Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren terug uit Lissabon, na de inmiddels 7de keer in een jaar of 3 tijd. Naast het te hebben gevonden van een lief liefje heb ik afgelopen weekend de keuze gezet om te gaan verhuizen & werken in portugal. Het land, het klimaat, de mensen en de mentaliteit spreekt me gewoon heel erg aan, en na het overlijden van mijn moeder een kleine 3.5 jaar geleden, is er voor mij momenteel weinig meer om in NL te blijven. De taal meesteren zal wel even duren, maar vies van leren & oefenen ben ik niet! :)

In NL ben ik zzp'er voor meer dan 8 jaar, en heb de nodige kennis c.q ervaring ook. Mijn diensten vanuit PT continueren kan gewoon en heb ik in NL enkele vrienden die voor mij in bepaalde dingen zouden kunnen waarnemen. Daarnaast is een ticket + huurauto richting NL natuurlijk zo geboekt als het enige spoed is. Qua werk en inkomen zit ik natuurlijk voorlopig gewoon goed.

Zijn er meerdere mensen die ervaring hebben in het wonen / werken in Lissabon? Binnen nu en 3 weken wil ik alvast enige papierwerk gaan verzamelen om over 3 weken het e.a aan te vragen zoals fiscaal nummer, bankrekeningnummer en enige verzekering. Voorlopig nog even een mobiel NL's nummer (blijven) gebruiken, momenteel zoekt mijn liefje een schattig appartement uit in Lissabon.

Ik heb enkele kenissen c.q familie / vrienden van vrienden van mij wonen in setubal. Enkele hiervan kunnen mij vooral op zakelijk gebied opweg helpen met opstart / doorzetten van onderneming in het buitenland. Hier ligt het probleem ook niet echt. Qua bereikbaarheid is het inderdaad enorm eenvoudig, taxi's kosten letterlijk ook geen drol als je ergens heen moet. Auto wil ik uiteindelijk daar gaan kopen.

Over het achterlaten van dingen in NL maak ik me niet zo'n zorgen om. Als het niet uitpakt of toch niet lukken wil is dat geen ramp. Ik kan altijd terug. Niet geschoten is namelijk altijd mis.

Graag hoor ik wat ervaringen! :) Obrigado. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 27-03-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:42
Hoe goed is je Portugees?
Wil je ook ZZP klussen dan in Portugal zelf?
Of blijf je de klussen vanuit Portugal uitvoeren voor Nederlandse klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
R20141016 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:39:
Hoe goed is je Portugees?
Wil je ook ZZP klussen dan in Portugal zelf?
Of blijf je de klussen vanuit Portugal uitvoeren voor Nederlandse klanten?
Op de basis dingen na met dank je hoi etc weinig. :P Maar bij de meest kom je wel weg met engels voorlopig, en dat is gewoon m'n 2de taal. ZZP wil ik uiteindelijk ook gaan doen in PT inderdaad maar voorlopig gewoon nederlandse klanten (70 stuks) aanhouden. En dat loopt op het moment allemaal erg goed.

Ik wil dan ook een taalcursus gaan volgen, vies om te leren ben ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb je in je professionele netwerk al eens rondgevraagd wat je klanten vinden van je plan? Die tickets en huurauto komen linksom of rechtsom op je uurtarief. Dan ia de keuze voor een zzp-er in NL snel gemaakt.

Daarnaast, wat als de liefde niet blijft? Ben je dan nog steeds net zo gemotiveerd om Portugees te (blijven) leren?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
arnovos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:18:
Heb je in je professionele netwerk al eens rondgevraagd wat je klanten vinden van je plan? Die tickets en huurauto komen linksom of rechtsom op je uurtarief. Dan ia de keuze voor een zzp-er in NL snel gemaakt.

Daarnaast, wat als de liefde niet blijft? Ben je dan nog steeds net zo gemotiveerd om Portugees te (blijven) leren?
Ik heb een hoop vaste klanten.. maak je daar maar geen zorgen om. Ik hoef niet naar NL met een vliegtuig + huurauto om een deal te sluiten ofzo. Merendeels van de communicatie gaat toch via telefoon/email/skype enz. En gezien ik al 8 jaar meedraai en ook de reputatie heb maak ik me daar niet zo'n zorgen verder om.

Wat betreft je stelling heb je wel gelijk; maar ik ben een doorzetter. Geef niet zo gauw op en laat me zeker niet zo snel uit het veld slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:24:
[...]

Ik heb een hoop vaste klanten.. maak je daar maar geen zorgen om. Ik hoef niet naar NL met een vliegtuig + huurauto om een deal te sluiten ofzo. Merendeels van de communicatie gaat toch via telefoon/email/skype enz. En gezien ik al 8 jaar meedraai en ook de reputatie heb maak ik me daar niet zo'n zorgen verder om.

Wat betreft je stelling heb je wel gelijk; maar ik ben een doorzetter. Geef niet zo gauw op en laat me zeker niet zo snel uit het veld slaan.
Het laatste wat ik doe vandaag (en morgen) is mij zorgen maken om jouw emigratieplannen. :*) Helaas heb ik in mijn directe omgeving gezien hoe slecht dit kán aflopen, daarom de kritische opmerkingen.

Ik wens je veel succes iig.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:11

LankHoar

Langharig tuig

Als ervaringsdeskundige wat betreft emigreren raad ik je een paar dingen aan:
- Spendeer de eerste 3 maanden ofzo je vrije tijd vooral aan het leren van de taal. Op een gegeven moment ga je het vanzelf drukker krijgen en wordt het lastiger daar tijd voor vrij te maken.
- Spendeer niet alleen tijd met je vriendin, maar zoek ook een andere mensen waar je graag tijd mee doorbrengt. Dit brengt vele voordelen met zich mee, ook voor je vriendin (e.g. je bent minder afhankelijk van haar), en mocht de relatie stuk lopen kom je hopelijk in een minder grote dip terecht (want anders loopt letterlijk zowat je hele leven de deur uit met haar).
- Het M biljet invullen voor het jaar dat je vertrekt zorgt potentieel voor een erg leuk bedrag; ik kreeg toen ik in 2013 emmigreerde en maar 2-3 maand inkomen had in NL toch een leuke cent terug :) je blijft NL inkomen hebben dus laat maar. Gelukkig betreft het een EU land en zul je over je NL inkomen slechts in NL belast worden.
- Er zijn voldoende forums/websites te vinden waar je veel info kunt vinden over immigreren naar andere landen, vaak ook met veel Nederlanders erbij. Zoek ook lokale Facebook groepen ofzo, want de kracht van crowdsourcing is voor ons vaak invaluable gebleken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31
arnovos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:18:
Dat zie je fout. Het is niet omdat je als ZZPer in Portugal of Polen of NY gaat wonen dat je uurtarief er anders moet uitzien als je een opdracht aan neemt in NL.
Je kan aanrekenen wat je waard bent in de omgeving waar je je dienste verkoopt. Het zal de opdrachtgever worst wezen of je in een dure villa of een camping woont, en hoe dikwijls je heen en terug moet vliegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
LankHoar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:31:
Als ervaringsdeskundige wat betreft emigreren raad ik je een paar dingen aan:
- Spendeer de eerste 3 maanden ofzo je vrije tijd vooral aan het leren van de taal. Op een gegeven moment ga je het vanzelf drukker krijgen en wordt het lastiger daar tijd voor vrij te maken.
Jup.
- Spendeer niet alleen tijd met je vriendin, maar zoek ook een andere mensen waar je graag tijd mee doorbrengt. Dit brengt vele voordelen met zich mee, ook voor je vriendin (e.g. je bent minder afhankelijk van haar), en mocht de relatie stuk lopen kom je hopelijk in een minder grote dip terecht (want anders loopt letterlijk zowat je hele leven de deur uit met haar).
Dat realiseerde ik me ook al. Ik heb daar ook bekende, kenissen en vrienden (in voornamelijk setubal) dus mijn wereldje blijft niet alleen tot mijn vriendin. En als je meegaat in de stroming dan vergroot je vanzelf je aantal sociale contacten enz. Daar ben ik niet bang voor. Contact leggen doe ik makkelijk.
- Er zijn voldoende forums/websites te vinden waar je veel info kunt vinden over immigreren naar andere landen, vaak ook met veel Nederlanders erbij. Zoek ook lokale Facebook groepen ofzo, want de kracht van crowdsourcing is voor ons vaak invaluable gebleken.
Goede tip! :)
Tommie12 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:37:
[...]

Dat zie je fout. Het is niet omdat je als ZZPer in Portugal of Polen of NY gaat wonen dat je uurtarief er anders moet uitzien als je een opdracht aan neemt in NL.
Je kan aanrekenen wat je waard bent in de omgeving waar je je dienste verkoopt. Het zal de opdrachtgever worst wezen of je in een dure villa of een camping woont, en hoe dikwijls je heen en terug moet vliegen.
Het was al niet van toepassing op mij. Als internet ondernemer kan je letterlijk op alaska gaan zitten en je werkzaamheden nog steeds in Nederland doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 27-03-2018 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:54
Klinkt alsof je dit gewoon moet doen. Als het qua werk kan, geen afhankelijkheid van op locatie zijn en een netwerk aan opdrachtgevers die al gewend zijn dat je op afstand werkt, dan zou ik geen seconde twijfelen. Weer is beter, eten is lekker, je liefje zit daar.

Eventuele kosten die je dan meer zou hebben aan het heen en weer vliegen maak je imho wel goed door het goedkopere leven aldaar (of zie ik dat verkeerd qua Portugal?). Gewoon een leuke opportunity. Wel even uitzoeken hoe het zit met belastingen en het runnen van een bedrijf, maar je geeft aan dat je al bekenden hebt in Portugal die je daarmee kunnen helpen.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:47:
[...]

Op de basis dingen na met dank je hoi etc weinig. :P Maar bij de meest kom je wel weg met engels voorlopig, en dat is gewoon m'n 2de taal. ZZP wil ik uiteindelijk ook gaan doen in PT inderdaad maar voorlopig gewoon nederlandse klanten (70 stuks) aanhouden. E
Houd je je bedrijf in NL aan, of ga je in PT oprichten? Check in dat geval even https://www.expatica.com/...s-in-Portugal_105304.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik kan mij voorstellen dat het ondernemersschap in Portugal even anders werkt dan in Nederland. Kwestie van je goed laten informeren.

Verder is het volgens mij een kwestie van doen lijkt mij... succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:00
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:40:
[...]

Dat realiseerde ik me ook al. Ik heb daar ook bekende, kenissen en vrienden (in voornamelijk setubal) dus mijn wereldje blijft niet alleen tot mijn vriendin. En als je meegaat in de stroming dan vergroot je vanzelf je aantal sociale contacten enz. Daar ben ik niet bang voor. Contact leggen doe ik makkelijk.
Ligt de beslissing om in Lissabon te gaan wonen al vast? Een collega van mij woont Setubal. Ik heb hem opgezocht in Setubal, en dat is denk ik ook een prima plek om te wonen, en een stuk goedkoper dan in Lissabon, zeker de wat duurdere plekken. Lissabon is per trein prima te bereiken.

De reden dat ik vraag is omdat je zelf aangeeft dat je daar al familie en kennissen hebt wonen, dat is wel handig natuurlijk. Of is je vriendin aan Lissabon gebonden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:42

Punkrocker

Mostly harmless

Zorg voor een goed pensioen.

Per jaar in het buitenland krijg je 2(?)% minder AOW.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Het scheelt dat je er al mensen kent, maar ik zou uitzoeken of je een werk- / woonvergunning nodig hebt daar. Het is EU, dus dat is een formaliteit maar wel eentje die wellicht nodig is.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• menn0
  • Laatst online: 16:03
Ik heb hetzelfde gedaan in 2007 dus ja alweer een tijd terug (na 1 jaar). Maar een lang verhaal kort wat goed is om je te beseffen, Portugal is niet wat het lijkt. Het heeft absoluut niets te maken met het Portugal wat je kent als tourist.
Terwijl ik in 2007 in Portugal ging wonen, was er reeds een exodus ingezet van jonge Portugezen naar Noord Europa en ook Spanje. Lekker tegen de stroom in dus :) Dit is overigens nog steeds zo. De (macro) economische situatie in Portugal is zo slecht en al zo'n geruime tijd dat talent er weg trekt. 20-ers hebben vaak 3 baantjes of zijn zzp-er (dat zijn de meeste Portugezen overigens!) en wonen samen in oude grote appartementen in Lissabon (daar woonde ik). Portugezen houden ervan om voor de voordeur alles goed te laten lijken, maar achter de voordeur zijn situaties vaker schrijnend dan je denkt. En ga ook eens het platteland op en je waant je soms in begin vorige eeuw met de ezeltjes. Het EU geld heeft een mooi masker gelegd, maar ga eens op die mooie tolwegen rijden.... geen Portugees die het kan betalen, helemaal leeg.
Hoewel ik tegenwoordig altijd zeg, Portugal? Daar begint Afrika. Ga ik je toch niet ontraden om er te gaan wonen. Elke ervaring is er een en je zult er veel van leren, en wie weet blijf je er tot je pensioen.
Daar over gesproken, elk jaar dat je niet in NL woont, gaat er 2% van je AOW af....!
Verder is Portugal een gespleten samenleving met enorm verschil tussen rijk en arm, en arm in Portugal oh boy dat is echt arm. Als je fatsoenlijke zorg wil -> privaat als je fatsoenlijke school voor je toekomstige kids wil -> privaat.
Portugal is corrupt in alle lagen, er is veel discriminatie, veel werkeloosheid, en het minimumloon is 600 euro.
Het is in ieder geval een pluspunt dat je dus niet afhankelijk bent van je inkomen daar in Portugal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Werkvergunning heb je niet nodig, gewoon inschrijven aldaar in de gemeente en uitschrijven al hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:46
Vergis je niet in de bureaucratie in Portugal, echt om te janken zo traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Heb je nu een eenmanszaak of een BV?

Waarschijnlijk is het het makkelijkst om je bedrijfsactiviteiten vanuit een Nederlandse entiteit te blijven uitvoeren. Voor je opdrachtgevers ook het prettigst en het voorkomt dat je te maken krijgt met de Portugese bureaucratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bruce9000
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:03
Ik heb 7-8 jaar geleden in Portugal gewerkt bij een helpdesk waarbij ik Nederlandse klanten hielp. Er zitten veel van deze centra in Lissabon dus dat is wellicht ook nog een optie. Voor Nederlandse klanten blijven werken lijkt echter een stuk beter omdat het Portugese salaris een stuk lager ligt. Ik heb zelf weinig met bureaucratie van doen gehad, maar wellicht komt dat omdat ik werknemer was.

Ik werd na verloop van tijd juist moe van de Portugese mentaliteit; ik ben benieuwd hoe jij dat gaat ervaren. Ik bemerkte een gebrek aan ambitie, of het accepteren van van situaties waar men niet gelukkig mee was. Mogelijk is dat die saudade waar ze zo mooi over zingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Lijkt mij dat je daar voor de wet en administratie alleen wil wonen, en dat je de rest gewoon in Nederland houdt.

Het lijkt me heerlijk om in Portugal of Spanje te wonen, maar ik stel me helemaal voor dat het precies gaat zoals hier boven beschreven, dat je het na een tijdje gewoon zat bent. De cultuur van levensgenieten is mooi, maar de cultuur van weinig ontwikkeling of weinig actie gaat je misschien tegen staan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
"de rest gewoon in NL houdt" --> dan moet je wel zorgen voor een BV met een vaste inrichting in NL.
Qua belastingen zal de Portugese belastinginspecteur ook een mening hebben als je daar woont.

Zo makkelijk is het dus niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al hier bij de Belasting geïnformeerd en misschien KvK ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:52:
Lijkt mij dat je daar voor de wet en administratie alleen wil wonen, en dat je de rest gewoon in Nederland houdt.

Het lijkt me heerlijk om in Portugal of Spanje te wonen, maar ik stel me helemaal voor dat het precies gaat zoals hier boven beschreven, dat je het na een tijdje gewoon zat bent. De cultuur van levensgenieten is mooi, maar de cultuur van weinig ontwikkeling of weinig actie gaat je misschien tegen staan.
Ik heb hier geen ervaring in maar heb wel eens vaker gehoord dat mensen helemaal verliefd worden op een land als ze daar op vakantie zijn. Vervolgens gaan ze er wonen en dan heb je toch snel een minder roze bril op.
Wetgeving, regels, dagelijks werken/sociaal, leven. Dit is anders dan ergens 3 weken op vakantie zijn zonder zorgen/stress.

Je komt wel over als iemand die het gewoon moet doen om het te ervaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

menn0 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:45:
Terwijl ik in 2007 in Portugal ging wonen, was er reeds een exodus ingezet van jonge Portugezen naar Noord Europa en ook Spanje. Lekker tegen de stroom in dus :) Dit is overigens nog steeds zo. De (macro) economische situatie in Portugal is zo slecht en al zo'n geruime tijd dat talent er weg trekt. 20-ers hebben vaak 3 baantjes of zijn zzp-er (dat zijn de meeste Portugezen overigens!) en wonen samen in oude grote appartementen in Lissabon (daar woonde ik).
@Anoniem: 58485 Heb je je liefje niet gevraagd of ze wellicht ook wil vertrekken naar Nederland (of Noord Europa)?
Als je dan goed boert hier in NL kun je in Portugal een vakantiehuisje kopen en daar een aantal maanden per jaar wonen maar verder economisch met Nederland verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Ik heb hetzelfde gedaan in 2007 dus ja alweer een tijd terug (na 1 jaar). Maar een lang verhaal kort wat goed is om je te beseffen, Portugal is niet wat het lijkt. Het heeft absoluut niets te maken met het Portugal wat je kent als tourist.
Zelfs als toerist is daar trouwens al genoeg van te zien als je je ogen open houdt. Ik was in Porto, wat een prachtige plaats is, maar de hoeveelheid onbewoonbare krotten en andere aftandse zooi die je daar zelfs in het zeer mooie rivierengebied vind (wat in Nederland prime real estate zou zijn), geeft wel te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:01
Ik heb ook een jaar in Lissabon gewoond. Heerlijk land hoor Portugal, maar zou er voor geen goud meer willen wonen. Meer een vakantieland in mijn optiek. Het overheids en belastingsysteem zijn een ramp. Lissabon is qua wonen bijna net zo duur als Amsterdam, terwijl het gemiddelde inkomen nog niet eens 50% van NL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
smurfinmark schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Ligt de beslissing om in Lissabon te gaan wonen al vast? Een collega van mij woont Setubal. Ik heb hem opgezocht in Setubal, en dat is denk ik ook een prima plek om te wonen, en een stuk goedkoper dan in Lissabon, zeker de wat duurdere plekken. Lissabon is per trein prima te bereiken.

De reden dat ik vraag is omdat je zelf aangeeft dat je daar al familie en kennissen hebt wonen, dat is wel handig natuurlijk. Of is je vriendin aan Lissabon gebonden?
Nee, setubal kan ook prima. En inderdaad, met de trein is lissabon eenvoudig bereikbaar. Maar met een auto nog beter zelfs. En de bedoeling is daar natuurlijk een leuke auto kopen.
Punkrocker schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:13:
Zorg voor een goed pensioen.

Per jaar in het buitenland krijg je 2(?)% minder AOW.
ZZP'er is zelf verantwoordelijk voor een pensioen. Vroeg al geleerd. Mijn klanten zeggen het ook. Steek het in vastgoed. Dat is het appeltje voor de dorst later.
Basszje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:23:
Het scheelt dat je er al mensen kent, maar ik zou uitzoeken of je een werk- / woonvergunning nodig hebt daar. Het is EU, dus dat is een formaliteit maar wel eentje die wellicht nodig is.
Met 2.5 week ga ik erheen met de nodige documentatie en laat me daar inschrijven met sofi, verzekering, bankrekeningnummer(s) en dergelijk. Dat is sws de eerste stap. Intussen orienteer ik me ook op een appartement in de buurt. Met 2 maanden wil ik over gaan.
Terwijl ik in 2007 in Portugal ging wonen, was er reeds een exodus ingezet van jonge Portugezen naar Noord Europa en ook Spanje. Lekker tegen de stroom in dus :) Dit is overigens nog steeds zo. De (macro) economische situatie in Portugal is zo slecht en al zo'n geruime tijd dat talent er weg trekt. 20-ers hebben vaak 3 baantjes of zijn zzp-er (dat zijn de meeste Portugezen overigens!) en wonen samen in oude grote appartementen in Lissabon (daar woonde ik). Portugezen houden ervan om voor de voordeur alles goed te laten lijken, maar achter de voordeur zijn situaties vaker schrijnend dan je denkt. En ga ook eens het platteland op en je waant je soms in begin vorige eeuw met de ezeltjes. Het EU geld heeft een mooi masker gelegd, maar ga eens op die mooie tolwegen rijden.... geen Portugees die het kan betalen, helemaal leeg.
Hoewel ik tegenwoordig altijd zeg, Portugal? Daar begint Afrika. Ga ik je toch niet ontraden om er te gaan wonen. Elke ervaring is er een en je zult er veel van leren, en wie weet blijf je er tot je pensioen.
Daar over gesproken, elk jaar dat je niet in NL woont, gaat er 2% van je AOW af....!
Verder is Portugal een gespleten samenleving met enorm verschil tussen rijk en arm, en arm in Portugal oh boy dat is echt arm. Als je fatsoenlijke zorg wil -> privaat als je fatsoenlijke school voor je toekomstige kids wil -> privaat.
Portugal is corrupt in alle lagen, er is veel discriminatie, veel werkeloosheid, en het minimumloon is 600 euro.
Het is in ieder geval een pluspunt dat je dus niet afhankelijk bent van je inkomen daar in Portugal!
toon volledige bericht
Ik ben er 7 x geweest. Ik heb enorm veel plekken gezien. En ja, arm is daar echt arm. Ze slapen met een dozijn mensen letterlijk onder de bruggen onder dozen. Dit hoef je mij niet te vertellen. Weet je uiteindelijk spreekt geld, en dat heb ik gewoon. Ik maak me om de rest van de dingen niet echt zorgen.

Ik heb vrienden in setubal die familie weer is van 1 van mijn beste vrienden. Ik ben dan ook in vele opzichten in goede handen. Ik zie inderdaad het prijsverschil van wonen in lissabon en wonen in setubal. Je hebt een penthouse in setubal in verhouding met een redelijke appartement in hartje lissabon.
t_captain schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:57:
"de rest gewoon in NL houdt" --> dan moet je wel zorgen voor een BV met een vaste inrichting in NL.
Qua belastingen zal de Portugese belastinginspecteur ook een mening hebben als je daar woont.

Zo makkelijk is het dus niet altijd.
Ik heb een bekende advocaat in mijn portfolio staan. Echt, ik kan altijd een gekke constructie verzinnen met behulp van .. dat is helemaal geen probleem. Dat mijn (nederlandse) eenmanszaak gewoon meegaat in een dochterholding. Kan allemaal.
IQM schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:54:
[...]

@Anoniem: 58485 Heb je je liefje niet gevraagd of ze wellicht ook wil vertrekken naar Nederland (of Noord Europa)?
Als je dan goed boert hier in NL kun je in Portugal een vakantiehuisje kopen en daar een aantal maanden per jaar wonen maar verder economisch met Nederland verbonden zijn.
De reden van vertrek heeft voor mij persoonlijk, 2 redenen. 1: leefklimaat, stukken beter. Op alle fronten zowat in verhouding met nederland. 2: minder belasting. Sorry maar ik baal er echt van dat ik ieder jaar in de 55% categorie val en een nieuwe audi RS6 gewoon knetterhard werken voor mij als zzp'er betekend. Ieder jaar weer. Ik vraag me echt af waarom ik belasting na belasting blijf betalen hier in NL. Ik wil leven en niet overleven als je begrijpt wat ik bedoel.

Wegenbelasting alleen al. Ik heb 3 jaar een RS4 onder m'n reet gehad en daar tikte ik 1200 aan WB alleen al per jaar aan af. Ieder ander land hoogstens 300 per jaar. En waar gaat die 1200 in NL exact naar toe? Nou dus niet alleen in de wegen. Ik noem maar wat.

Ik heb altijd al het gevoel gehad; ik wil de wereld zien / verkennen / ontdekken. En ik heb weinig te verliezen op dit vlak. Als het niet werkt of aanslaat, geeft niet, ik heb het geprobeerd en kan altijd terug. Ik kom er nooit achter als ik het niet doe namelijk.
Wilke schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:38:
[...]

Zelfs als toerist is daar trouwens al genoeg van te zien als je je ogen open houdt. Ik was in Porto, wat een prachtige plaats is, maar de hoeveelheid onbewoonbare krotten en andere aftandse zooi die je daar zelfs in het zeer mooie rivierengebied vind (wat in Nederland prime real estate zou zijn), geeft wel te denken.
Zie m'n eerdere post. Ben er 7x inmiddels geweest. Maar ook echt onder de locals. Die vonden me nogal vreemd. Maar als je met de locals echt op stap gaat dan is het supergaaf. Ik vindt het land gewoon ontzettend mooi.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/1497824_452675568211735_252313611937636949_o.jpg?_nc_cat=0&oh=31f56aa897b9bb18af243541280f8429&oe=5B3CFE11

Hier, gewoon moonshine kweken aan de hand van wat rot fruit. :D * Anoniem: 58485 is links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:51:

De reden van vertrek heeft voor mij persoonlijk, 2 redenen. 1: leefklimaat, stukken beter. Op alle fronten zowat in verhouding met nederland. 2: minder belasting. Sorry maar ik baal er echt van dat ik ieder jaar in de 55% categorie val en een nieuwe audi RS6 gewoon knetterhard werken voor mij als zzp'er betekend. Ieder jaar weer. Ik vraag me echt af waarom ik belasting na belasting blijf betalen hier in NL. Ik wil leven en niet overleven als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat versta je onder leefklimaat? En ja, de wegenbelasting in NL is hoog maar om daar nou voor te gaan verhuizen.... In Portugal moet je weer tol betalen bijvoorbeeld ;-)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:27

Wegenbelasting alleen al. Ik heb 3 jaar een RS4 onder m'n reet gehad en daar tikte ik 1200 aan WB alleen al per jaar aan af. Ieder ander land hoogstens 300 per jaar. En waar gaat die 1200 in NL exact naar toe? Nou dus niet alleen in de wegen. Ik noem maar wat.
Ik vind dit altijd zo asociaal he. Je hebt je hele leven tot nu toe geteerd op de belasting van anderen, voor je school, je kraamzorg, je consultatiebureau, je goede ziekenhuis dichtbij, je veilige verkeer, je begeleiding bij allerlei problemen op school, milde politie die meedenkt ipv je gelijk vast zet, geniale IT infrastructurr etc etc. En nou worden er wat pieken verdient met al die kansen en dan is het ineens fuck you got mine, ik verhuis wel naar Portugal.
Ik weet dat het (voor jou) niet de enige reden is, maar je ziet het veel bij de vertrekkers, denken dat ze alles zelf gedaan hebben en dat "Amerika dat meer beloond", "In land Y er meer een cultuur van respect bestaat rondom individuele prestaties", "In land Z m'n geld meer waard is".

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk eens naar de verkwistende projecten die nl kent of gesubsidieerd waren door de overheid. Nuff said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Als je met een Nederlands salaris kan leven in Portugal dan zou ik het gewoon doen. Als dit niet zo is dan moet je wel realiseren dat Portugal het enige lagelonenland in het westen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Geen idee hoe de uurarieven in Portugal liggen. Ik vrees dat het verschil relatief minstens zo groot is als de lagere kosten van levensonderhoud.

Als ik een groter deel van mijn omzet uit remote werk zou halen, zou ik misschien ook wel in een warmer land wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:19:
Geen idee hoe de uurarieven in Portugal liggen. Ik vrees dat het verschil relatief minstens zo groot is als de lagere kosten van levensonderhoud.

Als ik een groter deel van mijn omzet uit remote werk zou halen, zou ik misschien ook wel in een warmer land wonen :)
Dat is mijn voordeel. 2/3de van de inkomsten is puur affiliate gebeuren, 1/3de van 70+ vaste klanten. En vooral in deze periode van het jaar is het dan ook goed druk. Ik ben niet gebonden aan verblijf in Nederland. Als internet ondernemer heb je gewoon enorm veel voordeel t.o.v iemand die fysiek ergens op locatie moet zijn.

En ja, iemand die fysiek op locatie in portugal zou moeten zijn in verhouding met NL zou daar veel slechter af zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tijd voor een Jersey Trust of een Bulgaarse Tax residency :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• menn0
[b]

ZZP'er is zelf verantwoordelijk voor een pensioen. Vroeg al geleerd. Mijn klanten zeggen het ook. Steek het in vastgoed. Dat is het appeltje voor de dorst later.
Dit klopt dus absoluut niet. Je hebt wel recht op AOW. Dat je dat wil aanvullen geef ik je groot gelijk in.
https://www.rijksoverheid...-en-antwoord/zzp-pensioen
[...]
Ik heb een bekende advocaat in mijn portfolio staan. Echt, ik kan altijd een gekke constructie verzinnen met behulp van .. dat is helemaal geen probleem. Dat mijn (nederlandse) eenmanszaak gewoon meegaat in een dochterholding. Kan allemaal.
Ik zie even verderop dat je klaagt over de NL belasting, maar waaom heb je zo'n constructie nu dan al niet? Dan betaal je nu al minder belasting en je kan gaan en staan waar je wil?

Ja en hier begin ik echt even te denken.. wow! Ik denk dat elk derde wereld land (incl de USA) je goed past. Je bent qua politieke overtuiging namelijk een libertijn. Rijk worden in NL is bijna onmogelijk en daar krijg je goede scholen en wegen om op te rijden voor terug, maar ook een stuk veiligheid en minder corruptie. Goed betaalde ambtenaren stelen minder snel. Maar wat jij wil is iets heel anders, jij wil omdat jij het op dit moment goed voor elkaar hebt eigenlijk helemaal niets meer met de overheid te maken want je schaapjes zijn redelijk op het droge. Dan is Portugal inderdaad beter, want als je (relatief/redelijk) rijk bent is het daar goed vertoeven. Je betaalt echter wel overal voor, dus private zorg (of ga gratis maar wacht lang en en slechte kwaliteit zorg), stuur je kinderen naar een prive school. De vele tolwegen zijn natuurlijk ook een voorbeeld.
Echter laat je hier ook zien dat je nog niet van van landen zoals Portugal begrijpt, je beklaagt je over de wegenbelasting van een zeer vervuilende auto, en vraagt je af waar het geld naar toe gaat. Dat gaat naar de publieke omroep, de wegen, de bibliotheek, gezondheidszorg, scholen etc. etc etc. In Portugal gaat de wegenbelasting voornamelijk naar corrupte ambtenaren die publieke aanbestedingen gebruiken om het geld uiteindelijk in hun eigen zakken te laten vloeien, en die van vriendjes.
Dit stukje van jou kan dus bijna niet ironischer, je vraagt je af waar je belastinggeld in NL naar toe gaat, en oh boy dat had je juist heel goed kunnen zien als je wat verder had gekeken de 7x dat je er geweest was. Alles wat in Portugal niet werkt, daar gaat in NL je belastinggeld naar toe. En dat zijn zoveel dingen dat laat ik je graag zelf ervaren.

Nogmaals, ik zeg gaan, maar ik moest wel even glimlachen bij het stukje over belasting. Portugal is gewoon een van de slechts functionerende staten in Europa, en waarschijnlijk de slechtst functionerende in West-Europa. Dat wil niet zeggen dat je er niet lekker kan leven, maar dat is niet als je 1, 2 of 3x het minimum salaris verdient, dan ben je nog nergens. En daarmee is het eigenlijk gezegd, ik kan in elk derde wereld land wel lekker leven als ik niet afhankelijk ben van de lokale omstandigheden.

Overigens zoals goed opgemerkt door een tweaker hierboven mij, het is ook een beetje flauw, je hebt eerst zover kunnen komen omdat je voorgangers zelfs nog 62% inkomsten belasting betaalde voor jouw consultatiebureau, kraamzorg, en scholing, en als het dan jouw beurt is neem je de benen.

En nog zeg ik, Vai vai vai! Het maakt je een stuk rijker (en dan heb ik het niet over Euro's) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt wel gelijk hoor, daar niet van. Maar ik vindt nederland gewoon te klein voor het aantal mensen worden. Kijk naar de randstad, volgepropt. Nu is lissabon in hoogzomer ook geen haar beter met een teringmiljoen aan toeristen ieder jaar, maar toch kan je er goed, lekker en gezond wonen. Het land heeft op heel veel fronten gewoon dingen wat mij aantrekt. Vraag niet waarom.

http://www.thuisinlissabo...n-portugal-lezersvraag-2/

Ik vindt het lezen van ervaringen van andere nederlanders woonzaam in portugal erg interessant. Dit stimuleert me ook om de keuze te zetten. Met politiek heb ik toch weinig gehad, en dealen met ambtenaren zullen we allemaal keer op een punt moeten doen.

Het is niet helemaal waar dat het geld voor WB uitsluitend in zakken van corrupte politici verdwijnt. De wegen zijn daar eigenlijk best bijzonder goed. De tol is ook niet zoveel als je niet iedere dag van en naar lissabon moet rijden. Ik kan het weten want we zaten er een keer in cascais dagelijks met een huurauto van en naar lissabon of setubal.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik onder de mensen zit die overleven en niet leven. Snap je wat ik bedoel? Ik wil er gewoon even vandaan, niet voor een week maar wellicht een half jaar, jaar, 2 jaar, of mischien zelfs 5 jaar. Nederland verlaten doe ik niet. Ik wil de mogelijkheid ook gewoon behouden dat ik het vliegtuig wanneer ik wil kan pakken en met een huurauto in NL gewoon doen en laten wat ik wil.

Maar de vergelijking over belasting van toen en die van nu, is dat wij over de streep gewoon veel meer betalen, en veel minder overhouden. Natuurlijk heeft het te maken met vergrijzing en explosie van zorgkosten, maar nederland is een beetje koploper van je hoofd boven het gras uitsteken is gemaaid worden.

En daar wil ik het een beetje vanaf. Het is leuk geweest zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:24:
Ik heb een hoop vaste klanten.. maak je daar maar geen zorgen om.
Vraag is echter of zij ook vaste klanten blijven op het moment dat je vanuit Portugal opereert. Ik kan mij voorstellen dat dit wellicht wel een drempel kan zijn voor klanten, omdat je voor hen minder bereikbaar bent en letterlijk afstandelijk zit. ;)
Ik hoef niet naar NL met een vliegtuig + huurauto om een deal te sluiten ofzo. Merendeels van de communicatie gaat toch via telefoon/email/skype enz. En gezien ik al 8 jaar meedraai en ook de reputatie heb maak ik me daar niet zo'n zorgen verder om.
Toch zou ik niet al te zeker van je zaak zijn, ik heb het idee dat je er iets te gemakkelijk over denkt.
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:12:
Ik heb gewoon het gevoel dat ik onder de mensen zit die overleven en niet leven. Snap je wat ik bedoel? Ik wil er gewoon even vandaan, niet voor een week maar wellicht een half jaar, jaar, 2 jaar, of mischien zelfs 5 jaar. Nederland verlaten doe ik niet. Ik wil de mogelijkheid ook gewoon behouden dat ik het vliegtuig wanneer ik wil kan pakken en met een huurauto in NL gewoon doen en laten wat ik wil.
Ah, in je topic titel heb je het over verkassen, dat klinkt voor de meesten toch echt als emigreren, maar hier geef je aan dat het je om tijdelijk te doen is. Qua papierwerk heb je dan toch alleen werkvisum nodig, gok ik zo? :) Het is dan in elk geval lang zo spannend niet als dat je in eerste instantie deed vermoeden.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door Nedra op 29-03-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:21
Avontuur! Ik zeg lekker doen! Je nieuwe Audi zal er ongetwijfeld goedkoper zijn (of toch een SEAT?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nedra schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:32:
[...]

het is een tijd geleden dat ik hier wat gepost heb, maar ik zag dit op de voorpagina voorbij komen en aangezien ik sinds vorig jaar ben verhuist naar Portugal, heb ik wat ervaring! Mocht je specifieke zaken willen weten mag je me altijd even dm'en!
Nou wat let je je ervaringen hier te delen? :+
Erwin schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:39:
Avontuur! Ik zeg lekker doen! Je nieuwe Audi zal er ongetwijfeld goedkoper zijn (of toch een SEAT?)...
De audi's zijn bij lange na niet zo verkrijgbaar als hier in NL of net over de grens in DE. :P

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Begrijp ik goed. Je wil meer dan het net redden elke maand, je wil wat luxe en vrijheid overhouden. En dan vind je een nieuwe RS6 onder meer dan 'overleven' vallen. En je vraagt je af waar je belasting voor wordt gebruikt terwijl je wil verhuizen naar een land waar de kloof tussen arm en rijk veel groter is, en de publieke voorzieningen zuigen. Je bent echt totaal wereldvreemd.
Ik zou willen dat ik in het 55% tarief viel. En ondanks dat ik zo armoedig ben (totaal niet, maar voor zijn standaarden) heb ik een mooie woning, een mooie auto, en als morgen mijn laptop kapot is staat er overmorgen een nieuwe zonder dat ik me er ooit zorgen over de kosten maak. Dat jij 'knetterhard' moet werken heeft niks met de wegenbelasting of andere belasting te maken, maar dat je een extreem dure smaak hebt. Daar gaat Portugal echt niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Anoniem: 58485 En hoeveel (procent) belasting betaal je dan als je in Portugal woont?

Ze verdienen daar ook geen reet dus zijn belastingen (zoals autobelasting) lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scheer aub niet heel portugal over 1 kam armoede. Dat is niet zo. Ik heb familie van vrienden die het behoorlijk goed doen in aannemerij, vastgoed en dat soort dingen. Dan heb ik nog een klant uit Amsterdam die een geboren portugees is (Regio lisboa) en eigenlijk blijft in Nederland omwille zijn gezin, maar zo terug zou willen naar portugal.

Grappige is is dat we in Mei elkaar daar gaan treffen, en ik zijn familie weer ontmoet, echt het gaat vrij snel allemaal contacten leggen.

Ik ga het over 2 weken een week proberen. En dit langzamerhand opbouwen. We gaan gewoon kijken waar het schip zal stranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je noemt wegenbelasting als voorbeeld. Dat is typisch iets wat beinvloed is door de gemiddelde lonen in een land. Overal zijn rijke mensen, maar het gemiddelde loon in Portugal is laag, daarom zijn dat soort belastingen ook laag, vergeleken met NL.

Maar goed, mijn vraag blijft, hoeveel procent belasting betaal je als je in Portugal woont. Lijkt me wat belangrijker dan te kijken naar zaken zoals wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
!null schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:49:
Je noemt wegenbelasting als voorbeeld. Dat is typisch iets wat beinvloed is door de gemiddelde lonen in een land. Overal zijn rijke mensen, maar het gemiddelde loon in Portugal is laag, daarom zijn dat soort belastingen ook laag, vergeleken met NL.

Maar goed, mijn vraag blijft, hoeveel procent belasting betaal je als je in Portugal woont. Lijkt me wat belangrijker dan te kijken naar zaken zoals wegenbelasting.
Ik denk ook richting de 50%, maar ik denk dat het linksom rechtsom altijd voordeliger zal zijn in verhouding met NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:49
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:52:
[...]

Ik denk ook richting de 50%, maar ik denk dat het linksom rechtsom altijd voordeliger zal zijn in verhouding met NL.
Voor zo een beslissing is 'denken' niet zo heel slim.
Lijkt me handiger als je dat zeker weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arjant2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Voor zo een beslissing is 'denken' niet zo heel slim.
Lijkt me handiger als je dat zeker weet ;)
Zorg, leefgeld, kleding, alles is daar een behoorlijke slag goedkoper.

Vergelijk een nieuwe paar adidas schoenen maar bij de footlocker in PT en die in Amsterdam. Het zal je verbazen. Ondanks de 50% belasting op inkomen ben je over de streep gewoon een behoorlijke slag goedkoper uit.

Etentje in een goed restaurant? Met z'n twee'en eet je verse vis dezelfde dag nog gevangen voor nog geen 25 euro. Natuurlijk heb je de ook echt dure toko's waar ze hun reet afvegen met 100 euro, maar dat is de kloof waar men het hier over had. Ik hoef niet naar een dure tent om daar m'n kleding te kopen. Ik kan net zogoed een leuk shirt H&M verkrijgen voor een tientje.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 28-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar goed, je weet niet nog steeds niet hoeveel je van je inkomen nou netto over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
!null schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:31:
Maar goed, je weet niet nog steeds niet hoeveel je van je inkomen nou netto over houdt.
Ik ga de 20ste voor een weekje, en naast aanvraag van bsn / verzekering / bankrekeningnummer(s) en een appartementje, me meteen storten op alle fiscale zaken met behulp van iemand die daar z'n BV al voor z'n hele leven op gebied van aannemerij heeft enzo.

Wordt van alle kanten ontvangen & geholpen. Tranquilo. ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

orf

Waarom ben je dit topic gestart? Om mee te delen dat je gaat verhuizen naar Portugal of omdat je advies wil?

Je lijkt alle adviezen te willen weerleggen met een andere werkelijkheid of zienswijze. Het lijkt allemaal een beetje vanuit de onderbuik beredeneerd. Dat is prima en je mag ontevreden zijn, maar dan had je misschien beter voor een andere insteek in dit topic kunnen kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:28:
[...]
Etentje in een goed restaurant? Met z'n twee'en eet je verse vis dezelfde dag nog gevangen voor nog geen 25 euro. Natuurlijk heb je de ook echt dure toko's waar ze hun reet afvegen met 100 euro, maar dat is de kloof waar men het hier over had. Ik hoef niet naar een dure tent om daar m'n kleding te kopen. Ik kan net zogoed een leuk shirt H&M verkrijgen voor een tientje.
Nou de gemiddelde Portugees gooit de rode loper uit hoor. Nog een schrapigere Hollander die slavenkleding koopt uit het verre oosten en geen belasting wil betalen :+ Geef je wel een beetje fooi na je vis, hebben ze zelf nog wat te eten :*

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Echt?

Ik vraag me af of "je liefje" wellicht om "economische redenen" zo lief is. In zulke arme landen komt dat veel voor. Ik vind je (sry voor m'n pittige woordkeuze) een naieve, asociale opschepper, en ik vermoed dat de meeste lezers van dit draadje hopen dat je daar flink op je bek gaat. Ik begrijp ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nee hoor, ze heeft prima werk bij een makelarij, en bij een goede deal verdiend ze ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Enkele on-topic suggesties:

1. Onderzoek of je inderdaad een onderneming mag oprichten. Dat klinkt triviaal, maar is het niet. Toen ik ruim tien jaar geleden als ZZP-er ging werken bleek dat niet iedereen een eenmanszaak in België mag oprichten, je hebt een middenstandsdiploma nodig. Nou bleek ik een diploma van de juiste universiteit te hebben dus dat kwam goed, maar voor jou de tip om zeker te weten dat je een onderneming gaat oprichten.

2. Ziektekostenverzekeringen. Dat is in vrijwel ieder land volledig anders dus kijk hier goed naar. Je vriendin moet je op weg kunnen helpen.

3. Sociale verzekeringen. In principe val je straks onder Portugese sociale verzekeringen. Maar... als je straks facturen naar klanten gaat versturen vanuit je Nederlandse onderneming, en je verstuurt facturen vanuit je Portugese onderneming naar je Nederlandse onderneming, dan heb je twee inkomens in twee landen. Die allebei sociale premies gaan verlangen. En dan ben je dubbel verzekerd, terwijl je maar van één de vruchten kan plukken - een eventuele kinderbijslag krijg je of uit Portugal, of uit Nederland, terwijl je dus in beide landen premie betaalt.
Nu zijn er allerlei regels om dubbele premieheffing te voorkomen, maar, in het geval van de Sociale Verzekeringsbank (Nederland dus) mag je alleen aanspraak maken op die regels als je die aanvraagt VOORDAT je met de werkzaamheden in het buitenland begint. (Wederom, dit was ruim tien jaar geleden het geval). De suggestie is dus om dit uitgezocht te hebben voordat je in Portugal gaat werken.

4. Banken. Die kunnen heel anders werken, tegen enorme tarieven, zonder IBAN ondersteuning enz.

Ten slotte, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sociale verzekeringen: heb je het dan over volks- of werknemersverzekeringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:45:
Nee hoor, ze heeft prima werk bij een makelarij, en bij een goede deal verdiend ze ook erg goed.
Je zou toch gek worden van al die aannames hierin het topic. Succes daar en laat nog even weten hoe het gegaan is!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:58:
[...]

Je zou toch gek worden van al die aannames hierin het topic. Succes daar en laat nog even weten hoe het gegaan is!
Ja joh.

Maar anyway; ik zit hier sinds woensdag, sleutels van appartement in ontvangst genomen. Qua leefbaarheid is het redelijk (2 kamer appartement \ huis) recht in lissabon waar het allemaal gebeurd. Huur is wel prijzig in deze regio, ik betaal het dubbele t.o.v m'n huidige '3 etage appartement' in NL.

Fijne is wel dat ik met de verhuurder overeengekomen ben eventueel verlengen kan. Normaal is het zo dat je voor een half jaar boekt je ook na een half jaar eruit moet zijn zeg maar. Maar nu heb ik wat speling.

Enige rotte aan de wijk is is de zeer slechte parkeergelegenheid. Gisteren al schade gereden op m'n huurauto... _/-\o_ Een grote auto hebben is funest hierzo. En ik wou nog wel een leuke audi gaan rijden hier. :+ Had m'n auto afgelopen nacht echt 3 blokken verderop aan straat moeten zetten. Zo erg gewoon.

Anyway moet het e.a regelen hier, ik heb tot de 20ste eerdat ik echt over wil zijn. Grotendeels van mijn spullen koop ik nieuw of heb ik niet eens meer nodig. Meeste gaat gratis naar familie en \ of vrienden.

De taal is echt iets om onder de knie te krijgen ... maar koffie bestellen en dank je wel zeggen lukt me inmiddels wel. Het weer is goed, het eten ook, hoewel ik gisteren dus aan de schijt zat van 1 of ander restaurant dat rijst met vis verkocht. Had al het idee er is iets met die vis en zo bleek maar weer.

Smaakpolitie zou niet verkeerd zijn hierzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
t_captain schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:56:
Sociale verzekeringen: heb je het dan over volks- of werknemersverzekeringen?
Goede vraag. Ik doel op SVB-formulier E101 voor zowel werknemers als zelfstandigen. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nou volks- en/of werknemersverzekeringen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Free rider schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:54:
[...]

Goede vraag. Ik doel op SVB-formulier E101 voor zowel werknemers als zelfstandigen. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nou volks- en/of werknemersverzekeringen betreft.
Morgen tref ik iemand die er meer thuis in is. Heb tot dinsdag, dan vlieg ik weer terug. Het zal je overigens verbazen hoeveel meer nederlanders er breeduit in Portugal wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 06-04-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat E1 formulier is om te bepalen waar je onder de verzekeringen valt.

In mijn geval (zelfstandige wonend in NL, tijdelijk project over de grens, grootste deel van de omzet binnen NL) was de uitkomst dat ik in NL verzekerd ben (volksverzekeringen, werknemersverzekeringen nvt). Met dat document op archief kon mijn Belgische klant voorkomen om aangeslagen te worden voor sociale verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Ik had min of meer hetzelfde, alleen werkte ik het grootste deel in België (had destijds opdrachten in NL en BE tegelijk), en ik kon ermee aantonen dat ik in België niet "zwart werk". Ik had ook kunnen kiezen om in België sociale verzekerd te zijn, dat had als voordeel dat er meteen een soort basis-ziektekostenverzekering bijkwam.
De call-to-action voor TS is om van te voren te bedenken of hij Nederlandse en/of Portugese sociale verzekeringen wilt, want eenmaal begonnen kan je niets meer regelen. En met deze beslissing komt ook de beslissing of hij zijn geldstromen door Nederland wil laten lopen of niet.

@TS: Ik heb toevallig wat (vage) kennissen die nu in Portugal wonen, maar alleen wegens pensioen en extreem vervroegd pensioen. Golven in Algarve, dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit in Algarve. :P

Edit: correctie. Een wijk in Lissabon net voor die brug. Iets met a, geen idee hoe het heet. Het is wel de meest gewilde plek in deze omgeving.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 06-04-2018 12:01 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kun je je niet opgegeven voor "Ik Vertrek"? Je lijk aan alle voorwaarden te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Anoniem: 58485 ik zie e.e.a. over AOW voorbij komen. Je verliest inderdaad 2% AOW per jaar dat je niet in NL woont. Echter kun je dit afkopen, mits binnen (ik dacht) 6 maand na immigratie. Destijds heb ik er een rekensommetje op losgelaten en was het de premie wel waard. Echter was ik te laat met aanvragen en kon het dus niet meer. Inmiddels is er al 10% van mijn AOW pleite :) Zou er dan dus toch nog even naar kijken indien ik jou was, zeker indien je maar voor korte tijd uit NL weg wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Wonen en werken in het buitenland is een fantastische ervaring die ik iedereen zou willen aanraden!

Je emigreert daadwerkelijk, want dat haal ik niet uit het verhaal? Daar zitten nl. nogal wat haken en ogen aan kwa belastingen, uitschrijving BRP/niet-ingezetene NL en moeilijkheden met een eventuele terugkeer mochten de zaken niet uitpakken zoals je had gedacht (NL zal je niet bepaald verwelkomen, integendeel).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 23:01

macnerd

No Apples please :-)

@Skyrunner Niet dat ik nu emigratieplannen heb, maar ik ben wel benieuwd op wat voor manier NL tegenwerkt bij een eventuele terugkeer (op de 2% minder AOW per jaar in het buitenland na). Kun je eens een paar voorbeelden geven?

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
macnerd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:23:
@Skyrunner Niet dat ik nu emigratieplannen heb, maar ik ben wel benieuwd op wat voor manier NL tegenwerkt bij een eventuele terugkeer (op de 2% minder AOW per jaar in het buitenland na). Kun je eens een paar voorbeelden geven?
In 2015 ben ik naar China vertrokken om daar voor langere duur te blijven, wat dus ook betekende dat ik mij verplicht moest laten uitschrijven bij het BRP en daarmee dus ook een niet-ingezetene werd.

Bij terugkeer in 2017, helaas door omstandigheden, bleek het mij onmogelijk een woning te huren, want geen inkomen gehad op papier afgelopen tijd (ik had een contract in China). Enige optie bleek een (dure) particuliere woning.

Vooral zaken die betrekking hadden op financiën leverden een probleem op. En dat is wel een overwegingspunt dat ik eenieder die emigreren gaat mee wil geven.

Last but least, als je een schatje terug naar NL meeneemt, denk aan *alle* papieren, want je zult er van staan te kijken hoe ver de macht gaat van een (kleine) gemeente mbt eisen aan papieren (zelfs tot en met het moeten vervalsen van documenten die simpelweg niet bestaan in het land van herkomst maar wel vereist zijn).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:22
Skyrunner schreef op vrijdag 6 april
Last but least, als je een schatje terug naar NL meeneemt, denk aan *alle* papieren, want je zult er van staan te kijken hoe ver de macht gaat van een (kleine) gemeente mbt eisen aan papieren (zelfs tot en met het moeten vervalsen van documenten die simpelweg niet bestaan in het land van herkomst maar wel vereist zijn).
Ja joh. En als je jaren later in NL ooit wil trouwen, dan is er opeens “een hiaat in uw burgerlijke staat” en moet je kunnen bewijzen dat je in het buitenland indertijd niet getrouwd bent. Hoe bewijs je zoiets? In mijn buitenland bestond geen burgerregister, dus dat kon al niet. De NL gemeente stelde voor dat ik een “brief van de lokale burgemeester” zou regelen, waarin die zei dat ik niet getrouwd was in zijn gemeente.

Ja goh: je mag trouwen waar je wil. In NL mag dat, maar ook daar mag je gewoon een plek kiezen. “Ja, dan moet je een brief van elke gemeente waar je geweest bent regelen.”

O_0

En als de TGV er alleen doorheen reed en niet stopte, moet ik dan wel of niet ook een brief van daar regelen? “Meneer, het klinkt alsof u dit niet serieus neemt.”

Nou, het klinkt eerder alsof die ambtenaar arbitraire regels zat te bedenken, maar in de tussentijd kon ik niet in ondertrouw. Toen moest ik naar de NL ambassade in dat land om daar te zweren dat ik niet getrouwd was... daar zag ik een kans: “goh, heb je dan niet liever dat ik gewoon veilig bij jullie in het gemeentehuis zweer, ipv ergens in zo’n ver buitenland op een plek waar jullie niets van weten?”

Ja, dat klonk inderdaad wel veiliger. Dus mocht ik gewoon in het NL gemeentehuis in een of ander vergaderkamertje zweren dat ik nog nooit getrouwd was. Hehe... maar goed: haken en ogen dus, en de arbitraire macht van ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:35:
Ik zit in Algarve. :P

Edit: correctie. Een wijk in Lissabon net voor die brug. Iets met a, geen idee hoe het heet. Het is wel de meest gewilde plek in deze omgeving.
Alcântara 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Daar ja. :P

Vandaag 'officieel' ingeschreven. Was wel een gekloot. Zonder dat europees formulier kom je niet verder dan je thuis adres in NL als correspondentieadres. Dus waar we eerst na het trekken van een nummertje 1.5 uur hebben zitten wachten we vervolgens een europees formulier hebben gehaald en opnieuw 2 uur moesten wachten eerdat we aan de beurt waren. Snap nu wel met wat men bedoeld met het gaat allemaal niet zo vlot als in NL. :P

Heb meteen een bankrekening geopend; moet later wel terug voor een zakelijke rekening. Maar in de regel is het meeste gelukt nu. Was meer met leuke dingen bezig dan de dingen die ik moest doen. Heb nu al geen zin om morgen terug te vliegen ... tis maar voor 11 dagen. Hoop van de spullen zijn reeds verkocht. Enige wat ik zelf nog doen moet is de zooi opruimen en besluiten wat ik houden wil en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik zit in het hetzelfde schuitje, werk ook als remote freelancer en wil me ook in het buitenland gaan vestigen. Over het hele plaatje bekeken is Nederland me niet aantrekkelijk genoeg: drukte, mentaliteit en normen en waarden, woningmarkt, zorgsysteem, kosten en lasten, klimaat, etc. Ik heb al eerder in het land gewoond waar we heen gaan dus wat dat betreft geen stap in het onbekende.

Het wordt dan geen Portugal maar wel lekker ver van Nederland :) . Wat inboedel betreft, bedrijven als DPD verschepen voor zo'n 20 euro een 50x50x100cm doos door heel Europa. Een verhuisauto over die afstand gaat het voor ons waarschijnlijk niet worden maar ik wil wel zoveel mogelijk mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dit uitgezocht, maar er zijn dus vrachtwagenchauffeurs die naar spanje en vice versa standaard rijden, en in hun laadruimte bijv. 130 euro voor 1m2 rekenen om bijv. spul naar portugal te brengen. Ik heb uitgerekend wat ik kwijt zou zijn en de spullen die ik over wou brengen kan ik ook net zo goed voor dat geld maar dan nieuw kopen daar.

Ik heb intussen geleerd dat spullen maar relatief zijn. Het enige wat ik nodig heb weet ik en ik durf die gok ook gewoon aan . Krijg enorm veel belangstelling voor de dingen die ik in huis heb dus het gaat allemaal vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:03:
moet later wel terug voor een zakelijke rekening.
Dit verbaasd mij een klein beetje, want ik denk dat ik (en iedereen in dit topic) het eigenlijk niet volgt wat je nu aan het doen bent.

Welke constructie gebruik je nu? Heb je een BV in NL, of was je ZZP-er in NL en verhuis je nu alles? Welke bedrijfsvorm kies je in Portugal en hoe betaal je jezelf uit? Hoe ben je tot die oplossing gekomen?
Een zakelijke rekening in Portugal, waarom? Je hebt toch gewoon je NLse zakelijke rekening, kun je die niet gewoon blijven gebruiken?
Hoe ga je om met betalingen aan je oude 'entiteit' en je nieuwe 'entiteit', heb je dadelijk 2 bedrijven naast elkaar?

Als je een eenmanszaak hebt, heb je je dan gerealiseerd dat die mogelijk STOPT op de dag dat je je in Portugal INSCHRIJFT! (Er is geen onderscheid tussen je eigen bedrijf en je persoon)
Al je contracten vervallen dan, alle waarde in het bedrijf wordt automatisch als inkomen gezien en belast. En handelen onder een niet bestaand KVK nr. is valsheid in geschrifte of een economisch delict volgens Google. (Ik ben geen jurist)

Ik ben zelf net terug uit het VK van een avontuur van 3,5 jaar en het eerste wat ik gedaan heb in het VK is een accountant inschakelen. Ik had niet zo'n moeilijk verhaal als jij hebt, maar als je een 'foutje' maakt, dan krijg je een super dikke belastingaanslag, als je daarna de zaak probeert recht te breien kun je nog eens een dikke boete erover heen krijgen als je dat onhandig doet.
Ook is het altijd fijn dat je 2 belastingdiensten hebt die gaan touwtrekken over je inkomsten. Dan mag je alles heen en weer totdat je een ons weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
gold_dust schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:00:
Ik zit in het hetzelfde schuitje, werk ook als remote freelancer en wil me ook in het buitenland gaan vestigen. Over het hele plaatje bekeken is Nederland me niet aantrekkelijk genoeg: drukte, mentaliteit en normen en waarden, woningmarkt, zorgsysteem, kosten en lasten, klimaat, etc. Ik heb al eerder in het land gewoond waar we heen gaan dus wat dat betreft geen stap in het onbekende.

Het wordt dan geen Portugal maar wel lekker ver van Nederland :) . Wat inboedel betreft, bedrijven als DPD verschepen voor zo'n 20 euro een 50x50x100cm doos door heel Europa. Een verhuisauto over die afstand gaat het voor ons waarschijnlijk niet worden maar ik wil wel zoveel mogelijk mee nemen.
Nu maak je me nieuwsgierig, welk land wordt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Als je .Net developer bent kan ik je wel helpen. Het bedrijf waar ik werk is net een dochterbedrijf gestart in Lissabon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Rev! schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:40:
Kun je je niet opgegeven voor "Ik Vertrek"? Je lijk aan alle voorwaarden te voldoen.
Die valt dan wel in de categorie "gunnen we het hem nou of niet?"
Principieel gun ik iedereen zijn geluk en succes met de keuzes die je maakt.
Sommige personen echter toch niet helemaal....vooral omdat ik de klaagzang straks al zie als de Belastingdienst opeens lastig komt doen of zaken anders lopen dan gepland of etc.
Maar ergens hoop ik wel op succes, dat is voor iedereen altijd leuker. Heb er een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Nou alle tips, lijken waarheid te worden haha. Op zich best ironisch dat de TS klaagt over gebrek aan parkeerplek. In vele straten in Lissabon geldt namelijk nog steeds geen parkeertarief. Dat zou hij eigenlijk moeten toejuichen want belasting is klot)(#& ;)
Ook is de eerste ervaring gelijk een klacht over de huurprijs... :) Nou ja ik blijf zeggen, lekker gaan en veel leren. Je bent goed op weg.
Qua onderneming ben ik inmiddels ook de weg kwijt, je zal ook in portugal geen zakelijke rekening krijgen zonder je daar in de KVK te hebben ingeschreven. Je moet je nu dus heel goed gaan bedenken welke rechtsvorm je gaat aannemen, en of en hoe je die in je NL structuur gaat hangen. Er kan in NL denk ik een holding worden opgezet met daaronder op gelijke hoogte je werkmaatschappij in NL en in PT.
Maar je moet hier zoals eerder gezegd is zeker professioneel advies over gaan inwinnen. Ik had denk ik in dit stadium zakelijk nog niet zoveel gedaan in PT en alles het eerste jaar gewoon via NL laten lopen. Dan betaal je wel NL belastingtarieven maar geef je jezelf goed de tijd om uit te zoeken wat voor jou de beste structuur is, en bovendien of het ook een blijvertje is dat PT. Als je nu met de notarissen een hele structuur gaat opzetten om die over 1 jaar weer af te tuigen, wordt het een duur avontuur, en dat is niet nodig.

Let ook goed op op de weg, Portugezen denken dat een afrit van een snelweg een soort trechter is , elke afrit is daarom een potentieel gevaar waar vaak dikke files en stilstaand verkeer zich ophoopt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Ik heb geen ervaring met Portugal, maar wel met Spanje. Ik vermoed dat dit grotendeels op dezelfde manier zal werken m.b.t belastingverdragen.

Ik woon dus in Spanje en ik werk voor mijn eigen B.V. die is ingeschreven in Nederland.
Ik ontvang dus salaris uit Nederland en betaal daarover ook belasting in Nederland (Box 1). Belangrijk daarbij is dat je als DGA geen werknemersverzekering betaalt. Ook betaal ik, omdat ik in het buitenland woon en (gedeeltelijk) werk, geen sociale premies in Nederland. Bedenk daarbij dat zo'n beetje de volledige eerste schijf en een gedeelte van de tweede schijf van Box 1 bestaat uit sociale premies. Hierdoor komt de nominale belastingdruk in Nederland voor mij uit op minder dan 20%!

Verder betaal ik, als buitenlands belastingplichtige, geen Box 3 belastingen in Nederland. Die betaal ik dan weer wel in Spanje, maar de Box 3 heffing in Spanje is een stuk gunstiger dan in Nederland en komt daardoor uit op 0 Euro :-)

Kortom, belasting betalen in Nederland is een dure hobby voor ingezetenen, maar voor niet-ingezetene zelfstandigen val dat reuze mee.

Ik bouw in Nederland geen AOW meer op, maar wel in Spanje, omdat ik daar op vrijwillige basis mijn sociale premies afdraag. Die premies staan overigens in geen verhouding tot de sociale premies in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is de Spaanse AOW dan ook minder lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Schnupperpuppe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:00:
Ik heb geen ervaring met Portugal, maar wel met Spanje. Ik vermoed dat dit grotendeels op dezelfde manier zal werken m.b.t belastingverdragen.

Ik woon dus in Spanje en ik werk voor mijn eigen B.V. die is ingeschreven in Nederland.
Ik ontvang dus salaris uit Nederland en betaal daarover ook belasting in Nederland (Box 1). Belangrijk daarbij is dat je als DGA geen werknemersverzekering betaalt. Ook betaal ik, omdat ik in het buitenland woon en (gedeeltelijk) werk, geen sociale premies in Nederland. Bedenk daarbij dat zo'n beetje de volledige eerste schijf en een gedeelte van de tweede schijf van Box 1 bestaat uit sociale premies. Hierdoor komt de nominale belastingdruk in Nederland voor mij uit op minder dan 20%!

Verder betaal ik, als buitenlands belastingplichtige, geen Box 3 belastingen in Nederland. Die betaal ik dan weer wel in Spanje, maar de Box 3 heffing in Spanje is een stuk gunstiger dan in Nederland en komt daardoor uit op 0 Euro :-)

Kortom, belasting betalen in Nederland is een dure hobby voor ingezetenen, maar voor niet-ingezetene zelfstandigen val dat reuze mee.

Ik bouw in Nederland geen AOW meer op, maar wel in Spanje, omdat ik daar op vrijwillige basis mijn sociale premies afdraag. Die premies staan overigens in geen verhouding tot de sociale premies in Nederland.
toon volledige bericht
Ik heb 2 eigen BV's en heb altijd begrepen dat het voordeligste is om je BV in Nederland te vestigen vanuit daar te werken en zelf in het buitenland te wonen.
De reden dat veel grote bedrijven zich in NL vestigen.
Zoals jij al aangeeft is in dat geval de belastingdruk vrij laag.
Woon zelf nog wel gewoon in NL, dus ik betaal gewoon dik belasting :+
Ik vind het leuk om op vakantie te gaan naar Spanje, Italië, Griekenland, maar er wonen daar word ik denk ik nu nog niet gelukkig van.

Misschien over een paar jaar, ooit met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AOW is heel duur als je goed verdient. Max betalen, minimum ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 483913 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:43:
Als je .Net developer bent kan ik je wel helpen. Het bedrijf waar ik werk is net een dochterbedrijf gestart in Lissabon.
En jij denkt dat er een voldoende salaris te bieden valt? :+

Nee ik zit in de adult voor ruim 8 jaar. En doe dat voor een behoorlijk aantal klanten in NL, Belgie en Duitsland. Voor mij maakt het niet uit of in ik NL zit of op alaska, zolang ik maar een internet verbinding heb dan kan ik alles uit blijven voeren. 1x in de maand naar NL toe met een vlucht en een huurauto en ff m'n porum laten zien is meer dan voldoende.

De meeste gaan erop achteruit als er sprake was van werkgever A in NL en werkgever B in land Y. Voor mij is dit niet van toepassing. Ik breng een deel van mijn eenmanszaak (of eigenlijk onderdeel) onder bij een goed contact van mij in NL en de rest gaat mee naar portugal. De inschrijving van KVK vervalt dan in NL. Voor klanten veranderd er niet veel dan behalve een IBAN uit portugal en dezelfde bedrijfsvoering zoals men altijd al gewend was. Wat betreft inschrijving van zakelijke rekening; ik wil op 1 mei volledig operationeel zijn en staak alle facturatie rond de 20ste. Alles wat erna komt vindt plaats vanaf 1 mei.

Wat betreft de belasting in Portugal: het viel me nogal op dat bij iedere bestelling of dat nu eten is, boodschappen of tanken aan de pomp je iedere keer je VIN nummer op moet geven. Dit heeft dus betrekking op het indienen van belasting aan het einde van het jaar. Echt ieder bonnetje moet je dus bewaren om in aanmerking te komen voor teruggaaf. Apart!

Ook al is de belasting gelijk of mogelijk zelfs iets hoger dan in NL, ik denk dat het goedkopere leven vooral het verschil gaat maken. Ik weet niet of ik uberhaubt aan een exotische of dure auto wil beginnen; eerlijk gezegd is het parkeren soms als parijs. Er is nauwelijks ruimte en de kans dat iemand je auto schampt is aanzienlijk. We gaan het gewoon voor het eerste half jaar aankijken.

M'n woning heb ik via Uniplaces.com verkregen. Je moet vooraf per credit card een flinke som betalen (huur + servicekosten) en bij aankomst / ontvangst sleutel ook nog eens de huur voor de eerste maand. De meeste willen contant maar ik blijf bij m'n strepen en wil een contract + iban. Geen zin in achteraf gezeik; want ook daar vindt veel onderverhuur plaats.

M'n woning zit gelukkig wel snor; de inschrijving dan ook zonder problemen en contract is aanwezig. Dit weekend gaat 3kwart van het spul in huis de deur uit en het meeste is al geregeld. Bepaalde dingen zoals m'n PC wil ik toch echt meenemen, en die moet ik uit elkaar trekken (in onderdelen :') ) meenemen per koffer richting portugal. Daar koop ik dan weer een compacte ATX kast omdat deze te groot is voor vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Ik zie hier nu al een paar keer impliciet genoemd worden dat je een bankrekening moet hebben in het land waar je woont/bedrijf gevestigd is.

Binnen de Europese Unie is er echter gewoon vrij verkeer van diensten, goederen, personen en kapitaal, dus het maakt helemaal niets uit waar je je bankrekening hebt, zeker niet in het zakelijk verkeer.

Je kunt dus gewoon een bankrekening in Nederland hebben als je dat zou willen (en natuurlijk ook nog een in Portugal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 02:21:
Ik heb dit uitgezocht, maar er zijn dus vrachtwagenchauffeurs die naar spanje en vice versa standaard rijden, en in hun laadruimte bijv. 130 euro voor 1m2 rekenen om bijv. spul naar portugal te brengen. Ik heb uitgerekend wat ik kwijt zou zijn en de spullen die ik over wou brengen kan ik ook net zo goed voor dat geld maar dan nieuw kopen daar.

Ik heb intussen geleerd dat spullen maar relatief zijn. Het enige wat ik nodig heb weet ik en ik durf die gok ook gewoon aan . Krijg enorm veel belangstelling voor de dingen die ik in huis heb dus het gaat allemaal vrij snel.
We hebben vandaag nog contact gehad met een transportbedrijf dat heen en weer rijdt tussen land van bestemming en Nederland en het valt eigenlijk heel erg mee. Bij een Nederlands bedrijf wil je waarschijnlijk niet weten wat het kost. Ik wil ook flink gaan downsizen en minimaliseren en veel wegdoen maar dingen die je toch nodig hebt wil ik liever meenemen. Daar alles nieuw kopen kost ook weer tijd en ik ben al een aantal keer verhuisd waarbij ik veel heb achtergelaten. Dat is ook niet echt duurzaam :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had een busje in Duitsland of Nederland kunnen huren, best te doen (zelf) maar als je die km-toeslag ineens op gaat tellen (hou maar 4400 km aan voor heen en terug) + brandstof + eten + tolwegen enz enz dan hakt dat er ontzettend op in. Je bent ook nog eens 24 uur heen / 24 uur terug onderweg als je constant rijdt en geen pech hebt of zult hebben. Nu kan je het inderdaad via een vrachtwagenchauffeur regelen (130 euro per 1m2) maar ook daar vergis je je vrij snel in in hoeveel ruimte enkele dozen in beslag gaan nemen.

Uiteindelijk voor de kosten die ik kwijt ben voor transport van bank, tv en dat soort troep kan ik dat net zo goed daar halen, en goedkoper ook nog. Dus m'n familie maak ik dit weekend blij met een nieuwe bank en troep en ik kan versneld richting portugal vertrekken zonder gedoe.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 11-04-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:00:
Ik zie hier nu al een paar keer impliciet genoemd worden dat je een bankrekening moet hebben in het land waar je woont/bedrijf gevestigd is.

Binnen de Europese Unie is er echter gewoon vrij verkeer van diensten, goederen, personen en kapitaal, dus het maakt helemaal niets uit waar je je bankrekening hebt, zeker niet in het zakelijk verkeer.

Je kunt dus gewoon een bankrekening in Nederland hebben als je dat zou willen (en natuurlijk ook nog een in Portugal).
Wat ik zeg is, dat hij een zakelijke rekening wil openen in Portugal, dat niet kan zonder daar ook een KVK inschrijving te hebben. Zoals gezegd zou ik niet gelijk een Portugeese entiteit beginnen, dat is idd niet gelijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

menn0 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:39:
[...]
Wat ik zeg is, dat hij een zakelijke rekening wil openen in Portugal, dat niet kan zonder daar ook een KVK inschrijving te hebben. Zoals gezegd zou ik niet gelijk een Portugeese entiteit beginnen, dat is idd niet gelijk nodig.
Dat begrijp ik. Wat ik bedoel te zeggen is dat je met een Nederlandse KvK inschrijving ook een zakelijke rekening in Portugal moet kunnen openen, vanwege de vier vrijheden. In die zin heeft een Nederlandse inschrijving net zoveel waarde als een inschrijving in het Portugese equivalent (want Europese Unie). Dat is nu eenmaal de interne markt.

Uiteraard, een zakenrekening mag geweigerd worden door een bank, bijvoorbeeld omdat er geen capaciteit is om stukken te toetsen, omdat de activiteiten helemaal niet in het werkgebied van de bank plaats vinden of omdat de sector uitgesloten is. OP heeft hier uit hoofde van zijn sector vast wel eens iets over gehoord en daar zou hij in Portugal nog wel eens tegen aan kunnen lopen, vandaar dat een rekening hebben in Nederland (ook voor een Portugese entiteit) wel eens toegevoegde waarde zou kunnen hebben.

Voor particulieren bestaat overigens overal binnen de EU het recht om een basisrekening te openen. Via KBC Ierland een mooie truc om Apple en Android Pay te kunnen gebruiken, maar dat is een ander onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
!null schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:50:
Is de Spaanse AOW dan ook minder lijkt me?
Ja, dat klopt. De opbouw gaat echter een stuk sneller, dus dat compenseert een gedeelte.
In Nederland moet je 50 jaar opbouwen om tot een 100% uitkering te komen (2% per jaar).
In Spanje heb je sowieso recht op een basis AOW uitkering, onafhankelijk van de premie-jaren en heb je na 17 premie-jaren al recht op 50% van de AOW-uitkering. Bovendien is de premie een stuk lager dan in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, afgelopen weekend enorm druk geweest. Ticket geboekt met extra extra bagage. Meer dan dit kan echt niet meer mee, anders krijg ik nog wel eens gezeik bij inchecken. 2 koffers, een grote sporttas, een rugtas en een tas met daarin een DSLR spiegelreflex. B) Meteen fasttrack gekozen (snellere doorgang dan normaal) omdat ik me anders kapotzeul met allerlei dingen.

Meeste opzeggingen al de deur uit gedaan met opgaaf van nieuwe adres (eindafrekening). Ik heb er zin in. Het doet wel wat met me nu langzamerhand zo m'n woning leegraakt. Familie en vrienden blij gemaakt met een hoop spul. Bank van 2200 euro naar m'n broer. ;w Berg gereedschap en dergelijk ook naar familie toe. Mensen die hielpen een exchange gedaan... U do some for me etc. Het ging allemaal vrij hard. Hoop dingen ook verkocht. Morgen is het echt het allerlaatste en dan is het sluiten de tent. Ook goodbye gezegd tegen enkele mensen, pas op zulke momenten weet je ook wat je aan elkaar hebt.

Toegezegd 1x in de maand m'n porum nog wel te laten zien, het meeste is voor nu geregeld en kan gewoon plaats gaan vinden. Einde van de week zakelijke inschrijving(en) voltooien, en vanaf 1 mei operationeel zijn. TBC. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Db0cP2wXkAI8OjP.jpg:large

:9

Laatste dagen erorm genoten. KVK en dergelijk werkt echt anders hier dan in NL zo blijkt. Je schrijft je in als zelfstandige, en dient vanuit een overheidswebsite facturatie te gaan doen. Ook moet je een accountant hebben en als er ook maar 1 wijziging in je activiteiten (vooral inkomen) plaatsvind je dit direct door moet geven, anders boete (a 35 euro :P ).

Volgende week een accountant fixen, vanaf 1 mei operationeel. In NL laat ik het e.a nog even doorlopen tot alles afgerond is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:06
Leuk om te volgen Jism.
Ik wil je veel succes toewensen maar volgens mij gaat dat wel goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:36

jjust

Het leven is een strijd

Leuk verhaal ik ben benieuwd hoe het bevalt en het verder gaat. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
@Anoniem: 58485 in de zomer van 2015 ben ik 2 weekjes in Lissabon geweest en we hadden een appartement gehuurd in dezelfde wijk / buurt. (met uitzicht op station Alcantrâ-Terra, dat was 5 minuten lopen)

Mooi uitzicht op de Pont 25 Abril (Portugese Golden Gate noemen ze het met tros)

Qua auto's: zeer vergelijkbaar met Spanje: de hoeveelheid deuken en schrammen neemt toe naar mate de auto ouder wordt. Verder hoop ik dat je helling skills in orde zijn, want die ga je hard nodig hebben.

En owh.. u wou bewijs, foto:

Lisboa

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Anoniem: 58485 dat is wel snel gegaan dan zeg, maar mooi dst het gelukt is! Ook uitgeschreven uit NL of dat niet?

Overigens geeft je foto een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zit er nu een kleine periode, enkele dingen die me opvallen:

- Statiegeld kennen ze niet. Als je een fles frisdrank koopt is het gebruikelijk om deze gewoon met het afval weg te gooien ipv in te leveren. :P
- Mierenoverlast. En niet zo'n klein beetje ook. Iedere dag sloop ik teminste 50 mieren in de keuken, en een uur later zit er een compleet nieuw leger naarstig opzoek naar voedsel.
- Mensen zijn niet zo productief in Portugal. :P Het zal wel komen door het warme weer.
- Het eten is verdomd lekker overal :9
- Niet iedereen spreekt engels, ik kan me inmiddels redelijk verstaanbaar maken in het portugees.
- In het verkeer rijden ze als debielen soms.... :X Wegmisbruikers is er niets bij.
- Rij geen dure auto hier, die zit op korte termijn onder de krassen door het krappe inparkeren overal.
- Internet is her en der nog in de jaren 2000 ofzo. Ik zit nu op 10/1 ADSL terwijl ik voorheen 400/40 had. Dat is een wezenlijk verschil. Bezig om de boel over te zetten naar fatsoenlijk kabelinternet.
- Vrouwen :9
- Metroseksueele stad, er lopen enorm veel homo's rond hier. :X
- Heel veel ouderen op hoeken van de straat. In NL zitten ze rond die leeftijd al achter het geranium. Hier leven ze tot hun 80ste gemiddeld tot het echt op is.

- Bank per transactie is prijzig. Betaling van 200 euro ergens naar toe verrichten kost gewoon 1 euro transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
- Het ziet er zwart van de bank filialen, zelfs in de kleinere plaatsen vind je minimaal 2 a 3 bank filialen.
Zullen wss betaald worden door die transactie fee :P

Maar @Anoniem: 58485 Bevalt het leven zo of niet?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:41:
- Het ziet er zwart van de bank filialen, zelfs in de kleinere plaatsen vind je minimaal 2 a 3 bank filialen.

Dit viel mij in Griekenland ook al op.

Niet normaal veel pinautomaten. Nagenoeg overal kon je ook met pin betalen. Volgens mij doen ze dit expres om zicht te krijgen op alle transacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gaaf dat je ondanks alle doe het niet berichten gewoon toch bent gegaan! Heel veel sterkte en succes daar in de zon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D_Jeff schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:41:

Ja, ook dat. Op iedere hoek van de straat vind je wel een Multibanco waar je contant geld op kunt nemen. Feit: dat ding spuwt zoveel mogelijk 10 / 20 briefjes uit. Zo maf. Wil je 200 euro opnemen krijg je het in kleine briefjes. Was 50'jes gewend.

Ja het leven bevalt hier wel. Ik loop veel meer. Ik vind het ook leuk om er even op uit te gaan kleine dingen te doen iedere dag voordat ik aan m'n ritueelen begin enzo.
Viper® schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:43:
[...]

Dit viel mij in Griekenland ook al op.

Niet normaal veel pinautomaten. Nagenoeg overal kon je ook met pin betalen. Volgens mij doen ze dit expres om zicht te krijgen op alle transacties
Als ze zicht willen krijgen dan lijkt het me beter om dit zoveel mogelijk per PIN te laten doen en niet per contante opname(s). Bij iedere aankoop is het handig je VIN nummer bij de hand te hebben. Heeft iets met belasting te maken aan het einde van het jaar.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:52:
Gaaf dat je ondanks alle doe het niet berichten gewoon toch bent gegaan! Heel veel sterkte en succes daar in de zon!
Ach, ik kan het. ;)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.