Ergens apart, je zou zeggen dat juist mensen bij wie de kinderen weer wat groter zijn weer wat meer ruimte krijgen voor sociale dingen buiten het werk. Mensen met kleine kinderen moeten vaak direct naar huis racen om het huishouden een beetje draaiende te houden en verhaaltjes voor te lezen enzo.ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Nu heb ik ook wel eens te maken gehad met 50+ zzp'rs, die hadden dat echt niet of nauwelijks. Lag misschien ook wel aan de persoon, maar misschien ook wel aan de leeftijd.
Apart. Dat heb ik eerder in dit topic gelezen. Maar mijn tankpas (nu druppel) is ook van MoveMove en voorheen van MultiTankCard. MTC is MoveMove. Bij beide heb ik altijd per maand een verzamelfactuur gekregen die per incasso geind wordt. Enige wat ik dus doe, per aangifte, is drie facturen inboeken.ari3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:32:
Geen tankpas meer voor mij, het ontzorgt mij onvoldoende. Ik doe per kwartaal aangifte dus ik wil per kwartaal precies één factuur met één banktransactie. Partijen als Move Move doen meermaals per maand een banktransactie waardoor je dat allemaal moet gaan matchen met facturen enz. Als ik toch al dat werk zelf moet doen dan weet ik niet waarom een tankpas beter zou zijn als zelf tankbonnetjes boeken.
Dat is conform hun website en zover mijn eigen ervaring en die van bekenden/collega's reikt de normale gang van zaken.
@c-nan Ik zit nu dus nog altijd bij MoveMove en zou dat zeker aanraden. De maandelijkse fee is prima en je kunt in Nederland overal tanken. De buitenland faciliteit (DKV) zou ik niet aanraden. Kost extra en doet het niet/zelden.
Er zijn ook aanbieders die een fee per tankbeurt rekenen. Mocht je weinig rijden, zou je dat nog kunnen overwegen.
[ Voor 4% gewijzigd door DomiGijzen op 25-07-2023 22:34 ]
Grz D.
Ik heb de ANWB tankpas. Dat ging eerst via de ANWB zelf nu via shuttel. Kost 3,99/ en ze factureren tegenwoordig per week (eerst maandelijks, maar om de service naar de klant te vergroten, nu per weekc-nan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:18:
Welke tankpas gebruiken jullie? Betaal je meer dan de pompprijs, evenveel of juist minder? Morgen koop ik een youngtimer dus even uitzoeken welke tankpas ik moet hebben

Ik heb destijds wel het vinkje "europees tanken" aangevinkt. Maar zowel in Denemarken als in Engeland werkte die pas niet.....ook al zei de DKV site van wel...
- Spes consilium non est -
Ze zijn in corona tijd vaker de facturen gaan sturen om de pijn van 1 grote factuur wat te verzachten, vooral handig als je cash flow matig is. Maar goed, ik weet niet welke boekhoudpakketten jullie gebruiken maar een factuur inboeken kost me 30 sec of zo. Het is nou niet echt alsof een paar facturen inboeken meteen een halve dag werk is
Maar aangezien ik nu een prive auto rij, geen tankpas meer. Had voorheen MoveMove (die internationale module deed het inderdaad de helft van die tijd niet..) en laatste jaar Shuttel (ANWB). Komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

Maar aangezien ik nu een prive auto rij, geen tankpas meer. Had voorheen MoveMove (die internationale module deed het inderdaad de helft van die tijd niet..) en laatste jaar Shuttel (ANWB). Komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.
[ Voor 17% gewijzigd door Crazy D op 26-07-2023 07:26 ]
Exact expert nodig?
MoveMove kost per maand 6,95. Je betaalt de pompprijs. Niet merk-gebonden.
Shell Fleet kost per maand 3,50. Je betaalt de pompprijs met een korting van 4ct op V-Power of 2ct op Euro95/Diesel. Enkel te gebruiken bij Shell stations.
Shell Fleet kost per maand 3,50. Je betaalt de pompprijs met een korting van 4ct op V-Power of 2ct op Euro95/Diesel. Enkel te gebruiken bij Shell stations.
EU DNS: 86.54.11.100
Dat gaat nergens gebeuren natuurlijk. 1x/maand wel, maar 1x.kwartaal biedt simpelweg geen enkele leverancier aan.ari3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:32:
Geen tankpas meer voor mij, het ontzorgt mij onvoldoende. Ik doe per kwartaal aangifte dus ik wil per kwartaal precies één factuur met één banktransactie. Partijen als Move Move doen meermaals per maand een banktransactie waardoor je dat allemaal moet gaan matchen met facturen enz. Als ik toch al dat werk zelf moet doen dan weet ik niet waarom een tankpas beter zou zijn als zelf tankbonnetjes boeken.
Sometimes you need to plan for coincidence
Iets met schijnzelfstandigheid en ingebed in de organisatieJEightyFive schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:00:
[...]
Als 35+er: Ik vind het prima om een keer wat met elkaar te gaan doen en eten, maar zoals een jaar of wat geleden op vrijdags met een hele club de kroeg in en naar de gedver, nee, dat hoeft voor mij niet meer zo nodig.
Andere prioriteiten gekregen (o.a. kind) en geen behoefte meer aan.
Verder prima sfeer in het team waar ik nu in zit. Externen worden hetzelfde behandeld als interne medewerkers (behalve dat we zelf dingen als lunch moeten betalen, prima) en we krijgen ook dingen als een kerstpakket, worden uitgenodigd voor het kerstfeest of andere borrels. Ik heb gezien dat dat ook anders kan zijn.
Oh ja, excuus, ik bedoelde natuurlijk relatiegeschenkColeJ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Iets met schijnzelfstandigheid en ingebed in de organisatie?
Daarover gesproken, ik moet nog een paar lekkere flessen Limoncello bestellen als relatiegeschenkJEightyFive schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:09:
[...]
Oh ja, excuus, ik bedoelde natuurlijk relatiegeschenk

Ik weet niet beter dan dat je ook uitgenodigd wordt voor (kerst)borrels en andere ongein. Het volledig betaalde weekje/weekend 'teambuilding' is een ander verhaal, maar dat is niet zo erg.
Later dit jaar is er een conferentie in het buitenland. Toen ik onlangs vroeg wie er naartoe gaan moest men eerst even toestemming vragen. Eén van die dingen die ik absoluut niet mis aan loondienst.jadjong schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:12:
Het volledig betaalde weekje/weekend 'teambuilding' is een ander verhaal, maar dat is niet zo erg.
Hier zitten de early bird tickets met fikse korting al in de broekzak
Toch is dat wel de reden dat ik die kerstpakketten liever niet heb. Dat had ik sowieso al nooit, maar freelance al helemaal niet.ColeJ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Iets met schijnzelfstandigheid en ingebed in de organisatie?
Mijn klussen zijn doorgaans wat langer en ik ervaar als ruim 50+ geen problemen met een team. Ik pas er altijd wel in en word altijd meegenomen in uitjes, borrels en eindejaar/Sinterklaas aardigheidjes. Het ligt ook wel aan jezelf natuurlijk. Maar ik laat altijd wel merken dat ik niet in loondienst ben; de uitjes, borrels enz zijn echt optioneel voor me. Ik zit er om te poetsen, niet om te lullen.ZveenT schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Nu heb ik ook wel eens te maken gehad met 50+ zzp'rs, die hadden dat echt niet of nauwelijks. Lag misschien ook wel aan de persoon, maar misschien ook wel aan de leeftijd.
Soms is er een team/opdrachtgever waar ik loondienst zeker zou overwegen. Dat geef ik ook wel eens aan: doe maar een goed bod...
En als je dan die toestemming hebt kan die last-minute ingetrokken worden als een of andere pipo weer iets beloofd heeft aan een 'belangrijke' klant.JEightyFive schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Later dit jaar is er een conferentie in het buitenland. Toen ik onlangs vroeg wie er naartoe gaan moest men eerst even toestemming vragen. Eén van die dingen die ik absoluut niet mis aan loondienst.
Hier zitten de early bird tickets met fikse korting al in de broekzak
de manier van inboeken is toch anders? op een factuur kan je BTW recuperen bij bonnetjes niet...ari3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:32:
Dus ik zou denken dat je het net wel op factuur wil doen of niet?
[ Voor 13% gewijzigd door sth87 op 26-07-2023 14:00 ]
Als je een tijdje klant bent bij Movemove kan je de factuur interval laten verhogen naar een maand (of misschien hoger).ari3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:32:
Overigens vind ik het wel overdreven om facturatie per kwartaal te eisen, dat heb je met tankbonnen toch ook niet. Of tank jij maar 1x per kwartaal?
Verder heb ik een hekel aan bonnen, raak ze kwijt en vind het onnodig, vandaar een tankpas
Bij VWPFS is het heel normaal om per kwartaal je brandstof te verrekenen.GrooV schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Als je een tijdje klant bent bij Movemove kan je de factuur interval laten verhogen naar een maand (of misschien hoger).
Overigens vind ik het wel overdreven om facturatie per kwartaal te eisen, dat heb je met tankbonnen toch ook niet. Of tank jij maar 1x per kwartaal?
Verder heb ik een hekel aan bonnen, raak ze kwijt en vind het onnodig, vandaar een tankpas
Waarom zouden die kleinere partijen dat niet kunnen?
Zit bij een opdracht waar zij mij bij de preferred supplier hebben aangedragen (zij pakken dus ook een klein stukje marge). Eigenlijk alleen tijdens het sollicitatietraject een paar keer contact met ze gehad. Dat was toen op zich wel prettig, maar kan verder weinig zeggen over hun bredere dienstverlening.Azer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:54:
Heeft er iemand ervaring met Vesper People? De laatste tijd vrij actief op LinkedIn. Op hun site staan ook een aantal interessante opdrachten, echter wel met een vrij laag tarief.
Movemove is een budget product van MTC gericht op ZZP'ers, die willen dus het risico laag houden. Niet te vergelijken met een lease maatschappij die toevallig ook tankpassen aanbiedt. (en mogelijk zijn de passen ook van MTC)Deshmir schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:13:
[...]
Bij VWPFS is het heel normaal om per kwartaal je brandstof te verrekenen.
Waarom zouden die kleinere partijen dat niet kunnen?
Maar goed, ik heb er geen moeite mee, heb mijn boekhouding uitbesteed. Al sturen ze iedere dag een factuur, het zal mij een worst wezen. Email met factuur gaat automatisch door naar de boekhouder.
Ik zou zeggen, vraag ze het even
[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 26-07-2023 13:10 ]
Verrekenen != factureren. Ook bij VWPFS is er een maandelijkse factuur (lease met brandstofvoorschot), en die wordt per kwartaal verrekend (daadwerkelijke kosten - 3 maanden voorschot = verrekeningsbedrag)Deshmir schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:13:
Bij VWPFS is het heel normaal om per kwartaal je brandstof te verrekenen.
Ik heb een vraag betreffende de WAADI.
Tot op heden was er geen probleem om dit op te nemen bij de KVK om van het gezeur af te zijn, maar vanaf 1 januari 2025 gaat er een nieuwe wet in werking met eisen voor bedrijfsmatige en niet bedrijfsmatige uitzend/inhuurbureau's en dat ben je dus met zo'n registratie.
https://www.flexnieuws.nl...atie-voor-uitzendbureaus/
Heeft iemand van jullie hier wel eens recent naar gekeken?
Tot op heden was er geen probleem om dit op te nemen bij de KVK om van het gezeur af te zijn, maar vanaf 1 januari 2025 gaat er een nieuwe wet in werking met eisen voor bedrijfsmatige en niet bedrijfsmatige uitzend/inhuurbureau's en dat ben je dus met zo'n registratie.
https://www.flexnieuws.nl...atie-voor-uitzendbureaus/
Heeft iemand van jullie hier wel eens recent naar gekeken?
[ Voor 35% gewijzigd door Neo op 27-07-2023 07:06 ]
Ik zat ook via ANWB, en werd er gek van om wekelijkse facturen te betalen.. Vaak voor 1 Treinrit. Sorry, maar dan kan ik ook zonder.Krystman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:23:
[...]
Ik heb de ANWB tankpas. Dat ging eerst via de ANWB zelf nu via shuttel. Kost 3,99/ en ze factureren tegenwoordig per week (eerst maandelijks, maar om de service naar de klant te vergroten, nu per week...), ik betaal gewoon de pompprijs.
Ik heb destijds wel het vinkje "europees tanken" aangevinkt. Maar zowel in Denemarken als in Engeland werkte die pas niet.....ook al zei de DKV site van wel...
Het idee van een Tank/Mobiliteitskaart is natuurlijk het gemak van 1 factuur, ipv losse bonnetjes. Maar met wekelijks kon ik beter bonnetjes sparen, had ik er minder.
Dat gezegt hebbende ben ik nu overgestapt naar "onmyway2". Dit is de ZZP/MKB Variant van XXImo.
Alhoewel nog wat jonger bedrijf, werken ze voor betalen op het Visa netwerk waardoor ze in het buitenland ook meer werken. Nadeel is dat ze daardoor (nog) niet overal werken.
Ze hebben daar dan weer een APP voor waar je makkelijk kan zien welke aangesloten benzine pomp het goedkoopste is.
Ik overweeg om een operational lease contract aan te gaan als zzp'er (eenmanszaak)...
Klopt mijn berekening zo ongeveer kwa kosten die ik maandelijks kwijt ben? (ik kwam 1 berekening in dit topic tegen uit 2022, maar zou toch graag willen toetsen met jullie).
- Auto met een fiscale bijtelling van 4880 bruto per jaar, netto 201 euro per maand (fiscale waarde is 61000 met 8% bijtelling)
- Maandelijkse kosten zijn 830 excl. btw
- Forfait is 2,7% * 61000 = 1647
De kosten kan ik van mijn winst aftrekken, dus dan blijft er ~ 830 x 0,51 = 423 (voor eigen rekening)
Dus kost de auto mij +/- 423 + 201 = 624 + 137,25 (forfait) = 761,25 euro netto per maand?
Klopt mijn berekening zo ongeveer kwa kosten die ik maandelijks kwijt ben? (ik kwam 1 berekening in dit topic tegen uit 2022, maar zou toch graag willen toetsen met jullie).
- Auto met een fiscale bijtelling van 4880 bruto per jaar, netto 201 euro per maand (fiscale waarde is 61000 met 8% bijtelling)
De kosten kan ik van mijn winst aftrekken, dus dan blijft er ~ 830 x 0,51 = 423 (voor eigen rekening)
Dus kost de auto mij +/- 423 + 201 = 624 + 137,25 (forfait) = 761,25 euro netto per maand?
8% bijtelling geldt over de eerste 45k, daarna is de bijtelling 22%.klimpie94 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
Ik overweeg om een operational lease contract aan te gaan als zzp'er (eenmanszaak)...
Scherp, ik had blind de berekening van berekenhet.nl overgenomen, die neemt 8% over de gehele fiscale waardepl0xs schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:21:
[...]
8% bijtelling geldt over de eerste 45k, daarna is de bijtelling 22%.
Als ik het goed heb, geldt de voordelige bijtelling van 8% voor maximaal 5 jaar lang vanaf de datum eerste toelating van het voertuig. Houdt hier ook rekening mee.klimpie94 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
Recent ben ik vader geworden en was ik van plan om een aantal weken vrij te nemen en dan een paar weken 50% te werken om vervolgens weer op te bouwen. Nu is mijn contract niet verlengd en valt mijn plan in het water. Maar dit is echt een fijne timing! Rustig zoeken naar een opdracht en tijdje vrij is zo erg dan nog niet.
Freelance vaders, hoe hebben jullie deze periode ervaren? Tips?
@FastFox91 Maand vrij genomen na geboorte van zoontje, daarna maandje 50%, daana weer "fulltime" 4 dagen per week. Gefeliciteerd overigens! Geniet van het "ritme"
Een it-er zonder website is toch een beetje een autoverkoper zonder auto...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Wat een onzin, ik heb geen idee in welke auto mijn dealer rijdt en maakt me ook echt niet uit.Jogai schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:48:
Een it-er zonder website is toch een beetje een autoverkoper zonder auto...
Niet meer dan een nice-to-have. Ooit 'voor de vorm' eentje gemaakt 15 jaar geleden, maar het nut is ongeveer 0 voor mij. Al mijn opdrachten zijn tot nu toe via mijn persoonlijke netwerk tot stand gekomen._Max_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:19:
Wat zijn hier de meningen over het hebben van een eigen website? Een must of nice to have?
[ Voor 13% gewijzigd door sverzijl op 26-07-2023 20:55 ]
Ik heb sinds tijden al een website, met daarop mijn diensten inclusief de trainingen die ik aanbied, een blog waarop ik regelmatig iets post en een contactformulier. Heeft me zeker tienduizenden euro’s aan omzet opgeleverd.
Niet iets wat ik een ‘nice to have’ zou noemen (al is die omzet zeker nice to have)
Niet iets wat ik een ‘nice to have’ zou noemen (al is die omzet zeker nice to have)
[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 26-07-2023 18:47 ]
Iemand enige recente ervaring met StarApple?
Ik lees overwegend negatieve reacties met betrekking tot deze partij, maar dat is al zo'n 5 jaar geleden.
Ik lees overwegend negatieve reacties met betrekking tot deze partij, maar dat is al zo'n 5 jaar geleden.
Wat maakt het dan onzin? Voor jouw maakt het niet uit, en dat zal voor sommige opdrachtgevers ook zo zijn, maar er zullen er ook zijn die vinden dat het er wel bijhoort, ongeacht het specifieke nut ervan.jongetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:12:
[...]
Wat een onzin, ik heb geen idee win welke auto mijn dealer rijdt en maakt me ook echt niet uit.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ze benaderen mij eens per jaar, het is altijd geautomatiseerd. Dan hoef ik niet verder te praten.SpyroTechnik schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:51:
Iemand enige recente ervaring met StarApple?
Deze week ben ik trouwens weer vaker benaderd: 7 keer. 2 daarvan waren niet geautomatiseerd en relevant. Anderen waren wel relevant maar geautomatiseerd.
En hoe komen ze daar? Via zoekmachines? Of komen ze op je website terecht door je LinkedIn of je connecties?sebasd schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:46:
Ik heb sinds tijden al een website, met daarop mijn diensten inclusief de trainingen die ik aanbied, een blog waarop ik regelmatig iets post en een contactformulier. Heeft me zeker tienduizenden euro’s aan omzet opgeleverd.
Same here. Ik blog al een jaartje of 20 en daar haal ik mijn naamsbekendheid uit. Heeft hier ook al genoeg opgeleverd.sebasd schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:46:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Meerdere kinderen gekregen in mijn tijd als freelancer. Nam na de geboorte 3 of 4 weken vrij en daarna weer fulltime aan het werk, maar dan met meer thuiswerken. Altijd in overleg met de opdrachtgever van dat moment en nooit een probleem geweest. Zei er wel altijd bij dat ik in mijn vrije periode ik echt wel gebeld mocht worden als er echt een probleem was waar mijn hulp bij nodig was.FastFox91 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:19:
Recent ben ik vader geworden en was ik van plan om een aantal weken vrij te nemen en dan een paar weken 50% te werken om vervolgens weer op te bouwen. Nu is mijn contract niet verlengd en valt mijn plan in het water. Maar dit is echt een fijne timing! Rustig zoeken naar een opdracht en tijdje vrij is zo erg dan nog niet.
Mijn ervaring is dat opdrachtgevers heel goed mee kunnen bewegen met jouw wensen, zolang je alles maar tijdig aangeeft en in overleg doet. Met 50% werken heb ik geen ervaring, maar wel met 50% van de tijd of zelfs meer thuiswerken (pre corona tijd). Was eigenlijk nooit een issue.
Het praktisch nut vind ik zelf beperkt en ik gebruik het voornamelijk om m'n contactgegevens makkelijker vindbaar te maken. En bij een discussie met de belastingdienst over wel/geen ondernemer is het toch weer een vinkje de goede richting uit.sverzijl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:12:
[...]
Niet meer dan een nice-to-have. Ooit 'voor de vorm' eentje gemaakt 15 jaar geleden, maar het nut is ongeveer 0 voor mij. Al mijn opdrachten zijn tot nu toe via mijn persoonlijke netwerk tot stand gekomen.
Ik herinner me dat een aantal pagina's terug voor een ontbreken van een website een kruisje achter z'n naam gekregen had bij een belastingcontrole. Natuurlijk is het niet zwart/wit. Maar als je kijkt naar het algemene beeld is dit wel een makkelijk hoepeltje om doorheen te springen.
Volgens mij hangt het nut heel erg af van hoe je werkt. Als je altijd enkel via recruiters werkt, heeft het weinig toegevoegde waarde. Die kijken toch enkel op Linked In.
Mijn website is niet echt state of the art maar heb toch een paar klussen gehad door mensen die iets op mijn site hadden gezien. 1 klant via een Facebook post
Maar de klussen die via tussenpartijen gaan is allemaal netwerk of Linked In.
PS Maar draai het eens om, waarom zou je niet 10 euro per jaar + 1 uurtje werk besteden om even een site te maken? De kosten is het punt niet, het toont een stukje extra ondernemerschap aan. Dus waarom zou je die moeite niet doen?
Mijn website is niet echt state of the art maar heb toch een paar klussen gehad door mensen die iets op mijn site hadden gezien. 1 klant via een Facebook post
PS Maar draai het eens om, waarom zou je niet 10 euro per jaar + 1 uurtje werk besteden om even een site te maken? De kosten is het punt niet, het toont een stukje extra ondernemerschap aan. Dus waarom zou je die moeite niet doen?
[ Voor 22% gewijzigd door Crazy D op 27-07-2023 07:33 ]
Exact expert nodig?
Goede vraag. Beiden. Zeker aanvragen voor trainingen komen met enige regelmaat door zoekmachines.Orangelights23 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:18:
[...]
En hoe komen ze daar? Via zoekmachines? Of komen ze op je website terecht door je LinkedIn of je connecties?
Dat was voor mij destijds ook de reden om het te doen. Het is een zeer kleine moeite en geringe kosten. Zo heb ik destijds ook zelfs nog visitekaartjes gemaakt. Maar ook die heb ik zo goed als nooit meer gebruikt op 1-2x na in het begin.Yucon schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:28:
[...]
Het praktisch nut vind ik zelf beperkt en ik gebruik het voornamelijk om m'n contactgegevens makkelijker vindbaar te maken. En bij een discussie met de belastingdienst over wel/geen ondernemer is het toch weer een vinkje de goede richting uit.
Ik herinner me dat een aantal pagina's terug voor een ontbreken van een website een kruisje achter z'n naam gekregen had bij een belastingcontrole. Natuurlijk is het niet zwart/wit. Maar als je kijkt naar het algemene beeld is dit wel een makkelijk hoepeltje om doorheen te springen.
Ik vind een website een beetje achterhaalt in deze tijd - zeker in combinatie met deze arbeidsmarkt. Als straks de arbeidsmarkt instort kan het misschien wel zinvol zijn. Voor het mooie ben je dan natuurlijk wel te laat, eigenlijk moet je nu voorsorteren op een mindere arbeidsmarkt zodat je alles "ready" hebt als het zover is. Ik denk dat bekendheid op social media tegenwoordig sterker is dan een website overigens.
Denk dat je als Freelancer inderdaad niet perse een website nodig hebt.Avalaxy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:57:
Onzin. Wat moet je als 1-pitter nou weer met een website. Linkedin is m'n uithangbord.
Totdat je in een bepaalde "top" beland waar mensen graag zien wat je kan.
Zo zijn er genoeg mensen die een bepaald authoriteit uit willen stralen. Dat doe je door bloggen/kennis delen.
Als je dit dan net over een bepaald onderwerp doet, waar persoon X een issue mee heeft kom je al snel op een shortlistje te staan.
"Hey, misschien moeten we die gozer bellen voor onze migratie, die heeft al zo veel verschillende type issues gezien".
Dit werkt in een DEV kant misschien weer anders, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Zelf heb ik vanaf de start een website, omdat ik naast Freelance werk ook Webhosting etc aanbood.
eigen domein direct doorgelinkt naar mijn linkedin
hetzelfde domein ook ingesteld in mijn Protonmail zodat ik gewoon naam@eigendomein.nl kan gebruiken
is meer dan genoeg voor mij
ik zit in een niche wereldje dus mijn naam gaat vanzelf rond bij (potentiële) klanten.
hetzelfde domein ook ingesteld in mijn Protonmail zodat ik gewoon naam@eigendomein.nl kan gebruiken
is meer dan genoeg voor mij
ik zit in een niche wereldje dus mijn naam gaat vanzelf rond bij (potentiële) klanten.
Same here. .nl domein stuurt door naar LinkedIn, mail loopt via Office 365.
Ook hier in een niche dus het is enorm ons kent ons en ik hoor regelmatig: "Ik heb je naam van die en die".
Tijdje terug iemand die vroeg of ie mijn naam mocht noemen bij zijn klant, ondanks dat ik momenteel niet beschikbaar ben.
Ja prima hoor, toch weer reclame
Ook hier in een niche dus het is enorm ons kent ons en ik hoor regelmatig: "Ik heb je naam van die en die".
Tijdje terug iemand die vroeg of ie mijn naam mocht noemen bij zijn klant, ondanks dat ik momenteel niet beschikbaar ben.
Ja prima hoor, toch weer reclame
Heeft iemand ervaring met Funle?
Ik ben afgelopen week weer eens op zoek gegaan naar een nieuwe opdracht. Tijdens mijn zoektocht kwam ik Funle tegen. Ik zag dat ze hier al een aantal keer genoemd worden, ik vroeg me dus af of iemand ervaring met ze heeft?
Ik ben laatst afgewezen door Headfirst omdat ze maar 1 iemand mochten aanbieden… Ik kwam er later achter dat Needstaffing de zelfde opdracht had openstaan, misschien dat ik de opdracht dan ook niet had gekregen maar nu heb ik het gevoel dat ik helemaal geen kans had. Zoals ik het nu begrijp is Funle een soort van verzamelsite met IT-opdrachten, ze hebben zelf geen opdrachten, maar tonen alle aanbieders zodat je kunt zien of er meerdere kanalen zijn via waar je kunt reageren op de opdracht. Een soort Trivago achtige site?
Ik ben afgelopen week weer eens op zoek gegaan naar een nieuwe opdracht. Tijdens mijn zoektocht kwam ik Funle tegen. Ik zag dat ze hier al een aantal keer genoemd worden, ik vroeg me dus af of iemand ervaring met ze heeft?
Ik ben laatst afgewezen door Headfirst omdat ze maar 1 iemand mochten aanbieden… Ik kwam er later achter dat Needstaffing de zelfde opdracht had openstaan, misschien dat ik de opdracht dan ook niet had gekregen maar nu heb ik het gevoel dat ik helemaal geen kans had. Zoals ik het nu begrijp is Funle een soort van verzamelsite met IT-opdrachten, ze hebben zelf geen opdrachten, maar tonen alle aanbieders zodat je kunt zien of er meerdere kanalen zijn via waar je kunt reageren op de opdracht. Een soort Trivago achtige site?
Azer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:54:
Heeft er iemand ervaring met Vesper People? De laatste tijd vrij actief op LinkedIn. Op hun site staan ook een aantal interessante opdrachten, echter wel met een vrij laag tarief.
Is geen ervaring ook een ervaring? CodeCaster in "Het freelance ICT-ers discussie topic".DevDavid schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:32:
Ik zou niet weten waarom ik een verzamelsite € 35 per maand zou betalen om te worden doorverwezen naar andere sites waar opdrachten veel te goedkoop worden aangeboden.
Er zijn op dit moment gewoon meer marktplaatsen dan opdrachten, en momenteel ongeveer evenveel recruiters als zoekende zzp'ers, dus het valt een beetje tegen.
[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 27-07-2023 13:58 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Heb Funle het afgelopen jaar al met verschillende concepten langs zien komen. Ze hadden een soort (social)netwerk met freelancers, een tijdje probeerden ze het als tussenpartij met een eenmalige fee i.p.v. uurtarief-commissie en nu lijken ze puur een aggregator van inhuurdesks waar je maandelijks 35€ voor moet betalen. Voor 350€/maand helpen ze je ook met je CV en solliciteren... Met een beetje handig google'n of een idee welke inhuurdesks bestaan, kan je vrijwel elke opdracht ergens anders vinden die op hun site staat. Unieke opdrachten lijken ze niet te hebben.DevDavid schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:32:
miena21 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:37:
Ik merk ook wel dat er minder developement aanvragen voorbij komen in de DASen en LinkedIn.
Wellicht is er nu een tijdperk aangekomen dat wij ondernemende ZZPers moeten zijn. Actief ( ja via de telefoon) bedrijven benaderen die wellicht vacatures tijdelijk willen invullen met jou bijvoorbeeld.
Voor de meeste niet IT ZZPers is acquisitie heel normaal.
Niks geks lijkt mij en waarschijnlijk als je echt een goede bent haal je uit je eigen netwerk vast wel weer een opdracht. Al dan niet tegen een lager tarief.
En zo niet dan lekker proberen te genieten van je vrije tijd en je gespaarde buffer van het royale tarief dat je de afgelopen jaren had opeten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik doe wat aannames maar met 8% bijtelling is de auto waarschijnlijk van 2020 (mijne ook).klimpie94 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:52:
Zoals al eerder aangegeven is de bijtelling (8% van 45k + 22% van (61k -45k) ) 7120.
De bijtelling is winstverhogend (593), de leasekosten winstverlagend (830) met een verschil van 236 wat je van de winst af kan halen. Daarnaast nog de forfait van 137.
Eerlijk gezegd zie ik 0,0 voordelen om dit te doen.
Met mijn aanname dat dit een occassion is: dat is ongeveer de beste manier om geld naar de belastingdienst te brengen. Zoals iemand anders als aangaf, 8% bijtelling is alleen de 1e 5 jaar dus als de auto van 2020 is, heb je nog t/m 2025 "profijt" van de 8%. Als je contract nu ingaat en langer zou lopen dan 2025 ben je helemaal de sigaar want daarna wordt je bijtelling 61k * 22% = 13420! De bijtelling is echter nooit meer dan de werkelijke kosten dus per saldo wordt dat tegen elkaar weggestreept.
Ik zou me sterk gaan afvragen of je dit zo zou willen. Nogmaals, ik weet de exacte situatie natuurlijk niet
Als ik word uitgefoeterd aan de telefoon, ongeacht door wie, ben ik er al gauw klaar mee. Je kan ook gewoon zeggen dat je geen belangstelling hebt. Juist als ZZP-er vind ik dat je een ander netjes moet behandelen, maar zeker ook behandeld worden. Ik heb intussen een lijstje van mensen/bedrijven waar ik niet/nooit meer meer in zee ga.
Aan de andere kant, als bij een vacature staat dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld, dan is het ook niet erg gepast om te bellen.
Toch denk ik dat de markt er ook niet veel meer van snapt en niet weet waarheen. Vast personeel is niet/nauwelijks te krijgen, ZZP-ers worden met de komende wetten en handhaving mogelijk een risico (fictief dienstverband enzo). We raken allemaal een beetje gefrustreerd van de labiele wetgeving. En dan wil je wel eens gaan foeteren
Ik wordt alleen onbeleefd als ze illegaal mijn prive-nummer hebben. (zakelijk nummer staat open en bloot op mijn website)
Of blijven doorzeuren na de nee/geen interesse van mij.
Of blijven doorzeuren na de nee/geen interesse van mij.
Aangezien mijn opdracht binnenkort afloopt ben ik aan het kijken voor een nieuwe opdracht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Thanks! Ik kan de auto inderdaad voor 1,5 jaar leasen voor dit bedrag en daarna gewoon inleveren. Maar het lijkt het inderdaad gewoon niet waard...bekkerm schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Ik doe wat aannames maar met 8% bijtelling is de auto waarschijnlijk van 2020 (mijne ook).
Zoals al eerder aangegeven is de bijtelling (8% van 45k + 22% van (61k -45k) ) 7120.
De bijtelling is winstverhogend (593), de leasekosten winstverlagend (830) met een verschil van 236 wat je van de winst af kan halen. Daarnaast nog de forfait van 137.
Eerlijk gezegd zie ik 0,0 voordelen om dit te doen.
Met mijn aanname dat dit een occassion is: dat is ongeveer de beste manier om geld naar de belastingdienst te brengen. Zoals iemand anders als aangaf, 8% bijtelling is alleen de 1e 5 jaar dus als de auto van 2020 is, heb je nog t/m 2025 "profijt" van de 8%. Als je contract nu ingaat en langer zou lopen dan 2025 ben je helemaal de sigaar want daarna wordt je bijtelling 61k * 22% = 13420! De bijtelling is echter nooit meer dan de werkelijke kosten dus per saldo wordt dat tegen elkaar weggestreept.
Ik zou me sterk gaan afvragen of je dit zo zou willen. Nogmaals, ik weet de exacte situatie natuurlijk niet
Lijkt mij ook laag, Ik zit ook bij CJIB, en als tester aanzienlijk hoger.Archiebald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
Aangezien mijn opdracht binnenkort afloopt ben ik aan het kijken voor een nieuwe opdracht.
***members only***
Je moet even informeren of zij in het raamcontract zitten (waarschijnlijk niet)
Beter reageer je via een partij die dat wel zit, stuur maar een dm als je die wilt weten.
Dat valt ook gewoon openbaar op te zoeken:Schmitzel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:16:
Beter reageer je via een partij die dat wel zit, stuur maar een dm als je die wilt weten.
https://inhuurkaart.nl/ko...ncasso-bureau-%28cjib%29/
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 28-07-2023 09:42 ]
Ah dat is handigHmmbob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Dat valt ook gewoon openbaar op te zoeken:
https://inhuurkaart.nl/ko...ncasso-bureau-%28cjib%29/
Van de inhuurkaart was ik op de hoogte. Circle8 was eerst de staffing groep, dus ze zitten wel in het raamcontract.Schmitzel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Lijkt mij ook laag, Ik zit ook bij CJIB, en als tester aanzienlijk hoger.
Dan lijkt het alsof ze er veel vanaf snoepenArchiebald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:32:
[...]
Van de inhuurkaart was ik op de hoogte. Circle8 was eerst de staffing groep, dus ze zitten wel in het raamcontract.
Ik kan SevenStars aanbevelen in deze.Archiebald schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
***members only***
This message was sent from a galaxy far, far away.
Beste Tweakers, even een update na een paar maanden begonnen te zijn op de nieuwe opdracht.
Het ondernemen gaat goed. Ik heb veel aan jullie tips gehad en heb naast de opdracht te tijd genomen om dingen in mijn bedrijf op orde te krijgen.
Een paar highlights:
Ik vraag me nog wel af hoe jullie de inkomsten verdelen? Gaan jullie in januari als eerste zo rap mogelijk de IB opzij zetten? En als dat gedaan is verder met de andere reserveringen en als dat klaar is dan pas uitbundig leven?
Momenteel zet ik iedere maand wat aan de kant voor de aangifte maar dat heeft als gevolg dat ik die pas in december helemaal bij elkaar gespaard heb. Dat leek mij de handigste manier maar ik vroeg me af of jullie andere manieren hebben die ook goed zouden werken.
Het ondernemen gaat goed. Ik heb veel aan jullie tips gehad en heb naast de opdracht te tijd genomen om dingen in mijn bedrijf op orde te krijgen.
Een paar highlights:
- Zit nu op een opdracht met een reverse billing factuur. Werkt OK op zich maar ervaar het niet als iets bijzonder. After all klop ik nog steeds de uren in, maar nu niet in mijn eigen boekhouding maar in die van de klant. Dus het bespaart niet echt werk.
- Vervelender is de betaaltermijn van 30 dagen die de broker ook echt hanteert, tot op de laatste dag. Is een schril contrast met mijn vorige opdrachtgever die ruim binnen 14 dagen betaalde. Het maximaal gebruik maken van de betaaltermijn past ook niet echt bij de manier waarop ik zelf met mijn leveranciers om ga. Die betaal ik binnen een paar dagen als zij hun werk gedaan hebben.
- IB aangifte 2022 afgerond door de boekhouder. Komt overeen met wat ik gereserveerd heb.
- Voorlopige aanslag aangevraagd voor 2023.
- Huisstijl laten maken. bedankt voor de tip @d_marf om dit te doen bij BrandMade. Volgende stap is het maken van een website.
- Pensioen moet ik nog steeds een besluit over nemen. Denk dat ik dit ga doen bij BND ofzo.
- Opleiding ingepland voor ergens in oktober. Heel fijn om na een jaar al een potje te hebben om dat te betalen
- .
Ik vraag me nog wel af hoe jullie de inkomsten verdelen? Gaan jullie in januari als eerste zo rap mogelijk de IB opzij zetten? En als dat gedaan is verder met de andere reserveringen en als dat klaar is dan pas uitbundig leven?
Momenteel zet ik iedere maand wat aan de kant voor de aangifte maar dat heeft als gevolg dat ik die pas in december helemaal bij elkaar gespaard heb. Dat leek mij de handigste manier maar ik vroeg me af of jullie andere manieren hebben die ook goed zouden werken.
First: congrats!badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
Dan: ik leg van iedere factuur eerst de btw apart, dan ~40% van het overgebleven bedrag naar het belastingspaarpotje. Het overgebleven bedrag blijft op de lopende rekening staan en/of gaat naar het "winst" potje.
Ik betaal mezelf (nja, m'n vrouw
IB betaling doe ik rond oktober voor de 1e keer, en dan een "definitieve voorlopige" aanslag op 31 december
Je uren boeken in het systeem van de klant is vaak sowieso al nodig en wordt dan als leidend gezien (bij de klanten die ik tot nu toe heb gehad tenminste, behalve dan bij mijn huidige klant.)badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
Een paar highlights:
- Zit nu op een opdracht met een reverse billing factuur. Werkt OK op zich maar ervaar het niet als iets bijzonder. After all klop ik nog steeds de uren in, maar nu niet in mijn eigen boekhouding maar in die van de klant. Dus het bespaart niet echt werk.
Bij de opdracht waar ze reverse billing gebruikte werd er per week gefactureerd/betaald. Dat had toch ook wel wat
ik heb mijn aangifte van 22 nog niet binnen maar ik zet elke factuur 43% opzij als reservering voor belasting, ik betaal mezelf een maandbedrag wat ik in loondienst ook verdiende en zet de rest opzij voor de buffer, dus uitbundig leven, nee nog niet. Misschien als de buffer meer dan twee jaar dektbadkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
Beste Tweakers, even een update na een paar maanden begonnen te zijn op de nieuwe opdracht.
Een paar highlights:Al met al gaat het goed en ik vind de tips die jullie hier geven echt fijn. Ook @Hmmbob zijn sheet is echt fantastisch! Dat helpt enorm met het plannen van de financien!
- Vervelender is de betaaltermijn van 30 dagen die de broker ook echt hanteert, tot op de laatste dag. Is een schril contrast met mijn vorige opdrachtgever die ruim binnen 14 dagen betaalde. Het maximaal gebruik maken van de betaaltermijn past ook niet echt bij de manier waarop ik zelf met mijn leveranciers om ga. Die betaal ik binnen een paar dagen als zij hun werk gedaan hebben.
- IB aangifte 2022 afgerond door de boekhouder. Komt overeen met wat ik gereserveerd heb.
- Huisstijl laten maken. bedankt voor de tip @d_marf om dit te doen bij BrandMade. Volgende stap is het maken van een website.
- Pensioen moet ik nog steeds een besluit over nemen. Denk dat ik dit ga doen bij BND ofzo.
- Opleiding ingepland voor ergens in oktober. Heel fijn om na een jaar al een potje te hebben om dat te betalen
- .
Ik vraag me nog wel af hoe jullie de inkomsten verdelen? Gaan jullie in januari als eerste zo rap mogelijk de IB opzij zetten? En als dat gedaan is verder met de andere reserveringen en als dat klaar is dan pas uitbundig leven?![]()
Hoezo niet eigenlijk? Dat is toch 1,5 jaar rijden tegen gunstige bijtelling en zonder wegenbelasting in 2023/24 en tegen kwarttarief in 2025?klimpie94 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:14:
[...]
Thanks! Ik kan de auto inderdaad voor 1,5 jaar leasen voor dit bedrag en daarna gewoon inleveren. Maar het lijkt het inderdaad gewoon niet waard...
Wekelijks gaat alles wat op de ontvangstrekening gespreid over deze rekeningen heen:badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
code:
1
2
3
4
5
6
| BTW Percentage 17,4% Winst Percentage 1,5% Salaris Fixed € xx00,00 IB Percentage 35,0% Kosten Fixed € xx0,00 (pensioen, AOV, verzekeringen, bankkosten, auto) Buffer Rest Rest |
Winst is de 'fuck-it'-rekening, puur voor mezelf. Buffer/reserveringen is het restbedrag wat er overblijft, dat kan ook negatief zijn als er een weekje niet gewerkt wordt. IB is wat laag met wat ik zie direct hierboven, maar lijkt in lijn met de meeste adviezen en m'n eigen boekhouding. Vind het prettig om voorspelbaar een salaris te krijgen voor prive vaste lasten en de variatie in de zaak te laten.
@Thunder neem aan dat je op de hoogte bent dat pensioen en AOV privekosten zijn en niet zakelijk 
Met 35% IB kom ik al jaren ruimschoots uit, hou altijd over. Maar hangt ook af van je box 1-aftrekposten (HRA, pensioen, AOV etc.).
Met 35% IB kom ik al jaren ruimschoots uit, hou altijd over. Maar hangt ook af van je box 1-aftrekposten (HRA, pensioen, AOV etc.).
Profit first methodiek?Thunder schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Wekelijks gaat alles wat op de ontvangstrekening gespreid over deze rekeningen heen:
code:
1 2 3 4 5 6 BTW Percentage 17,4% Winst Percentage 1,5% Salaris Fixed € xx00,00 IB Percentage 35,0% Kosten Fixed € xx0,00 (pensioen, AOV, verzekeringen, bankkosten, auto) Buffer Rest Rest
Winst is de 'fuck-it'-rekening, puur voor mezelf. Buffer/reserveringen is het restbedrag wat er overblijft, dat kan ook negatief zijn als er een weekje niet gewerkt wordt. IB is wat laag met wat ik zie direct hierboven, maar lijkt in lijn met de meeste adviezen en m'n eigen boekhouding. Vind het prettig om voorspelbaar een salaris te krijgen voor prive vaste lasten en de variatie in de zaak te laten.
Voor @badkuip : ik schrok me bij de eerste IB aangifte de tandjes wat ik aan belastingrente moest betalen. Om die reden probeer ik het tegenwoordig meteen bij de eerste termijn van de voorlopige aanslag af te tikken. Scheelt ook nog een paar honderd euro. Als dat niet lukt dan betaal ik natuurlijk in termijnen. Wel in het jaar zelf, en of je die reservering van de IB nu op een bufferrekening zet of meteen naar Apeldoorn overmaakt is niet zo relevant. Dit jaar hoefde ik maar 3700€ bij te betalen op de definitieve aanslag, dan is het ook maar een paar tientjes rente.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Betaal je ook belastingrente als je boekhouder uitstel heeft aangevraagd en als de aangifte na 1 juli is ingediend? Het aanvragen van uitstel was een idee van de boekhouder maar we hebben het hier niet over gehad. Aangifte is gedaan, ik heb alleen nog niet betaald (definitieve aanslag nog niet gekregen).page404 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Profit first methodiek?![]()
Voor @badkuip : ik schrok me bij de eerste IB aangifte de tandjes wat ik aan belastingrente moest betalen. Om die reden probeer ik het tegenwoordig meteen bij de eerste termijn van de voorlopige aanslag af te tikken. Scheelt ook nog een paar honderd euro. Als dat niet lukt dan betaal ik natuurlijk in termijnen. Wel in het jaar zelf, en of je die reservering van de IB nu op een bufferrekening zet of meteen naar Apeldoorn overmaakt is niet zo relevant. Dit jaar hoefde ik maar 3700€ bij te betalen op de definitieve aanslag, dan is het ook maar een paar tientjes rente.
De voorlopige aanslag van 2023 is op 80% van het verwachte inkopen gezet, daarover ga ik dan alvast belasting betalen. Dus over dat deel betaal ik dan sowieso geen rente. Dus wel over de resterende 20% als dat weer na 1 juli 2024 word ingediend?
[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 28-07-2023 17:19 ]
Ja. De boekhouder vraagt uitstel aan namens jou. Jij bent altijd eindvereindwoordelijke.badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:19:
Dus wel over de resterende 20% als dat weer na 1 juli 2024 word ingediend?
[ Voor 43% gewijzigd door _Arthur op 28-07-2023 17:42 ]
Que? Misschien dat ik je opmerking niet begrijp, maar pensioen stortingen op een pensioenrekening en je AOV zijn toch gewoon aftrekbaar van de omzet?Ascension schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:56:
@Thunder neem aan dat je op de hoogte bent dat pensioen en AOV privekosten zijn en niet zakelijk
Ja dan betaal je ook belastingrente.badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Betaal je ook belastingrente als je boekhouder uitstel heeft aangevraagd en als de aangifte na 1 juli is ingediend? Het aanvragen van uitstel was een idee van de boekhouder maar we hebben het hier niet over gehad. Aangifte is gedaan, ik heb alleen nog niet betaald (definitieve aanslag nog niet gekregen).
De voorlopige aanslag van 2023 is op 80% van het verwachte inkopen gezet, daarover ga ik dan alvast belasting betalen. Dus over dat deel betaal ik dan sowieso geen rente. Dus wel over de resterende 20% als dat weer na 1 juli 2024 word ingediend?
Nee, ze zijn prive deels aftrekbaar van de inkomsten.mwa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:47:
[...]
Que? Misschien dat ik je opmerking niet begrijp, maar pensioen stortingen op een pensioenrekening en je AOV zijn toch gewoon aftrekbaar van de omzet?
Als je voor 1 juli betaald voor het vorige jaar betaald betaal je geen rente hoor. Rente betaal je pas als je uitstel vraagt.page404 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Profit first methodiek?![]()
Nice.. mijn accountant heeft dat dus gedaan en deze info niet doorgegeven, hij had meer tijd nodig en we zijn inmiddels een paar maanden verder. Heb hem al 3x gevraagd wanneer hij dat ging doen. Zie dat het 6% is aan rente. Staat voor meer dan een ton klaar voor de IB, kan er ook wel weer bij...Ascension schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:17:
[...]
Als je voor 1 juli betaald voor het vorige jaar betaald betaal je geen rente hoor. Rente betaal je pas als je uitstel vraagt.
Nee, wel van je inkomen door winst uit onderneming bij je inkomstenbelasting doordat je ze mag opvoeren als "uitgaven inkomensvoorziening" ofzoiets.mwa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:47:
[...]
Que? Misschien dat ik je opmerking niet begrijp, maar pensioen stortingen op een pensioenrekening en je AOV zijn toch gewoon aftrekbaar van de omzet?
Lang verhaal kort: ze horen niet in je zakelijke boekhouding thuis (hoogstens als "prive-uitgave"), maar wel in je belastingaangifte als prive-persoon aangifte IB, die je in maart/april doet).
Eind van het jaar een voorlopige aangifte indienen en die betalen. Als het geld bij de Belastingdienst staat betaal je geen rente. Over het algemeen is mijn ervaring dat de Belastingdienst niet zo moeilijk doet zo lang je op je definitieve aangifte maar geld terug krijgt.init6 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:47:
[...]
Nice.. mijn accountant heeft dat dus gedaan en deze info niet doorgegeven, hij had meer tijd nodig en we zijn inmiddels een paar maanden verder. Heb hem al 3x gevraagd wanneer hij dat ging doen. Zie dat het 6% is aan rente. Staat voor meer dan een ton klaar voor de IB, kan er ook wel weer bij...
Mijn aangifte van 2021 was ook pas halvewege mei 2023 ingediend. Drie weken te laat na een jaar uitstel..

Dan betaal je inderdaad belastingrente.badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Betaal je ook belastingrente als je boekhouder uitstel heeft aangevraagd en als de aangifte na 1 juli is ingediend? Het aanvragen van uitstel was een idee van de boekhouder maar we hebben het hier niet over gehad. Aangifte is gedaan, ik heb alleen nog niet betaald (definitieve aanslag nog niet gekregen).
Mijn boekhouder wilde mij aanvankelijk ook meenemen in het standaard patroon van uitstel aanvragen. Toen ik hem erop wees dat ik hem inhuur om mij geld te besparen en niet meer geld te kosten kwam hij wel tot inzicht dat uitstel aanvragen in mijn geval niet nuttig was.
Hier had mijn boekhouder ook uitstel aangevraagd en “we” hebben de voor 1 mei deadline gemist. 16 mei ingediend, vorige week eindelijk bericht van de belastingdienst en ik moet idd belastingrente betalen.
In mei had ik al aan mijn boekhouder doorgegeven dat ik nu waarschijnlijk belastingrente moet betalen. Hierbij gaf hij aan dat het waarschijnlijk niet zo is, als het voor 1 juli is ingediend. Nou niet dus. Helaas bijna 500 euro aan belastingrente wat er bij komt.
Dit jaar betaal ik maandelijks, dus het zal volgend jaar geen probleem zijn. Ik vind het wel jammer, maar deels laksheid aan mijn kant (te weinig achteraan gezeten), maar deels vind ik het wel jammer van mijn boekhouder.
Ik vraag me af of ik hier over moet klagen bij hem of het maar moet accepteren en het zien als leergeld.
In mei had ik al aan mijn boekhouder doorgegeven dat ik nu waarschijnlijk belastingrente moet betalen. Hierbij gaf hij aan dat het waarschijnlijk niet zo is, als het voor 1 juli is ingediend. Nou niet dus. Helaas bijna 500 euro aan belastingrente wat er bij komt.
Dit jaar betaal ik maandelijks, dus het zal volgend jaar geen probleem zijn. Ik vind het wel jammer, maar deels laksheid aan mijn kant (te weinig achteraan gezeten), maar deels vind ik het wel jammer van mijn boekhouder.
Ik vraag me af of ik hier over moet klagen bij hem of het maar moet accepteren en het zien als leergeld.
Ik zet de BTW en 35% IB apart voor de Belastingdienst. Betalen doe ik op het laatste moment zodat ik zo lang mogelijk rente trek. Mijn zakelijke rekening zit bij Knab maar ik boek alles over naar Bunq om daar rente te trekken. Als ik moet betalen dan boek ik het weer terug. Ik hou van die pot in Excel de verdeling tussen BTW, IB en vrije middelen bij. Ik vraag dan ook geen voorlopige aanslag aan, laat mij die rente maar trekken:)badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
Een paar highlights:Al met al gaat het goed en ik vind de tips die jullie hier geven echt fijn. Ook @Hmmbob zijn sheet is echt fantastisch! Dat helpt enorm met het plannen van de financien!
- .
Ik vraag me nog wel af hoe jullie de inkomsten verdelen? Gaan jullie in januari als eerste zo rap mogelijk de IB opzij zetten? En als dat gedaan is verder met de andere reserveringen en als dat klaar is dan pas uitbundig leven?![]()
Dat een broker tot op de laatste dag van het betaaltermijn wacht heb ik geen moeite mee. Dat is toch de afspraak die je hebt gemaakt? Wil je eerder je geld moet je een kortere betaaltermijn regelen.
Waarom vragen al die boekhouders standaard uitstel aan eigenlijk?
Tja, waarom doet iedere boekhouder dat? Geen idee, lijkt me ook niet interessant om dat van iedereen te weten. De mijne doet het omdat ie het druk heeft en het van al zijn klanten het niet gedaan krijgt om dat op tijd te doen. Zodoende de uitstel die hij voor mij (weliswaar in overleg] had aangevraagd.
@ColeJ ik wil niet per se eerder mijn geld, ik vind het bijzonder dat ze zo lang mogelijk wachten met betalen.
De wet dat een betaaltermijn 30 dagen is, zal wel uit het jaar kruik stammen, voordat er computers waren.
Je kan me toch niet wijsmaken dat er mensen 30 dagen volle bak bezig zijn mijn factuur te betalen? Dat is toch geautomatiseerd? Dat zou toch met een klein aantal dagen moeten kunnen? Ik heb eerder het idee dat er heel andere redenen zijn om het geld zo lang mogelijk vast te houden.
@ColeJ ik wil niet per se eerder mijn geld, ik vind het bijzonder dat ze zo lang mogelijk wachten met betalen.
De wet dat een betaaltermijn 30 dagen is, zal wel uit het jaar kruik stammen, voordat er computers waren.
Je kan me toch niet wijsmaken dat er mensen 30 dagen volle bak bezig zijn mijn factuur te betalen? Dat is toch geautomatiseerd? Dat zou toch met een klein aantal dagen moeten kunnen? Ik heb eerder het idee dat er heel andere redenen zijn om het geld zo lang mogelijk vast te houden.
@badkuip Die reden heet “rente”. Een financieel fenomeen uit de vorige eeuw dat aan een comeback bezig is. Tenminste, als de echte reden niet liquiditeit is. Dat ze het geld dat ze aan jou moeten betalen eerst nog een maand nodig hebben om de rekeningen van vorige maand mee te betalen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is triest ondernemerschap. Daarvoor kunnen ze mijn marge op het uurtarief gebruiken.
Dat heet gewoon ondernemen met een focus op cashflow - ik doe niet anders. Sterker nog ik ben ZZP'er op het gebied van Finance&Controlling en veel opdrachten gaan over het verbeteren van werkkapitaal. Daar is exact dit een onderdeel van. Zo laat mogelijk, binnen de afspraken en gestelde kaders, betalen en proberen zo snel mogelijk je geld te krijgen.badkuip schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:36:
Dat is triest ondernemerschap. Daarvoor kunnen ze mijn marge op het uurtarief gebruiken.
Omdat ze graag het hele jaar door werken en niet alleen in mei en de BTW maanden de benen onder het lijf vandaan rennen. De ondernemers die incidenteel niet kunnen wachten kunnen dan als eerste.Ascension schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:08:
Correcties zijn zo ook een stuk makkelijker door te voeren binnen het termijn. Aanpassen en opnieuw inzenden ipv bezwaarschrift als de datum is verstreken.Ascension schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:08:
Cashflow mgt is inderdaad een van de belangrijkste dingen, en ook waar het bij de meeste bedrijven mis gaat. Maar ook hoofd en bijzaken scheiden, teveel mensen/bedrijven zijn bezig met bijzaken, kleinigheidjes als een dag te laat betalen ipv met belangrijke dingen als visie, toekomst bezig zijn etcColeJ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:20:
[...]
Dat heet gewoon ondernemen met een focus op cashflow - ik doe niet anders. Sterker nog ik ben ZZP'er op het gebied van Finance&Controlling en veel opdrachten gaan over het verbeteren van werkkapitaal. Daar is exact dit een onderdeel van. Zo laat mogelijk, binnen de afspraken en gestelde kaders, betalen en proberen zo snel mogelijk je geld te krijgen.
Maar je kunt het toch het hele jaar door bijwerken (maandelijks of per kwartaal) voor je klanten? Het is dan toch alleen alles bijwerken in de maanden januari t/m maart voor de klanten van de boekhouders? Is toch niet zo dat alles pas in mei bekend is van het voorgaande jaar?Deveon schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:30:
[...]
Omdat ze graag het hele jaar door werken en niet alleen in mei en de BTW maanden de benen onder het lijf vandaan rennen. De ondernemers die incidenteel niet kunnen wachten kunnen dan als eerste.
Stel het opmaken van de jaarrekening kost gemiddeld 3 á 4 uurtjes (los van bijwerken), maal 100 klanten en je bent al een maand 2 FTE kwijt. Vervolgens moet dat bijwerken weer ingehaald worden en dienen de persoonlijke gegevens ook in de belastingaangifte verwerkt worden. Ik hoop toch niet dat mijn boekhouder vertrouwd op de automatische gegevens maar dit valideert. Stel dat is weer 1 á 2 uurtjes maal 100 (+ plus partners voor gezamenlijk aangifte..).jongetje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:27:
[...]
Maar je kunt het toch het hele jaar door bijwerken (maandelijks of per kwartaal) voor je klanten? Het is dan toch alleen alles bijwerken in de maanden januari t/m maart voor de klanten van de boekhouders? Is toch niet zo dat alles pas in mei bekend is van het voorgaande jaar?
In januari, april, juli en oktober moeten ook alle BTW aangiftes eruit (los van de grotere klanten maandelijks) wat altijd extra druk oplevert, waarvan januari voor Q4 vaak de speciaaltjes.
Boekhouden kent zoveel deadlines dat het wel prettig is om dat waar mogelijk te beperken. Als ondernemer kan je zelf eenvoudig je voorlopige aangifte indienen als je niet achteraf belastingrente verschuldigd wilt zijn.
Maar als iedereen gewoon betaald op t moment dat t factuur er is hoeft niemand die ongein uit te halen. Want doordat nu (helaas bijna) iedereen het doet ben je eigenlijk terug bij af...ColeJ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:20:
[...]
Dat heet gewoon ondernemen met een focus op cashflow - ik doe niet anders. Sterker nog ik ben ZZP'er op het gebied van Finance&Controlling en veel opdrachten gaan over het verbeteren van werkkapitaal. Daar is exact dit een onderdeel van. Zo laat mogelijk, binnen de afspraken en gestelde kaders, betalen en proberen zo snel mogelijk je geld te krijgen.
Maar, jij hebt er in ieder geval werk aan
Bij grote bedrijven hebben ze die dagen vaak ook nodig. Jij stuurt een factuur, wordt ingescand en gaat een ERP oid in. Dan naar de budgethouder, die is aan het werk en kijkt eens per week de facturen na. Die keurt hem goed, dan gaat hij terug naar de administratie. Vertrek; betalingsrun is net voorbij, gaat op de stapel voor de volgende. Zo ben je al gauw een aantal weken kwijt..ybos schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Maar als iedereen gewoon betaald op t moment dat t factuur er is hoeft niemand die ongein uit te halen. Want doordat nu (helaas bijna) iedereen het doet ben je eigenlijk terug bij af...
Maar, jij hebt er in ieder geval werk aan
Bij “betalingsrun” denk ik aan een stapel ponskaarten die met paard en wagen naar de bank wordt gebracht. Er zal vast een goede reden zijn om maar 1x per week betalingen te doen, maar ik ken hem niet.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Die 30 dagen wettelijke termijn is pas sinds een jaar ofzo, daarvoor was het 60 dagen.....badkuip schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:29:
[...]
De wet dat een betaaltermijn 30 dagen is, zal wel uit het jaar kruik stammen, voordat er computers waren....
(En alleen voor MKB)
Mijn opdrachtgever lukt het ook niet om binnen 30 dagen (contractueel vastgelegd) te betalen.
Nu net de onderhandelingen voor een nieuwe periode gehad en afgesproken dat ik mijn tarief mag verhogen als tegemoetkoming van het niet naleven van de betaaltermijn.
Nu net de onderhandelingen voor een nieuwe periode gehad en afgesproken dat ik mijn tarief mag verhogen als tegemoetkoming van het niet naleven van de betaaltermijn.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik denk dat jij te veel vanuit je eenmanszaak naar het ondernemen kijkt.badkuip schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:36:
Dacht zelf redelijk hetzelfde, tot ik mijn Freelance werk ben gaan uitbouwen en heb omgebouwd tot een dienstverlenend bedrijf.
Ik krijg en verstuur nu veel meer facturen, maar heb ook gewoon veel meer ander werk, andere focus.
Verkopen, de dienstn daadwerkelijk uitvoeren, netwerken, kosten nu veel meer tijd. Resultaat is dat waar ik voorheen alle inkomende facturen direct betaalde, ik het nu op spaar en het 1 keer per week probeer te doen.
Dat is dan voor mij als eenmanszaak, als je dan een bedrijf hebt waar je factuur langs meerdere afdelingen, ben je zo een paar weken verder.
Nog niet te spreken over het feit dat soms klanten ook vaak op het laatste moment betalen, en ik dus niet altijd de facturen direct wil/kan betalen tot mijn klanten die van mij hebben betaald.
In de detachereing is dit niet anders.
Ik denk dat bedrijven te veel vanuit hun eigen gewin bekijken. De facturen in zijn algemeenheid twee weken vooruit schuiven geeft je extra cashflow ter waarde van al die facturen waarmee je nieuwe investeringen kan doen om op termijn meer geld te verdienen. Als die hebberigheid iets te groot wordt en er komt ook nog eens een kleine tegenslag tussendoor zit de betaaltermijn op zeven weken. Persoonlijk vind ik de gokjes die ondernemers nemen bewonderingswaardig, maar het moet niet ten koste van anderen gaan. Het kan uiteraard een keer fout gaan waardoor de betaaltermijn op loopt, maar dan moet je er ook van leren en zodra je de betaaltermijn weer terug op het oude niveau hebt iets minder risicovolle investeringen doen met geleend geld. Helaas is mijn ervaring dat genegeerde betalingstermijnen een gewoonte is waar men maar moeilijk van af komt. Waar anderen er consistent nooit overheen gaan of ruim onder blijven. Drie keer raden waar ik liever kom....BennyV schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:50:
[...]
Ik denk dat jij te veel vanuit je eenmanszaak naar het ondernemen kijkt.
Dacht zelf redelijk hetzelfde, tot ik mijn Freelance werk ben gaan uitbouwen en heb omgebouwd tot een dienstverlenend bedrijf.
Tja, ook dat is een keuze. Wanneer iemand van de administratie alleen op dinsdag werkt en degene die alles goed keurt dat op maandag doet, maar het wel eens over slaat vanwege tijdgebrek, dan is tijdgebrek de oorzaak en daar kan je wat aan doen. Bij organisaties ter grote van semi-overheid zijn andere afdelingen ook het excuus om de betalingstermijn naar zestig of negentig dagen te trekken terwijl de wetgeving redelijk duidelijk is. Fix je interne processen maar om aan die wetgeving te voldoen, dat moet immers ook op andere vlakken in de bedrijfsvoering.Ik krijg en verstuur nu veel meer facturen, maar heb ook gewoon veel meer ander werk, andere focus.
Verkopen, de diensten daadwerkelijk uitvoeren, netwerken, kosten nu veel meer tijd. Resultaat is dat waar ik voorheen alle inkomende facturen direct betaalde, ik het nu op spaar en het 1 keer per week probeer te doen.
Dat is dan voor mij als eenmanszaak, als je dan een bedrijf hebt waar je factuur langs meerdere afdelingen moet, ben je zo een paar weken verder.
Dat klanten niet tijdig betalen is niet het probleem van jouw leveranciers, dat is jouw probleem. Uiteraard kan je met leveranciers vooraf betalingsafspraken maken als de deal met de klant zo groot is dat het boven jouw buffer/cashflow uit steekt, maar eenzijdig de leverancier niet betalen omdat je wacht op de klant vind ik net als badkuip getuigen van slecht ondernemerschap.Nog niet te spreken over het feit dat soms klanten ook vaak op het laatste moment betalen, en ik dus niet altijd de facturen direct wil/kan betalen tot mijn klanten die van mij hebben betaald.
In de detachering is dit niet anders.
Ik begrijp dat het bij jou allemaal wel mee valt (je betaalt wekelijks) dus vat het alsjeblieft niet persoonlijk op.