Kijkend naar de verplichte AOV:
Ik zit dit te lezen:
https://www.insify.nl/blo...rplichte-aov-voor-zzpers/De premie zal naar verwachting zo’n 7,5-8,0% van het totale inkomen bedragen. Hierbij is de premie aftrekbaar van de belasting. De gemiddelde premie zal rond de € 225 per maand liggen.
Als ik hier zo rond lees is 80-100 euro per uur niet gek. Als je een beetje doorwerkt kun zit je tussen de 1700 en 1800 uur per jaar.
Omzet: zeg 160.000 euro per jaar. 7,5% is dan 1000 euro per maand.
Voor een dekking:
De dekking van de verplichte AOV
De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt, net zoals het wettelijk minimumloon, 70% van het laatstverdiende inkomen en maandelijks maximaal € 1934 bruto. Je kan dus maximaal een inkomen van net onder de € 35.000 verzekeren.
Dus per jaar 12.000 euro premie om je te verzekeren tegen 35.000 euro per jaar, maar dan moet je wel 100% afgekeurd zijn. Voelt wel heel raar allemaal als ik eerlijk ben.
Als ik even snel een berekening doe bij Centraal beheer: stel ik pak het gemiddelde (225 euro per maand) dan kan ik mij verzekeren voor rond de 80.000 euro per jaar.
En het lukt mij niet eens om 1000 euro aan premie voor AOV te betalen, dan zou ik voor richting de 400.000 euro per jaar verzekerd zijn.
Ik heb het gevoel dat ik wat mis.
Daarnaast lees ik dit (een reden):
Veel zzp’ers zijn nog niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en zijn voor werkgevers onder andere daardoor relatief goedkoop. Dit zorgt volgens vakbonden voor een oneerlijke concurrentiestrijd. Hierdoor is het voor werkgevers aantrekkelijker om met zzp'ers te werken dan om werknemers aan te nemen.
Hoe kan het zijn dat uit de tijd geraakte vakbonden zich hiermee kunnen bemoeien? Wat is hun belang? Denk dat een werkgever liever vaste krachten heeft dan zzpers (gewoon een kosten kwestie), maar dat gaat nu lastig want te weinig aanbod van personeel dus ze moeten wel. Maar daarom moeten we dus onnodig op de kosten gejaagd worden zodat de vakbonden potentieel meer leden kunnen krijgen?
Ik snap de verplichte keuze voor AOV wel, maar dan moet het wel normaal marktconform zijn. Als ik dit zo lees dan is dat dit niet.