Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 13:11
@bumble_bee Zoals ik het lees op de site van de BD kom je niet in aanmerking.
  • De verhuizing moet plaatsvinden vanwege de onderneming
  • de woon-werkafstand was voor de verhuizing ten minste 25 kilometer en wordt door de verhuizing ten minste 60% kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 15:25
Mijn boekhouder wordt overgenomen door Zippy. Heeft iemand hier toevallig al ervaring met Zippy? Het ziet eruit als een start-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:15:
Heb via Bol een bedrijfsmiddel gekocht, onbedoeld van een Belgische leverancier. Ging via Bol Plaza, nam kennelijk onterecht aan dat daar alleen Nederlandse leveranciers op zaten, of verkeek me op de erg goede prijs en dacht verder niet na..

Nu heb ik een BTW-factuur gekregen van deze leverancier met daarop een Belgisch BTW nummer en als vermelding bij het belasting bedrag: OSS 21,0%

Gaat volgens mij over die "one-stop-shop" BTW regeling in Europa. Mag ik deze BTW gewoon aftrekken als voorbelasting bij de Nederlandse fiscus? Heb zitten googlen, maar internet lijkt het hierover oneens..

Het gaat om een BTW bedrag van ~50 euro, als het niet bij de Belastingdienst mag, komt het vast niet boven een of andere drempel uit, zodat ik het bij de Belgen terug kan vragen, zou zonde zijn.
Belgisch btw nummer dus terugvragen in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:26:
[...]

Dit gaat over verhuizing van de 'werknemer' richting de werklocatie, niet de verhuizing van je bedrijf.

Onder deze regeling kunnen bedrijven een vergoeding uitkeren aan medewerkers die dichterbij komen wonen.
Zelf heb ik eerst mijn bedrijf verhuisd naar onze nieuwbouwwoning en na een paar maanden verbouwen ook privé. In principe voldoe ik daarmee aan de voorwaarden maar denk toch niet helemaal dat de regeling daarvoor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 21:15
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:51:
Belgisch btw nummer dus terugvragen in Belgie.
Wat is jouw bron voor deze stellige wijsheid? Ik lees bijvoorbeld hier dat bij het toepassen van OSS de buitenlandse belastingdienst de BTW afdraagt aan de BD van het land waarvan de afnemer ingezetene is (Nederland in mijn geval). Dat zou dan weer impliceren dat ik het gewoon mag aftrekken hier in Nederland lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Hmmbob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:26:
Dit gaat over verhuizing van de 'werknemer' richting de werklocatie, niet de verhuizing van je bedrijf.

Onder deze regeling kunnen bedrijven een vergoeding uitkeren aan medewerkers die dichterbij komen wonen.
Ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt.. Internet zit vol met onzin hierover, dus toch maar de wetstekst erbij gepakt. Hier staat vrij duidelijk dat het gaat om "de belastingplichtige" en dat ben ik als natuurlijk persoon zelf in dit geval.

Maar... Laat onverlet dat het geen nadelen heeft om mijn KVK adres te wijzigen. Mocht ik in de toekomst toch dichterbij het nieuwe adres verhuizen zelf, kan ik alsnog de aftrek toepassen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Deveon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:54:
Zelf heb ik eerst mijn bedrijf verhuisd naar onze nieuwbouwwoning en na een paar maanden verbouwen ook privé. In principe voldoe ik daarmee aan de voorwaarden maar denk toch niet helemaal dat de regeling daarvoor bedoeld is.
Ja precies. Ik denk dat het in theorie gewoon toepasbaar is. Ik zou het in elk geval proberen in zo'n situatie. Nee heb je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:12:
[...]

Wat is jouw bron voor deze stellige wijsheid? Ik lees bijvoorbeld hier dat bij het toepassen van OSS de buitenlandse belastingdienst de BTW afdraagt aan de BD van het land waarvan de afnemer ingezetene is (Nederland in mijn geval). Dat zou dan weer impliceren dat ik het gewoon mag aftrekken hier in Nederland lijkt mij?
Welke btw mag u aftrekken?

https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken

Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie?
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

Factuur moet dus een NL vat nummer hebben om meegenomen te worden in je btw administratie.

Als jij als ondernemer in het buitenland koopt moet je je vat nummer aan verkoper sturen en zorgen dat zij met 0% factureren. Oss is voor particulieren bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
@Wolly de beweringen die je doet zijn niet gestaafd met de bronnen die je aanlevert.

Edit: hier een higherlevel-draadje met een discussie over precies deze situatie. Iemand heeft de BD gebeld en die stellen dat het niet zou mogen om de BTW bij hun terug te vragen. Vraag is of dat houdbaar is en of er jurisprudentie is..

[ Voor 67% gewijzigd door bumble_bee op 13-09-2023 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
OSS is inderdaad bedoeld/bedacht voor particulieren, omdat je als bedrijf je btwnr kunt opgeven waardoor de btw verlegd kan worden (ICP levering). In dit geval is dat (via bol.com) niet gebeurd (/niet mogelijk geweest).
Omdat OSS ervoor zorgt dat verkopende partij de btw afdraagt in het land van de ontvanger, is in dit geval dus die btw afgedragen in Nederland.
Als ondernemer mag je bij mijn weten de btw terugvorderen in het land waar die is afgedragen. Dus in dit geval gewoon in Nederland.
Alleen betwijfel ik of dat via rubriek 5 op de aangifte mag, omdat de goederen ook in rubriek 4 langs moeten komen ivm import.

De vraag is denk ik dan vooral hoe dit in de btw aangifte verwerkt zou moeten worden.

Makkelijker is wellicht om verkoper je btwnr aan te leveren en te vragen om een gecorrigeerde factuur waarbij verkoper het btw-bedrag terugstort.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
Blijft toch bijzonder dat als je aan de KIA voorwaarden wilt voldoen - sommige dingen op een totaalfactuur moeten staan. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe telefoon koop met een hoesje bij dezelfde winkel dan komt dat gehele bedrag in aanmerking voor de KIA (mits je de EUR 2601 en andere voorwaarden haalt). Als je het hoesje ergens anders koopt dan tellen die paar tientjes niet mee.

ColeJ is in de markt voor een Iphone 15 Pro en de nieuwe Iphones zijn toch goedkoper (minder duur) uitgevallen dan gedacht. Mijn KIA berekening klopt niet meer en ik kom nu niet aan die EUR 2601 8)7. Oftewel ik moet wat accessoires uitzoeken (op dezelfde bestelling/factuur) om wel in aanmerking te komen.

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
bumble_bee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:36:
@Wolly de beweringen die je doet zijn niet gestaafd met de bronnen die je aanlevert.

Edit: hier een higherlevel-draadje met een discussie over precies deze situatie. Iemand heeft de BD gebeld en die stellen dat het niet zou mogen om de BTW bij hun terug te vragen. Vraag is of dat houdbaar is en of er jurisprudentie is..
Heb je überhaupt op de link geklikt en gelezen wat er staat ? Klik op 'zaken doen in het buitenland' en al je vragen worden beantwoordt. Behoudens enkele beschreven uitzonderingen, moet je dus je BTW daar terugvragen. Dat is niet anders als hoe je de BTW van je vakantieritten terugvraagt.

Het voorbeeld wat jij aanhaalt is een andere situatie (met een hoog 'ik denk' -gehalte in de antwoorden), daar is de BTW in Nederland betaald.

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:22:
Blijft toch bijzonder dat als je aan de KIA voorwaarden wilt voldoen - sommige dingen op een totaalfactuur moeten staan. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe telefoon koop met een hoesje bij dezelfde winkel dan komt dat gehele bedrag in aanmerking voor de KIA (mits je de EUR 2601 en andere voorwaarden haalt). Als je het hoesje ergens anders koopt dan tellen die paar tientjes niet mee.

ColeJ is in de markt voor een Iphone 15 Pro en de nieuwe Iphones zijn toch goedkoper (minder duur) uitgevallen dan gedacht. Mijn KIA berekening klopt niet meer en ik kom nu niet aan die EUR 2601 8)7. Oftewel ik moet wat accessoires uitzoeken (op dezelfde bestelling/factuur) om wel in aanmerking te komen.
KIA is ook niet bedoeld voor gadgets en daarom dat minimale bedrag.. Overigens heeft Apple wel erg fijne hoesjes als je daar direct besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:37
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:22:
Dat is een misconceptie die heel vaak langs komt. De KIA betreft bedrijfsmiddelen (dus € 450 of meer), en stelt niet als eis dat onderdelen van dat bedrijfsmiddel op dezelfde factuur moeten staan. De vraag die je moet beantwoorden is dus of een hoesje en de telefoon onderdelen zijn van hetzelfde bedrijfsmiddel. Dat lijkt me goed te verdedigen als je ze altijd samen gaat gebruiken.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
@Aftansert dat dacht ik ook. Als je een computer van 400 euro koopt en ergens anders een beeldscherm van 300 euro mag je dat als 1 geheel van 700 euro zien toch?

• ColeJ
Ik zou het ook zo zeggen. Feitelijk boek je namelijk ook eerst al je facturen op een tussenrekening op de balans en als je alles bij elkaar hebt kun je het actief in gebruik nemen. Op dat moment activeer je het hele spul en ga je afschrijven.

Echter rekenvoorbeeld 2:
https://www.ikwordzzper.n...inschaligheidsaftrek-kia/

Er staan wel fouten op die website trouwens. Het drempelbedrag is in 2023 EUR 2.601, niet EUR 2.400 zoals daar staat aangegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 13-09-2023 08:58 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-10 19:15
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:55:
Ik zou het ook zo zeggen. Feitelijk boek je namelijk ook eerst al je facturen op een tussenrekening op de balans en als je alles bij elkaar hebt kun je het actief in gebruik nemen. Op dat moment activeer je het hele spul en ga je afschrijven.

Echter rekenvoorbeeld 2:

Er staan wel fouten op die website trouwens. Het drempelbedrag is in 2023 EUR 2.601, niet EUR 2.400 zoals daar staat aangegeven.
Daar is het antwoord dus. To-taal kansloos want wat is het verschil :? Helemaal niks.
Stel: ik let op de kleintjes en zie pc A en monitor B
Bij shop C voor 3000
Bij shop D en E samen voor 2900

Moet je toch "duur" bij shop C kopen om in aanmerking te komen voor de aftrek. Terwijl de spullen 100% hetzelfde zijn. 8)7

• ColeJ
Helemaal mee eens maar ik zie wel meer gekke fratsen bij de fiscus - het zou mij daarom ook niets verbazen als het wel waar is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• figlio del comm
Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

Kijk gewoon op de site van de BD en niet op ikwilzzperwordenoid.nl ..

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Een bedrijfsmiddel kan uit verschillende dingen bestaan. als je fotograaf bent kan het een camera/lens/statief samen een middel zijn. Voor een houtbewerker kan het een CNC machine + stofzuiger + Compressor zijn.

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:58
Ik zie dan ook mogelijkheden voor een draadloze headset, aangezien je deze gebruikt bij het zakelijk bellen/teams

• ColeJ
zwaanenberg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:53:
Ik zie dan ook mogelijkheden voor een draadloze headset, aangezien je deze gebruikt bij het zakelijk bellen/teams
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?

• bumble_bee
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:34:
Heb je überhaupt op de link geklikt en gelezen wat er staat ? Klik op 'zaken doen in het buitenland' en al je vragen worden beantwoordt. Behoudens enkele beschreven uitzonderingen, moet je dus je BTW daar terugvragen. Dat is niet anders als hoe je de BTW van je vakantieritten terugvraagt.

Het voorbeeld wat jij aanhaalt is een andere situatie (met een hoog 'ik denk' -gehalte in de antwoorden), daar is de BTW in Nederland betaald.
Zekers heb ik de link gelezen. De vraag die ik heb is niet gedekt door de informatie die staat op de plek die jij aangeeft. Het voorbeeld wat ik aanhaal is niet een andere situatie, maar precies de situatie waar ik in zit nu. De BTW is niet in Nederland betaald maar wordt aan Nederland betaald door de buitenlandse BD. Dat is precies het idee van de OSS regeling.

Wat @BertS zei zeg maar.

• Wolly
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:07:
[...]

Zekers heb ik de link gelezen. De vraag die ik heb is niet gedekt door de informatie die staat op de plek die jij aangeeft. Het voorbeeld wat ik aanhaal is niet een andere situatie, maar precies de situatie waar ik in zit nu. De BTW is niet in Nederland betaald maar wordt aan Nederland betaald door de buitenlandse BD. Dat is precies het idee van de OSS regeling.

Wat @BertS zei zeg maar.
Er staat vrij letterlijk in die link wanneer je btw mag aftrekken.
U kunt btw over zakelijke uitgaven alleen aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U krijgt een factuur waarop btw staat. Deze factuur moet voldoen aan de eisen voor een btw-factuur.
En in de genoemde factuureisen staat dat er een NL btw nummer op de factuur moet staan.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:13:
Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

Kijk gewoon op de site van de BD en niet op ikwilzzperwordenoid.nl ..
als aanvulling: soms komt het ook voor dat de aankopen verspreid over de tijd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verbouwen/inrichten van een kantoor nee, niet aan huis :+

In dat geval telt het moment van in gebruik nemen. Dat kan voordelen hebben, want daardoor kun je investeringen die over de grens van het jaar vallen toch samenpakken en dat kan handig zijn bij het halen van het drempelbedrag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• figlio del comm
Geldt dit ook voor bureaustoelen ?

(Grapje. Sorry, kon het niet laten...

• figlio del comm
bumble_bee schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:07:
[...]

Het voorbeeld wat ik aanhaal is niet een andere situatie, maar precies de situatie waar ik in zit nu. De BTW is niet in Nederland betaald maar wordt aan Nederland betaald door de buitenlandse BD. Dat is precies het idee van de OSS regeling.
OSS regeling is om het gemakkelijk te maken voor bedrijven te leveren aan particulieren in de EU en daarbij de BTW in het land van de particulier te belasten. Middels de OSS-regeling kan de leverende partij de BTW in één keer bij de lokale BD aangeven en afdragen.
Heeft niks te maken met terugvragen van BTW die jij als afnemer betaalt en wilt aftrekken als voorbelasting. Hoe dat werkt, lees je op de site van de BD via de genoemde links

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:58
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:02:
[...]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Je hebt gelijk, ik dacht hierin te weinig creatief. Creativiteit loont.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:18
zwaanenberg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:54:
[...]

Je hebt gelijk, ik dacht hierin te weinig creatief. Creativiteit loont.

:)
Daar is niets creatiefs aan toch. Headset is een bedrijfsmiddel net zoals een muis en toetsenbord...

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:36:
[...]

KIA is ook niet bedoeld voor gadgets en daarom dat minimale bedrag.. Overigens heeft Apple wel erg fijne hoesjes als je daar direct besteld.
Ik dit jaar een laptop, NAS en dus straks telefoon gekocht. Daarmee kom ik net aan op de 2601 euro mits ik wel een hoesje en oplader bij de telefoon bestel. Airpods vind ik ook zakelijk handig maar deze zijn <450 euro dus komen niet in aanmerking voor de regeling.. helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:03
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:55:

Echter rekenvoorbeeld 2:

Held!
Ik ben (vermoedelijk) van die website uitgegaan en heb 2400 gehanteerd.
Moet ik mijn huidige telefoon maar verkopen aan privé en een duurdere weer kopen...

Verkoop huidige telefoon kost serieus geld, maar minder dan KIA mislopen.

Update:
Ikgastarten.nl (van Rabobank) hanteert ook 2401. Ik zou zweren dat ik destijds de site van de BD heb geraadpleegd. Kan het aangepast zijn? :X

[ Voor 12% gewijzigd door Roodey op 13-09-2023 14:46 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:09:
[...]

Ik dit jaar een laptop, NAS en dus straks telefoon gekocht. Daarmee kom ik net aan op de 2601 euro mits ik wel een hoesje en oplader bij de telefoon bestel. Airpods vind ik ook zakelijk handig maar deze zijn <450 euro dus komen niet in aanmerking voor de regeling.. helaas.
Je kunt altijd nog wat erbij kopen voor je nas. een extra harde schijf voor redunantie bijvoorbeeld ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:16
[...]

De AirPods zijn, lijkt mij, prima te verdedigen als accessoire voor je telefoon. Je hebt deze immers nodig wil je fatsoenlijk hands-free kunnen bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:48:
[...]

OSS regeling is om het gemakkelijk te maken voor bedrijven te leveren aan particulieren in de EU en daarbij de BTW in het land van de particulier te belasten. Middels de OSS-regeling kan de leverende partij de BTW in één keer bij de lokale BD aangeven en afdragen.
Heeft niks te maken met terugvragen van BTW die jij als afnemer betaalt en wilt aftrekken als voorbelasting. Hoe dat werkt, lees je op de site van de BD via de genoemde links
Klopt helemaal, maar de casus hier is dat er door Belgische verkoper is gefactureerd onder OSS aan een Nederlandse ondernemer.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Roodey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:28:
[...]

Held!
Moet ik mijn huidige telefoon maar verkopen aan privé en een duurdere weer kopen...

Update:
Ikgastarten.nl (van Rabobank) hanteert ook 2401. Ik zou zweren dat ik destijds de site van de BD heb geraadpleegd. Kan het aangepast zijn? :X
Als ik het goed heb, is de drempel per 1 januari omhoog gegaan

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-10 01:37
Afas schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:20:
[...]

Als ik het goed heb, is de drempel per 1 januari omhoog gegaan
Ja de drempel is > 2600 euro dit jaar. Kun je een mooie laptop voor kopen kan ik je vertellen :)

• figlio del comm
BertS schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:58:
[...]

Klopt helemaal, maar de casus hier is dat er door Belgische verkoper is gefactureerd onder OSS aan een Nederlandse ondernemer.
Als het onder OSS is gedaan is het niet aan een ondernemer, maar aan het particulier gedaan.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:53:
[...]

Als het onder OSS is gedaan is het niet aan een ondernemer, maar aan het particulier gedaan.
Precies binnen de EU is óf de btw verlegd via de ICP-regeling (voor de koper in NL in de normale btw-aangifte en voor de verkoper in zijn eigen land middels een ICP-aangifte met jouw btw-nummer vermeld).

Of er wordt gewoon btw in rekening gebracht (via de MOSS/OSS of whatever) in het land van de verkoper en kan je er niets mee (of je nu als koper particulier of zakelijk bent).

Zakelijk binnen de EU moet je dus een factuur krijgen met het btw nummer van jou als afnemer alsmede het btw nummer van leverancier. Daarop staat dan ook btw verlegd (of iets soortgelijks in het Engels, Duits of Frans bijvoorbeeld VAT Reverse Charge). Het btw bedrag op de factuur is 0. Deze aankoop vul je in de btw aangifte in vakje 4B in.

Overigens dit is de hoofdregel er zijn binnen de btw wetgeving altijd uitzonderingen. Geen enkele garantie op deze uitleg :)

Heel eerlijk een aankoop van wat was het 50 euro, is jammer maar helaas zou er voor de rest niet zo een issue van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:53:
[...]

Vanuit de beleving van de verkoper inderdaad. De koper is echter ondernemer, vraagsteller heeft op bol.com gekocht en was in de veronderstelling van een NL-leverancier te kopen en dus de btw terug te vorderen. Daar zit precies het vraagstuk: de verkoper is uitgegaan van particulier, terwijl het ondernemer blijkt.
Als je dan btw wilt terugvorderen denk ik niet dat daar op dit moment een passende route voor is, en dat de enige (veilige) route is om de leverancier te vragen om de factuur (met OSS-btw) te crediteren, en een nieuwe te maken waarop de btw wordt verlegd (onder ICP).

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen ervaring met een Pre Employment Screening bij een freelance klus? Alles is rond en VOG is aangeleverd en nu start de klant opeens een screeningsproces bij een extern bedrijf. Ik heb niets te verbergen maar vind het nogal heftige privacy impact hebben …
Is trouwens geen hooggevoelige rol, gewoon DevOps engineer

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 13-09-2023 16:47 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Het is gewoon een controle of jij ze niet voorgelogen hebt. Je hebt diverse varianten, meestal willen ze niet meer dan diploma's inzien en controleren of je LinkedIn wel overeenkomt met wat je zegt in combinatie met een VOG. Of ga je bij de AIVD een klus doen ?

Het was overigens wel netjes geweest als ze het van te voren aangekondigd hebben.

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 17:01
[...]

Als je een telefoon koopt kun je de airpods, hoesje, oplaaddock toch daarbij boeken als 1 bedrijfsmiddel? Ik twijfel alleen of ik de aankoop van een watch ook als accessoire van iphone kan boeken.

[ Voor 8% gewijzigd door lolapa op 13-09-2023 16:58 ]

• DennusB
  • Niet online
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:54:
Het is gewoon een controle of jij ze niet voorgelogen hebt. Je hebt diverse varianten, meestal willen ze niet meer dan diploma's inzien en controleren of je LinkedIn wel overeenkomt met wat je zegt in combinatie met een VOG. Of ga je bij de AIVD een klus doen ?

Het was overigens wel netjes geweest als ze het van te voren aangekondigd hebben.
Nee, het is een netbeheerder, engineer rol. Screening gaat heel ver, BKR rapporten opvragen, belastingdienst verklaringen aanvragen, VOG, strafrechtelijke data en weet ik wat allemaal. Vind dat best heftig voor een externe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
DennusB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:07:
[...]

Nee, het is een netbeheerder, engineer rol. Screening gaat heel ver, BKR rapporten opvragen, belastingdienst verklaringen aanvragen, VOG, strafrechtelijke data en weet ik wat allemaal. Vind dat best heftig voor een externe.
Aan de andere kant: netbeheerder is vitale infrastructuur dus ik snap wel dat ze willen weten wie er binnen komt.

• figlio del comm
Hmm, dat lijkt me weinig proportioneel, zo op het eerste gezicht. Heb ik niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Metalman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:11:
[...]

Aan de andere kant: netbeheerder is vitale infrastructuur dus ik snap wel dat ze willen weten wie er binnen komt.
Ik weet niet hoe valide dat argument is, als ik zie wie hier in de straat aan het werk is.. 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
figlio del comm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:13:
[...]

Ik weet niet hoe valide dat argument is, als ik zie wie hier in de straat aan het werk is.. 8)7.
Oke maar ik ga er vanuit dat het niet gaat om een rol als kabeltrekker... Als je toegang hebt tot data of gevoelige sotware systemen begrijp ik wel dat ze een stevige screening doen vooraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
lolapa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:57:
[...]

Als je een telefoon koopt kun je de airpods, hoesje, oplaaddock toch daarbij boeken als 1 bedrijfsmiddel? Ik twijfel alleen of ik de aankoop van een watch ook als accessoire van iphone kan boeken.
Z’n Watch is vrij zinloos zonder iPhone, het is wat dat betreft echt een verlenging/aanvulling op je telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
lolapa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:57:
[...]

Waarom niet? Als jij je mail wilt lezen op een watch dan is dat toch prima? Je mag van de fiscus ook in een Bentley rijden ipv een Ford, moet je allemaal zelf weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik persoonlijk zie het zakelijke gebruik van een apple watch niet echt. Tenzij je er apps voor ontwikkelt...
Ik heb deze daarom ook gewoon privé gekocht. Ik zou het niet goed uit kunnen leggen waar ik het voor de uitvoer van mijn werk nodig heb.

Om toch wat extra uit te geven om de KIA grens te halen zou ik persoonlijk een hoesje, laadkabels, en apple care+ erbij kopen. Dat lijkt me allemaal prima zakelijk te verdedigen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kurios op 13-09-2023 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 21:08
Kurios schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:56:
Ik persoonlijk zie het zakelijke gebruik van een apple watch niet echt. Tenzij je er apps voor ontwikkelt...
Ik heb deze daarom ook gewoon privé gekocht. Ik zou het niet goed uit kunnen leggen waar ik het voor de uitvoer van mijn werk nodig heb.

Om toch wat extra uit te geven om de KIA grens te halen zou ik persoonlijk een hoesje, laadkabels, en apple care+ erbij kopen. Dat lijkt me allemaal prima zakelijk te verdedigen.
Toegang tot notificaties, agenda; etc., zonder je telefoon te hoeven pakken. ”Hands-free” bellen vanaf je pols, opnames maken tijdens vergaderingen, etc.
Kortom; een verlengstuk van je (zakelijke) iPhone.

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 13-09-2023 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Apple Care is een verzekering, geen investering in een bedrijfsmiddel. Mijn Apple Watch is overigens wel zakelijk en ideaal om op de hoogte te blijven tijdens een meeting. Telefoons of laptops worden meestal niet gewaardeerd.

En natuurlijk bijhouden van ritregistratie ter voet en op de fiets. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 16:59

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:10:
[...]

Apple Care is een verzekering, geen investering in een bedrijfsmiddel. Mijn Apple Watch is overigens wel zakelijk en ideaal om op de hoogte te blijven tijdens een meeting. Telefoons of laptops worden meestal niet gewaardeerd.

En natuurlijk bijhouden van ritregistratie ter voet en op de fiets. :+
offtopic:
Iemand die continue op z'n horloge kijkt omdat er weer een piepje af gaat vind ik persoonlijk net zo ergerlijk. Pak dan gewoon je telefoon :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
[...]

Is dit een screening door "een bedrijf", of door de Unit VeiligheidsOnderzoeken van de AIVD?

Netbeheerders zijn vitale infra, voor sommige functies is een "Verklaring Geen Bezwaar" nodig die door de AIVD afgegeven moet worden. En dan wordt er naar veel verschillende zaken gekeken, maar als je a) geen torenhoge schulden, b) geen justitieel verleden hebt en c) geen extreem gedachtengoed aanhangt rol je er normaal vrij snel doorheen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• bumble_bee
BertS schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:30:
Vanuit de beleving van de verkoper inderdaad. De koper is echter ondernemer, vraagsteller heeft op bol.com gekocht en was in de veronderstelling van een NL-leverancier te kopen en dus de btw terug te vorderen. Daar zit precies het vraagstuk: de verkoper is uitgegaan van particulier, terwijl het ondernemer blijkt.
Als je dan btw wilt terugvorderen denk ik niet dat daar op dit moment een passende route voor is, en dat de enige (veilige) route is om de leverancier te vragen om de factuur (met OSS-btw) te crediteren, en een nieuwe te maken waarop de btw wordt verlegd (onder ICP).
Ik ben het helemaal eens met je conclusie. Ik denk dat ik in dit geval gewoon voor de "onvelige" route ga van de BTW gewoon terugvorderen. Uiteindelijk is het gewoon betaald aan de Nederlandse fiscus, dus moreel gezien heb ik er geen moeite mee. Mocht het ooit gecontroleerd worden, dan merk ik het vanzelf wel wat er gebeurt. Ik vind dit ook een gigantisch gat in die OSS-regeling waar de wetgever aan gedacht hoort te hebben, klein stukje burgelijke ongehoorzaamheid misschien.

Ik heb ook helemaal geen zin in correctie-facturen ed. aanvragen, en bovendien verlies ik dan consumentenbescherming t.a.v. de verkoper. Een van de voordeeltjes van een eenmanszaak (t.o.v. BV) is tenslotte dat je gewoon op persoonlijke titel dingen kan kopen, en ze dan alsnog zakelijk kan opvoeren, BTW verrekenen enz, terwijl je gewoon kan gebruik maken van de wet koop op afstand, wettelijke garantie, etc.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
[...]

Well ik had me eens ingeschreven voor een klus voor Schiphol, en daar zat ook een screening aan vast als ik er doorheen was gekomen.
Hetzelfde idee, voor vitaal spul lichten ze je (en je familie indien nodig!) helemaal door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Crazy D schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:17:
[...]

offtopic:
Iemand die continue op z'n horloge kijkt omdat er weer een piepje af gaat vind ik persoonlijk net zo ergerlijk. Pak dan gewoon je telefoon :X
offtopic:
Van die mensen die denken dat ze, zonder dat het de ander opvalt, kunnen luisteren en lezen tegelijk en dan allebei maar half doen _O-

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-10 19:15
CodeCaster schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:57:
[...]

offtopic:
Van die mensen die denken dat ze, zonder dat het de ander opvalt, kunnen luisteren en lezen tegelijk en dan allebei maar half doen _O-
(offtopic)
ik zag de link in je ondertitel en dacht: nee toch, ga je nou reclame maken voor bezwaar tegen de WOZ :? Tegenovergestelde is waar, hulde :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
DennusB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:44:
Hier mensen ervaring met een Pre Employment Screening bij een freelance klus? Alles is rond en VOG is aangeleverd en nu start de klant opeens een screeningsproces bij een extern bedrijf. Ik heb niets te verbergen maar vind het nogal heftige privacy impact hebben …
Is trouwens geen hooggevoelige rol, gewoon DevOps engineer
Ik heb het ook wel een paar keer gehad, onder meer een keer niet eens bij een bank, maar bij een toeleverancier die topic- en sentimentanalyse wilde doen op klant interactie.

Mijn tips (zeker voor een freelancers):
Die screenings kunnen langer duren dan je in eerste instantie denkt of hoopt. Bij politie zelf gaat het bij relatief zware screenings richting 16 weken.
Vaak kun je niet eens beginnen voor dat die screening rond is.

Maak daar heldere afspraken over, zeg bijvoorbeeld een eerdere opdracht niet op voordat je een concrete startdatum hebt (dus ná dat de screening afgerond is).
Meestal mag je ook wel ergens binnen 3 maanden na de screening beginnen.
Laat de kosten voor screening, ook niet als de screening negatief is of als jij de opdracht afzegt omdat het te lang duurt NIET op jou verhaalbaar zijn. Soms gaat dat richting 300 euro, maar het is vooral het principe.

Bij de politie kreeg ik de tip om in de tussentijd maar een andere klus te gaan doen. Dat was wel een 'Fkc joe' moment. Alsof ik die andere klus minder serieus neem.

• Kurios
  • Niet online
Lycaon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:18:
[...]

Toegang tot notificaties, agenda; etc., zonder je telefoon te hoeven pakken. ”Hands-free” bellen vanaf je pols, opnames maken tijdens vergaderingen, etc.
Kortom; een verlengstuk van je (zakelijke) iPhone.
OK, ik ben toch benieuwd wat een inspecteur hier van zou vinden :)
Wat voor % zakelijk/prive zou je dan aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:10:
[...]

Apple Care is een verzekering, geen investering in een bedrijfsmiddel.
goed punt _/-\o_

• ColeJ
Kurios schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:30:
[...]

OK, ik ben toch benieuwd wat een inspecteur hier van zou vinden :)
Wat voor % zakelijk/prive zou je dan aanhouden?
Je moet toch helemaal zelf weten hoe jij je e-mail leest en op wat voor manier je belt? Net zoals dat je ook in een Bentley mag rijden als je dat zelf wilt. De Belastingdienst gaat niet over jouw manier van ondernemen en voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
Roodey schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:28:
[...]

Held!

Update:
Niet alles wat op de site van de Belastingdienst/RIjksoverheid staat is actueel. Bijvoorbeeld linkjes naar wetsartikelen die enkele jaren niet meer van kracht zijn.

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:34:
[...]

Je moet toch helemaal zelf weten hoe jij je e-mail leest en op wat voor manier je belt? Net zoals dat je ook in een Bentley mag rijden als je dat zelf wilt. De Belastingdienst gaat niet over jouw manier van ondernemen en voorkomen.
absoluut, en ik snap ook wel dat ik zelf mag weten of ik een laptop van 5000 euro of 500 euro wil gebruiken. Maar ik vraag me meer af: mag/kan je ook meerdere Bentleys aanschaffen en als zakelijk aanmerken? :)
Telefoon, laptop, ipad, watch. Op een gegeven moment is het niet meer aannemelijk denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 14-09-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Dat kan en mag gewoon. Mits je maar 10% zakelijk gebruikt, in theorie kun je dus 10 auto's zakelijk rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:17:
[...]

offtopic:
Tja zelfs met een gouden ring blijft het een aap. Dat kan je de ring alleen niet kwalijk nemen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:10

ralpje

Deugpopje

pkuppens schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:28:
[...]

Mijn tips (zeker voor een freelancers):
Die screenings kunnen langer duren dan je in eerste instantie denkt of hoopt. Bij politie zelf gaat het bij relatief zware screenings richting 16 weken.
Vaak kun je niet eens beginnen voor dat die screening rond is.
Ik heb recent zo'n screening doorlopen voor een klus (de A-versie, volgens mij is dat de zwaarste) en de officiële doorlooptijd is max 8 weken. Het kan langer duren, maar dan krijg je vooraf bericht dat het langer duurt.
In mijn geval was het een week of vier, denk ik. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of ze in die screening dingen tegenkomen die verder 'utigediept' moeten worden.

Let wel: dit zijn screenings die door de AIVD (of in geval van defensie MIVD) worden gedaan. Of ik blij zou worden van een vergelijkbaar iets door een particuliere organisatie weet ik eigenlijk niet zo goed.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:16:
[...]

Is dit een screening door "een bedrijf", of door de Unit VeiligheidsOnderzoeken van de AIVD?

Netbeheerders zijn vitale infra, voor sommige functies is een "Verklaring Geen Bezwaar" nodig die door de AIVD afgegeven moet worden. En dan wordt er naar veel verschillende zaken gekeken, maar als je a) geen torenhoge schulden, b) geen justitieel verleden hebt en c) geen extreem gedachtengoed aanhangt rol je er normaal vrij snel doorheen.
Nee door een extern bedrijf, gaat ook om een VOG en niet om VGB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:10

ralpje

Deugpopje

Ook die heb ik weleens meegemaakt. Het is vooral om te checken of je niet chantabel bent.
De VOG doet het grootste deel, maar zo'n partij kan natuurlijk niet jouw financiele huishouding zien. Dus vragen ze om een BKR rapport en/of belastinggegevens.
Ook als DevOps engineer heb je in potentie toegang tot vertrouwelijke / persoonlijke / gevoelige gegevens, dus ik kan me er iets bij voorstellen. Heb zelf zo'n screening ooit gehad voor een klus bij een groot advocatenkantoor, geloof ik.

Neemt niet weg dat het netjes was geweest dit even vooraf te melden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• peterhhh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 12:00
Hoe doen jullie het met "kleine eenmalige klusjes" waar je bijv. maar 1-2 uur mee bezig bent. Dat is bijna niet de moeite om te facturen. Heb je dan een soort minimum-bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
peterhhh schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:53:
Hoe doen jullie het met "kleine eenmalige klusjes" waar je bijv. maar 1-2 uur mee bezig bent. Dat is bijna niet de moeite om te facturen. Heb je dan een soort minimum-bedrag?
Naarmate de klus kleiner wordt gaat mijn uurtarief (flink) omhoog. En als het minder dan een paar dagen werk is spreek ik vaak een fixed price af. Beiden zijn bedoeld om te compenseren voor het feit dat mijn overhead op zo'n kleine klus procentueel gezien steeds hoger wordt.

Ik zie een kleine klus ook altijd als opportunity cost: voor hetzelfde geld belt een ander klant of ik een dag kan komen helpen. Dat kan niet als ik al toegezegd heb 2 uur elders te werken, en kost me dus 6 uur extra omzet.

• peterhhh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 12:00
Metalman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:01:
[...]

Naarmate de klus kleiner wordt gaat mijn uurtarief (flink) omhoog. En als het minder dan een paar dagen werk is spreek ik vaak een fixed price af. Beiden zijn bedoeld om te compenseren voor het feit dat mijn overhead op zo'n kleine klus procentueel gezien steeds hoger wordt.

Ik zie een kleine klus ook altijd als opportunity cost: voor hetzelfde geld belt een ander klant of ik een dag kan komen helpen. Dat kan niet als ik al toegezegd heb 2 uur elders te werken, en kost me dus 6 uur extra omzet.
Ja, zoiets leek mij ook al logisch. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het mag op een moment dat het mij uit komt zal ik de daadwerkelijk gespendeerde tijd factureren, moet het precies om 25:00 op maandag 29 februari dan geldt een minimumbedrag waarbij je effectief de hele dag betaalt.

Afhankelijk van de klant en hoe men het brengt wil ik voor 15 minuten de factuur wel eens achterwege laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Ja dat is lastig. Ligt, wat mij betreft, een beetje aan de verstandhouding met de opdrachtgever.

Zo heb ik nog steeds goed (zowel zakelijk als privé) contact met de mensen waarmee ik de startup heb gedraaid. Soms hebben ze nog vragen over de werking van het systeem en of het dit en dit en dit kan. Dan zoek ik dat even uit en geef ik ze antwoord. Vaak is dat binnen 15 minuutjes gepiept en daarvoor ga ik echt geen factuur sturen. Daarnaast betalen zij de rekening als we weer eens een keertje bij elkaar komen om (bijvoorbeeld) te lunchen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 02-10 06:47
@DennusB Let wel op bij die Pre employment screenings dat jij alles moet aanleveren (logisch want ze kunnen nergens bij)

Bij mij heeft een oud werkgever een keer gewoon nergens op gereageerd waardoor de screening niet verder kon en dus niet ingediend kon worden. Uiteindelijk heb ik daar gewoon gewerkt zonder PES, toen werkte ik nog bij een detacheerder dus mij maakte het niet uit maar nu zou ik daar wel duidelijke afspraken over maken.

Verder is het onzin en heeft het een zeer grote privacy impact om dit via een externe partij te laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Waarom zou een externe partij dit niet mogen doen? Ze moeten zich immers ook aan de wet houden, net als de overheid. Dus zodra de screening voorbij is, en ze geen reden meer hebben om je persoonsgegevens te bewaren moeten ze het vernietigen.
Zulke bedrijven hebben juist heel veel belang bij om dit proces netjes te doen, anders worden ze niet meer ingehuurd.

• DennusB
  • Niet online
Kurios schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:29:
Waarom zou een externe partij dit niet mogen doen? Ze moeten zich immers ook aan de wet houden, net als de overheid. Dus zodra de screening voorbij is, en ze geen reden meer hebben om je persoonsgegevens te bewaren moeten ze het vernietigen.
Zulke bedrijven hebben juist heel veel belang bij om dit proces netjes te doen, anders worden ze niet meer ingehuurd.
Eens, maar het checken van social media, het opvragen van allerlei gegevens (zonder mijn tussenkomst) vind ik een vrij grove privacy inbreuk eerlijk gezegd. Ik ga er wel aan meewerken, is ook m’n eerste klus, dus misschien moet ik hier nog even aan wennen, maar bijzonder blijft het wel haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
Social media: meh als het het spul is dat publiek staat?
Dat is in principe zichtbaar voor de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 13:11
DennusB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:07:
[...]

Eens, maar het checken van social media, het opvragen van allerlei gegevens (zonder mijn tussenkomst) vind ik een vrij grove privacy inbreuk eerlijk gezegd. Ik ga er wel aan meewerken, is ook m’n eerste klus, dus misschien moet ik hier nog even aan wennen, maar bijzonder blijft het wel haha
Waarom? Als het openbare info is kan iedereen die check toch doen?
Het is wat anders als ze je gaan volgen, mensen interviewen en/of bij besloten data komen.

• DennusB
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:34:
[...]

Waarom? Als het openbare info is kan iedereen die check toch doen?
Het is wat anders als ze je gaan volgen, mensen interviewen en/of bij besloten data komen.
True, maar ze gaan ook referentie interviews doen bij m’n vorige werkgever en ze willen met mij een integriteitsinterview doen? Wat dat ook moge betekenen….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Waar maak je je uberhaupt druk om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 10:20
DennusB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:07:
[...]

Bij aanvang van een opdracht heb ik ook zo een pre-employment screening gehad. Werden ook allerlei gegevens gevraagd (VOG etc), registers uitgevraagd en een algemeen onderzoek gedaan dat een paar dagen duurde. Liep via Validata en aan het einde kreeg ik een uitgebreid rapport wat er precies allemaal is gedaan/uitgevraagd en wat de resultaten zijn en had niet het gevoel dat het haar nut of "scope" voorbij ging. Ik zou mij er niet heel druk om maken tenzij het echt een principe kwestie voor je is. Heeft als gevolg dat je waarschijnlijk daar niet aan de slag kan, ze gaan hoogstwaarschijnlijk niet voor jou een uitzondering maken. 🙂

Het is naar mijn mening dan ook niet een "grove privacy inbreuk" afhankelijk van de sector waar je een opdracht gaat uitvoeren. Het is anders als je de website gaat maken voor je lokale bakker dan dat je werkt aan kritieke infrastructuur (zoals een netbeheerder) of een opdrachtgever die onder toezicht staat van de AFM of DNB o.i.d.. Dat het een private partij is, zegt ook iets over de bevoegdheden die ze hebben. Sommige overheidsopdrachten verplichten AIVD veiligheidsonderzoeken en die zijn een stuk intensiever dan registers uitvragen en je online activiteiten checken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DennusB schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:40:
[...]

True, maar ze gaan ook referentie interviews doen bij m’n vorige werkgever en ze willen met mij een integriteitsinterview doen? Wat dat ook moge betekenen….
Dat is het mooie aan ondernemen toch? Als je er moeite mee hebt met een dergelijke screening zoek je een opdracht waar dat niet hoeft.

• GrooV
Kurios schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:29:
Nou bij bijv. Validata blijven je gegevens 3 maanden bewaard, dus ook na je screening staan ze nog op de servers.

Het kost 150 euro en is het een vrij automatisch proces wat je moet doorlopen. Verwacht hier echt geen wonderen van. Waarom checkt de WG zelf niet even je diploma's, referentie en stuurt je een vragenlijstje? Is nog vriendelijker ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:22:
Het kost 150 euro en is het een vrij automatisch proces wat je moet doorlopen. Verwacht hier echt geen wonderen van. Waarom checkt de WG zelf niet even je diploma's, referentie en stuurt je een vragenlijstje? Is nog vriendelijker ook.
Voor 150 euro ga je dat toch niet zelf doen? Daarnaast is zelf doen ook een belangenverstrekking. Je hebt die persoon al geselecteerd als de juiste en afkeuren betekent opnieuw zoeken. Zeker de verantwoordelijke boven de inhurende manager zal het fijn vinden als die een externe partij hierop kan vertrouwen.. voor slechts 150 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Deveon schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:25:
[...]

Voor 150 euro ga je dat toch niet zelf doen? Daarnaast is zelf doen ook een belangenverstrekking. Je hebt die persoon al geselecteerd als de juiste en afkeuren betekent opnieuw zoeken. Zeker de verantwoordelijke boven de inhurende manager zal het fijn vinden als die een externe partij hierop kan vertrouwen.. voor slechts 150 euro!
Ging me meer om dat je voor 150 euro geen AIVD onderzoek hoeft te verwachten, vanuit de opdrachtgever snap ik het inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

GrooV schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:32:
[...]

Ging me meer om dat je voor 150 euro geen AIVD onderzoek hoeft te verwachten, vanuit de opdrachtgever snap ik het inderdaad
Veiligheidsonderzoek is wel duurder idd :)
ARTIKEL I

In de Regeling tarieven veiligheidsonderzoeken komt artikel 2 als volgt te luiden:
Artikel 2

1. Voor het verrichten van een veiligheidsonderzoek op A-niveau is de werkgever een tarief van € 3.408,– verschuldigd.

2. Voor het verrichten van een veiligheidsonderzoek op B-niveau is de werkgever een tarief van € 910,– verschuldigd.

3. Voor het verrichten van een veiligheidsonderzoek op C-niveau is de werkgever een tarief van € 720,– verschuldigd.

4. Voor het verrichten van een veiligheidsonderzoek burgerluchtvaart (BL) is de werkgever een tarief van € 180,– verschuldigd.
Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-29513.html

www.google.nl

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:55
BertS schreef op woensdag 13 september 2023 @ 02:57:
OSS is inderdaad bedoeld/bedacht voor particulieren, omdat je als bedrijf je btwnr kunt opgeven waardoor de btw verlegd kan worden (ICP levering). In dit geval is dat (via bol.com) niet gebeurd (/niet mogelijk geweest).
Omdat OSS ervoor zorgt dat verkopende partij de btw afdraagt in het land van de ontvanger, is in dit geval dus die btw afgedragen in Nederland.
Als ondernemer mag je bij mijn weten de btw terugvorderen in het land waar die is afgedragen. Dus in dit geval gewoon in Nederland.
Alleen betwijfel ik of dat via rubriek 5 op de aangifte mag, omdat de goederen ook in rubriek 4 langs moeten komen ivm import.

De vraag is denk ik dan vooral hoe dit in de btw aangifte verwerkt zou moeten worden.

Makkelijker is wellicht om verkoper je btwnr aan te leveren en te vragen om een gecorrigeerde factuur waarbij verkoper het btw-bedrag terugstort.
Er staat toch een btw nr op de factuur, en NL of BE?

• BertS
yoga schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:00:
[...]

Er staat toch een btw nr op de factuur, en NL of BE?
Vast wel, wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
BertS schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:21:
[...]

Vast wel, wat wil je daarmee zeggen?
Als een NL btw op staat mag je de btw in NL aftrekken.
En anders in BE terugvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
yoga schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:33:
[...]

Als een NL btw op staat mag je de btw in NL aftrekken.
En anders in BE terugvragen
Heb je daar een bron voor, dat dit ook geldt als de BE de OSS regeling heeft toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x37
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-03 10:34

x37

Hoe hebben jullie het idee dat het op dit moment staat met het aanbod van opdrachten?

Eerst dacht ik dat het rustig was ivm de zomerperiode, maar het lijkt nog steeds wel heel rustig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We hebben nu twee extreem goede jaren achter de rug waarvan om de een of andere reden iedereen dacht dat die groei en vraag naar personeel gestaag door zou zetten. Dat blijkt toch niet zo te zijn (heel raar 8)7), geef het wat tijd zodat de paniek er uit en is en we gaan weer verder op het tempo van voor 2020. Dat was ook geen slechte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BertS schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:44:
[...]

Heb je daar een bron voor, dat dit ook geldt als de BE de OSS regeling heeft toegepast?
Paar posts terug staat dit uitgelegd aan de hand van links naar de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
OSS geld voor transacties tussen bedrijven in de EU.
Elkaar ex btw factureren.
Mijn vraag is, wat voor btw nummer staat er op de factuur?
Er zijn BE bedrijven met NL btw registratie

Foutje

[ Voor 4% gewijzigd door yoga op 15-09-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Nee hoor. OSS is tussen een bedrijf en een particulier. Niet tussen bedrijven.

Ik leg het nog een keer uit, maar je kan ook op de gegeven links klikken.

Leverancier levert aan particulier in ander EU land. Leverancier dient BTW tarief van het land van de particulier toe te passen. Middels de OSS-regeling draagt hij in zijn land de ontvangen BTW af.
Particulier kan BTW in zijn land niet aftrekken, dat is fraude.

Leverancier levert aan zakelijke afnemer in een ander EU land tegen 0-tarief. Zakelijke afnemer dient in zijn land BTW aangifte te doen. Dit heeft niks met de OSS-regeling te maken.

[ Voor 77% gewijzigd door figlio del comm op 15-09-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Wolly schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:24:
[...]

Paar posts terug staat dit uitgelegd aan de hand van links naar de belastingdienst.
Daar staat niets over dat je het in BE kunt terugvragen. Wel dat je het niet in NL kunt terugvragen. Dus de helft van de stelling van @yoga .

En @yoga OSS is voor verkoop vanuit een EU-land aan consumenten in een ander EU-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
figlio del comm schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:13:
Middels de OSS-regeling draagt hij in zijn land de ontvangen BTW af.
Inderdaad, en voor zover ik heb meegekregen ten tijde van de introductie van deze regeling wordt dit geld dan op landniveau met elkaar verrekend. Dus als BE-shop aan NL- particulier verkoopt, komt de btw die de particulier heeft betaald in de Nederlandse staatskas.
Vandaar dat ik zeer betwijfel of je dat in BE kunt terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
Ik heb me antwoord aangepast.
Jullie hebben gelijk.

Afin wat was het btw nr? Van bol neem ik aan daar heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
Wolly schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:30:
[...]

Welke btw mag u aftrekken?

https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken

Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie?
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

Factuur moet dus een NL vat nummer hebben om meegenomen te worden in je btw administratie.

Als jij als ondernemer in het buitenland koopt moet je je vat nummer aan verkoper sturen en zorgen dat zij met 0% factureren. Oss is voor particulieren bedoeld.
@Wolly dat was niet een paar posts, maar een paar pagina's terug 😉

BD spreekt zichzelf een beetje tegen in deze links / ze geven niet-eenduidige informatie. Die factuurvereisten gaat over een verzonden factuur, niet over een ontvangen factuur. Als je van je boekhouder bijv. een factuur krijgt, moet diens btwnr vermeld staan, maar niet per se het jouwe.
Pagina: 1 ... 438 ... 645 Laatste