Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:52
Even een hypothetische vraag:

Stel ik wil mijn carbon foot print compenseren als onderdeel van een stukje duurzaamheid, dan heb je daar tegenwoordig legio opties voor. Mijn vraag is echter los van of je het echt wilt/gaat doen (want ja waar gaat dat geld naar toe) mag je dit opgeven als kosten voor de winst?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:40
Eliaz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:06:
Hoe gebruikelijk is het dat een recruiter referenties checkt? Nog niet eerder meegemaakt, tot nu toe gebeurde dat na een gesprek met eindklant of tijdens onboarding.

***members only***

Maar doorgegeven dat als de directe eindklant deze nummers wil (dus een inhurend manager o.i.d) diegene contact met mij mag opnemen, anders verder geen behoefte. Voelt voor mij vertrouwder dan het risico lopen contactpersonen in een spamregister te zetten... Zouden jullie het anders aangepakt hebben?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Laatst ook door een recruiter benaderd met hetzelfde verhaal. Heb ook geen 06 nummers gegeven en daarna was het interesse snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 11:11
sth87 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

klopt, vorige post verwijst naar een Nederlandse site
maar mijn initiële quote verwees wel naar iemand van België
Daar komt dan vermoedelijk de verwarring vandaan, want in NL geldt dit:

- edit totaal irrelevante link naar belastingdienst en uiteraard kan ik niet direct de relevante info vinden, want de site van de belastingdienst is knap waardeloos -

Regels voor BTW aftrek:
https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken

Verwijst naar eisen voor een BTW factuur:
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

Verwijst naar aangepaste regels voor een vereenvoudigde factuur:
https://www.belastingdien...en/vereenvoudigde_factuur

Dit maakt niet heel expliciet dat je van een vereenvoudigde factuur dus de BTW mag aftrekken als voorbelasting, maar dat is in NL dus wel zo.

[ Voor 77% gewijzigd door Kwistnix op 23-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-09 14:38
Terraoct schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

***members only***

Laatst ook door een recruiter benaderd met hetzelfde verhaal. Heb ook geen 06 nummers gegeven en daarna was het interesse snel weg.
Ook ik geef geen telefoonnummers weg en ook geen emailadressen. Als iemand een referentie wil hebben, dan vraag ik de referentie eerst of hij/zij het goed vindt dat ik zijn/haar gegevens deel. Of ik geen de referentie het telefoonnummer van de recruiter als hij dat liever wil.

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een speciale eSIM genomen voor recruiters. Die zet ik aan op het moment dat ik op zoek ben, en daarna zet ik hem weer uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:25
loewie1984 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:23:
Even een hypothetische vraag:

Stel ik wil mijn carbon foot print compenseren als onderdeel van een stukje duurzaamheid, dan heb je daar tegenwoordig legio opties voor. Mijn vraag is echter los van of je het echt wilt/gaat doen (want ja waar gaat dat geld naar toe) mag je dit opgeven als kosten voor de winst?
Ben geen belastingadviseur, maar volgens mij wél als je er een zakelijk doel mee voor ogen hebt.
En volgens mij is dat dan bijvoorbeeld op een eigen website zetten om onder de aandacht te komen van MVO/milieubewuste klanten al een heel eind in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:25
[...]

***members only***

Recruiters die referenties vragen zijn waarschijnlijk uit op nieuwe leads!

(Mag ik niet zo zwart-wit stellen, maar het gebeurt zeker!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
Hoe gebruikelijk is het dat een recruiter referenties checkt? Nog niet eerder meegemaakt, tot nu toe gebeurde dat na een gesprek met eindklant of tijdens onboarding.

***members only***

Maar doorgegeven dat als de directe eindklant deze nummers wil (dus een inhurend manager o.i.d) diegene contact met mij mag opnemen, anders verder geen behoefte. Voelt voor mij vertrouwder dan het risico lopen contactpersonen in een spamregister te zetten... Zouden jullie het anders aangepakt hebben?
Wat moet een recruiter met referenties? Het gaat toch om de klant? Dat die referenties wil checken zou ik nog wel kunnen begrijpen, maar een recruiter zie ik niet in wat ie ermee moet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb de vraag om referenties ook gehad via Morgan Black. Een collega bij mijn huidige werk was bereid om een referentie te zijn en ik mocht zijn telefoonnummer delen met de recruiter. Het nare was dat nadat de recruiter mijn collega had gebeld voor de referentie, hij mij opbelde met de mededeling dat de opdracht al gevuld was door iemand anders. Dit gaf mij echt het gevoel dat hij er enkel op uit was om telefoonnummers en contactgegevens te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Azer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
Ik heb de vraag om referenties ook gehad via Morgan Black. Een collega bij mijn huidige werk was bereid om een referentie te zijn en ik mocht zijn telefoonnummer delen met de recruiter. Het nare was dat nadat de recruiter mijn collega had gebeld voor de referentie, hij mij opbelde met de mededeling dat de opdracht al gevuld was door iemand anders. Dit gaf mij echt het gevoel dat hij er enkel op uit was om telefoonnummers en contactgegevens te verzamelen.
Nu de follow up vraag: Is dat ook gebeurd nadien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Nu de follow up vraag: Is dat ook gebeurd nadien?
Je bedoeld of de recruiter de betreffende collega nadien ook voor andere doeleinden heeft benaderd? Tot nu toe is dat niet het geval geweest. Deze situatie speelde echter ongeveer een week geleden, dus wellicht gaat hij dat nog wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 10:20

***members only***

Nee het gaat om
Members only:
ID-College schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Wat moet een recruiter met referenties? Het gaat toch om de klant? Dat die referenties wil checken zou ik nog wel kunnen begrijpen, maar een recruiter zie ik niet in wat ie ermee moet :)
Klopt dat is logischer en vandaar ook mijn verbazing en vraag. De recruiter geeft aan dat hij de afspraak heeft met eindklant dat hij alleen mag aanbieden na afnemen referenties. Maar goed, ik heb het er voor nu bij gelaten, ik heb er niet heel veel vertrouwen in verder. Was benieuwd naar ervaring van anderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik zit nu in loondienst met een lease auto waar ik 600 euro bruto per maand voor betaal. Als ik wil zzp en en voor 85 euro mezelf wil wegzetten. Dan lijkt het alsof ik net ietsje meer overhoudt per maand als dan ik nu doe (4500 per maand). Ik vraag mij af hoe dat kan? Ik kan heel lastig de kosten van een auto inschatten. Ik heb nu gerekend met een prive youngtimer waarmee ik 10k zakelijk en 15k prive rijdt. Berekenhet.nl zegt dat ik met onderhoud 1000 netto per maand kwijt ben. Dat is nogal een verschil met de 600 bruto die ik nu kwijt ben .. reken ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
Douweegbertje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 04:22:
[...]

Dat is overigens ook een mening die je op gezellige kennissessies of evenementen niet hoort natuurlijk. Het wordt vaak sociaal gezien wat minder gewaardeerd om tegen een groot deel van de mensen te zeggen dat ze eigenlijk niet zo veel toevoegen. :+

Hier op een forum, boeit het mij in elk geval wat minder :P
Zit nu zelf in het proces van afscheid nemen op werk(loondienst) naar freelance. Wat ik nu al een paar keer te horen krijg - en bijna als verwijt naar mij - is dat bepaalde sectoren 'kapot' gemaakt worden door de zzp'ers. "Het wordt onbetaalbaar". Onderliggend vermoed ik dat het frustratie is dat ze zelf die stap niet willen/durven/kunnen nemen.

Wat je ook te horen krijgt is van die argumenten als "ja maar je zit toch met je zorgkosten". Oftewel men neemt 1 klein onderdeel van de gehele financiële vergelijking ( loondienst/zzp) en trekt daar meteen een bepaalde conclusie uit. En dit zijn allemaal mensen met veel ervaring en WO nivo. Als je een goede business analyse maakt dan maak je een gedegen vergelijking, je gaat alle onderdelen na waar er verschillen zijn ( niet enkel financieel dus), en van elk onderdeel maak je een soort optelsom van alle variabelen ( en niet eentje er uit pikken).

Overigens wordt er hier nog vol op extern gewerfd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Eliaz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Klopt dat is logischer en vandaar ook mijn verbazing en vraag. De recruiter geeft aan dat hij de afspraak heeft met eindklant dat hij alleen mag aanbieden na afnemen referenties. Maar goed, ik heb het er voor nu bij gelaten, ik heb er niet heel veel vertrouwen in verder. Was benieuwd naar ervaring van anderen. :)
Bij interim/zzp klussen heb ik wel altijd zoiets van: moet dat nu al? Je neemt niet iemand aan in vaste dienst en kan in principe die persoon er zo weer uitgooien. Ik heb zelf altijd de neiging een aanpak te hanteren van: laten we eerst maar eens het eerste gesprek voeren. Als dat positief is (aan beide kanten) vind ik referenties geen enkel probleem.. Op voorhand vind ik altijd zoiets van: nja, het kan nog alle kanten op gaan en ik wil mensen ook niet belasten met al dit soort telefoontjes..

Ik reageer ook vaak op meerdere opdrachten tegelijk, als iedereen zo werkt dan wordt die persoon gebeld uit allerlei hoeken. Vind ik persoonlijk niet zo fijn om mijn netwerk daar mee te belasten.. Doe het liever wat verderop in het proces daarom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Peter152
Youngtimer hoeft niet voordelig te zijn. De regeling is met name om betaalbaar een dikke auto te rijden, maar die dikke auto blijft deur vergeleken met een voordelige auto. Aan het eind kan je ook je berekening delen, gezien de vele variabele ziet iemand hier misschien waarom het zo duur uit komt.

4500 per maand netto met een leaseauto is trouwens aardig fors. Kom je qua uurtarief niet meer richting de 100-120?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Laatst online: 22:42
Peter152 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:36:
Ik zit nu in loondienst met een lease auto waar ik 600 euro bruto per maand voor betaal. Als ik wil zzp en en voor 85 euro mezelf wil wegzetten. Dan lijkt het alsof ik net ietsje meer overhoudt per maand als dan ik nu doe (4500 per maand). Ik vraag mij af hoe dat kan? Ik kan heel lastig de kosten van een auto inschatten. Ik heb nu gerekend met een prive youngtimer waarmee ik 10k zakelijk en 15k prive rijdt. Berekenhet.nl zegt dat ik met onderhoud 1000 netto per maand kwijt ben. Dat is nogal een verschil met de 600 bruto die ik nu kwijt ben .. reken ik verkeerd?
En als je deze calculator gebruikt?
https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/

Als ik 1700 uur reken bij 85 euro per uur kom je uit op een netto besteedbaar inkomen van 7300 euro. Dit is wel zonder alle poespas en eventuele kosten.

Ik vraag me af hoe je aan 4500 euro overhouden komt?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-09 12:37
Azer schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:15:
[...]

Je bedoeld of de recruiter de betreffende collega nadien ook voor andere doeleinden heeft benaderd? Tot nu toe is dat niet het geval geweest. Deze situatie speelde echter ongeveer een week geleden, dus wellicht gaat hij dat nog wel doen.
Ik heb begin dit jaar als startende freelancer iets vergelijkbaars meegemaakt met Morgan Black. Uiteindelijk twee oud-collega's bereid gevonden om als referentie te dienen, die zijn in de maanden daarna niet meer benaderd voor andere doeleinden (recent weet ik het niet, heb ze al even niet meer gesproken). Alhoewel ik de opdracht die toen speelde niet heb gekregen, heeft die recruiter zich daarna nog wel meerdere keren voor mij ingezet, dus wie weet was het in dit geval oprecht.

Desalniettemin vermoed ik dat de contactgegevens van mijn oud-collega's wel degelijk bij Morgan Black de rolodex in zijn gegaan. Voelde me er uiteindelijk niet 100% comfortabel bij, dus ik denk niet dat ik dat ik het een volgende keer weer zou doen.

https://rutgermensch.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pkuppens schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Recruiters die referenties vragen zijn waarschijnlijk uit op nieuwe leads!

(Mag ik niet zo zwart-wit stellen, maar het gebeurt zeker!)
Gisteren ben ik gebeld om een referentie te geven aan een recruiter. Eind van het verhaal was inderdaad: "mocht je ooit belangstelling hebben in wat anders, bel me dan gerust. Dan verbind ik je met de juiste persoon in ons bedrijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
sjorremans schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

En als je deze calculator gebruikt?
https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/

Als ik 1700 uur reken bij 85 euro per uur kom je uit op een netto besteedbaar inkomen van 7300 euro. Dit is wel zonder alle poespas en eventuele kosten.

Ik vraag me af hoe je aan 4500 euro overhouden komt?
Op basis van 32 uur per week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXZfjPMh7bWLaUx2QaVZrJZ80dU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuOAdVcS2zRNQAH9ucH0ni0R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_VqLtxKFyipMCkI0M6r3aNkmek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxlB0J8NpgYDBS2tMGLvNpoF.png?f=user_large

4500 euro is bruto, zal netto 3000 zijn (waar de auto van 600 bruto al af is).

Hierboven heb ik het voor mijn gevoel voorzichtig berekend en kan het hoger uitvallen. Daarbij komt natuurlijk de investering in een nieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Zit nu zelf in het proces van afscheid nemen op werk(loondienst) naar freelance. Wat ik nu al een paar keer te horen krijg - en bijna als verwijt naar mij - is dat bepaalde sectoren 'kapot' gemaakt worden door de zzp'ers. "Het wordt onbetaalbaar". Onderliggend vermoed ik dat het frustratie is dat ze zelf die stap niet willen/durven/kunnen nemen.
Soms snap ik dat verwijt wel. Ik denk dat ik ergens anders wel €20,-/uur meer kan krijgen en als ik ga zeiken op de huidige klus krijg ik er ook vast wel wat bij. Maar genoeg is toch genoeg? Wat is dat toch dat voor veel mensen de financiële kant de belangrijkste drijfveer is/lijkt?!

Aan de andere kant wordt ook de loondienst in bepaalde sectoren kapot gemaakt. Kijk naar de zorg, onderwijs, lager betaalde banen in de schoonmaak en distributie. Dan kom je als mondige ZZP-er ook wat verder en ook dan wordt geroepen dat de ZZP-er het kapot maakt (in de zorg vooral).

We maken elkaar verwijten als burger, maar je mag klagen bij de beleidsmakers. 22 november, nieuwe kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Peter152 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Op basis van 32 uur per week

[Afbeelding]

[Afbeelding]

4500 euro is bruto, zal netto 3000 zijn (waar de auto van 600 bruto al af is).

Hierboven heb ik het voor mijn gevoel voorzichtig berekend en kan het hoger uitvallen. Daarbij komt natuurlijk de investering in een nieuwe auto.
1400 uur gedeeld door 47 weken (5 weken niet facturabel) kom ik uit op 30 uur per week. Is die 4500 bruto ook op basis +/- 32 uur?

Verder geen extreem afwijkende zaken maar toch van 4500 bruto naar 5000 netto. Gezien de bijtelling heb je die 6000 euro voor een youngtimer er dan zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06

***members only***

Nee

Sterker nog, ik zou aangeven dat ze via mail contact kunnen opnemen. Waarbij hij zelf kan aangeven of je referentie telefonisch contact zou willen opnemen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
Deveon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

1400 uur gedeeld door 47 weken (5 weken niet facturabel) kom ik uit op 30 uur per week. Is die 4500 bruto ook op basis +/- 32 uur?

Verder geen extreem afwijkende zaken maar toch van 4500 bruto naar 5000 netto. Gezien de bijtelling heb je die 6000 euro voor een youngtimer er dan zo uit.
Nee die is 40 uur. ik had gerekend met 8 weken niet facturabel (vakantie, ziekte, andere niet niet voorziene omstandigheden).

Dan zou ik van 3000 netto naar 5000 netto gaan, alleen dan heb ik nog benzine en onderhoud van de auto die ik zelf moet betalen (dienu bij die 600 euro in zit). Onderhoud schat ik op 250 per maand en benzine 30 000 km op 300 per maand? Dan blijft er ongeveer 4500 euro over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Soms snap ik dat verwijt wel. Ik denk dat ik ergens anders wel €20,-/uur meer kan krijgen en als ik ga zeiken op de huidige klus krijg ik er ook vast wel wat bij. Maar genoeg is toch genoeg? Wat is dat toch dat voor veel mensen de financiële kant de belangrijkste drijfveer is/lijkt?!

Aan de andere kant wordt ook de loondienst in bepaalde sectoren kapot gemaakt. Kijk naar de zorg, onderwijs, lager betaalde banen in de schoonmaak en distributie. Dan kom je als mondige ZZP-er ook wat verder en ook dan wordt geroepen dat de ZZP-er het kapot maakt (in de zorg vooral).

We maken elkaar verwijten als burger, maar je mag klagen bij de beleidsmakers. 22 november, nieuwe kans!
Pick one:
  • Cognitieve dissonantie: de vos kan niet bij de druiven--> ze zullen wel zuur zijn
  • Behoefte aan simpele oplossing voor complex probleem: er hoeft maar 1 ding anders, dan is het opgelost --> in de werkelijkheid zijn vele problemen complexer en draaien aan een variabele geeft weer andere (ook unknown) effecten.
  • Behoefte aan justification: je eigen gedrag goed praten door dat andere als 'minder' af te doen (op welke manier dan ook)
Persoonlijk vind ik externen vaak productiever en een frisse blik af en toe is goed en nodig. Te lang hetzelfde doen is voor veel mensen niet goed. Zelfs elke dag hetzelfde eten is ongezond. ( ja en dat dit voor voedselinname geldt, geldt dit dus ook voor alles ;) 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 23-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Peter152 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Nee die is 40 uur. ik had gerekend met 8 weken niet facturabel (vakantie, ziekte, andere niet niet voorziene omstandigheden).

Dan zou ik van 3000 netto naar 5000 netto gaan, alleen dan heb ik nog benzine en onderhoud van de auto die ik zelf moet betalen (dienu bij die 600 euro in zit). Onderhoud schat ik op 250 per maand en benzine 30 000 km op 300 per maand? Dan blijft er ongeveer 4500 euro over.
Dus je gaat van 3000 naar 4500 netto ( 50% meer ), en gaat 20% minder werken, en dat vind je maar een klein verschil?

Want 8 weken niet facturabel met 40 uur per week is nog steeds 1760 uur. Als je dan de berekening maakt zal het heel anders uitvallen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-09 14:03
[...]

Als de youngtimer op de zaak wordt gekocht dan is de brandstof en het onderhoud ook zakelijk, dat scheelt aanzienlijk in de netto kosten.
Verder gewoon grofweg 50% meer met minder werken, durf ik zeker niet te bestempelen als “ietsje” meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testman
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
vraagje: Weet iemand of er een platform of website is waar freelance opdrachten te vinden zijn?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

testman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:31:
vraagje: Weet iemand of er een platform of website is waar freelance opdrachten te vinden zijn?
Nee, die zijn er absoluut niet.

spoiler:
Kijk even naar de tweede paragraaf van de topicstart?

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 23-08-2023 17:37 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
alleen dan heb ik nog benzine en onderhoud van de auto die ik zelf moet betalen (dienu bij die 600 euro in zit). Onderhoud schat ik op 250 per maand en benzine 30 000 km op 300 per maand? Dan blijft er ongeveer 4500 euro over.
Je hebt 6500 aan autokosten, ging er vanuit dat verzekering, brandstof, onderhoud en mrb betrof. Je kan aanschaf niet in één keer als kosten opvoeren, dat zal je moet afschrijven naar mate je auto minder waard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:16:
[...]
Wat is dat toch dat voor veel mensen de financiële kant de belangrijkste drijfveer is/lijkt?!
Momenteel werk ik 24 uur per week vanuit huis voor +/- 10k p/m. Financiële kant is voor mij niet relevant maar weet mijn tijd wel beter te benutten dan werken. Hoe hoger het uurtarief hoe meer vrijheid.

Vanuit mijn functie is zulke beperkte uren wel erg schaars en geniet ervan zo lang het duurt. Waarschijnlijk vanaf oktober wel weer fulltime aan de slag maar dat is deels ook omdat werk prima vind om te overwinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Peter152 6000 inleg pensioen is niet veel, weet niet hoe oud je bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Volgens mij kloppen je hele autokosten van geen kant... ik zou er nog eens de cijfers bijpakken en het plaatje eerlijk vergelijken. Ik weet niet waar je die 30k kilometers aan gaat opmaken, maar daar zit je probleem. Als je appels met peren gaat vergelijken dan klopt het sowieso niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eliaz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Nee het gaat om

***members only***

[...]

Ook met dezelfde partij in aanraking geweest, mijn ervaring

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suske_2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Dit is me 2 weken geleden ook overkomen met zelfde verhaal. Klant wil zich niet bekend maken zonder referenties. Was een klein/onbekend recruitment bureau dus ik vond t vrij vaag. Dus gezegd eerst een gesprek en daarna referenties. Daarna niks meer van gehoord.

Het zou me idd niets verbazen als er een verborgen motief is voor dit soort acties. Waarom zou een klant zich niet bekend willen maken ?

[ Voor 11% gewijzigd door suske_2 op 23-08-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
hackerhater schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Dude, in verhouding betalen wij veel meer belasting dan Shell en co.
Ja vergeleken met een werknemer minder, maar daar staan ook de risico's tegenover.
En een werknemer kan zijn thuiswerkplek + vergoeding GWL krijgen van de werkgever, kosteloos.
Wij mogen dat privé betalen, dat mag nog niet eens op de zaak bij een doorsnee thuiskantoor.

En lees je eens in in de regels, je zet jezelf voor schut met deze uitspraken:
- Bedrijven betalen geen BTW. BTW is een consumenten belasting en bedrijven zijn effectief inningskantoren ervoor. Zij moeten het verschil tussen de ontvangen en betaalde BTW aan de BD geven.
- Inkomstenbelasting is een privé uitgave, geen aftrekpost. Net als de AOV. Op dat punt is er 0 verschil met een werknemer.
Voor een eenmanszaak (gros van de mensen hier), geld dat de netto-winst, het bedrag is voor de inkomsten-belasting. En met de lage kosten, voor een bedrijf, voor IT'ers betekend dat de netto-winst makkelijk 80% van de omzet is.

Mijn IB is makkelijk ergens tussen de 35 en 45% van mijn jaarwinst. Totale bedrag is iets van 43K jaarlijks.
Ja ik maak gebruik van de AOV en pensioen aftrekposten voor de IB, echter die bedragen zijn ook weer belast zodra ze moeten uitkeren. Het is niks anders dan uitgestelde belasting, net als die posten voor een werknemer.
Lees nog even mijn post want je haalt echt niks er fatsoenlijk uit.
Je maakt de vergelijking met Shell maar zegt erbij "in verhouding". Maar dat is het hem nou juist, er is 1 shell en meer dan een miljoen Zzpers die allen vinden dat ze teveel belasting betalen. Je krijgt aftrek voor de extra risico's (plus je tarief, dat zou genoeg moeten zijn). Niemand heeft de aftrekposten zo gedefinieerd dat je er zelf nog wat bij op mag doen als jou dat beter uitkomt. Dat praten mensen elkaar aan.

Ik ben zelf al 20 jaar zzper dus ik snap heel goed hoe belastingen werken. Ik zeg dus juist dat als zzper je een gpu kan kopen op je bedrijf en meteen de btw aftrekt en de kosten van je winst (=ib) aftrekt. Een loonsslaaf kan dat niet.
En hoe meer zaken zoals Nassen, camera's, fietsen, internetabos etc zakelijk worden "gemaakt", hoe meer anderen daarvoor mogen opdraaien. En zoals jij en vele anderen zeggen, je betaalt al heel wat, dat betekent dat je dus enorm goed verdient. De verpleger zal het dan wel voor je opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Niet de verplegende ZZP’er toch >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 21:42
chielsen schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:38:
[...]
Ik ben zelf al 20 jaar zzper dus ik snap heel goed hoe belastingen werken. Ik zeg dus juist dat als zzper je een gpu kan kopen op je bedrijf en meteen de btw aftrekt en de kosten van je winst (=ib) aftrekt. Een loonsslaaf kan dat niet.
En hoe meer zaken zoals Nassen, camera's, fietsen, internetabos etc zakelijk worden "gemaakt", hoe meer anderen daarvoor mogen opdraaien. En zoals jij en vele anderen zeggen, je betaalt al heel wat, dat betekent dat je dus enorm goed verdient.
Je blijft hier maar appel en peren vergelijken. Die loonslaven van jou gaan 2 x per jaar gratis een dag op een uitje, krijgen 100 euro bol.com bonnen met kerst, krijgen regelmatig wat thuis gestuurd ‘om de binding met de organisatie te behouden’, doen diverse trainingen ‘om het potentieel te ontwikkelen’, hebben een loopbaan coach als ze even niet lekker in hun vel zitten, gaan in de tijd van de baas naar de tandarts, huisarts, fysio en weet ik wat niet, krijgen een thuiswerkvergoeding, een werkplek die aan alle Arbonormen voldoen ( soms ook thuis) , blijven op kosten van de baas een paar daagjes thuis als ze een kriebeltje in hun keel voelen, maken gebruik van een fietsenplan (terwijl ze met de auto gaan) en ik kan nog wel even doorgaan.
Lekker generaliseren.
Je hoeft geen medelijden te hebben met de zzp’ende ICT’er, maar kom niet aan met onzin dat mijn NAS ten koste gaat van wat jij een loonslaven noemt. Ik zorg gewoon goed voor mijn administratie en die sla ik veilig op. Dat er op een ander plekje ook wat vakantie foto’s staat, boeien.
Een ‘loonslaaf’ gebruikt over het algemeen zakelijk gereedschap meestal ook beperkt privé.
Zolang je het gebruik uit kan leggen is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hoe gebruikelijk is het dat een recruiter referenties checkt?
Heb het een tijd terug ook een keer gehad. Recruiter meldde dat ze klant echt vond dat er referenties moesten zijn. Prima. Bleek dus dat de referenties door de recruiter gebeld zijn en niet door iemand van de klant. Denk dat dit een stukje is van de 'service' die dit soort recruiters pretenderen te bieden, dat ze een deel van de 'screening' doen voor bedrijven. Heb in ieder geval niet gehoord dat m'n referenties later voor sales benaderd zijn.

Het lastige voor ZZPers is vooral dat deze recruiters je niet kunnen verkopen. Ze kunnen uberhaupt niet uitleggen aan een bedrijf waarom jij daar op gesprek zou moeten komen. Het zijn veel mooie praatjes maar een knulletje vers van HBO toerisme kan gewoon niet aan een IT manager met 20 jaar ervaring uitleggen waarom jij goed binnen een rol past. Ik wil ook altijd zo snel mogelijk zelf met zo'n manager in gesprek, maar via een recruiter komt het vaak niet zo ver omdat je gewoon dezelfde 'meh' status hebt als die andere 20 CVs die ze aanbieden. Waar dan ook complete prutsers tussen zitten. Allemaal citroenen.

https://niels.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
En? Een eigen bedrijf hebben heeft voordelen en nadelen. Deze 'loonslaven' (nogal denigrerend overigens) kunnen als ze de voordelen van een eigen bedrijf willen hebben, deze stap ook gewoon maken. Wat kost een KvK inschrijving? 80 euro?

Je loopt je heel druk te maken in dit topic omdat je een soort waanbeeld hebt dat we allemaal belasting lopen te ontduiken ofzo. En da's gewoon iets wat 100% bij jou tussen de oren zit. En ondertussen wordt het, vooral door elke dag een comment als deze, nogal ongezellig hier.

Grote bedrijven gebruiken nog veel meer truukjes hoor. Standaard voor IT bedrijven is om hun IP in een ander bedrijf te stallen in een belastingparadijs en dit bedrijf licenties ongeveer ter hoogte van hun winst uit te laten geven, zodat hun winst in Nederland nagenoeg nul is. En dat is compleet legaal.

Dus nogmaals; als je je zo druk loopt te maken, ga dan lekker op het malieveld staan protesteren tegen dit soort praktijken in plaats van een beetje anoniem op een forum lopen mopperen. Zou'k je een heel stuk stoerder vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
[...]

Dan zou ik van 3000 netto naar 5000 netto gaan
En van 40 uur per week naar 32 uur per week toch? Ik snap niet zo goed dat je hier om input komt vragen maar met compleet andere zaken zit te rekenen. Dan is er voor ons geen touw aan vast te knopen. Je moet bij vergelijkingen gewoon alles normaliseren naar een bepaald aantal uur per week. Alleen dat klopt je vergelijking.

Ik heb zelf overigens een youngtimer en je moet er ook rekening mee houden dat je alle BTW af kan trekken en dat je kosten zakelijk (dus bruto) zijn. Je rekent die nu netto volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
zwaanenberg schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:42:
Het is gewoon cognitieve dissonantie. Ze willen voor zichzelf niet toegeven dat je het veel beter voor elkaar hebt. Dan krijg je van die verhalen als "ja, maar het gaat mij niet om het geld maar om het plezier in m'n werk". Of "je moet jezelf niet rijk rekenen". Of "ja maar er komt een economische dip aan en dan ben je werkeloos".

Deze argumenten zijn niet aan jou gericht, maar aan zichzelf. Over algemeen knik ik vriendelijk en begin ik maar ergens anders over. Een paar keer heb ik voor de wat drammerige types die doorgingen over "dat het helemaal niet meer geld is onder de streep" gewoon ff het rekensommetje voorgerekend. Zullen ze wel niet zo leuk vinden, maarja, ga er dan niet over dooremmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 18:11
[...]

En hoe meer zaken zoals Nassen, camera's, fietsen, internetabos etc zakelijk worden "gemaakt", hoe meer anderen daarvoor mogen opdraaien. En zoals jij en vele anderen zeggen, je betaalt al heel wat, dat betekent dat je dus enorm goed verdient. De verpleger zal het dan wel voor je opvangen.
Beetje naïef om te denken dat ‘de verpleger’ minder goed af is omdat er verschil is in wettelijk mogelijke zakelijke aftrekposten in een andere branche.
Als je dan echt zo denkt kun je natuurlijk een deel van je inkomen schenken aan minder bedeelden en dat uiteraard privé doen en buiten de aangifte IB houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa

***members only***

Ik heb de vraag zelf nooit gehad, maar wel via een mede ZZP collega die mij als referentie wilde aandragen (met mijn toestemming). Ben akkoord gegaan en heb die partij idd 1 keer gesproken (ik weet niet meer welke exact, maar 1 van de bekende brokers) en heb nooit een spamcall gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
.

[ Voor 99% gewijzigd door Kawa op 23-08-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een keer een belletje gehad van een recruiter om een referentie te geven voor een oude collega. De vragen die ze stelden sloegen echt nergens op. Na 10 minuten kwam de aap uit de mouw: had ik nog mensen nodig? Zo ja, dan konden zij die wel leveren. Zo doorzichtig en zo walgelijk. 🤮

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter152
Wolly schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:44:
@Peter152 6000 inleg pensioen is niet veel, weet niet hoe oud je bent?
33, hoeveel adviseer jij of spaar jij?

• To_Tall
RichieB schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:19:
Ik heb een keer een belletje gehad van een recruiter om een referentie te geven voor een oude collega. De vragen die ze stelden sloegen echt nergens op. Na 10 minuten kwam de aap uit de mouw: had ik nog mensen nodig? Zo ja, dan konden zij die wel leveren. Zo doorzichtig en zo walgelijk. 🤮
Ja die heb je er tussen zitten. Kan nog gekker. Mag ik even met je leiding gevende spreken. Om een band op te bouwen.

Toen maar lief antwoord gegeven dat ze het bedrijf zelf konden bellen voor een afspraak.

Ja dat hebben we al meermalen geprobeerd maar we worden dan niet terug gebeld.

Nou daar is je antwoord dan :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Peter152 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:47:
[...]

Simpel stukje van knab copy-paste:
Rekenvoorbeeld
Stel: Je bent nu 37 jaar en je wilt op je 67e met pensioen. Op mijnpensioenoverzicht.nl zie je dat je vanaf deze leeftijd € 2.000 aan pensioen ontvangt. Na een snelle berekening kom je erachter dat je ongeveer € 3.000 per maand nodig hebt om je huidige levensstijl te kunnen voortzetten.

Het verschil tussen het bedrag dat je hebt opgebouwd en nodig hebt, is € 1.000. Dat is € 12.000 per jaar. Omdat we gemiddeld nog 20 jaar leven, vermenigvuldigen we dit bedrag met 20 (= € 240.000). Je hebt nog 30 jaar tot je met pensioen kan. Dat betekent dat je ( € 240.000 : 30 =) € 8.000 per jaar en ( € 8.000 : 12 =) € 667 per maand moet sparen.
Natuurlijk wat kort door de bocht (inflatie, investering?) maar het geeft een startpunt voor je.

• figlio del comm
[...]

Een indicatie van je uitkering op 67 is volgens Brightpensioen met een inleg van 500 p/m en leeftijd 33 is 3880 bruto. Je kunt alles vinden van dit soort calculators, maar het is een indicatie,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Dat kan je toch helemaal niet zo zwart-wit stellen wat te weinig, genoeg of teveel is? Dat is afhankelijk van je wensen en je verleden. Wil je stoppen met werken als je 50 bent? Wil je door tot je 70e? Wil je in een villa in het bos wonen of is die tussenwoning ook prima? Huur je of koop je een huis? Wat wil/doet je partner? Wil je alles voor later bewaren of wil je nu ook ruim en leuk leven?

Members only:

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:15
Onlangs ook een mooie gehad.
Nota bene op het adres van mijn opdrachtgever een mail gehad, terwijl ik die nog nooit buiten de organisatie heb gedeeld, met de vraag waarom we softwarepakket A gebruiken en niet softwarepakket B (die van hun dus) 8)7
Het frappante is dat ik mij wel eens heb aangemeld voor een webinar van B maar dat was met mijn eigen zakelijke adres.
Weet niet of de beste meneer bekend is met de opbouw van de e-mailadressen van mijn opdrachtgever of dat het gewoon een wilde gok was. Heb in ieder geval niet gereageerd.

• ID-College
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Dat kan je toch helemaal niet zo zwart-wit stellen wat te weinig, genoeg of teveel is? Dat is afhankelijk van je wensen en je verleden. Wil je stoppen met werken als je 50 bent? Wil je door tot je 70e? Wil je in een villa in het bos wonen of is die tussenwoning ook prima? Huur je of koop je een huis? Wat wil/doet je partner? Wil je alles voor later bewaren of wil je nu ook ruim en leuk leven?

***members only***
1400 per maand vind ik niet echt veel om eerlijk te zijn. Het is aftrekbaar waar er netto ongeveer de helft overblijft (praat je over 700 euro). Persoonlijk vind ik dat wel meevallen maar het ligt er geheel aan hoelang je nog moet en wat je nastreeft idd.

Gelukkig is het nooit weg en valt het in de erfenis als ik het niet haal, dus als ik er dan niets aan heb dan heeft nog altijd iemand ander er iets aan :)
JEightyFive schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:07:
Nota bene op het adres van mijn opdrachtgever een mail gehad, terwijl ik die nog nooit buiten de organisatie heb gedeeld, met de vraag waarom we softwarepakket A gebruiken en niet softwarepakket B (die van hun dus) 8)7
Het frappante is dat ik mij wel eens heb aangemeld voor een webinar van B maar dat was met mijn eigen zakelijke adres.
Weet niet of de beste meneer bekend is met de opbouw van de e-mailadressen van mijn opdrachtgever of dat het gewoon een wilde gok was. Heb in ieder geval niet gereageerd.
Ik krijg dit soort mails ook best regelmatig.. Gelukkig gaat het veelal naar de spam folder maar is gewoon op te zoeken. Je aanmelden geeft wel je naam weg, dus met een simpele zoekactie op linkedin + domeinnaam is de link snel gemaakt :P

[ Voor 31% gewijzigd door ID-College op 24-08-2023 09:15 ]

• Deveon
  • Niet online
[...]

Hier ook 33 maar streef en heb een leuke buffer na 3 jaar ZZPen. Wil eigenlijk richting de 20-30k (maximale jaarruimte) gaan inleggen om in een paar jaar mijn volledige pensioen op te bouwen dankzij rendement op rendement (verdubbeling elke 10 jaar) en lage kosten (Meesman). De eerste drie jaar heb ik overigens geen pensioen opgebouwd dus heb ook nog een flinke reseveringsruimte achter de hand.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
Ik zie dat er een aantal keren met 67 jaar gerekend is in de voorbeelden hierboven.
Gisteren toevallig voor mezelf gecheckt. Ik, 41, krijg AOW vanaf mijn 69e... En deze datum staat nog niet vast staat erbij. Dus, neem dat ff mee in jullie berekeningen ;)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Is ook wel herkenbaar. Ik heb dezelfde acternaam en voorletter als iemand anders in de organisatie waar ik nu zit. Mijn e-mail adres is dus met de eerste 2 letters van mijn voornaam.

Die persoon krijgt regelmatig mails van mensen die via linkedin "gokken" op wat mijn email adres is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 22:45
Waarom niet zoveel mogelijk in je pensioen inleggen, zeker als je nog 30+ jaar te gaan hebt. Je mag nu tot max 30k in je pensioen inleggen dus als je dat 3 jaar doet heb je 90k in de pensioen pot zitten dat kan dan nog 27 jaar renderen met 4% rendement heb je aan het einde van de rit 260k.

Dan heb je veel minder aan je pensioen uitgegeven dan je normaal zou doen als je gewoon jaarlijks het minimale zou doen.

Moet je natuurlijk wel genoeg over houden om dit te kunnen doen, en je hoeft er ook niet krom voor te gaan liggen desnoods doe je er 4 of 5 jaar over om het geld bij elkaar te leggen. Maar hoe langer het vast staat om te renderen hoe minder je hoeft in te leggen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
aegis schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:19:
Waarom niet zoveel mogelijk in je pensioen inleggen, zeker als je nog 30+ jaar te gaan hebt.
Omdat het vaststaat en je omstandigheden kunnen veranderen? :) De keuzes die mensen maken zijn gewoon heel persoonlijk. Extra aflossen op je hypotheek en geld in indexfondsen zetten is ook vermogensopbouw. En vaak is het verstandig om eerst bestaande leningen weg te poetsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 24-08-2023 09:32 ]

• Hydra
Je hebt daar gewoon tools voor die, aan de hand van je naam op LinkedIn en je opdrachtgever, gewoon je e-mail adres gokken. Ik had dit ook een paar keer bij m'n vorige opgever wat een heel klein bedrijfje is, maar die gebruiken wel gewoon de standaard eerste letter voornaam + achternaam @ bedrijf patronen die je overal ziet.

Waar ik nu zit is een bedrijf dat een stuk groter is, en ik krijg bijna elke week wel zo'n mailtje.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:15
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Je hebt daar gewoon tools voor die, aan de hand van je naam op LinkedIn en je opdrachtgever, gewoon je e-mail adres gokken. Ik had dit ook een paar keer bij m'n vorige opgever wat een heel klein bedrijfje is, maar die gebruiken wel gewoon de standaard eerste letter voornaam + achternaam @ bedrijf patronen die je overal ziet.

Waar ik nu zit is een bedrijf dat een stuk groter is, en ik krijg bijna elke week wel zo'n mailtje.
Bijzondere werkwijze vind ik het. Ik ben juist eerder geneigd om die gasten vanaf nu te ontlopen, in plaats van zaken te willen doen.
Contact me dan op m'n eigen zakelijke adres, die ik nota bene heb achtergelaten voor die webinar :')
Nu heb ik eigenlijk direct een aversie terwijl ik dat anders niet zou hebben. Dan was ik ook best bereid geweest om te reageren.

• RonaldHeirbaut
ID-College schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

1400 per maand vind ik niet echt veel om eerlijk te zijn. Het is aftrekbaar waar er netto ongeveer de helft overblijft (praat je over 700 euro).
Er is een maximale jaarruimte. Je kan niet zomaar alles wegzetten. Bovendien leef ik vandaag.
Of 1.400 veel of weinig is, dat is persoonlijk. Voor mij is het genoeg. Ik ga het straks niet eens opkrijgen... (oké, alles is op te krijgen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik spaar nu 50-50 box 1 en box 3 voor pensioen en eventueel eerder kunnen stoppen. Ik heb voordat ik ZZP'er werd een flinke tijd bij de overheid gewerkt en daar heb ik al een flink 'basis'pensioen opgebouwd waardoor ik nu wat minder in box 1 in wil leggen dan ik zou doen als ik meteen als ZZP'er begonnen was. In de laatste jaren voor mijn overstap naar ZZP was de totale inleg namelijk bijna 20k per jaar (wat voor 70% door de werkgever betaald werd) dus dat tikt aardig aan.

Verder wil ik als ik wat tijd heb, een betere berekening maken waar ik ongeveer op uit wil komen in een paar scenario's. Wat ik ook in mijn achterhoofd heb is om nu flink meer in te gaan leggen om de VRH te drukken en dan de laatste jaren voordat ik stop te proberen veel minder te werken maar dan ook niet meer inte hoeven leggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Afas op 24-08-2023 09:46 ]

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Omdat het vaststaat en je omstandigheden kunnen veranderen? :) De keuzes die mensen maken zijn gewoon heel persoonlijk. Extra aflossen op je hypotheek en geld in indexfondsen zetten is ook vermogensopbouw. En vaak is het verstandig om eerst bestaande leningen weg te poetsen.
Aflossen op je hypotheek zit ook vast en je pensioen kan je het beste ook baseren op indexfondsen als je een lange horizon hebt, maar inderdaad is maximaal inleggen niet altijd de juiste keus voor iedereen.

Mijn rekenvoorbeeld is komende 5 jaar 20k inleggen (ruime binnen de jaarruimte) en zit je met een eindkapitaal van 116k en na 30 jaar later heb je ruim half miljoen met een gemiddeld rendement van 5% over die 35 jaar, met 8% zit je op 1,2 miljoen om een pensioen product voor aan te kopen (gaat dan nog IB vanaf). Natuurlijk is het niet eenvoudig om zo maar even 20k in te leggen, maar grote kans dat je als starter dat eenvoudig kan missen wanneer je op je loondienst salaris blijft leven. Zeker met een lange looptijd.. vul dat pensioen potje.

In tegendeel van wanneer je het in box 3 vrij opneembaar opbouwt en daar jaarlijks 30% VRH betaald op een fictief rendement van 6-7%, als spaargeld vreet inflatie het wel op.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik ben 12 jaar geleden al gestopt met recruiters. Die gasten leveren echt 0 meerwaarde en vaak loopt de facturatie ook nog via die clubs. Ik kreeg een keer de vraag of ik een groot deel van mijn administratie wou laten inzien. Toen ik vraag waarom gaven ze aan dat ze ketenverantwoordelijkheid hebben en als ik mijn afdrachten niet juist doe, dat zij dan aansprakelijk zijn en dat de belastingdienst bij hun komt.

Daarop heb ik gevraagd of ik ook hun hele boekhouding mag inzien, inclusief liquiditeit. Omdat als zij failliet zouden gaan ik zeker 2 maanden inkomsten mis zou lopen. Dat vonden ze vanzelfsprekend niet akkoord en ik heb aangegeven dat dit dan blijkbaar mijn risico was en dat hun risico is dat ik mijn afdrachten netjes doe. Daarna niets meer van gehoord en z.s.m. afscheid genomen van die club. Ze hebben mooie praatjes, maar onder aan de streep heb je er enkel last van.

Ik werk al meer dan 10 jaar met opdrachten vanuit mijn eigen netwerk. Het voordeel is dat ze dan ook veelal bij mij komen aankloppen en er niet meteen een discussie over uurtarief is. Ook kan ik mijn uurtarief redelijk houden, omdat ik geen extra afdrachten hebt.

Veel mensen denken dat ze zelf niet aan opdrachten kunnen komen, maar zorg ook tijdens je opdrachten dat je ook eens een babbeltje maakt met klanten van jouw klant. Laat ze gewoon weten wat je doet en wees geïnteresseerd in wat ze doen. Als er daar een haakje zit, gewoon een keer een middag langsgaan. Zo heb ik al verschillende klussen binnengehaald. Referentie is meteen de klant waar je werkt, dus die kennen ze al en is dus een topreferentie. Natuurlijk niet in het vaarwater van je opdrachtgever gaan zitten.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Aflossen op je hypotheek zit ook vast en je pensioen kan je het beste ook baseren op indexfondsen als je een lange horizon hebt, maar inderdaad is maximaal inleggen niet altijd de juiste keus voor iedereen.

Mijn rekenvoorbeeld is komende 5 jaar 20k inleggen (ruime binnen de jaarruimte) en zit je met een eindkapitaal van 116k en na 30 jaar later heb je ruim half miljoen met een gemiddeld rendement van 5% over die 35 jaar, met 8% zit je op 1,2 miljoen om een pensioen product voor aan te kopen (gaat dan nog IB vanaf). Natuurlijk is het niet eenvoudig om zo maar even 20k in te leggen, maar grote kans dat je als starter dat eenvoudig kan missen wanneer je op je loondienst salaris blijft leven. Zeker met een lange looptijd.. vul dat pensioen potje.

In tegendeel van wanneer je het in box 3 vrij opneembaar opbouwt en daar jaarlijks 30% VRH betaald op een fictief rendement van 6-7%, als spaargeld vreet inflatie het wel op.
Ik heb bij einde dienstverband een berekening gevraagd bij mijn pensioenfonds en dat tikt inderdaad flink aan over de tijd, hoewel je ook flink wat rendement nodig hebt om te corrigeren voor inflatie.

Wat in mijn geval helemaal prettig is, is dat het pensioenfonds al aan risicoafbouw doet en enorm goed gespreid is (want ABP). Dat betekent dat ik met mijn eigen voorziening daar wat minder druk over hoef te maken en gewoon 100% bij Meesman in een wereldindex beleg.

Over het rendement: Ik ben niet overtuigd dat we lange termijn so maar gelijke rendementen gaan halen dan in het verleden behaald zijn. Ik verwacht dat de consumptiegroei per hoofd van de bevolking, mede door meer bewustzijn van onze footprint op de aarde, lager zal worden en dat uiteindelijk ook de populatiegroei wereldwijd zal afvlakken (goedschiks of kwaadschiks). Dat gaat een beetje buiten de scope van dit topic maar het is wel verstandig om bijvoorbeeld ook met een laag rendement scenario rekening te houden zodat de ZZP'ers hier niet dicht voor hun pensioen met een onaangename verrassing geconfronteerd worden. Want op dat moment is er weinig meer te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-09 07:32
Buiten het sparen voor pensioen is een grote pijler mijn huis afbetalen en zo energiezuinig mogelijk maken.
aka zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn.
En in korte termijn helpt dat ook in de maandelijkse lasten in het geval van een energie-crisis ed *kuch*

De investeringen in isolatie en de panelen hebben me afgelopen jaar flink geholpen. Mijn energie-rekening is erdoor gehalveerd. Scheelt "maar" ongeveer 2000 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:02:
Buiten het sparen voor pensioen is een grote pijler mijn huis afbetalen en zo energiezuinig mogelijk maken.
aka zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn.
De overheid zal op termijn wel met een soort zelfvoorzieningsforfait komen voor mensen die nagenoeg onafhankelijk kunnen leven van die overheid omdat ze geïnvesteerd hebben in hun huis en persoonlijke leefomgeving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-09 07:32
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

De overheid zal op termijn wel met een soort zelfvoorzieningsforfait komen voor mensen die nagenoeg onafhankelijk kunnen leven van die overheid omdat ze geïnvesteerd hebben in hun huis en persoonlijke leefomgeving...
Dat zou me niks verwonderen inderdaad. De NL overheid kennende.
Maar dat zien we dan wel, in eerste instantie of ik dan uberhaupt nog in NL woon.
Voorlopig de buffers opbouwen, me zo onafhankelijk mogelijk maken, etc.
En zodra vrouwlief afgestudeerd is, zien we wel verder.

Ik heb nu al 3 klanten die 100% remote zijn. Die kan ik prima blijven bedienen vanuit het buitenland O-)

[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 24-08-2023 10:19 ]

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 09:14
hackerhater schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Ik heb nu al 3 klanten die 100% remote zijn. Die kan ik prima blijven bedienen vanuit het buitenland O-)
Ik las vorige week over een remote werker die het hele jaar werkt vanaf een cruise schip. Was even duur als z'n appartement (in Miami). Ook grappig idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suske_2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Wat betreft de discussie over pensioen is het goed te beseffen dat de fiscale regels over 20 a 30 jaar heel anders kunnen zijn dan nu. De belastingschijven kunnen veranderen en er wordt bijvoorbeeld soms ook gesproken over inkomensafhankelijke AOW. Persoonlijk denk ik dat je het beste op 'meerdere paarden' kunt wedden en je niet blind moet staren op het voordeel van uitgestelde belastingheffing, aangezien dat misschien heel wat minder voordelig uit kan vallen dan je nu verwacht.

• BugBoy
kwaazaar schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:41:
Ik las vorige week over een remote werker die het hele jaar werkt vanaf een cruise schip. Was even duur als z'n appartement (in Miami). Ook grappig idee.
Ik heb 1x een cruise gedaan. Behalve dat ik het verschrikkelijk vond, staat mij ook nog bij dat de WIFI dramatisch is. Toch wel een dingetje :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
suske_2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:43:
Persoonlijk denk ik dat je het beste op 'meerdere paarden' kunt wedden
Ik wed vooral op mezelf wat betreft pensioen en later.

De waarde van dingen en geld is maar relatief. Je zal je eigen huis in Bachmoet hebben gehad. Een dikke rekening bij de DSB. "Beleggingen" in bitcoin of Van Moof.
In de oorlog was de honger groot en het gebeurde niet zelden dat een kunstwerk van enkele duizenden guldens geruild werd voor 2 of 3 broden.

Ik haal het beste rendement op geld investeren in leuke dingen doen. Reizen maken o.a. Overigens investeert een vriendin van me in een paard. Gewoon, één paard.

• RonaldHeirbaut
BugBoy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Ik heb 1x een cruise gedaan. Behalve dat ik het verschrikkelijk vond, staat mij ook nog bij dat de WIFI dramatisch is. Toch wel een dingetje :)
Werken op een cruise en op vakantie naar kantoor? Ook wel een dingetje wat mij betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:52:
Ik wed vooral op mezelf wat betreft pensioen en later.
Weet niet wat je daarmee bedoelt, maar jou kan natuurlijk ook wat overkomen waardoor je geen geld meer opbrengt.
De waarde van dingen en geld is maar relatief. Je zal je eigen huis in Bachmoet hebben gehad. Een dikke rekening bij de DSB. "Beleggingen" in bitcoin of Van Moof.
Daarom moet je het ook goed spreiden.
k haal het beste rendement op geld investeren in leuke dingen doen. Reizen maken o.a. Overigens investeert een vriendin van me in een paard. Gewoon, één paard.
Daar kan je later niet van leven. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen leuke dingen moet doen (juist wel), maar wil je later ook leuke dingen doen, dan is het goed om daar tijdig wat voor te gaan regelen. Ik ben overigens niet meer van dingen kopen. Dingen kopen ben je even blij mee en dan heb je er vooral veel gezeik mee. Je kan beter dingen doen, want daar kijk je een leven lang leuk op terug.

• Deveon
  • Niet online
suske_2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:43:
Wat betreft de discussie over pensioen is het goed te beseffen dat de fiscale regels over 20 a 30 jaar heel anders kunnen zijn dan nu. De belastingschijven kunnen veranderen en er wordt bijvoorbeeld soms ook gesproken over inkomensafhankelijke AOW. Persoonlijk denk ik dat je het beste op 'meerdere paarden' kunt wedden en je niet blind moet staren op het voordeel van uitgestelde belastingheffing, aangezien dat misschien heel wat minder voordelig uit kan vallen dan je nu verwacht.
Interessant idee, maar de uitwerking is politieke zelfmoord. Persoonlijk zie ik meer heil in het verlagen van de AOW leeftijd (basisinkomen ;)). Verder zie ik de uitgestelde IB niet als het voordeel maar juist 35 jaar geen VRH betalen tikt wel aan.

• Hydra
BugBoy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:46:
Ik werk al meer dan 10 jaar met opdrachten vanuit mijn eigen netwerk. Het voordeel is dat ze dan ook veelal bij mij komen aankloppen en er niet meteen een discussie over uurtarief is. Ook kan ik mijn uurtarief redelijk houden, omdat ik geen extra afdrachten hebt.
Dat is ook wel mijn ervaring als je via recruiters gaat. Je komt dan altijd in de 'grote bak' terecht, en voor die grote bak hebben ze al gewoon een uurtarief bepaald. Als je via via binnekomt willen ze vaak specifiek jou hebben en is er veel meer mogelijk.

• Hydra
JEightyFive schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:36:
Bijzondere werkwijze vind ik het. Ik ben juist eerder geneigd om die gasten vanaf nu te ontlopen, in plaats van zaken te willen doen.
Ja ik snap het ook niet zo goed. Ik heb het idee dat veel sales mensen zich weinig interesseren in de reputatieschade die dit soort praktijken opleveren. Die hebben gewoon targets te halen.

• Kawa
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Ja ik snap het ook niet zo goed. Ik heb het idee dat veel sales mensen zich weinig interesseren in de reputatieschade die dit soort praktijken opleveren. Die hebben gewoon targets te halen.
Ik vermoed dat het niet eens een gebrek aan interesse is, maar dat ze het zich gewoon niet realiseren. Zeker aangezien je voor deze groep gewoon een product bent en ze je bij het volgende telefoontje al zo goed als vergeten zijn.

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Begrijp het wel. De kans dat de freelancer na een opdracht contact opneemt voor een nieuwe is nihil. Het is vaak de opdracht die ze verkopen, niet hun dienstverlening.

• Hydra
Deveon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:58:
Begrijp het wel. De kans dat de freelancer na een opdracht contact opneemt voor een nieuwe is nihil. Het is vaak de opdracht die ze verkopen, niet hun dienstverlening.
Het gaat om sales mensen die bepaalde IT producten aan proberen te smeren. Dit doen ze niet alleen bij mij maar ze spammen een groot deel van de organisatie.

• Kawa
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Het gaat om sales mensen die bepaalde IT producten aan proberen te smeren. Dit doen ze niet alleen bij mij maar ze spammen een groot deel van de organisatie.
Veel van die lui werken target gestuurd. Haal jij je target niet binnen je contractperiode dan lig je eruit en kan je opzoek naar een nieuwe job. Dit zorgt er ook voor dat de hagelbuks enorm gevuld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Kawa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:17:
Veel van die lui werken target gestuurd. Haal jij je target niet binnen je contractperiode dan lig je eruit en kan je opzoek naar een nieuwe job. Dit zorgt er ook voor dat de hagelbuks enorm gevuld wordt.
Ik snap wel hoe sales werkt hoor. Het punt is dat "reputatieschade" geen onderdeel is van hun KPIs.

• Kawa
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Ik snap wel hoe sales werkt hoor. Het punt is dat "reputatieschade" geen onderdeel is van hun KPIs.
Wat ik ermee wilde aangeven is dat het voor die gasten ook een kiezen tussen 2 slechten is. "reputatieschade" of op zoek naar een nieuwe job. Dus idd is voor deze groep de KPI veel belangrijker dan reputatieschade van een club waar ze anders toch uitgegooid worden.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ligt helemaal aan je doelen, ik zat rond die leeftijd op 15-20k bruto als ik mij goed herinner. Altijd het maximale bedrag, dit jaar is dat flink verruimd dus maar weer eens opnieuw bekijken.

• Hydra
Kawa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:29:
Wat ik ermee wilde aangeven is dat het voor die gasten ook een kiezen tussen 2 slechten is.
Nogmaals; dat begrijp ik wel. Het gaat erom dat de personen die deze mensen aansturen dit zouden moeten voorkomen. Vandaar dat ik het dus het bedrijf kwalijk neem, en niet deze individuen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Nogmaals; dat begrijp ik wel. Het gaat erom dat de personen die deze mensen aansturen dit zouden moeten voorkomen. Vandaar dat ik het dus het bedrijf kwalijk neem, en niet deze individuen.
Ik zeg ook niet dat je het niet begrijpt. Volgens mij begrijpen we het allemaal prima namelijk. Ik probeer alleen aan te geven waarom bedrijven op deze manier blijven werken. Ik heb (helaas) ooit bij zo'n club gewerkt. Helaas dus, maar wel heel wat wijzer geworden. Voor de aansturende mensen ben je als ZZP-er dus een product en interesseert het ze geen bal hoe hun reputatie is bij jou als 'het product'. Daar is de gedachtegang dat er voor jou 10 anderen zijn. De eindklant is waar ze 'hard voor rennen'. (Ik krijg al kots neigingen als ik terugdenk aan de salesmeetings daar).

• Hydra
Kawa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:00:
Voor de aansturende mensen ben je als ZZP-er dus een product en interesseert het ze geen bal hoe hun reputatie is bij jou als 'het product'.
Wat ik vertelde ging helemaal niet over recruiters maar over bedrijven die willekeurige ITers in een organisatie spam mailtjes gaan sturen om hun product daar naar binnen te krijgen. Niet ZZPers krijgen die ook. Je krijgt het alleen een stuk vaker als je "lead" of "architect" in je titel hebt staan op LinkedIn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Wat ik vertelde ging helemaal niet over recruiters maar over bedrijven die willekeurige ITers in een organisatie spam mailtjes gaan sturen om hun product daar naar binnen te krijgen. Niet ZZPers krijgen die ook. Je krijgt het alleen een stuk vaker als je "lead" of "architect" in je titel hebt staan op LinkedIn.
Check! Die context had ik niet meegekregen. Bij mij gaan dat soort mails direct -> trashcan. Kost me te veel energie om me daar druk over te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Kawa op 24-08-2023 13:11 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Reputatieschade staat bij sales volgens mij redelijk laag op de prioriteitenlijst. Voor mij een van de redenen om ZZP'er te zijn, dan hoef ik niet recht te lullen wat iemand anders krom verkocht heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
Hydra schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

En? Een eigen bedrijf hebben heeft voordelen en nadelen. Deze 'loonslaven' (nogal denigrerend overigens) kunnen als ze de voordelen van een eigen bedrijf willen hebben, deze stap ook gewoon maken. Wat kost een KvK inschrijving? 80 euro?

Je loopt je heel druk te maken in dit topic omdat je een soort waanbeeld hebt dat we allemaal belasting lopen te ontduiken ofzo. En da's gewoon iets wat 100% bij jou tussen de oren zit. En ondertussen wordt het, vooral door elke dag een comment als deze, nogal ongezellig hier.

Grote bedrijven gebruiken nog veel meer truukjes hoor. Standaard voor IT bedrijven is om hun IP in een ander bedrijf te stallen in een belastingparadijs en dit bedrijf licenties ongeveer ter hoogte van hun winst uit te laten geven, zodat hun winst in Nederland nagenoeg nul is. En dat is compleet legaal.

Dus nogmaals; als je je zo druk loopt te maken, ga dan lekker op het malieveld staan protesteren tegen dit soort praktijken in plaats van een beetje anoniem op een forum lopen mopperen. Zou'k je een heel stuk stoerder vinden.
Ohja de mensen die het niet eerlijk vinden dat ze niet kunnen sjoemelen dat zijn nou juist de mensen die voor een scheet een kvk inschrijving hebben gedaan en lekker meedoen. Maar zeg nou zelf, voed jij ook je kinderen zo op? Tja waarom vuilnis in de vuilnisbak gooien als je het ook gewoon in de bosjes kan flikkeren. Een samenleving is omgeving waarin we met elkaar interacteren en volgens mij de leukste samenlevingen is waarin mensen elkaar ook durfen aan te spreken. Ik denk niet dat als ik ga protesteren op het malieveld dat dan veel zzpers nog eens nadenken of ze die kosten wel echt zakelijk hebben gemaakt. Hier in het topic wordt dat juist vergoeilijkt en ook zzpers in spe lezen mee. Die denken dat dat de norm is (dief van eigen portemonnee).

Trouwens wel typisch dat door een post van mij die niks anders doet dan oproept gewoon eerlijk te zijn als je kosten gaat inboeken de sfeer in dit topic al ongezellig wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
chielsen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:17:
Hier in het topic wordt dat juist vergoeilijkt en ook zzpers in spe lezen mee. Die denken dat dat de norm is (dief van eigen portemonnee).
Ik denk dat je de betekenis van die uitdrukking nog maar eens op moet zoeken. Anyhow; ik wens je veel succes verder. Ik hoop dat je snel wat minder boos wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• figlio del comm
[...]
Trouwens wel typisch dat door een post van mij die niks anders doet dan oproept gewoon eerlijk te zijn als je kosten gaat inboeken de sfeer in dit topic al ongezellig wordt.
Dat laatste komt vanwege de manier waarop je het doet. Het heeft niks te maken met eerlijkheid, ik proef alleen frustratie. Ik ben ook voor een eerlijk speelveld en het juist toepassen van de regels. Ik probeer daarin ook steeds het juiste te doen en draag daarbij meer dan gemiddeld bij aan de financiering van onze maatschappij. Maar je generaliseert op een dusdanige manier dat ik me niet door jou laat aanpraten dat ik 'sjoemel' door een NAS zakelijk te boeken (willekeurig voorbeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Om die reden ben ik al een keer "geconnect" met iemand in LinkedIn (in principe connect ik met iedereen die dat vraagt). Vervolgens gaan ze een heel gesprek met je aan over hun product en of ik daar iets mee kan/wil in de organisatie. Irritant... --> disconnect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja idem. Van de week nog een paar mensen uit m'n connecties gegooid die opeens heel druk een soort blockchain idee aan het spammen waren. Leuk voor je hoor, maar ik hoef daar niet 2 updates per dag van te zien.

Als ze verder van nut waren geweest had ik ze alleen ontvolgd, maar ik had eigenlijk geen idee waarom ze in m'n netwerk zaten dus dan gaan ze er gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Nu ik er over na denk, heb eens een ding gehad met iemand die mij wou recruiten voor zijn bedrijfje gespecialiseerd in mainframe support. Jaren mee gesproken eens per zo veel weken. Hij wou graag dat ik voor het bedrijf ging werken. Ik zag altijd niet echt een match, maar hield contact warm mocht hij op een dag toch iets gaan doen wat dichter bij mijn specialisatie lag.

Vervolgens ging meneer een eigen bedrijf met Cost Control in Cloud omgevingen doen, dat moest en zou ik eens bekijken. Dus ik uit curtesy zijn product bekeken, maar ik wist eigenlijk al dat de CTO geen interesse had omdat ik 3 weken daarvoor al de duckbillgroup had voorgesteld en dit afgeschoten was. Geef tegen die gast aan: Joh heb het al met de CTO erover gehad, gaan we niet doen.

Heeft die gast gebeld naar de CTO via de receptie. Vervolgens een heel verhaal dat ik het een goed idee vond dat we toch eens gingen praten.

Die was dus per direct uit mijn netwerk en blocked. Mooiste is dat hij bij mijn vorige klant weer langs kwam, direct even laten weten niet met deze gast in zee te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 10:26

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij valt dat allemaal wel mee, en wordt er hier ook gewoon zoveel mogelijk eerlijk advies gegeven over hoe zaken te boeken (vandaar ook de heftige discussie over bureaustoelen wel of niet zakelijk....). Maar je doet het nu ook een beetje voorkomen alsof iedereen hier maar te pas en te onpas alles als kosten opvoert. En uit dit topic blijkt dat in ieder geval niet.

Je houdt altijd grijze gebieden. Ga jij die mooie pen met je bedrijfsnaam er op die je hebt gekocht ook 80% zakelijk boeken omdat je ook weleens prive iets opschrijft? En de 1 vind het goed te verantwoorden om toch 100% kosten te boeken, ook al staat er ook 1 Gb aan prive foto's op de NAS (willekeurig voorbeeld). En de ander vind dat je daarom maar 95% van die NAS als kosten kunt opvoeren. Prima. Accepteer dat gewoon, uiteindelijk is iedereen ook zelf verantwoordelijk voor zijn/haar boekhouding.

Exact expert nodig?

• To_Tall
[...]

Ohja de mensen die het niet eerlijk vinden dat ze niet kunnen sjoemelen dat zijn nou juist de mensen die voor een scheet een kvk inschrijving hebben gedaan en lekker meedoen. Maar zeg nou zelf, voed jij ook je kinderen zo op? Tja waarom vuilnis in de vuilnisbak gooien als je het ook gewoon in de bosjes kan flikkeren. Een samenleving is omgeving waarin we met elkaar interacteren en volgens mij de leukste samenlevingen is waarin mensen elkaar ook durfen aan te spreken. Ik denk niet dat als ik ga protesteren op het malieveld dat dan veel zzpers nog eens nadenken of ze die kosten wel echt zakelijk hebben gemaakt. Hier in het topic wordt dat juist vergoeilijkt en ook zzpers in spe lezen mee. Die denken dat dat de norm is (dief van eigen portemonnee).

Wat is eerlijk? Dat is een redelijk grijs gebied. Ik vind het niet eerlijk dat we abnormaal hoog accijns betalen op benzine. In andere landen is dat veel lager.

Een voorwerp/dienst die jouw helpt met het voeren van jouw dienst verlening. Dus enigszins een zakelijk belang heeft. Is te verantwoorden.

Je betaald niets voor niets voor alle aangeschafte zaken ook een aandeel prive.

Zo is het mogelijk om een deel van de kosten te belasten. Koop je een NAS en gebruik je deze ook gedeeltelijk privé? Dan kan je een deel van de aftrek op privé zetten. Dit kan je aan het eind van het jaar corrigeren onder je laatste aangifte.

Onder gegevens omzet belasting binnenland 1d.

• chielsen
Hydra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat je de betekenis van die uitdrukking nog maar eens op moet zoeken. Anyhow; ik wens je veel succes verder. Ik hoop dat je snel wat minder boos wordt.
Ik ben totaal niet boos hoor. Geen idee waarom je dat denkt. Als je het hebt over de uitdrukking een dief van eigen portemonnee dan zegt google: "
zichzelf in financieel opzicht benadelen.". Dat is ook precies wat ik bedoel. Zzpers in spe zien dat het netjes boeken van privé kosten vrijwel nooit wordt gedaan / zoveel mogelijk wordt ontweken. Zo ontstaat dus het beeld dat je een dief van eigen portemonnee bent als je dat wel doet. En dus niet die van een succesvolle ondernemer die profiteert van de hele infrastructuur die door belastinggeld wordt betaald, en het dus juist eervol zou moeten zijn daaraan bij te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor alle ZZPers in spé… Ondernemers zijn verkopers en hebben vaak een vlotte babbel, neem alles met een korreltje zout. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk richting de Belastingdienst, zelfs de beste accountant neemt geen verantwoordelijkheid.

Zoals met alles lees je met name de extreme, of soms zelfs enkel een proefballonetje. Er naast zitten op het internet is de snelste manier om te leren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:13
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is er al toch? Wet Hillen wordt afgebouwd wat betekent dat je elk jaar gewoon je eigen woningforfait aan belasting mag betalen elk jaar.
Pagina: 1 ... 433 ... 645 Laatste