Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:57

Neus

www.zenaconsult.com

ij deelt die ervaring dus niet?
Ja en nee, overal heb je wat 'betere' en 'minder-betere' wijken. Zo zijn er mensen die in Genua liever niet in de wijk Begato of Prà komen omdat het op de oude Bijlmer lijkt - lijkt want de huizen zien er niet uit maar de buurt is best ok. Maar het historische centrum is erg mooi maar zeker ook oud en 's avonds lijkt het nogal onveilig, vooral door de strakke straten en hoge gebouwen.

En de wegen, meestal zijn die vaak inderdaad hartstikke oud en niet goed onderhouden. Maar als je de wegen in België kent, dan valt Italië reuze me :-)

Nogmaals, ik woon hier al een tijdje en dan raak je overal aan gewend.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:10
Neus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:23:
@OttiglioM Maar dan zit je in de buurt van Novi Ligure -
Oeps. Even niet aan gedacht dat heel veel plaatsen in Italië een Piazza Vittorio Veneto hebben. Ik bedoel het plein in hartje Turijn. En wij wonen in Alto Astigiano. Het meest noordwestelijke deel van de provincie Asti.

@Nordcore Ik vraag het je maar even expliciet. Hoe sta je er in dat je topic gebruikt wordt voor aanvullende informatie die weliswaar met Italië, emigratie en daarmee samenhangende perikelen te maken heeft maar ook weer niet direct op je persoonlijke verhaal betrekking heeft? Een kaping? Off topic?

@Stiggy Voor een deel heb je gelijk. Ik denk niet alleen Turijn maar dat je in heel Italië de geschetste problematiek kan ervaren. Maar de schoonheid van Turijn en omgeving wordt er wat mij betreft niet minder om. Ik kan daar wel wat verder op ingaan maar dat wordt dan politiek en zeker off topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Ko.Kane schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:52:
@Nordcore Thanks voor de update.

aankoopproces, makelaarkosten, websites erg vergelijkbaar met Oostenrijk. Papier winkel loopt wel grotendeels beter. Alhoewel wij ook 2 of 3 jaar op kadaster verandering hebben moeten wachten.

Geeft me goed beeld.

Als je nog eens zin hebt om wat over de omgeving en de mensen te schrijven, graag.

@Neus jij ook trouwens, als je update wil geven. Genua lijkt mij wat grote drukke stad, woon je in de stad of er vlak buiten. (Mijn impressie is gebasseerd op 1 dag langs van Finale). Wij gaan graag naar Ligurië en vriendin is nu kijken in Turijn hoe dat is!
Wat bedoel je precies met de omgeving?
Ik woon in de Val di Chiana, dit is een enorme vallei met een prachtig typisch Toscaans glooiend landschap omringt door de apenijnen.
Ik woon zelf op de berg sant'egidio (1056m) op 850m hoogte en kijk uit over de vallei.
Cortona ligt op 500m hoogte.
In de verte, aan de andere kant van de vallei zie ik steden als: Montepulciano, Lucignano.
Ook zie ik in de verte de berg Monte Amiata (1738m) welke weer aan de val d'orcia grenst.
In de winter periode is er op de Monte Amiata een (geprepareerde) ski piste, in de zomer is er een bikepark (waar ik nog steeds niet geweest ben)
Over het algemeen vermijden wij de grotere en zwaar toeristische steden zoveel mogelijk, zeker in de zomer.
Er zijn 2 steden waar we wel graag komen, dit zijn Arezzo en Perugia omdat het daar meevalt met drukte.
Beide steden zijn erg oud en hebben dus veel historie.
Er zijn veel romeinse bouwwerken en sporen van de Etrusken terug te vinden.
En ja ook in die steden komen toeristen maar niet zo achterlijk veel als in bijvoorbeeld Siena of Florence.

De mensen zijn over het algemeen heel open alleen zit ik zelf nog met een taal barrière omdat ik nog niet goed genoeg Italiaans spreek.
20% spreekt Engels.
Verder wonen er best veel buitenlanders: Engelsen, Amerikanen, Zwitsersen, Nederlanders, Belgen etc...
Veel van onze vrienden komen uit het buitenland en spreken (soms beperkt) Engels.
Maar doordat onze 3 kinderen naar een Italiaanse schol gaan kom je automatisch ook veel in contact met de echte Italianen.
Over het algemeen is de sfeer veel dorpser als waar ik in NL woonde (Almere).
je maakt met veel mensen een praatje op het schoolplein maar lang niet iedereen want er is geen noodzaak toe omdat het ouders zijn van kinderen uit andere klassen.
Ik spreek nog wel eens nieuwe mensen aan op het schoolplein of op kinderfeestjes maar over het algemeen spreken mensen hier slecht Engels dat zorgt ervoor dat communiceren lastig gaat maar men is wel open en vaak voel ik dat er wel bereidheid is om te communiceren.
Ik heb niet vaak het gevoel dat ik word gezien als die "buitenlander"...natuurlijk zijn er uitzonderingen.
We hebben ondertussen een flinke kennissen kring opgebouwd waarvan sommige mensen echt vrienden aan het worden zijn die we regelmatiger zien en waar we soms een weekendje mee weg gaan.
Veel van onze goede vrienden uit NL komen zo nu en dan op bezoek hier.
Ik denk dat dit straks nog wat makkelijker gaat worden aangezien we in het nieuwe huis over een gastenverblijf beschikken.
Neus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:27:
Ja, het was een proef van maximaal 2 jaar om te kijken of het mij beviel en hier zijn we dan. Inmiddels al meer dan 18 jaar getrouwd met een Genuese, kind van 13, eigen zaak en we wonen aan de zee… heerlijk!

Omgeving van (buiten) Turijn is wel de plek voor ons. Bergen, ruimte, niet te ver van de bewoonde wereld, vliegveld met vluchten naar Nederland in de buurt, vlak bij Frankrijk.
Maar dat gaat pas gebeuren als Liam naar de Uni gaat, wellicht in Turijn zelf. Dus we hebben nog minimaal 6 jaar te gaan.

Terontola zit in een mooie omgeving, prima stekkie!
Neus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:29:
@Ko.Kane Ik woon in de bovenste cirkel. School van onze zoon is de 2e daaronder (5 minuutjes lopen) en onderin, vlak aan de zee, heb ik het kantoor van mijn zaak, ZenaConsult.

Prima te vertoeven. Ja, Genua is druk maar je went er erg snel aan. Je moet wel. Maar met de scooter (met je B-rijbewijs mag je een 125cc scooter rijden, ook al heb je geen A) kom je overal en zoef je door het verkeer heen. De zee is op loop afstand maar de bergen zitten vlak achter ons - eigenlijk zitten we als ratten in de val. Vandaar dat Genua zo krap maar erg breed is.

Wat betreft de kosten is het te doen hier. Zeker niet de goedkoopste provincie en voor het dikke geld moet je naar Milaan - maar dat ben ik juist ontvlucht uit Nederland; had genoeg van het file rijden (elke dag op en neer van Leusden naar Schiphol), het moeten presteren en geld verdienen. Hier is het redelijk relaxed wonen en leven. De kwaliteit van leven is voor mij in ieder geval met sprongen verbeterd. Qua salaris heb ik zeker in het begin 2/3 ingeleverd - dat was even slikken. Maar wonen (€ 300 huur) en boodschappen doen (50% van wat ik in NL betaalde) drukte de kosten enorm. Ziektekosten zijn inclusief dus geen geneuzel met die hoge bedragen in NL. Maximaal betaal je een 'ticket' voor een ziekenhuisopname, met een maximale totaalprijs van € 25.

[Afbeelding]

Turijn is echter... gaaf. Ruimte, mooie gebouwen, de bergen rondom de stad (bijna), ruimte, leuke mensen en had ik al ruimte gezegd ?

Maar goed - ik wil niet de topic van @Nordcore Nordcore overnemen, excuses daarvoor!
haha, ik vind het juist leuk als mensen uitgebreid hun ervaringen delen hier. Dit topic is voor iedereen bedoeld.
Leuk om een wat beter beeld van Genua te krijgen, ik rijd er vaak langs in de winter als we richting de ski gebieden gaan.
Turijn weet ik niet zoveel over.
Een van de redenen dat wij naar Italië zijn gegaan is dat we meer in de natuur wilde wonen, juist weg van de grote steden maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
OttiglioM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Laat ik nu denken dat je al lang genoeg in Italië verbleef om te weten dat de makelaarswereld daar zo in elkaar steekt :) Ondanks dat ik me goed had ingelezen zaten wij ook aan de verkopende makelaar vast. 10k. Ik kan me geen moment voor de geest halen dat ik de man zich daarvoor het vuur uit de sloffen heb zien lopen. Hij had zelfs niet eens uitgezocht of een van de vier omwonenden een agrarisch voorkeursrecht op onze wijngaard kon uitoefenen. Voor iedereen die meeleest en wat wil kopen in Italië: Zorg dat je naam op geen enkele manier bekend is bij de verkopende makelaar. Dus ook geen mail om info. Zorg dat je (zelfgekozen) aankopend makelaar het eerste contact legt. Mijn schoonzus heeft op die manier een huis gekocht. 122k all in en woonklaar inclusief inrichting. .Wij hadden daarvoor een Nederlands sprekende makelaar uit Viareggio. 2600 euro all in. Indien je zelf bij het belastingkantoor een codice fiscale regelt (in principe gratis) kan daar nog 400 euro af.

Verder kan er nogal een verschil zijn tussen de ene en de andere notaris inzake bijkomende kosten. Je moet denken aan vertalingseisen en kosten derden rekening.

@Neus Turijn en omgeving. Voortreffelijke keuze! Zwaar ondergewaardeerde stad. En daar kunnen anderen, die daar doorheen kunnen kijken, weer hun voordeel mee doen. Wij wonen hemelsbreed op 22,1 km afstand van het Piazza Vittorio Veneto. Met de auto duurt het dan 40 a 45 minuten voordat wij die in de parkeergarage onder het plein geparkeerd hebben. En dat is kennelijk boven de pijngrens van de Torinese forens. Vandaar dat hier, in het prachtige Monferrato, nog steeds heel wat woningen leegstaan of voor spotprijzen (naar Nederlandse begrippen dan) worden aangeboden.
Bedankt voor het delen van je ervaringen :-)
ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen dezelfde fout gemaakt hebben bij de aankoop van grond/woning in Italië.
Wij wisten van tevoren wel dat er regels waren en dat je goed moest uitkijken.
We hadden ons dan ook laten informeren door een makelaar maar die spraak niet goed genoeg Engels of wij hebben hem niet goed begrepen, hoe dan ook het bleek dat we een verkeerd beeld hadden.

hoe bedoel jij precies dat je ervoor moet zorgen dat je naam nooit terecht komt bij de verkopend makelaar?
OttiglioM schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Oeps. Even niet aan gedacht dat heel veel plaatsen in Italië een Piazza Vittorio Veneto hebben. Ik bedoel het plein in hartje Turijn. En wij wonen in Alto Astigiano. Het meest noordwestelijke deel van de provincie Asti.

@Nordcore Ik vraag het je maar even expliciet. Hoe sta je er in dat je topic gebruikt wordt voor aanvullende informatie die weliswaar met Italië, emigratie en daarmee samenhangende perikelen te maken heeft maar ook weer niet direct op je persoonlijke verhaal betrekking heeft? Een kaping? Off topic?

@Stiggy Voor een deel heb je gelijk. Ik denk niet alleen Turijn maar dat je in heel Italië de geschetste problematiek kan ervaren. Maar de schoonheid van Turijn en omgeving wordt er wat mij betreft niet minder om. Ik kan daar wel wat verder op ingaan maar dat wordt dan politiek en zeker off topic.
het voelt zeker niet als een kaping, sterker nog, ik vind het juist leuk om wat meer te weten komen over andere plekken in Italie.
Het is zo'n mooi en gigantisch land.

[ Voor 6% gewijzigd door Nordcore op 31-05-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Iedereen dank voor het delen van de ervaringen! Naar Italië emigreren is iets wat bij ons ook al lang als gedachte op de achtergrond aanwezig is. We zien niet direct de juiste mogelijkheden, dus voorlopig zijn we nog in NL en maken zo veel mogelijk “oriëntatie reizen” 😄. Maar dit topic is echt top om jullie ervaringen te lezen!

@Neus en @OttiglioM Wij stonden geparkeerd in de buurt van de Mercato di Porta Palazzo. Als ik zo ff op Apple Maps terugkijk op de Corsa Regina Margherita. Veel graffiti, veel immigranten, veel mensen die aan het drinken waren of andere duistere zaakjes deden in de portieken van de huizen. Ook toen we wegreden terug richting Aosta (dat is prachtig gelegen tussen de bergen!) bleef dat beeld zolang we Turijn niet uit waren. Vriendin noemde het al “de stad van de teleurstellingen” 😆. Maar misschien net de verkeerde stukken gehad. Ik heb in Zuid-Italië betere wegen gehad, dat zegt toch wat 🤣. Wellicht Turijn nog een tweede kans geven met een city trip. Nu was onze uitvalbasis Aosta, dat was een van laatste regio’s waar we nog niet geweest waren. Ook een mooie regio!

Als we ooit verhuizen dan weet ik nog steeds niet welke regio mijn voorkeur zou hebben. Nog meer studiereisjes maken dan!

[ Voor 4% gewijzigd door Stiggy op 31-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:17:
Iedereen dank voor het delen van de ervaringen! Naar Italië emigreren is iets wat bij ons ook al lang als gedachte op de achtergrond aanwezig is. We zien niet direct de juiste mogelijkheden, dus voorlopig zijn we nog in NL en maken zo veel mogelijk “oriëntatie reizen” 😄. Maar dit topic is echt top om jullie ervaringen te lezen!

@Neus en @OttiglioM Wij stonden geparkeerd in de buurt van de Mercato di Porta Palazzo. Als ik zo ff op Apple Maps terugkijk op de Corsa Regina Margherita. Veel graffiti, veel immigranten, veel mensen die aan het drinken waren of andere duistere zaakjes deden in de portieken van de huizen. Ook toen we wegreden terug richting Aosta (dat is prachtig gelegen tussen de bergen!) bleef dat beeld zolang we Turijn niet uit waren. Vriendin noemde het al “de stad van de teleurstellingen” 😆. Maar misschien net de verkeerde stukken gehad. Ik heb in Zuid-Italië betere wegen gehad, dat zegt toch wat 🤣. Wellicht Turijn nog een tweede kans geven met een city trip. Nu was onze uitvalbasis Aosta, dat was een van laatste regio’s waar we nog niet geweest waren. Ook een mooie regio!

Als we ooit verhuizen dan weet ik nog steeds niet welke regio mijn voorkeur zou hebben. Nog meer studiereisjes maken dan!
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het erg lastig is als buitenlander om een huurwoning te vinden in Italie.
Althans een huurwoning die aan onze eisen voldeed: vrijstaand, op een berg in de natuur en toch nog binnen een half uur van de bewoonde wereld, kortom het type woning waar we onszelf ook wel zagen wonen in de toekomst.
een huurwoning vinden in een specifiek gebied dat voldoet aan de eisen bleek nog lastiger...
uiteindelijk hebben wij zo'n 10 interessante woningen gevonden verspreid door enkele regio's die ons interessant leken.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordcore op 31-05-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Is dat omdat het aanbod gering was @Nordcore ? Of omdat er veel eisen zijn waar je als buitenlander niet aan kan voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:46:
Is dat omdat het aanbod gering was @Nordcore ? Of omdat er veel eisen zijn waar je als buitenlander niet aan kan voldoen?
aanbod is erg gering, althans in de prijs regionen waar wij zochten (tot maximaal 1500 a 2000 euro per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik ben wel erg benieuwd naar de klimaat-ervaringen van mensen uit diverse regio's. Wij kunnen allebei erg slecht tegen kou en zijn gewoon veel beter in ons doen als de zon schijnt; dus beter weer is een van de (main) drivers. Was ook een reden om ook eens in November te gaan kijken, en ik heb al jaren steden van noord tot zuid Italië in mijn weerapp staan.

Maar bij dat laatste merk ik dat het toch geen goed beeld geeft. De Apple weer app voorspelling voor Aosta zag er afgelopen week niet uit met alleen bewolking en elke dag een regenkans > 35%. Uiteindelijk was het ook slecht voor de tijd van het jaar, maar er zaten ook dagen tussen dat het overdag heerlijk weer was en 's avonds pas begon te regenen.

Het gaat ons vooral om meer zon, een een langere zomerperiode (in NL heb je juli-aug-sept en dan heb je de zomer alweer gehad, en dan mag je in die 3 maandjes hopen dat het goed is en niet zoals nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Stiggy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:58:
Ik ben wel erg benieuwd naar de klimaat-ervaringen van mensen uit diverse regio's. Wij kunnen allebei erg slecht tegen kou en zijn gewoon veel beter in ons doen als de zon schijnt; dus beter weer is een van de (main) drivers. Was ook een reden om ook eens in November te gaan kijken, en ik heb al jaren steden van noord tot zuid Italië in mijn weerapp staan.

Maar bij dat laatste merk ik dat het toch geen goed beeld geeft. De Apple weer app voorspelling voor Aosta zag er afgelopen week niet uit met alleen bewolking en elke dag een regenkans > 35%. Uiteindelijk was het ook slecht voor de tijd van het jaar, maar er zaten ook dagen tussen dat het overdag heerlijk weer was en 's avonds pas begon te regenen.

Het gaat ons vooral om meer zon, een een langere zomerperiode (in NL heb je juli-aug-sept en dan heb je de zomer alweer gehad, en dan mag je in die 3 maandjes hopen dat het goed is en niet zoals nu).
Bij slecht weer voelen wij ons ook een beetje depri....en dan moet je niet in NL wonen.
Ik moet zeggen dat we verwacht hadden dat het vaker mooi weer zou zijn in Italië dan daadwerkelijk het geval is...
ook hier kan het hele periodes kouder zijn.
Ook hier kan het sneeuwen.
Maar over het algemeen genomen is het niet zo dat het weken achtereen grauw weer is zoals in NL wel vaak het geval is.
hier laat de zon zich gewoon veel vaker zien.
En de temperatuur ligt over het algemeen een stuk hoger..
Over het algemeen is het vanaf mei t/m okt/nov boven de 17 graden hier.

Ik denk dat als je echt voor het beste klimaat wilt gaan je het beste naar zuid Italië kunt gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ja, daarom zouden we eigenlijk nog steeds niet zo goed weten welke regio onze voorkeur heeft. Laag-midden of zuid vanwege het klimaat, of toch Noord vanwege de betere economie en het wat dichter bij NL zijn. Puglia is qua kust wel prachtig (en in November hebben we er nog in shirt zonder jas aan de zee gezeten), maar het is ook wel erg arm en vervallen op de veel plekken. Noordkant van het Gardameer noemen we wel eens "thuiskomen", zo vaak zijn we er al geweest. Maar daar kan het weer aardig spoken qua weer, en veel regendagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Om een huis te vinden kan je casa.it of https://www.immobiliare.it/en/ proberen - niet zo mooi als funda.nl maar je kan wel lekker op een kaart je regio 'tekenen' en daar de beschikbare huur- of koop woningen vinden. De filters zijn ook redelijk goed. Idealista is ook een optie maar ik heb het gevoel dat dat meer een soort marktplaats versie van Funda is, voornamelijk voor privé aanbiedingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:40:
Om een huis te vinden kan je casa.it of https://www.immobiliare.it/en/ proberen - niet zo mooi als funda.nl maar je kan wel lekker op een kaart je regio 'tekenen' en daar de beschikbare huur- of koop woningen vinden. De filters zijn ook redelijk goed. Idealista is ook een optie maar ik heb het gevoel dat dat meer een soort marktplaats versie van Funda is, voornamelijk voor privé aanbiedingen.
Wat grappig, ik heb juist het idee dat de grootste huizen site in Italië Idealista.it is.
In onze zoektocht naar een koopwoning was dit veruit de beste site... Ook veel makelaars zetten hun huis daarop, maar lang niet alle.

Die 2 die jij noemt hebben ook wel veel aanbod maar beduidend minder in Toscane/Umbrië.
Maar misschien dat het huuraanbod op Idealista.it lager ligt, dat weet ik niet meer.

Of het is echt regio gebonden welke site het grootste is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
Nordcore schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:22:
[...]
hoe bedoel jij precies dat je ervoor moet zorgen dat je naam nooit terecht komt bij de verkopend makelaar?

het voelt zeker niet als een kaping, sterker nog, ik vind het juist leuk om wat meer te weten komen over andere plekken in Italie.
Het is zo'n mooi en gigantisch land.
Zo, er zit een flinke flow in dit topic....

Zeg niet nooit :) . Ik bedoel dat je naam pas bekend mag zijn nadat de aankopende makelaar contact heeft opgenomen met de verkopende. Anders zegt die "die zit al in mijn klantenbestand", en gaat ie dus doodleuk provisie berekenen. Het klinkt wat overdone maar de kans is groot dat het dan die route gaat nemen. Vanuit de optiek van de verkopende makelaar moet die dan met flink minder provisie genoegen nemen.

Mooi dan zal ik ook mijn ervaringen met de aankoop en de verbouwing(!) van onze woning delen.

Verder zal ik proberen een foto serie van de schoonheden(?) van Turijn proberen te plaatsen in het fototopic. Link volgt dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
OttiglioM schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Zo, er zit een flinke flow in dit topic....

Zeg niet nooit :) . Ik bedoel dat je naam pas bekend mag zijn nadat de aankopende makelaar contact heeft opgenomen met de verkopende. Anders zegt die "die zit al in mijn klantenbestand", en gaat ie dus doodleuk provisie berekenen. Het klinkt wat overdone maar de kans is groot dat het dan die route gaat nemen. Vanuit de optiek van de verkopende makelaar moet die dan met flink minder provisie genoegen nemen.

Mooi dan zal ik ook mijn ervaringen met de aankoop en de verbouwing(!) van onze woning delen.

Verder zal ik proberen een foto serie van de schoonheden(?) van Turijn proberen te plaatsen in het fototopic. Link volgt dan nog.
ahhh, zo is het duidelijk, dank je wel :-)
en ik ben erg geïnteresseerd in je ervaringen met verbouwingen..
Zitten wij nu ook middenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
Stiggy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:58:
Ik ben wel erg benieuwd naar de klimaat-ervaringen van mensen uit diverse regio's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53i4S6aJ6LCGvL-1Ri-r5g_M-iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcJUJbpssB0irQmr2LddhNOu.jpg?f=fotoalbum_large

Er staan hier intussen veel interessante vragen. Af en toe probeer ik er een uit te pakken. Het klimaat.

Uiteraard regent het hier wel eens. Het is tenslotte geen woestijn maar een groen land. En als je er gehoopt had dat hier altijd de zon zou schijnen dat valt dat een beetje tegen. Tussen zuid- en Noord-Europa zit een tweedeling in de kansen op mooi weer. En de bijgevoegde foto van vandaag brengt die tweedeling goed in beeld.

Wij woonden voorheen in noord Nederland. Hoe vaak ik daar onder grijze lucht en miezerregen heb zitten tandenknarsen in de wetenschap dat in zuid Nederland de zon scheen. En waaien dat het daar kon. In de vlaktes tussen de meren woei het altijd zo'n 2 windkrachten harder dan meer landinwaarts. Deze ervaren tweedeling zet zich Europa wijd nog veel sterker door.

Hier in Italië valt het ons nog steeds op hoe weinig wind hier is. (windmolen parken zijn uitermate zeldzaam hier, als ze er al zijn...) Maar wat de kansen op zon betreft: Door west Europa loopt een soort virtuele scheidslijn. Zo'n beetje langs de Loire en dan verder langs de centrale Alpen kam. Aan de zuidkant een mediterraan klimaat, aan de noordkant meer een zeeklimaat. Nogmaals, geen garantie, maar in de gemiddelden zal het zich royaal belonen :)

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 01-06-2024 10:12 . Reden: fout in de opmaak ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Het weer: in Genua zitten we tussen de bergen en de zee in en hebben we een soort van microklimaat. Waar elders de hagel op de autos stuiteren, zitten we hier vaak nog in de zon.

Ook qua woonwijken is het anders. Ik zit in Quarto. Rechts daarvan zijn Quinto en daarna Nervi. In laatstgenoemde wijk is het ALTIJD 1 a 2 graden warmer.

Nu is het de laatste jaren wel erg anders dan voorheen. Waar we in maart 2004 nog een sneeuwstorm hadden (hele stad geblokkeerd) heb ik de laatste jaren geen sneeuw gezien hier. We hebben de laatste weken veel regen gehad en nu zitten we in een keer in de zonneschijn met 21 graden.

Er zijn ook zomers waar de humiditeit rond de 85-90% schommelt - vreselijk. 35 graden buiten maar zooooo nat dat je na een koude douche en het afdrogen, meteen weer nat bent. En meestal is het tot en met oktober nog altijd mooi weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
Stiggy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:12:

Hmmm, wij komen vaak in Italië, maar vorige week voor het eerst in Turijn. Uitgelopen bezoek aan Lingotto en Museo Nazionale Dell’Automobile, plus stevige regen daarna zorgde dat we de stad zelf niet heel goed hebben gezien. Maar wat we gezien hebben maakte het voor ons zowaar de eerste stad waarvan we zeiden: wat een vreselijke bende! Alle wegen in en rondom Turijn waren bizar slecht, en dan bedoel ik niet een beetje slecht asfalt, maar zo slecht dat je naast het rijden in het drukke verkeer een taak erbij hebt: de grootste gaten proberen te vermijden. Echt Europa onwaardig. Lingotto en omgeving was tof, daarna waren we in de buurt van Porta Palatina, mijn god wat een achterbuurt. Eerste keer dat we ons minder veilig gevoeld hebben in Italië, beetje de Napels vibes zeg maar. Alles leek een vervallen onprettige achterbuurt met een nare sfeer en veel rondhangende verdachte types. Kunnen ons voorstellen dat de stad op andere plekken beter moet zijn, maar hadden niet meer de tijd om nog een dag terug te gaan. Jij deelt die ervaring dus niet?
Ik heb je bericht nog eens goed nagelezen en nee, ik herken er niets in. Eerlijk waar. Dat wil niet zeggen dat ik aan je ervaring twijfel. Slechte stukjes asfalt heb je wel meer in Italië. Niet alleen in Turijn. De overheden hebben hier constant geld te kort. En dan is het asfalt al snel de sluitpost van de begroting. Onveilige wijkenin verval? Ja, die zijn er beslist wel. RAI TGR 3 Piemonte bericht er regelmatig over. Maar op een of andere manier zijn we er nooit in verzeild geraakt. Wij benaderen Turijn altijd via de heuvels aan de oostzijde. Dat is wel de rijkwijk van Turijn.Veel peperduur betaalde voetballers hebben hier hun woning. Dat zal vast wel een verschil maken.

Hoe dan ook ervaren we het centrum van Turijn als rustig, koninklijk, overzichtelijk en last but not least: relatief arm aan toeristen. De invasie van het massatoerisme van de laatste decennia heeft veel Italiaanse steden geen goed gedaan. Het mooie Piemonte is door dit massatoerisme (nog?) niet ontdekt. En wat ons betreft, egoïstisch als we zijn, mag dat wel zo blijven.

In het verleden heb ik nog wel eens webpagina's geschreven om de onontdekte schoonheden onder de aandacht te brengen. Mijn persoonlijke impressie van Turijn is nog steeds online. Ik heb het compact proberen te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Dank voor het delen van je ervaring @OttiglioM! Tuurlijk heb je in Italie overal vervallen wijken en slechte wegen. Maar zo slecht als we het nu in Turijn zagen hadden wij nog niet vaak meegemaakt. Soms in het armere zuiden, maar zeker niet in het noorden.

Ervaringen en beschrijvingen zoals die van jou maken wel dat we vinden dat we de stad nog een kans moeten geven. Als we weer in de buurt zijn gaan we dus nog eens terug!

(Het overdekte winkelcentrum op Mercato di Porta Palazzo vonden we wel leuk; maar lijkt ook opgezet om kansarme jongeren uit de wijk een kans te geven. Benedenverdieping volledig food court met kleine eetplekjes waar jonge mensen (met hun eigen naam onder de restaurant naam) gerechtjes maken).

[ Voor 25% gewijzigd door Stiggy op 01-06-2024 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

@OttiglioM Leuk stukje op je website en ook een erg leuk huis! Mooi verbouwd.

Ik zie ook een heel ander Turijn; mooie wandel gelegenheden, schoon, ruimtelijk, prachtige park langs de Stura en Po, mooie huizen, hoop winkels en bijna geen toeristen. Zelf parkeren langs de binnenstad (vlakbij de Mole) kost maar € 1,20 per uur. Ik bedoel... wow. We komen er graag, ook met de trein, als we bijvoorbeeld een concert hebben bij het stadium van Juventus. Vaak huren we dan een B&B voor het weekend en lopen we veilig 's avonds door de wijken van Turijn, met onze zoon van 13. Geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
Neus schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:03:
@OttiglioM ...... en ook een erg leuk huis! Mooi verbouwd.
Om misverstanden te voorkomen. Dat is niet ons huis. Het is wel het huis van waaruit we Monferrato en omgeving een tiental jaren grondig verkend hebben. Zodat we, toen eenmaal het besluit gevallen was dat we net zo goed uit Nederland konden vertrekken, wisten waar we zoeken moesten. En waar we op moesten letten.

Het in die site beschreven huis is van Henk. Half Nederlander, half Italiaan. Het huis is in goede toestand maar is nu ongebruikt. Omdat hij het teveel gedoe vindt. En hij het geld ook niet echt nodig heeft. Het is iets dat we vaak zien in Italië. Door vererving heeft hij nu drie huizen. Alle drie zonder hypotheek en redelijk tot goed geschikt voor bewoning. Maar ze zijn grotendeels onbewoond. Verkopen? Waarom? Het geld is niet direct nodig en het is/was allemaal langdurig familiebezit. Die emotie moet je in Italië ook niet onderschatten.

Ook in ons dorpje/wijkje zo'n beeld. Ik schat dat hooguit 30% permanent bewoond is. 20% staat min of meer permanent leeg of in de verkoop. De overige 50% zijn weekendhuizen. Waarbij ook nog eens heel wat weekenden worden overgeslagen. Onze burgemeester wordt er radeloos van..... Dus voor diegene die besluit hier permanent te komen wonen gaat de vlag uit :)

Nu zou je kunnen gaan denken, dan zal het ook wel een k..plaats zijn, als niemand daar wil gaan wonen. Ik zal binnenkort die website eens uitbreiden met eigen huidige woning en omgeving. Dan kunnen jullie zelf oordelen.

Prettig dat je ook zo'n goede indruk van Turijn hebt. Ik begon even aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris 360
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-09-2024
Wow wow wow wat een schat aan informatie!
Iedereen heel erg bedankt voor de tijd en energie die jullie gestoken hebben in het optikken van al deze informatie. _/-\o_

Ik heb mijn eigen bedrijf hier in NL (360 compliance, met een aantal werk-bv'tjes hieronder), en wij willen met ons gezin graag de stap naar Italië gaan maken. Bedoeling is nu om daar een nieuwe branche van 360 op te zetten, een SaRL dus, maar dat officiële besluit moet nog genomen worden.
Wij zijn verliefd geworden op Sardine, alhoewel we Toscane en Umbrië ook erg mooi vinden (we komen net terug uit de regio val d'Elsa).

Wij zijn nu druk bezig om zo veel mogelijk informatie, uit zoveel mogelijk invalshoeken naast elkaar te zetten.
Dit topic is echt helemaal de bomb!

Ik zou heel graag in contact komen met de dames en heren die deze stap (evt met kindjes (onze kindjes zijn 3 en 7) al genomen hebben.
Ik ben helemaal niet risk-averse, maar ik heb zomaar het gevoel dat zelfs met een robuuste voorbereiding, er voldoende uitdagingen over gaan blijven. ;)

Iedereen nogmaals heel erg bedankt, en ik sta super-open om met jullie in contact te komen.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

@Chris 360 Spannend! Je kan je prima voorbereiden maar Italië zal je alsnog een onverwachte curve-bal gooien - dus je mindset moet redelijk open staan. Belangrijkste tip:

Veel geduld hebben.

Gaat hier niet allemaal zo snel en/of georganiseerd zoals elders. Als je dàt bezit, dan kom je een heel eind.
En mocht je nog een lokale IT-er nodig hebben... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris 360
Thanks @Neus.

Ja geduld heb ik wel, we hebben ook in Frankrijk gewoond, dus daar heb ik kunnen wennen.
De dingen gaan zoals ze gaan, maar een aantal scenario's in kaart hebben, kan geen kwaad lijkt me.

Best kans dat ik idd een lokale IT'er(s) nodig ga hebben op termijn, maar dat zou in de scale-up fase zijn. Laat ik met de Italiaanse branche eerst maar eens fatsoenlijk in de start-up fase belanden lijkt me...

Ik zit eraan te denken een jonge man/vrouw daar in dienst te nemen om de language en (business-)culture gap de 1e paar jaar te overbruggen. Ik begrijp dat er behoorlijk wat (jeugd)werkeloosheid is in Italië (op Sardinië).
Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?
En heeft er iemand toevallig ervaring in/met in Italië opererende Seveso-bedrijven?

Ik begrijp dat dit nou mss niet precies het forum hiervoor is, maar hey, je weet niet hoe een mucca een lepre vangt toch ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
Chris 360 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:24:
Wow wow wow wat een schat aan informatie!
Iedereen heel erg bedankt voor de tijd en energie die jullie gestoken hebben in het optikken van al deze informatie. _/-\o_

Ik heb mijn eigen bedrijf hier in NL (360 compliance, met een aantal werk-bv'tjes hieronder), en wij willen met ons gezin graag de stap naar Italië gaan maken. Bedoeling is nu om daar een nieuwe branche van 360 op te zetten, een SaRL dus, maar dat officiële besluit moet nog genomen worden.
Wij zijn verliefd geworden op Sardine, alhoewel we Toscane en Umbrië ook erg mooi vinden (we komen net terug uit de regio val d'Elsa).

Wij zijn nu druk bezig om zo veel mogelijk informatie, uit zoveel mogelijk invalshoeken naast elkaar te zetten.
Dit topic is echt helemaal de bomb!

Ik zou heel graag in contact komen met de dames en heren die deze stap (evt met kindjes (onze kindjes zijn 3 en 7) al genomen hebben.
Ik ben helemaal niet risk-averse, maar ik heb zomaar het gevoel dat zelfs met een robuuste voorbereiding, er voldoende uitdagingen over gaan blijven. ;)

Iedereen nogmaals heel erg bedankt, en ik sta super-open om met jullie in contact te komen.

Chris
Wat leuk om te lezen dat er weer iemand van plan is om naar Italië te verhuizen.
Zo te lezen is dit je eerste post op het forum..
Hoe komt het dat je je nooit eerder geregistreerd hebt op tweakers? (en dat als mede IT'er)

Dat terzijde lijkt Sardinië mij ook erg mooi alleen wat lastiger met kinderen mbt Scholen.. En dan vooral als ze gaan studeren.
Nou duurt dat nog even maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nordcore op 14-08-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris 360
Nordcore....kudos voor deze threat, en voor het in leve houden ervan.

Ja...Tweakers....ken ik natuurlijk, maar altijd het gevoel gehad dat dat veel meer voor de écht slimme programmeer-jongens en meiden was.

Ik kan wel een heel klein beetje programmeren, maar mijn kracht in het bedrijf ligt vooral in het écht goed kennen van de branche waar de software voor geschreven is, en het gat dichten tussen de vraag van de klant, en de oplossing van jullie, de mensen van de code.

Anywho, heb ik me mss in vergist, beter laat dan nooit.

Ja, de scholen.
Dat is juist 1 van de redenen om naar Italië te gaan. Wat we begrijpen van de Nederlanders die daar wonen wiens kindjes naar school gaan, is het proces een stuk strenger en is de positie van het lesgevend en ondersteunend personeel een stuk minder onderhevig aan 'meningen' van ouders en kind. Iets wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Ik snap wel dat dit wel zal schelen van school tot school en regio tot regio, maar toch.

Universiteiten op Sardegna zijn idd wat dunner bezaaid.
Dat gaat echter pas spelen als de kindjes rond de 19 zijn.
Mijn vrouw is Amerikaanse (en onze kindjes hebben 2 paspoorten), dus er is sowieso best een kans dat ze in de VS willen gaan studeren. Dat zien we tegen die tijd wel.
Tot die tijd kunnen ze lekker meegaan in het Italiaanse systeem.
Dat is volgens mij een prima systeem, maar ik begrijp dat dit mss een naïeve kijk is.
We gaan het meemaken (hopelijk!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Qua school heb ik pas een aantal jaren ervaring ouder - onze zoon Liam (13) gaat in september, na 3 maanden zomervakantie (!), naar de 3e en laatste klas van de middelbare school.

Openbaren scholen zijn zeer goed, lesmateriaal is pittig en zeer omvangrijk. Wat Liam de laatste 5 + 2 jaar geleerd heeft kreeg ik pas op de HAVO toe geschoteld. Tenminste, van wat ik mij er van kan herinneren :-)
Huiswerk is ook niet mals. Zelfs nu, op vakantie, heeft hij een berg huiswerk. Nu haalt ie uitstekende cijfers en mede daardoor hoeft hij minder te maken.

Elke klas heeft maximaal 18 kinderen en vaak 2 leraren per vak (1 hoofd lerares en een ondersteunende) en de klas is altijd hetzelfde - het zijn de leraren die zich verplaatsen om zo chaos in de gangen te vermijden.

We hebben 2 tot 3 keer per jaar een ontmoeting met de leraren en via de ClasseVia app worden we in real-time op de hoogte gehouden van het lesprogramma, absenties, overhoringen en behaalde cijfers. Prima geregeld. Verder GEEN contact met andere ouders en/of de school. Ideaal.

Liam heeft een dubbel paspoort en zijn Engels (en Spaans, geen Nederlands echter) is uitstekend, naast zijn moedertaal Italiaans. Dus hopelijk gaat ie buiten Genua studeren, als het kan buiten Italië. We gaan het zijn - het is nl. zijn keuze, niet die van ons.

Wellicht te veel info maar kan handig zijn voor andere in deze topic.

[ Voor 13% gewijzigd door Neus op 15-08-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Chris 360 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:24:
Wij hebben deze stap dus genomen. Maar dan wel als kinderloze pensionado's zonder eigen bedrijf. En dat maakt nogal een verschil. Maar als ik je op een of ander manier helpen kan, graag. Het is een prachtig land met prachtige bewoners. Tenminste, dat zijn onze ervaringen. Ik ken nog genoeg mensen in Nederland die geen snars van onze stap begrijpen. "Wat moeten/zoeken jullie daar in godsnaam?"

Ik heb me wel even moeten inlezen in wat voor werk je ongeveer doet. Ik denk dat ik het een beetje snap. En Seveso. Hoe oud was je toen? Ik was tweedejaars student. Niemand had daarvoor nog van dioxines gehoord. Maar vergeleken met Bhopal (1984) was het maar een rampje. In ieder geval zit er in Italië flink wat industrie waar deze regelgeving op van toepassing is. Omdat je in Nederland een bedrijf op poten hebt weten te zetten neem ik aan dat je acquisitie goed in de vingers hebt. Dan zal het in Italië ook wel lukken. Het is wel verrekte handig dat je al wat Italiaans kent. Ook voor Italianen die Engels "spreken" is en blijft dat maar een moeilijke taal. Onze jonge architecte, toch academisch gevormd, heb ik geen woord Engels horen spreken..... Hoe dan ook zal het een pluspunt zijn in het leggen van contacten. En dat is in Italië erg belangrijk. De juiste contacten hebben. Dan blijkt er altijd meer mogelijk.

Ik denk dat het handig is een jeugdig iemand in dienst te nemen. De werkloosheid is hier maar relatief. Ook Italië kent een X en een Z generatie. De oudjes onder ons klagen er steen en been over. Als je begrijpt wat ik bedoel. Verder is er een soort brain drain van de echt nuttige/handige types. Van het platteland (en daar schaar ik Sardinië ook onder) naar de steden. En van het zuiden naar het noorden. En als dat niet lukt naar het buitenland.

Eigenlijk zou je iemand als Henk kunnen gebruiken. Mijn voormalige vakantie huisbaas. Spreekt meerdere talen. Doet veel nationale en internationale onderhandelingen voor een bedrijf in verpakkingsmachines. Zoals ik in een ander bijdragen al uiteen heb gezet hoeft hij het voor het geld niet te doen. Hij moet er een uitdaging in zien. En dat is bij jouw stap wel het geval. Maar nu draaf ik al veel te ver door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat betreft die taal: Ik ga er regelmatig op vakantie. Nu is dat natuurlijk anders dan emigreren, maar juist daardoor zie je verschillen meer in stapjes dan glijdend. Het viel me op dat dit jaar vergeleken met andere jaren Italianen ineens veel beter Engels spreken. Of beter gezegd, misschien niet eens perse het niveau ervan maar vooral ook het feit dat ze veel sneller echt omschakelen naar Engels ipv Engels te horen en alsnog in het Italiaans te antwoorden.

Dit was regio Gardameer. Dat is natuurlijk toeristisch, maar het was niet alleen op een terrasje zo maar ook bijvoorbeeld in een bouwmarkt.

Is er in Italië een overheidscampagne geweest om mensen de afgelopen 1 a 2 jaar massaal richting Engelse les te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Yucon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:03:
Wat betreft die taal: Ik ga er regelmatig op vakantie. Nu is dat natuurlijk anders dan emigreren, maar juist daardoor zie je verschillen meer in stapjes dan glijdend. Het viel me op dat dit jaar vergeleken met andere jaren Italianen ineens veel beter Engels spreken. Of beter gezegd, misschien niet eens perse het niveau ervan maar vooral ook het feit dat ze veel sneller echt omschakelen naar Engels ipv Engels te horen en alsnog in het Italiaans te antwoorden.

Dit was regio Gardameer. Dat is natuurlijk toeristisch, maar het was niet alleen op een terrasje zo maar ook bijvoorbeeld in een bouwmarkt.

Is er in Italië een overheidscampagne geweest om mensen de afgelopen 1 a 2 jaar massaal richting Engelse les te krijgen?
Nee, gewoon generatie wissel en "the internet" en dat is niet alleen in Italie zo vind ik, ook in Frankrijk, Spanje, Portugal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:37
Het probleem lijkt mij meer dat bij de (overheids)instanties waar de gesprekken wat ingewikkelder zijn dan welke pizza je wilt bestellen, er doorgaans ouderen werken die de Engelse taal minder machtig zijn. Ik zou dit niet onderschatten. Hier in Spanje werkt het zo, lijkt mij voor Italië niet veel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Het hangt er enorm vanaf of de Engelse les op de scholen hier ook daadwerkelijk wordt gegeven door iemand die inderdaad Engels spreekt. En dat is vaak de vraag - meestal is het een Italiaanse lerares die Engels 'er bij doet'.

En alles is in het Italiaans hier; op TV en in films gebruiken ze (uitstekende) 'doppiatori' - nasynchronisatie acteurs. En ook vriendjes van Liam spreken en begrijpen slecht engels - alles met een italiaan accent en uitspraak. Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris 360
Toen de Seveso ramp plaats vond, was ik -5 ongeveer. Ik ben nu 43.
Ik ben het met je eens dat de Seveso ramp in het niet valt met andere rampen waar gevaarlijke stoffen bij betrokken waren, maarja, ik heb de EU-richtlijn-naam niet bedacht ;-)

Wat we doen is het bouwen (en servicen (AAS)) van volledig digitale veiligheid beheersystemen. Deze zijn verplicht (onder de Europese Seveso richtlijn dus) voor alle bedrijven die gevaarlijke stoffen boven een bepaalde drempelwaarde opslaan. Zij moeten opschrijven wat ze doen (handboeken/procedures/werkinstructies) en vervolgens doen wat ze schrijven (controle rondes/registratielijsten/ongeval rapportages). Dit wordt het Safety Management System (of SMS) genoemd in de richtlijn).
Dit gebeurt nog steeds heel vaak in Word/PP/Excel, waarna er (goedbedoeld) op een sharepoint een mappenstructuur opgezet wordt, door een boomer.

Wij pakken deze hele handel op, digitaliseren het, en zorgen ervoor dat de overheid (gedurende de audits) en nieuwe medewerkers/managers kunnen vinden wat ze zoeken. Dit werkt voor de Industrie (gas/olie-terminals), maar net zo goed voor het MKB (vuurwerk-opslag/ondergrondse gas-opslag en logistiek).
Er zijn in NL zo'n 400 Seveso bedrijven, in Italië zo'n 1000.

We gaan deze maand beginnen aan een nieuw project, voor Impala. (zie link hieronder mocht je geïnteresseerd zijn).
https://www.impalatermina...the-port-of-rotterdam-nl/

De wet/regelgeving is dus exact hetzelfde voor al bedrijven in de EEG die boven de drempelwaarden vallen. De drempelwaarden zijn ook gelijk.
Het concept binnen Europa wegzetten is dus technisch en juridisch geen enkel probleem.
De sales-cycles die hieraan vooraf gaan zijn hier in NL al erg lang, en dat zal niet korter worden in een land waar ik de manier van zaken doen nog niet ken.

Ik ben me er terdege van bewust dat ik Italiaans moet leren. Dat is een andere reden om te gaan. Ik voel me lekker in moeilijke, nieuwe, soms ongemakkelijke situaties. Ik wil graag weer een nieuwe taal leren en ik hoop dat het me goed afgaat. Dat mijn succes daar, zal correleren met mijn kennis van de taal, ga ik vanuit zelfs. Daar gaan we deze maand dus aan beginnen.

Naast het leren van de taal, geloof ik idd in het hebben van contacten.
Dat is iets wat ik nu al kan doen, dus daarom ben ik ook zo blij met dit forum.

Wij willen op Sardinië (in de buurt van Cagliari) gaan wonen, maar ik wil met het bedrijf heel Italië kunnen servicen.
Dat daar af en toe wat reizen bij zal komen kijken, begrijp ik.

Al jullie hulp en bijdragen worden gewaardeerd, en @OttiglioM , je draaft wat mij betreft niet snel te ver door hoor ;-)

• KJLHA!3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Dag allemaal, wat interessant om al jullie ervaringen te lezen!
Ook wij (stel + 2 kinderen van 10 en 7 en derde op komst) hebben emigratieplannen. Wij hopen ons huis met grote overwaarde te verkopen en dan met een camper naar Italië te vertrekken en vandaaruit op zoek te gaan naar het perfecte huis voor ons, waarschijnlijk regio Toscane of Umbrië.
We werken beide als ZZP'er en hopen dit tijdelijk vol te kunnen houden vanuit Italië voor de inkomsten. Maar het uiteindelijke doel is een B&B/Agriturismo opzetten en daarvan te leven.

Nu is er 1 ding wat ons momenteel erg bezighoudt en dat is uiteraard; hoe gaan de kinderen er aarden. We lezen op internet dat de scholen allemaal een 6 daagse lesweek aanhouden. Klopt dit? Of zijn hier uitzonderingen op? Verschilt dit nog voor basis- of middelbare school? Verschilt dit wellicht nog per regio? Wij willen namelijk onze kinderen niet op zaterdag op school hebben (ivm de sabbat wat wij als rustdag houden). Thuisonderwijs zou een optie zijn, maar we willen gewoon heel graag dat de kinderen snel integreren, vrienden maken en de taal leren. Dit gaat thuis niet lukken. We zijn dus heel benieuwd wat de opties op dat gebied zijn.
Hopelijk kan iemand ons van antwoorden voorzien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nordcore
Sorry voor het gebrek aan reacties vanuit mij maar momenteel zijn er allemaal werklui bezig in ons huis.de kinderen slapen op matrassen op de grond (net als wij zelf tot 2 weken terug), overal ligt stof in huis van het frezen in de muren. Nog heel even geduld en dan kunne ze gaan stucen en daarna kunnen de kinderen eindelijk in hun eigen kamers trekken. Zodra ik weer in wat rustiger vaarwater zit zal ik weer wat meer tijd aan dit forum gaan besteden... Ik heb weer veel meegemaakt de afgelopen maanden.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 06:34
KJLHA!3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:37:
Ook wij (stel + 2 kinderen van 10 en 7 en derde op komst) hebben emigratieplannen. Wij hopen ons huis met grote overwaarde te verkopen en dan met een camper naar Italië te vertrekken en vandaaruit op zoek te gaan naar het perfecte huis voor ons, waarschijnlijk regio Toscane of Umbrië.
We werken beide als ZZP'er en hopen dit tijdelijk vol te kunnen houden vanuit Italië voor de inkomsten. Maar het uiteindelijke doel is een B&B/Agriturismo opzetten en daarvan te leven.

Nu is er 1 ding wat ons momenteel erg bezighoudt en dat is uiteraard; hoe gaan de kinderen er aarden. We lezen op internet dat de scholen allemaal een 6 daagse lesweek aanhouden. Klopt dit? Of zijn hier uitzonderingen op? Verschilt dit nog voor basis- of middelbare school? Verschilt dit wellicht nog per regio? Wij willen namelijk onze kinderen niet op zaterdag op school hebben (ivm de sabbat wat wij als rustdag houden). Thuisonderwijs zou een optie zijn, maar we willen gewoon heel graag dat de kinderen snel integreren, vrienden maken en de taal leren. Dit gaat thuis niet lukken. We zijn dus heel benieuwd wat de opties op dat gebied zijn.
Welke sector als freelancer want in Nederland zullen de opdrachten per 1-1-2025 was eens vrij summier kunnen worden ivm nieuwe regelgeving. Of ga je in Italië freelancen voor Italiaanse klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 14:16
Geen haast. Ik pak de popcorn er alvast bij >:) 🍿

• KJLHA!3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
mannowlahn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:44:
[...]

Welke sector als freelancer want in Nederland zullen de opdrachten per 1-1-2025 was eens vrij summier kunnen worden ivm nieuwe regelgeving. Of ga je in Italië freelancen voor Italiaanse klanten.
We werken beide in de bouw/energiesector in een rol die heel goed op afstand te vervullen is (doen we nu ook al gedeeltelijk) Ook is er enorm veel werk in, dus wat dat betreft maken we ons niet veel zorgen :) Voor Nederlandse klanten trouwens..

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 06:34
KJLHA!3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:41:
[...]

We werken beide in de bouw/energiesector in een rol die heel goed op afstand te vervullen is (doen we nu ook al gedeeltelijk) Ook is er enorm veel werk in, dus wat dat betreft maken we ons niet veel zorgen :) Voor Nederlandse klanten trouwens..
Ik denk dat je niet weet waar ik het over heb. Het gaat er om dat de nerderlandse overheid schijn zelfstandigen gaat aanpakken. beter gezegd de opdrachtgevers.

https://www.rijksoverheid...n%20naheffingen%20krijgen.

Dit heeft enorme gevolgen voor bijna alle zzp'ers.

• OttiglioM
Nordcore schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:31:
Sorry voor het gebrek aan reacties vanuit mij maar momenteel zijn er allemaal werklui bezig in ons huis.................... Ik heb weer veel meegemaakt de afgelopen maanden.
Sterkte er mee! Dat je veel meegemaakt hebt geloof ik graag. Hopelijk werken je werklui wel een beetje door. Zonder druk (waar ze ook nog eens vatbaar voor moeten zijn) hebben ze er een handje van om af en toe eens wat te doen. Als het hun uitkomt... Wij hadden voor de zekerheid voor een heel jaar een ruime boerderij gehuurd. In de buurt. Voor een redelijke huur met een redelijke verhuurder. Maar zoiets moet ook maar net op je pad komen. Bijgaand een foto van een hoekje van de keuken. Grote delen van het huis zager er zo uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quxnTSs488BX_ZlF3Jas8voYbWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRyqdBEn83jl6qZ7QzU9Xw8O.jpg?f=fotoalbum_large

@KJLHA!3 In principe denk ik dat kinderen in Italië goed kunnen aarden. Zeker in de kleinere plaatsen is de bevolking vriendelijk en gastvrij. Ik denk dat het voor de kinderen helpt zo lokaal mogelijk naar school te gaan. Indien je principieel vasthoudt aan je zaterdag als rustdag kan het technisch wel eens lastig worden. De scholen hier zijn er wettelijk niet toe verplicht de lesstof in 6 dagen aan te bieden. Indien ze het in 5 dagen ook lukt is er wettelijk geen belemmering. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat een verkorte (werk)week ook voor scholen ingevoerd gaat worden. Maar in de realiteit kan dat nog wel even gaan duren.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 14:16
OttiglioM schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:09:
[...]

Sterkte er mee! Dat je veel meegemaakt hebt geloof ik graag. Hopelijk werken je werklui wel een beetje door. Zonder druk (waar ze ook nog eens vatbaar voor moeten zijn) hebben ze er een handje van om af en toe eens wat te doen. Als het hun uitkomt... Wij hadden voor de zekerheid voor een heel jaar een ruime boerderij gehuurd. In de buurt. Voor een redelijke huur met een redelijke verhuurder. Maar zoiets moet ook maar net op je pad komen. Bijgaand een foto van een hoekje van de keuken. Grote delen van het huis zager er zo uit :)

[Afbeelding]

@KJLHA!3 In principe denk ik dat kinderen in Italië goed kunnen aarden. Zeker in de kleinere plaatsen is de bevolking vriendelijk en gastvrij. Ik denk dat het voor de kinderen helpt zo lokaal mogelijk naar school te gaan. Indien je principieel vasthoudt aan je zaterdag als rustdag kan het technisch wel eens lastig worden. De scholen hier zijn er wettelijk niet toe verplicht de lesstof in 6 dagen aan te bieden. Indien ze het in 5 dagen ook lukt is er wettelijk geen belemmering. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat een verkorte (werk)week ook voor scholen ingevoerd gaat worden. Maar in de realiteit kan dat nog wel even gaan duren.
Dus je hebt nu standaard de kinderen op school zitten zaterdag? En je bent zelf op zaterdag wel vrij?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Nordcore schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:31:
Sorry voor het gebrek aan reacties vanuit mij maar momenteel zijn er allemaal werklui bezig in ons huis.de kinderen slapen op matrassen op de grond (net als wij zelf tot 2 weken terug), overal ligt stof in huis van het frezen in de muren. Nog heel even geduld en dan kunne ze gaan stucen en daarna kunnen de kinderen eindelijk in hun eigen kamers trekken. Zodra ik weer in wat rustiger vaarwater zit zal ik weer wat meer tijd aan dit forum gaan besteden... Ik heb weer veel meegemaakt de afgelopen maanden.
Herkenbaar en alles komt goed ... ook de updates hier. Afgelopen zomer met 35+ graden waren ze de badkamer komen renoveren bij ons, respect voor hen, gelukkig konden we een dorpje verder bij familie slapen met het gezin.

Uitzicht hier is toch tot op heden een uitvalsbasis voor vakanties en de rest vrbo ... als de tweede airco unit is geplaatst.

Hoe varen de kinderen eronder? Leuk avontuur of af en toe heimwee? (5, 7 en 9 onderhand ... time flies)

offtopic:
Weet niet meer of ik ooit mijn backstory hier had gedropt; vriendin uit Italie sinds 2006, inmiddels 2 kids en happy in Nederland. Zij had altijd al een appartement een stad verder dan waar ze vandaan kwam van haar opa&oma geërfd. Eerste 6 jaar sinds we samen waren ging dat best goed, daarna ging het gewoon stroom afwaarts. Verhuren gaat daar in een 2+3 clausule en daarna genieten ze volledige huurdersbescherming tot onbepaalde tijd. Dus in het begin van onze relatie was dat het geval, en daarna moest ze om de haverklap terug vliegen om de 2 a 3 jaar voor dit soort dingen om met de notaris een nieuwe huurder toe te laten. Bottomline met wanbetalers heeft zij zelf besloten er een punt achter te zetten en het kapitaal in een appartement bij de familie in de buurt te kopen met 2 verdiepingen. Dus relatief riant, maar geen lift en op de 4e verdieping. Het is inmiddels een tweede thuis, heb ook een elektrische scooter van 125cc equivalent ... life is great, but just not it. Wel het internet, want net glasvezel aangelegd 8)

En ja, ik spreek ook een goed woordje Italiaans, moest ik al sinds 2005, en de kinderen zijn tweetalig vanuit huis in Nederland.

[ Voor 35% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-09-2024 01:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nordcore
Sorry voor het gebrek aan updates.
Het afgelopen jaar stond volledig in het teken van het verbouwen van onze woning en het gastenverblijf.
Hieronder wat late antwoorden…
KJLHA!3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:37:

stoer!
6-daagse lesweek klopt niet, althans niet voor alle scholen en je kunt zelf kiezen naar welke ze gaan.

het schoolsysteem is hier ook anders als in NL:

3-6 jaar: Scuola dell’infanzia (in de volksmond scuola materna genoemd)
6-11 jaar: Scuola primaria (scuola elementare)
11-14 jaar: Scuola secondaria di primo grado (scuola media)
14-19 jaar: Scuola secondaria di secondo grado (scuola superiore)

Mijn jongste zit nog 1 jaar op de scuola materna, dit is echt een beetje kleuteren maar uiteraard pikken ze hier ook al flink wat taal op.
De oudste 2 zitten op scuola elementare en leren echt al serieuze zaken.
Ze krijgen ook ENORM veel huiswerk mee, het niveau van de lesstof ligt ook hoger als in NL.

Beide scholen hanteren een continue rooster van 8 uur per dag, ma-vr.
de kinderen krijgen elke middag warme lunch op school (hier betaal je wel kosten voor)

Ik weet dat de volgende school "scuola media" geen continu rooster hanteerd, de kinderen zijn dan om 13:00 vrij maar krijgen nog veel meer huiswerk mee naar huis.

Met het oog op integratie en de taal snel leren zou ik je aanraden ze naar een Italiaanse school te sturen.
Als je bereid bent er wat moeite voor te doen houd je hier waarschijnlijk zelf ook weer wat kennissen/vrienden aan over.

Maar ik kan met zo voorstellen dat je ondertussen al hier bent, klopt dit?
mannowlahn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat je niet weet waar ik het over heb. Het gaat er om dat de nerderlandse overheid schijn zelfstandigen gaat aanpakken. beter gezegd de opdrachtgevers.

https://www.rijksoverheid...n%20naheffingen%20krijgen.

Dit heeft enorme gevolgen voor bijna alle zzp'ers.
Ik merk hier zeker al de nadelige effecten van.
Ik kreeg in juli te horen dat mijn huidige opdracht per september zou worden afgeschaald naar 300 a 400 uur per jaar.
In eerste instantie vond ik het een lekker vooruitzicht om het even 1 of 2 maanden wat rustiger te hebben maar omdat we momenteel heel veel geld uitgeven aan verbouwingen begon dit sneller als verwacht toch wel een beetje vervelend te worden.
Nou was de timing ook wel erg slecht want in de zomermaanden zijn er traditioneel al minder nieuwe opdrachten op de markt.
vanaf September ben ik wat serieuzer gaan zoeken en kwamen er mondjesmaat wat meer opdrachten online, maar nog steeds veel minder als het jaar ervoor.
Op het beperkte aantal opdrachten dat beschikbaar was heb ik zoveel mogelijk gesolliciteerd (voornamelijk via freelance.nl) maar kreeg vaak te horen dat 100% remote geen optie is, meestal word er gevraagd minimaal 1 dag in de week naar kantoor te komen.
en ik heb na 2,5 maand zoeken eindelijk een 2-tal opdrachten gevonden, op de e.o.a. manier heb dan ineens vaak keuze uit meerdere opdrachten.
1 van de opdrachtgevers vereiste echter een payroll constructie en dat heb ik uiteraard liever niet.
De andere opdrachtgever was wat makkelijker en heb ik het contract mee rondgekregen
Ondertussen ben ik ook al 1 verlenging verder en heb net weer akkoord gekregen om nog eens 2 maanden te verlengen, dus ik heb tot eind juli ongeveer werk.
Dan ga ik lekker 4 weken op vakantie en dan begin september heb ik weer een nieuwe opdracht nodig.
Ik ben druk op zoek momenteel.
OttiglioM schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:09:
[...]

Het is in veel gevallen een land wat enorm achterloopt op een land als Nederland
Ik blijf me hier over verbazen maar aan de andere kant neem ik die beperkingen graag voor lief want de voordelen wegen tot op heden ruim op tegen de nadelen.

Over nadelen gesproken…. Een van de grotere nadelen vind ik de kwaliteit van geleverde diensten.
Waar je in NL ervan uit kan gaan dat een bedrijf altijd zijn best voor je doet (omdat klanten anders naar een ander bedrijf gaan) is dat hier niet het geval.
9 van de 10 bedrijven leveren hier gemiddelde kwaliteit af, het heeft hier dus (meestal) geen zin om te wisselen van bedrijf omdat er maar zelden een bedrijf is waarbij je het gevoel hebt dat de werknemers echt hun best voor je doen.

Merkdealer en trekhaak
Een voorbeeld is de merkdealer (Hyundai).
Omdat ik een auto heb gekocht van 2 jaar oud heb ik nog 3 jaar fabrieksgarantie maar dan moet hij wel onderhouden worden bij de merkdealer.
Ik heb een vast contactpersoon die ik kan appen zodra ik een afspraak wil.
Ik krijg altijd te horen dat ik mijn auto in de ochtend moet brengen.
Ik sta er dan om 09:00, wanneer ze open gaan.
9 van de 10 keer is de auto pas klaar rond 14:00, ook als het hele kleine dingen zijn die er gedaan moeten worden.
Ondertussen zit ik daar te werken maar ik zit daar niet 5 uur voor mijn lol.
Ik snap werkelijk niet dat niet met tijdsloten werken….
De eerste keer dat ik mijn auto daar bracht kreeg ik te horen dat er nog 3 terugroepacties waren voor de auto.
Elke keer dat ik er weer kom zeggen ze dat ze deze acties gelijk uit zulen voeren en elke keer krijg ik achteraf te horen dat het niet gelukt is en de keer erop opgepakt zal worden.

In Italie is het zo dat je niet zomaar een trekhaak onder je auto mag laten monteren.
Dit moet namelijk door een erkend bedrijf gedaan worden en dit word toegevoegd aan je auto papieren.
Je hebt gelukkig bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.
Ik heb vervolgens 3 van dit soort bedrijven bednaderd maar ze konden allemaal geen trekhaak op mijn 2 jaar oude auto zetten omdat er volgens hun geen trekhaak beschikbaar voor is.
Het alternatief was om dit door de merkdealer te laten doen voor 1800 euro.
Maar omdat ik toch echt een trekhaak nodig heb was dit mijn enige optie.
Dus ik vroeg ze vorige keer om een afneembare trekhaak te monteren, deze vraag heeft 5 weken bij ze uitgestaan voor ik eindelijk een antwoord kreeg.
Vervolgens heeft de auto letterlijk 2 weken daar gestaan en toen ik hem weer kon ophalen bleek dat de stekker aansluiting van de trekhaak tot op de milimeter tegen de bumper aan de onderkant aan zat.
Hierdoor is het erg lastig om er een stekker in te stoppen, je moet hier veel kracht voor uitoefenen.
In Nederland weet ik zeker dat een bedrijf dit niet zo zou durven af te leveren aan de klant maar hier heb je zoiets maar te slikken….er is namelijk geen alternatief.
Ik heb gezocht op een hyundai dealer in een straal van 1,5 uur rijden en die waren er wel maar allemaal van dezelfde eigenaar, echt bizar.

Meedenken doen Italianen over het algemeen ook al niet, je moet letterlijk alles voorkauwen voor ze, uitzonderingen daar gelaten.

Ervaring bouwbedrijven
We hebben ondertussen best wel wat ervaring opgedaan met bouwbedrijven en de enorme bureaucratie die er bij komt kijken om in Italië aanpassingen aan je woning aan te brengen, echt verschrikkelijk.
Als je een project hebt dat uitgevoerd moet worden en er komt meer dan 1 bedrijf langs voor de uitvoering dat moet er door de geometra een heel gevarenplan worden gemaakt en ingediend en daar moet precies in staan wie er wanneer aan het werk gaat enz… ook moeten alle partijen de plannen die de geometyra gemaakt heeft ondertekenen.
De aanvraag indienen gaat weer een doorlooptijd van 2 maanden overheen en vervolgens moet het werk nog starten.

Je kunt er ook voor kiezen om zelf de aanpassingen uit te voeren of (zwart) uit te laten voeren maar je zult dan achteraf alsnog door de Geometra de verschillen tussen voor en na het project moeten laten uittekenen en in laten dienen bij de gemeente, de plattegrond tekeningen in het kadaster moeten namelijk altijd kloppen. (anders krijg je bij de verkoop van de woning allemaal gezeur)
Je moet dan wel een boete (van 1000 euro) betalen omdat je het project niet van tevoren hebt aangemeld.

Goede klusjesman en Muratore
Gelukkig zijn we enkele maanden terug in contact gekomen met een lokale klusjesman die we sindsdien ingezet hebben voor van alles en nog wat in en rondom de woning.
Via hem zijn we weer in contact gekomen met een muratore die momenteel (ook zwart) muurtjes maakt, muren stuukt en andere werkzaamheden met beton uitvoert.
Dit is ook de eerste keer dat we met mensen te maken hebben die een eerlijke prijs vragen en daarnaast ook nog eens hard werken en met ons meedenken.

Project gastenverblijf
Momenteel zijn we druk bezig met het verbouwen van ons gastenverblijf.
De grove werkzaamheden zoals het maken van gaten voor deuropeningen, het opbouwen van muren, infrezen van electra voorbereidingen treffen voor het plaatsen van een pelletkachel en het creeeren van een nieuwe badkamer zijn bijna afgerond nu.
We zijn recent, zelf, begonnen met het schilderen aan de binnenkant.
Ook is de keuken besteld en hebben we alle meubels in NL opgehaald met een aanhangwagen.
De verwachting is dat we in mei ongeveer de eerste gasten kunnen ontvangen.
Het idee is om dit aparte huisje van 55m2 achter in onze tuin te gaan verhuren ten tijde dat er geen familie of vrienden op visite zijn.

Trampoline ingraven
Daarnaast ben ik begonnen met het graven van een gat om een trampoline in te graven.
Helaas stuitte ik na 50cm op rots (leisteen achtig) dus ben ik nu met een houweel (oldschool) bezig om genoeg stenen weg te bikken.
Helaas zitten hebben we een aantal stevige regenbuien gehad de laatste tijd dus elke keer als er een flinke bui valt verandert de kuil in een zwembad en moet ik weer dagen wachten voor ik verder kan met hakken.
Dat belooft nog wat als we later een zwembad gaan (laten) maken.

Riolering project
En dan is er nog het riolering project….
Momenteel komen alle wc's op het terrein uit in een septic tank onder de grond in de tuin van onze buurman.
Dit heeft een vorige eigenaar van ozne woning zo afgesproken met een vorige eigenaar van het huis naast ons.
Uiteraard is de huidige buurman niet blij met deze situatie en wij hadden dit ook liever niet gezien.
Eigenlijk zou dit probleem al opgelost moeten zijn door de vorige eigenaar (van wie wij het huis kochten) maar die heeft het niet op tijd af gekregen en dus heeft hij ons een boete van 25.000 euro moeten betalen (dit was achtergehouden bij de notaris en stond ook in het contract).
Er is in opdracht van de vorige eigenaar wel al een projectplan gemaakt: Alle bestaande afvoeren zullen worden aangekoppeld aan een buizen systeem dat onderin onze tuin eindigt bij een filtratiesysteem, vanaf daar zal er weer een buis lopen via de grond van 2 buren naar een greppel van de gemeente.
Er zullen dus veel graafwerkzaamheden uitgevoerden gaan worden over de heel breedte van onze tuin
We hebben 1 maand terug een eerste offerte ontvangen van onze geometra…22.000 euro ex btw.
Dit vinden we aan de hoge kant dus hebben we een second opinion gevraagd, ook weer via de geometra.
De nieuwe offerte ligt 500 euro lager.
Maar nou hebben wij het vermoeden dat de geometra de offerte van het eerst bedrijf naar de 2e gestuurd heeft omdat de tekst en de bedragen te veel op elkaar lijken.
Dus hebben we onze klusjesman gevraagd om met nog een derde bouwbedrijf te bellen om te controleren of de offerte marktconfoorm is.
Wij hebben namelijk het idee dat we de "buitenlander" prijs betalen (er wonen hier in Toscane erg veel mensen (voornamelijk rijke buitenlanders)met een veel te duur vakantiehuis).
Echter zit er ook nog druk op dit project dat uiterlijk in juni dit jaar afgerond moet zijn omdat de projectaanvraag bij de gemeente dan verloopt.

Nederlanders in Italië
En als laatste....
Wij zijn zelf allebei niet zo goed in het leggen van contacten met andere Nederlanders...of we hebben hier gewoon minder behoefte aan denk ik...
Onze Nederlandse vrienden die ook hierheen zijn geëmigreerd hebben deze behoefte meer (iig de vrouw van....), die proberen weer in contact te komen met andere Nederlanders die de stap gewaagd hebben.

Ze heeft al een aantal keer afgesproken met stelletjes (meestal met kinderen) en soms levert dit nieuwe kennissen/vrienden op en soms is er geen klik (ik denk dat dit deel ons het meeste tegenstaat, al die tijd die erin gaat zitten om zo'n relatie op te bouwen).
Nou zijn we al twee keer op visite geweest bij onze vrienden waar op dat moment dan een ander Nederlands stel op visite was.
Beide keren waren gouden avonden.
Op die momenten realiseer ik mij steeds hoe heerlijk het is om lekker de hele avond in je eigen taal te kunnen praten en dan ook nog eens met leuke mensen.
We zijn afgelopen weekend meegegaan naar een bijeenkomst van 7 Nederlandse stellen met kinderen in Umbrië, op 40 minuten rijden.
Ook dit was weer een mega gezellig ervaring!
We doen zo ook veel inspiratie op om zelf weer uit te gaan voeren
Ik heb dan ook besloten wat meer tijd hieraan te gaan spenderen aan contacten leggen met anderen de komende tijd.
We zullen in de nabije toekomst wat mensen die we ontmoet hebben uitnodigen om bij ons langs te komen en omgekeerd gaan we graag ook bij anderen op visite.

Dus mocht je nou net naar Toscane of Umbrië verhuist zijn of dit van plan zijn, laat het even weten aan me.
Het lijkt me leuk om eens af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
LinuX-TUX schreef op woensdag 18 september 2024 @ 01:09:
[...]

Herkenbaar en alles komt goed ... ook de updates hier. Afgelopen zomer met 35+ graden waren ze de badkamer komen renoveren bij ons, respect voor hen, gelukkig konden we een dorpje verder bij familie slapen met het gezin.

Uitzicht hier is toch tot op heden een uitvalsbasis voor vakanties en de rest vrbo ... als de tweede airco unit is geplaatst.

Hoe varen de kinderen eronder? Leuk avontuur of af en toe heimwee? (5, 7 en 9 onderhand ... time flies)

offtopic:
Weet niet meer of ik ooit mijn backstory hier had gedropt; vriendin uit Italie sinds 2006, inmiddels 2 kids en happy in Nederland. Zij had altijd al een appartement een stad verder dan waar ze vandaan kwam van haar opa&oma geërfd. Eerste 6 jaar sinds we samen waren ging dat best goed, daarna ging het gewoon stroom afwaarts. Verhuren gaat daar in een 2+3 clausule en daarna genieten ze volledige huurdersbescherming tot onbepaalde tijd. Dus in het begin van onze relatie was dat het geval, en daarna moest ze om de haverklap terug vliegen om de 2 a 3 jaar voor dit soort dingen om met de notaris een nieuwe huurder toe te laten. Bottomline met wanbetalers heeft zij zelf besloten er een punt achter te zetten en het kapitaal in een appartement bij de familie in de buurt te kopen met 2 verdiepingen. Dus relatief riant, maar geen lift en op de 4e verdieping. Het is inmiddels een tweede thuis, heb ook een elektrische scooter van 125cc equivalent ... life is great, but just not it. Wel het internet, want net glasvezel aangelegd 8)

En ja, ik spreek ook een goed woordje Italiaans, moest ik al sinds 2005, en de kinderen zijn tweetalig vanuit huis in Nederland.
Wat leuk, bedankt voor de achtergrond info.
voor jou is het dus een vakantiehuis als ik het goed begrijp?
Maar jullie zitten er vast wel heel vaak?

Ja het is erg wennen om permanent in Italië te wonen maar ik zou voor geen goud meer terug willen naar NL.
Elke dag wakker worden met een prachtig uitzicht, midden in de natuur, is zoveel waard voor mij.
Ja, ik ben wel afhankelijk van mijn Nederlandse klanten.
En hoewel het lastiger geworden om opdrachtgevers te vinden lukt het tot nu toe wel altijd.
en in de periodes dat ik geen opdrachtgever heb, heb ik gelukkig genoeg te doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Nordcore schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Wat leuk, bedankt voor de achtergrond info.
voor jou is het dus een vakantiehuis als ik het goed begrijp?
Maar jullie zitten er vast wel heel vaak?

Ja het is erg wennen om permanent in Italië te wonen maar ik zou voor geen goud meer terug willen naar NL.
Elke dag wakker worden met een prachtig uitzicht, midden in de natuur, is zoveel waard voor mij.
Ja, ik ben wel afhankelijk van mijn Nederlandse klanten.
En hoewel het lastiger geworden om opdrachtgevers te vinden lukt het tot nu toe wel altijd.
en in de periodes dat ik geen opdrachtgever heb, heb ik gelukkig genoeg te doen ;-)
Begin deze maand waren we er nog, want voorjaarsvakantie. Plan was om naar de bergen te gaan voor sneeuwpret, maar helaas was de oudste ziek en zelf kamp ik met een blessure. Dus lekker met de kids carnaval gevierd en aan de kust gebleven (waar het prachtig weer was).

En prachtig uitzicht, tja, herkenbaar. Helaas zit ik in een dorpje ala Disney film 'Luca', dus daar moet ik eerst de straat voor uitlopen/rijden :+

Kwaliteit van leven in de post ervoor kan ik me zeer zeker in vinden. Hier woon ik ook nog eens in de randstad, dus is het contrast extra zichtbaar. Ik laat het zaadje nog wel even inwerken om daar naartoe te verhuizen, maar het 'ja, laten we het doen' is nooit echt op dat punt gekomen.
Daarbij schuurde ik lichtelijk tegen een burnout aan tijdens de corona dagen met fulltime remote werken, internationaal team, lead moeten zijn terwijl er IN de organisatie OOK een overname plaatsvond en onze eigen werkzaamheden tijdens de migratie gesync'd moesten worden naar de nieuwe organisatie ... insert een turbulente thuis situatie met positief geteste gezinsleden, miskramen en het balletje ook daar in de lucht houden, dat werd echt onhoudbaar. Daarom werd ik een beetje sceptisch voor fulltime remote werken, soms wil ik zakelijk en prive wat gescheiden houden en onder de teamleden zijn face2face.
Nu je wat remote opdrachten hebt gehad, ga je dan weleens een weekje naar NL of blijft alles echt puur remote?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nordcore
LinuX-TUX schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Begin deze maand waren we er nog, want voorjaarsvakantie. Plan was om naar de bergen te gaan voor sneeuwpret, maar helaas was de oudste ziek en zelf kamp ik met een blessure. Dus lekker met de kids carnaval gevierd en aan de kust gebleven (waar het prachtig weer was).

En prachtig uitzicht, tja, herkenbaar. Helaas zit ik in een dorpje ala Disney film 'Luca', dus daar moet ik eerst de straat voor uitlopen/rijden :+

Kwaliteit van leven in de post ervoor kan ik me zeer zeker in vinden. Hier woon ik ook nog eens in de randstad, dus is het contrast extra zichtbaar. Ik laat het zaadje nog wel even inwerken om daar naartoe te verhuizen, maar het 'ja, laten we het doen' is nooit echt op dat punt gekomen.
Daarbij schuurde ik lichtelijk tegen een burnout aan tijdens de corona dagen met fulltime remote werken, internationaal team, lead moeten zijn terwijl er IN de organisatie OOK een overname plaatsvond en onze eigen werkzaamheden tijdens de migratie gesync'd moesten worden naar de nieuwe organisatie ... insert een turbulente thuis situatie met positief geteste gezinsleden, miskramen en het balletje ook daar in de lucht houden, dat werd echt onhoudbaar. Daarom werd ik een beetje sceptisch voor fulltime remote werken, soms wil ik zakelijk en prive wat gescheiden houden en onder de teamleden zijn face2face.
Nu je wat remote opdrachten hebt gehad, ga je dan weleens een weekje naar NL of blijft alles echt puur remote?
Ik ben het met je eens dat thuiswerken ook nadelen kent.
Waaronder dat je werk/prive balans vervaagt.
En ik denk ook dat het per individu verschilt of hij/zij hiermee om kan gaan of dit prettig vind werken.
Voor mij werkt het over het algemeen goed.
Ik heb in de tuin nog een 3-tal extra gebouwen staan en nog een grote schuur (voormalige paardenstal van de vorige eigenaar).
Ik heb een van de bijgebouwen ingericht als kantoor.
Ik zit dus over het algemeen in een apart gebouw wat automatisch meer zorgt voor een scheiding tussen prive en zakelijk.
Omdat ik een grote tuin heb is er ook veel onderhoud nodig.
Alleen al het grasmaaien kost me zo'n 2 uur in de week, en dan heb ik het nog niet over het onderhoud van alle planten, bomen en bijgebouwen.
Daarnaast besteed ik graag tijd aan mijn hobbies (Mountainbiken en met de metaaldetector op pad).
Het kan zomaar zo zijn dat ik na de lunch voor 2 a 3 uur op de fiets stap en dan in de avond wat (extra) werk om zo toch aan mijn uren te komen.

Als gezin gaan wij ongeveer 2 a 3 keer per jaar naar NL om familie en vrienden te zien.
Ik probeer het dan meestal zo te plannen dat ik die periodes ook mijn gezicht op kantoor laat zien.
Ik zou er ook extra voor terugvliegen als een opdrachtgever dit vraagt maar tot op heden is dit niet nodig geweest.

Ja, emigreren moet je niet te lichtzinnig over doen.
dit heeft een enorme impact op je leven en kost je gedurende verschillende jaren heel veel energie dus zoiets moet je goed timen ;-)
Klinkt inderdaad alsof je prive en zakelijk even genoeg op je bordje hebt.
En zoals de situatie nu is klinkt het eigenlijk ook prima.
Je kunt zo nu en dan ontsnappen aan de randstad drukte en genieten van een pittoresk Italiaanse plaatsje aan de kust.
Er gaat ongetwijfeld een moment in de toekomst komen wanneer het wat meer gaat kriebelen en je leven wat minder druk is (bijvoorbeeld als de kids uit huis gaan), wie weet is dat een goed moment ;-)
Alhoewel er altijd wel excuses te bedenken zijn om het niet te doen (denk aan (toekomstige) kleinkinderen, ouders/vrienden die het lastig zouden vinden, etc....).
Uiteindelijk moet je zelf helemaal klaar zijn om deze stap te wagen.
In ons geval was deze grote verandering in ons leven echt nodig, anders waren we wellicht in een scheiding geëindigd :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Ik werk 80% remote vanuit mijn kantoor in Italië - voor zowel Engelse als Italiaanse klanten. Nederlandse klanten heb ik niet, voornamelijk omdat ik hier in Genua al sinds 2002 woon. Heb een tijd in loondienst in Monte-Carlo en Dubai gewerkt (flinke commute!) maar toen het moederbedrijf over de kop ging, heb ik in 2016 mijn eigen IT kantoor(tje) geopend, eerst in een gedeelde kamer, daarna in een kasteel om de hoek (erg wow) maar sinds 3 jaar in een eigen kantoor met magazijn. En werk ik nu 50% voor oude medewerkers die mij bij hun nieuwe bedrijf hebben aangeprezen. Erg fijn!

En hier in Italië komen 100% van mijn contracten via mond-op-mond reclame binnen. Ik lever goed werk, ben als Nederlander ERG direct (zeker voor Italiaanse begrippen) maar dat wordt zeer gewaardeerd, maar ben niet goedkoop. Maar dat maakt ze meestal niet uit omdat ik snel een oplossing biedt en ervoor zorg dat men altijd weer verder kan - ipv het Italiaans uitrekken om zo meer uren te maken.

Ben net terug van 5 dagen Nederland (even alleen op en neer gevlogen) en alhoewel ik het Nederlands spreken niet erg vind en het super is om familie en vrienden te zien, schrik ik nog altijd van de drukte en gehaastheid (snelweg, binnenstad, dingen doen). Dat is hier allemaal een stuk rustiger. Zal wel aan mij liggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Neus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:56:
Ik werk 80% remote vanuit mijn kantoor in Italië - voor zowel Engelse als Italiaanse klanten. Nederlandse klanten heb ik niet, voornamelijk omdat ik hier in Genua al sinds 2002 woon. Heb een tijd in loondienst in Monte-Carlo en Dubai gewerkt (flinke commute!) maar toen het moederbedrijf over de kop ging, heb ik in 2016 mijn eigen IT kantoor(tje) geopend, eerst in een gedeelde kamer, daarna in een kasteel om de hoek (erg wow) maar sinds 3 jaar in een eigen kantoor met magazijn. En werk ik nu 50% voor oude medewerkers die mij bij hun nieuwe bedrijf hebben aangeprezen. Erg fijn!

En hier in Italië komen 100% van mijn contracten via mond-op-mond reclame binnen. Ik lever goed werk, ben als Nederlander ERG direct (zeker voor Italiaanse begrippen) maar dat wordt zeer gewaardeerd, maar ben niet goedkoop. Maar dat maakt ze meestal niet uit omdat ik snel een oplossing biedt en ervoor zorg dat men altijd weer verder kan - ipv het Italiaans uitrekken om zo meer uren te maken.

Ben net terug van 5 dagen Nederland (even alleen op en neer gevlogen) en alhoewel ik het Nederlands spreken niet erg vind en het super is om familie en vrienden te zien, schrik ik nog altijd van de drukte en gehaastheid (snelweg, binnenstad, dingen doen). Dat is hier allemaal een stuk rustiger. Zal wel aan mij liggen :-)
Volgende keer een koffie/aperitivo doen? Ben kind aan huis in Genua (en destijds een dag voordat de brug instortte over dezelfde brug gereden, moet zeggen dat hij toen al dansend aanvoelde ... iets met oog en naald). Je mag ook mijn kant op komen als je de 'stadsdrukte' wil ontvluchten :+ (Rapallo).

Heb ook zelf al af zitten tasten hoe een Italiaanse klanten base zou kunnen werken. Tuurlijk betalen ze minder, maar kosten van leven zijn ook lager, dus ook daar zal een balans in te vinden zijn. Beste zou natuurlijk zijn zoals @Nordcore , gewoon NL tarieven kunnen blijven hanteren en daar als koning kunnen vertoeven.

Vraag me nu wel af, zijn jullie nu beide in Italie belasting plichtig en hoe zijn die belastingen daar? Heb je een zzp constructie of ga je al snel richting een SPA of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Neus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:56:

Bedankt voor deze nuttige bijdrage!
Mag kk zo brutaal zijn wat je als uurtarief hanteert en wat je daar dan voor doet? (mag ook in pb)
LinuX-TUX schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Volgende keer een koffie/aperitivo doen? Ben kind aan huis in Genua (en destijds een dag voordat de brug instortte over dezelfde brug gereden, moet zeggen dat hij toen al dansend aanvoelde ... iets met oog en naald). Je mag ook mijn kant op komen als je de 'stadsdrukte' wil ontvluchten :+ (Rapallo).

Heb ook zelf al af zitten tasten hoe een Italiaanse klanten base zou kunnen werken. Tuurlijk betalen ze minder, maar kosten van leven zijn ook lager, dus ook daar zal een balans in te vinden zijn. Beste zou natuurlijk zijn zoals @Nordcore , gewoon NL tarieven kunnen blijven hanteren en daar als koning kunnen vertoeven.

Vraag me nu wel af, zijn jullie nu beide in Italie belasting plichtig en hoe zijn die belastingen daar? Heb je een zzp constructie of ga je al snel richting een SPA of iets dergelijks?
Ik werk hier als professionalistà (freelancer) en betaal belasting in Italië.
Ik maak gebruik van een accountant die mijn belastingaangifte doet.
De eerste 10 jaar betaal ik belasting middels het "impatriate regime".
Komt er op neer dat ik over 30% van mijn inkomen belasting betaal voor de eerste 5 jaar.
Als je daarna voldoet aan bepaalde voorwaarden (huis kopen in Italië en minimaal 3 inwonende kinderen onder de 18 jaar) krijg je de 5 jaar erop nog een extra belastingkorting: je betaald dan nog maar over 10% van je inkomen belasting.

Nou weet ik dat deze "impatriate regime" regels in Juli vorig jaar iets minder gunstig zijn geworden maar ik val nog over de oude regel.
Dit moet je dus eerst goed uitzoeken.

Na de eerste 10 jaar ga ik het normale belasting tarief betalen.
Het normale tarief ligt een paar procent hoger als in NL.
Daarnaast betaal je maandelijks verplicht iets van 25% van je inkomen aan een soort soort pensioen pot (INPS) , wat best fors is.

Tot nu toe heb ik altijd Nederlandse opdrachtgevers en dus ook uurtarieven rond de 100 euro per uur (wat voor Italiaanse begrippen aan de hoge kant is).

Ook heb je in Italië nog veel extra aftrekposten, zowel privé (bonus regelingen voor verduurzamen en renoveren) als zakelijk (50 % van je auto kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

LinuX-TUX schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Volgende keer een koffie/aperitivo doen? Ben kind aan huis in Genua (en destijds een dag voordat de brug instortte over dezelfde brug gereden, moet zeggen dat hij toen al dansend aanvoelde ... iets met oog en naald). Je mag ook mijn kant op komen als je de 'stadsdrukte' wil ontvluchten :+ (Rapallo)
Ja, gezellig! Ik zit in Quarto, bij de zee. Zie zenaconsult.com :-)
Ik ben zelf volledig los van Nederland, heb alleen mijn NL paspoort en mag via de post stemmen. Verder betaal ik (flink wat) belasting in Italië en zo hoort dat ook. Ik had een SRL maar dat was lastig qua inkomen en uitgaand geld, ben nu een Ditta Individuale - kan dan ook alles aftrekken van de belastingen en inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Nordcore schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Ook heb je in Italië nog veel extra aftrekposten, zowel privé (bonus regelingen voor verduurzamen en renoveren) als zakelijk (50 % van je auto kosten).
Ja, erg fijn! Mijn huis adres is mijn officiële geregistreerde zakelijk adres en trek ik dus 50% van de huur, electra en internet af van de belasting af. Mijn kantoor zien ze als magazijn (klopt ook wel, is maar een 10m2 kantoor en 80m2 magazijn) en die kan ik dus ook aftrekken van de belasting, inclusief mijn internet en stroomkosten - handig want ik host zelf een aantal servers in een rack.
Onlangs een nieuwe auto gekocht en die mag op 'de zaak' gefactureerd worden, dus de BTW krijg ik terug. Ik rij er natuurlijk privé ermee en declareer geen andere kosten (is een full hybrid dus weinig benzine). Parkeren is gratis in heel Genua want EV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OttiglioM
Nordcore schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:12:
Het afgelopen jaar stond volledig in het teken van het verbouwen van onze woning en het gastenverblijf.
Voorzichtig leid ik hier uit af dat het goed met jullie gaat. Dat is fijn om te horen. Want zoals je elders schrijft, emigreren is niet niks. Zeker met een gezin met kinderen en een bedrijf dat je in de lucht moet houden. Goed, je ben nog jong en je wilt wat en je kan wat maar het is een route met veel (verborgen) potentiële stress factoren. En dat ga je meestal pas merken indien de schade al is aangericht.
Het is in veel gevallen een land wat enorm achterloopt op een land als Nederland
Ja en nee. Goed. Ik ben 69 en loop daarmee de kans dat ik zelf ook al behoorlijk achterloop :) Ik merk dat dus niet zo. Het meeste valt me het nog op bij het bankwezen. Relatief hogere kosten. Voor een en/of rekening een tientje per maand. Commissies bij Cbill/pagoPA/overschrijvingen. De kascheques op naam, voor o.a.aankoop onroerend goed zijn dan wel weer gratis. Evenals pinbetalingen, geldopname, en de debit (creditcard) functie op je betaalpas. Erg handig en goed functionerend in deze online aankopen tijd. Daarnaast is hier nog een uitgebreid netwerk van fysieke bankkantoren waar je met veel egards en zonder afspraak ontvangen en geholpen wordt mocht je ergens met je bankzaken vast komen te zitten. Dan hebben we ook nog een uitgebreid netwerk van postkantoren. In de stad kan je rekenen op lange rijen. Ontzettend, wat worden hier nog veel handelingen fysiek gedaan in het postkantoor. Maar hier, in campagna, heeft iedere kleine gemeente haar eigen postkantoor, waar een medewerker maar wat zit te wachten tot er weer eens iemand langs komt. Erg makkelijk indien er weer eens een brief naar Nederland moet waarvan we niet weten hoe die te frankeren. Of dat de online bestelde spullen, om wat voor reden dan ook, geretourneerd moeten worden.
Over nadelen gesproken…. Een van de grotere nadelen vind ik de kwaliteit van geleverde diensten.
Waar je in NL ervan uit kan gaan dat een bedrijf altijd zijn best voor je doet (omdat klanten anders naar een ander bedrijf gaan) is dat hier niet het geval.
9 van de 10 bedrijven leveren hier gemiddelde kwaliteit af, het heeft hier dus (meestal) geen zin om te wisselen van bedrijf omdat er maar zelden een bedrijf is waarbij je het gevoel hebt dat de werknemers echt hun best voor je doen.
Ook hier een ja en nee. Kwaliteit is er wel, maar je moet het wel weten te vinden. En als je het gevonden hebt moet je het ook nog op de juiste manier aansturen, En daarbij hebben jij en ik, als buitenlander een behoorlijke handicap/achterstand. Daarnaast worden wij, als noord Europeanen, gezien als bijzonder vermogend. En dan is het voor een Italiaan natuurlijk geen misdaad dat je daar wat extra aan wilt verdienen. Vanuit Nederland waren we gewend alles zelf te regelen en te organiseren. Om daarmee allerlei strijkstok kosten te besparen. Na lang wikken en wegen hebben we besloten alles uit handen te geven. Je hebt toch een geometra nodig om de contacten met de overheden te verzorgen. Dus hebben we geometra annex bouwkundig bureau gezocht en gevonden. De kosten waren 7.5% van de totale bouwsom. Daarvoor werd echt alles geregeld. We hoefden ons alleen nog maar te bemoeien met de kleur/vorm/materiaal keuzes. Het was iemand met gezag op de bouwplaats. Binnen drie maanden was het project afgerond. En dat was nogal wat gezien het grote aantal bedrijven dat op elkaar afgestemd moest worden. En zat er iemand tussen die meende er de kantjes van af te kunnen lopen dan kon die ter plekke een donderpreek verwachten. Het resultaat was dat onze 70er jaren woning er zodanig uitzag dat onbekenden niet konden zien of de woning nu gerenoveerd was of helemaal nieuw gebouwd.

Voor ons was het corona herstel fonds (PNRR) alleen maar een handicap. We waren te laat voor elke euro subsidie (110% op alle kosten van alle duurzame investeringen). Daarnaast hebben deze subsidies een enorme ontregelende impact gehad op de bouwmarkt voor en na de corona. Daarnaast nog de inflatie vanwege de Oekraïne oorlog. Het leek wel of de bouwkosten zich in vier jaar tijd meer dan verdubbeld hadden. En iets wat we eigenlijk ook al in Nederland merkten, een tekort aan bouwcapaciteit met goede vakkrachten. "Heb je te veel te miepen? voor jou tien anderen".

Verder waren we bijna dagelijks op de bouwvloer. Dat werd door iedereen enorm gewaardeerd. Scheutig zijn met complimenten. Ondanks ons gebrekkige Italiaans konden we veel info uitwisselen. En dat leverde weer veel ideeën op omtrent klusjesmannen die we later konden inhuren om nog wat puntje op de i te zitten. Een soort netwerkje opzetten in een voor ons toch onbekende omgeving en cultuur.

Al met al waren we dus flink wat meer geld kwijt dan we met maken van de immigratieplannen in gedachten hadden. Gelukkig leverde ons huis in Nederland heel wat meer op dan we ooit hadden durven dromen. We hebben hier nu een huis dat helemaal voor ons op maat gemaakt is. Volledig geïsoleerd. Full electric. Met verwarming en koeling(!!) in alle vertrekken. Ach ja, er blijven natuurlijk wel een paar slakken over waar zout op kan. Maar in vergelijking met onze laatste grote verbouwing in Nederland (2002) wint deze verbouwing het royaal.

Hier laat ik het even bij. Er zijn nog heel wat punten waar ik wel even op in zou willen gaan maar dat kan later nog wel. Het verhaal moet ook leesbaar blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
OttiglioM schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:23:
[...]

Voorzichtig leid ik hier uit af dat het goed met jullie gaat. Dat is fijn om te horen. Want zoals je elders schrijft, emigreren is niet niks. Zeker met een gezin met kinderen en een bedrijf dat je in de lucht moet houden. Goed, je ben nog jong en je wilt wat en je kan wat maar het is een route met veel (verborgen) potentiële stress factoren. En dat ga je meestal pas merken indien de schade al is aangericht.

[...]

Ja en nee. Goed. Ik ben 69 en loop daarmee de kans dat ik zelf ook al behoorlijk achterloop :) Ik merk dat dus niet zo. Het meeste valt me het nog op bij het bankwezen. Relatief hogere kosten. Voor een en/of rekening een tientje per maand. Commissies bij Cbill/pagoPA/overschrijvingen. De kascheques op naam, voor o.a.aankoop onroerend goed zijn dan wel weer gratis. Evenals pinbetalingen, geldopname, en de debit (creditcard) functie op je betaalpas. Erg handig en goed functionerend in deze online aankopen tijd. Daarnaast is hier nog een uitgebreid netwerk van fysieke bankkantoren waar je met veel egards en zonder afspraak ontvangen en geholpen wordt mocht je ergens met je bankzaken vast komen te zitten. Dan hebben we ook nog een uitgebreid netwerk van postkantoren. In de stad kan je rekenen op lange rijen. Ontzettend, wat worden hier nog veel handelingen fysiek gedaan in het postkantoor. Maar hier, in campagna, heeft iedere kleine gemeente haar eigen postkantoor, waar een medewerker maar wat zit te wachten tot er weer eens iemand langs komt. Erg makkelijk indien er weer eens een brief naar Nederland moet waarvan we niet weten hoe die te frankeren. Of dat de online bestelde spullen, om wat voor reden dan ook, geretourneerd moeten worden.

[...]

Ook hier een ja en nee. Kwaliteit is er wel, maar je moet het wel weten te vinden. En als je het gevonden hebt moet je het ook nog op de juiste manier aansturen, En daarbij hebben jij en ik, als buitenlander een behoorlijke handicap/achterstand. Daarnaast worden wij, als noord Europeanen, gezien als bijzonder vermogend. En dan is het voor een Italiaan natuurlijk geen misdaad dat je daar wat extra aan wilt verdienen. Vanuit Nederland waren we gewend alles zelf te regelen en te organiseren. Om daarmee allerlei strijkstok kosten te besparen. Na lang wikken en wegen hebben we besloten alles uit handen te geven. Je hebt toch een geometra nodig om de contacten met de overheden te verzorgen. Dus hebben we geometra annex bouwkundig bureau gezocht en gevonden. De kosten waren 7.5% van de totale bouwsom. Daarvoor werd echt alles geregeld. We hoefden ons alleen nog maar te bemoeien met de kleur/vorm/materiaal keuzes. Het was iemand met gezag op de bouwplaats. Binnen drie maanden was het project afgerond. En dat was nogal wat gezien het grote aantal bedrijven dat op elkaar afgestemd moest worden. En zat er iemand tussen die meende er de kantjes van af te kunnen lopen dan kon die ter plekke een donderpreek verwachten. Het resultaat was dat onze 70er jaren woning er zodanig uitzag dat onbekenden niet konden zien of de woning nu gerenoveerd was of helemaal nieuw gebouwd.

Voor ons was het corona herstel fonds (PNRR) alleen maar een handicap. We waren te laat voor elke euro subsidie (110% op alle kosten van alle duurzame investeringen). Daarnaast hebben deze subsidies een enorme ontregelende impact gehad op de bouwmarkt voor en na de corona. Daarnaast nog de inflatie vanwege de Oekraïne oorlog. Het leek wel of de bouwkosten zich in vier jaar tijd meer dan verdubbeld hadden. En iets wat we eigenlijk ook al in Nederland merkten, een tekort aan bouwcapaciteit met goede vakkrachten. "Heb je te veel te miepen? voor jou tien anderen".

Verder waren we bijna dagelijks op de bouwvloer. Dat werd door iedereen enorm gewaardeerd. Scheutig zijn met complimenten. Ondanks ons gebrekkige Italiaans konden we veel info uitwisselen. En dat leverde weer veel ideeën op omtrent klusjesmannen die we later konden inhuren om nog wat puntje op de i te zitten. Een soort netwerkje opzetten in een voor ons toch onbekende omgeving en cultuur.

Al met al waren we dus flink wat meer geld kwijt dan we met maken van de immigratieplannen in gedachten hadden. Gelukkig leverde ons huis in Nederland heel wat meer op dan we ooit hadden durven dromen. We hebben hier nu een huis dat helemaal voor ons op maat gemaakt is. Volledig geïsoleerd. Full electric. Met verwarming en koeling(!!) in alle vertrekken. Ach ja, er blijven natuurlijk wel een paar slakken over waar zout op kan. Maar in vergelijking met onze laatste grote verbouwing in Nederland (2002) wint deze verbouwing het royaal.

Hier laat ik het even bij. Er zijn nog heel wat punten waar ik wel even op in zou willen gaan maar dat kan later nog wel. Het verhaal moet ook leesbaar blijven :)
Dank je wel weer voor je flinke bijdrage :-), dit word enorm gewaardeerd.

Ik denk dat daar ook een groot verschil zit in onze ervaringen.
Ik ben begin 40 en bekijk dit vanuit een ander perspectief.
Ik zoek bij een bank een goede online omgeving waar je zelf alles uit kunt zoeken en als je er niet uitkomt dat je een goed werkende chat functie hebt waar je je vragen snel beantwoord krijgt.

We hebben ondertussen rekeningen bij de Unicredit en San Paolo.
Allebei hebben ze een draak van een online omgeving die voor 80% volledig in het italiaans is.
Ja ze geven allebei aan een Engelse site te hebben maar dat klopt dus gewoon niet.
Je word bijna gedwongen om naar een kantoor toe te gaan waar Ik echt een hekel aan heb.
Ik vind dat zo zonde van mijn tijd, maar ook hier geld dat dit vanuit mijn perspectief is.

Wat wel fijn is, is dat je in onze kleine gemeenschap gewoon het mobiele nummer van de bankdirecteur krijgt waar je dan direct mee kunt communiceren via WhatsApp.

Van mijn dokter hebt ik ook het tel nr.
Als ik medicijnen nodig heb App ik hem gewoon een krijg dan een SMS waarmee ik meestal zonder kosten de medicijnen kan afhalen bij de apotheek.
Dat vind ik echt een fijn systeem.

Waar ze in Italië ook in achterlopen: als je een overboeking doet duurt het vervolgens 1 werkdag voor het geld op de andere Italiaanse rekening staat, belachelijk (!)
Ja je kunt een directe overboeking doen naar dat kost je 7,50!

Een simpele beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten heeft hier ook heel wat voeten in de aarde en is een stuk duurder als in NL.
Überhaupt vind het afsluiten van een verzekering hier een kriem.
In NL kun je elke willekeurige verzekering online afsluiten, simpel en snel.

Hier moet je extreem lange formulieren invullen met allemaal zwaar overbodige vragen en op elke Pagina je handtekening zetten.
En dan denk je dat je klaar bent en blijkt dat je nog een keer een zelfde lijst in moet vullen.
Bureaucratie in Italië is echt heel erg extreem.
Ook als je dezelfde verzekering wilt verlengen moet je weer opnieuw alles invullen!
Voor mijn gevoel ontmoedigen ze je zoveel mogelijk om de verzekering af te sluiten, heel bizar!
Het is net alsof ze hier geen geld willen verdienen.
Ja en je kunt ook naar zo'n kantoor toe gaan maar daar hebben we ook slechte ervaringen aan overgehouden.
Je zit daar zo 1 a 2 uur en dan proberen ze je ook nog allemaal andere verzekeringen aan te smeren.
Een beetje zoals het 25 jaar geleden in NL ook ging.

Dit zijn wel duidelijke verschillen met NL, waar alles online te regelen valt, waar overboekingen direct uit worden gevoerd.
Af en toe verlangen we weer hier naar.
Maar dan kijken we weer uit ons raam naar het adembenemende Toscaanse landschap, of lopen we even door onze olijfgaard en dan voelt alles weer goed.

Wij zijn van nature allebei erg verzorgend en vinden dat iedereen gelijk is.
Als hier werklui over de vloer komen ontbreekt het ze aan niks.
We laten ze mee lunchen met ons als ze daar behoefte aan hebben en voorzien ze van koffie en drinken gedurende de dag.
De klusjesmannen die zwart voor ons werken krijgen ook goed naar boven afgerond betaald.
En als ze ons enorm veel bespaard hebben krijgen ze een flinke bonus.

Ondertussen is ons riolering project van start gegaan met een partij waar we vertrouwen in hebben.
De offerte viel nog een kleine 3000 euro hoger uit als de vorige 2 maar bij dit bedrijf is het een all-in prijs, inclusief eventueel steen werk (en ons huis is letterlijk op de rotsen gebouwd dus reken maar dat ze flink wat steen moeten verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 03:30
Nordcore schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:47:
[...]

Waar ze in Italië ook in achterlopen: als je een overboeking doet duurt het vervolgens 1 werkdag voor het geld op de andere Italiaanse rekening staat, belachelijk (!)
Ja je kunt een directe overboeking doen naar dat kost je 7,50!
Top verhaal, maar bovenstaande is toch niet echt een probleem? Ik ben het ermee eens dat het ergens wel belachelijk is in 2025, maar hoe vaak maak je geld over van de ene rekening naar de andere. Ik het het zelf al jaren niet meer gedaan en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Als het dan een dag duurt is dat doorgaans toch ook geen probleem? Ja, het is niet echt van deze tijd en de extra kosten zijn belachelijk, maar we betalen tegenwoordig voor alles veel te veel, dan kan zoiets kan er dan wel bij voor dat hele rare geval dat je echt onmiddellijk een overboeking zou moeten maken (kan me niet echt een scenario indenken waarbij dat het geval is).

Verder alle succes toegewenst en hoop dat je het daar (zoals je eigenlijk ook al gezegd hebt) enorm naar je zin hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Snowdog schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:11:
[...]

Top verhaal, maar bovenstaande is toch niet echt een probleem? Ik ben het ermee eens dat het ergens wel belachelijk is in 2025, maar hoe vaak maak je geld over van de ene rekening naar de andere. Ik het het zelf al jaren niet meer gedaan en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Als het dan een dag duurt is dat doorgaans toch ook geen probleem? Ja, het is niet echt van deze tijd en de extra kosten zijn belachelijk, maar we betalen tegenwoordig voor alles veel te veel, dan kan zoiets kan er dan wel bij voor dat hele rare geval dat je echt onmiddellijk een overboeking zou moeten maken (kan me niet echt een scenario indenken waarbij dat het geval is).

Verder alle succes toegewenst en hoop dat je het daar (zoals je eigenlijk ook al gezegd hebt) enorm naar je zin hebt :)
Ik kan best wel wat situaties bedenken waarbij het handig zou zijn dat geld meteen overgeboekt is.
Als je bijvoorbeeld in Nederland iets 2ehans wilt kopen via marktplaats, kun je ter plekke giraal betalen en ziet de ander meteen dat er betaald is.
Hier gaat dit dus niet op.
Een app als tikkie werkt hier dus gewoon niet,
Nou is het hier zo dat er nog veel meer cash word betaald als in NL maar ik houd er niet van om veel cash geld in huis te hebben.
Maar dit zijn kleinigheidjes die vervelend zijn maar dit is zeker niet het einde van de wereld, eens :)

Ik vind de kwaliteit van de dienstverlening in het algemeen een vervelender probleem.
In NL weet je gewoon dat je in de meeste gevallen waar voor je geld krijgt en dat er mee word gedacht in oplossingen, zeker als het een bedrijf geld op kan leveren.
Ik vind het jammer dat mensen hier minder meedenken, minder assertief zijn.
Maar dat is echt een cultuur dingetje.
In het Italiaans gebruik je ook veel minder woorden om je uit te drukken, zo is de taal opgebouwd.

Wat ook structureel gebeurt als je per whatsapp of sms (want sommige mensen gebruiken geen whatsapp) meerdere vragen stelt in 1 bericht je maar antwoord krijgt op 1 vraag, of een deel van je vragen |:(
Waar dit in NL de norm is zijn mensen hier volgens mij meer gewend om even te bellen met elkaar i.p.v. communicatie via tekst of e-mail berichten.
Over e-mail gesproken.... daar doen de meeste mensen/bedrijven überhaupt niet aan 8)7
De meeste websites van bedrijven stammen ook nog uit het jaar kruik.
Ik ben momenteel een tripje aan het plannen met vrienden.
Wat me opvalt is dat 80% van de verhuur bedrijven (in dit geval van Quads) een super basic website hebben, zonder prijzen.
Je moet dus eerst per e-mail of telefoon contact opnemen om te achterhalen wat de prijzen zijn...en maar hopen dat je überhaupt een antwoord krijgt.

Een ander voorbeeld: hier in het dorp heb je niet veel winkels voor bouwmaterialen.
De dichtstbijzijnde OBI of Leroy Marlin (een soort Gamma/Praxis van Italië) zit op 40 minuten rijden.
Die ene lokale bouwwinkel die veel materialen heeft word gerund door 2 broers.
Ze kijken allebei net zo chagrijnig uit hun ogen en lijken je met erg veel tegenzin te helpen....altijd...
Wij snappen dit gewoon niet.... ga dan wat anders doen met je leven als je het zo kut vind allemaal.
Als we het enigszins kunnen, vermijden we deze winkel dan ook.
Terwijl alle locals je altijd naar deze winkel verwijzen....zo gek.

En nou klinkt dit allemaal heel zuur maar dat is het niet (allemaal) persé... het zijn gewoon verschillen tussen 2 landen en ja ik zie dat als achterlopen (misschien ben ik dan te hard maar ik bekijk de wereld dan ook heel zwart-wit).
Het zijn allemaal relatief kleine kwaaltjes maar zo loop je hier tegen heel veel van dat soort zaken aan.
Sommige zaken zullen naar verloop van tijd beter worden en sommige zaken zullen altijd zo blijven vanwege de cultuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
Nordcore schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:47:

Dank je wel weer voor je flinke bijdrage :-), dit word enorm gewaardeerd.

Ik denk dat daar ook een groot verschil zit in onze ervaringen.
Ik ben begin 40 en bekijk dit vanuit een ander perspectief.
Graag gedaan. Van mijn kant ik dit topic ook bijzonder waarderen. Ja, ik ben ook 40 geweest en ik herken dat wel. Vaak en veel getrokken aan een (achteraf) dood paard. Opbrengst heel veel negatieve energie. Nu ik met werken gestopt ben en me geen zorgen hoef te maken hoe de rekeningen betaald moeten worden kan ik wat meer relativeren en berusten. Uiteraard zijn er cultuurverschillen. Maar daar is goed mee te leven.
Ik zoek bij een bank een goede online omgeving waar je zelf alles uit kunt zoeken en als je er niet uitkomt dat je een goed werkende chat functie hebt waar je je vragen snel beantwoord krijgt.

We hebben ondertussen rekeningen bij de Unicredit en San Paolo.
Allebei hebben ze een draak van een online omgeving die voor 80% volledig in het italiaans is.
Je kritiek klopt helemaal. De concurrentie bij banken onderling schijnt geen rol te spelen. Oorzaak? Hoofdzakelijk conservatisme bij de klanten vermoed ik. Ze veranderen kennelijk niet zo snel van bank. In NL zie ik trouwens ook zo iets bij de de beschamend lage rente die de grootbanken aan hun klanten aanbieden. In Italië vind je bijv. bij de ISP ook helemaal niets. Behalve iets van een spaarrekening van ouders/grootouders voor kinderen/kleinkinderen. Wat betreft het betalingsverkeer is het in NL veel beter geregeld. Ook in bijv. de USA schijnt dat een drama te zijn. Omdat ik geen zakelijk bankverkeer (meer) heb is onze particuliere en/of rekening bij de Rabobank gewoon blijven bestaan. Indien het snel en goedkoop moet schakelen we die in. Bij de ISP gebruik ik momenteel alleen voor de pinbetalingen (kan echt overal) en bij online aankopen de credit(=debit)card functie achterop mijn betaalpas. Werkt als een trein. En ook de automatische incasso's (domiciliata) werken goed en kosteloos. Bij belastingbetalingen komt er wel weer een fee aan te pas.
Als ik medicijnen nodig heb App ik hem gewoon een krijg dan een SMS waarmee ik meestal zonder kosten de medicijnen kan afhalen bij de apotheek.
Dat vind ik echt een fijn systeem.
Dat gaat bij ons per email en werkt perfect. Het niet beantwoorden van e-mails is wel een typisch Italiaanse kwaal. Hoewel het bij het zakelijke verkeer eigenlijk altijd wel goed gaat.

Goed. Eigenlijk is er nog veel meer om op in te gaan maar dat wordt dan weer een volgende keer. Morgen staat een binnenlands tripje op het programma. Lucca, Firenze en het Trasimeense meer. De laatste komt aardig bij jou in de buurt dacht ik. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Heren, dank voor het delen van de ervaringen weer, keep 'em coming! Ik vind het heel leuk & leerzaam om ze te lezen. Ikzelf ben door omstandigheden nooit ZZP'er geworden en heb ook niet dermate veel afgelost op mijn huis om de stap nu te kunnen/durven zetten, dus ons vizier is meer gericht (geworden) op na het pensioen.

De koningsdagloterij bracht dit jaar ook niet het gewenste resultaat, maar voor de zekerheid toch maar alvast een droomhuisje als favoriet opgeslagen mocht hij wel eens vallen 😆.

Voor ons zou 'beter weer' echt een belangrijke factor zijn (ik heb pas bij 24+ graden en zon het gevoel dat ik weer leef), dus dan wordt het toch een stuk zuidelijker. Wel met de lichte vrees dat de ervaringen die jullie hier delen (bureaucratie e.d.) nog wat dikker aangezet zullen zijn daar.

@OttiglioM Lago di Trasimeno zijn we vorig jaar nog geweest. Ik zou aanraden met de boot naar Isola Maggiore te gaan. Het boottochtje + de uitzichten maakt een bezoekje aan het meer net wat bijzonderder. Wij hadden in Sept. overigens op die dag zon, maar de dagen daarna 12 graden en regen. We zijn uiteindelijk van ellende vertrokken richting Duitsland waar het wel lekker weer was.

Affijn, over een kleine 2 weken gaan we alweer richting bella Italië. Dit keer nog niet met een duidelijk plan. Dolomieten en dan zien we wel verder.
Pagina: 1 2 Laatste