“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Er staat niet expliciet een maximum in, er staat gewoon dat er uitgegaan wordt van 36 uur per week. En dat er aan beide kanten een opzegtermijn van een kalendermaand is. Dat maakt het, volgens mij, juridisch behoorlijk waterdicht dat een opdrachtgever niet gewoon kan zeggen dat je per morgen niet meer mag factureren. De afpraken werken gewoon twee kanten op.Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:43:
Als er niet in staat dat je welke week voor 36 uur wordt ingehuurd, welke houvast heb je dan? Dan zijn het wel juridische afspraken staat waarin staat dat je voor een jaar lang voor maximaal 36 uur per week wordt ingehuurd. Maar zonder minimum, hoeveel poot heb je dan echt op te staan om een factuur te sturen als ze op kortere termijn aangeven geen werk meer te hebben?
https://niels.nu
Maar dan wordt het toch ook fuzzy? Min aantal uur 32 uur, maar je moet natuurlijk wel vakantie kunnen houden dus soms minder. Opdracht stopt voortijdig, en dan hou je opeens je mond over die week die je eigenlijk nog wel wilde gaan want dan kun je tenminste 32 uur factureren?Skyaero schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Je tweede zin geeft eigenlijk al antwoord op de eerste
[...]
En dan gaan minimum uren wel een rol spelen, precies zoals ik schreef in het tweede deel van mijn bericht dat je niet quote.
Ik probeer het vooral te begrijpen, en ook op wat voor manier het in contracten moet staan zodat je ook (indien opdrachtgever de opdracht stopt) je toch wat kunt factureren.
Ja bij repeterende klanten zou dat kunnen, maar diegenen plannen gewoon periodiek een dagje in. Maar ik ga daar wel eens over denken hoe ik dat kan voorstellen. Moet natuurlijk wel voordeliger zijn voor de klant, anders zegt ie ook, ja prima, maar ik roep wel gewoon als ik je een dag nodig heb.Als het soms een uurtje is zou ik zelfs met een strippenkaart werken die aan het einde van een jaar komt te vervallen. Men betaalt dus vooraf voor 10, 40 of 100 uur en als uren niet worden gebruikt, jammer dan voor de klant.
Exact expert nodig?
Dit is natuurlijk een non argument, er zijn zo veel contracten in het bedrijfsleven waar een opzegtermijn aan zit. Niet elk nadelig punt is zo maar ineens deel van ondernemersrisico, er zijn ook in het bedrijfsleven afspraken wat je met elkaar maakt en waar gevolgen aan zitten zodra die afspraken niet nagekomen worden. Als een klant morgen zegt dat ik niet meer nodig ben dan mis ik omzet terwijl dat niet nodig is als ik daar een maand van te voren over geinformeerd wordt.figlio del comm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Dat vind ik gek. Waarom ga je daar dan niet in dienst ? Je hebt toch een risico-inschatting gemaakt en dat in je uurtarief verwerkt ? (voor de belastingdienst is juist één van hun voorwaarden voor ondernemer zijn, dat je risico draagt)
Is het netjes iemand binnen 1 dag de deur te wijzen ? Nee, dat niet. Maar wel risico van het vak.
Zou het geleidelijk afbouwen in een maand of 2 maanden. Vaak ook goed af te stemmen met de nieuwe opdrachtgever, merk dat opdrachtgevers daar wel begrip voor hebben. Had zelf een opdrachtgever die niet wou afbouwen en het direct afgelopen was, was wat mij betreft ook prima.ducoquelicot schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:18:
Deze discussie raakt wel een beetje aan mijn situatie. Ik werk altijd voor meerdere opdrachtgevers, meestal één groter contract (met een verwachting van gemiddelde urenafname) en een paar kleinere contracten (projectprijs, dagprijs, soms uren).
Nu wil het geval dat mijn grootste opdrachtgever vlak voor de zomer heeft laten weten dat het team waar ik voor werkte per direct zou worden opgeheven. In mijn overeenkomst staat een opzegtermijn van een maand (die geldt twee kanten op). Tijdens de zomer was het heel onzeker hoe het verder zou gaan, uiteindelijk overeengekomen dat ik tot het einde van het jaar nog 2 dagen in de week voor deze opdrachtgever werk om lopende projecten af te ronden en over te dragen.
Nu heb ik deze week een aantal gesprekken voor potentiële nieuwe opdrachten. Daar zit mogelijk een klus bij die een wat grotere omvang heeft, dat weet ik nog niet zeker. Afhankelijk van de voorwaarden zou ik daar graag mee in zee gaan, want dan kan ik weer een volledige werkweek draaien in plaats van een halve, zoals nu. Tegelijkertijd voel ik enige loyaliteit naar de bestaande opdrachtgever (vooral naar mijn directe collega's, die hun best gedaan hebben om mij binnenboord te houden).
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Voorbeeld van een echt contract die ik ooit heb opgesteld:Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:46:
[...]
Maar dan wordt het toch ook fuzzy? Min aantal uur 32 uur, maar je moet natuurlijk wel vakantie kunnen houden dus soms minder. Opdracht stopt voortijdig, en dan hou je opeens je mond over die week die je eigenlijk nog wel wilde gaan want dan kun je tenminste 32 uur factureren?
Ik probeer het vooral te begrijpen, en ook op wat voor manier het in contracten moet staan zodat je ook (indien opdrachtgever de opdracht stopt) je toch wat kunt factureren.
Contract van 1 januari tot 31 december (12 maanden) - periode waarin het contract geldig is. harde kader
Inzet van gemiddeld 16 uur per week - dit is een intentie, hoeft er niet per se in te staan
Maximaal aantal uur: 800 uur - harde kader, in dit geval als kader van de opdrachtgever ivm budgetreservering
Minimaal aantal uur: 400 uur - harde kader van opdrachtnemer om te garanderen dat ie niet 2 dagen per week onbetaald duimen gaat draaien.
"een dagje oproepen" levert mij gewoon extra administratie op, afstemmen werk, inplannen capaciteit, contract tekenen (ik doe niets zonder handtekening - stukje praktijkervaring) etc. Oftewel acquisitiekosten. Die zijn best hoog voor "1 dagje".Ja bij repeterende klanten zou dat kunnen, maar diegenen plannen gewoon periodiek een dagje in. Maar ik ga daar wel eens over denken hoe ik dat kan voorstellen. Moet natuurlijk wel voordeliger zijn voor de klant, anders zegt ie ook, ja prima, maar ik roep wel gewoon als ik je een dag nodig heb.
Kun je overigens ook afspraken over maken. Microsoft deed dat o.a. toen ze nog service delivery managers hadden. Raamcontract opstellen met SLA waarin alle afspraken staan (o.a. tarieven, voorwaarden etc).
Als klant dan iets wilde, werden de werkzaamheden afgestemd en een inschatting van de kosten gemaakt. De urenteller liep echter al bij het afstemmingsproces. En ook dat stond in het raamcontract.
Een klant die geen raamcontract / strippenkaart heeft en mij voor 1 dagje wilt inhuren, verkoop ik dus gewoon nee.
Toevallig zit ik op één van die twee dagen nog op kantoor bij een andere opdrachtgever (in ieder geval nog voor de komende maanden). Vind dat soort afspraken altijd lastig. Aan de ene kant begrijp ik de meerwaarde van fysiek aanwezig zijn heel goed en aan de andere kant vind ik het ook meer iets voor werknemers om 'verplicht' op vaste dagen naar kantoor te komen. Doe zoiets liever in overleg.
Heb nu dus maar aangegeven dat ik in ieder geval de komende maanden nog op die specifieke dag bij een andere opdrachtgever zit en dat ik wel op de andere dag aanwezig kan zijn. Ben benieuwd of mensen die voor verschillende opdrachtgevers werken hier altijd vaste dagen reserveren voor een opdrachtgever (fysiek of niet), of dat alles een beetje door elkaar loopt.
1 dag in de week is een beetje mijn max wat inclusief mijn basis tarief zit, alles daarboven gaat het tarief van omhoog. Laat ook in het contract opnemen dat bij extra dagen bovenop wat afgesproken is ik extra kosten kan rekenen. Veel partijen zullen dan een kostenpost moeten hebben waar ze dat op kunnen boeken, is allemaal extra administratie en lastig dus zien ze er vaak vanaf.ducoquelicot schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:31:
Dank iedereen voor de reacties, ga het in het achterhoofd houden. Had net een gesprek met een potentiële opdrachtgever die graag wilde dat ik twee dagen in de week op kantoor kom zitten, vaste dagen ook. Terwijl het om werk gaat dat volledig remote uitgevoerd moet worden omdat de eindklant in de US en LATAM tijdzones zit.
Toevallig zit ik op één van die twee dagen nog op kantoor bij een andere opdrachtgever (in ieder geval nog voor de komende maanden). Vind dat soort afspraken altijd lastig. Aan de ene kant begrijp ik de meerwaarde van fysiek aanwezig zijn heel goed en aan de andere kant vind ik het ook meer iets voor werknemers om 'verplicht' op vaste dagen naar kantoor te komen. Doe zoiets liever in overleg.
Heb nu dus maar aangegeven dat ik in ieder geval de komende maanden nog op die specifieke dag bij een andere opdrachtgever zit en dat ik wel op de andere dag aanwezig kan zijn. Ben benieuwd of mensen die voor verschillende opdrachtgevers werken hier altijd vaste dagen reserveren voor een opdrachtgever (fysiek of niet), of dat alles een beetje door elkaar loopt.
Om 20:00 uur begint het webinar Goede start met de Belastingdienst waarvoor je je hebt aangemeld. Het webinar zal ongeveer 01:15 uur duren.
Je kunt het webinar bekijken via de volgende link:
https://channel.royalcast...lastingdienst/20230829_1/
Voor al je vragen over btw, belastingdienst, betalen en bureaustoelen
Tnx! Dat maakt het een stuk duidelijker.Skyaero schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Voorbeeld van een echt contract die ik ooit heb opgesteld:
Contract van 1 januari tot 31 december (12 maanden) - periode waarin het contract geldig is. harde kader
Inzet van gemiddeld 16 uur per week - dit is een intentie, hoeft er niet per se in te staan
Maximaal aantal uur: 800 uur - harde kader, in dit geval als kader van de opdrachtgever ivm budgetreservering
Minimaal aantal uur: 400 uur - harde kader van opdrachtnemer om te garanderen dat ie niet 2 dagen per week onbetaald duimen gaat draaien.
Dat ligt wellicht aan de branche. Dagjes werk doe ik ook niet veel moeite voor om binnen te halen, die komen uit m'n netwerk bij mij uit. En binnen Exact omgevingen kun je best wat fine-tuning of kleine inrichting doen in een dagje, en soms (hoe onbenullig het ook aan de inrichtingskant lijkt), kan het de klant superveel schelen (dus dat zijn soms ook wel echt even de leuke klusjes, kleine inzet, blije gezichten). Maar ik kan me genoeg omgevingen voorstellen waarin dat met 1 dagje totaal zinloos is."een dagje oproepen" levert mij gewoon extra administratie op, afstemmen werk, inplannen capaciteit, contract tekenen (ik doe niets zonder handtekening - stukje praktijkervaring) etc. Oftewel acquisitiekosten. Die zijn best hoog voor "1 dagje".
Overigens heb ik in ruim 7 jaar 1 keer een handtekening gezet, en 0,0 problemen, never. Gelukkig
Exact expert nodig?
Vraag dat nou juist wel, dan hebben we daar tenminste definitief antwoord opFitTiv schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:21:
Voor de starters zometeen:
Om 20:00 uur begint het webinar Goede start met de Belastingdienst waarvoor je je hebt aangemeld. Het webinar zal ongeveer 01:15 uur duren.
Je kunt het webinar bekijken via de volgende link:
https://channel.royalcast...lastingdienst/20230829_1/
Voor al je vragen over btw, belastingdienst, betalen en bureaustoelen
Exact expert nodig?
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:51:
[...]
Vraag dat nou juist wel, dan hebben we daar tenminste definitief antwoord op
:strip_exif()/f/image/7NO1AccAgWheP4SV1ylkDqmA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voeg maar toe aan de topic start
Helaas gaven ze hem niet als concreet voorbeeld in de livestream. Of een bureau wat aan de arbo eisen voldoet geldt als bedrijfsmiddel heb ik nog geen antwoord op.mwa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:43:
[...]
[Afbeelding]
Inderdaad, maar we weten wel zeker dat het hoogpolig tapijt op je zolderkantoortje niet aftrekbaar isDeveon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Helaas gaven ze hem niet als concreet voorbeeld in de livestream. Of een bureau wat aan de arbo eisen voldoet geldt als bedrijfsmiddel heb ik nog geen antwoord op.
Edit: ook maar even vragen of de meewerk aftrek ook toepasbaar is voor alle bakjes koffie die mijn vrouw en ik elkaar brengen (beide freelancers).
[ Voor 16% gewijzigd door mwa op 29-08-2023 20:51 ]
bij deze dan.Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:51:
[...]
Vraag dat nou juist wel, dan hebben we daar tenminste definitief antwoord op

/f/image/CY43fCYy49H14UcCQcZL1FWV.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dat ook geen 'livestream', maar iets wat al jaren geleden is opgenomen.Deveon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Helaas gaven ze hem niet als concreet voorbeeld in de livestream. Of een bureau wat aan de arbo eisen voldoet geldt als bedrijfsmiddel heb ik nog geen antwoord op.
uh...ohmwa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:43:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door FitTiv op 29-08-2023 21:19 ]
Valt buiten de scope van het webinar en werd gewezen naar een adviseur of vooroverleg.Deveon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Had de vraag wel iets breder ingezet of een investering om een ruimte zonder eigen entree geschikt te maken aan de arbo wetgeving wel bedrijfsmiddel gezien werd (net als de tandartsstoel).
Edit: had eigenlijk ook gene positief antwoord verwacht..
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 29-08-2023 22:12 ]
Goed genoeg, ik doe t ermee.. oh wacht, ik had hem allang zakelijk aangeschaft
Mijn interpretatie: Boven de 450 zijn het nog steeds zakelijke kosten, alleen dan moet je het dus over meerdere jaren gaan afschrijven. Welk percentage je daarvoor moet gebruiken is vast wel op te zoeken.Ascension schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:27:
Maar voor 450 heb je geen Herman Miller. Hier heb je dus niks aan
Dit is zover ik weet in het leven geroepen om verbruikt artikelen af te schrijven. Zoals toner voor je printer dymo label writer wat pennen. Enz. (Klein inventaris)Ascension schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:29:
Waarom wordt die 450 euro eigenlijk nooit aangepast voor inflatie? Die is volgens mij al minimaal 10 jaar hetzelfde.
Niet bedoeld voor spullen die je meerdere jaren achterelkaar zou kunnen gebruiken. Zoals een bureaustoel of een nieuwe computer. Al zijn er stoelen en pc’s die onder de 450 zijn.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Volgens mij komt het nog van 1000 gulden zelfs.Ascension schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:29:
Waarom wordt die 450 euro eigenlijk nooit aangepast voor inflatie? Die is volgens mij al minimaal 10 jaar hetzelfde.
Minimaal, want 450 euro is 1000 gulden. Vast geen toeval.Ascension schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:29:
waarschijnlijk is dat bedrag ooit bepaald en is dat ingevoerd in zo'n ponskaart pc die ergens in een stoffig hoekje nog draait. En al jaaaaaren niemand meer wat kan aanpassen, daarom blijft het bedrag hetzelfdeBertS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:20:
[...]
Volgens mij komt het nog van 1000 gulden zelfs.
(weet niet of ik het hier gelezen heb maar er gebeuren die echt triest zijn. Er is een bug in het btw aangifte systeem die random aangiftes eruit spuugt. er is 250man full time bezig deze uitgespuugde aangiftes handmatig weer in te voeren

edit: bron: https://archive.is/202306...-aan-alle-kanten-a4168340)
[ Voor 36% gewijzigd door ybos op 30-08-2023 08:44 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Scheelt weer een paar euro :-)
Het was al weken rustig met nauwelijks werk. Dus ja het verzoek het contract te verbreken met in achtneming van de opzegtermijn kwam niet als verrassing.
Mijn reactie was simpelweg: hiervoor krijg ik stukken meer betaald dan de mensen in loondienst.
Aangezien je het aan zag komen, heb je ondertussen dan ook al een nieuwe opdracht gezocht?hackerhater schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:31:
Ik heb het 1 keer gehad dat een klant voortijdig het contract verbrak en ik zag het al aankomen.
Het was al weken rustig met nauwelijks werk. Dus ja het verzoek het contract te verbreken met in achtneming van de opzegtermijn kwam niet als verrassing.
Mijn reactie was simpelweg: hiervoor krijg ik stukken meer betaald dan de mensen in loondienst.
Dat komt omdat je geen rechten kan ontlenen aan uitspraken van de belastingtelefoon en soortgelijke kanalen. Het zijn klantenservice medewerkers zonder diepgaande fiscale kennis, alleen een inspecteur kan schriftelijk uitsluitsel geven via een vooroverleg.Deveon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Valt buiten de scope van het webinar en werd gewezen naar een adviseur of vooroverleg.
Had de vraag wel iets breder ingezet of een investering om een ruimte zonder eigen entree geschikt te maken aan de arbo wetgeving wel bedrijfsmiddel gezien werd (net als de tandartsstoel).
Edit: had eigenlijk ook gene positief antwoord verwacht..
Om bij de klantenservice voor de BD te mogen werken hoef je bijna niks te kunnen, alleen MBO niveau 3 + een VOG verklaring. Daarna krijgen ze een paar dagen een cursus hoe ze het interne zoeksysteem moeten gebruiken. Ga er maar niet vanuit dat deze mensen ooit een wetboek hebben opengeslagen of überhaupt snappen hoe je een wettekst moet interpreteren. Als 2 klantenservice medewerkers een verschillend antwoord geven op dezelfde vraag, dan maakt er tenminste 1 een fout.
Om inspecteur te worden heb je een master fiscaal recht of economie nodig. Een schriftelijke uitspraak van de inspecteur geeft je rechtszekerheid, alle andere kanalen zijn alleen maar “voorlichting” zonder rechtszekerheid.
De kwaliteit van de BD is al jaren ondermaats, de meeste advieskantoren nemen jurisprudentie van het gerechtshof in hoger beroep als uitgangspunt als die er is. De wet IB 2001 bestaat al een tijdje, voor de meeste "simpele" zaken is er al vaste jurisprudentie.
Het is heel frustrerend om met de BD te moeten dealen, daarom ben ik onder andere geen fiscalist meer. Vroegah kon je nog bellen/mailen met het juiste belastingkantoor als pro, nu moet je verplicht eerst langs de belastingtelefoon

Ik was al rond het poken ja.TMC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
Aangezien je het aan zag komen, heb je ondertussen dan ook al een nieuwe opdracht gezocht?
Ongeveer 3 weken na het opzeggen had ik een andere opdracht.
Mooi verwoord wel. "Kunt u als zakelijke kosten zien".
Of wij er als belastingdienst er bij een controle ook in meegaan is weer een heel ander verhaal...
Je zou er bijna een ruling voor aanvragen bij de inspecteurHydra schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:04:
[...]
Of wij er als belastingdienst er bij een controle ook in meegaan is weer een heel ander verhaal...

Gewoon @ID-College aangeven als belastingfraudeur en kijken wat eruit komtAfas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:07:
Je zou er bijna een ruling voor aanvragen bij de inspecteur
Ach, wisselgeld bij het foutje waar ik onlangs achter kwam.. heb nog wat af te wikkelen iigHydra schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:10:
[...]
Gewoon @ID-College aangeven als belastingfraudeur en kijken wat eruit komt
En weer terug bij af. Lekker, kunnen we in oktober weer over discussiërenHydra schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Exact expert nodig?
Ik vraag mij af in hoeverre dit überhaupt relevant is. Stel beide partijen zijn een contract aangegaan voor bepaalde tijd en je besluit deze als opdrachtnemer voortijdig op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn. Dan lijkt het mij logisch dat er van enige schadeplichtigheid, tenzij juist expliciet benoemd in het contract, sowieso geen sprake is.Neem expliciet op dat bij inachtneming van die opzegtermijn geen sprake is van schadeplichtigheid, of alleen voor zover dat voortvloeit uit art. 7:411 BW.
Toch ben ik benieuwd waarom de FNV dit wel zo op de site zet. Puur om eenieder in te dekken en misverstanden te voorkomen óf lessen getrokken uit jurisprudentie?
Waarom eigenlijk? Door de kosten als zakelijk te bestempelen bespaar je misschien 200 euro voor een apparaat dat misschien wel 10 jaar meegaat. Dat is 20 euro per jaar. Echt zonde van je tijd om met dit soort dingen bezig te zijn. Kijk liever op YouTube een filmpje over ChatGPT zodat je mee kan praten en je tarief 5 euro per uur omhoog kan, dat is veel nuttiger denk ik dan.Crazy D schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:19:
[...]
En weer terug bij af. Lekker, kunnen we in oktober weer over discussiëren![]()
Om het onderste uit de kan te halen om belasting te verlagen natuurlijk, wij ondernemers hebben het al zo zwaarTMC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Waarom eigenlijk? Door de kosten als zakelijk te bestempelen bespaar je misschien 200 euro voor een apparaat dat misschien wel 10 jaar meegaat. Dat is 20 euro per jaar. Echt zonde van je tijd om met dit soort dingen bezig te zijn. Kijk liever op YouTube een filmpje over ChatGPT zodat je mee kan praten en je tarief 5 euro per uur omhoog kan, dat is veel nuttiger denk ik dan.
Omdat we natuurlijk niet 1x in de 10 jaar een stoel kopen... Maar elke 2 jaar, zodat mn vrouw er ook 1 heeft... en mn 2 kinderen... en eigenlijk wil ik alleen maar dit soort mooie stoelen in de woonkamer :-PTMC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Waarom eigenlijk? Door de kosten als zakelijk te bestempelen bespaar je misschien 200 euro voor een apparaat dat misschien wel 10 jaar meegaat. Dat is 20 euro per jaar. Echt zonde van je tijd om met dit soort dingen bezig te zijn. Kijk liever op YouTube een filmpje over ChatGPT zodat je mee kan praten en je tarief 5 euro per uur omhoog kan, dat is veel nuttiger denk ik dan.
Ik huur gewoon een kantoor, dan is het zeker zakelijk.... Mijn vorige is nu 3 jaar oud, heb hem vervangen en de oude staat nu thuis.
Gister zo een mooie wandelpad voor onder mijn zit/sta bureau gekocht. Ook mooi zakelijk natuurlijk, want hij komt op kantoor. Lekker wandelen tijdens het werken.
[ Voor 9% gewijzigd door BennyV op 30-08-2023 14:21 ]
Dat kun je je natuurlijk van heel erg veel uitgaven afvragen, maar op die manier is je telefoon van 1000 euro die je 5 jaar gebruikt, ook maar een paar euro per maand maar daar twijfelt niemand over of je die wel of niet zakelijk moet boeken.TMC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Overigens is de stoel van 200 euro niet 10 x 20 euro, maar 1 x 200 euro in de kosten. Bij belastingdruk van 50% is dat dus 100 euro minder belasting betalen. En dat voor 1 minuut administratief inboeken (en 4 uur discussiëren er over, dat dan weer wel
Exact expert nodig?
Nu 3 jaar later werk ik nog steeds meer thuis dan op locatie. Ik blijf het krom vinden dat die regels er zo achteraan hobbelen terwijl het merendeel hier gewoon zijn centen verdiend met die stoel. Het is niet dat ik het zo graag koop omdat ik het leuk vind, het is gewoon noodzakelijk als je het grootste deel van je tijd hier gebruik van maakt.. Maargoed, wie ben ik..
Mensen in loondienst kunnen een volledige thuiswerkplek van de werkgever krijgen.jongetje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:09:
@ID-College Er zijn ook mensen die in loondienst zijn maar ook geen bureaustoel belastingvrij mogen kopen. Waarom zou een ZZP-er dat wel mogen?
Hun werkgever dient een werkplek te bieden die voldoet aan de arbo eisen. Het maakt niet uit of dit op kantoor of thuis is. Wanneer de werknemer op eigen initiatief thuis wordt dit echt een ander verhaal, maar als de werknemer van de werkgever thuis dient te werken dan moet de werkplek voldoen. Achter de keukentafel en/of direct op een laptop is volgens mij slechts 2 uur per dag. Lekker korte werkdag!jongetje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:09:
@ID-College Er zijn ook mensen die in loondienst zijn maar ook geen bureaustoel belastingvrij mogen kopen. Waarom zou een ZZP-er dat wel mogen?
Waarom zou voldoen aan de arbo eisen voor een zelfstandige geen zakelijk karakter hebben? Vandaar dat ze die AOV proberen te verplichten
Zoals hierboven staat. Die krijgen hem vaak van hun werkgever, of een (nog vrij royale veelal) vergoeding. Daar doet de overheid zelf ook aan mee overigens voor hun medewerkers..jongetje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:09:
Naast de extreem dure design A-merken, zie ik in de categorie daaronder ook door de bomen het bos niet meer.
Je zit nu op je knieën aan tafel?Afas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
Naar aanleiding van de zoveelste discussie ben ik eens aan het kijken voor een bureaustoel, want los van de fiscale behandeling wordt dat wel tijd. Net zoals het moeras van de fiscale behandeling van de bureaustoel is ook het uitzoeken van een passende stoel een moeras![]()
Naast de extreem dure design A-merken, zie ik in de categorie daaronder ook door de bomen het bos niet meer.
Ik ben gewoon naar een 2e hands kantoormeubelzaak gereden, en aantal stoelen geprobeerd. Zijn iig een stuk goedkoper dan nieuw (en in mijn geval zat die winkel een heel stuk dichterbij, extra handig).
Exact expert nodig?
Haha nee hoor, ik werk relatief veel op kantoor bij de opdrachtgever en thuis zit ik op een standaard eetkamerstoel. Gelukkig heb ik weinig rugklachten maar dat wil ik ook zo houden dus daarom ben ik rond aan het kijken.Crazy D schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:35:
[...]
Je zit nu op je knieën aan tafel?![]()
Ik ben gewoon naar een 2e hands kantoormeubelzaak gereden, en aantal stoelen geprobeerd. Zijn iig een stuk goedkoper dan nieuw (en in mijn geval zat die winkel een heel stuk dichterbij, extra handig).
Tweedehandswinkels had ik ook al op het oog, dank voor de tip
[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 31-08-2023 10:41 ]
Zolang een inspecteur hier geen uitspraak over doet (zwart op wit en vanuit zijn officiële titel) ga ik uit van de informatie op de website van de belastingdienst en die vertelt mij dat het niet mag zolang je niet voldoet aan de eisen die bij een kantoor horen (eigen sanitair en eigen ingang).
Leuk dat we het allemaal alsnog afschrijven en er waarschijnlijk mee weg komen, maar laten we alsjeblieft stoppen met onszelf en anderen voor te liegen door te zeggen dat het mag. Het. mag. niet.
First time?Hatsjoe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:42:
Pfft nu weer dat gezeik over bureaustoelen?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik heb vanuit "Het gamen" vroeger al DXRacer stoelen gehad.en blijf er graag bij.Afas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
Naar aanleiding van de zoveelste discussie ben ik eens aan het kijken voor een bureaustoel, want los van de fiscale behandeling wordt dat wel tijd. Net zoals het moeras van de fiscale behandeling van de bureaustoel is ook het uitzoeken van een passende stoel een moeras![]()
Heb nu dan ook de DXRacer Air voor op kantoor gekocht. Zijn voor mij de enige type stoelen waar ik daadewerkelijk 8+ uur op kan zitten.
Overal is wel een topic voor: Bureaustoel 8 uur per dagAfas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
Ik heb zelf 2x online een stoel besteld en terug gestuurd. Uiteindelijk gewoon naar een grote bureastoelentoko gegaan en op alle stoelen proefgezeten en me laten adviseren door een verkoper. Hierdoor heb ik nu een stoel welke ik via internet nooit had gevonden.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
ColeJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:23:
Stop aub met die kansloze bureaustoel discussie. Wie hem wil aftrekken trekt hem af - wie dat niet wil doet het niet.
Tot jij dit poste... Ging het al een tijdje niet meer over het aftrekken van, maar keuze ;-)ColeJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:23:
Stop aub met die kansloze bureaustoel discussie. Wie hem wil aftrekken trekt hem af - wie dat niet wil doet het niet.
(Of dat daar de goede topic voor is, is een andere discussie)
Maar je weet dat de beste manier om een topic te veranderen is door een discussiepunt op te gooien he?
Mensen hebben het er blijkbaar graag over, delen graag hun mening etc...
Denk wel dat er weinig discussie over blijft, als de consensus wordt: "Iedereen doet wat hij wilt", dan kunnen we dit topic wel sluiten...
Dat is helemaal afhankelijk van de werkgever.jongetje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:09:
Deze kan gewoon stoelen kopen en aan de werknemers meegeven.
Deze moet dan wel weer terug als ze uitdienst gaan.
Werkkleren regeling is wat anders dan middelen uitlenen. De middelen die een werkgever uitleent kunnen ze afschrijven.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
- Next Level Freelancer
- Registratie: Augustus 2023
- Laatst online: 07-11-2023
Dit is een leuke die we vaker zien. De opdrachtgever verhult zich een beetje achter het wetboek en doet dan vaak alsof het "de wet" en dus verplicht is, maar dat is onzin. Als er niets over gezegd wordt, dan geld dat artikel inderdaad. Maar zoals veel in de thread zeggen. Het is hoogst ongebruikelijk. Dus hier wil je eigenlijk nooit mee akkoord gaan.Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:54:
Even een vraag: Ik heb mijn eerste freelance klus recentelijk gescoord en ik heb het contract een paar dagen geleden binnengehad. Het contract is voor 12 maanden. Er is een kleine passage opgenomen over het opzeggen van het contract. Daarin staat dat de opdrachtgever het contract ter aller tijden mag opzeggen op basis van artikel 7:408 paragraaf 1. Er staat verder niets over opzegtermijnen of over een mogelijkheid voor mij (de opdrachtnemer) om het contract op te zeggen.
Voor mij voelt deze passage nogal ongelijkwaardig. Zoals ik het lees zit ik 12 maanden aan het contract vast, terwijl de opdrachtgever het contract op elk moment kan opzeggen zonder opzegtermijn. Ik heb dit aangekaart bij de opdrachtgever en deze gaf aan dat ik het niet op die manier moest lezen en dat ze alleen in zeer uitzonderlijke gevallen op kunnen zeggen. Wat volgens mij onjuist is, aangezien er in het betreffende wetsartikel niet staat dat er bijzondere omstandigheden hoeven te zijn.
Ik heb het voorstel bij ze neergelegd om een opzegtermijn van 30 dagen in het contract op te nemen of om het betreffende wetsartikel uit te sluiten. Morgen willen ze hier even over bellen.
Volgens mij zijn mijn wensen niet heel onredelijk en heb ik gelijk omtrent het wetsartikel. Hebben jullie normaal gesproken een uitsluitsel van dit wetsartikel in het contract staan? Hoe gaan jullie hier mee om?
In de praktijk, als jij echt weg wilt, en niet op je plek zit en dat geef je te kennen. Dan zal dat bedrijf je waarschijnlijk niet verplichten om te blijven, want dan hebben ze wel een hele dure medewerker waarvan zij ook wel weten dat die niet meer heel productief gaat zijn.
Lang verhaal kort, al heb je zoiets getekend, you still got leverage
- Next Level Freelancer
- Registratie: Augustus 2023
- Laatst online: 07-11-2023
Vaak is het wel het geval. Ik heb verschillende bureaus van binnen gezien en zeker bij de engelse partijen gebeurt het vaak dat als er een junior recruiter start, in hun eerste weeks soms letterlijk het enige doel is om referenties en leads binnen te halen. Zodat ze daar later hun klantenkring mee op kunnen bouwen.pkuppens schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Recruiters die referenties vragen zijn waarschijnlijk uit op nieuwe leads!
(Mag ik niet zo zwart-wit stellen, maar het gebeurt zeker!)
Mijn advies: benoemen dat ze er zijn. Maar dat je pas gegevens deelt nadat de intake is geweest ("omdat ze anders platgebeld worden elke keer als je op zoek bent naar een nieuwe klus"), dan kan je het ook een fact checken tijdens je intake (en het bureau in zn hemd zetten als ze dus hebben gelogen voor de leads) en als de klant het echt wilt als laatste check voor ze je aannemen, dan kunnen ze prima bellen.
Offtopic-ishRichieB schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:14:
Ik kreeg tijdens de Corona-periode enorm last van mijn rug. Mijn stoel was duidelijk niet gemaakt voor permanent thuiswerken. Na wat zoeken ben ik uitgekomen op de Swopper. Thuisbezorgd 30 dagen op proef, maar niet meer teruggestuurd. Super ding! Doordat je geen rugleuning hebt wordt je gedwongen actief te zitten waardoor je je spieren moet gebruiken. Aanrader.
Ik las een artikel in NRC Next van dinsdag 29/8/2023 over zitten. Aanrader.
Ik moest hard lachen over de alinea over ergonomen en adviezen wanneer je een nieuwe stoel (denkt) nodig (te) hebben. In plaats van adviseren minder lang te gaan zitten (max 30 minuten achter elkaar -- niet dat het mij lukt, maar het is gewoon heel belangrijk) adviseren ze een speciale stoel op maat waardoor je nòg langer kan zitten...
Een stoel die je verplicht te bewegen, wat de Swopper beoogt neem ik aan, is al een stap voorwaarts lijkt me.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Hier staan de "receipts": https://github.com/account/billing/history, deze zet ik in m'n boekhouding (ten minste, ik stuur ze naar mijn boekhouder). Meer ga je niet krijgen ben ik bang.kwaazaar schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:46:
Ik gebruik Github Copilot en krijg daarvoor maandelijk een betaalbewijs/receipt van USD 10. Factuur krijg ik niet, zie ik niet in Github zelf en nergens staat iets over BTW. Weet iemand hoe ik dat in moet boeken? Of waar je facturen kunt vinden?
Als ik hem door de wasstraat haal (gelijk 12 euro) natuurlijk wel een bon met btw die ik dan wel aftrek.
Zelf begin in niet aan de BTW terugvragen, dat is een klein bedrag en de tijd die je er aan kwijt bent niet waard.kwaazaar schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:46:
Ik gebruik Github Copilot en krijg daarvoor maandelijk een betaalbewijs/receipt van USD 10. Factuur krijg ik niet, zie ik niet in Github zelf en nergens staat iets over BTW. Weet iemand hoe ik dat in moet boeken? Of waar je facturen kunt vinden?
Sterker nog, als je een boekhouder hebt, ben je waarschijnlijk meer kwijt aan het meerwerk dan aan wat je terugkrijgt aan BTW.
Soms kun je wel je VAT/BTW nummer opgeven (weet dit niet speciek meer voor Copilot), waardoor het niet in rekening gebracht wordt, en je het dus ook helemaal niet kunt terugvorderen.
Ik betaal het wel via een zakelijke creditcard en boek het als zakelijke kosten (maar zonder BTW/VAT) terugvragen dus).
Ze zijn verplicht het in rekening te brengen en af te dragen voor diensten die ze in NL (EU) aanbieden. Ik snap dus niet helemaal hoe ze dit doen. Ik ga er zelf vanuit dat ze dat ook doen en dat die 21% btw al in het bedrag zit, ook al heb ik geen factuur. Boekhoudprogramma doet de rest.pkuppens schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:11:
[...]
Soms kun je wel je VAT/BTW nummer opgeven (weet dit niet speciek meer voor Copilot), waardoor het niet in rekening gebracht wordt, en je het dus ook helemaal niet kunt terugvorderen.
Je vraagt BTW terug terwijl je geen factuur met BTW specificatie hebt en dan ook nog eens afkomstig van een buitenlands entiteit?kwaazaar schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:38:
[...]
Ze zijn verplicht het in rekening te brengen en af te dragen voor diensten die ze in NL (EU) aanbieden. Ik snap dus niet helemaal hoe ze dit doen. Ik ga er zelf vanuit dat ze dat ook doen en dat die 21% btw al in het bedrag zit, ook al heb ik geen factuur. Boekhoudprogramma doet de rest.
BTW verlegd als je het BTW nummer van de tegenpartij hebt.kwaazaar schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:38:
[...]
Ze zijn verplicht het in rekening te brengen en af te dragen voor diensten die ze in NL (EU) aanbieden. Ik snap dus niet helemaal hoe ze dit doen. Ik ga er zelf vanuit dat ze dat ook doen en dat die 21% btw al in het bedrag zit, ook al heb ik geen factuur. Boekhoudprogramma doet de rest.
Maar dan moet het volgens mij ook echt op de factuur staan dat je dat toe past.
[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 01-09-2023 09:44 ]
Zonder factuur mag je het hoe dan ook niet de BTW terugvragen, of ze het wel of niet afdragen.kwaazaar schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:38:
[...]
En waarschijnlijk dragen ze het ook niet af, genoeg (grote) buitenlandse partijen van buiten die EU die dit soort dingen niet op orde hebben. Lang geleden bracht Amazon.com volgens mij geen eens btw in rekening, en Steam heeft het heel lang ook niet gedaan.
Het gaat hier om Microsoft. Factuur van Azure bv specificeert wel btw.Hielko schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:48:
[...]
Zonder factuur mag je het hoe dan ook niet de BTW terugvragen, of ze het wel of niet afdragen.
En waarschijnlijk dragen ze het ook niet af, genoeg (grote) buitenlandse partijen van buiten die EU die dit soort dingen niet op orde hebben. Lang geleden bracht Amazon.com volgens mij geen eens btw in rekening, en Steam heeft het heel lang ook niet gedaan.
Maakt niet uit toch, zonder factuur met daarop duidelijk BTW bedrag, percentage en NL VAT nummer kan je geen BTW terugvragen.kwaazaar schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:51:
[...]
Het gaat hier om Microsoft. Factuur van Azure bv specificeert wel btw.
Volgens mij gebruik je dan ook een personal subscription, zover ik weet krijg je wel een invoice wanneer je een organisation account gebruikt, maar dat is voor mij al een tijd geleden dat ik een organisational account had bij GitHub.kwaazaar schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:46:
Ik boek het in Moneybird on "Buiten EU 21%", omdat mijn boekhouder dat ooit eens tegen me gezed heeft.
Dat betekent dat je nog steeds btw plichtig bent. Je draagt de BTW dus alsnog af maar krijgt hem ook direct weer terug. Netto aan de streep betaal je dus niets, maar je hebt wel de btw betaald, en bij de aangifte weer direct terug gekregen.. Zo verwerk ik het in mijn boekhouding en zo moest het ook volgens mijn boekhouder..
Volgens mij is het best duidelijk, maar niet logischfiglio del comm schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:23:
Het is buitenlandse BTW, op de site van de BD staat onder het kopje 'zaken doen met het buitenland' perfect uitgelegd hoe je het moet boeken. (ik wilde dat ze de bureaustoelen ook zo duidelijk uitlegde :-) )
Al sinds jaar en dag ben ik tevreden gebruiker van twee Comforto 77 stoelen, nadat ik ze ook bij verschillende klanten heb gebruikt.Afas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
Ik haal ze, wanneer voorradig, als refurb via Madeko.
https://www.madeko.nl/bur...forto-77-bureaustoel.html
Liege, liege, liegebeest!
Je kunt onderaan op https://github.com/settings/billing/payment_information bij 'Additional information' een BTW nummer opgeven bij 'VAT/GST ID' en bedrijfsnaam en -adres onder 'Extra information'. Daarna opnieuw het receipt downloaden op https://github.com/account/billing/history en je BTW nummer zou er op moeten staan. Daarna boeken als Buiten EU 21%.kwaazaar schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:46:
Dan kan je dus nog steeds de btw niet terugkrijgen neem ik aan?praseodymium schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:24:
[...]
Je kunt onderaan op https://github.com/settings/billing/payment_information bij 'Additional information' een BTW nummer opgeven bij 'VAT/GST ID' en bedrijfsnaam en -adres onder 'Extra information'. Daarna opnieuw het receipt downloaden op https://github.com/account/billing/history en je BTW nummer zou er op moeten staan. Daarna boeken als Buiten EU 21%.
Gaat het nou weer over bureaustoelen?Liegebeest schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:29:
[...]
Al sinds jaar en dag ben ik tevreden gebruiker van twee Comforto 77 stoelen, nadat ik ze ook bij verschillende klanten heb gebruikt.
Ik haal ze, wanneer voorradig, als refurb via Madeko.
https://www.madeko.nl/bur...forto-77-bureaustoel.html
Er wordt voor zover ik weet geen btw betaald door GitHub, dus dan krijg je ook niks terug.Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:41:
[...]
Dan kan je dus nog steeds de btw niet terugkrijgen neem ik aan?
Niet geheel ICT gerelateerd, maar ben benieuwd of (semi-)overheden en bedrijven dit zien en nu denken "dat willen wij ook" qua ICT inhuur. 🙂 Ben benieuwd wat voor effect het heeft het op de arbeidsmarkt van leraren in basisonderwijs. Lijkt mij sterk dat ze allemaal ineens terug in loondienst gaan, maar als ze geen keus hebben, wat voor optie hebben ze dan?Honderden basisscholen stoppen met inhuren dure zzp'ers en uitzendkrachten
[ Voor 8% gewijzigd door Eliaz op 02-09-2023 12:34 ]
Er zijn meer dan 10.000 scholen in Nederland dus dit stelt nog weinig voor. Neemt niet weg dat het een interessante beweging is die ik vanuit de scholen ook wel begrijp. De vraag bij dit soort acties is, hoe lang houd je het vol? Want als die leraren bij andere scholen wel aan de slag kunnen, loop je het risico dat op termijn ook leerlingen over gaan stappen omdat er te weinig kwalitatief goed onderwijs geboden wordt.Eliaz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:32:
https://nos.nl/artikel/24...zp-ers-en-uitzendkrachten
[...]
Niet geheel ICT gerelateerd, maar ben benieuwd of (semi-)overheden en bedrijven dit zien en nu denken "dat willen wij ook" qua ICT inhuur. 🙂 Ben benieuwd wat voor effect het heeft het op de arbeidsmarkt van leraren in basisonderwijs. Lijkt mij sterk dat ze allemaal ineens terug in loondienst gaan, maar als ze geen keus hebben, wat voor optie hebben ze dan?
edit: 0 te veel
Dan mogen (semi-)overheden de loonschalen flink omhoog gooien, anders krijgen ze geen goede experts binnen. Die gaan rustig voor het dubbele in loondienst binnen de private sector, of laten zich alsnog inhuren door de private sector.Eliaz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:32:
[...]
Niet geheel ICT gerelateerd, maar ben benieuwd of (semi-)overheden en bedrijven dit zien en nu denken "dat willen wij ook" qua ICT inhuur. 🙂 Ben benieuwd wat voor effect het heeft het op de arbeidsmarkt van leraren in basisonderwijs. Lijkt mij sterk dat ze allemaal ineens terug in loondienst gaan, maar als ze geen keus hebben, wat voor optie hebben ze dan?
Als de (semi-)overheid zoiets gaat doen, snijden ze enkel zichzelf in de vingers. Onze sector is niet te vergelijken met het basisonderwijs. Binnen het basisonderwijs is er niet eens genoeg geld om leraren inflatiecorrectie te geven, dus ik snap dan wel dat ze af willen van dure ZZPers. Deze problemen bestaan echter niet binnen de sectoren en bedrijven waar wij veelal werkzaam zijn.
Vergeet niet dat hier niet alleen ICT'ers langs komen. Ik werk namelijk voornamelijk voor de overheid en ik begrijp het. Het grote probleem is dat er zo'n grote tekorten zijn en de maatschappelijke druk zo hoog wordt, dat je dit niet vol gaat houden. En het punt is dat als je al de ZZP'ers in dienst wil nemen dat je generiek de loonschalen omhoog moet doen en dat kost de overheid ook miljarden aan extra loonkosten. Dat moet trouwens sowieso gebeuren om er voor te zorgen dat de overheid weer kan functioneren zoals dat zou moeten.Hatsjoe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:38:
[...]
Dan mogen (semi-)overheden de loonschalen flink omhoog gooien, anders krijgen ze geen goede experts binnen. Die gaan rustig voor het dubbele in loondienst binnen de private sector, of laten zich alsnog inhuren door de private sector.
Als de (semi-)overheid zoiets gaat doen, snijden ze enkel zichzelf in de vingers. Onze sector is niet te vergelijken met het basisonderwijs. Binnen het basisonderwijs is er niet eens genoeg geld om leraren inflatiecorrectie te geven, dus ik snap dan wel dat ze af willen van dure ZZPers. Deze problemen bestaan echter niet binnen de sectoren en bedrijven waar wij veelal werkzaam zijn.
Je hebt gelijk, ik dacht dat dit een grootschalige beweging was, maar het gaat om 350 van de 6581 (2022) basisscholen, iets van 5%. Ik onderschatte hoeveel basisscholen er zijn in Nederland. Dan verwacht ik inderdaad dat een groot deel van die externen bij 95% van de scholen gaat werken die nog wel aan inhuur doen...Afas schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:36:
[...]
Er zijn meer dan 10.000 scholen in Nederland dus dit stelt nog weinig voor. Neemt niet weg dat het een interessante beweging is die ik vanuit de scholen ook wel begrijp. De vraag bij dit soort acties is, hoe lang houd je het vol? Want als die leraren bij andere scholen wel aan de slag kunnen, loop je het risico dat op termijn ook leerlingen over gaan stappen omdat er te weinig kwalitatief goed onderwijs geboden wordt.
edit: 0 te veel
Het gaat er om of jij het betaalt, niet of GitHub het betaalt. Als jij het niet betaalt, kun je het ook niet terugvragen. Voorwaarde is dat het gespecificeerd op de factuur staat. In geval van buitenland heeft de belastingdienst het op hun site netjes uitgelegd. Maar ook dan geldt dat het op de factuur moet staan.praseodymium schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:03:
[...]
Er wordt voor zover ik weet geen btw betaald door GitHub, dus dan krijg je ook niks terug.
Volgens mij is de volgende regel cruciaal in dit verhaal:Eliaz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:32:
[...]
Er zijn dus bureaus die vaste krachten weg kapen en dan voor veel geld terug leveren als uitzendkracht. Ik denk dus dat als ze dit stoppen en het geld stoppen in goede arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit voor de leraren er heel veel nieteens willen ZZP-en.Honderden basisscholen hebben afgesproken geen dure uitzendkrachten of zzp'ers meer in te huren via commerciële bureaus,
Nothing to see here!
Bij mij staat gewoon BTW op de Microsoft factuur?ID-College schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:49:
Is dit niet gewoon dezelfde use case als de MS Office365 facturen? Daar staat ook 0% btw op.
Dat betekent dat je nog steeds btw plichtig bent. Je draagt de BTW dus alsnog af maar krijgt hem ook direct weer terug. Netto aan de streep betaal je dus niets, maar je hebt wel de btw betaald, en bij de aangifte weer direct terug gekregen.. Zo verwerk ik het in mijn boekhouding en zo moest het ook volgens mijn boekhouder..
:fill(white):strip_exif()/f/image/oCPaeQfyXHGgg5Ew1OKQ17DH.png?f=user_large)
Nothing to see here!
Dan heb je wellicht je BTW nummer niet ingevuld?Rutix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:44:
[...]
Bij mij staat gewoon BTW op de Microsoft factuur?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/iRfhFvsqhTQ3WLipADEQPKHD.png?f=user_large)
Mijn BTW nummer staat linksbovenin onder het kopje "verkocht aan"
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat zou betekenen dat ze niet met een NL vat nummer factureren en daarmee de vermelde btw niet op te voeren is in de btw aangifte.Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:22:
[...]
Dan heb je wellicht je BTW nummer niet ingevuld?
[Afbeelding]
Dit is niet de facturen die ms aanbied aan bedrijven maar aan particulieren.Rutix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:44:
[...]
Bij mij staat gewoon BTW op de Microsoft factuur?
[Afbeelding]
Bij ms365 persoonlijk wordt wel door MS BTW gerekend maar je krijgt geen BTW factuur.
Dit om misbruik door bedrijven te voorkomen. Met MS persoonlijk kan je 5 accounts hangen en delen terwijl zakelijk per gebruiker wordt gerekend.
/f/image/YiHPbUIzsiq1sDJpK7HN57NU.png?f=fotoalbum_large)
Zo heb ik t ook iddHmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:22:
[...]
Dan heb je wellicht je BTW nummer niet ingevuld?
[Afbeelding]
Als btw verlegd is staat er geen btw op je factuur.Wolly schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:14:
[...]
Dat zou betekenen dat ze niet met een NL vat nummer factureren en daarmee de vermelde btw niet op te voeren is in de btw aangifte.
Sometimes you need to plan for coincidence