Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:26
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zit momenteel elke dag bij de klant, 10km bij mijn huisadres vandaan..
Maar je word niet voor eeuwig ingehuurd door de klant, toch?
Standplaats van je onderneming is gewoon je thuisadres (waarschijnlijk).
Reis naar klant is dan dus werk-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Laatst online: 09:42
Krijg zojuist een mail van de broker dat ze overstappen op reversed billing, dit mag m.i. helemaal niet eenzijdig. Heb ik daar gelijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 19:51
Ik heb alleen ervaring met reversed billing bij Yacht, maar ik vind het super.

Ik weet niet wat er in je overeenkomst staat, maar daar staat vast wel wat over betaaltermijnen, de methode van declareren e.d.

Als ze die overeenkomst aanpassen, kun je gelijk je tarief aanpassen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Ik heb hier wel eens linkje voorbij zien komen van een proefberekening inkomsten belasting. Heeft iemand die paraat? Een snelle zoektocht helpt van mijn kant niet. Ik wil eigenlijk een proefberekening doen van mijn te betalen belasting (zonder woningen etc.).

[ Voor 22% gewijzigd door ColeJ op 14-06-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:38:
Ik heb hier wel eens linkje voorbij zien komen van een proefberekening inkomsten belasting. Heeft iemand die paraat? Een snelle zoektocht helpt van mijn kant niet. Ik wil eigenlijk een proefberekening doen van mijn te betalen belasting (zonder woningen etc.).
@Hmmbob heeft die hier gedeeld

Edit: ik denk dat dit de meest recente versie is
https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc

[ Voor 14% gewijzigd door Afas op 14-06-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
figlio del comm schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:31:
Ik heb alleen ervaring met reversed billing bij Yacht, maar ik vind het super.

Ik weet niet wat er in je overeenkomst staat, maar daar staat vast wel wat over betaaltermijnen, de methode van declareren e.d.

Als ze die overeenkomst aanpassen, kun je gelijk je tarief aanpassen ;-)
In die overeenkomst staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de facturering. Dit is ook hoe ik het graag wil houden. Dit mogen ze dus ook niet zomaar eenzijdig aanpassen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
Hmmbob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Daarover gesproken: @badkuip wees me nog op een klein foutje in de sheets. De "vrije winst" (het verschil tussen wat je maandelijks hebt uitbetaald en je winst) werd niet goed berekend - daar stond een fixed value in (uit een van mijn eigen vroegere proefberekeningen) :+ , die heb ik nu aangepast. Dit had overigens geen invloed op de te betalen belastingen. Betreft veld C34 in tab's 2020 en 2021, en veld C32 in 2022 tab)

Linkje nog een keer: https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc
Hier staat ie @ColeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Bedankt, deze had ik inderdaad maar bedoel ik eigenlijk niet. Er is geloof ik ook een link gedeeld naar een soort fictieve aangifte net als een voorlopige aanslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 15:20
KoningsGap schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:45:
[...]

In die overeenkomst staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de facturering. Dit is ook hoe ik het graag wil houden. Dit mogen ze dus ook niet zomaar eenzijdig aanpassen lijkt me.
Nee dat niet, maar self-billing is eigenlijk best chill. Ik vind het iig beter dan zelf facturen opmaken :)
Wat eigenlijk vooral belangrijk is bij self-billing is de tijd waarop de factuur wordt opgemaakt.. Ze zeggen dan leuk: betaaltermijn is 30 dagen. Maar als je geen controle hebt over de factuur (omdat jij die zelf niet meer opmaakt), dan zegt dit an sich niks.

Ik laat bij self-billing dan ook altijd een clause/opmerking opnemen dat de factuur niet later mag worden opgemaakt na x aantal dagen. Anders wachten ze gewoon met het aanmaken, en rekken ze zo je betaaltermijn stiekem verder op dan 30 dagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
ID-College schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Nee dat niet, maar self-billing is eigenlijk best chill. Ik vind het iig beter dan zelf facturen opmaken :)
Wat eigenlijk vooral belangrijk is bij self-billing is de tijd waarop de factuur wordt opgemaakt.. Ze zeggen dan leuk: betaaltermijn is 30 dagen. Maar als je geen controle hebt over de factuur (omdat jij die zelf niet meer opmaakt), dan zegt dit an sich niks.

Ik laat bij self-billing dan ook altijd een clause/opmerking opnemen dat de factuur niet later mag worden opgemaakt na x aantal dagen. Anders wachten ze gewoon met het aanmaken, en rekken ze zo je betaaltermijn stiekem verder op dan 30 dagen :)
En het gaat me dan precies even om dat laatste stukje. Zíj bepalen nu dus de voorwaarden van hoe dit plaats gaat vinden, en het wordt wat dat betreft door m'n strot geduwd. Het gaat ook al gelden voor de uren van juni, wat ik, als je het dan toch zo graag eenzijdig wil bepalen, een bizare korte termijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:52:
Bedankt, deze had ik inderdaad maar bedoel ik eigenlijk niet. Er is geloof ik ook een link gedeeld naar een soort fictieve aangifte net als een voorlopige aanslag.
Heb je hier wat aan?

https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Laatst online: 09:26
KoningsGap schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
[...]

En het gaat me dan precies even om dat laatste stukje. Zíj bepalen nu dus de voorwaarden van hoe dit plaats gaat vinden, en het wordt wat dat betreft door m'n strot geduwd. Het gaat ook al gelden voor de uren van juni, wat ik, als je het dan toch zo graag eenzijdig wil bepalen, een bizare korte termijn vind.
Ik heb voor ‘n part-time, side-, opdracht inderdaad dezelfde mail ontvangen (vermoedelijk zelfde partij ook ;-)).

Heb aangegeven dat ik het er niet mee eens ben, tenzij zij kunnen garanderen dat de factuurdatum gelijk is aan de maand waarover wordt gefactureerd.

Met klant afgesproken dat ik de factuur al mag opmaken en hij, als zijnde formaliteit, uren 2-3 dagen later accordeert i.v.m. gebrek aan tijd.
In nieuwe scenario zou factuur door broker pas 5-6 later worden aangemaakt en daarmee in de opvolgende maand vallen. Daar houd ik niet zo van. Heb hier graag zelf controle over nl.

[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 14-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Dat heb ik ook wel eens met een klant gehad dat ze met terugwerkende kracht de melding stuurde dat ze over gestapt waren op reverse billing, alleen ik kon nog niet eens in dat systeem inloggen, en het was ook een grote chaos. Daar ben ik gewoon zelf facturen blijven sturen, en uiteindelijk ook aanmaningen, met bijbehorende kosten. In onze overeenkomst stond duidelijk beschreven hoe de facturering plaats zou vinden, dus dat is niet eenzijdig zonder overleg aan te passen, en al helemaal niet met terugwerkende kracht.

Ik ben best bereid om over dat soort dingen te praten, maar ik ben nog allergisch voor eenzijdige aanpassingen. Zeker als ze daarna totaal niet bereikbaar zijn voor overleg.

Uiteindelijk heb ik het contract met de klant gewoon opgezegd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Ja niet zonder meer mee akkoord gaan en op het contract wijzen. Ik zou gewoon een factuur sturen, dat is immers afgesproken.
Prima om dat te veranderen maar niet eenzijdig uiteraard. Anders heeft een contract überhaupt geen waarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mivo5171
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-07-2024
Goedenavond!
Op de eerste pagina van deze thread zie ik verschillende brokers staan waar je je kunt aanmelden, alleen dateren deze uit 2010. Welke brokers zijn van deze tijd en wat is jullie ervaring er mee?

Ik ben een Java ontwikkelaar en zou graag een opdracht vinden in regio zuid. Sinds vandaag ben ik ingeschreven bij KvK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 16:10
ID-College schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:39:
[...]

Ja niet zonder meer mee akkoord gaan en op het contract wijzen. Ik zou gewoon een factuur sturen, dat is immers afgesproken.
Prima om dat te veranderen maar niet eenzijdig uiteraard. Anders heeft een contract überhaupt geen waarde :)
Ik heb hetzelfde meegemaak, ik heb voet bij stuk gehouden en gewezen naar het contract. Uiteindelijk mocht ik alsnog zelf de facturen versturen.

Hoewel veel mensen self-billing fijn vinden, ben ik liever zelf in controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hoe krijgen jullie van de boekhouder de IB berekening gepresenteerd? Heb alleen het belastingformulier gekregen. Nou is dat niet mijn specialiteit en zie dus niet echt hoe hij aan de bedragen komt. Heb het allemaal in excell overzicht voor mijzelf maar had bij controle van de inkomstomsten al een fout gevonden dat die een maand was vergeten. Boekhouder gaf aan dat er maand in mijn boekhoud programma miste maar als ik terug denk kan dat niet aangezien de btw wel juist is gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:08:
Hoe krijgen jullie van de boekhouder de IB berekening gepresenteerd? Heb alleen het belastingformulier gekregen. Nou is dat niet mijn specialiteit en zie dus niet echt hoe hij aan de bedragen komt. Heb het allemaal in excell overzicht voor mijzelf maar had bij controle van de inkomstomsten al een fout gevonden dat die een maand was vergeten. Boekhouder gaf aan dat er maand in mijn boekhoud programma miste maar als ik terug denk kan dat niet aangezien de btw wel juist is gedaan.
Ik krijg een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichtend document van ca. 15 pagina's waarin de aangifte IB uitgewerkt wordt en de belangrijkste input voor de aangifte IB terug te vinden is.

mijn boekhouder gebruikt daar software voor en vanuit die software kan hij ook direct de aangifte doen. Ik neem aan dat deze software ook een koppeling heeft met het boekhoudprogramma dat hij gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Afas op 14-06-2023 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

Crazy D

I think we should take a look.

ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:36:
Het blijft toch wel bizar dat er zoveel grijze gebieden zijn in het fiscale spectrum. Noem dus een BTW correctie op de auto, de youngtimer regeling etc. En dat met zoveel ZZP'ers... Ik wens de fiscus succes.
Wat vind je er precies grijs aan? Woon-werk _kan_ onmogelijk van jouw locatie naar de lokatie van het werk zijn want dan is altijd alles woon-werk verkeer zodra je ergens heen gaat voor het werk.

https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Zo onduidelijk vind ik dat niet. Een vaste werkplaats heb je als ingehuurde niet, of nou ja, niet bij de klant dus. Een eigen kantoor 150 km verderop huren om lekker wat extra km's te kunnen schrijven is dan weer wel woon-werk verkeer.... Zodra jij dusdanig lang bij een opdrachtgever op lokatie zit dat ze dat als woon-werk verkeer gaan zien ga je waarschijnlijk ook wel extra uitdagingen krijgen rondom verkapt dienstverband.

De BTW correctie op prive gebruik van de auto is ook niet grijs. Ja, het grijze gebied is dat je natuurlijk heel makkelijk km's als zakelijk kunt aanmerken, 4 dagen op lokatie bij de klant terwijl je thuis werkt, dat soort fratsen. Maar dan zijn ook heel veel zakelijke uitgaven opeens grijs gebied... Dat is gewoon liegen/fraude. Maar de regel is gewoon simpel en duidelijk.

Idem voor de youngtimer. De regels zijn zeer duidelijk. Het grijze gebied zit hem in het bedrag dat je rekent als waarde van de auto. Maar ook dat is weer niet heel grijs. Hou gewoon de actuele waardes aan en dat kun je onderbouwen met wat advertenties. Kost een gelijkwaarde auto nu 15.000 euro? Zet m dan niet in de boeken voor 1000 euro. Maar dat heeft weer niets met BTW te maken maar met IB.
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Zit wat in maar het blijft een grijs gebied. Er zullen vast ook mensen zijn die dit interpreteren als woonwerk verkeer. Kan mij voorstellen dat als je een half jaar bij dezelfde opdrachtgever zit dat dit dan geïnterpreteerd gaat worden als woonwerk.
Waarom? En waarom na 6 maanden? En niet na 2? Of 7?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-09 15:40
Hoe doen detacheerders dat dan? Die verrekenen toch ook de kilometers van hun kantoor naar de klant. Dat is zakelijk verkeer; dus 21ct/km onbelast en BTW aftrekbaar. Het woon-werkverkeer van de medewerker is niet verrekenbaar, al mag de medewerker 21ct/km onbelast vergoed krijgen.
Voor een ZZP-er is het niet anders. Die wonen op kantoor of werken thuis; wat je wil. Maar dan is zijn de kilometers van/naar je klant echt geen woon-werkverkeer. Mijn accountant heeft hier ook nooit vraagtekens bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:08:
Hoe doen detacheerders dat dan? Die verrekenen toch ook de kilometers van hun kantoor naar de klant. Dat is zakelijk verkeer; dus 21ct/km onbelast en BTW aftrekbaar. Het woon-werkverkeer van de medewerker is niet verrekenbaar, al mag de medewerker 21ct/km onbelast vergoed krijgen.
Voor een ZZP-er is het niet anders. Die wonen op kantoor of werken thuis; wat je wil. Maar dan is zijn de kilometers van/naar je klant echt geen woon-werkverkeer. Mijn accountant heeft hier ook nooit vraagtekens bij gezet.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen, want voor een werkgever zijn er ook geen BTW kosten die uberhaupt af te trekken zijn, dus ook geen correctie voor prive gebruik. Detacheerders moeten wel degelijk de BTW corrigeren voor lease-auto's waar ze BTW voorheffing voor berekenen ( Of er moet een sluitende administratie zijn waaruit blijkt dat er puur zakelijke ritten zijn gemaakt )

De exacte bewoording van de belastingdienst is: ( https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer )
Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik. Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Aangezien het adres van een klant niet je eigen bedrijfsadres is valt dat niet onder woon-werkverkeer. Wat mij betreft totaal geen grijs gebied dus. Want ik heb maar 1 bedrijfsadres, en dat is ook mijn huisadres.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 15-06-2023 08:51 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Precies, toen ik nog in de detachering zat en een leaseauto had, zat er een kastje in waarop de Z (zakelijk) en P (prive) stond, met een knopje. Vanuit mijn huis naar de klant was altijd Z (zakelijk dus), terwijl ik soms wel meerdere jaren elke dag naar dezelfde klant/plek reed. In mijn ogen niet anders dan wanneer je zelf naar je klant rijdt als ZZP'er :)

Dat kastje zat er puur in omdat je niet meer dan 12k kilometers prive per jaar mocht rijden, en ze dat zo bij hielden..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 15-06-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Precies, toen ik nog in de detachering zat en een leaseauto had, zat er een kastje in waarop de Z (zakelijk) en P (prive) stond, met een knopje. Vanuit mijn huis naar de klant was altijd Z (zakelijk dus), terwijl ik soms wel meerdere jaren elke dag naar dezelfde klant/plek reed. In mijn ogen niet anders dan wanneer je zelf naar je klant rijdt als ZZP'er :)
Er is een groot verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting wordt vaak met het forfait gerekend. Op zich is naar een klant toe dan juist wel weer zakelijk inderdaad, maar naar een kantoor van de werkgever is wel woon-werkverkeer en dus prive voor de omzetbelasting, voor de inkomstenbelasting is het wel zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Er is een groot verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting wordt vaak met het forfait gerekend. Op zich is naar een klant toe dan juist wel weer zakelijk inderdaad, maar naar een kantoor van de werkgever is wel woon-werkverkeer en dus prive voor de omzetbelasting, voor de inkomstenbelasting is het wel zakelijk.
Maar ook thuisadres - kantoor schreef ik (en eigenlijk iedereen) als zakelijk. Alles wat ook maar uberhaupt met werk te maken had, was Z. Het enige wat echt P was, was hetgeen wat totaal niet met werk te maken had (b.v. vrienden ofzo of naar de stad). Hoe zij dat dan weer afhandelen, i don't know, maar zo deed iedereen het eigenlijk wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 15-06-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Maar ook thuisadres - kantoor schreef ik (en eigenlijk iedereen) als zakelijk. Alles wat ook maar uberhaupt met werk te maken had, was Z. Het enige wat echt P was, was hetgeen wat totaal niet met werk te maken had (b.v. vrienden ofzo of naar de stad).
Dat begrijp ik, maar dat is voor de omzetbelasting niet juist. Voor de inkomstenbelasting wel. De vraag is dus waarvoor jouw werkgever dat gebruikte. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat er voor de omzetbelasting gewoon met het forfait gerekend werd, en dus een administratie niet van belang was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08 12:08
Mivo5171 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:39:
Goedenavond!
Op de eerste pagina van deze thread zie ik verschillende brokers staan waar je je kunt aanmelden, alleen dateren deze uit 2010. Welke brokers zijn van deze tijd en wat is jullie ervaring er mee?

Ik ben een Java ontwikkelaar en zou graag een opdracht vinden in regio zuid. Sinds vandaag ben ik ingeschreven bij KvK.
Zuid is een beetje lastig via de brokers. Ik woon ook in zuid maar kon daar niks vinden tegen redelijk tarief. Dus ik zit zelf nu via HeadFirst in de randstad (1 dag/week op kantoor).

Andere interessante opties qua brokers: Myler, Magnit global, between. Bij Malt ben ik ingeschreven maar daar ben ik nog nooit benaderd dus ik weet niet hoe actief dat is. Funle is ook interessant om te checken (die rekenen een one time fee, maar ook daar weinig tot niets in zuid). Je kan evt. de inhuurdesk van Philips bijhouden (philips.talent-pool.com) maar het is daar stil op het moment.

Ik heb "vroeger" altijd zaken gedaan met een ex-collega die van developer intermediair werd, die rekende altijd schappelijke marges en had wel een goed netwerk in zuid/midden. Maar de tarieven zijn dan wel significant lager dan in de randstad, dat scheelt zo 15-20 eur/u. Mocht je interesse hebben kan ik jullie altijd eens introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Forfait aftikken, meestal met nieuwe auto's ook interessanter omdat je ook BTW over de aanschaf terug krijgt. Veel youngtimers zijn echter marge auto's.

In mijn detacheer jaar had ik overigens een GPS kastje die basis van mijn thuis en werkadres bepaalde wat zakelijk of privé was, ook om de privé kilometers binnen de perken te houden.

Nu heb ik trouwens mijn kantoor gevestigd in onze nieuwbouwwoning terwijl we nog op het oude adres wonen en heb ik dus werkelijk woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Forfait aftikken, meestal met nieuwe auto's ook interessanter omdat je ook BTW over de aanschaf terug krijgt. Veel youngtimers zijn echter marge auto's.

In mijn detacheer jaar had ik overigens een GPS kastje die basis van mijn thuis en werkadres bepaalde wat zakelijk of privé was, ook om de privé kilometers binnen de perken te houden.

Nu heb ik trouwens mijn kantoor gevestigd in onze nieuwbouwwoning terwijl we nog op het oude adres wonen en heb ik dus werkelijk woon-werkverkeer.
Maar voor marge auto's heb je dan weer een lager % (1.5 ipv 2.7)

Als je lease hebt boeien de km's niet (tenzij je uit de bijtelling wilt blijven). Gaat vooral om de zakelijke km's met een prive auto.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Maar voor marge auto's heb je dan weer een lager % (1.5 ipv 2.7)

Als je lease hebt boeien de km's niet (tenzij je uit de bijtelling wilt blijven). Gaat vooral om de zakelijke km's met een prive auto.
Daar wordt het name toegepast, ja. maar de regeling geld net zo goed voor zakelijke auto's ongeacht hoe ze gefinancierd zijn. Alleen als je bijtelling betaald mag je de privé correctie voor OB ook zakelijk opvoeren en is het al die administratie al snel niet waard. Voor een privé auto dien je toch al een ritregistratie bij te houden om 21ct/km op te voeren en is een kleine moeite om dat uit te breiden voor de OB (kilometerstanden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Over het algemeen is het uurtarief gewoon all-in. Een klant zit er ook niet op te wachten dat dat verandert als iemand een rol overneemt en opeens duurder wordt omdat 'ie 30km verder moet rijden.

Voor mij geldt hetzelfde. Of ik een bepaald uurtarief accepteer is afhankelijk van een aantal factoren, waarvan reistijd er 1 is. Soort rol, tech stack, etc. tellen voor mij ook mee. Als ik 4 dagen per week op kantoor moet zijn ipv 1, gaat m'n uurtarief omhoog.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Afas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Ik krijg een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichtend document van ca. 15 pagina's waarin de aangifte IB uitgewerkt wordt en de belangrijkste input voor de aangifte IB terug te vinden is.

mijn boekhouder gebruikt daar software voor en vanuit die software kan hij ook direct de aangifte doen. Ik neem aan dat deze software ook een koppeling heeft met het boekhoudprogramma dat hij gebruikt.
Bedankt. Heb mij gelijk bij een nieuwe boekhouder ingeschreven. Maat was vol bij de huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoeveel detacheerders laten werknemers in een privéauto naar de klant rijden en vergoeden dan x% van de BTW die de werknemer zelf aan de garage betaalt? Ik denk vrij weinig. :+
Die voertuigen zijn bedrijfsmiddelen met bijtelling voor de werknemer en als de reiskosten niet in het uurtarief zitten factureren ze 1 euro per kilometer gerekend vanaf het (hoofd)kantoor. De opbrengsten daarvan gaan naar het salaris van de receptionist en de bitterballen op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-09 15:40
Hydra schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Over het algemeen is het uurtarief gewoon all-in. Een klant zit er ook niet op te wachten dat dat verandert als iemand een rol overneemt en opeens duurder wordt omdat 'ie 30km verder moet rijden.

Voor mij geldt hetzelfde. Of ik een bepaald uurtarief accepteer is afhankelijk van een aantal factoren, waarvan reistijd er 1 is. Soort rol, tech stack, etc. tellen voor mij ook mee. Als ik 4 dagen per week op kantoor moet zijn ipv 1, gaat m'n uurtarief omhoog.
Dat snap ik wel. Mijn uurtarief is ook all-in. Maar verrekent een detacheerder die gemaakte kilometers dan niet met de Belastingdienst? Bij een leaseauto misschien niet, maar wat als ze een eigen auto hebben op naam van de zaak?
Maar goed, verder niet zo interessant. Meer voor het "loondienst discussie topic" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:25
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:24:
[...]

Dat snap ik wel. Mijn uurtarief is ook all-in. Maar verrekent een detacheerder die gemaakte kilometers dan niet met de Belastingdienst? Bij een leaseauto misschien niet, maar wat als ze een eigen auto hebben op naam van de zaak?
Maar goed, verder niet zo interessant. Meer voor het "loondienst discussie topic" ;)
Ik weet wel dat ik bij mijn oud werkgever op een opdracht zat. Waar ik door heel Nederland moest rijden(3 a 4) dagen in de week) wel in de baas zijn tijd gelukkig. Dit bleek niet uit de opdracht zelf. Daar stond incidenteel.

Hieruit is uiteindelijk gereageerd door de baas naar de opdracht. Of 5 euro per uur omhoog of er wordt niet meer gereden. Die 5 euro a 750 extra omzet per maand. Konden de brandstof kosten en extra kilometers van de lease maatschappij mee betaald worden.

Ik denk in periode van krapte je dit ook bij je opdracht kan doorvoeren. Zo makkelijk is het niet om vervanging te zoeken.

Zelf heb ik nu een aantal ritten naar een leverancier staan. Met de manager afgesproken dat ik per ritje een overuur mag schrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door To_Tall op 16-06-2023 08:07 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:24:
[...]

Voor een lease-auto zijn het zakelijke kosten en wordt doorgaans voor de BTW gebruik gemaakt van het forfait. Voor een prive auto zijn er geen zakelijke kosten met BTW ( KM vergoeding heeft geen omzetbelasting ), dus is er ook niks te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik zit alweer een paar maanden bij mijn nieuwe klant waar ik veel voor reis tussen kantoren. Nu reis ik op veel verschillende manieren (leaseauto, trein, fiets, lopen) en ik heb toch wat vragen over dat fietsen en dat lopen. Ik kan nergens op de site van de belastingdienst een goede beschrijving vinden wanneer je privekilometers mag aftrekken van de belasting.

1. Is er een minimumafstand? Als ik bijvoorbeeld 1 kilometer naar het station fiets kan ik dat gewoon opvoeren?
2. Wat als je een afstand die je vaak per fiets aflegt een keer loopt? Mag het dan ook? (prive)-schoenen slijten immers ook. Dus in plaats op de fiets naar het station een wandeling. En wat als ik ervoor kies om in een parkeergarage verder weg van de klant te parkeren omdat dat (fors) goedkoper is. Dan moet ik soms 2 kilometer lopen (doe ik bewust, want is ook weer gezond). Deze website geeft aan dat ik ook loopkilometers mag declareren: https://www.zzp-nederland...rs-hoe-zit-het-ook-alweer
3. Ik gebruik soms een leenfiets om tussen kantoren van de klant te reizen, maar ben wel aansprakelijk voor de schade (bijv. lekke band). Website van de belastingdienst zegt dat je voor een niet-privevoertuig geen kilometervergoeding, krijgt. Maar leen ik de fiets niet juist als privepersoon? Of zou ik niet de kilometers mogen aftrekken, maar wel weer de schade (als ik die maak) zakelijk af kunnen trekken?

[ Voor 17% gewijzigd door filipy23 op 16-06-2023 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:05
filipy23 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:46:
Ik zit alweer een paar maanden bij mijn nieuwe klant waar ik veel voor reis tussen kantoren. Nu reis ik op veel verschillende manieren (leaseauto, trein, fiets, lopen) en ik heb toch wat vragen over dat fietsen en dat lopen. Ik kan nergens op de site van de belastingdienst een goede beschrijving vinden wanneer je privekilometers mag aftrekken van de belasting.
Je mag voor alle zakelijke kilometers EUR 0,21 onbelast aan jezelf vergoeden, ongeacht vervoersmiddel. Je zal dit wel goed moeten registreren. Voor kilometers met het OV mag je de werkelijke kosten zakelijk opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31

Yucon

*broem*

3. Ik gebruik soms een leenfiets om tussen kantoren van de klant te reizen, maar ben wel aansprakelijk voor de schade (bijv. lekke band). Website van de belastingdienst zegt dat je voor een niet-privevoertuig geen kilometervergoeding, krijgt. Maar leen ik de fiets niet juist als privepersoon? Of zou ik niet de kilometers mogen aftrekken, maar wel weer de schade (als ik die maak) zakelijk af kunnen trekken?
Waarom leen/huur je die fiets niet zakelijk? Dat is het toch ook, en dan kun je 100% aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Om hoeveel kilometers op jaarbasis op een leenfiets gaat het? Stel je rijdt er 1000 km op dan hebben we het over een aftrekpost van 21 euro, idem met lopen. Zelf houd ik het overigens wel bij gezien het een kleine moeite is naast de woonwerkverkeer kilometers op de fiets.

Je kan trouwens ook prima de rit pas achteraf als privé opvoeren en enkel zakelijk beschouwen bij schade of pech. Er is verder geen financiële transactie of contract die het tegendeel kan aantonen en je hoeft je ritregistratie pas op het eind van het jaar vast te leggen, zelfs pas bij je jaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 16-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:11
Deveon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Stel je rijdt er 1000 km op dan hebben we het over een aftrekpost van 21 euro
210 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Nu online
mbe81 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Je mag voor alle zakelijke kilometers EUR 0,21 onbelast aan jezelf vergoeden, ongeacht vervoersmiddel. Je zal dit wel goed moeten registreren. Voor kilometers met het OV mag je de werkelijke kosten zakelijk opvoeren.
Dat snap ik. Ov en auto (lease) allemaal dikke prima. Het ging mij er juist of a)
Lopen als vervoersmiddel telt en b) als ik een fiets van de klant leen waar ik niet voor hoef te betalen (tenzij lekke band etc) of dat ook als prive vervoersmiddel telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Nu online
Yucon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Waarom leen/huur je die fiets niet zakelijk? Dat is het toch ook, en dan kun je 100% aftrekken.
Niet helemaal duidelijk geweest… ik hoef geen vergoeding te betalen voor het gebruik van die fiets. Alleen als ik hem sloop. Dus dan leek het me wel interessant om te kiezen dat deze fiets aan mij als privepersoon ter beschikking is gesteld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
filipy23 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Niet helemaal duidelijk geweest… ik hoef geen vergoeding te betalen voor het gebruik van die fiets. Alleen als ik hem sloop. Dus dan leek het me wel interessant om te kiezen dat deze fiets aan mij als privepersoon ter beschikking is gesteld…
Ik vind het nogal een centenknijper vraag, maar goed. Zou deze fiets ook jou ter beschikking staan als je niets voor die opdrachtgever deed?

Voila, daar is je antwoord.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:15
Kleine tariefsverhoging (ook) goed gekeurd, altijd fijn.
In januari 5 euro verhoging gevraagd en gekregen, nu per 1 juli nog 3,50 per uur erbij (meer om dan op een mooi rond bedrag te komen dan dat ik per se 3,50 per uur er bij wilde).
Een aantal mensen rondom mij zegt dan: wat heb je nou aan 3,50 per uur :?
Naja, op basis van 160 uur per maand toch 560 euro, zijn toch de nodige rekeningen die betaald worden zonder daar extra uurtjes voor hoeven te maken. Ik ben er content mee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKDLLM
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-06-2023
Hallo allemaal,

Ik heb 4 jaar ervaring als tester(handmatig & automatisering) via detachering. In die tijd met meerdere frameworks gewerkt en meer dan een handvol projecten op mijn CV staan. Na wat zoeken door verschillende portalen zie ik vooral veel vraag naar testautomatisering voor seniors. Is er het verstandig om als medior in te stappen in de freelance wereld of is het verstandiger om wat langer in loondienst te blijven? Freelance was in principe altijd wel een doel geweest. Ik vraag me af wanneer het beste instap moment is wat betreft ervaring.

Zo ja je had gisteren al moeten beginnen😉 , aan wat voor uurtarief zou ik moeten denken? Ik heb wel wat connecties die als senior in de 85-95 range zitten. De tarieven van hun medior tijd lijken mij niet meer representatief voor deze tijd. Dus ik ben benieuwd of hier mensen zitten die wat recentere tarieven weten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:47

sebasd

loopt op espresso

Ik zit in hetzelfde vakgebied ook op 95 voor mijn ‘hoofd’opdracht, maar ik heb 17 jaar ervaring. Dat zegt niet alles, maar wel veel. Daarnaast begin ik volgende week met een nieuwe klus voor 120, maar dat is training / coaching, en daar hangen gewoon andere tarieven aan.

Als jij jezelf goed kan positioneren, iets te bieden hebt en meer kan dan jouw favoriete tool tegen een probleem aan gooien dan denk ik dat vier jaar ervaring niet per se een probleem hoeft te zijn.

Aan de andere kant, de markt is wel iets lastiger dan een paar jaar geleden. Ik heb daar zelf nog niet heel veel last van gehad, maar nogmaals: ik heb een bak meer ervaring en mensen weten mij inmiddels te vinden.

Maar als je er een keer over wil sparren, stuur vooral een DM, happy to help.

[ Voor 10% gewijzigd door sebasd op 18-06-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

PKDLLM schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:19:
Hallo allemaal,

Ik heb 4 jaar ervaring als tester(handmatig & automatisering) via detachering. In die tijd met meerdere frameworks gewerkt en meer dan een handvol projecten op mijn CV staan. Na wat zoeken door verschillende portalen zie ik vooral veel vraag naar testautomatisering voor seniors. Is er het verstandig om als medior in te stappen in de freelance wereld of is het verstandiger om wat langer in loondienst te blijven? Freelance was in principe altijd wel een doel geweest. Ik vraag me af wanneer het beste instap moment is wat betreft ervaring.

Zo ja je had gisteren al moeten beginnen😉 , aan wat voor uurtarief zou ik moeten denken? Ik heb wel wat connecties die als senior in de 85-95 range zitten. De tarieven van hun medior tijd lijken mij niet meer representatief voor deze tijd. Dus ik ben benieuwd of hier mensen zitten die wat recentere tarieven weten.
Heb voor mijn 1e klus (tech security engineer) bewust voor medior gekozen. Geen zin lead te nemen of mensen te moeten opleiden dacht dat ik het ook niet kon. Doe uiteindelijk toch beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sebasd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:29:
Ik zit in hetzelfde vakgebied ook op 95 voor mijn ‘hoofd’opdracht, maar ik heb 17 jaar ervaring. Dat zegt niet alles, maar wel veel. Daarnaast begin ik volgende week met een nieuwe klus voor 120, maar dat is training / coaching, en daar hangen gewoon andere tarieven aan.

Als jij jezelf goed kan positioneren, iets te bieden hebt en meer kan dan jouw favoriete tool tegen een probleem aan gooien dan denk ik dat vier jaar ervaring niet per se een probleem hoeft te zijn.

Aan de andere kant, de markt is wel iets lastiger dan een paar jaar geleden. Ik heb daar zelf nog niet heel veel last van gehad, maar nogmaals: ik heb een bak meer ervaring en mensen weten mij inmiddels te vinden.

Maar als je er een keer over wil sparren, stuur vooral een DM, happy to help.
Wordt coaching/training echt significant hoger gewaardeerd? Ik dacht altijd dat dit soort zachtere onderwerpen ook financieel wat minder opleverden, maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yucon schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:15:
[...]

Wordt coaching/training echt significant hoger gewaardeerd? Ik dacht altijd dat dit soort zachtere onderwerpen ook financieel wat minder opleverden, maar dat is dus niet zo?
Yuup. Dat tarief ligt bij mij €70,- per uur hoger dan mijn regulieren tarief.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb technische trainingen gegeven voor ongeveer 2x mijn 'normale' tarief. Twee dingen spelen daar mee; ten eerste voeg je relatief veel waarde toe doordat je een groep andere mensen 'beter' maakt. Ten tweede zijn dat meestal gewoon 'kortere' dingen, dus een keer een paar dagen.Dus dan zijn ook daardoor de tarieven hoger.

Ben er zelf overigens mee gestopt. Ik had een goede klik met de oprichter van die toko maar die is zelf gestopt, en z'n opvolger was nogal een rare snuiter. Ook gingen ze nogal raar om met m'n aankondiging dat ik m'n tarief ging verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Met 4 jaar ben je gewoon nog behoorlijk junior dus dan zal je ergens tussen de 65 en 80 uit gaan komen vermoed ik zo. Sowieso is je eerste opdracht altijd de spannendste. Daarna bouw je vrij snel een flinke buffer op, dus kun je ook wat kritischer zijn bij een volgende opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik zit ook in de testwereld, al doe ik niet functioneel testen. Ik zou zeggen dat 4 jaar wel genoeg is voor een groot aandeel van de freelance opdrachten. Ik hoor geregeld bij klanten waar ik kom dat ze zelfs moeite om überhaupt externen te werven. En daarnaast hoef je maar 1 opdracht te winnen he.

Er wordt over het algemeen veel naar ervaring met specifieke test/automatiserings tools gevraagd, dus het is altijd slim om je daarin te verbreden. Meestal is er al wat gemaakt of willen ze meer van hetzelfde en zoeken ze iemand die dan met hun bestaande tooling testen verder kan ontwikkelen.

Tarieven voor de meeste freelance klussen test automatisering zullen tussen de 70-85 liggen verwacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
Zelf bepaal ik het een beetje van: hoe leuk je de klant vindt, de reisafstand, hoeveel je kan leren, welke technologie is er als je er dagelijks mee werkt, etc.

Bij een eerste opdracht heb ik zelf gewoon wat aangepakt destijds (achteraf niet de beste opdracht, maar wel mijn inkomen zeker gesteld). Vanuit daar gewoon ervaring opdoen, wereldje ontdekken en dan gaat het vanzelf de goede kant op. Zou nu wel kritisch zijn, maar wel naar het totaalmandje kijken. Wellicht lever je wat in of denk je: ik zit wel erg goedkoop, van schade en schande word je wijs ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Ik zie wel echt verschil tussen training en coaching.

Training is meestal een paar dagen. Je kan je bijv laten inhuren voor een dagtarief, of je organiseert het zelf en rekent dan een prijs per cursist. Hier kan je veel meer geld voor vragen.

Ik vraag ~2000 euro per dag voor een 2-3 daagse training. Ga je het zelf organiseren kan je nog veel meer verdienen: 200-500 euro per cursist per dag is niet ongewoon.
Super lucratief, echter zit er altijd nog veel extra werk aan wat niet billable is. Cursus maken, lokatie afhuren, wellicht fees voor materialen, sales.

Coaching is voor mij meer als detacheringsopdracht, maar dan korter of minder uur in de week. Doorgaans de wat opdrachten met hoger uurtarief maar minder lang (en hebben regelijk veel senioriteit nodig). Het is ook iets totaal anders dan uitvoerend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:54
Iemand hier met objectieve ervaring met de tarieven in Dubai, Saudi Arabië enz? Ik kreeg een lead binnen om Data Analytics training te verzorgen aan "middle management" bankiers daar.

Hier in NL reken ik €1000 per dag voor een standaard training. Ik heb een indicatie van €1500 per dag afgegeven (excl voorbereiding, reis, verblijf blabla), maar geen idee of dat nou een beetje marktconform is.

Enerzijds hebben ze daar geld zat, anderzijds kunnen ze ook een Indiër inhuren voor minder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Stefangrp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:32:
anderzijds kunnen ze ook een Indiër inhuren voor minder..
Het is misschien een beetje not done om te zeggen, maar ik zou niet verbaasd zijn als men aan een cursus gegeven door "een Indiër" veel minder waarde hangt. Wat heel erg zuur is voor de goede Indiërs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Goedemorgen,

Heeft iemand van jullie tot nu toe problemen gehad met het feit niet minimaal 3 opdrachtgevers te hebben?
En een klus voor langere tijd (1.5 jaar) te doen als freelancer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:54
blizzard001 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:41:
Goedemorgen,

Heeft iemand van jullie tot nu toe problemen gehad met het feit niet minimaal 3 opdrachtgevers te hebben?
Zou me er niet te druk om maken als ik jou was. De overheid zelf voldoet ook niet aan die wet en zit vol met zelfstandigen die er veel langer zitten. Als ze het dan zo belangrijk vinden laat ze dan eerst eens bij zichzelf kijken voordat ze anderen lastigvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
JEightyFive schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Zou me er niet te druk om maken als ik jou was. De overheid zelf voldoet ook niet aan die wet en zit vol met zelfstandigen die er veel langer zitten. Als ze het dan zo belangrijk vinden laat ze dan eerst eens bij zichzelf kijken voordat ze anderen lastigvallen.
Helemaal mee eens en ik maak me er ook niet druk om. Alleen je kunt niet zeggen "laat ze dan maar eerst eens bij zichzelf"... - als ze je willen controleren en je voldoet er niet aan, zul je het genoten voordeel terug moeten betalen. Dan kun je bovenstaand argument wel 200x roepen maar dat veranderd niets aan jouw situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:54
ColeJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Helemaal mee eens en ik maak me er ook niet druk om. Alleen je kunt niet zeggen "laat ze dan maar eerst eens bij zichzelf"... - als ze je willen controleren en je voldoet er niet aan, zul je het genoten voordeel terug moeten betalen. Dan kun je bovenstaand argument wel 200x roepen maar dat veranderd niets aan jouw situatie.
Het is misschien een zwak argument, echter hebben ze onlangs imo wel een precedent geschapen door zelf te roepen: de continuïteit komt anders in gevaar. Kan het artikel zo 1,2,3 even niet vinden.
Als zij dat mogen, waarom een ander dan niet? Je kan niet de wet op de een wel toepassen maar op jezelf niet omdat het je even niet uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door JEightyFive op 20-06-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Goedemorgen,

Volgens mij is het tot nu toe wel consensus dat zolang je het beperkt tot 2 a 3 jaar max je wel goed zit, zeker als naar de aard van het project vooraf al duidelijk is dat het tijdelijk is. Bijvoorbeeld specifiek voor de implementatie van xyz, in tegenstelling tot "we hebben structureel te weinig applicatiebeheerders dus huren we er een paar in".

Je kunt naar mijn mening ook prima beargumenteren dat het zakelijk gezien dom is een klus waarin je 100% van je tijd facturabel weg kunt zetten te ruilen voor losse klusjes waarbij je dat niet kunt en daarbij nog eens veel overhead hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 09:40
Goedemorgen,

In de laatste 15 jaar nog geen problemen mee gehad. Ik heb altijd maar 1 opdrachtgever tegelijk (full time/32 u) en meestal projecten van 1-2 jaar. Zolang je maar niet 'extra handjes binnen de bestaande IT afdeling' bent, maar daadwerkelijk een project afrond in die tijd is er volgens mij weinig aan de hand. De meeste IT projecten duren nu eenmaal vrij lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:46:
[...]

In de laatste 15 jaar nog geen problemen mee gehad. Ik heb altijd maar 1 opdrachtgever tegelijk (full time/32 u) en meestal projecten van 1-2 jaar. Zolang je maar niet 'extra handjes binnen de bestaande IT afdeling' bent, maar daadwerkelijk een project afrond in die tijd is er volgens mij weinig aan de hand. De meeste IT projecten duren nu eenmaal vrij lang.
Zelfs bij extra handjes valt er altijd wel iets van te zeggen zo lang je maar een bepaalde expertise heeft die intern niet aanwezig is. Zelf zit ik aan de kant van systeembeheer en infra waarbij het team een mix is van interne en externe met vergelijkbare functienamen en/of werkzaamheden. In de praktijk is het onmogelijk om seniors c.q. de juiste expertise aan te trekken binnen loondienst. Zo lang je maar niet fulltime voor 40-50 euro per uur op de eerstelijns servicedesk zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Zelfs bij extra handjes valt er altijd wel iets van te zeggen zo lang je maar een bepaalde expertise heeft die intern niet aanwezig is. Zelf zit ik aan de kant van systeembeheer en infra waarbij het team een mix is van interne en externe met vergelijkbare functienamen en/of werkzaamheden. In de praktijk is het onmogelijk om seniors c.q. de juiste expertise aan te trekken binnen loondienst. Zo lang je maar niet fulltime voor 40-50 euro per uur op de eerstelijns servicedesk zit.
Denk dat dit, zeker met de nieuwe wet (wanneer die dan ook in zal gaan:) ivm 'inbedding' niet meer toegestaan zal zijn. Nu zit het al een beetje in de twilight zone.
Al hoop ik nog steeds dat er gewoon een tariefs-criterium gaat komen. Alles boven 75 euro bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29
sverzijl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Denk dat dit, zeker met de nieuwe wet (wanneer die dan ook in zal gaan:) ivm 'inbedding' niet meer toegestaan zal zijn. Nu zit het al een beetje in de twilight zone.
Al hoop ik nog steeds dat er gewoon een tariefs-criterium gaat komen. Alles boven 75 euro bijv.
Er blijft na het debat veel onduidelijk over de nieuwe zzp-regels. Na de zomer komt de minister van SZW met het wetsvoorstel voor de verduidelijking van de criteria. De minister is benieuwd naar de reacties van experts tijdens de internetconsultatie.

De coalitie zit duidelijk nog niet op één lijn over de criteria. Partijen als D66, Forum voor Democratie (FVD), PVV en VVD benadrukten dat zzp’ers en zzp-organisaties nadrukkelijker betrokken moeten worden bij de uitwerking.
https://www.zipconomy.nl/...-werken-als-zelfstandige/

Ik denk dat er nog heel veel facturen gestuurd worden voordat er in DenHaag iets bedacht word om "ons" te pesten...

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Speculeren en hopen doe ik niet meer als het om wetgeving aan komt. Ik hoor het wel als er iets concreets ligt. Gelukkig heb ik destijds de onzekerheid over deze gang van zaken overwonnen en ben ik gewoon gestart 3,5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Speculeren en hopen doe ik niet meer als het om wetgeving aan komt. Ik hoor het wel als er iets concreets ligt. Gelukkig heb ik destijds de onzekerheid over deze gang van zaken overwonnen en ben ik gewoon gestart 3,5 jaar geleden.
Precies, zolang die wet er niet is kan je in ieder geval nog door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:02:
[...]

Het is misschien een beetje not done om te zeggen, maar ik zou niet verbaasd zijn als men aan een cursus gegeven door "een Indiër" veel minder waarde hangt. Wat heel erg zuur is voor de goede Indiërs.
Klopt, Indiërs worden lager gewaardeerd in het bedrijfsleven. Er zijn er heel veel die matig zijn en zichzelf in Nederland duurder verkopen, omdat ze een baan moeten hebben. Hebben ze dat niet, dan moeten ze terug naar India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007

Matis

Rubber Rocket

_Max_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:06:
Klopt, Indiërs worden lager gewaardeerd in het bedrijfsleven. Er zijn er heel veel die matig zijn en zichzelf in Nederland duurder verkopen, omdat ze een baan moeten hebben. Hebben ze dat niet, dan moeten ze terug naar India.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik heb wel eens iemand in zijn proeftijd laten gaan, de dagen erna stalkte hij mij nog via sms om hem vooral nog een kans te geven.

Het is ook gezichtsverlies in hun omgeving als ze terug moeten, daarom zullen ze altijd zeggen dat ze een skill vaardig zijn. Het zijn vaker wel, dan niet slimme mensen die echt wel wat kunnen, maar ze moeten nog even de omslag maken naar het werken in de Westerse wereld. De Indiërs die dat wel kunnen zijn succesvol.

In Nederland is het zo dat je niet perse alles hoeft te kunnen, maar wel aantoont de wil en kunde te hebben om het onder de knie te krijgen.

Er zijn er al aardig wat in Nederland, ik verwacht dat dat de komende jaren exponentieel toe zal nemen. Kwaliteit van leven en lonen zijn in Europa nou eenmaal stukken beter. Ik vind het alleen jammer dat ze geen moeite doen om te integreren en bv. de taal te leren.

[ Voor 15% gewijzigd door _Max_ op 21-06-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
_Max_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:22:
Er zijn er al aardig wat in Nederland, ik verwacht dat dat de komende jaren exponentieel toe zal nemen. Kwaliteit van leven en lonen zijn in Europa nou eenmaal stukken beter. Ik vind het alleen jammer dat ze geen moeite doen om te integreren en bv. de taal te leren.
Bedrijven mogen hier ook wel wat scherper op zijn. Je zit wel eens gebeuren dat mensen gewoon lukraak in teams geplaatst worden, en dan in no time de zorgvuldig opgebouwde sociale cohesie gewoon kapot gemaakt wordt.

Heb zelf in een team gezeten waar opeens 2 spanjaarden in gezet werden. An sich leuke goeie mensen. Maar constant met elkaar in het Spaans overleggen, en gingen altijd samen lunchen bijvoorbeeld. Was meteen een heel stuk minder gezellig.

Als je als bedrijf ziet dat je een hoop mensen uit <insert land> aanneemt, en je ziet dat ze <insert land> clubjes maken met wie ze allemaal samen gaan lunchen, moet je gewoon ingrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Bedrijven mogen hier ook wel wat scherper op zijn. Je zit wel eens gebeuren dat mensen gewoon lukraak in teams geplaatst worden, en dan in no time de zorgvuldig opgebouwde sociale cohesie gewoon kapot gemaakt wordt.

Heb zelf in een team gezeten waar opeens 2 spanjaarden in gezet werden. An sich leuke goeie mensen. Maar constant met elkaar in het Spaans overleggen, en gingen altijd samen lunchen bijvoorbeeld. Was meteen een heel stuk minder gezellig.

Als je als bedrijf ziet dat je een hoop mensen uit <insert land> aanneemt, en je ziet dat ze <insert land> clubjes maken met wie ze allemaal samen gaan lunchen, moet je gewoon ingrijpen.
Ik zie ook gebeuren dat er bijvoorbeeld 2 Spanjaarden in het team zitten, maar iedereen vrolijk Nederlands door blijft lullen, ook tijdens lunch enzo. Dan snap ik die Spanjaarden wel. Het moet van 2 kanten uit komen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Lunchen is eigen tijd dus tenzij je trakteert of ik de uren mag schrijven doe ik liever wat ik zelf wil. Een andere taal spreken op de afdeling is echter not-done. Overigens zelf ook meegemaakt dat bepaalde mensen moeite hadden om tijdens de lunch Engels te praten wanneer er buitenlandse gasten aangesloten waren. Als dat dag in dag uit gebeurt snap ik wel dat ze afhaken.

Op ander vlak heb ik echter een inflatiecorrectie (8%) weten uit te onderhandelen waardoor ik steeds minder hoef te werken voor dezelfde omzet. Nu maar eens kijken om de tijd buiten declarabele uren beter in te gaan zetten voor educatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:12:
Ik zie ook gebeuren dat er bijvoorbeeld 2 Spanjaarden in het team zitten, maar iedereen vrolijk Nederlands door blijft lullen, ook tijdens lunch enzo. Dan snap ik die Spanjaarden wel. Het moet van 2 kanten uit komen.
Dat was hier niet het geval. Komt overigens wel bij dat ik vind dat je mag verwachten dat een expat ook moeite gaat doen te taal te leren.

Heb zelf een half jaar in Wenen gewoond en daar was het ook na een maand "okay, we gaan nu op Duits over".

Wat dan je 'grace period' is wil ik ff in het midden laten. Sowieso is het belangrijk expats te faciliteren, daar gaat het me niet om. En dat engels de voertaal is, is natuurlijk ook prima.
Deveon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:15:
Lunchen is eigen tijd dus tenzij je trakteert of ik de uren mag schrijven doe ik liever wat ik zelf wil.
Niks mis mee, alleen vind ik dat zelf dus niet zo zwart wit. Mijn ervaring is eigenlijk altijd dat teams met mensen die goed 'klikken' beter samenwerken. Voor mij is ook nog eens hoe gezellig een team is, enorm van invloed op m'n werkplezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Niks mis mee, alleen vind ik dat zelf dus niet zo zwart wit. Mijn ervaring is eigenlijk altijd dat teams met mensen die goed 'klikken' beter samenwerken. Voor mij is ook nog eens hoe gezellig een team is, enorm van invloed op m'n werkplezier.
Het ene sluit het ander niet uit.. Ik neem tenminste aan dat niemand je daartoe verplicht en zelfs dan kan de verplichting ook overeenkomen met wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:12:
Het ene sluit het ander niet uit.. Ik neem tenminste aan dat niemand je daartoe verplicht en zelfs dan kan de verplichting ook overeenkomen met wat je zelf wilt.
Ik heb het ook nergens over verplichten gehad toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb het ook nergens over verplichten gehad toch? :)
Als ik tijdens de lunchpauze niet mag doen wat ik wil voel ik mij wel degelijk tot iets verplicht, al kan je natuurlijk z'n conflict ook elders aanpakken als je niet samen lunchen als symptoom beschouwd van verminderd teamverband.

De fijnste teams waar ik in heb gewerkt lag de nadruk overigens met name op elkaars verschillen (respectvol), niet gelijkenissen. Een voetbalelftal vul je ook niet met alleen maar aanvoerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:55:
Als ik tijdens de lunchpauze niet mag doen wat ik wil voel ik mij wel degelijk tot iets verplicht, al kan je natuurlijk z'n conflict ook elders aanpakken als je niet samen lunchen als symptoom beschouwd van verminderd teamverband.
Maar ik zeg toch niet dat mensen nooit met iemand anders mogen gaan lunchen? Het probleem zijn de mensen die altijd aansluiten bij mensen buiten hun team.

En het is je ook niet verplicht. Alleen wil ik je, als je nooit met het team luncht op de dagen dat we op kantoor zijn, liever niet in mijn team hebben. Zet dan deze mensen gewoon allemaal samen in een team; prima wat mij betreft.
De fijnste teams waar ik in heb gewerkt lag de nadruk overigens met name op elkaars verschillen (respectvol), niet gelijkenissen. Een voetbalelftal vul je ook niet met alleen maar aanvoerders.
Ik weet niet zo goed waar dit vandaan komt. Niks mis met verschillen. Er is wel wat mis met niet integreren in de bestaande teamcultuur.

Ik had het ook vrij expliciet over teams waar dingen 'kapot' gingen zonder dat een werkgever daar oog voor had. Het lunchen was maar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Andersom gebeurt ook hoor, waar ik nu zit zijn ze van een volledige nederlandse toko naar een werkgever met internationale werknemers gegaan. Maar je ziet dat sommige echt wel moeite hebben omdat de nederlanders gewend zijn om in nederlands te praten ookal als die werknemers die dat niet of niet goed spreken erbij zitten (ze doen het niet in zakelijke meetings) en dat is echt lastig.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 12:40
Linksom of rechtsom is het voor de sfeer in een team nogal bepalend of iedereen in zijn moerstaal kan spreken. Retro's of smalltalk is toch voor veel mensen ingewikkeld als dit niet in je moerstaal is.

Teams kunnen prima draaien als niet iedereen in zijn moerstaal praat. Maar excelleren zit er meestal niet in. Aldus mijn ervaring. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden. Of iedereen Engels of iedereen Nederlands. En dan het liefste het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:31:
Linksom of rechtsom is het voor de sfeer in een team nogal bepalend of iedereen in zijn moerstaal kan spreken. Retro's of smalltalk is toch voor veel mensen ingewikkeld als dit niet in je moerstaal is.
Mwa, niet helemaal mee eens. Ik heb bij een Fintech start-up gezeten in een super leuk productief team waar de voertaal Engels was. Wat we daar wel hadden was dat er ook echt wel een sterke sociale band ontstond waarbij we gewoon erg goed klikten met elkaar. Met een aantal van hen heb ik ook nog steeds contact.

Aan de andere kant heb ik ook wel meegemaakt dat puur Nederlandse teams extreem ongezellig waren.

Het gaat me dus niet perse om de taal, maar dat je met elkaar kan praten. En hoewel ik het er wel mee eens ben dat Engels niet voor iedereen even makkelijk is, is dat vaak in de ICT geen issue. Wat ik vooral vervelend vindt zijn mensen die geen moeite doen om in de team cultuur te integreren, of dat zelfs actief uit de weg gaan.

Bij expats zie je dat alleen vaker gebeuren, ook vaak omdat ze simpelweg niet van plan zijn lang op die plek te blijven. En dan vaak vooral rondhangen in expat clubjes. Maar dan op een gegeven moment wel klagen dat we bijvoorbeeld technische zaken ook niet met je gaan bespreken, omdat je als we koffie gaan halen altijd niet meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:50:
Andersom gebeurt ook hoor, waar ik nu zit zijn ze van een volledige nederlandse toko naar een werkgever met internationale werknemers gegaan. Maar je ziet dat sommige echt wel moeite hebben omdat de nederlanders gewend zijn om in nederlands te praten ookal als die werknemers die dat niet of niet goed spreken erbij zitten (ze doen het niet in zakelijke meetings) en dat is echt lastig.
Ik vind dat van werkgevers ook wel kortzichtig. Ik denk dat het in de ICT een minder groot issue is omdat we sowieso veel in het Engels doen. Maar er zijn genoeg Nederlanders die best okay Engels spreken, maar zich gewoon niet comfortabel / goed genoeg voelen om dat continue te spreken in een professionele setting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik zit nu bij een oer Hollands bedrijf, maar de dev afdeling is voor 80% gevuld met mensen uit het buitenland.

In principe is alles in het Engels, zelfs als een manager iets tegen mij zegt wat in principe alleen mij aan gaat, doet hij dit alsnog in het Engels zodat anderen wel weten waar het over gaat.

In principe gaat dit allemaal prima, Nederlandse onderonsjes waar buitenlanders bij zijn, zijn er niet.

Wat ik wel merk, is dat als het soms lastig is, het toch eenvoudiger is om het "even" met wat Nederlanders te doen, omdat sommigen bepaalde problemen gewoon niet in het Engels duidelijk kunnen maken. Tevens merk ik dat er veel minder chit.chat is, en als die er is, gaat het vaak toch over hoe dingen in Nederland werken (zoals hypotheken en belastigen). En niet gewoon over hoe max heeft gereden oid.

Ansich is het allemaal prima, maar als ik mag kiezen zou ik toch liever voor een bedrijf kiezen met veel Nederlandse collega's. In mijn ervaring is het net wat makkelijker communiceren, en js het ook gewoon gezelliger (meer nutteloze chitchat)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:36
Ik beleg mijn pensioen bij Meesman. Gisteren nieuwe storting gedaan en daar zag ik dat ze dividend hebben uitgekeerd en automatisch hebben herbelegd.
Dit werkt wel erg mooi ten opzichte van de Giro (privé aankoop van ETF's).

[ Voor 6% gewijzigd door Roodey op 22-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weet iemand of ING hun eigen ZZP portaal heeft?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06
TucanoItaly schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:05:
Weet iemand of ING hun eigen ZZP portaal heeft?
Nee dat is al een paar jaar inactief/weg

ABN heeft het ook niet meer, maar die hebben een aantal recruiters voor interim op LInkin.
NN heeft een eigen linkedin kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFM101
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-09 22:35
Ik volg dit topic al een tijdje en ik ben mij dan ook in het ZZP vakgebied aan het orienteren echter ben ik benieuwd hoe de markt ervoor staat op het gebied van LowCode - Mendix.

Uiteraard check ik de algemene portalen zoals freelance.nl etc.

Toch benieuwd naar de ervaring die jullie als ZZP'er hebben qua netwerk en of jullie daarin Mendix vaak tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:16
MFM101 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:05:
Ik volg dit topic al een tijdje en ik ben mij dan ook in het ZZP vakgebied aan het orienteren echter ben ik benieuwd hoe de markt ervoor staat op het gebied van LowCode - Mendix.

Uiteraard check ik de algemene portalen zoals freelance.nl etc.

Toch benieuwd naar de ervaring die jullie als ZZP'er hebben qua netwerk en of jullie daarin Mendix vaak tegenkomen.
Ik ben sinds oktober vorig jaar als freelancer gestart (5+ jaar ervaring en Advanced. Hoop volgend jaar naar Expert te kunnen) en vind het best een lastige markt. Het is een aardige niche en merk dat een goede kenniskring erg belangrijk is. Ik ben op LinkedIn lid van bepaalde freelance groepen en zit in een Whatsapp groep met allemaal andere freelancers. Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik je eventueel introduceren.

Ik denk dat je op Expert niveau wellicht wat meer aanbod krijgt dan advanced maar dat is een gevoel

Tarieven daarentegen vind ik prima (ik zit rond de 90 euro) maar de meeste freelancers waar ik contact mee heb gaan niet meer aan de slag voor < 100 euro

[ Voor 7% gewijzigd door YaaD op 22-06-2023 12:11 ]

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08 12:08
MFM101 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:05:
Dat kom ik regelmatig tegen, o.a. ASML en Enexis huren veel Mendix-mensen in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 23:02
fry77 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Nee dat is al een paar jaar inactief/weg

ABN heeft het ook niet meer, maar die hebben een aantal recruiters voor interim op LInkin.
NN heeft een eigen linkedin kanaal
Volgens mij heeft ABN nog steeds een eigen portaal: https://www.werkenbijabnamro.nl/interim

Dan kun je je dan aanmelden via: https://opentalent.co/abnamro

Ik heb zelf overigens geen concrete ervaring met dit kanaal, dus kan niet zeggen of het wat is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 21:06
Oeh, Momo, "de nieuwe boekhoudrobot" van Moneymonk is echt vet handig! Ik had al suggestieregels om boekingen tussen mijn betaal- en spaarrekeningen op "kruisposten" te boeken, maar dat gaat nu zelfs automatisch! Ook alles naar mijn prive-rekeningen wordt nu automatisch als "prive" geboekt, evenals de afschrijving voor mijn pensioen. Ideaal!

https://www.moneymonk.nl/help/743

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
Hmmbob schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:04:
Oeh, Momo, "de nieuwe boekhoudrobot" van Moneymonk is echt vet handig! Ik had al suggestieregels om boekingen tussen mijn betaal- en spaarrekeningen op "kruisposten" te boeken, maar dat gaat nu zelfs automatisch! Ook alles naar mijn prive-rekeningen wordt nu automatisch als "prive" geboekt, evenals de afschrijving voor mijn pensioen. Ideaal!

https://www.moneymonk.nl/help/743
Ik zag de feature ook al, maar het is alleen handig voor dit soort prive dingen. Alle aanschaffen en rekeningen moet je vaak toch een bestand bij koppelen, en dan vind ik het wel handig dat hij niet automatisch geboekt is, zodat ik weet welke ik nog een bestand aan moet koppelen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ConQuestador schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Ik zag de feature ook al, maar het is alleen handig voor dit soort prive dingen. Alle aanschaffen en rekeningen moet je vaak toch een bestand bij koppelen, en dan vind ik het wel handig dat hij niet automatisch geboekt is, zodat ik weet welke ik nog een bestand aan moet koppelen.
Eens, daarom heb ik het ook alleen voor zaken waar niets aan gekoppeld hoeft te worden geactiveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 23-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06
Mirabello schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Volgens mij heeft ABN nog steeds een eigen portaal: https://www.werkenbijabnamro.nl/interim

Dan kun je je dan aanmelden via: https://opentalent.co/abnamro

Ik heb zelf overigens geen concrete ervaring met dit kanaal, dus kan niet zeggen of het wat is.
Ik ben daar al vanaf het begin aangemeld, maar er gebeurt maar weinig. Laatste keer dat ik contact had met ABN kreeg ik te horen dat ze in jan/feb 2023 :') een update zouden geven..... Ik volg het eerlijk gezegd ook niet meer zo, meeste contacten lopen toch direct daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24
Disclaimer: vraag over schijnwerkgeverschap ;) ;)

Ik wil gaan starten als zzp'er (techniek) echter mijn bedrijf wil mij voor 2-3 dagen behouden. Zit nu op tijdelijk contract tot einde jaar (laatste contract ook voordat vast contract nosig is). Ik wil zelf gaan zzp'en. Om schijnwerkgeverschap te voorkomen stelt mijn werkgever voor om via een detachering/uitzending/consultancy bureau, bedrijf B (ik weet niet precies wat ze doen, deze vraag staat uit, van hun site word ik niets wijzer) mij weer in te huren op opdracht basis.

Is dit een constructie die schijnwerkgeverschap voorkomt voor de BD als facturen betaald worden via bedrijf B?

Het idee is om meerdere opdrachtgevers te hebben maar zeker in het begin zal ik merendeel van de omzet uit mijn 'oude' werkgever halen.
Mijn oude werkgever wil zich graag goed indekken (begrijpelijk).

Ik maak wel een site en ga actief netwerken, maar ook productontwikkeling doen in eigen tijd (al dan niet met subsidie) wat weer drukt op de 70/30 verhouding.

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 23-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 19:51
Als jij niet in vaste dienst bent van bedrijf B, lijkt me dit het schoolvoorbeeld van schijnzelfstandigheid. Zeker omdat deze constructie, zoals je zelf al zegt, met het oogmerk dat te verbloemen wordt opgezet.

De schijnzelfstandigheidscontrolekans is echter laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
FitTiv schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
Disclaimer: vraag over schijnwerkgeverschap ;) ;)

Ik wil gaan starten als zzp'er (techniek) echter mijn bedrijf wil mij voor 2-3 dagen behouden. Zit nu op tijdelijk contract tot einde jaar (laatste contract ook voordat vast contract nosig is). Ik wil zelf gaan zzp'en. Om schijnwerkgeverschap te voorkomen stelt mijn werkgever voor om via een detachering/uitzending/consultancy bureau, bedrijf B (ik weet niet precies wat ze doen, deze vraag staat uit, van hun site word ik niets wijzer) mij weer in te huren op opdracht basis.

Is dit een constructie die schijnwerkgeverschap voorkomt voor de BD als facturen betaald worden via bedrijf B?

Het idee is om meerdere opdrachtgevers te hebben maar zeker in het begin zal ik merendeel van de omzet uit mijn 'oude' werkgever halen.
Mijn oude werkgever wil zich graag goed indekken (begrijpelijk).

Ik maak wel een site en ga actief netwerken, maar ook productontwikkeling doen in eigen tijd (al dan niet met subsidie) wat weer drukt op de 70/30 verhouding.
Dit is gewoon een ABC constructie en een voorbeeld van schijnzelfstandigheid voor in de studieboeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56
@FitTiv Als je voor je oude baas blijft werken schiet je niets op met een bureau er tussen. Die gaat alleen maar een percentage van je uurtarief afsnoepen. Als je op deze manier verder wilt moet je gewoon rechtstreeks factureren naar je oude werkgever. De kans op controle is klein en je kan het dan gooien op "afmaken van een opdracht". Ga je met een constructie werken dan is er niets uit te leggen als het uitkomt: dat is een schijnconstructie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24
RichieB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:04:
@FitTiv Als je voor je oude baas blijft werken schiet je niets op met een bureau er tussen. Die gaat alleen maar een percentage van je uurtarief afsnoepen. Als je op deze manier verder wilt moet je gewoon rechtstreeks factureren naar je oude werkgever. De kans op controle is klein en je kan het dan gooien op "afmaken van een opdracht". Ga je met een constructie werken dan is er niets uit te leggen als het uitkomt: dat is een schijnconstructie.
Dank voor de info. Ik merk dat mijn werkgever direct factureren spannend vindt. Wellicht goed om het nog eens voor te leggen en een andere opdracht te hebben naast mijn oude werkgever. Dat lijkt me dan de veiligste route.
Zou het nog uitmaken of ik op offertebasis werk aanbied? Dan sta ik er weer " zelfstandiger" in denk ik.

En excuses want jullie hebben dit al zeker 100x beantwoord waarschijnlijk, ik heb me ingelezen maar specifieke situaties zijn altijd lastig te vinden en te vergelijken. Dus bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Lang verhaal kort: gewoon niet als zzp'er voor je oude baas werken.

Tenminste, niet meteen. Maandje of 3-6 er tussen laten (de afkoelperiode die grote bedrijven ook gebruiken) en er is geen schijnzelfstandigheid meer.

[ Voor 40% gewijzigd door Hmmbob op 23-06-2023 13:21 ]

Pagina: 1 ... 416 ... 644 Laatste