Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Hmmbob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:21:
Tenminste, niet meteen. Maandje of 3-6 er tussen laten (de afkoelperiode die grote bedrijven ook gebruiken) en er is geen schijnzelfstandigheid meer.
Waarom zou dit geen schijnzelfstandigheid meer zijn?

De vraag is ook, wat ga je doen als ZZPér? Exact hetzelfde als wat je in loondienst deed in het hetzelfde team? Waarom wil je eigenlijk ZZPen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FitTiv schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Dank voor de info. Ik merk dat mijn werkgever direct factureren spannend vindt. Wellicht goed om het nog eens voor te leggen en een andere opdracht te hebben naast mijn oude werkgever. Dat lijkt me dan de veiligste route.
Zou het nog uitmaken of ik op offertebasis werk aanbied? Dan sta ik er weer " zelfstandiger" in denk ik.

En excuses want jullie hebben dit al zeker 100x beantwoord waarschijnlijk, ik heb me ingelezen maar specifieke situaties zijn altijd lastig te vinden en te vergelijken. Dus bedankt voor het meedenken.
Maakt niet zoveel uit zo lang je maar duidelijk ook andere opdrachtgevers hebt/zoekt. Je komt hiermee zeker niet weg door per week 32 uur of meer voor je oude werkgever te blijven werken. Persoonlijk zou ik streven naar maximaal 50% van je oude werkgever en de komende jaren af te bouwen. Vanuit z’n luxe positie met vaste opdrachtgever is gewoon uitstekend ondernemerschap.

Let wel; enige vorm van constructie die opgezet worden komen bovenop het tarief wat je vraagt. Als je oud werkgever zekerheid wilt betaald die maar voor. Er is namelijk geen bescherming, alleen maar meer risico voor jou dat je betaald wordt (+5% op de prijs ;)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:17

Matis

Rubber Rocket

Lang verhaal kort: gewoon niet als zzp'er voor je oude baas werken.

Tenminste, niet meteen. Maandje of 3-6 er tussen laten (de afkoelperiode die grote bedrijven ook gebruiken) en er is geen schijnzelfstandigheid meer.
Ik zou minimaal 6 maanden adviseren. Anders val je, net als in loondienst, onder de ketenregeling.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:26
Lang verhaal kort: gewoon niet als zzp'er voor je oude baas werken.
[...]
Als je het kan voorkomen, zeker niet doen. Toen ik (lang, lang geleden) aangaf weg te gaan schoot mijn manager zo in de stres dat ik spontaan aanbood 6 maanden lang de huidige opdracht af te maken. Als ZZP-er. Win-win wat mij betreft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

6 maanden wordt genoemd als veilige periode als je wat o google rondkijkt maar er is niets officieels.... Ik denk eigenlijk dat wanneer je na 6 maanden precies hetzelfde gaat doen als dat je voorheen deed, dat nog steeds als schijnzelfstandigheid gezien zal worden (iig als de controleur wat actief is...).

Goede vraag is dan ook: als je als zzp'r aan de slag wilt maar vervolgens 2 a 3 dagen voor je ex werkgever blijft werken, waarom wordt je dan zzp'er? En, als je ex werkgever het prima vind dat je 2 a 3 dagen werkt, waarom niet beginnen met zzp klussen naast je loondienst? Of blijf je in loondienst tot je voldoende klussen hebt om heel de week te werken?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:00
Crazy D schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:30:
6 maanden wordt genoemd als veilige periode als je wat o google rondkijkt maar er is niets officieels.... Ik denk eigenlijk dat wanneer je na 6 maanden precies hetzelfde gaat doen als dat je voorheen deed, dat nog steeds als schijnzelfstandigheid gezien zal worden (iig als de controleur wat actief is...).

Goede vraag is dan ook: als je als zzp'r aan de slag wilt maar vervolgens 2 a 3 dagen voor je ex werkgever blijft werken, waarom wordt je dan zzp'er? En, als je ex werkgever het prima vind dat je 2 a 3 dagen werkt, waarom niet beginnen met zzp klussen naast je loondienst? Of blijf je in loondienst tot je voldoende klussen hebt om heel de week te werken?
Goede vragen.
Mijn werk bestaat uit projecten die ik in de lucht houd, tesamen met een hoop randzaken.

Ik wil mijn werk veranderen naar alleen projecten draaien, daar meer de regie pakken, meer 'aannemerswerk'. De werkinhoud en mijn rol verandert dan dus licht. Dit bewerkstelligen zou eventueel mogelijk zijn in deeltijd-loondienst (ca. 2 dagen) bij mijn werkgever, maar dan kom je weer op het punt dat de randzaken erbij in zitten (vanwege type werk) terwijl ik juist wil focussen op het voor mij interessante deel. In kort wil ik tov mijn oude baan de voor mij oninteressante dingen schrappen en de interessante dingen blijven doen met meer bevoegdheid.

In de rest van de tijd wil ik productontwikkeling doen waarvoor bepaalde basis inkomsten benodigd zijn (in eerste instantie prototyping en onbetaald tenzij ik een subsidie vind). Als ik dit dmv zzp'en aanvlieg kan ik dit starten en op een eenvoudige wijze de hang het zzp'en krijgen leren (offreren, factureren, aangiftes etc etc).
Zoals ik het nu voor ogen heb zou ik ca. 1 jaar dit nog doen bij de oude werkgever. Er is werk genoeg in mijn sector, dat is het probleem denk ik niet.

Blijft een lastige afweging. Wellicht is het inderdaad het makkelijkst om 2 dagen contract in te gaan om dit hele geze*k te voorkomen.

EDIT: de modelovereenkomst geen werkgeversgezag zal van toepassing zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door FitTiv op 26-06-2023 09:55 . Reden: nedurlandsch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Ik vind dat van werkgevers ook wel kortzichtig. Ik denk dat het in de ICT een minder groot issue is omdat we sowieso veel in het Engels doen. Maar er zijn genoeg Nederlanders die best okay Engels spreken, maar zich gewoon niet comfortabel / goed genoeg voelen om dat continue te spreken in een professionele setting.
Ja eens, ze hadden dat beter moeten aanpakken. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat de wisselwerking twee kanten op moet werken. De mensen uit buitenland zijn nu Nederlands aan het leren maar het is nog lastig om in een social event te zitten omdat in de groep snel nederlands word gepraat. Dus ik snap wel dat sommige mensen "klieken" met mensen waar ze makkelijker mee kunnen praten ;).

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ConQuestador schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:42:
Ik zit nu bij een oer Hollands bedrijf, maar de dev afdeling is voor 80% gevuld met mensen uit het buitenland.

In principe is alles in het Engels, zelfs als een manager iets tegen mij zegt wat in principe alleen mij aan gaat, doet hij dit alsnog in het Engels zodat anderen wel weten waar het over gaat.

In principe gaat dit allemaal prima, Nederlandse onderonsjes waar buitenlanders bij zijn, zijn er niet.

Wat ik wel merk, is dat als het soms lastig is, het toch eenvoudiger is om het "even" met wat Nederlanders te doen, omdat sommigen bepaalde problemen gewoon niet in het Engels duidelijk kunnen maken. Tevens merk ik dat er veel minder chit.chat is, en als die er is, gaat het vaak toch over hoe dingen in Nederland werken (zoals hypotheken en belastigen). En niet gewoon over hoe max heeft gereden oid.

Ansich is het allemaal prima, maar als ik mag kiezen zou ik toch liever voor een bedrijf kiezen met veel Nederlandse collega's. In mijn ervaring is het net wat makkelijker communiceren, en js het ook gewoon gezelliger (meer nutteloze chitchat)
Ik heb andere ervaringen maar het ligt ook echt aan de mensen zelf en hoe toegankelijk je zelf bent imo. Ik kan echt prima met buitenlanders nutteloos chitchatten en andersom maar net zoals sommige nederlanders ongezellig zijn heb je die ook bij de buitenlandse groep

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:12
Voor m'n elektrische (lease)auto heb ik snellaadabonnementen bij Fastned, Ionity, etc. Nu krijg ik een behoorlijke hoeveelheid facturen van die partijen (opzich fijn, wordt automagisch afgeschreven en komt direct binnen in Moneybird) en loop ik tegen het probleem aan van een maximum aantal boekingen in Moneybird. Hoe gaan jullie hiermee om? Is er een slimme omweg of moet ik gewoon betalen voor een groter abonnement en die kosten voor lief nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 15:58
TheJVH schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:13:
Voor m'n elektrische (lease)auto heb ik snellaadabonnementen bij Fastned, Ionity, etc. Nu krijg ik een behoorlijke hoeveelheid facturen van die partijen (opzich fijn, wordt automagisch afgeschreven en komt direct binnen in Moneybird) en loop ik tegen het probleem aan van een maximum aantal boekingen in Moneybird. Hoe gaan jullie hiermee om? Is er een slimme omweg of moet ik gewoon betalen voor een groter abonnement en die kosten voor lief nemen?
Je kan de facturen samenvoegen maar gezien het ook meerdere banktransacties zijn, loop je daar ook tegen het limiet in en die kan je niet zelf samenvoegen... Het duurste abonnement is iets van 35e/m en die kosten zijn volledig aftrekbaar. Ik kan niet in je administratie kijken maar lijkt mij de moeite niet waard om op te bezuinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Eliaz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Je kan de facturen samenvoegen maar gezien het ook meerdere banktransacties zijn, loop je daar ook tegen het limiet in en die kan je niet zelf samenvoegen... Het duurste abonnement is iets van 35e/m en die kosten zijn volledig aftrekbaar. Ik kan niet in je administratie kijken maar lijkt mij de moeite niet waard om op te bezuinigen?
Nee dat zat ik inderdaad ook te bedenken, en als ik zorg dat ik netjes al m'n autokosten inboek haal ik dat geld er al weer uit. Zo'n tolbadge zal daar ook wel bij helpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:18
@FitTiv Nu kan ik meestal wel glimlachen om een anglicisme in informeel taalgebruik, maar de hang van iets krijgen is wel ver over de grens... /off-topic

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedt4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hey tweakers,

Als het mogelijk is wil ik een soft transitie naar zzper schap, het zou super zijn als ik kan beginnen met 2 dagen zzp en 3 dagen loondienst. Alleen als ik vacatures/opdrachten bekijk zie ik dat ze vaak voor 32 of 40 uur iemand zoeken.

Hebben jullie ervaring of het mogelijk is om een opdracht te vinden voor rond de 16-20 uur per week?

Groeten speed,
p.s mijn werkgever is okey om contract te verlagen naar 3 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:39
speedt4 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:50:
Hey tweakers,

Als het mogelijk is wil ik een soft transitie naar zzper schap, het zou super zijn als ik kan beginnen met 2 dagen zzp en 3 dagen loondienst. Alleen als ik vacatures/opdrachten bekijk zie ik dat ze vaak voor 32 of 40 uur iemand zoeken.

Hebben jullie ervaring of het mogelijk is om een opdracht te vinden voor rond de 16-20 uur per week?

Groeten speed,
Waarom wil je een soft transitie en niet ineens over? De meeste opdrachten zijn inderdaad fulltime, in ieder geval voor 4 dagen.

Bij ons is onlangs iemand gestart, de komende 2 maanden 3 dagen in de week om vervolgens fulltime te werken. Maar dat is een uitzondering.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
Hey tweakers,

Groeten speed,
Die opdrachten komen bijna niet voor. Soms krijg je nog wel eens opdrachten van 1-2 dagen werk om interne medewerkers te ondersteunen, of om een junior te begeleiden en als vraagbaak te dienen. Maar dit is vaak pas als je al een tijd als zelfstandige bezig bent, je werk goed doet en al een netwerk op hebt gebouwd.

Minimale wat ik ben tegengekomen is vaak 3 dagen per week aan inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
@speedt4 Hangt ook van de opdrachten af natuurlijk.
Maar waarom wil je niet 100procent? Is dat toch een stukje angst?

Het idee is vaak dat een opdrachtgever iemand inhuurt om iemand te vervangen, een project te draaien etc. en dan is 32uur vaak wel het minimum. Ik zie weleens opdrachten voor 16uur maar dat is niet vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:56
Alleen als ik vacatures/opdrachten bekijk zie ik dat ze vaak voor 32 of 40 uur iemand zoeken.
Dat is toch juist goed nieuws? Opzeggen waar je nu zit en lekker 32/40 uur zelfstandig aan de slag.
Waarom onnodig moeilijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedt4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Bedankt voor jullie antwoorden!
@jongetje Klopt het is een stukje angst om eerlijk te zijn, ik ben geheel onbekend in het zzp wereld.
We hebben sinds kort een huis gekocht waardoor onze spaarpot een dieptepunt heeft bereikt.

Combinatie van onbekendheid met zzp en een magere spaarpot maakt mij wel beetje onzeker.
Reden dat ik toch wil beginnen met zzp is om meer vrijheid in opdrachten te hebben, momenteel zit ik in detachering en ben niet echt tevreden met de opdrachten die ik moet uitvoeren.

Dus vroeg mij af of ik het tijdelijk kon loondienst en zzp kon combineren, zodat tenminste bekend kon raken met zzp en ook in de tussentijd wat zekerheid heb van een inkomen, zodat we ons spaarpot kunnen bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Starten zonder spaarpot is lastig.
Je zult eigen materiaal moeten kopen (laptop / licenties), verzekeringen moeten afsluiten. Daarnaast moet je dan een maand werken, dan kan je factureren. Dan heb je als je geluk hebt een klant die akkoord kan gaan met een 30 dagen betaaltermijn, dus zit je 2 - 2,5 maand zonder inkomen tot je eerste factuur.

Als je dat kan overbruggen (+ wat ruimte natuurlijk), dan zit het wel snor. Anders ga je iets moeten regelen voor startkapitaal, of een welwillende (bekende?) klant die je factuur gelijk betaald. Of een klant die akkoord is met vaker factureren dan maandelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 26-06-2023 15:30 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Waar een wil is - is een weg. Je kunt je eerste factuur verkopen aan een factoringsbedrijf, dan heb je snel je knaken. Vanuit daar een buffer opbouwen, het gaat snel genoeg. Maar als je nu begint voor 2-3 dagen in de week dan ga je het urencriterium nooit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:26
_eLMo_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:29:
[…]
Dan heb je als je geluk hebt een klant die akkoord kan gaan met een 30 dagen betaaltermijn,
[…]
30 dagen is het wettelijke maximum. Dus dat is geen “geluk” maar gewoon standaard.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:33:
Waar een wil is - is een weg. Je kunt je eerste factuur verkopen aan een factoringsbedrijf, dan heb je snel je knaken. Vanuit daar een buffer opbouwen, het gaat snel genoeg. Maar als je nu begint voor 2-3 dagen in de week dan ga je het urencriterium nooit halen.
Het urencriterium is leuk meegenomen maar als dat het verschil maakt tussen wel of niet starten dan zou ik lekker in loondienst blijven.

Factoring is een interessante optie maar met name als noodmiddel. Als je het al nodig hebt om het rond te krijgen zit je wel op een erg dunne marge en kan je beter eerst een paar maandjes je uitgaven beperken om een buffertje op te bouwen. Bijvoorbeeld de zomer er niet op uit gaan bespaard vaak al een maand aan vaste lasten. Ondernemen mag best wat offers kosten.

De grotere tussenpersonen bieden overigens vaak ook factoring of versneld uitbetalen tegen een bepaalde korting.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 26-06-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20
Wellicht heeft ie een 2e inkomen waar ie tijdelijk mee kan overbruggen. Ik zou zelf iets meer vangnet creëeren maar dat scheelt heel erg pp. Je wilt niet op hete kolen zitten, want in de regel wil je dan te graag en kan dat bij intakes doorschijnen.

Maargoed, waar een wil is is een weg. Iedereen gaat er anders mee om en de 1 is de ander niet. Je kan het proberen uiteraard, zou zelf voorzichtiger zijn als je de kostwinner bent en verantwoordelijkheden thuis hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:48
RichieB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:13:
[...]

30 dagen is het wettelijke maximum. Dus dat is geen “geluk” maar gewoon standaard.
Dat geldt alleen als je aan een grootbedrijf levert. Ik zit nu bijvoorbeeld bij een grootbedrijf, maar de contractafhandeling verloopt via Magnit en het contract is ook met Magnit. Magnit is misschien ook een grootbedrijf, geen idee eigenlijk, maar de voorloper Brainnet was dat zeker niet. En dat zal waarschijnlijk voor meer van dti soort toko's gelden.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirabello op 26-06-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Magnit betaalde mij in 30 dagen, ondanks dat ik onder een oudere contract viel waarin 35 dagen ook toegestaan was. Contract was destijds afgesloten met Brainnet.

Persoonlijk zie ik 30 dagen wel als de norm maar zie opdrachtgevers regelmatig binnen twee weken al betalen. Ik dacht omdat spaarrente negatief was maar mijn opdrachtgever betaald nog steeds versneld, ondanks dat ze echt op de centen moeten letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik spreek bijna altijd 14 dagen betaaltermijn af en wekelijks factureren, nog nooit een bezwaar of opmerking over gehad. Verder werk ik voor 4 bedrijven tegelijk, 1 dag in de week per bedrijf. Werkt prima dus ligt echt aan je netwerk en hoe je het verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Daarnaast kan 30 dagen wellicht maximaal zijn, betekent het niet dat ook in 30 dagen is betaald.
En ja dan kun je incassotraject gaan starten (en in eerste instantie meer kosten maken) maar ondertussen heb je nog steeds geen geld.

Factoring kan een prima oplossing zijn als je het echt nodig hebt. Ja het kost een paar % maar in loondienst blijven kost je tientallen %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
RichieB schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu ik het via de eindklant opgebracht heb, lijkt er eindelijk wat te gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 27-06-2023 10:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik wil een kantoorstoel kopen. Die kan ik niet aftrekken voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting (ik heb een BV), want kantoor aan huis die niet aan de eisen van een zelfstandig kantoor voldoet.

Ik mag echter voor het zakelijk deel wel de BTW aftrekken. Stel dat ik 80% zakelijk en 20% privé de stoel gebruik, hoe boek ik dit zakelijk en wie betaalt wat en wanneer?

- Koop ik de stoel zakelijk en verkoop ik deze weer aan mijn privé, met maar 20% x 21% btw?
- Koop ik deze privé en declareer ik 80% van de BTW?
- ....

Iemand ervaring wat het handigst is?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een stoel van 350 euro gewoon afgetrokken. Zie wel of dat ooit een probleem wordt.
Als het veel meer is, dan moet je er misschien wat formeler naar kijken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 19:51
Ik zal niet de hele stoel-discussie weer oprakelen, maar ik blijf me er over verbazen dat sommigen bewust over de rand van wat toelaatbaar is gaan en daarmee voordeel behalen ter waarde van ~1 uur omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:11
Skyaero schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:48:
want kantoor aan huis die niet aan de eisen van een zelfstandig kantoor voldoet.
Dat maakt niet uit, de inrichting van je thuiskantoor (ook al voldoet dat niet aan de voorwaarden voor een zelfstandig kantoor) is aftrekbaar.

Wel moet je privegebruik verrekenen maar ik zou dat in het geval van een bureaustoel lekker laten zitten ("zitten", haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
kwaazaar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:03:
Ik heb een stoel van 350 euro gewoon afgetrokken. Zie wel of dat ooit een probleem wordt.
Als het veel meer is, dan moet je er misschien wat formeler naar kijken inderdaad.
Even lost ervan dat aftrekken niet mag, stoel kost bijna 1000 euro en zou daarmee op de balans komen.
figlio del comm schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:23:
Ik zal niet de hele stoel-discussie weer oprakelen, maar ik blijf me er over verbazen dat sommigen bewust over de rand van wat toelaatbaar is gaan en daarmee voordeel behalen ter waarde van ~1 uur omzet.
Het gaat hier dus om wat gewoon binnen de wet mag. En aangezien alleen al de BTW zo'n 200 euro netto besparing oplevert, is dat wel ietsjes meer dan 1 uur omzet.
mrwiggs schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Dat maakt niet uit, de inrichting van je thuiskantoor (ook al voldoet dat niet aan de voorwaarden voor een zelfstandig kantoor) is aftrekbaar.
Huh? Dat is niet hoe de belastingdienst het omschrijft. Kantoorinrichting is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting (in mijn geval venootschapsbelasting), maar bij zakelijk gebruik kan wel een deel van de omzetbelasting worden teruggevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als jij elk jaar tienduizenden euro's wegbrengt naar de belasting dan zou ik de stoel gewoon aftrekken.

Alsof de BD daar naar gaat kijken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
Wolly schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:16:
Als jij elk jaar tienduizenden euro's wegbrengt naar de belasting dan zou ik de stoel gewoon aftrekken.

Alsof de BD daar naar gaat kijken :X
Onder 450 zou ik niet druk om maken, zeker als ik het, los van de regels, zelf terecht vind. Mijn bureaustoel is echt alleen voor werk, net als mn laptop. Als een werkgever een stoel aanschaft en de werknemer deze mag lenen voor thuiswerken, dan is die toch ook aftrekbaar?

Ik heb tijdens corona van een financieel adviseur begrepen dat BD niet moeilijk zou doen over bureaustoel enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Volgens de site van de belastingdienst mag het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAmRRISOs2ntv8tfUKWOvWveH8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/acPAVJ9smu7UCc4sLhyz9gMW.png?f=fotoalbum_large

Het suffe is; deze pagina is volgens mij vrij nieuw (ik zie in de source 2023-05-11 staan). Want toen ik de belastingtelefoon heb gebeld over zoiets vergelijkbaars konden ze doodleuk melden dat sommige dingen van de inventaris wel aftrekbaar waren - waaronder een bureaustoel als voorbeeld.

De rest van het overzicht staat hier: https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

De hamvraag is nu; moet ik iets wat ik vorig jaar heb ingeboekt als zakelijk, nu weer terugboeken naar privé? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42
kwaazaar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Onder 450 zou ik niet druk om maken, zeker als ik het, los van de regels, zelf terecht vind. Mijn bureaustoel is echt alleen voor werk, net als mn laptop. Als een werkgever een stoel aanschaft en de werknemer deze mag lenen voor thuiswerken, dan is die toch ook aftrekbaar?

Ik heb tijdens corona van een financieel adviseur begrepen dat BD niet moeilijk zou doen over bureaustoel enz.
Mijn bureaustoel was excl BTW 460 euro. Toen heb ik om 11 euro korting gevraagd zodat deze mooi onder de 450 euro viel en ik 'm niet op de balans hoefde te zetten.

Ik blijf erbij dat dit te verantwoorden is, mijn bureaustoel gebruik ik 100% voor het werk, prive raak ik de computer zelden aan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03
ConQuestador schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Mijn bureaustoel was excl BTW 460 euro. Toen heb ik om 11 euro korting gevraagd zodat deze mooi onder de 450 euro viel en ik 'm niet op de balans hoefde te zetten.

Ik blijf erbij dat dit te verantwoorden is, mijn bureaustoel gebruik ik 100% voor het werk, prive raak ik de computer zelden aan.
Dat is ook te verantwoorden, voor wat betreft BTW aftrek. Het is alleen niet aftrekbaar als zakelijke kostenpost bij de IB aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nee het is geen bureau, er zit een stekker aan en is opslag en lift voor mijn zakelijke elektronica zodat ik er Arbo-proof mee kan werken. :+

Blijft wel gek dat je voor de BTW iets 100% zakelijk aftrekt en vervolgens voor IB niet mag aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ha, de stoelendiscussie weer. Kan iemand nou eens een link van de belastingdienst tonen waarop staat dat wij als zzp'ers met een werkkamertje thuis, maar geen "officieel kantoor" (sanitair, eigen toegang, etc), mogen inrichten op kosten van de zaak? Ik ben 'm namelijk niet tegengekomen. En misschien kan die link dan in de openingspost? Zodat we deze 3-maandelijkse discussie niet meer hoeven te voeren?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je koopt die stoel toch omdat het type bij je klant niet goed zit :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:46:
Nee het is geen bureau, er zit een stekker aan en is opslag en lift voor mijn zakelijke elektronica zodat ik er Arbo-proof mee kan werken. :+

Blijft wel gek dat je voor de BTW iets 100% zakelijk aftrekt en vervolgens voor IB niet mag aftrekken.
Nee hoor. Je mag BTW _naar verhouding van gebruik_ aftrekken omdat BTW nou eenmaal uiteindelijk betaald wordt door de consument (in de keten ervoor betaal je het wel, maar vorder je het terug, en de ontvanger draagt het weer af). Als (deels) zakelijk gebruiker mag je daarom ook (deels) de BTW terugvorderen.

Echter, als kosten opvoeren betekent verlaging van inkomstenbelasting en IB is prive, niet zakelijk.

Krom? Ja, zeker. Maar met dank aan onze voorgangers die een hoekbank in de woonkamer verdedigbaar vonden om een klant (die nooit thuis kwam) te laten wachten, en een mooie eethoek voor de lunch met diezelfde klant... En nog steeds onze collega's die dat doen in de hoop dat ze geen controle krijgen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Crazy D schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:47:
Ha, de stoelendiscussie weer. Kan iemand nou eens een link van de belastingdienst tonen waarop staat dat wij als zzp'ers met een werkkamertje thuis, maar geen "officieel kantoor" (sanitair, eigen toegang, etc), mogen inrichten op kosten van de zaak? Ik ben 'm namelijk niet tegengekomen. En misschien kan die link dan in de openingspost? Zodat we deze 3-maandelijkse discussie niet meer hoeven te voeren?
Ik dacht dat het anders was, maar deze wizard lijkt er vrij duidelijk over te zijn..

Ik heb echter een BV, dus ik trek het niet af van IB maar VPB, ik weet niet of de regels dan anders zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mrwiggs op 27-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mrwiggs schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Ik dacht dat het anders was, maar deze wizard lijkt er vrij duidelijk over te zijn..

Ik heb echter een BV, dus ik trek het niet af van IB maar VPB, ik weet niet of de regels dan anders zijn.
Volgens mij is het ook duidelijk daarom verbaast het me ook dat die discussie steeds opnieuw komt. Met als variatie de airco, bankje, tafeltje, etc voor op de werkkamer. Het is gewoon echt superduidelijk: NEE ! Het mag gewoon niet, punt.

BV ligt idd anders. Misschien kan het onder werkkosten regeling vallen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Nee hoor. Je mag BTW _naar verhouding van gebruik_ aftrekken omdat BTW nou eenmaal uiteindelijk betaald wordt door de consument (in de keten ervoor betaal je het wel, maar vorder je het terug, en de ontvanger draagt het weer af). Als (deels) zakelijk gebruiker mag je daarom ook (deels) de BTW terugvorderen.
Misschien dan toch maar 10% van alle BTW met betrekking tot onze nieuwbouwwoning terug vragen. Ik werk tenslotte meestal wel 2-3 dagen thuis waarvan ook regelmatig 's ochtend vanaf de eettafel in de keuken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:53:
[...]
BV ligt idd anders. Misschien kan het onder werkkosten regeling vallen?
BV met DGA is voor zover ik weet exact hetzelfde. Vandaar mijn eerdere vraag hoe ik zoiets moet boeken. Ik mag de stoel niet zakelijk kopen (want dan staat ie op de balans en moet ik hem afschrijven), maar ik mag wel de BTW terugvragen. Hoe boek ik die BTW in hemelsnaam in het bedrijf?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat iemand dit een keer uitgezocht zou hebben. Zegt eigenlijk ook wel iets over hoeveel mensen de regels nauw volgen.

Bij WKR moet je de stoel 100% prive kopen en kun je geen BTW terugvragen. WKR gaat alleen om belastingsvrije vergoeding vanuit werkgever naar werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Skyaero schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:57:
[...]

BV met DGA is voor zover ik weet exact hetzelfde. Vandaar mijn eerdere vraag hoe ik zoiets moet boeken. Ik mag de stoel niet zakelijk kopen (want dan staat ie op de balans en moet ik hem afschrijven), maar ik mag wel de BTW terugvragen. Hoe boek ik die BTW in hemelsnaam in het bedrijf?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat iemand dit een keer uitgezocht zou hebben. Zegt eigenlijk ook wel iets over hoeveel mensen de regels nauw volgen.
Ik heb een BV met zelfstandig thuiskantoor, dus ik trek het af van de VPB en wil juist een bedrag boven 450 euro zodat ik ook nog de KIA kan toepassen.

Kan je niet helpen hoe het werkt voor eenmanszaken zonder zelfstandig thuiskantoor.

Over de BTW, ik zou 100% invullen bij 5b (voorbelasting) en bijv. 20% bij 1d (privegebruik).

[ Voor 5% gewijzigd door mrwiggs op 27-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Misschien dan toch maar 10% van alle BTW met betrekking tot onze nieuwbouwwoning terug vragen. Ik werk tenslotte meestal wel 2-3 dagen thuis waarvan ook regelmatig 's ochtend vanaf de eettafel in de keuken. :+
Wat ik van de site van de belastingdienst begreep, in sommige gevallen mogelijk kunnen zijn, bijvoorbeeld bij het hebben van een praktijkruimte. Als je meer dan 10% van je woning puur voor zakelijke doeleinden gebruikt, dan mag (moet niet) je dat deel vanuit privé ter beschikking stellen aan je bedrijf. Daar zitten wel serieuze consequenties aan, o.a. dat dat deel van de woning naar Box 3 verhuist. En dus geen renteaftrek en wel vermogensbelasting betalen. Daartegenover staat weer dat je prive vanuit zakelijk een (redelijke) vergoeding krijgt voor het ter beschikbaar stellen, welke zakelijk wel aftrekbaar is.
Als die situatie voor gaat doen, bel ik wel een fiscalist om het allemaal door te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 22:20
Heeyo,

Ik vroeg me af of er tweakers zijn die in de game industrie werkzaam zijn, met name als ZZP'er. Ik ben van plan binnenkort met mijn bedrijf te starten via Kickstarter, maar het vinden van een boekhouder met ervaring op dat gebied blijkt nogal lastig. Misschien is er iemand die hier al ervaring mee heeft of zelfs zijn game via een crowd funding heeft gedaan? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:31

ralpje

Deugpopje

Crazy D schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Volgens mij is het ook duidelijk daarom verbaast het me ook dat die discussie steeds opnieuw komt. Met als variatie de airco, bankje, tafeltje, etc voor op de werkkamer. Het is gewoon echt superduidelijk: NEE ! Het mag gewoon niet, punt.
Sidenote: als je daadwerkelijk een werkruimte hebt (dus: een externe kantoorruimte óf een deel van je woning die aan de eisen voldoet qua eigen ingang, toilet, etc.) ligt het iets genuanceerder. Die regels zijn echter dusdanig dat het naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet interessant is om op die manier je kantoorruimte te gebruiken :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Skyaero schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Bij WKR moet je de stoel 100% prive kopen en kun je geen BTW terugvragen. WKR gaat alleen om belastingsvrije vergoeding vanuit werkgever naar werknemer.
In e-boekhouden zou ik hem op grootboekrekening prive opname en stortingen boeken, wel BTW opgeven zodat die wel bij de BTW aangifte meetelt. Maar de administratie van een BV is vast iets lastiger dus dat weet ik niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ralpje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Sidenote: als je daadwerkelijk een werkruimte hebt (dus: een externe kantoorruimte óf een deel van je woning die aan de eisen voldoet qua eigen ingang, toilet, etc.) ligt het iets genuanceerder. Die regels zijn echter dusdanig dat het naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet interessant is om op die manier je kantoorruimte te gebruiken :)
Dat is waar. Met name de situatie waarin je je gaat verhuizen en je huis na 5 jaar 100k meer waard is geworden, heb je opeens winst gemaakt. En een splitsingsakte is dan nodig, etc. Maar goed dat is hier niet aan de orde.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Crazy D schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:30:
6 maanden wordt genoemd als veilige periode als je wat o google rondkijkt maar er is niets officieels....
Dit is sowieso iedere keer dezelfde discussie. 6 maanden ertussen. Niet meer dan 2 jaar. Meer dan 1 opdrachtgever. Niks van dat alles staat ook daadwerkelijk in de regels.

Daarnaast krijg ik hier het idee dat mensen schijnzelfstandigheid verwarren met of je ondernemer bent voor de BD. Wat betreft schijnzelfstandigheid ligt het risico vooral bij de 'werkgever', niet bij de (schijn)zelfstandige. Het doel natuurlijk om de TNTs en Deliveroo's aan te pakken. Niet het 'slachtoffer'.

Of je ondernemer bent voor de BD staat daar los van. Daar gaat het vooral om of mensen niet doen alsof ze ondernemer zijn om van aftrekposten gebruikte kunnen maken.

Ik heb nog geen enkele indicatie dat iemand aan het handhaven is in het soort werk dat wij doen. Dat opdrachtgevers bang zijn snap ik; die dragen het risico. Maar dat mensen hier bang gemaakt worden over een overstap van werknemer naar ZZPer terwijl ze hetzelfde werk blijven doen terwijl er eigen geen indicatie is dat het niet mag, vind ik wel nogal jammer.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
joppe99999 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:59:
Heeyo,

Ik vroeg me af of er tweakers zijn die in de game industrie werkzaam zijn, met name als ZZP'er. Ik ben van plan binnenkort met mijn bedrijf te starten via Kickstarter, maar het vinden van een boekhouder met ervaring op dat gebied blijkt nogal lastig. Misschien is er iemand die hier al ervaring mee heeft of zelfs zijn game via een crowd funding heeft gedaan? Alvast bedankt!
Waarom ben je specifiek op zoek naar een boekhouder met 'game'-ervaring? Ik zie niet hoe dat anders is dan andere software bouwen. Je hebt gewoon inkomsten (wat je factureert/verkoopt) en kosten. Het verschil daartussen is waarop je belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
  • Laatst online: 20-09 22:20
Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Waarom ben je specifiek op zoek naar een boekhouder met 'game'-ervaring? Ik zie niet hoe dat anders is dan andere software bouwen. Je hebt gewoon inkomsten (wat je factureert/verkoopt) en kosten. Het verschil daartussen is waarop je belast wordt.
Vooral omdat ze in dit geval weten hoe dingen omtrent Kickstarter geregeld moeten worden. Ik las bijvoorbeeld dat je bij Kickstarter donaties kan doen (zonder product er tegenover), dit zou misschien anders berekend moeten worden dan de tiers. Ik heb er zelf weinig verstand van maar iemand die het pas al eens bewandeld heeft komt altijd van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Dit is sowieso iedere keer dezelfde discussie. 6 maanden ertussen. Niet meer dan 2 jaar. Meer dan 1 opdrachtgever. Niks van dat alles staat ook daadwerkelijk in de regels.

Daarnaast krijg ik hier het idee dat mensen schijnzelfstandigheid verwarren met of je ondernemer bent voor de BD. Wat betreft schijnzelfstandigheid ligt het risico vooral bij de 'werkgever', niet bij de (schijn)zelfstandige. Het doel natuurlijk om de TNTs en Deliveroo's aan te pakken. Niet het 'slachtoffer'.
Nou ja, als jij niet als ondernemer wordt gezien omdat je naast je schijnzelfstandige-baantje niet genoeg uren hebt gemaakt, mag je zelfstandigenaftrek terug betalen, misschien je gebruikte jaarruimte voor pensioenopbouw verkloot. Voor de KIA maakt het geloof ik niet uit. Misschien je onderzoeksbudget die jij op je eigen naam had aangevraagd terug betalen omdat je die uren niet hebt gemaakt namens het bedrijf waarvoor je dat budget had verkregen. Jaarrekeningen die misschien opnieuw gemaakt moeten worden. Het kan wel degelijk ook wat gevolgen voor jou als ZZP'r hebben.

Maar, zoals je natuurlijk ook zegt: er zijn op dit moment geen concrete regels het zijn allemaal geruchten/vermoedens, die door 1 iemand worden geroepen en vervolgens volgens heel internet als waarheid wordt gezien. En ook door een aantal opdrachtgevers "voor de zekerheid" aangehouden wordt,

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Deveon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Kan moet je bij verkoop die 10% wel weer hoesten maar met een dalende markt heb je misschien een voordeel 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
joppe99999 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:49:
Vooral omdat ze in dit geval weten hoe dingen omtrent Kickstarter geregeld moeten worden. Ik las bijvoorbeeld dat je bij Kickstarter donaties kan doen (zonder product er tegenover), dit zou misschien anders berekend moeten worden dan de tiers. Ik heb er zelf weinig verstand van maar iemand die het pas al eens bewandeld heeft komt altijd van pas.
Er zijn veel bedrijven die werken via crowdfunding. Je krijgt geen hits omdat je te specifiek zoekt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eliaz
Diegenen die bang zijn of ze de btw van hun bureaustoel wel of niet juist boeken, hoeven zich niet heel druk te maken schat ik zo 🥲
Al jarenlang besteden 250 medewerkers van de Belastingdienst hun hele werkdag aan het handmatig overtypen van btw-aangiften. Het is geestdodend werk, niemand heeft er zin in. Maar ze moeten wel: het veertig jaar oude computersysteem voor de omzetbelasting spuugt vanwege technische fouten aan de lopende band aangiften uit die automatisch verwerkt zouden moeten worden. En er is maar één manier om die aangiften terug in het systeem te krijgen: overtypen. bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Eliaz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:42:
Diegenen die bang zijn of ze de btw van hun bureaustoel wel of niet juist boeken, hoeven zich niet heel druk te maken schat ik zo 🥲

[...]
Hele stuk gelezen, en totaal niet verrassend. We weten allemaal dat het een rommeltje is bij de belastingdienst, maar als je dit dan weer leest dan besef je het maar weer eens temeer.

Het ergste is: Ik zie voor hun ook geen oplossing: zelf bouwen gaat ze nooit lukken, want dan zouden ze gewoon een paar honderd goede developers moeten aannemen, en met hun loonschalen e.d. lukt ze dat niet. Uitbesteden is ook gedoemd om te falen, omdat ze dan een eerst 3 jaar gaan analyseren, dan 4 jaar bouwen, en er dan achter komen dat de regels alweer anders zijn.

Ik ben blij dat ik dat probleem niet hoef op te lossen, want ik denk dat we over 10 jaar nog steeds dit soort berichten lezen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]
Uit de aangifte blijkt niet waarom je het verrekend, daarvoor is echt een audit van je administratie noodzakelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:00
ConQuestador schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Hele stuk gelezen, en totaal niet verrassend. We weten allemaal dat het een rommeltje is bij de belastingdienst, maar als je dit dan weer leest dan besef je het maar weer eens temeer.

Het ergste is: Ik zie voor hun ook geen oplossing: zelf bouwen gaat ze nooit lukken, want dan zouden ze gewoon een paar honderd goede developers moeten aannemen, en met hun loonschalen e.d. lukt ze dat niet. Uitbesteden is ook gedoemd om te falen, omdat ze dan een eerst 3 jaar gaan analyseren, dan 4 jaar bouwen, en er dan achter komen dat de regels alweer anders zijn.

Ik ben blij dat ik dat probleem niet hoef op te lossen, want ik denk dat we over 10 jaar nog steeds dit soort berichten lezen.
Er is dus wel een oplossing, meer betalen! Betaal software developers evenveel als een fiscalist (waarom eigenlijk niet) en je hebt die developers zo bij elkaar, en je kunt nog kieskeurig zijn ook.

Omdat productiviteit exponentieel toeneemt met de kwaliteit van een developer ben je ook nog goedkoper uit. Helaas is dit moeilijk uit te leggen op een excel sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14

[...]
Ik denk dat ik wat context mis, want ik snap werkelijk waar niet waarom de BD dit niet geautomatiseerd heeft. Voor het feit dat systemen oud zijn, en het waarschijnlijk een mainframe systeem betreft waar je van af wilt blijven heb ik begrip. Maar wanneer deze uitgiftes automatisch uitspuugt kunnen worden, dan staan deze op 1 of andere vorm ergens digitaal. Dan kan je deze toch gewoon automatisch weer injecteren in het proces? Of desnoods gebruik je een OCR die letterlijk aan een toetsenbord gekoppeld zit om alles "over te typen".

Zelfs wanneer je het nog grootser gaat aanpakken, en met letterlijke robots gaat werken, ben je beter bezig dan deze 250 mensen dit geestdodende werk laten doen. De kans dat die 250 mensen fouten maken in het overtypen lijkt mij veel groter dan dat een OCR dat doet, of een automatisch systeem dat doet. Met 250 mensen * minimummaandloon *12 * 1.5 (overhead en werkgeverslasten) kom je op 8.7 miljoen per jaar dat dit kost. Voor dat geld kan je wat technici zo wat robots laten ontwikkelen en neerzetten. Ik snap dat de BD enorm incompetent is op IT gebied, maar kom op, dit kan toch enorm simpel veel beter gedaan worden? En ook nog eens voor veel minder kosten?

[ Voor 9% gewijzigd door Hatsjoe op 28-06-2023 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:08
ConQuestador schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:58:
Het is nog erger:
Locatie Apeldoorn en dan verplicht 1 a 2 dagen per week op locatie als externe.
En ze waardeerden het niet echt dat ik 4 euro per uur op het tarief gooide voor hotelkosten (kuch A50) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
hackerhater schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Het is nog erger:
En ze waardeerden het niet echt dat ik 4 euro per uur op het tarief gooide voor hotelkosten (kuch A50) 8)7
precies, daarom zie ik het ook nooit lukken. Door hun eigen interne regels hebben ze zichzelf de handen geboeid, en gaan ze het nooit oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het is nog erger:
En geen parkeervoorziening regelen.. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eliaz
Hatsjoe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat ik wat context mis, want ik snap werkelijk waar niet waarom de BD dit niet geautomatiseerd heeft. Voor het feit dat systemen oud zijn, en het waarschijnlijk een mainframe systeem betreft waar je van af wilt blijven heb ik begrip. Maar wanneer deze uitgiftes automatisch uitspuugt kunnen worden, dan staan deze op 1 of andere vorm ergens digitaal. Dan kan je deze toch gewoon automatisch weer injecteren in het proces? Of desnoods gebruik je een OCR die letterlijk aan een toetsenbord gekoppeld zit om alles "over te typen".

Zelfs wanneer je het nog grootser gaat aanpakken, en met letterlijke robots gaat werken, ben je beter bezig dan deze 250 mensen dit geestdodende werk laten doen. De kans dat die 250 mensen fouten maken in het overtypen lijkt mij veel groter dan dat een OCR dat doet, of een automatisch systeem dat doet. Met 250 mensen * minimummaandloon *12 * 1.5 (overhead en werkgeverslasten) kom je op 8.7 miljoen per jaar dat dit kost. Voor dat geld kan je wat technici zo wat robots laten ontwikkelen en neerzetten. Ik snap dat de BD enorm incompetent is op IT gebied, maar kom op, dit kan toch enorm simpel veel beter gedaan worden? En ook nog eens voor veel minder kosten?
Het "probleem" is niet altijd de technische uitdaging maar de hele politieke, bestuurlijke en budgetaire rompslomp er om heen speelt een grotere rol. Puur technisch zal het allemaal best mogelijk kunnen zijn. Maar er is veroudering van het gehele systeem, een enorme legacy en gebrek aan kennis om deze systemen aan te passen en op aan te sluiten als het al überhaupt mogelijk is (denk aan bijvoorbeeld mainframe systemen zonder "API" of originele broncode). "Even OCR inprikken" is ook weer een nieuw project (+ managers, PO), requirements, scope, benodigd budget, medewerkers, team, beheer, security enzovoort, enzovoort.

Ik praat het niet goed en heb nooit bij de BD gewerkt, maar van de zijlijn is het vaak makkelijk observeren en concluderen dat het eenvoudig opgelost kan worden. 🙂 Als je denkt dat het wel kan, er staan genoeg opdrachten open bij de BD maar zelfs al kom je in het domein "omzetbelasting" terecht, is de kans klein dat je als ingehuurde eenpitter zulke grote veranderingen teweeg kan brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eliaz op 28-06-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Ik moet bij jouw username telkens denken aan conqueeftador. :+

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 28-06-2023 15:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Eliaz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Het "probleem" is niet altijd de technische uitdaging maar de hele politieke, bestuurlijke en budgetaire rompslomp er om heen speelt een grotere rol. Puur technisch zal het allemaal best mogelijk kunnen zijn. Maar er is veroudering van het gehele systeem, een enorme legacy en gebrek aan kennis om deze systemen aan te passen en op aan te sluiten als het al überhaupt mogelijk is (denk aan bijvoorbeeld mainframe systemen zonder "API" of originele broncode). "Even OCR inprikken" is ook weer een nieuw project (+ managers, PO), requirements, scope, benodigd budget, medewerkers, team, beheer, security enzovoort, enzovoort.

Ik praat het niet goed en heb nooit bij de BD gewerkt, maar van de zijlijn is het vaak makkelijk observeren en concluderen dat het eenvoudig opgelost kan worden. 🙂 Als je denkt dat het wel kan, er staan genoeg opdrachten open bij de BD maar zelfs al kom je in het domein "omzetbelasting" terecht, is de kans klein dat je als ingehuurde eenpitter zulke grote veranderingen teweeg kan brengen.
Zeg maar onmogelijk, het systeem is er ook niet voor niets. Het is een baangarantie voor alles wat incompetent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
init6 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Zeg maar onmogelijk, het systeem is er ook niet voor niets. Het is een baangarantie voor alles wat incompetent is.
Ooit bij een opdracht bij de overheid een (simpele) verandering voorgesteld welke 2 FTE zou kunnen besparen. Idee werd meteen afgeschoten, want zodra je banen ging automatiseren kwam je in een gevarenzone en moesten er allerlei lagen iets van vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:16
ConQuestador schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Ooit bij een opdracht bij de overheid een (simpele) verandering voorgesteld welke 2 FTE zou kunnen besparen. Idee werd meteen afgeschoten, want zodra je banen ging automatiseren kwam je in een gevarenzone en moesten er allerlei lagen iets van vinden...
Logisch, want overheid. Als ik ooit in een ambitieloze en conservatieve omgeving wil werken, weet ik waar ik ga solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:12
[...]

Het is nog erger:
Lol 4 euro, ga je in een hostel zitten. Of bedoel je standaard er op zodat je bv bij een volle maand 160x4 euro extra hebt?? En je vrije tijd dan? Belastingdienst in Apeldoorn heeft gewoon een bijzonder slechte usp om bekwame developers aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:12
init6 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Zouden die mensen hier ook af en toe lezen en denken, fuck ben ik nou zo’n incompetent persoon? Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat die iters geen moderne bronnen lezen, maar je weet natuurlijk nooit of er een verdwaald is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
Orangelights23 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Logisch, want overheid. Als ik ooit in een ambitieloze en conservatieve omgeving wil werken, weet ik waar ik ga solliciteren.
Dit is letterlijk mijn backup plan. Als ik ooit het gevoel heb dat mijn kennis niet meer relevant is, of dat ik het niet meer aan kan. Dan ga ik in dienst bij een overheidsafdeling en ga ik daar mijn tijd uitzitten...... }:O

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 14:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:24:
[...]

En geen parkeervoorziening regelen.. 8)7
Toen ik nog bij de BD gedetacheerd zat ergens in 1999 kon ik nog gratis bij AGOVV parkeren. Ik ga ervanuit dat dit niet meer kan? 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 14:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mannowlahn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Zouden die mensen hier ook af en toe lezen en denken, fuck ben ik nou zo’n incompetent persoon? Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat die iters geen moderne bronnen lezen, maar je weet natuurlijk nooit of er een verdwaald is.
Nee de incompetente mensen lezen hier niet. Sterker nog die doen helemaal niets aan inlezen/slimmer worden/dingen onderzoeken/uitzoeken/etc etc etc.

Ik ergerde mij ook altijd aan de mensen die ergens zaten op een functie waar ze eigenlijk geen verstand van hebben. Heb dat maar naast mij neer gelegd. Zolang ze hun salaris krijgen vinden ze het wel best ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
[...]

Ik zit zelf niet bij de BD maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er als PM af en toe wel aan denk om daar een opdracht te doen. Vooropgesteld; het gros van alle vooroordelen zal ongetwijfeld kloppen. Maar er ligt wel zeker een uitdaging!

Ik vraag me dan af of ik een positieve factor zou kunnen zijn als mini tandwieltje in zo'n grote organisatie. Zou het mij lukken om daarin iets voor elkaar te krijgen, de neuzen dezelfde kant op te krijgen?

Bij mij staat zo'n verzamelplek voor "incompetentie" zoals anderen het omschrijven juist hoger op mijn ambitie. Het is niet zo moeilijk om iets wat goed is draaiende te houden, maar kun jij iets verbeteren en realiseren wat nu totaal niet werkt?

Daarin ligt de essentie van mijn gewenste zzp inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Veel mensen kijken vooral naar de korte termijn. Waarom hard werken als je evenveel betaald krijgt voor bijna niets doen. Dat je dan 10 jaar later in kennis volkomen gestagneerd bent, daar denken ze niet over na.

Het wordt ook ronduit gevaarlijk als sommige van deze mensen dan 'enterprise architect' ofzo worden. Die gaan dan heel snel in ons vaarwater zitten. De nuttige enterprise architecten die ik in 20 jaar gezien heb kan ik op 1 hand tellen, en de groep die vooral schade deden was veel groter.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hydra
Isildir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:39:
Ik zit zelf niet bij de BD maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er als PM af en toe wel aan denk om daar een opdracht te doen. Vooropgesteld; het gros van alle vooroordelen zal ongetwijfeld kloppen. Maar er ligt wel zeker een uitdaging!

Ik vraag me dan af of ik een positieve factor zou kunnen zijn als mini tandwieltje in zo'n grote organisatie. Zou het mij lukken om daarin iets voor elkaar te krijgen, de neuzen dezelfde kant op te krijgen?

Bij mij staat zo'n verzamelplek voor "incompetentie" zoals anderen het omschrijven juist hoger op mijn ambitie. Het is niet zo moeilijk om iets wat goed is draaiende te houden, maar kun jij iets verbeteren en realiseren wat nu totaal niet werkt?

Daarin ligt de essentie van mijn gewenste zzp inzet.
Ik krijg hier een beetje een "oh sweet summer child" gevoel bij :) Ik krijg het idee dat je niet eerder in enorm ambtelijke omgevingen gewerkt hebt. Dat je een beetje het idee hebt dat ze het niet kunnen maar wel heel graag willen, en dat iemand die het dan 'snapt' met open armen ontvangen wordt.

Mijn ervaring bij (semi-) overheden (IND, UWV, EDSN) is het tegenovergestelde. Dat de cultuur, integraal in het bedrijf, anti-change is. De beste manier om daar de rest van je leven te werken is door je kop niet boven het maaiveld uit te steken.

Wat ik bij een project bij het UWV bijvoorbeeld gezien heb, was dat een hoop ambtenaren als ze lucht krijgen van een nieuw project zich hier graag aan verbinden, want dan heb je weer iets waarvan je kan claimen 'druk' mee te zijn (ook als ze 1 meeting elke 4 weken hebben). Zo heb ik een keer een kickoff gedaan voor een 2e fase van een project (waarvan de 1e fase 'geheim' was), waar opeens 20 man extra inzat.

En dan denk je "ah, mooi, dan zijn mensen enthusiast". Nee. Het enige wat ze komen doen is je vertellen waarom het niet gaat werken. Want; ze willen ook niet een supporter zijn van iets dat misschien gaat falen, want dat is de manier om je eigen carriere in gevaar te brengen.

Dit is slechts een enkele anekdote van wat ik meegemaakt heb, maar het is wel een patroon wat je constant ziet. Op het moment dat je probeert de organisatie in beweging te krijgen, gaat de hele organisatie terug duwen. Inclusief roddels en backstabbing. De project manager van het UWV project hierboven (die itt tot ik wel intern was), heeft hier veel gedoe mee gekregen.

De enige manier om verandering te bewerkstelligen in zo'n organisatie is vanuit de top, en dan moet dat ook echt een 'verandertraject' zijn waarbij je ruggesteun hebt van de hoge omes. Daarbuiten kun je hoogstens hele kleine verbeteringen doorvoeren, waarbij het je een hoop energie gaat kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Hydra schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Ik krijg hier een beetje een "oh sweet summer child" gevoel bij :) Ik krijg het idee dat je niet eerder in enorm ambtelijke omgevingen gewerkt hebt. Dat je een beetje het idee hebt dat ze het niet kunnen maar wel heel graag willen, en dat iemand die het dan 'snapt' met open armen ontvangen wordt.

Mijn ervaring bij (semi-) overheden (IND, UWV, EDSN) is het tegenovergestelde. Dat de cultuur, integraal in het bedrijf, anti-change is. De beste manier om daar de rest van je leven te werken is door je kop niet boven het maaiveld uit te steken.

Wat ik bij een project bij het UWV bijvoorbeeld gezien heb, was dat een hoop ambtenaren als ze lucht krijgen van een nieuw project zich hier graag aan verbinden, want dan heb je weer iets waarvan je kan claimen 'druk' mee te zijn (ook als ze 1 meeting elke 4 weken hebben). Zo heb ik een keer een kickoff gedaan voor een 2e fase van een project (waarvan de 1e fase 'geheim' was), waar opeens 20 man extra inzat.

En dan denk je "ah, mooi, dan zijn mensen enthusiast". Nee. Het enige wat ze komen doen is je vertellen waarom het niet gaat werken. Want; ze willen ook niet een supporter zijn van iets dat misschien gaat falen, want dat is de manier om je eigen carriere in gevaar te brengen.

Dit is slechts een enkele anekdote van wat ik meegemaakt heb, maar het is wel een patroon wat je constant ziet. Op het moment dat je probeert de organisatie in beweging te krijgen, gaat de hele organisatie terug duwen. Inclusief roddels en backstabbing. De project manager van het UWV project hierboven (die itt tot ik wel intern was), heeft hier veel gedoe mee gekregen.

De enige manier om verandering te bewerkstelligen in zo'n organisatie is vanuit de top, en dan moet dat ook echt een 'verandertraject' zijn waarbij je ruggesteun hebt van de hoge omes. Daarbuiten kun je hoogstens hele kleine verbeteringen doorvoeren, waarbij het je een hoop energie gaat kosten.
Ja, misschien had ik erbij moeten zetten dat ik in totaal iets van 6+ jaar opdrachten bij overheidsdiensten heb uitgevoerd, waaronder ook bij de IND. En nee, dat maakt mij geen expert in de inner-workings van de IT binnen overheidsland maar ik ben er wel ingedoken en mijn teams hebben daar successen behaald.

En toegegeven; ik herken jouw voorbeelden. Dat soort dingen heb ik ook allemaal gezien en meegemaakt.
Je noemt zelf ook al even de "wil om te veranderen", dat is inderdaad essentieel. Als dat er niet is dan zal iets nooit lukken. Maar er vanuit gaande dat er een wil is blijven dit soort projecten een uitdaging.

Off-topic, maar die 20 man extra tijdens de kick-off kan ook een kans zijn. Identificeer de bezwaren, valideer of het klopt of niet, doe iets met de input, koppel terug wat je wel of niet mee neemt en waarom. En je hebt een kans om van een criticaster een supporter te maken. En als dat niet lukt dan weet je nu wie de "tegenstanders" van het project zijn en het waarom (iig het "waarom" waar ze over willen vertellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Isildir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:05:
Off-topic, maar die 20 man extra tijdens de kick-off kan ook een kans zijn. Identificeer de bezwaren, valideer of het klopt of niet, doe iets met de input, koppel terug wat je wel of niet mee neemt en waarom. En je hebt een kans om van een criticaster een supporter te maken. En als dat niet lukt dan weet je nu wie de "tegenstanders" van het project zijn en het waarom (iig het "waarom" waar ze over willen vertellen).
Het hele verhaal gaat nog wel een stuk verder dan wat ik zin heb om het hier op te gaan schrijven hoor :) Ik was toen ook halverwege de twintig en zag het toen ook, heel naief, als een 'kans'. Niks van de feedback was constructief of relevant, maar zorgde alleen maar voor meer 'angst' bij leiderschap. Want als 1 externe dude een goed idee heeft en 20 interne dudes zeggen dat het niet gaat werken, kan je lullen als brugman maar dat gaat niks oplossen.

Ik ben het echt wel met je eens dat er wel plekken zijn waar je dingen kunt veranderen. Alleen is de cultuur bij de BD zelf echt enorm fucked up. Ik heb er zelf niet gewerkt, maar ken wel de verhalven van directe collega's die er wel gewerkt hebben. En natuurlijk hebben we van buiten genoeg verhalen gelezen over de cultuur binnen de BD.

The fish rots from the head down. Je gaat daar geen grote dingen veranderen zonder dat de kop van de vis vrij integraal vervangen gaat worden. En dat zie ik nooit gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
mannowlahn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Lol 4 euro, ga je in een hostel zitten. Of bedoel je standaard er op zodat je bv bij een volle maand 160x4 euro extra hebt?? En je vrije tijd dan? Belastingdienst in Apeldoorn heeft gewoon een bijzonder slechte usp om bekwame developers aan te trekken.
Standaard erbij ja. Dus +/- 500 per maand extra, wat prima de hotelkosten bij iets van Van Der Valk dekt voor 1 nacht per week.
En ja ik ken de reputatie van de BD, echter ik probeer al een tijdje een switch naar Java te maken. Als ze bereid zijn te betalen ervoor O-)

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 29-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Wat een herkenbare ervaringen bij de overheid. Ik ga nog liever de IT uit, dan dat ik ooit een project doe voor de overheid en dat zeg ik als ex-ambtenaar. Ik zat daar dus intern met een relatief laag salaris en zelfs met een hoog uurtarief zou het voor mij niet de moeite waard zijn. Werkplezier is voor mij het allerbelangrijkste en dat ga ik niet vinden bij de overheid.

Ze hebben inderdaad een enorme berg aan projecten, maar niks komt van de grond omdat je zeker 80% van de tijd verspilt aan nutteloze vergaderingen. Vergaderen over een aankomende vergadering is echt geen uitzondering.

Het is gewoon een heel frustrerende omgeving als je wel kennis hebt en daar iets mee wilt doen. Ik zag heel veel dingen die makkelijk verbeterd of opgelost konden worden, maar daar werd gewoon niks mee gedaan of actief tegengewerkt.

Ik ben weggegaan zonder inhoudelijk ooit aan het project te hebben gewerkt waarvoor mijn functie was uitgezet. Net nog even gekeken en ze hebben nog steeds vacatures voor hetzelfde project, nog steeds niet begonnen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Wat ervoor zorgt dat ze alleen de "kneusjes" kunnen krijgen en de troep alleen maar erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik begrijp dat de freelancers in dit topic niet bij de overheid werken en dit ook nooit zullen doen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Naja zeg niet niet, maar het zou ongeveer de laatste keus zijn.
Misschien als laatste klus voor mijn pensioen? })
Mijn ervaring met provincie Brabant was al direct een negatieve (compleet verkeerde vacature uitzetten).

[ Voor 60% gewijzigd door hackerhater op 29-06-2023 10:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik ben wel altijd blij met die opbeurende berichten hier.
Net akkoord voor een nieuwe klus bij een niet nader te noemen ministerie :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:08:
KNEUS :*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik hoop wel dat je een hoog tarief hebt gevraagd voor het gedoe daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 16:20
Ik blijf er mooi weg van, mij niet gezien. Aan de andere kant: hun eisen & wensen zijn ook altijd zodanig dat je meerdere jaren overheidservaring moet hebben om kans te maken. Gelukkig heb ik dat al niet, dus al zou ik willen, dan is het soms zelfs nog een knock-out criteria :D

Gezien hoe alles loopt bij de overheid zijn ze goed in de juiste mensen aantrekken, dus ze zullen vooral niet hun beleid aanpassen en daarmee zaken veranderen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

hackerhater schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Ik hoop wel dat je een hoog tarief hebt gevraagd voor het gedoe daar?
Zo'n tientje per uur boven wat mijn inschatting van 'de markt' is en 15 per uur boven m'n huidige (aflopende) klus. Ik ben prima tevreden.
Daarnaast kom ik hier binnen als opvolger van een bekende en weet ik wat ik kan verwachten en hoe de 'cultuur' is, dus ik maak me niet al te veel zorgen :+

Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door ralpje op 29-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:04:
Ik begrijp dat de freelancers in dit topic niet bij de overheid werken en dit ook nooit zullen doen })
Zolang ik een alternatief heb zal dat niet het geval zijn. Zal heel eerlijk zijn, als ik een jaar of 2 op de bank zit en het einde van de buffers komen in zicht dan zal de schoorsteen toch moeten gaan roken.

Probleem is dat overheid gewoon een slechte reputatie heeft:
- Enorme legacy systemen
- Lopen altijd achter de feiten aan
- Geen eigen ontwikkelingen en kunde in huis
- het woord Bureaucratie hebben ze er uitgevonden.

Vorige keer dat een tussen partij mij benaderde gaf ik aan dat mijn tarief voor deze opdracht 150 euro per uur was. Tussenpartij gaf aan dat overheid voor de functie niet hoger ging dan 85 euro voor een senior positie, ze zaten daarmee dan ook 25-40 euro onder wat andere partijen betalen. Een partij waar mijn skills eerder stagneren dan vooruit gaan en waar ik minder vrijheden heb, daar moet iets tegenover staan.

Daarnaast, iedereen die de debatten rond de toeslagenouders gevolgd heeft moet inmiddels wel een ethisch bezwaar hebben om bij de BD te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 29-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
+1 Ik zit ook bij een niet nader te noemen ministerie, het valt mij nog wel mee eerlijk gezegd. Bij ons is alles wel redelijk op orde. Tuurlijk, besluitvorming gaat soms langzaam en geëmmer over budgetten, maar dat is bij de grotere opdrachtgevers ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:27
Ik heb nog nooit voor de overheid gewerkt en ben dat ook niet van plan. NOg eerder weer een klus bij de Rabo.

Gevoelsmatig lijkt overheid wel iets waar je ook iets kan bijdragen aan de maatschappij, maar ik was er meteen klaar mee toen bleek dat het meer scoringspunten opleverde om met de fiets of OV te komen dan dat ik 15 jaar ervaring had :D

En idd zijn die "aanbestedingen" vaak zo geschreven dat er maar 1 persoon aan voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03
ralpje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Zo'n tientje per uur boven wat mijn inschatting van 'de markt' is en 15 per uur boven m'n huidige (aflopende) klus. Ik ben prima tevreden.
Daarnaast kom ik hier binnen als opvolger van een bekende en weet ik wat ik kan verwachten en hoe de 'cultuur' is, dus ik maak me niet al te veel zorgen :+
Mooi mooi! :)
Let wel op dat dit soort contracten vaak onderhevig zijn aan aanbestedingsregels. Daarbinnen is het mogelijk om periodiek je tarief aan te passen, als daar afspraken over zijn gemaakt. Maar men kan het ook als makkelijke reden aanvoeren waarom een tussentijdse verhoging echt niet zou kunnen. Voornamelijk relevant bij een beoogde lange termijn inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
fry77 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:40:
Gevoelsmatig lijkt overheid wel iets waar je ook iets kan bijdragen aan de maatschappij, maar ik was er meteen klaar mee toen bleek dat het meer scoringspunten opleverde om met de fiets of OV te komen dan dat ik 15 jaar ervaring had :D
Ik heb trouwens lang geleden meegewerkt aan het Hansken project bij het NFI en dat was wel erg leuk. Je kan geluk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43

Yucon

*broem*

Isildir schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Ja, misschien had ik erbij moeten zetten dat ik in totaal iets van 6+ jaar opdrachten bij overheidsdiensten heb uitgevoerd, waaronder ook bij de IND. En nee, dat maakt mij geen expert in de inner-workings van de IT binnen overheidsland maar ik ben er wel ingedoken en mijn teams hebben daar successen behaald.

En toegegeven; ik herken jouw voorbeelden. Dat soort dingen heb ik ook allemaal gezien en meegemaakt.
Je noemt zelf ook al even de "wil om te veranderen", dat is inderdaad essentieel. Als dat er niet is dan zal iets nooit lukken. Maar er vanuit gaande dat er een wil is blijven dit soort projecten een uitdaging.

Ik zou elke dag steeds een beetje meer doodgaan. Werkelijk, ik probeer me oprecht voor te stellen wat je in zo'n setting op de been houdt zo'n project op een goede manier tot een einde te brengen. En dat bedoel ik niet als waardeoordeel; ik bedoel dat ik me er echt gewoon geen voorstelling van kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:27
Nou ja, om eerlijk te zien, mijn vorige en huidige project blinken ook niet uit in voortgang. Er is wat ambitie, maar verder nog niet. Voordeel van veel thuiswerken is dat ik mijn sportschool abbo er dit jaar wel uit haal :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 21:08
Ik
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door zwaanenberg op 29-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus