Bender schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
De besparing zit hem simpelweg in de besparingen van aftrekposten, je mag er van uit gaan dat de boekhouder veel beter weet welke er allemaal zijn, wat ze kunnen en mogen schuiven.
Een beetje googlen geeft je vast wel een paar, maar weet je zeker dat het ze allemaal zijn, want als jij aftrekposten hebt die niet gangbaar zijn ga je die niet zomaar bij elkaar vinden.
"wat aftrekposten e.d. maar daar kom je met wat googlen ook wel achter"
Dan ga je als ondernemer naar mijn idee al een beetje de verkeerde kant op, je gaat tijd besteden aan iets waar je eigenlijk weinig verstand van hebt.
Terwijl je die tijd had kunnen besteden aan het trekken van nieuwe klanten, uitvoeren van opdrachten, etc.
Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw klanten je ook niet meer inhuren, maar zelf gaan aanhobbyen met google zoekopdrachten.
Ondernemerschap mag iedereen zelf invullen, ik zoek dingen graag uit.
Bijna al mijn marketable skills heb ik bij elkaar geschraapt met googelen en zelf dingen proberen.
Na een dag werk heb ik geen zin meer in meer van hetzelfde, maar belastingregels uitzoeken vind ik wel ok.
(ik ben dan ook zo een nerd met 20 excelletjes voor financiele dingen)
Als ik dan lees dat mensen duizenden euro's per jaar betalen voor iets wat ik makkelijk zelf kan en me nog geen uur per maand kost, en dan ook nog te laat zijn met aangiftes indienen, dan is het zelf doen nog niet zo gek IMO.
Nou is dit een uitzondering, er zullen vast ook goede accountants en boekhouders zijn.
Het is niet zo dat ik het per se zelf wil doen, maar nu toe heb ik nog niet het idee dat het voor mij echt meerwaarde heeft boven een boekhoudpakket.
Als iemand nou een anekdote heeft waarbij hij dankzij zijn boekhouder of accountant duizenden euro's heeft bespaard, dan hoor ik het graag, en mag je me zijn nummer geven, ik ben wel benieuwd hoe een pro het beter doet.
Kawa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:22:
[...]
Middeling nadat ik van EMZ naar BV gegaan ben. Diverse zaken zoals HRA verdelen over de aangifte van mijn vrouw en die van mij. Dit wordt door mijn boekhouder (geen accountant) voorgesteld en toegepast. Kosten bij dit administratiekantoor zijn 100 euro/mnd voor BV incl. loonadministratie. Advies is bij kleine uitzoekvragen gratis.
En nee ik zie het niet als iets eervols om belasting te moeten betalen

Middeling is een goeie ja.
HRA verdelen is dan weer te simpel voor woorden, dat kan je in een minuut optimaal verdelen.
(dit zijn ook wel redelijkere bedragen dan eerder in het topic genoemd werden)