Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:11
sbmuc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Dat lijkt op papier heel goed echter een random beheerd beleggen of gewoon S&P 500 hadden het waarschijnlijk beter gedaan...

Even gechecked...S&P 500 heeft in 10 jaar 177% gedaan
Vergeet niet dat offensief bij BND een 70/30 verhouding heeft en de S&P 500 alleen aandelen heeft.. het is dus logisch dat je met 100% aandelen meer rendement haalt.
Sowieso was met de lage rente obligaties niet heel interessant..

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 21:47
Ik wil iedereen (collega's ;)) hier even bedanken voor alle informatie die hier gedeeld is, en wordt. Werkelijk geweldig! Heb nu zelf ook de stap genomen en start in september met mijn eerste opdracht 😊 Eindelijk dan, want de druppel was dat ik een post van mijzelf zag van een jaar geleden waarin ik al zei dat ik wilde starten. Aan de ene kant spannend, aan de andere kant hen ik me zo suf gelezen aan alle adviezen hier en alles al zo uitgestippeld en voorbereid dat al veel ‘vast’ ligt.

Het is allemaal snel gegaan, het eerste gesprek was meteen raak (wel eerst een paar keer afgewezen op kwaliteit/prijs verhouding, moest immers ‘mijn tarief’ peilen door hoog in te zetten en telkens wat te verlagen 😉 )

Nogmaals iedereen bedankt, zonder een plek als dit zou ik het waarschijnlijk niet gedaan hebben. Er zitten mooie juweeltjes aan posts tussen verborgen tussen de vele pagina’s!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 5897

zwaanenberg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:40:
Ik wil iedereen (collega's ;)) hier even bedanken voor alle informatie die hier gedeeld is, en wordt. Werkelijk geweldig! Heb nu zelf ook de stap genomen en start in september met mijn eerste opdracht 😊 Eindelijk dan, want de druppel was dat ik een post van mijzelf zag van een jaar geleden waarin ik al zei dat ik wilde starten. Aan de ene kant spannend, aan de andere kant hen ik me zo suf gelezen aan alle adviezen hier en alles al zo uitgestippeld en voorbereid dat al veel ‘vast’ ligt.

Het is allemaal snel gegaan, het eerste gesprek was meteen raak (wel eerst een paar keer afgewezen op kwaliteit/prijs verhouding, moest immers ‘mijn tarief’ peilen door hoog in te zetten en telkens wat te verlagen 😉 )

Nogmaals iedereen bedankt, zonder een plek als dit zou ik het waarschijnlijk niet gedaan hebben. Er zitten mooie juweeltjes aan posts tussen verborgen tussen de vele pagina’s!
Nice. Gefeliciteerd! Hoog mikken is niks mis mee. ;) Gaat hier niet anders. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:38

Gaat goedkomen man! En na een maand wil je niks anders meer. Gefeliciteerd met je stap!

We horen je over een half jaar wel weer hoe het zit met bv’s en holdings ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Thanks! Ben expres gestart met een opdracht waarvoor ik net wat over gekwalificeerd ben (om de kans op een goede start te verhogen) en toch voor een mooi tarief :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Gaat goedkomen man! En na een maand wil je niks anders meer. Gefeliciteerd met je stap!

Thanks! Moet bekennen dat ik al een paar keer in de auto heb gereden met lekker hard een paar nummers die ik associeer met vrijheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Hier ook gedaan; Toen ik begon heb ik alle opdrachten hoog in geschoten. Veel tussenpartijen gaven aan dat ik niet rendabel was. Vervolgens zelf twee opdrachten gevonden, heb er wel een maand door moeten zoeken.

Had recent contact voor een dag per week op locatie een partij te helpen. Heb het ingeschoten op 120 euro per uur, had nog 1 a 2 daagjes over. Kwam niet uit voor ze.

Eigenlijk ben ik best blij nu met 3 dagen in de week, kom er prima mee rond een dag extra zou ik leuk vinden om mijn kennis elders te brengen en in andere keuken te kijken. Maar nu helemaal in luxe positie om nee te zeggen.

Zit ook te denken om 3 andere bedrijfjes op te gaan zetten. Sinds ik ben gaan ZZPen heb ik veel meer ideeën voor bedrijfjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

Het is een mooie stap! Tevreden met je tarief nu?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ID-College
mannowlahn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Bv en holding? Je bedoelt of je een bureau en bureaustoel wel/niet zakelijk kan aftrekken ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
init6 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Het is een mooie stap! Tevreden met je tarief nu?
Thanks ook! Zeker content met het tarief, en hoef me niet 'exploited' te voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
ID-College schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Vergeet niet dat offensief bij BND een 70/30 verhouding heeft en de S&P 500 alleen aandelen heeft.. het is dus logisch dat je met 100% aandelen meer rendement haalt.
Sowieso was met de lage rente obligaties niet heel interessant..
Inderdaad, uiteindelijk draait het om de risk-reward verhouding. Sharpe ratio is daarvoor wel een goede. Er valt ook te kijken naar yearly r/max drawdown van je portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Sinds kort ben ik ook freelancer en heb me behoorlijk goed ingelezen in allerlei zaken die daarbij komt kijken, maar merk dat ik de wijze van communiceren soms nog best lastig vind. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld in onderhandeling met een mogelijke opdrachtgever. Daarbij durf ik echter niet in gesprek te gaan met andere, omdat ik dan straks één moet bedanken. Dat laatste geeft mij de vrees dat ik deze opdrachtgever voor eens en altijd zal verliezen. Tegelijk wil ik voorkomen dat ik straks met lege handen sta als het niet rond komt met de partij waarmee ik nu aan tafel zit. Hoe om te gaan met dergelijke situaties en hoe bedank je zonder een mogelijke opdrachtgever definitief te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:07
*offtopic* Dit past beter in de devschuur

[ Voor 143% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

S023 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:43:
Sinds kort ben ik ook freelancer en heb me behoorlijk goed ingelezen in allerlei zaken die daarbij komt kijken, maar merk dat ik de wijze van communiceren soms nog best lastig vind. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld in onderhandeling met een mogelijke opdrachtgever. Daarbij durf ik echter niet in gesprek te gaan met andere, omdat ik dan straks één moet bedanken. Dat laatste geeft mij de vrees dat ik deze opdrachtgever voor eens en altijd zal verliezen. Tegelijk wil ik voorkomen dat ik straks met lege handen sta als het niet rond komt met de partij waarmee ik nu aan tafel zit. Hoe om te gaan met dergelijke situaties en hoe bedank je zonder een mogelijke opdrachtgever definitief te verliezen?
Gaat hetzelfde als normaal solliciteren, je kijkt naar meerdere opties. Jij bent ook een van de meerdere kandidaten. Gewoon open zijn, als je 2 aanboden hebt kan je de beste kiezen of ze een beetje laten opbieden tegen elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
*knip* liever niet reageren op offtopic, maar dien bijv een tr in

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2023 08:14 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Lycaon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Met sparen inderdaad wel.

Als je wil beleggen, zou je evt. – i.h.g.v. een B.V. – een lombard krediet kunnen aangaan met de DGA (jijzelf) met de beleggingsportefeuille als onderpand. Je kunt dan een veel lagere zakelijke rente hanteren i.v.m. de zekerheidsstelling (nl. het onderpand) en beleggen in het, vooralsnog, gunstigere box 3.
Voordeel is dat je dan kunt beleggen met gelden die slechts met vennootschapsbelasting zijn belast (lees: veel lagere belastingdruk).

Het is echter niet meer mogelijk om box-3 vermogen volledig te salderen met de schuld i.v.m. de nieuwe berekeningen, waarbij splitsing wordt gemaakt o.b.v. de verschillende vermogensbestanddelen
https://www.belastingdien...-berekening-box-3-inkomen
Heb je misschien informatie over wat een fiscaal acceptabel rentepercentage is? Ik zie bij commerciële aanbieders van effectenkredieten de 1/3-maands-Euribor voorbijkomen, maar de rente daarvan is sinds begin dit jaar aanzienlijk gestegen. Als een andere (lagere) benchmark ook fiscaal acceptabel is, dan ga ik daar liever voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonde van je tijd, altijd opties open houden en nooit jezelf beperken tot 1 mogelijke klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
Wolly schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Zonde van je tijd, altijd opties open houden en nooit jezelf beperken tot 1 mogelijke klant.
Eens. Qua snelheid en transparantie kan je dat ook gewoon aangeven. Hoi ik ben al in gesprek met X, of als zeker wilt dat ik het ga doen dan moet ik het voor Y weten. Je kan natuurlijk niet een gratis claim op iemand leggen. Sommigen gebruiken dit ook als verkooptruc (typische keukenboer truc), dat mag je zelf bedenken, maar het kan wel versnellend werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:08
Een intakegesprek kan hele goede reclame voor jezelf zijn ook als je besluit niet met die opdrachtgever in zee te gaan.
Ga bij verschillende partijen op gesprek. Maak een hele goede indruk bij ze. Leer wat deze opdrachtgevers jou te bieden hebben. Kies degene die op dit moment het beste bij je past. En nou komt de gouden tip: geef een uitgebreide uitleg aan een opdrachtgever waarom je juist die andere opdracht gaat doen. Zeg bijvoorbeeld dat je de inhoud van de opdracht, de contractduur, de reisafstand, het tarief, etc. hebt vergeleken met elkaar en waarom zij het niet geworden zijn. Ze kunnen het dan zuur vinden, maar ze onthouden je wel en naar mijn ervaring onthouden ze je op een positieve manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
Het is zakelijk allemaal hè. Gewoon van te voren laten weten dat je ook andere gesprekken hebt lopen. Dat is normaal, je moet aan jezelf denken. Als je niet parallel je gesprekken voert kan je wel eens eens zomaar een maand of twee langer op de bank zitten. Daarentegen hebben de opdrachtgevers ook meerdere personen op gesprek. Ik denk dat je angsten niet valide zijn. Transparant zijn aan het begin en er valt niks kwalijk te nemen. Uiteindelijk kan je andere opdrachtgevers laten weten dat een bepaalde opdracht bij jou het beste paste. En dan ben je ze heus niet voor eeuwig kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
*knip* liever niet reageren maar een tr indienen

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
Ik huur tot eind deze maand een kantoortje (handig met Corona destijds en werk en prive gescheiden etc etc.) in een BVG, de huur is echter dusdanig verhoogd dat ik dit niet meer tegenover mezelf kan verantwoorden. Dus ik heb opgezegd.

Ik heb wat boedel gekocht (kantoorbenodigdheden O-)) moet ik nou officieel een factuur maken voor de dingen die ik verkoop en waar ik niet op afschrijf? En officieus?
Lijkt me niet dat jaap van de boekencontrole pissig word van een printer die gekocht is voor 150 en gewoon verdwijnt ipv dat er een bon is voor de 30 euro die het nog opbrengt.

Mijn boekhoudster is op vakantie ;)

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:50
Toen ik startte was ik met 3 partijen aan het praten, waarbij er 1 wel mijn voorkeur had maar die begon moeilijk te doen over het tarief.
Op het moment dat ik aangaf dat een ander al wel akkoord was met mijn genoemde tarief was het ineens heel snel geregeld :) Het kan dus ook zeker in je voordeel werken om niet alles op 1 paard te zetten.
Van begin af aan ben ik naar alle partijen eerlijk geweest dat er meerdere dingen liepen. No hard feelings.
Eén van die partijen benadert mij nog steeds regelmatig om even koffie te doen en te checken of ik alweer beschikbaar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Krystman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:20:
Ik heb wat boedel gekocht (kantoorbenodigdheden O-)) moet ik nou officieel een factuur maken voor de dingen die ik verkoop en waar ik niet op afschrijf? En officieus?
Lijkt me niet dat jaap van de boekencontrole pissig word van een printer die gekocht is voor 150 en gewoon verdwijnt ipv dat er een bon is voor de 30 euro die het nog opbrengt.

Als je verkoopt zou ik het wel als dusdanig opvoeren (BTW factuur) maar die printer van 150 is een eenmalige kostenpost en geen investering. Kan je deze boedel niet gewoon thuis gebruiken of opslaan? Zakelijk goederen privé verkopen is echt not-done.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
Precies, het is gewoon zakelijk. Ik doe zelf ook niet aan exclusiviteit en/of reserveren, andersom doet de klant dat ook niet :) Als ze mij willen hebben moeten ze nu 'ja' zeggen en anders lopen ze het risico dat ik niet meer beschikbaar ben.
Ik heb overigens wel een keer beloofd dat ik de optie zou openhouden tot de middag de volgende dag. Dat kwam eigenlijk vooral omdat ik al 2 gesprekken gehad had, en men intern nog moest overleggen. Ze gaven aan: stel dat we allemaal akkoord zijn, dan willen we je wel graag hebben, en niet dat je tussen nu en morgenmiddag ja zegt tegen een ander..

Dat is zo'n kort tijdsbestek en ik was wel enthousiast over de opdracht dat ik dan wel akkoord ga (en uiteindelijk ook ben aangenomen) maar op voorhand doe ik er niet aan :) Want als je eenmaal 'oke' zegt dan gaan ze ineens schuiven, en krijg je straks nog dingen als: "morgen weten we het echt, heb je nog 1 dag geduld!?" en dat gaat dan straks ineens 3 dagen zo door :+

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 02-08-2023 08:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Deveon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Als je verkoopt zou ik het wel als dusdanig opvoeren (BTW factuur) maar die printer van 150 is een eenmalige kostenpost en geen investering. Kan je deze boedel niet gewoon thuis gebruiken of opslaan? Zakelijk goederen privé verkopen is echt not-done.
Het is heel simpel; die printer gaat als je het los bekijkt niemand missen dus het is ook niet zichtbaar als je hem prive op marktplaats zet. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat je nooit dit soort gebruikte spullen tweedehands weg doet, dus als je in je hele boekhouding geen enkel factuurtje voor dit soort dingen vindt zou ik als belastinginspecteur toch wel eens kritisch door de inkoopfacturen van een paar jaar geleden heen gaan en eens informeren waar die oude printer, setje winterbanden van de vorige auto, of die 'reserve'laptop precies gebleven zijn.

En die discussie wil je niet. Ik niet tenminste.

edit: in algemene zin valt me op dat hier wel eens heel erg naar individuele situaties gekeken wordt. Dat geldt voor dit, maar ook bijvoorbeeld voor 'heb ik een website nodig'. Als je onder de loep genomen wordt door de belastingdienst is het belangrijk dat de grote lijn goed uitziet. Dat houdt in dat je wat argumenten zou moeten hebben om te laten zien dat je echt een ondernemer bent. Of dat nu een website, visitekaartjes, reclamepennen, een net representatief kantoor of wat dan ook is maakt niet eens zoveel uit. Maar als je de discussie probeert te winnen met 'ja ik hoef geen website want ik heb linkedin'.. tja, dat kan zijn maar voor je het weet heb je de slag gewonnen maar de oorlog verloren. Als je zorgt dat het hele plaatje wel klopt is het ook veel makkelijker te verdedigen dat je eens een keertje 3 jaar bij een opdrachtgever zit omdat dat toevallig erg lucratief was en daarmee goed als zakelijke beslissing te verdedigen was. En of je dan die website wel of niet had is dan ineens niet meer zo relevant, als je maar genoeg plusjes tegenover staan.

Dat geldt ook voor dit. Je boekhouding moet laten zien dat je het serieus, netjes en eerlijk aanpakt. Dat je eens een keertje besluit iets niet helemaal volgens de regels te doen omdat er toevallig wat ongewone omstandigheden waren zal niet zo'n heel groot punt zijn. Maar zorg iig dat je het in de regel niet altijd een teen over de grens probeert te zetten want uiteindelijk krijg je dan een beeld dat toch wat lastig te verdedigen is. Met dat in het achterhoofd lijkt het me beter weg te blijven bij structureel marktplaatsgesjacher of bijvoorbeeld al te slim proberen te zijn met de split zakelijk/prive van dingen als telefoonfacturen van een paar tientjes.

My 0,02.

[ Voor 51% gewijzigd door Yucon op 02-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Jaap wordt vast niet pissig om 30 euro. Maar Jaap is ook een mens, en Jaap kon wel eens onverwacht gepikeerd raken als hij het idee krijgt dat je denkt dat hij te stom is om het te ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:10:
dus als je in je hele boekhouding geen enkel factuurtje voor dit soort dingen vindt zou ik als belastinginspecteur toch wel eens kritisch door de inkoopfacturen van een paar jaar geleden heen gaan en eens informeren waar die oude printer, setje winterbanden van de vorige auto, of die 'reserve'laptop precies gebleven zijn.

Het hangt er natuurlijk erg van af of een asset wel of niet afgeschreven is. Als deze nog op de balans staat (en dus bedrijfswaarde vertegenwoordigd) is de situatie anders dan als deze afgeschreven is. In het laatste geval kun je nog altijd zeggen dat de reservelaptop naar de milieustraat is gegaan.

In dat opzicht ben ik het geheel met je eens als je zegt dat 'het verhaal moet kloppen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 30-03 09:39
Ik doe zelf m'n boekhouding en belastingaangifte, en ik had hier de eerste keer ook wat moeite mee, hoe dit in te voeren. Ik heb een eenmanszaak en bij je IB aangifte moet je behoorlijk wat dingen over je vaste activa invullen (met name als je de KIA aanvraagt). Voor de rest vind ik het vrij summier wat ze willen weten, zo'n beetje alle kosten die ik maak kunnen onder 1 post op de IB aangifte. Maar die vaste activa weten ze meer van, dus ik probeer dat altijd netjes te doen om gezeik te voorkomen, dus ik laat dingen niet echt "verdwijnen" uit de boeken.

Als je iets wat zakelijk is gewoon weggeeft, of naar je privevermogen haalt, moet je de dagwaarde bepalen. Dat kan je doen met marktplaats of tools op internet. Dit streept dan weg tegen de restwaarde die het in je boeken had en het meerdere is winst waar je belasting over betaalt (tenzij je winst negatief is hierop uiteraard, dan "levert het belasting op"). Deze dagwaarde bereken je overigens ook BTW over en die draag je ook af.

Als je je activum echt verkoopt (dus echt met factuur, dus je onttrekt het niet voor jezelf) dan is dat gelijk de waarde die je opneemt in je boeken en laat je je afnemer de BTW betalen hierover.

Iets onttrekken tegen een zelf in elkaar gefantaseerde dagwaarde (goedkoopste screenshot op marktplaats) en vervolgens prive voor veel meer verkopen (zonder factuur dan) ... Sja. Het zal ongetwijfeld niet mogen, en ik doe het ook niet. Maar of ze erachter komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Ik huur tot eind deze maand een kantoortje (handig met Corona destijds en werk en prive gescheiden etc etc.) in een BVG, de huur is echter dusdanig verhoogd dat ik dit niet meer tegenover mezelf kan verantwoorden. Dus ik heb opgezegd.

Die printer van 150 is boekhoudkundig allang verdwenen. Kantoorbenodigdheden die nog op de balans staan omdat ze meer dan 450 kosten moet je wel wat mee doen. Als je ze nog niet naar 0 hebt afgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-05 15:15
[...]

Het is heel simpel; die printer gaat als je het los bekijkt niemand missen dus het is ook niet zichtbaar als je hem prive op marktplaats zet. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat je nooit dit soort gebruikte spullen tweedehands weg doet, dus als je in je hele boekhouding geen enkel factuurtje voor dit soort dingen vindt zou ik als belastinginspecteur toch wel eens kritisch door de inkoopfacturen van een paar jaar geleden heen gaan en eens informeren waar die oude printer, setje winterbanden van de vorige auto, of die 'reserve'laptop precies gebleven zijn.

Geen discussie nodig. Allemaal naar de kringloop afgevoerd. Ik ga niet leuren met een oude printer, 8 jaar oude laptop of een ongebruikt scherm die misschien nog wel €30 oplevert op Markplaats. Dingen die nog op de balans staan, dat is een ander verhaal.
Soms gaan dingen ook gewoon stuk. Dan gooi ik ze weg. Moet ik dat achteraf kunnen bewijzen? Lijkt me niet. Als ik nou elk jaar 5 laptops 'stuk' maak en weggooi, dan kan ik me de fronsende inspecteur wel voorstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Als ik met een opdrachtgever in gesprek ben dan laat ik dat altijd weten bij andere potentiele opdrachtgevers. Dat is helemaal niet gek. Hoe transparanter hoe beter.
Via recruiters wordt je behandeld als stront dus ik zou daar niet te zwaar aan tillen. Als die een kandidaat hebben dan hoor je niks meer. En ze hebben chronisch geheugen verlies, dus ze bellen gewoon weer 3 maanden later. Niet dat ik snel een opdracht via ze ga doen, maar je weet nooit.

Ik heb omgekeerd ook een keer gehad. Had vrijwel zeker ( ha ;) ) een opdracht via een goede bekende en was een klant waar ik al eerder gezeten had. Alle nieuwe klussen laten gaan omdat ik daar zou starten. Gesprek was een formaliteit. Eenmaal daar bleek dat de opdracht 6 maanden was uitgesteld. Dus a) voor niks heen gereden en b) geen opdracht plus alle schepen verbrand. Lekker man...
Was een goede les. Wel goedgekomen gelukkig (had een dag later alsnog een andere opdracht), maar dat is natuurlijk niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 10:29
[...]

Niet mee eens.

Vrijwel alles wat weg moet, wordt niet verkocht.
Het kost mij meer tijd (en dus geld) dan wat het oplevert, bedrijfseconomisch gezien kost het verkopen mij dus juist geld en dus wordt er niks verkocht.
(op bedrijfsautos na)

En belastinginspecteurs begrijpen ook wel dat iets niet meer geld moet kosten dan het oplevert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-03 12:57
Remcoder schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Dan betaal je inderdaad belastingrente.

Mijn boekhouder wilde mij aanvankelijk ook meenemen in het standaard patroon van uitstel aanvragen. Toen ik hem erop wees dat ik hem inhuur om mij geld te besparen en niet meer geld te kosten kwam hij wel tot inzicht dat uitstel aanvragen in mijn geval niet nuttig was. :+
Ik werd toch echt wel even getriggerd over de discussie tav de boeterente, zeer bedankt voor het onder de aandacht brengen want dit wist ik niet. Ik ben dit jaar gestart en heb altijd zelf IB aangifte gedaan. Volgend jaar, dus over B-jaar 2023 zal de 1e keer worden dat een boekhouder dit namens mij zal doen. Hij begon inderdaad ook al over dat er standaard uitstel aangevraagd wordt. Maar het boeterente gebeuren kwam niet eerder aan bod tot ik hem er gisteren naar vroeg. Hij gaf aan dat hij een boekhouder is met een becon nummer en dat er geen boetes aan vast zitten. Maar omdat ik toch officiele verificatie wilde, heb ik zojuist met de B-dienst gebeld en voor becon gaf hij me het volgende voorbeeld:
- Aangifte over 2022 moet voor 1 mei 2023 ingediend zijn.
- De becon boekhouder heeft uitstel aangevraagd, hiermee komt de deadline op 1 mei 2024 te liggen.
- Zolang de aangifte voor die datum wordt ingediend, geldt er geen boete.
- Indien de aangifte vanaf 1 mei 2024 wordt ingediend, volgt er eerst een herinnering, daarna een aanmaning en daarna pas een boete.

Dit staat dus los van de 1 juli 2023 deadline die je als prive persoon hebt, zo heb ik het begrepen.

Ik vind de B-site hier niet duidelijk over. Of je vindt info over uitstel en boete, maar niets over als je het uitbesteed, of je vind info over de becon regeling, maar wordt er geen woord gerept over een mogelijke boete. Uiteindelijk heb ik via https://www.belastingdien...ing_belastingconsulenten/ een verwijzing naar de brochure Uitstelregeling belasting­consulenten belastingjaar (de becon­regeling) gevonden die hier te downloaden is: https://www.belastingdien...voor_belastingconsulenten

Onder 4.1.2 staat wat over het inleverschema waar ze zich aan te houden hebben. Onder 4.1.3:
Wij controleren de voortgang van de uitstelregeling. Als u de afspraken uit de uitstelregeling niet nakomt,
kunnen wij u uitsluiten van de uitstelregeling. Levert u aangiften in na de uitsteldatum dan krijgen uw klanten
een herinnering voor de aangifte. Ook riskeren zij dan een aanmaning en een aanslag met een boete.

Dus hoe ik het zie, is je becon boekhouder te laat t.a.v. zijn uitsteldatum en je krijgt een boeterente om de oren, dan is dat zijn fout en vind ik ook dat hij hm mag betalen, want ben het idd met Remcoder eens dat een boekhouder je geld moet besparen.
(heb je een boekhouder zonder becon, tja dan wordt het wel een ander verhaal)

Edit: blijkt een verschil te zijn tussen boete en rente. In short: ik heb me van de uitstellijst laten halen. Meer detail zie voortschrijdend inzicht: dazoefta in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 3% gewijzigd door dazoefta op 03-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dat bepaalt de inspecteur.
Allemaal naar de kringloop afgevoerd. Ik ga niet leuren met een oude printer, 8 jaar oude laptop of een ongebruikt scherm die misschien nog wel €30 oplevert op Markplaats. Dingen die nog op de balans staan, dat is een ander verhaal.
Soms gaan dingen ook gewoon stuk. Dan gooi ik ze weg. Moet ik dat achteraf kunnen bewijzen? Lijkt me niet. Als ik nou elk jaar 5 laptops 'stuk' maak en weggooi, dan kan ik me de fronsende inspecteur wel voorstellen.
Uiteindelijk heb je als bedrijf een bewaarplicht. Wat er niet is kun je niet bewaren, maar aan de andere kant kies je er ook voor om niets op papier te bewaren te hebben als je het in een kartonnen doos bij de kringloop op de toonbank knikkert. En uiteindelijk ben jij degene die aan moet tonen dat de oorspronkelijke aftrek terecht was. Niet andersom. Als alles zonder een spoor na te laten verdwijnt is dat lastiger dan wanneer je wel iets van een spoor hebt. En nogmaals: het gaat om de grote lijn. Als je én geen enkel spoor van oude spullen hebt én je voert je prive-telefoon 100% als zakelijk op én je hebt 'zakelijke' lunches zonder agenda-afspraak die toevallig ook nog uit happy meals bestonden, en..., en... tja, dan wordt het lastig. Als het alleen om die ouwe gedumpte spullen gaat is het weer een heel ander verhaal.

Maar uiteindelijk moet iedereen die keuze voor zichzelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:25
Iemand een tip om de factuur van Q-Park per maand te krijgen? In het verleden had ik dat via een parkeerkaart zonder vaste kosten. Dat is nu vervangen door kenteken/app toegang. Van die parkeeractie krijg ik in die app een kwitantie die ik enkel los kan doorsturen.
Dat zijn soms best wat bonnetjes om te verwerken. En mijn systeem (AFAS SB+) herkent die niet helemaal vanzelf...

Zou dat graag weer per maand hebben. Via Qpark of een andere partij misschien? Mag best een kleine fee opzitten als het goed werkt. De QPark abonnementen lonen zich helaas/gelukkig qua kosten niet voor mij.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 18:20
@DomiGijzen
In de AV staat het volgende

code:
1
9.3 De Gebruiker ontvangt periodiek per e-mail een factuur waarop alle kosten voor het Garage- en Straat parkeren staan aangegeven.

Of is periodiek “direct”?
Anders zou ik de klantenservice sven berichten?

Update: (excuses voor het engels)

How can I receive a monthly transaction report?

Would you like to gain insight into all your parking sessions and transactions with the Q-Park app? Receive a monthly transaction report by email. How? Via settings in the Q-Park app you can turn on 'Monthly transaction overview' by moving the slider to the right. Every second day of the month you will receive an email with the transaction report of the previous month.

[ Voor 54% gewijzigd door Deshmir op 02-08-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dazoefta schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Dus hoe ik het zie, is je becon boekhouder te laat t.a.v. zijn uitsteldatum en je krijgt een boeterente om de oren, dan is dat zijn fout en vind ik ook dat hij hm mag betalen, want ben het idd met Remcoder eens dat een boekhouder je geld moet besparen.
Als je uitstelt aanvraagt of laat aanvragen en dient voor die datum de definitieve aanslag in dan krijg je alsnog met belastingrente te maken. Gewoon even eind van het jaar een voorlopige aangifte inschieten zodat je bij de definitieve aanslag geld terug krijgt. Vervolgens zie je nergens een melding van belastingrente, ook niet als je die uitsteldatum niet haalt (zoals mijn boekhouder afgelopen mei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:25
@Deshmir Ik kan ze eens berichten. Transactie rapport heb ik, maar dat is geen factuur. Wellicht dat een factuur ergens verstopt zit waar ik het niet vind.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:34:
[...]
Maar uiteindelijk moet iedereen die keuze voor zichzelf maken :)
Dat zeg ik: als je elk jaar 5 nagenoeg nieuwe laptops afvoert naar de kringloop dan snap ik een kritische inspecteur wel. Maar als ik elk jaar een nieuw toetsenbord met muis van €200,- afvoer, dan verwacht ik niet dat hij er over gaat discussiëren. Ten eerste zijn het gewoon kosten en komt die hardware niet op een balans en B ( ;) ) gaat de inspecteur niet over hoe snel ik mijn TB/muis verslijt. Misschien ben ik wel een frustrorammer op dat toetsenbord... (overigens type ik dit op een toetsenbord wat ik al 10 jaar gebruik...)

Overigens staat het de inspecteur vrij om een discussie aan te gaan met me. Als het gaat om een paar tientjes krijgt hij meteen gelijk van me. Waarschijnlijk heeft hij ook gewoon gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
dazoefta schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:02:

Boetes en rente zijn 2 verschillende dingen.

Rente ben je verschuldigd over de openstaande belastingschuld. De BD is geen filantropische instelling: als je uitstel wilt dan kan dat, maar dan loopt de rente wel op. Om dit te voorkomen kan je dus een voorlopige aangifte doen.

Als je te laat bent met het indienen van de aangifte (na eventueel uitstel) dan volgt een verzuimboete. Hoe vaker je verzuimt hoe hoger de boete doorgaans wordt.

De BD stuurt trouwens eerst nog een brief met een uiterste indieningdatum van de aangifte, als je dit binnen 10 dagen doet krijg je geen boete. Nou zijn er veel klanten bij accountantskantoren die na herhaaldelijk vragen pas na deze brief opeens “oeps” en “spoed, spoed, spoed!” gaan roepen en eindelijk eens hun gegevens opsturen. Als je in zo’n geval de deadline mist dan vind ik het niet toe te rekenen aan de tussenpersoon. Heb je de gegevens wel al maanden geleden opgestuurd en ben je op de plank blijven liggen? Dan zou ik ze zeker met ze in gesprek gaan.

Vergrijpboetes voor het opzettelijk doen van een onjuiste aangifte bestaan ook nog, maar dan heb je een veel groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Dat zeg ik: als je elk jaar 5 nagenoeg nieuwe laptops afvoert naar de kringloop dan snap ik een kritische inspecteur wel. Maar als ik elk jaar een nieuw toetsenbord met muis van €200,- afvoer, dan verwacht ik niet dat hij er over gaat discussiëren. Ten eerste zijn het gewoon kosten en komt die hardware niet op een balans en B ( ;) ) gaat de inspecteur niet over hoe snel ik mijn TB/muis verslijt. Misschien ben ik wel een frustrorammer op dat toetsenbord... (overigens type ik dit op een toetsenbord wat ik al 10 jaar gebruik...)

Overigens staat het de inspecteur vrij om een discussie aan te gaan met me. Als het gaat om een paar tientjes krijgt hij meteen gelijk van me. Waarschijnlijk heeft hij ook gewoon gelijk.
Na 5 jaar is mijn laptop gewoon afgeschreven naar 0 euro, denk je dat een inspecteur vervolgens gaat betogen dat ik daar nog best 75 euro voor had kunnen vangen op Marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
In het geval van een 6300 euro kostende Macbook wel. Dan is 75 redelijk aan de krappe kant. :P

Aankoopprijs minus te verwachten opbrengst, delen door vijf, is je jaarlijkse afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:41:
In het geval van een 6300 euro kostende Macbook wel. Dan is 75 redelijk aan de krappe kant. :P

Aankoopprijs minus te verwachten opbrengst, delen door vijf, is je jaarlijkse afschrijving.
Dan heb ik geluk dat ik geen laptops koop van 6300 euro :+ Maar een normale laptop, ik denk dan aan max 2000 euro excl. btw, is in mijn ogen niets meer waard na 5 jaar.

Zelfs de belastingdienst zegt dat de economische waarde dan 0 euro is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
De Belastingdienst werkt volgens de regels maar ook volgens redelijkheid. Als jij een Macbook koopt van €6.000 en die doe je na twee jaar weg omdat je er per ongeluk overheen gereden bent (werkelijk of niet), dan gooi je die weg; je zal het ergens nog wel moeten verrekenen in je boekhouding. Gooi je elke twee jaar een Macbook weg van 6K, dan lijkt me dat niet redelijk.

Uiteraard, als je ze letterlijk weggooit ben je er ook niet zuinig mee maar hé, het is jouw geld. Maar als je ze steeds 'weggooit' op Marktplaats en niet verrekent in je boekhouding, dan is dat niet oké.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
Alles > 450 euro staat per definitie op je balans als je het niet willekeurig hebt afgeschreven in je eerste jaren toen dat nog mocht.
Als jij een laptop verkoopt prive, dan klopt je boekhouding niet meer met je feitelijke situatie. Je moet dat uiteraard corrigeren, anders ben je gewoon aan het frauderen.

Iets van 150 euro is per definitie geen goed/product wat op je balans komt. Die heb je direct afgeschreven bij aankoop en dus is hij zakelijk (boekhoudkundig gezien) dan ook niets meer waard op dat moment. Die mag je dus 'gewoon' verkopen, hoewel het wel discutabel is als je dit veel gaat doen.. Ik kan mij zo voorstellen dat dat vragen gaat oproepen als je dit structureel doet..

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 02-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 15:51
Je kunt, met een goed kloppend verhaal, een volledige afschrijving van je boedel nemen bijvoorbeeld doordat het al echt verouderd is en volgens de afschrijvingsregels al volledig afgeschreven had moeten zijn. Hij zegt dat hij nooit afgeschreven heeft, dus dan is dit nog een mooi moment om het alsnog te doen. Drukt je winst ook nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:07
Ik betaal de MRB voor mijn prive auto via automatische incasso via mijn prive rekening.
Onlangs een youngtimer gekocht, de MRB wil ik via mijn zakelijke rekening betalen (maar de prive auto via mijn prive rekening blijven betalen). Is dit mogelijk, hebben jullie hier ervaring mee? Het gaat om een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Zelf geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:04:
De Belastingdienst werkt volgens de regels maar ook volgens redelijkheid. Als jij een Macbook koopt van €6.000 en die doe je na twee jaar weg omdat je er per ongeluk overheen gereden bent (werkelijk of niet), dan gooi je die weg; je zal het ergens nog wel moeten verrekenen in je boekhouding. Gooi je elke twee jaar een Macbook weg van 6K, dan lijkt me dat niet redelijk.

Uiteraard, als je ze letterlijk weggooit ben je er ook niet zuinig mee maar hé, het is jouw geld. Maar als je ze steeds 'weggooit' op Marktplaats en niet verrekent in je boekhouding, dan is dat niet oké.
Als je iets weggooit moet je het versneld afschrijven naar 0. Gooi je het niet weg dan geldt de restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
c-nan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:53:
Ik betaal de MRB voor mijn prive auto via automatische incasso via mijn prive rekening.
Onlangs een youngtimer gekocht, de MRB wil ik via mijn zakelijke rekening betalen (maar de prive auto via mijn prive rekening blijven betalen). Is dit mogelijk, hebben jullie hier ervaring mee? Het gaat om een eenmanszaak.
Dat kan, maar maak je borst maar nat:

Je moet belastingtelefoon bellen en vragen om een formulier om het rekeningnummer van de wegenbelasting aan te passen. Zij sturen per post een formulier op dat je dan na enkele dagen ontvangt. Formuliertje invullen en terugsturen. Meestal raken ze dit eerst een keer kwijt, dus opnieuw formulier aanvragen en riedeltje opnieuw. Als het dan goed gaat, werkt het :Y
Dan koop je een andere auto en begint het feest opnieuw :X Ik heb het opgegeven en boek gewoon maandelijks de wegenbelasting over van zakelijk naar prive, aangezien de wegenbelasting van mijn prive rekening afgeschreven word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ID-College schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
Iets van 150 euro is per definitie geen goed/product wat op je balans komt. Die heb je direct afgeschreven bij aankoop en dus is hij zakelijk (boekhoudkundig gezien) dan ook niets meer waard op dat moment. Die mag je dus 'gewoon' verkopen
Dat ligt toch wat genuanceerder. Zolang het waarde heeft hoor je het te factureren en ook btw af te dragen. Stel dat dat ding van 150 euro nog 20 euro waard is. Strikt genomen waren je zakelijke kosten dan geen 150 euro maar maar 130. Je had al 150 euro afgetrokken dus die 20 euro die je als omzet boekt is vrij vertaald de correctie op die 150 om op 130 uit te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 02-08-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
ID-College schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
Alles > 450 euro staat per definitie op je balans als je het niet willekeurig hebt afgeschreven in je eerste jaren toen dat nog mocht.
Als jij een laptop verkoopt prive, dan klopt je boekhouding niet meer met je feitelijke situatie. Je moet dat uiteraard corrigeren, anders ben je gewoon aan het frauderen.

Iets van 150 euro is per definitie geen goed/product wat op je balans komt. Die heb je direct afgeschreven bij aankoop en dus is hij zakelijk (boekhoudkundig gezien) dan ook niets meer waard op dat moment. Die mag je dus 'gewoon' verkopen, hoewel het wel discutabel is als je dit veel gaat doen.. Ik kan mij zo voorstellen dat dat vragen gaat oproepen als je dit structureel doet..
Of het wel of niet of de balans staat maakt helemaal niet uit of het een zakelijk eigendom is of niet. Zakelijk gekocht is zakelijk eigendom. Als je een zakelijk item verkoopt, al is het een balpen voor een euro, zijn dat zakelijke inkomsten. Anders moet je het eerst opnemen als een prive onttrekking in je boekhouding - waarbij ook de waarde in het economisch verkeer leidend is - en niet de boekhoudkundige waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:53:
Mij is het niet gelukt om de BD te laten snappen dat het van 2 rekeningen moet. Ik betaal nu maar alles vanaf mn zakelijke rekening en boek de prive-auto op 'prive'. (EMZ)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dazoefta
Wolkje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Boetes en rente zijn 2 verschillende dingen.

Rente ben je verschuldigd over de openstaande belastingschuld. De BD is geen filantropische instelling: als je uitstel wilt dan kan dat, maar dan loopt de rente wel op. Om dit te voorkomen kan je dus een voorlopige aangifte doen.

Als je te laat bent met het indienen van de aangifte (na eventueel uitstel) dan volgt een verzuimboete. Hoe vaker je verzuimt hoe hoger de boete doorgaans wordt.

De BD stuurt trouwens eerst nog een brief met een uiterste indieningdatum van de aangifte, als je dit binnen 10 dagen doet krijg je geen boete. Nou zijn er veel klanten bij accountantskantoren die na herhaaldelijk vragen pas na deze brief opeens “oeps” en “spoed, spoed, spoed!” gaan roepen en eindelijk eens hun gegevens opsturen. Als je in zo’n geval de deadline mist dan vind ik het niet toe te rekenen aan de tussenpersoon. Heb je de gegevens wel al maanden geleden opgestuurd en ben je op de plank blijven liggen? Dan zou ik ze zeker met ze in gesprek gaan.

Vergrijpboetes voor het opzettelijk doen van een onjuiste aangifte bestaan ook nog, maar dan heb je een veel groter probleem.
toon volledige bericht
Ontzettend bedankt dat je dit onder de aandacht bracht want dit verschil had ik niet door!

Eerst was de reactie:
Ik ben een boekhouder met een Becon nummer waardoor we een jaar extra de tijd hebben om aangiftes inkomstenbelasting in te dienen, uiteraard zitten hier verder geen boetes aan vast. Een voorlopige aanslag heeft hier geen effect op, dat is alleen als je graag vooruit wilt betalen.

Na extra doorvragen, nav jouw opmerking, bij de boekhouder krijg ik nu deze reactie:
De rente bij de Belastingdienst is gelijk aan de gemiddelde rente die banken betalen over het saldo op je betaalrekening, dus dat effect is nihil.

M.a.w. hij is dus inderdaad WEL van toepassing, geen boete maar wel rente! (als bkh het doet na 1 juli maar voor 1 mei vlg jaar)
Ik heb direct aangegeven haal me van de uitstellijst.

Jeetje wat moet je daar naar vissen zeg, terwijl ik mijn intenties en motivatie toch echt heel duidelijk had uitgelegd wat ik wel en niet wil. Maar ja ieder voor zich he en mijn aanname is: hij zal er geen baat bij hebben als (teveel) klanten geen uitstel willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
dazoefta schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Ontzettend bedankt dat je dit onder de aandacht bracht want dit verschil had ik niet door!

Eerst was de reactie:
Ik ben een boekhouder met een Becon nummer waardoor we een jaar extra de tijd hebben om aangiftes inkomstenbelasting in te dienen, uiteraard zitten hier verder geen boetes aan vast. Een voorlopige aanslag heeft hier geen effect op, dat is alleen als je graag vooruit wilt betalen.

Na extra doorvragen, nav jouw opmerking, bij de boekhouder krijg ik nu deze reactie:
De rente bij de Belastingdienst is gelijk aan de gemiddelde rente die banken betalen over het saldo op je betaalrekening, dus dat effect is nihil.

M.a.w. hij is dus inderdaad WEL van toepassing, geen boete maar wel rente! (als bkh het doet na 1 juli maar voor 1 mei vlg jaar)
Ik heb direct aangegeven haal me van de uitstellijst.

Jeetje wat moet je daar naar vissen zeg, terwijl ik mijn intenties en motivatie toch echt heel duidelijk had uitgelegd wat ik wel en niet wil. Maar ja ieder voor zich he en mijn aanname is: hij zal er geen baat bij hebben als (teveel) klanten geen uitstel willen.
toon volledige bericht
Zeker als je nog helemaal geen voorlopige aangifte gedaan hebt, kan die belastingrente op gaan lopen. De rente is ook verhoogd van 4% naar 6%. Dus leuk dat je boekhouder het zo framed maar dat is m.i. veel te kort door de bocht en reden om tenminste eind van het lopende jaar een voorlopige aangifte in te dienen die dicht bij de werkelijke aangifte ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
dazoefta schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:46:
Zeer waardevolle bijdrage, bedankt dat jij (jullie!) dit zo goed hebben uitgezocht. N.a.v. je eerste post dacht ik al gelijk dat het rechtsongelijkheid zou betekenen voor mensen die zelf hun boekhouding doen en dus geen boekhouder hebben met becon nummer. Gerustgesteld nu en wat geleerd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Afas schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:48:
Zeker als je nog helemaal geen voorlopige aangifte gedaan hebt, kan die belastingrente op gaan lopen. De rente is ook verhoogd van 4% naar 6%. Dus leuk dat je boekhouder het zo framed maar dat is m.i. veel te kort door de bocht en reden om tenminste eind van het lopende jaar een voorlopige aangifte in te dienen die dicht bij de werkelijke aangifte ligt.
Ik snap niet helemaal hoe de voorlopige aangifte relevant is hierin? Ik zet hem altijd op nul en betaal alles pas bij de aanslag van het opeenvolgende jaar. Daar wordt geen rente op gerekend, die gaat pas lopen als je te laat aangifte (dus niet de voorlopige!) doet of te laat de aangifte betaalt. (Mogelijk is er ook rente als je je voorlopige aanslag niet op nul zet, en de betalingen niet op tijd doet, maar dat heb je zelf in de hand door hem op nul te zetten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
bumble_bee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe de voorlopige aangifte relevant is hierin? Ik zet hem altijd op nul en betaal alles pas bij de aanslag van het opeenvolgende jaar. Daar wordt geen rente op gerekend, die gaat pas lopen als je te laat aangifte (dus niet de voorlopige!) doet of te laat de aangifte betaalt. (Mogelijk is er ook rente als je je voorlopige aanslag niet op nul zet, en de betalingen niet op tijd doet, maar dat heb je zelf in de hand door hem op nul te zetten).
Als je boekhouder niet op tijd aangifte kan doen, voorkom je belastingrente door eind van het boekjaar al een VA te doen zodat je daar al belasting over betaald hebt ruim voordat de renteteller gaat lopen. Zelf kies ik overigens om maandelijks te betalen en zet ik de VA niet op 0 begin van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
...en zet ik de VA niet op 0 begin van het jaar.
Ik snap niet zo goed waarom sommigen de VA op 0 zetten terwijl je gewoon een opdracht hebt en best wel een redelijke inschatting kan maken hoeveel je dat jaar aan omzet maakt. Ik zie er de voordelen niet van.
Mocht ik ineens zonder opdracht komen, en dat lijkt langer te gaan duren dan 2 maanden, pas ik de voorlopige aanslag gewoon aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:09:
Ik snap niet zo goed waarom sommigen de VA op 0 zetten terwijl je gewoon een opdracht hebt en best wel een redelijke inschatting kan maken hoeveel je dat jaar aan omzet maakt. Ik zie er de voordelen niet van.
Mocht ik ineens zonder opdracht komen, en dat lijkt langer te gaan duren dan 2 maanden, pas ik de voorlopige aanslag gewoon aan.
Omdat je dan een centje kan verdienen met belastingggeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22

Matis

Rubber Rocket

bumble_bee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:21:
Omdat je dan een centje kan verdienen met belastingggeld.
Ikzelf heb een BV, dus voor mij is het iets minder lucratief. Daarnaast "moet" ik wel een VA indienen om in aanmerking te komen om maandelijks mijn HRA en andere toeslagen te krijgen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 12-05 19:38
Matis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ikzelf heb een BV, dus voor mij is het iets minder lucratief. Daarnaast "moet" ik wel een VA indienen om in aanmerking te komen om maandelijks mijn HRA en andere toeslagen te krijgen.
Toeslagen gaan via een ander kanaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Vandaag een recruiter gesproken die beweerde dat java devs die 'al een tijdje meelopen, zeg maar 10 a 15 jaar' op een tarief zitten van € 80 a 85 p/u. Ik had hem daarna verteld dat mijn beleving was dat een tarief van een dergelijke java dev veel hoger lag (lees: minimaal € 95 en soms zelfs boven de € 110).
Zijn reactie; dat is niet wat ik dagelijks hoor van de devs waarmee ik contact heb.

Hoe kijken jullie tegen de tarieven aan die hij suggereert?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:50

Rem

Archiebald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:55:
Vandaag een recruiter gesproken die beweerde dat java devs die 'al een tijdje meelopen, zeg maar 10 a 15 jaar' op een tarief zitten van € 80 a 85 p/u. Ik had hem daarna verteld dat mijn beleving was dat een tarief van een dergelijke java dev veel hoger lag (lees: minimaal € 95 en soms zelfs boven de € 110).
Zijn reactie; dat is niet wat ik dagelijks hoor van de devs waarmee ik contact heb.

Zit in de .NET wereld, maar waarschijnlijk vergelijkbaar. Er zijn vast ervaren developers die werken voor 80~85, maar ik ken er ook genoeg die voor 95~110 zitten. Het verschil tussen de twee is waarschijnlijk meer de mate van zelfvertrouwen & zakelijk inzicht dan de programeerskills.

Ik hoor wel eens vergelijkbare dingen van recruiters, mijn reactie is altijd in de trant:
'Hmm, cool. Maar dit is mijn tarief.'. Geen uitleg of discussie vereist. Wat anderen doen is niet jouw probleem, zolang ze je niet de markt uit concureren, maar dat lijkt nog niet gaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40
Archiebald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:55:

Ik wordt regelmatig gebeld door recruiters, ze eindigen altijd het gesprek met de vraag wat het tarief is (zodat ze dat kunnen opslaan voor als er een opdracht voorbij komt).
Ik zeg altijd 100 euro, en waar ik 3 jaar geleden nog wel eens "dat is stevig" hoorde bij 90 euro, krijg ik nu altijd alleen maar een "ok" bij 100 euro te horen.

Mijn mening: die 80 a 85 is lowballing

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 15:54
Krijg net een belletje van iemand van The Impact Group voor een ogenschijnlijk leuke opdracht die ik op Freelance.nl had gevonden, ik heb deze partij nog niet eerder voorbij horen of zien komen in het forum. Iemand ervaring met deze club?

[ Voor 7% gewijzigd door Heath op 03-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
ConQuestador schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Ik wordt regelmatig gebeld door recruiters, ze eindigen altijd het gesprek met de vraag wat het tarief is (zodat ze dat kunnen opslaan voor als er een opdracht voorbij komt).
Ik zeg altijd 100 euro, en waar ik 3 jaar geleden nog wel eens "dat is stevig" hoorde bij 90 euro, krijg ik nu altijd alleen maar een "ok" bij 100 euro te horen.

Mijn mening: die 80 a 85 is lowballing
Check, goed om te weten. Ik ben pas net een jaar freelancer, dus weet nog niet de hoed van de rand. Wat ik wel weet is dat tussenpartijen er wel flink wat afsnoepen/er bovenop drukken. Hij had het over tussen de 10 & 20% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb nog nooit een VA ingediend voor HRA en zet mijn inkomen voor toeslagen liever een stuk hoger. De HRA is altijd nog bij de definitieve aangifte verwerkt (alle gegevens staan klaar) en zorgt er gelijk voor dat vakantiegeld in loondienst daadwerkelijk genoeg is voor een vakantie.

Voorheen diende mijn boekhouder mijn inkomen in als 30k op de VA. Betaal geen IB vanwege aftrekposten en meestal is de winst van het eerste kwartaal dan gedekt. Eind van het jaar dien ik eenmaal een realistische VA in om belastingrente te voorkomen. In de tussentijd staat het bedrag privé op een spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Archiebald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Check, goed om te weten. Ik ben pas net een jaar freelancer, dus weet nog niet de hoed van de rand. Wat ik wel weet is dat tussenpartijen er wel flink wat afsnoepen/er bovenop drukken. Hij had het over tussen de 10 & 20% 8)7
Als je gebeld (actief benaderd) wordt lever je al snel 10-20% in. Als je dat niet wilt zou je toch echt zelf een opdracht bij een broker moeten zoeken zoals Yacht of Headfirst. Wil je die paar euro ook besparen dan zal je direct op opdracht moeten reageren via diverse portalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 14:40
Archiebald schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Mijn ervaring is dat als ze tussen de 10 en 20% zeggen, het minimaal 20% is.. ze proberen het altijd te bagatelliseren, maar als je doorvraagt blijkt het stiekem 20% of meer te zijn.

Tevens rekenen ze vanaf het totaalbedrag.
Het is dus niet dat jouw tarief 80 + 20% = 96 euro totaal tarief, maar als totaaltarief 96 is, dan is het 96-20%, dus nog maar 76,80 voor jou.
Kortom, als ze 20% zeggen, bedoelen ze dat ze 25% erop leggen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Krijg ook net de IB binnen, boekhouder heeft nooit wat gezegd over de belastingrente. Nee joh wij hebben vanaf de boekhouder uitstel van betaling. Belastingrente 600,- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 14:26

_Arthur

blub

NLKornolio schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:17:
Krijg ook net de IB binnen, boekhouder heeft nooit wat gezegd over de belastingrente. Nee joh wij hebben vanaf de boekhouder uitstel van betaling. Belastingrente 600,- .
Dat komt toch met enige regelmaat terug hier in dit draadje. Uitstel betekend niet, dat er geen belastingrente berekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

_Arthur schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Dat komt toch met enige regelmaat terug hier in dit draadje. Uitstel betekend niet, dat er geen belastingrente berekend wordt.
Zie er nu meer over de laatste paar paginas maar mag je als boekhouder toch wel even melden is mijn idee. Of hij doet waarvoor je betaald, gelijk de belasting indienen.

https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting

[ Voor 19% gewijzigd door NLKornolio op 03-08-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 14:26

_Arthur

blub

NLKornolio schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:38:
maar mag je als boekhouder toch wel even melden is mijn idee.
Jup, maar ik denk dat dat er bijna geen een doet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06
Wat een onprofessionele boekhouders hebben jullie allemaal. Die van mij vroeg juist of ik mijn VPB 2022 (afgehandeld door mijn vorige boekhouder) al had betaald omdat ik anders rente moet gaan betalen. Zo moet het zijn: je boekhouder moet je ontzorgen en proactief voorkomen dat je boetes en/of rente moet betalen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:40:
Wat een onprofessionele boekhouders hebben jullie allemaal. Die van mij vroeg juist of ik mijn VPB 2022 (afgehandeld door mijn vorige boekhouder) al had betaald omdat ik anders rente moet gaan betalen. Zo moet het zijn: je boekhouder moet je ontzorgen en proactief voorkomen dat je boetes en/of rente moet betalen.
Als je zijn contact gegevens kan delen, graag!

Heb nu met 3 accountants gesproken of benaderd, daarvan ging er een na het eerste gesprek op vakantie zonder dat door te geven en reageerde erna niet op mijn vragen. Ander reageert helemaal niet na mijn bericht. Vierde vroeg 4-5k op jaarbasis voor EMZ.

[ Voor 20% gewijzigd door init6 op 03-08-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06
init6 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Als je zijn contact gegevens kan delen, graag!

[...]
Helaas, dat stelt hij niet op prijs. Via-via refferals zijn welkom maar via een forum is een brug te ver.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-05 23:39
Aangezien de laatste posts over boekhouders gaan;

Hoelang duurde het (ongeveer) voordat jullie met een boekhouder in zee gingen? Ik ben pas +/- een halfjaartje freelancer en ik doe het momenteel nog zelf (bewust, want uit interesse en leuk om de cijfertjes zelf goed in de gaten te houden) maar wel met het idee dat ik 'over een tijdje' wel een echte boekhouder zou willen. Benieuwd of dit een herkenbaar proces is hiero...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
XenRave schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:12:

Hoelang duurde het (ongeveer) voordat jullie met een boekhouder in zee gingen? Ik ben pas +/- een halfjaartje freelancer en ik doe het momenteel nog zelf (bewust, want uit interesse en leuk om de cijfertjes zelf goed in de gaten te houden) maar wel met het idee dat ik 'over een tijdje' wel een echte boekhouder zou willen. Benieuwd of dit een herkenbaar proces is hiero...
Direct, mijn vak is niet belastingen nagaan. En gezien er complete gezinnen de tering in geholpen zijn met duizenden tegelijk door deze overheidsdienst wil ik geen enkel risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

De definitieve keuze na 2 jaar. Dat was nr 4, na 3 minder geslaagde voorgangers :/ Het is knap lastig een goede te vinden.

Ik zou het persoonlijk direct doen en heel, heel erg goed referenties natrekken. En jezelf dan ook afvragen of degene die je de referentie geeft wel voldoende inzicht heeft om te bepalen of die boekhouder in kwestie goed is of niet. Voor je het weet krijg je advies dat eigenlijk over de vraag of het een leuke vent is gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 03-08-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-05 23:39
init6 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Direct, mijn vak is niet belastingen nagaan. En gezien er complete gezinnen de tering in geholpen zijn met duizenden tegelijk door deze overheidsdienst wil ik geen enkel risico nemen.
Ja ik snap je punt, ik wil ook zeker ervoor zorgen dat alles netjes volgens het boekje gaat. Vind het echter nog erg leuk om maandelijks mijn factuurtjes te zien en uit te sturen, heel veel komt er verder niet bij kijken. BTW aangiftes stellen ook niets voor. Enige wat ik zeker niet zelf wil doen is de jaarlijkse inkomstenbelasting, want zoals je al zei; het is niet mijn vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
Deveon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Als je gebeld (actief benaderd) wordt lever je al snel 10-20% in. Als je dat niet wilt zou je toch echt zelf een opdracht bij een broker moeten zoeken zoals Yacht of Headfirst. Wil je die paar euro ook besparen dan zal je direct op opdracht moeten reageren via diverse portalen.
HeadFirst en andere vergelijkbare partijen pakken ook 10% - 20%.

De premium abonnement vangen ze naast de fee die zij de klant in rekening brengen.

Ze eten van 2 walletjes maar de zzp er heeft het idee dat er maar €3 verdient wordt aan hem/haar.

Ze willen kosten wat het kost het abonnement aan je verkopen en ik heb het vermoeden dat ze hiermee belastingontwijking door het als royalty weg te boeken.

Dit vermoeden kreeg ik toen ik van het abonnement af wilde maar ze hebben m’n uurtarief verhoogd en het abonnement behouden. Ze wouden niet het uurtarief gelijk houden en dan hun abo weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
peak schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

De premium abonnement vangen ze naast de fee die zij de klant in rekening brengen.

Ze eten van 2 walletjes maar de zzp er heeft het idee dat er maar €3 verdient wordt aan hem/haar.

Ze willen kosten wat het kost het abonnement aan je verkopen en ik heb het vermoeden dat ze hiermee belastingontwijking door het als royalty weg te boeken.

Dit vermoeden kreeg ik toen ik van het abonnement af wilde maar ze hebben m’n uurtarief verhoogd en het abonnement behouden. Ze wouden niet het uurtarief gelijk houden en dan hun abo weg doen.
Headfirst pakt inderdaad van beide walletjes ongeveer 3 euro per uur, totaal 6 euro per uur. Als dat 20% van je tarief is zit je denk ik niet in de in de IT (zelfs mijn timmerman van 22 zit op 45 excl) en 10% is echt de onderkant van de markt. Zoals ik aangaf moet je als je die marge zelf wilt pakken zelf ook meer moeten doen. Ik denk alleen dat met een tarief rond 60 euro per uur dat je beter kan focussen op je eigen expertise dan optimaliseren van je ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Gezien het artikel op de hoofdpagina:
nieuws: CBS: zzp'ers zijn het vaakst doelwit van ransomware, maar betalen vri...

Ervaringsdeskundigen hier?
Ik vind het vreemd dat zzpers vaakst doelwit zijn. Worden die specifiek getarget? Laag budget voor site/beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
FitTiv schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:45:
nieuws: CBS: zzp'ers zijn het vaakst doelwit van ransomware, maar betalen vri...

Ik vind het vreemd dat zzpers vaakst doelwit zijn. Worden die specifiek getarget? Laag budget voor site/beveiliging?
Het zijn waarschijnlijk niet de ICT-ers. Eerder de mensen die geen affiniteit hebben met de digitale wereld en de laptop/computer zien als noodzakelijk kwaad voor hun administratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-03 18:17
Heath schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:05:
Krijg net een belletje van iemand van The Impact Group voor een ogenschijnlijk leuke opdracht die ik op Freelance.nl had gevonden, ik heb deze partij nog niet eerder voorbij horen of zien komen in het forum. Iemand ervaring met deze club?
Prima partij!
Ze hebben mij goed geholpen aan mijn eerste opdracht. Behulpzaam, transparant en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
FitTiv schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:45:

Gezien de hoeveelheid phishing mails die ik krijg op m'n domein alsof ik iets moet verifiëren bij de kvk/mastercard/etc ben ik daar niet echt verbaasd door. Hoop mensen die daar in trappen denk ik. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dazoefta

Ik dacht van te voren ook van oh doe/kan ik zelf wel, ben ook van de cijfers, boel bijhouden, mag graag overal lekker induiken, stront lekker eigenwijs kan veel zelf beter haha etc. Maar merk dat boekhouden me eigenlijk geen klap interesseert en krijg weer flashbacks naar Economie vroeger juist de delen die ik geen hol aan vond. Plus waar maak ik mijn omzet mee, dat waar ik goed in ben. De rest is timeconsuming afleiding daarvan. Dus kwam er voordat ik aan mijn 1e opdracht begon wel achter dat het me het echt waard is. Het enige wat ik hoef te doen is mn bonnen en facturen in het archief dumpen, af en toe vragen afvuren die in me opkomen, het is fijn om een aanspreekpunt te hebben.

Mijn uurtarief is hoger dan wat ik hem ex btw betaal per maand, dus voor dat geld ga ik het echt niet zelf doen (en kan ik het niet eens in 1 uur per maand). Ik merkte dat mijn mindset er echt anders van werd, wat is mijn tijd waard en ieder z'n vak. Uitbesteden just made sense en afgezien nu dit met het rente gebeuren, krijg ik altijd wel snel antwoord en worden al mijn vragen beantwoord (en niet 10 vragen stellen er maar 2 beantwoord krijgen). Ben nu een paar maand in m'n 1e opdracht, heb de boel lekker op orde en vind het heerlijk om niet verplicht extra tijd kwijt te zijn aan dit soort gebeuren buiten m'n declarabele uren. En alles wat ik in de avonduren doe, is lekker relaxt met laptop op de bank en uitzoeken/doen wat ik leuk vind, dus voelt het niet als werk. En in de weekenden doe ik helemaal niets meer voor werk. Ik zit nu op een punt dat ik de gezochte vrijheid begin te voelen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024

Ik doe het zelf, wel met de kanttekening dat ik een carrière switch heb gemaakt vanuit de Big-4.
Dus als ik een tip mag geven: mensen gooien boekhouders/accountants/belastingadviseurs op 1 hoop, maar ook daar heeft ieder zijn specialisme.

Accountant is een Nederland een beschermd beroep, met strenge opleidings- en jaarlijkse bijscholingseisen. Accountants voeren de titel AA of RA, aan een AA accountant heb je genoeg.
https://www.nba.nl/over-d...atschap/accountantstitel/

Belastingadviseur is geen beschermd beroep, dus om het kaf van het koren te scheiden zul je even moeten kijken bij beroepsverenigingen zoals het RB of NOB, al zullen NOB adviseurs veelal bij de Big-4 werken. Deze beroepsverenigingen hanteren dezelfde strenge eisen als de NBA voor accountants.
https://rb.nl/
https://www.nob.net/

In de praktijk werken AA/RA accountants en RB/NOB belastingadviseurs vaak samen, bij de Big-4 of een regionaal kantoor. Veel kleinere advieskantoren zijn wel aangesloten bij het SRA of de NOAB.
https://www.sra.nl/
https://noab.nl/

Lidmaatschap is niet vrijblijvend, dit geldt voor beroeps- en kantoorverenigingen. Naast de kwaliteitseisen zijn er klachtenprocedures en tuchtregelingen.

In de praktijk is het zo dat als je naar een “Accountants & Belastingadviseurs” kantoor gaat, dat je een accountant als aanspreekpunt aangewezen krijgt. Fiscale vragen en aangiftes worden intern doorgeschoven naar de fiscale afdeling en weer teruggekoppeld naar de accountant die contact heeft met de klant. Voordat een jaarrekening en de belastingaangifte naar de klant gaan, hebben er achter de schermen meerdere specialisten naar gekeken.

Dan heb je nog de overige boekhoud en administratiekantoren en belastingadviseurs zonder titels.
Laat ik het zo zeggen: om AA accountant of RB belastingadviseur te worden moet je minimaal een HBO opleiding hebben gevolgd en daarna nog een jarenlange beroepsopleiding. Voor RA/NOB is dat WO+ niveau.

Een administratie voeren is niet zo moeilijk, dat wordt bij accountantskantoren gedaan door de meest junior medewerkers of het is volledig geautomatiseerd. Daarna volgt het proces van het opstellen en controleren van de commerciële en fiscale jaarrekening en volgen de IB/VPB aangiftes. Freelancers hebben trouwens best wel de kans dat ze intern gelijk bij de fiscalisten terecht komen omdat een jaarrekening gelijk op fiscale grondslagen gemaakt mag worden.

En nu dus weer terug naar de “boekhouders”: als je geluk hebt zijn dit accountants of geregistreerde belastingadviseurs die voor zichzelf zijn begonnen. Als je pech hebt is het iemand die een LOI cursus basis boekhouden wel voldoende vind om voor zichzelf te beginnen. Check gewoon of ze ergens bij zijn aangesloten of anders of hun LinkedIn voldoende is qua werk- en denkniveau (minimaal HBO).

De meerwaarde van een boekhouder is niet het opstellen van de administratie maar het strategisch en proactief meedenken op fiscaal gebied en dat ga je gewoon niet vinden bij iemand die alleen maar bonnetjes in kan boeken. Vandaar ook de opmerking dat een goede adviseur zichzelf terug verdiend.

Tot zover mijn cursus Accountants & Belastingadviseurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Je hoeft alleen maar een basic abbo te hebben. Je kunt altijd van de premium af alhoewel je daarvoor wel door wat hoepels moet.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
[...]

dat ze ook wat van de opdrachtgever vragen vind ik eigenlijk niet eens erg: dat is transparant naar de opdrachtgever toe en dan heb je niet het 'probleem' dat de opdrachtgever denkt te betalen voor een senior terwijl de opdrachtnemer betaald krijgt als een medior :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
XenRave schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Ja ik snap je punt, ik wil ook zeker ervoor zorgen dat alles netjes volgens het boekje gaat. Vind het echter nog erg leuk om maandelijks mijn factuurtjes te zien en uit te sturen, heel veel komt er verder niet bij kijken. BTW aangiftes stellen ook niets voor. Enige wat ik zeker niet zelf wil doen is de jaarlijkse inkomstenbelasting, want zoals je al zei; het is niet mijn vak.
Doe al tien jaar alles zelf inclusief de jaarlijkse aangifte. Als je een goed boekhoudpakket hebt (gebruik zelf Acumulus) en consequent je administratie bijhoudt is het allemaal niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25

Ik doe het vanaf het begin allemaal zelf. Helpt wel mee dat ik van huis uit econoom ben. Verder is het allemaal niet zo complex als je de tijd neemt om je er in te verdiepen. Sta hier echt perplex dat mensen een boekhouder in de arm nemen en vervolgens verrast worden met belastingrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Isildir schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Ik doe het vanaf het begin allemaal zelf. Helpt wel mee dat ik van huis uit econoom ben. Verder is het allemaal niet zo complex als je de tijd neemt om je er in te verdiepen. Sta hier echt perplex dat mensen een boekhouder in de arm nemen en vervolgens verrast worden met belastingrente.
Accountant in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 12-05 19:38
Een RA of AA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Steeds meer cao's met afspraken over zzp'ers, maar niet iedereen is enthousiast - https://nos.nl/l/2485554

Misschien handig voor starters, al wordt het veel genoemd in dit topic. Neem niet minder dan 150% als je eerste loon voor de 1e klus. Eigenlijk onderwaardeer je jezelf hiermee lijkt het.

Resultaat van berekening lijkt alleen wat weinig?

Je verdiend met vaste baan 5600,-
150% van 5600= 8400
8400 + 40% IB= 11760
11760 gedeelte door aantal uur 168= 70 per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NLKornolio schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:55:
Steeds meer cao's met afspraken over zzp'ers, maar niet iedereen is enthousiast - https://nos.nl/l/2485554

Misschien handig voor starters, al wordt het veel genoemd in dit topic. Neem niet minder dan 150% als je eerste loon voor de 1e klus. Eigenlijk onderwaardeer je jezelf hiermee lijkt het.

Resultaat van berekening lijkt alleen wat weinig?

Je verdiend met vaste baan 5600,-
150% van 5600= 8400
8400 + 40% IB= 11760
11760 gedeelte door aantal uur 168= 70 per uur
In de architecten CAO is het 150% brutoloon plus 8% vakantiegeld
Dus bruto CAO loon X 1,5 X 1,08 / 168 = bruto uurtarief

Ik zou voor mij dan uitkomen op 35-40 euro 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 10:55
Heath schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:05:
Ik doe al ruim 1 jaar zaken met deze club en heb alleen maar positieve ervaringen. Prima contact en heel transparant in afspraken/tarief en alle facturen die ik tot nu toe heb verstuurd zijn allemaal keurig op tijd betaald. Ik kan ze zeker aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 10:55
Isildir schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Idem dito. Zelf geen economische achtergrond maar je komt heel ver als je in de basis er voor zorgt dat je administratie op orde is. Alleen mijn IB aangifte doe ik samen met een specialist om er zeker van te zijn dat ik niks over het hoofd zie en/of verkeerd invul.
Pagina: 1 ... 425 ... 626 Laatste