ConQuestador schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:19:
Voor een nieuwe opdracht ben ik nu bezig met een partij welke op 8min rijden van mijn huis zit, en technisch ook leuk lijkt (op papier, uit eventueel gesprek moet nog blijken of het ook echt zo is). Het grote nadeel: de partij is niet bereid veel te betalen.
Ik heb gebeld met een recruiter welke ertussen zit (voor 5 tot 10 euro, afhankelijk van de situatie), en die geeft aan dat de opdrachtgever soms accepteert om dan maar niet de beste mensen te krijgen, want ze hebben gewoon richtlijnen qua inhuurbudget. De recruiter gaf echter aan dat ze in uitzonderlijke gevallen wel bereid waren meer te betalen dan hun max tarief (geen harde limiet dus).
Bottomline komt het erop neer dat hun max. tarief 17% onder mijn huidige tarief ligt, ik heb nu dus aangeboden 5% onder mijn huidige tarief te gaan zitten. Dan lever ik wel wat in, maar aangezien het naast de deur is, scheelt het me ook een en ander.
Waar ik nu mee zit: ik ben nog steeds te duur volgens hun maatstaven. In hoeverre zouden jullie bereid zijn ve
rder te zakken in het geval ze wel verder met me willen, maar alleens als ik nog verder zak?
***members only***
Loopt je huidige opdracht ook echt af? En hoe hoog is de nood dan?
Mijn tips:
1. Verhalen van de recruiter niet voor waar aannemen dat er nog wel wat extra's is los te peuteren, die wil je gewoon op gesprek hebben, zodat ze in ieder geval goede sier kunnen maken met het kunnen leveren van kandidaten (ook al kom je er later niet uit).
2. Alleen reistijd is niet genoeg reden om met (veel) korting genoegen te nemen. Als je met een nieuwe techniek aan een fantastisch project mag werken op korte reisafstand heb je een ander verhaal.
3. 100, (zonder recruiter?), is een erg mooi tarief, en niet voor het oprapen. Hangt ook van branch en grootte opdrachtgever af, en het moet vaak een perfecte match (of een hotseat) zijn.
4. Maar ook inderdaad niet beginnen voor een tarief wat je bij voorbaat niet zint (in combinatie met andere facetten), daar word je maar onrustig van.
5. Deze opdracht (via de recruiter) niet doen, geen energie meer in steken en je bent geen verantwoording verschuldigd aan de recruiter of opdrachtgever.
6. Maar wel meteen op het portaal van de opdrachtgever inschrijven of in ieder geval achterhalen hoe de lijntjes daar lopen. Als de nood aan de man is kun je over 3 maanden nog eens kijken bij de opdrachtgever voor die 88 euro zonder de recruiter. (Zeker als je niks getekend hebt met de recruiter)
7. In de tussentijd verder zoeken, al is het maar om erachter te komen wat er in de markt beschikbaar is, of 83/88 echt te weinig is, en of 100 vaker te realiseren is. Misschien was die 100 een lucky uitschieter?!
8. Zorg dat je niet afhankelijk bent van recruiters, een marge van 5 is al weinig en kan het verschil maken tussen wel/niet interessant. Veel andere recruiters zitten meer richting 15 euro.
9. Bedenk bij welke andere bedrijven je zou willen werken, en of inhuur daar mogelijk is en hoe dat dan geregeld is, vaak via platforms, managed service providers, brokers e.d.