Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:11
filipy23 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Dat is er al toch? Wet Hillen wordt afgebouwd wat betekent dat je elk jaar gewoon je eigen woningforfait aan belasting mag betalen elk jaar.
En er is al een forfait op het hebben van zonnepanelen omdat je stroom levert. Je betaalt erfbelasting over het geld waar de erflater al IB over betaald heeft. En we gaan dubbel betalen aan de CO2 opslag (Porthos project).

Ik heb toch echt het idee dat de burger (en ook de EMZ) relatief meer bijdraagt aan de staatsinkomsten dan grote bedrijven. Maar het is mijn vakgebied niet en dus kan ik het best verkeerd hebben. Als dat zo is, wordt het tijd dat de overheid dat beter gaat communiceren. Maar dat is hier een beetje offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:11
Deveon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:26:
Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk richting de Belastingdienst, zelfs de beste accountant neemt geen verantwoordelijkheid.
Dat dus. En bovendien heb ik weleens de indruk dat het voor sommigen een sport is om de laatste 5 tientjes eruit te persen waar ze het hele jaar een paar uur mee bezig zijn. Dat moet iedereen zelf weten natuurlijk maar ik doe het niet meer. Telefoon, internet, bureaustoel, allemaal prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dit is een vraag die ik nu nog eens bekijk in mijn zoektocht naar een nieuwe accountant, er zijn dus 2 soorten accountants (dacht dat het gewoon een kwestie was van opleiding volgen en vervolgens in het register opgenomen worden). Nu begrijp ik waarom mijn huidige accountant vrij weinig (eigenlijk geen) advies geeft. Hij checkt de boeken en meer doet hij niet (en zelfs dat doet hij niet, recent heb ik hem een berichtje gestuurd wanneer hij de jaaropgave eens gaat doen en daar kreeg ik weer een vaag antwoord op).

Dit terwijl hij tijdens het intake gesprek het er wel over had dat hij advies gaf. Ik dacht dus dat ik goed zat. Maar zoals ik het nu begrijp heb ik een AA accountant nodig om een advies te krijgen als ik hem de vraag stel: Er komt dit jaar bijvoorbeeld 160k binnen, moet ik een BV of eenmanszaak aanhouden? Deze vraag kreeg ik geen enkel antwoord van bij mijn huidige accountant. Zijn antwoord was: Dat ligt aan een aantal andere zaken, daar zou ik later eens op moeten terug komen (we zijn een jaar verder).

Zoals ik nu begrijp moet ik een AA accountant daarvoor hebben, maar dan denk ik dat ik ook AA centjes mag gaan betalen. Dat terwijl ik mijn huidige accountant al zo duur vind. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 15:14
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Dit is een vraag die ik nu nog eens bekijk in mijn zoektocht naar een nieuwe accountant, er zijn dus 2 soorten accountants (dacht dat het gewoon een kwestie was van opleiding volgen en vervolgens in het register opgenomen worden). Nu begrijp ik waarom mijn huidige accountant vrij weinig (eigenlijk geen) advies geeft. Hij checkt de boeken en meer doet hij niet (en zelfs dat doet hij niet, recent heb ik hem een berichtje gestuurd wanneer hij de jaaropgave eens gaat doen en daar kreeg ik weer een vaag antwoord op).

Dit terwijl hij tijdens het intake gesprek het er wel over had dat hij advies gaf. Ik dacht dus dat ik goed zat. Maar zoals ik het nu begrijp heb ik een AA accountant nodig om een advies te krijgen als ik hem de vraag stel: Er komt dit jaar bijvoorbeeld 160k binnen, moet ik een BV of eenmanszaak aanhouden? Deze vraag kreeg ik geen enkel antwoord van bij mijn huidige accountant. Zijn antwoord was: Dat ligt aan een aantal andere zaken, daar zou ik later eens op moeten terug komen (we zijn een jaar verder).

Zoals ik nu begrijp moet ik een AA accountant daarvoor hebben, maar dan denk ik dat ik ook AA centjes mag gaan betalen. Dat terwijl ik mijn huidige accountant al zo duur vind. :'(
Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens he ;)
Een accountant die je van goed advies voorziet kan je ook geld opleveren, al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren.
Ik vind het zelf wel een prettig idee dat mijn accountant me adviseert en ook controleert of ik alles wel goed doe. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben druk bezig om mijn vervolgstap te bepalen. Om uiteenlopende redenen ligt mijn voorkeur voor bij een eigen onderneming of als zelfstandige aan de slag bij klanten. De route die ik voor me zie is om 1 opdracht te krijgen die voor wat langere tijd zekerheid van (basis)inkomen geeft zodat ik daar omheen kan gaan ondernemen/netwerken. Ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt maar ben wel een zekerheidzoeker, vandaar dat een opdracht hebben voordat ik mijn baan opzeg voor mij belangrijk is.

Waar ik tegenaan loop zijn 2 zaken:
- mijn profiel is mogelijk te algemeen om als ZZP-er aan de slag te kunnen
- opdrachten voor mijn profiel lijken niet via Headfirst etc. beschikbaar te zijn (moet via netwerken?)

Ik heb 15 jaar ervaring in de IT Retail in de volgende functies:
- 5 jaar functioneel consultant
- 2 jaar product owner (tijdens functie als product manager)
- 3 jaar product manager (aansturen product owners/architecten/business analisten)
- 2 jaar sales manager (aansturen sales team)
- 5 jaar directeur (aansturen management team)

Mijn gevoel is dat rollen als consultant of product owner het meest beschikbaar zijn. Mijn kennis daarvan is wel vastgeroest aangezien ik de laatste 7 jaar sowieso andere dingen gedaan heb. Voor sales functies, interim management functies, product manager en directie zie ik weinig concrete opdrachten op de online platformen.

Mijn conclusie is dat ik met mijn profiel moeilijk een stap kan maken naar de functies waar ik recente werkervaring in heb en dat echt via mijn netwerk moet zoeken.

Klopt dat of zien jullie nog andere routes in mijn geval? Ik zat ook nog te denken aan een soort van 'ZZP-headhunter' als tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saltmaker002
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07 21:43
Heeft er iemand ervaring met security opdrachten via Prequre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
de_bananeman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Een accountant die je van goed advies voorziet kan je ook geld opleveren, al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren.
Ik vind het zelf wel een prettig idee dat mijn accountant me adviseert en ook controleert of ik alles wel goed doe. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk
Ja alleen nu betaal ik 170-180 euro per maand + 500 voor inkomstenaangifte per jaar, plus licentie kosten voor iets waar ik echt geen reet aan heb. Puur omdat je jaar opgave nog niet eens is ingediend en waar naar nu blijkt ik ook eens lekker rente mag gaan dokken. Heb echt het idee dat als ik een random oplossing als Tellow zou pakken ik beter uit zou zijn. Wel jaaropgave gedaan op tijd, plus goedkoper. Als gesprek niet goed gaat met de AA accountant volgende week ga ik daar toch maar eens naar kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door init6 op 25-08-2023 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:24
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Je bent niet per definitie een AA of RA nodig en een AA of RA hoeft niet perse x00 per uur te kosten. Er zijn zat AA/RA/RB die voor hun zelf beginnen met een administratiekantoor. Er zijn er ook zat die uiteindelijk niet voor hun titel gaan, maar absoluut de kennis en kunde hebben om een ZZP goed te voorzien in alle werkzaamheden en adviezen.

Waar je, naar mijn mening, niet moet zitten is een boekhouder die zich heeft omgeschoold via een LOI avondcursus. Die kunnen prima factuurtjes boeken en wellicht een geautomatiseerde BTW aangifte voor je maken, maar daar houdt het wel op. Echter ook daar zitten weer goede personen tussen die wel wat meer kunnen en verder denken/adviseren.

Ik zou opzoek gaan naar de boekhouder/accountant/administratiekantoor die aantoonbaar ervaring heeft met ZZP'ers en (klein) MKB. Liefst een kantoortje waar ook een fiscalist werkt, want hoewel een goede boekhouder/accountant voldoende fiscaal onderlegd zou moeten zijn is het toch een andere tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Ja alleen nu betaal ik 170-180 euro per maand + 500 voor inkomstenaangifte per jaar, plus licentie kosten voor iets waar ik echt geen reet aan heb. Puur omdat je jaar opgave nog niet eens is ingediend en waar naar nu blijkt ik ook eens lekker rente mag gaan dokken. Heb echt het idee dat als ik een random oplossing als Tellow zou pakken ik beter uit zou zijn. Wel jaaropgave gedaan op tijd, plus goedkoper. Als gesprek niet goed gaat met de AA accountant volgende week ga ik daar toch maar eens naar kijken.
Pff, hier 71 p/m maar dan ook geen accountant maar gewoon een boekhouder. Hoewel hij prima de expertise heeft om mij (kosteloos) te adviseren voor een transitie naar een BV dien ik echter nog wel zelf de deadlines in de gaten te houden. Omzetbelasting was al een keer te laat (één dag vanwege acceptgiro ipv SEPA) en mijn belastingaangifte van 2021 was ook, na uitstel, te laat. Gelukkig voorkom ik belastingrente door op tijd mijn voorlopige aangifte in te dienen.

In prijs vergelijkbaar met de boekhouder van Tellow dus vermoed eigenlijk dat je daar ook prima mee uit de voeten kan. Waarschijnlijk hebben ze daar wel het voordeel complexere vraagstukken intern uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-09 10:11
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Ja alleen nu betaal ik 170-180 euro per maand + 500 voor inkomstenaangifte per jaar, plus licentie kosten voor iets waar ik echt geen reet aan heb.
Wow dat is wel duur inderdaad, ik weet niet hoe ingewikkeld jouw boekhouding is, maar wat bonnetjes bijhouden + jaaraangifte is zo veel werk niet.
de_bananeman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Heeft iemand voorbeelden van hoe ze geld bespaard hebben door advies van accountants?
Voor een eenmanszaak is er zo ver ik weet niet zo heel veel mogelijk, wat aftrekposten e.d. maar daar kom je met wat googlen ook wel achter.
Misschien is er meer mogelijk met allerlei B.V. constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 22:13
Lisper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Heeft iemand voorbeelden van hoe ze geld bespaard hebben door advies van accountants?
Voor een eenmanszaak is er zo ver ik weet niet zo heel veel mogelijk, wat aftrekposten e.d. maar daar kom je met wat googlen ook wel achter.
Middeling nadat ik van EMZ naar BV gegaan ben. Diverse zaken zoals HRA verdelen over de aangifte van mijn vrouw en die van mij. Dit wordt door mijn boekhouder (geen accountant) voorgesteld en toegepast. Kosten bij dit administratiekantoor zijn 100 euro/mnd voor BV incl. loonadministratie. Advies is bij kleine uitzoekvragen gratis.

En nee ik zie het niet als iets eervols om belasting te moeten betalen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Kawa op 25-08-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02

Begin altijd met boekhouders en niet accountants, je boekhouder stelt de vraag vanzelf aan de accountant als ze er niet uitkomen.

De besparing zit hem simpelweg in de besparingen van aftrekposten, je mag er van uit gaan dat de boekhouder veel beter weet welke er allemaal zijn, wat ze kunnen en mogen schuiven.
Een beetje googlen geeft je vast wel een paar, maar weet je zeker dat het ze allemaal zijn, want als jij aftrekposten hebt die niet gangbaar zijn ga je die niet zomaar bij elkaar vinden.

"wat aftrekposten e.d. maar daar kom je met wat googlen ook wel achter"
Dan ga je als ondernemer naar mijn idee al een beetje de verkeerde kant op, je gaat tijd besteden aan iets waar je eigenlijk weinig verstand van hebt.
Terwijl je die tijd had kunnen besteden aan het trekken van nieuwe klanten, uitvoeren van opdrachten, etc.

Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw klanten je ook niet meer inhuren, maar zelf gaan aanhobbyen met google zoekopdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Pff, hier 71 p/m maar dan ook geen accountant maar gewoon een boekhouder. Hoewel hij prima de expertise heeft om mij (kosteloos) te adviseren voor een transitie naar een BV dien ik echter nog wel zelf de deadlines in de gaten te houden. Omzetbelasting was al een keer te laat (één dag vanwege acceptgiro ipv SEPA) en mijn belastingaangifte van 2021 was ook, na uitstel, te laat. Gelukkig voorkom ik belastingrente door op tijd mijn voorlopige aangifte in te dienen.

In prijs vergelijkbaar met de boekhouder van Tellow dus vermoed eigenlijk dat je daar ook prima mee uit de voeten kan. Waarschijnlijk hebben ze daar wel het voordeel complexere vraagstukken intern uit te zetten.
Als ik had zitten slapen zou ik er inderdaad geen probleem mee hebben gehad als iets te laat is. Maar heb in december gevraagd, Begin van jaar (denk feb) nog eens: Hey kan je dit voor mij doen? Vervolgens een week voor de deadline kreeg ik het bericht dat hij uitstel ging aanvragen na nog eens een mail. July maar eens een follow up gevraagd en de vraag of dit mij rente gaat kosten (er staat toch een ton van vorig jaar klaar voor de IB, ik zie het horror scenario al dat ik daar nog even lekker rente over mag gaan betalen van 6% terwijl ik het geld gewoon klaar heb staan). Waarop ik de antwoord kreeg dat dat inderdaad het geval was maar dat de aangifte bijna opgepakt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Wow dat is wel duur inderdaad, ik weet niet hoe ingewikkeld jouw boekhouding is, maar wat bonnetjes bijhouden + jaaraangifte is zo veel werk niet.
5 bonnetjes per maand en een factuurtje waar geen BTW over betaald hoeft te worden omdat ik in Asia mijn diensten verkoop. Toen ik een vraag had over BTW aldaar kreeg ik het antwoord dat hij dat best kon uitzoeken voor mij, maar dat het uurtje factuurtje zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52
init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Als ik had zitten slapen zou ik er inderdaad geen probleem mee hebben gehad als iets te laat is. Maar heb in december gevraagd, Begin van jaar (denk feb) nog eens: Hey kan je dit voor mij doen? Vervolgens een week voor de deadline kreeg ik het bericht dat hij uitstel ging aanvragen na nog eens een mail. July maar eens een follow up gevraagd en de vraag of dit mij rente gaat kosten (er staat toch een ton van vorig jaar klaar voor de IB, ik zie het horror scenario al dat ik daar nog even lekker rente over mag gaan betalen van 6% terwijl ik het geld gewoon klaar heb staan). Waarop ik de antwoord kreeg dat dat inderdaad het geval was maar dat de aangifte bijna opgepakt zou worden.
Was allang opgestapt.. hier betaal ik 1x 150 euro voor de IB aangifte van mij en mijn partner. Verder kan ik hem altijd bellen en hij doet er nooit moeilijk over..
1x heeft ie in t begin even wat extra gerekend omdat ik veel vragen had (30 euro ofzo) en verder is dat het. Maarja EMZ hier en een 1pitter als boekhouder die gewoon relaxed is en niet de hele dag met de stopwatch loopt en facturen opmaakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Begin altijd met boekhouders en niet accountants, je boekhouder stelt de vraag vanzelf aan de accountant als ze er niet uitkomen.
Uh ja, als dat zo zwart-wit zou zijn heb je gelijk. Helaas zijn er genoeg prutsers die dat wat jij zegt niet doen, en dan ben jij de sjaak.
De besparing zit hem simpelweg in de besparingen van aftrekposten, je mag er van uit gaan dat de boekhouder veel beter weet welke er allemaal zijn, wat ze kunnen en mogen schuiven.
Een beetje googlen geeft je vast wel een paar, maar weet je zeker dat het ze allemaal zijn, want als jij aftrekposten hebt die niet gangbaar zijn ga je die niet zomaar bij elkaar vinden.
Ook hiervoor geldt: dat mag je hopen ja.

Mijn ervaring met boekhouders is nogal beroerd. Ik zou never nooit een boekhouder adviseren maar altijd een account. Dat is een beschermd beroep en daarmee weet je zeker dat dingen weet waar die over praat (o.a. vanwege jaarlijkse bijscholing). Bij een boekhouder kun je een super topper hebben, of een kneus 1e klas. En ze heten allebei boekhouder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
[...]

Als je geen antwoord krijgt op een adviesvraag, dan moet je echt op zoek naar een ander. Accountants- belastingadvieskantoren halen hun omzet voornamelijk uit advisering en niet uit het boekhoudgedeelte.

Een eenmanszaak begeleiden naar een BV, dat is zo’n traject waarvoor je wel een aantal offertes op kan vragen bij een accountants/belastingadvieskantoor in de regio. Als je met terugwerkende kracht nog de BV in wil per 1 januari dan heb je nog tot 1 oktober. Ik vind het echt heel raar dat je geen antwoord krijgt zeker met dit soort deadlines.

Ik zou zeker wat offertes aanvragen bij accountants/belastingadvieskantoren en anders kijken bij zo’n online aanbieder als firm24/ligo. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wel even naar gekeken bij het oprichten van mijn BV. Uiteindelijk was de notaris om de hoek snel beschikbaar dus ben ik daar verder mee gegaan.

Even een aanvulling over de kosten: ik was ooit fiscalist en mijn laatste werkgever verdiende daar €375 per uur aan (ik daarvan maar een schijntje lol). Het kan vele malen duurder, maar ook goedkoper. Toch is het onwaarschijnlijk dat een goed opgeleide belastingadviseur een tarief heeft onder de € 100 per uur, ook niet als zelfstandige. Fiscaal recht/economie is een moeilijke opleiding op HBO/WO niveau en daarna moet je nog een beroepsopleiding doen en jaarlijks je kennis bijhouden.

Je wordt echt opgeleid om breed fiscaal advies te geven (IB, VPB, BTW, erf- en schenkbelasting en noem het allemaal maar op) en indien nodig een procedure te voeren bij de bestuursrechter bij conflicten met de Belastingdienst. Bonnetjes inboeken heb ik nog nooit gedaan, daar begin ik nu pas mee als zelfstandige.

Ik zie in dit topic veel IT’ers met tarieven van €100+ per uur. Waarom? Omdat je veelgevraagde en moeilijke kennis hebt? Dat geldt dus ook voor fiscalisten.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolkje op 25-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Mijn ervaring met boekhouders is nogal beroerd. Ik zou never nooit een boekhouder adviseren maar altijd een account. Dat is een beschermd beroep en daarmee weet je zeker dat dingen weet waar die over praat (o.a. vanwege jaarlijkse bijscholing). Bij een boekhouder kun je een super topper hebben, of een kneus 1e klas. En ze heten allebei boekhouder.
Natuurlijk geeft een beschermd beroep extra zekerheid maar als je 2500 euro per jaar betaald voor je boekhouding dan verwacht je ten minste fatsoenlijk contact en pro-actief advies. Nu zou ik niet zo maar de eerste de beste boekhouder benaderen maar via-via geeft ook zekerheid.

Anders kan je ook altijd via diverse boekhoudingspakket z'n dienstverlening afnemen (Tellow, DigiBTW, ect). Het klopwerk gaat waarschijnlijk via een administratief medewerker, maar je kan tenminste wel ergens terecht voor advies en een overkoepelde organisatie voor escalatie... voor maar 850-1100 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Vroeg je in december 2022 al om de jaarrekening van 2022, of ging dat nog over 2021? Mijn IB van 2021 was pas juni 2023 ingediend |:( 2020 in oktober 2021 vanwege hypotheekaanvraag naar voren laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Crazy D schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Uh ja, als dat zo zwart-wit zou zijn heb je gelijk. Helaas zijn er genoeg prutsers die dat wat jij zegt niet doen, en dan ben jij de sjaak.

[...]

Ook hiervoor geldt: dat mag je hopen ja.

Je mag absoluut er voor kiezen meer geld uit te geven als je daar comfortabel bij voelt, hetzelfde als dat je ook een advocaat kan inhuren ipv aan jurist of naar de merkdealer voor je auto ipv de merkloze garage.

Daar heb je altijd de vrije keuze in.
Maar dat jij een slechte ervaring hebt, wil niet zeggen dat iedereen slecht is.. daar kan ik me niet in vinden.

In mijn geval zou ik met een accountant ongeveer 5.000 per jaar meer kwijt zijn dan mijn huidige boekhouder, ik wil die accountant nog wel eens die 5.000 euro zien besparen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bender op 25-08-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

"wat aftrekposten e.d. maar daar kom je met wat googlen ook wel achter"
Dan ga je als ondernemer naar mijn idee al een beetje de verkeerde kant op, je gaat tijd besteden aan iets waar je eigenlijk weinig verstand van hebt.
Terwijl je die tijd had kunnen besteden aan het trekken van nieuwe klanten, uitvoeren van opdrachten, etc.

Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw klanten je ook niet meer inhuren, maar zelf gaan aanhobbyen met google zoekopdrachten.
Ondernemerschap mag iedereen zelf invullen, ik zoek dingen graag uit.
Bijna al mijn marketable skills heb ik bij elkaar geschraapt met googelen en zelf dingen proberen.

Na een dag werk heb ik geen zin meer in meer van hetzelfde, maar belastingregels uitzoeken vind ik wel ok.
(ik ben dan ook zo een nerd met 20 excelletjes voor financiele dingen)

Als ik dan lees dat mensen duizenden euro's per jaar betalen voor iets wat ik makkelijk zelf kan en me nog geen uur per maand kost, en dan ook nog te laat zijn met aangiftes indienen, dan is het zelf doen nog niet zo gek IMO.

Nou is dit een uitzondering, er zullen vast ook goede accountants en boekhouders zijn.

Het is niet zo dat ik het per se zelf wil doen, maar nu toe heb ik nog niet het idee dat het voor mij echt meerwaarde heeft boven een boekhoudpakket.
Als iemand nou een anekdote heeft waarbij hij dankzij zijn boekhouder of accountant duizenden euro's heeft bespaard, dan hoor ik het graag, en mag je me zijn nummer geven, ik ben wel benieuwd hoe een pro het beter doet.
Kawa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Middeling nadat ik van EMZ naar BV gegaan ben. Diverse zaken zoals HRA verdelen over de aangifte van mijn vrouw en die van mij. Dit wordt door mijn boekhouder (geen accountant) voorgesteld en toegepast. Kosten bij dit administratiekantoor zijn 100 euro/mnd voor BV incl. loonadministratie. Advies is bij kleine uitzoekvragen gratis.

En nee ik zie het niet als iets eervols om belasting te moeten betalen 8)7
Middeling is een goeie ja.
HRA verdelen is dan weer te simpel voor woorden, dat kan je in een minuut optimaal verdelen.
(dit zijn ook wel redelijkere bedragen dan eerder in het topic genoemd werden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:30:
Maar dat jij een slechte ervaring hebt, wil niet zeggen dat iedereen slecht is.. daar kan ik me niet in vinden.
Dat zegt 'ie toch niet? Hij zegt alleen dat, omdat boekhouder geen beschermd beroep is en iedere prutser zich boekhouder kan noemen, je er niet vanuit kan gaan dat wat ze goedkeuren ook daadwerkelijk mag. En dat is, lijkt me, volkomen terecht?

Ik ben bij de mijne uitgekomen via nota bene de site van MoneyMonk omdat ik graag een boekhouder wil hebben die vanuit MoneyMonk werkt, en dat is gewoon een enorme prutser (dit jaar was m'n laatste via hem).

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 25-08-2023 17:39 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suske_2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 15:11
Zelf heb ik geen accountant, zo moeilijk is eea niet als je elke maand een factuur stuurt en wat aftrekposten hebt. Maar ik snap dat niet iedereen enthousiast is om zich in dingen te verdiepen.

Als tip kun je ook bij de belastingdienst gewoon terecht voor vragen, zo heb ik dat bv gedaan voor een vraag over aftrek mbt een auto van de zaak. Ze zullen je geen ontwijktips geven maar ik kreeg gewoon een uitgebreid en duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Hydra schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:38:
[...]
Dat zegt 'ie toch niet? Hij zegt alleen dat, omdat boekhouder geen beschermd beroep is en iedere prutser zich boekhouder kan noemen, je er niet vanuit kan gaan dat wat ze goedkeuren ook daadwerkelijk mag. En dat is, lijkt me, volkomen terecht?
Dan heb ik alsnog liever iemand die al 30 jaar boekhouder is, dan iemand die 1 jaar accountant is..

Programmeur is ook geen beschermd beroep, dat je er veel hobbyisten bij hebt wil toch niet zeggen dat het grootste gedeelte prutsers zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:53:
Programmeur is ook geen beschermd beroep, dat je er veel hobbyisten bij hebt wil toch niet zeggen dat het grootste gedeelte prutsers zijn?
Nou...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
suske_2 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:41:
Zelf heb ik geen accountant, zo moeilijk is eea niet als je elke maand een factuur stuurt en wat aftrekposten hebt. Maar ik snap dat niet iedereen enthousiast is om zich in dingen te verdiepen.
Ik vind de IB voor m'n vriendin en mij complex genoeg om het door een boekhouder te laten doen. En het is iets dat ik gewoon liever door een ander laat doen. Beetje zoals m'n huis schilderen; kan het wel, wil het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Lisper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Bijna al mijn marketable skills heb ik bij elkaar geschraapt met googelen en zelf dingen proberen.
Je wordt inderdaad ondernemer om dat soort dingen zelf te mogen doen.

Vanuit bedrijfsoogpunt kan ik je alleen niet aanraden dit te doen als je bedrijf wil laten groeien en efficient wil werken.
En dit bewijst een beetje mijn eerste punt...
Hetzelfde als zeggen 'alle mannen zijn klootzakken', omdat een ex toevallig er een puinhoop van gemaakt heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Bender op 25-08-2023 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:31:
En dit bewijst een beetje mijn eerste punt...
Nouja het leek mij overduidelijk niet serieus. Volgens mij zegt niemand dat alle boekhouders prutsers zijn, of de meesten. Je moet er alleen mee oppassen omdat er gewoon aardig wat prutsers tussenzitten. En dat lijkt me best een terechte waarschuwing; dat je er niet vanuit moet gaan dat wat je doet ook mag omdat je boekhouder het zegt. Ook als 'ie het al 30 jaar doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 25-08-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Je wordt inderdaad ondernemer om dat soort dingen zelf te mogen doen.

Vanuit bedrijfsoogpunt kan ik je alleen niet aanraden dit te doen als je bedrijf wil laten groeien en efficient wil werken.
[...]
Met mijn eenmanszaak met 1 of 2 facturen per maand ben ik er nauwelijks tijd aan kwijt, als het ooit ingewikkelder wordt met personeel, meerdere B.V.'s etc. zal het meer tijd kosten en dan zal ik het wel uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Lisper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Na een dag werk heb ik geen zin meer in meer van hetzelfde, maar belastingregels uitzoeken vind ik wel ok.
(ik ben dan ook zo een nerd met 20 excelletjes voor financiele dingen)

Als ik dan lees dat mensen duizenden euro's per jaar betalen voor iets wat ik makkelijk zelf kan en me nog geen uur per maand kost, en dan ook nog te laat zijn met aangiftes indienen, dan is het zelf doen nog niet zo gek IMO.

Nou is dit een uitzondering, er zullen vast ook goede accountants en boekhouders zijn.

Het is niet zo dat ik het per se zelf wil doen, maar nu toe heb ik nog niet het idee dat het voor mij echt meerwaarde heeft boven een boekhoudpakket.
Als iemand nou een anekdote heeft waarbij hij dankzij zijn boekhouder of accountant duizenden euro's heeft bespaard, dan hoor ik het graag, en mag je me zijn nummer geven, ik ben wel benieuwd hoe een pro het beter doet.

[...]

Middeling is een goeie ja.
HRA verdelen is dan weer te simpel voor woorden, dat kan je in een minuut optimaal verdelen.
(dit zijn ook wel redelijkere bedragen dan eerder in het topic genoemd werden)
Ik ken wel mensen die onnodig over een paar ton belasting hebben betaald omdat ze een prutser als boekhouder hadden, maar daarvan wil je vast het nummer niet hebben. De meeste “boekhouders” van dit niveau kunnen ook niet meer dan dat, bonnetjes inboeken en een simpele jaarrekening maken. Die jaarrekening nemen ze over in de aangifte IB en dat was het wel zo’n beetje en dan moet je maar hopen dat ze fiscale regels ook echt goed hebben toegepast. Daar zal je als leek niet snel achter komen en als je er wel achter komt kan het al veel te laat zijn.

De meerwaarde van een goede accountant/belastingadviseur zit aan de advieskant. Als je twijfelt of je een EMZ in een BV om wilt zetten, dan hoor je daar goed advies over te krijgen. Een BV heeft naast de beperkte aansprakelijkheid, taxplanning als een enorm voordeel. En die taxplanning is niet goed uit te drukken in online berekeningstools omdat dit altijd persoonlijk is. Veel van die tools vergelijken een EMZ met een BV en gaan ervan uit dat de BV de volledige winst (na aftrek van het DGA salaris en wat kosten) uitkeert als dividend. In de praktijk doet niemand dat en daarnaast kijkt zo’n tool ook niet naar de toekomst.

Als je een boekhouder hebt die geen antwoord geeft op een vraag of een BV interessant kan zijn voor jou, dan heb je dus geen goede boekhouder te pakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:07

Matis

Rubber Rocket

Lisper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:06:
Met mijn eenmanszaak met 1 of 2 facturen per maand ben ik er nauwelijks tijd aan kwijt, als het ooit ingewikkelder wordt met personeel, meerdere B.V.'s etc. zal het meer tijd kosten en dan zal ik het wel uitbesteden.
Mijn boekhouding is ook niet veel moeilijker dan dat. Al heb ik zelf een BV, en daarmee natuurlijk salarisadministratie en de jaarrekening.

Maar ik vind vier ogen-principe erg geruststellend. Het idee dat iemand samen met of voor mij zorgt dat ik geen fouten maak in de administratie of zaken opvoer die helemaal niet mogen, geeft mij rust. En daar heb ik graag geld voor over.

Zo heeft mijn boekhouder me een aantal keer teruggefloten over zaken die ik wilde declareren of boeken, waarvan ik overtuigd was dat het legitiem was. Niet dus.

Ik ben blij met mijn boekhouder. Misschien haalt hij niet het onderste uit de kan als het aankomt op aftrekposten, maar hij zorgt er in ieder geval wel voor dat ik mezelf niet (boekhoudtechnisch) in de nesten werk bij de Belastingdienst.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Lisper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Dwz dat een boekhouder je dus ook weinig geld kost, maar als het goed is wel weet waar jij recht op hebt als het gaat om aftrekposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:04
Aghanim schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
Ik ben druk bezig om mijn vervolgstap te bepalen. Om uiteenlopende redenen ligt mijn voorkeur voor bij een eigen onderneming of als zelfstandige aan de slag bij klanten. De route die ik voor me zie is om 1 opdracht te krijgen die voor wat langere tijd zekerheid van (basis)inkomen geeft zodat ik daar omheen kan gaan ondernemen/netwerken. Ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt maar ben wel een zekerheidzoeker, vandaar dat een opdracht hebben voordat ik mijn baan opzeg voor mij belangrijk is.

Waar ik tegenaan loop zijn 2 zaken:
- mijn profiel is mogelijk te algemeen om als ZZP-er aan de slag te kunnen
- opdrachten voor mijn profiel lijken niet via Headfirst etc. beschikbaar te zijn (moet via netwerken?)

Ik heb 15 jaar ervaring in de IT Retail in de volgende functies:
- 5 jaar functioneel consultant
- 2 jaar product owner (tijdens functie als product manager)
- 3 jaar product manager (aansturen product owners/architecten/business analisten)
- 2 jaar sales manager (aansturen sales team)
- 5 jaar directeur (aansturen management team)

Mijn gevoel is dat rollen als consultant of product owner het meest beschikbaar zijn. Mijn kennis daarvan is wel vastgeroest aangezien ik de laatste 7 jaar sowieso andere dingen gedaan heb. Voor sales functies, interim management functies, product manager en directie zie ik weinig concrete opdrachten op de online platformen.

Mijn conclusie is dat ik met mijn profiel moeilijk een stap kan maken naar de functies waar ik recente werkervaring in heb en dat echt via mijn netwerk moet zoeken.

Klopt dat of zien jullie nog andere routes in mijn geval? Ik zat ook nog te denken aan een soort van 'ZZP-headhunter' als tussenpersoon.
Het makkelijkste lijkt mij ook om als product owner ergens als zzp'er te beginnen met jouw ervaring. En als je echt bang bent dat je kennis out of date is, dan kun je ook eerst een certificaat (of 2) halen als bewijs dat je in ieder geval de kennis voor een PO rol weer up to date hebt.
Vanuit daar kun je verder zoeken naar een opdracht eventueel met hulp van een recruiter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 12:30
Stel dat ik 16 uur per maand naast mijn huidige baan in loondienst ga freelancen (eenmanszaak) tegen een tarief van 50 euro per uur. Wat houd ik dan netto ongeveer over?

Zoals ik het momenteel zie:
Omzet: 50 euro per uur * 16 uur per maand = 800 euro
Belasting: 800 euro - 36,93% = 504,66 euro per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Autarky schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:59:
Stel dat ik 16 uur per week naast mijn huidige baan in loondienst ga freelancen (eenmanszaak) tegen een tarief van 50 euro per uur. Wat houd ik dan netto ongeveer over?

In de eerste zin zeg je 16 uur per week, in de berekening 16 uur per maand :?

En het ligt natuurlijk ook aan je inkomen wat je bij je huidige baan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 12:30
Wolly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

In de eerste zin zeg je 16 uur per week, in de berekening 16 uur per maand :?

En het ligt natuurlijk ook aan je inkomen wat je bij je huidige baan krijgt.
Correctie, per maand. Ik zit nog steeds in de eerste belastingschijf in loondienst, dus <60K per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:38
Stel dat ik 16 uur per maand naast mijn huidige baan in loondienst ga freelancen (eenmanszaak) tegen een tarief van 50 euro per uur. Wat houd ik dan netto ongeveer over?

JFGI
https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Autarky schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Correctie, per maand. Ik zit nog steeds in de eerste belastingschijf in loondienst, dus <60K per jaar.
Met afbouw heffingskorting en afbouw algemene arbeidskorting ( en andere toeslagen ), loopt de marginale druk meestal wel wat hoger op. Zeker aangezien je met dat aantal uur waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek e.d.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
Is niet bruikbaar, want je moet rekening houden met je inkomsten uit loondienst die je er naast hebt. Dan zal je belastingdruk een stuk hoger zijn. Denk dat je veilig uit kan gaan van 50%, maar kan zelfs hoger zijn. Je kan het als je het echt wilt weten bijv. invullen hier https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0 en dan weet je precies hoeveel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Buiten je vraag om, maar let op met de overeenkomst met je werkgever.
Mag je daarnaast ondernemen en hoe zit het met de eigendomsrechten van je werkzaamheden, vergis je niet dat je niet zomaar eigenaar bent van bijvoorbeeld code ook al is het in je vrije tijd gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:24
Ik denk dat de beste indicatie nog is om een online tool in te vullen met je huidige inkomen uit loondienst en wat daar netto uitrolt. Vervolgens vul je het opnieuw in met daar bovenop het ZZP inkomen, na aftrek van gemaakte kosten. Het verschil is dan je netto inkomen uit ZZP.

Dan zit je qua loonbelasting aardig in de richting denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
B-Real schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:10:
Ik denk dat de beste indicatie nog is om een online tool in te vullen met je huidige inkomen uit loondienst en wat daar netto uitrolt. Vervolgens vul je het opnieuw in met daar bovenop het ZZP inkomen, na aftrek van gemaakte kosten. Het verschil is dan je netto inkomen uit ZZP.

Dan zit je qua loonbelasting aardig in de richting denk ik.
Dat is een redelijke benadering, maar mogelijk weer wat te conservatief, want je hebt nog wel het voordeel van de MKB winstvrijstelling

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Maarja.. 50 euro keer 16 uur per maand.. 800 euro per maand, x 12 maanden als je elke maand werkt.. 9600 euro bruto.. Beetje klein geld, wat zal het zijn: ergens rond de 5k op jaarbasis gok ik.. Je hebt weinig fiscale voordelen, behalve de 14% mkb winstvrijstelling, maarja, dat gaat ook geen groot gat slaan.

Tenzij je natuurlijk veel kosten/investeringen gaat doen, dat het dan anders uitvalt, maar dan zit je al een heel eind in de richting..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

ID-College schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:12:
Maarja.. 50 euro keer 16 uur per maand.. 800 euro per maand, x 12 maanden als je elke maand werkt.. 9600 euro bruto.. Beetje klein geld, wat zal het zijn: ergens rond de 5k op jaarbasis gok ik.. Je hebt weinig fiscale voordelen, behalve de 14% mkb winstvrijstelling, maarja, dat gaat ook geen groot gat slaan.

Tenzij je natuurlijk veel kosten/investeringen gaat doen, dat het dan anders uitvalt, maar dan zit je al een heel eind in de richting..
Maar je bent wel een echt bedrijf ipv een zolderkamerhobbyist die een tikkie stuurt ipv een factuur. En je hebt wel wat voordelen doordat je bepaalde uitgaven zakelijk kunt doen, zoals die mooie pc die je uiteraard alleen maar gebruikt voor je werk. En je hebt een basis om door te groeien. Geen idee wat de vraagsteller gaat doen, maar als de 2 dagen per week opeens 3, 4, of 5 dagen kunnen gaan worden. Of hij kan naast zijn eigen 2 dagen iemand inhuren voor 2 dagen per week en daar marge op vangen, etc. Je hoeft natuurlijk niet altijd meteen full-time en met omzetten van ruim boven de 100k te starten.... 2 dagen ondernemen is ook gewoon 2 dagen ondernemen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Crazy D schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Maar je bent wel een echt bedrijf ipv een zolderkamerhobbyist die een tikkie stuurt ipv een factuur. En je hebt wel wat voordelen doordat je bepaalde uitgaven zakelijk kunt doen, zoals die mooie pc die je uiteraard alleen maar gebruikt voor je werk. En je hebt een basis om door te groeien. Geen idee wat de vraagsteller gaat doen, maar als de 2 dagen per week opeens 3, 4, of 5 dagen kunnen gaan worden. Of hij kan naast zijn eigen 2 dagen iemand inhuren voor 2 dagen per week en daar marge op vangen, etc. Je hoeft natuurlijk niet altijd meteen full-time en met omzetten van ruim boven de 100k te starten.... 2 dagen ondernemen is ook gewoon 2 dagen ondernemen...
Tuurlijk, alles is mogelijk maar dat was zijn vraag niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-09 22:14
ID-College schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:12:

16 uur per week is bijverdiensten, de BD zal je niet als ondernemer accepeteren dus geen vrijstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Crazy D schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
2 dagen ondernemen is ook gewoon 2 dagen ondernemen...
Maar de belastingdienst ziet je dan dus niet als ondernemer, dit kan weer impact hebben op bepaalde belastingvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
16 uur per week à 50 euro per uur zit ruim boven de kleinde ondernemers regeling. De naam zegt het eigenlijk al....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-09 22:14
De KOR regeling gaat tot 20k omzet per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even een vraag: Ik heb mijn eerste freelance klus recentelijk gescoord en ik heb het contract een paar dagen geleden binnengehad. Het contract is voor 12 maanden. Er is een kleine passage opgenomen over het opzeggen van het contract. Daarin staat dat de opdrachtgever het contract ter aller tijden mag opzeggen op basis van artikel 7:408 paragraaf 1. Er staat verder niets over opzegtermijnen of over een mogelijkheid voor mij (de opdrachtnemer) om het contract op te zeggen.

Voor mij voelt deze passage nogal ongelijkwaardig. Zoals ik het lees zit ik 12 maanden aan het contract vast, terwijl de opdrachtgever het contract op elk moment kan opzeggen zonder opzegtermijn. Ik heb dit aangekaart bij de opdrachtgever en deze gaf aan dat ik het niet op die manier moest lezen en dat ze alleen in zeer uitzonderlijke gevallen op kunnen zeggen. Wat volgens mij onjuist is, aangezien er in het betreffende wetsartikel niet staat dat er bijzondere omstandigheden hoeven te zijn.

Ik heb het voorstel bij ze neergelegd om een opzegtermijn van 30 dagen in het contract op te nemen of om het betreffende wetsartikel uit te sluiten. Morgen willen ze hier even over bellen.

Volgens mij zijn mijn wensen niet heel onredelijk en heb ik gelijk omtrent het wetsartikel. Hebben jullie normaal gesproken een uitsluitsel van dit wetsartikel in het contract staan? Hoe gaan jullie hier mee om?

[ Voor 27% gewijzigd door Azer op 28-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 18:03
Ik laat meestal opnemen dat het contract ook eindigt als ik niet meer in staat ben de dienst te leveren/werkzaamheden uit te voeren.

Een opzegtermijn vanuit opdrachtnemer heb ik wel eens een discussie over gehad, maar over bovenstaande regel nooit. Komt voor mij op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
1x meegemaakt dat een opdrachtgever geen opzegtermijn bleek te hebben bij mijn broker. Was net begonnen als zelfstandige en had er domweg niet op gelet. Heeft de broker destijds nog heel netjes opgelost toen bleek dat de opdrachtgever geen budget meer had en per direct wilde opzeggen.
Ik accepteer sindsdien geen contracten meer waar ik wel een opzegtermijn heb en de opdrachtgever niet. En als ze dat niet willen aanpassen in het contract dan zoek ik door naar een andere opdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
gem-p schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:15:
1x meegemaakt dat een opdrachtgever geen opzegtermijn bleek te hebben bij mijn broker. Was net begonnen als zelfstandige en had er domweg niet op gelet. Heeft de broker destijds nog heel netjes opgelost toen bleek dat de opdrachtgever geen budget meer had en per direct wilde opzeggen.
Ik accepteer sindsdien geen contracten meer waar ik wel een opzegtermijn heb en de opdrachtgever niet. En als ze dat niet willen aanpassen in het contract dan zoek ik door naar een andere opdracht.
Precies. Gewoon eisen. Het is ook hoe je het verkoopt. Ik kan ook uit ervaring spreken helaas, maar als een opdracht niet werkt voor jezelf, dan zijn er enkel verliezers. Jij unhappy, klant unhappy. Ik kan geen scenario bedenken dat de klant dit zou willen, want als je weg wilt is bij mij meestal de motivatie tot onder 0 gezakt. En dan moet je zo nog 6 maanden daar gaan zitten? Daar is toch niemand bij gebaat.

Bottom line, zo leg ik het uit en zo is het ook. Dat is gewoon een prima/goed verhaal en een opzegtermijn toevoegen is dan ook geen enkel probleem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Het gaat mij meer om de opzegtermijn/voorwaarden als de opdrachtgever het contract zou opzeggen. Als hij maandag kan zeggen dat ik dinsdag niet meer hoef te komen, zit ik minimaal een aantal weken zonder opdracht, wat mij serieus inkomen kan kosten. Dat is de hoofdreden dat ik minimaal een opzegtermijn van 30 dagen vanuit de opdrachtgever wil hebben.

Als ik de opdracht niet leuk vind, dan komen we daar in onderling gesprek wel uit. Wat jullie ook zeggen: Niemand wil een ongemotiveerd iemand in dienst houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Azer op 28-08-2023 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:07

Matis

Rubber Rocket

@Azer ik houd altijd de volgende passage aan in mijn contracten:
Iedere partij is bevoegd de overeenkomst tussentijds door opzegging te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken.
Dat geeft mij en de opdrachtgever de kans zonder opgaaf van reden uit elkaar te gaan. Eenzijdig opzeggen zou ik never nooit niet accepteren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:34:
Het gaat mij meer om de opzegtermijn/voorwaarden als de opdrachtgever het contract zou opzeggen. Als hij maandag kan zeggen dat ik dinsdag niet meer hoef te komen, zit ik minimaal een aantal weken zonder opdracht, wat mij serieus inkomen kan kosten. Dat is de hoofdreden dat ik minimaal een opzegtermijn van 30 dagen vanuit de opdrachtgever wil hebben.
Dat vind ik gek. Waarom ga je daar dan niet in dienst ? Je hebt toch een risico-inschatting gemaakt en dat in je uurtarief verwerkt ? (voor de belastingdienst is juist één van hun voorwaarden voor ondernemer zijn, dat je risico draagt)
Is het netjes iemand binnen 1 dag de deur te wijzen ? Nee, dat niet. Maar wel risico van het vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:54:
Voor mij voelt deze passage nogal ongelijkwaardig.
Ongelijkwaardige bepalingen accepteer ik nooit. Jij geen termijn, dan ik ook niet. ik debiteurenrisico, dan jij ook. Enz.

Je zou zelf nog kunnen zeggen dat er haast een gezagsverhouding ontstaat gezien de ongelijkheid. Das een beetje bluf hoor, maar zorgt meestal wel voor paniek bij de tegenpartij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@figlio del comm Wmah, noem het geen opzegtermijn maar een wederzijdse afkoopsom. Als zij morgen van je af willen moeten ze daar X bedrag voor neerleggen, als jij morgen weg wilt geldt hetzelfde bedrag de andere kant op.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 28-08-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
figlio del comm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Dat vind ik gek. Waarom ga je daar dan niet in dienst ? Je hebt toch een risico-inschatting gemaakt en dat in je uurtarief verwerkt ? (voor de belastingdienst is juist één van hun voorwaarden voor ondernemer zijn, dat je risico draagt)
Is het netjes iemand binnen 1 dag de deur te wijzen ? Nee, dat niet. Maar wel risico van het vak.
Ik heb het niet eerder met de opdrachtgever over de opzegtermijn en opzegbepalingen gehad. Tijdens de intake gesprekken hebben we ons gefocussed op de opdracht, mijn technische vaardigheden en de hoofd-voorwaarden zoals het uurtarief, startdatum en contractduur. Volgens mij is het gebruikelijk om de precieze details die in het contract staan goed door te nemen en kleine wijzigingen door te voeren. Dat is precies wat ik nu aan het proberen ben.

Met een maand opzegtermijn vanuit de opdrachtgever heb je nog steeds een stuk meer risico dan iemand in loondienst. Ik ga niet in dienst bij opdrachtgever omdat ik juist meer afwisseling in mijn werk wil hebben en omdat ik op deze manier een groter stuk van de taart mee naar huis kan nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Azer op 28-08-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:02:
[...]
Ik ga niet in dienst bij opdrachtgever omdat ik juist meer afwisseling in mijn werk wil hebben en omdat ik op deze manier een groter stuk van de taart mee naar huis kan nemen.
De schilder doet dat ook, ook omdat hij zijn eigen opdrachten wil kiezen. Maar als hij prutswerk levert, stuur ik hem ook weg. Dat is ondernemen, dat grotere stuk krijg je alleen door wat meer risico te nemen. (of er tenminste over na te denken).
Ik heb in mijn huidige rol 50 man inhuur rondlopen, naast vast personeel. Niemand van de inhuur heeft meer dan 5 dagen opzegtermijn. Als ze zich gewoon normaal gedragen, behandel ik ze ook normaal en neem ze mee in de plannen. Weten ze ruim van te voren waar ze aan toe zijn. Ik verwacht dat ook van hen. Maar bij disfunctioneren, raar gedrag, stuur ik ze direct weg en betaal ik nog 5 dagen door. Ik heb dan geen zin in procedures voor 30 dagen oid. Dat zit gewoon in hun tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
figlio del comm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

De schilder doet dat ook, ook omdat hij zijn eigen opdrachten wil kiezen. Maar als hij prutswerk levert, stuur ik hem ook weg. Dat is ondernemen, dat grotere stuk krijg je alleen door wat meer risico te nemen. (of er tenminste over na te denken).
Ik heb in mijn huidige rol 50 man inhuur rondlopen, naast vast personeel. Niemand van de inhuur heeft meer dan 5 dagen opzegtermijn. Als ze zich gewoon normaal gedragen, behandel ik ze ook normaal en neem ze mee in de plannen. Weten ze ruim van te voren waar ze aan toe zijn. Ik verwacht dat ook van hen. Maar bij disfunctioneren, raar gedrag, stuur ik ze direct weg en betaal ik nog 5 dagen door. Ik heb dan geen zin in procedures voor 30 dagen oid. Dat zit gewoon in hun tarief.
Bedankt voor je perspectief. Ik denk dat we er op verschillende manieren naar kijken. Als ik in dit topic lees, dan hebben de meeste freelancers een opzegtermijn van ongeveer een maand. En dat is een termijn waar ik mij comfortabel bij zou voelen met mijn huidige tarief. Bij geen opzegtermijn of een opzegtermijn van vijf dagen, zou ik mijn tarief moeten verhogen om dit risico te dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:54:
dat ik het niet op die manier moest lezen en dat ze alleen in zeer uitzonderlijke gevallen op kunnen zeggen.
Dit kan je gewoon terzijde schuiven ("nee"). Je onderhandelt niet over hun toekomstige gedrag, je onderhandelt over de overeenkomst.
Ga niet discussiëren over dat wetsartikel of de interpretatie daarvan maar weet zeker hoe het zit – en vraag een jurist(enforum). Benadruk gelijkwaardige voorwaarden. Je kan ze best iets meer geven, maar niet een jaar 'opzegtermijn' versus niets.

Als de recruiter zegt dat "er niets aangepast kan worden", dan kan dat wel als de eindklant je wil, eventueel met een schriftelijke aanvulling op de overeenkomst (maar liever erin). Je kan ook een aangepaste versie ter ondertekening terugsturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 28-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Opzegtermijn, ik moest even lachen toen ik het las _O-

Kom op zeg, je bent toch niet van suiker? Gewoon goed je best doen en er is helemaal geen sprake van een opzegtermijn tenzij crisis enzo maar dat voel je ook wel aankomen.

Denk dat de belastingdienst het ook wel mooi vindt zo'n opzegtermijn, weer een handvat om je gelijk te stellen met een werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Opzegtermijn werkt twee kant en op hé. Een opdrachtgever zit vaak ook niet te wachten dat je binnen een week vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:35:

Kom op zeg, je bent toch niet van suiker? Gewoon goed je best doen en er is helemaal geen sprake van een opzegtermijn tenzij crisis enzo maar dat voel je ook wel aankomen.

Denk dat de belastingdienst het ook wel mooi vindt zo'n opzegtermijn, weer een handvat om je gelijk te stellen met een werknemer.
Ik vind het interessant om te lezen dat de meningen hier toch nog aardig over verdeeld zijn. Zoals ik eerder schreef, het gaat mij ook over de gelijkwaardigheid. Ik geef mijn commitment voor een jaar, terwijl de opdrachtgever geen enkele commitment geeft. Daar valt dan volgens mij best over te onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:49
Hoezo geeft de opdrachtgever geen commitment dan? Ze betalen toch? En zorgen voor koffie?
Als de timmerman bij jou thuis komt voor een opdracht, verwacht hij toch ook niet meer dan een timmerklus, een betaling daarvoor en af en toe koffie?
Als jij een klus doet, dan krijg je die dingen toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Bedankt voor je perspectief. Ik denk dat we er op verschillende manieren naar kijken. Als ik in dit topic lees, dan hebben de meeste freelancers een opzegtermijn van ongeveer een maand. En dat is een termijn waar ik mij comfortabel bij zou voelen met mijn huidige tarief. Bij geen opzegtermijn of een opzegtermijn van vijf dagen, zou ik mijn tarief moeten verhogen om dit risico te dekken.
Dan verhoog je toch je tarief? Dat had je vooraf al kunnen bespreken. Het is ook vooral een papieren discussie. Iemand per direct kunnen wegsturen als er iets is, is opzich niet gek. Daarvoor ben je ook inhuur. In normaal fatsoenlijk gedrag dan wordt dit netjes gecommuniceerd en is er niets om je zorgen over te maken. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt iig dat het zo goed. Het gaat altijd in goed overleg als je fatsoenlijk met elkaar om gaat.

Over het algemeen zijn contracten max 3 maanden. Dus een maand opzegtermijn, al zou je die hebben, dan geldt dat hooguit voor 2 maanden. Erna loopt je contract immers toch af. Ik denk dat je er in de praktijk niets mee opschiet. Ze kunnen het contract gewoon laten aflopen, dus die onzekerheid is er toch al. Ik zou er niet zo zenuwachtig van worden iig, dat hoort er wel een beetje bij..

Een jaarcommitment slaat nergens op. Veel te ver. In de praktijk weinig waard gok ik zo..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 28-08-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Bedankt voor jullie perspectief. Zoals ik al aan gaf is dit mijn eerste freelance klus. Ik heb dus nog weinig ervaring met dergelijke onderhandelingen en weet nog niet wat er gebruikelijk is. Een les voor de volgende keer is in ieder geval om dergelijke voorwaarden eerder met elkaar te bespreken, zodat dit niet pas ter sprake komt bij het tekenen van het contract.

@ID-College Dit gaat inderdaad over een jaarcontract. Bij een kortlopend contract van 3 maanden kan ik mij inderdaad voorstellen dat je flexibeler om kan gaan met een opzegtermijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Azer op 28-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ID-College schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
Een jaarcommitment slaat nergens op. Veel te ver. In de praktijk weinig waard gok ik zo..
Gok je dat?
Een jaar contract is een jaar contract en als ze echt willen kun je dus niet weg of kost het veel geld.
Gewoon de juiste voorwaarden opnemen en anders niet tekenen. Je kunt niet iets tekenen en dan mondeling afspreken "dat het wel los loopt". Zo heb ik ooit op een werkgeversverklaring voor een hypotheek een geeltje geplakt gehad dat er geen rechten aan konden worden ontleent... (dat geeltje was ik wel snel kwijt, maar zei al wel iets over het bedrijf)

@Azer Dat geeft toch niet, dat bespreek ik ook niet vooraf. Zolang er niets iets is getekend kun je het gewoon ter sprake brengen. In mijn contract was bijv. een proeftijd van een maand. Vond ik wel bijzonder maar verder geen issue.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 28-08-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
Wolly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:35:

Ligt natuurlijk ook aan het soort opdracht. Neem je een opdracht aan waarbij je weet dat je er minimaal 6 maanden mee bezig bent of is het je 3e opdracht die je naast 2 andere lopende opdrachten uitvoert.

Ik lees in de reacties ook een optie dat je een afkoopsom in je contract zou kunnen zetten bij ontbinding van het contract.Vind ik wel mooier dan een opzegtermijn, maar is wel in nadeel van opdrachtgever. Dus ik verwacht niet dat opdrachtgevers daar snel warm voor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
jongetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Gok je dat?
Een jaar contract is een jaar contract en als ze echt willen kun je dus niet weg of kost het veel geld.
Gewoon de juiste voorwaarden opnemen en anders niet tekenen. Je kunt niet iets tekenen en dan mondeling afspreken "dat het wel los loopt". Zo heb ik ooit op een werkgeversverklaring voor een hypotheek een geeltje geplakt gehad dat er geen rechten aan konden worden ontleent... (dat geeltje was ik wel snel kwijt, maar zei al wel iets over het bedrijf)

@Azer Dat geeft toch niet, dat bespreek ik ook niet vooraf. Zolang er niets iets is getekend kun je het gewoon ter sprake brengen. In mijn contract was bijv. een proeftijd van een maand. Vond ik wel bijzonder maar verder geen issue.
Jaarcontract ga ik nooit tekenen. Helemaal geen zin in die commitment. Als het niet bevalt wil ik gewoon kunnen opstappen, niet aan een wurgcontract vast zitten van een jaar. Een jaar kan lang duren als het niet bevalt ;) been there done that..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Maar als er in de contracten niets staat over inspanningsverplichting of x aantal uur per week werken, is een opzegtermijn toch sowieso niets? Vanaf volgende week verbreken we het contract niet, maar je hoeft nog maar 0 uur te werken tegen 0 euro.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 16:19
saltmaker002 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:24:
Heeft er iemand ervaring met security opdrachten via Prequre?
Ik heb ervaring met een security opdracht via Prequre. Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:02:
Maar als er in de contracten niets staat over inspanningsverplichting of x aantal uur per week werken, is een opzegtermijn toch sowieso niets? Vanaf volgende week verbreken we het contract niet, maar je hoeft nog maar 0 uur te werken tegen 0 euro.
Dat kan, maar dat is niet de situatie hier. Het gaat hier om een jaarcontract met een volle werkweek van 36 uur per week. Zonder teveel in details te treden: De opdracht is om als software developer mee te gaan draaien in een bestaand development team.

[ Voor 11% gewijzigd door Azer op 28-08-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:37
De meeste klussen die ik doe zijn de zware porterings- of herbouw-klussen die minimaal een jaar duren.
Vaak genoeg wordt dan nog 2X verlengd. (vorige klant verlengde 3X)

Dus ja, dan accepteer ik geen eenzijdig kunnen opzeggen en sta ik erop dat beiden na de opzegtermijn op kunnen zeggen. Een voormalige klant heeft het btw al eens aan moeten roepen.
Had verder niks met mij te maken, maar ze kwamen in de financiële problemen. En externen gaan er dan als eerste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
figlio del comm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:50:
Nee, dat niet. Maar wel risico van het vak.
Je bent gewoon een bedrijf en het is heel normaal dat bedrijven onderling afspraken maken over opzegtermijnen. Dus het is niet de default dat zo'n opzegtermijn er niet is. En een eenzijdige opzegtermijn zou ik sowieso nooit mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:02:
In je contract staat meestal dat je aangenomen wordt voor X uur per week en als ze dat dan opeens terugbrengen naar 0 uur, sta je vermoedelijk best sterk in een juridisch geschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:39
In al die model overeenkomsten staat een opzegtermijn (meestal voor beide gelijk) en heel duidelijk dat je alleen per gewerkt uur word bestaald. Dat laatste is natuurlijk waar het omgaat. Al duurt het contract nog een jaar, als ik wil stoppen, werk ik gewoon niet meer.

Zodra er een minimum aantal werkuren instaat, met een opzegtermijn, heet het een arbeidscontract :)

En ik moet er niet aan denken een lange opzegtermijn te hebben. 1 a 2 weken voor overdracht, that's it. En de keer dat een opdrachgever een week na de verlenging alles toch stopzetten hebben we daar gewoon afspraken overgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Azer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:46:
Dat kan, maar dat is niet de situatie hier. Het gaat hier om een jaarcontract met een volle werkweek van 36 uur per week. Zonder teveel in details te treden: De opdracht is om als software developer mee te gaan draaien in een bestaand development team.
Tjah, dus je wordt betaald als je met vakantie gaat? Als je dagje vrij neemt? Je wordt ingehuurd, maar tenzij er iets in staat over inspanningsverplichting of iets dat daarop lijkt, heb je toch geen garantie.
Hydra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:04:
In je contract staat meestal dat je aangenomen wordt voor X uur per week en als ze dat dan opeens terugbrengen naar 0 uur, sta je vermoedelijk best sterk in een juridisch geschil.
En dat is dan een mooie om verkapt dienstverband aan te tonen. Je wordt niet aangenomen, de intentie is dat je x uur werkt. Maar niet dat je MOET, want dan is het sowieso verkapt dienstverband.

Ik heb in ieder geval nog nooit een contract waaruit blijkt dat ik 5 dagen per week MOET werken, en ook niet dat de klant mij zoveel dagen MOET inhuren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

fry77 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:12:
In al die model overeenkomsten staat een opzegtermijn (meestal voor beide gelijk) en heel duidelijk dat je alleen per gewerkt uur word bestaald. Dat laatste is natuurlijk waar het omgaat. Al duurt het contract nog een jaar, als ik wil stoppen, werk ik gewoon niet meer.

Zodra er een minimum aantal werkuren instaat, met een opzegtermijn, heet het een arbeidscontract :)
Dat dus!

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Tjah, dus je wordt betaald als je met vakantie gaat? Als je dagje vrij neemt? Je wordt ingehuurd, maar tenzij er iets in staat over inspanningsverplichting of iets dat daarop lijkt, heb je toch geen garantie.
Huh? Nee. Uiteraard wordt ik alleen betaald voor uren die ik heb gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:42:
De meeste klussen die ik doe zijn de zware porterings- of herbouw-klussen die minimaal een jaar duren.
Vaak genoeg wordt dan nog 2X verlengd. (vorige klant verlengde 3X)

Dus ja, dan accepteer ik geen eenzijdig kunnen opzeggen en sta ik erop dat beiden na de opzegtermijn op kunnen zeggen. Een voormalige klant heeft het btw al eens aan moeten roepen.
Had verder niks met mij te maken, maar ze kwamen in de financiële problemen. En externen gaan er dan als eerste uit.
Ik wil in principe ook altijd een opzegtermijn opnemen en dat is tot nu toe nooit een probleem geweest. Ik moet wel zeggen dat ik incidenteel ook kortere projecten aangenomen heb en ik er dan minder zwaar aan til omdat 3 of 4 maanden altijd door te komen is. En als het van een of van beide zijden echt niet werkt kom je er meestal wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
En dat is dan een mooie om verkapt dienstverband aan te tonen. Je wordt niet aangenomen, de intentie is dat je x uur werkt. Maar niet dat je MOET, want dan is het sowieso verkapt dienstverband.
Je wordt aangenomen op een opdracht. Laten we niet te pedantisch gaan doen en niet iedere keer "verkapt dienstverband" er te pas en te onpas bij te slepen.

Ik zeg niet dat je 36 uur moet werken. Ik zeg dat als je opdrachtgever je een opdracht geeft van 36 uur per week en dan, binnen de opzegtermijn, dit terugschroeft naar 0 uur per week, ze in de basis contractbreuk plegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Tjah, dus je wordt betaald als je met vakantie gaat?
Je bent hier echt met opzet dingen aan het lezen die niet gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Je bent hier echt met opzet dingen aan het lezen die niet gezegd worden.
Nee, maar in een contract staat een intentie. Tenzij er expliciet iets anders staat als "je moet 36 uur werken, tenzij je x weken van te voren vrij neemt". Eigenlijk dus een inspanningsverplichting.
Dus, mooi dat je een contract hebt voor een jaar met de intentie van 36 uur per week. Maar er kunnen diverse redenen zijn waarom dat niet meer door gaat. Denk je dan echt echt dat je 36 uur per week voor de resterende termijn kunt factureren? Als dat kan is het gewoon verkapt dienstverband, want als je in loondienst bent krijg je ook doorbetaald als er geen werk meer is. En anders is dat het risico van het ondernemen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Azer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Huh? Nee. Uiteraard wordt ik alleen betaald voor uren die ik heb gewerkt.
Dus, waarom zou jij wel vrij mogen nemen waarbij de opdrachtgever je dus logisch ook niet hoeft te betalen (waarmee je meteen jouw kant "dicht zet" qua opzegging: je neemt gewoon de rest van het jaar vrij....) maar andersom, als de opdrachtgever jou niet meer nodig heeft, hij wel zou moeten doorbetalen want contractbreuk?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben blij : Ik heb m'n eerste toffe klus gevonden en start 1 Oktober officieel ook als freelancer :) Zin in!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dus, mooi dat je een contract hebt voor een jaar met de intentie van 36 uur per week. Maar er kunnen diverse redenen zijn waarom dat niet meer door gaat. Denk je dan echt echt dat je 36 uur per week voor de resterende termijn kunt factureren?
Nee, dan verwacht ik van de opdrachtgever dat hij dit bespreekbaar maakt en het contract opzegt rekening houdende met de opzegtermijn die in het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Azer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Nee, dan verwacht ik van de opdrachtgever dat hij dit bespreekbaar maakt en het contract opzegt rekening houdende met de opzegtermijn die in het contract staat.
Ja, en dan zegt die: sorry, heb vanaf komende maandag geen werk meer voor je. Wat is dan je verwachting? Misschien dat ik niet zo duidelijk ben in mijn posts, maar een opzegtermijn van 1 maand, wat zou je dan voor je zien daarbij? Klant besluit om welke reden dan ook, na vrijdag hebben we je niet meer nodig. Kunnen diverse redenen voor zijn maar lijkt me niet zo relevant. Klant komt vandaag naar je toe, joh, Azer, bedankt voor je diensten maar na vrijdag hebben we geen werk meer voor je. Wat verwacht je dan van het bespreekbaar maken? Je hebt 1 maand opzegtermijn maar ja, helaas, na vrijdag is er gewoon geen werk meer.

Ik vraag me gewoon oprecht af wat de insteek is en wat je er verwacht uit te halen. Voor mijzelf is dat namelijk simpel: dan houdt m'n klus op, jammer. Risico van het vak. Maar als een klant vandaag belt dat donderdag niet doorgaat, factureer ik die dag ook niet door. Andersom wil ik namelijk ook die vrijheid hebben om op korte termijn iets te kunnen annuleren. Dus wellicht dat ik er wel anders in sta, en kan ik er wellicht nog wat van leren om er strakker in te staan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij veel klussen, zeker bij normaal contact, zie je dit soort dingen ook wel aankomen. De organisaties waar ik werk zijn doorgaans dan wel wat groter, en werken met langere termijn planning, maar er moet echt iets gebeuren van een apocalyptische orde als ineens het budget voor mij + team opdroogt zonder aanloopperiode. Er is ook vanuit de opdrachtgever vaak wel behoefte om een mooie strik om het werk te doen, wat losse en lopende zaken af te ronden of te documenteren. Nu is dat meestal geen maanden werk, maar die week is er toch zeker wel. En als het dan afloopt op een manier dat er behoefte is om naar de kleine lettertjes te kijken dan schrijf ik die week ook wel vol met afrondende taken want die relatie is toch wel verzuurd, kunnen we er net zo goed nog iets aan verdienen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Momenteel zit ik voor de tweede(/derde) maal op de schopstoel dat mijn functie komt te vervallen. Beide opdrachtgevers zijn hier volledige transparant in en zijn eerder als de doods dat ik vertrek voordat het contract verloopt. Het is niet zo zeer echt dat ik met een opzegtermijn te maken hebt maar meer dat het contract niet verlengt wordt. Je moet wel in een zeer uitzonderlijke situatie zitten dat ze deze week je nog denken nodig te hebben en opeens op vrijdag blijkt dat het volgende week niet meer hoeft.

Nogmaals, uit mijn ervaring werkt de opzegtermijn met name vanuit de opdrachtgever. Ze betalen je liever een paar weken voor niets dan dat je een paar weken eerder weg gaat. Zij hebben gewoon hun business te runnen en vinden altijd wel ruimte in het budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Ja, en dan zegt die: sorry, heb vanaf komende maandag geen werk meer voor je. Wat is dan je verwachting? Misschien dat ik niet zo duidelijk ben in mijn posts, maar een opzegtermijn van 1 maand, wat zou je dan voor je zien daarbij? Klant besluit om welke reden dan ook, na vrijdag hebben we je niet meer nodig. Kunnen diverse redenen voor zijn maar lijkt me niet zo relevant. Klant komt vandaag naar je toe, joh, Azer, bedankt voor je diensten maar na vrijdag hebben we geen werk meer voor je. Wat verwacht je dan van het bespreekbaar maken? Je hebt 1 maand opzegtermijn maar ja, helaas, na vrijdag is er gewoon geen werk meer.

Ik vraag me gewoon oprecht af wat de insteek is en wat je er verwacht uit te halen. Voor mijzelf is dat namelijk simpel: dan houdt m'n klus op, jammer. Risico van het vak. Maar als een klant vandaag belt dat donderdag niet doorgaat, factureer ik die dag ook niet door. Andersom wil ik namelijk ook die vrijheid hebben om op korte termijn iets te kunnen annuleren. Dus wellicht dat ik er wel anders in sta, en kan ik er wellicht nog wat van leren om er strakker in te staan.
Ik verwacht iets meer inzicht vanuit de opdrachtgever omtrent projecten en werk dat er aan zit te komen. Bij softwareontwikkeling is er vaak meer werk dan mankracht. Ik verwacht van de opdrachtgever dat hij voldoende werk op stapel heeft om de opzegtermijn te vullen. Daarnaast is er ook altijd wel overdracht nodig van werkzaamheden. Bij uitzonderlijke omstandigheden kunnen we natuurlijk in gesprek gaan. Maar in de basis is het de taak van opdrachtgever om ervoor te zorgen dat er werk is.

Overigens een update, want ik heb net gebeld met de opdrachtgever en deze zijn akkoord gegaan met een opzegtermijn. Het ging niet geheel zonder slag of stoot, maar ik ben ook niet vies van een beetje onderhandelen. De sfeer tijdens het gesprek was prima en uiteindelijk hebben we een contract waar we allemaal achter staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Azer op 29-08-2023 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:39
Overigens heb ik pas 2 keer meegemaat dat een klant een project stopzette gedurende het contract. Eerste keer was in dezelfde week dat er voor 900 uur extra verlengd werd. Daar heb k wel afspraken overgemaakt. Was gelukkig in de zomer, maar ik heb wel de helft van de opzegtermijn laten uitkeren.

Tweede keer werd project gestopt, maar mocht dat niet bekend worden binnen organisatie, wilde ze ons hele team wel kunnen bellen voor vragen en zou de formele handover as na 2,5 maand kunnen plaatsvinden. Daar heb ik dus gewoon 2,5 fmaand ulltime voor gefactureerd. Ik stop, of ik stop niet, maar ik ga niet zitten wachten tot jullie intern alles gladgestreken hebben voor niks :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:31:
Ja, en dan zegt die: sorry, heb vanaf komende maandag geen werk meer voor je. Wat is dan je verwachting?
Dat dit soort shit als een lopend vuurtje door alle WhatsApp groepjes gaat en dat bedrijf het dan opeens heel lastig gaat vinden om goede ZZPers te vinden voor eventuele vervolgklussen.

Het is allemaal mooie theorie van je, maar in de praktijk heb ik eigenlijk altijd gezien dat bedrijven zich netjes aan hun contracten houden.
Ik vraag me gewoon oprecht af wat de insteek is en wat je er verwacht uit te halen. Voor mijzelf is dat namelijk simpel: dan houdt m'n klus op, jammer. Risico van het vak.
Als jij over je heen wil laten lopen moet je dat natuurlijk lekker doen, maar dat vind ik meer bij werknemers passen.

Zie je, dat kan ik ook! ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 29-08-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
Nee, maar in een contract staat een intentie.
Contracten zijn geen intenties maar juridische afspraken van de kaders waarbinnen er gewerkt wordt. Die kaders kunnen best groot zijn (en liggen dus niet vast op bijv. 'precies 36 uur per werk week werken'). Er staan ook afspraken in wat er gebeurd als die kaders door een van de partijen wordt overschreden, of het proces als een van de partijen de kaders wil aanpassen.

Dat is veel meer dan 'intentie'.
fry77 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:12:
Binnen de context van dit topic waarin het veelal ZZP-ers zijn die 1 klant tegelijk hebben deel ik je mening. Wel met de nuance dat als je meerdere klanten tegelijk heb, het niet ongebruikelijk is om minima, maxima, gemiddelden e.d. te hebben, alsook een afnameverplichting ivm met capaciteitsreservering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Dat dit soort shit als een lopend vuurtje door alle WhatsApp groepjes gaat en dat bedrijf het dan opeens heel lastig gaat vinden om goede ZZPers te vinden voor eventuele vervolgklussen.

Het is allemaal mooie theorie van je, maar in de praktijk heb ik eigenlijk altijd gezien dat bedrijven zich netjes aan hun contracten houden.
Waar gaat deze discussie dan over? Over een opzegtermijn die in theorie relevant is, maar in de praktijk toch niet van toepassing is? De vraag begon volgens mij over het opnemen van een opzegtermijn in een contract. Als het toch allemaal theorie is, waarom dan daar zo stellig in zijn? En ik deel vervolgens mijn mening, maar dat is allemaal maar theoretisch...
Als jij over je heen wil laten lopen moet je dat natuurlijk lekker doen, maar dat vind ik meer bij werknemers passen.

Zie je, dat kan ik ook! ;)
Uitermate slecht voorbeeld. Het is mijn vrije keuze, omdat ik ook op heel heel korte termijn wijzigingen in mijn planning wil doorgeven. Flexibiliteit komt van 2 kanten. Ik kan niet verwachten dat de opdrachtgever zich aan een termijn van 2 weken houdt (bijvoorbeeld), en ik wil wel 2 dagen van te voren een planning wijzigen.
En als werknemer krijg je die dag toch wel betaald ongeacht of je die dag wel of geen opdracht hebt.
Skyaero schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Contracten zijn geen intenties maar juridische afspraken van de kaders waarbinnen er gewerkt wordt. Die kaders kunnen best groot zijn (en liggen dus niet vast op bijv. 'precies 36 uur per werk week werken'). Er staan ook afspraken in wat er ge
beurd als die kaders door een van de partijen wordt overschreden, of het proces als een van de partijen de kaders wil aanpassen.

Dat is veel meer dan 'intentie'.
Als er niet in staat dat je welke week voor 36 uur wordt ingehuurd, welke houvast heb je dan? Dan zijn het wel juridische afspraken staat waarin staat dat je voor een jaar lang voor maximaal 36 uur per week wordt ingehuurd. Maar zonder minimum, hoeveel poot heb je dan echt op te staan om een factuur te sturen als ze op kortere termijn aangeven geen werk meer te hebben?

Overigens realiseer ik me ook dat dit soort contracten vooral bij de ondernemers spelen die voor lange termijn (en vaak ook full time) worden ingehuurd. Ik wel gemiddeld voor 3 klanten per week. Heb soms klusjes voor een uurtje tussendoor, soms voor 5 dagen. Ik bevind mij toch al meer in een markt waarin je geen harde afspraken maakt omdat implementaties soms korter duren en soms langer (ja ja, korter gebeurt soms ook :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Maar zonder minimum, hoeveel poot heb je dan echt op te staan om een factuur te sturen als ze op kortere termijn aangeven geen werk meer te hebben?

Overigens realiseer ik me ook dat dit soort contracten vooral bij de ondernemers spelen die voor lange termijn (en vaak ook full time) worden ingehuurd.
Je tweede zin geeft eigenlijk al antwoord op de eerste :)
Ik wel gemiddeld voor 3 klanten per week. Heb soms klusjes voor een uurtje tussendoor, soms voor 5 dagen. Ik bevind mij toch al meer in een markt waarin je geen harde afspraken maakt omdat implementaties soms korter duren en soms langer (ja ja, korter gebeurt soms ook :P).
En dan gaan minimum uren wel een rol spelen, precies zoals ik schreef in het tweede deel van mijn bericht dat je niet quote.

Als het soms een uurtje is zou ik zelfs met een strippenkaart werken die aan het einde van een jaar komt te vervallen. Men betaalt dus vooraf voor 10, 40 of 100 uur en als uren niet worden gebruikt, jammer dan voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Deze discussie raakt wel een beetje aan mijn situatie. Ik werk altijd voor meerdere opdrachtgevers, meestal één groter contract (met een verwachting van gemiddelde urenafname) en een paar kleinere contracten (projectprijs, dagprijs, soms uren).

Nu wil het geval dat mijn grootste opdrachtgever vlak voor de zomer heeft laten weten dat het team waar ik voor werkte per direct zou worden opgeheven. In mijn overeenkomst staat een opzegtermijn van een maand (die geldt twee kanten op). Tijdens de zomer was het heel onzeker hoe het verder zou gaan, uiteindelijk overeengekomen dat ik tot het einde van het jaar nog 2 dagen in de week voor deze opdrachtgever werk om lopende projecten af te ronden en over te dragen.

Nu heb ik deze week een aantal gesprekken voor potentiële nieuwe opdrachten. Daar zit mogelijk een klus bij die een wat grotere omvang heeft, dat weet ik nog niet zeker. Afhankelijk van de voorwaarden zou ik daar graag mee in zee gaan, want dan kan ik weer een volledige werkweek draaien in plaats van een halve, zoals nu. Tegelijkertijd voel ik enige loyaliteit naar de bestaande opdrachtgever (vooral naar mijn directe collega's, die hun best gedaan hebben om mij binnenboord te houden).

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ducoquelicot schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:18:
Deze discussie raakt wel een beetje aan mijn situatie. Ik werk altijd voor meerdere opdrachtgevers, meestal één groter contract (met een verwachting van gemiddelde urenafname) en een paar kleinere contracten (projectprijs, dagprijs, soms uren).

Nu wil het geval dat mijn grootste opdrachtgever vlak voor de zomer heeft laten weten dat het team waar ik voor werkte per direct zou worden opgeheven. In mijn overeenkomst staat een opzegtermijn van een maand (die geldt twee kanten op). Tijdens de zomer was het heel onzeker hoe het verder zou gaan, uiteindelijk overeengekomen dat ik tot het einde van het jaar nog 2 dagen in de week voor deze opdrachtgever werk om lopende projecten af te ronden en over te dragen.

Nu heb ik deze week een aantal gesprekken voor potentiële nieuwe opdrachten. Daar zit mogelijk een klus bij die een wat grotere omvang heeft, dat weet ik nog niet zeker. Afhankelijk van de voorwaarden zou ik daar graag mee in zee gaan, want dan kan ik weer een volledige werkweek draaien in plaats van een halve, zoals nu. Tegelijkertijd voel ik enige loyaliteit naar de bestaande opdrachtgever (vooral naar mijn directe collega's, die hun best gedaan hebben om mij binnenboord te houden).

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Vooral transparant zijn in de gesprekken voor je potentiele nieuwe klussen lijkt me. Wellicht kan je met ze afspreken dat je begint op 50% qua uren en het gedurende de rest van het jaar verder omhoog schaalt?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
@ducoquelicot gewoon overleggen. Het is vrij gebruikelijk dat je in een soort transitieperiode werkt omdat er aan de andere kant nog wat over te dragen is.

Pagina: 1 ... 434 ... 645 Laatste