Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Ik was ook van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen, niet gedaan want ik krijg er tot nu toe iedere keer een bij de opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36

Yucon

*broem*

indexample schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:50:
Ik had dat vanaf het begin al met hun onderhandeld via de klantenservice. kreeg daardoor slechts om de 2 weken een factuur.
Ik weet niet hoor, maar ik vind het nogal aanmatigend van ze als ik moet onderhandelen met de klantenservice over iets dat hun core business zou moeten zijn. Als ik doorlopend movemove facturen moet inboeken in plaats van tankbonnetjes schiet ik er nog niets mee op.

Vraag dan gewoon standaard een hogere borg of geef me de keuze. Maar niet deze bagger.

edit: voor de duidelijkheid, pas tijdens het registratieproces werd die borg geëist. Dus wat was al een beetje een "mwoah" moment, maar als het door hunzelf voorgestelde bedrag dan ook nog eens onvoldoende voor een fatsoenlijke dienstverlening blijkt te zijn voel ik me toch wat genept.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 09-06-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Via Laadpastop10 krijg je drie maanden gratis MoveMove. Zelf heb ik mijn aanvraag maar afgehaakt aangezien ik een enkele keer per maand laad en meestal het OV neemt. Dat zou bij MoveMove ook op dezelfde factuur komen te staan maar heb daar geen 7 euro per maand voor over. Ik scan de bon nu vanuit de app en dan mag mijn boekhouder het oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 19:51
Yucon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Ik weet niet hoor, maar ik vind het nogal aanmatigend van ze als ik moet onderhandelen met de klantenservice over iets dat hun core business zou moeten zijn. Als ik doorlopend movemove facturen moet inboeken in plaats van tankbonnetjes schiet ik er nog niets mee op.

Vraag dan gewoon standaard een hogere borg of geef me de keuze. Maar niet deze bagger.

edit: voor de duidelijkheid, pas tijdens het registratieproces werd die borg geëist. Dus wat was al een beetje een "mwoah" moment, maar als het door hunzelf voorgestelde bedrag dan ook nog eens onvoldoende voor een fatsoenlijke dienstverlening blijkt te zijn voel ik me toch wat genept.
Ook is nogal irritant dat je bij verkoop oude/aankoop nieuwe auto opnieuw 300 euro borg moet betalen. Bij opzeggen van je 'oude' kaart krijg je 2 maanden later je borg pas terug. De borg is dus gekoppeld aan de auto. Bij mij kreeg ik het ook 2-maal pas na reclameren er over terug, dat is wel erg ' toevallig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:11
Tip: Ik heb de tankpas in het begin via de lease gehad. Daar zat net als movemove MTC achter. Dat kost niks extra en dan heb je een EU tankpas/druppel. Is dan wel met voorschot aan de hand van je kilometerinschatting. Verschil (+ of -) wordt per kwartaal verrekend in de factuur van de lease. Dus geen extra kosten en geen extra facturen en geen borg.

Doe het nu zelf via movemove. De beweegreden om dat te doen ben ik kwijt. Waarschijnlijk omdat mijn tussenauto geen tankkaart had. Maar nu heb ik dus maandelijks een movemove factuur extra in te boeken plus een fee plus extra fee voor de eu faciliteit. Geen borg. En ook geen voorschot. Wel een limiet van 2000 euro per week. Dat hoop ik nooit te halen :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DennusF schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Ik was ook van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen, niet gedaan want ik krijg er tot nu toe iedere keer een bij de opdrachtgever.
Voor je eigen werkzaamheden en administratie gebruik je toch niet die van je opdrachtgever?
(en daar hoeft hij ook geen 2500euro aan uit te geven, die zijn best nog wel "iets" goedkoper te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:40
Iemand ervaring met het veranderen van tussenpersoon voor je verzekeringen?

Ik heb alles paar jaar terug afgesloten bij een lokale partij, verder heel tevreden toen. Zijn nu een tijdje overgenomen door een grote partij en die ben ik een beetje zat. Problemen gehad met incasso's en al meerdere keren een nieuw contactpersoon gekregen. Nu probeer ik een afspraak te maken om alles weer een keer door te nemen (moet ik ook zelf doen in plaats van dat ze dat pro-actief doen, waar betaal ik die servicekosten eigenlijk voor?) en al weken geen reactie.

Ik wil graag gewoon alle lopende verzekeringen meenemen als dat mogelijk is (vooral voor m'n AOV wil ik niet opnieuw door de molen natuurlijk). Hoe zou zoiets in z'n werk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
My 2 cents:
* algemene opmerking, reken altijd met bedragen ex BTW :)
* Beroepsaansprakelijkheidsverzekering, heb je die nodig? Waarom zou je die nemen? Voor een simpele inhuur/uurtje factuurtje zou je zoiets niet nodig hebben lijkt me. (ik heb er overigens wel ooit een gehad, die was 40 euro per maand beroep+bedrijfsaansprakelijkheids in 1). Dat bleek achteraf ook niet nodig.
* Wat ga je met marketing doen? Ik vind dat nog al een hoog bedrag, maar zal afhangen van je type dienstverlening. Ter vergelijk: Ik geef daar maar een paar 10tjes uit voor mn domein per jaar (IT inhuur/detachering)
* Ik mis bijv nog licenties, zoals Office365, cloud diensten, andere software die je zal gebruiken.
* Als je laptop en telefoon koopt kan in dat jaar KIA gebruiken, scheelt flink! Maar mogelijk heb je nog meer nodig? toetsenbord/muist, scherm, opladers, etc. Los zal het waarschijnlijk te goedkoop zijn om als investering mee te gaan, maar in 1 koop zou je het wel in de KIA mee kunnen nemen.
* Brandstof klinkt wat veel voor 4 dagen in de week (mogelijk werk je ook een dag in de week thuis?). Voor dat bedrag zou ik zo'n 40.000 km op jaarbasis verwachten.

* De KOR en werkkostenregeling zijn voor jou niet van toepassing.

Ter vergelijk, ik heb zo'n 10k per jaar aan kosten en dat is nog inclusief afschrijving van de auto. (die heb ik zelf gekocht ipv lease, geen AOV)

Ik weet niet goed wat je wil berekenen, maar met een tarief van 100E per uur, (130.000 per jaar omzet, ~110.000 winst ) kom je makkelijk richting de 6k netto uit lijkt me.

Ik denk dat een van de uitdagingen nog gaat worden is om in het begin niet die extra dag te werken, dat levert zomaar 32.000+ euro per jaar extra bruto omzet op, dat is bijna een modaal inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:36
  • Tankpas heb ik niet. Nu kan ik zelf overal tanken waar ik wil. Scheelt kosten en flexibeler. Wel extra moeite (bon vragen, bon inboeken). Maar een wekelijkse factuur van de tankpas is net zoveel moeite.
  • Ik mis een post overig (relatiegeschenken, vertering).
  • Verzekering kan een stuk goedkoper, zoek eens op Yezzer.
  • Wat ga je besteden aan die post marketing? Dat is vrij fors.
  • Wat @Kurios ook zegt. Office365? Of schaar je die onder hosting?
Verder goed en compleet verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 09-06-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Algemene heffingskorting van 3070 is wel erg negatief gerekend, ik neem aan dat je meer dan ~22k winst gaat maken, het zal bij veel mensen eerder 0 zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Algemene heffingskorting van 3070 is wel erg negatief gerekend, ik neem aan dat je meer dan ~22k winst gaat maken, het zal bij veel mensen eerder 0 zijn.
sowieso is het handig voor @loewie1984 zijn prognoses even door de sheet van @Hmmbob te halen. Dan heb je meteen een goed beeld van alle aftrekposten bij een bepaalde omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
loewie1984 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:36:
Dank! Ja pensioen heb ik even gemist, maar ik denk iets van tussen de 500 a 1000 eu premie per maand.
Als je het kan missen zou ik eerder richting de 2000 EUR gaan.
Mag onder de nieuwe regels tot 30% van je winst (van het jaar daarvoor) inleggen (tot een max. van 34.550 EUR).
Bij 72k winst, komt dat dus op 21.600 EUR uit.
En hoe jonger je serieus op je pensioen begint in te leggen, hoe langer het kan renderen.

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 09-06-2023 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:26
maxnl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Als je het kan missen zou ik eerder richting de 2000 EUR gaan.
Mag onder de nieuwe regels tot 30% van je winst (van het jaar daarvoor) inleggen (tot een max. van 34.550 EUR).
Bij 72k winst, komt dat dus op 21.600 EUR uit.
En hoe jonger je serieus op je pensioen begint in te leggen, hoe langer het kan renderen.
En dan een portefeuille opbouwen van meerdere miljoenen die je pas kan aanspreken vanaf een hoge leeftijd? Nee, dank je.
Persoonlijk houd ik deze inleg beperkt en beleg ik het restant in box 2/3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002

elmo1

Kona Electric jan-2019

unex154 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:36:
Iemand ervaring met het veranderen van tussenpersoon voor je verzekeringen?

Ik heb alles paar jaar terug afgesloten bij een lokale partij, verder heel tevreden toen. Zijn nu een tijdje overgenomen door een grote partij en die ben ik een beetje zat. Problemen gehad met incasso's en al meerdere keren een nieuw contactpersoon gekregen. Nu probeer ik een afspraak te maken om alles weer een keer door te nemen (moet ik ook zelf doen in plaats van dat ze dat pro-actief doen, waar betaal ik die servicekosten eigenlijk voor?) en al weken geen reactie.

Ik wil graag gewoon alle lopende verzekeringen meenemen als dat mogelijk is (vooral voor m'n AOV wil ik niet opnieuw door de molen natuurlijk). Hoe zou zoiets in z'n werk gaan?
Das heel simpel je zoekt een nieuwe die ook met zelfde maatschappijen werkt of misschien beter alternatief heeft.
Je moet dan een aantal keer wijziging intermediair tekenen en je bent over.
Zo is het bij mij gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:59
Ja ik vind pensioen zoals ik er nu tegenaan kijk een beetje overrated. Sowieso heb ik pensioen opgebouwd tot nu. We doen al prive indexfonds beleggen bij meesman. We hebben volledige aflossing op ons huis en m’n lange termijn staat toch een beetje op huis op eten in een warm land waar de levensstandaard goedkoper is dan in NL.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Lycaon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:39:
En dan een portefeuille opbouwen van meerdere miljoenen die je pas kan aanspreken vanaf een hoge leeftijd? Nee, dank je.
De poster die -gezien zijn gebruikersnaam- waarschijnlijk van bouwjaar 1984 is, heeft nog zo'n 20 jaar te gaan voordat hij deze mag aanspreken (mag 10 jaar voor AOW leeftijd).
Dan kom je niet zo snel aan een pensioenpot van "meerdere miljoenen" meer...
Persoonlijk houd ik deze inleg beperkt en beleg ik het restant in box 2/3.
Dat kan uiteraard ook.
Maar dan pikt de fiscus 40+% van je beleggingsrendement in (box 2).
Of binnenkort 2% van je vermogen elk jaar (box 3 tarief 2035 bij beleggingen).
Toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
maxnl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:00:
[...]

De poster die -gezien zijn gebruikersnaam- waarschijnlijk van bouwjaar 1984 is, heeft nog zo'n 20 jaar te gaan voordat hij deze mag aanspreken (mag 10 jaar voor AOW leeftijd).
Dan kom je niet zo snel aan een pensioenpot van "meerdere miljoenen" meer...

[...]

Dat kan uiteraard ook.
Maar dan pikt de fiscus 40+% van je beleggingsrendement in (box 2).
Of binnenkort 2% van je vermogen elk jaar (box 3 tarief 2035 bij beleggingen).
Toch zonde.
Ze pakken max. 19-25% (vennootschapsbelasting). Denk dat je daar i.h.g.v. rente-op-rente ook mee moet rekenen. Je keert niet consequent je beleggingswinst uit, lijkt mij.

Ik keer vrijwel geen dividend uit en gebruik in plaats daarvan zo nu en dan leningen.
Verliezen zijn overigens ook verrekenbaar.

Maar eens, beide hebben voor- en nadelen.
Mijn intentie was meer om te nuanceren dat meer (of zoveel) niet altijd een beter of het beste idee is.

[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 09-06-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Lycaon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:17:
Ze pakken max. 19-25%.

Ik keer vrijwel geen dividend uit en gebruik in plaats daarvan zo nu en dan leningen.
Maar vroeg of laat zal het geld toch van de BV naar prive gaan, en dan betaal je alsnog de rest.
Leningen worden ook aan banden gelegd. (nu is 700k nog toegestaan, maar voor hoe lang nog...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
maxnl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Maar vroeg of laat zal het geld toch van de BV naar prive gaan, en dan betaal je alsnog de rest.
Leningen worden ook aan banden gelegd. (nu is 700k nog toegestaan, maar voor hoe lang nog...)
Ik bedoel dat je het niet mee moet nemen in rente-op-rente (rendementsplaatje) berekening tenzij je elk jaar je beleggingswinst uitkeert.

Die €700K is trouwens bovenop evt. eigen woningschuld en er zijn wat creatieve manieren om daar nog ver boven te gaan, maar dat is werk voor ‘n accountant.

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 09-06-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Die 14% is de MKB winstvrijstelling? Dat is een vrijstelling en dus geen aftrekpost.
Dat is inderdaad een vrijstelling, maar dat maakt voor de manier van berekenen niet uit. Die vrijstelling is ook onderhevig aan beperking van het voordeel, zie Belastingdienst:
Het voordeel van de mkb-winstvrijstelling is beperkt. Het voordeel wordt berekend met een tarief van 36,93%. Het tarief in 2022 is 40%. Het tarief in 2021 is 43%.
bron: https://www.belastingdien...ers/mkb_winstvrijstelling

Ik zie nu dat ik in mijn berekening voor 2021 ten onrechte een tarief van 49,5% heb gebruikt. Dat had 43% moeten zijn waardoor het verschil weliswaar minder wordt maar nog steeds als significante lastenverzwaring valt te kwalificeren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
Beroep aansprakelijkheid 1500????? Euro. Laat jij je voor 5 miljoen verzekeren ofzo? Ik ben tot 2 miljoen gedekt bij Markell incl bedrijfsleven aansprakelijk maar 500 per jaar.

Soms kan je ook 4x9 werken, dat scheelt nog al een slok op een borrel.

Wat betreft pensioen zou je echt aan de bak moeten. 500 euro is niks en 1000 ook niet. Ik heb een bv met ongeveer 170k omzet, 60k salaris. Per jaar beleg ik 50 a 60k in index fondsen tbv pensioen. Nu is dit misschien een uiterste maar ik ben bang dat je met je 1000 euro echt geen kut zal opbouwen.

Ondanks je 32 uur zou ik met tarief zelfs een bv overwegen. Het scheelt enorm veel belasting. Ik snap je uren schatting niet, heb je meer vakantiedagen nodig tbv de zorg van je zoo? Want 40 weken is vrij summier? Zelf ga ik altijd uit van 10 billable maanden, alles meer is een bonus. Tot nu toe geen dag geen werk gehad, maar dat terzijde.

[ Voor 56% gewijzigd door mannowlahn op 09-06-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
maxnl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Nee dat hoeft helemaal niet. Jij kan prima jezelf een salaris blijven betalen tot je dood. Je hoeft je bv helemaal niet op te zeggen. Je hebt allen wel jaarlijks kosten met de administratie , maar at kan ruimschoots uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:40

Matis

Rubber Rocket

gem-p schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:03:
Dat denk ik ook, maar ik weet ook zeker dat als ik in loondienst zou moeten ik 1 van de grootste jobhoppers ga worden. Primair zzp ik voor het extra geld. Maar ben ook zzp'er omdat ik een binding met een bedrijf opbouwen echt irritant vind.... Dat je van je bedrijf bijvoorbeeld hoort dat je hun reclamebord bent, dat je na werktijd heel gezellig met je college's mag bbqen, dat je dit en dat en zus en zo. En dat je vergeleken met je peergroup goed je best hebt gedaan, maar dat er geen loonsverhoging mogelijk is. Totaal gefrustreerd werd ik er van totdat ik de zzp wereld ontdekte :)
Ik vind het juist leuk om mee te doen aan bedrijfsactiviteiten. Laatst nog een pubquiz georganiseerd en een Tech Talk gehouden voor mijn collega's.
Binding met het bedrijf in mindere mate, maar ik probeer me wel altijd tussen en onder de collega's te begeven. Sommige merken niet eens dat ik inhuur ben, maar hebben juist het gevoel dat ik meedoe in loondienst, omdat ik altijd zo betrokken ben.

Waarom ik Freelancen zo fijn vind; geen tweeweekelijkse gesprekken met een coach of halfjaarlijks dat verplichte beoordelings- en voortgangsgesprek. Om nog maar te zwijgen over POPs en PAPs, 360 graden feedback etc.

Maar gelukkig voert iedereen zijn / haar ZZP-activiteiten anders uit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06
vortexnl1982 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Wat vind je van de detachering? Ook geen eindproduct maar losse handjes die concurreren met de interne medewerkers.

Ik ben een 1 mans detachering bureau.
Beetje late reactie wegens ik zat in de kroeg gisteren met projectteam (bonnetje mee, 80% asftrekbaar uiteraard) maar een bevriende fiscalist heeft mij ooit eens uitgelegd dat puut volgens de wet een meerjarig gedetacheerde voor de IB e.d. in loondienst geplaatst kan worden bij de eindklant. Voor de IB is dat niet zo interesant en dus gebeurt het nooit, maar voor andere zaken als pensioenen e.d. kan het wel een effect hebben.

In die zin is de verplichte aansluiting bij het schilderspensioenfonds voor zzp'rs ook beangstigend
DennusF schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:39:
[...]

En als ik dan ook een keer mag gatekeepen..... dit zijn precies die zaken die je een ondernemer maken in de ogen van de BD. Eigen laptop, eigen software. Ik kreeg zelfs de wind van voren omdat ik (nog) geen website had.

Ik zie het hier vaker voorbij komen, dus neem het niet al te persoonlijk, maar de BD geilt wel op geld rondpompen in hjet economisch verkeer. Dus met iedereen die roept "ik heb geen eigen laptop nodig, alleen een gmail adresje, etc etc etc". Veel succes. En ik heb geen enkele medelijden met je :+

[ Voor 38% gewijzigd door fry77 op 09-06-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:56
Crazy D schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:58:
ANWB heeft ook een tankpas, maar weet niet hoe zij dat met starters omgaan.
Heb er meteen 2 gedaan (ANWB, Shell) toen ik zelf de laadkosten ging aftikken. Ik vraag me af of ze überhaupt wel weten dat ik starter ben. Iig vanaf dag 1, maandelijks een factuur. Wellicht is het voor stroom anders dan andere brandstoffen.

[ Voor 7% gewijzigd door bekkerm op 09-06-2023 13:47 . Reden: Stroom vs fossiel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
fry77 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Beetje late reactie wegens ik zat in de kroeg gisteren met projectteam (bonnetje mee, 80% asftrekbaar uiteraard) maar een bevriende fiscalist heeft mij ooit eens uitgelegd dat puut volgens de wet een meerjarig gedetacheerde voor de IB e.d. in loondienst geplaatst kan worden bij de eindklant. Voor de IB is dat niet zo interesant en dus gebeurt het nooit, maar voor andere zaken als pensioenen e.d. kan het wel een effect hebben.

In die zin is de verplichte aansluiting bij het schilderspensioenfonds voor zzp'rs ook beangstigend

[...]

En als ik dan ook een keer mag gatekeepen..... dit zijn precies die zaken die je een ondernemer maken in de ogen van de BD. Eigen laptop, eigen software. Ik kreeg zelfs de wind van voren omdat ik (nog) geen website had.

Ik zie het hier vaker voorbij komen, dus neem het niet al te persoonlijk, maar de BD geilt wel op geld rondpompen in hjet economisch verkeer. Dus met iedereen die roept "ik heb geen eigen laptop nodig, alleen een gmail adresje, etc etc etc". Veel succes. En ik heb geen enkele medelijden met je :+
Ik had nog een laptop die we niet gebruikte.. Ik heb Microsoft365 licentie, en ook heb ik een domeinnaam. Dus opzich red ik me wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 21:08
fry77 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Is het dan raar als je met een oude pentium aangesloten op een externe accu gesloopt uit oude auto en je vrekkie@hotmail.com adres adviezen verstrekt omtrent de nieuwste AI ontwikkelingen?

En dan even serieus, is een eigen website noodzakelijk? Wordt daar echt op gekeken bij een eenmanspitter? Aan de andere kant is een (eenvoudige) website zo bij elkaar 'gesleept' (geen ervaring mee overigens) dus ik weet al wat ik ga doen in het weekend ;) Als het weer het toelaat.

[ Voor 30% gewijzigd door zwaanenberg op 09-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
Als je pensioen wilt opbouwen zonder dat het in box 3 valt moet je in beginsel een lijfrenterekening openen (als je een BV hebt zijn er meer opties). Aanbieders waar je dan zelf je beleggingen in handen kan nemen zijn beperkt, volgens mij is dat alleen bij DeGiro mogelijk. Bij andere aanbieders kan je alleen schuiven tussen een beperkt aantal fondsen. Hoeveel je kan inleggen is gebaseerd op je winst van dat jaar, met een maximum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Als je pensioen wilt opbouwen zonder dat het in box 3 valt moet je in beginsel een lijfrenterekening openen (als je een BV hebt zijn er meer opties). Aanbieders waar je dan zelf je beleggingen in handen kan nemen zijn beperkt, volgens mij is dat alleen bij DeGiro mogelijk. Bij andere aanbieders kan je alleen schuiven tussen een beperkt aantal fondsen. Hoeveel je kan inleggen is gebaseerd op je winst van dat jaar, met een maximum.
Kleine aanvulling, het is gebaseerd op je winst van het voorgaande jaar. Dus @groezle kan pas volgend jaar gaan inleggen behalve als er jaarruimte is uit de voorgaande jaren uit het loondienstverband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06
zwaanenberg schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Is het dan raar als je met een oude pentium aangesloten op een externe accu gesloopt uit oude auto en je vrekkie@hotmail.com adres adviezen verstrekt omtrent de nieuwste AI ontwikkelingen?

En dan even serieus, is een eigen website noodzakelijk? Wordt daar echt op gekeken bij een eenmanspitter? Aan de andere kant is een (eenvoudige) website zo bij elkaar 'gesleept' (geen ervaring mee overigens) dus ik weet al wat ik ga doen in het weekend ;) Als het weer het toelaat.
Ja.

Dame van belastingdienst komt binnen. "Hoi. Ik kon alleen je website niet vinden. Heb je die? Nee!? Hoe kun je nu een bedrijf zijn zonder website?"
En toen moest de controle over de btw aangifte dus nog beginnen. Staat zelfs in het gespreksverslag dat ik kreeg "Website is in ontwikkeling, wel domeinnaam aanwezig"

Als je echt air-gapped wilt werken is die pentium en een oude auto accu helemaal geen gek idee. In alle andere gevallen zou ik een laptop kopen die meteen op de belans staat. Tuurlijk kun je oude meuk gebruiken, maar een lege balans met alleen maar cash en eigen vermogen spreekt ook niet echt ondernemersschap uit.

[ Voor 14% gewijzigd door fry77 op 09-06-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36
fry77 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Ja.

Dame van belastingdienst komt binnen. "Hoi. Ik kon alleen je website niet vinden. Heb je die? Nee!? Hoe kun je nu een bedrijf zijn zonder website?"
En toen moest de controle over de btw aangifte dus nog beginnen. Staat zelfs in het gespreksverslag dat ik kreeg "Website is in ontwikkeling, wel domeinnaam aanwezig"

Als je echt air-gapped wilt werken is die pentium en een oude auto accu helemaal geen gek idee. In alle andere gevallen zou ik een laptop kopen die meteen op de belans staat. Tuurlijk kun je oude meuk gebruiken, maar een lege balans met alleen maar cash en eigen vermogen spreekt ook niet echt ondernemersschap uit.
Die muts had zeker nog nooit van Linkedin gehoord.
Wat een onzin zeg.

*Stefangrp heeft wel website(s)*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

YouTube: Free Website Hosting with Microsoft Azure Static Web Apps
Hop naar je linkedin pagina of van github. John savill sowieso een must see.

[ Voor 15% gewijzigd door NLKornolio op 09-06-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:09:
Mijn domein verwijst voor 6 euro per jaar via YourHosting direct door naar mijn LinkedIn profiel. Is bovenstaande daar een vervanger van of meer een aanvulling zodat je adresbalk in je eigen domein blijft?

Edit: ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21
Ik heb voor een paar 100e een Divi laten maken en host die bij Vimexx. Ondertussen paar domeinen zakelijk gekoppeld en voor mijn mail een online exhange host uitgezocht, want de standaard client deed moeilijk met de agenda. Voor 100e per jaar heb ik nu alles draaiende en netjes in de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 11:09
Ik zag alleen in dit topic Insify voorbij komen. Ik ben opzoek naar een AOV en Insify kwam voorbij. Voor 50/60 euro per maand heb je een verzekering. Zodra je indexatie (inflatiecorrectie) aan zet loopt de premie flink op.

Hoe hebben andere tweakers dit gegereld? Is indexatie slim om te doen? En verzeker je voor 5 jaar of tot je 67e?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 21:21
NLKornolio schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:09:
Paar uurtjes gestoken in Hugo en een statische website op GitHub pages gezet. Kost je ook niks en gewoon https zonder omkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Fishlip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:34:
Ik zag alleen in dit topic Insify voorbij komen. Ik ben opzoek naar een AOV en Insify kwam voorbij. Voor 50/60 euro per maand heb je een verzekering. Zodra je indexatie (inflatiecorrectie) aan zet loopt de premie flink op.

Hoe hebben andere tweakers dit gegereld? Is indexatie slim om te doen? En verzeker je voor 5 jaar of tot je 67e?
Tot 67e. Iets meer dan 200 per maand, wat jaarlijks langzaam oploopt. Indexatie dus. Trek deze kosten niet af, want uitkering is ruim 5K netto als ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
figlio del comm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Tot 67e. Iets meer dan 200 per maand, wat jaarlijks langzaam oploopt. Indexatie dus. Trek deze kosten niet af, want uitkering is ruim 5K netto als ik het nodig heb.
Waarom zou je je tot 67 verzekeren, ik neem aan dat je dan wel voldoende buffer hebt om het een paar jaar uit te zingen tot je pensioen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Omdat het relatief goedkoop is om dat risico af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:32
Fishlip schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:34:
Is indexatie slim om te doen?
Aftansert schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:39:
[...]

Er is een groot verschil tussen indexatie van het verzekerde bedrag en indexatie van de uitkering zodra je arbeidsongeschikt bent geraakt. Het verzekerde bedrag kan je inderdaad makkelijk handmatig elk jaar ophogen, en bij de meeste verzekeraars kan dat bijvoorbeeld met 10% zonder medische herkeuring. De uitkering staat echter vast vanaf het moment van arbeidsongeschiktheid, en je kan enkel vooraf voor indexatie gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 19:18
Wolly schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:09:
[...]

Waarom zou je je tot 67 verzekeren, ik neem aan dat je dan wel voldoende buffer hebt om het een paar jaar uit te zingen tot je pensioen toch?
Zelfs al heb je die buffer; naar mate je ouder wordt is de kans op gezondheidsklachten groter. Dat je het (financiele) risico van die klachten af kan dekken nu je nog gezond bent lijkt me dan juist weer heel handig. Dan kan je die buffer ook altijd inzetten voor leukere dingen dan je levensonderhoud.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

figlio del comm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Was insify niet max 2k per maand of alleen vaste lasten? Veel aov stijgen ook met de jaren je zou dus volledige premie in de jaren moeten bekijken.

[ Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 10-06-2023 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Max 5K aan vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kawa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:39:
Dit zal dan nieuw zijn? Ik heb 2 jaar geleden een movemove pas aangevraagd voor m’n bv en hoefde geen borg te betalen en krijg 1x per maand een factuur.
Heb 'em begin 2019 afgesloten en moest ook borg betalen en krijg vaker dan 1 keer per maand een factuur.

Vind ook irritant dat de daglimiet zo laag is. Als ik naar Oostenrijk ofzo rij en 2 keer tank zit ik er al overheen. Je kan dat verhogen maar dan moet je extra borg storten. Pff.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:25
Hydra schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Heb 'em begin 2019 afgesloten en moest ook borg betalen en krijg vaker dan 1 keer per maand een factuur.

Vind ook irritant dat de daglimiet zo laag is. Als ik naar Oostenrijk ofzo rij en 2 keer tank zit ik er al overheen. Je kan dat verhogen maar dan moet je extra borg storten. Pff.
Jaar later afgesloten. Geen borg, wel een vast limiet van 250 euro per week volgens mij. Nu is mijn hoogste rekening 280 euro geweest :+. Krijg hem overigens eens per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 10-06-2023 15:38 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gewoon een EV halen, al die laadpassen gaan 1x per maand, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 21:06
Tankpas van de lease mij zelfs per kwartaal :+

de echte afrekening dan, in het maandbedrag zit wel een voorschot

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-09 16:30
Ik ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden. Binnenkort heb ik de mogelijkheid een nieuw telefoonabonnement te nemen met een toestel die ik zowel zakelijk als privé wil gebruiken. Op zich zou ik dit wel voor 2 jaar willen afsluiten en een unlimited abonnement spreekt me wel aan.

Er zijn denk ik 2 opties die ik kan kiezen. Een abonnement incl. telefoon (met elke maand een toestelbetaling) en dit over 24 maanden inboeken als kantoorkosten en dit volledig zakelijk aftrekbaar maken, want unlimited?. Of de telefoon los aankopen en een unlimited sim only abonnement afsluiten. Het toestel wil ik dan willekeurig afschrijven. Wat is nu voordeliger of handiger om te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door codingforus op 11-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
Toestel los aankopen, dan kun je gebruik maken van de KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Telefoon met abonnement zonder maandelijks aflossing is het voordeligste. Doordat je eenmalig betaald voldoet het nog steeds aan een investering. Ik zou persoonlijk enkel voor één jaar afsluiten want heb al meerdere keren gehad dat ik er eerder vanaf had gewild en is vaak maar een euro extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 15:58
Een abonnement die je zowel zakelijk als privé gebruikt moet je voor zover ik weet naar rato zakelijk boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat vind ik voor 21.50 per maand zonde van de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
Deveon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
Telefoon met abonnement zonder maandelijks aflossing is het voordeligste. Doordat je eenmalig betaald voldoet het nog steeds aan een investering. Ik zou persoonlijk enkel voor één jaar afsluiten want heb al meerdere keren gehad dat ik er eerder vanaf had gewild en is vaak maar een euro extra per maand.
Telefoon met abonnement is in dit geval wel voordeliger inderdaad. Het toestel is namelijk los duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 24-09 16:16
jadjong schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:08:
Dat vind ik voor 21.50 per maand zonde van de moeite.
Wacht maar tot de belastingdienst een audit komt doen en je jarenlang fraude hebt gepleegd!

Oh wacht, belangrijke voorwaarde is dat genoeg mensen werkzaam bij de belastingdienst zijn. Helaas kun je dus rustig doorgaan met fraude plegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
codingforus schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Telefoon met abonnement is in dit geval wel voordeliger inderdaad. Het toestel is namelijk los duurder.
In dat geval zet je de maandelijkse betaling op 0 en betaal je het in 1 keer ipv over 12 of 24 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36

Yucon

*broem*

Orangelights23 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Wacht maar tot de belastingdienst een audit komt doen en je jarenlang fraude hebt gepleegd!

Oh wacht, belangrijke voorwaarde is dat genoeg mensen werkzaam bij de belastingdienst zijn. Helaas kun je dus rustig doorgaan met fraude plegen :)
Ik denk dat je het verkeerd om leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
mrwiggs schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:34:
Of met abonnement en een eenmalige toestelbetaling (zonder afbetaling). Ik ga er dan van uit dat dit ook als investering gezien kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door codingforus op 11-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 00:32
mrwiggs schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:34:
Dit klopt niet. Een "telefoon met abonnement" is koop op afbetaling (van een geactiveerd bedrijfsmiddel), en niet een 'gratis telefoon met abonnement'.

Bedrijfsmiddelen komen in aanmerking voor investeringsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 23:58
Als je telefoon in je abonnement neemt hoef je bijzondere boekhoudkundige afschrijving aan te maken.

Mijn conclusie is: gewoon zakelijk en maandelijks betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door yoga op 11-06-2023 16:17 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 12:14
Vraagje: Ik heb mij recent ingeschreven om als ZZP'er aan de slag te gaan. Ik heb nog geen opdracht en ben er ook nog niet direct mee bezig. Ben eerst nog even van wat vrijheid/vakantie/sabbatical aan het genieten.

Nu heb ik via mijn werkgever een VSO gekregen om uit dienst te gaan met de daarbij behorende transitievergoeding.
Ik heb aangegeven dat ik nog graag een cursus wil volgen welke door extreme drukte nooit tijdens het contract heeft kunnen plaatsvinden (gedeeltelijk natuurlijk eigen fout/schuld).

Nu geven ze aan dat ik de studie via de transitievergoeding kan laten verrekenen en dat dat bruto/netto verrekend kan worden.

Maar kan het interessanter zijn om de training te volgen en deze voor mijzelf binnen mijn eigen ZZP administratie te boeken? Of gaat het eigenlijk helemaal niets uitmaken financieel?

Benieuwd of iemand hier misschien wat zinnigs over kan zeggen. Voor mij zou het betekenen of op korte termijn de training (via de transitievergoeding) doen (aankomende 2 weken ergens) of nog even ontspannen en later op een wat beter moment de training doen (via de ZZP administratie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ollie81 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:04:
Maar kan het interessanter zijn om de training te volgen en deze voor mijzelf binnen mijn eigen ZZP administratie te boeken? Of gaat het eigenlijk helemaal niets uitmaken financieel?

Benieuwd of iemand hier misschien wat zinnigs over kan zeggen. Voor mij zou het betekenen of op korte termijn de training (via de transitievergoeding) doen (aankomende 2 weken ergens) of nog even ontspannen en later op een wat beter moment de training doen (via de ZZP administratie).
Als uw studiekosten zakelijk zijn, zijn ze aftrekbaar. Dat is dus het geval als u de kosten maakt in het belang van uw onderneming. Maar de kosten zijn alleen aftrekbaar als u ze maakt om bestaande vakkennis op peil te houden. Als u de kosten maakt om nieuwe kennis te verwerven, zijn de kosten niet aftrekbaar als zakelijke kosten.
De grens tussen ‘op peil te houden van bestaande kennis’ en ‘verwerven van nieuwe kennis’ is lastig aan te geven. Twijfelt u? Laat u dan goed adviseren.
_O-

Dus een cursus PHP voor debielen zit er zakelijk niet in, maar als je de cursus eenmaal gedaan hebt mag je die tot het einde der tijden blijven herhalen op kosten van de baas(jij dus). Het scholingsbudget waar de werkgever mee rekent is er juist op gericht dat je uitsluitend nieuwe kennis vergaart. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 11-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 09:49
jadjong schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:58:
Dus een cursus PHP voor debielen zit er zakelijk niet in, maar als je de cursus eenmaal gedaan hebt mag je die tot het einde der tijden blijven herhalen op kosten van de baas(jij dus). 8)7
Maar als je al een aantal jaren aantoonbaar met PHP werkt kun je dat toch prima als het op peil houden van bestaande kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
SonataArctica schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Maar als je al een aantal jaren aantoonbaar met PHP werkt kun je dat toch prima als het op peil houden van bestaande kennis?
Zeker, ik vind het contrast met de werkkostenregeling/scholingsbudget alleen erg sterk. Daarnaast moet je maar net iemand bij de belastingdienst vinden die jouw huidige kennis van PHP weet te toetsen en daarbij kan beoordelen of de cursus die je gevolgd hebt niet te veel nieuwe kennis opgeleverd heeft. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Privé de telecom-boer betalen is in NL (nog :P) geen fraude. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra

Voordat je een sarcastisch opmerking maakt is het misschien handig te zorgen dat je begrijpt waar je op reageert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hydra schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Voordat je een sarcastisch opmerking maakt is het misschien handig te zorgen dat je begrijpt waar je op reageert ;)
Klopt, dat was ook de grap, zoals ik al een keer eerder schreef maar je waarschijnlijk niet zag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:28:
Klopt, dat was ook de grap, zoals ik al een keer eerder schreef maar je waarschijnlijk niet zag ;)
Volgens mij begrijp je het nog steeds niet. Hij neemt 'de moeite niet', dus dat wil zeggen dat 'ie dat abonnement gewoon prive heeft. Dus wat is dan 'de grap' volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

Crazy D

I think we should take a look.

jadjong schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:08:
[...]

Zeker, ik vind het contrast met de werkkostenregeling/scholingsbudget alleen erg sterk. Daarnaast moet je maar net iemand bij de belastingdienst vinden die jouw huidige kennis van PHP weet te toetsen en daarbij kan beoordelen of de cursus die je gevolgd hebt niet te veel nieuwe kennis opgeleverd heeft. >:)
Het gaat er niet om of je kennisniveau hoog genoeg was, maar of je simpelweg kunt verdedigen dat je die opleiding hebt gevolgd als 'verlenging' van wat je doet. Je kunt ook een cursus doen vanwege het papiertje, terwijl je die kennis al had. Of, een cursus doen en er achter komen dat het niveau erg laag was en jouw kennisniveau hoger ligt. Zou beetje raar zijn dat je dan opeens die cursus niet zakelijk kunt boeken....

Als jij zonder stamelen kunt verdedigen waarom je die cursus of opleiding doet, is dat hoogst waarschijnlijk gewoon een voldoende verdediging. Tenzij het in de hoek van de extremiteiten zit. Als IT'er een opleiding tot kapper volgen zodat je tijdens het wachten op een Windows installatie je de haren van je klant kunt knippen is misschien wat moeilijk te verdedigen, maar wanneer jij de PHP cursus doet zodat je met een PHP site tegen je .NET API kunt babbelen is dat al een heel stuk eenvoudiger te verdedigen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Crazy D schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:52:
[...]

[..] Als IT'er een opleiding tot kapper volgen zodat je tijdens het wachten op een Windows installatie je de haren van je klant kunt knippen is misschien wat moeilijk te verdedigen [..]
Gat in de markt, wat een geniaal idee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 22-09 09:10
Sinds vandaag kun je bij Knab voor 2,5% rente een 1jaar deposito openen.
Stel ik zet 25.000 euro vast (wat op mijn zakelijke rekening staat), gaat de belastingdienst hier moeilijk over doen omdat ik het vanuit mijn zakelijke rekening doe?

[ Voor 11% gewijzigd door bertuslambertus op 12-06-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als eenmanszaak heb je voor de BD geen zakelijke rekeningen, alles wat op jouw naam staat is van jou. Het enige wat je bij de aangifte kan doen is een rekening voor zakelijk gebruik aanwijzen zodat die buiten de VRH valt voor het geval je te betalen belasting hebt opgespaard in december en die in januari gaat betalen.
Degene die moeilijk gaat doen als je nu 25k over maakt is de bank zelf of de FIOD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:18:
Sinds vandaag kun je bij Knab voor 2,5% rente een 1jaar deposito openen.
Stel ik zet 25.000 euro vast (wat op mijn zakelijke rekening staat), gaat de belastingdienst hier moeilijk over doen omdat ik het vanuit mijn zakelijke rekening doe?
Waarom zou je over het resultaat belasting willen betalen? Privé is belasting op spaargeld nihil (box 3) terwijl je in zakelijk in box 1 dient af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 22-09 09:10
Deveon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Waarom zou je over het resultaat belasting willen betalen? Privé is belasting op spaargeld nihil (box 3) terwijl je in zakelijk in box 1 dient af te rekenen.
Zat ernaar te kijken ivm toekomstig VRH.
Rente inkomsten vallen dan onder inkomsten, dus zeg ~30% belast?
jadjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:31:
Als eenmanszaak heb je voor de BD geen zakelijke rekeningen, alles wat op jouw naam staat is van jou. Het enige wat je bij de aangifte kan doen is een rekening voor zakelijk gebruik aanwijzen zodat die buiten de VRH valt voor het geval je te betalen belasting hebt opgespaard in december en die in januari gaat betalen.
Degene die moeilijk gaat doen als je nu 25k over maakt is de bank zelf of de FIOD. ;)
Nee zat eraan te denken om geld wat ik op mijn zakelijke spaarrekening heb vast te zetten. Niet om van Prive over te maken naar zakelijk spaar

[ Voor 46% gewijzigd door bertuslambertus op 12-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
bertuslambertus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:47:
Zat ernaar te kijken ivm toekomstig VRH.
Rente inkomsten vallen dan onder inkomsten, dus zeg ~30% belast?
Voorlopig 32% over het fictief rendement van 0,36%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:18
Dat fictieve rendement gaat natuurlijk stijgen naarmate de spaarrente stijgt. Voor zover de hoge raad niet (ook) de fictieve rendementen van tafel veegt zoals ze ook de fictieve vermogensverdeling hebben gedaan.

Desalniettemin is het onwaarschijnlijk dat een zakelijk deposito belastingtechnisch voordeliger gaat zijn dan een prive deposito, want los van het fictieve rendement is het tarief ook lager (32% box 3, ~37/~50% box 1).

Ik heb voor m'n eigen vermogen geen depositos (prive noch zakelijk) maar wel deposito's voor het IB geld van volgend jaar, voer die ook in prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Als je als eenmanszaak zakelijk spaart, dan is de opgebrachte rente omzet: dus IB box 1 ~50%
Zet je het prive weg betaal je box 3, dus idd die 32% over het fictieve rendement van (voorlopig?) 0,36%.

Lijkt altijd dus wel gunstiger om het dan prive te sparen.
Aan de andere kant, als je dat zakelijke geld niets mee doet, dan is het alleen maar extra gratis omzet :)

[ Voor 42% gewijzigd door Kurios op 14-06-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
49,50% - 14% MKB vrijstelling = 35,5% belasting over de rente. Iets meer dan 32% over de fictieve rente, maar het verschil zit met name in of je het fictieve rendement van 0,36% kan verslaan. Voor een BV is het sommetje wel iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:18:
49,50% - 14% MKB vrijstelling = 35,5% belasting over de rente. Iets meer dan 32% over de fictieve rente , maar het verschil zit met name in of je het fictieve rendement van 0,36% kan verslaan. Voor een BV is het sommetje wel iets anders.
ehh percentages kan je toch niet zo van elkaar aftrekken?
stel 100.000 fiscale winst, -14% vrijstelling = 86.000 winst. Dan even simpel gezegd, 50% belasting, maakt 43.000. Oftewel belastingdruk was dus 43% en niet 35,5%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Kurios schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:07:
Als je als eenmanszaak zakelijk spaart, dan is de opgebrachte rente omzet: dus IB box 1 ~50%
Zet je het prive weg betaal je box 3, dus idd die 32% over het fictieve rendement van (voorlopig?) 0,36%.

Aan de andere kant, als je dat zakelijke geld niets mee doet, dan is het alleen maar extra gratis omzet :)
Ik zou geen enkel reden kunnen bedenken waarom je als ZZP-er zakelijk zou sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

com2,1ghz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Ik zou geen enkel reden kunnen bedenken waarom je als ZZP-er zakelijk zou sparen.
Alles in de bv laten staan en, als er genoeg is, een hypotheek aan jezelf verschaffen.

Maar je bedoeld denk ik niet ZZP-er maar als ZZP-er zonder bv ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:07

_Arthur

blub

Die auto moet toch eens vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
Tylen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Alles in de bv laten staan en, als er genoeg is, een hypotheek aan jezelf verschaffen.
Dat is vaak niet voordeliger dan alles bij de bank en zelf beleggen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:23
Goedemorgen collega's,
Ik wilde gewoon ff melden....

Yes! Vandaag gestart met een nieuwe freelance job🎊🎊🎊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Manzara schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:14:
Goedemorgen collega's,
Ik wilde gewoon ff melden....

Yes! Vandaag gestart met een nieuwe freelance job🎊🎊🎊
Gefeliciteerd, wat ga je doen ? :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Kurios schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:07:

Met sparen inderdaad wel.

Als je wil beleggen, zou je evt. – i.h.g.v. een B.V. – een lombard krediet kunnen aangaan met de DGA (jijzelf) met de beleggingsportefeuille als onderpand. Je kunt dan een veel lagere zakelijke rente hanteren i.v.m. de zekerheidsstelling (nl. het onderpand) en beleggen in het, vooralsnog, gunstigere box 3.
Voordeel is dat je dan kunt beleggen met gelden die slechts met vennootschapsbelasting zijn belast (lees: veel lagere belastingdruk).

Het is echter niet meer mogelijk om box-3 vermogen volledig te salderen met de schuld i.v.m. de nieuwe berekeningen, waarbij splitsing wordt gemaakt o.b.v. de verschillende vermogensbestanddelen
https://www.belastingdien...-berekening-box-3-inkomen

[ Voor 13% gewijzigd door Lycaon op 14-06-2023 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:23
DennusB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Gefeliciteerd, wat ga je doen ? :D
Ik ben als IT Infra Teamlead gestart👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:20
Nog even over het zakelijk gebruik van de privé auto (jaja, gaan we weer..).

Als ik het goed begrijp mag ik dus in de laatste BTW aangifte van dit jaar een correctie doen op het privé gebruik (ik heb een sluitende ritten administratie).

Even hypothetisch:

Ik heb voor 40% zakelijk gereden dus zou 40% van de betaalde BTW kunnen corrigeren. Totale BTW op het betaalde onderhoud en brandstof is 800 euro. Dan zou ik dus 40% van die 800 euro (=320) mogen corrigeren in mijn laatste BTW aangifte? En deze berekenen moet ik separaat ergens bewaren buiten mijn boekhouding om neem ik aan.

Moet ik dan ook alle brandstof bonnetjes bewaren? Kan ik niet gewoon het gemiddelde verbruik van de auto pakken en het CBS prijspeil van de brandstof :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:19:
Nog even over het zakelijk gebruik van de privé auto (jaja, gaan we weer..).

Als ik het goed begrijp mag ik dus in de laatste BTW aangifte van dit jaar een correctie doen op het privé gebruik (ik heb een sluitende ritten administratie).

Even hypothetisch:

Ik heb voor 40% zakelijk gereden dus zou 40% van de betaalde BTW kunnen corrigeren. Totale BTW op het betaalde onderhoud en brandstof is 800 euro. Dan zou ik dus 40% van die 800 euro (=320) mogen corrigeren in mijn laatste BTW aangifte? En deze berekenen moet ik separaat ergens bewaren buiten mijn boekhouding om neem ik aan.

Moet ik dan ook alle brandstof bonnetjes bewaren? Kan ik niet gewoon het gemiddelde verbruik van de auto pakken en het CBS prijspeil van de brandstof :+ ?
Het is volgens mij juist andersom. Je zou alle brandstof bonnen en kosten moeten bewaren en als betaalde voorheffing aftrekken. De correctie die je doet is dan juist de 60% prive gebruik.

Om BTW voorheffing te verrekenen moet je sowieso alle BTW bonnen bewaren. Het verbruik is dan niet meer relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 14-06-2023 12:28 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Woy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Het is volgens mij juist andersom. Je zou alle brandstof bonnen en kosten moeten bewaren en als betaalde voorheffing aftrekken. De correctie die je doet is dan juist de 60% prive gebruik.
Dus dan moet je ieder kwartaal een BTW correctie doen in je aangifte? Je vordert dan ieder kwartaal de volle BTW en in het laatste kwartaal doe je een privé correctie waardoor je een stukje "terug moet betalen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:19:

Ja maar je kan natuurlijk om dit goed te verrekenen ook een tankpas afsluiten op kosten van de zaak. Bewaren van de bonnetjes is tenslotte een zakelijk belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 14:37
[...]

Ik heb een zakelijke spaarrekening voor de BTW. Krijg ik toch een enkele euros per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Ja maar je kan natuurlijk om dit goed te verrekenen ook een tankpas afsluiten op kosten van de zaak. Bewaren van de bonnetjes is tenslotte een zakelijk belang.
Ik zie alweer dat woonwerk verkeer voor de BTW geen zakelijk verkeer is. Het is weer lekker regel op uitzondering op regel |:(. Ik zit 99 van de 100 keer gewoon bij opdrachtgever op kantoor dus dat is woonwerk verkeer. Dan kan ik alleen de 19 cent per kilometer aftrekken maar nagenoeg niets met de BTW. Ik heb geen zin om voor 2% zakelijk gebruik dit allemaal te gaan bijhouden en verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 14:37
Van je huis naar kantoor is woon werk verkeer. Meestal is dat voor ons hetzelfde adres
Van kantoor naar de klant is geen woon werk verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Ik zie alweer dat woonwerk verkeer voor de BTW geen zakelijk verkeer is. Het is weer lekker regel op uitzondering op regel |:(. Ik zit 99 van de 100 keer gewoon bij opdrachtgever op kantoor dus dat is woonwerk verkeer. Dan kan ik alleen de 19 cent per kilometer aftrekken maar nagenoeg niets met de BTW. Ik heb geen zin om voor 2% zakelijk gebruik dit allemaal te gaan bijhouden en verwerken.
Al oneindig vaak gezegd in dit topic: aangezien je een bedrijf bent, is je thuislocatie je werk start locatie.

woon-werk is 0 (van bed naar pc), naar de klant kan je dus zien als werk-werk

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Sinds 1 januari is het 21ct/km geworden en woonwerkverkeer is normaliter tussen je zakelijke vestiging en thuis (hier hetzelfde adres, andere verdieping :+). Vanaf huis naar de opdrachtgever beschouw ik zakelijk, maar weet dat hier een nuance of verschil van interpretatie in zit wanneer je structureel naar dezelfde locatie reist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Het blijft toch wel bizar dat er zoveel grijze gebieden zijn in het fiscale spectrum. Noem dus een BTW correctie op de auto, de youngtimer regeling etc. En dat met zoveel ZZP'ers... Ik wens de fiscus succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Sinds 1 januari is het 21ct/km geworden en woonwerkverkeer is normaliter tussen je zakelijke vestiging en thuis (hier hetzelfde adres, andere verdieping :+). Vanaf huis naar de opdrachtgever beschouw ik zakelijk, maar weet dat hier een nuance of verschil van interpretatie in zit wanneer je structureel naar dezelfde locatie reist.
Zit wat in maar het blijft een grijs gebied. Er zullen vast ook mensen zijn die dit interpreteren als woonwerk verkeer. Kan mij voorstellen dat als je een half jaar bij dezelfde opdrachtgever zit dat dit dan geïnterpreteerd gaat worden als woonwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 14-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 15:12
ColeJ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Zit wat in maar het blijft een grijs gebied. Er zullen vast ook mensen zijn die dit interpreteren als woonwerk verkeer. Kan mij voorstellen dat als je een half jaar bij dezelfde opdrachtgever zit dat dit dan geïnterpreteerd gaat worden als woonwerk.
Ik zie woon-werk ook als van de huiskamer naar de werkkamer / thuiskantoor.

De klant vraagt mij of ik 1x in de week bij hen op kantoor wil zijn voor o.a. wat belangrijke meetings die vanuit mijn kantoor (hybride) in de praktijk lastig blijkt. Prima. In opdracht van mijn klant ga ik 1 keer per week die kant op, maar dat is in mijn boekje geen woon-werk, maar werk-werk.

Mijn inziens is dat prima te verdedigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Zoidbergh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Ik zie woon-werk ook als van de huiskamer naar de werkkamer / thuiskantoor.

De klant vraagt mij of ik 1x in de week bij hen op kantoor wil zijn voor o.a. wat belangrijke meetings die vanuit mijn kantoor (hybride) in de praktijk lastig blijkt. Prima. In opdracht van mijn klant ga ik 1 keer per week die kant op, maar dat is in mijn boekje geen woon-werk, maar werk-werk.

Mijn inziens is dat prima te verdedigen
Ik zit momenteel elke dag bij de klant, 10km bij mijn huisadres vandaan..
Pagina: 1 ... 415 ... 644 Laatste