Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Een inspecteur heeft zich helemaal niet te bemoeien met hoe jij je werk doet. Waarom denk je dat hij zal vragen waarom je het niet in een cloud zet?
Je administratie opslaan is niet echt werk. Het is ondersteund proces waar elke organisatie in dient te voorzien. Miljoenen ZZPers doen dat zonder NAS dus maakt je wel een vreemde eend. Het is dan wel opvallend dat die ook nog thuis staat. Als dat naar voren komt kan je vragen verwachten zoals aantonen wat de verdeling privé en zakelijk is.

Verder is er ook nog een gradatie in zelf bepalen hoe je werk doet. Wat voor laptop of telefoon je gebruikt is niet zo relevant maar woon-werkverkeer met het vliegtuig gaat weer te ver (Cessna arrest), het moet wel zakelijk verantwoord zijn. Ik denk ook niet dat ik weg kom met een caravan als mobiele werkplek of vakantie voor mijn werknemer van de maand.

Uiteindelijk zit ook een verschil in je werkzaamheden. Een ITer komt wel weg met een dure Macbook, een boekhouder met een NAS (thuis) voor de administraties maar bij een loodgieter wordt beide discutabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 13:02
Hielko schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Omdat het misschien relevant is om vast te stellen welk percentage je dat apparaat prive gebruikt versus zakelijk. Niemand koopt een NAS om er alleen een paar documenten op te zetten, dus als je die dan voor 100% zakelijk in de boeken zet en iemand gaat met een vergrootglas door je administratie kan dat (terrecht!) vragen opleveren.
Het inrichten van een NAS, omgaan met storage-arrays, enz is deel van mijn werk, dus is het behalve opslag ook een leer-omgeving. Ik denk dat ik het wel kan verdedigen. Maar een NAS (of server) van ca 3k is weer wat anders dan een compleet gevuld 48U rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 20:46
Deveon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Je administratie opslaan is niet echt werk. Het is ondersteund proces waar elke organisatie in dient te voorzien. Miljoenen ZZPers doen dat zonder NAS dus maakt je wel een vreemde eend. Het is dan wel opvallend dat die ook nog thuis staat. Als dat naar voren komt kan je vragen verwachten zoals aantonen wat de verdeling privé en zakelijk is.

Verder is er ook nog een gradatie in zelf bepalen hoe je werk doet. Wat voor laptop of telefoon je gebruikt is niet zo relevant maar woon-werkverkeer met het vliegtuig gaat weer te ver (Cessna arrest), het moet wel zakelijk verantwoord zijn. Ik denk ook niet dat ik weg kom met een caravan als mobiele werkplek of vakantie voor mijn werknemer van de maand.

Uiteindelijk zit ook een verschil in je werkzaamheden. Een ITer komt wel weg met een dure Macbook, een boekhouder met een NAS (thuis) voor de administraties maar bij een loodgieter wordt beide discutabel.
Miljoenen privé-personen hebben ook geen NAS dus dan maak je wel een vreemde eend als je er een privé koopt. ;)

Ik heb ook een NAS zakelijk gekocht. Privé heb ik geen enkele behoefte aan een NAS. Mijn foto's en privé-mail zitten in iCloud en die paar privé-documenten die ik heb staan daar ook. De reden dat ik een NAS zakelijk heb is omdat ik voor mijn bedrijfsvoering niet puur en alleen afhankelijk wil zijn van zo'n cloudprovider en ook een lokale backup wil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-05 15:55
Miljoenen ZZPers doen dat zonder NAS dus maakt je wel een vreemde eend.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Omdat het misschien relevant is om vast te stellen welk percentage je dat apparaat prive gebruikt versus zakelijk. Niemand koopt een NAS om er alleen een paar documenten op te zetten, dus als je die dan voor 100% zakelijk in de boeken zet en iemand gaat met een vergrootglas door je administratie kan dat (terrecht!) vragen opleveren.
Vragen mag altijd, maar als het antwoord is dat die Nas gebruikt wordt voor opslag van documenten en backups is dat prima mogelijk. En wie weet is 99% van dat ding nog onbeschreven, kan toch?

Zeker voor IT gerelateerd werk is een NAS een gewoon gebruiksinstrument.

En ik heb het hier over een simpele nas van een paar honderd euro, zo heb ik de initiële vraag ook begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Je administratie opslaan is niet echt werk.
Hoe bedoel je dat?
Het is ondersteund proces waar elke organisatie in dient te voorzien. Miljoenen ZZPers doen dat zonder NAS dus maakt je wel een vreemde eend. Het is dan wel opvallend dat die ook nog thuis staat. Als dat naar voren komt kan je vragen verwachten zoals aantonen wat de verdeling privé en zakelijk is.
Vragen mag, maar een inspecteur bepaalt niet hoe jij je werk doet en wat je daarvoor nodig hebt in redelijkheid. Een nas is niets anders dan wat opslagcapaciteit, jij doet alsof het een of ander exotisch apparaat is?

Een loodgieter gebruikt foto’s, filmpjes, offertes, facturen, fabrieks specificaties van materialen en wat al niet meer. Prima toepassing om die op een Nas te plaatsen. Of mag dat alleen op een externe schijf?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Deveon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Het is aan ieder om zijn eigen keuzes te maken wat die te verdedigen acht tijdens een audit, maar ook dan blijft de belastinginspecteur een mens. Zit je continu in grijs gebied dan zal die de boel een op z’n kop zetten.

Hoe jij je NAS verantwoord moet je dan ook helemaal zelf weten maar vind je administratie opslaan geen sterk argument. Een inspecteur zal je dan ook vragen waarom het niet in een cloud zet.
Die terugkerende discussie is half prima, maar ik moet toch even reageren op die detective inspecteur van je. Een inspecteur gaat serieus niet vragen waarom je het niet in de cloud zet. Dat is echt de grootste onzin. En als die dan z'n boekje te buiten gaat om dat te vragen dan geef je daar gewoon geen antwoord op lol.

Heel misschien als je er echt een klote zooi van hebt gemaakt en de FIOD langs komt, dat er enigszins daar naar wordt gekeken (want die vragen niet, die zoeken dat zelf wel uit). Maar soit, laten we ook zo stellen dat als je zo ver bent, dat een NAS wel het minste van je problemen gaat zijn. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Hoe jij je NAS verantwoord moet je dan ook helemaal zelf weten maar vind je administratie opslaan geen sterk argument. Een inspecteur zal je dan ook vragen waarom het niet in een cloud zet.
De NAS die ik gebruikt heb is gewoon een server waar ik docker containers op kan draaien voor experimenten. :)

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Douweegbertje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 02:56:
Die terugkerende discussie is half prima, maar ik moet toch even reageren op die detective inspecteur van je. Een inspecteur gaat serieus niet vragen waarom je het niet in de cloud zet.
Geloof ik ook niks van. Dan zeg je toch "ik wil ook een eigen back-up dus ik heb het op m'n NAS en in de cloud". En dan? Gaat 'ie dan zeggen dat dat niet okay is? Tuurlijk niet. Inspecteurs bemoeien je niet met je interne bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Geloof ik ook niks van. Dan zeg je toch "ik wil ook een eigen back-up dus ik heb het op m'n NAS en in de cloud". En dan? Gaat 'ie dan zeggen dat dat niet okay is? Tuurlijk niet. Inspecteurs bemoeien je niet met je interne bedrijfsvoering.
Bedrijfsvoering is één ding.. Het apparaat zakelijk als veredelde USB stick gebruiken met een netwerkaansluiting en verder privé is iets anders. Het argument dat de belastingdienst niet de op de stoel van de ondernemer gaat zitten over hoe je bedrijfsvoering doet is sluit niet uit wanneer er aannemelijk privé gebruik is (waar de discussie uit voort kwam).

Persoonlijk vind ik een paar honderd euro uitgeven om je factuurtjes op te slaan wat overdreven. Als je dockers draait op of zakelijke videobeelden is precies het antwoord waardoor ik zou zeggen dat het wel te verantwoorden is, ondanks het privé gebruik (onder het motto staat er toch..).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:33

Jrz

––––––––––––

Wellicht een idee om een "Het boekhoudende/fiscalerende ICTer discussie topic" te splitsen van het daadwerkelijke freelance verhaal?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Nee, en als op die NAS verder niks staat behalve je zakelijke backups dan is de discussie snel over. Maar als jij ook je complete verzameling vakantiefoto's er op hebt staan samen met een paar TB aan series, dan is wel de vraag welk percentage van de NAS als zakelijk gebruik aan te merken is. En daar heeft de belastinginspecteur misschien wel een mening over.

En sure, in de praktijk als jij verder een keurige boekhouding hebt en er staat 1 dingetje op waarvan je wellicht denk - is dat zakelijk? - dan lijkt het me sterk dat daar ooit vragen over komen. Maar als je het type freelancer bent die denk dat die 5 tablets, 2 smart tv's en een rits andere dingen zakelijk heeft omdat ie daar "misschien ooit" iets voor gaat ontwikkelen dan roept dat wellicht wel meer vragen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jrz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:52:
Wellicht een idee om een "Het boekhoudende/fiscalerende ICTer discussie topic" te splitsen van het daadwerkelijke freelance verhaal?
Liever niet. Dan kan je ook splitsen op auto's/youngtimers (dat is al lang geleden! >:) ), "ik wil freelancer worden" items en weet ik veel wat nog meer. Sowieso is alles in dit hele topic al in den treuren besproken. Het topic kan zelfs wel dicht en als referentie-topic gaan dienen. Wat mij betreft, prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hielko schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Nee, en als op die NAS verder niks staat behalve je zakelijke backups dan is de discussie snel over. Maar als jij ook je complete verzameling vakantiefoto's er op hebt staan samen met een paar TB aan series, dan is wel de vraag welk percentage van de NAS als zakelijk gebruik aan te merken is. En daar heeft de belastinginspecteur misschien wel een mening over.
Volgens mij heeft de inspecteur geen bevoegdheid om op je NAS te kijken. Fiod wel, maar als die komt heb je andere zorgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:43:
Persoonlijk vind ik een paar honderd euro uitgeven om je factuurtjes op te slaan wat overdreven. Als je dockers draait op of zakelijke videobeelden is precies het antwoord waardoor ik zou zeggen dat het wel te verantwoorden is, ondanks het privé gebruik (onder het motto staat er toch..).
Dat is dus een beetje het punt. Je moet ook niet tegen een inspecteur letterlijk gaan zeggen dat het ding nutteloos is voor je. Dit geldt een beetje voor bijna alles dat je koopt. M'n telefoon en laptop schaf ik ook zakelijk aan. M'n auto ook. Laten we niet het heilige boontje uit gaan hangen en doen alsof we alleen maar dingen zakelijk afschrijven die we 100% voor de zaak gebruiken. Dan word het denk ik hier snel ongezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Jrz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:52:
Wat is volgens jou het "daadwerkelijke freelance verhaal" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:56:
Alsof een belastinginspecteur daar naar gaat kijken. En dat er terabytes aan films staan, betekent niet dat je dat ding ook 'heel veel' persoonlijk gebruikt; films zijn nu eenmaal groter dan facturen.

Hebben mensen hier wel eens met een inspecteur gepraat? Het zijn geen 'politieagenten' ofzo he, het zijn hele schappelijke mensen over het algemeen die dit soort dingen gewoon niet boeit. Die gaan echt niet op je NAS kijken. Vraag me af of ze dat uberhaupt mogen, denk het niet nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Dat is dus een beetje het punt. Je moet ook niet tegen een inspecteur letterlijk gaan zeggen dat het ding nutteloos is voor je. Dit geldt een beetje voor bijna alles dat je koopt. M'n telefoon en laptop schaf ik ook zakelijk aan. M'n auto ook. Laten we niet het heilige boontje uit gaan hangen en doen alsof we alleen maar dingen zakelijk afschrijven die we 100% voor de zaak gebruiken. Dan word het denk ik hier snel ongezellig.
Ik ben van mening dat dat dus wel zou moeten en anders naar rato in je boekhouding zetten. Het is toch bizar dat elke scheet opeens zakelijk is omdat je met een heel gezocht verhaal je het een beetje zakelijk zou kunnen doen lijken (maar gewoon niet zo wordt gebruikt). Wielren fietsen die zakelijk zijn, drones, etentjes met vrienden. Je krijgt al genoeg aftrek van de belasting, wees blij dat je in een land leeft waar het zo goed voor elkaar is dat je een heel mooi leven kan hebben door maar wat aan te klooien op een computer. Als ze hoort dat er 1,5 miljoen mensen in NL in armoede verkeren, kan je dan echt dat beetje belading niet afdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
ColeJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:41:
Tsja, ik wil een NAS kopen en ben van plan deze zakelijk te kopen. Argument: ik moet mijn administratie ergens opslaan. En ja, ik ga deze ook privé gebruiken en de beveiligingscamera’s zullen hier ook data van gebruiken. Moet ik nu het aantal GB splitsen in privé en zakelijk :+ ?
En of die beveiligingscamera's + bijbehorende NAS opslag wel of niet zakelijk zijn kan je ook over discuseren.
Als je die met name hebt om de auto van de zaak te bewaken, en je dure zakelijke Macbook...

Bij >90% zakelijk gebruik is het verplicht ondernemingsvermogen. En maken die paar prive bestanden ook niet meer uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
chielsen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:05:
Ik ben van mening dat dat dus wel zou moeten en anders naar rato in je boekhouding zetten. Het is toch bizar dat elke scheet opeens zakelijk is omdat je met een heel gezocht verhaal je het een beetje zakelijk zou kunnen doen lijken (maar gewoon niet zo wordt gebruikt). Wielren fietsen die zakelijk zijn, drones, etentjes met vrienden.
Dit soort reductio ad absurdum drogredenaties heb ik niet zo'n zin in eerlijk gezegd. Etentjes met vrienden zijn niet te vergelijken met iets dat je primair zakelijk gebruikt.
Je krijgt al genoeg aftrek van de belasting, wees blij dat je in een land leeft waar het zo goed voor elkaar is dat je een heel mooi leven kan hebben door maar wat aan te klooien op een computer. Als ze hoort dat er 1,5 miljoen mensen in NL in armoede verkeren, kan je dan echt dat beetje belading niet afdragen?
Ten eerste, what the fuck? Ik betaal genoeg belasting hoor. Sterker nog; er gaat op dit moment een stuk meer geld naar de staat dan toen ik nog in loondienst was :)

Ten tweede; deze hele toon doet het voorkomen alsof mensen hier belasting aan het ontduiken zijjn. Nou; je kan m'n gegevens makkelijk vinden. Doe gerust een aangifte bij de belastingdienst; ik zie een audit met 't volste vertrouwen tegemoed.

Ten derde; ik hoop dat je met deze 'passie' ook gaat lopen protesteren bij de Shells en INGs van deze wereld. Als je zo'n 'passie' hebt voor bedrijven die niet hun duit in het zakje doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 22-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:29
Als ze hoort dat er 1,5 miljoen mensen in NL in armoede verkeren, kan je dan echt dat beetje belading niet afdragen?
Dat ligt niet aan de kleine ondernemer zoals wij. We betalen meer dan genoeg belasting.
Het zijn juist de grote bedrijven die de belasting met truuks ontwijken of zelfs deals met de belastingdienst hebben om minder te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Je administratie is slechts 1 deel, ik heb ook time machine backups die de hele machine neerzetten. Zit nu op 1TB aan zakelijke data. Komt nog eens 2TB aan prive data bij. (vermoed dat mijn vrouw ook 500G aan time machine backups heeft, maar daar betalen we prive voor gezien haar werkgever BYOD policy heeft en zij mijn oude macbook heeft)

Cloud is toch redelijk duur als je richting de 3-5T aan storage gaat, goedkoopste optie is 1000 euro per jaar als je de data ook echt terug wilt halen eens per jaar. Op dit moment zit ik eraan te denken om de oude NAS bij mijn schoonmoeder te zetten en een nieuwe thuis neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
We gaan hier toch geen discussie over belastingontduiking of -wijking voeren over de vraag of en NAS wel of niet zakelijk is. :|

Ja er zijn grijze gebieden en daar moet iedereen zelf keuzes in maken binnen de ruimte die de wetgever laat. Omdat ik veel voor de overheid werk, ik mijn uitgangspunt dat ik geen discussies wil en dus betaal ik mogelijk iets meer belasting dan strikt noodzakelijk. Als ik echt belasting zou willen ontwijken, is dit overigens weinig interessant en klein bier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Afas schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:13:
Ja er zijn grijze gebieden en daar moet iedereen zelf keuzes in maken binnen de ruimte die de wetgever laat. Omdat ik veel voor de overheid werk, ik mijn uitgangspunt dat ik geen discussies wil en dus betaal ik mogelijk iets meer belasting dan strikt noodzakelijk.
Als blijkt dat je iets toch niet af kan trekken bij een controle is er, mits het ter goede trouw was, ook gewoon niks aan de hand. Mijn boekhouder trekt ook niet aan de "euh gast, dit kan niet"-bel. Worst case moet je het gewoon corrigeren. Compleet een non-issue dit. Als jij vindt dat je het primair voor je werk gebruikt, kan je het in de basis gewoon zakelijk nemen. De belastingdienst bemoeit zich niet met je bedrijfsvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Zelfs 2 nassen zijn makkelijk te verantwoorden als ondernemer.
Een staat thuis en de andere in een andere locatie (offsite-backup).
De kosten van die nas zijn niks vergeleken met al je data kwijt zijn in bijvoorbeeld een brand.

Sure je kan de cloud gebruiken daarvoor, maar dat kost ook geld.
Een 2e nas met auto-sync is goedkoper.

[ Voor 35% gewijzigd door hackerhater op 22-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Mijn post was bedoeld om te waarschuwen en niet om met het vinger te wijzen. Genoeg andere Tweakers hebben al een betere onderbouwing geplaatst voor een NAS. Als je onderbouwing goed is dan gaan ze echt niet navragen of je hem privé gebruikt. Die twijfel moet je weg kunnen nemen en is aan ieder hoeveel je daar de grens mee wilt op zoeken. Teveel grensgevallen trekt echter ook weer teveel aandacht. Die belastinginspecteur wil gewoon zien dat je professioneel bezig bent en afstrepen. Bij IT´ers valt toch nauwelijks wat te halen en dan kan je zelf ook weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Alsof een belastinginspecteur daar naar gaat kijken. En dat er terabytes aan films staan, betekent niet dat je dat ding ook 'heel veel' persoonlijk gebruikt; films zijn nu eenmaal groter dan facturen.

Hebben mensen hier wel eens met een inspecteur gepraat? Het zijn geen 'politieagenten' ofzo he, het zijn hele schappelijke mensen over het algemeen die dit soort dingen gewoon niet boeit. Die gaan echt niet op je NAS kijken. Vraag me af of ze dat uberhaupt mogen, denk het niet nl.
Ik denk dat ik 1 van de weinige mensen in dit topic ben die hier met een ja op kan antwoorden. Zowel zakelijk als prive. Meestal zijn ze gewoon heel redelijk, en is er niks aan de hand, maar je hebt er ook mensen tussen zitten "van de oude stempel" die op elke slak zout proberen te leggen. Ze waren bijv. ooit bijzonder onredelijk met de classificatie van mijn pokerwinsten, ondanks het feit dat ze de ene rechtszaak na de andere verloren. Uiteindelijk hebben ze het opgegeven en zelfs een vergoeding voor de immateriele schade toegekent in de vaststellingsovereenkomst.

Overigens hoeven ze helemaal niet op je NAS te kijken, de bewijslast is omgekeerd bij de Belastingdienst. De inspecteur kan gewoon zeggen, volgens mij is dat prive, en dan mag jij dan bewijzen dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:00
[...]

Ik ben van mening dat dat dus wel zou moeten en anders naar rato in je boekhouding zetten. Het is toch bizar dat elke scheet opeens zakelijk is omdat je met een heel gezocht verhaal je het een beetje zakelijk zou kunnen doen lijken (maar gewoon niet zo wordt gebruikt). Wielren fietsen die zakelijk zijn, drones, etentjes met vrienden. Je krijgt al genoeg aftrek van de belasting, wees blij dat je in een land leeft waar het zo goed voor elkaar is dat je een heel mooi leven kan hebben door maar wat aan te klooien op een computer. Als ze hoort dat er 1,5 miljoen mensen in NL in armoede verkeren, kan je dan echt dat beetje belading niet afdragen?
Een beetje wat klooien op een computer? Geen idee wat jouw werk is, maar de freelance it'ers die hier zitten, doen wel wat meer dan aanklooien op een computer, niet bijblijven is achterstand. of dat een uurloon van 100 waard is als je dat vergelijkt met een dokter is een ander verhaal. In principe heb je meteen je hele punt een beetje ontkracht. Je haalt ook allerlei dingen erbij dat een beetje whataboutism is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ieder doet aangifte voor zichzelf. Als jij denkt dat je het kan verantwoorden is het goed genoeg. Je bent alleen verantwoording verschuldigd aan de Belastingdienst (wat betreft Belastingafdracht).
Je kan het doen ter goeder trouw, je kan het doen ter kwader trouw.
Er zijn ZZP-ers die een CNC-draaibank kunnen verantwoorden. Maar dat is waarschijnlijk geen IT-er. Een timmerman met 7 laptops en een server van 6K gaat ook vragen krijgen. Maar het zijn vragen aan hem. Niet aan ons.

Grote bedrijven aan de Zuidas als IKEA, Unilever en noem maar op... is dat ter goeder trouw?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:33:
Ik denk dat ik 1 van de weinige mensen in dit topic ben die hier met een ja op kan antwoorden.
Ik ook, en dit was een heel redelijk persoon die actief meedacht en ons aangaf waar we op moesten letten om niet het idee te wekken dat er een verkeerde gezagsverhouding was tussen mij en mijn 'baas'. De details zijn niet zo relevant, maar wat me vooral opval is dat deze inspecteur vooral bezig was om ons te helpen. Waarschijnlijk omdat er ook geen vermoeden van fraude oid was.

Ik weet uiteraard niet wat er speelde met het pokergebeuren maar ik vermoed dat je gewoon pech hebt gehad omdat dat een typisch gebied is waar veel misgaat. Beetje als mensen die heel veel etentjes 'zakelijk' boeken. Ik denk niet dat je die ervaring kunt vertalen naar hardware die je als ZZPer in de IT aanschaft, zolang het geen dikke 60" TV is die in de woonkamer hangt waarvan jij claimt dat je die puur zakelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik zou er twee kopen en dan eentje op kosten van de baas. Heb je niet de schijn tegen en relatief goedkoop een backup van zowel je facturen als je vakantiefoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
de_bananeman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Naar rato, dus werk je 8 uur per dag en gebruik je 2 uur per dag internet privé dan is het voor 80% aftrekbaar.
Niet echt goed te controleren natuurlijk maar je moet het wel enigszins kunnen verantwoorden.
Als DGA kan je het 100% vergoeden op basis van de WKR aangezien je voor je werkzaamheden als thuiswerkende IT'er doorgaans internet nodig hebt (noodzakelijkheidscriterium). Idem dito voor je mobieletelefoonabonnement (met internet).

Zie o.a.: https://www.jongbloed-fis...internet_thuis_vergoeden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Het is inderdaad waar je redelijkerwijs mee weg komt en naar de regels. Een computer die deels prive gebruikt word zet ik nog steeds als zakelijk. Aan de andere kant kan ik de extra electriciteit/verwarming en bureau in mijn werk kamer niet aftrekken en betaal ik gewoon prive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Ik ook, en dit was een heel redelijk persoon die actief meedacht en ons aangaf waar we op moesten letten om niet het idee te wekken dat er een verkeerde gezagsverhouding was tussen mij en mijn 'baas'. De details zijn niet zo relevant, maar wat me vooral opval is dat deze inspecteur vooral bezig was om ons te helpen. Waarschijnlijk omdat er ook geen vermoeden van fraude oid was.

Ik weet uiteraard niet wat er speelde met het pokergebeuren maar ik vermoed dat je gewoon pech hebt gehad omdat dat een typisch gebied is waar veel misgaat. Beetje als mensen die heel veel etentjes 'zakelijk' boeken. Ik denk niet dat je die ervaring kunt vertalen naar hardware die je als ZZPer in de IT aanschaft, zolang het geen dikke 60" TV is die in de woonkamer hangt waarvan jij claimt dat je die puur zakelijk gebruikt.
Bij mij was het in beginsel wel een verdenking van van fraude denk ik bij de zakelijke controle al zeggen ze dat natuurlijk niet. Het was meer een soort van visexpeditie om uit te zoeken wat ik nou precies deed en dan voornamelijk waarom ik geen btw betaalde maar wel omzet/winst had. Maar was duidelijk een inspecteur die gewoon op pad wordt gestuurd door een bepaalde afdeling van de belastingdienst om ergens een kijkje te nemen, en niet perse zelf dat onderwerp als expertise heeft of daar zelf de beslissingen over neemt. Die maakt een gesprekverslag voor de interne opdrachtgever van de BD, en die zetten dan eventuele vervolgstappen. Maar goed, op hun hoofdvraag had ik een heel simpel antwoord op aangezien mijn klanten 100% in de VS zitten, dus daarna weinig meer van gehoord.

En het pokerverhaal is de lang om hier uit te doeken te doen, maar je moet meer denken aan een soort van toeslagenaffaire achtige klucht. Hoe ze daar mee om gegaan zijn was verre van sjiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
Wat een geneuzel weer. Bij iedere zakelijke aankoop moet je jezelf afvragen "kan ik dit logisch verklaren tegenover een inspecteur?", en een NAS is voor ieder bedrijf, zelfs een hovenier, te verantwoorden.

Voor een ICTer is een NAS helemaal goed te verantwoorden. Een NAS kan vaak ook docker containers en/of VMs draaien. Zo heb ik mijn zelfbouw NAS 100% zakelijk staan aangezien ik er ook VMs en containers op draai die ik gebruik voor zelfstudie of het uitvoeren van mijn werk.

Geen enkele inspecteur zal twijfelen aan het zakelijke nut, en als dat wel zo is, zie ik een rechtszaak met volle vertrouwen te gemoed. Zelfs wanneer ik die NAS ook voor privézaken gebruik.

Een inspecteur mag niet bepalen hoe jij je bedrijf runt. Een inspecteur moet enkel bepalen of jij de boel aan het flessen bent of niet. Zolang jij alles logisch kan verklaren is er niks aan de hand. Zo kunnen ICTers heel veel elektronica op de zaak kopen wat een metselaar niet kan, maar een metselaar kan daarentegen weer stijgers en dergelijke aanschaffen op de zaak wat wij weer niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:33

Jrz

––––––––––––

Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Wat is volgens jou het "daadwerkelijke freelance verhaal" dan?
Het daadwerkelijk klanten managen, workflows, opdrachten bespreken, recruiters, beschikbare (interne) posities bespreken / recruiten binnen t.net.

Het hele boekhoud verhaal heeft niet met ICT te maken, maar met puur ZZP

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Jrz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Het daadwerkelijk klanten managen, workflows, opdrachten bespreken, recruiters, beschikbare (interne) posities bespreken / recruiten binnen t.net.

Het hele boekhoud verhaal heeft niet met ICT te maken, maar met puur ZZP
Ik zie niet echt wat al die dingen die je op noemt zo specifiek met IT te maken heeft. De hier boven genoemde hovenier moet ook klanten managen, opdrachten verzamelen en al die klussen door elkaar goed plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 23:43
Ik gebruik zelf ook een NAS, die ik ook privé heb aangeschaft voordat ik überhaupt ZZP-er was, als backup medium, Git repo enz. Ik gebruik het ding eigenlijk hoofdzakelijk voor zakelijke doeleinden nu. Er worden uiteraard ook privé zaken in een backup meegenomen en het ding staat ramvol met DVD rips (welliswaar van DVDs die ik ook daadwerkelijk heb aangeschaft), maar toch. De NAS is verder ook helemaal niet in mijn zakelijke administratie opgenomen, maar omdat het ding al best oud is en updates nu echt ten einde gaan lopen, ga ik binnenkort wel een vervanger aanschaffen. En reken maar dat die gewoon op de balans komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:14
Even tussen de NAS/bureastoel/inspectie discussies door, voor de .NET'ers:

HumbleBundle heeft momenteel een bundel voor een aantal mooie exam ref boeken, voor bijzonder weinig geld.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Next Level Freelancer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-11-2023

Next Level Freelancer

Bedrijfsaccount: Next Level Freelancer
Het leek me wel handig om nog 1x te reageren (de mods vonden dat ook een goed idee) en laten we dan idd vooral doorgaan met de gebruikelijke topics! :)
Deveon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Plus op de home pagina je berekentool voor je netto inkomen waarin gevraagd wordt voor je geboortejaar (voor aftrekposten..?) 
We berekenen wat je netto overhoudt, dus daar moet ook AOV vanaf (=aftrekpost). En die is veel duurder als je 50 bent dan 25 ;). Als je daar geen rekening mee houd is zo'n netto berekening echt onzin. 
Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is gewoon extreem duur. Ik hoop dat mensen dit topic lezen en snappen dat je met een beetje LinkedIn CV zonder enige problemen via een recruiter voor 10 per uur weggezet kan worden.

Niks mis met een bedrijf opzetten hoor, maar ik vind dit echt precies hetzelfde als wat al die recruiters doen. Jullie claimen alleen 'meerwaarde', maar dat vind ik puur marketing. Echt het enige wat lastig is aan ZZPen is 'werk vinden', en dat kan via recruiters een stuk goedkoper dan voor 20 per uur.
Als je adviseert om gewoon opdrachten voor een tientje via een bureau te regelen. Versus ik die zeg dat je direct bij eindklanten kan komen zonder dat tientje aan dat bureau te geven. Dan is de keuze dus 1 jaar 10 of 20 euro of meerdere jaren een tientje. Reken zelf maar uit waar je meer geld voor kwijt bent.

En ik claim het niet alleen, het is geen marketingpraatje. Het is gewoon wat we doen en waarom mensen die het programma volgen enthousiast zijn. En dat 3 jaar later ook nog steeds zijn.
3DDude schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

En iets zegt mij dat als het zo uit komt het ook 30 per uur kan zijn  :+ (want die beginnende knakker weet zijn tarief toch niet).

p.s. ik heb de post hierboven van ErikNLF gerapporteerd, ik vind dit namelijk niet het topic om die tent te promoten, dan begint die maar een eigen topic.  Die kenneth van eerder was leuk geprobeerd wat mij betreft word dat ook verwijderd.
Het kan geen 30 zijn, want wij zijn contractueel gebonden aan die 10 en 20 euro. 
figlio del comm schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

De terechte kritiek richt zich erop dat hij/ze zich richten op de argeloze starters en die een extreem dure dienst voorschotelen alsof ze niet zonder kunnen. Volgens mij kun je prima zonder die club door logisch na te denken, de zoekfunctie van dit topic gebruiken of anders de vraag te stellen. Het lijkt erop dat ik niet de enige ben die dat vind. Voor de rest is het een (dure) recruiter, die lekker betaalde advertenties moet plaatsen op tweakers en niet dit topic misbruiken voor zijn veel te dure, onnodige dienst.
Dat is de kritiek.
Freelancers kunnen wel zonder. Wat ik in mijn eerdere, (zie onderstaande post) al zeg. Maar de claim van "extreem dure dienst" durf ik wel in twijfel te trekken. Je bent veel meer geld kwijt als je jezelf de hele tijd in laat zetten via die bureaus. 
Next Level Freelancer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:27:

Voor de duidelijkheid: 

• Je hebt geen detacheerder nodig, 
  • geen midlance partij, 
  • geen TFG, 
  • geen bureaus 
  • en uiteindelijk ook ons niet (dat is iig mijn doel aan het einde van het programma).

ALS je inderdaad weet binnen te komen bij eindklanten. 
mwa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:24:
Misschien goed om hier een punt achter te zetten? Vervuild het topic. En weer terug naar bureaustoelen op de zaak, auto privé/zakelijk, recruiters en Wet DBA.
Eens! Reageren mag alsnog hoor, maar als iemand me echt eens aan de tand wil voelen. Dan is een DM of bellen misschien beter.

[ Voor 0% gewijzigd door Next Level Freelancer op 22-08-2023 12:09 . Reden: "10 of" toegevoegd in m'n reactie op de quote van hydra ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@Next Level Freelancer het siert je zo netjes en kalm te reageren. Respect.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 08:20
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
Dit soort reductio ad absurdum drogredenaties heb ik niet zo'n zin in eerlijk gezegd. Etentjes met vrienden zijn niet te vergelijken met iets dat je primair zakelijk gebruikt.
[...]
Nee, maar je weet ook wel dat daar waar men dat kan dit wel doet. Dat vaak de grootverdieners (gemiddelde ZZPer hier) deze mogelijkheden heeft is gewoonweg niet eerlijk.
Ten eerste, what the fuck? Ik betaal genoeg belasting hoor. Sterker nog; er gaat op dit moment een stuk meer geld naar de staat dan toen ik nog in loondienst was :)
Hoeveel procent loonbelasting betaal je? Zal een keer 20% zijn met allerlei aftrekposten, waarschijnlijk minder.
Ten tweede; deze hele toon doet het voorkomen alsof mensen hier belasting aan het ontduiken zijjn. Nou; je kan m'n gegevens makkelijk vinden. Doe gerust een aangifte bij de belastingdienst; ik zie een audit met 't volste vertrouwen tegemoed.
Als je een beetje het forum leest weet je ook wel dat mensen veel belasting aan het ontwijken zijn. Dit mag, is legaal, maar laten we niet doen alsof we roomser zijn dan de paus.
Het gaat er niet om wat mag, het gaat erom of je echt vind dat het eerlijk is. Als ik jou reactie lees heb ik het idee dat je vind dat je echt goed bezig bent. Ik doe zoek ook aftrekposten etc, maar vind het minder eerlijk als ik kijk naar andere niet grootverdieners.
Ten derde; ik hoop dat je met deze 'passie' ook gaat lopen protesteren bij de Shells en INGs van deze wereld. Als je zo'n 'passie' hebt voor bedrijven die niet hun duit in het zakje doen.
Wel een beetje jammer, het is goed dat mensen dit soort passie hebben. Ze hoeven niet gelijk in een linkse anarchistische hoek gedrukt te worden omdat hun mening niet overeenkomt met die van jou.
hackerhater schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:10:
[...]
Dat ligt niet aan de kleine ondernemer zoals wij. We betalen meer dan genoeg belasting.
Het zijn juist de grote bedrijven die de belasting met truuks ontwijken of zelfs deals met de belastingdienst hebben om minder te hoeven betalen.
Ik vind dat dus niet, je vergelijkt jezelf met datgeen voor jou het beste uitkomt.
Vergelijk jezelf eens met een hardwerkende zorgmedewerker (niet zzp ;) ), die betaald procentueel meer dan dat wij doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28
bertuslambertus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:17:

Hoeveel procent loonbelasting betaal je? Zal een keer 20% zijn met allerlei aftrekposten, waarschijnlijk minder.
Jij mag me wel eens jouw geheim vertellen als je uberhaupt durft te dromen van 20%. Veel lager dan ~35% is me nog nooit echt gelukt
8)7

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
ConQuestador schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Jij mag me wel eens jouw geheim vertellen als je uberhaupt durft te dromen van 20%. Veel lager dan ~35% is me nog nooit echt gelukt
8)7
Lukt mij niet, maar als het tijd wordt om belasting aangifte te doen zie ik dat soort percentages (btw percentage eq IB) voorbij komen op dit forum.
Als je investeringsaftrek, auto vd zaak etc, milieu zooi erbij pakt, iedere lunch als zakelijk markeer en dat soort fratsen denk ik dat je onder de 20% duikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:54
ConQuestador schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

8)7
Ieder jaar een nieuwe bureaustoel! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Je bent geen ZZPer kennelijk (dan had je de percentages wel gekend) dus ik vraag me vooral af wat je hier denkt te doen. Hoe dan ook vind ik dit niet constructief.

Als je het graag wil weten: leef je uit. Ik ga aan jou verder absoluut geen tijd verspillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Next Level Freelancer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:07:
Als je adviseert om gewoon opdrachten voor een tientje via een bureau te regelen.
Nee. En dit laat ook wel zien waarom dit soort berichten weinig waarde hebben als je het topic niet volgt. De meeste van ons hier werken zoveel mogelijk direct, dus niet met een recruiter ertussen. Wat ik zeg dat je, als werk vinden voor jou een struikelblok is, je het ook gewoon voor 10 euro per uur via een recruiter kan doen.

Dat het bij jullie 'maar' een jaar is, dat maakt niet uit. Als ZZPer zijn je projecten sowieso vaak 1 of 2 jaar, en niks beperkt je om na 6 maande bijvoorbeeld als je eenmaal een buffer hebt, voor een andere klant te gaan werken.

Ik snap ook niet zo goed waarom je dit hier loopt te 'verdedigen'; er is niks te verdedigen. De mensen hier zijn jullie doelgroep niet. Prima als jullie een doelgroep vinden die het fijn vinden zo 'geholpen' te worden. Er zijn wel meer bedrijven die dit soort dingen doen. Je hoeft verder niks uit te leggen ook; je hebt gewoon een werkend bedrijfsmodel waar je goed mee verdient. Prima. Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 17:39
bertuslambertus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Als je investeringsaftrek, auto vd zaak etc, milieu zooi erbij pakt, iedere lunch als zakelijk markeer en dat soort fratsen denk ik dat je onder de 20% duikt.
Je belasting als percentage van je omzet berekenen is dan ook wel erg flauw, op basis van je winst is logischer en beter vergelijkbaar. Grootste box1 aftrekposten zijn bij mij overigens AOV, HRA en pensioen. En die zijn allemaal niet zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Er is genoeg documentatie te vinden over inkomstenbelasting en de schijven. https://www.belastingdien...werkt_inkomstenbelasting/

https://www.belastingdien...023-nog-niet-aow-leeftijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Ascension en @init6 hij is geen ZZPer en dit is gewoon trollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:41:
Ik lees vaak op nu.nl dit soort opmerkingen van mensen die echt 0 weten hoe het zit, het gaat een beetje een eigen leven leiden merk ik. Op een gegeven moment is iedereen (vorige week de boer, dan de ZZP'er, dan degene die een zonnepaneel op zijn dak neerlegt) een uitzuiger, terwijl deze mensen allemaal ter goeder trouw zijn en netjes hun dingen doen. Het is een beetje de modus operandi in de afgelopen paar jaren, iedereen is de vijand en iedereen denkt: Laat maar hangen. Tot de stemming zo ver is dat er beleid gemaakt wordt die je keihard pakt. Denk dat je domme meningen het beste kan bestrijden met feiten.

Wat dit soort mensen trouwens ook vaak doen is manke vergelijkingen maken en er nog veel vreemdere conclusies aan verbinden:
De zorg medewerker betaald veel meer verhoudingsgewijs, dus daarom moeten jullie meer betalen!

Wat hij dus eigenlijk zegt is:

Laten we de zorgmedewerker lekker in de shit zitten, en jullie moeten daar ook bij!

In plaats van er voor te pleiten dat de zorg medewerker het beter moet krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door init6 op 22-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 09:13

RaseriaN

So much choices..

Hij is gewoon op een kruistocht tegen de ZZPer. Foei, je mag geen gebruik maken van je voordelen! Laat toch gaan..

Ik merk overigens de laatste maanden dat de markt een beetje kariger lijkt te worden. Minder opdrachten en uurtarief staat best wel onder druk (tov. de gevraagde kennis/tarief zeg maar). Hoewel ik links en rechts hoor dat er genoeg werk is lijkt het minder snel naar de ZZPer te gaan. Ik zit denk ik wel in een andere tak dan de meeste hier (zelf wel IT, maar dan Modern Workplace, Sr. Consultancy/Solution Architect niveau). Kom nog wel aan werk, zo is het niet, maar de keuze is niet meer reuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RaseriaN schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:04:
Hij is gewoon op een kruistocht tegen de ZZPer. Foei, je mag geen gebruik maken van je voordelen! Laat toch gaan..

Ik merk overigens de laatste maanden dat de markt een beetje kariger lijkt te worden. Minder opdrachten en uurtarief staat best wel onder druk (tov. de gevraagde kennis/tarief zeg maar). Hoewel ik links en rechts hoor dat er genoeg werk is lijkt het minder snel naar de ZZPer te gaan. Ik zit denk ik wel in een andere tak dan de meeste hier (zelf wel IT, maar dan Modern Workplace, Sr. Consultancy/Solution Architect niveau). Kom nog wel aan werk, zo is het niet, maar de keuze is niet meer reuze :)
Is dat ook niet door de zomervakantie periode? Dan is het altijd wel wat rustiger toch

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 08:34
vertel, hoe kan ik met een auto van de zaak minder belasting betalen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik denk dat het een goed idee is als wat meer mensen het handboek ondernemen van de Belastingdienst zouden lezen. Daarin staat echt veel uitgelegd over ondernemen in het algemeen en wat je kan verwachten van de BD. Eigenlijk staan alle relevante onderwerpen er wel in met voorbeelden erbij, ik zou het gewoon eens een keertje doornemen op een regenachtige middag ofzo.

https://download.belastin...emen_2023_aa9701z31fd.pdf

Een stukje uit dit handboek over zakelijke kosten die om de zoveel pagina's terugkomen:

“Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.

Het komt voor dat bepaalde kosten naast een zakelijk karakter ook een persoonlijk karakter hebben(gemengde kosten), bijvoorbeeld doordat uzelf of een ander er als privépersoon voordeel van heeft. Van deze kosten is uitsluitend het zakelijke deel aftrekbaar. Als het persoonlijke karakter van die kosten overheerst, dan zijn die kosten helemaal niet aftrekbaar.”

Daarnaast heeft de BD een handig overzicht van beperkt aftrekbare kosten op de site staan, waaronder de inrichting van de werkruimte thuis:
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 20:38

Oftewel in andere woorden: zomervakantie.

Dit soort dingen kan je pas beoordelen als het straks einde september is, men is in ieder geval niet meer overspannen iedereen met een hartslag binnen aan het halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 16:11
Het was iets rustiger maar inmiddels ben ik in de afgelopen 2 weken 4x benaderd door verschillende partijen op LinkedIn.
Mijn eerste gedachte was: de vakantie zal wel weer afgelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

Afgelopen periode zag ik inderdaad minder berichten, denk afgelopen 6 maanden.
Sinds deze week echter is het weer aan het oppakken. Ben in afgelopen 24 uur 6x benaderd. Tarief is altijd te hoog hoor ik, dus dat is niets nieuws.

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 22-08-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:56
Zoals ik al eerder schreef, in Scandinavië en Duitsland willen organisaties voor zekerheid en gaan eerder voor mensen in dienst nemen i.p.v. inhuren. Omdat Nederland deze trend vaak volgt én er heel veel mensen als zelfstandige zijn gaan werken afgelopen 2 jaar, is er gewoon veel minder vraag. Met name in Noorwegen en Zweden is het heel lastig om een klus als zelfstandige te vinden, zeker als 'gewone' developer, maar ook op andere gebieden zoals cybersecurity en project management. Of ze zoeken nog wel mensen, maar het tarief wat ze willen bieden is lager. Zo hoorde ik van een paar managers bij ASML dat ze mensen inhuren voor 80 per uur op dezelfde klussen die vorig jaar nog 110 per uur kostten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Gewoon, minder betalen... duh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:34:
[...]
Je bent geen ZZPer kennelijk (dan had je de percentages wel gekend) dus ik vraag me vooral af wat je hier denkt te doen. Hoe dan ook vind ik dit niet constructief.

Als je het graag wil weten: leef je uit. Ik ga aan jou verder absoluut geen tijd verspillen.
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:41:
Waarom? Omdat ik een andere denkwijze heb? Wel jammer om dan gelijk zo te reageren (is niet constructief zijn een stopwoordje van je?).

Hoe constructief is dit (waar ik initieel op reageer):
[...]

[...]

----
Ascension schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Je belasting als percentage van je omzet berekenen is dan ook wel erg flauw, op basis van je winst is logischer en beter vergelijkbaar. Grootste box1 aftrekposten zijn bij mij overigens AOV, HRA en pensioen. En die zijn allemaal niet zakelijk.
Kijk inhoud, ok, misschien flauw van mij, maar alle aftrekposten zorgen ervoor dat je winst lager uitvalt natuurlijk.
init6 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Ik lees vaak op nu.nl dit soort opmerkingen van mensen die echt 0 weten hoe het zit, het gaat een beetje een eigen leven leiden merk ik. Op een gegeven moment is iedereen (vorige week de boer, dan de ZZP'er, dan degene die een zonnepaneel op zijn dak neerlegt) een uitzuiger, terwijl deze mensen allemaal ter goeder trouw zijn en netjes hun dingen doen. Het is een beetje de modus operandi in de afgelopen paar jaren, iedereen is de vijand en iedereen denkt: Laat maar hangen. Tot de stemming zo ver is dat er beleid gemaakt wordt die je keihard pakt. Denk dat je domme meningen het beste kan bestrijden met feiten.

Wat dit soort mensen trouwens ook vaak doen is manke vergelijkingen maken en er nog veel vreemdere conclusies aan verbinden:
De zorg medewerker betaald veel meer verhoudingsgewijs, dus daarom moeten jullie meer betalen!

Wat hij dus eigenlijk zegt is:

Laten we de zorgmedewerker lekker in de shit zitten, en jullie moeten daar ook bij!

In plaats van er voor te pleiten dat de zorg medewerker het beter moet krijgen.
Grotendeels met je eens. Maar zie mijzelf niet zo. Hoop dat mensen open staan voor iets anders dan de ZZPer is heilig en supergoed voor de samenleving.
Enige wat ik zeg is dat we niet moeten kijken naar de grote bedrijven als excuus om "alles" maar zakelijk aan te vinken maar kijk om je heen (waaronder de zorgmedewerkers) en vergelijk o.a. daarmee. Zie hoe goed je het als ZZPer hebt (tenminste, zo denk ik zelf wel, of mag dat niet? Ga ik dan mensen kwetsen?)
Nee hoor, ik doe het zelf ook, ookal vind je misschien dat iedereen die zich af vraagt waarom alles maar zakelijk geboekt wordt een kruistocht voert..
coldasice schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Lagere winst, lagere belastingen?

--
Volg dit topic al 2+ jaar, maar valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen dat er gelijk zo kinderachtig gereageerd wordt als je vind dat het spel minder eerlijk is (blame the game, not the player). Nogmaals, ben zelf ook al een poosje ZZPer, maak ook gebruik van de voordelen (met hulp van dit forum), maak ook fouten en krijg hulp van forumleden hiermee. Denk dat het weinig zin heeft om deze discussie op deze manier voort te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Nee. En dit laat ook wel zien waarom dit soort berichten weinig waarde hebben als je het topic niet volgt. De meeste van ons hier werken zoveel mogelijk direct, dus niet met een recruiter ertussen. Wat ik zeg dat je, als werk vinden voor jou een struikelblok is, je het ook gewoon voor 10 euro per uur via een recruiter kan doen.

Dat het bij jullie 'maar' een jaar is, dat maakt niet uit. Als ZZPer zijn je projecten sowieso vaak 1 of 2 jaar, en niks beperkt je om na 6 maande bijvoorbeeld als je eenmaal een buffer hebt, voor een andere klant te gaan werken.

Ik snap ook niet zo goed waarom je dit hier loopt te 'verdedigen'; er is niks te verdedigen. De mensen hier zijn jullie doelgroep niet. Prima als jullie een doelgroep vinden die het fijn vinden zo 'geholpen' te worden. Er zijn wel meer bedrijven die dit soort dingen doen. Je hoeft verder niks uit te leggen ook; je hebt gewoon een werkend bedrijfsmodel waar je goed mee verdient. Prima. Niks mis mee.
Mijn reactie over NLF is weggemodereerd, ik denk dat we dat bedrijf verder maar moeten doodzwijgen omdat mensen blijkbaar rapporteren omdat ze op hun teentjes getrapt worden.

Leuk voor mensen met extreme koudwatervrees maar die helpen we in dit topic daar wel gratis overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Orangelights23 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:28:
Zoals ik al eerder schreef, in Scandinavië en Duitsland willen organisaties voor zekerheid en gaan eerder voor mensen in dienst nemen i.p.v. inhuren. Omdat Nederland deze trend vaak volgt én er heel veel mensen als zelfstandige zijn gaan werken afgelopen 2 jaar, is er gewoon veel minder vraag. Met name in Noorwegen en Zweden is het heel lastig om een klus als zelfstandige te vinden, zeker als 'gewone' developer, maar ook op andere gebieden zoals cybersecurity en project management. Of ze zoeken nog wel mensen, maar het tarief wat ze willen bieden is lager. Zo hoorde ik van een paar managers bij ASML dat ze mensen inhuren voor 80 per uur op dezelfde klussen die vorig jaar nog 110 per uur kostten.
Maar er is blijkbaar genoeg aanbod op de vaste markt dan toch? Ik heb het gevoel dat dit in nederland totaal niet het geval is. Wellicht dat ze in noorwegen wel fatsoenlijke salarissen betalen die het verschil tov freelance veel kleiner maakt?

Uit interesse welke hoek is dat bij ASML want de tarieven in de cloud hoek lijken niet onveranderd. Uberhaupt heb ik niet vernomen dat de tarieven in nederland met meer dan 25$ gedaald zijn, als asml dat als enige doet is hun vijvertje bijzonder uitgedroogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
bertuslambertus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:50:
Nogmaals, ben zelf ook al een poosje ZZPer
Je bent ZZPer maar je weet niet dat het inkomstenbelasting is, en dat deze belastingdruk over het algemeen een aardig stuk hoger is dan 20%? :)

En doe niet zo hypochriet over "naar eer en geweten" je zooi boeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 22-08-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zoals ik al eerder schreef, in Scandinavië en Duitsland willen organisaties voor zekerheid en gaan eerder voor mensen in dienst nemen i.p.v. inhuren. Omdat Nederland deze trend vaak volgt én er heel veel mensen als zelfstandige zijn gaan werken afgelopen 2 jaar, is er gewoon veel minder vraag.
Mwa. Ik zie het ten eerste niet, het is weer behoorlijk druk op LinkedIn, nadat het begin dit jaar wat stiller was. Ik denk dat het vooral te maken heeft met onzekerheden wat betreft de economie en nu de rust wat wedergekeerd is, en er nog een hoop budgetten en werk liggen, het nu weer wat aantrekt.

Voor sterke claims (dat Nederland Scandinavië en Duitsland volgt) moet je m.i. met sterk bewijs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
mannowlahn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:36:
Uit interesse welke hoek is dat bij ASML want de tarieven in de cloud hoek lijken niet onveranderd. Uberhaupt heb ik niet vernomen dat de tarieven in nederland met meer dan 25$ gedaald zijn, als asml dat als enige doet is hun vijvertje bijzonder uitgedroogd.
Ik zit in de Java hoek en de tarieven zijn hier niet gedaald in ieder geval. Daarbij; dat er mensen met 5 jaar ofzo ervaring erbij komen beinvloed mij ook niet, die halen me toch niet meer in.

Ik denk dat de dip meer te maken heeft met de onzekerheid in de economie. Toen Corona losbarstte was het opeens ook doodstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

[...]

Je bent ZZPer maar je weet niet dat het inkomstenbelasting is, en dat deze belastingdruk over het algemeen een aardig stuk hoger is dan 20%? :)

En doe niet zo hypochriet over "naar eer en geweten" je zooi boeken.
Dat duurde even voordat je wat gevonden had, nogmaals, ik doe het zelf ook.
Fijn dat je lekker positief bent :)
Blijkbaar kun je het verschil niet maken tussen wat mag en wat goed is.
Voorbeeld, ik vind dat sommigen te veel gedaan krijgen bij de gemeente qua uitkeringen e.d.
Wil niet zeggen dat ik dat niet ook zou doen.
Daar zit een verschil in, heeft niks met hypocriet te maken (ik doe mij niet anders voor, zeg alleen dat het krom is dat bepaalde zaken mogelijk zijn).
Wat is het volgende? niet handig van mij om in een wespennest te porren. Is een beetje als recruiter in een recruiters forum aangeven dat bepaalde marges niet helemaal fair zijn tov de ZZPer (kritiek leveren op het spel)

[ Voor 9% gewijzigd door bertuslambertus op 22-08-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 09:56
Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Mwa. Ik zie het ten eerste niet, het is weer behoorlijk druk op LinkedIn, nadat het begin dit jaar wat stiller was. Ik denk dat het vooral te maken heeft met onzekerheden wat betreft de economie en nu de rust wat wedergekeerd is, en er nog een hoop budgetten en werk liggen, het nu weer wat aantrekt.

Voor sterke claims (dat Nederland Scandinavië en Duitsland volgt) moet je m.i. met sterk bewijs komen.
Bewijs is mijn netwerk. Ik zit in het C-level en heb contact met tientallen bedrijven in verschillende landen. Ik geef alleen een trend aan, ik ga geen rapportage oid opstellen, genoeg rapporten en kennissessies hier in Zweden die dit aantonen, wat kennissessies betreft hoor ik hetzelfde van detacheerders en consultants in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Orangelights23 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Bewijs is mijn netwerk. Ik zit in het C-level en heb contact met tientallen bedrijven in verschillende landen. Ik geef alleen een trend aan, ik ga geen rapportage oid opstellen, genoeg rapporten en kennissessies hier in Zweden die dit aantonen, wat kennissessies betreft hoor ik hetzelfde van detacheerders en consultants in Nederland.
Haha niet meteen het zo zwaar opvatten chief. Ik was gewoon benieuwd in welke tak van sport je dat vernomen had omdat ik bij de cloud gerelateerde rollen en tevens .net , geen daling heb kunnen bespeuren in de randstad.

Als je dan met asml aan komt zetten, wat toch best wel een groot bedrijf is, dan ben ik wel geïnteresseerd. Want dat zou een trend idd kunnen aantonen die wellicht later ingezet gaat worden. Alleen heeft asml altijd wel een uitdaging qua locatie, dus als die 25% naar benden beuken in een jaar vond ik dat best heftig, zeker in een markt van Nederland waar zware tekorten zijn op freelance en vast dienst verband. Misschien is dat op bepaalde rollen. Daar is dit topic ook voor bedoelt toch, dat we dit soort dingen een beetje bespreken. Maar wij die in Nederland wonen en zoeken zien die trend van jou nog niet doorschemeren.

Je hoeft niet met rapportages aan te komen, maar is 1 pie diagram teveel gevraagd? :+

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 22-08-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Dubbel

[ Voor 117% gewijzigd door coldasice op 22-08-2023 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
bertuslambertus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

----

[...]

Kijk inhoud, ok, misschien flauw van mij, maar alle aftrekposten zorgen ervoor dat je winst

[...]

Lagere winst, lagere belastingen?
Niet correct, je bijtelling(en), zorgt ervoor dat je veel meer afdraagt, verder betalen verschillende hier meer dan 50k + aan ib belastingen, dus zeggen dat we niks bijdragen is pertinent niet waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je expertise is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Okay, dan is het tegenbewijs mijn netwerk en cancelt het elkaar lekker uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Hydra schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Okay, dan is het tegenbewijs mijn netwerk en cancelt het elkaar lekker uit :)
Mijn netwerk heeft het ook nog stervens druk. Dus we zijn in de meerderheid nu 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@bertuslambertus en @Hydra : van mij mag er wel een punt achter... of richting DM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:04:
@bertuslambertus en @Hydra : van mij mag er wel een punt achter... of richting DM's.
Ik reageerde ook al niet meer, maar nu begin jij er weer over...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
hackerhater schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Precies deze houding is het probleem. Iedereen vindt dat de ander het moet oplossen. Het gros van Nederland heeft de mogelijkheid of kennis niet dit soort trucs uit te halen, die betalen dus voor jullie. Beetje makkelijk dat Shell alle schuld krijgt. Dat is echt marginaal wat we mislopen en grotendeels zou dat toch ontweken worden door dat naar andere landen te schuiven. Maar ja hoor eens dat ook zij meer belast moeten worden. Maar het echte probleem is dat iedereen vindt dat zij wel die gezocht belastingaftrek kunnen doen of iets bij de verzekering declareren terwijl dat wel grijs is.

Ik snap niet zo wat er overdreven is aan wat ik zeg. Boek het gewoon naar rato van hoeverre het zakelijk is (wees eerlijk!) en dat is het. Dus je kpn abonnement, had je die niet gehad als je niet aan het zzpen was? Denk het niet, dus het is al vrij snel dat je Max 30% zou moeten aftrekken.

Dat je meer afdraagt dan normaal is omdat je (veel) meer verdient. Ja zou werken we nou eenmaal in Nederland. Maar vergeet niet dat als je in loondienst zit je werkgever ook flink nog wat inlegt en bij je pensioenuitkering alsof belasting wordt geheven. Juist omdat je zoveel meer verdient snap ik niet die behoefte om overal nog het grijze dan wel zwarte gebied op te zoeken voor wat extra euro's. Nogmaals, denk even aan de coronatijd en cruciale beroepen, hoeveel zij verdienen en hoeveel aftrekposten zij hebben.
Zij moeten een dikke gpu netto betalen terwijl een hoop zzpers de btw en inkomstenbelasting vrolijk aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
Nee, maar juist omdat je al de extra voordelen hebt, waarom dan nog net over het randje gaan en oneigenlijk belastingvoordeel claimen. Dus ipv te denken "kan ik tegen de belastinginspecteur verdedigen dat dit zakelijk is?", "als ik nou eerlijk tegen mezelf ben, is dit een een zakelijke kostenpost en zo ja in hoeverre? ".
Relatiegeschenk aan jezelf / vrienden : 0%, internet thuis:30%, bureaustoel:100%, wielrenfiets:0%, lunch met vrienden: 0% etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:47

3DDude

I void warranty's

bertuslambertus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Dat duurde even voordat je wat gevonden had, nogmaals, ik doe het zelf ook.
Fijn dat je lekker positief bent :)
Blijkbaar kun je het verschil niet maken tussen wat mag en wat goed is.
Voorbeeld, ik vind dat sommigen te veel gedaan krijgen bij de gemeente qua uitkeringen e.d.
Wil niet zeggen dat ik dat niet ook zou doen.
Daar zit een verschil in, heeft niks met hypocriet te maken (ik doe mij niet anders voor, zeg alleen dat het krom is dat bepaalde zaken mogelijk zijn).
Wat is het volgende? niet handig van mij om in een wespennest te porren. Is een beetje als recruiter in een recruiters forum aangeven dat bepaalde marges niet helemaal fair zijn tov de ZZPer (kritiek leveren op het spel)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Oh en tylen wel mee eens, die TP-link rotzooi doe dat is weg man :P

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 22-08-2023 21:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Tylen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

Mijn netwerk heeft het ook nog stervens druk. Dus we zijn in de meerderheid nu 😂
Tijd voor een nieuwe netwerkbeheerder. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:16:
Tijd voor een nieuwe netwerkbeheerder. :P
Of een KPN of Ziggo zakelijk abonnement, dan krijg je 'meer' internet ;) Beetje zoals een zakelijk energiecontract; krijg je meer energie van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:43
sth87 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:25:
[...]

de manier van inboeken is toch anders? op een factuur kan je BTW recuperen bij bonnetjes niet...
Dus ik zou denken dat je het net wel op factuur wil doen of niet?
Sorry, oude quote, maar is dit inderdaad zo? Want ik was driftig begonnen om alle tankbonnetjes van mijn privé auto die ik zakelijk gebruik op te sparen zodat ik de btw en andere autokosten kan terugvragen over zakelijk gereden kilometers. Moet ik dan toch maar aan de tankpas om dit te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:47

3DDude

I void warranty's

badkuip schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Sorry, oude quote, maar is dit inderdaad zo? Want ik was driftig begonnen om alle tankbonnetjes van mijn privé auto die ik zakelijk gebruik op te sparen zodat ik de btw en andere autokosten kan terugvragen over zakelijk gereden kilometers. Moet ik dan toch maar aan de tankpas om dit te kunnen doen?
Jij kan dat helemaal niet opvoeren; het blijft een prive auto.

Je moet km registratie hebben met de route die je rijdt voor je klus en dan km maal 21 cent doen.
Dat is netto uit te betalen aan jezelf.

blijkbaar mag dat wel. klinkt als veel gedoe, heb aan de netto onkostenvergoeding ruim genoeg :P

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 22-08-2023 22:40 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:43
3DDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Jij kan dat helemaal niet opvoeren; het blijft een prive auto.

Je moet km registratie hebben met de route die je rijdt voor je klus en dan km maal 21 cent doen.
Dat is netto uit te betalen aan jezelf.
<knip> Svp vriendelijk houden.. Zie en ook deze

Mijn auto is voor de inkomstenbelasting prive, voor de omzetbelasting niet

Maar mijn vraag staat nog steeds. Kan het ook met bonnetjes of moet het met een tankpas aangetoond worden?

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 23-08-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
badkuip schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:46:
[...]
Maar mijn vraag staat nog steeds. Kan het ook met bonnetjes of moet het met een tankpas aangetoond worden?
Kan met bonnetjes. Maar dan moet er op het bonnetje onomstotelijk vast staan dat jij zelf betaald hebt. Dus niet contant en je betaalpas moet er herkenbaar op staan. Succes!

[ Voor 23% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-08-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 05:48
<knip> Quote en reactie verwijderd. Svp vriendelijk houden. Dien liever een TR in als je denkt dat een reactie niet door de beugel kan.
badkuip schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Sorry, oude quote, maar is dit inderdaad zo?
Je quote een post waarin sth87 meent dat er een verschil is tussen BTW terug vragen op bonnetjes, en BTW terug vragen op facturen. Dat klopt niet. Een bonnetje is een Vereenvoudigde factuur (waarbij de € 100 niet echt een harde grens is). Zolang de BTW expliciet vermeld is, is die zakelijk aftrekbaar bij zakelijk gebruik, zelfs als de auto onder het privévermogen valt en er dus geen sprake is van bijtelling.
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Dus niet contant en je betaalpas moet er herkenbaar op staan.
Contant betalen is niet perse een vereiste, maar je moet het zakelijk gebruik kunnen aantonen. Je mag alleen het zakelijke deel aftrekken dat blijkt uit (meestal) een kilometerregistratie.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 23-08-2023 20:17 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Orangelights23 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

kuch correlation is not causation kuch
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Maar even serieus, wat is jouw/die definitie van zekerheid?

In mijn ervaring, is dat het geen snars uitmaakt hoe de markt staat want freelance is altijd wel gunstig. Is het economische klimaat er niet naar (want dat bedoel jij volgens mij met zekerheid?) dan is het juist vanuit het oogpunt van een bedrijf (lees: zaken doen) ongunstig om mensen in dienstverband aan te nemen. Immers zit je er meer aan "vast" om het zo maar te zeggen.
In zeer gunstige tijden is het weer lastiger om vaste krachten aan te trekken vanwege o.a. concurrentie en over het algemeen als je toko het ook goed doet, heb je meer moeite om bij te benen met de aantrek van nieuw talent t.o.v. je werk/projecten, dus schakel je een zootje FTE in.

Ik heb dit wel eens vaker gezegd, en wellicht vinden mensen het niet leuk als ik het zeg, maar op het moment dat je als freelancer niet aan de bak komt, is het moment dat jij als persoon/rol/functie niet meer op hét niveau zit waar een bedrijf echt naar op zoek is (expertise).

Dat is overigens ook een mening die je op gezellige kennissessies of evenementen niet hoort natuurlijk. Het wordt vaak sociaal gezien wat minder gewaardeerd om tegen een groot deel van de mensen te zeggen dat ze eigenlijk niet zo veel toevoegen. :+

Hier op een forum, boeit het mij in elk geval wat minder :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Laatst online: 09:13

RaseriaN

So much choices..

Douweegbertje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 04:22:
Ik heb dit wel eens vaker gezegd, en wellicht vinden mensen het niet leuk als ik het zeg, maar op het moment dat je als freelancer niet aan de bak komt, is het moment dat jij als persoon/rol/functie niet meer op hét niveau zit waar een bedrijf echt naar op zoek is (expertise).

Dat is overigens ook een mening die je op gezellige kennissessies of evenementen niet hoort natuurlijk. Het wordt vaak sociaal gezien wat minder gewaardeerd om tegen een groot deel van de mensen te zeggen dat ze eigenlijk niet zo veel toevoegen. :+

Hier op een forum, boeit het mij in elk geval wat minder :P
He, doe eens niet. Dadelijk voel ik mij nog overbodig en moet ik terug in loondienst gaan! :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 16:11
Gezelligheid alom hier. Iedereen weer terug van vakantie, of juist hard aan vakantie toe? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JEightyFive schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:45:
Gezelligheid alom hier. Iedereen weer terug van vakantie, of juist hard aan vakantie toe? ;w
Mijn vakantie begint volgende week Vrijdag pas :9

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hackerhater
chielsen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:39:
Precies deze houding is het probleem. Iedereen vindt dat de ander het moet oplossen. Het gros van Nederland heeft de mogelijkheid of kennis niet dit soort trucs uit te halen, die betalen dus voor jullie. Beetje makkelijk dat Shell alle schuld krijgt. Dat is echt marginaal wat we mislopen en grotendeels zou dat toch ontweken worden door dat naar andere landen te schuiven. Maar ja hoor eens dat ook zij meer belast moeten worden. Maar het echte probleem is dat iedereen vindt dat zij wel die gezocht belastingaftrek kunnen doen of iets bij de verzekering declareren terwijl dat wel grijs is.

Ik snap niet zo wat er overdreven is aan wat ik zeg. Boek het gewoon naar rato van hoeverre het zakelijk is (wees eerlijk!) en dat is het. Dus je kpn abonnement, had je die niet gehad als je niet aan het zzpen was? Denk het niet, dus het is al vrij snel dat je Max 30% zou moeten aftrekken.

Dat je meer afdraagt dan normaal is omdat je (veel) meer verdient. Ja zou werken we nou eenmaal in Nederland. Maar vergeet niet dat als je in loondienst zit je werkgever ook flink nog wat inlegt en bij je pensioenuitkering alsof belasting wordt geheven. Juist omdat je zoveel meer verdient snap ik niet die behoefte om overal nog het grijze dan wel zwarte gebied op te zoeken voor wat extra euro's. Nogmaals, denk even aan de coronatijd en cruciale beroepen, hoeveel zij verdienen en hoeveel aftrekposten zij hebben.
Zij moeten een dikke gpu netto betalen terwijl een hoop zzpers de btw en inkomstenbelasting vrolijk aftrekken.
Dude, in verhouding betalen wij veel meer belasting dan Shell en co.
Ja vergeleken met een werknemer minder, maar daar staan ook de risico's tegenover.
En een werknemer kan zijn thuiswerkplek + vergoeding GWL krijgen van de werkgever, kosteloos.
Wij mogen dat privé betalen, dat mag nog niet eens op de zaak bij een doorsnee thuiskantoor.

En lees je eens in in de regels, je zet jezelf voor schut met deze uitspraken:
- Bedrijven betalen geen BTW. BTW is een consumenten belasting en bedrijven zijn effectief inningskantoren ervoor. Zij moeten het verschil tussen de ontvangen en betaalde BTW aan de BD geven.
- Inkomstenbelasting is een privé uitgave, geen aftrekpost. Net als de AOV. Op dat punt is er 0 verschil met een werknemer.
Voor een eenmanszaak (gros van de mensen hier), geld dat de netto-winst, het bedrag is voor de inkomsten-belasting. En met de lage kosten, voor een bedrijf, voor IT'ers betekend dat de netto-winst makkelijk 80% van de omzet is.

Mijn IB is makkelijk ergens tussen de 35 en 45% van mijn jaarwinst. Totale bedrag is iets van 43K jaarlijks.
Ja ik maak gebruik van de AOV en pensioen aftrekposten voor de IB, echter die bedragen zijn ook weer belast zodra ze moeten uitkeren. Het is niks anders dan uitgestelde belasting, net als die posten voor een werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik begrijp de vergelijk het belastingklimaat van Shell niet zo goed of wat je daar als freelancer mee kan. De vergelijking met loondienst kan ik nog inkomen, maar Shell betaald in verhouding meer belasting dan mijn eenmanszaak. Omzetbelasting draag ik enkel af en inkomstenbelasting is een privé uitgave. Het personeel van Shell betaald ook gewoon inkomstenbelasting die vaak buiten dit soort voorbeelden gehouden wordt en de aandeelhouders betalen vermogenrendementheffing, capital gains tax en/of dividendbelasting. De enige overlap is winstbelasting bij een BV (19 tot 25,8%), in Nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:06
Niet elke werknemer krijgt vergoeding voor zijn thuiswerkplek. Als werknemer kreeg ik geen vergoeding voor mijn thuiswerkplek. Er hing een verhaaltje aan over percentage van loonkosten en omzet. Geen idee hoe dat zat, maar vergoeding was geen optie.

Nu als ZZP'er ook niet. Maakt me niet uit. Ik heb andere voordelen en ben zelfstandige geworden omdat ik er meer energie uit denk te halen. Als cadeautje hou ik er meer aan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:41

Matis

Rubber Rocket

gibraltar schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:35:
Niet elke werknemer krijgt vergoeding voor zijn thuiswerkplek. Als werknemer kreeg ik geen vergoeding voor mijn thuiswerkplek. Er hing een verhaaltje aan over percentage van loonkosten en omzet. Geen idee hoe dat zat, maar vergoeding was geen optie.

Nu als ZZP'er ook niet. Maakt me niet uit. Ik heb andere voordelen en ben zelfstandige geworden omdat ik er meer energie uit denk te halen. Als cadeautje hou ik er meer aan over.
Waarschijnlijk doel jij op de werkkostenregeling. Een onbelaste vergoeding van werkgever aan werknemer die, in 2023, 3,0% van het fiscale loon mag zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:06
Matis schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Waarschijnlijk doel jij op de werkkostenregeling. Een onbelaste vergoeding van werkgever aan werknemer die, in 2023, 3,0% van het fiscale loon mag zijn.
Weer wat geleerd! Dat was het inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Voor een thuiswerkplek gelden juist allerlei vrijstellingen waardoor deze niet meetelt voor de vrije ruimte. Werkgevers mogen echt bizar veel vergoeden, maar het kost ze wel geld en dat laatste is vaak de echte reden dat niks willen vergoeden.

Nu ik zelf aangifte loonheffingen moet doen valt het pas echt op hoe gierig werkgevers kunnen zijn. De meest gulle werkgever die ik ooit heb gehad ben ik zelf en dan doe ik nog niks bijzonders. Gewoon een kilometervergoeding voor alle kilometers in plaats van de eerste 20km enkele reis op eigen rekening.

Mijn laatste werkgever vond een smartphone niet noodzakelijk, dus was je verplicht om je privé toestel te gebruiken en no way dat je ook maar iets vergoed kreeg voor alle zakelijke gesprekken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-05 11:50
Aftansert schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Je lult zelf vooral een beetje onduidelijk.

[...]

Je quote een post waarin sth87 meent dat er een verschil is tussen BTW terug vragen op bonnetjes, en BTW terug vragen op facturen. Dat klopt niet. Een bonnetje is een Vereenvoudigde factuur (waarbij de € 100 niet echt een harde grens is). Zolang de BTW expliciet vermeld is, is die zakelijk aftrekbaar bij zakelijk gebruik, zelfs als de auto onder het privévermogen valt en er dus geen sprake is van bijtelling.

[...]

Contant betalen is niet perse een vereiste, maar je moet het zakelijk gebruik kunnen aantonen. Je mag alleen het zakelijke deel aftrekken dat blijkt uit (meestal) een kilometerregistratie.
voor alle duidelijkheid, dit is voor een eenmanszaak
ik werk via dexxter en daar stond dit uitgelegd hoe je dit moest inboeken
Wil je als btw-plichtige ondernemer een kost in je boekhouding krijgen én btw recupereren?
Dan moet je een 100% correct aankoopfactuur hebben voor je boekhouding. Het moet dus gaan om een factuur, minimaal staat er op een factuur ook het woord 'factuur'. Dat geeft dus al vrij snel prijs of je effectief over een factuur beschikt.
Daarnaast moet dat aankoopfactuur ook alle nodige gegevens vermelden, zoals je btw-nummer, een duidelijke omschrijving van de aankoop en het bedrag exclusief en inclusief btw.
Wat als je geen conform aankoopfactuur hebt?
Wat dan als je niet beschikt over een conform aankoopfactuur, maar bijvoorbeeld slechts over een bonnetje, ontvangstbewijs, kassaticket ...
Zo'n bonnetje, ontvangstbewijs, kassaticket ... mag in je boekhouding als een kost, maar je mag geen btw recupereren! In zo'n geval mag de btw die je niet kan recupereren wel mee in je kosten, anders gezegd, het hele bedrag inclusief btw zal dan meetellen als een kost.
Dat komt simpelweg omdat de btw-administratie iets strenger is. Voor je btw mag recupereren, heb je dus een conform factuur nodig. De administratie die oordeelt over het inbrengen van beroepskosten, is dan weer iets toleranter.
bron: https://cursussen.dexxter.....-wat-heb-ik-juist-nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 15:10
Aangezien je een belgische site aanhaalt, mogelijk is er een verschil met nederland over de definitie van een factuur en 'een bonnetje' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-05 11:50
figlio del comm schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:23:
Aangezien je een belgische site aanhaalt, mogelijk is er een verschil met nederland over de definitie van een factuur en 'een bonnetje' ...
klopt, vorige post verwijst naar een Nederlandse site
maar mijn initiële quote verwees wel naar iemand van België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-05 12:07
Hoe gebruikelijk is het dat een recruiter referenties checkt? Nog niet eerder meegemaakt, tot nu toe gebeurde dat na een gesprek met eindklant of tijdens onboarding.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar doorgegeven dat als de directe eindklant deze nummers wil (dus een inhurend manager o.i.d) diegene contact met mij mag opnemen, anders verder geen behoefte. Voelt voor mij vertrouwder dan het risico lopen contactpersonen in een spamregister te zetten... Zouden jullie het anders aangepakt hebben?

[ Voor 1% gewijzigd door Eliaz op 23-08-2023 13:15 . Reden: mo tag ]

Pagina: 1 ... 432 ... 628 Laatste