chielsen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:39:
Precies deze houding is het probleem. Iedereen vindt dat de ander het moet oplossen. Het gros van Nederland heeft de mogelijkheid of kennis niet dit soort trucs uit te halen, die betalen dus voor jullie. Beetje makkelijk dat Shell alle schuld krijgt. Dat is echt marginaal wat we mislopen en grotendeels zou dat toch ontweken worden door dat naar andere landen te schuiven. Maar ja hoor eens dat ook zij meer belast moeten worden. Maar het echte probleem is dat iedereen vindt dat zij wel die gezocht belastingaftrek kunnen doen of iets bij de verzekering declareren terwijl dat wel grijs is.
Ik snap niet zo wat er overdreven is aan wat ik zeg. Boek het gewoon naar rato van hoeverre het zakelijk is (wees eerlijk!) en dat is het. Dus je kpn abonnement, had je die niet gehad als je niet aan het zzpen was? Denk het niet, dus het is al vrij snel dat je Max 30% zou moeten aftrekken.
Dat je meer afdraagt dan normaal is omdat je (veel) meer verdient. Ja zou werken we nou eenmaal in Nederland. Maar vergeet niet dat als je in loondienst zit je werkgever ook flink nog wat inlegt en bij je pensioenuitkering alsof belasting wordt geheven. Juist omdat je zoveel meer verdient snap ik niet die behoefte om overal nog het grijze dan wel zwarte gebied op te zoeken voor wat extra euro's. Nogmaals, denk even aan de coronatijd en cruciale beroepen, hoeveel zij verdienen en hoeveel aftrekposten zij hebben.
Zij moeten een dikke gpu netto betalen terwijl een hoop zzpers de btw en inkomstenbelasting vrolijk aftrekken.
Dude, in verhouding betalen wij
veel meer belasting dan Shell en co.
Ja vergeleken met een werknemer minder, maar daar staan ook de risico's tegenover.
En een werknemer kan zijn thuiswerkplek + vergoeding GWL krijgen van de werkgever, kosteloos.
Wij mogen dat privé betalen, dat mag nog niet eens op de zaak bij een doorsnee thuiskantoor.
En lees je eens in in de regels, je zet jezelf voor schut met deze uitspraken:
- Bedrijven betalen
geen BTW. BTW is een
consumenten belasting en bedrijven zijn effectief inningskantoren ervoor. Zij moeten het verschil tussen de ontvangen en betaalde BTW aan de BD geven.
- Inkomstenbelasting is een
privé uitgave, geen aftrekpost. Net als de AOV. Op dat punt is er 0 verschil met een werknemer.
Voor een eenmanszaak (gros van de mensen hier), geld dat de netto-winst, het bedrag is voor de inkomsten-belasting. En met de lage kosten, voor een bedrijf, voor IT'ers betekend dat de netto-winst makkelijk 80% van de omzet is.
Mijn IB is makkelijk ergens tussen de 35 en 45% van mijn jaarwinst. Totale bedrag is iets van 43K jaarlijks.
Ja ik maak gebruik van de AOV en pensioen aftrekposten voor de IB, echter die bedragen zijn ook weer belast zodra ze moeten uitkeren. Het is niks anders dan uitgestelde belasting, net als die posten voor een werknemer.