Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:14:
[...]

Als btw verlegd is staat er geen btw op je factuur.
Exact, btw wordt toch alleen verlegd bij buitenlandse transacties?

Dus als op de factuur wel btw wordt vermeld maar het is dezelfde leverancier dan vermoed ik dat die btw in een ander land wordt afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:27:
[...]

Dus als op de factuur wel btw wordt vermeld maar het is dezelfde leverancier dan vermoed ik dat die btw in een ander land wordt afgedragen.
Btw kan jij ook verleggen. Wordt veel in de bouw gedaan. Waarbij aannemers bang zijn dat de onderaannemer ofwel zzp’er. Geen BTW afdraagt. Waarbij de belastingdienst die gaat verhalen op de opdrachtgever.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:45:
[...]

Btw kan jij ook verleggen. Wordt veel in de bouw gedaan. Waarbij aannemers bang zijn dat de onderaannemer ofwel zzp’er. Geen BTW afdraagt. Waarbij de belastingdienst die gaat verhalen op de opdrachtgever.
Ik werk niet in de bouw en zie geen mogelijkheden om btw te verleggen behalve voor zakendoen met het buitenland.

Dat is dezelfde reden dat Microsoft het in dit geval doet, vandaar dat ik heel benieuwd ben op welke grond hun facturen waar wel btw op staat mogen worden gebruikt als voorbelasting. Voor zover ik weet mag dat alleen als er een NL vat nummer op staat van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:51:
[...]

Ik werk niet in de bouw en zie geen mogelijkheden om btw te verleggen behalve voor zakendoen met het buitenland.

Dat is dezelfde reden dat Microsoft het in dit geval doet, vandaar dat ik heel benieuwd ben op welke grond hun facturen waar wel btw op staat mogen worden gebruikt als voorbelasting. Voor zover ik weet mag dat alleen als er een NL vat nummer op staat van de leverancier.
Jij kan btw gewoon verleggen. Ook binnen Nederland naar andere aannemers. Of zzp’ers. Maar niet naar particulieren.

Daarnaast verlegd MS de BTW niet. Ze factureren alleen de BTW niet naar particulieren. Als jij zakelijk producten/diensten af neem krijg je gewoon een BTW bon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBG2Z2e9mQdB6CxiMgd5Y1zT1O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiHPbUIzsiq1sDJpK7HN57NU.png?f=fotoalbum_large

En laat nou het hele MS365 zowel verkocht worden aan particulieren als aan zakelijke afnemers.

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 03-09-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:05:
[...]

Jij kan btw gewoon verleggen. Ook binnen Nederland naar andere aannemers. Of zzp’ers. Maar niet naar particulieren.

Daarnaast verlegd MS de BTW niet. Ze factureren alleen de BTW niet naar particulieren. Als jij zakelijk producten/diensten af neem krijg je gewoon een BTW bon.

[Afbeelding]

En laat nou het hele MS365 zowel verkocht worden aan particulieren als aan zakelijke afnemers.
Ik zie toch heel duidelijk verlegging staan op de factuur in deze post ;)

En hoe zou ik als ict-er de btw mogen verleggen naar andere ict zzp’ers, die uitzondering staat niet genoemd op de site van de BD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:13:
[...]

Ik zie toch heel duidelijk verlegging staan op de factuur in deze post ;)

En hoe zou ik als ict-er de btw mogen verleggen naar andere ict zzp’ers, die uitzondering staat niet genoemd op de site van de BD?
Eenvoudig door af te spreken met elkaar. Je mag altijd btw verleggen tussen ondernemers. Is het gebruikelijk binnen Nederland? Ja binnen sommige ondernemersgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:28:
[...]

Eenvoudig door af te spreken met elkaar. Je mag altijd btw verleggen tussen ondernemers. Is het gebruikelijk binnen Nederland? Ja binnen sommige ondernemersgroepen.
btw verleggen binnen nederland mag alleen in bepaalde ondernemersgroepen. zoals de bouw. Voor ICT'ers onderling zul je dus altijd btw moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:28:
[...]

Dus de site van de BD is niet volledig volgens jou?

En je bent het ermee eens dat er door Microsoft dus wel degelijk verlegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:05:
[...]

[Afbeelding]

Deze heb ik ook :)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:31:
[...]

Dus de site van de BD is niet volledig volgens jou?

En je bent het ermee eens dat er door Microsoft dus wel degelijk verlegd wordt?
Ik geef alleen aan dat MS de BTW niet verlegd. De BTW wordt wel dergelijk gerekend. Ik heb notabene een screenshot van de factuur zelf voor 2x een Exchange only licentie subscription bijgesloten :+.

Daarnaast zijn er meer diensten en goederen waarbij de BTW verlegd kunnen worden tussen ondernemeningen.

https://www.belastingdien...ng/wanneer_btw_verleggen/

Bij tele communicatie diensten mag de BTW verlegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 16:35
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:33:
[...]

Ik geef alleen aan dat MS de BTW niet verlegd. De BTW wordt wel dergelijk gerekend. Ik heb notabene een screenshot van de factuur zelf voor 2x een Exchange only licentie subscription bijgesloten :+.

Daarnaast zijn er meer diensten en goederen waarbij de BTW verlegd kunnen worden tussen ondernemeningen.

Microsoft verlegd btw wel (/kan btw verleggen), zie mijn screenshot. Ik gok dat er gewoon ergens iets verkeerd ingesteld staat in je account?

Edit: heb je hier je TAX ID ingevuld?
https://admin.microsoft.c...Accounts/billing-accounts
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:27:
[...]

Staat een Iers BTW nummer op, maar is niet relevant. Er staat 0 euro btw op, dus dat moet je zelf in rekening brengen (en meteen terug vragen).

Misschien dat de uitleg van Moneymonk duidelijk is.

https://www.moneymonk.nl/...mers-uit-andere-eu-landen

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 03-09-2023 20:28 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 16:30
[...]

Klopt, maar dat is niet wat een doorsnee ICT’er doet. Die levert arbeid, belast met 21% btw binnen NL. Daar kun je niks onderling over afspreken, zoals jij wel lijkt te denken. Dat de ander de btw als voorbelasting (onder voorwaarden) mag aftrekken is wellicht wat je bedoelt.

Hierna de definitie van telecommunicatiediensten:
diensten waarmee de transmissie, uitzending of ontvangst van signalen, geschriften, beelden en geluiden of informatie van allerlei aard per draad, via radiofrequente straling, langs optische weg of met behulp van andere elektromagnetische middelen mogelijk wordt gemaakt, met inbegrip van de daarmee samenhangende overdracht en verlening van rechten op het gebruik van infrastructuur voor de transmissie, uitzending of ontvangst, waaronder het bieden van toegang tot wereldwijde informatienetten;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, Microsoft heeft natuurlijk ook zelf een prima pagina over de BTW online staan. Daar gaan we!
Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA)
Wanneer u Microsoft 365-producten of -services koopt in de EMEA-regio, kan de aankoop onderhevig zijn aan Value-Added belasting (btw).
  • Als u zich in een lidstaat van de Europese Unie, Armenië, Wit-Rusland, Noorwegen, Turkije of de Verenigde Arabische Emiraten bevindt en u uw geldige lokale btw-nummer niet opgeeft, past Microsoft Ireland Operations Ltd. het huidige lokale btw-tarief toe op basis van het factureringsland/de regio waarop uw account is ingesteld.
  • Als u gevestigd bent in Liechtenstein, Rusland, Servië, Zuid-Afrika of Zwitserland, wordt de btw toegepast, ongeacht of u uw btw-nummer opgeeft of niet.
  • Voor EU-klanten moet het voordat we uw btw-nummer kunnen valideren, beschikbaar zijn voor verificatie in het VIES (VAT Information Exchange System). Als uw btw-nummer niet kan worden geverifieerd, neemt u contact op met uw lokale belastingdienst.
U komt mogelijk in aanmerking voor btw-nulclassificatie als u voldoet aan een van de volgende criteria:
  • U bevindt zich in een lidstaat van de Europese Unie buiten Ierland: U kunt uw geldige lokale btw-nummer opgeven. Als u het btw-nummer op geeft, kan Microsoft Ireland Operations Ltd. btw-nultarief voor de transactie uitvoeren. Het kan echter zijn dat u een lokale btw-boekhoudplicht hebt. Als u zich zorgen maakt, neemt u contact op met uw belastingadviseurs. Zie Uw btw-nummer toevoegen voor instructies over het toevoegen van de auto-id voor uw organisatie.
Zelf lezen kan hier: https://learn.microsoft.c...ation?view=o365-worldwide

@To_Tall tijd om je BTW ID toe te voegen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het is wel wonderbaarlijk communiceren met jou. Ik geef je een bronpost waar duidelijk staat dat er wel verlegd wordt en je blijft zeggen dat het niet zo is. Is het je wel duidelijk dat er niet in alle gevallen op dezelfde manier wordt gefactureerd?

Daarnaast geef ik nota bene de link naar de belastingdienst waar staat onder welke voorwaarden er verlegd mag worden en je komt nu zelf met die link :o . Uit die link blijkt nergens dat men altijd BTW mag verleggen tussen ondernemers wat je eerder stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:21:

[...]

Staat een Iers BTW nummer op, maar is niet relevant. Er staat 0 euro btw op, dus dat moet je zelf in rekening brengen (en meteen terug vragen).

Misschien dat de uitleg van Moneymonk duidelijk is.

https://www.moneymonk.nl/...mers-uit-andere-eu-landen
Bij de mensen die een factuur met 21% BTW hebben gekregen, zoals @To_Tall neem ik aan dat er ook dat Ierse BTW nummer op staat. Daarom zeg ik dat die BTW niet is terug te vragen bij de belastingdienst in NL.

Ik vermoed dat er toch aardig wat ondernemers hier de fout in gaan met hun omzetbelasting aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kijk naar het postadres op de factuur. Is dat NL? BTW terug vragen. Geen NL en ook geen bedrag van 123904.-? Lekker laten zitten. Of je BTW nummer doorgeven aan de buitenlandse leverancier. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
To_Tall schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:26:
[...]

Dit is niet de facturen die ms aanbied aan bedrijven maar aan particulieren.

Bij ms365 persoonlijk wordt wel door MS BTW gerekend maar je krijgt geen BTW factuur.

Dit om misbruik door bedrijven te voorkomen. Met MS persoonlijk kan je 5 accounts hangen en delen terwijl zakelijk per gebruiker wordt gerekend.

[Afbeelding]
Ik krijg gewoon BTW facturen van Microsoft voor mijn persoonlijk 365 abbo, incl Nederlands BTW nummer en 21% btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Exact. En bij btw verlegd staat er een Iers nummer op, maar dat boeit niet (want geen btw in rekening gebracht).

Wat een heisa zeg. Vul gewoon je btw nummer in en klaar....

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 03-09-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:08:
[...]

Ik krijg gewoon BTW facturen van Microsoft voor mijn persoonlijk 365 abbo, incl Nederlands BTW nummer en 21% btw.
Dank voor de duidelijkheid (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:03:
Kijk naar het postadres op de factuur. Is dat NL? BTW terug vragen. Geen NL en ook geen bedrag van 123904.-? Lekker laten zitten. Of je BTW nummer doorgeven aan de buitenlandse leverancier. :P
Het gaat niet (alleen) om het postadres maar ook dat er een Nederlands btw-identificatienummer op staat (wat dus het geval lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:01:
[...]

Bij de mensen die een factuur met 21% BTW hebben gekregen, zoals @To_Tall neem ik aan dat er ook dat Ierse BTW nummer op staat. Daarom zeg ik dat die BTW niet is terug te vragen bij de belastingdienst in NL.

Ik vermoed dat er toch aardig wat ondernemers hier de fout in gaan met hun omzetbelasting aangifte.
Microsoft Ireland Operations Ltd, One Microsoft Place, South County Business Park, Leopardstown, Dublin 18, D18 P521, Ierland Btw-nummer NL806702242B01

Adres is in Ierland maar BTW nummer is binnen Nederland.

Bij niet zakelijke diensten zoals Office pakket Inc 1TB opslag en 5 accounts. Staat er geen BTW component bij mij. Wel op de eerste factuur van 2018 maar op alle verlengingen. Heb ik iig geen factuur meer ontvangen anders dan een betaal bewijs. Onder het account kan ik alleen betaalbewijzen terug vinden geen BTW facturen.

Ook op XBOX facturen of ik nu een game aanschaf of dienst afneem staat geen BTW component.

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 03-09-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:01:
[...]

Het is wel wonderbaarlijk communiceren met jou. Ik geef je een bronpost waar duidelijk staat dat er wel verlegd wordt en je blijft zeggen dat het niet zo is. Is het je wel duidelijk dat er niet in alle gevallen op dezelfde manier wordt gefactureerd?

Daarnaast geef ik nota bene de link naar de belastingdienst waar staat onder welke voorwaarden er verlegd mag worden en je komt nu zelf met die link :o . Uit die link blijkt nergens dat men altijd BTW mag verleggen tussen ondernemers wat je eerder stelde.
De dienst die MS levert. Bv Exchange online. Valt onder de wet telecommunicatie.
Telecommunicatiediensten
De verleggingsregeling geldt ook voor telecommunicatiediensten die in Nederland plaatsvinden tussen ondernemers die deze diensten verrichten.

Wat telecommunicatiediensten zijn, leest u in artikel 2a, eerste lid, onderdeel r, van de Wet op de omzetbelasting 1968.
Tussen ondernemers kan en mag je BTW verleggen. Dit wordt veelal in bepaalde sectoren gedaan. Maar ook bij verkoop van specifieke goederen. Maar is zwaar onderhevig aan regels.

Zo kan je werk aannemen. Een onderaannemer die voor jouw werkt kan onder bepaalde omstandigheden heden BTW verleggen. Het is niet altijd verplicht. In andere gevallen kan het verplicht zijn om BTW te verleggen als het o.a. om onroerende zaken gaan.

Er is veel jurisprudentie over BTW verleggen. Zo wordt het ook in detachering van o.a. zorg personeel, onderwijs veel gedaan. Maar kan ook binnen andere beroepsvormen plaatsvinden.

Excuses als mijn voorgaande bericht misschien niet helemaal correct verwoord was.

En ja ik heb te maken gehad met BTW verlegd ivm het onderaannemer van werk. Terwijl ik in de IT sector zit en geen bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 16:30
To_Tall schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:17:
[...]

De dienst die MS levert. Bv Exchange online. Valt onder de wet telecommunicatie.

[...]

Tussen ondernemers kan en mag je BTW verleggen. Dit wordt veelal in bepaalde sectoren gedaan. Maar ook bij verkoop van specifieke goederen. Maar is zwaar onderhevig aan regels.

Zo kan je werk aannemen. Een onderaannemer die voor jouw werkt kan onder bepaalde omstandigheden heden BTW verleggen. Het is niet altijd verplicht. In andere gevallen kan het verplicht zijn om BTW te verleggen als het o.a. om onroerende zaken gaan.

Er is veel jurisprudentie over BTW verleggen. Zo wordt het ook in detachering van o.a. zorg personeel, onderwijs veel gedaan. Maar kan ook binnen andere beroepsvormen plaatsvinden.

Excuses als mijn voorgaande bericht misschien niet helemaal correct verwoord was.

En ja ik heb te maken gehad met BTW verlegd ivm het onderaannemer van werk. Terwijl ik in de IT sector zit en geen bouw.
Dit verhaal raakt kant noch wal, veel succes in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:47
praseodymium schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:24:
[...]

Je kunt onderaan op https://github.com/settings/billing/payment_information bij 'Additional information' een BTW nummer opgeven bij 'VAT/GST ID' en bedrijfsnaam en -adres onder 'Extra information'. Daarna opnieuw het receipt downloaden op https://github.com/account/billing/history en je BTW nummer zou er op moeten staan. Daarna boeken als Buiten EU 21%.
Mijn eigen BTW-nummer staat nu op de receipt, inclusief deze tekst: "* VAT/GST paid directly by GitHub, where applicable".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vanochtend zag ik deze post op Hacker News over de 'logische' evolutie van freelancer naar een agency, en in dit geval de nadelen ervan.

Nu zit ik zelf nog weleens na te denken over groei als freelancer, en hoe dat verder kan gaan dan alleen een hoger uurtarief -- een consultancygroep om je heen verzamelen is dan een logische in mijn vakgebied, maar niet direct heel aantrekkelijk. Nu volg ik dit topic al een poosje, en krijg ik het idee dat de meesten hier aardig content zijn met het solo freelancen en uurtje-factuurtje, maar wat is jullie ervaring met een stapje verder gaan? Een stukje van je kennis in een product of training gieten bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:22

sebasd

loopt op espresso

Thunder schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:46:
... Nu volg ik dit topic al een poosje, en krijg ik het idee dat de meesten hier aardig content zijn met het solo freelancen en uurtje-factuurtje, maar wat is jullie ervaring met een stapje verder gaan? Een stukje van je kennis in een product of training gieten bijvoorbeeld?
Ik verkoop geen producten (het enige 'product' dat ik heb is een open source testing library), maar wel sinds +/- 5 jaar trainingen (testautomatisering)

Voordelen:
* Ik vind het leuker om te doen dan 'gewoon' werken / meedraaien in een team
* Ik heb inmiddels veel materiaal 'op de plank' liggen en kan dus redelijk snel iets neerzetten inclusief inspelen op specifieke wensen
* Het betaalt beter dan uurtje-factuurtje werken
* Je komt nog eens ergens - andere mensen, andere organisaties, andere landen

Nadelen:
* Je verkoopt nog steeds je tijd, dus ook hier zit een limiet aan, tenzij je online self-paced training gaat verkopen
* Je trainingsmateriaal up to date houden is ook werk, waar niemand je voor betaalt
* Nieuwe opdrachtgevers vinden is veel meer werk

Ik heb een jaar of twee geleden een tijdje bijna alleen maar trainingen gedaan, maar dat is mij niet heel goed bevallen. Nu doe ik het weer af en toe, een beetje wat mijn kant uit komt waaien. Ik heb een paar klanten die een paar keer per jaar terugkomen, plus af en toe een one-off voor een nieuwe klant, en dat is prima.

Ben nu net begonnen met een nieuw soort samenwerking, tot nu toe met 1 klant 1 dag in de week, en dat zou ik wel fulltime willen doen, het coachen / mentoren van een klein groepje (in dit geval 2) engineers om betere testautomatiseerders te worden. Prima uurtarief, direct zichtbaar resultaat, plus een gratis kijkje in de keuken van een organisatie.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

Vandaag het eerste, onprettige, besluit moeten nemen in mijn carrière als freelancer :(
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:10
Wanneer ga je weer verder @Matis? Wanneer het geld ontvangen is, wanneer er gezegd is dat het geld verzonden is of wanneer ze zeggen dat ze het vandaag in orde maken? (of iets anders?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

FastFox91 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:59:
Wanneer ga je weer verder @Matis? Wanneer het geld ontvangen is, wanneer er gezegd is dat het geld verzonden is of wanneer ze zeggen dat ze het vandaag in orde maken? (of iets anders?)
Ah ja, goed punt. Zodra het geld op mijn rekening staat, ga ik de daaropvolgend werkdag weer aan de gang.

Ik ontvang altijd eerst een proof-of-payment vanuit de opdrachtgever (per mail) en dan volgt diezelfde of de volgende werkdag de daadwerkelijk storting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:47
"Manager gaf ook aan dat ik het met nog meer urgentie bij hem had moeten aankaarten"

Pfff, als je klaagt dat je niet betaald krijgt, moeten meteen de alarmbellen bij die manager afgaan. Dan kun je verwachten dat mensen gaan lopen en de voortgang van je project in gevaar komt (nog los van het feit dat je voor je mensen in je team op moet komen, ongeacht of ze extern zijn).

En misschien alvast rondkijken naar wat anders. Geld dat er niet is, zal nooit uitbetaald worden.

[ Voor 11% gewijzigd door kwaazaar op 04-09-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Matis Is je factuur van augustus dan ook niet al te laat? Zo ja dan zou ik gelijk bij je manager melden.

Zelf had ik trouwens vorige maand voor het eerst dat een betaling te laat was, na een herinnering stond het eind van de werkdag op mijn rekening. Hoe snel een opdrachtgever betaald zegt toch wel erg veel over de opdrachtgever. In mijn geval is gelukkig het eind ook in zicht, volgend maand tijd voor iets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 22:10
Dag mede consultants,

Ik ben sinds mei lekker aan een klus bezig en onlangs is deze verlengd. Top!
Heb bewust nog geen verzekering afgesloten zoals; ziekte en of pensioen. Wist niet of het freelancen wat zou gaan worden. Maar fingers crossed, gaat lekker!

Nu zijn er heel veel mogelijkheden beschikbaar voor ziekte en of pensioen.
Kunnen / willen jullie mij voorzien van aanbieders waar jullie goede ervaring mee hebben. Ik ben me ervan bewust dat het niet goedkoop is en dat maakt me ook niet uit. Wil gewoon goed verzekerd zijn bij een betrouwbare partij. Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

kwaazaar schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:03:
"Manager gaf ook aan dat ik het met nog meer urgentie bij hem had moeten aankaarten"

Pfff, als je klaagt dat je niet betaald krijgt, moeten meteen de alarmbellen bij die manager afgaan. Dan kun je verwachten dat mensen gaan lopen en de voortgang van je project in gevaar komt (nog los van het feit dat je voor je mensen in je team op moet komen, ongeacht of ze extern zijn).
Klopt, ik ging ervan uit dat ik genoeg urgentie kenbaar had gemaakt in mijn gesprek van vorige week.
En misschien alvast rondkijken naar wat anders. Geld dat er niet is, zal nooit uitbetaald worden.
Ja, mijn opdracht loopt nog tot 13 september aanstaande, dus rondkijken kan sowieso geen kwaad. De kans op verlenging was al klein, maar die is nu (met mijn huidige standpunt) denk ik nihil.

Ik weet zeker dat het geld er wel is, maar het wordt gewoon niet (tijdig) uitbetaald. De factuur van 1 augustus is namelijk wel op tijd betaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Deveon schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:14:
@Matis Is je factuur van augustus dan ook niet al te laat? Zo ja dan zou ik gelijk bij je manager melden.
Dat is dus het hele vreemde, de factuur van 1 augustus is wel op tijd betaald. Dus het kán wel, dat maakt het dubbel wrang.
Zelf had ik trouwens vorige maand voor het eerst dat een betaling te laat was, na een herinneringen stond het eind van de werkdag op mijn rekening. Hoe snel een opdrachtgever betaald zegt toch wel erg veel over de opdrachtgever. In mijn geval is gelukkig het eind ook in zicht, volgend maand tijd voor iets nieuws.
Ja, zo zou het ook moeten zijn d:)b Ik heb per ongeluk ook wel eens een rekening vergeten te betalen, maar na de eerste herinnering alsnog per direct gedaan. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt, dat is begrijpelijk. Maar na 2 herinneringen per mail en 1 keer mondeling zouden er toch genoeg signalen afgegeven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Manzara schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:14:
Dag mede consultants,

Ik ben sinds mei lekker aan een klus bezig en onlangs is deze verlengd. Top!
Heb bewust nog geen verzekering afgesloten zoals; ziekte en of pensioen. Wist niet of het freelancen wat zou gaan worden. Maar fingers crossed, gaat lekker!

Nu zijn er heel veel mogelijkheden beschikbaar voor ziekte en of pensioen.
Kunnen / willen jullie mij voorzien van aanbieders waar jullie goede ervaring mee hebben. Ik ben me ervan bewust dat het niet goedkoop is en dat maakt me ook niet uit. Wil gewoon goed verzekerd zijn bij een betrouwbare partij. Dank u.
Beste is om even een adviseur in te schakelen gezien geld niet uit maakt en anders is er met de zoekfunctie ook voldoende te vinden. Starten zonder hierin te verdiepen vind ik overigens wel bijzonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:22

sebasd

loopt op espresso

Matis schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:53:
Vandaag het eerste, onprettige, besluit moeten nemen in mijn carrière als freelancer :(

***members only***
Dit klinkt als een heel herkenbaar verhaal, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt bij een opdrachtgever eind vorig jaar. Ik heb daar de beslissing genomen om ermee te stoppen, het kost zoveel energie. Die besteed ik liever ergens anders aan.

Het zure was daar ook nog dat ze mij hadden gevraagd voor die klus.

Maar goed, groot gelijk heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
Deveon schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:26:
[...]

Beste is om even een adviseur in te schakelen gezien geld niet uit maakt en anders is er met de zoekfunctie ook voldoende te vinden. Starten zonder hierin te verdiepen vind ik overigens wel bijzonder..
Dit. Toen ik naar een AOV op zoek was kwam ik er ook niet zelf uit, en heb toen via een adviseur een AOV bij a.s.r afgesloten.
Het kan vast goedkoper of via execution-only ofzo, maar ik was wel blij met hun advies, het geeft wel rust als dit goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

***members only***
Lastig lastig. Ik denk dat ik niet zo snel zou stoppen, zeker niet als de klus een stuk langer duurt :). Aan de andere kant hulde dat je het doet.

In mijn tijd in detachering heb ik het wel eens meegemaakt, dan had het vaak te maken met bijv interne kostenplaatsen die niet klopten en financiële afdeling niet mocht betalen voordat er intern akkoord was. Maar dat zou je dan verwachten dat alle betalingen niet zouden lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kurios schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:52:
[...]

Lastig lastig. Ik denk dat ik niet zo snel zou stoppen, zeker niet als de klus een stuk langer duurt :). Aan de andere kant hulde dat je het doet.
Gewoon mee stoppen, als je toch geen geld verdiend kan je maar beter vakantie hebben. Uiteraard kan iemand de factuur een keer vergeten en als er dan beloofd wordt om per x uren/dagen te betalen dan wil ik er best op wachten, zeker als het in het verleden altijd goed ging. Maar mijn ervaring is dat als de belofte op de eerste herinnering mislukt je ook loze beloftes gaat krijgen bij de tweede en derde herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 14:52

***members only***
Ik zou in ieder geval zo veel mogelijk zwart-op-wit de communicatie vastleggen mocht het echt tot gedoe komen. De mondelinge afspraken bij hem op kantoor ook laten bevestigen per mail. Als jij iets moest betalen, zat je nu waarschijnlijk al aan de aanmaningen + incassokosten (wettelijk mag dat 14+ dagen na herinnering) en eventuele verdere stappen.

Tenzij de bevestiging van betaling vrij snel komt, is nu eerst het werk neerleggen niet onredelijk. Je hebt immers ook al weer ~2 maanden aan omzet uitstaan waar je (als het echt fout zit) weer heel lang op kan wachten...

[ Voor 4% gewijzigd door Eliaz op 04-09-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij zakelijke klanten mag u in principe direct na het verstrijken van de vervaldatum van de factuur incassokosten in rekening brengen. Wel is het vaak verstandig om eerst een betalingsherinnering te sturen. Misschien is uw klant de factuur simpelweg vergeten. Door niet direct een incassobureau in te schakelen wordt de verstandhouding met uw klant niet meteen verstoord.

https://www.invorderingsbedrijf.nl/incassokosten-berekenen/
Was toch even benieuwd en hoewel je er zeker geen vrienden mee maakt heb je na de eerste dag al recht om incassokosten te rekenen bij een zakelijke transactie. Let op, dat werkt dus twee kanten op.. Gelukkig betaal ik mijn facturen vrijwel altijd direct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 11:14
Vanochtend zag ik deze post op Hacker News over de 'logische' evolutie van freelancer naar een agency, en in dit geval de nadelen ervan.

Nu zit ik zelf nog weleens na te denken over groei als freelancer, en hoe dat verder kan gaan dan alleen een hoger uurtarief -- een consultancygroep om je heen verzamelen is dan een logische in mijn vakgebied, maar niet direct heel aantrekkelijk. Nu volg ik dit topic al een poosje, en krijg ik het idee dat de meesten hier aardig content zijn met het solo freelancen en uurtje-factuurtje, maar wat is jullie ervaring met een stapje verder gaan? Een stukje van je kennis in een product of training gieten bijvoorbeeld?
Ik ben nu vier jaar freelancer. Het bevalt uitstekend, maar ik denk ook regelmatig aan wat de volgende stap is. Sinds twee jaar begonnen met het geven van trainingen (voornamelijk C++) en dat loopt goed, maar ik zou niet full-time trainingen willen geven. En zoals iemand anders al schreef: ook dat is eigenlijk gewoon tijd verkopen.

Tien jaar geleden in loondienst merkte ik dat ik telkens erg geÏnteresseerd was als ik freelancers tegen kwam. Nu heb ik datzelfde als ik denk aan een bedrijfje beginnen met personeel en projecten aannemen. Dus het lonkt wel. De auteur van het artikel op HN schrijft "I prefer being a designer than a director". Ik ben juist graag ook een director. Ik vind het juist wél leuk om een team te leiden, en om anderen te zien groeien en iets moois te zien maken.

Maar goed, eigenlijk vind ik zelf programmeren ook nog veel te leuk. Ik vermaak me kostelijk. En ook financieel is er geen reden om een volgende stap te zetten. Dus tja... Het is allemaal wel comfortabel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Deveon schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:36:
Was toch even benieuwd en hoewel je er zeker geen vrienden mee maakt heb je na de eerste dag al recht om incassokosten te rekenen bij een zakelijke transactie. Let op, dat werkt dus twee kanten op.. Gelukkig betaal ik mijn facturen vrijwel altijd direct.
Zo ver ben ik nog niet bereid te gaan. Je kunt ook boeterente rekenen (12% op jaarbasis, maar dat moet dan weer apart berekend en gefactureerd worden op basis van dagrente yadayadayada). Dat levert me meer administratieve last op en geleur op.
Die tijd en energie steek ik liever in iets nieuws.

Nogmaals, deze opdracht loopt nog een week dus kan me iets grover geschut veroorloven.

Overigens de collega's begrijpen het volkomen, hoe rot ik het ook voor hen vind nu ik ze mogelijk in een lastig parket breng.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:40

Crazy D

I think we should take a look.

Matis schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:22:
[...]

Dat is dus het hele vreemde, de factuur van 1 augustus is wel op tijd betaald. Dus het kán wel, dat maakt het dubbel wrang.

[...]

Ja, zo zou het ook moeten zijn d:)b Ik heb per ongeluk ook wel eens een rekening vergeten te betalen, maar na de eerste herinnering alsnog per direct gedaan. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt, dat is begrijpelijk. Maar na 2 herinneringen per mail en 1 keer mondeling zouden er toch genoeg signalen afgegeven zijn.
Dan klinkt het eerder alsof deze ergens tussen wal en schip is gevallen. En je hebt de recentere factuur dus wel ontvangen. Dat zou voor mij geen reden zijn om het werk neer te leggen, wel om dagelijks (tijdens werktijd uiteraard dus wel betaald) er achteraan te gaan. Maar ja, grote organisatie, om 1 of andere reden is het dan erg vaak dat opeens niemand meer goed overzicht heeft van alle facturen die zijn binnengekomen 8)7 (terwijl iedereen van iig afdeling finance zou moeten kunnen zien of de factuur wel goed is ontvangen of niet, en bij wie die in de procrement flow staat).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

In plaats van een op uren gebaseerd contract te kiezen, ben ik direct met projecten begonnen. Een van de redenen hiervoor is dat ik geen tussenpersoon, zoals een recruiter, tussen mij en de klant wil hebben. Bij projecten is dit vaak gebruikelijker. Na verloop van tijd ben ik ook gestart met twee SaaS-producten. Eén daarvan heeft inmiddels de eerste betalende klanten. Dankzij de schaalbaarheid van software biedt dit meer mogelijkheden om je omzet te verhogen dan inkomsten die puur op gewerkte uren zijn gebaseerd. Bovendien geeft het me veel voldoening om een eigen product te hebben en zelf de functionaliteit en kwaliteit ervan te bepalen.

Een andere strategie is het onder-aannemen van mensen om op die manier te experimenteren met 'personeel'. Ik heb dit zelf gedaan voor enkele design taken binnen mijn projecten. Hierdoor kun je jouw capaciteit en vaardigheden richting de buitenwereld uitbreiden zonder je direct aan personeel te binden.

Ik denk dat het ook belangrijk is om in deze je passie te vinden. Voor mij ligt die passie bij het hebben van een eigen product, terwijl anderen wellicht hun voldoening halen uit consultancy, leiding geven, trainingen of lesmateriaal.

Ik kan me trouwens volledig inleven in @GoodspeeD. Ik vind programmeren ook nog steeds veel te leuk om dat los te laten. B)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:29
maar wat is jullie ervaring met een stapje verder gaan? Een stukje van je kennis in een product of training gieten bijvoorbeeld?
Vorig jaar een tijdje geoefend door klussen aan te nemen en het werk deels door andere freelancers te laten uitvoeren. Beviel prima!

Eind vorig jaar een compagnon gevonden (toevallig, niet naar gezocht), handen ineen geslagen en in mei hebben we een bestaande consultancy in onze sector overgenomen. mannetje of 8 op de payrol. Meeste studeren wel nog en zitten op nulurencontract.
Bevalt goed. Het is echt jezelf opnieuw uitvinden als ondernemer, maar dat geeft veel energie. En de pijplijn is na integratie en een dooie zomer, ook weer goed gevuld. :)
Ik werk nog een deel zelf op klussen ongeveer 20-30% van mijn tijd. De rest gaat op aan leuke nieuwe dingen zoals sales en productontwikkeling.
Op termijn willen we de boel zo organiseren dat het team het wel zonder ons kan, en dan gaan we wat anders ernaast doen of de toko verkopen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:34
@Stefangrp met veel plezier je korte verhaal gelezen. Kun je iets vertellen over hoe en waarom je een bestaand bedrijf(je) hebt overgenomen? Was financiering mogelijk bijvoorbeeld? En waar heb jij gevonden dat dit bedrijf te koop was? Ik hoor dit soort dingen bijvoorbeeld nooit in mijn directe netwerk, daar blijft men beetje steken op geld beleggen en vastgoed aankopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
Tja dom toeval (of God ofzo, maar ik geloof niet) . Ik heb in mijn carrière ook nooit eerder een te koop staand bedrijf 'aangeboden' gekregen. Ik hoorde via via (netwerk) dat het te koop stond. Maar dit kwam precies op het juiste moment voorbij

Mijn compagnon heeft ervaring met overnames, met hem erbij had ik er wel vertrouwen in dat we dat traject konden doen. Hij had nog templates liggen voor boeken onderzoek, contracten blabla. En we hebben het dus ook zelf gedaan, zonder externe adviseurs te hoeven inschakelen.

Financiering hebben we gedaan uit eigen middelen, was prima te dragen.

Dus 6 weken hard onderzoek gedaan, alles rond gemaakt en langs de notaris om de transactie te bekrachtigen. Dst werkt verder net als een huis kopen eigenlijk.

Ohja we hebben gekozen voor overname omdat dit best goed paste in het strategische plaatje dat we voor ogen hadden, en het 2 jaar werk aan 'zelf opbouwen' bespaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:17
Ik zit nu bijna een jaar op een freelance/zzp klus (als Financial) en heb te horen gekregen dat ze wel wil dat ik blijf en zelfs op een hogere positie. Dat zou betekenen dat ik straks anderhalf of misschien wel 2 jaar bij hetzelfde bedrijf zit. Hoe kijken jullie hier tegenaan met betrekking tot het aantal opdrachtgevers etc?

Op dit moment zit er een tussenpartij tussen maar die kan ik er wellicht wel tussenuit krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 13:42
@ColeJ Over meerdere opdrachtgevers is intussen al zoveel geschreven... de meeste vinden het wel best met die ene opdracht van 3, 4 jaar. De ander wil dat niet.

Een tussenpartij er tussenuit is altijd/meestal beter, afhankelijk van hun toegevoegde waarde,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:38:
@ColeJ Over meerdere opdrachtgevers is intussen al zoveel geschreven... de meeste vinden het wel best met die ene opdracht van 3, 4 jaar. De ander wil dat niet.

Een tussenpartij er tussenuit is altijd/meestal beter, afhankelijk van hun toegevoegde waarde,
In mijn huidige opdrachtovereenkomst staat enkel dat de duur 1 jaar is. Er staat nergens iets over het feit dat ik niet zonder hun, na dat jaar, bij datzelfde bedrijf aan de slag mag. Ik denk dat ik hun er wel tussenuit kan krijgen na een jaar. Zou gunstig zijn voor mijn tarief natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
AOV. Natuurlijk al veel over geschreven hier.
ZIjn ook ook freelancers die na een x aantal jaren hebben besloten om de AOV op te zeggen :?

Ik ben dit aan het overwegen en wel om een aantal zaken:
- redelijke buffer (ik kan redelijk makkelijk 2 jaar door zonder inkomsten)
- aangesloten bij een broodfonds, dus 2 jaar sowieso inkomsten waardoor een groot deel van de vaste lasten gedekt zijn
- deel passief inkomen wat ook een groot deel van de vaste lasten dekt

Het idee is om de kosten van de AOV, ruim 350 per maand (weliswaar bruto) gewoon in te leggen in mijn pensioenpot (belegging). Als je dan ziet wat je hiermee in bijvoorbeeld 10 jaar opbouwt is stevig!
De kans dat je langer dan 2 jaar ziekt bent is niet groot en als het wel zo is, gaat het vaak om een levensveranderende ziekte. Op het moment dat dat zo ver is zie ik het zo: ik heb dan door het broodfonds 2 jaar de tijd om mijn/ons leven om te gooien. Door verkoop van ons huidige huis met overwaarde zouden we een normale woning kunnen kopen met nauwelijks hypotheek. Daarnaast dus nog 2 jaar inkomsten vanuit broodfonds en een eigen spaarpot. Heeft die AOV dan nog zin :? ik vind het lastig. Aan de ene kant geef je zekerheid op aan de andere kant hoor je ook verhalen dat men met de kleine lettertjes komt en dat er alsnog niet uitbetaald word.

Oftewel: zijn er hier ondernemers die bewust hun AOV opgezegd hebben en waarom dan :?

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 05-09-2023 11:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Zo lang mijn buffer niet dekkend is tot mijn pensioenleeftijd zou ik never-nooit-niet mijn AOV opzeggen.

Ik ben 34 jaar oud en moet (met een beetje pech) nog 35 jaar werken voordat mijn pensioen / AOW begint.
Zo lang je niet volledig financieel onafhankelijk bent, is het ondoenlijk om voor 35 jaar te bufferen.

Kleine nuance, mijn vrouw werkt op een revalidatiekliniek en behandelt daar mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Mensen zoals jij en ik, kerngezond en in de bloei van hun leven. Een onbewaakt ogenblik, uitgegleden in de douche, ongelukkig terechtgekomen en sindsdien niet meer in staat om te werken.
Laatst nog een freelance jurist, zonder AOV, met ALS, en binnen 3 jaar door zijn buffer heen.

De kans om arbeidsongeschikt te worden, wordt (zeker door ons IT-ers) altijd enorm onderschat.

[ Voor 47% gewijzigd door Matis op 05-09-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Matis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:19:
Zo lang mijn buffer niet dekkend is tot mijn pensioenleeftijd zou ik never-nooit-niet mijn AOV opzeggen.

Ik ben 34 jaar oud en moet (met een beetje pech) nog 35 jaar werken voordat mijn pensioen / AOW begint.
Zo lang je niet volledig financieel onafhankelijk bent, is het ondoenlijk om voor 35 jaar te bufferen.

Kleine nuance, mijn vrouw werkt op een revalidatiekliniek en behandelt daar mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Mensen zoals jij en ik, kerngezond en in de bloei van hun leven. Een onbewaakt ogenblik, uitgegleden in de douche, ongelukkig terechtgekomen en sindsdien niet meer in staat om te werken.

De kans om arbeidsongeschikt te worden, wordt (zeker door ons IT-ers) altijd enorm onderschat.
Jouw vrouw ziet natuurlijk de excessen.
De kans om arbeidsongeschikt te worden is en blijft ontzettend klein.
Maar het gaat inderdaad om het risico -> kans (heel klein) x effect (heel groot). Dat laat normaal gesproken het kwartje de kant van AOV opvallen.

hmmm... google actie op "kans op arbeidsongeschiktheid" geeft dit als resultaat:
Kans op arbeidsongeschiktheid

De kans is ongeveer 1 op 12 dat u als zelfstandige arbeidsongeschikt raakt. 50% is binnen 90 dagen weer arbeidsgeschikt. De kans dat u een half jaar niet kunt werken is 26%. Na een jaar is nog 15% niet aan het werk en 7% is zelfs na 5 jaar nog arbeidsongeschikt.
De kans van 7% vind ik stevig. Dat zou betekenen dat 7 op de 100 zelfstandigen een keer langer dan 5 jaar ziek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ybos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:28:
Maar het gaat inderdaad om het risico -> kans (heel klein) x effect (heel groot). Dat laat normaal gesproken het kwartje de kant van AOV opvallen.
Natuurlijk, het is wel een beetje biased. Maar we denken alleen arbeidsongeschikt te kunnen raken van arbeid-gerelateerde activiteiten.
De kans van 7% vind ik stevig. Dat zou betekenen dat 7 op de 100 zelfstandigen een keer langer dan 5 jaar ziek is.
Als ik de verzekeringsboeren mag geloven, blijf je tot 5 jaar na een burnout "ziek". Althans, zo lang is mijn bekoelingsperiode in mijn AOV. Ik heb nog een half jaar uitsluiting op burnout-gerelateerde klachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 05-09-2023 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

hmmm... google actie op "kans op arbeidsongeschiktheid" geeft dit als resultaat:

[...]

Ik lees het anders.
1 op de 12 raakt arbeidsongeschikt, ongeveer 8% dus. Van die 8% is 7% 5 jaar of langer arbeidsongeschikt.

Het is echter zoals @ybos ook al zegt. Risico = kans x impact
Kans is niet zo heel groot wellicht, impact kan gigantisch zijn. Het is persoonlijk hoeveel risico je wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
B-Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:35:
[...]

Ik lees het anders.
1 op de 12 raakt arbeidsongeschikt, ongeveer 8% dus. Van die 8% is 7% 5 jaar of langer arbeidsongeschikt.
Goeie aanvulling, dat maakt de kans inderdaad voor mijn gevoel meer kloppend :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19

Ik struggle hier ook mee. Ik heb een tijdje wat trainingen erbij gegeven, maar kwam erachter dat iedere keer hetzelfde gewoon echt m'n ding niet is. Wat ik fijn vind aan het werk dat ik nu doe, is dat ik ook up to date moet blijven. Als ik puur trainingen zou geven, zou ik het gevoel hebben stil te gaan staan.

Mensen in dienst nemen om een agency te bouwen is echt mijn ding niet. Uiteindelijk gaan de goeie werknemers toch weg, en de 'slechte' blijven. Dat zie je bij elke nieuwe agency op den duur gebeuren. En die 'slechte' mensen die blijven hangen heb ik dan meestal niet zo veel mee. Bijna alle goeie/leuke mensen met wie ik echt een klik had bij m'n laatste werkgever zijn nu gaan ZZPen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ybos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:11:
ZIjn ook ook freelancers die na een x aantal jaren hebben besloten om de AOV op te zeggen :?
En dan straks de veplichte (duurdere) AOV bij het UWV nemen? Of dan weer de hele medische vragenlijsten doorlopen bij een private partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb dat ook wel gehoord over mensen die niet uitbetaald kregen, maar het is altijd via via. Is dat echt zo dat ze moeilijk doen met uitbetalen? Ik bedoel, als het duidelijk is dat je arbeidsongeschikt bent dan moeten ze toch gewoon uitbetalen? Wat kunnen de kleine letters zijn waardoor ze niet uitbetalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Peter152 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:43:
Ik heb dat ook wel gehoord over mensen die niet uitbetaald kregen, maar het is altijd via via. Is dat echt zo dat ze moeilijk doen met uitbetalen? Ik bedoel, als het duidelijk is dat je arbeidsongeschikt bent dan moeten ze toch gewoon uitbetalen? Wat kunnen de kleine letters zijn waardoor ze niet uitbetalen?
Redelijk uit eerste hand (vriend van mn broer):
Kanker, verzekering betaald uit. Op het moment dat de laatste chemo klaar was: vrijwel direct telefoon: chemo klaar, nu kan je weer aan het werk toch :?
Los van dat het een grof schandaal is, iedereen weet dat je dan hersteltijd nodig hebt. Uiteindelijk heeft men wel nog betaald maar geeft wel de toon van de muziek aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ColeJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:42:
[...]

En dan straks de veplichte (duurdere) AOV bij het UWV nemen? Of dan weer de hele medische vragenlijsten doorlopen bij een private partij?
Dat is ook nog wel een aandachtspunt inderdaad :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Peter152 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:43:
De discussie zal dan vast gaan of het wel zo duidelijk is en welk percentage ongeschikt.
Verzekeraars willen het liefst geen grote bedragen, zeker niet tot in lengte van dagen, uitbetalen.

Als goedmakertje doen ze dan bijv. bij een autoverzekering of inboedelverzekering weer niet zo moeilijk als je iets claimt voor een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 16:04
[...]

Daarom is AOV ook een verzekering en geen (pensioen)belegging. Bij een belegging hoop je dat het zoveel als mogelijk in waarde stijgt, bij een AOV hoop je dat het weggegooid geld blijkt te zijn.

Doe vooral wat voor jou goed voelt. Je kunt naar een verzekering (tot op zekere hoogte) niet rationeel kijken. Je zou kunnen kijken of het goedkoper kan, maar volledig wegdoen geeft wellicht onrust. En het is jouw nachtrust. Wij kunnen dat niet voor je bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 17:33
Voor een nieuwe opdracht ben ik nu bezig met een partij welke op 8min rijden van mijn huis zit, en technisch ook leuk lijkt (op papier, uit eventueel gesprek moet nog blijken of het ook echt zo is). Het grote nadeel: de partij is niet bereid veel te betalen.
Ik heb gebeld met een recruiter welke ertussen zit (voor 5 tot 10 euro, afhankelijk van de situatie), en die geeft aan dat de opdrachtgever soms accepteert om dan maar niet de beste mensen te krijgen, want ze hebben gewoon richtlijnen qua inhuurbudget. De recruiter gaf echter aan dat ze in uitzonderlijke gevallen wel bereid waren meer te betalen dan hun max tarief (geen harde limiet dus).

Bottomline komt het erop neer dat hun max. tarief 17% onder mijn huidige tarief ligt, ik heb nu dus aangeboden 5% onder mijn huidige tarief te gaan zitten. Dan lever ik wel wat in, maar aangezien het naast de deur is, scheelt het me ook een en ander.

Waar ik nu mee zit: ik ben nog steeds te duur volgens hun maatstaven. In hoeverre zouden jullie bereid zijn verder te zakken in het geval ze wel verder met me willen, maar alleens als ik nog verder zak?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 16:04
Misschien kunnen ze je tegemoetkomen met secundaire zaken, zoals aantal uren inzet (36 vs 40), looptijd.

Ik laat mijn tarief ook wel variëren, al naar gelang afstand, aantal uren/week, inzet duur etc. Als het een leuke club is en ik wil er graag aan de slag, ben ik vaak best bereid te zakken. Ik heb wel altijd een ondergrens in m'n hoofd. Kennelijk ligt die bij jou iets boven de 83 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@ConQuestador ik weet niet in welke branch je zit en wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, maar ik merk hoeveel voordeel een opdracht dicht bij huis geeft.
Als je de reistijd eens afzet tegen je daadwerkelijk gemaakte uren, dan is dat (misschien) objectief te overzien.

Misschien kun je ergens anders voor 5 euro per uur meer aan de gang, maar dan zit je dus verder van huis bij een club/opdracht die je mogelijk minder ligt.

Duivels dilemma, maar misschien het relativeren waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 16-06 21:17
ConQuestador schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:19:
Voor een nieuwe opdracht ben ik nu bezig met een partij welke op 8min rijden van mijn huis zit, en technisch ook leuk lijkt (op papier, uit eventueel gesprek moet nog blijken of het ook echt zo is). Het grote nadeel: de partij is niet bereid veel te betalen.
Ik heb gebeld met een recruiter welke ertussen zit (voor 5 tot 10 euro, afhankelijk van de situatie), en die geeft aan dat de opdrachtgever soms accepteert om dan maar niet de beste mensen te krijgen, want ze hebben gewoon richtlijnen qua inhuurbudget. De recruiter gaf echter aan dat ze in uitzonderlijke gevallen wel bereid waren meer te betalen dan hun max tarief (geen harde limiet dus).

Bottomline komt het erop neer dat hun max. tarief 17% onder mijn huidige tarief ligt, ik heb nu dus aangeboden 5% onder mijn huidige tarief te gaan zitten. Dan lever ik wel wat in, maar aangezien het naast de deur is, scheelt het me ook een en ander.

Waar ik nu mee zit: ik ben nog steeds te duur volgens hun maatstaven. In hoeverre zouden jullie bereid zijn verder te zakken in het geval ze wel verder met me willen, maar alleens als ik nog verder zak?

***members only***
En als je afspreekt om 9 uur te werken (je levert in de ochtend en avond een half uur reistijd in voor werktijd en je uurtarief is ineens 93euro...uiteraard zou ik eerst onderhandelen over die 83 euro. Als je die naar 90 krijgt, kun je nog altijd kijken of je met je eigen uren speelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
1 á 1,5 of zelfs 2 uur minder reistijd op een dag is ook wat waard. Hoewel ik er nooit moeite mee heb gehad, toen de reistijd flink minder werd voelde elke ochtend lange tijd als uitslapen en had ik ineens elke dag een hele lange avond.

Echter is 5eu (of nog meer) per uur meer of minder over een heel jaar gezien ook serieus geld.

Inderdaad een lastig dilemma. Ik zou het gevoel van "uitslapen" en "vrije tijd" 's avonds niet in euro's uit kunnen drukken, maar het viel mij echt op destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
B-Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:42:
1 á 1,5 of zelfs 2 uur minder reistijd op een dag is ook wat waard. Hoewel ik er nooit moeite mee heb gehad, toen de reistijd flink minder werd voelde elke ochtend lange tijd als uitslapen en had ik ineens elke dag een hele lange avond.

Echter is 5eu (of nog meer) per uur meer of minder over een heel jaar gezien ook serieus geld.

Inderdaad een lastig dilemma. Ik zou het gevoel van "uitslapen" en "vrije tijd" 's avonds niet in euro's uit kunnen drukken, maar het viel mij echt op destijds.
In mijn geval is het niet eens uitslapen, want ik moet de kinderen 's ochtends klaarmaken voor school. En zou daarna nog eens in de auto moeten stappen.

Bovendien: iedereen gaat er maar vanuit dat je 5 dagen naar kantoor gaat, ik ga uit van 2, max 3 dagen kantoor.

Als ik meega met hun maximum zou ik dik 30.000 bruto per jaar inleveren. Voor dat geld wil ik best 2 a 3 dagen per week autorijden.

Overigens: meer uur gaan werken om het verlies te compenseren is natuurlijk een no-go, dan zit je jezelf voor de gek te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 05-09-2023 12:50 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:29
ConQuestador schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:48:
[...]

Als ik meega met hun maximum zou ik dik 30.000 bruto per jaar inleveren. Voor dat geld wil ik best 2 a 3 dagen per week autorijden.
Dan ben je er toch uit? Zou een ultieme aanbieding (95e?) neerleggen en als ze die niet accepteren; jammer dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Matis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:31:
@ConQuestador ik weet niet in welke branch je zit en wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, maar ik merk hoeveel voordeel een opdracht dicht bij huis geeft.
Ik vind sowieso meer dan 2 dagen per week naar kantoor wel heel erg 2019. Ik zit nu op 1 dag per week en dat is meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04:18
Je kunt ook eerst het gesprek eens aangaan. Als je meer wil dan hun max, zal je sowieso eerst moeten overtuigen.
Wellicht zijn er nog andere interessante dingen die het toch aantrekkelijk maken.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Next Level Freelancer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-11-2023

Next Level Freelancer

Bedrijfsaccount: Next Level Freelancer
ybos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:11:

Ik ben dit aan het overwegen en wel om een aantal zaken:
- redelijke buffer (ik kan redelijk makkelijk 2 jaar door zonder inkomsten)
- aangesloten bij een broodfonds, dus 2 jaar sowieso inkomsten waardoor een groot deel van de vaste lasten gedekt zijn
- deel passief inkomen wat ook een groot deel van de vaste lasten dekt

Het idee is om de kosten van de AOV, ruim 350 per maand (weliswaar bruto) gewoon in te leggen in mijn pensioenpot (belegging). Als je dan ziet wat je hiermee in bijvoorbeeld 10 jaar opbouwt is stevig!
De kans dat je langer dan 2 jaar ziekt bent is niet groot en als het wel zo is, gaat het vaak om een levensveranderende ziekte. Op het moment dat dat zo ver is zie ik het zo: ik heb dan door het broodfonds 2 jaar de tijd om mijn/ons leven om te gooien. Door verkoop van ons huidige huis met overwaarde zouden we een normale woning kunnen kopen met nauwelijks hypotheek. Daarnaast dus nog 2 jaar inkomsten vanuit broodfonds en een eigen spaarpot. Heeft die AOV dan nog zin :? ik vind het lastig. Aan de ene kant geef je zekerheid op aan de andere kant hoor je ook verhalen dat men met de kleine lettertjes komt en dat er alsnog niet uitbetaald word.

Oftewel: zijn er hier ondernemers die bewust hun AOV opgezegd hebben en waarom dan :?
Alternatieve optie: pas de variabelen aan
Laat hem gewoon uitkeren na 2 jaar en een laag bedrag. Gewoon puur voor het geval dat je een burnout krijgt of je armen geamputeerd moeten worden ;w en je niet meer kan typen. Dan is je maandbedrag veel lager, kan je lekker beleggen met de rest en heb je toch de zekerheid.

Stel je brengt zo het bedrag terug naar 100 per maand. Dan is het niet eens een euro van je uurtarief en heb je toch zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb gebeld met een recruiter welke ertussen zit (voor 5 tot 10 euro, afhankelijk van de situatie), en die geeft aan dat de opdrachtgever soms accepteert om dan maar niet de beste mensen te krijgen, want ze hebben gewoon richtlijnen qua inhuurbudget.
Je kan het ook zo zien; je weet op voorhand dus al voornamelijk met prutsers te werken en te werken voor een bedrijf dat enorm op de centen zit. Dus een verhoging na een jaar gaat er ook niet inzitten.

Ik zou een take it or leave it tegenbod doen. Ik weet niet wat je precies doet, maar 83 is gewoon heel laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Hydra schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:54:
[...]
Ik zou een take it or leave it tegenbod doen. Ik weet niet wat je precies doet, maar 83 is gewoon heel laag.
Precies hetzelfde als jou (we zitten zelfs in dezelfde Java Freelance appgroep)
Mijn enige nadeel is dat ik in Brabant woon, waar gewoon iets minder Java bedrijven zitten, kans dat ik redelijk ver moet rijden (ALS ik naar kantoor moet) is gewoon een stuk groter.

Overigens gaf die recruiter aan dat er niet alleen maar prutsers zitten :P Bij de opdrachtgever waar ik nu zit zijn juist redelijk wat mensen overgelopen naar dit bedrijf, omdat ze schijnbaar in loondienst wel beter betalen dan waar ik nu zit (althans, voor expats dan)

[ Voor 21% gewijzigd door ConQuestador op 05-09-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 10:46

Waar ik nu mee zit: ik ben nog steeds te duur volgens hun maatstaven. In hoeverre zouden jullie bereid zijn ve
rder te zakken in het geval ze wel verder met me willen, maar alleens als ik nog verder zak?

***members only***
Loopt je huidige opdracht ook echt af? En hoe hoog is de nood dan?

Mijn tips:

1. Verhalen van de recruiter niet voor waar aannemen dat er nog wel wat extra's is los te peuteren, die wil je gewoon op gesprek hebben, zodat ze in ieder geval goede sier kunnen maken met het kunnen leveren van kandidaten (ook al kom je er later niet uit).
2. Alleen reistijd is niet genoeg reden om met (veel) korting genoegen te nemen. Als je met een nieuwe techniek aan een fantastisch project mag werken op korte reisafstand heb je een ander verhaal.
3. 100, (zonder recruiter?), is een erg mooi tarief, en niet voor het oprapen. Hangt ook van branch en grootte opdrachtgever af, en het moet vaak een perfecte match (of een hotseat) zijn.
4. Maar ook inderdaad niet beginnen voor een tarief wat je bij voorbaat niet zint (in combinatie met andere facetten), daar word je maar onrustig van.
5. Deze opdracht (via de recruiter) niet doen, geen energie meer in steken en je bent geen verantwoording verschuldigd aan de recruiter of opdrachtgever.
6. Maar wel meteen op het portaal van de opdrachtgever inschrijven of in ieder geval achterhalen hoe de lijntjes daar lopen. Als de nood aan de man is kun je over 3 maanden nog eens kijken bij de opdrachtgever voor die 88 euro zonder de recruiter. (Zeker als je niks getekend hebt met de recruiter)
7. In de tussentijd verder zoeken, al is het maar om erachter te komen wat er in de markt beschikbaar is, of 83/88 echt te weinig is, en of 100 vaker te realiseren is. Misschien was die 100 een lucky uitschieter?!
8. Zorg dat je niet afhankelijk bent van recruiters, een marge van 5 is al weinig en kan het verschil maken tussen wel/niet interessant. Veel andere recruiters zitten meer richting 15 euro.
9. Bedenk bij welke andere bedrijven je zou willen werken, en of inhuur daar mogelijk is en hoe dat dan geregeld is, vaak via platforms, managed service providers, brokers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
pkuppens schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:53:
[...]

Loopt je huidige opdracht ook echt af? En hoe hoog is de nood dan?

Mijn tips:

1. Verhalen van de recruiter niet voor waar aannemen dat er nog wel wat extra's is los te peuteren, die wil je gewoon op gesprek hebben, zodat ze in ieder geval goede sier kunnen maken met het kunnen leveren van kandidaten (ook al kom je er later niet uit).
2. Alleen reistijd is niet genoeg reden om met (veel) korting genoegen te nemen. Als je met een nieuwe techniek aan een fantastisch project mag werken op korte reisafstand heb je een ander verhaal.
3. 100, (zonder recruiter?), is een erg mooi tarief, en niet voor het oprapen. Hangt ook van branch en grootte opdrachtgever af, en het moet vaak een perfecte match (of een hotseat) zijn.
4. Maar ook inderdaad niet beginnen voor een tarief wat je bij voorbaat niet zint (in combinatie met andere facetten), daar word je maar onrustig van.
5. Deze opdracht (via de recruiter) niet doen, geen energie meer in steken en je bent geen verantwoording verschuldigd aan de recruiter of opdrachtgever.
6. Maar wel meteen op het portaal van de opdrachtgever inschrijven of in ieder geval achterhalen hoe de lijntjes daar lopen. Als de nood aan de man is kun je over 3 maanden nog eens kijken bij de opdrachtgever voor die 88 euro zonder de recruiter. (Zeker als je niks getekend hebt met de recruiter)
7. In de tussentijd verder zoeken, al is het maar om erachter te komen wat er in de markt beschikbaar is, of 83/88 echt te weinig is, en of 100 vaker te realiseren is. Misschien was die 100 een lucky uitschieter?!
8. Zorg dat je niet afhankelijk bent van recruiters, een marge van 5 is al weinig en kan het verschil maken tussen wel/niet interessant. Veel andere recruiters zitten meer richting 15 euro.
9. Bedenk bij welke andere bedrijven je zou willen werken, en of inhuur daar mogelijk is en hoe dat dan geregeld is, vaak via platforms, managed service providers, brokers e.d.
Een hele opsomming, ik ga ze niet puntgewijs beantwoorden maar enkele punten:
- 100 is anno 2023 een "normaal" tarief voor senior java devs, bij de grote jongens in het midden van het land is 110 zelfs te doen.
- Geen recruiter is wat ik altijd probeer, ik sta ingeschreven bij diverse portals. Helaas zijn er soms opdrachten waar je niet om recruiters heen kan.
- Deze partij heeft geen portal, ze zijn wat dat betreft een kleinere partij en werken met dit soort detacheerders (ter info: de opdracht stond eigenlijk open als deta-vast, ik heb zelf de deta partij benaderd dat ik interesse heb als freelancer). Die 88 is dus eigenlijk ook met deta-vast in het achterhoofd, vandaar dat er mogelijk meer mogelijk is voor freelancers.
- Mijn contract loopt uiterlijk 31 december af, maar ik heb afgesproken met mijn huidige opdrachtgever dat ik vanaf nu rond ga kijken. Ze hebben me eigenlijk dus de luxe gegeven om rustig om me heen te kijken zonder stress.
- Deze specifieke opdracht ga ik gewoon kijken wat er gebeurd, de discussie hier is nu vooral om voor mezelf een beeld te krijgen wat verstandig is rondom het bereid zijn te zakken in prijs als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat doet reistijd er nou nog toe nu je maar max 1 dag in de week naar kantoor gaat?

Als ik dan max een uur moet rijden vind ik dat prima, heeft die auto ook nog nut.

En als de opdrachtgever verlangt dat je 40 uur per week naar kantoor komt zou ik elders zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFox91
  • Laatst online: 22:10
Een nadeel van werken op een uur reistijd is dat ik mijn netwerk dan in die regio aan het uitbreiden ben, terwijl ik dat in de liever in de stad hier nabij doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:53:
Wat doet reistijd er nou nog toe nu je maar max 1 dag in de week naar kantoor gaat?
Laast moest ik 2,5 uur rijden, meestal kies ik dan voor het OV (reistijd = werktijd) maar dat was met 4 uur een volledige werkdag in de trein.

Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite als het maar één keer in de week is maar dan maak ik er liever wel een korte kantoordag van (bijv 10 tot 4) zodat ik niet de hele dag van huis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Matis schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:43:
Ik heb mijn BV via firm24 ingeschreven. Zij hebben een all-in-one pakket. Statuten, aandelen, KVK, Belastingdienst.
Was binnen twee werkdagen geregeld.
Hoe heb je dit traject ervaren? Sluiten de documenten aan op je eigen wensen of zijn het standaard templates die ze gebruiken?

Ik wil eigenlijk voor het aflopen van mijn huidige opdracht over op een holding/werk-bv i.v.m. enerzijds risico beperking (voor zover mogelijk) en anderzijds de fiscale voordelen van zakelijk sparen/beleggen t.o.v. privé. Dan zou ik de volgende klus onder de nieuwe bv kunnen uitvoeren.

Hebben andere mensen hier ervaring mee? Via zo'n online partij of toch zelf uit dokteren en langs de lokale notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vetje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
Hoe heb je dit traject ervaren? Sluiten de documenten aan op je eigen wensen of zijn het standaard templates die ze gebruiken?

Ik wil eigenlijk voor het aflopen van mijn huidige opdracht over op een holding/werk-bv i.v.m. enerzijds risico beperking (voor zover mogelijk) en anderzijds de fiscale voordelen van zakelijk sparen/beleggen t.o.v. privé. Dan zou ik de volgende klus onder de nieuwe bv kunnen uitvoeren.

Hebben andere mensen hier ervaring mee? Via zo'n online partij of toch zelf uit dokteren en langs de lokale notaris?
Ik heb het positief ervaren. Je krijgt allereerst een standaard document, maar dat kun je desgewenst nog aanpassen. Al zag ik niet zoveel dingen die ik aan wilde passen.

Je wordt in contact gebracht met een notaris die tijd heeft binnen het door jou gestelde tijdsbestek.

Ik vond het heel goed en voor €600 prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-12-2024
Ben ook wel benieuwd naar de overstap naar een BV, en dan vooral hoe dat met lopende opdrachten werd geregeld. Was dat een kwestie van doorgeven aan de hiring manager en hoe werkt dat dan met een rekening, verzekering etc. neem aan dat dat niet binnen enkele werkdagen rond is?

Daarnaast ook naar de WBSO regeling aan het kijken, waar ik echter mee zit is dat ik voor al mijn klanten tot nu toe een NDA heb moeten tekennen, wat het vrij lastig maakt om een WBSO aanvraag in te dienen. Neem aan dat de meeste klanten een NDA hebben, of klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
Velocity7 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:53:
Daarnaast ook naar de WBSO regeling aan het kijken, waar ik echter mee zit is dat ik voor al mijn klanten tot nu toe een NDA heb moeten tekennen, wat het vrij lastig maakt om een WBSO aanvraag in te dienen. Neem aan dat de meeste klanten een NDA hebben, of klopt dat niet?
Wat ik zo snel over WBSO vind op de RVO website lijkt het er op dat dit vooral bedoeld is voor als je eigen producten ontwikkelt of wetenschappelijk onderzoek uitvoert. Voor een product dat je in opdracht van de klant maakt lijkt me dat zij (lees: de klant) de WBSO aan kunnen vragen ;)

bron: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/wbso

Ik heb hier zelf overigens geen ervaring mee, dus kan er ook compleet naast zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Vetje op 05-09-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
Matis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb het positief ervaren. Je krijgt allereerst een standaard document, maar dat kun je desgewenst nog aanpassen. Al zag ik niet zoveel dingen die ik aan wilde passen.

Je wordt in contact gebracht met een notaris die tijd heeft binnen het door jou gestelde tijdsbestek.

Ik vond het heel goed en voor €600 prima geregeld.
Dank voor je reactie! De prijs spreekt wel aan inderdaad, zeker in vergelijking met wat andere rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Velocity7 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:53:
Ben ook wel benieuwd naar de overstap naar een BV, en dan vooral hoe dat met lopende opdrachten werd geregeld. Was dat een kwestie van doorgeven aan de hiring manager en hoe werkt dat dan met een rekening, verzekering etc. neem aan dat dat niet binnen enkele werkdagen rond is
Gewoon mail sturen dat rechtsvorm gewijzigd is, nieuwe kvk nummer en uittreksel erbij, en dat alle afspraken verder gecontinueerd worden. En klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:53:
Ik vind autorijden leuk. Ik vind filerijden echt kut. Dus het is ook erg afhankelijk van hoe we dat kunnen regelen, dus of ik buiten de spits kan reizen. Maar aangezien de spits tegenwoordig eigenlijk alles buiten lunchtijd is, is een beetje lekker door kunnen rijden heel vaak geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Vetje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
[...]

de fiscale voordelen van zakelijk sparen/beleggen t.o.v. privé. Dan zou ik de volgende klus onder de nieuwe bv kunnen uitvoeren.
Fiscale voordelen voor sparen/beleggen? Het enige dat ik kan bedenken is dat je beleggingen bruto kunnen renderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
ColeJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:06:
[...]

Fiscale voordelen voor sparen/beleggen? Het enige dat ik kan bedenken is dat je beleggingen bruto kunnen renderen?
Geen belasting in box 3 tijdens opbouw vermogen, en in de BV betaal je alleen over gerealiseerde winsten. Dus kan je potentieel 30 jaar lang opbouwen zonder een cent aan belasting te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vetje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:11:
[...]
Wat ik zo snel over WBSO vind op de RVO website lijkt het er op dat dit vooral bedoeld is voor als je eigen producten ontwikkelt of wetenschappelijk onderzoek uitvoert. Voor een product dat je in opdracht van de klant maakt lijkt me dat zij (lees: de klant) de WBSO aan kunnen vragen ;)
Nee voor extern/inhuur kan een bedrijf geen WBSO aanvragen, dat is wel degelijk mogelijk voor het bedrijf dat ingehuurd is. Maar dan moet je natuurlijk nog steeds aan de voorwaarden voor R&D voldoen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:30:
[...]

Geen belasting in box 3 tijdens opbouw vermogen, en in de BV betaal je alleen over gerealiseerde winsten. Dus kan je potentieel 30 jaar lang opbouwen zonder een cent aan belasting te betalen.
In box 3 betaal je over een fictief rendement en in box 2 (je BV) betaal je over het werkelijk rendement. Als je het fictieve rendement weet te verslaan kan je beter in privé vermogen opbouwen. Overigens zou ik het zelf spreiden en ook de opbouw in box 1 niet vergeten (penisoen beleggen). Sparen kan je het beste in privédoen zolang de fictieve rente nihil is. Ik heb inmiddels bewust mijn IB reserve naar privé gehaald omdat ik daar 3% rente erover krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:40

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:08:
[...]

In box 3 betaal je over een fictief rendement en in box 2 (je BV) betaal je over het werkelijk rendement. Als je het fictieve rendement weet te verslaan kan je beter in privé vermogen opbouwen. Overigens zou ik het zelf spreiden en ook de opbouw in box 1 niet vergeten (penisoen beleggen). Sparen kan je het beste in privédoen zolang de fictieve rente nihil is. Ik heb inmiddels bewust mijn IB reserve naar privé gehaald omdat ik daar 3% rente erover krijg.
IB is sowieso prive dus op zich is er een hoop voor te zeggen dat je dat ook prive moet sparen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:40:
[...]

IB is sowieso prive dus op zich is er een hoop voor te zeggen dat je dat ook prive moet sparen.
Pas op met het woord "moet" in dit topic ;) Maar het is inderdaad wel zoals het hoort. Echter gaat de Belastingdienst echt geen toelichting vragen als je 80k op je zakelijke rekening hebt staan, dat is bij mij nu slechts 15k omdat ik daarmee ruim mijn jaarlijkse kosten afdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 16-06 14:26
Ik ben recent begonnen als freelancer, en ik ben bezig om wat zaken uit te zoeken over belastingvoordeel voor zakelijke kilometers met mijn prive auto.
Op verschillende websites lees ik dat je zakelijke kilometers kunt aftrekken van je inkomstenbelasting.
Maar op sommige websites zeggen ze dat dit niet geldt voor woon-werkverkeer.

Ik ben op dit moment wel mijn ritten aan het bijhouden voor woon-werkverkeer, maar het is mij nog niet duidelijk of ik hier daadwerkelijk wel iets aan heb of dat het alleen extra werk is om dat bij te houden.

Kan ik daadwerkelijk iets met mijn woon-werkverkeer kilometers (met mijn prive auto) of kan ik net zo goed stoppen met registreren hiervan?

Sporadisch maak ik wel kilometers als ik voor mijn opdrachtgever naar een datacenter ga, dus daar kan ik de registratie/aftrek wel voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Laatst online: 23:07
Freez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:01:
Ik ben recent begonnen als freelancer, en ik ben bezig om wat zaken uit te zoeken over belastingvoordeel voor zakelijke kilometers met mijn prive auto.
Op verschillende websites lees ik dat je zakelijke kilometers kunt aftrekken van je inkomstenbelasting.

Ik ben op dit moment wel mijn ritten aan het bijhouden voor woon-werkverkeer, maar het is mij nog niet duidelijk of ik hier daadwerkelijk wel iets aan heb of dat het alleen extra werk is om dat bij te houden.

Kan ik daadwerkelijk iets met mijn woon-werkverkeer kilometers (met mijn prive auto) of kan ik net zo goed stoppen met registreren hiervan?

Sporadisch maak ik wel kilometers als ik voor mijn opdrachtgever naar een datacenter ga, dus daar kan ik de registratie/aftrek wel voor gebruiken.
je kan jezelf 0.21 belastingvrij uitkeren per gereden km. advies is om dat per kwartaal of jaar te doen.
boven de 0.21 kan ook maar dan betaal je over alles boven de 0.21 belasting

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Freez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:01:

Tsja, het klopt dat het niet geldt voor woon-werkverkeer. Echter, mijn woon-werkverkeer is van de slaapkamer naar mijn werkkamer, een verdieping naar beneden. Vervolgens ga ik van mijn werkkamer naar de opdrachtgever en is het ineens een zakelijke rit :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:29
@Freez woon-werk kilometers is iets voor werknemers. Alle km's naar klanten zijn gewoon zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 16-06 14:26
ColeJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:07:
[...]

Tsja, het klopt dat het niet geldt voor woon-werkverkeer. Echter, mijn woon-werkverkeer is van de slaapkamer naar mijn werkkamer, een verdieping naar beneden. Vervolgens ga ik van mijn werkkamer naar de opdrachtgever en is het ineens een zakelijke rit :)
Dat is een leuke inderdaad. Het klopt natuurlijk wel als je er zo tegenaan kijkt.
Als ZZP'er is het adres van je bedrijf in de meeste gevallen je thuisadres. Elke reisbeweging voor je bedrijf is dan dus zakelijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 16:39

page404

Website says no

Ik zag het verkiezingsprogramma van Volt en heb meteen het stukje over ZZP opgezocht. Ze lijken niet anti-ZZP te zijn maar willen wel de vangnetten optuigen voor ZZP-ers. Ik weet niet of ik daar op zit te wachten.
Alhoewel, WW-uitkering? Dus ik mag na elke opdracht 2 maandjes op kosten van de overheid thuiszitten? Yay!
Zonder gekheid, hoe wil je een WW-regeling voor mensen met tijdelijke en flexibele contracten gaan uitvoeren? En wat als mijn tarief omlaag gaat of ik een 24-uur contract krijg?

Ik ga de programma's wel in de gaten houden, ben benieuwd welke partij zijn nek echt uit durft te steken om de freelancers echt te beschermen waar nodig (postbezorgers) en de rest met rust laat. Naast klimaat/milieu vind ik dit echt heel belangrijk.
Mensen zijn vrij om hun zelfstandigheid te
behouden wanneer zij bewust kiezen voor
het zzp’erschap. Zij dragen bij aan een goed
socialezekerheidsstelsel door premies te
betalen, zodat zij verzekerd zijn tegen ziekte,
ongevallen en werkloosheid. Solidariteit is voor
Volt het uitgangspunt.
Elke zzp’er kan gebruikmaken van sociale
voorzieningen, zoals de WW en andere
uitkeringen. Zij moeten in ruil hiervoor
een rechtvaardige bijdrage leveren, wat
betekent dat ook zij premies moeten