"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Heb overigens wel het idee dat het verschil tussen loondienst en zzp de afgelopen tien jaar ietwat af is genomen. Maar dat kan persoonlijke bias zijn
[ Voor 18% gewijzigd door zwaanenberg op 05-07-2023 13:43 ]
Normaal deed ik dit niet (en dan 2 jaar zelfde tarief), maar november vorig jaar wel meegedeeld dat mijn tarief per 1-1 verhoogd zou worden. Met nieuwe opdracht per augustus heb ik mijn tarief wederom verhoogd, maar dat vind ik dan toch wat makkelijker dan tijdens een lopende opdracht (en ja dat ligt volledig aan mezelf, dat weet ikmagetrip schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:23:
Doen jullie jaarlijks een tarief verhoging van x % obv van inflatie oid?
Inmiddels zit ik al bijna een jaar op opdracht voor hetzelfde tarief en ben aan het overwegen het tarief te verhogen.
De belastingdienst ziet helemaal niets. Totdat er controle is natuurlijk, maar zij kunnen op dit moment niet zien of jij nu bij 1 of bij 20 klanten komt. En ook als je klus 1 dag in de week is, kan dit nog prima verkapt dienstverband zijn. Het gaat "in de huidige situatie" vooral om gezagsverhouding. Dus niet eens per klant, maar echt per opdracht. Het kan dus best zijn dat je voor 1 klant 2 projecten doet waarbij de 1 verkeerde gezagsverhouding heeft en dat als verkapt dienstverband wordt gezien en het andere project niet.Bejit schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:52:
[...]
Nee hoor, belastingdienst kijkt niet zover. Zolang je vaak genoeg afwisselt is voor hun totaal niet te zien.
Nummer 2 is absoluut wel een factor. Het is voor hun een trigger om verder onderzoek te doen. Weinig diverse klanten kan duiden sneller op werkgever relatie.
Meerdere opdrachtgevers is op dit moment "1 van de dingen" waar naar wordt gekeken. Maar de verdediging dat je langere tijd bij 1 klant zit omdat dat nu eenmaal een grote opdracht is, is hier ook al vaker voorbij gekomen en is wat mij aangaat ook gewoon super legitiem. (blijf ik wel vinden dat als je letterlijk extra handjes bent, dat moeilijker te verdedigen is maar tegelijkertijd: waarom is dat als zzp'er dan opeens een probleem terwijl als je mensen inhuurt via een detacheerder dat geen issue is....).
Maar zolang er geen nieuwe concrete regels zijn is het redelijk zinloos om je er druk over te maken.
Exact expert nodig?
Follow-up. Vandaag is het inwerkingtredingsbesluit van de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie (Twtt) gepubliceerd (Stb. 2023, 244).Real schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:13:
Voor zelfstandigen met een besloten vennootschap (bv): de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie is vorige week door de Eerste Kamer als hamerstuk afgehandeld:
(...)
De wet wordt van kracht op een nader vast te stellen moment en is daarna voorlopig twee jaar van toepassing. Bespreek dus tijdig met een expert wat de vereisten zijn als je na inwerkingtreding een bv wilt laten eindigen om niet onbedoeld in de problemen te komen.
De Twtt treedt in werking op 15 november 2023. Mocht je overwegen om een besloten vennootschap te ontbinden dit jaar, overweeg dan om met een expert te overleggen wat een handig moment is. Aan de andere kant: heel spannend is de Twtt voor de meeste dga's waarschijnlijk ook weer niet, maar dat moet je uiteraard zelf afwegen. Niet voldoen aan de vereisten is echter wel een economisch delict.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Er is geen probleem, wij zijn collateral damage. Recent had iemand uit de bouw een audit en naast opmerking dat meer dan 70% van één opdrachtgever een risico was werd daar verder niet naar gekeken naar zijn “zelfstandigheid”. Ik maak mij eerlijk gezegd niet zoveel zorgen.Crazy D schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Meerdere opdrachtgevers is op dit moment "1 van de dingen" waar naar wordt gekeken. Maar de verdediging dat je langere tijd bij 1 klant zit omdat dat nu eenmaal een grote opdracht is, is hier ook al vaker voorbij gekomen en is wat mij aangaat ook gewoon super legitiem. (blijf ik wel vinden dat als je letterlijk extra handjes bent, dat moeilijker te verdedigen is maar tegelijkertijd: waarom is dat als zzp'er dan opeens een probleem terwijl als je mensen inhuurt via een detacheerder dat geen issue is....).
Maar zolang er geen nieuwe concrete regels zijn is het redelijk zinloos om je er druk over te maken.
Maar de markt is nog steeds op zoek naar goede mensen. Voor een normaal tarief.
Als hij niet hoger kan gaan, moet zijn marge naar beneden. Of de klant wil gewoon echt een aap.
(pay peanuts.. etc)
| Security Management |
Nee. Zie een aantal posts op de vorige pagina.refelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
Vandaag had ik trouwens een recruiter aan de lijn betrekkende een Senior QA Automation positie. Toen we hadden over het tarief werd aangegeven dat ze niet verder kunnen gaan dan 60 (normaliter zit ik op 90), mede omdat de markt inmiddels is omgeslagen en dat er meer mensen beschikbaar zijn dan werk. Zijn er anderen die hetzelfde ervaren?
Ik blijf het lastig vinden hoevaak dit hier herhaald wordt terwijl het volgens mij toch echt een verkeerde intepretatie is.Crazy D schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:42:
Meerdere opdrachtgevers is op dit moment "1 van de dingen" waar naar wordt gekeken.
Ten eerste, dit is het schema dat de BD zelf aangeeft:

Ten tweede, dit 'aantal opdrachtgevers' is op twee zaken gebaseerd. De oude VAR (niet meer relevant) en een stukje op de site van de BD waarin ongeveer staat dat een van je doelen als zelfstandige is om je risico te beperken, bijvoorbeeld door meerdere opdrachtgevers te hebben.
Er staat nergens op de site van de BD dat het hebben van X opdrachtgevers zelf een argument is en dat kan ook gewoon helemaal niet, want een heel groot deel van de markt voor zelfstandigen is gewoon fulltime.
Ik snap niet zo goed dat dit zo'n eigen leven is gaan leiden, ook omdat het doel van de wet DBA me nogal duidelijk lijkt.
En waarom maak ik me druk over deze misvatting? Omdat als we dit als ZZPers maar blijven herhalen, ook onze opdrachtgevers hier onzeker van worden. En daar hebben we niks aan.
https://niels.nu
Standaard gelul dat ze gebruiken om een hogere marge te kunnen pakken. De rol zelf zal waarschijnlijk opengezet zijn voor 75 euro, en de opdrachtgever zit niet zo te wachten op recruiters. En recruiters weten dat het vrij kansloos gaat worden voor ze om bij zo'n opdrachtgever te bespreken dat hun recruiterfee bovenop die 75 moet komen. Dus proberen ze het met BS verhalen maar bij jou naar beneden te lullen.refelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
Vandaag had ik trouwens een recruiter aan de lijn betrekkende een Senior QA Automation positie. Toen we hadden over het tarief werd aangegeven dat ze niet verder kunnen gaan dan 60 (normaliter zit ik op 90), mede omdat de markt inmiddels is omgeslagen en dat er meer mensen beschikbaar zijn dan werk. Zijn er anderen die hetzelfde ervaren?
Daarbij doen recruiters vaak ook nul moeite om bij een opdrachtgever jou te verkopen. Staat er een junior rol open voor 70 euro, dan willen ze jou daar aanbieden voor 70, inclusief hun fee. Ze gaan geen moeite doen om de klant aan te geven dat je een enorm senior CV hebben en prima die 90 waard bent.
Hetzelfde zei mijn onderbuik gevoel ook, maar goed in het verleden zijn we weleens op 85 uitgekomen bij deze zelfde partij.Hydra schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:22:
[...]
Standaard gelul dat ze gebruiken om een hogere marge te kunnen pakken. De rol zelf zal waarschijnlijk opengezet zijn voor 75 euro, en de opdrachtgever zit niet zo te wachten op recruiters. En recruiters weten dat het vrij kansloos gaat worden voor ze om bij zo'n opdrachtgever te bespreken dat hun recruiterfee bovenop die 75 moet komen. Dus proberen ze het met BS verhalen maar bij jou naar beneden te lullen.
Daarbij doen recruiters vaak ook nul moeite om bij een opdrachtgever jou te verkopen. Staat er een junior rol open voor 70 euro, dan willen ze jou daar aanbieden voor 70, inclusief hun fee. Ze gaan geen moeite doen om de klant aan te geven dat je een enorm senior CV hebben en prima die 90 waard bent.
Ik vraag me tevens af in hoeverre recruiters nog zulke fee's kunnen eisen. Arbeidskosten blijven stijgen of zijn relatief hoog en de winsten staan onder druk, de opdrachtgever heeft er uiteindelijk niks aan als de recruiter goed verdiend over zijn rug. Wellicht is het inderdaad een idee om met een groepje van 42 freelance tweakers een BV'tje op te starten.....
Totaal niet eigenlijk, komt nog steeds genoeg voorbij voor normale tarieven, was hij transparant over de opbouw van tarief welke de klant betaald?refelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
De vorige keer was het 15 euro. Dit keer niet bevestigd maar als ik haar nogmaals spreek zal ik het nog even navragen.Schmitzel schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:36:
[...]
Totaal niet eigenlijk, komt nog steeds genoeg voorbij voor normale tarieven, was hij transparant over de opbouw van tarief welke de klant betaald?
Alleen maak je met "420 tweakers consultancy" in amerika niet zo'n beste eerste indrukrefelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:47:
[...]
Hetzelfde zei mijn onderbuik gevoel ook, maar goed in het verleden zijn we weleens op 85 uitgekomen bij deze zelfde partij.
Ik vraag me tevens af in hoeverre recruiters nog zulke fee's kunnen eisen. Arbeidskosten blijven stijgen of zijn relatief hoog en de winsten staan onder druk, de opdrachtgever heeft er uiteindelijk niks aan als de recruiter goed verdiend over zijn rug. Wellicht is het inderdaad een idee om met een groepje van 42 freelance tweakers een BV'tje op te starten.....

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ach, SpaceX heeft ook IT.Jogai schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:53:
[...]
Alleen maak je met "420 tweakers consultancy" in amerika niet zo'n beste eerste indruk(ja, had die extra 0 ff nodig om mn grapje te maken
)
edit: ik had het over de big chief, maar ik realiseer me nu pas hoe briljant de bedrijfsnaam zelf in deze context past
[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 05-07-2023 21:22 ]
420, BlSpaze ITYucon schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:21:
[...]
Ach, SpaceX heeft ook IT.
edit: ik had het over de big chief, maar ik realiseer me nu pas hoe briljant de bedrijfsnaam zelf in deze context past
Ik zou het maximeren op 403Jogai schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:53:
[...]
Alleen maak je met "420 tweakers consultancy" in amerika niet zo'n beste eerste indruk(ja, had die extra 0 ff nodig om mn grapje te maken
)
Omdat:Hydra schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:19:
[...]
Ik blijf het lastig vinden hoevaak dit hier herhaald wordt terwijl het volgens mij toch echt een verkeerde intepretatie is.
Ten eerste, dit is het schema dat de BD zelf aangeeft:
[Afbeelding] (bron)
Ten tweede, dit 'aantal opdrachtgevers' is op twee zaken gebaseerd. De oude VAR (niet meer relevant) en een stukje op de site van de BD waarin ongeveer staat dat een van je doelen als zelfstandige is om je risico te beperken, bijvoorbeeld door meerdere opdrachtgevers te hebben.
Er staat nergens op de site van de BD dat het hebben van X opdrachtgevers zelf een argument is en dat kan ook gewoon helemaal niet, want een heel groot deel van de markt voor zelfstandigen is gewoon fulltime.
Ik snap niet zo goed dat dit zo'n eigen leven is gaan leiden, ook omdat het doel van de wet DBA me nogal duidelijk lijkt.
En waarom maak ik me druk over deze misvatting? Omdat als we dit als ZZPers maar blijven herhalen, ook onze opdrachtgevers hier onzeker van worden. En daar hebben we niks aan.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
daar 1 van de vragen is:
Doe de OndernemersCheck
Bedrijfsomvang
Hebt u minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar?
Waarbij de volgende vraag is:
Werkt u meer dan 70% van uw gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever?
Dus de belastingdienst zet in een andere check die vraag nog steeds. Dus daarom. Dat gaat niet "een eigen leven lijden" het is iets dat op de site van onze vrienden zelf wordt gevraagd.
Maar laten we afspreken het hier gewoon helemaal niet meer over te hebben tot onze vrienden duidelijke regels en criteria opstellen
Exact expert nodig?
Wat overigens wel speelt is dat veel opdrachtgevers tegenwoordig max 2 jaar aanhouden. Waar die vandaan komt is onduidelijk, maar dat is iets waar ik wel last van krijg. Kan nog een jaar bij deze opdrachtgever maar dan moet ik echt stoppen en ik heb het prima naar mijn zin, dus vanwege dat is het actueler bij mij. Zij kijken wellicht anders naar een page404 die in een maatschap of BV zit ipv ZZP-er (lijkt het wel op).
En dan is er nog wat nu speelt met de verplichte AOV... zie trouwens ook het artikel van ZZP Nederland.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik heb de laatste tijd veel Indische recruiters met een opdracht in brussel voor dat tarief. Maar verder is 85 - 95 gangbaarrefelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
Hee die heb ik ook veel op LinkedIn gehad inderdaad...Jacketti schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Ik heb de laatste tijd veel Indische recruiters met een opdracht in brussel voor dat tarief. Maar verder is 85 - 95 gangbaar
Owner of DBIT Consultancy
Mijn tarief en werkzaamheden zijn hetzelfde, geen enkel probleem volgens andere recruiters. Lul verhaal om eigen marge te pakken.refelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:22:
Ik ken 'em.
Het is dezelfde brakke interpretatie van hun eigen regels die ze kennelijk zelf niet snappen. Laten we wel realistisch zijn hoe zo'n 'ondernemers check tool' tot stand komt; dat is ook zo'n idee van een ambtenaar geweest dat in de werkelijkheid nergens op slaat, maar ze toch online laten staan.
Die 'tool' is geen wettelijke basis en zorgt alleen maar voor meer verwarring. Als je dat aanhoudt, is de helft van Nederland geen ZZPer. Maar niemand daar die denkt "oh wacht, dit is echt slecht, laten we het offline halen".
Dat ding vind ik zelf volkomen nietszeggend. Maar ik snap wel dat een hoop mensen/bedrijven nerveus worden van dit soort...nouja...shit
Zulke verwarrende en slechte informatie in combinatie met willekeur, ik snap wel dat bedrijven bang zijn voor de BD. Net zoals die keer dat ik voor een detacheerder werkte en ineens een inspecteur een ton ging terugvorderen op een onderwerp dat al meerdere keren met fiscalisten en verschillende mensen binnen de BD was afgestemd. Maakt niet uit, er komt een nieuw poppetje en je krijgt gewoon een aanslag tot 7 jaar terug. Daar kan je gewoon failliet op gaan.Hydra schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Ik ken 'em.
Het is dezelfde brakke interpretatie van hun eigen regels die ze kennelijk zelf niet snappen. Laten we wel realistisch zijn hoe zo'n 'ondernemers check tool' tot stand komt; dat is ook zo'n idee van een ambtenaar geweest dat in de werkelijkheid nergens op slaat, maar ze toch online laten staan.
Die 'tool' is geen wettelijke basis en zorgt alleen maar voor meer verwarring. Als je dat aanhoudt, is de helft van Nederland geen ZZPer. Maar niemand daar die denkt "oh wacht, dit is echt slecht, laten we het offline halen".
Dat ding vind ik zelf volkomen nietszeggend. Maar ik snap wel dat een hoop mensen/bedrijven nerveus worden van dit soort...nouja...shit
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Idd. Maar valt nogal in het niet bij de toeslagenaffaire. "Makkelijker kunnen we het niet maken, racistischer wel" ofzoID-College schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:49:
Was de BD niet de club die zijn eigen regels grof overtreedde?
https://www.nrc.nl/nieuws...edewerkers-nodig-a4151641
“Het nu al nijpende personeelstekort bij de Belastingdienst dreigt de komende jaren verder toe te nemen. In de komende tien jaar gaan 10.000 van de ruim 27.000 vaste medewerkers met pensioen, veelal fiscalisten en accountants met jarenlange ervaring. Tegelijkertijd stappen veel jongere medewerkers met tijdelijke contracten over naar andere functies buiten de Belastingdienst.”
Toezicht houden op zelfstandigen is voor de overheid gewoon te ingewikkeld, daarvoor moeten ze eerst capabel zijn en voldoende mankracht hebben. Volgens het CBS waren er vorig jaar 1,2 miljoen Zzp’ers als hoofdbaan, 12% van alle werkenden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-zzp/ontwikkelingen-zzp
Het zzp-probleem is uiteindelijk gewoon geld he? De overheid loopt geld mis door zelfstandigen. IB ondernemers krijgen teveel aftrek en DGA’s betalen geen premies voor de werknemersverzekeringen en potten teveel geld op in de BV.
De zelfstandigenaftrek wordt in hoog tempo afgebouwd, in 2027 is het nog maar € 900 in plaats van de € 5.030 voor dit jaar. Dat verschil x het aantal IB ondernemers tikt wel aan.
Voor DGA’s daalt vanaf volgend jaar het tarief voor lage dividenduitkeringen zodat het aantrekkelijker wordt om geld naar privé te halen. Voor een dividend van €67.000 (of € 134.000 met een fiscale partner) daalt het tarief van 26,9% naar 24,5%. En daarnaast is de doelmatigheidsmarge van het gebruikelijk loon geschrapt waardoor er meer binnen zal komen via de loonbelasting.
Al met al is het gewoon logischer dat ze eerst gaan afwachten wat het effect is van bovenstaande maatregelen. Ik wacht ook lekker af hoor, zonde van de tijd en energie.
Ondertussen denkt de politiek daar zelf wel weer anders over: https://www.nu.nl/economi...5-dan-toch-aangepakt.htmlWolkje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:37:
Om te handhaven moet de BD eerst personeel hebben.
Natuurlijk niet al te veel over nagedacht, maar het kost nu te veel geld. Dan is marktwerking opeens geen goed idee meer.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wel grappig dat nu de gewone burger een slaatje uit slaat en geniet van een financieel voordeel keihard aangepakt moet worden. Ministers die hier achteraan gaanWolkje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:37:
Om te handhaven moet de BD eerst personeel hebben.
https://www.nrc.nl/nieuws...edewerkers-nodig-a4151641
“Het nu al nijpende personeelstekort bij de Belastingdienst dreigt de komende jaren verder toe te nemen. In de komende tien jaar gaan 10.000 van de ruim 27.000 vaste medewerkers met pensioen, veelal fiscalisten en accountants met jarenlange ervaring. Tegelijkertijd stappen veel jongere medewerkers met tijdelijke contracten over naar andere functies buiten de Belastingdienst.”
Toezicht houden op zelfstandigen is voor de overheid gewoon te ingewikkeld, daarvoor moeten ze eerst capabel zijn en voldoende mankracht hebben. Volgens het CBS waren er vorig jaar 1,2 miljoen Zzp’ers als hoofdbaan, 12% van alle werkenden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-zzp/ontwikkelingen-zzp
Het zzp-probleem is uiteindelijk gewoon geld he? De overheid loopt geld mis door zelfstandigen. IB ondernemers krijgen teveel aftrek en DGA’s betalen geen premies voor de werknemersverzekeringen en potten teveel geld op in de BV.
De zelfstandigenaftrek wordt in hoog tempo afgebouwd, in 2027 is het nog maar € 900 in plaats van de € 5.030 voor dit jaar. Dat verschil x het aantal IB ondernemers tikt wel aan.
Voor DGA’s daalt vanaf volgend jaar het tarief voor lage dividenduitkeringen zodat het aantrekkelijker wordt om geld naar privé te halen. Voor een dividend van €67.000 (of € 134.000 met een fiscale partner) daalt het tarief van 26,9% naar 24,5%. En daarnaast is de doelmatigheidsmarge van het gebruikelijk loon geschrapt waardoor er meer binnen zal komen via de loonbelasting.
Al met al is het gewoon logischer dat ze eerst gaan afwachten wat het effect is van bovenstaande maatregelen. Ik wacht ook lekker af hoor, zonde van de tijd en energie.
Waarom pakken ze de belastingontduikende multinationals niet aan? Je weet wel die grapjassen die hier hun verliezen boeken en hun winsten in andere landen en aan zichzelf royalties betalen.
Omdat *ik* het maar slik. Ben niet van plan te gaan werken in een ander land als er zaken veranderen. Sommige van die groten denken daar anders over.com2,1ghz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Wel grappig dat nu de gewone burger een slaatje uit slaat en geniet van een financieel voordeel keihard aangepakt moet worden. Ministers die hier achteraan gaan
Waarom pakken ze de belastingontduikende multinationals niet aan? Je weet wel die grapjassen die hier hun verliezen boeken en hun winsten in andere landen en aan zichzelf royalties betalen.
Praat het niet goed, maar dat is denk ik wel onderdeel van het verhaal.
Als ze gaan handhaven in de zorg dan hebben ze geen personeel meer om overige sectoren te controlerenWoy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:59:
[...]
Ondertussen denkt de politiek daar zelf wel weer anders over: https://www.nu.nl/economi...5-dan-toch-aangepakt.html
Natuurlijk niet al te veel over nagedacht, maar het kost nu te veel geld. Dan is marktwerking opeens geen goed idee meer.
Fiscalisten staan echt niet te springen om te werken bij de BD, dat probleem blijft gewoon. Ik ken wel een aantal mensen die tijdelijk bij de BD hebben gewerkt als fiscalist. Zonder uitzondering vanwege een (bijna) burn-out of lastig te combineren met kleine kinderen bij de Big 4. Dan zoeken ze een paar jaar wat minder werkdruk om vervolgens weer te vertrekken. De BD is een tijdelijk tussenstation, geen hele carrière.
Ik ken er 2 die zich laten inhuren door de BDWolkje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Als ze gaan handhaven in de zorg dan hebben ze geen personeel meer om overige sectoren te controleren![]()
Fiscalisten staan echt niet te springen om te werken bij de BD, dat probleem blijft gewoon. Ik ken wel een aantal mensen die tijdelijk bij de BD hebben gewerkt als fiscalist. Zonder uitzondering vanwege een (bijna) burn-out of lastig te combineren met kleine kinderen bij de Big 4. Dan zoeken ze een paar jaar wat minder werkdruk om vervolgens weer te vertrekken. De BD is een tijdelijk tussenstation, geen hele carrière.
- Spes consilium non est -
Zo 80 jaar terug had je een naampje daarvoor. Ben die even kwijtKrystman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Ik ken er 2 die zich laten inhuren door de BDzo kunnen ze het ook "oplossen" natuurlijk. Allemaal ZZP'ers inhuren om de ZZP'ers te pesten.
Was het iets als BelastingSpeurNeus?com2,1ghz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:46:
[...]
Zo 80 jaar terug had je een naampje daarvoor. Ben die even kwijt
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Dat beeld ken ik totaal niet. De meeste mensen die ik ken bij de Belastingdienst werken er meestal al tientallen jaren. Velen doorgegroeid vanuit de douane of een administratieve functie die door automatisering of regelgeving zijn verdwenen. De Belastingdienst heeft tussen 2010 en 2018 niet voor niets een vacaturestop gehad, dat had te maken met een overschot aan personeel. Dat ze nu tekorten hebben heeft mede met de markt en deze vacaturestop te maken. Het probleem zit hem met name in de ICT. De CAO lonen van de Rijksoverheid zijn gewoon te laag om op deze markt te concurreren. Bovendien zijn de 900 systemen waarvan een groot deel verouderd icm een grote door politiek gestuurde organisatie geen geweldige uitdaging voor een gemotiveerde ICTer die stappen wil maken en zichzelf wil ontwikkelen. Je komt dan al snel uit bij detachering in de huidige marktomstandigheden met als gevolg veel vertraging.Wolkje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:16:
[...]
Als ze gaan handhaven in de zorg dan hebben ze geen personeel meer om overige sectoren te controleren![]()
Als ik de meeste ondernemers buiten GoT om spreek dan wordt overal creatief omgegaan met de boekhouding. Laatst nog iemand met een mooi verhaal dat zijn personal training zakelijk als coach werd gefactureerd of een ondernemer die zijn televisie thuis maar opvoert want de kans op controle is toch nihil. Laat wat dat betreft maar wat meer audits uitgevoerd worden, zat te halen hoor. Misschien kunnen we dan ook fatsoenlijk regeling krijgen voor een arbo bureau(stoel) thuis.Krystman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Ik ken er 2 die zich laten inhuren door de BDzo kunnen ze het ook "oplossen" natuurlijk. Allemaal ZZP'ers inhuren om de ZZP'ers te pesten.
En dat ze vertrekken daar veel te aantrekkelijk gemaakt hebben toen.49euro schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:33:
Dat ze nu tekorten hebben heeft mede met de markt en deze vacaturestop te maken.
En in dit soort reorganisaties zijn het over het algemeen de beste mensen die als eerste wegzijn. Het zout blijft achter.
Ze lopen nog steeds risico aangezien je geacht wordt je administratie 7 jaar te bewaren. Was toch hier ook een keer een uitspraak van een keukenboer die zo n 10 jaar terug een auto op de zaak had staan en pas jaren later daarvoor door de mand is gevallen.Deveon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Als ik de meeste ondernemers buiten GoT om spreek dan wordt overal creatief omgegaan met de boekhouding. Laatst nog iemand met een mooi verhaal dat zijn personal training zakelijk als coach werd gefactureerd of een ondernemer die zijn televisie thuis maar opvoert want de kans op controle is toch nihil. Laat wat dat betreft maar wat meer audits uitgevoerd worden, zat te halen hoor. Misschien kunnen we dan ook fatsoenlijk regeling krijgen voor een arbo bureau(stoel) thuis.
Een bureaustoel kan je gewoon zakelijk inboeken.
Nee, wat doe je nu weer!com2,1ghz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:43:
Sometimes you need to plan for coincidence
Die regeling bestaat gewoon? Tenminste voor DGA’s staat in het handboek loonheffingen het volgende:Deveon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Als ik de meeste ondernemers buiten GoT om spreek dan wordt overal creatief omgegaan met de boekhouding. Laatst nog iemand met een mooi verhaal dat zijn personal training zakelijk als coach werd gefactureerd of een ondernemer die zijn televisie thuis maar opvoert want de kans op controle is toch nihil. Laat wat dat betreft maar wat meer audits uitgevoerd worden, zat te halen hoor. Misschien kunnen we dan ook fatsoenlijk regeling krijgen voor een arbo bureau(stoel) thuis.
22.1.9 Arbovoorzieningen
Verplichte arbovoorzieningen zijn gericht vrijgesteld. Hierbij maakt het niet uit of u deze vergoedt, verstrekt of ter beschikking stelt. In al deze situaties geldt een gerichte vrijstelling die niet ten koste gaat van uw vrije ruimte.
…
De werknemer gebruikt of verbruikt de voorzieningen (geheel of gedeeltelijk) op de (thuis)werkplek of op een plaats waar u uitvoering geeft aan de Arbeidsomstandighedenwet.
Het gaat bijvoorbeeld om:
..
een ergonomisch verantwoorde bureaustoel
https://download.belastin...heffingen-lh0221t32fd.pdf
Toegeven het is een dikke pil met 538 pagina’s maar soms staat er wel wat nuttigs in.
Boef. Beter leasen als je geen zelfstandige werkruimte hebt.com2,1ghz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:43:
[...]
Waarom zou personal training niet als coaching kunnen worden opgevoerd? Je wordt er mentaal ook sterker door en dat lijkt mij zakelijk prima verdedigbaar.Deveon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:36:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door BiLLY_daKid op 06-07-2023 19:17 ]
Sport en peptalk, je kan toch gewoon je personeel (jijzelf dus bij bv) een sportvergoeding geven?BiLLY_daKid schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:17:
Heb je het dan over sport en peptalk, of een zakelijke - busines coach? Dat eerste lijkt mij van hetzelfde kaliber als een tantra-cursus.
Personal trainer van een sportschool..BiLLY_daKid schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:17:
Heb je het dan over sport en peptalk, of een zakelijke - busines coach? Dat eerste lijkt mij van hetzelfde kaliber als een tantra-cursus.
Ja ik vind dat echt gênant. 1 optie is idd keihard optreden en goede controle. Maar kunnen we niet gewoon weer terug naar het aanleren van wat fatsoen? Als je niet steelt van de belastingdienst dan ben je een mak schaap, maar toch vinden we dat er meer geld naar zorg en onderwijs moet. Het moet net zo uncool zijn als zeggen dat je rookt. Dat snijdt denk ik meer hout.Deveon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Zoals met alles kun je het vanuit 2 verschillende kanten bekijken.
Een simpel iets als lunch als je als zzper bij de klant bent. Ikzelf boek dat niet, er zijn er zat volgens mij die dat allemaal boeken. Met Apps die bonnetjes inscannen e.d. wordt het heel makkelijk gemaakt. Maar het is niet de bedoeling om een normale lunch als zakelijk te markeren bij mijn weten.
Men wil de bedrijvigheid stimuleren (ga ik vanuit), vandaar dat je het semi wel wel kunt boeken.
Aan de andere kant zie je dat veel grote bedrijven relatief weinig belasting betalen omdat ze 100x erger/beter aan creatief boekhouden doen.
Denk aan week naar Bali oid, je blijkt bedrijven te hebben die facturen voor je maken waarop staat dat iedereen een cursus Advanced Java krijgt. Zelfs Jannie van de receptie.
En die komen er nog makkelijker mee weg want die kleine getallen vallen bijna helemaal niet op in hun boekhouding.
-| Hit it i would ! |-
Dus omdat anderen het doen, mogen kleinere het ook? Neeeejoh. En je weet dat veel belastingaudits gedaan worden op basis van een steekproefgrootte die hetzelfde is n.a.v. het risico?Falcon10 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:11:
Nu even alle gekheid op een stokje mareuuh ...... grote (en kleine) bedrijven doen niet aan creatief boekhouden ?
En die komen er nog makkelijker mee weg want die kleine getallen vallen bijna helemaal niet op in hun boekhouding.
Het is dat de belastingdienst nu te weinig mankracht heeft, maar stel dat ze er 2 miljard bijkrijgen over drie jaar en je wordt geaudit op je laatste 7 jaar, ben je snel klaar.
Liefst altijd alles volgens de regel, maar we moeten ons ook niet heiliger voor doen als de paus of politiekers, want van die laatste weten we ook dat die alles behalve eerlijk en transparant zijn.
-| Hit it i would ! |-
Ik doe niet aan creatief boekhouden maar ik houd me aan de regels. Als ik 1x in de week op kantoor moet zijn voor afspraken en ik ga dan lunchen met die gasten dan trek ik die lunch af via de 80/20 regel. Dan is dat gewoon een lunch met zakelijk karakter en die mag je gewoon boeken. Ik doe dat inderdaad omdat het met mijn boekhouding apps makkelijk word maar dat betekent niet dat dit meteen onder creatief boekhouden valtbertuslambertus schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:03:
Ik hoor ook veel van dat soort verhalen, behoorlijk creatief boekhouden. Probeer zelf zoveel als mogelijk naar eer en geweten te doen.
Zoals met alles kun je het vanuit 2 verschillende kanten bekijken.
Een simpel iets als lunch als je als zzper bij de klant bent. Ikzelf boek dat niet, er zijn er zat volgens mij die dat allemaal boeken. Met Apps die bonnetjes inscannen e.d. wordt het heel makkelijk gemaakt. Maar het is niet de bedoeling om een normale lunch als zakelijk te markeren bij mijn weten.
Men wil de bedrijvigheid stimuleren (ga ik vanuit), vandaar dat je het semi wel wel kunt boeken.
Aan de andere kant zie je dat veel grote bedrijven relatief weinig belasting betalen omdat ze 100x erger/beter aan creatief boekhouden doen.
Denk aan week naar Bali oid, je blijkt bedrijven te hebben die facturen voor je maken waarop staat dat iedereen een cursus Advanced Java krijgt. Zelfs Jannie van de receptie.
Nothing to see here!
Dat heeft er helemaal niets mee te maken.BiLLY_daKid schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:19:
[...]
Boef. Beter leasen als je geen zelfstandige werkruimte hebt.
https://zzp-belasting.tips/lunch-diner-aftrekbaar/Rutix schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:50:
[...]
Ik doe niet aan creatief boekhouden maar ik houd me aan de regels. Als ik 1x in de week op kantoor moet zijn voor afspraken en ik ga dan lunchen met die gasten dan trek ik die lunch af via de 80/20 regel. Dan is dat gewoon een lunch met zakelijk karakter en die mag je gewoon boeken.
Normaal lunch met een collega die toevallig gewoon in dienst is (wat geen zakenrelatie is) is geen zakelijke karakter.
In 95 van de 100 gevallen zit er m.i. geen verschil tussen dat jij ZZPer bent en je "zakenrelatie" niet.
Ik zeg trouwens niet dat het verkeerd is, maar men heeft de regels met opzet zo wazig mogelijk gemaakt.
Als jij die 1x per week lunch met je collega's, dan heb je het waarschijnlijk niet over kansen, of uberhaupt over werk.
Terwijl ik dit typ zit ik mij af te vragen of ik mezelf gewoon niet tekort doe. De overheid zorgt met opzet voor manieren voor de rijkeren om minder belasting te betalen. Ik schaar een gemiddelde zzper hier bij Tweakers even onder rijkere.
Nu zijn we dat niet maar we zouden wel gebruik kunnen maken van de paden die de overheid voor de echt grote organisaties heeft gemaakt.
Tenzij je een BV hebt en DGA bent (want werkkostenregeling oid), heeft dat er wel degelijk mee te maken. Die kost mag je gewoon niet opvoeren, klaar.
Exact expert nodig?
https://www.managementsit...imte-worden-ondergebracht
Dat klopt dus niet. Mijn boekhouder heeft hiervoor contact gehad met de belastingdienst aangezien hij meerdere klanten heeft met deze vraag. Een bureaustoel hoort tot onze uitrusting/gereedschap.Crazy D schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Tenzij je een BV hebt en DGA bent (want werkkostenregeling oid), heeft dat er wel degelijk mee te maken. Die kost mag je gewoon niet opvoeren, klaar.
Je kan niet in de lucht werken met je laptop.
Voor wat betreft de randapparatuur en kantoorinrichting (ik zit gewoon thuis op zolder), dat had ik eigenlijk allemaal al. Het enige dat ik op de zaak heb gekocht is een printer (dat deed ik vroeger altijd bij de baas
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
*pakt popcorn, where we go again..*com2,1ghz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Dat klopt dus niet. Mijn boekhouder heeft hiervoor contact gehad met de belastingdienst aangezien hij meerdere klanten heeft met deze vraag. Een bureaustoel hoort tot onze uitrusting/gereedschap.
Mooi, wil je dan het bewijs hiervan scannen en delen zodat once en for all dit uit de lucht is? tot op heden is pas een jaar of 7 de algehele consensus dat het bullshit is dat het niet mag, maar dat het niet mag....com2,1ghz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Dat klopt dus niet. Mijn boekhouder heeft hiervoor contact gehad met de belastingdienst aangezien hij meerdere klanten heeft met deze vraag. Een bureaustoel hoort tot onze uitrusting/gereedschap.
Exact expert nodig?
Grz D.
DomiGijzen schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:53:
***members only***
Maar met dat BV'tje ben je vaak nog geen preferred supplier.refelian2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:47:
[...]
Wellicht is het inderdaad een idee om met een groepje van 42 freelance tweakers een BV'tje op te starten.....
Zelf ben ik lid van ITgilde Cooperatie. Daar zit een ITgilde BV naast die mij plaatst op een klus. Die zijn ook nog geen preferred supplier maar hebben hier en daar al wel een goede naam veroverd. Tarieven zijn altijd transparant en alles is bespreekbaar. Bovendien hebben we als leden relatief goed contact en weten elkaar ook werk toe te schuiven. Prima concept!
Lid worden kan nog steeds
Klopt. En ik kan ook niet op blote voeten en in mijn blote kont bij mijn klant aankomen. Schoenen en onderbroeken kan ik ook niet opvoeren als werkkosten.com2,1ghz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Wat kost een beetje bureau met stoel (niet die mahoniehouten...)? €1.500? Dus voor een paar hinderd euro een discussie aanslingeren met de Belastingdienst. Zonde van mijn tijd.
Grappig dat je het over transparantie hebt, over de marge voor it gilde kan ik zo snel niets vinden op de website. Misschien wil jij daar iets over vertellen?RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Maar met dat BV'tje ben je vaak nog geen preferred supplier.
Zelf ben ik lid van ITgilde Cooperatie. Daar zit een ITgilde BV naast die mij plaatst op een klus. Die zijn ook nog geen preferred supplier maar hebben hier en daar al wel een goede naam veroverd. Tarieven zijn altijd transparant en alles is bespreekbaar. Bovendien hebben we als leden relatief goed contact en weten elkaar ook werk toe te schuiven. Prima concept!
Lid worden kan nog steeds
Ik keer jaarlijks een onkostenvergoeding uit ter hoogte van de vrije ruimte in dat jaar. Ik declareer daarnaast ook verder helemaal geen onkosten zoals lunches e.d.Deveon schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:51:
Gebruiken hier ook DGA's de WKR voor een eindjaarsbonus? Dit lijkt mij namelijk toch makkelijker dan de boel te moeten verantwoorden.
https://www.managementsit...imte-worden-ondergebracht
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
De exacte belastingtechnische zaken hangen wel af van je rechtsvorm (eenmanszaak / B.V.), maar in principe maakt het financial lease stukje hier niks uit. Ik vermoed dat je de financial lease via je onderneming betaalt, de auto is dan ook eigendom van je onderneming (met een schuld aan de lease partij).RouterJockey schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30:
Weet iemand dat als je auto in de financial lease zit je hem kunt overhalen naar prive, wannneer de laaste termijn voldaan is ?? En welke belastingtechnische zaken je dan rekening mee moet houden ???
Naar privé halen betekent een verkoop van de auto aan privé. Daarvoor moet je de waarde bepalen, dat wordt omzet voor je onderneming.
Als je het hebt over full-operational lease is het anders, dan zou je privé de auto kunnen overkopen van je leasemaatschappij.
Eenmanszaak? Niet. Tenzij: je de auto niet meer zakelijk rijdt, dan moet ie naar prive.RouterJockey schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30:
Weet iemand dat als je auto in de financial lease zit je hem kunt overhalen naar prive, wannneer de laaste termijn voldaan is ?? En welke belastingtechnische zaken je dan rekening mee moet houden ???
Valt niks over te zeggen. Dat is per geval verschillend. Je weet waar je voor bij de klant gezet wordt en je weet wat je zelf krijgt.Jealgu schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Grappig dat je het over transparantie hebt, over de marge voor it gilde kan ik zo snel niets vinden op de website. Misschien wil jij daar iets over vertellen?
Ik maak hieruit op dat je het terecht vind dat testers (die nauwelijks kunnen automatiseren) qua tarief onder devs zitten, alleen in het geval van echte automation skills zijn ze gelijk aan devs? Dat was dus in feite precies mijn punt. Ik zie niet in waarom testers perse moeten kunnen coderen. Het is een heel ander vak en je voegt dus op een heel andere manier waarde toe. Zelfs als 'simpele' functionele, handmatige tester. Bovendien geldt andersom toch ook; welke dev kan echt goed testen? Dat zie je net zo weinig als een tester met ontwikkelaar-achtige programmeerskillsHydra schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:22:
[...]
Het is nogal afhankelijk van wat je kan. Het issue is dat veel "test automatiseerders" niet zelf from scratch dingen op kunnen zetten. Hun 'automatiseren' is meer nieuwe Cucumber of whatever scripts toevoegen dan zelf die hele bende optuigen. En dan kom je vaak uit op een situatie waarbij de developers dit dan in moeten richten omdat de 'test automatiseerder' het niet kan. En dan is een dergelijk verschil logisch.
Als je dit wel kan, zit je in een vrij unieke positie want test automatiseerders die dit wel kunnen zijn enorm schaars.

Je doet wel veel aannamesbertuslambertus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:55:
[...]
https://zzp-belasting.tips/lunch-diner-aftrekbaar/
Normaal lunch met een collega die toevallig gewoon in dienst is (wat geen zakenrelatie is) is geen zakelijke karakter.
In 95 van de 100 gevallen zit er m.i. geen verschil tussen dat jij ZZPer bent en je "zakenrelatie" niet.
Ik zeg trouwens niet dat het verkeerd is, maar men heeft de regels met opzet zo wazig mogelijk gemaakt.
Als jij die 1x per week lunch met je collega's, dan heb je het waarschijnlijk niet over kansen, of uberhaupt over werk.
Terwijl ik dit typ zit ik mij af te vragen of ik mezelf gewoon niet tekort doe. De overheid zorgt met opzet voor manieren voor de rijkeren om minder belasting te betalen. Ik schaar een gemiddelde zzper hier bij Tweakers even onder rijkere.
Nu zijn we dat niet maar we zouden wel gebruik kunnen maken van de paden die de overheid voor de echt grote organisaties heeft gemaakt.
Nothing to see here!
Als tester, niet mee eens. Er zijn meer devs die goed kunnen testen dan testers die fatsoenlijk kunnen testen. Sterker nog, ik betwijfel of het percentage testers dat goed kan testen hoger is dan het percentage developers dat goed kan testen. Ik kom namelijk veel testers tegen die, los van eventuele programmeerkennis, nogal prutsers zijn.XenRave schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Ik maak hieruit op dat je het terecht vind dat testers (die nauwelijks kunnen automatiseren) qua tarief onder devs zitten, alleen in het geval van echte automation skills zijn ze gelijk aan devs? Dat was dus in feite precies mijn punt. Ik zie niet in waarom testers perse moeten kunnen coderen. Het is een heel ander vak en je voegt dus op een heel andere manier waarde toe. Zelfs als 'simpele' functionele, handmatige tester. Bovendien geldt andersom toch ook; welke dev kan echt goed testen? Dat zie je net zo weinig als een tester met ontwikkelaar-achtige programmeerskills
Maareuhm, de gemiddelde dev kan wel goed testen. Alleen moet je met een pistool naast die persoon staan wilt hij/zij dit consequent doen (of hij moet productie een week plat gekregen hebben, dan leren ze wel consequent testen
Beide profielen hebben zo zijn nut en het is de truck om de optimale balans te vinden. Standaard testjes zou de dev al moeten afhangen in zijn code. Een goede tester erbij om dingen te vinden waar de gemiddelde dev niet op denkt, en die meedenkt als een eindgebruiker is wel een must imho
Helemaal mee eens. Op mijn vorige project deden we continues deployment. Tests waren een verplicht onderdeel van elke pull request en developers deden dat zelf. Voor het opleveren van features gingen de testers er nog eens overheen om de non typische scenarios na te lopen. Beiden disciplines voegden elk waarde toe op verschillende manieren.Tarkin schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:36:
Discussie die misschien hier niet thuishoort.
Maareuhm, de gemiddelde dev kan wel goed testen. Alleen moet je met een pistool naast die persoon staan wilt hij/zij dit consequent doen (of hij moet productie een week plat gekregen hebben, dan leren ze wel consequent testen)
Beide profielen hebben zo zijn nut en het is de truck om de optimale balans te vinden. Standaard testjes zou de dev al moeten afhangen in zijn code. Een goede tester erbij om dingen te vinden waar de gemiddelde dev niet op denkt, en die meedenkt als een eindgebruiker is wel een must imho
Nog een paar jaar extra ‘vrij’ spel dus.
Het is een kwestie van aanbod en vraag. Goede testautomatiseerders zijn net zo schaars als goede developers en zitten op ongeveer hetzelfde tarief. Testers die vooral met de hand testen zijn veel minder schaars (zeg maar gerust niet) en krijgen een lager tarief.XenRave schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08:
Ik maak hieruit op dat je het terecht vind dat testers (die nauwelijks kunnen automatiseren) qua tarief onder devs zitten, alleen in het geval van echte automation skills zijn ze gelijk aan devs? Dat was dus in feite precies mijn punt. Ik zie niet in waarom testers perse moeten kunnen coderen.
Wat is je definitie van "goed testen"? In mijn vakgebied is het bouwen van software met een hoge testcoverage gewoon de standaard. Onze services zitten steevast boven de 90%. Onze tester vindt dus eigenlijk nooit technische fouten, maar vooral functionele fouten waarbij je ziet dat verschillende teams de informatie anders geinterpreteerd hebben.Het is een heel ander vak en je voegt dus op een heel andere manier waarde toe. Zelfs als 'simpele' functionele, handmatige tester. Bovendien geldt andersom toch ook; welke dev kan echt goed testen?
Je bent niet bepaald de eerste tester die ik hoor klagen dat het oneerlijk is dat ze minder verdienen dan een developer en vaak vinden ze ook nog dat ze ook 'prima kunnen programmeren'. Tja. Solliciteer dan maar gewoon op development banen zou ik het zeggen.Dat zie je net zo weinig als een tester met ontwikkelaar-achtige programmeerskills
Ik ken je verder niet hoor, dus neem dit niet persoonlijk. Maar het meeste werk dat 'testers' met de hand doen, is werk dat developers prima kunnen. Maar het is gewoon repetitief kutwerk. Werk dat we overigens over het algemeen zelf ook allemaal wel eens gedaan hebben.
Mijn visie op testen is over het algemeen dat je het helemaal kapot wil automatiseren omdat mensen over het algemeen het niet kunnen. Iedere release exact dezelfde handmatige stappen doorlopen vindt eigenlijk iedereen kut. Ik zie dan ook regematig fouten ontstaan omdat juist de testers op een gegeven moment de saaie stappen die iedere keer doorlopen moeten worden over gaan slaan. Tja, en dan is opeens je registratiefunctionaliteit stuk.
Je zal bovenstaande ongetwijfeld heel stom vinden enzo, maar dit is gewoon wat ik al 20 jaar zie gebeuren. En waarom ik er altijd voor push om een gedegen unit, integration en end-to-end test coverage te hebben. Die laatste is vaak lastig voor organisaties en dan gaan mensen maar met de hand testen. Prima. Alleen is het risico op fouten dan enorm veel groter en is ook je feedback-loop veel langer omdat die automatische testen gewoon veel sneller resultaat opleveren.
Als je als 'tester' in ZZP-land echt een verschil wil maken, voor een flink uurtarief, is het waardevol om bedrijven met deze problemen te helpen. Gaan klagen dat je 20e per uur minder verdient dan een dev gaat niemand van onder de indruk zijn.
Vooral nog een jaar extra onzekerheid bij onze klanten. Dit is absoluut niet goed voor ons.
Vind dat stukje ook echt een prachtig staaltje Dunning-Kruger. Hoeveel testers ik al niet gezien heb die, omdat ze met veel hand-holding net een paar regels Java kunnen schrijven, vinden dat ze ook best wel kunnen programmeren. Nou; solliciteer dan!Tarkin schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:36:
Maareuhm, de gemiddelde dev kan wel goed testen.
Wat ik al zei; echt goede test-automatiseerders zijn gewoon enorm schaars. Dus 9 van de 8 keer moeten we het als developers allemaal zelf inrichten. Ik heb met een paar echt goeie gewerkt en die hadden gewoon een vergelijkbaar tarief.
Even een dikke +1 voor deze post, komende vanuit het perspectief van een testautomatiseerder.Hydra schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:20:
[...]
Het is een kwestie van aanbod en vraag. Goede testautomatiseerders zijn net zo schaars als goede developers en zitten op ongeveer hetzelfde tarief. Testers die vooral met de hand testen zijn veel minder schaars (zeg maar gerust niet) en krijgen een lager tarief.
[...]
Wat is je definitie van "goed testen"? In mijn vakgebied is het bouwen van software met een hoge testcoverage gewoon de standaard. Onze services zitten steevast boven de 90%. Onze tester vindt dus eigenlijk nooit technische fouten, maar vooral functionele fouten waarbij je ziet dat verschillende teams de informatie anders geinterpreteerd hebben.
[...]
Je bent niet bepaald de eerste tester die ik hoor klagen dat het oneerlijk is dat ze minder verdienen dan een developer en vaak vinden ze ook nog dat ze ook 'prima kunnen programmeren'. Tja. Solliciteer dan maar gewoon op development banen zou ik het zeggen.
Ik ken je verder niet hoor, dus neem dit niet persoonlijk. Maar het meeste werk dat 'testers' met de hand doen, is werk dat developers prima kunnen. Maar het is gewoon repetitief kutwerk. Werk dat we overigens over het algemeen zelf ook allemaal wel eens gedaan hebben.
Mijn visie op testen is over het algemeen dat je het helemaal kapot wil automatiseren omdat mensen over het algemeen het niet kunnen. Iedere release exact dezelfde handmatige stappen doorlopen vindt eigenlijk iedereen kut. Ik zie dan ook regematig fouten ontstaan omdat juist de testers op een gegeven moment de saaie stappen die iedere keer doorlopen moeten worden over gaan slaan. Tja, en dan is opeens je registratiefunctionaliteit stuk.
Je zal bovenstaande ongetwijfeld heel stom vinden enzo, maar dit is gewoon wat ik al 20 jaar zie gebeuren. En waarom ik er altijd voor push om een gedegen unit, integration en end-to-end test coverage te hebben. Die laatste is vaak lastig voor organisaties en dan gaan mensen maar met de hand testen. Prima. Alleen is het risico op fouten dan enorm veel groter en is ook je feedback-loop veel langer omdat die automatische testen gewoon veel sneller resultaat opleveren.
Als je als 'tester' in ZZP-land echt een verschil wil maken, voor een flink uurtarief, is het waardevol om bedrijven met deze problemen te helpen. Gaan klagen dat je 20e per uur minder verdient dan een dev gaat niemand van onder de indruk zijn.
Het is niet voor niets dat ik (met 17 jaar ervaring inmiddels) in trainingen en presentaties zo hamer op het verbeteren van je programmeerskills in plaats van achter de nieuwste tools aan te rennen.
Als testautomatiseerder ben je programmeur, dus dan moet je je daar ook naar gedragen.
Is er ruimte voor goede testers? Natuurlijk. Maar steeds minder voor het bevestigen van wat we al weten over hoe de code moet werken, daar is testautomatisering voor.
En om toch nog even een puntje van kritiek te geven (ik blijf een tester): coverage zegt veel over de kwantiteit van je tests, maar een stuk minder over de kwaliteit.
En dan nog een: we dwalen af.
Absoluut. 90 % testcoverage zegt niet dat je tests goed zijn. 10% testcoverage zegt wel dat je tests slecht zijnsebasd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:44:
En om toch nog even een puntje van kritiek te geven (ik blijf een tester): coverage zegt veel over de kwantiteit van je tests, maar een stuk minder over de kwaliteit.
En afdwalen, tja. Ik vind het interessanter dan de zoveelste herhalende discussie over Wet DBA of het aftrekken van een bureaustoel
Dit was een groep back-enders die allemaal minimaal 8 jaar ervaring hadden, allemaal externen vanuit een gespecialiseerde Java consulting hoek. Duur, maar weten over het algemeen dus wel hoe het werkt.
Deze 'testautomatiseerder' had bedacht dat 'ie, ondanks wat 'em gevraagd was in de interviews, dat 'ie daar vooral zat om Java devs te leren wat unit tests zijn. Dat werd dus vrij snel afgeschoten waarbij wij 'em heel duidelijk aangaven waar de behoefte lag: E2E mobiele tests.
2 Maanden later; nog steeds niks. 3 maanden later kwam hij eindelijk met een "test plan" dat 'ie heel trots ging presenteren. De core issue volgens hem was de "lage testcoverage van back-end code". Dus terwijl wij 'em al hadden laten zien wat we hadden, had 'ie het toch voor elkaar gekregen om de coverage tool verkeerd te interpreteren. Volgens hem was de coverage 20%, terwijl deze ruim boven de 80 lag. Meteen de COO boos op ons, waarop we meteen tijdens die presentatie voor de hele club aangaven "Ja sorry, dit is gewoon onzin, de coverage is 80%+". Dit hebben we ter plekke laten zien. Een week later was 'ie weg.
Dus; als je als testautomatiseerder vooral als 'skill' hebt absolute juniors te leren wat unit tests zijn, kijk ff welke developers er daar zitten, hoeveel ervaring ze hebben, en vanuit wel bedrijf ze ingehuurd zijn. Anders wordt 't behoorlijk genant. Het is zelfs een juridisch geschil geworden over die facturen van 'em.
Dat soort mensen doet het vak nog meer kwaad dan de ‘Tosca-experts’ met drie kwartier video’s aan ‘ervaring’.
Die herhalende discussie past meer in dit topic dan een generiek verhaal over testersHydra schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:08:
[...]
En afdwalen, tja. Ik vind het interessanter dan de zoveelste herhalende discussie over Wet DBA of het aftrekken van een bureaustoel

Het ging erover waarom 'testers' een lager tarief kunnen krijgen dan devs over 't algemeen, maar ik zal er verder over ophoudenWolly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
Die herhalende discussie past meer in dit topic dan een generiek verhaal over testers
Het ging toch over tarieven en de onderbouwing daarvan? Nou dat hoort hier gewoon thuis. Daarmaast ben ik het gewoon met @Hydra eens dat een discussie zoals dit gewoon weleens verfrissend is vergeleken met mensen die vragen stellen zonder de topic eens doorgezocht te hebbenWolly schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:59:
[...]
Die herhalende discussie past meer in dit topic dan een generiek verhaal over testers
Nothing to see here!
Nee, de discussie waar ik op reageerde ging over testcoverage.Rutix schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:15:
[...]
Het ging toch over tarieven en de onderbouwing daarvan? Nou dat hoort hier gewoon thuis. Daarmaast ben ik het gewoon met @Hydra eens dat een discussie zoals dit gewoon weleens verfrissend is vergeleken met mensen die vragen stellen zonder de topic eens doorgezocht te hebben
Goede test-coverage is inderdaad het beste.
Bij mijn vorige grote klus was de test-coverage zo hoog (door mij aangedrongen) dat we rustig op vrijdag om 17:25 op de deploy durfden te duwen en naar huis te gaan.
Of het kwam door de tests heen en werkte prima, of de CI/CD keurde het af en dan was maandag weer een dag.
Als je enige productie-bugs van het type zijn dat er aan 3 tot 5 voorwaarden voldaan moet worden voor het zich toont, dan weet je dat je tests goed zijn
[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 09-07-2023 12:58 . Reden: Ontopic aub ]
Uiteraard kijk ik ook naar de opdrachten op freelance.nl e.d. Ik ben namelijk ook benieuwd of er (andere) portalen zijn waar ik beter naar kan kijken, met betrekking tot het vinden van de eerste opdracht.
Welk branch/functie?SpyroTechnik schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:55:
Ik sta sinds 1 juli inschreven bij de KVK, en ben nu aan het zoeken naar passende opdrachten. In de beginpost staan een aantal brokers en tussenpartijen, en ik vroeg mij af of deze nog toepasbaar zijn.
Uiteraard kijk ik ook naar de opdrachten op freelance.nl e.d. Ik ben namelijk ook benieuwd of er (andere) portalen zijn waar ik beter naar kan kijken, met betrekking tot het vinden van de eerste opdracht.
Ik maak de overstap van DevOps Engineer in loondienst naar freelance, verder niet beperkt tot een specifieke branch
Ja maar doe je meer Dev of meer Ops, kun je vinkjes zetten bij Framework x,y,z. Spreek je Linux of Windhoos. Lever je producten op of ben je Agile etc. etc.SpyroTechnik schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Ik maak de overstap van DevOps Engineer in loondienst naar freelance, verder niet beperkt tot een specifieke branch
Ik zou eens kijken op LinkedIn. Zoek je mede freelancers op en kijk welke recruiters zij vriendjes mee zijn en ga op die profielen rondneuzen en recruiters cold-callen (vinden ze leuk
Veel succes met de overstap. Ik bekijk ook al een tijd de mogelijkheden voor een soortgelijke overstap, genoeg toffe functies te vinden (ook op freelance.nl).SpyroTechnik schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Owner of DBIT Consultancy
Dat is een interessante manier, ga ik zeker eens doen. Wat betreft inhoud zal ik hier niet een heel epistel opstellen, ik was voornamelijk benieuwd of men wel/geen goede ervaringen hebben met alle verschillende partijen en portalen die er zijnKrystman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Ja maar doe je meer Dev of meer Ops, kun je vinkjes zetten bij Framework x,y,z. Spreek je Linux of Windhoos. Lever je producten op of ben je Agile etc. etc.
Ik zou eens kijken op LinkedIn. Zoek je mede freelancers op en kijk welke recruiters zij vriendjes mee zijn en ga op die profielen rondneuzen en recruiters cold-callen (vinden ze leuk)
Mocht je je eerste opdracht via een broker willen regelen, kijk dan eens bij Seven Stars, ItaQ en NCIM.SpyroTechnik schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Dat is een interessante manier, ga ik zeker eens doen. Wat betreft inhoud zal ik hier niet een heel epistel opstellen, ik was voornamelijk benieuwd of men wel/geen goede ervaringen hebben met alle verschillende partijen en portalen die er zijn
Quades heeft ook regelmatig wat DevOps opdrachten, maar ik zou hen links laten liggen.
Post ook op LinkedIn dat je beschikbaar bent.
Ik heb het idee dat er bij een DevOps Engineer vaker een core Opser gezocht wordt dan een core Developer.
Hoe zien jullie dit? Nu laat ik die profielen met die titels vaak varen, maar wellicht onterecht?
Haha, we zoeken iemand voor de operatie maar dat mogen we niet meer zeggen want we zijn Agilemiena21 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:35:
Ik vind DevOps engineer een wazige term. Soms zie ik ook: Gezocht: DevOps engineer (Ops kant)
Ik heb het idee dat er bij een DevOps Engineer vaker een core Opser gezocht wordt dan een core Developer.
Hoe zien jullie dit? Nu laat ik die profielen met die titels vaak varen, maar wellicht onterecht?
of dat mogen we niet zeggen van de DBA want ops is vaker ingebed dan dev...