Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
jadjong schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:25:

Ik begrijp dat het bij jou allemaal wel mee valt (je betaalt wekelijks) dus vat het alsjeblieft niet persoonlijk op.
Helemaal niets persoonlijks aan hoor :-)

Je hebt op veel punten gelijk, en ben ook van mening dat je ALTIJD binnen betaling termijn moet betalen.
ervelender is de betaaltermijn van 30 dagen die de broker ook echt hanteert, tot op de laatste dag. Is een schril contrast met mijn vorige opdrachtgever die ruim binnen 14 dagen betaalde. Het maximaal gebruik maken van de betaaltermijn past ook niet echt bij de manier waarop ik zelf met mijn leveranciers om ga. Die betaal ik binnen een paar dagen als zij hun werk gedaan hebben
Mijn reactie was meer gericht op de discussie rondom dit stukje.
Er word nogsteeds binnen de 30 dagen betaald, maar niet altijd even snel als dat men zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 16:18
Natuurlijk word er binnen de 30 dagen betaald. Maar is dat nodig of is dat netjes? Als ik dit bekijk vanuit mijn eigen standpunt waarbij ik mijn leveranciers met een paar dagen betaal, lijkt me dat niet nodig. Hoezo wekelijkse betalingsrun? Aan het einde van de dag even meenemen als ik toch mijn uren of mail bijwerk. Dat zou een broker toch ook moeten kunnen lijkt me?

Snel betalen daar zit voor mij een gevoel van waardering en vertrouwen in, ook al zegt de wet dat je dat met 30 dagen mag doen.
Mijn leveranciers (grafisch ontwerper, boekhouder) zeggen dat ze het fijn vinden dat ik snel betaal.

Waarom zou je het niet doen? Kunnen zij van het weekend met een extra fijn gevoel uit eten of naar de bios gaan. Ze hoeven ze in ieder geval zich niet druk te maken of ik ik nog zal betalen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Je vergelijkt hier even een kosten plaatje van misschien 10K per jaar... tegenover een kosten plaat van 10K per maand.
Waar de broker dan 1K van verdient... niet echt eerlijke vergelijkingen.

Tuurlijk, in een ideale wereld zou het gaan zoals jij dat doet, echter denk ik niet dat dit een situatie is die haalbaar is.

De kleinere,de tekst schrijfster die een paar uurtjes werkt tegen een 50 euro uur tarief. Of mijn virtuele assistente die voor 55 euro per uur werk voor mij doen, betaal ik vaak op het moment dat ze binnen komen. Precies vanwegen hetzelfde gevoel als wat jij zegt.

Microsoft licenties, fortigate, mijn huurbaas, die merken het niet of ik het op dag 1 of op dag 30 betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 16:18
Maar het zijn geen kosten 10k per maand. Het is een uitstaande schuld die de broker aan mij heeft. Volgens mij mag je schulden niet meenemen in je kosten maar het is te lang geleden hier iets over gelezen heb.

Maar je zou er als bedrijf geen onderscheid in moeten maken denk ik. Een gevolg van jouw redenering is ook dat iemand die een dag werk verricht later meestal dus eerder krijgt dan iemand die een hele maand ergens voor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ColeJ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:20:
[...]

Dat heet gewoon ondernemen met een focus op cashflow - ik doe niet anders. Sterker nog ik ben ZZP'er op het gebied van Finance&Controlling en veel opdrachten gaan over het verbeteren van werkkapitaal. Daar is exact dit een onderdeel van. Zo laat mogelijk, binnen de afspraken en gestelde kaders, betalen en proberen zo snel mogelijk je geld te krijgen.
Leg eens uit in teletubbietaal wat nou het voordeel is om zo lang mogelijk te wachten met betalen?? Want ik zie het niet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Philips betaalde facturen na 90 dagen. Maakten ze ook vrienden mee in omgeving Eindhoven.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:18:
Philips betaalde facturen na 90 dagen. Maakten ze ook vrienden mee in omgeving Eindhoven.
ING heeft dit ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Leg eens uit in teletubbietaal wat nou het voordeel is om zo lang mogelijk te wachten met betalen?? Want ik zie het niet.
Cashflow is inkomend en uitgaand geld. Net als bijvoorbeeld de lokale Albert Heijn waar elke dag 100 pakken hagelslag in gaan en weer uit gaan. Voor zichzelf neemt Albert Heijn van elke 100 pakken hagelslag 1 pak voor zichzelf, zo hebben ze na zeven dagen zeven pakken hagelslag voor zichzelf die ze kunnen ruilen tegen kratten bier. :+
Zeven dagen voor zeven pakken. Als ze tijdelijk stoppen met de uitvoer van die pakken, maar de invoer gewoon door laten gaan heb je in zeven dagen 700 pakken opgespaard, een hoop kratten bier!. Dat is twee jaar sparen voor een ondernemer die zijn pakken hagekslag direct doorsluist naar de ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

[...]

Kijk maar naar de rente die je krijgt per maand op je rekening. Kijk ik naar mijn buffer bij ING 10,- per maand voor 14k. Tussenpartij heeft bv 10 mensen uitgehuurd 1200eu per jaar aan rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik had het even mijn financial controller zwager gevraagd die werkt bij een grote onderneming die dingen produceert:

- jij koopt laptop bij Coolblue en betaalt na 30 dagen
- met die laptop bouw jij in 2 weken een website voor een klant en factureert met betaaltermijn 14 dagen
- klant betaalt

Klant heeft effectief jouw laptop gefinanciert, zonder dat jij zelf kosten hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jadjong schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Cashflow is inkomend en uitgaand geld. Net als bijvoorbeeld de lokale Albert Heijn waar elke dag 100 pakken hagelslag in gaan en weer uit gaan. Voor zichzelf neemt Albert Heijn van elke 100 pakken hagelslag 1 pak voor zichzelf, zo hebben ze na zeven dagen zeven pakken hagelslag voor zichzelf die ze kunnen ruilen tegen kratten bier. :+
Zeven dagen voor zeven pakken. Als ze tijdelijk stoppen met de uitvoer van die pakken, maar de invoer gewoon door laten gaan heb je in zeven dagen 700 pakken opgespaard, een hoop kratten bier!. Dat is twee jaar sparen voor een ondernemer die zijn pakken hagekslag direct doorsluist naar de ontvanger.
Ik zie het nog niet hoor. Maar ik heb tegenwoordig ook een betaaltermijn van 14 dagen… moeilijk gedoe allemaal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:50:
Ik had het even mijn financial controller zwager gevraagd die werkt bij een grote onderneming die dingen produceert:

- jij koopt laptop bij Coolblue en betaalt na 30 dagen
- met die laptop bouw jij in 2 weken een website voor een klant en factureert met betaaltermijn 14 dagen
- klant betaalt

Klant heeft effectief jouw laptop gefinanciert, zonder dat jij zelf kosten hebt gemaakt.
En dat is het beste voorbeeld waar een financial controller mee komt? Is het concept van rente dan echt te moeilijk? Ik snap deze vergelijkingen met die laptop überhaupt niet in relatie waarom bedrijven graag zo laat mogelijk uit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

Het draait toch allemaal om liquiditeit van de organisatie?
Daarnaast is het een vicieuze cirkel: als mijn klanten een lange betalingstermijn hanteren, moet ik dat ook doen en dan liever nog een beetje extra.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Matis schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:48:
Het draait toch allemaal om liquiditeit van de organisatie?
Daarnaast is het een vicieuze cirkel: als mijn klanten een lange betalingstermijn hanteren, moet ik dat ook doen en dan liever nog een beetje extra.
Yup, werkkapitaal. Veel organisaties werken echter niet met een uurtje-factuurtje concept. Denk aan een industrieel proces. Dan zien je inkomende en uitgaande facturen heel anders uit dan elke maand een factuurtje van de 160 gewerkte uren.

Ik werk zelf veel op projectbasis en daar krijg je ook al met die dynamiek te maken. Ik heb een resultaatverplichting, geen inspanningsverplichting. Ik verantwoord geen uren naar de klant. Ik kan alleen een factuur sturen als er een milestone behaald is, bij kleine opdrachten is dat het eindresultaat.

Gevolg is dat ik niet op de eerste van de maand een factuur stuur, maar bij het einde van het project. Als een project 10 weken duurt, heb ik wel 2 a 3 salarissen die ik mijzelf wil betalen. Want ik heb wel maandelijkse lasten. Ik heb dus een 'gat' van 3 salarissen die ik op een andere manier moet financieren. Dit is werkkapitaal

Nu doe ik dat uit eigen vermogen (hoewel je daar ook rendement op wilt hebben), maar de meeste bedrijven hebben een lening bij de bank. En die kost geld.

Kan ik een grote inkomende factuur (of combinatie van facturen) 30 dagen uitstellen, dan hoef ik nog maar 2 salarissen ipv 3 voor te financieren. Scheelt mij 33% werkkapitaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
badkuip schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:12:
Maar het zijn geen kosten 10k per maand. Het is een uitstaande schuld die de broker aan mij heeft. Volgens mij mag je schulden niet meenemen in je kosten maar het is te lang geleden hier iets over gelezen heb.

Maar je zou er als bedrijf geen onderscheid in moeten maken denk ik. Een gevolg van jouw redenering is ook dat iemand die een dag werk verricht later meestal dus eerder krijgt dan iemand die een hele maand ergens voor werkt.
Ik vind het nogal kort door de bocht om een openstaand factuur een uitstaande schuld te noemen.
Het word pas een schuld wanneer je je niet aan de afspraken hebt gehouden, lees de betalingstermijn van 30 dagen.

Je verwacht nu dat de broker dus 10K van hun "eigen geld" betalen aan jou(Want, de opdrachtgever zal ook niet in 1 dag betalen). Maar wilt het geld snel hebben van de broker, zodat jij dit niet hoeft te doen met jouw leveranciers.

Sorry, maar ik kan je gedachtegang gewoon echt niet volgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Ik vind het nogal kort door de bocht om een openstaand factuur een uitstaande schuld te noemen.
Het word pas een schuld wanneer je je niet aan de afspraken hebt gehouden, lees de betalingstermijn van 30 dagen.
Nee, het is een schuld waarvoor je 30 dagen de tijd hebt om die te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
RichieB schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:43:
Bij “betalingsrun” denk ik aan een stapel ponskaarten die met paard en wagen naar de bank wordt gebracht. Er zal vast een goede reden zijn om maar 1x per week betalingen te doen, maar ik ken hem niet.
Bij (middel)grote ondernemingen heb je het zomaar over 500+ facturen per week. Je wilt niet iedere dag een een betaalbatch opmaken, laten controleren, goedkeuren en autoriseren voor betaling. Dit inclusief ingebouwde functiescheidingen en AO/IB zaken. Je kunt dan beter gewoon op een vast moment in de week betalen en kan de administratie ook op een vast moment in de week alle banken/crediteuren boeken.

Een uitstaande factuur is direct een schuld, niet na 30 dagen pas. Het is inderdaad een schuld die je binnen 30 moet betalen. Het Coolblue voorbeeld hierboven is een mooi voorbeeld waarom je een zo lang mogelijk betaaltermijn wilt onderhandelen. Dit gaat over een laptop maar het kan ook in doorlopende grote contracten zitten waardoor je altijd een positive cashflow hebt. Daarnaast is de rente aardig opgelopen dus je ontvangt ook gewoon rente.

Mooi voorbeeld is (weet niet of het nog steeds zo is) de NS. Daar moet je minimaal 20 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Reken maar uit: alle bestaande OV chip-kaarten met minimaal 20 euro op de kaart als saldo. Mooie pot om mee te ondernemen :)

De rente is voor mij de reden dat ik mijn BTW en IB schuld zo laat mogelijk betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
HeldereM schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Hoezo niet eigenlijk? Dat is toch 1,5 jaar rijden tegen gunstige bijtelling en zonder wegenbelasting in 2023/24 en tegen kwarttarief in 2025?
Private lease lijkt financieel gunstiger, aangezien ik dan 0,21 ct/km kan terugvragen. Bij zakelijk lease is dat niet mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Nee, het is een schuld waarvoor je 30 dagen de tijd hebt om die te betalen.
Duidelijk, I stand corrected :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:18
UrbanSnEAky schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 06:00:
Helaas bijna 500 euro aan belastingrente wat er bij komt.
Voor mij is dit jaar ook voor het eerst uitstel aangevraagd. Maar zo lang ik geen voorlopige aanslag ontvang, kan ik ook niks betalen toch? Moet ik dan toch al rente daarover gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Duidelijk, I stand corrected :-)
Tenzij het is iets met tussentijdse (vooruit)betalingen en andere ongein. Dan wordt het wazig wie nou een schuld heeft bij wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Voor mij is dit jaar ook voor het eerst uitstel aangevraagd. Maar zo lang ik geen voorlopige aanslag ontvang, kan ik ook niks betalen toch? Moet ik dan toch al rente daarover gaan betalen?
Je betaalt rente vanaf 1 juli tot het moment dat de aanslag opgelegd over het verschuldigde bedrag. Dus het is vooral vervelend als je nog helemaal geen belasting betaald hebt. Zo had ik dat in mijn eerste half jaar als ZZP'er en dat tikte best aan. Mijn boekhouder heeft aangegeven dat hij het niet gaat redden om alle aangiftes op tijd de doen en vraagt daarom generiek uitstel aan.

Wat ik nu doe is op basis van een omzetverwachting maandelijks een voorlopige aanslag betalen. Alternatief is dat je in december op basis van je omzet alvast een voorlopige aangifte doen en die betaalt, dan betaal je ook niet of nauwelijks belastingrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Ik werkte hiervoor voor een internet bedrijf. Er wordt iets op internet besteld, per dag een paar miljoen, dat geld staat meteen op de rekening. Binnen 1 a 2 dagen begint de productie op basis van grondstoffen, grondstoffen van de leverancier met 60 dagen betalingstermijn. Dat betekent dat dit bedrijf 60 dagen omzet op de rekening heeft om investeringen te doen. Ja, dit spelletje gaat soms zover dat de betaaldatum pas loopt voor de leverancier als de grondstof afgeboekt wordt. De lokale voorraad is nog van de leverancier, consignment stock. Ja, een amerikaans bedrijf, maar dit spelletje zorgt ervoor dat je zomaar 100 miljoen meer op de bank rekening hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
kwaazaar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Ja, je kunt toch ook zelf een voorlopige aanslag indienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

coldasice schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Ik werkte hiervoor voor een internet bedrijf. Er wordt iets op internet besteld, per dag een paar miljoen, dat geld staat meteen op de rekening. Binnen 1 a 2 dagen begint de productie op basis van grondstoffen, grondstoffen van de leverancier met 60 dagen betalingstermijn. Dat betekent dat dit bedrijf 60 dagen omzet op de rekening heeft om investeringen te doen. Ja, dit spelletje gaat soms zover dat de betaaldatum pas loopt voor de leverancier als de grondstof afgeboekt wordt. De lokale voorraad is nog van de leverancier, consignment stock. Ja, een amerikaans bedrijf, maar dit spelletje zorgt ervoor dat je zomaar 100 miljoen meer op de bank rekening hebt staan.
Ja hartstikke leuk, aan het begin/start van het bedrijf. Daarna heb je die buffers en is het niet meer nodig.

Vind het nog steeds grote onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31
Tylen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Ja hartstikke leuk, aan het begin/start van het bedrijf. Daarna heb je die buffers en is het niet meer nodig.

Het is toch hetzelfde concept als met rente? Als je als tussenpersoon 10k moet betalen, en je moet dat betalen aan 300 man, praat je over 3miljoen. Stel dat je 30 dagen hanteert, en de klant zou direct betalen, dan is dat al gauw 60k rente bij 2% op jaarbasis. Bij 30 dagen is dat 5k, wat je "verdient" door alleen maar te wachten. Als je direct zou betalen had je dat niet gehad.

Stel dat de klant niet direct betaalt (wat aannemelijk is), dan zit je met het feit dat je die 3 miljoen zelf moet ophoesten als je direct de factuur betaalt. Kortom: je moet dus wel "even" 3 miljoen hebben liggen, met natuurlijk de kans dat er hier en daar ineens een klant failliet gaat en je "zomaar" wat geld mist omdat je het niet terug ziet. Die cashflow moet je wel hebben, anders kom je in de problemen als je ook nog salarissen of andere afschrijvingen moet inboeken en je net al je geld hebt uitgegeven door direct te betalen.

Tuurlijk kan je je voor b.v. 3m verzekeren/financieren, maar dat zijn ook weer extra (onnodige) kosten. Waarom zou je dat risico allemaal willen lopen als tussenpartij, wat je allemaal kan voorkomen door puur op de laatste dag te betalen..? Ik vind het zelf in ieder geval niet gek, en zo werkt het bij veel bedrijven. Het levert gewoon geld op als je naar het totaalplaatje kijkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
[...]

Je onderschat hoe veel bedrijven leven van schulden/op de pof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
Geert schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Ik kan SevenStars aanbevelen in deze.
Een goed deel van de externen die ik hier ken komen bij hen vandaan. Een overgroot deel ook van zo'n grotere detacherings-toko uit Het Hoge Noorden.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wanneer je 300 man weg zet a 10.000 per maand is dat 62.5 per uur. Snoep daar 5.- per uur van af of bovenop en je hebt 240.000 per maand. Tenzij je in drie maanden tijd gegroeid bent van 1 naar 300 klanten is er prima wat voor te zeggen dat je die drie miljoen bij elkaar kan sparen. Bij vijf jaar lineaire groei is die 3 miljoen minder dan de helft van de opbrengsten uit het doorverkopen van arbeid.
Het zijn gewoon keuzes in de bedrijfsvoering waarvan niet iedereen op dezelfde lijn zit. De ene spaart inderdaad en betaalt snel zijn leveranciers, de ander betaalt zo laat mogelijk en gebruikt dat geld om te investeren en de concurrentie voor te zijn. Of je keert het uit en koopt een Ferrari. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Winstmarges zijn als zelfstandige in IT relatief hoog. Je moet echt je best doen met het kopen van Apple watches om een winstpercentage lager dan 90% te halen wanneer je enkel je uurtjes verkoopt voor 100.- per stuk.
Waarschijnlijk komen er hierop een hoop reacties van mensen die 30k per jaar als kosten hebben, maar zijn dat nou echt kosten die je voor je bedrijf moet maken? Of zijn het kosten die je eigenlijk privé zou doen maar nu je de beschikking hebt over een BTW-nummer met een beetje fantasie zakelijk kan verantwoorden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Winstmarges zijn als zelfstandige in IT relatief hoog. Je moet echt je best doen met het kopen van Apple watches om een winstpercentage lager dan 90% te halen wanneer je enkel je uurtjes verkoopt voor 100.- per stuk.
Waarschijnlijk komen er hierop een hoop reacties van mensen die 30k per jaar als kosten hebben, maar zijn dat nou echt kosten die je voor je bedrijf moet maken? Of zijn het kosten die je eigenlijk privé zou doen maar nu je de beschikking hebt over een BTW-nummer met een beetje fantasie zakelijk kan verantwoorden? :P
Ja, maar dat is ook mijn hele punt die ik vanaf mijn eerste post in deze disucssie ook maak.
Vanuit het oogpunt van een Freelance Iter snap ik dat gelijk betalen geen vreemd iets is...
Echter moet je ook proberen in te leven in de andere kant.
zo een broker heeft wel een kantoor pand, vaak personeel die betaald moet worden, die moeten in een lease auto rijden etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 19:54

page404

Website says no

Ascension schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:17:
[...]

Als je voor 1 juli betaald voor het vorige jaar betaald betaal je geen rente hoor. Rente betaal je pas als je uitstel vraagt.
True, maar veel boekhouders doen dat omdat ze niet iedereen op tijd kunnen indienen. Is dat goed? Niet echt, maar wel iets om rekening mee te houden.
En het is wel raar dat als je op 30 juni betaalt je geen rente betaalt, en een week later dat ze dan een forse rente rekenen over het gehele jaar.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Zodra je er mee bent begonnen en je hebt het geld geinvesteerd kun je niet meer terug omdat je het geld al gebruikt hebt. Het is gewoon een manier van financieren, daar kun je ethisch wat van vinden, maar het is geen onzin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Ja, maar dat is ook mijn hele punt die ik vanaf mijn eerste post in deze disucssie ook maak.
Vanuit het oogpunt van een Freelance Iter snap ik dat gelijk betalen geen vreemd iets is...
Echter moet je ook proberen in te leven in de andere kant.
zo een broker heeft wel een kantoor pand, vaak personeel die betaald moet worden, die moeten in een lease auto rijden etc etc.
Wanneer een bedrijf het gewoonweg niet red om binnen 15 minuten te betalen denk ik dat niemand daar echt mee zit. Wat ik persoonlijk vervelend vind zijn mensen die er een sport (en soms zelfs hun baan) van maken om maar zo laat mogelijk te betalen en daarmee extra centen werkkapitaal bij elkaar sprokkelen. Dat is niet illegaal alleen voor mij net zo verwerpelijk als een postadres op Tenerife of een onrealistisch laag DGA-salaris in ruil voor kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Hangt er een beetje van af. Het is gewoon onderdeel van de zakelijke afspraken, als je niet in 30 dagen betaald wilt worden moet je geen 30 dagen betaaltermijn afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
page404 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:39:
[...]

True, maar veel boekhouders doen dat omdat ze niet iedereen op tijd kunnen indienen. Is dat goed? Niet echt, maar wel iets om rekening mee te houden.
En het is wel raar dat als je op 30 juni betaalt je geen rente betaalt, en een week later dat ze dan een forse rente rekenen over het gehele jaar.
De aangiftedatum en niet de betaaldatum bepaalt toch of er sprake is van het betalen van rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
Ik vraag me af hoe jullie het rondom inkomstenbelasting aanpakken. Ik heb een vrij simpele boekhouding, vandaar dat ik ook geen boekhouder in de hand heb genomen.

Ik ontvang een aantal betalingen voor mijn werk op mijn zakelijke bankrekening, waarvan een groot gedeelte ook weer als inkomstenbelasting afgedragen zal moeten worden.

Aangezien ik een eenmanszaak heb, wordt de zakelijke rekening gewoon bij mijn vermogen opgeteld (neem ik aan).
  • Zetten jullie gewoon je te betalen inkomenstenbelasting op zij op je zakelijke rekening om in 1x te betalen? Zijn hier nog andere mogelijkheden?
  • Ik krijg geen rente op mijn zakelijke betaalrekening. Zou het misschien handig zijn om het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting over te boeken naar mijn spaarrekening (prive)?
  • Aangezien ik nu alles qua belasting achteraf moet afdragen voor inkomstenbelasting, staat er een serieus bedrag op mijn rekening. Moet ik hier ook vermogensbelasting over betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
groezle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:24:
Ik vraag me af hoe jullie het rondom inkomstenbelasting aanpakken. Ik heb een vrij simpele boekhouding, vandaar dat ik ook geen boekhouder in de hand heb genomen.

Ik ontvang een aantal betalingen voor mijn werk op mijn zakelijke bankrekening, waarvan een groot gedeelte ook weer als inkomstenbelasting afgedragen zal moeten worden.

Aangezien ik een eenmanszaak heb, wordt de zakelijke rekening gewoon bij mijn vermogen opgeteld (neem ik aan).
  • Zetten jullie gewoon je te betalen inkomenstenbelasting op zij op je zakelijke rekening om in 1x te betalen? Zijn hier nog andere mogelijkheden?
  • Ik krijg geen rente op mijn zakelijke betaalrekening. Zou het misschien handig zijn om het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting over te boeken naar mijn spaarrekening (prive)?
  • Aangezien ik nu alles qua belasting achteraf moet afdragen voor inkomstenbelasting, staat er een serieus bedrag op mijn rekening. Moet ik hier ook vermogensbelasting over betalen?
Ik boek alle te betalen inkomsten belasting over naar een spaarrekening (Bunq = 2,57%). Dit boek je dan gewoon als een prive opname. Op het moment dat ik belasting moet betalen dan boek ik het terug naar de zakelijke rekening (boeken als prive storting). Gratis rente :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
groezle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:24:
Nee, in principe niet.
(Zolang het niet overtollig is, en dat is het niet zo snel.)
• Zetten jullie gewoon je te betalen inkomenstenbelasting op zij op je zakelijke rekening om in 1x te betalen?
Tik het zelf liever vooraf af met een voorlopige aanslag.
Je kan kiezen of je die in 1x betaald of in termijnen.
Als de rekening tot je zakelijke vermogen behoort niet.
Maar daar staat tegenover dat als je zakelijk spaart of belegt je over de opbrengst inkomstenbelasting in box 1 betaald.

Prive sparen en vermogensbelasting in box 3 betalen kan voordeliger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door maxnl op 31-07-2023 13:42 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:13
Ik zag een betalingstermijn altijd als iets waarbinnen je een betaling moest doen. Toen ik begon als ZZP'er liep ik er dus ook echt tegenaan dat er echt pas na 30 dagen betaald werd aan mij, want je kunt toch ook gewoon na 10 dagen betalen aangezien dat in de 30-dagen termijn valt....
Aangezien je dit toch zelf niet kunt veranderen pak ik het inmiddels anders aan. Ik zeg tegen een broker bij een nieuwe opdracht (en de onderhandeling daarvan) dat ik binnen een week betaald wil worden. Kan dat niet dan geen probleem, tarief wordt dan gewoon wat hoger. Met hogere tarief kan ik danwel een factoring bedrijfje gaan gebruiken om snel uitbetaald te worden of ik hou het hogere tarief zelf.
Bedenk namelijk wel dat je met een langere betalingstermijn een groter risico loopt. Namelijk het risico dat je 2 tot 3 maanden aan inkomsten misloopt bij een faillisement van een broker.

Zo gebruik ik ook de hoger-tarief-oplossing voor dingen als:
- standby diensten
- op kantoor werken en meer dan een half uur reistijd
- op kantoor werken gewoon omdat men wil dat ook jouw stoel warm blijft (hoewel ik dit echt verafschuw en ver weg blijf van dit soort opdrachten)
- parkeerkosten (met name in grote steden) omdat er geen parkeerplek is voor externen
- en mijn favoriete: de bullshit euro's die ik standaard erbij op plus bij het eerste contact, want blijkbaar moet mijn tarief altijd 2 tot 5 euro lager om de eindklant/recruiter/broker het gevoel te geven dat ze iets gewonnen hebben.

- oh ja en als ik zin heb om iets nieuws te doen wat ik nog niet eerder gedaan heb, dan verlaag ik mijn tarief natuurlijk. Dat zie ik dan als leergeld.

Het heeft mij een aantal opdrachten (jaren) gekost om tot bovenstaande te komen. Maar sindsdien kan ik irrelevante opdrachten (voor mij dan) snel eruit filteren en afserveren. Leuke goede opdrachten heb je er dan ook weer zo uitgelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:10
Wat maakt het nou uit of je binnen een week of 3 weken betaald wordt? Als de betaling altijd redelijk consequent op hetzelfde moment is maakt het toch niks uit, dan krijg je altijd met dezelfde regelmaat betaald. Zolang het binnen 30 dagen is vind ik het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Ascension schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:52:
Wat maakt het nou uit of je binnen een week of 3 weken betaald wordt? Als de betaling altijd redelijk consequent op hetzelfde moment is maakt het toch niks uit, dan krijg je altijd met dezelfde regelmaat betaald. Zolang het binnen 30 dagen is vind ik het allemaal prima.
Het issue is dat er redelijk consequent op de uiterste betaaldatum betaald wordt is mijn ervaring. En bij een termijn van 30 dagen kost je dat tot wel 3 maanden aan inkomen.
Maand 1, je werkt en daarna wacht je 1 maand op je geld.
Maand 2, je werkt en aan einde van de maand gaat je klant of je betaler failliet.
Maand 3, je zoekt een nieuwe opdracht, maar voordat je daar echt aan het werk kan bent ben je zo 4 weken verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Ik boek alle te betalen inkomsten belasting over naar een spaarrekening (Bunq = 2,57%). Dit boek je dan gewoon als een prive opname. Op het moment dat ik belasting moet betalen dan boek ik het terug naar de zakelijke rekening (boeken als prive storting). Gratis rente :+
Houd je je prive spaargeld hierbij ook apart van je zakelijke spaargeld? Als-in een particuliere spaarrekening met alleen je prive OF zakelijk geld?

Bedankt voor de rest van je antwoord trouwens, dit maakt alles al een stuk duidelijker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
groezle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Houd je je prive spaargeld hierbij ook apart van je zakelijke spaargeld? Als-in een particuliere spaarrekening met alleen je prive OF zakelijk geld?

Bedankt voor de rest van je antwoord trouwens, dit maakt alles al een stuk duidelijker! _/-\o_
Ik heb het allemaal op 1 hoop op Bunq staan (tot 100k, dan ga ik spreiden ivm depositogarantiestelsel). Wel hou ik in Excel bij wat de verdeling is tussen prive, te betalen BTW en te betalen inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 25-09 15:56
gem-p schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Het issue is dat er redelijk consequent op de uiterste betaaldatum betaald wordt is mijn ervaring. En bij een termijn van 30 dagen kost je dat tot wel 3 maanden aan inkomen.
Maand 2, je werkt en aan einde van de maand gaat je klant of je betaler failliet.
Maand 3, je zoekt een nieuwe opdracht, maar voordat je daar echt aan het werk kan bent ben je zo 4 weken verder...
En daarom houd ik een buffer aan die met dit soort situaties overweg kan.
Als je net begonnen bent en dit gebeurt, lullig, maar risico van het vak. En zelfs dan had je kunnen zorgen voor een beetje veilige buffer voordat je begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
gem-p schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:49:
Aangezien je dit toch zelf niet kunt veranderen pak ik het inmiddels anders aan. Ik zeg tegen een broker bij een nieuwe opdracht (en de onderhandeling daarvan) dat ik binnen een week betaald wil worden. Kan dat niet dan geen probleem, tarief wordt dan gewoon wat hoger.
Dit is een vrij gebruikelijke aanpak die wel anders wordt vermarkt: Standaard betaaltermijn is 30 dagen (tegen hoge tarief). Bij betaling binnen 8 dagen 5% korting. Geeft de klant het gevoel dat ie iets 'wint' als deze eerder betaald.
- standby diensten
- op kantoor werken gewoon omdat men wil dat ook jouw stoel warm blijft (hoewel ik dit echt verafschuw en ver weg blijf van dit soort opdrachten)
- parkeerkosten (met name in grote steden) omdat er geen parkeerplek is voor externen
- en mijn favoriete: de bullshit euro's die ik standaard erbij op plus bij het eerste contact, want blijkbaar moet mijn tarief altijd 2 tot 5 euro lager om de eindklant/recruiter/broker het gevoel te geven dat ze iets gewonnen hebben.
Dat is toch vrij gebruikelijk om dit in rekening te brengen bij de klant? je bent immers ondernemer. Ik ga niets op de pof doen en belast dan in ieder geval alles door.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BennyV
gem-p schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Je bent bijna een ondernemer die risico's loopt.. Eng he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
gem-p schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:49:
Ik zag een betalingstermijn altijd als iets waarbinnen je een betaling moest doen. Toen ik begon als ZZP'er liep ik er dus ook echt tegenaan dat er echt pas na 30 dagen betaald werd aan mij, want je kunt toch ook gewoon na 10 dagen betalen aangezien dat in de 30-dagen termijn valt....
Aangezien je dit toch zelf niet kunt veranderen pak ik het inmiddels anders aan. Ik zeg tegen een broker bij een nieuwe opdracht (en de onderhandeling daarvan) dat ik binnen een week betaald wil worden. Kan dat niet dan geen probleem, tarief wordt dan gewoon wat hoger. Met hogere tarief kan ik danwel een factoring bedrijfje gaan gebruiken om snel uitbetaald te worden of ik hou het hogere tarief zelf.
Bedenk namelijk wel dat je met een langere betalingstermijn een groter risico loopt. Namelijk het risico dat je 2 tot 3 maanden aan inkomsten misloopt bij een faillisement van een broker.

- standby diensten

- oh ja en als ik zin heb om iets nieuws te doen wat ik nog niet eerder gedaan heb, dan verlaag ik mijn tarief natuurlijk. Dat zie ik dan als leergeld.

Het heeft mij een aantal opdrachten (jaren) gekost om tot bovenstaande te komen. Maar sindsdien kan ik irrelevante opdrachten (voor mij dan) snel eruit filteren en afserveren. Leuke goede opdrachten heb je er dan ook weer zo uitgelicht.
Klinkt mooi, maar er zijn zat toko's die gewoon een 'take it or leave it' plan hebben. 30 dagen mag overigens gewoon wettelijk dus dat je dat beargumenteert met het feit dat dat een hoger tarief rechtvaardigt is de meest kromme onderbouwing die je kan bedenken.

Eigen keus, je bent zelf ondernemer, maar ik vind het echt een zeer zwakke onderbouwing die ik direct onder de tafel veeg. En ik kan mij voorstellen dat andere partijen er net zo over denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 11:08
Als men moeite heeft met de betaaltermijn (normaliter teken je daarvoor een overeenkomst, dus eigenlijk ben je al akkoord gegaan), kun je (naast het verhogen van je uurtarief) twee andere dingen proberen:
- Korting op de factuur bij betaling binnen je eigen gesteld termijn;
- Kredietbeperkingstoeslag (in de praktijk is dit vaak 2% van het factuurbedrag) die je vooraf calculeert en van kracht wordt als betaling uitblijft binnen je eigen gestelde de betalingstermijn.

Die laatste zie ik regelmatig toegepast worden, die eerste zelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sheva op 31-07-2023 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
ID-College schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Het is toch hetzelfde concept als met rente? Als je als tussenpersoon 10k moet betalen, en je moet dat betalen aan 300 man, praat je over 3miljoen. Stel dat je 30 dagen hanteert, en de klant zou direct betalen, dan is dat al gauw 60k rente bij 2% op jaarbasis. Bij 30 dagen is dat 5k, wat je "verdient" door alleen maar te wachten. Als je direct zou betalen had je dat niet gehad.

Stel dat de klant niet direct betaalt (wat aannemelijk is), dan zit je met het feit dat je die 3 miljoen zelf moet ophoesten als je direct de factuur betaalt. Kortom: je moet dus wel "even" 3 miljoen hebben liggen, met natuurlijk de kans dat er hier en daar ineens een klant failliet gaat en je "zomaar" wat geld mist omdat je het niet terug ziet. Die cashflow moet je wel hebben, anders kom je in de problemen als je ook nog salarissen of andere afschrijvingen moet inboeken en je net al je geld hebt uitgegeven door direct te betalen.

Tuurlijk kan je je voor b.v. 3m verzekeren/financieren, maar dat zijn ook weer extra (onnodige) kosten. Waarom zou je dat risico allemaal willen lopen als tussenpartij, wat je allemaal kan voorkomen door puur op de laatste dag te betalen..? Ik vind het zelf in ieder geval niet gek, en zo werkt het bij veel bedrijven. Het levert gewoon geld op als je naar het totaalplaatje kijkt..
Maar dit systeem werkt alleen als "jij" het wel doet en die ander niet. Tegenwoordig doet iedereen het en heeft dus niemand er profijt meer van, zijn alleen ALLE betalingen verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Is degiro nou echt de enige die een pensioenbelegging heeft waar je zelf je ETF kan kiezen?

Bnd alleen eigen fondsen
ING geen pensioen rekening meer
IB lijkt geen pensioen rekening te hebben
Meesman niet echt duidelijk op de site welke beleggingen je kan doen. Verder alleen kan je alleen bellen met ze.
Lynx geen pensioen te vinden
Rabobank, alleen eo rekening en zo te zien geen mogelijkheid om zelf etf te kiezen.

[ Voor 64% gewijzigd door NLKornolio op 31-07-2023 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Waarom? Je belastingkosten zijn sowieso een privé uitgave, en ook als dat niet zo was kan je het net zo goed van je privérekening betalen met een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 31-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Hielko schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Waarom? Je belastingkosten zijn sowieso een privé uitgave, en ook als dat niet zo was kan je het net zo goed van je privérekening betalen met een eenmanszaak.
Klopt inderdaad. Laatste stap hoeft dus niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
NLKornolio schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:08:
Is degiro nou echt de enige die een pensioenbelegging heeft waar je zelf je ETF kan kiezen?

Bnd alleen eigen fondsen
ING geen pensioen rekening meer
IB lijkt geen pensioen rekening te hebben
Meesman niet echt duidelijk op de site welke beleggingen je kan doen. Verder alleen kan je alleen bellen met ze.
Lynx geen pensioen te vinden
Rabobank, alleen eo rekening en zo te zien geen mogelijkheid om zelf etf te kiezen.
Speculeren met je pensioen zou ik niet aanraden. Gewoon een lekker breed fonds zoals Meesman, BND of Bright Pensioen. Proberen de markt te verslaan kan je altijd nog doen het je vermogen in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
mannowlahn schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:20:
[...]

En dat is het beste voorbeeld waar een financial controller mee komt? Is het concept van rente dan echt te moeilijk? Ik snap deze vergelijkingen met die laptop überhaupt niet in relatie waarom bedrijven graag zo laat mogelijk uit betalen.
Wie heeft gezegd dat dit het beste voorbeeld is? Rente is absoluut niet relevant hierin. Als je een beetje onderneming hebt ben je rendabeler dan de rente... waarom zou je anders investeren als je het gewoon op de bank kan zetten.

Dat jij het voorbeeld niet snapt geeft ook aan dat je het uberhaubt niet begrijpt.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 31-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:43:
[...]

Wie heeft gezegd dat dit het beste voorbeeld is? Rente is absoluut niet relevant hierin. Als je een beetje onderneming hebt ben je rendabeler dan de rente... waarom zou je anders investeren als je het gewoon op de bank kan zetten.

Dat jij het voorbeeld niet snapt geeft ook aan dat je het uberhaubt niet begrijpt.
Moedige uitspraak om te stellen dat ik het niet begrijp. Even goede vrienden hoor en wilde ook niet je zwager beledigen.

Maar je voorbeeld slaat kant nog wal met wat er gevraagd wordt. Waarom houden tussen partijen geld vast voor de maximale duur? Je voorbeeld van een laptop bij cool blue kopen en pas na 30 dagen betalen omdat je in twee weken een website maakt en dus je klant heel even je laptop heeft voorgeschoten klopt in feitelijk zin maar is echt een vergelijking van lik mijn vestje.

Ten eerste is de stalling van geld niet hetzelfde als laptop. Ten tweede rendeert jouw laptop in die 30 dagen niet. Je gaat er mee werken. Als je nou een vergelijking gemaakt had dat je met je laptop bv btc ging minen en je de laptop gekocht had voor je klant zou het enigszins nog een goede vergelijking zijn.

Overigens zijn die ondernemingen meer rendabel want die rente is gewoon een toetje, hun fee is waar het om draait.

Ik vind alleen het voorbeeld van je zwager tov het stallen van factuur geld niet echt een goede vergelijking, terwijl het woord rente in principe vrije basale uitleg is. :+

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 31-07-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@mannowlahn Jezus man, kom dan met een beter voorbeeld. Het is een voorbeeld, geen solide business case. Als iemand om een Jip en Janneke voorbeeld vraagt hoe een vliegtuig werkt ga je toch ook niet Navier-Stokes erbij halen. Je klaagt een hoop, maar je komt absoluut niet met een beter voorbeeld.

Hoezo rendeert je laptop niet? Zonder laptop geen omzet, met laptop wel. Dat klinkt als renderen. Als je BTC mined zet je hem toch ook aan het werk? Zonder laptop was het niet gelukt, met laptop wel. Dat heet renderen in grote mensen taal.

Anyway, het gaat absoluut niet om de rente. Ook totaal van de zotte natuurlijk dat het daarom gegaan zou zijn het afgelopen decennium. De rente was historisch laag. Je hebt me absoluut niet overtuigt dat je het begrijpt. Het tegendeel zelfs.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 31-07-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
NLKornolio schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:08:
Ja.

En houd er verder rekening mee dat zelf je fonds uit kiezen niet altijd voordeliger is.
Bij bijv. BND gebruiken ze een constructie waarbij de ingehouden dividendbelasting teruggevraagd kan worden.
Zou je zelf in een buitenlands beleggingsfonds investeren dan zou het zo maar kunnen dat dit niet lukt, en je een dividendlek hebt.
Kost je toch weer 0,5% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:16:
@mannowlahn Jezus man, kom dan met een beter voorbeeld. Het is een voorbeeld, geen solide business case. Als iemand om een Jip en Janneke voorbeeld vraagt hoe een vliegtuig werkt ga je toch ook niet Navier-Stokes erbij halen. Je klaagt een hoop, maar je komt absoluut niet met een beter voorbeeld.

Hoezo rendeert je laptop niet? Zonder laptop geen omzet, met laptop wel. Dat klinkt als renderen. Als je BTC mined zet je hem toch ook aan het werk? Zonder laptop was het niet gelukt, met laptop wel. Dat heet renderen in grote mensen taal.

Anyway, het gaat absoluut niet om de rente. Ook totaal van de zotte natuurlijk dat het daarom gegaan zou zijn het afgelopen decennium. De rente was historisch laag. Je hebt me absoluut niet overtuigt dat je het begrijpt. Het tegendeel zelfs.
Rûstâg :D :+ voorbeeld van rente was toch vrije doeltreffend.

Je slaat beetje door imho. Je gaat ook echt voorbij aan mijn reactie op je voorbeeld. Ik gaf ook aan waarom het geen goed voorbeeld is, zelfs voor de Jips en Hannekes niet. Die jippies en Jannekes snappen prima waarom rente bestaat. Ik gaf ook aan dat je voorbeeld van laptop idd geen speld tussen te krijgen is, maar dat ik de vergelijking met de casus de plank vind mis slaan. Je leest daar bewust over heen of je bent al zo hoog in je emotie dat je in alles een persoonlijke aanval ziet? Ff rustig ademen.

Maar ik hebt het idee dat je niet makkelijk te overtuigen bent en we praten duidelijk langs elkaar heen, no hard feelings, ook naar je zwager niet. Wederom is een vrij luchtig onderwerp dit hoor, je slaat imho een beetje door. :)

[ Voor 8% gewijzigd door mannowlahn op 31-07-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
mannowlahn schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Rûstâg :D :+ voorbeeld van rente was toch vrije doeltreffend.

Je slaat beetje door imho. Je gaat ook echt voorbij aan mijn reactie op je voorbeeld. Ik gaf ook aan waarom het geen goed voorbeeld is, zelfs voor de Jips en Hannekes niet. Die jippies en Jannekes snappen prima waarom rente bestaat.

Maar ik hebt het idee dat je niet makkelijk te overtuigen bent en we praten duidelijk langs elkaar heen, no hard feelings, ook naar je zwager niet. Wederom is een vrij luchtig onderwerp dit hoor, je slaat imho een beetje door. :)
Nee hoor, ik sla niet door. Maar je ontwijkt constant. En wat je van mijn zwager denkt zal me aan m’n derriere roesten. Ik ken je niet en je mening daarover is irrelevant. Maar jij komt stellig dat het een voorbeeld van lik me vestje is maar je komt absoluut niet met een tegen voorbeeld en kom je elke keer met die rente aanhobbelen. Het gaat gewoon niet om de rente en jij hebt geen overtuigende reden.

Dus: kom met een overtuigend voorbeeld van waarom laat betalen gunstig is, inachtneming het oorspronkelijk historisch lage rente klimaat.

Overigens voel je je vrij snel persoonlijk aangevallen als je gewoon, terecht, om uitleg gevraagd wordt in dezelfde vorm van communicatie als je zelf begonnen bent. Als je daar niet zo van houdt om te ontvangen moet je wellicht je toon wat aanpassen naar anderen toe.

Mocht je nog zo overtuigd zijn van je, onterechte, rente verhaaltje:

https://www.kvk.nl/geldza...en-snel-je-geld-krijgen/#
Voor de cashflow van je bedrijf is het gunstig als de post debiteuren op je balans zo laag mogelijk is in vergelijking met je omzet. Je hebt dan meer geld beschikbaar om je kosten te betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 31-07-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Speculeren met je pensioen zou ik niet aanraden. Gewoon een lekker breed fonds zoals Meesman, BND of Bright Pensioen. Proberen de markt te verslaan kan je altijd nog doen het vermogen in box 3.
Zo hebben wij het thuis ook na veel zoeken en advies gedaan. Vanuit de bv via een tussen partij tegen fixed fee van 1500 per jaar in index fondsen laten beleggen, kunnen nog wel wat sturen daarin indien gewenst. Maar het is ons kennis domein niet en voor pensioen met lange horizon hoef je niet zo snel de markt te hoeven timen.

Vanuit box drie in privé nog wel wat losse aandelen maar dat is tov van het gros meer speelgeld dan dat het iets zal bijdragen aan het pensioen.

Er staat in dit topic of in die van index beleggen ergens een overzicht. Proberen te timen met aandelen tov vast zetten in index fondsen. Na twintig jaar was dat laatste meer rendabel volgens mij.

Met Meesman niks mis, die hebben voor mijn dochter geopend vorig jaar en behaald ook gewoon prima rendementen. Kan het ergens misschien een klein beetje goedkoper met wat meer keuzes? Wellicht maar ik vraag mij af of dat je tijd waard is met een stip banker dan twintig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Laatst online: 20-09 10:42
Deveon schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Speculeren met je pensioen zou ik niet aanraden. Gewoon een lekker breed fonds zoals Meesman, BND of Bright Pensioen. Proberen de markt te verslaan kan je altijd nog doen het vermogen in box 3.
Een ETF fonds is lekker breed en kan alleen bij DeGiro, uit mijn onderzoek.
Daarom gebruik ik ook DeGiro voor mijn pensioenbeleggen momenteel. Die pot is nog niet groot, dus in de toekomst als ik >100K ga aantikken, zal ik misschien ook BND of iets dergelijks erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
ID-College schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Klinkt mooi, maar er zijn zat toko's die gewoon een 'take it or leave it' plan hebben. 30 dagen mag overigens gewoon wettelijk dus dat je dat beargumenteert met het feit dat dat een hoger tarief rechtvaardigt is de meest kromme onderbouwing die je kan bedenken.

Eigen keus, je bent zelf ondernemer, maar ik vind het echt een zeer zwakke onderbouwing die ik direct onder de tafel veeg. En ik kan mij voorstellen dat andere partijen er net zo over denken..
Dat iets wettelijk mag betekent niet dat er geen risico is. 30 dagen (en vroeger ook wel 60 dagen in een contract gezien) is meer risico dan 10 dagen.
Dus waar ik bij mijn eerste opdrachten genoegen nam met een "take it or leave it" draai ik het nu om naar opdrachtgevers/brokers/eindklanten. Een naar mijn mening lange betaaltermijn is meer risico voor mij en dus een hoger tarief dan dat ik anders zou rekenen.

En hoe raar het ook klinkt, maar sinds ik harder een contractonderhandeling in ga hoe sneller ik het contract rond krijg inclusief een mooi en naar mijn mening hoog tarief. Alsof ik daarmee professioneler overkom lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pepernoot schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:28:
[...]

Een ETF fonds is lekker breed en kan alleen bij DeGiro, uit mijn onderzoek.
Daarom gebruik ik ook DeGiro voor mijn pensioenbeleggen momenteel. Die pot is nog niet groot, dus in de toekomst als ik >100K ga aantikken, zal ik misschien ook BND of iets dergelijks erbij nemen.
Een ETF hoeft niet breed te zijn, laat staan lekker breed. Er zijn ETFs met meer dan 6000 bedrijven, maar er zijn ook meer dan 6000 ETFs waarvan sommige zelfs actief beheerd worden of enkel een specifieke sector betreft (bijv ARKG).

De keuze bij DeGiro is reuze, maar zou juist voor je pensioen met een looptijd van tientallen jaren niet willen. Hoe meer keuze, hoe meer kans dat je het verkeerde kiest. Daarom keep it simpel, volg de markt en focus je aandacht op je werkzaamheden. Investeren of daytraden is prima als hobby, maar pensioen opbouw is geen hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Wil geen gekke sprongen maken met de pensioen rekening. Zit nu al met beleggen bij degiro en heb 99% op vwrl staan. Had alleen gehoopt dat een partij vanuit de index vergelijking site eenzelfde product had alleen dan pensioen beleggen aan zou bieden. Liefst met gelijk dividen herbeleggen en dan liefst, aviaw en nt world weer bij een ander. Zoveel mogelijk spreiding van het risico juist. DeGiro vindt ik dan door alle commotie niet betrouwbaar genoeg om mijn pensioen bij te stallen.
Wordt dan maar Meesman met hun fondsen.
Thanks voor de antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 21:32
NLKornolio schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:05:
Wil geen gekke sprongen maken met de pensioen rekening. Zit nu al met beleggen bij degiro en heb 99% op vwrl staan. Had alleen gehoopt dat een partij vanuit de index vergelijking site eenzelfde product had alleen dan pensioen beleggen aan zou bieden. Liefst met gelijk dividen herbeleggen en dan liefst, aviaw en nt world weer bij een ander. Zoveel mogelijk spreiding van het risico juist. DeGiro vindt ik dan door alle commotie niet betrouwbaar genoeg om mijn pensioen bij te stallen.
Wordt dan maar Meesman met hun fondsen.
Thanks voor de antwoorden.
Ik ben net gestart bij Brand New Day met pensioen beleggen. Google maar eens, volgens mij is dat een betere partij dan een DeGiro voor je pensioen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ik doe ook aan pensioen beleggen bij BND. Prive beleg ik bij Ing met drie verschillende ETF's. Dezelfde ETF's zijn bij DeGiro stukje duurder ivm rendement lekkage. Zal morgen even de bron erbij zetten. Zo spaar ik mooi maandelijks voor mijn pensioen en zelf. Mooie bij BND dat je richting je pensioen iedere jaar minder risico neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 31-07-2023 22:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 15:25
Dit hoort eigenlijk meer bij het beleggen topic, maar goed dit is ook iets waar een freelancer mee te maken krijgt, en weer eens wat anders dan de zakelijke bureaustoel ;)

Afhankelijk van hoeveel kennis je hebt of wil opdoen over beleggen, is DeGiro inderdaad de beste optie. Je moet zelf je fondsen kiezen en dat is het gelijk zowel het grootste voordeel als het grootste nadeel. Je moet dus zelf nadenken over afbouw van risico e.d., maar het voordeel is dan ook: je kan veel risico nemen, wat verstandig is met dit soort (voor de meeste mensen) heel lange termijn beleggingen. Dat verhoogt namelijk je verwachte rendement op lange termijn.

DeGiro is de enige partij waarbij dit kan voor je lijfrente. Zo beleg ik daar mijn pensioengeld in 60% factor fondsen, en de overige 40% zit in een market cap swap-based fonds dat geen dividendlek heeft; dit kan bij geen enkele andere partij (fiscaal vriendelijk voor je pensioen) in Nederland.

Als deze termen je niks zeggen, en je bent niet bereid om te doorgronden wat ze betekeken, of je wil niet nadenken over risico afbouw, ben je waarschijnlijk beter af bij een Meesman of een BND.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-09 21:32
bumble_bee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:07:
Dit hoort eigenlijk meer bij het beleggen topic, maar goed dit is ook iets waar een freelancer mee te maken krijgt, en weer eens wat anders dan de zakelijke bureaustoel ;)

Afhankelijk van hoeveel kennis je hebt of wil opdoen over beleggen, is DeGiro inderdaad de beste optie. Je moet zelf je fondsen kiezen en dat is het gelijk zowel het grootste voordeel als het grootste nadeel. Je moet dus zelf nadenken over afbouw van risico e.d., maar het voordeel is dan ook: je kan veel risico nemen, wat verstandig is met dit soort (voor de meeste mensen) heel lange termijn beleggingen. Dat verhoogt namelijk je verwachte rendement op lange termijn.

DeGiro is de enige partij waarbij dit kan voor je lijfrente. Zo beleg ik daar mijn pensioengeld in 60% factor fondsen, en de overige 40% zit in een market cap swap-based fonds dat geen dividendlek heeft; dit kan bij geen enkele andere partij (fiscaal vriendelijk voor je pensioen) in Nederland.

Als deze termen je niks zeggen, en je bent niet bereid om te doorgronden wat ze betekeken, of je wil niet nadenken over risico afbouw, ben je waarschijnlijk beter af bij een Meesman of een BND.
Het grootste nadeel van de Giro is dat ik de Giro niet genoeg vertrouw om mijn pensioen daar te stallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

bumble_bee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:07:

Kon inderdaad weinig vinden in dit topic over het (zzp) pensioen. Blijft toch wel een heel belangrijk punt in ondernemen, vergeet je oude dag niet.

Bedankt had nog niet van deze verschillende manieren van belegging manieren gelezen. Weer wat nieuws geleerd en wist al helemaal niet dat er etf's van waren. Ga er is naar kijken met mijn normale beleggings rekening bij degiro.

BND heb ik het of de een of andere manier weinig mee. Misschien teveel reclame van gezien. In ieder geval geen zinnige reden.

Meesman pensioenpot is geopend 500 aandelen 50 obligaties. Daarnaast gaat 1000 per maand maar de normale belegging rekening en in de standaard vwrl etf. Zal is wat splitsing gaan maken met factor etfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BennyV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat ik voortaan maar een krediet check laat doen per tussenpartij voordat ik met ze in zee ga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 26-09 16:18
Ik kom bij Headfirst een opdracht bij de Belastingdienst tegen. Als ik goed begrijp accepteren ze ZZP-ers alleen wanneer ze via Between worden ingezet. Wie weet wat voor club dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 09:39
Als je ook zoekt in dit topic vind je dat het een prima tussenpartij is met een relatief lage marge, ik lees overal 3 euro. Ik lees iig niets negatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb (prive) al jaren een offensieve (model portefeuille) beleggingsrekening. 10 jaar geleden eenmalig geld in gestort en er sindsdien nooit meer naar gekeken of ingelegd. Tot op heden een nettorendement van 57,69% :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 09:39
Matis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:50:
Ik heb (prive) al jaren een offensieve (model portefeuille) beleggingsrekening. 10 jaar geleden eenmalig geld in gestort en er sindsdien nooit meer naar gekeken of ingelegd. Tot op heden een nettorendement van 57,69% :)
Dat lijkt op papier heel goed echter een random beheerd beleggen of gewoon S&P 500 hadden het waarschijnlijk beter gedaan...

Even gechecked...S&P 500 heeft in 10 jaar 177% gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Laatst online: 27-09 11:08
armageddon_2k1 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Nee hoor, ik sla niet door. Maar je ontwijkt constant. En wat je van mijn zwager denkt zal me aan m’n derriere roesten. Ik ken je niet en je mening daarover is irrelevant. Maar jij komt stellig dat het een voorbeeld van lik me vestje is maar je komt absoluut niet met een tegen voorbeeld en kom je elke keer met die rente aanhobbelen. Het gaat gewoon niet om de rente en jij hebt geen overtuigende reden.

Dus: kom met een overtuigend voorbeeld van waarom laat betalen gunstig is, inachtneming het oorspronkelijk historisch lage rente klimaat.

Overigens voel je je vrij snel persoonlijk aangevallen als je gewoon, terecht, om uitleg gevraagd wordt in dezelfde vorm van communicatie als je zelf begonnen bent. Als je daar niet zo van houdt om te ontvangen moet je wellicht je toon wat aanpassen naar anderen toe.

Mocht je nog zo overtuigd zijn van je, onterechte, rente verhaaltje:

https://www.kvk.nl/geldza...en-snel-je-geld-krijgen/#

[...]
Dat de rente laag is betekent niet dat het niet rendabel kan zijn. Het bedrijf waar ik werk is al blij als we over het weekend heen een renteswap kunnen uitvoeren, dat levert je gewoon als middelgroot bedrijf duizenden euro's op. Dat geld stond anders stil, niets te doen en kost je vermoedelijk zelfs geld. Dat je als bedrijf rendabeler bent dan de rente is ontegenzeggelijk zo, maar geld kan 24/7 werken en een bedrijf in de regel vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Iemand een goede tip voor een boekhouder die ook wat tax advies kan geven en een beetje bij de tijd is qua boekhoudprogramma's online (regio Zuid Holland)???

Alvast bedankt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RouterJockey schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:45:
Iemand een goede tip voor een boekhouder die ook wat tax advies kan geven en een beetje bij de tijd is qua boekhoudprogramma's online (regio Zuid Holland)???

Alvast bedankt....
Je kunt mij een PB sturen, misschien kan ik wat voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Sheva schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Dat de rente laag is betekent niet dat het niet rendabel kan zijn. Het bedrijf waar ik werk is al blij als we over het weekend heen een renteswap kunnen uitvoeren, dat levert je gewoon als middelgroot bedrijf duizenden euro's op. Dat geld stond anders stil, niets te doen en kost je vermoedelijk zelfs geld. Dat je als bedrijf rendabeler bent dan de rente is ontegenzeggelijk zo, maar geld kan 24/7 werken en een bedrijf in de regel vaak niet.
Duizenden euro’s is voor een middelgroot bedrijf peanuts. Je komt nu met een derivaten aanzetten terwijl ik reageerde op simpel rentenieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 20:50
ColeJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Je kunt mij een PB sturen, misschien kan ik wat voor je betekenen.
Een forum is voor openbare discussie. Om dan via een ander kanaal verder te praten is dan niet zo nuttig voor het topic. Eventueel kan je memberonly tags gebruiken om het binnen de club te houden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Een forum is voor openbare discussie. Om dan via een ander kanaal verder te praten is dan niet zo nuttig voor het topic. Eventueel kan je memberonly tags gebruiken om het binnen de club te houden.
Vermoedelijk is @ColeJ zelf boekhouder en reclame maken voor jezelf mag niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
RouterJockey schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:45:

Alvast bedankt....
Als je voornamelijk fiscaal advies wilt dan zou ik een belastingadviseur zoeken via de beroepsvereniging van het register belastingadviseurs op rb.nl

Meestal werken ze wel samen met een accountant of boekhouder onder 1 dak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
57,69% over 10 jaar komt neer op 4,7% gemiddeld jaarlijks rendement. Dat is niet bijzonder goed te noemen voor een offensieve portefeuille in deze periode.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Wolly schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Vermoedelijk is @ColeJ zelf boekhouder en reclame maken voor jezelf mag niet :+
Ik maak helemaal nergens reclame hoor :). Of het nuttig is voor de openbare discussie - volgens de letter van de Tweakers wet waarschijnlijk niet. I rest my case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 21:36
RichieB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

57,69% over 10 jaar komt neer op 4,7% gemiddeld jaarlijks rendement. Dat is niet bijzonder goed te noemen voor een offensieve portefeuille in deze periode.
Sorry ben een beetje lui, maar wat had je gehad met een index tracker (en kosten eraf getrokken) ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Ik maak helemaal nergens reclame hoor :). Of het nuttig is voor de openbare discussie - volgens de letter van de Tweakers wet waarschijnlijk niet. I rest my case.
Ik zei ook niet dat je reclame maakt, ik probeerde alleen een educated guess te doen waarom je had gekozen om voor DM te kiezen ipv het te posten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
chielsen schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Sorry ben een beetje lui, maar wat had je gehad met een index tracker (en kosten eraf getrokken) ongeveer?
VWRL was in 2013 € 45,- en nu €105,-, dus reken maar uit. En dat is nog exclusief dividend

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 01-08-2023 15:02 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Laatst online: 22-09 12:40
Kortom. Niet heel slim bezig. Dit is geen goed rendement voor een offensieve beleggingsrekening. Zonde
Woy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

VWRL was in 2013 € 45,- en nu €105,-, dus reken maar uit. En dat is nog exclusief dividend
8,8% per jaar (Excl. dividend)

[ Voor 22% gewijzigd door miena21 op 01-08-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 25-09 15:56
Gaat dat dan om Brand New Day? Als dat zo is dan ga ik toch maar eens heroverwegen of ik daar wil blijven inleggen. Maak zelf gebruik van de zeer offensief modelportefeuille (toch nog tijd zat), maar als ze qua rendement zo gigantisch achterblijven dan is een andere partij wellicht beter.
Zelf geven ze in hun maandelijkse overzicht aan dat hun zeer offensief portefeuille sinds 2010 gemiddeld 7,72% doet. Offensief zit op 6,09%. Na aftrek van alle kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
JEightyFive schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Gaat dat dan om Brand New Day? Als dat zo is dan ga ik toch maar eens heroverwegen of ik daar wil blijven inleggen. Maak zelf gebruik van de zeer offensief modelportefeuille (toch nog tijd zat), maar als ze qua rendement zo gigantisch achterblijven dan is een andere partij wellicht beter.
Zelf geven ze in hun maandelijkse overzicht aan dat hun zeer offensief portefeuille sinds 2010 gemiddeld 7,72% doet. Offensief zit op 6,09%. Na aftrek van alle kosten.
Dat zegt helemaal niets zolang je niet de periodes gelijk hebt. Wat ik zou doen is kijken wat een wereldwijde index in dezelfde periode aan rendement gemaakt heeft, dan weet je of het fonds beter of slechter doet dan de markt.

EDIT: ik heb even gekeken en je portefeuille bestaat uit een modelverdeling tussen ontwikkeld (wereld), EM en small caps. Daarmee mag je verwachten dat je min of meer de markt volgt, hoewel er in detail nog wat verschillen kunnen zitten tussen de fondsen. Zo kiest BND voor een bepaalde verhouding tussen het wel en niet afdekken van valutarisico. Verder is het vooral een kostenkwestie en die liggen over het algemeen bij alle pensioenproducten wat hoger dan bij vrije beleggingsproducten.

[ Voor 22% gewijzigd door Afas op 01-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@JEightyFive Het “offensief” portfolio van BND bevat volgens mij nog steeds een (klein) percentage obligaties. Dus je kan het met de hand nog offensiever maken. Ik heb zelf (met de hand) alles 100% in het BND Duurzaam Wereld Indexfonds-C belegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RichieB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:50:
@JEightyFive Het “offensief” portfolio van BND bevat volgens mij nog steeds een (klein) percentage obligaties. Dus je kan het met de hand nog offensiever maken. Ik heb zelf (met de hand) alles 100% in het BND Duurzaam Wereld Indexfonds-C belegd.
Klopt, 70% aandelen en 30% obligaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:50:
Volgens de website van BND (ik zit zelf bij meesman) is dit de verdeling van het zeer offensieve fonds:
Aandelenfondsen 100%
BND Wereld Indexfonds Hedged 45,76%
BND Wereld Indexfonds Unhedged 31,69%
BND Emerging Markets Indexfonds 11,97%
BND Small Cap Wereld Indexfonds 10,58%

100% aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is de offensieve portefeuille, de zeer offensieve portefeuille is 100% aandelen volgens de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Matis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Klopt niet idd.. Offensief zit in 100% aandelen, zie hierboven :)

Edit: Lekker verwarrend, het is offensief idd, maar je hebt ook nog zeer offensief :)

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 01-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wvdl
  • Laatst online: 27-09 12:37
kwaazaar schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:49:
Ik kom bij Headfirst een opdracht bij de Belastingdienst tegen. Als ik goed begrijp accepteren ze ZZP-ers alleen wanneer ze via Between worden ingezet. Wie weet wat voor club dat is?
Between is vooral een factuur schuiver. Zitten er minimaal tussen, doen niet aan relatiebeheer.
Boden wel goede support toen een factuur eens niet goed ging.

Mijn favoriete soort tussenpartij.

Geen rechten te ontlenen aan mijn ervaringen :-p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Het meest prettige aan Between vond ik dat ze open stonden voor verbeteringen. Nadat ik aangaf dat mijn geld steeds pas na 31 of 32 dagen op mijn rekening stond hebben ze dat aangepast naar 28 a 29 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
wvdl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Between is vooral een factuur schuiver. Zitten er minimaal tussen, doen niet aan relatiebeheer.
Boden wel goede support toen een factuur eens niet goed ging.

Mijn favoriete soort tussenpartij.

Geen rechten te ontlenen aan mijn ervaringen :-p
Between is onderdeel van Head First, maar eerlijk gezegd heb ik veel liever Between.

Met Between nog geen gedonder gehad, met Head First heb ik eens koppen gebotst met het hoofd van hun financiële afdeling over betalingen die zij steevast te laat deden. Between, geen gedoe, alles okay tot nu toe.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 21:11
*knip* verkeerde topic?

[ Voor 122% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2023 08:17 ]

Pagina: 1 ... 424 ... 645 Laatste