Isildir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:39:
Ik zit zelf niet bij de BD maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er als PM af en toe wel aan denk om daar een opdracht te doen. Vooropgesteld; het gros van alle vooroordelen zal ongetwijfeld kloppen. Maar er ligt wel zeker een uitdaging!
Ik vraag me dan af of ik een positieve factor zou kunnen zijn als mini tandwieltje in zo'n grote organisatie. Zou het mij lukken om daarin iets voor elkaar te krijgen, de neuzen dezelfde kant op te krijgen?
Bij mij staat zo'n verzamelplek voor "incompetentie" zoals anderen het omschrijven juist hoger op mijn ambitie. Het is niet zo moeilijk om iets wat goed is draaiende te houden, maar kun jij iets verbeteren en realiseren wat nu totaal niet werkt?
Daarin ligt de essentie van mijn gewenste zzp inzet.
Ik krijg hier een beetje een "oh sweet summer child" gevoel bij

Ik krijg het idee dat je niet eerder in enorm ambtelijke omgevingen gewerkt hebt. Dat je een beetje het idee hebt dat ze het niet kunnen maar wel heel graag willen, en dat iemand die het dan 'snapt' met open armen ontvangen wordt.
Mijn ervaring bij (semi-) overheden (IND, UWV, EDSN) is het tegenovergestelde. Dat de cultuur, integraal in het bedrijf, anti-change is. De beste manier om daar de rest van je leven te werken is door je kop niet boven het maaiveld uit te steken.
Wat ik bij een project bij het UWV bijvoorbeeld gezien heb, was dat een hoop ambtenaren als ze lucht krijgen van een nieuw project zich hier graag aan verbinden, want dan heb je weer iets waarvan je kan claimen 'druk' mee te zijn (ook als ze 1 meeting elke 4 weken hebben). Zo heb ik een keer een kickoff gedaan voor een 2e fase van een project (waarvan de 1e fase 'geheim' was), waar opeens 20 man extra inzat.
En dan denk je "ah, mooi, dan zijn mensen enthusiast". Nee. Het enige wat ze komen doen is je vertellen waarom het niet gaat werken. Want; ze willen ook niet een supporter zijn van iets dat misschien gaat falen, want dat is de manier om je eigen carriere in gevaar te brengen.
Dit is slechts een enkele anekdote van wat ik meegemaakt heb, maar het is wel een patroon wat je constant ziet. Op het moment dat je probeert de organisatie in beweging te krijgen, gaat de hele organisatie terug duwen. Inclusief roddels en backstabbing. De project manager van het UWV project hierboven (die itt tot ik wel intern was), heeft hier veel gedoe mee gekregen.
De enige manier om verandering te bewerkstelligen in zo'n organisatie is vanuit de top, en dan moet dat ook echt een 'verandertraject' zijn waarbij je ruggesteun hebt van de hoge omes. Daarbuiten kun je hoogstens hele kleine verbeteringen doorvoeren, waarbij het je een hoop energie gaat kosten.