Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52
Snap de MO tag niet maar zal er gewoon open op reageren.

Wat je ziet in organisaties waar men niet ontslagen kan worden, is dat er weinig incentive tot verbetering zit. IT kost gewoon veel energie om bij te blijven. Velen vinden dat leuk en die gaan dan freelancen.

Maar als je een omgeving hebt waar je niet ontslagen wordt omdat je niet je kennis update en er genoeg mensen in dat team niet zo zijn dan heb je een deadlock. Deze mensen kapen vooruitgang, zullen actief ageren tegen vernieuwing. Zodoende blijf je maar in dezelfde techstack aanmodderen. Mensen die wel verder willen zullen op een gegeven moment gillend wegrennen. Daar is gewoon niet mee te werken en het is een bedreiging van je carriere.

De overheid heeft helaas ook te lage arbeidsvoorwaarden dus je trekt nou niet het meest kwalitatief personeel aan. Zodoende hou je de middelmatige baseline in stand.

Vervolgens gaan ze zzp'er inhuren, die krijgen ook onder markt conform betaald maar vinden het soms prima. Lekker uurtje factuurtje draaien want een project komt toch nooit af. Die zzp'er gaan ook het verschil niet maken want die orginele groep die vernieuwing tegen gaat is in grote getale aanwezig.

Maar schijn bedriegt, die middelmatigeheid kan nog steeds carriere maken. Ze krijgen mooie titels zoals enterprise architect of manager of you name it. Maar ze hebben vaak niet de bagage die noodzakelijk is, dus de visie en sturing van boven af blijft middelmatig. Shit in, shit out.

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 29-06-2023 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Alsof dit een probleem is die je alleen in de ambtenarij tegenkomt. Mijn vrouw werkt (binnen kort niet meer) bij een Fortune 500 bedrijf. Exact dezelfde problemen die bertus aankaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Skyaero schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:05:
Alsof dit een probleem is die je alleen in de ambtenarij tegenkomt. Mijn vrouw werkt (binnen kort niet meer) bij een Fortune 500 bedrijf. Exact dezelfde problemen die bertus aankaart.
Klopt, als geld tegen de plinten opklotst kan je soort gelijke taferelen tegen komen. Er is dan geen financiele incentive vanuit het bedrijf om dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 10:39
Wil voorkomen dat het tegen mij gebruikt wordt in de toekomst :)
De overheid heeft helaas ook te lage arbeidsvoorwaarden dus je trekt nou niet het meest kwalitatief personeel aan. Zodoende hou je de middelmatige baseline in stand.
Ik zie hier mensen maandelijks 5500-6000 euro salaris krijgen voor bar weinig doen (salarisschalen zijn gewoon openbaar). Worden ze gepromoveerd, terwijl ik soms denk dat een schoolverlater meer kan dan dit soort mensen.
Veel zitten aan de 5000 euro per maand (let wel, voor 36 uur, als ze dat al halen). Vind ik gemiddeld gezien best fors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 09:38

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hydra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ik heb trouwens lang geleden meegewerkt aan het Hansken project bij het NFI en dat was wel erg leuk. Je kan geluk hebben :)
De olifant getekend 🤣. Leuk project ja gaat half de wereld over qua verkoop. Dacht toch echt dat soort tools meer gemeengoed waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door zwaanenberg op 29-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
bertuslambertus schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Wil voorkomen dat het tegen mij gebruikt wordt in de toekomst :)

[...]

Ik zie hier mensen maandelijks 5500-6000 euro salaris krijgen voor bar weinig doen (salarisschalen zijn gewoon openbaar). Worden ze gepromoveerd, terwijl ik soms denk dat een schoolverlater meer kan dan dit soort mensen.
Veel zitten aan de 5000 euro per maand (let wel, voor 36 uur, als ze dat al halen). Vind ik gemiddeld gezien best fors
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Wat je ziet in organisaties waar men niet ontslagen kan worden, is dat er weinig incentive tot verbetering zit. IT kost gewoon veel energie om bij te blijven. Velen vinden dat leuk en die gaan dan freelancen.

Maar als je een omgeving hebt waar je niet ontslagen wordt omdat je niet je kennis update en er genoeg mensen in dat team niet zo zijn dan heb je een deadlock. Deze mensen kapen vooruitgang, zullen actief ageren tegen vernieuwing. Zodoende blijf je maar in dezelfde techstack aanmodderen. Mensen die wel verder willen zullen op een gegeven moment gillend wegrennen. Daar is gewoon niet mee te werken en het is een bedreiging van je carriere.

Vervolgens gaan ze zzp'er inhuren, die krijgen ook onder markt conform betaald maar vinden het soms prima. Lekker uurtje factuurtje draaien want een project komt toch nooit af. Die zzp'er gaan ook het verschil niet maken want die orginele groep die vernieuwing tegen gaat is in grote getale aanwezig.

Maar schijn bedriegt, die middelmatigeheid kan nog steeds carriere maken. Ze krijgen mooie titels zoals enterprise architect of manager of you name it. Maar ze hebben vaak niet de bagage die noodzakelijk is, dus de visie en sturing van boven af blijft middelmatig. Shit in, shit out.
Dit is een erg goede samenvatting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
Hydra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ik heb trouwens lang geleden meegewerkt aan het Hansken project bij het NFI en dat was wel erg leuk. Je kan geluk hebben :)
Er kwam deze week nog een opdracht voorbij bij de Politie voor technisch applicatiebeheer Hansken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Zelf als externe lang bij de overheid gezeten maar merk ook wel dat je er redelijk in slijt. Niets gedaan krijgen hoe hard je ook trekt breekt op je uiteindelijk gewoon op. Als je dan ook nog risico avers ben blijf je in dienst. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde voor inhuur die toch eerder geneigd zijn om verder te gaan kijken als ze niets gedaan krijgen en niet stil willen zitten.

Binnen elke Nederlandse organisatie is het bijna onmogelijk om iemand te ontslaan. Als iemand zijn werk verkeerd doet lukt het wel maar bij slecht werk is dat eigenlijk alleen in een positie van verantwoordelijkheid zoals manager. Teamleiders worden meestal weggepromoveerd. Wat is z'n positie ook enorm helpt is weten wat je rechten zijn.

En daarom zijn freelancers zo populair, makkelijk binnen te halen en makkelijk afscheid nemen. Daarmee koop je als manager enorm veel kopzorgen af. En hoewel het wel uit je budget komt hoef je het niet eens zelf te betalen en kan je gewoon om meer budget vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Deveon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Zelf als externe lang bij de overheid gezeten maar merk ook wel dat je er redelijk in slijt. Niets gedaan krijgen hoe hard je ook trekt breekt op je uiteindelijk gewoon op. Als je dan ook nog risico avers ben blijf je in dienst. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde voor inhuur die toch eerder geneigd zijn om verder te gaan kijken als ze niets gedaan krijgen en niet stil willen zitten.

Binnen elke Nederlandse organisatie is het bijna onmogelijk om iemand te ontslaan. Als iemand zijn werk verkeerd doet lukt het wel maar bij slecht werk is dat eigenlijk alleen in een positie van verantwoordelijkheid zoals manager. Teamleiders worden meestal weggepromoveerd. Wat is z'n positie ook enorm helpt is weten wat je rechten zijn.

En daarom zijn freelancers zo populair, makkelijk binnen te halen en makkelijk afscheid nemen. Daarmee koop je als manager enorm veel kopzorgen af. En hoewel het wel uit je budget komt hoef je het niet eens zelf te betalen en kan je gewoon om meer budget vragen.
Het heeft ook te maken met formatie plaatsen en andere potjes.

Wat mij wel de das om deed gaan is dat er ook incompetente inhuur is die daar gewoon niet op afgerekend wordt. Heb wel wat wanstaltigheid meegemaakt (in zaken waarin ik goed kon oordelen) en wegkomen met 117 p/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
zwaanenberg schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Wat mij wel de das om deed gaan is dat er ook incompetente inhuur is die daar gewoon niet op afgerekend wordt. Heb wel wat wanstaltigheid meegemaakt (in zaken waarin ik goed kon oordelen) en wegkomen met 117 p/u
Idd, heb ook verschillende zzpers gehad in mijn team die gewoon niet performen, of nooit aanwezig en beschikbaar zijn. De scrummasters/POers/leidinggevenden laten het gewoon gebeuren. Interne medewerkers vinden dat het niet hun pakkie an is.
Zeker een inhuur moet je er gewoon eruit knikkeren als ze niet performen of een loopje met je nemen. Gasten kosten 100+ euro per uur, mag je ook wel wat van verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:27

TMC

Deveon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Zelfs al zou het wel mogelijk zijn, dan nog zal het vaak niet gebeuren omdat het niet in de cultuur zit. Iemand ontslaan is een intensief traject met veel gedoe op persoonlijk vlak, waarom zou je als manager (die vaak ook maar voor 2-3 jaar manager is van de niet-presterende werknemer) al dat gedoe op z'n hals halen? Vaak is het makkelijker om het gewoon te laten gaan voor een manager als er geen resultaatgerichte cultuur heerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Hoewel ik je gelijk geef zijn er zeker wel uitzonderingen. Ik zit in een niche markt wat stage of the art is en ontwerp en implementeer dat toch echt bij (onder andere) overheidsinstellingen. De interne mensen waarmee ik werk zijn echt niet dom en zeker leergierig. Maar ik snap ook echt dat dat een uitzondering is op de regel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 12-06 15:40
Ascension schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:38:
Er kwam deze week nog een opdracht voorbij bij de Politie voor technisch applicatiebeheer Hansken.
Da's niet het werk dat ik doe :) Daarbij zit ik nu ook op een leuk project, dus op dit moment zeker niet de behoefte te switchen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 30-06-2023 09:18 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Zowel freelancers als interne medewerkers kunnen goed als slecht zijn. Ik heb als interne medewerker ondertussen echt al een flink aantal software producten/projecten gezien waarbij freelancers als heel goed werden gezien door management, maar het eindresultaat heel erg houtje touwtje was en zeker niet te onderhouden. Tevens interne medewerkers gezien die inderdaad niet veel verder komen qua kennis, maar ook een aantal heel goede interne medewerkers.

Het is ook lastig te definiëren wat "bijblijven" in de IT is. @mannowlahn geeft aan dat dit veel energie kost, maar dat ligt denk ik vooral aan de definitie van bijblijven die we hanteren in zo'n discussie. Plezier erin hebben maakt natuurlijk sowieso dat de energie die het kost kleiner is ;). Hoe definiëren jullie dit?

Voor mij is bijblijven boeken lezen over software design, concepten, management, enzovoort. Boeken als "Designing Data-Intensive Applications", "Team Topologies", "The Staff Engineer's Path", enz. Qua praktische implementatie blijf ik blij door release notes te lezen. Het gros van de veranderingen kan je na enige tijd wel relateren aan concepten die je in een andere taal of framework al een keer eerder hebt gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
DutchCommando schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:27:
Zowel freelancers als interne medewerkers kunnen goed als slecht zijn. Ik heb als interne medewerker ondertussen echt al een flink aantal software producten/projecten gezien waarbij freelancers als heel goed werden gezien door management, maar het eindresultaat heel erg houtje touwtje was en zeker niet te onderhouden. Tevens interne medewerkers gezien die inderdaad niet veel verder komen qua kennis, maar ook een aantal heel goede interne medewerkers.

Het is ook lastig te definiëren wat "bijblijven" in de IT is. @mannowlahn geeft aan dat dit veel energie kost, maar dat ligt denk ik vooral aan de definitie van bijblijven die we hanteren in zo'n discussie. Plezier erin hebben maakt natuurlijk sowieso dat de energie die het kost kleiner is ;). Hoe definiëren jullie dit?

Voor mij is bijblijven boeken lezen over software design, concepten, management, enzovoort. Boeken als "Designing Data-Intensive Applications", "Team Topologies", "The Staff Engineer's Path", enz. Qua praktische implementatie blijf ik blij door release notes te lezen. Het gros van de veranderingen kan je na enige tijd wel relateren aan concepten die je in een andere taal of framework al een keer eerder hebt gezien.
Plezier is sowieso wel anders na 21 jaar in de IT tov de eerste tien jaar. Toen voelde alles wat ik deed als of ik Bill Gates was. Nu is het een herhaling van een trucje en vaak heb je weer die kut hobbels die je moet overwinnen om ergens in te duiken. Ik heb heus wel plezier maar werk is niet meer zo’n groot onderdeel van mijn persoon als dat het ooit was. Dus kost het bijblijven zeker wel energie. Nu ik een gezin heb is mijn vrije tijd beduidend minder. Als je bv dan tijdens werktijd niks van nieuwe technieken kan toepassen dan kan dat best in de uren lopen in je vrije tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
DutchCommando schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:27:
Zowel freelancers als interne medewerkers kunnen goed als slecht zijn. Ik heb als interne medewerker ondertussen echt al een flink aantal software producten/projecten gezien waarbij freelancers als heel goed werden gezien door management, maar het eindresultaat heel erg houtje touwtje was en zeker niet te onderhouden.
Niemand betwist dat freelancers ook slecht kunnen zijn (heb een tijd terug nog hard gewerkt om er een uit ons team te krijgen). Als je slechte aannameprocedures hebt, dan krijg je ook een deel van de absolute bodem van de freelancer markt binnen.

Het grote verschil is alleen wel dat externen (zowel freelancers als gedetacheerden) er veel makkelijk uitgegooid worden dan internen. Vooral interne medewerkers met een vast contract worden vaak maar aangehouden omdat ontslaan moeilijk is. Daarbij is 'headcount' vaak de belangrijkste metric voor een manager en daar vallen externen niet echt onder.

Ik zit nu zo'n 20 jaar in het vak en heb eigenlijk altijd gewerkt als 'externe', eerst in loondienst en nu als ZZPer. En 9 van de 10 keer als ik een slechte developer zie, is die intern. Wat nog veel lastiger is dat veel van de slechte internen via het "Peter Principle" gepromoveerd worden naar plekken waar ze ook echt schade doen. Er is weinig zo schadelijk als een slechte developer 'dan maar' manager te maken (of 'architect') omdat ze nu eenmaal zo 'trouw' zijn aan het bedrijf dat ze er al 20 jaar werken.

Bij de overheid zie je dit nog veel sterker, hoe extreem overgewaardeerd het is dat je 'trouw' bent aan je werkgever. Trouw? Nee, angst. Deze persoon weet ook wel na 20 geen zak uitegevoerd te hebben dat 'ie echt niet door een sollicitatie ergens anders komt. En die waardevolle 'domeinkennis'? Enige wat ik hoor is "ja maar dat kan niet want <onzin>". Heel vaak vormen dit soort 'trouwe' mensen veruit het grootste obstakel in een organisatie als er dingen moeten veranderen. Want verandering is eng en dus ben jij een gevaar voor hun bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 12:52
Waarom kies je bewust voor deze aanpak. Is hier al best vaak bekritiseerd.

@Hydra Het "Peter principle" is toch dat je promoveerd totdat je in een rol zit waarin je incompetent bent? Jouw voorbeeld gaat over mensen die zowieso incompetent al zijn.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:10:
@Hydra Het "Peter principle" is toch dat je promoveerd totdat je in een rol zit waarin je incompetent bent? Jouw voorbeeld gaat over mensen die zowieso incompetent al zijn.
Zo zwart wit is het niet. Een 'slechte' developer doet niet perse ook echt schade. Die doet vaak een beetje wat 'em verteld wordt. Ik heb wel 'slechte' devs in een team gehad, en als je redelijk uittekende wat ze moeten doen, kwam er nog wel wat uit.

Die mensen gaan pas echt schadelijk zijn als ze op een positie komen waar ze eigenlijk het uitdenkwerk moeten gaan doen. En dat zie ik erg vaak gebeuren in 'enterpriseland'. Daarbij is het vaak erg lastig discussies met zo'n iemand op zo'n positie te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tussen het geklaag over ambtenaren door even een verificatievraag over de KIA en willekeurige afschrijving.

Stel ik heb een winst van EUR 100 000 en koop een laptop van EUR 3000 ex. BTW.

Dan trek ik met de KIA 28% van EUR 3000 = EUR 840 af.
Dan schrijf ik willekeurig nog EUR 3000 af.

Dit verlaagt mijn winst met EUR 3840 naar EUR 96 160 en scheelt mij netto (rekenend met 49,5%) EUR 1901? Waarvan de KIA als cadeautje van 840*0.495=EUR 416 opereert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Thunder schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:05:
Dit verlaagt mijn winst met EUR 3840 naar EUR 96 160 en scheelt mij netto (rekenend met 49,5%) EUR 1901? Waarvan de KIA als cadeautje van 840*0.495=EUR 416 opereert?
Als je winst verlaagd dan verlaag je MKB vrijstelling natuurlijk ook. ;)

Maar ja, met willekeurig afschrijven kan je meer afschrijven dan dat je kosten hebt, zonder willekeurig afschrijven moet je daar iets langer op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Snap niet echt wat je wilt bereiken hiermee? je kan prima alvast prima lijntjes uitzetten voor een volgende opdracht. Geen getekende verlenging is geen zekerheid.
Als jij geen bericht terug krijgt van een recruiter in deze tijd en markt beteken dat of jouw profiel niks waard is of je dat je de verkeerde recruiters benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Jogai schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Waarom kies je bewust voor deze aanpak. Is hier al best vaak bekritiseerd.
Wat is er mis met de aanpak om 2 maanden van te voren brokers te laten weten dat ik beschikbaar kom?
mannowlahn schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Snap niet echt wat je wilt bereiken hiermee? je kan prima alvast prima lijntjes uitzetten voor een volgende opdracht. Geen getekende verlenging is geen zekerheid.
Als jij geen bericht terug krijgt van een recruiter in deze tijd en markt beteken dat of jouw profiel niks waard is of je dat je de verkeerde recruiters benaderd.
Bereiken met mijn bericht in dit draadje? Niet zo veel, gewoon een post.

[ Voor 47% gewijzigd door Loev op 30-06-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Itt tot in je eigen netwerk. Cut out the middle man

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:08
Wil graag aan de discussie over slechte internen en externen toevoegen dat ik meerdere keren gezien heb dat juist een senior die heel erg goed was in zijn dev skills totaal killing was voor de teamproductiviteit door 1 of meerdere onderstaande zaken:
- altijd in discussie met leidinggevenden (PO, manager, architect)
- lat veel te hoog leggen voor het team en teams eromheen, waardoor team ongemotiveerd raakt.
- elke dag zeuren en zeiken, zelfs over futiliteiten, waardoor teamleden nog gefrustreerder raakten.

Een slecht functionerend teamlid is 1 ding. Een slecht functionerende leidinggevende is ook naar (maar kan door een heel team nog weleens opgevangen worden). Maar een senior die alleen technisch goed is en verder ronduit slecht, dat is pas een productiviteits killer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-06 00:16
ralpje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Zo'n tientje per uur boven wat mijn inschatting van 'de markt' is en 15 per uur boven m'n huidige (aflopende) klus. Ik ben prima tevreden.
Daarnaast kom ik hier binnen als opvolger van een bekende en weet ik wat ik kan verwachten en hoe de 'cultuur' is, dus ik maak me niet al te veel zorgen :+

***members only***
Ik neem aan dat je piet moet bewijzen dat je braaf bent geweest.
Houd er rekening mee dat de hulppieten heel druk bezig zijn. Ik hoor geluiden van 6+ maanden vertraging op de stoomboot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-06 22:42
Thunder schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:05:
Tussen het geklaag over ambtenaren door even een verificatievraag over de KIA en willekeurige afschrijving.

Stel ik heb een winst van EUR 100 000 en koop een laptop van EUR 3000 ex. BTW.

Dan trek ik met de KIA 28% van EUR 3000 = EUR 840 af.
Dan schrijf ik willekeurig nog EUR 3000 af.

Maar verwacht je dan geen restwaarde? Met andere woorden, als je normaal had afgeschreven over 5 jaar, had je dan de waarde van de laptop op EUR 0,- geschat? Ik kan me best voorstellen dat dit bij sommige laptops wel het geval is, maar geen idee hoe dit zit bij duurdere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32

mwa

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik denk niet dat iemand 1600.- per maand in gaat leveren omdat jij een factuurtje extra moet verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:30
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 01-07-2023 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:08
@mwa waar komt die bemiddelaar vandaan als je zelf een klus hebt aan kunnen dragen?

Verder doet die bemiddelaar vrij weinig toch? Dus die xx% is echt aan de veel te hoge kant.
Wat voor afspraken staan er op papier (emails) met die bemiddelaar? Want nu die bemiddelaar geen contract meer opstelt heb jij ineens een hele sterke positie. Eigenlijk is die bemiddelaar nu afhankelijk van jou, want zoals ik het lees zit die broker rechtstreeks tussen jou en de eindklant. Terwijl de eindklant en broker niks met die bemiddelaar nodig hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zelf een klus gevonden en dan 19% van je omzet afdragen? Wat voor toegevoegde waarde heeft of had die bemiddelaar voor jou??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Als je contract met de broker rond is gewoon lekker niets doen en de bemiddelaar laten zweten :w
Als er een aanbod komt een tegenaanbod doen van een eenmalige bemiddelingsfee, take it or leave it. Je hebt niets met hen getekend, dus in principe hebben ze nergens recht op :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 13:58
Hoe dringend is deze opdracht voor je? Als je in het slechtste geval nee kan zeggen tegen de opdracht en een nieuwe opdracht kan zoeken, dan zou ik het heel hard spelen en die bemiddelaar er tussen uit halen. Je lijnen lopen immers rechtstreeks met de broker/opdrachtgever en je hebt de opdracht zelf aangedragen; wat heeft die bemiddelaar nog voor toegevoegde waarde behalve dat je bijna 1/5e van je omzet naar hem moet overmaken?

Als deze bemiddelaar wel een cruciale rol heeft gespeeld in het vergaren van de opdracht, kan je wellicht proberen een eenmalige fee te onderhandelen die zij naar jou factureren. Ook hier geldt weer, hoe flexibeler jij bent met de opdracht, hoe beter je onderhandelingspositie. Ze hebben verder geen poot om op te staan als er contractueel niks is geregeld en blijkbaar zit de broker ook niet op een extra tussenpartij te wachten. Een 2de contract opstellen met een tussenpartij maak je het jezelf alleen maar lastig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32

mwa

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door mwa op 01-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 23:17

ralpje

Deugpopje

Appelkindi schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Ik neem aan dat je piet moet bewijzen dat je braaf bent geweest.
Houd er rekening mee dat de hulppieten heel druk bezig zijn. Ik hoor geluiden van 6+ maanden vertraging op de stoomboot..
We gaan het zien. Ik heb inmiddels begrepen dat in aanloop naar de berichten uit het grote boek een reguliere VOG volstaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 13:58
Zonder contract met de broker zou ik persoonlijk geen uren gaan werken. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de bemiddelaar dusdanig veel werk heeft verzet dat die vergoeding in verhouding is. Als je er geen probleem mee hebt om 1/5e van je omzet weg te geven, staat niemand je in de weg... Zou voor de grap eens uitrekenen wat je dat kost op jaarbasis. Met een tarief van 100e gaat dat al snel richting ~20K omzet wat je dan doneert.

Wat betreft dringendheid bedoel ik niet wanneer ze willen dat jij begint. Het liefst is dat namelijk vaak gister. Ik bedoel als je met de bemiddelaar om tafel gaat zitten, hoe erg vind je het om dan de opdracht te laten vliegen als de bemiddelaar geen concessies wil doen? Stel zij willen niet van hun % af en daarnaast willen ze ook nog een exclusiviteit-clausule in je kickback contract voor x jaar, kan je dan weglopen of ga je toch wel akkoord? Als je makkelijk aan een andere opdracht kan komen kan je laag inzetten (eenmalig fee factureren), anders ben je volledig afhankelijk van hun en wat zij je opleggen. Dat zal nooit in jouw voordeel zijn ook al gun je ze het voor de "hulp" die ze je hebben geleverd.

Zonder de partij te kennen: elke bemiddelaar zegt dat ze bekend zijn in "het wereldje" en opdrachten te hebben. Dat is hun hele verdienmodel. Aangezien het hier gaat om een broker die liever niet eens met een tussenpartij wil werken, had je waarschijnlijk deze bemiddelaar ook niet nodig gehad. Dat het zwart op wit in een mail staat verplicht jou tot niets zonder dat kickback-fee contract (waarschijnlijk, IANAL). Jij kan ook zwart op wit in een mail zetten dat je 20% bovenop je uurloon wilt. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb een poosje niet gelezen maar ik herken de verhalen over de overheidsinstanties wel. Ik heb echt een hele poos bij UWV gezeten maar ook veel successen daar gehaald. En bij ook heel veel grote projecten gewerkt. Wat ik heb gedaan is in het begin veel kleine succesjes behaald, netwerken met hoge piefen in de organisatie en zorgen dat je een reputatie krijgt van dat als jij iets zegt het wel moet kloppen. En dat je geen reputatie hebt dat de projecten waar jij op zit het nieuws halen. Daar is namelijk de top gewoon als de dood voor.
Dat werkte niet altijd maar zorgde er vaak voor dat wij dingen buiten het proces konden doen (en buiten de "regels") en als het dan was gelukt ging je om vergiffenis vragen maar mocht je vaak wel door. Het probleem hiermee is gewoon dat je echt heel veel energie kwijt ben aan het managen van dit en dat is energie die je liever aan iets anders besteed.

Nothing to see here!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jogai
mwa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:36:
Deze bemiddelaar is een bekende partij (in het wereldje waarin ik zit) en heeft ook met het oog op de toekomst de nodige opdrachten.
Dat zeggen ze allemaal he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Nu de brandstofprijzen weer gestegen zijn is het voor mij misschien weer interessant om in Duitsland te gaan tanken. Op moment heb ik een zakelijke tankpas en kan naast de 21 cent per km naar ratio de btw terugvragen op de kosten die ik heb op mijn priveauto, zoals onderhoud maar ook brandstof.
Kan ik daar 'iets' mee als ik in Duitsland tank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Wait wut? Klus zelf aangedragen en dan pakt die bemiddelaar 19%? Holy shit dit is wel echt next level hoor. Wat doet die bemiddelaar dan eigenlijk behalve dan jouw uur tarief doorgegeven? Goed, je hebt er zelf voor gekozen maar als je drie dagen voor dato niks getekend heb dan moet je eerder aan de bel trekken. En eigenlijk had de bemiddelaar dit moeten doen. Over het algemeen is dat nou net een beetje het enige waar die bemiddelaar voor moet werken. Maw je draagt 19% af en die bemiddelaar regelt ook niks. Mooie deal voor die vent _/-\o_

Anyway ik zou ondanks dat die eventueel nieuwe opdrachten kan regelen hem er zo snel mogelijk tussen uit wippen. Je wordt echt keihard genaaid. 19 fucking procent voor geen reet uitvoeren, om je kapot te schamen.

Je hebt nu nog de kans om schade te beperken. 19% is echt fucking schandalig maar als je toch dit wilt doen en die bemiddelaar er niet tussen uit durft te halen zou ik je het volgende willen voorstellen.

6 maanden contract met je klant. De deal met fucking 19% 8)7 blijft staan. Na die 6 maanden is die gast er tussen uit. Hij heeft dan voor het minimale werk alweer bijna 10 k te pakken. En dit kan je prima billijken. Na 6 maanden nieuw contact met je klant. De vraag is of je zelf zakelijk kan zijn. Dat is naar mijn inziens wel iets wat je moet kunnen als je gaat freelancen want anders wordt je aan alle kanten leeg gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:54:
Nu de brandstofprijzen weer gestegen zijn is het voor mij misschien weer interessant om in Duitsland te gaan tanken. Op moment heb ik een zakelijke tankpas en kan naast de 21 cent per km naar ratio de btw terugvragen op de kosten die ik heb op mijn priveauto, zoals onderhoud maar ook brandstof.
BTW terugvragen kan wel binnen de EU maar is een stuk minder eenvoudig. Met een tankpas is het misschien wel te doen maar heb zelf met bonnetjes altijd gewoon in Nederland getankt om de administratie last te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 07:02
Deveon schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:14:
[...]

BTW terugvragen kan wel binnen de EU maar is een stuk minder eenvoudig. Met een tankpas is het misschien wel te doen maar heb zelf met bonnetjes altijd gewoon in Nederland getankt om de administratie last te voorkomen.
Je hebt ook drempelbedragen binnen Europa, maar als je hoofdzakelijk in Duitsland tankt dan kom je daar wel aan voor Duitsland lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:31
bertuslambertus schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:54:
Ik neem aan dat je privé rijdt en de btw naar ratio wil terugvragen? Het verschil daarin tussen NL en DE is dan volgens mij echt zo klein dat het meer gezeur dan geld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zou zeggen; zie het als leergeld. Je hebt weinig argumenten (1 keer per maand geld overmaken is niet bepaald veel werk) en je hebt ook niet bepaald een goede onderhandelingspositie op dit moment omdat die tussenpartij prima weet dat jij geen andere opties hebt. Daarbij gaat naderhand terugkomen op afspraken je niet echt populair maken.

Ga lekker aan de slag, bouw een buffer op, en probeer de volgende keer niet weer in zo'n situatie te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
mannowlahn schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:53:
6 maanden contract met je klant. De deal met fucking 19% 8)7 blijft staan. Na die 6 maanden is die gast er tussen uit.
De kans dat er een relatiebeding in het contract staat is ongeveer 100% dus zo makkelijk zal dat waarschijnlijk niet gaan.

Het is vooral jammer dat 'ie nu pas hier feedback vraagt. Er kan niet zo veel meer veranderen als afspraken eenmaal gemaakt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:33:
[...]

De kans dat er een relatiebeding in het contract staat is ongeveer 100% dus zo makkelijk zal dat waarschijnlijk niet gaan.

Het is vooral jammer dat 'ie nu pas hier feedback vraagt. Er kan niet zo veel meer veranderen als afspraken eenmaal gemaakt zijn.
IDD, ik heb voor ik ging beginnen enorm veel aan dit topic gehad en heb daardoor geen tussenpartij nodig gehad om vragen te stellen. 19% is echt veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 08:41
Ik ben bezig voor een Amerikaanse klant, zonder contract. Is dat erg?

Achtergrond: de tech lead en ik kennen elkaar al langer uit onze niche. Ik ben gevraagd om e.e.a. te programmeren, en we zijn een uurtarief overeengekomen. Ik ben begonnen, stuur iedere maand een factuur, en krijg netjes betaald. Behalve wat mails en Slackberichten die 95% over de tech stack gaan hebben we geen overeenkomst, ik heb in ieder geval nergens mijn handtekening onder gezet.

Ik voel me er goed bij, er is wederzijds vertrouwen. Voor- en nadelen zoals ik ze zie:

Nadelen:
- Als ze niet meer betalen loop ik één of anderhalve maand inkomsten mis

Voordelen:
- Ik kan niet aangeklaagd worden, want geen contract. Ik heb geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
- Ik begrijp dat als ik wél een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zou nemen, de premie flink duurder is omdat ik met/voor een Amerikaanse partij werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 12:21
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
figlio del comm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:09:
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Dat is leuk, hoe bewijs je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
kleneman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:04:

Achtergrond: de tech lead en ik kennen elkaar al langer uit onze niche. Ik ben gevraagd om e.e.a. te programmeren, en we zijn een uurtarief overeengekomen. Ik ben begonnen, stuur iedere maand een factuur, en krijg netjes betaald. Behalve wat mails en Slackberichten die 95% over de tech stack gaan hebben we geen overeenkomst, ik heb in ieder geval nergens mijn handtekening onder gezet.

Ik voel me er goed bij, er is wederzijds vertrouwen. Voor- en nadelen zoals ik ze zie:

Nadelen:
- Als ze niet meer betalen loop ik één of anderhalve maand inkomsten mis

Voordelen:
- Ik kan niet aangeklaagd worden, want geen contract. Ik heb geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
- Ik begrijp dat als ik wél een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zou nemen, de premie flink duurder is omdat ik met/voor een Amerikaanse partij werk.
Dat je geen contract hebt staat niet gelijk aan het feit dat je wel of niet aangeklaagd kan worden. Natuurlijk kan je aangeklaagd worden alleen is de kans kleiner dat je verliest. Maar aangeklaagd worden, inlcusief de hele juridische rompslomp/zittingen, kan natuurlijk wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
com2,1ghz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Ik neem aan dat ze af en toe wat mailtjes uitwisselen ? Het opsturen van een factuur met een omschrijving ? Het is minder vrijblijvend dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Laatst online: 28-05 08:41
Aangeklaagd kunnen worden om iets is natuurlijk altijd mogelijk, het zijn Amerikanen ;-)

Ik bouw de site/UI voor een relatief simpel product. De meeste correspondentie is van het niveau "Kun je een modal maken waarin je X kan instellen? Kijk maar of je iets in de Figma vindt om het design van af te kijken". Ik heb even nagedacht wat het meeste realistische zou zijn waarover we ruzie zouden kunnen krijgen. Dat zou volgens mij deze uitwisseling zijn, waarin ik toezeg dat een vage deadline waarschijnlijk wel te halen is:

client: Design is not ready yet, but the UI could be built
me: Yeah I can do all the basic layout and component, that's all very straightforward
me: What's the deadline you have in mind?
client: Somewhere around October?
me: Sounds doable!

Ik zie me nog niet in de rechtbank zitten waar ik gegrilled wordt een advocaat die me toebriest dat het november nog niet helemaal af was. Maar misschien ben ik te naïef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Als die site gehacked wordt, waardoor er reputatieschade ontstaat ? Ik noem maar wat geks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:47
kleneman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:04:
Voor hen blijkbaar niet?

Als ze gewoon betalen, dan lijkt mij dat prima. Geen verzekering zou ik persoonlijk wel wat risicovol vinden. Je weet nooit wat ze uit gaan halen (evt bij managementwissels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Geen verzekering zou ik persoonlijk wel wat risicovol vinden.
zie maar eens een verzekering te krijgen die werk in de VS dekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:47
Leipo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:16:
[...]

zie maar eens een verzekering te krijgen die werk in de VS dekt...
Misschien een teken dat je beter geen zaken met VS kunt doen. Zelf verkoop ik overigens een software library aan oa Raytheon, dus ik loop extra risico ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
com2,1ghz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Onder andere door het sturen van facturen en de betalingen van die facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 23:12
Ik moet zeggen dat ik me soms verbaas over de uurtarieven die ik hier regelmatig voorbij zie komen, 100+ is niet heel uitzonderlijk lijkt het. Nu ben ik me ervan bewust dat binnen IT land verschillende functies liggen met bijbehorende verschillende tarieven, zo zijn architecten en developers (afhankelijk van expertise) doorgaans goed betaald. Maar ben dan toch even benieuwd: hoe zit het met de QA engineers onder ons? Daar zitten er vast ook genoeg van op dit forum. Het voelt alsof wij op de onderste trede van de ladder zitten qua gangbare tarieven. Even los van de discussie of dat wel of niet terecht is, wat ziet men hier als 'normaal' tarief voor een tester? (voor het gemak; even uitgaan van een goed presterende tester met alle 'standaard' testers-certificaten, 5+ jaar ervaring en inzetbaar als functioneel tester en ook als testautomation expert).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:43
@XenRave Dan zit je volgens mij een beetje rond de €85.

Ik heb een ander profiel dan wat jij schets, en zit ook wel wat hoger dan die 85€.
Maar rond wat collegas is 75-95 nu wel een beetje de norm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 21:39

sebasd

loopt op espresso

Ik denk dat die range inderdaad wel aardig klopt. Zit zelf nu op 95 bij mijn ‘hoofd’ opdrachtgever, maar dan moet je wel nog eens 12 jaar bij die 5 jaar ervaring optellen. Dit is met 5% marge voor de tussenpartij.

Daarnaast een andere klus 1 dag per week voor 120, maar dat is training/coaching van twee internen, niet als lid van een development team. 2% marge voor de broker, maar dat betaalt de opdrachtgever.

Voor een prima tester met wat ervaring in automatisering (ik word moe van het woord ‘expert’, zeker omdat de code die de meeste testautomatiserings’experts’ schrijven best matig is) is 85-90 euro een prima tarief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
XenRave schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:20:
Ik moet zeggen dat ik me soms verbaas over de uurtarieven die ik hier regelmatig voorbij zie komen, 100+ is niet heel uitzonderlijk lijkt het. Nu ben ik me ervan bewust dat binnen IT land verschillende functies liggen met bijbehorende verschillende tarieven, zo zijn architecten en developers (afhankelijk van expertise) doorgaans goed betaald. Maar ben dan toch even benieuwd: hoe zit het met de QA engineers onder ons? Daar zitten er vast ook genoeg van op dit forum. Het voelt alsof wij op de onderste trede van de ladder zitten qua gangbare tarieven. Even los van de discussie of dat wel of niet terecht is, wat ziet men hier als 'normaal' tarief voor een tester? (voor het gemak; even uitgaan van een goed presterende tester met alle 'standaard' testers-certificaten, 5+ jaar ervaring en inzetbaar als functioneel tester en ook als testautomation expert).
Ik neem de tarieven hier altijd met een korreltje zout :)
En daarnaast voor mij is tarief zijn erg afhankelijk van de duur/afstand/aantal uur/tarief tussenpersoon/maximaal wat klant wil betalen. Ja het is leuk als je net zo lang wacht tot er een opdracht is die 10 euro meer betaalt per uur, maar als je daardoor een stuk langer niet declarabel bent, schiet je er juist bij in.

In QA zou ik met 5 jaar ervaring ook inschatten dat je tussen de 70-85 eindtarief zal zitten. Ik heb 15+ jaar ervaring en zit daar normaal iets boven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kurios schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:15:
[...]

Ik neem de tarieven hier altijd met een korreltje zout :)
Why, waarom zouden we erover liegen???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Gesprekken over salaris gingen 'vroeger' moeizamer tussen de loondienstcollega's dan nu over de tarieven tussen ZZP-collega's, zo is mijn ervaring.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Loon is meestal ook wat definitiever. Als ik mijn tarieven van de afgelopen 3 jaar vertelt zit daar ook enorme verschillen in. Het zijn dan met name de hoogste die snel gedeeld worden onderling en soms ook grootspraak onderling, blijven ondernemers die iets willen verkopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Ik zit ook aan de vrij hoge kant, maar dat komt ook door een luxe positie van vraag/aanbod icm specifieke applicatie/landschap kennis.
Mijn inflatiecorrectie van bijna 12% werd ook vrij snel goedgekeurd.

Ik weet zelf ook wel dat de volgende klus lager zal liggen qua tarief

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
Tylen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Why, waarom zouden we erover liegen???
Denk niet echt dat het probleem 'liegen' is, maar meer dat degenen met een laag uurloon hier niet posten erover.

Ik zit bijvoorbeeld op 55, dus dat schreeuw ik niet van de daken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
mamorunl schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:00:
Ik zit bijvoorbeeld op 55, dus dat schreeuw ik niet van de daken :D
Nou nu dus wel :D

Maar serieus; goed dat je het wel gewoon deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:09:
Gesprekken over salaris gingen 'vroeger' moeizamer tussen de loondienstcollega's dan nu over de tarieven tussen ZZP-collega's, zo is mijn ervaring.
Dat. Ook het onderhandelen over tarief gaat makkelijker en zakelijker dan over je loon, terwijl de bedragen vaak veel hoger zijn. Denk ook wel dat dat komt omdat ze geen gezeur met anderen krijgen ("Ja maar hij verdient meer!") en omdat ze weten dat je weggaat als je een 'nee' krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Dat. Ook het onderhandelen over tarief gaat makkelijker en zakelijker dan over je loon, terwijl de bedragen vaak veel hoger zijn. Denk ook wel dat dat komt omdat ze geen gezeur met anderen krijgen ("Ja maar hij verdient meer!") en omdat ze weten dat je weggaat als je een 'nee' krijgt.
Tijdens Covid was onze manager duidelijk: 15% korting of geen verlenging. Dat de vervanging meer zou kosten was niet relevant omdat ondanks dat het gras elders groener lijkt bleven bijna iedereen zitten, om vervolgens op het gemak verder te kijken. Als je echter één externe het tarief aanpast zal de rest zeker volgen en stijgen de kosten over de gehele breedte, als één vertrekt en vervanger duurder is dat nog steeds maar één poppetje en geen tientallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
Deveon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Tijdens Covid was onze manager duidelijk: 15% korting of geen verlenging. Dat de vervanging meer zou kosten was niet relevant omdat ondanks dat het gras elders groener lijkt bleven bijna iedereen zitten, om vervolgens op het gemak verder te kijken. Als je echter één externe het tarief aanpast zal de rest zeker volgen en stijgen de kosten over de gehele breedte, als één vertrekt en vervanger duurder is dat nog steeds maar één poppetje en geen tientallen.
Dat was dan ook wel een periode waarin onderhandelingspositie van de opdrachtgevende partij buiten proportioneel sterk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Hydra schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Mijn vorige opdracht heb ik niet verlengd omdat mijn directe collega, wel via andere tussen partij, 15 euro per uur meer kreeg.

Mijn huidige opdracht heb ik die 15 euro extra wel en opdracht is nog uitdagender ook. Mijn vorige manager gaf aan eigenlijk geen weet te hebben in wat de externen zelf kregen. Ook met externen is het denk ik wel handig om dat in de gaten te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lycaon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Dat was dan ook wel een periode waarin onderhandelingspositie van de opdrachtgevende partij buiten proportioneel sterk was.
Dat viel destijds wel mee. Deveon in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Gelukkig heb in inmiddels een prima tarief wat begint met een 1 en mijn eerste vijf cijferig factuur beginnend met een twee mogen versturen. Komende maanden echter even een rustige periode tegemoet met een omgedraaid weekend (2 dagen werken, 5 dagen vrij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

AJM

Deveon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:08:
[...]

Dat viel destijds wel mee. Deveon in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Gelukkig heb in inmiddels een prima tarief wat begint met een 1 en mijn eerste zes cijferig factuur beginnend met een twee mogen versturen. Komende maanden echter even een rustige periode tegemoet met een omgedraaid weekend (2 dagen werken, 5 dagen vrij).
6 cijfers voor de komma? Dat is dan 200k, bedoel je misschien 5 cijfers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Multitasking.. idd 5 |:(

Anders kon ik er nog wel wat langer tussenuit :+

[ Voor 50% gewijzigd door Deveon op 04-07-2023 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XenRave
@Kurios en @Deshmir Thanks voor de snelle replies. Heldere antwoorden. Ik ben zelf ook QA engineer, of als we gewoon lekker normaal praten 'tester', en ben tevreden met mijn €80 per uur. Lijk ik dus ook mee in de normale range te zitten. Inmiddels 7 jaar ervaring, automation vaardigheden en ook SM en PO gecertificeerd (for what its worth...). Toch ken ik velen in dezelfde positie die rond de 'slechts' €70 zitten, wat nog steeds natuurlijk dikke prima is als je dat x40 per week doet. Maar als ik dat vergelijk met devs die rond hetzelfde aantal ervaringsjaren zitten, valt mij toch op dat die doorgaans gemiddeld zo'n €20 hoger zitten. Kan zelf niet echt plaatsen waarom dat zo is, in beide functies draag je op een belangrijke manier bij.

Testers die boven de €90 zitten ben ik zelf overigens nog niet tegengekomen, al weet ik dat 'die hard' performance of security testers het het beste ervanaf brengen qua tarief. Is echter niet mijn ding, dus ik denk dat die +/- €85 de max is voor mijn skillset. Klaag ik overigens zeker niet over O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XenRave
Voor een prima tester met wat ervaring in automatisering (ik word moe van het woord ‘expert’, zeker omdat de code die de meeste testautomatiserings’experts’ schrijven best matig is) is 85-90 euro een prima tarief.
Ghehe, ik snap je punt. Daar mag je wat mij betreft echter de detacheerders de schuld van geven. Ik weet nog dat ik behoorlijk gedrilled werd om mezelf als expert te omschrijven als ik een tooltje of methodiek 1x even snel voorbij heb zien komen ergens. Logisch ook wel want dan kunnen zij je weer voor meer €€€ wegzetten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
XenRave schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:29:
Testers die boven de €90 zitten ben ik zelf overigens nog niet tegengekomen,
Ik zit tussen de €100 en €105 per juli, maar zoals ik al eerder aangaf is dat inspringen op de schaarste voor dit project en de markontwikkeling (lees: inflatie).
Begin van het jaar zat ik op €95.

Dit jaar lekker afroomen en dan volgend jaar verder kijken wat er op mn pad komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apjuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04 08:02
Testers die boven de €90 zitten ben ik zelf overigens nog niet tegengekomen, al weet ik dat 'die hard' performance of security testers het het beste ervanaf brengen qua tarief. Is echter niet mijn ding, dus ik denk dat die +/- €85 de max is voor mijn skillset. Klaag ik overigens zeker niet over O-)
Ik zit op 95, maar merk zelf dat het wel aan de hoge kant zit en dat op het moment het moeilijker is om een opdracht te krijgen voor dit tarief.

[ Voor 40% gewijzigd door Apjuh op 05-07-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lycaon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:51:
Dat was ook de periode dat een aantal bedrijven een hoop externen eruit gooiden die ze dan 2 maanden later vroegen terug te komen (Schiphol), or waar bedrijven misbruik maakten van de situatie zodat hun reputatie nu naar de knoppen is (Backbase).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Maar als ik dat vergelijk met devs die rond hetzelfde aantal ervaringsjaren zitten, valt mij toch op dat die doorgaans gemiddeld zo'n €20 hoger zitten. Kan zelf niet echt plaatsen waarom dat zo is, in beide functies draag je op een belangrijke manier bij.
Het is nogal afhankelijk van wat je kan. Het issue is dat veel "test automatiseerders" niet zelf from scratch dingen op kunnen zetten. Hun 'automatiseren' is meer nieuwe Cucumber of whatever scripts toevoegen dan zelf die hele bende optuigen. En dan kom je vaak uit op een situatie waarbij de developers dit dan in moeten richten omdat de 'test automatiseerder' het niet kan. En dan is een dergelijk verschil logisch.

Als je dit wel kan, zit je in een vrij unieke positie want test automatiseerders die dit wel kunnen zijn enorm schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 15:49

page404

Website says no

Members only:

Even iets anders, wie kan er wat ervaringen delen met het opzetten van een maatschap, BV of andere rechtsvorm die ik niet ken, met een handjevol freelancers om beter weerbaar te zijn in de toekomstige ontwikkelingen rond ZZP-ers en de overheid? Regeren is vooruitzien, dus ik zit echt te denken om samen te gaan werken. Wie heeft er wat inzichten voor me?

[ Voor 12% gewijzigd door page404 op 05-07-2023 10:48 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magetrip
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-04 20:13
Doen jullie jaarlijks een tarief verhoging van x % obv van inflatie oid?

Inmiddels zit ik al bijna een jaar op opdracht voor hetzelfde tarief en ben aan het overwegen het tarief te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
page404 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:47:
Wie heeft er wat inzichten voor me?
Er is nog zoveel onduidelijk, dat het (imho) nog geen enkele zin heeft om daarop voor te sorteren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Het enige dat je kunt doen is *O* harken *O* zolang het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005

Bejit

Svenska Faderland

***members only***

Even iets anders, wie kan er wat ervaringen delen met het opzetten van een maatschap, BV of andere rechtsvorm die ik niet ken, met een handjevol freelancers om beter weerbaar te zijn in de toekomstige ontwikkelingen rond ZZP-ers en de overheid? Regeren is vooruitzien, dus ik zit echt te denken om samen te gaan werken. Wie heeft er wat inzichten voor me?
Afhankelijk wat de regels zijn:

1. Je kan ook factureren via een bevriende ZZP'er
2. Zorg voor genoeg opdrachtgevers (Desnoods 1 dag in de week)

In een BV gaan met meer dan 1 persoon in de hoop de regels te omzeilen, moet ik je helaas teleurstellen. Een DGA die fulltime werkt bij 1 klant kan ook gezien worden als werknemer, of je in je eentje in de BV zit of niet.

Eerlijk gezegd zou ik me geen zorgen maken. De belastingdienst heeft wel andere dingen aan hun hoofd.

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Bejit schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Afhankelijk wat de regels zijn:

In een BV gaan met meer dan 1 persoon in de hoop de regels te omzeilen, moet ik je helaas teleurstellen. Een DGA die fulltime werkt bij 1 klant kan ook gezien worden als werknemer, of je in je eentje in de BV zit of niet.

Eerlijk gezegd zou ik me geen zorgen maken. De belastingdienst heeft wel andere dingen aan hun hoofd.
Dat laatste valt je toch vies tegen als ze net jou eruit pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13
[...]

Precies, dus met een "handjevol" mede-ZZPers ga je het niet redden. Je hebt er dan minimaal 21 (inclusief jezelf) nodig.

Of zelf niet meer bij de klant gaan zitten natuurlijk :*)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

Rockster schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Precies, dus met een "handjevol" mede-ZZPers ga je het niet redden. Je hebt er dan minimaal 21 (inclusief jezelf) nodig.

Of zelf niet meer bij de klant gaan zitten natuurlijk :*)
Dan besteed je het uit, en dan heb jij straks met de belastingdienst de discussie dat degene die jij inhuurt bj jou in dienst is :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Met 2 partijen beide individueel een B.V. oprichten.

De een wordt in loondienst genomen bij de ander (en vice versa) tegen bijv. minimumloon.

Jij als DGA detacheert de betreffende medewerker aan de klant.

Dan betreft het uitzendwerk. De gedetacheerde is immers in loondienst bij de verhurende partij en voor hem/haar worden netjes sociale premies e.d. afgedragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Lycaon op 05-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk zelf dat het verstandiger is om te gaan kijken hoe de wetgeving zich gaat ontwikkelen. Op dit moment zijn er eigenlijk geen verbanden mogelijk in bijv. maatschappen zonder dat je echt een soort detacheringsbedrijf begint met 'gewoon' personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Nummer 1 kijken ze doorheen, nummer 2 is geen factor maar een veelvoorkomende misinterpretatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Lycaon schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:24:
Met 2 partijen beide individueel een B.V. oprichten.
Idem. Tussenpartijen kijken ze doorheen. Dit heeft dus geen zin.

Ik snap overigens ook niet dat mensen hier een issue van maken. Met de huidige regels gaat er niet gehandhaafd worden en wat de nieuwe regels gaan zijn weten we gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:22:
Dan besteed je het uit, en dan heb jij straks met de belastingdienst de discussie dat degene die jij inhuurt bj jou in dienst is :P
Dat zou wel ultiem ironisch zijn. Dat je rare shit gaat bedenken om niet als schijnzelfstandige gezien te worden en dat je dan juist gepakt wordt omdat je eigenlijk volgens de wet werkgever moet zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005

Bejit

Svenska Faderland

Hydra schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Nummer 1 kijken ze doorheen, nummer 2 is geen factor maar een veelvoorkomende misinterpretatie.
Nee hoor, belastingdienst kijkt niet zover. Zolang je vaak genoeg afwisselt is voor hun totaal niet te zien.

Nummer 2 is absoluut wel een factor. Het is voor hun een trigger om verder onderzoek te doen. Weinig diverse klanten kan duiden sneller op werkgever relatie.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Hydra schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Idem. Tussenpartijen kijken ze doorheen. Dit heeft dus geen zin.

Ik snap overigens ook niet dat mensen hier een issue van maken. Met de huidige regels gaat er niet gehandhaafd worden en wat de nieuwe regels gaan zijn weten we gewoon niet.
Eens met dat laatste.

Maar op wat voor ‘n manier verschilt deze constructie van een “normaal” detacheringsbureau? Volgens mij niets.
Wetgever kan een hoop bedenken en benoemen, maar denk dat dit juridisch bijna onmogelijk te omsluiten is.

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 05-07-2023 13:00 ]

Pagina: 1 ... 418 ... 630 Laatste