Erger dan in Nederland? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. In het buitenland rijden ze soms slecht omdat ze niet beter kunnen rijden, in Oost Europa bijvoorbeeld ook, maar het opzettelijk elkaar van de weg afdrukken zoals die Audi bestuurder die vorig jaar een jaar cel kreeg zie je vrijwel alleen in Nederland(en Rusland).Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:24:
Zit er nu een kleine periode, enkele dingen die me opvallen:
...
- In het verkeer rijden ze als debielen soms....Wegmisbruikers is er niets bij.
...
Zelfrijzend bakmeel mengen met poedersuiker doet wonderenAnoniem: 58485 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:24:
- Mierenoverlast. En niet zo'n klein beetje ook. Iedere dag sloop ik teminste 50 mieren in de keuken, en een uur later zit er een compleet nieuw leger naarstig opzoek naar voedsel.

[ Voor 2% gewijzigd door powerboat op 11-05-2018 20:19 . Reden: Verkeerd ingredient :P ]
Ik bedoelde ermee dat bina niemand richting aangeeft. Taxi's sjezen door alles en iedereen heen. Begin niet over in of uitparkeren, of bijv midden op een drukke weg staan met gevarenlichten aan om te zitten bellen enzo.gold_dust schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:09:
[...]
Erger dan in Nederland? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. In het buitenland rijden ze soms slecht omdat ze niet beter kunnen rijden, in Oost Europa bijvoorbeeld ook, maar het opzettelijk elkaar van de weg afdrukken zoals die Audi bestuurder die vorig jaar een jaar cel kreeg zie je vrijwel alleen in Nederland(en Rusland).
Qua flitsen: de enige plaatsen waar ze met flitsapparaten staan wordt duidelijk vooraf met koeieletters RADAR weergeven, en wanneer men dat stukje voorbij is volgas weer rechtdoor.
Was er al mee bezig. Koffiepoeder werkt dus voor geen meter. En het lijkt temperatuursgebonden te zijn. Als het warm weer is (geweest) dan kan ik ze op bepaalde tijdstippen zo in de keuken treffen. En ze lopen echt marcherend in groepen door heel de keuken. Bende georganiseerde mieren.powerboat schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:16:
[...]
Zelfrijzend bakmeel mengen met poedersuiker doet wonderen![]()
Alles wat zoet is uit de weg halen werkt wel een beetje maar je ontkomt er niet aan. Ik weet waar ze vandaan komen nu ook, het is de schacht in de keuken van afzuiging. Dat leidt naar een dak met dakpannen op waarop nu struiken groeien. Die moeten gewoon gesnoeid gaan worden, en daar ga ik dus ook vallen plaatsen.
Wat betreft engels; het is heel typerend dat wanneer ik de IKEA in duik ELKE medewerker netjes engels spreken kan. Geen probleem. Maar ga je in de stad of een beetje buiten toeristische gedeelte dan wordt het nogal een issue.
Gelukkig kan ik beetje bij beetje mezelf in het portugees kenbaar maken. Een vriend van mij was hier vorige zomer samen met mij. We waren in de stad, en iedereen incl mij ging naar het hotel. Hij bleef toen nog even en een portugees sprak 'm aan. Hij verstond er geen bal van en pakte z'n translate app gebarend dat ie in het portugees moest schrijven.
spoiler:
Er stond toen iets over het meenemen naar huis en het vol in de reedt nemen. 

Ja, lissabon heeft erg veel homo's. Als je erop letten gaat is amsterdam er niks bij.
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:46:
[...]
Nee ik zit in de adult voor ruim 8 jaar.
Businesscase!!Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:24:
- Vrouwen
- Metroseksueele stad, er lopen enorm veel homo's rond hier.
Je leest niet goed. Een vriend van mij had zo'n encounter in een bar.Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:46:
Of je hebt een bovengemiddelde aantrekkingskracht op de Portugese homo?
Yes. Was al met een project bezig hier inmiddels.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 15-05-2018 12:48 ]
Anoniem: 224360
Dat is nog steeds in jouw omgevingAnoniem: 58485 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:48:
[...]
Je leest niet goed. Een vriend van mij had zo'n encounter in een bar.
Update.
Inmiddels 2+ maanden woonzaam in Portugal. Een hoop geleerd, wijzer geworden, de glans van het mooie lissabon is er ook een beetje vanaf inmiddels. Niet dat er wat bijzonders is gebeurd ofzo maar je leert het land en de bevolking ook kennen als je eenmaal hier zit en niet op vakantie bent.
Op gebied van zakelijk had ik wat stappen verkeerd gedaan, is geen punt, maar middels een accountant die engels spreekt alles op een rijtje weten te zetten. De eenmanszaak type was verkeerd en had me qua belasting ruim 80.000 euro op jaarbasis gekost (
) waarbij een BV natuurlijk een veel betere constructie voor mij is. Second is dat zaken zoals huur woning en dergelijk volledig aftrekbaar zijn aangezien ik vanuit huis werk. Dat was / is in NL wel anders; daar oordeelde de BD dat kosten woning prive niet aftrekbaar waren. Ieder bonnetje is wederom ook aftrekbaar en dat maakt het leven prive wel erg voordelig 
Dingen zijn echt goedkoop in verhouding met NL. Uit eten, dagje dingen doen, het is helemaal niet duur. De koffiebar om de hoek waar ik iedere ochtend om 08:00 een cafe, water & pastel de nate vertoef kost nog geen 1,80 bij elkaar. Een schoonmaakster inmiddels geregeld en die kost me 7,50 per uur / 5 uur per week. Erg prettig.

Een wielklem kost ook geen drol.
... Had per ongeluk op de verkeerde plek geparkeerd, moest 80 euro ter plekke betalen voor het laten verwijderen. Qua winkels moet je goed opletten. Huismerken zijn voordelig, premium merken natuurlijk weer niet. Als je niet oplet heb je zo een kar boodschappen voor de prijs van 240 euro ofzo. 

Nederlandse producten heb je ook; echter voor dat potje betaal je natuurlijk weer de hoofdprijs a 4,30. Toch maar meegenomen.
Vleeswaren mis ik wel qua aanbod en keuze wat je in NL hebt, hier is het primair kip, ham, worst en salami. Maar meer ook niet. Dingen zoals gebraden gehakt, leverkaas en andere exotische worsten mis ik hier compleet.
Wat betreft politie ben ik de hoop ook volledig kwijtgeraakt. We hadden de politie gebeld voor overlast iets verderop. Ze sturen 2 niet engels sprekende agenten, daar was niets mis mee, maar uiteindelijk toen de zaak over was ging ik naar binnen, bleef m'n vriendin nog heel even aan de deur staan. Het blijkt dat die aap gewoon het nummer van m'n vriendin heeft staan vragen.
Ik had echt bijna ruzie met m'n vriendin er ook over omdat ik het een zeer onprofessionele houding vond, en men in NL allang hun baan kwijtgeraakt was. Het blijkt normaal te zijn hier, die laconieke en niet serieuze houding ofzo. Ja kan er weinig aan doen dat m'n vriendin nu eenmaal snel de aandacht trekt, maar toch. Zoiets flik je gewoon niet. Zoiets maakt me gewoon enorm boos en het liefst wil je zulke lui ook een body-check geven.
Tja en wat betreft eten.....

Dat zit wel goed hier
En betaalbaar ook (uit eten). Denk dat je voor 2 pers een keer 20 tot 30 euro kwijt bent afhankelijk van waar je zoal gaat eten.
Ik moet nog steeds wennen aan de bizar hete dagen dat je hier soms hebt. Of de overlast van andere exotische wezens in je woning:

Ja, je kunt hier gewoon een bord vol met slak bestellen & eten zelfs.

Hoewel ik slak het liefst vermijd; schijnt het wel ontzettend gezond te zijn. Het is / wordt gekookt in een speciaal bouillon wat het eten draagbaar maakt. Je zuigt in dit geval het slakje uit z'n huisje. Het idee alleen al smaakt soms serieus naar snot.
En qua sociaal leven kom ik er wel. Maak snel contact en ga met regelmaat ook uit. Het harde disco en troep wat hier wel is doe ik al een poos niet meer. Ik mis het ook verder niet.

Wel een paar feiten; het land is echt ook in een crisis. Gemiddeld betalen ze hier 500 euro in de maand voor een 40+ urige werkweek. En met zo'n salaris kom je vaak ook niet verder dan kamers en een gezamelijk huishouden. Ik heb daar als zzp'er weinig mee maar het laat de andere kant van het land ook zien. Werkgevers zijn soms echt a-holes.
Als ik hier neerschrijf wat ik aan huur per maand kwijt ben dan verklaart men mij voor gek. Voor minder dan 1/3de kan ik 20km verderop een compleet erf / boerderij / vrijstaand huis verkrijgen wat nog geen 15 min met de auto richting lissabon is. Erg mooi, maar je moet kunnen leven met een wat meer afgelegen locatie.
Ik denk ook dat dit is wat we uiteindelijk gaan doen. Ik wil sws een hond erbij (doberman) en die hebben de ruimte nodig. In het achterhoofd staat stiekem een gezinsleven geplanned. Beide kunnen niet in waar ik nu zit. Ik beschouw dat ook als een tijdelijke plek om in ieder geval aan te poten in Portugal.
Ik blijf me overigens verbazen het aantal lui iedere ochtend bij sigarenboeren, volop bezig met krasloten en andere troep.
Ga je toeristische gedeelte in, wordt je doodgegooid met straatdealers met of je shit wilt. Ik raak iedere keer bijna slaags met die gasten. Ik ben namelijk anti-drugs. Val mij ook niet lastig met die teringzooi.
Inmiddels 2+ maanden woonzaam in Portugal. Een hoop geleerd, wijzer geworden, de glans van het mooie lissabon is er ook een beetje vanaf inmiddels. Niet dat er wat bijzonders is gebeurd ofzo maar je leert het land en de bevolking ook kennen als je eenmaal hier zit en niet op vakantie bent.
Op gebied van zakelijk had ik wat stappen verkeerd gedaan, is geen punt, maar middels een accountant die engels spreekt alles op een rijtje weten te zetten. De eenmanszaak type was verkeerd en had me qua belasting ruim 80.000 euro op jaarbasis gekost (

Dingen zijn echt goedkoop in verhouding met NL. Uit eten, dagje dingen doen, het is helemaal niet duur. De koffiebar om de hoek waar ik iedere ochtend om 08:00 een cafe, water & pastel de nate vertoef kost nog geen 1,80 bij elkaar. Een schoonmaakster inmiddels geregeld en die kost me 7,50 per uur / 5 uur per week. Erg prettig.

Een wielklem kost ook geen drol.

Nederlandse producten heb je ook; echter voor dat potje betaal je natuurlijk weer de hoofdprijs a 4,30. Toch maar meegenomen.
Wat betreft politie ben ik de hoop ook volledig kwijtgeraakt. We hadden de politie gebeld voor overlast iets verderop. Ze sturen 2 niet engels sprekende agenten, daar was niets mis mee, maar uiteindelijk toen de zaak over was ging ik naar binnen, bleef m'n vriendin nog heel even aan de deur staan. Het blijkt dat die aap gewoon het nummer van m'n vriendin heeft staan vragen.
Ik had echt bijna ruzie met m'n vriendin er ook over omdat ik het een zeer onprofessionele houding vond, en men in NL allang hun baan kwijtgeraakt was. Het blijkt normaal te zijn hier, die laconieke en niet serieuze houding ofzo. Ja kan er weinig aan doen dat m'n vriendin nu eenmaal snel de aandacht trekt, maar toch. Zoiets flik je gewoon niet. Zoiets maakt me gewoon enorm boos en het liefst wil je zulke lui ook een body-check geven.
Tja en wat betreft eten.....

Dat zit wel goed hier
Ik moet nog steeds wennen aan de bizar hete dagen dat je hier soms hebt. Of de overlast van andere exotische wezens in je woning:

Ja, je kunt hier gewoon een bord vol met slak bestellen & eten zelfs.

Hoewel ik slak het liefst vermijd; schijnt het wel ontzettend gezond te zijn. Het is / wordt gekookt in een speciaal bouillon wat het eten draagbaar maakt. Je zuigt in dit geval het slakje uit z'n huisje. Het idee alleen al smaakt soms serieus naar snot.
En qua sociaal leven kom ik er wel. Maak snel contact en ga met regelmaat ook uit. Het harde disco en troep wat hier wel is doe ik al een poos niet meer. Ik mis het ook verder niet.

Wel een paar feiten; het land is echt ook in een crisis. Gemiddeld betalen ze hier 500 euro in de maand voor een 40+ urige werkweek. En met zo'n salaris kom je vaak ook niet verder dan kamers en een gezamelijk huishouden. Ik heb daar als zzp'er weinig mee maar het laat de andere kant van het land ook zien. Werkgevers zijn soms echt a-holes.
Als ik hier neerschrijf wat ik aan huur per maand kwijt ben dan verklaart men mij voor gek. Voor minder dan 1/3de kan ik 20km verderop een compleet erf / boerderij / vrijstaand huis verkrijgen wat nog geen 15 min met de auto richting lissabon is. Erg mooi, maar je moet kunnen leven met een wat meer afgelegen locatie.
Ik denk ook dat dit is wat we uiteindelijk gaan doen. Ik wil sws een hond erbij (doberman) en die hebben de ruimte nodig. In het achterhoofd staat stiekem een gezinsleven geplanned. Beide kunnen niet in waar ik nu zit. Ik beschouw dat ook als een tijdelijke plek om in ieder geval aan te poten in Portugal.
Ik blijf me overigens verbazen het aantal lui iedere ochtend bij sigarenboeren, volop bezig met krasloten en andere troep.
Ga je toeristische gedeelte in, wordt je doodgegooid met straatdealers met of je shit wilt. Ik raak iedere keer bijna slaags met die gasten. Ik ben namelijk anti-drugs. Val mij ook niet lastig met die teringzooi.
Leuk dat je een update plaatst en mooi dat het bevalt. Ik heb er een jaar gewoond en in een callcenter gewerkt. Er waren zeker dingen waar ik me mateloos aan ergerde, maar ik mis het er nog wel. Denk dat ik er nog wel eens terugkeer. Ik had daar inderdaad ook collega's die buiten de stad woonden. Veel goedkoper, maar dan heb je niet alles op loopafstand. Of op je vrije middag even met de metro naar Cais do Sodré en dan met de trein naar het strand (Carcavellos of EstorilAnoniem: 58485 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 05:55:
Update.
Inmiddels 2+ maanden woonzaam in Portugal.

Ze zeggen van wel, maar ik denk niet dat ze je drugs verkopen, misschien wat hele dure oregano en poedersuiker ;-)Ga je toeristische gedeelte in, wordt je doodgegooid met straatdealers met of je shit wilt.
Heerlijke landen om te pensioneren volgens mij, Portugal, Italië, Griekenland, Spanje.
Ik zou er zelf alleen nog zo snel gaan wonen als je daarnaast ook moet werken.
Ik heb het gevoel dat Jism nog niet heel oud is, de manier waarop je verhalen vertelt en zaken omschrijft, maar misschien heb ik het mis.
Ik heb het gevoel dat Jism nog niet heel oud is, de manier waarop je verhalen vertelt en zaken omschrijft, maar misschien heb ik het mis.
Cascaisfnoff schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:21:
[...]
Leuk dat je een update plaatst en mooi dat het bevalt. Ik heb er een jaar gewoond en in een callcenter gewerkt. Er waren zeker dingen waar ik me mateloos aan ergerde, maar ik mis het er nog wel. Denk dat ik er nog wel eens terugkeer. Ik had daar inderdaad ook collega's die buiten de stad woonden. Veel goedkoper, maar dan heb je niet alles op loopafstand. Of op je vrije middag even met de metro naar Cais do Sodré en dan met de trein naar het strand (Carcavellos of Estoril).
[...]

Ja maar het is gewoon tering storend. Die lui zitten al op je te azen op het moment dat je om de hoek komt. Sommige zijn erg goed en stellen een domme vraag; om je vervolgens gelijk een prop drugs voor te houden en vragen of je het kopen wil.Ze zeggen van wel, maar ik denk niet dat ze je drugs verkopen, misschien wat hele dure oregano en poedersuiker ;-)
Ik zie overigens veel advertenties op gebied van nederlanders gevraagd; maar de salarissen hier gaan nergens over soms. 500 euro voor 40+ urige werkweek
Ik ben 35.Viper® schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:00:
Heerlijke landen om te pensioneren volgens mij, Portugal, Italië, Griekenland, Spanje.
Dat was de boodschap van mijn moeder op haar sterfbed ook, het gaat om jouw leven.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 06-06-2018 11:04 ]
Ben zelf 37, scheelt niet heel veel.
Tja, sommige mensen kunnen/doen het wel, andere niet. Ik ben niet zo'n buitenland woon/werker.
Vroeger tijdens studie wel eens gehad, toen vond ik het ook al niet zo mijn ding.
Maar merk wel dat ik steeds meer jeuk krijg van die drukke steden in NL. Boerderijtje in een warm land klinkt dan niet eens zo slecht meer.
Veel geluk iig, zo te merken kan het eigenlijk al niet verkeerd. Wordt het niks heb je het toch gedaan, win win
Tja, sommige mensen kunnen/doen het wel, andere niet. Ik ben niet zo'n buitenland woon/werker.
Vroeger tijdens studie wel eens gehad, toen vond ik het ook al niet zo mijn ding.
Maar merk wel dat ik steeds meer jeuk krijg van die drukke steden in NL. Boerderijtje in een warm land klinkt dan niet eens zo slecht meer.
Veel geluk iig, zo te merken kan het eigenlijk al niet verkeerd. Wordt het niks heb je het toch gedaan, win win
Ik ook niet meer. Die hele stadsdrukte kan me gestolen worden eerlijk gezegd. Waar ik voorheen woonde was het een super rustige wijk en omgeving. Heerlijk gewoon. Dit is echt compleet de andere kant op en gisteren werkte het inmiddels ook op m'n psyge in. Ze zijn hier tegenover namelijk bezig met verbouwing. Opzich niets mis mee. Maar ook de buren zijn vertrokken en alle muren en tegels worden er op het moment van schrijven uitgesloopt. Het is zo'n kabaal alsof ze hier de hele teringzooi aan het afbreken zijn. En dan heb je 'snachts om 02:30 ook nog eens dat er met regelmaat oud papier of vuil wordt opgehaald

De eerste week had ik echt moeite met slapen ook. Half insomnia. Maar aan die kleine dingen wen je wel aan inmiddels. Ik heb een half jaar uitgetrokken voor verblijf hier. Erna een mooi / ruim / luxe penthouse achtig iets waar we lekker de ruimte samen hebben ook.
Ik verbaas me hier ook over de hoeveelheid stof die in 1.5 maand tijd in huis gedoken is. M'n waterkoeling is gewoon volgeraakt ermee:

Daarom dat ik ook een schoonmaakster heb genomen. Veel handiger en je hele huis is tot in de puntjes verzorgd. Hoef je alleen het kleinschalige bij te houden.
Edit: https://www.mystayinportugal.com/

De eerste week had ik echt moeite met slapen ook. Half insomnia. Maar aan die kleine dingen wen je wel aan inmiddels. Ik heb een half jaar uitgetrokken voor verblijf hier. Erna een mooi / ruim / luxe penthouse achtig iets waar we lekker de ruimte samen hebben ook.
Ik verbaas me hier ook over de hoeveelheid stof die in 1.5 maand tijd in huis gedoken is. M'n waterkoeling is gewoon volgeraakt ermee:

Daarom dat ik ook een schoonmaakster heb genomen. Veel handiger en je hele huis is tot in de puntjes verzorgd. Hoef je alleen het kleinschalige bij te houden.
Edit: https://www.mystayinportugal.com/
Hoe gaat het nu, nog steeds naar je zin, zou leuk zijn als je een update wilt delen, ook met ervaringen tot nu toe.
Ik ben afgelopen december een lang weekend naar Nederland geweest. Dat was het eerste weekend in 9 maanden tijd geloof ik. Toen ik eenmaal aankwam was het alsof ik amper een week weg was. M'n woning daar stond nog steeds vrij (de huur was blijkbaar te hoog voor nieuwe bewoners). Ik was iedere dag volgepakt qua afspraken en meeting(en) met mensen. Veel tijd had ik niet.Homeland schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:16:
Hoe gaat het nu, nog steeds naar je zin, zou leuk zijn als je een update wilt delen, ook met ervaringen tot nu toe.
Het was apart om na 9 maanden in Nederland te zijn. Ik herinner me nog dat we uit eten gingen samen met een klant van mij + accountant. De klant en ik hadden een kipschotel met satesaus besteld (omdat we in Portugal geen satesaus hebben
Het smaakte echt naar troep; het is of was gewoon kip van de makro / sligro en veel van die lunchrooms kopen allemaal in bijdezelfde aanbieder. Ik ben daar niet zo weg meer van en kan wel stellen dat mijn smaak naar voedsel over de laatste 9 maanden is bijgesteld.
Ik heb een rumoerige tijd met mijn ex achter de rug gehad. Daar kwamen een dozijn apen uit de mouw en achteraf gezien was het de meest domme keuze ooit die ik had kunnen maken. Ja de eerste 2 maanden verliepen harstikke goed, relaxed, het leek wel een love story uit een romantische film ofzo. Maar ik had bepaalde dingen niet juist overzien en kwam in een situatie terecht waar ik echt spijt van gekregen had.
Als ik schrijf dat ik 7x (!) de politie heb moeten bellen om een losgeslagen ex-vriendin hier in huis, zou niemand me geloven. Als ik schrijf dat ik 30 video's heb van haar hier in dit huis in waarin ze zich als een aap gedroeg en schijt aan alles had. Ik haar betrapte op het stelen van mijn dingen. Ze haar kamer uit komt om te vertellen dat ze sex met mijn broer zou hebben gehad.
Bottomline was, we kregen al na 2 maanden zo'n beetje bekvechten omdat ze wou trouwen en ik zoiets had van ja maar sorry, waar ik vandaan kom zien we een huwelijk pas na 3 tot 6 jaar en niet 2 maanden. Die sprongen die ze kreeg gingen van kwaad naar erger. Ze raakte haar baan kwijt als real estate poppetje en mijn spreekwoord ik zorg voor je nam ze iets te letterlijk.
Ik gaf haar m'n pinpas om een keer boodschappen te doen, 6 uur is ze weg, ik log eens in op m'n bank, bijna 400 euro vloog erdoorheen, kwam ze thuis met uiteindelijk 3 tassen, waarvan 2 tassen voornamelijk alles behalve goed & gezond eten voor in huis was, en een derde zak met persoonlijke verzorgingsdingetjes... dude
De rekening klopte ook wel: maar er werd gewoon explosief veel electra in huis verbruikt en wanneer ik daar iets van ging zeggen, kreeg ik een heel kwaad klein meisje op me af.
De reden waarom ik zo vaak politie belde, is om te voorkomen, dat ik straks van iets beschuldigd wordt wat ik niet gedaan heb. Portugese politie stelt geen vragen en flikkert je gewoon in de boeien ook al krijg je een valse beschuldiging. Ik heb daar heel erg goed aan gedaan want daar zijn een handvol video's uitgekomen die precies mijn punt maakte met dat ik met iemand onhandelbaar in huis zat en zo'n beetje alles bereid was te willen doen uit een haat/liefde verhouding.
Extreem giftig.... In augustus viel ze me letterlijk aan, ik heb de schrammen, tandafdrukken in m'n arm en borst staan terwijl ik mezelf probeerde te verdedigen hier. Ik heb daar aangifte van gedaan, bewijslast spreekt boekdelen. Die bewuste week ben ik op advies van portugese politie in een air bnb gaan zitten (uit m'n eigen huis

Dat bracht me rust en was precies dat ik nodig had. Ik checkte m'n woning dagelijks of er geen shit ontbrak ofzo. We zeiden niets tegen elkaar. Ze had inmiddels een ticket van haar ouders gekregen om naar brazillie te gaan eind augustus, en exact de laatste avond voor vertrek begon ze me te mailen. Ik negeerde het, maar kon toch niet slapen en ben toch gaan kijken.
Dat verliep in een hard gesprek midden in de nacht met als eindpunt of ik niet bij haar wou liggen nog, voor 1 keer. Uiteindelijk bracht ik haar die dag later naar het vliegveld, en dat was een enorm emotioneel afscheid voor ons beide. Ik vatte toen gewoon niet waarom het dan met zo'n stroom van ellende (3 dagen goed, 4 dagen slecht) moest verlopen, maar again, narcisme. We hielden nog contact met elkaar terwijl ze in brazillie zat, en ik was eindelijk alleen in m'n huis. Het bracht rust.
Ik leerde dat haar 'haast' om te trouwen niets meer en minder was dan een cheap ticket naar een visa voor binnen europa. Ik leerde dat haar moeder dit soort dingen haar vertelde zoals op contract binnen mijn zaak enzo. Ik leerde dat het stalken eigenlijk een teken was van ik hou van jou vs ik ben gestoord. De meer ik met mensen hier in portugal sprak over 'mijn probleem' de meer ik leerde dat dit best normaal was en dat je uit moet kijken voor een bepaald slag vrouwen. Niets is wat het lijkt ...
Ik ben een maand of 3 geleden een kleine 6 dagen naar brazillie geweest om haar nog 1 keer te zien. Ik heb leuke dagen gehad samen met haar ouders en haar, maar iets zei me, get the fuck out of here while you still have the chance. Die 5 maanden aan terreur ga ik zo opnieuw weer krijgen. En niets had ze bewezen dat ze er echt spijt van heeft gehad wat ze allemaal gedaan heeft. Again, narcistic rage.
Apart van dat; ik ben in de regio van recifi geweest en ik moet zeggen, als je op een plek in de aarde wilt zijn waar echt niets is dan moet je daar zijn. Ik sprak met een roemeen daar die werkzaam was in een pizzeria. Zelfde verhaal: 2 jaar geleden getrouwd geweest; samen kinderen gekregen, en z'n leven een fucking hell werkend voor amper 6 euro per dag. Zodra die de kans krijgt peert ie 'm uit brazillie.
Toen ik terugkwam uit brazillie na 6 dagen, was het voor mij ook eenvoudiger om 'dat' hoofdstuk af te sluiten. Voor de buitenwereld leken we een supergelukkig stel, wat er binnen speelde hou je niet voor mogelijk. Ik ben zo blij dat ik tijdig afgekapt heb. Sinds dat ik single was in amper 2 weken tijd meer dan 8 dames het hof gemaakt, gewoon om ff te testen of ik het nog heb / kan.
Nu heb ik reeds een portugese gevonden, en die hielp me enorm in het proces van niet alleen verwerken maar ook dealen met iemand die herhaaldelijk blijft stalken. Ik maak geen grap als ik hier 72 gearchiveerde whatsapp-chats heb staan met gebruik van virtueele nummers. M'n ex heeft blijkbaar een disposable whatsapp service gevonden en stalkte me week in week uit. Alles heb ik bewaard en uiteindelijk opgesteld voor een aangifte bij de politie. Niet dat het veel uitmaakt, maar ik moet gewoon iets doen ...
Apart van het ex-vriendin verhaal; ik vermaak me prima hier!
Ik wil voor april zo'n beetje over zijn (voor de zomer). In de tussentijd heb ik zowel familie als vrienden een lang weekendje hier herhaaldelijk gehad. Ze vonden het in ieder geval erg mooi hier en waren toch wel een beetje jaloers op mij. Ik kan remote werken en toch in zuid-europa zitten. Het weer hier overdag nu is wanneer het zonnetje schijnt echt lekker, maar in de avonduren koelt het merkbaar af. Ik heb het hitterecord nog die bewuste dag meegemaakt (46.5 graden ) en het was echt NIET te doen buiten!
Even wat foto's nog:

Tja en eten? Ik kook niet meer. Serieus.
Maar apart van dat; ja ik heb me ook echt alleen soms gevoeld. Je komt er dan achter hoe lastig het ook kan zijn. Vooral toen ik Nederland verliet, of dat men vanuit hier terug ging naar Nederland. Het raakt je dan altijd een beetje. Je moet constant doelen hebben en vooruit blijven gaan. Als je stl gaat zitten dan is het een kwestie van tijd voordat je denkt, oke fuck it ik ga terug naar Nederland. Ik ben van mening dat het me enorm gesterkt heeft.
Qua huishouden heb ik een schoonmaakster. Qua werk gaat het supergoed (drukste periode van het jaar). Qua eten vreet ik toch buiten de deur dagelijks
Nieuwjaar vieren hier was wel ff apart. Ik weet dat het in NL jaarlijks een oorlogszone is qua vuurwerk. Maar het enige dat ik hier trof was de buurman met beide pannen en confetti uit het raam zien staan.

Later op de nacht de stad in gedoken. Voor het eerst dat we rond 05:00 bijna 1.5 uur hebben staan wachten op uberhaubt een taxi. Alles was bezet in hartje lisboa.

Overigens, de pa van m'n ex was politieagent in Brazillie. Grappig. Heb met z'n dienstwapen staan knallen daar. Alles kan gewoon

Nog staan knallen met een echte pump-shotgun... bedoel als gamer speel je er jaren mee, en nu heb je er echt eentje in de handen ook gewoon. Machtig! maar ik ben zelf niet zo van wapens, dus meer als een keertje lol mee hebben zat er ook niet in. TLDR: poseren met wapens op foto's is niet verboden. En dit viel buiten de EU.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 14-01-2019 19:55 ]
Wat een verhaal... Any way je bent er goed vanaf gekomen.
Leef en geniet !!!
Gr
Martijn
Leef en geniet !!!
Gr
Martijn
[ Voor 8% gewijzigd door Desperado112 op 20-01-2019 15:08 ]
Nes, Snes, N64, Gamecube, Wii, Gameboy (advanced), SP, DS, DS-Lite, 3DS, Wii U, Switch, NES mini, SNES mini
Thanks voor de update! Het doet mij het idee om remote te gaan werken toch weer sterken. Moet alleen nog te zien hoe precies qua skills, ZZPer/bedrijf etc.
Voor nu zitten we nog in Praag, en we hebben Suriname overwogen (ook makkelijk qua taal), echter is het lang niet zo veilig als dat ik gehoopt had, en is een ex-drugs trafficker president
Portugal klinkt dan zo gek nog niet, goedkoop, mooi en bijna altijd lekker weer.. Toch maar eens verder onderzoeken!
Voor nu zitten we nog in Praag, en we hebben Suriname overwogen (ook makkelijk qua taal), echter is het lang niet zo veilig als dat ik gehoopt had, en is een ex-drugs trafficker president

Portugal klinkt dan zo gek nog niet, goedkoop, mooi en bijna altijd lekker weer.. Toch maar eens verder onderzoeken!
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Hoe bedoel je dat, qua skills als ZZP'er? Als je een internet ondernemer bent heb je het voordeel dat je overal en wanneer remote kunt werken. Dat is in mijn geval dus nu van toepassing. En het werkt super relaxed eerlijk gezegd.
Zijn wel wat dingen in Portugal waar ik zelf aardig over struikelde.
- Huren in hartje LIsboa is prijzig. Ik betaal 1500 euro nu voor m'n appartement maar wil met 2 ~ 4 maanden vertrokken zijn. De buurman verklaart me voor gek, hij zegt dit mag niet meer dan 500 kosten in de maand. Daarbuiten vind je echt mooie appartementen en als je het geld al helemaal hebt leef je hier als een vorst in een enorm huis met 4 kamers, zwembad en noem maar op. Ik wil graag een doberman of 2 en die hebben de ruimte nodig.
- De taal is lastig Ik volg momenteel geen cursu portugees (nog) maar ik kamp er soms wel mee. Ik kan me steeds meer uitdrukken en alles buiten de toeristische gedeelte kom je vaak lui tegen die juist geen engels kunnen. Ga je naar ikea bijv. dan kan iedereen wel weer engels. Taal moet je dus wel een beetje bereid zijn te willen leren.
- Banken zijn oke.... Portugese bankrekening is zo geopend. Gewoon een vestiging ergens binnenlopen en je kunt het openen. Houdt rekening met direct 250 euro contant inbrengen. Er zit een daglimiet van 200 euro per keer (opname) tot een maximum van 400 euro per dag. Meer nodig? Naar een bank gaan en een medewerker aanspreken. Credit card gebruik is populair hier. Ik gebruikte het voor uber, uber eats, online betalingen enz. Echter omdat ik een behoorlijk uitgavepatroon kan hebben kunnen ze zonder overleg zo je pas blokkeren. Sta je dan op een zondag je pizza proberen af te rekenen omdat ze vrijdag je kaart gelocked hebben.
Gelukkig had ik contant geld op zak. De portugese banken gebruiken gewoon IBAN. Ik heb ongeveer een halve dag verwerkingstijd nodig om vanuit rabo naar mijn portugese rekening over te zetten. Qua security is alles ouderwets nog hier. TAN code, SMS verifiicatie met alleen een portugees telefoonnummer etc. Prepaid kost amper 15 euro incl. toestel. Deblokkeren was een kwestie van een telefoontje en geluk hebben met het vinden van een medewerker die engels spreekt. 
- Rijbewijs... oh boy - Mijn rijbewijs was sinds augustus verlopen. Omdat ik inwoner in Portugal ben moet je dat hier verlengen. Eerst een document van het RDW verkrijgen (echtheidsverklaring), vervolgens naar een dokter bij een rijschool (medische test, 3 tientjes) en dan naar de MIT welk je rijbewijs zal verlengen. Eerst krijg je een tijdelijk papiertje en daarna je officieele rijbewijsdocument. Je mag natuurlijk niet rijden als deze verlopen is.
- eten...
Er is echt voldoende keuze hier. Vooral authentiek. Ik eet 2x warm per dag inmiddels. Bakken met kip (piri piri) maar ook bacalhau (vis), Picanha (Brazilliaans vlees), echt vanalles dat lekker is eet ik wel. Het kost amper 6 tot 10 euro p.p incl drankjes. Goedkoopst is natuurlijk buiten toeristische gedeelte om.
- Uitgaan... Er is echt voldoende overal te doen. Er is nauwelijks problemen hier, je moet wel oppassen voor zigeuners.. die plukken jou als westerling er zo uit in de stad en trachten je drugs te verkopen. Ga niet met ze knokken; het probleem is is dat ze zo 8 andere mannetjes erbij hebben en WW3 op straat plaatsvind. Ik was bijna slaags geraakt met zo'n mongool omdat ie totaal geen respect had dat ik met m'n meisje daar liep.
Nou ja. Er is nog zoveel meer, kom es kijken @ lisboa op vakantie hier.
- Huren in hartje LIsboa is prijzig. Ik betaal 1500 euro nu voor m'n appartement maar wil met 2 ~ 4 maanden vertrokken zijn. De buurman verklaart me voor gek, hij zegt dit mag niet meer dan 500 kosten in de maand. Daarbuiten vind je echt mooie appartementen en als je het geld al helemaal hebt leef je hier als een vorst in een enorm huis met 4 kamers, zwembad en noem maar op. Ik wil graag een doberman of 2 en die hebben de ruimte nodig.
- De taal is lastig Ik volg momenteel geen cursu portugees (nog) maar ik kamp er soms wel mee. Ik kan me steeds meer uitdrukken en alles buiten de toeristische gedeelte kom je vaak lui tegen die juist geen engels kunnen. Ga je naar ikea bijv. dan kan iedereen wel weer engels. Taal moet je dus wel een beetje bereid zijn te willen leren.
- Banken zijn oke.... Portugese bankrekening is zo geopend. Gewoon een vestiging ergens binnenlopen en je kunt het openen. Houdt rekening met direct 250 euro contant inbrengen. Er zit een daglimiet van 200 euro per keer (opname) tot een maximum van 400 euro per dag. Meer nodig? Naar een bank gaan en een medewerker aanspreken. Credit card gebruik is populair hier. Ik gebruikte het voor uber, uber eats, online betalingen enz. Echter omdat ik een behoorlijk uitgavepatroon kan hebben kunnen ze zonder overleg zo je pas blokkeren. Sta je dan op een zondag je pizza proberen af te rekenen omdat ze vrijdag je kaart gelocked hebben.

- Rijbewijs... oh boy - Mijn rijbewijs was sinds augustus verlopen. Omdat ik inwoner in Portugal ben moet je dat hier verlengen. Eerst een document van het RDW verkrijgen (echtheidsverklaring), vervolgens naar een dokter bij een rijschool (medische test, 3 tientjes) en dan naar de MIT welk je rijbewijs zal verlengen. Eerst krijg je een tijdelijk papiertje en daarna je officieele rijbewijsdocument. Je mag natuurlijk niet rijden als deze verlopen is.
- eten...
- Uitgaan... Er is echt voldoende overal te doen. Er is nauwelijks problemen hier, je moet wel oppassen voor zigeuners.. die plukken jou als westerling er zo uit in de stad en trachten je drugs te verkopen. Ga niet met ze knokken; het probleem is is dat ze zo 8 andere mannetjes erbij hebben en WW3 op straat plaatsvind. Ik was bijna slaags geraakt met zo'n mongool omdat ie totaal geen respect had dat ik met m'n meisje daar liep.
Nou ja. Er is nog zoveel meer, kom es kijken @ lisboa op vakantie hier.
Gaaf hoor.
Is er nog een topic over werken in het buitenland oid?
Ik studeer binnenkort af en heb dus nauwelijks werkervaring, dus dat zal lastig worden. Maar ik zou graag gewoon een jaar of 3/4 in het buitenland werken. Ben benieuwd of meerdere mensen hier dat doen of gedaan hebben.
Ik studeer binnenkort af en heb dus nauwelijks werkervaring, dus dat zal lastig worden. Maar ik zou graag gewoon een jaar of 3/4 in het buitenland werken. Ben benieuwd of meerdere mensen hier dat doen of gedaan hebben.
Ik heb een vriendin in Nederland (eigenlijk 2) die beide gaan wonen / werken in Portugal dit jaar. De ene heeft een baan aangeboden gekregen bij een nederlands callcenter hier in Lissabon incl. woning en toebehoren. Nu moet wel worden gezegd dat het wonen op kamers betreft en het salaris tussen de 900 euro 1200 euro hangt. Dat is voor portugese standaarden goed als je het niet te gek maakt. De ander studeert strafrecht en wil internationaal advocate vanuit Portugal worden.
Buitenland werken is leuk; zeker als je iets hebt wat men gebruiken kan hier. Maar qua salaris kan je erop achteruit gaan. Gemiddeld verdiend men hier ~ 550 tot 600 in de horeca. Dan leeft men op kamers a 250, ziektekostenverzekering, telefoon abbo, eetgeld en je houdt nauwelijks nog wat over als je het in perspectief ziet. Er is armoede ja. Maar de kloof zoals ik het gezien had in brazillie tipt het gelukkig niet aan.
Buitenland werken is leuk; zeker als je iets hebt wat men gebruiken kan hier. Maar qua salaris kan je erop achteruit gaan. Gemiddeld verdiend men hier ~ 550 tot 600 in de horeca. Dan leeft men op kamers a 250, ziektekostenverzekering, telefoon abbo, eetgeld en je houdt nauwelijks nog wat over als je het in perspectief ziet. Er is armoede ja. Maar de kloof zoals ik het gezien had in brazillie tipt het gelukkig niet aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 24-01-2019 21:24 ]
- mijn reactie mag weg (kan ik dat niet zelf??) -
[ Voor 199% gewijzigd door vickypollard op 25-01-2019 22:11 ]
@Anoniem: 58485 Interessant en leuk om te lezen hoe je ervaringen zijn mbt emigreren naar Portugal! Balen dat het niks met je ex is geworden maar als ik het zo lees heb je de juiste beslissing genomen
. Ben je van plan om daar voor altijd te blijven of wil je ooit weer terug naar NL?
Wij hebben ook kort met de gedachte gespeeld om te emigreren alleen dan naar de west-kust van USA (maar dat kwam waarschijnlijk vooral omdat de vakantie goed bevallen is bij LA
). In het verleden wel een half jaar op Aruba gezeten voor stage (daar ook m'n vriendin leren kennen die daar ook stage liep) wat erg goed bevallen is....voelde wel meer als vakantie dan werken
.
Nu gaat het lastiger worden voor ons (ben zelf ook 35) met 3 jonge kids (6,4 en 8mnd). Maar wie weet in de toekomst, zeg nooit nooit! Vriendin van ons gaat met d'r vriend een Airbnb beginnen in de buurt van Malaga dus tzt daar ook eens kijken.
Succes en veel plezier daar in Portugal!
Wij hebben ook kort met de gedachte gespeeld om te emigreren alleen dan naar de west-kust van USA (maar dat kwam waarschijnlijk vooral omdat de vakantie goed bevallen is bij LA
Nu gaat het lastiger worden voor ons (ben zelf ook 35) met 3 jonge kids (6,4 en 8mnd). Maar wie weet in de toekomst, zeg nooit nooit! Vriendin van ons gaat met d'r vriend een Airbnb beginnen in de buurt van Malaga dus tzt daar ook eens kijken.
Succes en veel plezier daar in Portugal!
Ik kan wel spreken uit ervaring dat, een vakantie van 2 weken niet te vergelijken valt met werkelijk wonen hier.
@Anoniem: 58485 Kom je nog vaak in "Alto" of blijf je liever in de buurt van de Ponto d'25 abril/Tor Belem?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Arjant2 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:49:
[...]
Voor zo een beslissing is 'denken' niet zo heel slim.
Lijkt me handiger als je dat zeker weet
orf schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:47:
Waarom ben je dit topic gestart? Om mee te delen dat je gaat verhuizen naar Portugal of omdat je advies wil?
Je lijkt alle adviezen te willen weerleggen met een andere werkelijkheid of zienswijze. Het lijkt allemaal een beetje vanuit de onderbuik beredeneerd. Dat is prima en je mag ontevreden zijn, maar dan had je misschien beter voor een andere insteek in dit topic kunnen kiezen.
Ik haakte eigenlijk pas toen straks in, interessant topic en foto's dacht ik! Begon gewoon te lezen op de laatste pagina, maar was benieuwd of je die vriendin nu al wel of niet kende toen je ging emigreren. Besloot om even terug te gaan naar pagina 1, maar damn son, je was behoorlijk naïef volgens mij en kan me dan ook aardig vinden in de quotes hierboven.En zo had ik er nog best een paar kunnen quoten.Vanoverdegrens schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 00:54:
[...]
Echt?
Ik vraag me af of "je liefje" wellicht om "economische redenen" zo lief is. In zulke arme landen komt dat veel voor. Ik vind je (sry voor m'n pittige woordkeuze) een naieve, asociale opschepper, en ik vermoed dat de meeste lezers van dit draadje hopen dat je daar flink op je bek gaat. Ik begrijp ze.
Heb dus niet alles gelezen maar ik vond dit zo opvallend (daarom wilde ik even terug lezen):
Jij gaat dus even terug naar een vrouw die je relatief kort kent en je leven tot een hel maakte, incl. alle politietoestanden, roven, etc. Daar kon ik serieus met mijn pet niet bij. Nog een voorbeeld van naïviteit?Anoniem: 58485 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:19:
[...]
Ik ben een maand of 3 geleden een kleine 6 dagen naar brazillie geweest om haar nog 1 keer te zien. Ik heb leuke dagen gehad samen met haar ouders en haar, maar iets zei me, get the fuck out of here while you still have the chance. Die 5 maanden aan terreur ga ik zo opnieuw weer krijgen. En niets had ze bewezen dat ze er echt spijt van heeft gehad wat ze allemaal gedaan heeft. Again, narcistic rage.
Je bent een paar jaar ouder dan ik, maar op de een of andere manier kom je vrij jong, onbezonnen en 'patserig' of 'uit de hoogte' over.
Interessant om te lezen allemaal en ik gun jouw je geluk hoor, maar bij sommige dingen denk ik echt....

Edit:
Voor het geval je ooit terug zou willen over een X-aantal jaar: remigreren schijnt moeilijker te zijn dan emigreren. Bedenk je ook dat je nu geen AOW premies meer betaald hier dus je ook geen AOW opbouwt over de periode dat je in het buitenland woont.
[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 26-01-2019 14:18 ]
Ik heb bijvoorbeeld geen coding skills ofzo, dus websites bouwen/developer werk - dingen die vaak remote kunnen - zit er voor mij niet in. Daar doelde ik op.Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:06:
Hoe bedoel je dat, qua skills als ZZP'er? Als je een internet ondernemer bent heb je het voordeel dat je overal en wanneer remote kunt werken. Dat is in mijn geval dus nu van toepassing. En het werkt super relaxed eerlijk gezegd.
Betreft taal: probeer pimsleur eens, word veel aangeprezen om de basisdingen te leren.
@Jetro. ik zeg doen! Ja je zult Nederland zeker wel missen zo nu en dan, zoals @Anoniem: 58485 ook al aangaf, maar het levert je heel veel op aan ervaringen. Entry level service desk werk etc. is vaak voldoende te vinde. Eer word in ieder geval in Praag voornamelijk aangenomen op taal, niet op IT kennis. IT kennis kunnen ze je vrij makkelijk aanleren, de taal is natuurlijk ondoenlijk..
Heb je hier wellicht wat meer informatie over? Op dit moment ben ik verschillende scenario's aan het bekijken om over een paar jaar te verhuizen.Schnupperpuppe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:00:
[...]
Verder betaal ik, als buitenlands belastingplichtige, geen Box 3 belastingen in Nederland. Die betaal ik dan weer wel in Spanje, maar de Box 3 heffing in Spanje is een stuk gunstiger dan in Nederland en komt daardoor uit op 0 Euro :-)
[..]
In Nederland is het heffingsvrije vermogen zo'n 30K. In Spanje is dit, afhankelijk van de regio waar je woont, zo'n 600K à 700K :-)R.van.M schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:28:
[...]
Heb je hier wellicht wat meer informatie over? Op dit moment ben ik verschillende scenario's aan het bekijken om over een paar jaar te verhuizen.
Ook in acht nemen dat ik me bewust was van het risico he, toen ik het besluit genomen had.
Daarom deed ik alles ook zelf; alles op eigen naam houden, dat als het mis zou gaan ik altijd een fall-back voor mezelf zou hebben. Ik ben me bewust van de AOW en troep maar ik ben al 10 jaar ZZP'er. En een ZZP'er moet middels een wat andere manier denken aan een appeltje voor de dorst. Wat dat betreft zit ik gewoon goed en maak ik me daar in ieder geval geen zorgen over.
Leuk topic! Hoe communiceer je met je nieuwe vriendin? Taal van de liefde?
Knap dat je je verhaal zo durft te doen, dat is geen makkelijke periode geweest en laat ook goed zien dat niet alle buitenlandplannen alleen bestaan uit zonneschijn en margaritas. En zeker als je de taal niet goed spreekt en zo veel moet regelen met politie e.d. Daar zou ook niet elk land geschikt voor zijn. De trip naar je ex snap ik verder ook niet, maar dat is aan je eigen beoordeling geweest uiteraard en het naïeve wat eerder wordt genoemd. Verder goed om te lezen dat het allemaal achteraf met een 'sisser' is afgelopen en je alsnog in Portugal bent gebleven.
Wat betreft remote werken snap ik de problemen ook wel. Ik ben ook geen programmeur/web-developer dus het remote werken is voor mij geen ideale situatie (klantcontact is voor veel klussen wel gewenst). Maar ik merk wel dat het steeds veel meer op afstand gaat en beter wordt.
Ik kan ook veel mensen aanraden om hun dromen/plannen te verwezenlijken. We dromen allemaal van een huisje in een zonnig oord, een rustiger leven, maar hoe mooi zou het zijn als men het ook daadwerkelijk uitvoert. Voor je het weet heb je je carrière, kinderen, huisdieren en vind je het eigenlijk te laat en komt er niets meer van.
Uiteraard is een vakantie totaal niet te vergelijken met emigreren. Neem eens een maandje een Airbnb en doe een test-run of je het leven ziet zitten, dat zal al een heel ander beeld geven dan een weekje in een resort of hotel. Ook andere zaken zoals de AOW (het mislopen ervan) zijn inderdaad belangrijk om aan te denken als je in het buitenland aan de slag gaat.
Wat betreft remote werken snap ik de problemen ook wel. Ik ben ook geen programmeur/web-developer dus het remote werken is voor mij geen ideale situatie (klantcontact is voor veel klussen wel gewenst). Maar ik merk wel dat het steeds veel meer op afstand gaat en beter wordt.
Ik kan ook veel mensen aanraden om hun dromen/plannen te verwezenlijken. We dromen allemaal van een huisje in een zonnig oord, een rustiger leven, maar hoe mooi zou het zijn als men het ook daadwerkelijk uitvoert. Voor je het weet heb je je carrière, kinderen, huisdieren en vind je het eigenlijk te laat en komt er niets meer van.
Uiteraard is een vakantie totaal niet te vergelijken met emigreren. Neem eens een maandje een Airbnb en doe een test-run of je het leven ziet zitten, dat zal al een heel ander beeld geven dan een weekje in een resort of hotel. Ook andere zaken zoals de AOW (het mislopen ervan) zijn inderdaad belangrijk om aan te denken als je in het buitenland aan de slag gaat.
De reden dat ik terug ging naar m'n ex, was omdat ik er toch moeite mee had dat verhaal af te sluiten. Zij had dat ongetwijfeld ook, anders bleef ze me niet stalken natuurlijk
Ik ben daar voor 6 dagen geweest, heb het spelletje meegespeeld, maar kwam er al vrij snel achter dat er ook maar niets veranderd was (met haar) en ik maar in brazillie moest komen wonen om zeg maar haar idee van een huis/boom/beest te verwezelijken. Sorry maar er is niets voor mij in Brazillie, ik vind het een akelig land. De kloof tussen rijk en arm daar is nog groter dan dat je ooit hebt gezien denk ik. Ben favella's geweest, ben onder de locals geweest, nee, ook al zou ik daar gaan zitten dan zou ik doodongelukkig worden na een kleine periode.
Maar iets zei me dat ik gewoon ver weg van haar moest gaan blijven en ook zo houden. Er zijn enkele pogingen vanuit haar kant geweest (recent nog) om contact met mij te onderhouden. Maar ik blokkeer dat met herhaaldelijk dezelfde boodschap. Het doet ff pijn, ik weet het, maar het is gewoon beter zo. Bedoel ik ben door een gigantische berg stront gegaan hier in amper 5 maanden tijd en dat kan nooit een goede basis zijn voor de toekomst. Je kunt het ook zo stellen dat het ook nooit beter (meer) zal worden omdat die momenten die je met elkaar had ook gewoon niet terug zullen komen.
Het is al te gek voor woorden dat ik m'n hele social media af moet sluiten van buitenstaanders omdat zij het anders in dr hoofd krijgt allerlei mensen berichten te gaan staan sturen over mij. Dat doet ze al dan niet opzettelijk om juist mijn aandacht weer te krijgen. Het hele verhaal heeft me ook zeker gesterkt. Ik ben ook niet het type dat bij het minst geringste al op gaat geven en huiswaarts keert.
Ze zal uiteindelijk wel een ander slachtoffer vinden ben ik van mening (slachtoffer ja), liever hij dan ik. Ik heb het harstikke goed met mijn princes momenteel en we werken eraan om een kek huis te vinden richting Almada. Das net over de brug bij lissabon. Het geld ik nu weggooi met huur a 1500 krijg ik een kasteel voor aan de andere kant. Lisboa is een beetje een wereldstad met ook wereldprijzen geworden qua huur. Sommige dingen zijn verschrikkelijk duur geworden als je met veel mensen het er ook over hebt.
Loop wel tegen wat dingen aan hier; dacht een portugees abonnement te gaan nemen (telefoon) waarmee ik door heel europa bellen kon, hebben ze niet. Ja tegen absurd zakelijk hoge tarieven ook. Wat dat betreft is NL koploper op gebied van telecommunicatie. Internet paketten is wel goed hier (1000/200 voor amper 95 euro in de maand).
Ik had het er vandaag nog over met iemand; het zijn de kleine dingen die je vanuit NL mist zoals de supermarkt, keuze, brood bij de bakker, selectie van vleeswaren, simpele boterham met hagelslag. Dingen die je hier niet echt hebt zeg maar. Denk dat er wel markt is voor import van nederlandse producten in portugal maar om nu een toko hierin te beginnen? Neen.
M'n broer ervaart ook hetzelfde; die woont dan weer in Oost-duitsland en is 2x per jaar in Nederland. M'n beide broers komen zo met een maand of 2 hier; gewoon een men-only weekend. Heerlijk man. Ze zijn stiekem wel een beetje jaloers op mij.

Maar iets zei me dat ik gewoon ver weg van haar moest gaan blijven en ook zo houden. Er zijn enkele pogingen vanuit haar kant geweest (recent nog) om contact met mij te onderhouden. Maar ik blokkeer dat met herhaaldelijk dezelfde boodschap. Het doet ff pijn, ik weet het, maar het is gewoon beter zo. Bedoel ik ben door een gigantische berg stront gegaan hier in amper 5 maanden tijd en dat kan nooit een goede basis zijn voor de toekomst. Je kunt het ook zo stellen dat het ook nooit beter (meer) zal worden omdat die momenten die je met elkaar had ook gewoon niet terug zullen komen.
Het is al te gek voor woorden dat ik m'n hele social media af moet sluiten van buitenstaanders omdat zij het anders in dr hoofd krijgt allerlei mensen berichten te gaan staan sturen over mij. Dat doet ze al dan niet opzettelijk om juist mijn aandacht weer te krijgen. Het hele verhaal heeft me ook zeker gesterkt. Ik ben ook niet het type dat bij het minst geringste al op gaat geven en huiswaarts keert.
Ze zal uiteindelijk wel een ander slachtoffer vinden ben ik van mening (slachtoffer ja), liever hij dan ik. Ik heb het harstikke goed met mijn princes momenteel en we werken eraan om een kek huis te vinden richting Almada. Das net over de brug bij lissabon. Het geld ik nu weggooi met huur a 1500 krijg ik een kasteel voor aan de andere kant. Lisboa is een beetje een wereldstad met ook wereldprijzen geworden qua huur. Sommige dingen zijn verschrikkelijk duur geworden als je met veel mensen het er ook over hebt.
Time stops for nobody. Als je vandaag dat idee in je hoofd hebt, en volgend jaar nog, dan moet je er echt wat mee gaan doen. Lukt het niet? Je hebt het geprobeerd. En dat was mijn insteek ook een beetje. Na het overlijden van mijn moeder (4+ jaar geleden) was er weinig reden om voor mij te blijven waar ik zat. Natuurlijk had ik vrienden, familie, een leven enz, maar er ontbrak gewoon iets. Ik schrijf niet dat ik nu gelukkig ben ofzo, maar er moest gewoon een verandering in m'n leven komen. Het idee van het wonen in zuid-europa zat er echt al langer in, wellicht was dat het moment wel om er iets mee te gaan doen.Divak schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:23:
Loop wel tegen wat dingen aan hier; dacht een portugees abonnement te gaan nemen (telefoon) waarmee ik door heel europa bellen kon, hebben ze niet. Ja tegen absurd zakelijk hoge tarieven ook. Wat dat betreft is NL koploper op gebied van telecommunicatie. Internet paketten is wel goed hier (1000/200 voor amper 95 euro in de maand).
Ik had het er vandaag nog over met iemand; het zijn de kleine dingen die je vanuit NL mist zoals de supermarkt, keuze, brood bij de bakker, selectie van vleeswaren, simpele boterham met hagelslag. Dingen die je hier niet echt hebt zeg maar. Denk dat er wel markt is voor import van nederlandse producten in portugal maar om nu een toko hierin te beginnen? Neen.
M'n broer ervaart ook hetzelfde; die woont dan weer in Oost-duitsland en is 2x per jaar in Nederland. M'n beide broers komen zo met een maand of 2 hier; gewoon een men-only weekend. Heerlijk man. Ze zijn stiekem wel een beetje jaloers op mij.
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 04-02-2019 22:02 ]
Je kunt je overigens vrijwillig bijverzekeren voor "verloren" AOW:
https://www.rijksoverheid...enland-ga-wonen-of-werken
(Even ervanuitgaande dat je de overheid vertrouwd dat de AOW minstens met inflatie gecompenseerd blijft, heb je dus inflatierendement op je inleg, tegen "gegarandeerde" uitkering.) Dat is beter dan een spaarrekening op het moment.
(Even ervanuitgaande dat je de overheid vertrouwd dat de AOW minstens met inflatie gecompenseerd blijft, heb je dus inflatierendement op je inleg, tegen "gegarandeerde" uitkering.) Dat is beter dan een spaarrekening op het moment.
[ Voor 35% gewijzigd door __fred__ op 22-02-2019 16:16 ]
Je ex heeft waarschijnlijk borderline en daar moet je heel heel ver vandaan blijven. Sowieso naar Brazilië gaan is vreselijk naïef. Je had daar makkelijk opgepakt kunnen worden door je ex schoonvader. Een leven is daar ongeveer 12 euro waard. Dit leest een beetje als een 'ik vertrek' verhaal. Wie betaalt er 1500 huur in Portugal. Dat is 2-3 maand salarissen voor een Portugees en in Nederland overeenkomend met 4500 euro per maand aan huur. Je verhaal ziet er mooi en avontuurlijk uit, maar wees iets minder naïef (koop geen 2 Doberman bijvoorbeeld, krengen kosten ruim 150 per maand aan eten/verzorging en hebben heel veel training nodig). Succes en ik blijf in NL (misschien later vakantie huisje in Spanje/Portugal).
Was wel het laatste waar ik me zorgen over maakte, dr pa. Die kwam namelijk wel straight over.
Wat betreft de huur, ik wist ook niet beter dan dat Lissabon zo het nieuwe Amsterdam kon zijn.
Maar je zit ergens en opzegging 123 doe je niet ff als je alles op een adres hebt staan aan.
Maar goed, het had ff tijd nodig het e.a, uiteindelijk kom ik er wel.
Wat betreft de huur, ik wist ook niet beter dan dat Lissabon zo het nieuwe Amsterdam kon zijn.
Maar je zit ergens en opzegging 123 doe je niet ff als je alles op een adres hebt staan aan.
Maar goed, het had ff tijd nodig het e.a, uiteindelijk kom ik er wel.
Ik woon en werk alweer 7 jaar in het buitenland (Cyprus, Nicosia). Ik weet niet precies wat je zoekt, maar er is aardig wat werk te vinden in Limassol & Larnaca. Mocht je info willen, stuur ff DM.Jetro. schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:08:
Gaaf hoor.
Even aan TS: heb je weleens van het fenomeen https://tweakblogs.net gehoord?
Ik woon sinds afgelopen zomer ook weer in het buitenland, bevalt op zich goed alleen en is financieel veel gunstiger dan Nederland alleen valt het klimaat hier in de winter toch wat tegen hoewel al veel beter dan Nederland. Ik denk voor volgende winter ook na over Zuid Spanje of Portugal. Is belastingtechnisch volgens mij wel vrij ongunstig ten opzichte van waar ik nu zit, dat wordt nog wat uitzoekerij om de juiste beslissing te nemen.
Ik mis trouwens ook de hagelslag, drop, suikerbrood en de taarten van de Hema
.
Ik mis trouwens ook de hagelslag, drop, suikerbrood en de taarten van de Hema
Je moet dat binnen een paar maanden na uitschrijving doen, anders kan het niet meer. Wel heb je de kans bij remigratie binnen enkele maanden van aankomst in 1x de premie te betalen voor de tijd dat je weg was.__fred__ schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:00:
Je kunt je overigens vrijwillig bijverzekeren voor "verloren" AOW:
De vraag is of je AOW wilt indien de keuze. Zelf investeren kan veel aantrekkelijker zijn en geeft je meer opties.
Mijn advies gaat niet over het wonen in het buitenland, maar ik raad je aan om tijdens dat je terug bent in Nederland eens met een psycholoog te praten.
Je komt in je berichten over als een enorm narcistisch persoon. Dit topic gaat ook helemaal niet over tips krijgen van andere gebruikers, maar je gebruikt op dit moment een forum van een it community om op te scheppen over je geld, vrouwen en oh zo geweldige leven in het buitenland. Beetje makkelijke doelgroep om daarmee te imponeren lijkt mij.
Je geeft zelf aan dat je altijd makkelijker met jongeren klikt, misschien zijn die wel onder de indruk dat je vriendjes bent met de baas van de disco. Ieder geval, ik ben zelf pas 25 en op mij kom je vrij kinderachtig over.
Je zegt zelf over je broers: "stiekem zijn ze wel een beetje jaloers op mij." Ik denk dat ze een vrij eenzaam iemand van 35 zien, die met vluchtgedrag naar het buitenland is gehold en erg naïef belazerd is door zijn ex.
Je komt in je berichten over als een enorm narcistisch persoon. Dit topic gaat ook helemaal niet over tips krijgen van andere gebruikers, maar je gebruikt op dit moment een forum van een it community om op te scheppen over je geld, vrouwen en oh zo geweldige leven in het buitenland. Beetje makkelijke doelgroep om daarmee te imponeren lijkt mij.
Je geeft zelf aan dat je altijd makkelijker met jongeren klikt, misschien zijn die wel onder de indruk dat je vriendjes bent met de baas van de disco. Ieder geval, ik ben zelf pas 25 en op mij kom je vrij kinderachtig over.
Je zegt zelf over je broers: "stiekem zijn ze wel een beetje jaloers op mij." Ik denk dat ze een vrij eenzaam iemand van 35 zien, die met vluchtgedrag naar het buitenland is gehold en erg naïef belazerd is door zijn ex.
Nou je bent de eerste die mij bestempeld als narcistisch :’) ik leg gewoon vrij makkelijk contact met mensen en tussen alle goede kan ook eens een slecht iemand bij zitten. Mn ex had dr hart op de juiste plek maar haar mind was van een compleet ander universum. Ik vlucht niet hoor. Ik kan vandaag de dag zelfs terug naar Nederland al zou ik dat willen. Ik weet dat leven in het buitenland echt voor een flinke tijd in Mn achterhoofd zat en die keuze heb ik gewoon gemaakt. Met Iets tegenslag krijg je mij niet klein hoor.
Dat je de taal gaat leren is goed. Hoe eerder, hoe beter. Je had al moeten beginnen (voor zover je dat nog niet hebt gedaan). Wellicht bestaat er in Portugal een taalcentrum (meestal overheidsorganisatie) dat taalniveaus certificeert (A1, A2, B1, etc..). Dan heb je iets om naar toe te werken.Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:31:
Ik ben sinds gisteren terug uit Lissabon, na de inmiddels 7de keer in een jaar of 3 tijd. Naast het te hebben gevonden van een lief liefje heb ik afgelopen weekend de keuze gezet om te gaan verhuizen & werken in portugal. Het land, het klimaat, de mensen en de mentaliteit spreekt me gewoon heel erg aan, en na het overlijden van mijn moeder een kleine 3.5 jaar geleden, is er voor mij momenteel weinig meer om in NL te blijven. De taal meesteren zal wel even duren, maar vies van leren & oefenen ben ik niet!
Bij zo'n examen zitten veelal mensen buiten de EU omdat het een voorwaarde is voor verblijf. Aan EU-burgers worden deze eisen niet gesteld, maar dat neemt niet weg dat het zinvol en leuk is.
Grootste fout die ik mensen zie maken is de taal niet leren. Zelfs als ze allang in een land wonen en daar een compleet sociaal leven hebben (dus ze kunnen genoeg oefenen). In "Ik Vertrek" zie je dat soort faals ook veel. Niet nodig, en wat mij betreft kunnen taal-eisen voor vreemdelingen niet hoog genoeg zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 24-02-2019 15:20 ]
@Anoniem: 58485 , hoe heb je de verzekeringen precies geregeld? Het is natuurlijk wel mooi om lekker onder de Portugese zon te bivakkeren, maar wat als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt, of ziek wordt?
In Nederland zijn we gewend ons daarvoor te verzekeren. Een zorgverzekering is immers verplicht. Zelf heb ik ook wel eens emigratieplannen gehad, maar dat kon ik mooi vergeten. Helaas ben ik chronisch ziek en moet ik regelmatig naar de KNO-arts om mijn oren te laten behandelen. Ik heb zelfs een advocaat in het buitenland laten kijken naar verzekeringen, maar dat liep op niks uit. Er is geen enkele buitenlandse verzekering die mij wil verzekeren, want ik heb zogenaamde reeds bestaande medische condities. Er is ook geen mogelijkheid mij daar niet voor te verzekeren, maar voor de rest wel. Ik word gewoon keihard van alles uitgesloten.
Het enige wat voor mij mogelijk is bijvoorbeeld 8 maanden in het buitenland zitten en 4 maanden in Nederland ieder jaar. Kan ik ervan uitgaan dat jij dan helemaal gezond bent en gewoon zonder moeite een zorgverzekering hebt afgesloten? Of heb je die helemaal niet?
Ik ben ook zzp-er en zit in de online content. Ik kan overal werken, dat is het probleem niet. Maar het is toch spijtig dat omstandigheden je zo in de weg kunnen staan. Bovendien heb je waarschijnlijk een wat hoger inkomen dan ik. 1500 euro voor enkel de huur aftikken zie ik nooit gebeuren.
In Nederland zijn we gewend ons daarvoor te verzekeren. Een zorgverzekering is immers verplicht. Zelf heb ik ook wel eens emigratieplannen gehad, maar dat kon ik mooi vergeten. Helaas ben ik chronisch ziek en moet ik regelmatig naar de KNO-arts om mijn oren te laten behandelen. Ik heb zelfs een advocaat in het buitenland laten kijken naar verzekeringen, maar dat liep op niks uit. Er is geen enkele buitenlandse verzekering die mij wil verzekeren, want ik heb zogenaamde reeds bestaande medische condities. Er is ook geen mogelijkheid mij daar niet voor te verzekeren, maar voor de rest wel. Ik word gewoon keihard van alles uitgesloten.
Het enige wat voor mij mogelijk is bijvoorbeeld 8 maanden in het buitenland zitten en 4 maanden in Nederland ieder jaar. Kan ik ervan uitgaan dat jij dan helemaal gezond bent en gewoon zonder moeite een zorgverzekering hebt afgesloten? Of heb je die helemaal niet?
Ik ben ook zzp-er en zit in de online content. Ik kan overal werken, dat is het probleem niet. Maar het is toch spijtig dat omstandigheden je zo in de weg kunnen staan. Bovendien heb je waarschijnlijk een wat hoger inkomen dan ik. 1500 euro voor enkel de huur aftikken zie ik nooit gebeuren.
Hier in Finland zou je echt geen problemen hebben... iedereen die in Finland woont en werkt is automatisch verzekerd via KELA, de staatsorgaan die alles qua sociale voorzieningen (ziekenfondsen, werkoosheiduitkeringen, studiefinanciering enz.) regelt. Zolang je hier woont en een baan voor minstens 18 uur per week hebt (of als EU-burger minstens 6 maanden met je Finse partner samenwoont), krijg je vanzelf een ziekenfondsverzekering.Dennisweb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:37:
Er is geen enkele buitenlandse verzekering die mij wil verzekeren, want ik heb zogenaamde reeds bestaande medische condities
[ Voor 0% gewijzigd door Micio Nero op 24-02-2019 21:01 . Reden: foutjes ]
Het wordt direct uit de (loon)belastingen betaald, je hoeft het niet apart te betalen. Er is hier wel een eigen risico van 750 euro, dat wel.t_captain schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:54:
Wat kost dat in Finland ongeveer?
Weet je wat een werkgever ongeveer betaalt? In NL kosten WW, WIA en ZVW ongeveer 13-14k per jaar (bij alle belastbare inkomens vanaf 55k).
De werkgever betaalt 12k.
Idd! Taal is belangrijk, en vooral in de eerste 2 maanden begon ik me toch serieus alleen te voelen. De enige aanspraak die ik had was m'n ex, nu kan ik me relatief eenvoudig uit de woorden maken, maar dat was op begin wel anders. Er is inderdaad een taalcentrum en nee als europeaan moet je niet verplicht dat doen. Het is echter wel aan te raden!SvMp schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:19:
[...]
Dat je de taal gaat leren is goed. Hoe eerder, hoe beter. Je had al moeten beginnen (voor zover je dat nog niet hebt gedaan). Wellicht bestaat er in Portugal een taalcentrum (meestal overheidsorganisatie) dat taalniveaus certificeert (A1, A2, B1, etc..). Dan heb je iets om naar toe te werken.
Bij zo'n examen zitten veelal mensen buiten de EU omdat het een voorwaarde is voor verblijf. Aan EU-burgers worden deze eisen niet gesteld, maar dat neemt niet weg dat het zinvol en leuk is.
Grootste fout die ik mensen zie maken is de taal niet leren. Zelfs als ze allang in een land wonen en daar een compleet sociaal leven hebben (dus ze kunnen genoeg oefenen). In "Ik Vertrek" zie je dat soort faals ook veel. Niet nodig, en wat mij betreft kunnen taal-eisen voor vreemdelingen niet hoog genoeg zijn.
Verzekering (zorg) kost hier ongeveer 10 euro ....Dennisweb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:37:
@Anoniem: 58485 , hoe heb je de verzekeringen precies geregeld? Het is natuurlijk wel mooi om lekker onder de Portugese zon te bivakkeren, maar wat als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt, of ziek wordt?
I
Ik ben verder gezond. Enige waar ik aanspraak op heb moeten maken in de afgelopen 10 jaar was een SOA test, een consult tegen hyperventilatie (opgelopen na het sporten / 2x in elkaar gezakt @ gym) en dat was het zo'n beetje. Zolang je maar goed, gezond en gevarieerd eet vooral, zit het bij mij wel goed.
Maar er moet wel worden gezegd, dat dingen hier soms tergend lang kunnen duren. Denk aan als je een ziekenhuis of dokter bezoekt, je ouderwets nog een nummertje trekt, en soms 3 uur in de rij kan staan voordat je aan de beurt bent. In mijn geval bij het MIT stond ik 3 uur in de rij om vervolgens te horen dat ik m'n rijbewijs met een doktersverklaring enzo pas kon verlengen. Het is in ieder geval niet de manier zoals men gewend is in NL en de telleurstelling kan soms klote zijn.
Ik ben ZZP'er voor bijna 10 jaar inmiddels, en zit in de erotiek, breedste zin.Dennisweb schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:37:
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 25-02-2019 15:33 ]
Volgens mij heeft TS de keuze al gemaakt. 😎
Ik zou zeggen, als je het doen kan, gewoon gaan! Het is weer een levenservaring erbij.
Je kunt niet alles plannen en je moet niet later denken van “had ik maar...”.
Beter is terugkijken onder het mom van “Weet je nog die dag dat we naar Portugal emmigreerden...”.
Ik zou zeggen, als je het doen kan, gewoon gaan! Het is weer een levenservaring erbij.
Je kunt niet alles plannen en je moet niet later denken van “had ik maar...”.
Beter is terugkijken onder het mom van “Weet je nog die dag dat we naar Portugal emmigreerden...”.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dat zou ik niet weten...t_captain schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:32:
Weet je wat een werkgever ongeveer betaalt? In NL kosten WW, WIA en ZVW ongeveer 13-14k per jaar (bij alle belastbare inkomens vanaf 55k).
Dit topic is gesloten.