Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Dan ben ik benieuwd bij welke AOV jij zit. Volgens meerdere tussenpersonen accepteren maatschappijen mensen met een veel te hoge BMI niet.
Betekent dat ik dan kosten voor sporten af kan trekken zodat ik in aanmerking kan komen voor een AOV? :+ >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
zwaanenberg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
Is het van belang om een zakelijk email account en/of website te hebben als freelancer? Ik wil zelf mijn pietachternaam@outlook.com emailadres gebruiken maar volgens mijn vriendin (zzper, andere branche) is dit not done en moet je echt een email adres /website hebben die professioneler oogt. Ik vind dat wat overdreven. Nu begrijp ik dat het emailadres ikdrinkbier@outlook.com uit mijn studententijd niet kan, maar een pietachternaam@outlook.com prima is naar mijn mening. Is dat ook zo?
Ik gebruik gewoon een GMail adres. Sowieso gaat afgezien van het eerste contact later alle mail toch via de systemen van de klant. Je krijgt altijd een 'intern' adres. Ik heb meerdere domeinen overigens dus dat is ook het issue niet.

Ik gebruik wel een apart adres voor inkoopfacturen maar dat is zodat ze automatisch in MoneyMonk komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 06-06-2023 08:13 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb toen ik gestart ben, voordat ik gestart ben eigenlijk, direct een .nl domeintje geregistreerd voor mijn bedrijfsnaam met een managed e-mail accountje er bij. Vond ik zelf eigenlijk wel het minimale :)
Maar ik ben ook redelijk dwangmatig in het gescheiden houden van zakelijk en privé, hoewel ik ook prima een nieuw mailaccount bij één van de usual suspects had kunnen maken.
Een website heb ik dan weer niet, altijd wel de intentie gehad om even een simpel statisch dingetje in de lucht te tillen als digitaal CV, maar ja, LinkedIn he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toen ik net begon als zzp'er een email aangemaakt: bedrijfsnaam@gmail
daarna toch maar een .nl domein aangeschaft (hostnet) en deze direct door laten linken naar mijn LinkedIn.
Domein verder ook ingesteld bij mijn ProtonMail zodat ik meerdere email adressen @bedrijfsnaam.nl kan gebruiken + catch-all

werkt prima :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij het kiezen van de bedrijfsnaam heb ik eerst gezocht of het domein wel beschikbaar was. Drie letters kwam ik niet uit maar heb nu een lekker korte domeinnaam van vier karakters (+.nl). :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:08
zwaanenberg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
Is het van belang om een zakelijk email account en/of website te hebben als freelancer? Ik wil zelf mijn pietachternaam@outlook.com emailadres gebruiken maar volgens mijn vriendin (zzper, andere branche) is dit not done en moet je echt een email adres /website hebben die professioneler oogt. Ik vind dat wat overdreven. Nu begrijp ik dat het emailadres ikdrinkbier@outlook.com uit mijn studententijd niet kan, maar een pietachternaam@outlook.com prima is naar mijn mening. Is dat ook zo?
Het komt absoluut niet professioneel over.
Ik gebruik zelf mailbox.org en voor een paar euro per maand heb ik de hele mikmak inclusief agenda en dkim.
En de mogelijkheid om een oneindig aantal aliassen te maken. Gewoon elke tussenpartij/portal site zijn eigen adres geven _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 09:33
Openprovider + cloudflare + mxroute & netlify is mijn 'stack'. Kost allemaal vrij weinig (mxroute had ik een lifetime aanbieding van) en geeft je maximale flexibiliteit. Heb overigens wel teveel domeinen/email aliassen, maar dat is een ander probleem...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
Hydra schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Ik gebruik gewoon een GMail adres. Sowieso gaat afgezien van het eerste contact later alle mail toch via de systemen van de klant. Je krijgt altijd een 'intern' adres. Ik heb meerdere domeinen overigens dus dat is ook het issue niet.
Hier ook gewoon (mijn persoonlijke) GMail, om dezelfde redenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik heb een domein gekoppeld aan mijn account bij MS365. Emailadres is voornaam @ achternaam.com

Domein kost ongeveer 12 euro per jaar. Ik heb de behoefte nog niet gehad maar ik vermoed dat ik niet kostenloos nieuwe emailadressen binnen dat domein aan kan maken. (Geen ict'er hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
Afas schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:02:
Ik heb een domein gekoppeld aan mijn account bij MS365. Emailadres is voornaam @ achternaam.com

Domein kost ongeveer 12 euro per jaar. Ik heb de behoefte nog niet gehad maar ik vermoed dat ik niet kostenloos nieuwe emailadressen binnen dat domein aan kan maken. (Geen ict'er hier)
Alias kan wel maar mailbox is een licentie. Je kan dus heel veel aliassen voorwaarden naar jouw mailbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met een shared mailbox is het prima mogelijk. Ik heb 1 licentie en redelijk wat extra adressen met ieder een eigen mailbox en de mogelijkheid om vanuit het adres te mailen.

De licentie is voornamelijk bedoeld voor het kunnen inloggen bij Office 365. Als je dat niet per adres nodig hebt dan is er best veel haalbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Stukfruit op 06-06-2023 12:44 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:44
Ik zie dat mn boekhouder deze regeling heeft toegepast in mn aangifte. Ik wist niet eens van het bestaan hiervan: https://www.belastingdien...ekposten-bij-hoog-inkomen

Lekker veel werken loont zo steeds minder :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58
kwaazaar schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:08:
Ik zie dat mn boekhouder deze regeling heeft toegepast in mn aangifte. Ik wist niet eens van het bestaan hiervan: https://www.belastingdien...ekposten-bij-hoog-inkomen

Ik kende deze regeling niet, maar als ik het zo snel lees, zonder door te rekenen, krijg ik toch de indruk dat een BV steeds interessanter gaat worden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 11:17
Tjahneee schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:58:
Hier iemand die juist heeft gekozen voor een BV (zonder holding) voor mijn uurtje factuurtje werkzaamheden. Een gote voordeel is dat mijn BV ook meteen een persoonlijke spaarpot is en mijn pensioen. Qua loon zorgen dat je in IB schijf 2 zit, alles daar boven via dividend. Geld lenen (hypotheek ed) netjes via de zaak. Voor de rest belastingvrij geld oppotten tot ik stop met werken en/of de hele boel verkoop. Het kost misschien wel meer om het op te zetten en het te onderhouden, maar het geeft je persoonlijk veel meer financiële vrijheid.
Oppotten is toch wegrotten van je geld? Geldontwaarding / inflatie van je spaargeld. Beter in een tracker / etf zetten (vwrl oid). Of mis ik iets? Zie ook de hele FIRE movement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ConQuestador schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Ik kende deze regeling niet, maar als ik het zo snel lees, zonder door te rekenen, krijg ik toch de indruk dat een BV steeds interessanter gaat worden.
Dat loont ook steeds meer. DGA salaris op 75k zetten en lekker kinderopvang trekken - ga ik ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:53

Yucon

*broem*

Wat is dit voor een gare regeling :F Ik vind het om te beginnen al vreemd dat plus en min in verschillende tarieven vallen. Je zou zeggen dat aftrek primair betekent 'we vinden niet dat je hier belasting over hoort te betalen'. Als je dan ook nog met die tarieven gaat rommelen wordt het wel een hele rare mix.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 14:42

Ah dat verklaart. Mijn boekhouder heeft deze aftrekposten bij mijn (fiscaal) partner ondergebracht. Nu snap ik waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
ConQuestador schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:13:
[...]

De vrijheid van o.a. het bepalen van mijn eigen salaris is 1 van de redenen dat ik al jaren vanuit mijn BV-structuur freelance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:55

3DDude

I void warranty's

Jammer dat ik niet een paar miljoen had, dan had ik ook een max verstappen gedaan haha... :)
Apartement in monaco is wat te duur lol.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KoningsGap schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Ah dat verklaart. Mijn boekhouder heeft deze aftrekposten bij mijn (fiscaal) partner ondergebracht. Nu snap ik waarom.
In principe is het een overgangsregeling waarbij je in het hoge tarief nog wel meer terug krijgt. De aftrekpost wordt afgebouwd naar 42% zodat wanneer je meer verdiend niet ook een hogere aftrekpost krijgt. Zaken als pensioen opbouwen gaan wel van het toptarief af. Bij mij zijn de aftrekposten bij mijn partner toegepast vanwege de arbeidskorting dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
3DDude schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:21:
Jammer dat ik niet een paar miljoen had, dan had ik ook een max verstappen gedaan haha... :)
Apartement in monaco is wat te duur lol.
Tsja, daar stoor ik me soms wel aan. Omdat ik een appartement verhuur word ik al gauw huisjesmelker of parasiet van de samenleving genoemd. Dit, terwijl ik alles bij elkaar een berg belasting betaal. Diezelfde mensen die mij zo noemen staan elk weekend te juichen voor Max en vinden ze het opeens "slim" van Max dat hij daar woont.

8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:08
ColeJ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:24:
Tsja, daar stoor ik me soms wel aan. Omdat ik een appartement verhuur word ik al gauw huisjesmelker of parasiet van de samenleving genoemd. Dit, terwijl ik alles bij elkaar een berg belasting betaal. Diezelfde mensen die mij zo noemen staan elk weekend te juichen voor Max en vinden ze het opeens "slim" van Max dat hij daar woont.

8)7 |:(
Persoonlijk vind ik mensen alleen huisjesmelkers als ze een (veel te) hoge huur vragen terwijl er geen/nauwelijks onderhoud plaats vind.
Maar mensen zijn vaak jaloers als je wat geld hebt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Afas schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:58:
Betekent dat ik dan kosten voor sporten af kan trekken zodat ik in aanmerking kan komen voor een AOV? :+ >:)
Indirect wel; ASR AOV en dan ASR Vitality, kan je tot 8% korting op je AOV mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:58

Ehh... hoe werkt dat? Is dat niet soort van cyclisch ofzo?

Als je 100k omzet hebt, en 30k aftrekt, dan mag het tegen vol tarief. Maar als je 100k omzet hebt, en 25k aftrekt, dan krijg je minder aftrek?
Dus moet je dan gewoon zorgen dat je veel aftrek hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik denk niet dat je boekhouder dat heeft "toegepast", maar dat is gewoon hoe de aangifte berekend wordt. Voor veel aftrekposten wordt voor het gedeelte dat je in het hoge tarief valt gewoon een correctie toegpast. Natuurlijk een stomme regeling, want als ze willen dat iets "tegen hetzelfde tarief" berekend wordt, dan moeten ze er gewoon een heffingskorting van maken. Gewoon kosten X * y% als heffingskorting berekenen, dan is het geen aftrekpost meer, en is het percentage van inkomstenbelasting niet meer van belang.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Karp schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Ehh... hoe werkt dat? Is dat niet soort van cyclisch ofzo?

Als je 100k omzet hebt, en 30k aftrekt, dan mag het tegen vol tarief. Maar als je 100k omzet hebt, en 25k aftrekt, dan krijg je minder aftrek?
Dus moet je dan gewoon zorgen dat je veel aftrek hebt?
Hoezo cyclish? Het is gewoon dat veel aftrekposten achteraf nog gecorrigeerd worden voor het tarief waarin je ze aftrekt. ( Wat mij betreft principieel fout, want je trekt niet af in een bepaald tarief, het is een correctie op je inkomen ).

Voor het gedeelte dat je meer dan 73.031 fiscaal inkomen in box-1 hebt, wordt er dus een correctie toegepast op je aftrekposten. 12,57% in 2023. Effectief worden de aftrekposten dan in het laagste tarief berekend.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:03
Woy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Hoezo cyclish? Het is gewoon dat veel aftrekposten achteraf nog gecorrigeerd worden voor het tarief waarin je ze aftrekt. ( Wat mij betreft principieel fout, want je trekt niet af in een bepaald tarief, het is een correctie op je inkomen ).

Voor het gedeelte dat je meer dan 73.031 fiscaal inkomen in box-1 hebt, wordt er dus een correctie toegepast op je aftrekposten. 12,57% in 2023. Effectief worden de aftrekposten dan in het laagste tarief berekend.
Dus ik moet hier eigenlijk gaan zorgen dat mijn fiscaal inkomen / winst onder de 73K blijft?

Dat gaat dan gewoon een bv worden met 60-65K DGA loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fry77 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Dus ik moet hier eigenlijk gaan zorgen dat mijn fiscaal inkomen / winst onder de 73K blijft?
Dan nog tellen je aftrekposten dus mee tegen een tarief van 36,93%, dus daar schiet je niet heel veel mee op. Natuurlijk kun je de belasting drukken door minder winst uit te keren, of het in box-2 uit te keren, maar dat heeft niet heel veel meer met aftrekposten te maken. Het is in dit geval niet zo dat je extra gestraft wordt omdat je in een hoger tarief valt, echter wordt het gecorrigeerd. Als het niet je inkomen zou moeten drukken volgens de wetgever, zou het wat mij betreft een heffingskorting moeten zijn, en niet een aftrekpost. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Woy op 07-06-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
[...]

Jup en alles daarboven dus in de BV laten zitten. Totdat er jaren zijn dat je wat minder verdiend, dan keer je het uit naar jezelf. Zo profiteer je maximaal van de aftrekposten (en dus ook toeslagen zoals kinderopvangtoeslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Die beperking van het tarief waartegen aftrekposten opgevoerd mogen worden leidt in combinatie met de toch al hoge inflatie tot flinke tariefstijgingen.

Alleen al bij de zelfstandige aftrek zien we een enorme lastenverzwaring:

in 2021 bij 150.000 winst * 14% * 49,50% = 10.395 teruggaaf
in 2023 bij 150.000 winst * 14% * 36,93% = 7.755 teruggaaf

Een verschil van 2640 euro in 2 jaar tijd!

Edit: in de berekening hierboven is bij 2021 het verkeerde tarief gebruikt, dat moet 43% ipv 49,5% zijn. Het verschil is dan minder, namelijk 1.275 euro. Het blijft evengoed een forse lastenverzwaring.

[ Voor 20% gewijzigd door ari3 op 09-06-2023 12:25 . Reden: in de berekening is bij 2021 het verkeerde tarief gebruikt ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ari3 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
Die beperking van het tarief waartegen aftrekposten opgevoerd mogen worden leidt in combinatie met de toch al hoge inflatie tot flinke tariefstijgingen.

Dat word €3 erbij inderdaad. €2640 netto / 1650 uur = €1,6 netto dus ~€3 bruto.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024

Los van de discussie of de fiscus kan gaan vinden dat het DGA loon veels te laag is, is het verschil tussen de "lage" en "hoge" belastingschijf niet zo heel groot.

Over het loon van 65K betaal je naast 37,07% IB ook nog 5,43% zvw.
Met een eenmanszaak valt bij een hoog inkomen welliswaar een deel in de 49,50% IB schijf, maar daar betaal je geen zvw meer over en er gaat eerst nog MKB-winstvrijstelling van af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
_eLMo_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:17:
Dat word €3 erbij inderdaad. €2640 netto / 1650 uur = €1,6 netto dus ~€3 bruto.
Zijn jullie dan wel zo consequent geweest om de tarieven ook te verlagen in de jaren dat we als ondernemers voordeeltjes hebben gehad?! :P
(Denk aan het verlagen van de hoogste IB schijf van 52% naar 49,5%, en de MKB winstvrijstelling hadden we vroeger ook niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
maxnl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

Zijn jullie dan wel zo consequent geweest om de tarieven ook te verlagen in de jaren dat we als ondernemers voordeeltjes hebben gehad?! :P
(Denk aan het verlagen van de hoogste IB schijf van 52% naar 49,5%, en de MKB winstvrijstelling hadden we vroeger ook niet...)
Hoezo, onze prijs is een balans tussen vraag en aanbod toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 21:08
ColeJ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Jup en alles daarboven dus in de BV laten zitten. Totdat er jaren zijn dat je wat minder verdiend, dan keer je het uit naar jezelf. Zo profiteer je maximaal van de aftrekposten (en dus ook toeslagen zoals kinderopvangtoeslag).
Wellicht wat kort door de bocht en - zonder al teveel onderzoek gedaan te hebben - begrijp ik wel dat zzpers massaal excess vermogen ( > 75k) naar o.g. wat vervolgens verhuurd wordt geschoven hebben.

Het blijft natuurlijk een kat en muis spelletje om vermogen te schuiven naar hoogst renderende en ook minst belaste asset categorieën. Ongetwijfeld zullen er constructies zijn in structuren ( bv's etc) die nu ok bepaald voordeel opleveren, en ze zullen ook altijd wel bestaan. Tzt maar in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Woy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Dan nog tellen je aftrekposten dus mee tegen een tarief van 36,93%, dus daar schiet je niet heel veel mee op. Natuurlijk kun je de belasting drukken door minder winst uit te keren, of het in box-2 uit te keren, maar dat heeft niet heel veel meer met aftrekposten te maken. Het is in dit geval niet zo dat je extra gestraft wordt omdat je in een hoger tarief valt, echter wordt het gecorrigeerd. Als het niet je inkomen zou moeten drukken volgens de wetgever, zou het wat mij betreft een heffingskorting moeten zijn, en niet een aftrekpost. Dat zou het een stuk eenvoudiger maken.
Met de uren die ik wil werken komt het verschil EMN / BV sowieso op niet meer dan een paar 100 uit. Zeker met hogere VPB tarief. Maar ik ben toch maar (weer) eens aan het rekenen geslagen. Met een BV zijn er natuurlijk andere mogelijkheden. Beslatingvrije uitkering aan personeel. De auto op de zaak en waarbij de bijtellingonderdeel is van DGA loon. Tel daarbij de DBA ellende en de verplichte AOV en je hebt een hoop druppeltjes op de gloeiende plaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 15:05
zwaanenberg schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Wellicht wat kort door de bocht en - zonder al teveel onderzoek gedaan te hebben - begrijp ik wel dat zzpers massaal excess vermogen ( > 75k) naar o.g. wat vervolgens verhuurd wordt geschoven hebben.

Het blijft natuurlijk een kat en muis spelletje om vermogen te schuiven naar hoogst renderende en ook minst belaste asset categorieën. Ongetwijfeld zullen er constructies zijn in structuren ( bv's etc) die nu ok bepaald voordeel opleveren, en ze zullen ook altijd wel bestaan. Tzt maar in verdiepen.
Als je het van plan bent.. kun je dat beter eerder doen dan later.
Is makkelijk de meest effecientste manier om je huidig inkomen te vergroten.zonder extra te werken
belastingdruk van 20% of 35% op 150k winst maakt al snel iets uit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
fry77 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Met de uren die ik wil werken komt het verschil EMN / BV sowieso op niet meer dan een paar 100 uit. Zeker met hogere VPB tarief. Maar ik ben toch maar (weer) eens aan het rekenen geslagen. Met een BV zijn er natuurlijk andere mogelijkheden. Beslatingvrije uitkering aan personeel. De auto op de zaak en waarbij de bijtellingonderdeel is van DGA loon. Tel daarbij de DBA ellende en de verplichte AOV en je hebt een hoop druppeltjes op de gloeiende plaat
Voormij zijn de volgende zaken een reden voor bv

Ik beleg in index fonds tbv pensioen, liever via bv dan prive ivm box3 . Compound interest gaat dan sneller.
Minder belasting op basis van omzet van 150k scheelde dat mij meer dan 20k. Nu met hoger uur tarief nog meer.
Ik heb niet meer dan 5k per mand bruto nodig aan salaris, dus dan is het zonder belasting betalen
Toevoeging van kind aan bv
Hypotheek uit BV

Die kosten voor een boekhouder boeien op dit geheel vrije weinig, het kan allemaal ruimschoots uit. Zeker nu mijn tarief richting 110 gaat zou het gewoon geld weg gooien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fry77 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Ja zeker waar, ik ben op het moment ook wel aan het overwegen om mijn werkzaamheden in een BV te gaan stoppen. Het kan een hoop voordeel opleveren om je inkomsten wat te kunnen middelen. Zeker nu de middelingsregeling ook vervallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
mannowlahn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Voormij zijn de volgende zaken een reden voor bv

Ik beleg in index fonds tbv pensioen, liever via bv dan prive ivm box3 .
Bij welke broker zit je als ik vragen mag? Zakelijk beleggen lijkt steeds onmogelijker te worden als je het zelf wil doen tenminste.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Rockster schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:12:
[...]

Bij welke broker zit je als ik vragen mag? Zakelijk beleggen lijkt steeds onmogelijker te worden als je het zelf wil doen tenminste.
Licht een beetje aan wat je onder zelf doen verstaat, maar Meesman accepteert gewoon BV’s.

En twee BV’s werken nog beter dan een enkele lees ik https://nos.nl/artikel/24...en-aan-vermogensbelasting

[ Voor 19% gewijzigd door _eLMo_ op 07-06-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ik heb al een paar keer gekeken waar ik zakelijk kan beleggen en ik vind het maar bar tegen vallen. Je zit vanuit een BV al snel aan dingen als begeleid beleggen of fondsen van de aanbieder.

Ik wil gewoon zelf een lading etf's kopen wanneer het mij uitkomt.

Hoog dividend aandelen blijf ik dan wel gewoon prive doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Het probleem zit hem natuurlijk in het faillissement bij hefboom producten. Dus ze moeten dan een aparte omgeving / apart product hebben waarin je nooit een schuld kan opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
wvdl schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Als je het van plan bent.. kun je dat beter eerder doen dan later.
Is makkelijk de meest effecientste manier om je huidig inkomen te vergroten.zonder extra te werken
belastingdruk van 20% of 35% op 150k winst maakt al snel iets uit :-)
Zeker! First things first, zzper worden, nu bezig met reageren op opdrachten. Persoonlijk wil ik het inzetten voor actiever portfolio beheer, en dan komen zaken als vermogensbelasting vs vennootschapsbelasting om de hoek kijken, in combinatie met rendement verwachtingen. Kan snel een ingewikkelder plaatje worden waarmee wat meer analyse nodig is. Zeker voor een persoonlijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
fry77 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:38:
Ik heb al een paar keer gekeken waar ik zakelijk kan beleggen en ik vind het maar bar tegen vallen. Je zit vanuit een BV al snel aan dingen als begeleid beleggen of fondsen van de aanbieder.

Ik wil gewoon zelf een lading etf's kopen wanneer het mij uitkomt.

Hoog dividend aandelen blijf ik dan wel gewoon prive doen
Kan je niet zomaar opties aan/verkopen vanuit bijvoorbeeld interactive brokers? Weet wel dat in de VS de IRA beleggingen aan allerlei regels verbonden zijn, en dat dit ook verschilt bij boorbeeld opties op indexen of opties op etf's ( bijvoorbeeld op spx versus spy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
zwaanenberg schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Kan je niet zomaar opties aan/verkopen vanuit bijvoorbeeld interactive brokers? Weet wel dat in de VS de IRA beleggingen aan allerlei regels verbonden zijn, en dat dit ook verschilt bij boorbeeld opties op indexen of opties op etf's ( bijvoorbeeld op spx versus spy)
Tuurlijk, maar dat is dan een prive rekening. Met een EMZ is dat nog wel te earmarken als zakelijk want de vent is de tent. Maar bij een BV kom je daar niet mee weg en kan box3 ineens een probleem worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 16:51
fry77 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:11:
Tuurlijk, maar dat is dan een prive rekening. Met een EMZ is dat nog wel te earmarken als zakelijk want de vent is de tent. Maar bij een BV kom je daar niet mee weg en kan box3 ineens een probleem worden
Je kan toch gewoon een institutional account openen bij IBKR ? https://www.interactivebrokers.ie/Universal/Application
Ik doe dit zelf niet want ik ZZP niet vanuit een BV, maar volgens mij zijn er meerdere mensen in de diverse beleggings-topics hiero die het zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39
Ik beleg zakelijk (met BV) gewoon bij de Rabobank. Was niets spannends aan. Intake via een videogesprek en een week later was het geregeld.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Staat vandaag ook in de nos. Wij doen het met kleine bedragen. Deze mensen sluizen 150 miljioen naar de BV.

'Rijken verhuizen vaker spaargeld, omzeilen miljoenen aan vermogensbelasting' - https://nos.nl/l/2478065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het zou mij niets verbazen als men op die manier nog huurtoeslag weet te verkrijgen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:02:
Het zou mij niets verbazen als men op die manier nog huurtoeslag weet te verkrijgen. :+
Dan ben je echt alle schaamte voorbij :r

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:25:
[...]

Dan ben je echt alle schaamte voorbij :r
Ik zie weinig verschil met je loon kunstmatig verlagen om kinderopvangtoeslag te vangen of huurtoeslag. Het komt allemaal uit de grote pot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Haat het spel, niet de spelers. De fiscale regels worden opgesteld door de overheid. Daar kan je gebruik van maken om je belasting te minimaliseren. Als dat niet gewenst is moet de overheid de regels aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Ik zie weinig verschil met je loon kunstmatig verlagen om kinderopvangtoeslag te vangen of huurtoeslag. Het komt allemaal uit de grote pot.
Ook een ongewenste vorm van fiscale arbitrage. Het mag, alleen zou deze arbitrage door de overheid aangepakt moeten worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

RichieB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:47:
Haat het spel, niet de spelers. De fiscale regels worden opgesteld door de overheid. Daar kan je gebruik van maken om je belasting te minimaliseren. Als dat niet gewenst is moet de overheid de regels aanpassen.
Spel? Je moet belasting betalen zodat de overheid hier een goede leefomgeving voor alle inwoners kan maken. Hoe meer je verdiend, de meer je kan bijdragen.

Alle inwoners krijgen hierdoor dezelfde kansen qua opleiding en er wordt geprobeerd iedereen een beetje basis leefomstandigheden te geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
RichieB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:47:
Ik vind dit een sterk versimplifiseerde blik op hoe de wereld werkt. Denk jij dat het mogelijk is om een ideale omgang met elkaar te vangen in woorden? (lees:wetten)

Zelf denk ik dat dat een utopie is. Waar blijft de moraliteit? Mensen weten vaak heel goed wat juist/onjuist is. Je hoeft alleen maar naar binnen te kijken en dan dient het antwoord zich aan.

Bovenstaande geldt ook voor het betalen van belastingen. Vooropgesteld; ik vind ook dat ik (wij als zzp'ers) veel belasting betalen. Maar boven alles heb ik het goed en vind ik het belangrijk om mijn "steentje" bij te dragen aan de maatschappij. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor anderen.

Ik zal niemand veroordelen voor het "gebruiken" van regels, maar voor mij zou het onrechtvaardig voelen als ik met een jaaromzet van 200k de max toeslag voor kinderopvang in mijn zak zou steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat heeft omzet met kinderopvangtoeslag te maken? Ik dacht dit topic voor ondernemers was..

Daarnaast is kinderopvangtoeslag heel anders dan de andere vormen toeslag. Er is haast geen max omdat het voorwaardelijk is dat je werkt. Enige uitzondering is als je een gecrediteerde fulltime studie volgt. De andere vorm van toeslag zijn voor basisbehoeftes terwijl kinderopvang gestimuleerd wordt om meer mensen aan het werk te krijgen en dus een hoger BNP.

Zonder kinderopvangtoeslag zou niemand in Nederland zo gek zijn om ervoor te betalen. Wij betaalde 25 euro per uur zodat mijn partner bij dezelfde opvang iets van 20 kreeg en nog meer kinderen op ving. De opvang tijden waren ook nog eens twee uur langer dan de werktijden. Het is wat dat betreft niet mijn inkomen die bepaalde of we opvang afnamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
NLKornolio schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Spel? Je moet belasting betalen zodat de overheid hier een goede leefomgeving voor alle inwoners kan maken. Hoe meer je verdiend, de meer je kan bijdragen.
Misschien meer voor een ander topic, maar deze gedachtegang kan ik erg slecht rijmen met alle geheime tax rulings van diezelfde overheid voor ondernemingen zoals Starbucks, Uber e.d.

De fiscale grensverkenning van de zeer vermogende personen is deze week nog uitgebreid aan bod geweest bij Follow The Money, lang en breed bekend bij de belastingdienst, maar belasting verhogen voor de gewone burger is gewoon makkelijker blijkbaar, en levert wat minder weerstand op in de kringen waarin onze politici zich begeven vermoed ik. Ik neem het zelf niemand kwalijk als hij/zij op een veel kleinere schaal fiscaal optimaal de regels gebruikt.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
NLKornolio schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:04:
[...]

[...]
Inderdaad. Wij moeten netjes belasting betalen, maar de miljonairs en grote bedrijven kunnen door slim gebruik te maken van de regels daar grotendeels onderuit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Isildir schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
[...]
Ik vind dit een sterk versimplifiseerde blik op hoe de wereld werkt. Denk jij dat het mogelijk is om een ideale omgang met elkaar te vangen in woorden? (lees:wetten)
Nee, maar ik denk wel dat het mogelijk is om het een stuk beter te doen dan nu het geval is.
Zelf denk ik dat dat een utopie is. Waar blijft de moraliteit? Mensen weten vaak heel goed wat juist/onjuist is. Je hoeft alleen maar naar binnen te kijken en dan dient het antwoord zich aan.
[...]
12 jaar Mark Rutte als premier waarin de inkomensongelijkheid gegroeid is, grote bedrijven uit de wind worden gehouden (hoeven niet significant bij te dragen aan het oplossen van de grote maatschappelijke problemen) en jij vraagt waar de moraliteit blijft? :>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 21:29
Tja, ik bepaal de regels niet, speel alleen het spelletje mee. Netjes binnen de grenzen vd wet dus. En dan ben ik nog niet eens de meest profiterende speler, bij lange na niet.

Of je eigen moraliteit je in de weg staat om het spelletje te spelen of niet is aan ieder voor zichzelf, maar zolang de regering dit soort regels in stand houdt is dat nu eenmaal de geldende wetgeving.

Ik heb geen probleem met belasting betalen, maar ik ga niet vrijwillig meer storten dan nodig. Geen gebruik maken vd fiscale mogelijkheden staat wat mij betreft gelijk aan vrijwillig meer storten dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
.

[ Voor 101% gewijzigd door pirke op 08-06-2023 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Ik hoorde laatst wel dat veel ict zzp'ers opdrachten willen bij de belastingdienst om wat terug te verdienen. En zo is de cirkel weer rond

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
Over de staatskas onnodig spekken gesproken, ik heb besloten toch het loondienst aanbod van een oude klant te accepteren. Vooral omdat het de mogelijkheid geeft om persoonlijk een groeistap te maken ipv dat ik hetzelfde trucje blijf herhalen, hoe lucratief dat trucje ook mag zijn. En mocht het uiteindelijk toch niet bevallen ben ik ook zo weer terug :)

Weet iemand hoe lang ik een eenmanszaak slapend aan kan houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
zwaanenberg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:11:
Ik hoorde laatst wel dat veel ict zzp'ers opdrachten willen bij de belastingdienst om wat terug te verdienen. En zo is de cirkel weer rond
Of elke andere overheidsinstantie... Momenteel werk ik voor een ANBI stichting die grotendeels afhankelijk is van subsidie dus ook mijn factuur komt indirect uit het overheidspotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
pirke schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
is daar wel een termijn voor? Volgens mij mag je dat best lang volhouden, zolang je maar netjes (0) aangifte IB en BTW doet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 13:09
Je zou kunnen aanmelden voor de KOR. Maar dat geldt dan minimaal 3 jaar uit m'n hoofd. Dan hoef je ook geen BTW aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
UrbanSnEAky schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:29:
Je zou kunnen aanmelden voor de KOR. Maar dat geldt dan minimaal 3 jaar uit m'n hoofd. Dan hoef je ook geen BTW aangifte te doen.
BTW aangifte is het probleem niet, dat is een half uurtje per kwartaal, en aangezien ik geen inkomen meer heb maar wel (kleine) kosten (een abonnement dat nog doorloopt) is het alleen maar voordelig om dat nog even aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Laatst online: 07:54
https://zipconomy.nl/2023...-werken-als-zelfstandige/

Your thoughts?
“Iemand die een musical produceert voor groep 8 kan dat wel als zelfstandige doen. Dan is er een duidelijk eindproduct.”
Meeste IT’ers werken ook aan ‘n duidelijk eindproduct? Kan soms wel jaren duren…

Al met al kan ik écht geen begrip opbrengen voor de veelal dogmatische opvattingen van min. van Gennip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
De VVD vindt dat invallen als zzp’er moet kunnen, als je maar echt ondernemer bent. Maar volgens de minister kan dat niet bij ingebed werk. Van Gennip noemt voorbeelden uit de zorg en het onderwijs. “Iemand die werkt op de intensive care of les geeft aan een eindexamenklas hoort dat in loondienst te doen”, zegt ze. “Dan gaat het om kernactiviteiten van de organisatie. Iemand die een musical produceert voor groep 8 kan dat wel als zelfstandige doen. Dan is er een duidelijk eindproduct.”
Bleh, krijg er de kriebels van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:05

Crazy D

I think we should take a look.

Lycaon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Bleh, krijg er de kriebels van.
Nou ja, het is natuurlijk vloeken in de kerk hier, maar op zich is de stelling: het is een kern activiteit van het bedrijf, en dus zou dat in loondienst horen wel een beetje de grens van schijnzelfstandigheid. Hoe ondernemend ben je als je iets doet samen met een groep mensen die daar in loondienst is, en de enige reden dat jij dat als zzp'er doet is dat het meer verdient en het bedrijf geen vast personeel kan vinden. Want, vast personeel zit je een stuk meer aan vast dan een zzp'er (die kun je immers wegsturen als je er klaar mee bent). Er zijn geen extra zaken die vasthangen aan de beloning (vakantiegeld is gerelateerd aan je salaris, als in de voorwaarden staat dat je een 13e maand krijgt is dat dus gewoon 1 maandsalaris extra uit te keren). Dus hoewel de kosten per gewerkt uur hoger zijn bij inhuur, zal dat op jaarbasis best nog weleens mee kunnen vallen t.o.v. vast personeel.
Ik weet zeker dat een groot deel van de zzp'ers (niet degenen die hier fanatiek reageren, maar vooral de groep die je zelden hoort) gewoon in loondienst zouden gaan als ze netto hetzelfde zouden verdienen (of, afhankelijk van de niche, een stukje inkomsten willen inleveren).

Niet dat ik het er per se mee eens ben. Tijdelijke inhuur omdat je tijdelijk nou eenmaal extra handjes nodig hebt, is gewoon lastiger dankzij de wetgeving rondom personeel, als je makkelijk iemand tijdelijk kunt inhuren met een opzegtermijn van 2 maanden of zo, zou dat al een stuk flexibeler zijn. En er is vraag, en er is aanbod (of andersom), zo werkt het op dit moment nu eenmaal.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Van Gennip kan dat roepen, alleen hoe lang houdt ze dat vol als de gaten straks steeds groter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Crazy D schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:51:
[...]
… En er is vraag, en er is aanbod (of andersom), zo werkt het op dit moment nu eenmaal.
Precies, zo is het.

En ik durf te stellen dat het merendeel v.d. zzp’ers dit uit vrije wil doet, net als de opdrachtgevers.

Twee tevreden partijen. Waarom zou de overheid zich daar in vredesnaam mee moeten bemoeien?

Ik erken dat binnen bepaalde sectoren e.e.a. samengaat met de nodige problematiek. Dat vergt m.i. sectorale aanpak, o.a. door werkzaamheden in dienstverband aantrekkelijker te maken.
Ook ben ik het er mee eens dat uitbuiting aan de onderkant moet worden tegengegaan en evt. oneerlijke fiscale voordelen van zelfstandigen moeten worden ontnomen.
Maar a.u.b. géén aanpak die álle vormen van ingebed werk o.b.v. inhuur elimineert.

[ Voor 15% gewijzigd door Lycaon op 08-06-2023 18:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:39
[...]

Nou ja, het is natuurlijk vloeken in de kerk hier, maar op zich is de stelling: het is een kern activiteit van het bedrijf, en dus zou dat in loondienst horen wel een beetje de grens van schijnzelfstandigheid. Hoe ondernemend ben je als je iets doet samen met een groep mensen die daar in loondienst is, en de enige reden dat jij dat als zzp'er doet is dat het meer verdient en het bedrijf geen vast personeel kan vinden. Want, vast personeel zit je een stuk meer aan vast dan een zzp'er (die kun je immers wegsturen als je er klaar mee bent). Er zijn geen extra zaken die vasthangen aan de beloning (vakantiegeld is gerelateerd aan je salaris, als in de voorwaarden staat dat je een 13e maand krijgt is dat dus gewoon 1 maandsalaris extra uit te keren). Dus hoewel de kosten per gewerkt uur hoger zijn bij inhuur, zal dat op jaarbasis best nog weleens mee kunnen vallen t.o.v. vast personeel.
Ik weet zeker dat een groot deel van de zzp'ers (niet degenen die hier fanatiek reageren, maar vooral de groep die je zelden hoort) gewoon in loondienst zouden gaan als ze netto hetzelfde zouden verdienen (of, afhankelijk van de niche, een stukje inkomsten willen inleveren).

Niet dat ik het er per se mee eens ben. Tijdelijke inhuur omdat je tijdelijk nou eenmaal extra handjes nodig hebt, is gewoon lastiger dankzij de wetgeving rondom personeel, als je makkelijk iemand tijdelijk kunt inhuren met een opzegtermijn van 2 maanden of zo, zou dat al een stuk flexibeler zijn. En er is vraag, en er is aanbod (of andersom), zo werkt het op dit moment nu eenmaal.
Wat vind je van de detachering? Ook geen eindproduct maar losse handjes die concurreren met de interne medewerkers.

Ik ben een 1 mans detachering bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Prima toch om jaren aan een eindproduct te werken? Wat die groep 8 musical regisseur als voordeel heeft is de externe expertise. Er zijn weinig basisscholen met een fulltime regisseur op de loonlijst, die heeft men alleen nodig in de maanden mei/juni en dan ook nog maar een middag(of twee) per week.
Ik ben het ook met Karien van Ginnip eens dat die leraar of IC-verpleegkundige in loondienst moet zijn. Niet vanuit het arbeidsrecht gezien, maar vanuit bedrijfsbelangen. Je ziet nu al dat het halve zorgpersoneel over stapt op een eenmanszaak en vervolgens weigert om nog nachtdiensten te draaien. Begrijpelijk, maar zo kan je geen bedrijf(ziekenhuis) runnen.

Wat ICT betreft ben ik van mening dat je duidelijk voor ogen moet hebben wat de klant van je verwacht en ook wanneer het klaar is. Dat hoeft geen datum te zijn (het loopt toch uit :+) maar wel een omschreven eindproduct met daarin jouw aandeel/functie. Kunnen die jaarcontracten met de traditionele verlengingen ook de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:38:
Prima toch om jaren aan een eindproduct te werken? Wat die groep 8 musical regisseur als voordeel heeft is de externe expertise. Er zijn weinig basisscholen met een fulltime regisseur op de loonlijst, die heeft men alleen nodig in de maanden mei/juni en dan ook nog maar een middag(of twee) per week.
Ik ben het ook met Karien van Ginnip eens dat die leraar of IC-verpleegkundige in loondienst moet zijn. Niet vanuit het arbeidsrecht gezien, maar vanuit bedrijfsbelangen. Je ziet nu al dat het halve zorgpersoneel over stapt op een eenmanszaak en vervolgens weigert om nog nachtdiensten te draaien. Begrijpelijk, maar zo kan je geen bedrijf(ziekenhuis) runnen.

Wat ICT betreft ben ik van mening dat je duidelijk voor ogen moet hebben wat de klant van je verwacht en ook wanneer het klaar is. Dat hoeft geen datum te zijn (het loopt toch uit :+) maar wel een omschreven eindproduct met daarin jouw aandeel/functie. Kunnen die jaarcontracten met de traditionele verlengingen ook de deur uit.
In mijn branche zijn er zo veel externe variabelen dat geen enkele zzp'er een opdracht voor realisatie van een eindproduct tegen een vaste prijs gaat tekenen. En als het richting loondienst gaat kom je erg scheef in het functiegebouw terecht. Maar het allerbelangrijkste, ik wil zelf kunnen bepalen tegen welke opdrachten ik ja of nee zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Wat vind je van de detachering? Ook geen eindproduct maar losse handjes die concurreren met de interne medewerkers.

Je kan ook gedetacheerd zijn zonder directe concurrentie. Als detacheerder een zooi grafisch ontwerpers verhuren aan een reclamebureau heeft een andere insteek dan dat ze verhuurd worden aan een bedrijf dat tijdelijk ondersteuning nodig heeft bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl. Dan concurreert het detacheringsbureau indirect met het reclamebureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Afas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:44:
[...]
In mijn branche zijn er zo veel externe variabelen dat geen enkele zzp'er een opdracht voor realisatie van een eindproduct tegen een vaste prijs gaat tekenen. En als het richting loondienst gaat kom je erg scheef in het functiegebouw terecht. Maar het allerbelangrijkste, ik wil zelf kunnen bepalen tegen welke opdrachten ik ja of nee zeg
Je hoeft ook geen fixed price te rekenen, enkel iets in de omschrijving op het contract als 'Afas werkt voor 123.- per uur aan de realisatie van project X in de functie van CSS-koning op het onderdeel Z'.
Maar dan iets uitgebreider. :P

Als onderdeel Z van project X afgerond is ga je weer weg.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 08-06-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
jadjong schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Je hoeft ook geen fixed price te rekenen, enkel iets in de omschrijving op het contract als 'Afas werkt voor 123.- per uur aan de realisatie van project X in de functie van CSS-koning op het onderdeel Z'.
Maar dan iets uitgebreider. :P

Als onderdeel Z van project X afgerond is ga je weer weg.
Dat moet onder de huidige DBA-wetgeving in principe al…
Als dat de uitkomst wordt, verandert er voor ons helemaal niets.

[ Voor 6% gewijzigd door Lycaon op 08-06-2023 18:53 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:51
[...]

Dat denk ik ook, maar ik weet ook zeker dat als ik in loondienst zou moeten ik 1 van de grootste jobhoppers ga worden. Primair zzp ik voor het extra geld. Maar ben ook zzp'er omdat ik een binding met een bedrijf opbouwen echt irritant vind.... Dat je van je bedrijf bijvoorbeeld hoort dat je hun reclamebord bent, dat je na werktijd heel gezellig met je college's mag bbqen, dat je dit en dat en zus en zo. En dat je vergeleken met je peergroup goed je best hebt gedaan, maar dat er geen loonsverhoging mogelijk is. Totaal gefrustreerd werd ik er van totdat ik de zzp wereld ontdekte :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
En de overheid je verplicht mee te doen aan het middelmatige pensioen product. Je kan kiezen tussen €0,21/km of een lease auto van maximaal X.

Opleiding of conferentie? Moeilijk moeilijk.

Ik regel het zelf 👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Lycaon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Precies, zo is het.

En ik durf te stellen dat het merendeel v.d. zzp’ers dit uit vrije wil doet, net als de opdrachtgevers.
In de huidige situatie zijn dat 2 tevreden partijen ja. Simpelweg omdat je niet een extra handje in dienst kunt nemen. Of omdat ze niet te vinden zijn. Ik weet zeker dat juist in de business met de extra handjes, de opdrachtgevers dit niet per se vrijwillig doen maar vooral gedwongen vanwege het gebrek aan personeel.

En uiteraard, de meeste zzp'ers (zeker in de beter betaalde branches) doen dit vrijwillig vanwege het geld en de "vrijheid" (voor diverse mensen wachten tot een tussenpartij een nieuwe klus heeft, maar goed, je kunt nee zeggen, je kunt zelf je lease wagen kiezen en evaluatiegesprekken heb je niet).
Twee tevreden partijen. Waarom zou de overheid zich daar in vredesnaam mee moeten bemoeien?
Omdat, en daar komen ze weer, de onderkant van de markt wel beschermd moeten worden. Want die hebben geen tarieven van 100+ euro. Voor velen is het een kwestie van "doe als zzp'er dit werk, of ga vakken vullen of zo". Daarbij zie ik wel een risico dat met teveel inhuur, de kennis niet meer bij de bedrijven ligt maar enkel bij de ingehuurde, die na een paar maanden lekker verder hopt.,
Ik erken dat binnen bepaalde sectoren e.e.a. samengaat met de nodige problematiek. Dat vergt m.i. sectorale aanpak, o.a. door werkzaamheden in dienstverband aantrekkelijker te maken.
Ook ben ik het er mee eens dat uitbuiting aan de onderkant moet worden tegengegaan en evt. oneerlijke fiscale voordelen van zelfstandigen moeten worden ontnomen.
Maar a.u.b. géén aanpak die álle vormen van ingebed werk o.b.v. inhuur elimineert.
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. Ze zoeken naar een manier...
vortexnl1982 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Daar geldt in principe ook hetzelfde voor. Maar de gedetacheerde is wel in loondienst.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Met de zelfstandigenverklaring is er sowieso niet zo'n probleem. Hopelijk zetten ze die regeling gewoon voort. >75 EUR / uur niks aan de hand.

https://www.pwc.nl/nl/act...dba-nader-uitgewerkt.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Crazy D schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:33:
[...]

In de huidige situatie zijn dat 2 tevreden partijen ja. Simpelweg omdat je niet een extra handje in dienst kunt nemen. Of omdat ze niet te vinden zijn. Ik weet zeker dat juist in de business met de extra handjes, de opdrachtgevers dit niet per se vrijwillig doen maar vooral gedwongen vanwege het gebrek aan personeel.

[..]
In de private sector kan dit wel door voldoende salaris en autonomie te bieden (evt. gedreven door de overheid door het ontslagrecht te versoepelen. Of loonbetaling bij ziekte door ondernemer in te perken tot max. enkele maanden i.p.v. 2 jaar, zoals in de rest v.d. westerse wereld het geval is).
Ik moet nl. veel moeite doen om een pakket t.w.v. €100K te krijgen bij een werkgever, maar draai nu met eenvoud meer dan €200K winst per jaar. Het verschil is belachelijk groot.

Dit zou mogelijk een deel van de zzp'ers over kunnen halen om te kiezen voor een vast dienstverband. Immers, zoals je terecht stelt, hebben veel zzp'ers de keuze voor een zelfstandig bestaan primair of enkel op financiële redenen gebaseerd. Ik overigens niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Die 14% is de MKB winstvrijstelling? Dat is een vrijstelling en dus geen aftrekpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 09:33
pirke schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
Over de staatskas onnodig spekken gesproken, ik heb besloten toch het loondienst aanbod van een oude klant te accepteren. Vooral omdat het de mogelijkheid geeft om persoonlijk een groeistap te maken ipv dat ik hetzelfde trucje blijf herhalen, hoe lucratief dat trucje ook mag zijn. En mocht het uiteindelijk toch niet bevallen ben ik ook zo weer terug :)

Zit geen termijn op voor zover ik weet. Dit topic echter is verboden gebied nu voor je, alsmede de linkedIn groep, hoe sta je daar in bekend? Dan kan ik je eigenhandig verwijderen >:)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Jogai schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Zit geen termijn op voor zover ik weet. Dit topic echter is verboden gebied nu voor je, alsmede de linkedIn groep, hoe sta je daar in bekend? Dan kan ik je eigenhandig verwijderen >:)
Nu is toch een beetje de vraag of @pirke nu stijgt of daalt wat betreft z'n hoerfactor. Lastig, lastig. In principe slik je nog steeds alles in ruil voor geld. Aan de andere kant krijgt zijn positie in de relatie nu wel meer iets van een subje. Ach, daar moet je van houden zullen we maar zeggen :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 21:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
@loewie1984 hoewel ik in een andere branche zit, zie ik geen hele rare getallen. Zelf heb ik een wat lagere kostenbasis maar dat zit vooral in keuzes.

Voor het aantal uren, je kunt overwegen ook een 'rampscenario' toe te voegen als je bijvoorbeeld een paar maanden zonder opdracht zit. Als je dan onder aan de streep nog voldoende over houdt om goed te leven weet je dat je redelijk crisisbestendig bent. Dat kan wat meer comfort geven.

In detail: je BAV kan waarschijnlijk een stuk goedkoper afhankelijk van de dekking. Heb je specifieke software kosten? En je mobiliteitbudget is ook flink maar hangt af van je situatie.

Werkkostenregeling is alleen als je een rechtspersoon op richt, maar dan krijg je geen starters- en zelfstandigenaftrek.

En wat wil je met je pensioen?

[ Voor 27% gewijzigd door Afas op 08-06-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Jogai schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Haha, nooit aangemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Afas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:55:
@loewie1984 hoewel ik in een andere branche zit, zie ik geen hele rare getallen. Zelf heb ik een wat lagere kostenbasis maar dat zit vooral in keuzes.

En wat wil je met je pensioen?
Dank! Ja pensioen heb ik even gemist, maar ik denk iets van tussen de 500 a 1000 eu premie per maand.
Buffer heb ik ook niet vermeld zie ik, daar denk ik aan 12 tot 15k per jaar.

Ben ook nog de licenties voor software vergeten, maar dat komt vooralsnog niet boven de 1000 eu per jaar uit.

Rampscenario zal ik nog wel even meenemen. Dan ga ik denk ik eens op 800 uur zitten. Dan mis ik wel het criterium, maar dat moet ik dan even uitrekenen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
loewie1984 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Dank! Ja pensioen heb ik even gemist, maar ik denk iets van tussen de 500 a 1000 eu premie per maand.
Buffer heb ik ook niet vermeld zie ik, daar denk ik aan 12 tot 15k per jaar.

Ben ook nog de licenties voor software vergeten, maar dat komt vooralsnog niet boven de 1000 eu per jaar uit.

Rampscenario zal ik nog wel even meenemen. Dan ga ik denk ik eens op 800 uur zitten. Dan mis ik wel het criterium, maar dat moet ik dan even uitrekenen.
Ik zit dit jaar al boven de 800 uur declarabel, dit is wel heel veilig, verder kun je voor het urencriterium heel veel randzaken meetellen. Reistijd, wervingstijd(koffie drinken met potentiele klanten), opleiding en andere zaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
coldasice schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Ik zit dit jaar al boven de 800 uur declarabel, dit is wel heel veilig, verder kun je voor het urencriterium heel veel randzaken meetellen. Reistijd, wervingstijd(koffie drinken met potentiele klanten), opleiding en andere zaken....
Hoi ja klopt, dat is me ondertussen duidelijk gemaakt. Dit had ik ook even niet meegerekend en puur alleen even gekeken naar declarabele uren.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De meeste kosten zit je vrij ruim en zal voornamelijk wel meevallen. Uiteraard is het persoonlijk maar als je in dit topic zoekt per kostenpost dan kunnen sommige ook voor de helft. Dan bedoel ik geen persoonlijke keuze zoals 1500 euro voor een telefoon, je krijgt de BTW weer terug he? ;)

Alleen je AOV vind ik wel erg goedkoop. Hou je rekening mee dat je de eerste jaren korting krijgt en het mogelijk daarop op loopt? En heb je beroepsarbeid meegenomen zodat je niet hoeft te schoffelen wanneer je om wat voor reden de stress of druk niet meer aan kan die een baan van 72k met zich meebrengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
Ziet er wel ok uit. De BAV kan wsl wel goedkoper, zie zpzaken.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik vond die movemove tankpas behoorlijk waardeloos. Als starter krijg je 0 krediet. Dus moet je eerst 300 euro borg storten. Ok, dan moet dat maar. Maar vervolgens kreeg ik alsnog wekelijks facturen. In de praktijk stond daar dan 1, max 2 bonnetjes op. "ja want stel dat u flink tankt gaat u per maand over die 300 euro heen en dat risico willen we niet lopen".

Doh 8)7 Toen was ik een beetje klaar met ze. Vraag dan meer borg of accepteer wat risico ofzo, maar blind om de haverklap die facturen sturen terwijl hun business model juist is om het makkelijker te maken vond ik wel erg vanuit eigenbelang geredeneerd. Als alternatief scan ik gewoon m'n bonnetjes in. Zeker nu na corona valt dat allemaal best mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 09-06-2023 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik had dat vanaf het begin al met hun onderhandeld via de klantenservice. kreeg daardoor slechts om de 2 weken een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ANWB heeft ook een tankpas, maar weet niet hoe zij dat met starters omgaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:17

MadEgg

Tux is lievvv

Bij TravelCard kreeg ik het eerste jaar ook elke 2 weken een factuur. Alsnog de moeite waard, maar na een jaar netjes betalen mocht ik hem omzetten naar maandelijkse facturatie en dat scheelt toch weer een flink aantal facturen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Yucon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:38:
[...]

Ik vond die movemove tankpas behoorlijk waardeloos. Als starter krijg je 0 krediet. Dus moet je eerst 300 euro borg storten. Ok, dan moet dat maar. Maar vervolgens kreeg ik alsnog wekelijks facturen. In de praktijk stond daar dan 1, max 2 bonnetjes op. "ja want stel dat u flink tankt gaat u per maand over die 300 euro heen en dat risico willen we niet lopen".

Doh 8)7 Toen was ik een beetje klaar met ze. Vraag dan meer borg of accepteer wat risico ofzo, maar blind om de haverklap die facturen sturen terwijl hun business model juist is om het makkelijker te maken vond ik wel erg vanuit eigenbelang geredeneerd. Als alternatief scan ik gewoon m'n bonnetjes in. Zeker nu na corona valt dat allemaal best mee.
Dit zal dan nieuw zijn? Ik heb 2 jaar geleden een movemove pas aangevraagd voor m’n bv en hoefde geen borg te betalen en krijg 1x per maand een factuur.
Pagina: 1 ... 414 ... 644 Laatste