Ik weet niet zo goed waar ik dit kan plaatsen, maar laat ik het maar hier doen. Een apart topic lijkt me een beetje te veel
Ik ben ux designer en zit bij een detacheerder. Daar zit ik nu ~8 maanden. Ik heb net contact gehad met mijn oude werkgever en ze zoeken een ux designer. Tussen neus en lippen vroegen ze of ik wilde freelancen bij hun.
Het probleem is alleen dat mijn oude werkgever na mijn vertrek klant is geworden bij mijn huidige werkgever. In mijn contract staat het volgende:
Artikel 17 Concurrentiebeding
Het is werknemer verboden om gedurende een periode van één (1) jaar na beëindiging van het dienstverband, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan het bedrijf van werkgever te vestigen, drijven, mede te drijven of doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, alsook financieel in welke vorm dan ook bij een dergelijke zaak belang te hebben, daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, al dan niet in dienstbetrekking hetzij tegen een vergoeding of niet.
Artikel 18 Relatiebeding
Het is werknemer verboden om, zonder schriftelijke toestemming van werkgever, gedurende één (1) jaar na beëindiging van de arbeidsovereenkomst op enigerlei wijze, direct of indirect, contacten te onderhouden met of werkzaam te zijn voor relaties van werkgever of aan werkgever gelieerde vennootschappen. De vraag of sprake is van een relatie van werkgever, wordt bepaald aan de hand van de administratie van werkgever.
In hoeverre zou ik problemen kunnen krijgen als ik bij mijn oude werkgever ga freelancen? Het staat weliswaar in mijn contract, maar tegelijkertijd:
- het is op zijn ruimst geformuleerd
- ik zit nu niet gedetacheerd bij mijn oude werkgever en,
- de relatie tussen mij & mijn oude werkgever bestond al vóór ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever
Ik ben overigens van plan om dit gesprek gewoon open en transparant met mijn huidige werkgever te voeren. Het zal kwaad bloed zetten als ik het als 'surprise' er in gooi dus dat ben ik sowieso niet van plan