Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
@page404 als de politiek het over ZZP-ers heeft gaat het vrijwel uitsluitend over de onderkant van de markt die gedwongen ZZP-er zijn. De groep vrijwillige en goed verdienende ZZP-er komt eigenlijk nooit ter sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
page404 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:36:
Dus ik mag na elke opdracht 2 maandjes op kosten van de overheid thuiszitten? Yay!
[...]
Ze willen premies verplicht gaan stellen voor ZZP'ers. Dus niet op kosten van de overheid, op kosten van je mede-ZZP'ers. Je loopt dan als ZZP'er minder risico en dus gaat je winst omlaag. Ik zie ZZP'er (of ondernemer) zijn als bewust risico nemen. Met verplichte premies wordt het gewoon loondienst.

Het probleem is dat een deel van de ZZP'ers in het bootje stapt zonder de risico's te begrijpen. Dat oplossen door de risico's vervolgens weg te nemen is symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Stefangrp schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:10:
[...]

Gewoon mail sturen dat rechtsvorm gewijzigd is, nieuwe kvk nummer en uittreksel erbij, en dat alle afspraken verder gecontinueerd worden. En klaar
Volgens mij soms ook een ander bankrekening nummer, dacht dat KNAB geen BV's toeliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zag het verkiezingsprogramma van Volt en heb meteen het stukje over ZZP opgezocht. Ze lijken niet anti-ZZP te zijn maar willen wel de vangnetten optuigen voor ZZP-ers. Ik weet niet of ik daar op zit te wachten.
Alhoewel, WW-uitkering? Dus ik mag na elke opdracht 2 maandjes op kosten van de overheid thuiszitten? Yay!
Zonder gekheid, hoe wil je een WW-regeling voor mensen met tijdelijke en flexibele contracten gaan uitvoeren? En wat als mijn tarief omlaag gaat of ik een 24-uur contract krijg?

Ik ga de programma's wel in de gaten houden, ben benieuwd welke partij zijn nek echt uit durft te steken om de freelancers echt te beschermen waar nodig (postbezorgers) en de rest met rust laat. Naast klimaat/milieu vind ik dit echt heel belangrijk.

[...]
Dus feitelijk hogere belasting/premie voor de ZZP'er die dan naar het UWV moet luisteren als hij een WW uitkering aanvraagt :D

En de verplichting om elke klus te accepteren natuurlijk, er is geen loongarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
makooy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:07:
[...]

je kan jezelf 0.21 belastingvrij uitkeren per gereden km. advies is om dat per kwartaal of jaar te doen.
boven de 0.21 kan ook maar dan betaal je over alles boven de 0.21 belasting
Je hoeft het niet daadwerkelijk uit te keren. Gewoon opvoeren als kosten zijnde privé betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij soms ook een ander bankrekening nummer, dacht dat KNAB geen BV's toeliet.
Alleen holdings oftewel één menselijke eigenaar. Werkmaatschappijen kan je er niet onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Zonder holding wel, volgens mij is dit iets nieuws.
Knab Zakelijk is ideaal voor zzp'ers en kleine ondernemers. Wij zien je als een kleine ondernemer als je een jaaromzet of vermogen hebt van maximaal € 10 miljoen. Momenteel accepteren wij alleen eenmanszaken en bv's met 1 bestuurder (geen holdingstructuur). Ondernemingen met een andere rechtsvorm kunnen nu geen zakelijke rekening bij ons openen.
Edit: langzaam. Zou overigens graag een kleine ondernemer zijn met maar 9 miljoen omzet :9

[ Voor 6% gewijzigd door Thunder op 06-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:11
Thunder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:03:
[...]

Zonder holding wel, volgens mij is dit iets nieuws.

Edit: langzaam. Zou overigens graag een kleine ondernemer zijn met maar 9 miljoen omzet :9
Nu zou je natuurlijk je werkmaatschappij bij Knab kunnen laten (huidige rekening) en dan de holding ergens anders onder brengen?
Als ze daarmee akkoord gaan uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Ja heel duidelijk is dat niet. Maar ik had een eenmanszaak, account bij KNAB. Omgezet naar BV, rekening is gewoon door blijven lopen.
Mijn conclusie destijds was wel dat ik met de holding elders moest. Daarvoor zit ik nu bij Bunq.

Kortom ik heb mijn bankrekening voor alle operationele zaken en contracten gewoon hetzelfde kunnen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Ik ben even op zoek naar meningen.

Sinds 2021 werk ik via een tussenpersoon aan verschillende implementaties voor een groot bedrijf met vele dochter- zusterondernemingen. Het contract dat toen is opgesteld is opgesteld op naam van BV 'A', later is dit opgesplitst in 2 contracten met BV 'B' en BV 'C'. Het contract met BV 'B' is een half jaar geleden afgerond en BV 'C' loopt einde van de maand af. Nu is er aangegeven dat er niet verlengd zal worden. Prima tot zo ver.

Nu heeft de directeur van BV 'A' mij gevraagd of ik wil helpen bij het implementeren van BV 'D'. Het contract dat ik heb heeft een relatiebeding met boeteclausule van 20k. Aangezien al deze bedrijven aan elkaar gelieerd zijn zou dit daar dus officieel onder vallen. Ik heb de tussenpersoon 3 weken geleden ingeschakeld om te zoeken naar een nieuwe opdracht, echter na meerdere telefoongesprekken en emails heb ik daar nog niks op gehoord (waarschijnlijk hebben ze geen opdrachten).

De vraag; zouden jullie het aandurven om een contract direct af te sluiten met BV 'D' zonder tussenkomst van de tussenpersoon?

Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is en ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
In het kader van elkaar helpen om de recruiters uit te schakelen:

Vandaag zag ik deze opdracht langskomen. Weet iemand hier over welke eindklant dit gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@Remcoder mijn gok is de Belastingdienst gezien de locatie en het aantal uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:37
Ascension schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
Misschien het Kadaster? Uren komen niet overeen, maar ze hebben wel een aantal aanvragen lopen in die hoek: https://www.werkeningelde...ior-backend-developer-2x/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

gibraltar schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:44:
[...]

Ze willen premies verplicht gaan stellen voor ZZP'ers. Dus niet op kosten van de overheid, op kosten van je mede-ZZP'ers. Je loopt dan als ZZP'er minder risico en dus gaat je winst omlaag. Ik zie ZZP'er (of ondernemer) zijn als bewust risico nemen. Met verplichte premies wordt het gewoon loondienst.

Het probleem is dat een deel van de ZZP'ers in het bootje stapt zonder de risico's te begrijpen. Dat oplossen door de risico's vervolgens weg te nemen is symptoombestrijding.
Ik heb hier al eens op gereageerd (1 2 3 4) toen dit eerder ter sprake kwam, en misschien ben ik (als onverzekerbare) bevooroordeeld, maar ik vind dit een prima ontwikkeling.

Ik vind het mooie van zelfstandig zijn het kunnen kiezen waar ik werk, wanneer, hoe vaak en waaraan. In loondienst bepaalt (de keuze voor) een werkgever dat (grotendeels), en elke 3-24 maanden jobhoppen wordt door hen nog steeds niet zo gewaardeerd.

Ik denk dat de meeste zzp'ers de risico's die jij noemt afwentelen op de maatschappij (arbeidsongeschiktheid en werkloosheid en de gevolgen daarvan), omdat ze die niet zelf tot aan hun (ontbrekende) pensioen kunnen voldoen.

Daarom vind ik een verplichte verzekering een goed idee.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45
Ik ga de programma's wel in de gaten houden, ben benieuwd welke partij zijn nek echt uit durft te steken om de freelancers echt te beschermen waar nodig (postbezorgers) en de rest met rust laat. Naast klimaat/milieu vind ik dit echt heel belangrijk.
[...]
Ik vind Zipconomy goed in het destileren van de ellenlange verkiezingsprogramma's naar relevante topics voor "ons"

https://www.zipconomy.nl/category/zp-politiek/

Ook op twitter doet Hugo-Jan Ruts z'n best:
https://twitter.com/hugojanruts

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Thunder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:03:
[...]

Ik liever met 9 miljoen winst.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
Theoretisch zou een onverzekerde een lager uurloon kunnen rekenen als iemand die wel verzekerd is. Hierdoor heb je een concurrentievoordeel als je niet bent verzekerd en dat zou een aanleiding kunnen zijn om maar onverzekerd aan het werk te gaan. Ik kan mij voorstellen dat dat geen wenselijke situatie is.

Dit speelt trouwens niet in ons vakgebied, daar is het gewoon een keuze om wel of niet verzekerd te zijn en heeft het niets met ons tarief te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09
Remcoder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:50:

Vandaag zag ik deze opdracht langskomen. Weet iemand hier over welke eindklant dit gaat?
Je wil het wel heel graag he, aangezien we in de java appgroep je ook al hebben proberen te helpen ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

+1 wat betreft een gok op de vrienden van de blauwe envelop, ook omdat ik weet dat ze OpenShift gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:36:
Het contract dat ik heb heeft een relatiebeding met boeteclausule van 20k. Aangezien al deze bedrijven aan elkaar gelieerd zijn zou dit daar dus officieel onder vallen.
Is dat zo? Staat dat zo in het relatiebeding dat je ook niet voor dochter/zusterbedrijven mag werken. Hoe zijn dochter/zusterbedrijven gedefinieerd? Vanaf welk aandeelpercentage geldt het? Is het moederbedrijf genoemd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Remcoder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:50:

Niet echt gerelateerd, maar dit is wel triest zeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmSQ4zZMPShLc_eii5g5KB3VMpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZZLwBBDctnI3scQDUklwRH1.png?f=user_large

"Noodzakelijk analytische cookies",

Lijkt mij ook niet helemaal conform de wetgeving.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij Cegeka zie ik het niet direct terug komen terwijl de andere van de Belastingdienst daar wel staan. Kan natuurlijk ook zijn dat Maandag wat creatief met om omschrijving omgegaan is want zie wel vergelijkbare functies open staan maar die lopen tot eind van het jaar (om daarna eindeloos verlengd te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Skyaero schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:36:
[...]

Is dat zo? Staat dat zo in het relatiebeding dat je ook niet voor dochter/zusterbedrijven mag werken. Hoe zijn dochter/zusterbedrijven gedefinieerd? Vanaf welk aandeelpercentage geldt het? Is het moederbedrijf genoemd?
Het staat er nog al wolkig beschreven; 'aan Klant of een daaraan gelieerde onderneming of aan de klant van Klant waar Opdrachtnemer feitelijk zijn diensten heeft geleverd.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Woy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:37:
[...]

Niet echt gerelateerd, maar dit is wel triest zeg

[Afbeelding]

"Noodzakelijk analytische cookies",

Lijkt mij ook niet helemaal conform de wetgeving.
Helaas wel, voor analytics hoef je vziw geen toestemming te vragen (mits geanonimiseerd)

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
ConQuestador schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:23:
[...]

Je wil het wel heel graag he, aangezien we in de java appgroep je ook al hebben proberen te helpen ;)
Ja, de omschrijving maakt me wel enthousiast, maar het tarief valt nogal tegen om het direct via maandag te doen. En, spreid je kansen, als daar niemand het weet, weet hier iemand het misschien wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Deveon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:53:
[...]

Bij Cegeka zie ik het niet direct terug komen terwijl de andere van de Belastingdienst daar wel staan. Kan natuurlijk ook zijn dat Maandag wat creatief met om omschrijving omgegaan is want zie wel vergelijkbare functies open staan maar die lopen tot eind van het jaar (om daarna eindeloos verlengd te worden).
Ja, dat maakt het ook dat ik zo twijfel, ik kan de opdracht ook niet bij headfirst vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik ben even op zoek naar meningen.

Sinds 2021 werk ik via een tussenpersoon aan verschillende implementaties voor een groot bedrijf met vele dochter- zusterondernemingen. Het contract dat toen is opgesteld is opgesteld op naam van BV 'A', later is dit opgesplitst in 2 contracten met BV 'B' en BV 'C'. Het contract met BV 'B' is een half jaar geleden afgerond en BV 'C' loopt einde van de maand af. Nu is er aangegeven dat er niet verlengd zal worden. Prima tot zo ver.

Nu heeft de directeur van BV 'A' mij gevraagd of ik wil helpen bij het implementeren van BV 'D'. Het contract dat ik heb heeft een relatiebeding met boeteclausule van 20k. Aangezien al deze bedrijven aan elkaar gelieerd zijn zou dit daar dus officieel onder vallen. Ik heb de tussenpersoon 3 weken geleden ingeschakeld om te zoeken naar een nieuwe opdracht, echter na meerdere telefoongesprekken en emails heb ik daar nog niks op gehoord (waarschijnlijk hebben ze geen opdrachten).

De vraag; zouden jullie het aandurven om een contract direct af te sluiten met BV 'D' zonder tussenkomst van de tussenpersoon?

Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is en ben benieuwd naar jullie mening.
Mijn MENING is dat de recruiter in 2 jaar meer dan genoeg aan je verdiend heeft en er tussenuit kan.
Een volgende keer, bij een nieuwe opdrachtgever, is hij weer welkom.

Maar praktisch:
Hoe graag wil 'A' je voor 'D', en is die het er mee eens om de recruiter er tussenuit te halen? Daar ben je tenslotte op uit? Mag hij dat volgens zijn contract?
De recruiter zal flink sputteren en misschien dreigen, maar maakt m.i. niet echt kans bij een rechter (MENING, geen feit), een heeft ook een reputatie bij je opdrachtgever (en bij jou) te bewaken.

Met opdrachtgever aan je zijde (op papier?!!) kun je rechtstreeks contact wel aangaan.

De simpele oplossing is via recruiter opdracht D doen, tegen een sterk gereduceerde marge (jij hebt de opdracht geregeld, niet hij/zij).

Of tegen eenmalige afkoop, weet niet hoeveel uren er in dat project gaan zitten, daar kun je wel een sommetje voor maken. (In een ver vergelijkbare situatie waarin ik met een tussenpersoon er niet uit kwam ben ik onderhands wel tot overeenstemming gekomen en heb ik een afkoopsom afgesproken van in totaal ca 4.5k - in dit geval lijkt me 800 een mooi afgerond bedrag, na een schriftelijke bevestiging van geen acties.)

En de volgende keer niet zo'n ruime bepalingen (klakkeloos) accepteren. Alleen de initiele opdracht voor 6 maanden en verlengingen op dezelfde opdracht.

[ Voor 2% gewijzigd door pkuppens op 06-09-2023 17:08 . Reden: persoonlijk voornaamwoorden op de goede plek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 13:11
CodeCaster schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:21:
Dat vind ik ook. Maar ik weet niet of ik een verplichte verzekering via het UWV een goed idee vind.

Met alle liefde en plezier betaal ik meer belasting zodat de sociaal zwakkeren (en onhandigen) wat meer ademruimte krijgen. Mensen met een beperking, een afstand tot de arbeidsmarkt, ernstig zieken, lagere sociale klasse. Misschien wil ik zelfs wel wat extra betalen voor een extra zakcentje voor het hele leger mantelzorgers en andere vrijwilligers. Daar staat tegenover dat ik ook graag zou zien dat de sociaal 'handigen' (lees: bewuste bankhangers, zwarthandelaren, de kantjeslopers en de criminelen inclusief de witte boorden) veel harder worden aangepakt. En wat mij betreft is daarin de AVG beslist niet heilig.

Dan betaal ik ook met liefde wat extra voor mijn collega ZZP-er die geen AOV kon/kan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pkuppens schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:34:
[...]

Mijn MENING is dat de recruiter in 2 jaar meer dan genoeg aan je verdiend heeft en er tussenuit kan.
Een volgende keer, bij een nieuwe opdrachtgever, is hij weer welkom.
Dat is ook mijn mening maar bij de overheid zit je vaak met mantelovereenkomsten die de recruiter/tussenpartij er tussen wil houden. Wellicht dat je iets kan regelen met een kickback-fee naar de recruiter?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Remcoder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:31:
[...]

Ja, dat maakt het ook dat ik zo twijfel, ik kan de opdracht ook niet bij headfirst vinden.
Het kan zijn dat Maandag een vervangingsrecht heeft op een positie?
En mijn (verouderde?) informatie (https://inhuurkaart.nl/kortste-route/belastingdienst/) lijkt het wel of voor ICT opdrachten de belastingdienst niet echt met brokers of een eigen inhuurportaal werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:36:
[...]

Dat is ook mijn mening maar bij de overheid zit je vaak met mantelovereenkomsten die de recruiter/tussenpartij er tussen wil houden. Wellicht dat je iets kan regelen met een kickback-fee naar de recruiter?!
Ik weet niet of dit een overheid is gezien de diverse constructies, laat staan dat die op deze manier zomaar mag vragen voor D zonder aanbesteding?

En een broker voor 2 euro is heel wat anders dan een recruiter voor 15, die zou ik er lekker tussen laten zitten.

Het had geholpen om meer man en paard te noemen (wie de partijen A en D zijn, wie de recruiter).

Een aanbevelenswaardige recruiter voor een schappelijke marge sta ik anders in dan een cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsjilp schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:16:
[...]

Helaas wel, voor analytics hoef je vziw geen toestemming te vragen (mits geanonimiseerd)
Als het puur analitysche cookies waren dan wel (helaas) ja, maar hier zitten ook gewoon tracking cookies zoals doubleclick en youtube tussen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09
Remcoder schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:31:
[...]

Ja, de omschrijving maakt me wel enthousiast, maar het tarief valt nogal tegen om het direct via maandag te doen. En, spreid je kansen, als daar niemand het weet, weet hier iemand het misschien wel ;)
Als je er niet achter kan komen, kan je altijd nog gewoon gaan bellen. Puur vragen naar informatie, vragen of het tarief echt het maximale is. En ronduit vragen wat de provisie van maandag is. Als dat "slechts" 5 a 10 euro is, dan vind ik het vaak wel prima.

Uiteraard vooral niks toezeggen, gewoon "informatie vragen omdat je mogelijk interesse hebt".

Als je het idee hebt tijdens het telefoongesprek dat het 1 van de opdrachten is die hier (en op whatsapp) genoemd zijn, dan moet je vooral zeggen "bedoel je die 1e opdracht bij belastingdienst ??". Vaak zullen ze dan inderdaad zeggen dat dat 'm is. En dan kan jij natuurlijk gewoon iets zeggen als "maar waarom zou ik dan met jullie in zee gaan, en niet direct op die opdracht reageren".

Mijn ervaring is dat als je laat weten dat je niet op je achterhoofd bent gevallen, dan zijn de recruiters ineens veel eerlijker.

[ Voor 27% gewijzigd door ConQuestador op 06-09-2023 14:52 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CodeCaster schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:21:
[...]
Ik zou het dan liever als een standaard voorziening zien die gedekt wordt door de andere belastingen, want nu verplicht je bijna iedereen om een verzekering te nemen, maar wat als je een jaar tussen banen inzit, of een jaar sabatical neemt? Door een standaard voorziening is gewoon meteen iedere belastingplichtige persoon in nederland gedekt.

Ik ben er sowieso wel voorstander voor dat iedereen die nog niet arbeidsongeschikt is zich kan verzekeren bij het UWV, dan heeft iedereen ieder geval de keuze, die er nu inderdaad niet altijd is.

Maar ik heb het idee dat de hoeveelheid risico die afgewend wordt op de maatschappij wel meevalt (Al heb ik daar nooit concrete cijfers over gezien ). Ja er zullen een aantal extra mensen in de bijstand komen, en het is fijn voor mensen als ze de keuze hebben om dat te verzekeren als ze dat wensen, maar het verplicht stellen voor iedereen voelt voor mij als schieten op een mug met een kanon.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 06-09-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:34:
[...]

Dat vind ik ook. Maar ik weet niet of ik een verplichte verzekering via het UWV een goed idee vind.

Met alle liefde en plezier betaal ik meer belasting zodat de sociaal zwakkeren (en onhandigen) wat meer ademruimte krijgen. Mensen met een beperking, een afstand tot de arbeidsmarkt, ernstig zieken, lagere sociale klasse. Misschien wil ik zelfs wel wat extra betalen voor een extra zakcentje voor het hele leger mantelzorgers en andere vrijwilligers. Daar staat tegenover dat ik ook graag zou zien dat de sociaal 'handigen' (lees: bewuste bankhangers, zwarthandelaren, de kantjeslopers en de criminelen inclusief de witte boorden) veel harder worden aangepakt. En wat mij betreft is daarin de AVG beslist niet heilig.

Dan betaal ik ook met liefde wat extra voor mijn collega ZZP-er die geen AOV kon/kan afsluiten.
Die sociaal zwakkeren vind ik een beetje ongelukkige en naive formulering:
Na 13 jaar loondienst en een arbeidsconflict dat op ontslag uitdraaide was ik blij dat ik me een jaar kon herorienteren op de arbeidsmarkt.
En mijn vrouw begeleid mensen met een niet-aangeboren-hersenaandoening, daar zitten heel wat mensen bij die niet sociaal zwak waren, maar wel een ongeluk kregen.

De ZZP'er die ik nu ben betaalt graag aan die voorzieningen mee.

Maar die ZZP'er die ik nu ben wil ook regelmatig van opdrachtgever en branche wisselen, waarbij ik niet al mijn verzekeringen all-over-the-place wil hebben. Bedrijfs- of branche-verzekeringen zijn voor mij helemaal geen optie. Een individuele verzekering die aan wettelijke eisen voldoet is keuze 1, maar de SVB met een a-la-carte verzekering zeker een goede optie 2.

-- edit:

Mijn dilemma nu is dat ik geen AOV heb, en er best een wil, ook al denk ik dat niet nodig te hebben.
Maar om het te regelen nu, terwijl het over een jaar weer compleet anders kan zijn lijkt mij nutteloos. Zeker omdat ik een verzekering met 1-2 jaar wachttijd zou nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door pkuppens op 06-09-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Crazy D schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:40:
[...]

IB is sowieso prive dus op zich is er een hoop voor te zeggen dat je dat ook prive moet sparen.
Het gaat over een BV, niet een eenmanszaak. Dus je hebt helemaal niks te maken met de krampachtige splitsing tussen wat prive is en wat zakelijk is die je bij een eenmanszaak hebt.
Deveon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:08:
[...]

In box 3 betaal je over een fictief rendement en in box 2 (je BV) betaal je over het werkelijk rendement. Als je het fictieve rendement weet te verslaan kan je beter in privé vermogen opbouwen. Overigens zou ik het zelf spreiden en ook de opbouw in box 1 niet vergeten (penisoen beleggen). Sparen kan je het beste in privédoen zolang de fictieve rente nihil is. Ik heb inmiddels bewust mijn IB reserve naar privé gehaald omdat ik daar 3% rente erover krijg.
Die berekening is wel iets complexer. In box 3 betaal je jaarlijks over een fictief rendement, maar in box 2 betaal je niks totdat je je winst realiseert. Ook met hoge rendementen kan box 2 interessant zijn, want bij een hoog rendement gaat je belasting in box 3ook elk jaar omhoog en mis je rendement op rendement effect op je betaalde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
kwaazaar schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:03:
"Manager gaf ook aan dat ik het met nog meer urgentie bij hem had moeten aankaarten"

Pfff, als je klaagt dat je niet betaald krijgt, moeten meteen de alarmbellen bij die manager afgaan. Dan kun je verwachten dat mensen gaan lopen en de voortgang van je project in gevaar komt (nog los van het feit dat je voor je mensen in je team op moet komen, ongeacht of ze extern zijn).

En misschien alvast rondkijken naar wat anders. Geld dat er niet is, zal nooit uitbetaald worden.
Ik heb een keer een bedrijf gehad dat bijna altijd 1-2 weken te laat was. Ik heb de manager duidelijk gemaakt dat ik daar achteraan ging in ZIJN tijd en niet de mijne.
En dat die tijd begint met het checken van mijn bankrekening, wanneer de betaaldatum ook alweer was, lopen naar de receptie, wachten tot ik iemand van de administratie te spreken kreeg, etc.
Al met al best wat vrijdag middagjes betaald rustig aan kunnen doen.

Gelukkig nooit echt werk hoeven neerleggen of helemaal niet betaald gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
En dan doe je dat:
- gaat die tussenpersoon daar achter komen? Kom je bv andere externen tegen die via diezelfde partij daar zijn ingezet? (voorlopig heb je dan een klus, dus geen reden om het op LinkedIn te zetten)
- vallen dochterbedrijven onder dat beding?
- en zo ja: je kunt altijd onnozel aangeven dat je dat niet beseft had en dan een regeling treffen

De vorige tussenpartijen waarmee ik heb gewerkt spreek ik nooit meer. Ik neem sowieso nooit de telefoon op, bel wel terug als uit de voicemail blijkt dat het zinvol is.

Ik zou het dus gewoon doen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
ConQuestador schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:23:
[...]

Die groep waar men nu en masse discussieert over wat 'senior' nu inhoudt? :P

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14
Hydra schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:57:
[...]

Die groep waar men nu en masse discussieert over wat 'senior' nu inhoudt? :P
Ik gebruik die titel niet meer :+ . Merk dat voornamelijk juniors met 2-3 jaar ervaring dat graag gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
com2,1ghz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:24:
[...]

Ik gebruik die titel niet meer :+ . Merk dat voornamelijk juniors met 2-3 jaar ervaring dat graag gebruiken.
En als je heel hard overal moet roepen dat je senior bent, dan ben je dat over het algemeen niet....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:48:
[...]

En als je heel hard overal moet roepen dat je senior bent, dan ben je dat over het algemeen niet....
Eens.

Ik merk dat, sinds dat ik freelancer ben, ik daar helemaal niet meer mee bezig ben. Bij mijn werkgever hadden we een functiehuis. Dus op papier werd je op een gegeven moment senior engineer, of senior designer, etc. En dat bepaalde voor een groot deel je salaris en hoe mensen tegen je aankeken, dus identificeerde ik me er ook mee.

Maar nu ik freelancer ben, doet het me weinig. Ik ben gewoon software enthusiast! :-) Dat voelt als een bevrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

GoodspeeD schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:33:
[...]

Eens.

Ik merk dat, sinds dat ik freelancer ben, ik daar helemaal niet meer mee bezig ben. Bij mijn werkgever hadden we een functiehuis. Dus op papier werd je op een gegeven moment senior engineer, of senior designer, etc. En dat bepaalde voor een groot deel je salaris en hoe mensen tegen je aankeken, dus identificeerde ik me er ook mee.

Maar nu ik freelancer ben, doet het me weinig. Ik ben gewoon software enthusiast! :-) Dat voelt als een bevrijding.
Ik gebruik het 'intern' bij de klant wel (het staat in m'n signature daar), simpelweg om als ik dan iemand uit de organisatie nodig heb ze weten op welk 'niveau' ze praten (ben ik bijvoorbeeld wel of niet in staat / bevoegd om bepaalde design-keuzes te maken, etc.).
Verder interesseert het me helemaal niets. Ik doen een klus die me leuk lijkt, tegen een oke tarief en wat daar dan voor titel aan hangt zal me jeuken :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Manzara schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:14:
Nu zijn er heel veel mogelijkheden beschikbaar voor ziekte en of pensioen.
Kunnen / willen jullie mij voorzien van aanbieders waar jullie goede ervaring mee hebben.
Qua ziekte gebruik ik een combinatie van Common Easy voor de eerste twee jaar, en een AOV van ASR (tussenpersoon Henst & Lunsen) voor de resterende periode.

Qua pensioen beleg ik gewoon privé. Ik ben begonnen met inleggen bij Bright, maar daar twijfel ik over. Er zit gewoon te weinig in die pot, er gaat ook te weinig ingelegd worden. Ik heb al een klein pensioentje van m'n tijd in loondienst.

[ Voor 26% gewijzigd door TucanoItaly op 07-09-2023 11:07 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik niet hoor, die 20k loont om een jurist op te zetten. Ik zou die brief niet graag tegemoet zien.

• FitTiv
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:04:
@FitTiv Als je voor je oude baas blijft werken schiet je niets op met een bureau er tussen. Die gaat alleen maar een percentage van je uurtarief afsnoepen. Als je op deze manier verder wilt moet je gewoon rechtstreeks factureren naar je oude werkgever. De kans op controle is klein en je kan het dan gooien op "afmaken van een opdracht". Ga je met een constructie werken dan is er niets uit te leggen als het uitkomt: dat is een schijnconstructie.
Even een update. Jullie adviezen gevolgd.
Na een aantal goede gesprekken waar bleek dat er wederzijds wat miscommunicatie was mag ik direct factureren. Periode ca. 0.5 jaar. Blij mee! Eerste " opdracht" soort van binnen (mondeling) en de 10€/u tussenpartij eruit.

Ik ga dus 2 dagen/wk afronden bij oude werkgever (dat is ook echt zo) en daarnaast een product ontwikkelen. Telt naast een opdrachtgever hebben een inhouse (wbso) productontwikkelingstraject ook als opdracht dat iemand weet? Je moet min 500u in je wbso steken dus het lijkt me van wel?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FitTiv schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik ga dus 2 dagen/wk afronden bij oude werkgever (dat is ook echt zo) en daarnaast een product ontwikkelen. Telt naast een opdrachtgever hebben een inhouse (wbso) productontwikkelingstraject ook als opdracht dat iemand weet? Je moet min 500u in je wbso steken dus het lijkt me van wel?
Hoe bedoel je "telt" als opdracht? Er is nergens een regel die iets telt, er zijn alleen wat handvaten om te bekijken of je daadwerkelijk zelfstandig ondernemer bent. Aantal opdrachtgevers kan daar een indicatie voor zijn, maar is echt geen zwart/wit beoordeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 07-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
TucanoItaly schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:05:
Qua pensioen beleg ik gewoon privé. Ik ben begonnen met inleggen bij Bright, maar daar twijfel ik over. Er zit gewoon te weinig in die pot, er gaat ook te weinig ingelegd worden. Ik heb al een klein pensioentje van m'n tijd in loondienst.
Je kan sinds dit jaar 10K+ per jaar inleggen, tikt toch wel aan als je daar gebruik van maakt. Zou ik sowieso doen, is gewoon een enorm belastingvoordeel als je er gedurende de looptijd geen box 3 belasting over moet gaan betalen (die waarschijnlijk alleen maar meer gaat worden in de toekomst).

• FitTiv
  • Nu online
Woy schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe bedoel je "telt" als opdracht? Er is nergens een regel die iets telt, er zijn alleen wat handvaten om te bekijken of je daadwerkelijk zelfstandig ondernemer bent. Aantal opdrachtgevers kan daar een indicatie voor zijn.
Hmm ok ik heb het onjuist geformuleerd.
Achterliggende vraag is word je meer als ondernemer gezien als je naast 1 opdracht ook een inhouse WBSO traject doet of juist meer als je een 2e opdrachtgever hebt.

En als ik het zo formuleer denk ik dat ik hem zelf beantwoord, je bent namelijk ook met inhouse WBSO aan het ondernemen. :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FitTiv schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:35:
[...]

Hmm ok ik heb het onjuist geformuleerd.
Achterliggende vraag is word je meer als ondernemer gezien als je naast 1 opdracht ook een inhouse WBSO traject doet of juist meer als je een 2e opdrachtgever hebt.

En als ik het zo formuleer denk ik dat ik hem zelf beantwoord, je bent namelijk ook met inhouse WBSO aan het ondernemen. :)
Het is niet een schaal waar je op beoordeeld wordt. Zelf een product onwikkelen lijkt mij een prima indicatie van ondernemerschap. ( Ik neem tenminste aan dat het doel van het product ontwikkelen is om er omzet mee te genereren ).

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hielko schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:34:
Je kan sinds dit jaar 10K+ per jaar inleggen, tikt toch wel aan als je daar gebruik van maakt.
Goeie tip, maar ik weet niet of ik meer wil inleggen...

AOW is 18k bruto per jaar, ik heb nog pensioen bij ABP voor 11k per jaar. Daar kan ik van rondkomen als ik 68 ben. Ik ben 46, laten we zeggen dat ik stop op m'n 55e, dan spaar ik vooral om de periode van 55-68 te overbruggen.

• init6
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:41:
[...]

AOW is 18k bruto per jaar, ik heb nog pensioen bij ABP voor 11k per jaar. Daar kan ik van rondkomen als ik 68 ben. Ik ben 46, laten we zeggen dat ik stop op m'n 55e, dan spaar ik vooral om de periode van 55-68 te overbruggen.
Is die 11K inflatie gecorrigeerd? Wat ik bedoel te zeggen is dat ik voorheen (2 jaar geleden) van 2200 per maand alle lasten kon dekken en er eens in de 2 maanden van uit kon gaan (rest spaarde ik), inmiddels zit ik op 3k door de energie kosten, voedselkosten, een uitje is ook 2x de prijs gegaan. Ik ga ervan uit dat inflatie weer terug gaat naar 3-4%, maar die 11k is gewoon over 20 jaar minder waard dan dat het nu is.

[ Voor 30% gewijzigd door init6 op 07-09-2023 11:53 ]

• pkuppens
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:51:
[...]

Is die 11K inflatie gecorrigeerd? Wat ik bedoel te zeggen is dat ik voorheen (2 jaar geleden) van 2200 per maand alle lasten kon dekken en er eens in de 2 maanden van uit kon gaan (rest spaarde ik), inmiddels zit ik op 3k door de energie kosten, voedselkosten, een uitje is ook 2x de prijs gegaan. Ik ga ervan uit dat inflatie weer terug gaat naar 3-4%, maar die 11k is gewoon over 20 jaar minder waard dan dat het nu is.
Die inflatie correctie is ook mijn zorg, maar ik moet wel zeggen dat mijn gewenste pensioendatum ook aan inflatie onderhevig is: toen ik 46 was dacht ik ook, nou, met 55-57 moet ik wel binnen zijn, want dan wil niemand me meer.
Intussen (net 54) denk ik wel dat 62 ook een prima einddatum is.
Wel nog wat extra voorzieningen aan het treffen dat huis een keer afbetaald is, waarbij de maandlasten ook ineens een stuk naar beneden gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Manzara schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:14:
Nu zijn er heel veel mogelijkheden beschikbaar voor ziekte
ZZP Nederland heeft vandaag iets gelanceerd:
https://www.zzp-nederland...gen-arbeidsongeschiktheid

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:51:
Is die 11K inflatie gecorrigeerd?
De afgelopen 12 jaar is 2x geindexeerd. Geen idee hoe het in de toekomst gaat, maar inderdaad, dat stelt niet erg gerust.

[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 07-09-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Een soort broodfonds maar dan anoniem, vervolgens moet je de AOV nog apart afsluiten en ga je dezelfde molen in om geaccepteerd te worden voor AOV.
Sommige (zware) beroepen beperkt evenals mensen met medisch verleden
Leuke poging van een paarse broek aldaar, maar dit voegt toch weinig toe?

• Mozart
  • Laatst online: 01-10 16:25
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:42:
[...]

Een soort broodfonds maar dan anoniem, vervolgens moet je de AOV nog apart afsluiten en ga je dezelfde molen in om geaccepteerd te worden voor AOV.

[...]

Leuke poging van een paarse broek aldaar, maar dit voegt toch weinig toe?
Dan zou ik eerder voor SharePeople-Lang kiezen...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:42:
Helemaal mee eens. Ik was ook compleet verbaasd dat dit zo werkt. Wat is het punt dan? Dan is het dus precies hetzelfde als alle andere oplossingen. Ik kan ook SharePeople doen en dan een uitgestelde AOV opzetten, da's niks nieuws. Beetje een zwak marketingverhaal om hun eigen product te pushen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 23:35
TucanoItaly schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:41:
[...]

Met pensioenbeleggen mag je je jaarlijkse inleg aftrekken van je belastbare inkomen én je betaalt geen vermogensbelasting over het bedrag. Als je de AOW leeftijd bereikt hebt (en er belasting over de uitkering van je pensioen wordt geheven) dan geldt een lager belastingtarief in de schijven.

Al zou je maar 200 euro per maand inleggen dan kan je dus netto ~40% meer inleggen dan zonder deze voordelen. Uitgaande van de effecten van compounding interest is het wel heel aantrekkelijk. Ook leuk als je vitaal 85 of 90 wordt en nog eens uit eten of op vakantie wilt :)

Als je 13 jaar wilt overbruggen naar je AOW leeftijd dan zul je toch een behoorlijk deel van je vermogen weg-eten. Misschien heb je in deze tijd wel wat financiële tegenslagen en snak je naar wat aanvullingen op je 68ste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
RoboTom schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:36:
[...]

Met pensioenbeleggen mag je je jaarlijkse inleg aftrekken van je belastbare inkomen én je betaalt geen vermogensbelasting over het bedrag. Als je de AOW leeftijd bereikt hebt (en er belasting over de uitkering van je pensioen wordt geheven) dan geldt een lager belastingtarief in de schijven.
Kleine opmerking: dat is hoe de spelregels nu zijn...
Helaas staat de overheid er om bekend de spelregels tijdens het spel aan te passen.
Met een horizon van nog ruim 20 jaar acht ik de kans zeer reëeldat hier nog aan gesleuteld gaat worden, maar, neemt niet weg dat je toch een aantal jaren voordeel kan hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@ybos dat argument hoor ik altijd hier maar tot nu toe gebeurd het tegenovergestelde; de regeling is gigantisch verruimd…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 18:53
Voor mij is de reden om niet hele grote bedragen in mijn pensioen te storten is de leeftijd wanneer ik er van gebruik kan van gaan maken. Dus ik stort zeker, maar voor een prima pensioen niet voor een royaal pensioen. Ik ben nu 36 en ik verwacht dat dan de pensioenleeftijd wel zo rond de 70 zit.

Mijn verwachting is dat dan: Kinderen allang de deur uit zijn; Huis afbetaald is; De reislust getemperd is.

Ik kan het mis hebben natuurlijk (zeker met die kids :+) ) maar dan stort ik liever nu ook al een deel in box 3 zodat ik zelf kan kiezen wanneer het geld wil inzetten. Dat was een van de redenen voor mij om te zzpen. En pensioenleeftijd verhogen is imho ook de spelregels aanpassen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BlackHawkDesign op 10-09-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voordeel van pensioen in box 1 is dat je het ook niet voor je AOW leeftijd kán opmaken. Uiteindelijk staat het allemaal met een gezonde balans maar gezien de recente verruiming wil ik in enkele jaren mijn volledig AOW aanvulling opbouwen (en volgens 35 jaar laten renderen). Heb de berekening eerder al gedeeld.

Natuurlijk weet je nooit wat de overheid gaat doen, maar belasting verhogen voor gepensioneerden is wel erg zuur en raak je elke stemmer indirect wel mee (schoon/groot-)ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
BlackHawkDesign schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
Ik ben nu 36 en ik verwacht dat dan de pensioenleeftijd wel zo rond de 70 zit.
Deveon schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:54:
Voordeel van pensioen in box 1 is dat je het ook niet voor je AOW leeftijd kán opmaken.
Je mag 10 jaar eerder beginnen met uitkeren.
Denk wel dat je op je 60ste nog leuke dingen kan doen die geld kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BlackHawkDesign schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
Voor mij is de reden om niet hele grote bedragen in mijn pensioen te storten is de leeftijd wanneer ik er van gebruik kan van gaan maken. Dus ik stort zeker, maar voor een prima pensioen niet voor een royaal pensioen. Ik ben nu 36 en ik verwacht dat dan de pensioenleeftijd wel zo rond de 70 zit.

Mijn verwachting is dat dan: Kinderen allang de deur uit zijn; Huis afbetaald is; De reislust getemperd is.

Ik kan het mis hebben natuurlijk (zeker met die kids :+) ) maar dan stort ik liever nu ook al een deel in box 3 zodat ik zelf kan kiezen wanneer het geld wil inzetten. Dat was een van de redenen voor mij om te zzpen. En pensioenleeftijd verhogen is imho ook de spelregels aanpassen ;)
Dat is exact mijn gevoel. Ik zie het niet zitten om grote bedragen vast te zetten tot ik 70 ben. 10 jaar eerder laten uitkeren wist ik niet/ben ik nog niet tegen gekomen, dan is het al een stuk interessanter :Y
Toch maar eens naar die meesman beleggingsrekening kijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ybos schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:32:
[...]

Dat is exact mijn gevoel. Ik zie het niet zitten om grote bedragen vast te zetten tot ik 70 ben. 10 jaar eerder laten uitkeren wist ik niet/ben ik nog niet tegen gekomen, dan is het al een stuk interessanter :Y
Toch maar eens naar die meesman beleggingsrekening kijken :Y
Gezien je geen grote bedragen wilt vastzetten, hoe kijk je dan aan tegen het kopen van een huis en deze afbetaald hebben tegen je pensioenleeftijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Laatst online: 25-09 09:37

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

ybos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:28:
[...]

Jouw vrouw ziet natuurlijk de excessen.
De kans om arbeidsongeschikt te worden is en blijft ontzettend klein.
Maar het gaat inderdaad om het risico -> kans (heel klein) x effect (heel groot). Dat laat normaal gesproken het kwartje de kant van AOV opvallen.

hmmm... google actie op "kans op arbeidsongeschiktheid" geeft dit als resultaat:

[...]

De kans van 7% vind ik stevig. Dat zou betekenen dat 7 op de 100 zelfstandigen een keer langer dan 5 jaar ziek is.
De kans is echt niet zo klein als je zou denken.

Ik ook bijvoorbeeld, en dat is ook een uitzondering op 36 jaar een hartinfarct met open hart operatie erachter aan. Anderhalf jaar later overleed mijn vrouw aan longkanker en 3 maanden na haar begrafenis kreeg ik wederom een infarct met open hart operatie…. Nu zit ik in het traject geen werkgever die me durft aan te nemen, en als ik bij het uwv ga komen denk ik dat ze me afkeuren.

Was gelukkig net 2 jaar gestopt met eigen onderneming

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:11
Die kans is niet zo klein inderdaad.
Ik heb met mijn auto wel eens weg moeten vluchten voor een vrachtwagen die zonder te kijken naar links kwam (ik zat naast hem)
Gered door de 160PK in de auto die in seconden versnelde van 125 naar 175 (kickdown in een automaat).
Geen idee of ik weg was gekomen in een zwakkere auto, of dat ik geplet zou zijn tussen die vrachtwagen en de vangrail......

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 11-09-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

hackerhater schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:42:
Die kans is niet zo klein inderdaad.
Ik heb met mijn auto wel eens weg moeten vluchten voor een vrachtwagen die zonder te kijken naar links kwam (ik zat naast hem)
Gered door de 160PK in de auto die in seconden versnelde van 125 naar 175 (kickdown in een automaat).
Geen idee of ik weg was gekomen in een zwakkere auto, of dat ik geplet zou zijn tussen die vrachtwagen en de vangrail......
Ja die momenten heb ik ook nog niet meegerekend.

Jammer dat een baantje vinden nu ook niet echt lukt. Ik tik veel vinkjes aan in mijn vakgebied. Maar nu mag ik wel komen voor een laag bedrag.

Maargoed 70 procent van mijn oude salaris is nog ruim. Zou het liefste als zzp er aan de slag gaan, maar dat zou zomaar financieel zelfmoord kunnen wezen. Ik ben wel dom, maar niet gek😂

Netwerk Engineer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:43
Je hoeft je ook niet voor een enorm bedrag te verzekeren lijkt me. Mocht je echt gebruik moeten maken van een aov dan kun je denk ik niet zoveel meer en heb je enkel beperkte inkomsten nodig, bijvoorbeeld om je vaste lasten te kunnen blijven betalen. Ik heb in mijn omgeving gezien wat voor ellende er komt als je je niet verzekert...

Ik krijg tot m'n pensioen ongeveer 3500 p/m (geïndexeerd, na 3 maanden) mocht ik 75% arbeidsongeschikt raken en betaal iets van 200 per maand. Nog aftrekbaar ook, dus uiteindelijk zal het iets van 120 per maand zijn. Daarvoor heb ik iig de gemoedsrust dat m'n gezin hier gewoon kan blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Als je bij de overheid zit of grotere onderneming dan krijg je wel eens mailtjes van de managers, over mensen die ziek zijn geworden en niet meer kunnen werken of overleden zijn.

Als je dan na gaat dat best wel een groot deel van <60 en <50 zijn.

Ik zit ongveer het zelfde als @kouk

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

To_Tall schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:56:
Als je bij de overheid zit of grotere onderneming dan krijg je wel eens mailtjes van de managers, over mensen die ziek zijn geworden en niet meer kunnen werken of overleden zijn.

Als je dan na gaat dat best wel een groot deel van <60 en <50 zijn.

Ik zit ongveer het zelfde als @kouk
Ik ook. Kwestie van kleine kans maar wel met onacceptabele gevolgen.

Toch een kleine kanttekening dat m'n eigen standpunt een soort van onderuit haalt. We vinden het allemaal acceptabel om het risico te lopen verlamd te raken, kanker te krijgen of dood te gaan. Niet dat je iets te kiezen hebt, maar toch. Desondanks wordt het algemeen genomen als compleet debiel gezien om een relatief klein risico te lopen financieel gezien in de goot te belanden. Terwijl dat hoe vervelend het ook is toch echt minder ingrijpend is. Eigenlijk is dat wat scheef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
DutchITMaster schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:52:
[...]

Jammer dat een baantje vinden nu ook niet echt lukt. Ik tik veel vinkjes aan in mijn vakgebied. Maar nu mag ik wel komen voor een laag bedrag.

Maargoed 70 procent van mijn oude salaris is nog ruim. Zou het liefste als zzp er aan de slag gaan, maar dat zou zomaar financieel zelfmoord kunnen wezen. Ik ben wel dom, maar niet gek😂
Maar als je gaat ZZP-en heb je juist niet te maken met werkgevers die jou een te groot risico vinden. Een opdrachtgever heeft mij nog nooit gevraagd naar mijn medische achtergrond. Tenzij je inschat dat het momenteel te zwaar is om voldoende uren te maken natuurlijk, dan zou ik idd niet gaan ZZP-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Wolly schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:30:
[...]

Gezien je geen grote bedragen wilt vastzetten, hoe kijk je dan aan tegen het kopen van een huis en deze afbetaald hebben tegen je pensioenleeftijd?
Dat is ook zeker een "risico" omdat je ook al veel hoort over plannen dat de overwaarde van je woning belast gaat worden. Ik heb een groot deel van mijn woning annuitair en een 20% aflossingvrij. Dat aflossingvrije deel is niet bewust gedaan, dat was ik van plan om in de tussentijd zelf af te lossen maar nu laat ik dat lekker staan en blijf gewoon lekker wat investeren in andere zaken (al zal t lood om oud ijzer zijn vrees ik, want het geld moet ergens vandaan komen om de BV NL te laten draaien).
Achteraf zullen we weten wat wijsheid is. Recent een podcast geluisterd van iemand die er heilig van overtuigd is dat een eigen woning een blok aan je been gaat worden, die heeft alles verkocht en huurt nu. Als de pleuris uitbreekt zwaait hij uit in NL en gaat ergens anders wonen waar het wel "rustig" is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
DutchITMaster schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:33:
[...]

De kans is echt niet zo klein als je zou denken.

Ik ook bijvoorbeeld, en dat is ook een uitzondering op 36 jaar een hartinfarct met open hart operatie erachter aan. Anderhalf jaar later overleed mijn vrouw aan longkanker en 3 maanden na haar begrafenis kreeg ik wederom een infarct met open hart operatie…. Nu zit ik in het traject geen werkgever die me durft aan te nemen, en als ik bij het uwv ga komen denk ik dat ze me afkeuren.

Was gelukkig net 2 jaar gestopt met eigen onderneming
Poh, heftig!
De situatie die jij omschrijft is zeer klein (ik zou er best wel eens een stukje kansberekening op losgelaten willen zien). Maar geeft maar wel weer aan: kans x effect is wat telt.
Ik ben in ieder geval wel overtuigd, ik laat mn AOV lekker lopen voor netto rond de 200 euro per maand oid. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een maandje geleden was er een uitgebreide over het nut / niet-nut van lange betalingstermijnen. Ik was op zoek naar een passende illustratie om aan te tonen dat er toch wel degelijk nut zit bij de kopende partij voor lange betalingstermijnen, en bij de verkopende voor korte. Kon 'em toen niet vinden, zag vandaag deze post.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Pj3FOmc2klphS9SfRmSmpihvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO2w1pqVkA6GNVf0iy3q8VkW.jpg?f=fotoalbum_large
Kortom als je je bureaustoel verkoopt niet wachten tot de klant z'n belastingteruggave heeft.

Re: AOV's. Hier ook chronisch ziek, dus erg lastig met afsluiten, FNV AOV (opgeplust broodfonds) had geen vragen, dus daar de max ingezet. Voor de rest op mezelf aangewezen, alas, de besparing in premies gaan in een index, maar had het ook liever anders opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Ascension schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:06:
[...]

Maar als je gaat ZZP-en heb je juist niet te maken met werkgevers die jou een te groot risico vinden. Een opdrachtgever heeft mij nog nooit gevraagd naar mijn medische achtergrond. Tenzij je inschat dat het momenteel te zwaar is om voldoende uren te maken natuurlijk, dan zou ik idd niet gaan ZZP-en.
En even het feit daargelaten dat het zo weer kan gebeuren. Ik werk heel graag, denk toch wel dat ik een workaholic ben. Maar nu krijg ik netjes salaris, en mij verzekeren zal niet bijzonder goedkoop zijn. En daarbij krijg je soms pas na een half jaar betaalt van je verzekering. ( niet uitgezocht maar van horen ) . Ik zou dat risico nu niet durven nemen.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Er veranderd wat in mijn persoonlijke situatie per 01/2024 (partner trekt in, etc.) waardoor ik mijn verzekeringen aan het herzien ben.

Heb op dit moment als IT zpper wel een BAV & AVB maar geen zakelijke rechtsbijstand (wel privé). Nou bieden de zakelijke aanbieders combi-korting van 20 a 30% op privé rechtsbijstand. Na het invullen lijkt alles in een keer afgeschreven te worden. Moet ik dan in mijn boekhouding de splitsing privé en zakelijk laten meenemen of is dat bedrag aan te merken als alleen de zakelijke verzekering?

Ik ga er bij uitstek vanuit da de verzekering dus een privé-component heeft, en waarschijnlijk slechts een deel van de kosten als zakelijke uitgaven kan worden afgetrokken. Maar goed, benieuwd wat anderen hier doen/deden.

[ Voor 18% gewijzigd door Mirabis op 11-09-2023 12:53 . Reden: Toevoeging privé-component ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
Hoe ze het afschrijven is niet relevant. Je kunt alleen het zakelijke deel boeken, dat kan zonder factuur. Bieden ze echt privé rechtsbijstand in de combi, of toch een zakelijke rechtsbijstand ? Je privé rechtsbijstand zijn iig geen zakelijke kosten en kun je ook niet zo boeken.

Ik koppel het polisblad aan de boeking, maar dat hoeft niet perse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
figlio del comm schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:58:
Hoe ze het afschrijven is niet relevant. Je kunt alleen het zakelijke deel boeken, dat kan zonder factuur. Bieden ze echt privé rechtsbijstand in de combi, of toch een zakelijke rechtsbijstand ? Je privé rechtsbijstand zijn iig geen zakelijke kosten en kun je ook niet zo boeken.

Ik koppel het polisblad aan de boeking, maar dat hoeft niet perse
Verkeerde woordkeuze. Ik bedoel meer: als de zakelijke rechtsbijstandsverzekering in haar voorwaarden ook privé dekt is het dan nog steeds een 100% zakelijke verzekering? Als de zakelijke rechtsbijstandverzekering mij korting biedt voor afsluiten van beide - en privé is een aparte verzekering - dan betreft het privé deel geen zakelijke kosten. Dat was voor mij al duidelijk.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor de DGA's: naar mijn weten is het niet mogelijk om parkeerkosten te declareren/onbelast te vergoeden als je je auto privé hebt. Het idee is volgens mij dat je parkeerkosten inbegrepen zitten in de 21ct/km die je aan jezelf kan uitkeren. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-10 12:18
Klein vraagje; is een lidmaatschap bij NLJUG (Java User Group) aftrekbaar als je ZZP'er bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@groezle lijkt mij een zakelijke uitgave. Tenzij je timmerman bent en in je vrije tijd met Java bezighoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sefyu schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:11:
Voor de DGA's: naar mijn weten is het niet mogelijk om parkeerkosten te declareren/onbelast te vergoeden als je je auto privé hebt. Het idee is volgens mij dat je parkeerkosten inbegrepen zitten in de 21ct/km die je aan jezelf kan uitkeren. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Voor DGA's gelden voor dit soort dingen doorgaans dezelfde regels als voor werknemers. Bij een privevervoermiddel mogen alleen direct de parkeerkosten vergoed worden op het moment dat het een parkeerplaats is waar de werkgever ook arboverantwoordelijk is. Bij andere parkeermogelijkheden geld een 0-waardering en valt het dus binnen de 21cent vergoeding. Je kunt eventueel wel wat doen met de vrije ruimte van de werkkostenregeling, maar dat is natuurlijk beperkt, en zorgt ervoor dat je die niet meer voor andere zaken kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:47
DutchITMaster schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:41:
[...]

En even het feit daargelaten dat het zo weer kan gebeuren. Ik werk heel graag, denk toch wel dat ik een workaholic ben. Maar nu krijg ik netjes salaris, en mij verzekeren zal niet bijzonder goedkoop zijn. En daarbij krijg je soms pas na een half jaar betaalt van je verzekering. ( niet uitgezocht maar van horen ) . Ik zou dat risico nu niet durven nemen.
Voor dat half jaar zijn andere oplossingen die geen medische check vereisen, zoals een broodfonds of Sharepeople bijvoorbeeld. Hierdoor kan je de AOV op 2 jaar zetten en daalt je premie aanzienlijk. De uitkering van Sharepeople is bijv. wel gemaximaliseerd op 3500 netto per maand. (kan ook minder).

Zodra je ziek bent moet je wel naar een onafhankelijke keuringsarts.

edit: even een stukje omhoog gelezen en je medische geschiedenis is inderdaad vrij complex, de kans dat een private verzekeraar er aan begint zonder een boekwerk aan uitsluitingen is klein helaas :(

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 11-09-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

GrooV schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:01:
[...]

Voor dat half jaar zijn andere oplossingen die geen medische check vereisen, zoals een broodfonds of Sharepeople bijvoorbeeld. Hierdoor kan je de AOV op 2 jaar zetten en daalt je premie aanzienlijk. De uitkering van Sharepeople is bijv. wel gemaximaliseerd op 3500 netto per maand. (kan ook minder).

edit: even een stukje omhoog gelezen en je medische geschiedenis is inderdaad vrij complex, de kans dat een private verzekeraar er aan begint zonder een boekwerk aan uitsluitingen is klein helaas :(
Daarom, ik vrees dat ik weinig andere keuzes heb. Ik ga gewoon hobbyen. Bouw een blog, YouTube een beetje over Linux en ansible en leer mezelf beter programmeren.

Bouw ik toch iets op van waarde , zonder dat het echt inkomsten zijn. En ben dan toch bezig in mijn vakgebied.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 21:40
GrooV schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:01:
[...]

Ik acht de kans op toelating bij een broodfonds ook minimaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:48:
[...]

Ik acht de kans op toelating bij een broodfonds ook minimaal...
Want?

https://www.broodfonds.nl...edure_voor_een_broodfonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Woy schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:27:
[...]

Voor DGA's gelden voor dit soort dingen doorgaans dezelfde regels als voor werknemers. Bij een privevervoermiddel mogen alleen direct de parkeerkosten vergoed worden op het moment dat het een parkeerplaats is waar de werkgever ook arboverantwoordelijk is. Bij andere parkeermogelijkheden geld een 0-waardering en valt het dus binnen de 21cent vergoeding. Je kunt eventueel wel wat doen met de vrije ruimte van de werkkostenregeling, maar dat is natuurlijk beperkt, en zorgt ervoor dat je die niet meer voor andere zaken kunt gebruiken.
Helder. M'n vrije ruimte zet ik al maximaal in. Het stukje arboverantwoordelijk vind ik nog wel wat vaag. Ik kom tegen:
Ligt de parkeerplaats of -garage niet op het bedrijfsterrein van de werkgever, dan moet je nagaan of de werkgever hiervoor verantwoordelijk is
en uit de Staatscourant:
3.6.3. Parkeerplaats als werkplek
Een parkeerplaats of garage op het bedrijfsterrein van een werkgever kan als algemene ruimte deel uitmaken van een werkplek indien deze (ook) toegankelijk is voor werknemers. Dit geldt eveneens voor parkeerplaatsen in de omgeving van de werkplek onder de voorwaarde dat de werkgever arbo-verantwoordelijk is voor die parkeerplaats. De waarde van een dergelijke parkeervoorziening is op nihil gesteld (zie artikel 3.7, eerste lid, onderdeel a, URLB 2011). Voor andere parkeerplaatsen en garages heeft de werkgever in het algemeen geen arbo-verantwoordelijkheid, ongeacht of de werknemer die locaties aandoet in het kader van zijn dienstbetrekking. In die gevallen is geen nihilwaardering van toepassing.
Wanneer is dit wel/niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sefyu schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:27:
[...]

Helder. M'n vrije ruimte zet ik al maximaal in. Het stukje arboverantwoordelijk vind ik nog wel wat vaag. Ik kom tegen:

[...]

en uit de Staatscourant:

[...]

Wanneer is dit wel/niet het geval?
Ik zou de exacte definitie ook niet weten, waarschijnlijk ook niet helemaal zwart wit, maar het gaat om een vaste parkeerfaciliteit bij een eigen kantoor. Dus zo gauw als het een kantoor van een klant is kun je het al niet meer verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPjq0AsafRaaI-tSyZA98cfCQdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvHsbFT78Y3NxwsxKR8tkiXn.jpg?f=fotoalbum_large

Als je iets verder had gelezen zie je dat leden je moeten voordragen en uiteindelijk (alle) leden beslissen/goedkeuren. Ik denk dat dat moeilijk wordt, maar mss denk ik daar iets te negatief over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]

Als je iets verder had gelezen zie je dat leden je moeten voordragen en uiteindelijk (alle) leden beslissen/goedkeuren. Ik denk dat dat moeilijk wordt, maar mss denk ik daar iets te negatief over
Ik weet hoe het werkt. Natuurlijk, als iemand al ernstig ziek is en op dat moment niet meer werkt, dan wordt toelating een probleem. Maar als je nog werkt, dan is het voor de meeste broodfondsen prima. Wel kan het zijn dat ze de eerste 3 maanden niet uitkeren. Bovendien kan je maar lid worden op de eerste dag van een kwartaal. Dus 1 okt a.s. is de eerstvolgende datum.
Kleinere broodfondsen met iets meer dan 20 leden zijn bij de aanname wellicht minder kritisch dan die met 48 leden.
Je kan het altijd proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
Bij de verplichte AOV gaat het vaak over ZZP'ers maar het is verplicht voor iedereen die ondernemer is voor de inkomstenbelasting. Dus ook alle eenmanszaken met personeel, VOF's etc. Ik vraag me of die zich dat wel allemaal realiseren. De bakker op de hoek, de slager op de hoek etc etc.

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 12-09-2023 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Haakt in bij iets wat ik mij dus afvroeg recent:
Een werknemer hoeft niet gekeurd te worden voor hij verzekerd is, een ZZP'er gaat wel door de molen. Nu vroeg ik mij af, kan je als DGA van een holding dit process skippen en als werknemer gezien worden voor verzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:07:
Een werknemer hoeft niet gekeurd te worden voor hij verzekerd is, een ZZP'er gaat wel door de molen. Nu vroeg ik mij af, kan je als DGA van een holding dit process skippen en als werknemer gezien worden voor verzekeringen?
Haha, jij probeert al een maas in een nog onbestaande wet te vinden... *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:07:
Artikel 6 lid 1 onderdeel d Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering:

1 Als dienstbetrekking wordt niet beschouwd de arbeidsverhouding van:

[...]

d. de directeur-grootaandeelhouder;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 28-09 21:15
Heb via Bol een bedrijfsmiddel gekocht, onbedoeld van een Belgische leverancier. Ging via Bol Plaza, nam kennelijk onterecht aan dat daar alleen Nederlandse leveranciers op zaten, of verkeek me op de erg goede prijs en dacht verder niet na..

Nu heb ik een BTW-factuur gekregen van deze leverancier met daarop een Belgisch BTW nummer en als vermelding bij het belasting bedrag: OSS 21,0%

Gaat volgens mij over die "one-stop-shop" BTW regeling in Europa. Mag ik deze BTW gewoon aftrekken als voorbelasting bij de Nederlandse fiscus? Heb zitten googlen, maar internet lijkt het hierover oneens..

Het gaat om een BTW bedrag van ~50 euro, als het niet bij de Belastingdienst mag, komt het vast niet boven een of andere drempel uit, zodat ik het bij de Belgen terug kan vragen, zou zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 28-09 21:15
Ik heb onlangs mijn "weklocatie" verplaatst van huis naar een klein pandje. Vroeger werkte ik "thuis", nu vrijwel altijd op dat andere adres.
Ik woon nog steeds op hetzelfde adres, maar in principe zou ik mijn KVK registratie kunnen verplaaten naar het "kantooradres".

Nu kwam ik op de site van de belastingdienst tegen dat je verhuiskosten voor je onderneming zou kunnen aftrekken met een vast bedrag van 7750 euro.

Dat zou best interessant zijn, de werkelijjke kosten van de verhuizing waren lang niet zo hoog, ging om een bureau, een stoel, en wat computers en apparatuur enz. Maar 7750 aftrekken zou wel mooi zijn.

Echter is het me helemaal niet duidelijk of dat mag in deze situatie.. Ik ben zelf niet verhuisd, alleen mijn "onderneming" wel. Het is me niet duidelijk of je zelf moet verhuizen om hiervan gebruik te mogen maken.

Ik heb een post uit 2018 op dit forum gevonden hierover (van @pirke en @gold_dust ) hoe is dit gegaan met jullie aangifte destijds? Of iemand anders een idee?

Verder alleen een post op Higherlevel gevonden van wat mensen die het oneens zijn over dit vraagstuk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:45:
[...]

Haha, jij probeert al een maas in een nog onbestaande wet te vinden... *O*
Als DGA krijg je gewoon salaris. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 29-09 21:39
bumble_bee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:15:
Ik heb onlangs mijn "weklocatie" verplaatst van huis naar een klein pandje. Vroeger werkte ik "thuis", nu vrijwel altijd op dat andere adres.
Ik woon nog steeds op hetzelfde adres, maar in principe zou ik mijn KVK registratie kunnen verplaaten naar het "kantooradres".

Nu kwam ik op de site van de belastingdienst tegen dat je verhuiskosten voor je onderneming zou kunnen aftrekken met een vast bedrag van 7750 euro.

Dat zou best interessant zijn, de werkelijjke kosten van de verhuizing waren lang niet zo hoog, ging om een bureau, een stoel, en wat computers en apparatuur enz. Maar 7750 aftrekken zou wel mooi zijn.

Echter is het me helemaal niet duidelijk of dat mag in deze situatie.. Ik ben zelf niet verhuisd, alleen mijn "onderneming" wel. Het is me niet duidelijk of je zelf moet verhuizen om hiervan gebruik te mogen maken.
Dit gaat over verhuizing van de 'werknemer' richting de werklocatie, niet de verhuizing van je bedrijf.

Onder deze regeling kunnen bedrijven een vergoeding uitkeren aan medewerkers die dichterbij komen wonen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 437 ... 645 Laatste