DennusB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:44:
Hier mensen ervaring met een Pre Employment Screening bij een freelance klus? Alles is rond en VOG is aangeleverd en nu start de klant opeens een screeningsproces bij een extern bedrijf. Ik heb niets te verbergen maar vind het nogal heftige privacy impact hebben …
Is trouwens geen hooggevoelige rol, gewoon DevOps engineer
Ik heb het ook wel een paar keer gehad, onder meer een keer niet eens bij een bank, maar bij een toeleverancier die topic- en sentimentanalyse wilde doen op klant interactie.
Mijn tips (zeker voor een freelancers):
Die screenings kunnen langer duren dan je in eerste instantie denkt of hoopt. Bij politie zelf gaat het bij relatief zware screenings richting 16 weken.
Vaak kun je niet eens beginnen voor dat die screening rond is.
Maak daar heldere afspraken over, zeg bijvoorbeeld een eerdere opdracht niet op voordat je een concrete startdatum hebt (dus ná dat de screening afgerond is).
Meestal mag je ook wel ergens binnen 3 maanden na de screening beginnen.
Laat de kosten voor screening, ook niet als de screening negatief is of als jij de opdracht afzegt omdat het te lang duurt NIET op jou verhaalbaar zijn. Soms gaat dat richting 300 euro, maar het is vooral het principe.
Bij de politie kreeg ik de tip om in de tussentijd maar een andere klus te gaan doen. Dat was wel een 'Fkc joe' moment. Alsof ik die andere klus minder serieus neem.