Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Goedemorgen allemaal,

Ik ben 40 jaar en werk ondertussen bijna 4 jaar als freelance ICT'er.
Ik heb een eenmanszaak en werk voor Nederlandse klanten.

Mijn vrouw en ik waren niet gelukkig meer in de stedelijke omgeving waar wij wonen.
In eerste instantie waren we van plan om op de Veluwe een vrijstaande woning met wat grond te kopen maar al snel begonnen we groter te denken.
Waar voel ik mij het prettigste, van welke tijdsbesteding word ik het meest blij, etc...
Ik voel mij zelf altijd het lekkerste in mijn vel als ik in de bergen ben en daarnaast heb ik daar nauwelijks last van mijn astma (en een wat beter klimaat leek me ook erg fijn), eis van mijn kant was dan ook om in een berg gebied te gaan wonen.
Mijn vrouw wil graag midden in de natuur wonen in een beter klimaat dus dit bleek erg goed verenigbaar.
We hebben eerst een aantal landen uitgekozen die ons leuk leken, dit zijn: Italië, Kroatie, Portugal.
Vervolgens hebben we besloten om als proef in een van deze landen te gaan wonen om te bepalen of het in werkelijkheid net zo leuk is als verwacht.

Sinds Juli dit jaar wonen wij in Toscane in Italië, 5km van de grens met Umbrië vandaan, bovenop een berg met prachtig uitzicht over het meer van Trasimeno, bossen, velden en nog veel meer bergen.

Het initiële idee was om een half jaar hier te blijven en dan weer terug naar NL te gaan.
Onze kinderen (3, 5 en 7) gaan naar een Italiaanse school in de hoop dat ze taal zo het snelste leren (wat zijn vruchten lijkt af te werpen).
Zelf zijn we ook druk bezig met het leren van de taal.
Ons huis in NL verhuren we momenteel.
We hebben recent besloten om nog een half jaar langer te blijven zodat de kinderen het hele schooljaar af kunnen maken en wij nog langer de tijd hebben om te bepalen of we definitief hierheen willen emigreren.
Vooralsnog lijkt er een grote kans te zijn dat we definitief gaan emigreren, de precieze locatie in Italië is nog niet zeker.

Ik heb op het forum gezocht naar vergelijkbare situaties om meer kennis op te doen en vond o.a. dit topic Verkassen naar Portugal

Ik vond bovenstaande topic zeer nuttig en de rede waarom ik ook een topic aanmaak is dan ook tweezijdig.
Enerzijds wil ik in contact komen met mensen die hetzelfde hebben gedaan en dan bij voorkeur met emigreren naar Ialië en anderzijds om anderen die deze stap willen nemen van informatie te voorzien.

Het liefst wil ik een eenmanszaak of BV in Nederland houden om zo het makkelijkste te kunnen werken voor mijn Nederlandse klanten echter begrijp ik van de belastingdienst dat dit niet mag omdat ik zo goed als 100% vanuit het buitland zal werken.
Ik begrijp dat er wel nog een aantal tussen mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld door mijn eenmanszaak over te schrijven naar het adres van bijvoorbeeld mijn boekhouder en onder te brengen in een al een bestaande BV.
Ik weet hier echter het fijne niet van, zijn er mensen die ervaring hiermee hebben?

Even ervan uitgaande dat ik een eenmanszaak zal moeten starten vanuit Italië:
Vaak werk ik voor mijn Nederlandse klanten met een tussenpartij/broker.
Ik ben nu aan het onderzoeken of deze tussenpartijen er problemen mee zouden hebben om een contract aan te gaan met een Italiaans bedrijf.
met mijn huidige Nederlandse eenmanszaak kan ik ook rechtstreeks een contract aangaan met Nederlandse opdrachtgevers, kan dit ook gewoon als ik een Italiaanse eenmanszaak heb? Zouden opdrachtgevers daar terughoudend voor zijn?

Ik snap dat er nog steeds erg veel opdrachtgevers zijn die de mensen graag op de werkvloer zien maar uit ervaring weet ik dat er ook zat opdrachten zijn die je volledig remote uit kunt voeren en die opdrachtgevers het niet uitmaakt vanaf waar iemand werkt.
Dat is een van de positieve effecten geweest van het hele Corona gebeuren.

Kortom, ik heb nog veel vragen en hoop dat er mensen zijn die ervaring hiermee hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 10:51
Ik denk dat het land waar je heengaat redelijk irrelevant is.

Zelf woon ik in Belgie tegenwoordig en wilde ook als ZZP'er gaan beginnen in Nederland. Met accountant/fiscalist in Belgie en Nederland gesproken. En beide zeiden hetzelfde: Je kan van alles optuigen om te doen alsof je in Nederland je bedrijf hebt, maar uiteindelijk is je basis gewoon Belgie. Dus hier zal je je bedrijf op moeten starten.

Er was de mogelijkheid om bijvoorbeeld mijn ouders hun adres op te voeren voor mijn bedrijf,en hen huur te betalen etc. Maar als ik dan thuis zou werken in Belgie zou ik al illegaal bezig zijn.

Ik verwacht dat dit voor jou precies hetzelfde is.

Kortom je bedrijf starten in Italie. En gewoon tegen 0% BTW factureren als het over de landsgrensen heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Buitenspel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:46:
Ik denk dat het land waar je heengaat redelijk irrelevant is.

Zelf woon ik in Belgie tegenwoordig en wilde ook als ZZP'er gaan beginnen in Nederland. Met accountant/fiscalist in Belgie en Nederland gesproken. En beide zeiden hetzelfde: Je kan van alles optuigen om te doen alsof je in Nederland je bedrijf hebt, maar uiteindelijk is je basis gewoon Belgie. Dus hier zal je je bedrijf op moeten starten.

Er was de mogelijkheid om bijvoorbeeld mijn ouders hun adres op te voeren voor mijn bedrijf,en hen huur te betalen etc. Maar als ik dan thuis zou werken in Belgie zou ik al illegaal bezig zijn.

Ik verwacht dat dit voor jou precies hetzelfde is.

Kortom je bedrijf starten in Italie. En gewoon tegen 0% BTW factureren als het over de landsgrensen heen gaat.
Dank je wel voor je reactie :-)
En doen Nederlandse opdrachtgevers hier niet moeilijk over? heb je het idee dat ze net zo makkelijk voor jou kiezen als voor een nederlandse eensmanszaak/BV ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 10:51
Nordcore schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Dank je wel voor je reactie :-)
En doen Nederlandse opdrachtgevers hier niet moeilijk over? heb je het idee dat ze net zo makkelijk voor jou kiezen als voor een nederlandse eensmanszaak/BV ?
Ik heb inmiddels besloten om voor een andere rol te gaan binnen het bedrijf waar ik werk, dus (nog) niet als zelfstandige te starten. Dus ik heb geen praktijk ervaring.

Maar aangezien jij heel je leven in Nederland hebt gewerkt, heel je cv zo is, en er toch altijd een partij tussenzit. Zie ik zelf geen problemen. Maar hoe dit in de praktijk werkt, kan ik je dus niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Nordcore schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:07:
Vaak werk ik voor mijn Nederlandse klanten met een tussenpartij/broker.
Ik ben nu aan het onderzoeken of deze tussenpartijen er problemen mee zouden hebben om een contract aan te gaan met een Italiaans bedrijf.
Ik snap niet zo goed waarom je niet gewoon dit eerst daar vraagt. Dit is gewoon compleet aan het bedrijf in kwestie. Of een bedrijf zaken wil doen met een entiteit in een ander land (binnen of buiten de EU) verschilt gewoon enorm.

Dat een eenmanszaak of BV starten hier in NL geen optie is, ben je ook al achter.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je niet gewoon dit eerst daar vraagt. Dit is gewoon compleet aan het bedrijf in kwestie. Of een bedrijf zaken wil doen met een entiteit in een ander land (binnen of buiten de EU) verschilt gewoon enorm.

Dat een eenmanszaak of BV starten hier in NL geen optie is, ben je ook al achter.
Tot nu toe heb ik altijd voor de " eind" klant gewerkt via een tussenpartij/broker.
Deze tussenpartijen ben ik inderdaad aan het benaderen om te vragen of zij hier een probleem mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Buitenspel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Ik heb inmiddels besloten om voor een andere rol te gaan binnen het bedrijf waar ik werk, dus (nog) niet als zelfstandige te starten. Dus ik heb geen praktijk ervaring.

Maar aangezien jij heel je leven in Nederland hebt gewerkt, heel je cv zo is, en er toch altijd een partij tussenzit. Zie ik zelf geen problemen. Maar hoe dit in de praktijk werkt, kan ik je dus niet vertellen.
dank je wel.
Ik werk inderdaad al ruim 20 jaar in de ICT waarvan 7 jaar in de detachering.
Pas de laatste jaren werk ik als freelancer omdat ik de toegevoegde waarde niet meer zag van de detacheerder..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robbiedekoning
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Hi Nordcore,
Ik heb hier wel ervaring mee aangezien ik precies hetzelfde heb gedaan. Ik woon echter in noord italie maar ben regelmatig in Umbrie waar het echt prachtig is :)

Mijn vrouw komt hier vandaan waardoor het voor mij wat makkelijker te regelen was.

Ikzelf heb alles omgezet naar een B.V. omdat je via deze weg een bestuurder in NL aan kan stellen, en je gewoon alles in NL kan houden.

Toen ik nog ZZP deed stond ik nog geregistreerd als wonend in NL, en om deze reden ook gewisseld.

Vaak weten accountants in NL wel hoe hier mee om te gaan.
Mocht je nog verder willen sparren hierover, stuur me gerust een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 19:19
Je was al op de hoogte van de belastingverlaging voor expats? https://www.ecovis.com/gl...s-for-inpatriate-workers/

".. just 30% of employment income and income from self-employment sourced in Italy of workers who transfer their residence to the territory will be treated as taxable income .."

[ Voor 12% gewijzigd door proef op 14-10-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Robbiedekoning schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:48:
Hi Nordcore,
Ik heb hier wel ervaring mee aangezien ik precies hetzelfde heb gedaan. Ik woon echter in noord italie maar ben regelmatig in Umbrie waar het echt prachtig is :)

Mijn vrouw komt hier vandaan waardoor het voor mij wat makkelijker te regelen was.

Ikzelf heb alles omgezet naar een B.V. omdat je via deze weg een bestuurder in NL aan kan stellen, en je gewoon alles in NL kan houden.

Toen ik nog ZZP deed stond ik nog geregistreerd als wonend in NL, en om deze reden ook gewisseld.

Wauw, thanks!
Dit zijn de reacties waar ik op hoopt, dank je wel :-)
Ik zou graag eens met je willen sparren ja.
Ik stuur je komende week een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Hi Nordcore,

Nogmaals dank voor je reactie.
Ik heb je een DM gestuurd ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:20
Mooi verhaal! Zeker omdat je de stap al hebt durven zetten, nu "even" de administratieve kant inregelen. Met al het thuiswerken zie ik deze trend wel meer. Ik ben zelf ook ZZP'er in de IT ben in herfst/winter in het buitenland en de lente/zomer in NL. Ik hou me aan de 8maanden grens en blijf daar ruim binnen, blijf ik gewoon ingeschreven in NL, betaal belasting etc. Ik zit ook wel eens te denken om geheel te emigreren, ben benieuwd hoeveel werk het is om een bedrijf in een andere land onder te brengen..

Edit: 8 maanden grens moet je officieel uitschrijven bij de gemeente en dus ook je eenmanszaak uitschrijven (aanname)

[ Voor 10% gewijzigd door tony-stark op 21-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
tony-stark schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:25:
Mooi verhaal! Zeker omdat je de stap al hebt durven zetten, nu "even" de administratieve kant inregelen. Met al het thuiswerken zie ik deze trend wel meer. Ik ben zelf ook ZZP'er in de IT ben in herfst/winter in het buitenland en de lente/zomer in NL. Ik hou me aan de 8maanden grens en blijf daar ruim binnen, blijf ik gewoon ingeschreven in NL, betaal belasting etc. Ik zit ook wel eens te denken om geheel te emigreren, ben benieuwd hoeveel werk het is om een bedrijf in een andere land onder te brengen..

Edit: 8 maanden grens moet je officieel uitschrijven bij de gemeente en dus ook je eenmanszaak uitschrijven (aanname)
Bedankt voor je leuke reactie :-)
Het valt of staat momenteel of ik gemakkelijk opdrachten kan vinden die 100% remote worden uitgevoerd.
Ik ben druk op zoek momenteel.

Als opdrachten vinden geen probleem blijkt is de volgende vraag inderdaad of ik mijn bedrijf inschrijf in Italie of over stap op een BV vorm en een bewindvoerder in NL aanwijs (dit laatste moet ik bof info over inwinnen)

In wlk land overwinter jij meestal? en doe je dat alleen of met partner en/of kinderen ? wat is jouw ervaring met het vinden van volledig remote klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Let wel op dat het niet mogelijk is om een VOG aan te vragen als je niet ingeschreven staat in Nederland (BRP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
GrooV schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:39:
Let wel op dat het niet mogelijk is om een VOG aan te vragen als je niet ingeschreven staat in Nederland (BRP)
Dat is wel een hele goede tip van jou, dank je wel. _/-\o_
Dan vallen er al een aantal opdrachtgevers af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48
Als je wel bij het RNI, Registratie Niet Ingezetenen staat ingeschreven, dan is dit zeker wel mogelijk. Via email wat gegevens doorsturen (lekker veilig...), Betalen en na een paar weken krijg je het via de post.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/verklaring/vog

[ Voor 5% gewijzigd door CB32 op 21-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
CB32 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Als je wel bij het RNI, Registratie Niet Ingezetenen staat ingeschreven, dan is dit zeker wel mogelijk. Via email wat gegevens doorsturen (lekker veilig...), Betalen en na een paar weken krijg je het via de post.

ga ik even induiken, dank je wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:20
Nordcore schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor je leuke reactie :-)
Het valt of staat momenteel of ik gemakkelijk opdrachten kan vinden die 100% remote worden uitgevoerd.
Ik ben druk op zoek momenteel.

Als opdrachten vinden geen probleem blijkt is de volgende vraag inderdaad of ik mijn bedrijf inschrijf in Italie of over stap op een BV vorm en een bewindvoerder in NL aanwijs (dit laatste moet ik bof info over inwinnen)

In wlk land overwinter jij meestal? en doe je dat alleen of met partner en/of kinderen ? wat is jouw ervaring met het vinden van volledig remote klussen?
Spanje, Portugal. Geen kinderen, partner gaat soms mee.
Het vinden van remote klussen, wisselende ervaring. In de praktijk gaat het remote werken prima, maar merkt dat opdrachtgevers er nog niet helemaal aan gewend zijn. Thuiswerken ja, maar vanuit een ander land is dan weer vreemd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
tony-stark schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Spanje, Portugal. Geen kinderen, partner gaat soms mee.
Het vinden van remote klussen, wisselende ervaring. In de praktijk gaat het remote werken prima, maar merkt dat opdrachtgevers er nog niet helemaal aan gewend zijn. Thuiswerken ja, maar vanuit een ander land is dan weer vreemd 8)7
Ik was even een weekje vrij...vandaar de late reactie.

Wat je zegt klopt helemaal, maakt geen reet uit waar je vandaan werkt, dezelfde tijdzone is dan wel weer handig ;)
Een van de goede dingen die de Covid crisis heeft gebracht is dat werkgevers nu meer open staan voor remote werken als daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat kan zeker wel, al kost het wat meer moeite: https://www.justis.nl/ser...en-ingeschreven-in-de-brp

/spuit 11 :P
CB32 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Het inschrijving in RNI gaat automatisch wanneer jezelf uitschrijft bij de gemeente. Dus daar hoef je niets voor te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Standeman op 02-11-2022 09:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nordcore
Ondertussen heb ik een interessante remote opdracht gevonden voor een goed uurtarief met het vooruitzicht dat deze jaren kan gaan duren.
Deze opdrachtgever maakt het niks uit of ik vanuit een Italiaanse of Nederlandse onderneming factureer.

Dit was voor ons gezin de laatst te nemen drempel voor we ons definitief in Italië wilden gaan vestigen.
Gelukkig kunnen we de (vakantie-) woning waar we in verblijven langer huren dus we gaan vanaf nu op zoek naar een koopwoning.

Ik ben er overigens nog niet over uit of ik mijn Nederlandse bedrijf ook aanhoudt (na omzetting naar BV) maar ik ga dit verder onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 19:29
Interessant, houd ons op de hoogte.

Als iemand die geëmigreerd is (Oostenrijk) zou ik wel aanraden eerst te huren voordat je je vastlegt aan regio of zelfs maar wijk in een gebied/stad die je bevalt.

Maar wel normale huur, geen vakantiehuis tarief.

Ik volg dit omdat wij ook nog wel weer eens ergens anders heen willen, Italië of (noord) Spanje/Portugal. Maar dat is plan voor in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Hi Nordcore,

Wowowow ... mag het graag hier op het forum :o , ik ben ook wel nieuwsgierig/benieuwd :Y) (ook ZZP'er, Italiaanse vriendin ... zou eigenlijk vrouw moeten worden na 17 jaar en 2 kinderen. Ook een huis in Liguria vlak bij Genua, maar ook een huis in Nederland waar we wonen/werken/kinderen naar school gaan.)

Nu worden wel beide kinderen tweetalig opgevoed, maar echt een overstap maken om naar Italie te emigreren huiver ik een beetje voor. Zo vind ik een hoop dingen minder goed geregeld lijken dan in Nederland (pensioen; lijkt niet zo goed geregeld, zorg; als je echt wat wil zonder wachttijd, kan je beter naar een prive kliniek gaan, etc)

Hoe ervaar jij dit tot op heden @Robbiedekoning ?

PS: wat is het toch met ZZP IT'ers en Italie :+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:41
Nordcore schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:09:
Ondertussen heb ik een interessante remote opdracht gevonden voor een goed uurtarief met het vooruitzicht dat deze jaren kan gaan duren.
Deze opdrachtgever maakt het niks uit of ik vanuit een Italiaanse of Nederlandse onderneming factureer.

Dit was voor ons gezin de laatst te nemen drempel voor we ons definitief in Italië wilden gaan vestigen.
Gelukkig kunnen we de (vakantie-) woning waar we in verblijven langer huren dus we gaan vanaf nu op zoek naar een koopwoning.

Ik ben er overigens nog niet over uit of ik mijn Nederlandse bedrijf ook aanhoudt (na omzetting naar BV) maar ik ga dit verder onderzoeken.
Kijk ook naar de juridische consequenties als je formeel vanuit het buitenland werkt. Stel, je krijgt een conflict met een opdrachtgever (of werkgever), dan krijg je te maken met wetgeving in 2 verschillende landen. Dat kan in je voor- of nadeel zijn, maar het kan vooral opdrachtgevers ervan weerhouden zaken te doen met iemand die volledig in het buitenland gevestigd is.
Los daarvan zou ik niet alle schepen achter me verbranden. Je zou de eerste niet zijn die naar Nederland terugkeert als de kinderen de basisschool verlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Nordcore, @Robbiedekoning en @LinuX-TUX

Misschien kunnen jullie nog wat zeggen over hoe jullie de regio's ervaren, wat er bevalt en wat er minder bevalt? Ook wat over hoe jullie wonen, in de stad of niet en hoe het weer bevalt, in de zomer en winter.

Liguria staat op onze lijst, omdat we er graag zijn voor mountainbiken en we ook de zee fijn vinden. Umbrië/Toscane zijn we niet mee bekend. Het echte Noorden (Sud-tirol) wel omdat we net over de Brenner wonen. Maar ondanks dat we het daar fijn vinde en vaak zijn, zou dat een te klein verschil zijn met Tirol om te gaan verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nordcore
Ko.Kane schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:18:
Interessant, houd ons op de hoogte.

Als iemand die geëmigreerd is (Oostenrijk) zou ik wel aanraden eerst te huren voordat je je vastlegt aan regio of zelfs maar wijk in een gebied/stad die je bevalt.

Maar wel normale huur, geen vakantiehuis tarief.

Ik volg dit omdat wij ook nog wel weer eens ergens anders heen willen, Italië of (noord) Spanje/Portugal. Maar dat is plan voor in de toekomst.
Bedankt voor de tip.
We huren nu al 4 maanden een vakantiewoning tegen zeer gereduceerd tarief (Airbnb er tussenuit gesloopt).
We blijven dit nog zeker 8 maanden doen.
In de tussentijd gaan we rustig rondkijken voor een koopwoning maar we hebben geen haast.
We zijn er nog niet helemaal over uit maar ik denk dat we onze woning in NL gaan verkopen, zo strijken we de gigantische overwaarde op waar we hier met gemak een nieuwe vrijstaande woning voor kunnen kopen.

Wij waren oorspronkelijk ook plan om in de (Italiaanse) Alpen te gaan wonen maar 5 tot 6 maanden in de sneeuw leek ons uiteindelijk te pittig met 3 schoolgaande kionderen.
LinuX-TUX schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:29:
[...]

Wowowow ... mag het graag hier op het forum :o , ik ben ook wel nieuwsgierig/benieuwd :Y) (ook ZZP'er, Italiaanse vriendin ... zou eigenlijk vrouw moeten worden na 17 jaar en 2 kinderen. Ook een huis in Liguria vlak bij Genua, maar ook een huis in Nederland waar we wonen/werken/kinderen naar school gaan.)

Nu worden wel beide kinderen tweetalig opgevoed, maar echt een overstap maken om naar Italie te emigreren huiver ik een beetje voor. Zo vind ik een hoop dingen minder goed geregeld lijken dan in Nederland (pensioen; lijkt niet zo goed geregeld, zorg; als je echt wat wil zonder wachttijd, kan je beter naar een prive kliniek gaan, etc)

Hoe ervaar jij dit tot op heden @Robbiedekoning ?

PS: wat is het toch met ZZP IT'ers en Italie :+ ?
Wauw, wat een leuke bijdrage voor het topic!
Wij hadden een 10-tal huizen uitgezocht in Ligurië en Toscane.
Na inspectie ter plekke bleven er twee huizen over waarvan 1 nabij Varazze in Ligurië en daar ging onze voorkeur dan ook naar uit.
Het warmere klimaat van italië, zee, bergen en de wintersport gebieden op korte afstand.
Uiteindelijk bleken er geen goede afspraken gemaakt te kunnen worden met de verhuurder van de betreffende woning dus zijn we afgehaakt maar wat is Ligurë een mooie plek.
Waar in Ligurië hebben jullie een huis?

Pensioen moet ik als zelfstandige sowieso zelf voor zorgen dus die vlieger gaat niet op voor mij.
Italie heeft op sommige punten een ongunstiger systeem maar bied ook zeker voordelen, zo kennen ze bijvoorbeeld geen vermogensbelasting.
Toke_gt schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:52:
[...]

Kijk ook naar de juridische consequenties als je formeel vanuit het buitenland werkt. Stel, je krijgt een conflict met een opdrachtgever (of werkgever), dan krijg je te maken met wetgeving in 2 verschillende landen. Dat kan in je voor- of nadeel zijn, maar het kan vooral opdrachtgevers ervan weerhouden zaken te doen met iemand die volledig in het buitenland gevestigd is.
Los daarvan zou ik niet alle schepen achter me verbranden. Je zou de eerste niet zijn die naar Nederland terugkeert als de kinderen de basisschool verlaten.
daar heb je zeker een punt, alleen al om die reden is het misschien handig om een bv in Nederland aan te houden....
Ik zal mijn verzekeringen eens gaan benaderen om te controleren of deze hier wel gelden...
food for thought 8) dank je wel!
Ko.Kane schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:56:

Misschien kunnen jullie nog wat zeggen over hoe jullie de regio's ervaren, wat er bevalt en wat er minder bevalt? Ook wat over hoe jullie wonen, in de stad of niet en hoe het weer bevalt, in de zomer en winter.

Liguria staat op onze lijst, omdat we er graag zijn voor mountainbiken en we ook de zee fijn vinden. Umbrië/Toscane zijn we niet mee bekend. Het echte Noorden (Sud-tirol) wel omdat we net over de Brenner wonen. Maar ondanks dat we het daar fijn vinde en vaak zijn, zou dat een te klein verschil zijn met Tirol om te gaan verhuizen.
Mountainbiken zou voor mij ook de reden zijn om in de Alpen te gaan wonen.
Ik zoek graag af en toe de bike-parken op op heerlijk naar beneden te knallen met mijn fiets.

Wij wonen nu op 850 meter hoogte midden in de bossen op 20 minuten rijden van de dichtsbijzijnde plaats, Cortona en hebben prachtig uitzicht over de Val di Chiana vallei met steden als Siena, Arezzo en Perugia binnen een uur rijden.
We wonen dus erg landelijk, de dichtstbijzijnde buren zitten op zo'n 800 meter afstand en dat bevalt ons erg goed.
De kindjes vermaken zich ook prima en spelen regelmatig bij klasgenootjes die dichter bij school of in de stad wonen.
Er wonen relatief veel buitenlanders in de omgeving, vooral Amerikanen en Engelsen dat maakt het voor mij als (nog niet goed) niet Italiaans sprekende een stuk fijner maar er zijn ook aardig wat Italianen die Engels spreken.
Ik moet wel zeggen dat de Italianen veel opener zijn als ik verwacht had, veel mensen staan voor ons klaar.
Qua klimaat is het enorm genieten tot nu toe alhoewel je op een berg al snel een stevig windje kan hebben die het wat kouder maakt, maar daar weet jij vast alles van :-)
Ik wilde bij voorkeur in een gebied wonen met stoeltjesliften omdat ik dat het leukste vind met de mtb maar ondertussen bedwing ik steeds meer hoogtemeters met mijn (niet electrisch aangedreven) mtb en word mijn conditie steeds beter.
Ook beginnen we vriendschappen op te bouwen hier en de kindjes beginnen hun draai te vinden en dat is minstens zo belangrijk.
Wij overwegen dus om in de huidige omgeving te blijven wonen.

ik schat in dat we een aantal jaar blijven huren tot we de perfecte woning hebben gevonden (of laten bouwen).
Ook overwegen we nog om te zoeken naar een mooie plek waar we naast wonen ook wat appartementen of losse huisjes kunnen verhuren als extra inkomsten, mogelijk zelfs een bed&breakfast aangezien dat een droom van mijn vrouw is.
De huizen prijzen zijn hier gewoon zo enorm veel lager als in NL en dat bied mogelijkheden, zeker als je wel voor je Nederlandse uurtarief kan blijven werken voor klanten in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuX-TUX

Nordcore schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:19:
[...]

[...]

Wauw, wat een leuke bijdrage voor het topic!
Wij hadden een 10-tal huizen uitgezocht in Ligurië en Toscane.
Na inspectie ter plekke bleven er twee huizen over waarvan 1 nabij Varazze in Ligurië en daar ging onze voorkeur dan ook naar uit.
Het warmere klimaat van italië, zee, bergen en de wintersport gebieden op korte afstand.
Uiteindelijk bleken er geen goede afspraken gemaakt te kunnen worden met de verhuurder van de betreffende woning dus zijn we afgehaakt maar wat is Ligurë een mooie plek.
Waar in Ligurië hebben jullie een huis?

Pensioen moet ik als zelfstandige sowieso zelf voor zorgen dus die vlieger gaat niet op voor mij.
Italie heeft op sommige punten een ongunstiger systeem maar bied ook zeker voordelen, zo kennen ze bijvoorbeeld geen vermogensbelasting.

[...]

[...]
Piemonte (Sestriere / Cesana):
Erg mooi gebied, genoeg te doen (skien/boarden/mountainbiken/hiken/zwemmen etc). Mensen zijn vriendelijk/sociaal. Het is een toeristisch gebied en je bent zo in Frankrijk / Turijn. In het voor en najaar is het er wel redelijk uitgestorven (zeker met slecht weer). Waren daar voorheen te vinden voor wintersport (en hebben elkaar daar ook ontmoet tijdens werk), nu met kinderen is het huisje van de schoonfamilie net te klein om ons allemaal te herbergen, maar we gaan het komend voorjaar volgens mij wel proberen :Y)

Liguria (Rapallo):
Wederom erg mooi gebied en toeristisch (want, doorgang naar Santa Margherita / Portofino. Deze stadjes staan er ook om bekend dat een hoop mensen uit Milaan daar een tweede huis hebben voor in het weekend/de vakanties). Je kan er bijna hetzelfde doen als wat ik hierboven schreef, op wintersporten na. In ruil daarvoor kan je een hoop watersporten doen (zwemmen/zeilen/duiken etc). Hier heeft mijn vriendin dit jaar een huis gekocht. Ze had nog een huis (erfenis van opa/oma) in Chiavari welke ze afgelopen jaren verhuurde. Maar dit was keer op keer drama met wanbetalers en mensen die verdwenen of het gewoon niet meer op konden hoesten, daar waren we klaar mee, vandaar deze schakeling (misschien dat we besluiten deze te AirBNB'en om een beetje de vaste lasten te dekken).

Members only: Achtergrond
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
LinuX-TUX schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:54:
[...]

[...]

Piemonte (Sestriere / Cesana):
Erg mooi gebied, genoeg te doen (skien/boarden/mountainbiken/hiken/zwemmen etc). Mensen zijn vriendelijk/sociaal. Het is een toeristisch gebied en je bent zo in Frankrijk / Turijn. In het voor en najaar is het er wel redelijk uitgestorven (zeker met slecht weer). Waren daar voorheen te vinden voor wintersport (en hebben elkaar daar ook ontmoet tijdens werk), nu met kinderen is het huisje van de schoonfamilie net te klein om ons allemaal te herbergen, maar we gaan het komend voorjaar volgens mij wel proberen :Y)

Liguria (Rapallo):
Wederom erg mooi gebied en toeristisch (want, doorgang naar Santa Margherita / Portofino. Deze stadjes staan er ook om bekend dat een hoop mensen uit Milaan daar een tweede huis hebben voor in het weekend/de vakanties). Je kan er bijna hetzelfde doen als wat ik hierboven schreef, op wintersporten na. In ruil daarvoor kan je een hoop watersporten doen (zwemmen/zeilen/duiken etc). Hier heeft mijn vriendin dit jaar een huis gekocht. Ze had nog een huis (erfenis van opa/oma) in Chiavari welke ze afgelopen jaren verhuurde. Maar dit was keer op keer drama met wanbetalers en mensen die verdwenen of het gewoon niet meer op konden hoesten, daar waren we klaar mee, vandaar deze schakeling (misschien dat we besluiten deze te AirBNB'en om een beetje de vaste lasten te dekken).

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verdienste in Italië is zeker als starter bar slecht. Ik ken vrij veel Ing/MSc Italianen die na Erasmus-tijd in NL zijn blijven hangen. Het is thuis niet te doen, zouden echt dief van eigen portemonnee zijn anders. Ancieteit speelt wel meer mee, dus vanaf een bepaalde rol of leeftijd is het al beter en dan willen veel toch wel weer terug. Maar dat is pas na decenia ofzo.

Ik wil er alleen onder condities heen. Dat is wanneer ik financieel dichter bij FIRE zit en een redelijk baan lokaal kan hebben. Minder verdienen is acceptabel als het maar naar lokale maatstaven goed is. Of gewoon als tweede huis en ergens anders werken.
Voor mij is remote werken lastig, en ook het type opdrachten voor mijn achtergrond niet zo mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedekoning

Venetie waar ik woon heeft zoals elke plek z'n voor en nadelen. Binnen 1,5uur ben ik aan de rand van de dolemieten, waar ik bijna elk weekend een lange hike doe.
We hebben hier vlakbij venetie ook een vaste plaats op een camping aan het strand. In tegenstelling tot veel andere delen in Italie, is er hier een echt strand.
Voor mij is Noord- italie ook nog eens goed aan te reizen (1.5 uur vliegen), dus ben regelmatig ook in NL.

Aan de andere kant zijn de huizen vanaf Umbrie en naar beneden bijna de helft goedkoper. Alhoewel het gebied en de stijl huizen me wel aan staat, zou ik de echte bergen wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedekoning

Kijk ook eens op https://www.youtube.com/user/Cjarande als je geinteresseerd ben in mountainbiken :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nordcore
Ondertussen zIjn we weer aan aantal maanden verder.
Ons huis in NL is verkocht onder voorbehoud (het dubbele voor gekregen als we ervoor betaalde hebben 6 jjar terug) en 15 mei is de overdracht.

Ik heb ondertussen gesproken met verschillende opdrachtgevers en die geven aan dat het ze niet uitmaakt of er vanuit NL of ander EU land word gefactureerd.
Momenteel ben ik bezig met een opdracht voor/bij Centric en ook die staan hier open voor.

Wij staan op het punt om ons uit te schrijven in NL en in the schrijven in Italie.
Ook mijn eenmanszaak in NL stop ik volledig en ik schrijf mij in als freelancer in Italie.

Vervolgens word er een nieuw contract gemaakt met Centric en blijf ik 100% remote doorwerken zoals ik de afgelopen 4 maanden ook gedaan heb.

De kindjes zijn ondertussen aardig geintegreerd hier en wij hebben ook een aantal nieuwe kennis/vrienden er bij, waar een wil is is een weg.

Wij hebben dan ook 0 spijt dat we deze stap genomen hebben!
proef schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:03:
Je was al op de hoogte van de belastingverlaging voor expats? https://www.ecovis.com/gl...s-for-inpatriate-workers/

".. just 30% of employment income and income from self-employment sourced in Italy of workers who transfer their residence to the territory will be treated as taxable income .."
Ik heb ondertussen ook een goede Italiaane boekhouder gevonden die Engels spreekt.
Ik kom inderdaad in aanmerking voor het speciale "tax regime" .
De komende 5 jaar hoef ik maar belasting te betalen over 30% van mijn inkomen en dat kan daarna nog eens verlengt worden met 5 jaar als je voldoet aan bepaalde voorwaarden...
Ik ga per saldo echt belachelijk weinig aan belasting afdragen en houdt dus erg veel geld over, leuk extraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:40
Dank voor de update @Nordcore !
Ik volg dit topic sinds kort met interesse. Ik ben in loondienst maar overweeg ZZP'er te worden in Nederland, maar buiten dat hebben vriendin en ik al langer het idee om naar Italië te verhuizen. Misschien na ons pensioen, misschien eerder. We kennen Italië goed en hebben afgelopen November nog maar weer eens een "studiereisje" gemaakt om te kijken of een B&B iets voor ons is. Conclusie is dat we er in ieder geval een of meer bronnen van inkomsten naast zouden moeten hebben, dus de ervaringen als ZZP'er in Italië zijn mooi om te lezen!

Spreek je de taal ondertussen? (Ik doe al jaren Duolingo en andere apps, schiet niet echt op).
En hoe heb je de aankoop van je huis gedaan? Alles via een vertaler? Nederlandse makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:45:
Ik volg dit topic sinds kort met interesse. Ik ben in loondienst maar overweeg ZZP'er te worden in Nederland, maar buiten dat hebben vriendin en ik al langer het idee om naar Italië te verhuizen. Misschien na ons pensioen, misschien eerder. We kennen Italië goed en hebben afgelopen November nog maar weer eens een "studiereisje" gemaakt om te kijken of een B&B iets voor ons is. Conclusie is dat we er in ieder geval een of meer bronnen van inkomsten naast zouden moeten hebben, dus de ervaringen als ZZP'er in Italië zijn mooi om te lezen!

Spreek je de taal ondertussen? (Ik doe al jaren Duolingo en andere apps, schiet niet echt op).
En hoe heb je de aankoop van je huis gedaan? Alles via een vertaler? Nederlandse makelaar?
Mijn vrouw spreekt ondertussen een aardig woordje Italiaans, ze heeft 5 dagen per week 4 uur per dag les. er daarnaast al 1,5 jaar Duolingo.
Ik ben nu 5 maanden bezg met Duolingo maar kan me zeker nog niet verstaanbaar maken., zit op zo'n 600 woorden.
Ik ben van plan om met enkele maanden ook te starten met lessen.
Mijn oudste dochter pakt de taal enorm snel op op school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
I doe al > 900 dagen DuoLingo (en Mondly, Busuu en Drops). Je wordt er vooral goed in de desbetreffende oefeningen van. Zelf spreken en op de woorden komen is toch weer heel wat anders. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-04 22:32
Stiggy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:45:
Ik volg dit topic sinds kort met interesse...

Ik volg dit topic sinds vandaag. Ook met zeer veel interesse. Wij zijn sinds een maandje "geëmigreerd". Formeel wonen we nog in Nederland bij familie. Belastingtechnisch is resident worden in de tweede helft van het jaar wat gunstiger.

De taal. Ja, daar noem je wat. Ooit een deel van de TV cursus "Pronto" van Teleac gedaan. Dat was in een tijd dat de gemiddelde tweaker nog in de wieg lag. Of zelfs dat nog niet. We hebben ons er altijd wel een beetje mee kunnen redden. Het gegeven dat meerdere Italianen nu wat Engels spreken, dat was toen nog niet. Maar als je in Italië wilt gaan wonen en leven dan moet je Italiaans gaan spreken met de Italianen. Wij zijn geen van beiden een natuurtalent in talen. Integendeel. En op oudere leeftijd zijn onze hersenen veel beter in vergeten dan in onthouden. Dat is ook wel even een dingetje. Van heel wat woorden weten we dat we die al minstens vijf keer eerder hebben opgezocht..... Het rendement van cursussen in een schoolse omgeving, daar geloven we niet zo in. Wat we meestal doen is luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Rai Scuola, Rai Storia en vaak ook Rai 5. De bijdragen van deze zenders zijn vaak veel beter geëigend om door een breder publiek te worden begrepen. Omdat ze verzorgd worden door professionals die er in opgeleid en getraind zijn om er voor te zorgen dat de gebrachte informatie ook zo goed mogelijk overkomt. Dat is nogal verschil met het ad hoc "geschreeuw" waarmee Rai 1 t/m 3 en La7 gevuld worden. Daarnaast is er op internet een schatkamer aan informatie te vinden. Er zijn zoveel Italianen bezig met het verspreiden van hun taal. TS zegt: "Mijn oudste dochter pakt de taal enorm snel op op school." Dat doet dochter waarschijnlijk niet via eindeloze woordenlijsten stampen en eindeloze grammaticaoefeningen. Dat doet dochter door zich te mengen onder de Italianen en daarbij geen mogelijkheid tot ontsnappen te hebben. Dat noemen we de natuurmethode. En zo moeten wij in onze after school periode het eigenlijk ook doen.....

Ons huis hebben we op eigen houtje gezocht en gekocht. Eerst goed inlezen. Dat kan geen kwaad. Je komt daarover veel horrorverhalen tegen. Noord Italianen zeggen dat dat alleen voor Zuid Italië geldt. Wij wonen in Monferrato Piemonte. Daar ging alles keurig volgens het boekje. Overigens een heel bureaucratisch boekje. Daar is geen ontsnappen aan. Waaraan je ook niet kan ontsnappen is de makelaar van de verkoper. Je kan dus wel een Nederlandse makelaar vragen maar die kosten betaal je doorgaans bovenop de kosten van de Italiaanse makelaar. Die in ons geval wel erg hoog waren (10k voor een huis van 190k) Maar goed, de man had geroken dat we perse dat huis wilden hebben. Wat dat betreft was het wel een makelaar met kennis van de markt :)

200k dus voor een vrijstaande woning (1975) van 250 m2 met rustige ligging en optimale privacy. Maar ook weer niet in niemandsland gelegen. In Nederland lachen we om dat soort bedragen. En denken we dat er een drukfout gemaakt is. Vooral als je het uitzicht ook nog eens meerekent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw1p7tC0TjGpNQXJp7tIjUlstU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfT5jAqf60boDIO3TCppFhwa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik volg deze ook graag. Wij hebben net onze woning verkocht en willen in dit jaar (zomer/najaar) daadwerkelijk verkassen naar Italië. En ook ik zit te denken aan een ZZP constructie in Italië en voor een NL bedrijf te werken en deze te factureren. Mede ook doordat ik hoor dat het erg duur is voor een NL werkgever een medewerker te verlonen die in Italië woont (maar nog wel Nederlander is) vanwege alle extra (lokale) kosten mbt sociale lasten en belastingen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik moet zeggen dat het erg onduidelijk is allemaal. 1 Europa maar daar merk je in dit geval geen ene moer van ... En hoe meer je gaat zoeken hoe meer informatie je vind die elkaar lijkt tegen te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
Zijn jullie dan goed gezond? Ikzelf heb chronisch ziektes en dat maakt het niet gemakkelijk om Nederland ooit te verlaten. Ik ben al jaren zzp'er. Ik weet niet zeker of ik mijn hele leven in Nederland wil blijven. Feit is wel dat het lastig is om een goede zorgverzekering in het buitenland te vinden. Dat heb ik al eens geprobeerd, maar iedereen wees me af omdat ik een ziekte heb en daarvoor ook een behandeling krijg.

De zorgverzekeraars sluiten mij uit. Ik zou graag uiteindelijk ooit in mijn leven in een zonnig land wonen, maar dat is best lastig zonder verzekering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Dennisweb schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:23:
De zorgverzekeraars sluiten mij uit. Ik zou graag uiteindelijk ooit in mijn leven in een zonnig land wonen, maar dat is best lastig zonder verzekering. ;)
Specifiek wat betreft Italië zou zo'n probleem niet mogen spelen. Even in hele grote lijnen: Je zegt dat je ZZP'er bent. Ik neem aan dat je daaruit ook inkomen hebt. Zodra je resident bent ga je dan ook in Italië belasting betalen. Op basis van deze betaalde belasting heb je recht op gezondheidszorg. Tenminste, zo was het. Regelingen kunnen snel veranderen. Zeker ook in Italië. Maar ik denk niet ze zomaar iemand zorg weigeren.

Voor ons persoonlijk is het sowieso anders omdat ik reeds AOW-er ben. Ook als ik straks in Italië belasting ga betalen dan wordt nog steeds in Nederland op mijn AOW, beroepspensioen en lijfrente-uitkering een bedrag ingehouden dat grofweg vergelijkbaar is met de bijdrage ZVW. Plus iets van een nominale bijdrage. Dit geldt voor alle AOW-ers die na het bereiken van deze leeftijd emigreren naar een land binnen de EU. Met deze inhoudingen wordt een fonds gevuld waarmee de geëmigreerde recht heeft op lokale zorg tegen de lokale condities.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nordcore
Status update:

Ik had op het internet een checklist gevonden met benodigdeheden om je in te kunnen schrijven in Milaan, daar heb je (volgens de betreffende site) o.a. zo'n internationaal uitreksel van BRP nodig en een bewijs van uitschrijving naast een speciale zorgverzekering...
Ik heb dus meteen voor ons alle 5 een internationaal uitreksel van de BRP opgevraagd.
Deze zat binnen enkele dagen in mijn brievenbus in NL (leve de PostNL app waar je kunt zien wat voor post er naar je toe onderweg is)
Mijn zus heeft deze vervolgens via de spoedpost buitenland service van PostNL naar ons toegestuurd.

Ik heb me de afgelopen weken verdiept in de zaken waar we rekening mee dienen te houden i.v.m. het uitschrijven uit de gemeente waar we woonden en inschijven in Italie.
Op het moment dat je je uitschrijft in NL kun je ter plekke nog eenmaal een internationaal uitreksel vanuit het bevolkingsregister krijgen.
Zodra je eenmaal uitgeschreven bent kan dit niet meer.
Je kunt je ook online uitschrijven maar dan kun je dus geen uitreksel brp meer krijgen
Ook stoppen al je lopende verzekeringen omdat je geen inwoner meer bent van NL, deze stap heeft dus veel gevolgen.
O.a. heb je vanaf dat moment geen geldige auto verzekering meer en rijdt je dus onverzekerd rond.
(we hebben ons dus bewust nog even niet uitgeschreven in NL)

Vervolgens heb ik uitgezocht hoe ik mijn huidige auto uit NL toch kan blijven rijden in Italie.
Je kunt je auto via 2 methodes uitschrijven uit het register van de RDW:
  1. online uitschrijven je krijgt dan geen bewijs van uitschrijving welke in Italie nodig is om de auto te kunnen importeren
  2. Zelf in NL de auto uitschrijven, je hebt hiervoor nodig de volledige tenaamstellingscode, de verzekeringspas en de gele kentekenplaten
Indien je voor optie 2 kies kun je ervoor kiezen om witte kentekenplaten met zwarte letters te ontvangen, dit is een speciaal "export" kenteken wat 2 weken geldig is.
Vervolgens un je een speciale verzekering afsluiten die 2 weken geldig is,
In die 2 weken moet je de auto dus naar het land van bestemming rijden en daar de import procedure starten.
vervolgens komt er een moment waarop de auto aanvraag loopt maar je nog geen italiaanse kenteken platen hebt, die periode mag je niet met de auto rond rijden.

Echter ben ik al in Italie dus kan ik de auto niet zelf uitvoeren.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een bedrijf dat bovenstaande voor mij kan uitvoeren en zodoende kwam ik terecht bij autovoorexport.nl
Ik heb 200 euro vooruit betaald en zij regelen het volgende voor mij:
  • iZe sturen de witte kentekenplaten per post naar mijn italiaanse adres
  • Zodra deze binnen zijn moet ik mijn gele kentekenplaten naar hun toe sturen per post
  • ook moet ik ze voorzien van de volledige tenaamstelling code en kopie paspoort/li]
Vervolgens starten zijn de export procedure op en vanaf dat moment heb ik 2 weken om de import procedure in Italie te startenontvang ik van hun het bewijs van uitschrijving van de auto.
Het kan natuurlijk ook dat ik keihard genaaid word door deze partij maar het is het proberen waard....
iemand ervaring met ze?

Vandaag zijn we naar het bureau geweest waar je je kunt inschrijven als Italaliaans burger.
We waren erg benieuwd wat de precieze vereisten zijn om ons in te kunnen schrijven, deze zijn voor Cortona als volgt (en daarme een stuk minder streng als in Milaan)
  • onze paspoorten duh :P
  • verklaring dat je minimaal een x bedrag aan spaargeld hebt, met 3 kinderen is dit 15K (je moet een bank rek opgeven en ze kunnen dit controleren
  • document dat bewijst dat je een zorgverzekering hebt afgesloten welke nog minimaal 1 jaar geldig blijft
Nou is er in NL zover ik kan beoordelen maar 1 partij waar je een dergelijke Zorgverzekering kunt afsluiten en dat is "Oom verzekeringen" .
Ik heb net een aanvraag gedaan via hun portal voor een verzekering.
Heeft iemand van ullie ervaring met deze partij? hoe lang duurde de aanvraag? zijn er alternatieve verzeeraars?

Zodra we ingeschreven staan in Cortona kan ik een VAT nr (Italiaans btw nummer) aanvragen en sta ik geregistreerd als ondernemer.
vervolgens schrijven we ons meteen uit in NL om eventuele problemen te voorkomen.

Daarna ga ik z.s.m. een Italiaanse auto aanschaffen omdat we een tweede auto enorm missen momenteel.
Ik heb een overeenstemming bereikt met mijn vrouw om een 7 zitter AWD (geen overbodige luxe hier) auto aan te schaffen, dit word 2 of 3 jaar oude Hyundai Santa Fe of Kia Sorento.
De tweede auto komt gelijk van te pas omdat er een aantal dagen zullen zijn waarop mijn NL auto niet verzekerd is en/of il nog geen italiaanse kenteken platen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hou er ook rekening mee dat sommige grotere spelers (ik weet het van NN, ING, ABN, KPN en een aantal overheidsinstanties) steeds vaker eisen stellen aan langdurig (>30 dagen soms zelfs) werken vanuit het buitenland. Als in, niet toegestaan.

Het is nog koffiedik kijken maar het kan wellicht nog wel e.a. betekenen voor de digital nomads of gemigreerden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
@Nordcore In het eerste deel van "Italiaanse toestanden" (toch wel gelezen als voorbereiding? :) ) staan ook wat hilarische verhalen over het invoeren van een Nederlandse auto. Een ander stel wat we spraken zei: begin er niet aan, verkoop hem in Nederland en koop hier een andere. Auto's zijn goedkoper in Italië en je bespaard je heel, heel veel bureaucratisch gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:54:
@Nordcore In het eerste deel van "Italiaanse toestanden" (toch wel gelezen als voorbereiding? :) ) staan ook wat hilarische verhalen over het invoeren van een Nederlandse auto. Een ander stel wat we spraken zei: begin er niet aan, verkoop hem in Nederland en koop hier een andere. Auto's zijn goedkoper in Italië en je bespaard je heel, heel veel bureaucratisch gedoe.
Nice, dat topic kende ik niet, dank je wel!!
Deze tip hebben we van al veel mensen gekregen en goed overwogen.
Ik zal eerst het topic dat je noemt even goed doorlezen ahh het is geen topic maar een boek, heb meteen deel 1 en 2 gekocht voor de e-reader ;)

We gaan daarnaast ook een Italiaanse auto kopen meteen zodra we ingeschreven staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Nordcore op 11-04-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
FirePuma142 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:51:
Hou er ook rekening mee dat sommige grotere spelers (ik weet het van NN, ING, ABN, KPN en een aantal overheidsinstanties) steeds vaker eisen stellen aan langdurig (>30 dagen soms zelfs) werken vanuit het buitenland. Als in, niet toegestaan.

Het is nog koffiedik kijken maar het kan wellicht nog wel e.a. betekenen voor de digital nomads of gemigreerden.
Bbedankt voor het melden van nog meer redenen om in NL te blijven ;)
Er zijn al zoveel redenen om niet te emigreren maar gelukkig wegen deze nadelige redenen tot op heden niet zwaarder als de vele voordelen die het brengt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 16:57
Nordcore schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:29:
Ondertussen zIjn we weer aan aantal maanden verder.
Ons huis in NL is verkocht onder voorbehoud (het dubbele voor gekregen als we ervoor betaalde hebben 6 jjar terug) en 15 mei is de overdracht.

Ik heb ondertussen gesproken met verschillende opdrachtgevers en die geven aan dat het ze niet uitmaakt of er vanuit NL of ander EU land word gefactureerd.
Momenteel ben ik bezig met een opdracht voor/bij Centric en ook die staan hier open voor.

Wij staan op het punt om ons uit te schrijven in NL en in the schrijven in Italie.
Ook mijn eenmanszaak in NL stop ik volledig en ik schrijf mij in als freelancer in Italie.

Vervolgens word er een nieuw contract gemaakt met Centric en blijf ik 100% remote doorwerken zoals ik de afgelopen 4 maanden ook gedaan heb.

De kindjes zijn ondertussen aardig geintegreerd hier en wij hebben ook een aantal nieuwe kennis/vrienden er bij, waar een wil is is een weg.

Wij hebben dan ook 0 spijt dat we deze stap genomen hebben!

[...]

Ik heb ondertussen ook een goede Italiaane boekhouder gevonden die Engels spreekt.
De komende 5 jaar hoef ik maar belasting te betalen over 30% van mijn inkomen en dat kan daarna nog eens verlengt worden met 5 jaar als je voldoet aan bepaalde voorwaarden...
Ik ga per saldo echt belachelijk weinig aan belasting afdragen en houdt dus erg veel geld over, leuk extraatje.
Betaalde je in Nederland meer belasting dan als freelancer? Dat lijkt mij stug? Tenzij je vanuit de bv een enorm salaris uitkeerde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Nordcore Ik heb Oomverzekeringen enige jaren in Oostenrijk gebruikt toen ik nog buiten Oostenrijk werkte.

Het werken in buitenland en de verzekering was bij het eerste loket even lastig met inschrijven, maar na 'escalalatie' naar loket van de chef was het ok. Het standaard loket vraagt naar vinkjes voor lokale ziekenfonds en baan, maar is niet toegerust op de uitzonderingen. Uiteindelijk draait het om je risico bent voor de staat, als er inkomen, verzekering en eigen vermogen is dan kan het wel. Wat ik hoor van kennissen werkt dat net zo in Italië.

Ik zou wel aanraden ASAP in lokale ziekenfonds te komen. Anders kun je bij elk dokters bezoek uitleggen dat je geen ehic-card hebt voordat ze je behandelen, en dan leidt vaak tot betalen op de spot ipv rekening krijgen. (Die je vervolgens bij Oom online kan declaren).
Ik heb het wel eens in een Italiaans ziekenhuis gebruikt na Enduro val, werkte wel. Ik weet niet meer wat het wat was, maar sub 200 euro betaald geloof ik voor onderzoek, röntgen en verband/support. (bleek geen breuk, maar zware kneuzing onderarm/pols)

Vergeet niet de BPM terug te vorderen bij uitvoer van de auto. Bij invoer en langer bezit dan 6 of 12 maanden kun je in meeste landen zonder het lokale BPM-equivalent te hoeven betalen invoeren als onderdeel van de verhuisboedel.

In Italië kan je pas een auto op naam krijgen als je resident bent, dus niet alleen met de codex fiscal. Dat geldt voor de import auto alswel de lokale auto. Ik zou trouwens niet importeren tenzij het bijzondere hobby auto is.

Bij mijn verzekering had ik trouwens destijds schriftelijke bevestiging dat de verzekering 2 of 4 weken doorliep na inleveren van kenteken en exportkenteken aanvraag. (Dat was paar jaar geleden)

Het klopt dat veel banken extra vragen stellen ivm KYC etc, maar ik heb nog steeds een Rabo rekening, moest wel wat extra formulieren invullen destijds.
Sowieso wil je wel lokale rekening op den duur. Net als telefonie: meeste providers vinden het niet fijn als je meer dan 50% van de tijd in buitenland zit, dat is met mijn Oostenrijkse provider ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:48:
[...]

Betaalde je in Nederland meer belasting dan als freelancer? Dat lijkt mij stug? Tenzij je vanuit de bv een enorm salaris uitkeerde?
In veel regio's betaal je maar belasting over 30% van je inkomsten en in sommige zelfs maar over 10% van je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
mannowlahn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:48:
[...]

In NL betaalde ik veel meer belasting!
even als voorbeeld:

stel je verdiend 100K per jaar dan betaal ik hier in Italie maar 15K belasting. dus houdt je 85K netto over.
En dan heb ik nog geen eens extra aftrekposten meegenomen zoals aanschafkosten auto en verbouwingskosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nordcore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:05:
[...]

even als voorbeeld:

stel je verdiend 100K per jaar dan betaal ik hier in Italie maar 15K belasting. dus houdt je 85K netto over.
En dan heb ik nog geen eens extra aftrekposten meegenomen zoals aanschafkosten auto en verbouwingskosten...
@mannowlahn In vergelijking met NL, bij 100k winst hou je in NL maar 63.800 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Ko.Kane schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:58:
@Nordcore Ik heb Oomverzekeringen enige jaren in Oostenrijk gebruikt toen ik nog buiten Oostenrijk werkte.

Het werken in buitenland en de verzekering was bij het eerste loket even lastig met inschrijven, maar na 'escalalatie' naar loket van de chef was het ok. Het standaard loket vraagt naar vinkjes voor lokale ziekenfonds en baan, maar is niet toegerust op de uitzonderingen. Uiteindelijk draait het om je risico bent voor de staat, als er inkomen, verzekering en eigen vermogen is dan kan het wel. Wat ik hoor van kennissen werkt dat net zo in Italië.

Ik zou wel aanraden ASAP in lokale ziekenfonds te komen. Anders kun je bij elk dokters bezoek uitleggen dat je geen ehic-card hebt voordat ze je behandelen, en dan leidt vaak tot betalen op de spot ipv rekening krijgen. (Die je vervolgens bij Oom online kan declaren).
Ik heb het wel eens in een Italiaans ziekenhuis gebruikt na Enduro val, werkte wel. Ik weet niet meer wat het wat was, maar sub 200 euro betaald geloof ik voor onderzoek, röntgen en verband/support. (bleek geen breuk, maar zware kneuzing onderarm/pols)

Vergeet niet de BPM terug te vorderen bij uitvoer van de auto. Bij invoer en langer bezit dan 6 of 12 maanden kun je in meeste landen zonder het lokale BPM-equivalent te hoeven betalen invoeren als onderdeel van de verhuisboedel.

In Italië kan je pas een auto op naam krijgen als je resident bent, dus niet alleen met de codex fiscal. Dat geldt voor de import auto alswel de lokale auto. Ik zou trouwens niet importeren tenzij het bijzondere hobby auto is.

Bij mijn verzekering had ik trouwens destijds schriftelijke bevestiging dat de verzekering 2 of 4 weken doorliep na inleveren van kenteken en exportkenteken aanvraag. (Dat was paar jaar geleden)

Het klopt dat veel banken extra vragen stellen ivm KYC etc, maar ik heb nog steeds een Rabo rekening, moest wel wat extra formulieren invullen destijds.
Sowieso wil je wel lokale rekening op den duur. Net als telefonie: meeste providers vinden het niet fijn als je meer dan 50% van de tijd in buitenland zit, dat is met mijn Oostenrijkse provider ook zo.
weet je toevallig nog hoe snel de OOM verzekering was afgesloten?
Kwestie van dagen, weken of maanden?

Zodra we ingeschreven staan als inwoner kunnen we heel makkelijk inschrijven bij italiaanse ziekenfonds en vervolgens de OOM verzekering opzeggen (waarom heb jij deze aangehouden?)

Die tip over BPM terugvordren kende ik nog niet, ga ik induiken, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Nordcore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:05:
[...]

even als voorbeeld:

Dat is 15%, eerder stond er 30% wat je aangaf? 15% is idd veel minder dan die 30% die je daarvoor aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Nordcore Dat was bij mij in dagen geregeld, en toen ik vroeg om een engelstalige polis cover letter kreeg ik die ook snel. Italie wil meestal alles vertaald in Italiaans en Engels is vaak niet mogelijk.

https://www.belastingdien..._bpm/teruggaaf_bij_export

[ Voor 29% gewijzigd door Ko.Kane op 11-04-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
mannowlahn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:18:
[...]

Dat is 15%, eerder stond er 30% wat je aangaf? 15% is idd veel minder dan die 30% die je daarvoor aangaf.
Nee er stond dat je hier over 30% van je inkomen belasting betaald, dat is wat anders als 30% belasting betalen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Nordcore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:25:
[...]

Nee er stond dat je hier over 30% van je inkomen belasting betaald, dat is wat anders als 30% belasting betalen 😉
Okay nog steeds enorm verwarrend haha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nordcore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:09:
[...]

Bbedankt voor het melden van nog meer redenen om in NL te blijven ;)
Er zijn al zoveel redenen om niet te emigreren maar gelukkig wegen deze nadelige redenen tot op heden niet zwaarder als de vele voordelen die het brengt 8)
Ik probeer je slechts te helpen, dan is dit wel heel cynisch.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
FirePuma142 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:09:
[...]

Ik probeer je slechts te helpen, dan is dit wel heel cynisch.
Het was idd een beetje cynisch bedoelt maar anderzijds is het wel degelijk een nuttige bijdrage, dank je wel👌

Het was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:34:
[...]

Okay nog steeds enorm verwarrend haha?
Valt wel mee toch

Winst 100k
Belastbare winst 30k
Belasting over 30k, ongeveer 10-15k

Netto over ongeveer 85-90k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Prachtig O+

Heel herkenbaar uitzicht (en lekker vlakbij Asti, komen heerlijke moscato's vandaan :9~ )

Voor mensen die nog meer Italie orienterend zijn: YouTube: The Dark Truth of Why Italy Is Giving Away Free Houses ... kennelijk kan je met een beetje zoeken hele goedkope huisjes vinden. En niet alleen meer op het platteland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nordcore
ondertussen bzijn we weer heel wat stappen verder.

We zitten op dit moment in de molen m.b.t. registeren als resident van de gemeente Cortona.
De vereisten hiervoor zijn als volgt:
  • contract huurovereenkomst woning
  • Codice Fiscale
  • paspoorten van hele gezin (duh)
  • Een internationale Zorgverzekering die minimaal nog 1 jaar loopt of een tessera sanitare afsluiten voor inwoners die niet ingeschreven staan in het bevolkinsregister (kosten 7,5% van je jaarinkomen)
Aan de eerste 3 eisen voldeden we al de eerste keer dat we bij het kantoortje binnen liepen.
Ik had online gelezen dat je voor een zelfde aanvraag in Milaan ook nog een bewijs van uitschrijving van de woonplaats in NL nodig had, uiteraard vertaald naar het Italiaans, maar gelukkig werd ons hier niet om gevraagd.
We hadden ons om die reden bewust nog niet uitgeschreven in NL.

Wat we echter nog niet hadden was de zorgverzekering.
Er liep wel al een aanvraag bij de nederlandse partij "Oom verzekeringen" , zo'n beetje de enige partij in NL die een internationale of expat verzekering aan bied.
De aanvraag verliep echter erg traag omdat ik voor een aantal zaken uitgesloten moest worden (ik heb bij de aanvraag meteen al toestemming gegeven voor eventuele uitsluitingen maar toch moest een medisch specialist dit nog beoordelen)
Omdat dit zo lang duurde zijn we onderttussen de alternatieven gaan onderzoeken.
Zodra je ingeschreven staat als resident krijg je automatisch recht op de gratis "tessera sanitare" pas.
Met deze pas heb je in Italie recht om geholpen te worden bij de dokter of tandarts en kun je voorgeschreven medicijnen tegen betaling bij een farmacia afhalen.
Je hebt dus niet zolas in NL een zorgverzekering nodig zodra je resident bent....zorg zelf is gratis.
Deze pas kun je ook krijgen als je niet in de brp staat ingeschreven maar dan vragen ze een schrikbarend bedrag van 7,5 % van je inkomen (x 2 in ons geval want partner werkt ook)
Vervolgens zijn we bij Generali naar binnen gelopen om te kijken of we daar geen internationale ziektekostenverzekering konden afsluiten.
Dit kon wel maar de minimale looptijd is dan 1 jaar terwijl je in NL op elk moment op kan zeggen.
De italiaanse verzekering was wel een stuk goedkoper (voor het hele gezin 1600 euro voor 1 jaar)
we besloten om toch te wachten op Oom verzekeringen.
Gelukkig kregen we na 4 dagen bericht dat alles rond was.
Toen zijn we terug gegaan naar het inschrijfkantoor echter bleek dat het document eerst vertaald moest worden naar het Italiaans.
Vervolgens getracht een vertaler te vindden maar het waren net feestdagen...
We hebben vervolgens zelf de pdf file bewerkt en vertaald naar het Italiaans (laten controleren door een native spreker) en vervolgens voor de derde keer naar het residecny kantoor.
Deze keer werdern we wonder boven wonder geaccepteerd.
we kregen vervolgens een document met stempel waarin bevestigd word dat we een aanvraag hebben gestart voor registratie, yeah!! dit was een hele overwinning! _/-\o_
We kregen vervolgens te horen dat we de week erop terug konden komen voor ons persoonlijke " residency certificaat" (benodigd om o.a.a je NL auto te kunnen importeren en om een auto te kunnen kopen in IT) + je persoonlijeke identity card (geen idee waar je deze voor nodig hebt)

Met dit pre-registratie document konden we ons vervolgens via de boekhouder een IVA nummer (equivalent voor btw nummer) aanvragen.
dit verliep vlekkeloos.
Met dit IVA nummer kan ik als freelancer facturen versturen vanuit Italie.
Wat je hier echter niet kunt krijgen als freelancer is een kvk uitreksel omdat een freelancer niet als bedrijf staat geregistreerd in de kvk (aldus mijn boekhouder)

Vervolgens heb ik bij Generali een Beroepsaansprakelijkheidverzekering proberen af te sluiten.
ze werken hier echter met speciale verzekeringen voor elke specifieke baan, je hebt dus geen algemene verzekering zoals in NL.
uiteindelijk samen een vragenformulier ingevuld en maximale uitkeerbedragen benoemd (het belangrijkste)
het maken van de offerte gaat weer een week over heen.

In de tussentijd heb ik de witte kenteken platen van NL ontvangen van het bedrijf "autovoorexport".
Deze heb ik op mijn auto geschroefd en de gele platen plus de 9 cijferige tenaamstellingcode naar "autovoorexport" gestuurd.
enkele dagen later heb ik ons in NL uitgeschreven (omdat ik bang was dat de registratie in IT hier alsnog op stuk kon lopen)

Een week later stonden we weer bij het "residency registratie bureau" om ons certificaat en id pas op te halen.
We zaten daar en vervolgens konden ze onze hele aanvraag niet meer terug vinden (ik zakte echt door de grond).
collega erbij gehaald en toen de baas erbij gehaald en uiteindelijk hadden ze de aanvraag toch terug gevonden,
schijnbaar was deze nog niet verwerkt.
Reden: in achternaam van mijn vrouw zit "van 't" , de apostrof is een teken dat niet ingrevoerd kan worden in de tool die ze gebruiken.
Vervolgens gevraagd of ze mij voorrang willen geven op de rest van het gezin (mijn achternaam bevat geen gekke tekens), dit was geen probleem, de week erop terugomen.

De week erop stond ik weer netjes daar en toen bleek het nog steeds vast te hangen.
oorzaak: we werken toch als familie behandeld.
Ik heb vervolgens een italiaanse vriend met ze laten bellen.
die heeft uitgelegd dat ik ondertussen met een auto rond rijdt die niet verzekerd is en dat ik heel snel dat certificaat van inschrijving nodig heb zodat ik de import procedure van mijn auto kan starten en/of een italiaanse auto aan kan schaffen.
hij kreeg te horen dat ik alsnog met priority behandeld ga worden, de dag erop zou het geregeld moeten zijn en de dag daarop moet ik mijn pas en certifiaat kunnen ophalen.
Dat is waar we nu staan.

Ondertussen krijg ik maar geen bevestiging van autovoorexport dat mijn gele kentekenplaten zijn aangekomen....
De communicatie was tot nu toe altijd zeer netjes en snel verlopen.
de witte nummerplaten die ik ontving gaven mij ook vertrouwen dat het wel goed zou komen maar nu krijg ik al een week geen reactie op mijn vragen...
enorm irritant.

(Ik raad een ieder die de mogelijkheid heeft om zelf vanuit NL je auto uit te schrijven bij RDW .
Je kunt autovoorexport vervolgens wel inschakelen voor een tijdelijke 2-weken export verzekering en het verrijgen van witte kenteken platen)

reden des te meer om zo snel mogelijk hier een auto aan te schaffen zodat ik iig 1 auto heb die verzekerd rond rijd.

to be continued

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Wat een verhaal @Nordcore ! Het past wel perfect in het beeld van de vreselijke Italiaanse bureaucratie dat vaak geschets wordt. Ik zou er persoonlijk niet heel blij van worden (rondrijden met een onverzekerde auto? 😲), ervaringen als deze maakt dat ik toch nog eens extra nadenk over die Italiaanse droom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Succes. Lijkt me een heerlijk land (en prachtige plek, zo te horen) om ook te wonen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:
Wat een verhaal @Nordcore ! Het past wel perfect in het beeld van de vreselijke Italiaanse bureaucratie dat vaak geschets wordt. Ik zou er persoonlijk niet heel blij van worden (rondrijden met een onverzekerde auto? 😲), ervaringen als deze maakt dat ik toch nog eens extra nadenk over die Italiaanse droom...
Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook een erg slecht gevoel geeft maar ik heb momenteel geen alternatief....
Net gehoord dat ik ws vrijdag mijn certificaat en pas krijg.
Dat betekend dat ik vrij snel over kan gaan tot aanschaf van een auto in Italië.
Dat lost iig 1 probleem op.

Voor de rest houdt ik mijn hoofd zo koel mogelijk... Ik heb weinig invloed op het proces.
Ik wist dat we tegen uitdagingen aan zouden gaan lopen en ik weet ook dat het weer goed komt uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Nordcore schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook een erg slecht gevoel geeft maar ik heb momenteel geen alternatief....
Net gehoord dat ik ws vrijdag mijn certificaat en pas krijg.
Dat betekend dat ik vrij snel over kan gaan tot aanschaf van een auto in Italië.
Dat lost iig 1 probleem op.

Voor de rest houdt ik mijn hoofd zo koel mogelijk... Ik heb weinig invloed op het proces.
Ik wist dat we tegen uitdagingen aan zouden gaan lopen en ik weet ook dat het weer goed komt uiteindelijk.
In mijn ervaring komt het ook door groot deel door taalbarriere+onbekend zijn met het hele systeem. En dat probleem zit aan twee kanten, jij weet niet hoe zit omdat je er niet bent opgegroeid, en anderzijds omdat het loketpersoon alles logisch vind noemen ze niet altijd alles: "want dat weet toch iedereen". En dan ben jij later weer verbaasd.

BV hier in Oostenrijk hangt een kentekenplaat aan een persoon en niet aan een auto, en die krijg je alleen als je lopende verzekering hebt, bij schorsen lever je hem fysiek in.
Dus als NL-er heb je in hoofd: Tweedehands auto kopen bij particlier: geld mee, papieren krijgen, ff langs postkantoor, belletje naar verzekering: hoppakee.

Maar als je auto koop process in gaat kom je erachter: je koopt de auto, met koopcontract. De verkoper moet hem eerst afmelden bij een kantoor, dan kan jij pas een verzekering regelen en met de verzekering bij een zulassungstelle een kenteken krijgen (of koppelen aan kentekenplaat die je al bezit). Nu zijn verzekerings kantoren vaak ook zulassungstelle en vind je die overal dus je denkt no problemo.

Totdat je realiseert dat je alleen in je eigen woongemeente bij een zulassungstelle langs kan omdat de stadscode de eerste letter(s) is......Dus koop je een auto bij een particulier op 100km afstand.....kan je eerst koop doen, papieren halen, terug, kenteken regelen, weer heen en de auto halen......
En dat had niemand mij hier verteld eerst, omdat dat "nogal wiedes is" volgens de lokalen.

Oostenrijkers kennen dat systeem en plannen erop vooruit. (Praktische oplossing dealer/proefrit kenteken van bevriende garage regelen of lokaal kopen). Maar eerste keer denk je als NL-er wat doe ik nu weer verkeerd.

En ja dit systeem kan duidelijk beter, maar er zijn ook altijd wel pluspunten te vinden. Omdat kenteken aan persoon hangt kun je 3 voertuigen van de zelfde klasse op 1 kenteken registreren en je betaalt alleen belasting voor de gene met meeste PK. ( Dat is ook iets om te controleren: wat stuurt de wegenbelasting, hier is het PK (plus beetje Co2) iit tot NL waar het voornamelijk gewicht. )

Zodra je alles voor eerste keer hebt gedaan is, daarna vaak veel makkelijker. Eerste keer auto/huis huren of kopen/ verzekeringen/ etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nordcore
Ko.Kane schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:58:
[...]

In mijn ervaring komt het ook door groot deel door taalbarriere+onbekend zijn met het hele systeem. En dat probleem zit aan twee kanten, jij weet niet hoe zit omdat je er niet bent opgegroeid, en anderzijds omdat het loketpersoon alles logisch vind noemen ze niet altijd alles: "want dat weet toch iedereen". En dan ben jij later weer verbaasd.

BV hier in Oostenrijk hangt een kentekenplaat aan een persoon en niet aan een auto, en die krijg je alleen als je lopende verzekering hebt, bij schorsen lever je hem fysiek in.
Dus als NL-er heb je in hoofd: Tweedehands auto kopen bij particlier: geld mee, papieren krijgen, ff langs postkantoor, belletje naar verzekering: hoppakee.

Maar als je auto koop process in gaat kom je erachter: je koopt de auto, met koopcontract. De verkoper moet hem eerst afmelden bij een kantoor, dan kan jij pas een verzekering regelen en met de verzekering bij een zulassungstelle een kenteken krijgen (of koppelen aan kentekenplaat die je al bezit). Nu zijn verzekerings kantoren vaak ook zulassungstelle en vind je die overal dus je denkt no problemo.

Totdat je realiseert dat je alleen in je eigen woongemeente bij een zulassungstelle langs kan omdat de stadscode de eerste letter(s) is......Dus koop je een auto bij een particulier op 100km afstand.....kan je eerst koop doen, papieren halen, terug, kenteken regelen, weer heen en de auto halen......
En dat had niemand mij hier verteld eerst, omdat dat "nogal wiedes is" volgens de lokalen.

Oostenrijkers kennen dat systeem en plannen erop vooruit. (Praktische oplossing dealer/proefrit kenteken van bevriende garage regelen of lokaal kopen). Maar eerste keer denk je als NL-er wat doe ik nu weer verkeerd.

En ja dit systeem kan duidelijk beter, maar er zijn ook altijd wel pluspunten te vinden. Omdat kenteken aan persoon hangt kun je 3 voertuigen van de zelfde klasse op 1 kenteken registreren en je betaalt alleen belasting voor de gene met meeste PK. ( Dat is ook iets om te controleren: wat stuurt de wegenbelasting, hier is het PK (plus beetje Co2) iit tot NL waar het voornamelijk gewicht. )

Zodra je alles voor eerste keer hebt gedaan is, daarna vaak veel makkelijker. Eerste keer auto/huis huren of kopen/ verzekeringen/ etc.
Bedankt voor het delen van je ervaringen in Oostenrijk en je hebt helemaal gelijk, al doende leert men. Ik zit er ook heel relaxed in hoor...

Ik deel mijn verhaal met jullie zodat het proces voor een ander misschien wat makkelijker gemaakt word zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
vandaag weer naar residency office geweest omdat mijn inschrijving rond zou zijn, mooi niet dus.
Het is ongelofelijk hoeveel er fout kan gaan in Italie 8)7 .
Ze hebben me nu al twee keer toegezegd dat ze mijn aanvraag als priority gaan behandelen boven de rest van het gezin en tot 2 keer aan toe kom ik daar en krijg ik eerst te horen dat het vast hangt op de oapostrof in de achternaam van mijn vrouw...
Ze zeggen maar wat volgens mij om tijd te rekken.
ik krijg vanmiddag te horen of ik vandaag of morgen alsnog terug kan komen.
Zo niet gaan ze de hele aanvraag stoppen en stellen ze voor de aanvraagprocedure opnieuw te starten maar dan als 2 aparte aanvragen.
heel heel heel heel heel erg frustrerend :(
Ik heb ondertussen wel contact gekregen met "autovoorexport", de gele entekenplaten zijn aangekomen en de verzekering is bijna rond.
Deze tijdelijke verzekering geld voor 2 weken.
Dit geeft me weer wat slack....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 15:05

Neus

www.zenaconsult.com

Leuk topic, kom ik helaas nu pas tegen.

Woon zelf al sinds 2002 in Genua en ben na een aantal jaren in loondienst in 2016 voor mijzelf begonnen. Ik doe ook IT. Erg leuk en goed te doen! Ben wel volledig uit NL vertrokken dus alles is Italiaans: inschrijving, vrouw, BTW nummer, facturering, auto, rijbewijs (die moet na meer dan 1 jaar resident zijn omgetoverd worden), etc. Behalve mijn kind: die is 50/50 :-)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:19:

Woon zelf al sinds 2002 in Genua en ben na een aantal jaren in loondienst in 2016 voor mijzelf begonnen. Ik doe ook IT. Erg leuk en goed te doen! Ben wel volledig uit NL vertrokken dus alles is Italiaans: inschrijving, vrouw, BTW nummer, facturering, auto, rijbewijs (die moet na meer dan 1 jaar resident zijn omgetoverd worden), etc. Behalve mijn kind: die is 50/50 :-)
Leuk om je verhaal te horen, je woont al een flinke tijd hier dus...
En werk je voor NL klanten of IT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nordcore schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:36:
[...]

...En werk je voor NL klanten of IT?
Neus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:19:

Woon zelf al sinds 2002 in Genua en ben na een aantal jaren in loondienst in 2016 voor mijzelf begonnen. Ik doe ook IT.
>:)

[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 12-05-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Ja, eerste keer hier was in 1996, in 1997 een leuke meisje ontmoet en sinds dien niet meer weg te krijgen. Bevalt mij super hier! Lekker tussenin de zee en bergen, meestal prachtig weer. En met de scooter zijn we overal super snel! Leuk want het is een 125cc ding die met een B-rijbewijs gereden mag worden (heb geen A).

Mijn klanten (allemaal met vaste uren contracten, ik doe bijna geen 'los' werk meer) zijn in London, Monte-Carlo, buiten Genua en Genua zelf. Niks meer in Nederland en dat is prima zo.

Qua uurtarief haal ik het meeste uit de eerste 2 maar om geen geneuzel te krijgen met de 'Agenzia delle Entrate' (de Belastingdienst) heb ik dus ook een aantal bedrijven hier in Genua. Heb wel een goede boekhouder gevonden die alle burocratische rompslomp voor mij oplost: ik neem geen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ha @Nordcore ik stuitte via de tracker op dit topic, allereerst kudo's dat je dit allemaal beschrijft en documenteert. Heel leerzaam.

Toen ik ook nog las dat je boven op een berg uitkijkt op het Trasimeno meer begonnen mijn ogen te fonkelen en mijn hart sneller te kloppen. Ik ben samen met mijn ouders en daarna met mijn vrouw voor zeker 20 jaar naar deze regio op vakantie geweest. Specifiek monte del lage, san felicano en passignano

Er is nog altijd die droom van leven in Italië. Maar ook het besef dat je niet moet romantiseren, want vakantie is iets anders dan er wonen, werken en leven.

Bij mij is er nog steeds een innerlijke onrust. Ik zit ruim 15 jaar in de IT en doe nu vooral (IT) consultancy op het gebied van infrastructuur, vernieuwingen, migratie trajecten, maar zit bijv. ook als ISO op een opdracht om het hele proces rondom Business Impact Analyses op te stellen.

Tegelijkertijd vind ik houtbewerking ontzettend gaaf en leuk om te doen (zit geregeld in het DIY topic hier), en het zou mijn droom zijn om beide zaken met elkaar te combineren en daar mijn broodwinning van te maken. De andere kant, in loondienst zijn nu is het goed vertoeven. Geen onzekerheid, je weet wat je hebt. We hebben net een zoontje van 1,5 jaar en op basis van eerdere ervaringen in mijn directe familie en mensen om mij heen, hoeft de rat-race niet zo. Ik hecht waarde aan vrije tijd en vrijheid.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij ons huis te koop zetten ik ook met 250.000 a 300.000 euro overwaarde 'iets' kan gaan doen, maarja wat dan. De huizen in Passigano zijn ontzettend duur. En de Olijfgaarden die er te koop zijn voor 15k mogen niet worden bebouwd (ik check regelmatig beschikbare percelen). Ik zou zo graag off-grid/self sufficient, op zo'n zelfde berg zitten.

Je hebt niet veel aan mijn verhaal, buiten dat ik het bijzonder stoer vindt dat je de stap hebt gezet en misschien stuur ik je nog wel eens een DM'tje als ik overstag ben :)

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:14:
Ja, eerste keer hier was in 1996, in 1997 een leuke meisje ontmoet en sinds dien niet meer weg te krijgen. Bevalt mij super hier! Lekker tussenin de zee en bergen, meestal prachtig weer. En met de scooter zijn we overal super snel! Leuk want het is een 125cc ding die met een B-rijbewijs gereden mag worden (heb geen A).

Mijn klanten (allemaal met vaste uren contracten, ik doe bijna geen 'los' werk meer) zijn in London, Monte-Carlo, buiten Genua en Genua zelf. Niks meer in Nederland en dat is prima zo.

Qua uurtarief haal ik het meeste uit de eerste 2 maar om geen geneuzel te krijgen met de 'Agenzia delle Entrate' (de Belastingdienst) heb ik dus ook een aantal bedrijven hier in Genua. Heb wel een goede boekhouder gevonden die alle burocratische rompslomp voor mij oplost: ik neem geen risico.
hoezo geen geneuzel krijgen met de "agenzia delle entrate" ? je kunt toch gewoon 100% voor opdrachtgevers in het buitenland werken, zolang je maar netjes belasting erover betaald in Italie?

Ja een scooter is geen overbodige luxe maar andere andere kant rijden ze hier allemaal als gekken met de auto....voor nu houdt ik het bij een auto, maar wie weet in de toekomst
loewie1984 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:28:
Ha @Nordcore ik stuitte via de tracker op dit topic, allereerst kudo's dat je dit allemaal beschrijft en documenteert. Heel leerzaam.

Toen ik ook nog las dat je boven op een berg uitkijkt op het Trasimeno meer begonnen mijn ogen te fonkelen en mijn hart sneller te kloppen. Ik ben samen met mijn ouders en daarna met mijn vrouw voor zeker 20 jaar naar deze regio op vakantie geweest. Specifiek monte del lage, san felicano en passignano

Er is nog altijd die droom van leven in Italië. Maar ook het besef dat je niet moet romantiseren, want vakantie is iets anders dan er wonen, werken en leven.

Bij mij is er nog steeds een innerlijke onrust. Ik zit ruim 15 jaar in de IT en doe nu vooral (IT) consultancy op het gebied van infrastructuur, vernieuwingen, migratie trajecten, maar zit bijv. ook als ISO op een opdracht om het hele proces rondom Business Impact Analyses op te stellen.

Tegelijkertijd vind ik houtbewerking ontzettend gaaf en leuk om te doen (zit geregeld in het DIY topic hier), en het zou mijn droom zijn om beide zaken met elkaar te combineren en daar mijn broodwinning van te maken. De andere kant, in loondienst zijn nu is het goed vertoeven. Geen onzekerheid, je weet wat je hebt. We hebben net een zoontje van 1,5 jaar en op basis van eerdere ervaringen in mijn directe familie en mensen om mij heen, hoeft de rat-race niet zo. Ik hecht waarde aan vrije tijd en vrijheid.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij ons huis te koop zetten ik ook met 250.000 a 300.000 euro overwaarde 'iets' kan gaan doen, maarja wat dan. De huizen in Passigano zijn ontzettend duur. En de Olijfgaarden die er te koop zijn voor 15k mogen niet worden bebouwd (ik check regelmatig beschikbare percelen). Ik zou zo graag off-grid/self sufficient, op zo'n zelfde berg zitten.

Je hebt niet veel aan mijn verhaal, buiten dat ik het bijzonder stoer vindt dat je de stap hebt gezet en misschien stuur ik je nog wel eens een DM'tje als ik overstag ben :)
ja voor Italiaanse begrippen is dit een dure omgeving....zeker het stuk waar ik zit, Cortona.
Maar de huizen zijn nog altijd een stuk goedkoper als in NL.
Nee , voor 3 ton koop je nog niet gelijk een droomhuis maar vanaf 50k tot 100k erbij wel....zeker in de buurt van passignano wat in Umbrie ligt en daardoor al wat goedkoper is....
Voor ons is Passignano net te ver rijden (zo'n 30 min)....we willen binnen 20 min van de scholen van de kids blijven wonen.
Ik denk dat dat we uiteindelijk zullen moeten schipperen en voor zo'n 5 ton wat zullen moeten kopen. maar dat is nog steeds veel minder als je in NL kwijt zou zijn.

Mocht je je ooit bedenken of meer info willen mag je me altijd berichten ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nordcore
update situatie:

Gisteren kwamen we weer bij het residency office, aldaar hetzelfde verhaal weer te horen gekregen.
vervolgens hebben ze geprobeerd om onze aanvraag te annuleren maar ook dit lukte niet en toen hebben ze een support call ingeschoten in het change management systeem.

dezelfde dag nog heeft een programmeur van de applicatie contact opgenomen en hebben ze alles opgelost.
Vandaag konden we onze tijdelijke id-pas ophalen en volgende week de definitieve, een last van onze schouders.
Met het tijdelijke document kan ik nu een Italiaanse auto aanschaffen, ik ga dit a.s. donderdag of zaterdag doen.
Ook is de Nederlandse verzekering rond, de komende 2 weken is mijn NL auto weer verzekerd.

Ik ben gisteren bij de ACI (Italiaanse ANWB) geweest en die wisten me te vertellen dat ik mijn schadevrije jaren uit NL mee kan nemen naar Italie.
Ik moet een bewijs hiervan in het Engels aan hun overhandigen en dan voeren zij dit in het systeem in.
In italie wert men met een ladder van 14, je begint standaard op trede 14 en hoe hoeger je komt hoe meer korting je krijgt.

Verder wisten ze me te vertellen dat ik een bewijs van uitschrijving moet hebben van mijn auto.
Ik heb hier om gevraagd bij autovoorexport maar nog geen reactie gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
Kom laten we ZZP'ers bundelen, BV opstarten en vanuit buitenland opereren :)

Bookmarked.. Waanzinnig dit soort ambities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Dat is goed nieuws! Het gaat stroef en traag maar het werkt wel in Italië.

Zodra je officieel meer dan een jaar woonachtig bent in Italië, let er dan wel op om je rijbewijs te converteren naar een Italiaanse... Dat kreeg ik te horen nadat ik destijds door de politie was gestopt voor een controle. Ik was hier al 2 jaar... Geen boete maar wel aan dwingend advies om naar de ACI te gaan. Kost je € 90 incl. nutteloze 'controle' van hun dokter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:47:

Zodra je officieel meer dan een jaar woonachtig bent in Italië, let er dan wel op om je rijbewijs te converteren naar een Italiaanse... Dat kreeg ik te horen nadat ik destijds door de politie was gestopt voor een controle. Ik was hier al 2 jaar... Geen boete maar wel aan dwingend advies om naar de ACI te gaan. Kost je € 90 incl. nutteloze 'controle' van hun dokter.
Was ik me al van bewust 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Nordcore schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Was ik me al van bewust 8)
In de EU hoeft dat niet in andere EU landen, dat EU regelgeving, ook niet volgens de ACI, zie onderaan de lijst: https://www.aci.it/il-clu...ign-drviving-licence.html

Ze willen wel graag dat je het registreert na een jaar....
Nevertheless it is recommended to apply for either the exchange or recognition of the EU driving licence to enable the Italian authorities to deal with renewal or duplicate procedures.
Is echter niet bindend. Ik heb er hier (AT) ook wel eens een opmerking overgehad, maar uiteindelijk nooit issue.

Die regels zijn nog niet zo gek lang gesynchroniseerd in Europa, dus genoeg agenten die nog de oude regels in de kop hebben.
Beetje zelfde als zware aanhangers rijden zonder BE rijbewijs, maar gebruiken van de sub 3500kg regel voor B en al zijn subbepalingen. Dat doet agenten in elk land ook fronsen ( ~Auto zwaarder dan aanhanger, totaal max gecombineerd toegelaten totaalgewicht onder de 3500kg, etc)

[ Voor 19% gewijzigd door Ko.Kane op 17-05-2023 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31

Yucon

*broem*

Neus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:47:
Het leest alsof de mensen welwillend zijn maar zelf ook vastzittend in een knellend systeem, is dat ook hoe je het aan de balie ervaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Yucon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:59:
[...]
Het leest alsof de mensen welwillend zijn maar zelf ook vastzittend in een knellend systeem, is dat ook hoe je het aan de balie ervaart?
Mijn 2 centen: nee. In de 20+ jaar dat ik hier woon is mij opgevallen dat het grootste probleem hier de onverschilligheid is.

"Dat is niet mijn verantwoordelijkheid dus waarom zou ik mijzelf in dit probleem mengen of er iets aan doen. Iemand anders lost het wel op."

Zeker bij overheidsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Nordcore schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:00:
[...]
hoezo geen geneuzel krijgen met de "agenzia delle entrate" ? je kunt toch gewoon 100% voor opdrachtgevers in het buitenland werken, zolang je maar netjes belasting erover betaald in Italie?
Uiteraard maar de belastingdienst hier is niet zo 'snel en efficient' als in Nederland. Om problemen te voorkomen is een commercialista zeker aan te raden. Fouten in je aangifte kunnen je pas na 3-4 jaar gemeld worden, erg fijn. Hoewel facturatie sinds 2 jaar allemaal via AdE moet via digitale facturen - zo kan er een stuk minder mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Ko.Kane schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 01:46:
[...]

In de EU hoeft dat niet in andere EU landen, dat EU regelgeving, ook niet volgens de ACI, zie onderaan de lijst: https://www.aci.it/il-clu...ign-drviving-licence.html

Ze willen wel graag dat je het registreert na een jaar....

[...]

Is echter niet bindend. Ik heb er hier (AT) ook wel eens een opmerking overgehad, maar uiteindelijk nooit issue.

Die regels zijn nog niet zo gek lang gesynchroniseerd in Europa, dus genoeg agenten die nog de oude regels in de kop hebben.
Beetje zelfde als zware aanhangers rijden zonder BE rijbewijs, maar gebruiken van de sub 3500kg regel voor B en al zijn subbepalingen. Dat doet agenten in elk land ook fronsen ( ~Auto zwaarder dan aanhanger, totaal max gecombineerd toegelaten totaalgewicht onder de 3500kg, etc)
nice, dank je wel.
Is alsnog wel handig om het om te zetten naar IT omdat verlengen dan hier kan.

mn.b.t. BE rijbewijs:

Ik sta op het punt om een zware 4x4 SUV te kopen.
Ik heb in NL een caravan op NL kenteken, ik had zelf gekeken op caravatrekker.nl en die geven aan dat BE rijbewijs verplicht is.
Mijn plan was om in NL van de zomer mijn BE rijbewijs te halen, de caravan uit te voeren bij RDW en naar IT te rijden met de combinatie.
Of gelden deze BE regels hier niet? moet ik kijken naar het "rijklaargewicht" van de auto of het "bruto massa voertuig" ?

gegevens auto:
Rijklaargewicht 1.709 kg
Bruto massa voertuig 2.510 kg
Maximum laadvermogen: 2510 kg
Aanhanger ongeremd 750 kg
Aanhanger geremd 1.650 kg

gegevens caravan:

gewicht: 1060
max beladen gewicht: 1360
Neus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Uiteraard maar de belastingdienst hier is niet zo 'snel en efficient' als in Nederland. Om problemen te voorkomen is een commercialista zeker aan te raden. Fouten in je aangifte kunnen je pas na 3-4 jaar gemeld worden, erg fijn. Hoewel facturatie sinds 2 jaar allemaal via AdE moet via digitale facturen - zo kan er een stuk minder mis gaan.
Doel je dan op een accountant? Zo ja, Ik heb al een Italiaanse accountant in de hand genomen voor mijn boekhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Voor de Nederlandse regel kijk je naar de maximaal toegestane massa van de auto inclusief laadvermogen (dus ook als je die niet gebruikt). Dus je kijkt naar de bruto massa voertuig. In jouw geval mag je, in Nederland, dus niet zonder BE-rijbewijs met deze combinatie van auto + aanhanger rijden omdat de aanhanger zwaarder is dan 750 kg en de totale maximaal toegestane massa 3870 kg is. Als we @Ko.Kane kunnen geloven dan is dat Europees (tegenwoordig) dus hetzelfde, en kun je ervan uitgaan dat je dat in Italië ook nodig hebt (of iets vergelijkbaars).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@NordcoreBeetje offtopic maar:

Dat is BE of B+Code96 (europawijd), omdat:

2510+1360=3870 kg en dus meer dan hoogste gespangewicht van 3500 kg, wat de grens is voor B. Enigste uitzondering is dat een lichte 750kg aanhanger mag altijd, dus als je een bus/camper van 3,5 ton hebt, mag er altijd een 750 kg aanhanger achter en dan zit je op max 4,25t.

Code 96 is zelfde als BE maar zonder examen en verhoogd alleen de limiet naar 4250kg max gespangewicht, scheelt wat geld, maar als je toch bezig bent zou ik altijd vol BE doen. Want ook die moet je op je rijbewijs laten zetten.

Maar had je bv een auto met maximaal toegelaten gewicht van bv 2140kg en rijklaargewicht van 1640kg met 1360kg caravan dan zou het net kunnen. Ik had zoiets in verleden met een 1250kg caravan en zware sedan.

(Enige uitzonderingen zijn oude duitsers die hebben nog van vroeger een rijbewijs van 4,5 of 5,5 ton oid, weet het niet exact, maar daarom hebben die gepensioneerden zulke dikke campers ook, dat is oude klasse 2 en die krijgen dus hele rits rijbewijzen maar wel met beperkingcodes erbij:
Klasse 2 nach dem 31.3.1980: A, A1, AM, B, BE, C1, C1E, C, CE, L, T + C 172, A1 79.03, A1 79.04, A 79.03, A79.04,BE 79.06 Vader van kennis heeft dat allemaal, terwijl die ooit examen deed in een Polo automaat....dat kan nu echt niet meer 8)7
https://www.adac.de/verke.../klassen/umtauschtabelle/)

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 17-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Patriot schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:40:
Voor de Nederlandse regel kijk je naar de maximaal toegestane massa van de auto inclusief laadvermogen (dus ook als je die niet gebruikt). Dus je kijkt naar de bruto massa voertuig. In jouw geval mag je, in Nederland, dus niet zonder BE-rijbewijs met deze combinatie van auto + aanhanger rijden omdat de aanhanger zwaarder is dan 750 kg en de totale maximaal toegestane massa 3870 kg is. Als we @Ko.Kane kunnen geloven dan is dat Europees (tegenwoordig) dus hetzelfde, en kun je ervan uitgaan dat je dat in Italië ook nodig hebt (of iets vergelijkbaars).
Ko.Kane schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:40:
@NordcoreBeetje offtopic maar:

Dat is BE of B+Code96 (europawijd), omdat:

2510+1360=3870 kg en dus meer dan hoogste gespangewicht van 3500 kg, wat de grens is voor B. Enigste uitzondering is dat een lichte 750kg aanhanger mag altijd, dus als je een bus/camper van 3,5 ton hebt, mag er altijd een 750 kg aanhanger achter en dan zit je op max 4,25t.

Code 96 is zelfde als BE maar zonder examen en verhoogd alleen de limiet naar 4250kg max gespangewicht, scheelt wat geld, maar als je toch bezig bent zou ik altijd vol BE doen. Want ook die moet je op je rijbewijs laten zetten.

Maar had je bv een auto met maximaal toegelaten gewicht van bv 2140kg en rijklaargewicht van 1640kg met 1360kg caravan dan zou het net kunnen. Ik had zoiets in verleden met een 1250kg caravan en zware sedan.

(Enige uitzonderingen zijn oude duitsers die hebben nog van vroeger een rijbewijs van 4,5 of 5,5 ton oid, weet het niet exact, maar daarom hebben die gepensioneerden zulke dikke campers ook, dat is oude klasse 2 en die krijgen dus hele rits rijbewijzen maar wel met beperkingcodes erbij:
Klasse 2 nach dem 31.3.1980: A, A1, AM, B, BE, C1, C1E, C, CE, L, T + C 172, A1 79.03, A1 79.04, A 79.03, A79.04,BE 79.06 8)7
https://www.adac.de/verke.../klassen/umtauschtabelle/)
Allebe jhartelijk dank!
Ik ga door met mijn originele plan, BE rijbewijs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Patriot schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:40:
https://www.provinz.bz.it...rerscheine-am-a-bis-e.asp

kon het niet snel genoeg in italiaans vinden, maar in sudtirol (IT) is het ook zo.
Führerschein B: Kraftwagen bis zu 8 +1 Sitzplätzen und mit einem Anhänger von über 750 kg, wobei die Fahrzeugkombination insgesamt 3.500 kg nicht überschritten werden darf. (ab 18. Jahren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nordcore
ID pas perikelen
Mijn vrouw en kinderen hebben ondertussen hun id-pas opgehaald..
Omdat het systeem geen pasje (met nfc chip) kan uitspugen, vanwege de apostrof in haar naam, heeft ze een id-pas van het "oude type" gekregen.
Een dubbelgevouwen kartonnen papiertje met daarop een aantal unieke nummers en met plakband een foto erop geplakt, we hebben ons rot gelachen!
Dit document valt volgens mij zeer makklijk te vervalsen.
Zelf krijg ik deze week een echte pas met nfc chip omdat het systeem wel goed overweg kan met mijn achternaam.

m.b.t. het exporten/importeren van mijn NL auto
Autovoorexport geeft aan dat ze het export document verzonden hebben maar ondertussen zijn we 1,5 week verder en heb ik nog niks ontvangen.
Ze reageren ook heel slecht (lees laat) binnen whatsapp.
Tot nu toe hebben ze alle waar gemaakt hetzij met wat vertraging dus ik hoop dat het uiteindelijk goed komt.
Ondertusen heb ik een hele fijne medewerker gevonden bij het lokale ACI kantoor die goed Engels spreekt.
Ik heb hem voorzien van de tenaamstellingcode deel 1 en 2 en hij denk dat deze documenten samen met een COC (Certificate of Conformity) voldoende moeten zijn om de auto te importeren.
DeCOC (een technisch document met de specificaties van de auto) heb ik aangevraagd bij de partij https://europacoc.com/
kosten 180 euro.
Zodra deze binnen is kan het import proces gestart worden via de ACI.
Ze geven aan dat dit proces ongeveer een maand in beslag neemt en dat je daarna pas kentekenplaten krijgt.
Als ik de autoverzekering dus niet kan verlengen kunnen we een tijdje niet rijden met deze auto...

Aanschaf Italiaanse auto
Ik verwacht echter dat we zeer snel een Italiaanse auto aangeschaft hebben, maar we zijn er nog niet...
Er zijn hier maar weinig 7-zitters op de markt en al hemelaal niet van het type en model dat ik zoek, een Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI van 2021 of later.
Ik heb er 1 gevonden in Rome, van 2021 met 35000 op de teller, bij een particulier en heb een nette prijs kunnen uitonderhandelen (scheelt ongeveer 10k met eenzelfde type auto in NL)
De verkopende partij is een advocaat in Rome van over de 60 die de auto te groot vind (wat ik mij goed kan voorstellen)
Ik heb het kenteken laten checken bij de ACI, zij bieden deze service aan tegen betaling, en de auto staat niet geregistreed als gestolen o.i.d.
Aankomende zaterdag heb ik een afspraak staan om de auto te bekijken en indien goedgekeurd meteen over te nemen.
Voor het overschrijven van de auto op mijn naam biedt wederom de ACI een service aan, je betaald wel eenmalig overschrijfkosten en die worden bepaald door het aantal KW van de benzinemotor (de electro motor word niet mee geteld).
In het geval van de Santa Fe komt dit neer op 600 tot 800 euro.
Verder is de wegenbelasting in Italie voor deze auto zo'n 500 euro, dit is de helft van wat je in NL kwijt bent.
De all-risk verzekering kost zo'n 220 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Nordcore schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:39:
Dank je voor de update. Mijn vrouw wil dolgraag onze NL mazda CX 5 behouden. Hopelijk overtuigd dit "drama" haar ervan voor een minder complexe route te kiezen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nordcore
OttiglioM schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Dank je voor de update. Mijn vrouw wil dolgraag onze NL mazda CX 5 behouden. Hopelijk overtuigd dit "drama" haar ervan voor een minder complexe route te kiezen ;)
Als je hem gewoon zelf netjes in NL exporteerd bij het RDW moet het allemaal een stuk soepeler gaan.

Ondertussen zijn we weer een paar stappen verder:

Ik heb helaas nooit meer het export document ontvangen van autovoorexport.nl maar gelukkig heeft de ACI genoegen genomen met de tenaamstellingcode deel 1 en 2.
Ik werd vervolgens door de ACI naar de "Agenzia delle Entrate" in Arezzo (1 uur rijden) doorgestuurd alwaar het inschrijf proces verder zou gaan.
Daar aangekomen bleek dat we een afspraak nodig hadden en dat we dan dezelfde dag nog terecht zouden kunnen echter waren we al te laat want de betreffende collega was er niet meer.
to be continued

Aanschaf Italiaanse auto
Oorspronkelijk zou ik de Hyundai Santa Fe aanschaffen van iemand in Rome.
echter 2 dagen voor ik de auto zou gaan ophalen kwam hij met de mededeling dat iemand geprobeerd heeft de auto te stelen, hij had geen schade maar de auto stond bij de politie op een "impound" locatie en kon pas vrijgegeven worden na het nodige papierwerk, dit zou zo'n 15 tot 20 dagen gaan duren.
ik heb dit verhaal voorgelegd aan de ACI en die wist mij te vertellen dat dit geen vreemd verhaal is in Italie, ze zijn hier tenslotte gek op bureaucratie.
ik heb vervolgens op Rome airport een Auto gehuurd via het bedrijf "Doyouitaly" , dit is veruit de goedkoopste aanbieder van huurauto's in heel italie.
ik heb daar voor 2 weken een Opel astra geboekt a 400 euro totaal.
Ik heb bewust voor een Automaat gekoezen omdat ik zo tot op heden altijd een hogere klasse auto gekregen heb als wat ik geboekt heb.
In dit geval kreeg ik een Opel Grandland mee.
last minute heb ik de huur met nog een week verlengd en dat koste me nog eens 200 euro, echt heel netjes!
echter uiteindelijk had de meneer uit Rome zijn auto nog steeds niet terug na 20 dagen en toen vond ik dit te lang gaan duren.
Ik heb vervolgesn bij een auto dealer in Milaan hetzelfde type auto geocht maar dan van november 2020, voor 5000 euro meer en met 20.000 meer op de teller.
Ik ben op de dag van ophalen met de trein naar Milaan gegaan (4 uur) , heb de auto opgehaald en meteen toen ik het terrein af reed kreeg ik een oranje constant brandend motor lampje, meteen weer terug gereden en helaas waren de monteurs net met lunch pauze.
Ik heb daar vervolgens 1 uur moeten wachten tot de monteurs terug waren en toen nogmaals 1 uur tot ze uitgezocht hadden waar het aan lag, ze hebben niks kunnen vinden maar vermoeden dat het software update proces niet goed was afgerond dus dit hebben ze opnieuw uitgevoerd.
Vervolgens ben ik naar huis gereden in 5 uur.
Het is echt een tank van een auto maar oh wat rijdt hij lekker :-)
De dag erop heb ik de huurauto teruggebracht naar Rome, ben ik teruggegaan per trein en zijn we meteen met de auto naar het Garda-meer gereden alwaar we 2 weken in een huisje zullen verblijven.
Ik ga vanuit hier proberen om een trekhaak op de auto te laten zetten.
Daarna door naar NL waar we 3 weken blijven.

In die 3 weken wil ik mijn BE rijbewijs halen en mijn caravan exporteren via het RDW en die vervolgens naar Italie rijden zodat we ook daar (net als we in NL elk jaar deden) een voorseizoensplek op een camping kunnen nemen waar we lekker elk weekend naar toe kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 20:26
Mooi initiatief! Geweldig als mensen hun dromen volgen.

Heb je de regio Sud-Tirol ook overwogen en wat besloot je niet hier naar toe te gaan (voornaamste voordeel vind ik persoonlijk dichterbij de skigebieden en kleinere taalbarriere omdat er 'Duits' wordt gesproken).
Hiervoor geldt wel "The work is carried out mainly in Italian territory.".

Ik neem aan dat het dan niet geldt als je als ZZP'er remote opdrachten uitvoert voor voornamelijke niet-Italiaanse opdrachtgevers?

Zie overigens dat deze regeling vanaf 2024 versoberd is (maar oude regeling blijft gelden voor mensen die er in 2023 al gebruik van maakten).

[ Voor 14% gewijzigd door TSquares op 01-05-2024 16:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nordcore
TSquares schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:20:
Mooi initiatief! Geweldig als mensen hun dromen volgen.

Heb je de regio Sud-Tirol ook overwogen en wat besloot je niet hier naar toe te gaan (voornaamste voordeel vind ik persoonlijk dichterbij de skigebieden en kleinere taalbarriere omdat er 'Duits' wordt gesproken).

[...]

Hiervoor geldt wel "The work is carried out mainly in Italian territory.".

Ik neem aan dat het dan niet geldt als je als ZZP'er remote opdrachten uitvoert voor voornamelijke niet-Italiaanse opdrachtgevers?

Zie overigens dat deze regeling vanaf 2024 versoberd is (maar oude regeling blijft gelden voor mensen die er in 2023 al gebruik van maakten).
Ik vind Duits geen mooie taal dus zou ook niet zo snel ergens gaan wonen waar ze het spreken... Ik denk dat ik Nederlands ook geen mooie taal zou vinden als ik hier niet vandaan kwam.
We hebben overigens wel sterk overwogen om om in de buurt van Aosta neer te strijken maar 6 maanden per jaar in de sneeuw met 3 jonge kinderen leek ons te ingewikkeld.

m.b.t. De speciale belasting regeling:
2023 is het eerste jaar dat ik officeel belasting betaal hier.
Ik kan dus vol gebruik maken van de regeling.
Het belangrijkste is dat je meer dan 6 maanden per jaar vanuit Italië werkt... Of dit nou remote voor Italiaanse of Nederlandse klanten is maakt niks uit.
Ik las inderdaad dat de regels per halverwege 2023 aangepast zijn... Ik val nog net onder de orde regeling.

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een grote update m.b.t. Onze situatie... Er is weer veel gebeurd (o.a. een huis gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 20:26
Ik snap helemaal dat Italiaans je voorkeur heeft, helemaal gezien het Duits met een zwaar dialect is wat ze spreken in Zuid-Tirol.

Goed voor je dat je nog gebruik kan maken van de gunstige regeling! Scheelt natuurlijk een lekker bedrag.

Ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen met het kopen van een huis. Heb je daarbij een hypotheek nodig gehad en is dat een lastig proces als ZZP'er in Italië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
TSquares schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:44:

Ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen met het kopen van een huis. Heb je daarbij een hypotheek nodig gehad en is dat een lastig proces als ZZP'er in Italië?
Ja en ja, kom ik snel op terug 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelbreed
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Hi @Nordcore ,

Ik lees je verhalen met veel interesse! Het komt me allemaal erg bekend voor ;)
Hoe is het me de aankoop van je huis gegaan?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nordcore

Aankoop Italiaanse woning

Woning 1
Het is even geleden sinds de laatste update maar we hebben weer heel veel meegemaakt in de tussentijd.
In juni hebben we verschillende huizen bekeken.
Op een bepaald moment hadden we een woning gevonden die voor 380.000 euro te koop stond.
Het was een wit gestuukte vrijstaande woning van 420 m2 (kast van een huis) uit 1970 met een groot stuk grond er omheen en uitzicht over het meer van Trasimeno in de plaats Terontola.
We zagen ons er al helemaal wonen.
Echter toen ik wat beter onderzoek deed zag ik op Google maps een enorm gebouw staan vlakbij.
Dat was ook het moment dat we een makelaar benaderd hebben om ons te begeleiden tijdens onze zoektocht.
Voor meer info over de makelaar zie het hoofdstuk makelaar.
De makelaar wist ons te vertellen dat naast het bewuste huis de grootste varkenshouderij van de regio zit.
Dat idee sprak ons erg slecht aan.
Ten eerste heb ik astma, ten tweede ben ik allergisch voor veel dieren, ten derde zou het best wel eens kunnen stinken naar varkens(poep) als de wind verkeerd staat en ten vierde kan dit niet gezond zijn en dus ging er een streep door de woning.
Woning 2
Vlak er na kwam er een woning op ons pad die eerder op onze radar was verschenen maar toen nog te duur was, deze was nu met 1 ton gezakt in vraagprijs.
Het ging om een traditioneel Toscaanse boerderij uit 1870 die 30 jaar terug gerenoveerd is.
De woning ligt op zo'n 450 meter hoogte en daarmee een stuk lager als onze huidige (huur)woning maar nog steeds hoog genoeg voor een mooi uitzocht over de vallei.
De woning ligt dus op een helling en word helemaal omringt door olijfboomgaarden en enkele vrijstaande huizen.
Ook ligt de woning een stuk dichter bij de bewoonde wereld wat ons leven een stuk makkelijker maakt.
De woning ligt op 2 kavels met in totaal 3500m2 grond.
Dit is klein voor Italiaanse begrippen maar groot genoeg voor ons.
Er staan 90 olijfbomen op het terrein dat opgedeeld is in 6 terrassen en er heel speels uit ziet.
De volledige tuin is omheind door een hek dus geen last van wilde zwijnen (die in alle onomheinde tuinen de boel omploegen)
Er staan meerdere bijgebouwen op het terrein.
Er zijn 2 waterputten aanwezig op het terrein en het is mogelijk om op 1 van de terrassen een zwembad aan te leggen.
Het hoofdgebouw beschikt over een grote keuken, een grote eetkamer en een woonkamer op de eerste laag, op de tweede laag vind je een 2e grote woonkamer, een split level giga slaapkamer en een badkamer en op de derde woonlaag vind je nog een kleine slaapkamer.
Verder staat er in de tuin een gastenverblijf met slaapkamer, woonkamer/keuken en badkamer.
Daarnaast zijn er nog enkele bijgebouwen waarvan er in 1 een open haard en een aparte pizza oven zit, deze ruimte werd door de oude bewoner als kantoor gebruikt met uitzicht over de olijfboomgaard
De eerste keer dat wij gingen kijken bij de woning voelden we dat dit een echte kanshebber was.
Een grappig detail is dat de verkoper ook een Nederlander is.
De vraagprijs zat wel aan het maximum van ons budget en dit zou betekenen dat we nog een (kleine) hypotheek nodig zouden hebben terwijl we oorspronkelijk het plan hadden om een woning te kopen zonder hypotheek… (We wilden de woning financieren met de overwaarde van onze NL woning)
Voor meer info over het hypotheek proces zie het hoofdstuk hypotheek verderop in deze tekst.
Voor de omgeving was de woning erg goed geprijsd dus we waren bang dat andere kopers ons misschien af zouden troeven maar aan de andere kant zagen we ook dat er nog veel moet gebeuren om de woning klaar te maken voor bewoning (lees extra slaapkamers maken) om die reden hebben we in eerste instantie een laag bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering en zijn meteen erna op zomervakantie vertrokken.
Tijdens onze vakantie, die 6 weken duurde, kregen we wat tegenstrijdige info te horen maar uiteindelijk wilde de verkoper niet met ons in onderhandeling.
6 weken later kwamen we weer thuis in Italië en hebben we een nieuw bod uitgebracht.
Deze keer gaf de verkoper aan dat er meerdere gegadigden waren en vroegen ze alle partijen een eindbod neer te leggen.
Dit kan natuurlijk een strategie zijn geweest om de prijs op te drijven maar hoe dan ook wij hadden ondertussen onze zinnen op deze woning gezet.
We hebben dus een goed eindbod neergelegd wederom onder voorbehoud van financiën en daarnaast onder voorbehoud van een bouwkundig rapport.
In Italië is het zo dat er voor elke aanpassingen buiten en binnen een woning een zogenoemde "geometra" betrokken moet zijn.
Deze geometra komt langs en bepaald samen met de eigenaar of de aanpassingen aan de woning toegestaan zijn.
Stel je wilt in de woning een kamer bij maken door een muur te plaatsen met een kozijn en een deur dan moet er een plattegrond worden worden gemaakt van de voor en na situatie en ook dienen er foto's aan dit dossier te worden toegevoegd.
Vervolgens dient de geometra de aanvraag in bij gemeente als een soort project.
De gemeente moet vervolgens toestemming verlenen en daarna kun je beginnen met eventuele werkzaamheden.
Voor sommige werkzaamheden is dit aanvraagproces meer een formaliteit en kun je meteen na de aanvraag starten met de uitvoering maar voor meer ingrijpende werkzaamheden moet je wachten tot de toestemming binnen is, hier kan 60 dagen overheen gaan.
Om bovenstaande redenen kiezen veel huizenbezitters in Italië ervoor om aanpassingen aan de woning illegaal uit te voeren, dus zonder het kadaster in te lichten want dan moeten ze een geometra aanstellen die weer geld kost.
Het nadeel is dat als deze mensen hun woning verkopen de aanpassingen aan het licht komen omdat er tijdens het verkoopproces een geometra verplicht moet controleren wat de status van het kavel is.
Als er afwijkingen worden gevonden moet hier een oplossing voor bedacht worden.
In het ergste geval moet een illegaal gebouwd deel afgebroken worden voor de overdracht plaats vind, en dit gebeurt erg vaak hebben we ons laten vertellen.
Een andere oplossing is dat de kopers het risico overnemen en er vervolgens weer mee geconfronteerd zodra zij de woning willen verkopen.

Wij zijn toen viavia in contact gekomen met een architect (kost meer dan een geometra maar weet ook meer) die goed Engels sprak (een vereiste van ons).
In totaal heeft hij zo'n 30 uur nodig gehad om de woning meerdere malen te bezoeken en om documenten op te vragen bij de gemeente om vervolgens een rapport op te stellen.
Het bleek dat er een aantal aanpassingen aan de woning waren gedaan die niet voorkwamen in het kadaster van de gemeente.
Er was o.a. een wc gebouwd op het terrein buiten en daarnaast kwam de riolering van alle panden uit in een beerput die in de tuin van de buurman ligt.
De afspraak m.b.t. de beerput was ooit gemaakt tussen een eerdere eigenaar van de woning een eerdere eigenaar van de grond van de buurman en er was niks over op papier te vinden.
De riolering oplossing kwam ook niet overeen met de huidige geldende wetten.
Volgens onze architect zou er een geul gegraven moeten worden en zou er een filterinstallatie moeten worden geïnstalleerd die het afvalwater filtert en het overgebleven residu zou via een lange buis uitkomen in een greppel van de gemeente.
Deze buis moet via het terrein van 2 buur percelen lopen.
Er moest dus toestemming worden gevraagd aan de buren en er moest een project worden ingediend bij de gemeente die daar toestemming voor moesten geven voor er gestart mag worden met de uitvoering.
De kosten voor het hele project worden ingeschat op zo'n 20 a 30 duizend euro.
De architect raadde ons aan om de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het project bij de verkoper te laten omdat er een lange doorlooptijd voor geld met veel onzekerheden.
Na het uitkomen van het rapport hebben we hier dus voor gekozen.
Daarnaast waren er vele kleine punten die ook opgelost moest worden door de geometra van de verkoper.
Oorspronkelijk gaf verkoper aan haast te hebben met de verkoop, die wilde alles ongeveer 3 maanden nadat het bod geaccepteerd werd rond hebben.

De verkoper was in de veronderstelling dat hun vaste geometra alle aanpassingen aan de woning gedurende de jaren goed had bijgehouden en netjes had ingediend bij het kadaster.
Na het rapport van de architect werd duidelijk dat oplevering binnen 3 maanden onmogelijk zou zijn.
Dus vertraagde de boel…
Dit kwam wel goed uit voor ons aangezien wij tegen steeds meer problemen aanliepen bij de hypotheek aanvraag (zie het hypotheek hoofstuk verderop).
Na veel gedoe kwam de Intesa San Paolo bank met het verlossende antwoord dat een hypotheek via hun mogelijk was, alleen was er wel wat tijdsdruk ontstaan want een hypotheekaanvraag mag in Italië maximaal 6 maanden duren, als dit langer word moet de hele aanvraag opnieuw.
Dit zette wat druk op de zaak.
Vervolgens belande alles in een stroomversnelling en zijn we overeengekomen om de overdracht 3 weken later plaats te laten vinden.
We hebben in het contract op laten nemen dat er een x bedrag achter bleef op de rekening van de notaris welke alleen uitbetaald zou worden aan de verkoper als hij zijn verplichtingen nagekomen is voor een bepaalde datum.
Indien het project op een specifeke datum niet uitgevoerd zou zijn zouden wij als koper dit bedrag uitgekeerd krijgen om het project alsnog onder eigen verantwoordelijkheid uit te laten voeren.
Begin april 2024 hebben we getekend voor de woning bij de notaris.
De verkoper heeft tot eind juni de tijd om het project af te ronden.
Tot op heden is er geen vergunning verleend door de gemeente…maar wij hebben goede hoop dat de verkoper zich aan zijn afspraken houd.
Deze Nederlandse man stond van de week nog op de stoep om ons persoonlijk te vertellen over de vorderingen….er is een aanamer gevonden en deze kan meteen beginnen zodra de vergunning verleend is.
Recent is de architect langs geweest en die heeft alle aanpassingen die wij zelf de komende 3 jaar uit willen voeren opgenomen en daar maakt hij een plattegrond van en dient hij een project voor in bij de gemeente.
Uit het technisch rapport was er naast de genoemde zaken nog iets naar voren gekomen:
Onder andere ligt er geen waterdicht membraam onder het dak van alle gebouwen en zit er geen isolatie tussen.
Ja er zit isolatie maar deze zit aan de binnenkant.
Normaal kijk je bij het plafond tegen de balken aan met daartussen stenen broodjes, een typisch toscaans huis ziet er zo uit.
Hier hebben ze op die broodjes een dunne laag piepschuim gemaakt met lelijke houten latjes ervoor.
Dit ziet er niet uit.
Daarnaast heeft de vorige eigenaar op de bovenverdieping en in het gastenverblijf airco units laten plaatsen.
Wij zijn van plan om het dak-probleem tezijnertijd op te laten lossen, de kosten worden geraamd op zo'n 25.000 euro.
Wij willen eerst ervaren hoe warm het in de zomer en koud het in de winter word.

Los van bovenstaande zijn we echt enorm blij dat de woning eindelijk in ons bezit is gekomen.
Elke keer als het elektrische toegangshek van het terrein open gaat en we ons landgoed op rijden voelen we ons de koning te rijk.
Het is echt een droom die werkelijkheid geworden is.
Uiteraard moet er nog wat werk worden verzet voor we de woning in kunnen trekken maar dat is bijzaak.
Hier volgt later een update over ;-)

Makelaar

In Italie is het zo dat een makelaar standaard zo'n 3,5% van de woningwaarde (ex btw) opstrijkt tenzij je hier andere afspraken over maakt. (dit geld zowel bij een aankoop als verkoop makelaar)
Verder is de regel als volgt: zodra je zelf contact legt met een verkopend makelaar en informatie over de woning ontvangt zit je vanaf dat moment vast aan deze zelfde makelaar maar dan als aankoopmakelaar.
Dit is bij ons verkeerd gelopen.
Wij waren in de veronderstelling dat het eerste bezoek aan de woning bepalend was.
Dus hadden wij zelf een makelaar benaderd omdat dit ons wel handig leek in een vreemd land.
We zijn bij 2 makelaars langs geweest en hebben uiteindelijk 1 van de twee gekozen.
De eerste was voornamelijk gericht op rijke buitenlanders die een vakantiehuis zochten (750.000 tot miljoenen), de tweede makelaar had 2 websites, eentje voor de rijke buitenlander en eentje voor de locals.
Beide makelaars leken goed Engels te spreken.
Uiteindelijk gaf ons gevoel de doorslag.
De eerste makelaar vonden we te commercieel overkomen, als een gladde autohandelaar.
Dus kozen we voor makelaar nummer 2.
Toen wij hem vertelden dat we, op dat moment, interesse hadden in 2 woningen en dat we al informatie opgevraagd hadden over 1 van de woningen werd duidelijk dat dit een domme fout geweest is van ons.
Het bleek dat hij ons niet kon begeleiden bij die betreffende woning…
Wel kon hij ons helpen bij het aankoop proces, dus af en toe wat zaken verifiëren etc…
We hebben toen de volgende deal met hem gesloten:
Indien we uiteindelijk de betreffende woning zouden kopen zouden we hem maar 0.5 % betalen en indien we zouden kiezen voor een andere woning zouden we hem 2,5% betalen met een maximum van 12.000 euro inclusief btw.
Wij hadden ongeveer gelijktijdig toen we zelf een aankoopmakelaar in de arm namen al contact gezocht met de verkopend makelaar, toevallig een Nederlandse vrouw die als makelaar in Toscane werkt.
Vanaf het moment dat wij informatie van haar ontvingen zaten we aan haar vast.
Dit voelde voor ons heel oneerlijk.
Hoe kan een makelaar nou zowel de belangen van de verkoper als van de koper tegelijk goed behartigen?!
Om die reden hebben we ervoor gekozen om ook de aparte aankoopmakelaar aan te houden.
Het gevolg is wel dat we naast de 3,5% voor de ene makelaar ook nog eens 0,5% voor de andere makelaar betalen maar dan hebben we in ieder geval onpartijdig advies.

Uiteindelijk hebben in dit geval dus zowel de koper als de verkoper van de woning 3,5% betaald aan dezelfde makelaar, dat is dus flink cashen als makelaar.
Nou moet daar wel bij gezegd worden dat woningen hier over het algemeen veel langer te koop staan.
Waarbij een woning in NL eerder weken/maanden te koop staan gaat dat hier vaak om jaren.
In dit specifieke geval stond de woning die we gekocht hebben 8 jaar te koop en heeft uitgestaan bij 8 makelaars…die allemaal met potentiële klanten langs zijn geweest bij de woning, jaar in, jaar uit.
Iedereen was blij dat de woning verkocht is.

In Nederland heb je 1 primaire woningmarkt site, Funda en nog een aantal concurrenten met vergelijkbare portals.
In Italië is dit Idealista echter kun je er niet blind vanuit gaan dat alle makelaars hun huizen ook daadwerkelijk beschikbaar stellen via idealista….
Sterker nog, veel huizen staan allen op de vaak zeer brakke websites van de makelaar zelf.
Ik heb dus een lijst van 30 makelaar websites verzameld en heb deze wekelijks bekeken om nieuwe parels ter spotten, zo ben ik ook bij deze woning uitgekomen.

Hypotheek en bank

Na het inschrijven als inwoner van Cortona hebben we ons meteen ingeschreven in de kvk als "libero professionista" (freelancer).
Als freelancer heb je echter een zakelijke bankrekening nodig dus zijn we naar de Unicredit gegaan (deze bank werd on aangeraden) en hebben we 3 rekeningen geopend.
1 zakelijke rekening voor mij, 1 zakelijke rekening voor mijn vrouw en een persoonlijke rekening voor ons samen.
Dus zaten we daar in het lokale bank kantoor van Unicredit tegenover de manager van de bank…
Zij heeft vervolgens 100 pagina's aan contract documenten uitgeprint welke wij moesten ondertekenen.
Op sommige pagina's moesten wel 5 handtekeningen komen per persoon.
Echt te belachelijk en inefficiënt voor woorden hoe dat hier gaat in Italië.
Aan het einde moest er een account aangemaakt worden om in te loggen in de bank app maar dit kon alleen als je een Italiaans tel nummer hebt….
En die hadden we nog niet.
Dus wij snel naar de TIM mobile winkel om een abbo af te sluiten….dat heeft ons zeker weer 2 uur gekost en wederom heel veel handtekeningen.
Abbo zelf is wel vele malen goedkoper als in NL.
10 euro per maand voor 100GB data en onbeperkt bellen.
Dus wij weer terug naar de Unicredit (andere dag uiteraard) en daar hebben we onze rekeningen vervolgens geopend.
Tijdens dit gesprek hebben we meteen geïnformeerd naar een hypotheek.
In Italië is het schijnbaar niet zo gebruikelijk dat men een hypotheek afsluit om een woning te kopen.
Over het algemeen zijn de woningen veel goedkoper als in NL en vaak gaat een woning als erfstuk van generatie naar generatie over.
Maar omdat ik voor Italiaanse begrippen een erg hoog inkomen heb (van mijn Nederlandse klanten) gaf ze aan dat een hypotheek verkrijgen geen probleem zou zijn.
Ze zouden 2 weken nodig hebben om te bepalen of we ervoor in aanmerking komen en dan nog eens 2 weken om alles rond te maken.
6 weken later waren we nog geen snars verder.
Elke keer kwamen ze met nieuwe vereiste documenten aan.
NL belasting aangiftes van de afgelopen 2 jaar, laten werd dit 4 jaar, toen moest mijn vrouw deze ook aanleveren, toen snapten ze bepaalde zaken weer niet dus moest e.e.a vertaald worden etc….etc…
Elke keer moesten er weer officieel documenten vertaald worden van het Nederlands naar het Italiaans (vertaalkosten in totaal 900 euro)
Dus toen hebben we op advies van vrienden een 2e bank benaderd, de Intesa San Paolo.
Daarnaast heb ik online via een vergelijking site nog eens 4 banken benaderd waaronder bnp paribas (e hypotheek verstrekker die we in NL hadden)
We hebben in die periode heel veel banken bezocht binnen Cortona maar ook in Arezzo (1 uur rijden)
En bij elke bank zaten we weer met de manager of directeur samen in een verschrikkelijk kantoor.
Na 3 maanden waren er een boel banken afgevallen.
Sommige banken omdat ze gewoon stopten met communiceren ondanks vele poging van ons om in contact te komen
Sommige banken gaven meteen aan dat het zonder Italiaanse belastingaangifte niet mogelijk was.
Uiteindelijk bleven alleen de Unicredit en Intesa San Paolo in beeld.
Na 4 maanden kon ook de Unicredit ons vertellen dat ze niet verder konden gaan met de aanvraag omdat we geen Italiaanse belastingaangifte hadden.
Dit vonden we echt te bizar voor woorden.
Elke maand kwam er netjes geld binnen op de Unicredit rekeningen en dan ging het om hoge bedragen voor Italiaanse begrippen dus aan het inkomen lag het niet.
Bij Intesa San Paolo ging het aanvraagproces gestaag verder.
We zijn daar wekelijks langsgegaan om weer nieuwe info aan te leveren.
Op een bepaald moment bleef het hangen op het volgende:
In NL krijg je altijd eerst een voorlopige belasting aanslag en later een definitieve.
Over 2022 had ik al een voorlopige maar de definitieve kwam maar niet (waarschijnlijk omdat we geëmigreerd zijn) .
Het wilde er maar niet in bij de bank dat dit mogelijk was.
In Italië krijg je geen voorlopige aanslag.
Ik heb verschillende keren met de NL belastingdienst gebeld om het proces te versnellen maar de definitieve bleef uit.
Wel hadden ze een Engelse website waarop werd uitgelegd dat ze volgens de wet 3 jaar de tijd hebben voor het aanleveren.
Maar ook deze website was niet voldoende voor de bank, ze bleven maar moeilijk doen.
En met ze bedoel ik dan het hoofdkantoor want de lokale bank medewerkers wilden maar al te graag verder gaan met ons.
Vervolgens gaf onze architect aan bevriend te zijn met iemand van een kleine lokale bank, de TEMA bank.
Ondertussen liep de hypotheek aanvraag zo'n 6 maanden en omdat we nog steeds weinig vertrouwen hadden in de Intesa San Paolo zijn we ook een aanvraag traject gestart bij de TEMA bank.
Binnen 2 weken was alles rond bij de TEMA bank (!) en konden we tekenen.
Dit zette ook wat extra druk op de Intesa bank die ineens aangaf ook het proces te kunnen afronden.
De Tema bank bood alleen een variabele rente in deze lag in eerste instantie 1,5% hoger wat een fors verschil in maandlasten betekende.
Uiteindelijk hebben we de tema bank bedankt door een flesje goede wijn langs te brengen maar zijn we toch met de Intesa San Paolo verder gegaan ondank dat het allemaal zo lang duurde.
Het prijsverschil was te groot.

Er is nog veel meer gebeurd maar voor nu laat ik het even hierbij.
Ik zal voortaan wat vaker updates plaatsen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Prachtige update, dank! Woon en werk al meer dan 20 jaar in het drukke en volle Genua en de wil om ook 'buiten' te gaan wonen is, nu ik bijna 50 ben, steeds groter. Ik ben ook een ZZPer en kan mijn werk overal doen. Dus handige informatie, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:07:
Prachtige update, dank! Woon en werk al meer dan 20 jaar in het drukke en volle Genua en de wil om ook 'buiten' te gaan wonen is, nu ik bijna 50 ben, steeds groter. Ik ben ook een ZZPer en kan mijn werk overal doen. Dus handige informatie, top!
Wat leuk om van je te horen :-)
Wauw, al 20 jaar in Italië, en nu zijn we lotsgenoten.
Ligurië was onze eerste keuze om te gaan wonen maar we zijn heel ergens anders beland.
Ik denk dat het ook niet zo veel uit maakt waar je land, als je op die plek maar een mooi leven op kunt bouwen.
Italië is gewoon een prachtig land!
Waar zou je willen gaan wonen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Ja, het was een proef van maximaal 2 jaar om te kijken of het mij beviel en hier zijn we dan. Inmiddels al meer dan 18 jaar getrouwd met een Genuese, kind van 13, eigen zaak en we wonen aan de zee… heerlijk!

Omgeving van (buiten) Turijn is wel de plek voor ons. Bergen, ruimte, niet te ver van de bewoonde wereld, vliegveld met vluchten naar Nederland in de buurt, vlak bij Frankrijk.
Maar dat gaat pas gebeuren als Liam naar de Uni gaat, wellicht in Turijn zelf. Dus we hebben nog minimaal 6 jaar te gaan.

Terontola zit in een mooie omgeving, prima stekkie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Nordcore Thanks voor de update.

aankoopproces, makelaarkosten, websites erg vergelijkbaar met Oostenrijk. Papier winkel loopt wel grotendeels beter. Alhoewel wij ook 2 of 3 jaar op kadaster verandering hebben moeten wachten.

Geeft me goed beeld.

Als je nog eens zin hebt om wat over de omgeving en de mensen te schrijven, graag.

@Neus jij ook trouwens, als je update wil geven. Genua lijkt mij wat grote drukke stad, woon je in de stad of er vlak buiten. (Mijn impressie is gebasseerd op 1 dag langs van Finale). Wij gaan graag naar Ligurië en vriendin is nu kijken in Turijn hoe dat is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

@Ko.Kane Ik woon in de bovenste cirkel. School van onze zoon is de 2e daaronder (5 minuutjes lopen) en onderin, vlak aan de zee, heb ik het kantoor van mijn zaak, ZenaConsult.

Prima te vertoeven. Ja, Genua is druk maar je went er erg snel aan. Je moet wel. Maar met de scooter (met je B-rijbewijs mag je een 125cc scooter rijden, ook al heb je geen A) kom je overal en zoef je door het verkeer heen. De zee is op loop afstand maar de bergen zitten vlak achter ons - eigenlijk zitten we als ratten in de val. Vandaar dat Genua zo krap maar erg breed is.

Wat betreft de kosten is het te doen hier. Zeker niet de goedkoopste provincie en voor het dikke geld moet je naar Milaan - maar dat ben ik juist ontvlucht uit Nederland; had genoeg van het file rijden (elke dag op en neer van Leusden naar Schiphol), het moeten presteren en geld verdienen. Hier is het redelijk relaxed wonen en leven. De kwaliteit van leven is voor mij in ieder geval met sprongen verbeterd. Qua salaris heb ik zeker in het begin 2/3 ingeleverd - dat was even slikken. Maar wonen (€ 300 huur) en boodschappen doen (50% van wat ik in NL betaalde) drukte de kosten enorm. Ziektekosten zijn inclusief dus geen geneuzel met die hoge bedragen in NL. Maximaal betaal je een 'ticket' voor een ziekenhuisopname, met een maximale totaalprijs van € 25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olQI_gKa4vhzwSWD3v-MqRTa72c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42tOCe4M2gRJbTgG1PaSqaZc.png?f=fotoalbum_large

Turijn is echter... gaaf. Ruimte, mooie gebouwen, de bergen rondom de stad (bijna), ruimte, leuke mensen en had ik al ruimte gezegd ?

Maar goed - ik wil niet de topic van @Nordcore Nordcore overnemen, excuses daarvoor!

[ Voor 9% gewijzigd door Neus op 29-05-2024 20:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OttiglioM
Nordcore schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:48:

Makelaar

Vanaf het moment dat wij informatie van haar ontvingen zaten we aan haar vast.
Dit voelde voor ons heel oneerlijk.
Hoe kan een makelaar nou zowel de belangen van de verkoper als van de koper tegelijk goed behartigen?!
Laat ik nu denken dat je al lang genoeg in Italië verbleef om te weten dat de makelaarswereld daar zo in elkaar steekt :) Ondanks dat ik me goed had ingelezen zaten wij ook aan de verkopende makelaar vast. 10k. Ik kan me geen moment voor de geest halen dat ik de man zich daarvoor het vuur uit de sloffen heb zien lopen. Hij had zelfs niet eens uitgezocht of een van de vier omwonenden een agrarisch voorkeursrecht op onze wijngaard kon uitoefenen. Voor iedereen die meeleest en wat wil kopen in Italië: Zorg dat je naam op geen enkele manier bekend is bij de verkopende makelaar. Dus ook geen mail om info. Zorg dat je (zelfgekozen) aankopend makelaar het eerste contact legt. Mijn schoonzus heeft op die manier een huis gekocht. 122k all in en woonklaar inclusief inrichting. .Wij hadden daarvoor een Nederlands sprekende makelaar uit Viareggio. 2600 euro all in. Indien je zelf bij het belastingkantoor een codice fiscale regelt (in principe gratis) kan daar nog 400 euro af.

Verder kan er nogal een verschil zijn tussen de ene en de andere notaris inzake bijkomende kosten. Je moet denken aan vertalingseisen en kosten derden rekening.

@Neus Turijn en omgeving. Voortreffelijke keuze! Zwaar ondergewaardeerde stad. En daar kunnen anderen, die daar doorheen kunnen kijken, weer hun voordeel mee doen. Wij wonen hemelsbreed op 22,1 km afstand van het Piazza Vittorio Veneto. Met de auto duurt het dan 40 a 45 minuten voordat wij die in de parkeergarage onder het plein geparkeerd hebben. En dat is kennelijk boven de pijngrens van de Torinese forens. Vandaar dat hier, in het prachtige Monferrato, nog steeds heel wat woningen leegstaan of voor spotprijzen (naar Nederlandse begrippen dan) worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Uitstekende tip! Ook wij zaten vast aan onze makelaar. Welliswaar een 'vriend' die maar 3% in de boeken en 1% zwart vroeg... Zucht. Nu huren we weer lekker zodat we vrij zijn om te gaan zodra we willen.

@OttiglioM Maar dan zit je in de buurt van Novi Ligure - heb daar nog als IT manager gewerkt bij Elah Dufour :-) Prima omgeving, erg mooi. En deel van de Unesco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
offtopic:
[quote]OttiglioM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:52:
[...]
@Neus Turijn en omgeving. Voortreffelijke keuze! Zwaar ondergewaardeerde stad. En daar kunnen anderen, die daar doorheen kunnen kijken, weer hun voordeel mee doen. Wij wonen hemelsbreed op 22,1 km afstand van het Piazza Vittorio Veneto. Met de auto duurt het dan 40 a 45 minuten voordat wij die in de parkeergarage onder het plein geparkeerd hebben. En dat is kennelijk boven de pijngrens van de Torinese forens. Vandaar dat hier, in het prachtige Monferrato, nog steeds heel wat woningen leegstaan of voor spotprijzen (naar Nederlandse begrippen dan) worden aangeboden.
[/quote]
Hmmm, wij komen vaak in Italië, maar vorige week voor het eerst in Turijn. Uitgelopen bezoek aan Lingotto en Museo Nazionale Dell’Automobile, plus stevige regen daarna zorgde dat we de stad zelf niet heel goed hebben gezien. Maar wat we gezien hebben maakte het voor ons zowaar de eerste stad waarvan we zeiden: wat een vreselijke bende! Alle wegen in en rondom Turijn waren bizar slecht, en dan bedoel ik niet een beetje slecht asfalt, maar zo slecht dat je naast het rijden in het drukke verkeer een taak erbij hebt: de grootste gaten proberen te vermijden. Echt Europa onwaardig. Lingotto en omgeving was tof, daarna waren we in de buurt van Porta Palatina, mijn god wat een achterbuurt. Eerste keer dat we ons minder veilig gevoeld hebben in Italië, beetje de Napels vibes zeg maar. Alles leek een vervallen onprettige achterbuurt met een nare sfeer en veel rondhangende verdachte types. Kunnen ons voorstellen dat de stad op andere plekken beter moet zijn, maar hadden niet meer de tijd om nog een dag terug te gaan. Jij deelt die ervaring dus niet?
Pagina: 1 2 Laatste