auto die ouder is dan 4 jaar (of zonder BTW aftrek is gekocht). Dat privévoordeel is wel weer aftrekbaar, maar voor een auto van 80K, is dit toch €1.200 per jaar. Stel dat je in de 49,5% schaal valt dus ruim €50 per maand netto.
- Afschrijving (vooral bij relatief nieuwe auto's is dat best een hoog bedrag)
- Belasting en verzekering
- Onderhoud
- Brandstof
Bijtellen tegen werkelijke kosten schiet je niet zo heel veel mee op. De kosten (excl. BTW) zijn aftrekbaar van de winst, maar betaal je anderszijds weer als bijtelling. Daar schiet je dus eigenlijk niet veel mee op. Ook is het BTW voordeel niet zo groot, tenzij je kosten erg hoog zijn (en dus meer BTW voordeel geniet dan die 1,5%).
Ook kan je geen 21ct (wordt meer de komende jaren) netto uitkeren, dus ik zou lekker privé blijven rijden.
Omdat je ze factureert maakt het nog geen bewijs. De bedragen zijn meestal zo klein dat je daar weinig controle op kan verwachten. Zelf noteer ik de datum, bestemming en kilometers. Vervolgens “bewijs” ik het met agenda afspraken. In principe kan je dat ook zo met zakelijke etentjes doen, zeker als je daar ook bon voor hebt.ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:37:
Echter geld dat voor de IB, de OB (BTW) telt veel zwaarder eisen (sluitende kilometerregistratie) zoals te lezen in mijn vorige reactie.
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-09-2023 16:09 ]
[i]Hebt u geen sluitende kilometeradministratie bijgehouden? Dan kunt u de verhouding tussen zakelijk gebruik en privégebruik ook op een andere manier aantonen. Bijvoorbeeld met gegevens in uw administratie over:
de aard van uw onderneming
de zakelijke doeleinden waarvoor de auto wordt gebruikt
de functie en werkzaamheden van de gebruiker van de auto
de wijze waarop de auto voor privédoeleinden mag worden gebruikt of is gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer
U kunt ook statistische gegevens gebruiken om de omvang van het privégebruik aan te tonen. U moet deze statistische gegevens dan wel combineren met andere gegevens uit uw administratie.[/i]
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
de aard van uw onderneming
de zakelijke doeleinden waarvoor de auto wordt gebruikt
de functie en werkzaamheden van de gebruiker van de auto
de wijze waarop de auto voor privédoeleinden mag worden gebruikt of is gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer
U kunt ook statistische gegevens gebruiken om de omvang van het privégebruik aan te tonen. U moet deze statistische gegevens dan wel combineren met andere gegevens uit uw administratie.[/i]
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Een auto op de zaak is voor een ZZP-er eigenlijk niet meer interessant (wellicht enkel voor youngtimers). Er zijn een aantal opties...
Niet privé rijden, maar enkel de auto zakelijk gebruiken. Dit is eigenlijk alleen interessant als je privé nooit rijdt of je toch al een goede tweede auto ernaast nodig hebt (bijv. voor je partner). Dan enkel zakelijk rijden en lekker alle BTW terug en alle kosten (incl. afschrijving) aftrekbaar. Nadeel is dat je wel een sluitende km-adminstratie moet onderhouden.
Bijtellen tegen werkelijke kosten, maar dat is vaak niet heel interessant. De werkelijke kosten zijn aftrekbaar, maar moet je aan de andere kant bijtellen. Het BTW verschil kan dan wat voordeel geven als je veel BTW-aftrek hebt (meer dan 1,5% van de cataloguswaarde van de auto). Je mag geen km-vergoeding betalen, dus vaak is dit niet interessant, tenzij je hoge kosten hebt en weinig zakelijke kilometers.
De normale bijtelling over de cataloguswaarde. Ook dat is vrijwel nooit meer interessant, want 22% bijtelling over cataloguswaarde is vrijwel altijd duurder dan de kosten vanuit privé dragen. Ik heb het sommetje gedaan voor een Tesla Y van bijna 60K en privé rijden is netto bijna 200 euro voordeliger dan bijtellen.
Youngtimer regeling als je een auto gaat rijden ouder dan 15 jaar. Dan betaal je 35% bijtelling over de getaxeerde waarde en privevoordeel BTW (1,5%) over de cataloguswaarde. Als je echt een barrel rijdt (lage taxatiewaarde) dan kan dat voordeliger uitpakken. De kans op hoge kosten is dan namelijk aanzienlijk en die zijn wel aftrekbaar. Moet je geen youngtimer hebben die heel veel waard wordt, want de winst die je maakt is belast
Niet privé rijden, maar enkel de auto zakelijk gebruiken. Dit is eigenlijk alleen interessant als je privé nooit rijdt of je toch al een goede tweede auto ernaast nodig hebt (bijv. voor je partner). Dan enkel zakelijk rijden en lekker alle BTW terug en alle kosten (incl. afschrijving) aftrekbaar. Nadeel is dat je wel een sluitende km-adminstratie moet onderhouden.
Bijtellen tegen werkelijke kosten, maar dat is vaak niet heel interessant. De werkelijke kosten zijn aftrekbaar, maar moet je aan de andere kant bijtellen. Het BTW verschil kan dan wat voordeel geven als je veel BTW-aftrek hebt (meer dan 1,5% van de cataloguswaarde van de auto). Je mag geen km-vergoeding betalen, dus vaak is dit niet interessant, tenzij je hoge kosten hebt en weinig zakelijke kilometers.
De normale bijtelling over de cataloguswaarde. Ook dat is vrijwel nooit meer interessant, want 22% bijtelling over cataloguswaarde is vrijwel altijd duurder dan de kosten vanuit privé dragen. Ik heb het sommetje gedaan voor een Tesla Y van bijna 60K en privé rijden is netto bijna 200 euro voordeliger dan bijtellen.
Youngtimer regeling als je een auto gaat rijden ouder dan 15 jaar. Dan betaal je 35% bijtelling over de getaxeerde waarde en privevoordeel BTW (1,5%) over de cataloguswaarde. Als je echt een barrel rijdt (lage taxatiewaarde) dan kan dat voordeliger uitpakken. De kans op hoge kosten is dan namelijk aanzienlijk en die zijn wel aftrekbaar. Moet je geen youngtimer hebben die heel veel waard wordt, want de winst die je maakt is belast
[ Voor 7% gewijzigd door BugBoy op 18-09-2023 16:18 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
De belastingdienst is veel minder strikt op de km-administratie voor de omzetbelasting dan voor de bijtelling. De reden hiervoor is dat er nogal veel ondernemers een dikke auto (bijv. Porsche 911) op de zaak zetten en "enkel zakelijk rijden". Daarna met een erg fikse afschrijving naar privé halen en dan relatief voordelig een 911 rijden. Die route kan nog steeds, maar dan moet je dus ook daadwerkelijk met de 911 naar je klant en moet je er in het weekend niet mee gesnapt worden bij de bouwmarkt.
Een sluitende km-adminstratie is ook niet zo eenvoudig te faken. Uit je tankbonnetjes is goed te achterhalen wat je wekelijkse kilometrage is geweest en tankbonnetjes van de wintersport maken het ook lastig. Als de fiscus je op de korrel heeft en gaat spitten dan ga je gegarandeerd nat. Ook onderhoudsfacturen hebben vaak km-standen en die kunnen ze ook matchen met tankbonnen. Die 500km marge is puur bedoeld voor afrondverschillen en kleine foutjes in je administratie. Het is niet zo dat je 500km/jkaar privé mag rijden in je zakelijke auto. Je mag ook niet een zakelijke rit die je maakt met je prive-auto compenseren met je zakelijke auto. Als je dat dezelfde week zou doen, dan is dat vrijwel niet te controleren. Maar de fiscus controleert soms ook op typische privé-plekken (bijv. Efteling) en daar op zondag geflitst zijn is lastig uit te leggen.
Je kan enkel BTW aftrekken die je ook hebt betaald en dat moet je sowieso al kunnen aantonen d.m.v. facturen. Officieel voldoen tankbonnetjes niet aan de factuureisen, maar ik heb nog nooit gehoord dat de belastingdienst daar een probleem van maakt.
Het enige is dat je moet kunnen aantonen wat de verhouding is van zakelijk/privé. En doet hoeft dus niet persé met een sluitende km-adminstratie (zoals voor de bijtelling), maar mag ook op een andere manier. Zie https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/.
Een sluitende km-adminstratie is ook niet zo eenvoudig te faken. Uit je tankbonnetjes is goed te achterhalen wat je wekelijkse kilometrage is geweest en tankbonnetjes van de wintersport maken het ook lastig. Als de fiscus je op de korrel heeft en gaat spitten dan ga je gegarandeerd nat. Ook onderhoudsfacturen hebben vaak km-standen en die kunnen ze ook matchen met tankbonnen. Die 500km marge is puur bedoeld voor afrondverschillen en kleine foutjes in je administratie. Het is niet zo dat je 500km/jkaar privé mag rijden in je zakelijke auto. Je mag ook niet een zakelijke rit die je maakt met je prive-auto compenseren met je zakelijke auto. Als je dat dezelfde week zou doen, dan is dat vrijwel niet te controleren. Maar de fiscus controleert soms ook op typische privé-plekken (bijv. Efteling) en daar op zondag geflitst zijn is lastig uit te leggen.
Je kan enkel BTW aftrekken die je ook hebt betaald en dat moet je sowieso al kunnen aantonen d.m.v. facturen. Officieel voldoen tankbonnetjes niet aan de factuureisen, maar ik heb nog nooit gehoord dat de belastingdienst daar een probleem van maakt.
Het enige is dat je moet kunnen aantonen wat de verhouding is van zakelijk/privé. En doet hoeft dus niet persé met een sluitende km-adminstratie (zoals voor de bijtelling), maar mag ook op een andere manier. Zie https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/.
[ Voor 34% gewijzigd door BugBoy op 18-09-2023 16:24 ]
Ik verbaas mij overigens aan het gebrek aan fiscale kennis in dit topic bij sommige mensen. Besteden jullie alles uit aan een accountant of is het een beetje op goed geluk en hopen dat je geen controle krijgt?
Niet iedere ICT-er is een fiscaal expert natuurlijk, maar als je er geen kaas van hebt gegeten dan moet je het echt uitbesteden. Overigens is het sowieso nuttig om je er alsnog in te verdiepen. Uiteindelijk ben je eindverantwoordelijk voor je aangifte en niet je accountant.
Niet iedere ICT-er is een fiscaal expert natuurlijk, maar als je er geen kaas van hebt gegeten dan moet je het echt uitbesteden. Overigens is het sowieso nuttig om je er alsnog in te verdiepen. Uiteindelijk ben je eindverantwoordelijk voor je aangifte en niet je accountant.
1. daar dacht ik wat te licht over, heb nu een elektrische auto, en die dacht ik wel een keer naar privé te halen. Mag inderdaad niet, maar als je echt graag wil, aan derde partij verkopen, BTW verrekenen tegen dagwaarde, terugkopen, oid.ConQuestador schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:20:
[...]
je kan niet meer switchen, je hebt 1x de keuze en dat is bij aanschaf auto / aanvang van je bedrijf. Daarna is zakelijk danwel prive voor altijd zoals het is.
Aan de andere kant, ik wacht nog even af wat er precies met de wegenbelasting en rekeningrijden gaat gebeuren na de verkiezingen.
En wie weet of reparaties binnenkort wat op gaan lopen heb m tenslotte al 5 jaar en zit nog in 4% bijtellingsregeling..
BugBoy schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:54:
[...]
De enige manier die niet 100% fiscus-proof is, maar wel het dichtsbij komt is jouw auto laten taxeren door een gerenommeerde partij en de auto te verkopen aan de zaak. Aangezien je niet aan jezelf kan verkopen, moet je de auto dus aan iemand anders verkopen en dan weer terug kopen. Omslachtig en slecht voor de waarde (want 2 extra eigenaren).
Dit soort 'trucjes' zijn volstrekt zinloos. Je gaat twee onzakelijke overeenkomsten aan (verkoop en koop) waar de inspecteur zo doorheen prikt. Je kan dan beter jezelf het gedoe besparen en gewoon direct tegen de regels in de auto verplaatsen van privé naar zakelijk of vice versa.pkuppens schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:41:
[...]
Mag inderdaad niet, maar als je echt graag wil, aan derde partij verkopen, BTW verrekenen tegen dagwaarde, terugkopen, oid.
[ Voor 43% gewijzigd door Aftansert op 18-09-2023 17:10 ]
Ik gaf al aan dat het niet 100% fiscus-proof is, maar dat het een veelgebruikte methode is (link). Ik denk dat een realistische verkoopwaarde (ondersteund met een taxatierapport) ook belangrijker is.Aftansert schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:04:
Dit soort 'trucjes' zijn volstrekt zinloos. Je gaat twee onzakelijke overeenkomsten aan (verkoop en koop) waar de inspecteur zo doorheen prikt. Je kan dan beter jezelf het gedoe besparen en gewoon direct tegen de regels in de auto verplaatsen van privé naar zakelijk of vice versa.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een auto niet van zakelijk naar privé mag halen. Vooral bij EV's is het erg jammer (ook voor de overheid). Niemand gaat een 100K kosten Tesla tegen 22% bijtellen (als je 4% gewend was), dus die auto's gaan nu massaal naar het buitenland. Maar ik heb geen idee of de belastinginspecteur dat een goede reden vindt.
Dat heb ik gelezen. Maar dat klopt dus niet. Het is 100% niet-fiscusproof. Het is een hele hoop verspilde moeite om op precies dezelfde manier de fiscale regels te overtreden.BugBoy schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:19:
[...]
Ik gaf al aan dat het niet 100% fiscus-proof is
[ Voor 23% gewijzigd door Aftansert op 18-09-2023 17:47 ]
Het naar privé halen is gewoon enorm fraude gevoelig gebleken. In plaats van je eigen Tesla kan je hem toch ook gewoon inruilen voor een andere? Zo verschillende zijn ze nou ook weer niet uitgevoerd.BugBoy schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:19:
[...]
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een auto niet van zakelijk naar privé mag halen. Vooral bij EV's is het erg jammer (ook voor de overheid). Niemand gaat een 100K kosten Tesla tegen 22% bijtellen (als je 4% gewend was), dus die auto's gaan nu massaal naar het buitenland. Maar ik heb geen idee of de belastinginspecteur dat een goede reden vindt.
Heretiketteren naar prive is toch verplicht als je minder dan 10% zakelijk rijd? Denk dat dat de fiscusproof manier is om een voertuig naar prive te krijgen. Tenminste zo was ik het wel van plan te gaan doen met mijn motor
[ Voor 18% gewijzigd door wishmaster1986 op 18-09-2023 19:00 ]
Maar je mag er dan niet meer zakelijk mee rijden, dwz geen kilometer vergoeding meer uitbetalen aan jezelf.wishmaster1986 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:00:
Heretiketteren naar prive is toch verplicht als je minder dan 10% zakelijk rijd? Denk dat dat de fiscusproof manier is om een voertuig naar prive te krijgen. Tenminste zo was ik het wel van plan te gaan doen met mijn motor
Hier staat dat het wel mag.FenixOrange schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:45:
[...]
Maar je mag er dan niet meer zakelijk mee rijden, dwz geen kilometer vergoeding meer uitbetalen aan jezelf.
Er is een bijzondere omstandigheid nodig om over te kunnen gaan naar privévermogen. Dit noemen we heretiketteren. Wanneer je een auto zowel zakelijk als privé gebruikt, maar minimaal 10% zakelijk, mag deze in een onderneming worden opgenomen. Als je de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, moet het als privévermogen worden gezien. Om de auto dus naar privé over te brengen moet je deze aantoonbaar minder dan 10% zakelijk gaan gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld door een andere auto te kopen, waarmee je de zakelijke kilometers gaat maken.
Gebruik je de eerdere auto dan alleen voor privékilometers, dan dwing je deze auto naar privévermogen. Eenmaal privé kun je er weer zakelijk mee gaan rijden en een zakelijke kilometervergoeding aan je onderneming doorberekenen. Zorg wel dat je ook minimaal 10% van de kilometers privé blijft rijden, anders moet de auto verplicht tot de onderneming worden gerekend en ben je weer terug bij af.
Ik ken er ook een aantal die (al jaren) een youngtimer 911 rijden en deze zeer gunstig hebben laten taxeren voor de bijtelling. Zo kan ik ook zo'n auto rijden... het stoort me zelfs soms dat deze mensen er lak aan hebben. Op het moment dat je de auto koopt heb je een transactieprijs en dus je waarde voor de bijtelling. Dat kun je die mensen 100x uitleggen maar ze willen er niet aan. Dan komt het hele verhaal van verschil tussen taxatie waarde en de WEV (waarde economisch verkeer).BugBoy schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:18:
De belastingdienst is veel minder strikt op de km-administratie voor de omzetbelasting dan voor de bijtelling. De reden hiervoor is dat er nogal veel ondernemers een dikke auto (bijv. Porsche 911) op de zaak zetten en "enkel zakelijk rijden". Daarna met een erg fikse afschrijving naar privé halen en dan relatief voordelig een 911 rijden. Die route kan nog steeds, maar dan moet je dus ook daadwerkelijk met de 911 naar je klant en moet je er in het weekend niet mee gesnapt worden bij de bouwmarkt.
Ik heb gratis supercharger als ik de auto in mijn Tesla account houd (RDW overschrijving maakt niet uit). Dat levert mij zeker €1.000 per jaar op. Daarbij weet ik de historie van mijn eigen auto en dat is mij ook veel waard. Als je rond de 30.000 euro privé gaat uitgeven, dan is het erg fijn om te weten hoe er in het verleden met de auto is omgesprongen. Daarom wil ik graag mijn eigen auto naar privé halen, maar dat mag dus nietDeveon schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:33:
Het naar privé halen is gewoon enorm fraude gevoelig gebleken. In plaats van je eigen Tesla kan je hem toch ook gewoon inruilen voor een andere? Zo verschillende zijn ze nou ook weer niet uitgevoerd.
Niet dat ik dit doe (heb alleen privé een auto) maar wat is het probleem? Waar hebben deze mensen 'lak' aan? Ze doen niks verkeerd toch. Het is niet illegaal en er is zeker wel een concreet verschil tussen WEV en aankoopwaarde als je bijvoorbeeld kijkt naar de waarde voor een verzekering.ColeJ schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:19:
[...]
Ik ken er ook een aantal die (al jaren) een youngtimer 911 rijden en deze zeer gunstig hebben laten taxeren voor de bijtelling. Zo kan ik ook zo'n auto rijden... het stoort me zelfs soms dat deze mensen er lak aan hebben. Op het moment dat je de auto koopt heb je een transactieprijs en dus je waarde voor de bijtelling. Dat kun je die mensen 100x uitleggen maar ze willen er niet aan. Dan komt het hele verhaal van verschil tussen taxatie waarde en de WEV (waarde economisch verkeer).
Als jij een 911 koopt voor ongeveer 60k en deze staat vervolgens op de balans voor 20k dan lijkt me dit niet helemaal netjes. Zo zijn er heel veel die dat doen..
Ik heb hetzelfde. Ik heb een EMZ en Tesla in 2019 met 4% bijtelling gekocht en zakelijk aangemerkt. Achteraf niet zo handig, want corona kwam en ik heb er intussen maar 50.000 km mee gereden vanwege het vele thuiswerken.
Na de bijtellingsperiode, zou ik m het liefst prive doorrijden (vanwege het lage aantal kilometers).
Ik kan hier dus het volgende doen(al ben ik er nog niet over uit)
- niks doen, auto blijft voor altijd zakelijk aangemerkt: kosten 0, opbrengst 0. Alle werkelijke kosten voer je zakelijk op en worden via bijtelling weer verrekend. Let op dat als je bijv zonnepanelen hebt, je de 'kosten' voor het thuisladen in rekening kan brengen, terwijl die wellicht door je panelen worden gedekt-> netto voordeel.
- auto verkopen, andere auto kopen. Of wellicht inruilen tegen soortgelijk model met zelfde km-ers. Niet mijn voorkeur. Kost altijd geld, maar lange termijn wellicht goedkoper dan optie 1.
- BV oprichten en eenmanszaak stoppen. De auto wordt hiermee dan automatisch prive, omdat je geen EMZ meer hebt. Zakelijke activiteiten gaan in de BV. Zitten nog andere voordelen aan, maar nadeel is extra kosten en meer gedoe. Voordeel is dat je dan wel de 21 cent per km kan gebruiken.
Wel moet de EMZ netjes worden afgesloten, hier kunnen evt nog kosten aanzitten.
Ik vind het lastig om een keuze te maken
Ik weet namelijk ook niet hoelang ik nog als freelancer wil blijven werken. Ik heb net een opdracht voor 2 jaar, die ga ik in ieder geval volmaken.
Een BV klinkt wel leuk, maar ik vind juist de simpliciteit van de EMZ zo fijn, ik kan alles zelf regelen.
Note: let wel op dat als je een zakelijke auto voor het 5e jaar verkoopt en je MIA hebt gebruikt, je ook nog een gedeelte van je MIA zal moeten terugbetalen!
Na de bijtellingsperiode, zou ik m het liefst prive doorrijden (vanwege het lage aantal kilometers).
Ik kan hier dus het volgende doen(al ben ik er nog niet over uit)
- niks doen, auto blijft voor altijd zakelijk aangemerkt: kosten 0, opbrengst 0. Alle werkelijke kosten voer je zakelijk op en worden via bijtelling weer verrekend. Let op dat als je bijv zonnepanelen hebt, je de 'kosten' voor het thuisladen in rekening kan brengen, terwijl die wellicht door je panelen worden gedekt-> netto voordeel.
- auto verkopen, andere auto kopen. Of wellicht inruilen tegen soortgelijk model met zelfde km-ers. Niet mijn voorkeur. Kost altijd geld, maar lange termijn wellicht goedkoper dan optie 1.
- BV oprichten en eenmanszaak stoppen. De auto wordt hiermee dan automatisch prive, omdat je geen EMZ meer hebt. Zakelijke activiteiten gaan in de BV. Zitten nog andere voordelen aan, maar nadeel is extra kosten en meer gedoe. Voordeel is dat je dan wel de 21 cent per km kan gebruiken.
Wel moet de EMZ netjes worden afgesloten, hier kunnen evt nog kosten aanzitten.
Ik vind het lastig om een keuze te maken
Een BV klinkt wel leuk, maar ik vind juist de simpliciteit van de EMZ zo fijn, ik kan alles zelf regelen.
Note: let wel op dat als je een zakelijke auto voor het 5e jaar verkoopt en je MIA hebt gebruikt, je ook nog een gedeelte van je MIA zal moeten terugbetalen!
[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 19-09-2023 09:15 ]
Riekt naar een vorm van heling. Als mij een nagenoeg nieuwe fiets van Santos wordt aangeboden voor 1500 euro, dan weet je (gegeven dat je het merk kent) dat je te weinig betaalt.ColeJ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:02:
Als jij een 911 koopt voor ongeveer 60k en deze staat vervolgens op de balans voor 20k dan lijkt me dit niet helemaal netjes. Zo zijn er heel veel die dat doen..
Vraag is dan dus of de naam Porsche die 40k extra waard is en of je dat kan uitleggen aan de fiscus dat het niet zo is.
Doe maar een autootje...
heling is dat de auto gestolen zou zijn. Dat lijkt me hier totaal niet aan de orde. Het is gewoon een kwestie van de belastingregels in jouw voordeel toepassen.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:15:
[...]
Riekt naar een vorm van heling. Als mij een nagenoeg nieuwe fiets van Santos wordt aangeboden voor 1500 euro, dan weet je (gegeven dat je het merk kent) dat je te weinig betaalt.
Vraag is dan dus of de naam Porsche die 40k extra waard is en of je dat kan uitleggen aan de fiscus dat het niet zo is.
Doe maar een autootje...
en daarnaast lijkt het me ook niet zo gek dat je meer dan de taxatie waarde van een object kan betalen, dit doen we bij huizen ook geregeld.
[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 19-09-2023 09:18 ]
Er zit een verschil tussen wat er "volgens jouw moraal juist is", en wat "wettelijk gezien juist is".
Wat jij voelt als "onjuist" en "kan niet de bedoeling zijn", kan perfect legaal zijn.
Bijvoorbeeld het ontwijken optimaliseren van belastingen door grote multinationals (of, in jouw voorbeeld: MKB'ers / ZZP'ers)
Wat jij voelt als "onjuist" en "kan niet de bedoeling zijn", kan perfect legaal zijn.
Bijvoorbeeld het ontwijken optimaliseren van belastingen door grote multinationals (of, in jouw voorbeeld: MKB'ers / ZZP'ers)
[ Voor 53% gewijzigd door Hmmbob op 19-09-2023 09:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Daarom schreef ik 'een vorm van heling'. Ergens voelt het, voor mij, dat je steelt uit de pot belastinggeld.Kurios schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:17:
[...]
heling is dat de auto gestolen zou zijn. Dat lijkt me hier totaal niet aan de orde. Het is gewoon een kwestie van de belastingregels in jouw voordeel toepassen.
Laat onverlet dat ik het niet netjes vind om een 911 voor 20k in de boeken te zetten, terwijl hij het drievoudige waard is. Of het 25k of 18k moet zijn, dat vind ik dan minder spannend.
Grappig. Als je het omdraait vinden we het niet leuk. Je wordt geflitst met 108 km/u (in je 911 uiteraardHmmbob schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:19:
Er zit een verschil tussen wat er "volgens jouw moraal juist is", en wat "wettelijk gezien juist is".
Het is ook niet eens een vorm van heling, komt niet eens in de buurt.
Dat jij het 'oneerlijk' vindt, dat mag je zelf weten. Maar heeft niks met diefstal te maken. We betalen ons scheel aan belasting, dan moet je ook gewoon de regels in je voordeel kunnen gebruiken.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat jij geen gebruikt maakt van belastingvoordeeltjes die er mogelijk zijn als EMZ/DGA die een ander ook niet als eerlijk zal bestempelen. Bijvoorbeeld een elektrische auto met 4% bijtelling of Apple Watch, Iphone, laptop, gaming pc, server etcetc 100% zakelijk opvoeren terwijl dat gerust discutabel kan zijn.
Dat jij het 'oneerlijk' vindt, dat mag je zelf weten. Maar heeft niks met diefstal te maken. We betalen ons scheel aan belasting, dan moet je ook gewoon de regels in je voordeel kunnen gebruiken.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat jij geen gebruikt maakt van belastingvoordeeltjes die er mogelijk zijn als EMZ/DGA die een ander ook niet als eerlijk zal bestempelen. Bijvoorbeeld een elektrische auto met 4% bijtelling of Apple Watch, Iphone, laptop, gaming pc, server etcetc 100% zakelijk opvoeren terwijl dat gerust discutabel kan zijn.
Moreel gezien vind ik het ook verre van twijfelachtig. De bijtelling moet zoveel mogelijk bepaald worden aan de hand van wat je objectieve voordeel is bij het privé kunnen rijden van de auto. Wat jij qua aankoopprijs voor een auto is vaak sterk gecorreleerd aan een objectieve maatstaf (WEV, lijst van de ANWB, gemiddelde op gaspadaal.nl voor vergelijkbare auto's etc), maar zeker niet altijd.
Als ik om emotionele redenen per se die roze Fiat Panda uit 1998 met houten interieur wil hebben omdat mijn wijlen moeder daar ook in reed, dan ben ik bereid daar een fikse meerprijs voor te betalen. Maar vraag 100 vreemdelingen op straat wat die auto waard is en je komt bij lange na niet aan zo'n hoog bedrag.
Andersom geldt hetzelfde. Als je een hele goede onderhandelaar bent of je hebt gewoon geluk (je koopt bijvoorbeeld een oude diesel omdat je toch nooit in milieuzones komt) dan kan je prima een auto op de kop tikken voor een lager bedrag dan de WEV. Zet je dat ding voor dat lage bedrag in je boekhouding dan verwacht ik dat de BD moeilijk gaat doen bij een controle.
Daarnaast nog een opmerking over het 'permanent' moeten kiezen of je auto/motor privé of zakelijk (vermogensetikketering) is: dit geldt niet voor DGA's.
Kunnen we aub ophouden met het gebruik van de term "ZZP'er" om eenmanszaken aan te duiden? Je kan ook vanuit een BV of een VOF ZZP'en. De term heeft echt helemaal niks met de rechtsvorm te maken en het levert alleen maar verwarring op m.b.t. welke regels voor wie gelden.
Als ik om emotionele redenen per se die roze Fiat Panda uit 1998 met houten interieur wil hebben omdat mijn wijlen moeder daar ook in reed, dan ben ik bereid daar een fikse meerprijs voor te betalen. Maar vraag 100 vreemdelingen op straat wat die auto waard is en je komt bij lange na niet aan zo'n hoog bedrag.
Andersom geldt hetzelfde. Als je een hele goede onderhandelaar bent of je hebt gewoon geluk (je koopt bijvoorbeeld een oude diesel omdat je toch nooit in milieuzones komt) dan kan je prima een auto op de kop tikken voor een lager bedrag dan de WEV. Zet je dat ding voor dat lage bedrag in je boekhouding dan verwacht ik dat de BD moeilijk gaat doen bij een controle.
Daarnaast nog een opmerking over het 'permanent' moeten kiezen of je auto/motor privé of zakelijk (vermogensetikketering) is: dit geldt niet voor DGA's.
Kunnen we aub ophouden met het gebruik van de term "ZZP'er" om eenmanszaken aan te duiden? Je kan ook vanuit een BV of een VOF ZZP'en. De term heeft echt helemaal niks met de rechtsvorm te maken en het levert alleen maar verwarring op m.b.t. welke regels voor wie gelden.
Wie heeft een goede ervaring met welke drukkerij voor visitekaartjes? 
Vistaprint e.d., lijken mij zo'n oud verhaal, maar kan me vergissen
Zou het zonde vinden ergens iets te bestellen en te voelen: "Mjah, het staat erop, maar het is het net niet..."
Alsof ze op crêpepapier gedrukt zijn
Gaan er ook geen 250+ worden hoor.
Maar max. 50 stuks (in het begin) of iets meer. Hangt ook af van de prijs natuurlijk.
(En ja: Ben me er gedegen van bewust dat ze weinig/misschien helemaal niet gebruikt gaan worden, maar vind het toch prettig er een aantal te hebben
)
Vistaprint e.d., lijken mij zo'n oud verhaal, maar kan me vergissen
Alsof ze op crêpepapier gedrukt zijn
Maar max. 50 stuks (in het begin) of iets meer. Hangt ook af van de prijs natuurlijk.
(En ja: Ben me er gedegen van bewust dat ze weinig/misschien helemaal niet gebruikt gaan worden, maar vind het toch prettig er een aantal te hebben
Ik heb ze de laatste keer (vijf jaar terug ofzo) bij Drukwerkdeal gekocht. Prima kwaliteit (en ja, ik had er veel te veel, nog geen twintig uitgedeeld in die tijdDwazer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
Vistaprint e.d., lijken mij zo'n oud verhaal, maar kan me vergissenZou het zonde vinden ergens iets te bestellen en te voelen: "Mjah, het staat erop, maar het is het net niet..."
Alsof ze op crêpepapier gedrukt zijn![]()
(En ja: Ben me er gedegen van bewust dat ze weinig/misschien helemaal niet gebruikt gaan worden, maar vind het toch prettig er een aantal te hebben)
Ik heb ze ooit laten drukken toen ik net begon, en heb er welgeteld 0 uitgegevenDwazer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
Vistaprint e.d., lijken mij zo'n oud verhaal, maar kan me vergissenZou het zonde vinden ergens iets te bestellen en te voelen: "Mjah, het staat erop, maar het is het net niet..."
(En ja: Ben me er gedegen van bewust dat ze weinig/misschien helemaal niet gebruikt gaan worden, maar vind het toch prettig er een aantal te hebben)
Mocht je toch echt wel kaartjes willen, dan gewoon online kijken naar de goedkoopste optie. Ik heb ze destijds bij Visaprint gekocht. Je kon toen zelf aangeven op wat voor papier je het wilde en de dikte, dus ik vermoed dat dat nog steeds kan. De kwaliteit was gewoon prima.
Heb je hele speciale wensen wat betreft papier en dergelijke, dan gewoon even langs de lokale drukkerij gaan. Je betaalt dan wat meer, maar ook die kosten vallen vaak wel mee.
Je kunt overwegen in plaats daarvan je geld te besteden aan pennen. Die worden over het algemeen wel gebruikt. Of iets als een usb stick of een 'octopus' laadkabel.Dwazer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
Pennen zijn wel een leuk idee, maar doe geen USB sticks. Zelf leren wij onze eindgebruikers om nooit onbekende USB sticks aan te nemen en al helemaal niet om die te gebruiken. Nu verwacht ik natuurlijk niet dat iemand hier misbruik zou maken van USB sticks, maar je weet maar nooit wat er mee kan gebeuren bij leveranciers of wat de perceptie kan zijn.Yucon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:46:
[...]
Je kunt overwegen in plaats daarvan je geld te besteden aan pennen. Die worden over het algemeen wel gebruikt. Of iets als een usb stick of een 'octopus' laadkabel.
Ik zou Patrick Bateman vragen...Dwazer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
De juiste term zal "fraude" zijn. Als je iets dat 60k waard is, op de balans zet voor 20k, is dat fraude. Tenminste, als je de boekwaarde ook gebruikt voor je bijtelling maar dat zullen de meesten wel doen.Kurios schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:28:
Het is ook niet eens een vorm van heling, komt niet eens in de buurt.
Exact expert nodig?
-nog niet wakker-
[ Voor 90% gewijzigd door Sefyu op 19-09-2023 09:57 ]
Maar waarom zou je zoveel meer betalen dan het waard is? Natuurlijk betaal je bij een autodealer meer dan bij een particulier of veiling maar dat komt vaak door marge, reputatie en/of garantie. Dat verschil kan je inderdaad prima in het eerste jaar in je boekhouding extra afschrijven. Dat zal echter niet snel meer zijn dan 5k of 10% van de aanschaf.Kawa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:00:
[...]
Niet dat ik dit doe (heb alleen privé een auto) maar wat is het probleem? Waar hebben deze mensen 'lak' aan? Ze doen niks verkeerd toch. Het is niet illegaal en er is zeker wel een concreet verschil tussen WEV en aankoopwaarde als je bijvoorbeeld kijkt naar de waarde voor een verzekering.
Overigens kan een dealer ook prima je een youngtimer verkopen voor een lagere bedrag en de aanvullende dienstverlening apart op de factuur benoemen. Zo kan je best 10k hebben voor het vinden van een 911 in uitstekende staat. Het is alleen een beetje vreemd om 60k te betalen en vervolgens te claimen dat het slechts 20 waard is.
Mijn youngtimer komt van een particulier af en gooi hem eind van jaar op de aankoopservice van ANWB. Volgens mij is er geen beter manier om, eerlijk, de waarde vast te stellen. Doordat ze werken met inzamelpunten wordt ook niet ter plekke verder onderhandeld over de prijs zoals ik bij ikwilvanmijnautoaf.nl wel heb ervaren.
Al die verkoopservices bieden de garantie dat je veel minder dan de marktwaarde krijgt, ze moeten er immers ook aan verdienen, dat is hun hele businessmodel. Heb het eens geprobeerd, ze boden 12K voor mijn auto. Particulier binnen no-time verkocht voor 16K.Deveon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:08:
[...]
Mijn youngtimer komt van een particulier af en gooi hem eind van jaar op de aankoopservice van ANWB. Volgens mij is er geen beter manier om, eerlijk, de waarde vast te stellen. Doordat ze werken met inzamelpunten wordt ook niet ter plekke verder onderhandeld over de prijs zoals ik bij ikwilvanmijnautoaf.nl wel heb ervaren.
Het is hier meer van belang om de 'waarde' vast te stellen ipv de auto te verkopen.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:21:
[...]
Al die verkoopservices bieden de garantie dat je veel minder dan de marktwaarde krijgt, ze moeten er immers ook aan verdienen, dat is hun hele businessmodel. Heb het eens geprobeerd, ze boden 12K voor mijn auto. Particulier binnen no-time verkocht voor 16K.
Als je belasting betaalt op basis van die waarde, kies je uiteraard de laagste. Tenzij je meer belasting wil betalen natuurlijk..

Ik kan vertellen dat dit niet geldt voor 2dehands EV's. Ik weet uit mijn directe omgeving dat de ANWB een prima prijs heeft gegeven. De auto was onverkoopbaar op de particulieremarkt en andere opkopers wilden niet eens een bod doen.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:21:
[...]
Al die verkoopservices bieden de garantie dat je veel minder dan de marktwaarde krijgt, ze moeten er immers ook aan verdienen, dat is hun hele businessmodel. Heb het eens geprobeerd, ze boden 12K voor mijn auto. Particulier binnen no-time verkocht voor 16K.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dus ik ben het er wel mee eens dat de waarde opvragen via ANWB een prima methode is en ook goed verdedigbaar.
Maar daar hebben ze toch de koerslijst voor, alleen welke waarde pak je dan. Daar komen namelijk 7 verschillende waarden uitrollen afhankelijk van de situatie.Kurios schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:25:
[...]
Het is hier meer van belang om de 'waarde' vast te stellen ipv de auto te verkopen.
Zo groot zal het verschil in die koerslijsten niet zijn. Laat het eens 20% zijn. Maar niet die 200% zoals aangehaald bij die 911.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:30:
[...]
Maar daar hebben ze toch de koerslijst voor, alleen welke waarde pak je dan. Daar komen namelijk 7 verschillende waarden uitrollen afhankelijk van de situatie.
ik heb ze destijds bij designprinting.nl besteld. Aangezien ik ook al wel wist dat ik ze niet aan de straatstenen kwijt kan (maar lekker toch wat in huis wilde hebben), heb ik voor plastic varianten gekozen. De keer dat ik ze uitdeel, krijg ik daar wel positieve reacties opDwazer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
Waarde van klassiekers (voorbeeld van de 911) is uiteraard afhankelijk van vraag vs aanbod en exclusiviteit van de specifieke auto. Vraag is vaak hoog en aanbod laag. Als je dan een model hebt waarvan de oplage ook laag is (bepaalde kleurstelling, eigendom geweest van prins bernard, vul maar in) dan is de aanschafprijs gemiddeld erg hoog. Dit wordt in de dagwaarde niet meegenomen maar er zijn genoeg mensen die de hoge prijs willen betalen.Deveon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:08:
[...]
Maar waarom zou je zoveel meer betalen dan het waard is? Natuurlijk betaal je bij een autodealer meer dan bij een particulier of veiling maar dat komt vaak door marge, reputatie en/of garantie. Dat verschil kan je inderdaad prima in het eerste jaar in je boekhouding extra afschrijven. Dat zal echter niet snel meer zijn dan 5k of 10% van de aanschaf.
Overigens kan een dealer ook prima je een youngtimer verkopen voor een lagere bedrag en de aanvullende dienstverlening apart op de factuur benoemen. Zo kan je best 10k hebben voor het vinden van een 911 in uitstekende staat. Het is alleen een beetje vreemd om 60k te betalen en vervolgens te claimen dat het slechts 20 waard is.
Dat je er in particuliere verkoop meer voor krijgt dat bij op koop is toch algemeen bekend? Echter moet je daarvoor wel een stuk meer moeite doen. Moeite die beloond dient te worden, oftewel businessmodel. Die moeite hoeft van mij niet ingecalculeerd te worden in mijn bijtelling. Ik wil de marktwaarde van de auto weten, niet de verkoopprijs. inruilprijs of andere ongein. Als ik onze huidige auto invoer bij de ANWB krijg ik zelf 7(!) verschillende prijzen terug met maximaal 30% verschil. De laagste prijs (veilingprijs) lijkt mij de waarde van de auto zelf. Zelfs een taxatie is wat mij betreft minder betrouwbaar gezien met een opkoopservice met één druk op de knop een koper hebt.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:21:
[...]
Dagwaarde is een term voor de verzekering en daarvoor zou je een gecrediteerde taxatie kunnen inbrengen om dat te weerleggen. Meeste verzekeraars gaan daar wel in mee. Dat heeft echter niets met de Belastingdienst of bijtelling te maken die gaat over de marktwaarde. Marktwaarde is wat een gek ervoor geeft, wanneer je echter 60k betaald voor iets wat 20k waard is dan kan je dat eigenlijk alleen als goodwill wegboeken (en toont ook niet echt goed ondernemerschap). En ja, een identieke auto met een interessant verhaal kan een hoger marktwaarde hebben dan een ander zonder.Kawa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:47:
[...]
Waarde van klassiekers (voorbeeld van de 911) is uiteraard afhankelijk van vraag vs aanbod en exclusiviteit van de specifieke auto. Vraag is vaak hoog en aanbod laag. Als je dan een model hebt waarvan de oplage ook laag is (bepaalde kleurstelling, eigendom geweest van prins bernard, vul maar in) dan is de aanschafprijs gemiddeld erg hoog. Dit wordt in de dagwaarde niet meegenomen maar er zijn genoeg mensen die de hoge prijs willen betalen.
De meeste creatieve Youngtimer taxaties komen overigens ook met twee rapportages. Één voor de boekhouding en één voor de verzekeraar. Dat het niet in een enkel rapport kan zegt eigenlijk al genoeg over de grens die ermee gepasseerd wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 19-09-2023 11:55 ]
Als jij de 'wat de gek ervoor geeft' marktwaarde, iets wat vaak de emotionele waarde van de koper is, aanvoert voor je bijtelling berekening moet je dat vooral doen.Deveon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:53:
[...]
Dagwaarde is een term voor de verzekering en daarvoor zou je een gecrediteerde taxatie kunnen inbrengen om dat te weerleggen. Meeste verzekeraars gaan daar wel in mee. Dat heeft echter niets met de Belastingdienst of bijtelling te maken die gaat over de marktwaarde. Marktwaarde is wat een gek ervoor geeft, wanneer je echter 60k betaald voor iets wat 20k waard is dan kan je dat eigenlijk alleen als goodwill wegboeken (en toont ook niet echt goed ondernemerschap). En ja, een identieke auto met een interessant verhaal kan een hoger marktwaarde hebben dan een ander zonder.
De meeste creatieve Youngtimer taxaties komen overigens ook met twee rapportages. Één voor de boekhouding en één voor de verzekeraar. Dat het niet in een enkel rapport kan zegt eigenlijk al genoeg over de grens die ermee gepasseerd wordt.
En welke grens wordt gepaseerd? Er is niks illegaals aan.
De waarde van iets is een raar ding. Er bestaat dan ook nog zoiets als een intrinsieke waarde. Er zijn mensen die voor een roestig barrel, zonder wielen, meer dan een miljoen geven terwijl het bij de schroot nog geen 300 euro oplevert.
En dan hebben we het nog niet eens over een lap linnen die bewerkt is met wat olieverf...
En zo bestaat er ook een fiscale waarde: https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto
En dan hebben we het nog niet eens over een lap linnen die bewerkt is met wat olieverf...
En zo bestaat er ook een fiscale waarde: https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto
Een auto van voor 2008 die verkocht wordt voor 60k en in de boeken gaat voor 20k is dus gewoon fraude.Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto’s is de catalogusprijs dus niet van belang.
[ Voor 24% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 19-09-2023 12:11 ]
Zijn er regels verbonden aan aftrekposten? Ik ben ZZP-er, heb vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht (KPN) en deze als aftrekpost ingeboekt. Mag ik dit jaar weer een iPhone kopen en opgeven, of moet ik wachten tot de afschrijftermijn verlopen is? (5 jaar)
En, als ik mijn huidige toestel verkoop, moet ik dat verwerken in de boekhouding?
En, als ik mijn huidige toestel verkoop, moet ik dat verwerken in de boekhouding?
Doe toevallig net een zoekopdracht op Autotrack van wat er te koop staat uit 2008 met een km-stand onder de 80.000 en er wordt gewoon mee geadverteerd:RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:09:
Een auto van voor 2008 die verkocht wordt voor 60k en in de boeken gaat voor 20k is dus gewoon fraude.
https://www.autotrack.nl/...gtc-benzine-2008-54335578
https://www.autotrack.nl/a/porsche-911-benzine-2008-53823425
Hoe ze die fiscale waarde dan bepalen wordt er echter niet bij vermeld.
[ Voor 6% gewijzigd door Ascension op 19-09-2023 12:19 ]
Het is een verkooptruc natuurlijk. Goedgelovig als iemand is, neemt dat bedrag over. Bij controle ben je gewoon de sjaak. Immers, je betaalt er gewoon 65K voor. De waarde is "de prijs die je normaal zou krijgen als u de auto verkoopt". Als jij met droge ogen na een jaar 45K wegkiepert, dan is de fiscale waarde inderdaad 20k.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:18:
[...]
Zo lees ik het. Ik ben geen fiscalist.
Neem jij belastingadvies aan van een verkoper? Ik vertrouw ze niet eens met kennis over auto's. Leuk om een idee te krijgen maar zou zoiets met een specialist bespreken als het om zulke bedragen gaat en de inspecteur je potentieel 35% bijtelling over 60k op legt.Ascension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:18:
[...]
Doe toevallig net een zoekopdracht op Autotrack van wat er te koop staat uit 2008 met een km-stand onder de 80.000 en er wordt gewoon mee geadverteerd:
https://www.autotrack.nl/...gtc-benzine-2008-54335578
Verkopen dien je wel te verwerken maar dat Belastingdienst gaat niet oordelen hoe lang je met je telefoon doet. Persoonlijk houd ik altijd de oude aan als reserve gezien dat mij meer waard is dan verkoop. Bij Apple zelf kan je trouwens ook direct inruilen en is het met één factuur geregeld.Skylevel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
Zijn er regels verbonden aan aftrekposten? Ik ben ZZP-er, heb vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht (KPN) en deze als aftrekpost ingeboekt. Mag ik dit jaar weer een iPhone kopen en opgeven, of moet ik wachten tot de afschrijftermijn verlopen is? (5 jaar)
Een iphone is duurder dan 450 euro, dus moet je er op afschrijven in 5 jaar. Je mag best elk jaar een nieuwe kopen. Die gaat ook weer de boeken in en schrijf je ook weer af in 5 jaar.Skylevel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
@Deveon @RonaldHeirbaut dit is wat dit bedrijf er zelf over zegt.Voor auto's van 15 jaar of ouder geldt een aantrekkelijke bijtellingsregeling voor de zakelijke rijder. Heel eenvoudig: Wij verzorgen voor u een beëdigd Fiscaal Taxatie rapport voor u. U telt 35% over de Fiscale waarde van de auto op bij uw inkomen. De auto rijdt u vervolgens zakelijk dus koopt u de auto vanuit de zaak en betaalt vanuit de zaak ook alle autokosten. Zo rijdt u een mooie youngtimer van het merk Mercedes BMW, Porsche, Jaguar, Bentley of Maserati voor een paar honderd euro bijtelling per maand.
@Ascension Dit is wat een taxateur zegt: https://www.bbpartners.nl/de-onzin-rond-de-wev-taxatie/
En een andere: https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/
Die laatste stelt: De definitie van de waarde in het economisch verkeer is: de prijs die een redelijk handelende verkoper en een redelijk handelende koper na een zorgvuldige voorbereiding zouden overeenkomen bij een veronderstelde verkoop.
Die redelijke handelaar gaat die Bentley niet verkopen voor 20k. Geloof er geen bal van. Reken je niet rijk...
En een andere: https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/
Die laatste stelt: De definitie van de waarde in het economisch verkeer is: de prijs die een redelijk handelende verkoper en een redelijk handelende koper na een zorgvuldige voorbereiding zouden overeenkomen bij een veronderstelde verkoop.
Die redelijke handelaar gaat die Bentley niet verkopen voor 20k. Geloof er geen bal van. Reken je niet rijk...
[ Voor 82% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 19-09-2023 12:33 ]
Als je hem binnen 1 week total loss rijdt, keert de verzekering dan ook maar 20K uit ? Of maken ze 2 taxaties. Volgens mij prikt de BD hier bij dit soort extreme verschillen zo door heen.
Ik zou overigens nog geen 1000 euro over hebben om in die witte pimp-bak te mogen rijden, maar dat is een anders verhaal :-)
Ik zou overigens nog geen 1000 euro over hebben om in die witte pimp-bak te mogen rijden, maar dat is een anders verhaal :-)
Dit is dus exact wat ik bedoel. Een Porsche 911 kopen voor 60k en in de boeken voor 20k. Zo kan ik ook een 911 rijden...
Startende ondernemer ? Dan gewoon willekeurig afschrijven.Skylevel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
Dat ligt eraan. Stel je hebt een auto gekocht en gooit daar vervolgens direct voor 30k aan waarde vermeerderende opties en accessoires op. Je laat de auto opnieuw taxeren voor de verzekering waardoor er een hogere waarde bepaald wordt. Voor de bijtelling maakt dit niet uit want daarvoor gebruik je het bedrag wat op je aankoopfactuur voor de kale auto staat.figlio del comm schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:33:
Als je hem binnen 1 week total loss rijdt, keert de verzekering dan ook maar 20K uit ? Of maken ze 2 taxaties. Volgens mij prikt de BD hier bij dit soort extreme verschillen zo door heen.
Aanvulling: Voordat weer geroepen gaat worden dat opties etc niet waarde vermeerderend zijn.. Een andere optie, je koopt een verwaarloosde auto. Bijv, cabrio met gescheurd dak, aangetaste lak, gaten in scheuren in de verweerde bekleding, noem maar op en laat dit na aankoop allemaal herstellen zodat het er weer als nieuw uitziet. Dikke waarde vermeerdering, geen invloed op je bijtelling.
[ Voor 23% gewijzigd door Kawa op 19-09-2023 12:54 ]
Maakt voor de bijtelling wel degelijk uit, met die opties stijgt de waarde in het economische verkeer nl ook. Met een radiotje er in zetten kun je het evt wel uitleggen (maar dan taxeer je niet opnieuw), maar 30K ga je niet aannemelijk kunnen maken.
Ik zou sowieso wegblijven van (dure) youngtimers want de kans is groot dat die regeling op de schop gaat of afgeschaft wordt en dan zit je met je duurbetaalde auto.
Volgens mij zijn auto's als deze (https://www.autoscout24.n...32-4226-bee2-f354c845324f) de betere youngtimers. Bijtelling van niks, geen discussie over de waarde... Nu is deze niet per se wat ik zou kopen maar als mijn privebak op is (>400.000km op de teller), dan zoek ik wel zoiets.
Maar youngtimer is intussen, voor velen, een synoniem voor goedkoop een dikke bak rijden. Dat vind ik verder prima maar het moet wel kloppen. Iedereen (bijna) snapt wel dat een Bentley uit 2008 niet maar 13k duurder is dan een Hyundai.
Maar youngtimer is intussen, voor velen, een synoniem voor goedkoop een dikke bak rijden. Dat vind ik verder prima maar het moet wel kloppen. Iedereen (bijna) snapt wel dat een Bentley uit 2008 niet maar 13k duurder is dan een Hyundai.
Ik blijf sowieso weg van zakelijk autobezit in geheel, maar dat is een andere discussieAscension schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:01:
Ik zou sowieso wegblijven van (dure) youngtimers want de kans is groot dat die regeling op de schop gaat of afgeschaft wordt en dan zit je met je duurbetaalde auto.
Probleem van de toekomstige eigenaar. Jij hebt gewoon je aanschaf factuur. De BD kan niet eisen van je dat je een hertaxatie laat uitvoeren.figlio del comm schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:51:
Maakt voor de bijtelling wel degelijk uit, met die opties stijgt de waarde in het economische verkeer nl ook. Met een radiotje er in zetten kun je het evt wel uitleggen (maar dan taxeer je niet opnieuw), maar 30K ga je niet aannemelijk kunnen maken.
Dus eigenlijk zeg je koop een los chassis, laat dit chassis taxeren voor een emmer stront. Vervolgens hele auto weer opbouwen en je hebt een paar tientjes bijtelling?
Als jij met jouw chassis officieel de weg op mag ten tijde van het taxeren dan zou dat een mogelijkheid kunnen zijn voor die paar tientjes bijtelling. Uiteraard moet je wel vermijden dat je nog even langs de RDW moet voor een herkeuring als je je chassis van een koets hebt voorzien om maar wat te noemen.ColeJ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:20:
Dus eigenlijk zeg je koop een los chassis, laat dit chassis taxeren voor een emmer stront. Vervolgens hele auto weer opbouwen en je hebt een paar tientjes bijtelling?
Dat deden ze toch ook met rangerovers voor de wegenbelasting? Oud frame kopen, nieuwe erop op bouwen en klaaaar.ColeJ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:20:
Maar ik vraag mij af:
Stel je rijdt je auto in puin, is die taxatie waarde dan nog van toepassing?
Daar maak je de denkfout. De belastingdienst eist helemaal geen taxatie(rapport). De fiscale waarde is de prijs die een redelijk handelende verkoper en een redelijk handelende koper na een zorgvuldige voorbereiding zouden overeenkomen bij een veronderstelde verkoop.Kawa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:17:
[...]
Probleem van de toekomstige eigenaar. Jij hebt gewoon je aanschaf factuur. De BD kan niet eisen van je dat je een hertaxatie laat uitvoeren.
Als jij voor 10k een auto koopt, er voor 30k aan waarde toevoegt, dan verkoop jij hem voor minimaal x en de koper voor maximaal y. En dat is geen 10k en ook geen 40k. Ook hier geldt, het gaat 99,99% van alle gevallen goed, maar stel je krijgt een steekproefcontrole, ben je gewoon Sjaak als je hem voor 10k in de boeken zet.
Je kan jezelf rijk willen rekenen en dat ben je ook tot aan de controle. Ben ik dan een brave Hendrik? Oh, ik doe ook vast dingen op een randje; prive een laptop gebruiken, een etentje wegboeken op de zaak of wat gerommel met kerstgeschenken. Bij controle zal ik wel wat tientjes moeten lappen. Maar zeker niet voor 30k.
Dagwaardeinit6 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:33:
[...]
Maar ik vraag mij af:
Stel je rijdt je auto in puin, is die taxatie waarde dan nog van toepassing?