Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
Wanneer ik bij een klant werk, dan kunnen ze mooi in JIRA en Git terugkijken waar ik aan heb gewerkt. Ik schrijf gewoon 8/9 uur op een dag en specificeer het niet verder. Wanneer dit wel verwacht wordt, dan zal deze overhead gewoon verwerkt worden in de uren, of ik neem de opdracht niet aan. Zit er echt niet op te wachten om ieder kwartier/halfuur te moeten verantwoorden.

Ik ben erg flexibel richting mijn klanten en wil gerust hier en daar een uurtje extra weken in de avond of weekend wanneer nodig, maar eis hierbij ook flexibiliteit terug. Ieder half uurtje moeten opschrijven is niet flexibel.

Wanneer er intern met meerdere budgetcodes wordt gewerkt wil ik gerust intern de uren juist verdelen onder de budgetten, maar laat hierin altijd JIRA tickets (of welk systeem er ook gebruikt wordt) leidend voor waar ik aan gewerkt heb. Kortom: geen ticket, geen werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
gotangclan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:53:
Houden jullie je uren bij op taak/ticket niveau en daarnaast, wat vinden jullie daarvan als een klant daarom vraagt?
Een werkdag wil ik nog wel over 3 kostenposten verdelen maar daar houden de details voor mij wel op. Meestal gewoon aantal uren per dag.
bumble_bee schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:33:
De lijfrente jaarruimte voor de pensionen is per 1 juli jl gigantisch verruimd naar ik geloof max iets van 35k per jaar.
35k is wel erg fors voor je pensioen pot. Door de procentuele verhoging heb je echter ook meer jaarruimte in je DGA salaris dan voorheen. Daarnaast kan je in een BV ook pensioen opbouwen zonder daar elk jaar in box 3 voor afgerekend te worden en je bent veel flexibeler om het eerder uit te laten keren als je niet tot 67-70 jaar blijft werken. Mijn pensioenpot is enkel voor de AOW leeftijd en zorg niet dat die pot té groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 20:50
Lezen spammers hier ook mee oid? Ineens krijg ik spam over
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:32
Deveon schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:25:
[...]

Daarnaast kan je in een BV ook pensioen opbouwen zonder daar elk jaar in box 3 voor afgerekend te worden en je bent veel flexibeler om het eerder uit te laten keren als je niet tot 67-70 jaar blijft werken. Mijn pensioenpot is enkel voor de AOW leeftijd en zorg niet dat die pot té groot is.
Sinds 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om pensioen in de eigen bv op te bouwen.

https://www.rijksoverheid...erzekeraar%20onderbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:06:
[...]

Sinds 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om pensioen in de eigen bv op te bouwen.

https://www.rijksoverheid...erzekeraar%20onderbrengen.
Misschien niet meer door belasting uit te stellen.
Maar je kan prima pensioen opbouwen in een BV door te beleggen/sparen, en het later uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik moet sowieso uren schrijven in mijn opdrachtgevers systeem omdat ze dat moeten doorbelasten naar klanten of intern. Een uitdraai van die uren gaat gewoon altijd bij de factuur :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Waarom uren verantwoorden als je wordt ingehuurd om een bepaalde klus te klaren? Als je 6 maanden aan een project werd en je deliverable is het project zelf, dan is het micromanagement om je uren te verantwoorden.

Ik deed veel security projecten en bij mij is het gewoon een fixed price. Werk ik meer of minder, maakt niets uit, zolang ik maar lever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Orangelights23 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:05:
Waarom uren verantwoorden als je wordt ingehuurd om een bepaalde klus te klaren? Als je 6 maanden aan een project werd en je deliverable is het project zelf, dan is het micromanagement om je uren te verantwoorden.

Ik deed veel security projecten en bij mij is het gewoon een fixed price. Werk ik meer of minder, maakt niets uit, zolang ik maar lever.
Hangt denk ik heel erg van het project af waar je aan werkt. In sommige gevallen beslaat dat meerdere sub onderdelen en worden deze per subonderdeel apart gefinancierd door het budget van een andere afdeling, of er geldt een subsidie voor een specifiek deel. De WBSO is zo’n financiering waarbij je verplicht bent je uren te verantwoorden om aanspraak te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:31
Rutix schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:34:
Ik moet sowieso uren schrijven in mijn opdrachtgevers systeem omdat ze dat moeten doorbelasten naar klanten of intern. Een uitdraai van die uren gaat gewoon altijd bij de factuur :).
Dus je doet een kopie van een intern systeem dat ze zelf kunnen inzien bij je factuur :?
Dat heeft toch totaal geen meerwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Houden jullie je uren bij op taak/ticket niveau en daarnaast, wat vinden jullie daarvan als een klant daarom vraagt?
Heb voor ingaan van de opdracht 4 projecten afgesproken waar ik aan zal bijdragen. Op deze projecten schrijf ik met toggle track mijn uren. Als ik 5 uur bezig ben met een refactoring op database secrets dan heb ik in hun Jira een ticket aangemaakt en vul ik de Jira card in in toggle.

Heb nu alle projecten afgerond en de klant heeft nu een paar nieuwe projecten omdat hij gaat uitbreiden naar andere regios. Dus daar ga ik nu weer uren op schrijven.

Dit overleg ik niet met de klant maar is meer voor als er een conflict komt ik direct kan aantonen dat ik netjes mijn uren gedraaid heb gezien ik 100 procent remote werk.

Einde van de maand geef ik aan:
Week 11: 27 uur gewerkt
Week 12: 24 uur gewerkt
En dan omschrijving van de projecten welke ik gedaan heb en wat ik opgeleverd heb.

[ Voor 20% gewijzigd door init6 op 14-07-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

Crazy D

I think we should take a look.

Omdat niet iedereen fixed price werkt. En/of omdat de klus niet per se een vast omlijnt iets is (wat je sowieso nodig hebt voor fixed price).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Definieer "project".

What micromanagement wants, what micromanagement gets.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
ybos schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:07:
[...]

Dus je doet een kopie van een intern systeem dat ze zelf kunnen inzien bij je factuur :?
De factuur wordt behandeld door de financiële administratie. Die hebben vaak geen toegang tot het urenregistratiesysteem van de IT afdeling. Door een kopie daarvan mee te sturen laat je zien dat het gefactureerde aantal uren klopt met dat systeem. De meerwaarde die dat biedt is dat je factuur daardoor sneller goedgekeurd kan worden. Als ze dit intern moeten navragen (bijv. bij het hoofd van de afdeling) duurt dat veel langer en moet je langer op je geld wachten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:11
RichieB schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:04:
[...]

De factuur wordt behandeld door de financiële administratie. Die hebben vaak geen toegang tot het urenregistratiesysteem van de IT afdeling. Door een kopie daarvan mee te sturen laat je zien dat het gefactureerde aantal uren klopt met dat systeem. De meerwaarde die dat biedt is dat je factuur daardoor sneller goedgekeurd kan worden. Als ze dit intern moeten navragen (bijv. bij het hoofd van de afdeling) duurt dat veel langer en moet je langer op je geld wachten.
Ik denk dat de meeste bedrijven een goedkeuringsflow hebben van facturen, dat zie ik tenminste heel veel. De eigen afdeling/inhuurder moet dan vaak de factuur alsnog goedkeuren. Maar ik zou het ook doen, een beetje extra moeite om te voorkomen dat er allerlei vragen over facturen opduiken die moeilijk te controleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-08 18:16
bumble_bee schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:49:
[...]

Dit is heel persoonlijk, maar zoals hierboven al geopperd werd over iets anders, ik maak gewoon graag gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Het geld had ik toch wel al apart gelegd, en het is voordeliger als het belastingvrij kan renderen in een potje. Je kan ook "pech hebben" en gezond 90 worden he. Waarom niet (ook dan nog :P ) elke week Michelin dineren?
Volgens mij is het idee dat als je met pensioen gaat en je pensioen/lijfrente gaat ontvangen dat je minder inkomstenbelasting betaalt omdat je minder per maand ontvangt (dus in een lagere schijf blijft). Als je potje te groot is, krijg je teveel inkomsten en betaal je alsnog die hogere belasting, dus heb je effectief weinig tot geen 'winst'.

"This is not financial advice", maar ik zou even goed nadenken (evt in overleg met adviseur) wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Stukfruit schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 03:25:
[...]

Definieer "project".

What micromanagement wants, what micromanagement gets.
Je wordt toch ingehuurd als zelfstandige om iets op te leveren? Zie dat als een project. Als je wordt ingehuurd om gewoon mee te draaien in een team, is dat gewoon detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
Orangelights23 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Je wordt toch ingehuurd als zelfstandige om iets op te leveren? Zie dat als een project. Als je wordt ingehuurd om gewoon mee te draaien in een team, is dat gewoon detachering.
Veel te zwart wit. Noem het bijvoorbeeld een interim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
mrdemc schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:48:
[...]

De WBSO is zo’n financiering waarbij je verplicht bent je uren te verantwoorden om aanspraak te kunnen maken.
Het is al een tijdje geleden dat ik iets met WBSO heb gedaan, maar als ik het me goed herinner is deze subsidie alleen van toepassing op uren die zijn besteed door mensen die het bedrijf zelf in dienst heeft.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Rockster schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Het is al een tijdje geleden dat ik iets met WBSO heb gedaan, maar als ik het me goed herinner is deze subsidie alleen van toepassing op uren die zijn besteed door mensen die het bedrijf zelf in dienst heeft.
Nee hoor, als zzper kan je ook wbso aanvragen. Zelfs voor een klus die je bij een klant doet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Oké, laten we aannemen dat het om een project gaat dat van de grond af wordt opgebouwd met X wensen, waarvoor een mooi frontend + backend benodigd is en jij als freelancer de voorkant gaat maken.

Daar heb je gelijk al verschillende factoren waar je niet per se direct invloed op hebt maar fixed price en slecht noteren van uren wel onverstandig maakt.

Want is het idee al uitgewerkt? Is er al een POC? Wordt dit juist de POC? Is er de verwachting dat het productieklaar afgeleverd wordt? Wat is klaar? Hoe vaak gaat de opdrachtgever ondanks de lijst met X features van gedachten veranderen over de implementatiedetails? Is de rest van het team dat voor de resterende componenten zorgt competent? Wordt ander benodigd materiaal op tijd aangeleverd?

Je zou dat vooraf kunnen afkaderen, maar dan is het per definitie al niet meer fixed price omdat daar nieuwe informatie uit komt die nodig is om de minimale prijs zonder onvoorziene issues in de eerste plaats mee vast te stellen.

Of bedoelde je kleinere projecten? :P

En was ook gelijk een beetje mijn punt: mensen interpreteren beperkte informatie vaak op een andere wijze, waardoor fixed price gevaarlijk kan zijn. Dus beter om zoveel mogelijk vast te leggen ter bescherming van beide partijen en het voorkomen dat freelancer het bedrijf van de opdrachtgever moet financieren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Stukfruit Alle vragen die je stelt wilt ik vooraf gesteld hebben en antwoord hebben. Anders heb ik geen idee hoe lang ik ergens zit, natuurlijk. Nu werk ik zelf als CISO en stemmen we concrete deliverables af. Tussentijds stemmen we af wat de blockers zijn en of de deliverables in gevaar komen, maar dat is wel wat van mij verwacht wordt, en ook wat ik verwacht van mensen die ik inhuur. Het zou kunnen dat vanwege mijn rol en uurtarieven ik hier anders in ‘opgevoed’ ben, maar ik verwacht ook niet van interne medewerkers dat zij hun uren verantwoorden. Je moet iets afhebben in X weken en wij praten dagelijks om te kijken of dat nog steeds haalbaar is en wat je nodig hebt.

Zou natuurlijk kunnen dat developers anders in de wedstrijd zitten, maar dan heb je altijd big ChatGPT (geintjeeee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpion1984
  • Laatst online: 07-07 10:04
Orangelights23 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:13:
@Stukfruit Alle vragen die je stelt wilt ik vooraf gesteld hebben en antwoord hebben. Anders heb ik geen idee hoe lang ik ergens zit, natuurlijk. Nu werk ik zelf als CISO en stemmen we concrete deliverables af. Tussentijds stemmen we af wat de blockers zijn en of de deliverables in gevaar komen, maar dat is wel wat van mij verwacht wordt, en ook wat ik verwacht van mensen die ik inhuur. Het zou kunnen dat vanwege mijn rol en uurtarieven ik hier anders in ‘opgevoed’ ben, maar ik verwacht ook niet van interne medewerkers dat zij hun uren verantwoorden. Je moet iets afhebben in X weken en wij praten dagelijks om te kijken of dat nog steeds haalbaar is en wat je nodig hebt.

Zou natuurlijk kunnen dat developers anders in de wedstrijd zitten, maar dan heb je altijd big ChatGPT (geintjeeee)
Ik denk dat je daar zowieso wat kort door de bocht denkt. Het is gewoon niet altijd bekend van te voren wat er nodig is. Bijvoorbeeld een project waar veel research nodig is, of waar er van mij verwacht word dat ik zelf bepaal wat er nodig gaat zijn die week (snel schakelende startup's). Of waar de hoeveelheid gewoon onbekend is: bijvoorbeeld het helpen van een startup met het beoordelen van de kandidaten (een data engineer voor een data science team dat daarvoor zelf de engineering deed met wat advies van mij).

Niet dat er heel veel word verwacht van de urenadministratie: uren per dag, en dat is het wel

[ Voor 3% gewijzigd door Scorpion1984 op 15-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 11:21
Ik denk erover na te gaan freelancen als embedded systems programmeur , voornamelijk C is dat. Heeft iemand ideeën waar te zoeken naar opdrachten met deze focus? De portalen uit de TS hebben een sterke focus op andere stromingen van IT (functioneel beheer, netwerk, Java, data science etc). Ik ben zelf meer op zoek naar de richting van microcontrollers programmeren dus.

Ik hoor het graag als iemand tips heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 11:21
Ik vroeg me ook nog af, wat is jullie ervaring met bedrijven en hun voorkeur voor loondienst of freelance? Mijn indruk was dat bedrijven vaak de voorkeur voor een intern team hebben ipv afhankelijk zijn van externen, maar misschien is dat mijn loondienst bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:45
Ja dat doe ik wel, ook voor mijzelf.
Een klant is op de uurtjes gaan letten vroeg hier ook om. Je kan via Google Drive heel makkelijk (stukje url aanpassen) een tabblad exporteren naar Excel. Die even toevoegen in de bijlage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:13:

Het zal wellicht inderdaad afhangen van de (luxe :P) positie, hoewel ik ook verschillende lead-varianten ben geweest. Maar als ik daarmee aan zou komen bij de partijen waar ik tot nu toe heb gezeten (I've tried...) dan zie ik meestal snel weer het gat van de deur.

Niet doordat men mij weg wil hebben, maar uit eigen beweging omdat een duidelijk werkproces er niet doorheen te krijgen is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Chiwn schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:41:
Ik vroeg me ook nog af, wat is jullie ervaring met bedrijven en hun voorkeur voor loondienst of freelance? Mijn indruk was dat bedrijven vaak de voorkeur voor een intern team hebben ipv afhankelijk zijn van externen, maar misschien is dat mijn loondienst bubbel.
Ligt aan het soort bedrijf. Startups willen bijvoorbeeld inderdaad vaak enorm graag loondienst ipv freelance.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
ConQuestador schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Nee hoor, als zzper kan je ook wbso aanvragen. Zelfs voor een klus die je bij een klant doet.
Dat weet ik, ik bedoelde hem andersom: ik zat bij klanten die mijn uren ook voor hun WBSO subsidie aanvraag mee wilden laten tellen, was een beetje een teleurstelling voor ze 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rockster schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Dat weet ik, ik bedoelde hem andersom: ik zat bij klanten die mijn uren ook voor hun WBSO subsidie aanvraag mee wilden laten tellen, was een beetje een teleurstelling voor ze 😉
Externen kunnen toch niet onder wbso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Externen kunnen toch niet onder wbso?
Dat is waar het over ging :P kan inderdaad niet.
Rockster schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Ja dat snap ik :P
Maar het was slechts een voorbeeld, het ging er natuurlijk om dat er talloze redenen zijn om uren verantwoording te vragen en m.i. is het raar on daar bij voorbaat al te spreken over micromanagement etc. vandaar mijn bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:10
-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:40:
hoe moeilijk kan het zijn 😉

***members only***
Hoi allemaal, weet iemand of deze slack groep nog actief is? Ik ben een beetje zoekende naar een zzp ict netwerkje, niet per see devs, en zag dit voorbij komen maar de invité link werkt niet meer. Of iemand whatsapp groepen te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ybos schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:07:
[...]

Tuurlijk kunnen ze dat zien maar voor mij is een kleine moeite om een PDF met geapprovede uren mee te sturen met de factuur en dan hoeven ze mij niet op te zoeken in dat ruk systeem.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rutix schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Tuurlijk kunnen ze dat zien maar voor mij is een kleine moeite om een PDF met geapprovede uren mee te sturen met de factuur en dan hoeven ze mij niet op te zoeken in dat ruk systeem.
Hoop toch dat de finance afdeling dat alsnog doet om documentfraude te voorkomen. Een PDFje is zo aangepast. Bij mijn vorige grote opdrachtgever was enkel de factuur voldoende mits het maar overheen kwam met het interne systeem, na verloop van tijd wilde de tussenpersoon echter graag een export van dat interne systeem zodat zulke informatie niet opgevraagd hoeft te worden wanneer er vraagtekens zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

space_lion schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Hoi allemaal, weet iemand of deze slack groep nog actief is? Ik ben een beetje zoekende naar een zzp ict netwerkje, niet per see devs, en zag dit voorbij komen maar de invité link werkt niet meer. Of iemand whatsapp groepen te delen?
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar je maakt me wel wat benieuwd. Wat zou zo'n appgroepje toevoegen aan wat je hier in dit topic vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53
space_lion schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Jep hij is nog actief, ik kan alleen geen uitnodiging aanmaken, dat moet een admin doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 23-09 12:10
Ik ben recent begonnen als freelance ICT'er en ik ben alle zaken aan het regelen waar ik mee te maken ga krijgen.
Momenteel ben ik bezig met algemene voorwaarden, maar dat is toch niet zo makkelijk zie ik.
Er zijn diverse websites waar je op basis van een aantal vragen een document kunt genereren, maar er zijn ook documenten te downloaden/te koop voor wat meer algemene ICT bedrijven (NL Digital bijvoorbeeld).

Aangezien je niet echt kunt zien wat je krijgt bij 1 van de vele aanbieders die een algemene voorwaarden generator op hun website hebben vraag ik mij af of ik niet gewoon beter uit ben met een iets algemenere en specifieke zaken gewoon opneem in een contract.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor een algemene voorwaarden document cq aanbieder die iets kan genereren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
Freez schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:42:
Ik ben recent begonnen als freelance ICT'er en ik ben alle zaken aan het regelen waar ik mee te maken ga krijgen.
Momenteel ben ik bezig met algemene voorwaarden, maar dat is toch niet zo makkelijk zie ik.
Er zijn diverse websites waar je op basis van een aantal vragen een document kunt genereren, maar er zijn ook documenten te downloaden/te koop voor wat meer algemene ICT bedrijven (NL Digital bijvoorbeeld).

Aangezien je niet echt kunt zien wat je krijgt bij 1 van de vele aanbieders die een algemene voorwaarden generator op hun website hebben vraag ik mij af of ik niet gewoon beter uit ben met een iets algemenere en specifieke zaken gewoon opneem in een contract.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor een algemene voorwaarden document cq aanbieder die iets kan genereren?
Ik heb de algemene voorwaarden destijds gekocht bij Nederland ICT (nu NLDigital). Zij hebben ook een modelovereenkomst die te downloaden is via de Belastingdienst. De voorwaarden zijn behoorlijk gunstig voor de freelancer (veel beperkingen aansprakelijkheid etc.), maar neem ze vooral zelf goed door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Nu online

Ik heb ooit in het verleden dit door een jurist op maat laten opstellen. Een tijdje terug heb ik vervolgens op basis van een vragenlijst via ictrecht.nl de algemene voorwaarden laten genereren om de voorwaarden wat te moderniseren. Daar zaten wel verschillen in (logisch, want de eerste was maatwerk en de tweede algemeen).
Ik heb vervolgens beiden vergeleken en dat samengevoegd tot 1 document. Het viel me wel op dat er in het document dat gegenereerd werd wat foutjes stonden. Weet niet meer wat precies, maar het was in ieder geval niet juridisch inhoudelijk fout (afaik, ianal); hooguit wat slordigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
Net als @Rockster gegaan voor die van NL Digitaal... Heb ook gekeken naar die van ICT Waarborg.

Beide organisaties zijn sowieso nuttig, maar ik denk dat ik na dit jaar NL D opzeg en alleen nog lid blijf van ICT Waarborg.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik heb ook gekozen voor de losse voorwaarden van NLdigital, vooral ook omdat ik deze regelmatig genoemd zag worden door verzekeraars bij het zoeken naar een BAV+AVB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 23-09 12:10
Super, bedankt voor de reacties, hier kan ik wel verder mee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:54

page404

Website says no

@freez en ten overvloede de voorbeelddocumenten van https://www.zzp-nederland...sten/documenten-downloads
Mocht je het toch willen afstemmen met een jurist kan je bv bij ondernemingsjuristen.nl kijken.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:08
Ik heb geen algemene voorwaarden, enkel goeie klant relaties.
En een spelletje, wie als eerste betaald krijgt een cadeau, geld staat meestal dezelfde dag op me rekening.

Als ik een project heb dan zit er een kantoor tussen en daar krijg je je hun voorwaarden en met jouw voorwaarden hoef je niet aan te komen.

En nieuwe klanten gaan allemaal proforma, simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Afas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Ik werk veel voor de overheid en dan is het normaal dat je een specificatie naar project aan moet leveren om de kosten te kunnen verdelen. Ik heb daar nog nooit vragen of discussie over gehad en ook niet meer in detail op taakniveau iets moeten onderbouwen.
Het is ook vaak dat je de uren in het uren registratie systeem zet van de klant zelf.
Iig bij RWS en Justitie kon ik de uren in hun eigen systeem zetten.

Mijn factuur is dan redelijk simpel xxx uur gewerkt tegen dit tarief + uitdraai van de goedgekeurde uren briefjes.

Uren code staat wel in de beschrijving van de factuur. Dat maakt het wel makkelijker voor de administratie om deze weg te schrijven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 14:07
Nou,
Members only:
staan bij mij inmiddels ook op de blacklist. Eerst hoor je van iemand dat het totaal opgedroogd is qua opdrachten en klanten niet meer dan 70 per uur kunnen missen voor een senior developer waarna het een paar dagen stil is. Daarna bellen ze je plat voor 3/4 opdrachten (die al meer dan een week oud zijn op Freelance.nl bijvoorbeeld) en is het verhaal dat ze 75 hebben kunnen regelen.

Even een sanity check:
Members only:
voor een senior fullstack .NET developer is toch helemaal niet zo gek? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:25:
35k is wel erg fors voor je pensioen pot. Door de procentuele verhoging heb je echter ook meer jaarruimte in je DGA salaris dan voorheen. Daarnaast kan je in een BV ook pensioen opbouwen zonder daar elk jaar in box 3 voor afgerekend te worden en je bent veel flexibeler om het eerder uit te laten keren als je niet tot 67-70 jaar blijft werken. Mijn pensioenpot is enkel voor de AOW leeftijd en zorg niet dat die pot té groot is.
Het gevaar dat de pot te groot wordt zie ik niet zo. Je kunt als freelancer ook nu meer storten zodat je in de jaren in aanloop naar je AOW-leeftijd niet hoeft in te leggen waardoor je financiële ruimte krijgt om eerder te stoppen of minder te gaan werken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
ari3 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Het gevaar dat de pot te groot wordt zie ik niet zo. Je kunt als freelancer ook nu meer storten zodat je in de jaren in aanloop naar je AOW-leeftijd niet hoeft in te leggen waardoor je financiële ruimte krijgt om eerder te stoppen of minder te gaan werken.
In principe is het zinvol om nu heel veel in te leggen zodat het lang kan renderen. De jaren vlak voor de AOW datum hebben eigenlijk weinig zin om in te leggen, dat rendeert nauwelijks meer. Maar dat de pot "te" groot kan worden zie ik wel degelijk gebeuren. Maar dat komt ook omdat ik de fiscale regels nog heel nadelig zie veranderen de komende jaren - en dan wil ik niet zeer inflexibele pot met een gouden lint hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 18-07-2023 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01

sebasd

loopt op espresso

Heath schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:04:
Even een sanity check:
***members only***
Nee dat lijkt me niet nee. Ik zit als test automation engineer met redelijke programmeervaardigheden in .NET aan de bovenkant van die range, dus als dev zou je dat ook wel moeten kunnen krijgen, lijkt me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Natuurlijk is de pot nooit té groot, maar het gaat wel natuurlijk wel ten koste van je andere pensioen pilaren. Persoonlijk wil ik niet alleen stoppen met inleggen van mijn pensioen vlak voor de AOW leeftijd maar geheel stoppen met werken ruim voor die leeftijd.

Zelfs dan vind ik 35k p/j inleggen wel erg fors. Na tien jaar zit je zo op een half miljoen op basis van 7% rendement. Als dat daarna nog 20 jaar door rendeert zonder inleg heb ik rond de 2 miljoen om een pensioen aan te kopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 06:03
Nou,
***members only***
staan bij mij inmiddels ook op de blacklist. Eerst hoor je van iemand dat het totaal opgedroogd is qua opdrachten en klanten niet meer dan 70 per uur kunnen missen voor een senior developer waarna het een paar dagen stil is. Daarna bellen ze je plat voor 3/4 opdrachten (die al meer dan een week oud zijn op Freelance.nl bijvoorbeeld) en is het verhaal dat ze 75 hebben kunnen regelen.

Even een sanity check:
***members only***
Wat mij op is gevallen de afgelopen 3 jaar, er zit een duidelijke cadans in de vraag naar ZZP'ers.
Januari = Rustig (Nieuwe budgetten worden gesmeed?)
Februari - Maart - April = Aantrekken
Mei - Juni = Feest
Juli - Augustus = Rustig (zomervakanties, niemand heeft tijd?)
September = Aantrekken
Oktober - November = Feest
December = Rustig (shit het budget is op?)

Ik probeer altijd te timen dat mijn klussen in de "feest" maanden aflopen, dat was dit jaar niet gelukt en het was drama.

Members only:

Maar het is wel een interessant onderwerp, wat mij de laatste weken bezig houdt.
Er zijn best veel grote tech bedrijven, vooral in het buitenland, die IT'ers op straat hebben gezet. Tevens hoor ik een aantal grote namen, die alle externen eruit zetten (sommige met goede reden, misgelopen projecten bijv.). Maar toch heerst er bij mij een gevoel dat het wat aan het inslinken is.

Hebben jullie ook het gevoel dat we aan de staart van de gouden tijd (als IT'er) zitten en dat de vraag naar ZZP'ers in IT af aan het nemen is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DeMolT. schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:55:

Hebben jullie ook het gevoel dat we aan de staart van de gouden tijd (als IT'er) zitten en dat de vraag naar ZZP'ers in IT af aan het nemen is?
Al jaren, maar waarschijnlijk is het een Marsipulami.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-09 14:03
Ik lees hier veelvuldig mee en heb ook wel eens gereageerd, maar heb nu een vraag waarop het wereld wijde web mij nog niet heeft kunnen helpen.
Helaas ben ik binnenkort zeer waarschijnlijk genoodzaakt boeterente te gaan rekenen over een factuur omdat deze nog steeds niet betaald is ondanks alle officiële herinneringen. Het probleem ligt niet bij de contactpersonen bij de klant, maar bij de financiële afdeling.
Nu is de vraag hoe deze boeterente te factureren? Gaat dit normaal gezien bij de volgende factuur? Met een losse factuur? Sowieso is deze rente afhankelijk van de uiteindelijke termijn van te laat betalen (rente per dag).
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Juist het tegenovergestelde, toen ik 3,5 jaar geleden voor mijzelf begon had ik genoegen genomen met de helft van mijn huidige tarief. Op gebied van infra, security en werkplek design is nog enorm veel vraag. Ik heb nu enkel bewust gekozen om tijdelijk even wat rustiger aan te doen met 24 uur per week. Mijn omzet is daarmee echter vergelijkbaar met 2021.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
rw1994 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:23:
Nu is de vraag hoe deze boeterente te factureren? Gaat dit normaal gezien bij de volgende factuur? Met een losse factuur? Sowieso is deze rente afhankelijk van de uiteindelijke termijn van te laat betalen (rente per dag).
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Die zet je op de herinnering/aanmaning van de factuur.
Eén herinnering en één aanmaning. Dan naar de deurwaarder. Dat je het uitbesteedt aan de deurwaarder staat in je aanmaning. Vaak werkt dat wel. Uiteraard komen alle kosten voor de je klant. Been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 21:11
[...]

Wat mij op is gevallen de afgelopen 3 jaar, er zit een duidelijke cadans in de vraag naar ZZP'ers.
Mei - Juni = Feest
September = Aantrekken

Ik probeer altijd te timen dat mijn klussen in de "feest" maanden aflopen, dat was dit jaar niet gelukt en het was drama.

***members only***

Maar het is wel een interessant onderwerp, wat mij de laatste weken bezig houdt.
Er zijn best veel grote tech bedrijven, vooral in het buitenland, die IT'ers op straat hebben gezet. Tevens hoor ik een aantal grote namen, die alle externen eruit zetten (sommige met goede reden, misgelopen projecten bijv.). Maar toch heerst er bij mij een gevoel dat het wat aan het inslinken is.

Mijn gedachte nu ( maar ik zit er nog wel eens naast ;-).)
1) je hebt vaak verschuivingen. Bijvoorbeeld nu minder web/retail maar wel meer met AI. Je moet proberen mee te bewegen met deze golven ( bij de tijd blijven)
2) ik denk dat we langzaam meer een Amerikaans model krijgen. Meer freelance, minder vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
zwaanenberg schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Mijn gedachte nu ( maar ik zit er nog wel eens naast ;-).)
1) je hebt vaak verschuivingen. Bijvoorbeeld nu minder web/retail (aanname heb voorbeeld nodig)maar wel meer met AI. Je moet proberen mee te bewegen met deze golven ( bij de tijd blijven). Dus als je in data zit dan zat je 5 jaar geleden in big data en ga je nu naar AI
2) ik denk dat we langzaam meer een Amerikaans model krijgen. Meer freelance, minder vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
*post wijzigen ipv jezelf quoten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52
Ik gebruik nu Acumulus. Los van de interface die uit de jaren '90 lijkt te komen, begin ik ook wat functionaliteit te missen.

Ik ben bijvoorbeeld erg slecht met bonnetjes inboeken. De uitkomst is dat ik 1x per 3 maanden (BTW aangifte) er voor ga zitten, en door al m'n uitgaven heen moet om ze in te voeren.
Begrijp ik het goed dat andere pakketten de mogelijkheid hebben om facturen door te mailen (en/of in te scannen met een app)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:43:
[...]

Die zet je op de herinnering/aanmaning van de factuur.
Eén herinnering en één aanmaning. Dan naar de deurwaarder. Dat je het uitbesteedt aan de deurwaarder staat in je aanmaning. Vaak werkt dat wel. Uiteraard komen alle kosten voor de je klant. Been there, done that.
Wel bij de deurwaarde eventuele kosten berekening laten maken. Je zult dus ook die kosten moeten opnemen in je aanmaning.

Dus.
Je factuur bedrag
Wettelijke rente
Kosten deurwaarde.

Kosten deurwaarde zet je er nog los in. Tot aanmaning 3. Deurwaarde helpt je hier ook bij als je dat nooit eerde hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Karp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:40:
Ik gebruik nu Acumulus. Los van de interface die uit de jaren '90 lijkt te komen, begin ik ook wat functionaliteit te missen.

Ik ben bijvoorbeeld erg slecht met bonnetjes inboeken. De uitkomst is dat ik 1x per 3 maanden (BTW aangifte) er voor ga zitten, en door al m'n uitgaven heen moet om ze in te voeren.
Begrijp ik het goed dat andere pakketten de mogelijkheid hebben om facturen door te mailen (en/of in te scannen met een app)?
Snels start, monymonk, e-boekhouden king enz hebben dit er al lang in zitten. Ik heb in m’n mailbox voor verschillende partijen automatische regels. Die facturen direct door sturen naar de boekhouding. Move-move kan ik een factuur mail adres toevoegen. Losse bonnetjes foto maken en uploaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
To_Tall schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Snels start, monymonk, e-boekhouden king enz hebben dit er al lang in zitten. Ik heb in m’n mailbox voor verschillende partijen automatische regels. Die facturen direct door sturen naar de boekhouding. Move-move kan ik een factuur mail adres toevoegen. Losse bonnetjes foto maken en uploaden.
Ah, superfijn! Ik kijk nu even naar moneybird. Krijg alleen een melding bij het koppelen van een Rabo-rekening. Verder ziet het er al meteen 10x moderner uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:57
Hoe werkt bijtelling als ZZP'er? Stel auto kost 50.000, bijtelling 22% (11.000). Wordt er dan 22% bij je winst opgeteld? Dus dan betaal je +/- 11.000*49,50% = 5445,- bijtelling?

Als mijn netto inkomen 100.000,- is, wordt dat nu 100.000 - 5445 = 94.555?

Getallen zijn indicatief en afgerond.

Als bovenstaande klopt dan kost de bijtelling mij dus 5445,- per jaar.

Vervolgens lease ik een auto voor bijvoorbeeld 10.000 all-in (per jaar). Dan kost mij de auto 10.000 + 5445 = 15.445,-?
Winst is dus geen 100.000 meer, maar nog maar 84.555,-

Maar die 10.000 mag ik opvoeren als kosten, waardoor het me geen 15.445,- kost maar enkele duizenden minder (omdat de kosten de winst drukt).

Klopt het zo een beetje?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Omzet minus 10.000 autokosten is winst. Winst + 11.000 bijtelling is belastbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:57
jadjong schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:25:
Omzet minus 10.000 autokosten is winst. Winst + 11.000 bijtelling is belastbaar inkomen.
Ik dacht vroeger dat je die 11.000,- moest betalen, maar dat is dus niet zo. Je belastbaar inkomen wordt enkel verhoogd met de bijtelling waardoor je iets meer belasting moet betalen, maar lang geen 11.000.

Top, thanks!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yes, fictief inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:25:
Fiscaal belastbare winst, er moeten daarna namelijk nog enkele aftrekposten vanaf zoals de MKB-vrijstelling. Hogere winst = hogere vrijstelling.

@c-nan Makkelijkste is om een rekentool te gebruiken, er zitten namelijk veel meer haken en ogen aan. Uiteindelijk wil je met name weten hoeveel de auto je in privé kost. Spoiler alert: weinig verschil met privé eigendom. Zakelijke auto´s zijn wat dat betreft echt een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier ervaring met Orbis als tussenpartij? Heb wat gesprekken met ze gehad en dat klinkt interessant, dus ik dacht ik check even of iemand ze kent.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:25
Deveon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:31:
Natuurlijk is de pot nooit té groot, maar het gaat wel natuurlijk wel ten koste van je andere pensioen pilaren. Persoonlijk wil ik niet alleen stoppen met inleggen van mijn pensioen vlak voor de AOW leeftijd maar geheel stoppen met werken ruim voor die leeftijd.

Zelfs dan vind ik 35k p/j inleggen wel erg fors. Na tien jaar zit je zo op een half miljoen op basis van 7% rendement. Als dat daarna nog 20 jaar door rendeert zonder inleg heb ik rond de 2 miljoen om een pensioen aan te kopen.
Dit is natuurlijk heel persoonlijk voor ieder z'n financiele situatie of het "ten koste gaat" van andere pilaren. Ik zit hier ook over te twijfelen hoor maar ik heb toch besloten om vol in te leggen. Net als jij wil ik de vrijheid hebben om ruim voor de AOW te (kunnen) stoppen en daar hoort een goed gevulde lijfrente pot voor na je AOW ook bij. Het is niet gezegd dat ik ook echt eerder stop, maar het is wel fijn om als je dat wel doet, over zeg 5 jaar, dat je dan ook weet dat je pensioen na je AOW goed geregeld is ook. Anders gezegd, stoppen met inleggen kan altijd nog mocht die pot "te groot" worden. Over luxeproblemen gesproken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:25
SchorsB schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:23:
Volgens mij is het idee dat als je met pensioen gaat en je pensioen/lijfrente gaat ontvangen dat je minder inkomstenbelasting betaalt omdat je minder per maand ontvangt (dus in een lagere schijf blijft). Als je potje te groot is, krijg je teveel inkomsten en betaal je alsnog die hogere belasting, dus heb je effectief weinig tot geen 'winst'.
Dit is een vaak geziene misvatting. Ja, er zit een voordeel in het (uiteindelijk) betalen van een lager IB tarief dan je nu had betaald, maar het grootste voordeel zit juist in het buiten box 3 kunnen houden van dit kapitaal. Sterker nog: al was het IB tarief na je pensioen hoger dan nu, dan nog was het voordelig geweest om in te leggen.

Mijn OP hierover ging ook over dat als je maximaal (alle 35k) in wil leggen, dat dan een EMZ misschien alsnog voordeliger is (want je betaalt geen VPB over die 35k wat je bij een BV wel had gemoeten hoe dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Dit is een vaak geziene misvatting. Ja, er zit een voordeel in het (uiteindelijk) betalen van een lager IB tarief dan je nu had betaald, maar het grootste voordeel zit juist in het buiten box 3 kunnen houden van dit kapitaal. Sterker nog: al was het IB tarief na je pensioen hoger dan nu, dan nog was het voordelig geweest om in te leggen.

Mijn OP hierover ging ook over dat als je maximaal (alle 35k) in wil leggen, dat dan een EMZ misschien alsnog voordeliger is (want je betaalt geen VPB over die 35k wat je bij een BV wel had gemoeten hoe dan ook).
Ik zit hier ook over te twijfelen. Ik heb al een goed basispensioen uit loondienst. Dat je 'winst' kunt behalen door het buiten box 3 te houden en de later nog af te dragen belasting te laten renderen is bekend. De vraag is vooral hoe ver je hier mee gaat en hoeveel van de lijfrente je ook al ruim voor je pensioengerechtigde leeftijd kunt laten uitkeren? Ik dacht wel eens begrepen te hebben dat je vanaf je 60e pensioen en ook lijfrente uit kunt laten keren maar ik kan daar geen goede bron van vinden?

Dat is namelijk van belang om door te rekenen wat je in box 1 op wilt bouwen en wat je in box 3 op wilt bouwen om ook de flexibiliteit te hebben bijvoorbeeld met 55 al te kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:31
[...]

Mei - Juni = Feest
September = Aantrekken

***members only***

Traditioneel worden budgetten/initiatieven vaak in Q3 gestart en in Q4 gefinalized, om vervolgens ingediend te worden.. In jan/feb wordt er vaak een 'go' gegeven en dan begint het werven.
Veelal heeft dit te maken met kerstvakantie en omdat tig mensen er een plasje over moeten doen.

Over het algemeen zou ik december t/m half januari vermijden, juli en augustus.. Alles daaromheen is prima, maar uiteraard fluctueert het enorm en is het overal anders maar dit is wel in grote lijnen bij veel grotere bedrijven zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• middelpat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 13:49
Nou,
***members only***

Even een sanity check:
***members only***
De "het is allemaal opgedroogd" is een bekende truc van de cowboys om een grotere marge te pakken (30+ is dan niet vreemd). Niet in trappen, een andere partij zoeken en gewoon je eigen tarief aanhouden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Dit is natuurlijk heel persoonlijk voor ieder z'n financiele situatie of het "ten koste gaat" van andere pilaren. Ik zit hier ook over te twijfelen hoor maar ik heb toch besloten om vol in te leggen. Net als jij wil ik de vrijheid hebben om ruim voor de AOW te (kunnen) stoppen en daar hoort een goed gevulde lijfrente pot voor na je AOW ook bij. Het is niet gezegd dat ik ook echt eerder stop, maar het is wel fijn om als je dat wel doet, over zeg 5 jaar, dat je dan ook weet dat je pensioen na je AOW goed geregeld is ook. Anders gezegd, stoppen met inleggen kan altijd nog mocht die pot "te groot" worden. Over luxeproblemen gesproken :*)
De verhouding is inderdaad belangrijk en met "ten koste" gaan bedoelde ik met name dat je elke euro maar één keer kan inleggen (of belasting mee betaald). Je pot is tenslotte pas té groot als de andere té klein is, anders is die enkel groot. :9

Na mijn vorige post ben ik zelf tot conclusie gekomen dat ik de komende 10 jaar voldoende wil inleggen voor mijn pensioen (AOW leeftijd). Met een lange horizon is dat zeker haalbaar en kan, buiten box 3 om, nog lekker renderen. Op basis van de voorbeeld berekening houd ik echter minder dan 35k aan, waarschijnlijk rond de 24k als nog dat past met een DGA loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 16:48
[...]

Mei - Juni = Feest
September = Aantrekken

***members only***

Nee dat gevoel heb ik niet. Als je een gewilde profiel hebt dan heb je het voor uitzoeken. Dat blijft het geval voor mijn gevoel zolang je lekker breed blijft ontwikkelen. Dus developer maar ook devops. Of devops maar ook solution architect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DennusB schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:54:
Iemand hier ervaring met Orbis als tussenpartij? Heb wat gesprekken met ze gehad en dat klinkt interessant, dus ik dacht ik check even of iemand ze kent.
Link? Ik denk dat de Orbis die ik ken, een andere is....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Link? Ik denk dat de Orbis die ik ken, een andere is....
https://www.weareorbis.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wat een tergend trage site :D Nee, die ken ik niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Mei - Juni = Feest
September = Aantrekken

***members only***

Het is naar mijn idee wel iets minder aan het worden dan een jaar geleden, toen kreeg ik elke dag 5-10 berichten van recruiters. Nu is dat 2-3 keer per week. Maar of deze berichten nou echt kwaliteit hebben en echt een opdracht: nee, echt heel veel is ruis. Bijna 90 procent. Hoe ik dat weet?

Ik heb sinds een paar jaar een punt voor mijn naam gezet in LinkedIn, op deze manier zie ik precies wat handmatig geschreven is en wat geautomatiseerd. Zo had ik 5 minuten geleden een bericht van iemand vanuit Maandag die mij een berichtje stuurde met .Mijnnaam en een NS recruiter die kennelijk ook te beroerd is een persoonlijke interactie aan te gaan. Daar filter ik op. In begin wel de interactie aan gegaan maar dat was allemaal zo teleurstellend met functies die echt geen match waren dat ik het gewoon nu op deze manier doe. Kreeg vaak echt het idee dat de connectie puur was om mijn gegevens te verkopen.

Dus een groot deel is ruis, maar van de week kreeg ik een bericht van een directe partij of ik naast mijn huidige opdracht nog een dagje of 2 wil meehelpen bij dit bedrijf. Ik zit op dit moment prima op mijn opdracht van 3 dagen in de week. Maar er kan wel een dagje bij, heb tarief geïndexeerd en kijken of ik een reactie terug ga krijgen. Ze zijn sindsdien al een paar dagen stil.

De patronen die je noemt herken ik trouwens wel, maar om eerlijk te zijn. Al mijn opdrachtgevers heb ik gevonden in de periode wanneer het stil is. Ik denk dus dat heel veel berichten van portalen geplukt worden en het dus al behoorlijk lastig is deze opdrachten te laten landen omdat elke doorschuiver deze opdracht doorstuurt. Als je een serieuze klant direct hebt dan denk ik niet dat het uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 19-07-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 06:03
init6 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Het is naar mijn idee wel iets minder aan het worden dan een jaar geleden, toen kreeg ik elke dag 5-10 berichten van recruiters. Nu is dat 2-3 keer per week. Maar of deze berichten nou echt kwaliteit hebben en echt een opdracht: nee, echt heel veel is ruis. Bijna 90 procent. Hoe ik dat weet?

Ik heb sinds een paar jaar een punt voor mijn naam gezet in LinkedIn, op deze manier zie ik precies wat handmatig geschreven is en wat geautomatiseerd. Zo had ik 5 minuten geleden een bericht van iemand vanuit Maandag die mij een berichtje stuurde met .Mijnnaam en een NS recruiter die kennelijk ook te beroerd is een persoonlijke interactie aan te gaan. Daar filter ik op. In begin wel de interactie aan gegaan maar dat was allemaal zo teleurstellend met functies die echt geen match waren dat ik het gewoon nu op deze manier doe. Kreeg vaak echt het idee dat de connectie puur was om mijn gegevens te verkopen.

Dus een groot deel is ruis, maar van de week kreeg ik een bericht van een directe partij of ik naast mijn huidige opdracht nog een dagje of 2 wil meehelpen bij dit bedrijf. Ik zit op dit moment prima op mijn opdracht van 3 dagen in de week. Maar er kan wel een dagje bij, heb tarief geïndexeerd en kijken of ik een reactie terug ga krijgen. Ze zijn sindsdien al een paar dagen stil.

De patronen die je noemt herken ik trouwens wel, maar om eerlijk te zijn. Al mijn opdrachtgevers heb ik gevonden in de periode wanneer het stil is. Ik denk dus dat heel veel berichten van portalen geplukt worden en het dus al behoorlijk lastig is deze opdrachten te laten landen omdat elke doorschuiver deze opdracht doorstuurt. Als je een serieuze klant direct hebt dan denk ik niet dat het uitmaakt.
Ik herken het stuk van de hoeveelheid berichten, zelf ga ik ook alleen in op de persoonlijkere berichten en zo heb ik ook mijn huidige klus gekregen.

Misschien zit de rest ook wel tussen mijn oren, als in, ik verwacht eerlijk gezegd een flinke recessie na de corona periode en die blijft nog wel uit. Dus wellicht zie ik ze om die reden, en de eerder genoemde punten, wel vliegen ;)

Daarnaast ben ik het zeker eens met jezelf up-to-date houden, dat hoort wmb inherent aan het IT'er bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
To_Tall schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Wel bij de deurwaarde eventuele kosten berekening laten maken. Je zult dus ook die kosten moeten opnemen in je aanmaning.

Dus.
Je factuur bedrag
Wettelijke rente
Kosten deurwaarde.

Kosten deurwaarde zet je er nog los in. Tot aanmaning 3. Deurwaarde helpt je hier ook bij als je dat nooit eerde hebt gedaan.
Waarom zou je de kosten van de deurwaarder melden? Dat weet je alleen als je al weet welke deurwaarder je heen gaat.
Ik zette onder de aanmaning dat er betaald moest worden binnen 8 dagen en indien dan niet betaald was, ik de deurwaarder kan inschakelen. Soep is nooit zo heet. Na 8 dagen ga je eerst nog een keer bellen en dan staat het met een uur op de rekening of je belt een deurwaarder. Vaak belt die (gratis) eenmaal de klant. Daarna vraagt de deurwaarder of je het hele circus in gang wil zetten. Die deurwaarder wil ook wel weten of er nog wat te halen valt, anders begint die er ook niet aan. Daarom belt die de eerste keer ook gratis en informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Even een noob-vraag want ik weet nog niet wat wel of not done is:
kan op gesprek komen voor een opdracht (overheid) die wat verder van huis is maar wel een mooie intercity verbinding heeft. Nu zou ik daar aan de slag willen maar wel ook de randvoorwaarden stellen max 2 dagen naar kantoor (per week) en werken in de trein (1e klas).
Als dit niet kan wordt is een andere match gewoon beter.
Bespreek je dit in een eerste gesprek meteen? En als ze zeggen prima, neem je dit ook schriftelijk op in de opdracht-afspraak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
zwaanenberg schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:18:
kan op gesprek komen voor een opdracht (overheid) die wat verder van huis is maar wel een mooie intercity verbinding heeft. Nu zou ik daar aan de slag willen maar wel ook de randvoorwaarden stellen max 2 dagen naar kantoor (per week) en werken in de trein (1e klas).
Bespreek je dit in een eerste gesprek meteen? En als ze zeggen prima, neem je dit ook schriftelijk op in de opdracht-afspraak?
Ik zou dit al voor het eerste gesprek bespreken (met de recruiter), en inderdaad ook nog eens tijdens het eerste gesprek. Het in het contract opnemen doe ik niet. Als ze zich niet aan de afspraak houden ben je toch zo weg, als freelancer iets gaan proberen af te dwingen omdat het in je contract staat heeft weinig zin, want als het zo ver moeten komen beeindigen ze je contract toch wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Werken in de trein kan niet altijd. Als je met gevoelige informatie werkt is het een no-go. Beetje programmeren kan vaak wel. Persoonlijk heb ik het nooit gekund in die wiebeltrein.
Verder is mijn ervaring dat de overheid je niet op je huid zit wat uren betreft. Als ik naar kantoor ga (2 uur enkele reis) zit ik daar van half acht tot ongeveer kwart over drie; dan schrijf ik gewoon 8 uur. Dat compenseer ik wel op andere dagen.
Je kan dit verder prima bespreken in je eerste gesprek zolang het niet je openingszin is.
Overigens is het tegenwoordig zo bij de overheid dat de buro's overbooked zijn; 1.5 fte per buro. Alle dagen op kantoor kan niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 19-07-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waarom zou je over werken in de trein beginnen, dat valt toch gewoon onder elders werken?

De enige eis die je hebt is max 2 dagen pw naar kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscream
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 15:25
Ik wil mogelijk gaan freelancen maar probeer eerst een beeld te krijgen van mogelijke opdrachten als (medior) DevOps/Cloud/Azure Engineer. De TS is al 3 jaar niet bijgewerkt, is dat lijstje van portalen nog relevant? Ik zie in het topic ook vaak Freelance.nl langskomen, zijn er nog andere aanraders om rond te kijken?

Het liefst waar ik al kan rondkijken zonder KvK gezien ik nu nog in loondienst zit en geen inschrijving heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-09 20:54
Starscream schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:40:
Ik wil mogelijk gaan freelancen maar probeer eerst een beeld te krijgen van mogelijke opdrachten als (medior) DevOps/Cloud/Azure Engineer. De TS is al 3 jaar niet bijgewerkt, is dat lijstje van portalen nog relevant? Ik zie in het topic ook vaak Freelance.nl langskomen, zijn er nog andere aanraders om rond te kijken?

Het liefst waar ik al kan rondkijken zonder KvK gezien ik nu nog in loondienst zit en geen inschrijving heb.
Toen ik ongeveer een half jaar geleden begon, ben ik gewoon heel veel recruiters en grote bedrijven gaan contacten via Linkedin. Werkte voor mij perfect.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:31
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Als ik naar kantoor ga (2 uur enkele reis) zit ik daar van half acht tot ongeveer kwart over drie; dan schrijf ik gewoon 8 uur. Dat compenseer ik wel op andere dagen.
Dat doet iedereen bij de overheid, alleen die compensatie vergeten ze vaak :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Karp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Ah, superfijn! Ik kijk nu even naar moneybird. Krijg alleen een melding bij het koppelen van een Rabo-rekening. Verder ziet het er al meteen 10x moderner uit!
Vervelend wel. Heb nu zin om allemaal dingen te kopen zodat ik bonnetjes toe kan voegen! 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gewoon aangeven dat je bereid ben twee dagen per week op kantoor te werken. Dat je vanuit de trein van plan bent om te werken is niet relevant. Als jij je werk fatsoenlijk in de trein kan doen heeft de opdrachtgever daar toch niets op aan te merken? Persoonlijk ervaren is alleen dat meetings lastig zijn, verder is eerste klas heerlijk reizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 16:45
Meetings zijn lastig, en echt "grote" dingen programmeren doe ik niet in de trein (want dan wil ik een groot scherm), maar wat unit-tests toevoegen en vooral PR's reviewen werkt uitstekend in de trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 08:33
Wolly schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Waarom zou je over werken in de trein beginnen, dat valt toch gewoon onder elders werken?

De enige eis die je hebt is max 2 dagen pw naar kantoor.
Dat het in ieder geval duidelijk is dat je niet 8 uur op locatie bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

TheJVH schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:16:
Meetings zijn lastig, en echt "grote" dingen programmeren doe ik niet in de trein (want dan wil ik een groot scherm), maar wat unit-tests toevoegen en vooral PR's reviewen werkt uitstekend in de trein.
Ik gebruik de tijd in de trein vooral om mail te checken / te beantwoorden (hoef ik dat overdag niet te doen en kan ik daar dus zonder onderbrekingen lekker doorwerken / focus houden) en documentatie / rapportages te lezen.
Eventueel zo'n privacy-screen ding op je scherm en zorgen dat je offline werkt (of een hotspot op je telefoon gebruikt in plaats van de door de NS aangeboden trechterwifi) en je kunt best productief zijn hoor. Als je maar 1e klas reist en de ruimte hebt / kunt zitten :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
Ik zit soms in de trein voor 3 uur en werken gaat meer dan prima. Laptop openklappen, inpluggen in het stopcontact en je kunt goed werken. Ik ben dan geen developer, maar wat documentjes typen of meetinge voorbereiden is heel goed te doen.

Ik woon zelf in Zweden en je ziet dat de IT markt (en de algemene werkgelegenheid) hier aan het inkakken is. Weinig vraag, veel aanbod, en uurtarieven zijn zelfs gemiddeld gezien wat lager geworden. Zelf krijg ik amper berichten in mijn LinkedIn vanuit Zweden zelf, maar dat komt voornamelijk omdat mijn vakgebied hier nog heel jong is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:02:
[...]

Dat is afhankelijk van of voor de functie ook daadwerkelijk 8 uur op locatie vereist is. Als je geen diensten draait maakt het toch niet uit of je 6 of 8 uur aanwezig bent? Vaak is het met name even je gezicht laten zien en meetings. Zelf heb ik ook een hele tijd thuis meer uren per dag gedraaid want geen reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:02:
[...]

Goede opmerking, het is dus zaak om uit te vogelen wat zij exact verstaan onder 'kantoordag'. Als dat echt 8 uur per dag fysiek op kantoor betekent dan zijn de werkuren in de trein de thuiswerkuren :)

Al lijkt het mij sterk dat er een aanwezigheidsplicht van 8 uur geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 16:48
Orangelights23 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:
Ik zit soms in de trein voor 3 uur en werken gaat meer dan prima. Laptop openklappen, inpluggen in het stopcontact en je kunt goed werken. Ik ben dan geen developer, maar wat documentjes typen of meetinge voorbereiden is heel goed te doen.

Ik woon zelf in Zweden en je ziet dat de IT markt (en de algemene werkgelegenheid) hier aan het inkakken is. Weinig vraag, veel aanbod, en uurtarieven zijn zelfs gemiddeld gezien wat lager geworden. Zelf krijg ik amper berichten in mijn LinkedIn vanuit Zweden zelf, maar dat komt voornamelijk omdat mijn vakgebied hier nog heel jong is.
In de zomer is het altijd even rustig op de markt, in sept trekt het wel weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
mannowlahn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:04:
[...]

In de zomer is het altijd even rustig op de markt, in sept trekt het wel weer aan.
Klopt, alleen in dit geval is dit een trend dit sinds zomer vorig jaar al door aan het zetten is. Dus niet afhankelijk van het seizoen (overigens is de zomerperiode in Zweden al afgelopen, die loopt van juni tot en met half juli vanwege midzomer). Ik heb inmiddels een aardig netwerk hier en veel freelancers hebben moeite met het vinden van opdrachten sinds vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 00:16
Orangelights23 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Klopt, alleen in dit geval is dit een trend dit sinds zomer vorig jaar al door aan het zetten is. Dus niet afhankelijk van het seizoen (overigens is de zomerperiode in Zweden al afgelopen, die loopt van juni tot en met half juli vanwege midzomer). Ik heb inmiddels een aardig netwerk hier en veel freelancers hebben moeite met het vinden van opdrachten sinds vorig jaar.
Herken het ook in NL op securitygebied. Bij overheid merk ik op dat er soms absurde eisen worden gesteld of gevraagd naar niet relevante certificeringen voor een rol (warme stoelendans).

De ASMLs en andere industriële partijen die uurtarieven laten zakken <80 voor een security engineer met verschillende certificeringen en diepgaande technische kennis. Voor die prijs ga ik denk ik weer in loondienst.

Nu is dit niet representatief voor de hele markt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mensen hier ervaring met het laten aanpassen van contracten met tussenpartijen? Heb een concept overeenkomst gehad van Orbis, en volgens m'n juridisch adviseur is het bijna een wurgcontract (boete clausules bij 'fouten', alle verantwoordelijkheden en risico's schuiven ze naar mij). Mensen ervaring hiermee en met het laten aanpassen daarvan? Of is het sowieso een red flag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

Peetman

Tjah....

DennusB schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:23:
Mensen hier ervaring met het laten aanpassen van contracten met tussenpartijen? Heb een concept overeenkomst gehad van Orbis, en volgens m'n juridisch adviseur is het bijna een wurgcontract (boete clausules bij 'fouten', alle verantwoordelijkheden en risico's schuiven ze naar mij). Mensen ervaring hiermee en met het laten aanpassen daarvan? Of is het sowieso een red flag?
Zeker. Aangeven welke clausules voor jou onbespreekbaar zijn en je geschrapt wil hebben en welke clausules je aan wil passen. Bijv boeteclausule bij fouten limiteren tot een specifiek bedrag (bijv maximaal de afgelopen 2 facturen).
Pagina: 1 ... 421 ... 645 Laatste