Met ook een maximum van 30 jaar uitkering. Op zijn vroegst dus met 67+20-30 = 57 jaar. Alleen wel hogere IB zolang je de AOW leeftijd nog niet bereikt hebt.Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:31:
[...]
check. kende ik niet. Maar je kan het eerder opnemen.
Ook met een lijfrente kan je gewoon op je 60e met pensioen, je hoeft dus niet te wachten tot je pensioengerechtigde leeftijd. Voorwaarde is dat de uitkering 20 jaar na AOW leeftijd moet doorlopen.
En dan langzaam de AOW leeftijd op krikken (wat niet anders kan met deze vergrijzing) - dan verschuift dus ook jouw eerder geplande pensioenleeftijd.sverzijl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:03:
[...]
Met ook een maximum van 30 jaar uitkering. Op zijn vroegst dus met 67+20-30 = 57 jaar. Alleen wel hogere IB zolang je de AOW leeftijd nog niet bereikt hebt.
Het wordt nog leuker:Woy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Ik twijfel eerlijk gezegd wel aan dit verhaal, ik geloof wel dat een bd medewerker dit gezegd heeft, maar het zou vreemd zijn als je uberhaupt belasting aangifte voor iemand anders kan doen. Zou erg leuk worden als je voor random bedrijven aangifte kunt gaan doen.
Zojuist een brief ontvangen dat ik te laat betaald heb en dat ik de volgende keer een boete opgelegd krijg vanwege betaalverzuim van de omzetbelasting. Mijn eerdere betaling hebben ze nog steeds niet boven tafel, zelfs niet na het schrijven van een brief en het sturen van een screenshot.
Jullie zeiden toch dat ze zouden meewerken? Niet dus. Ze pakken je keihard aan.
Mijn geplande pensioenleeftijd hangt niet af van de AOW leeftijd. Ik zorg er uiteraard ook voor dat ik genoeg in box3 heb om eerder te kunnen stoppen als ik dat wil. Voor nu heb ik het idee om op 55 te stoppen en mijn pensioenuitkering pas op 67 in te laten gaan, maar zolang ik mijn werk zo leuk vind als nu ga ik misschien wel wat langer door. Niets staat vast.ColeJ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:10:
[...]
En dan langzaam de AOW leeftijd op krikken (wat niet anders kan met deze vergrijzing) - dan verschuift dus ook jouw eerder geplande pensioenleeftijd.
Dat je te laat betaald hebt, en de volgende keer een verzuimboete krijgt is natuurlijk gewoon een standaard process wat loopt. Op zich niet zo'n issue als je in het vervolg gewoon netjes op tijd aangifte doet.Dennisweb schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Het wordt nog leuker:
Zojuist een brief ontvangen dat ik te laat betaald heb en dat ik de volgende keer een boete opgelegd krijg vanwege betaalverzuim van de omzetbelasting. Mijn eerdere betaling hebben ze nog steeds niet boven tafel, zelfs niet na het schrijven van een brief en het sturen van een screenshot.
Jullie zeiden toch dat ze zouden meewerken? Niet dus. Ze pakken je keihard aan.
Wel stom dat ze het issue met de andere betaling nog niet opgelost hebben.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Misschien moeten ze dan eerst even het probleem oplossen voordat ze zo’n blafbrief sturen. Weet niet of het mogelijk is, maar ga er wel bezwaar op indienen.Woy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:22:
[...]
Dat je te laat betaald hebt, en de volgende keer een verzuimboete krijgt is natuurlijk gewoon een standaard process wat loopt. Op zich niet zo'n issue als je in het vervolg gewoon netjes op tijd aangifte doet.
Wel stom dat ze het issue met de andere betaling nog niet opgelost hebben.
Dat zou natuurlijk fijn zijn, maar zo werken ze niet bij de belastingdienstDennisweb schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Misschien moeten ze dan eerst even het probleem oplossen voordat ze zo’n blafbrief sturen. Weet niet of het mogelijk is, maar ga er wel bezwaar op indienen.
Ik heb in het verleden wel eens uitstel van mijn belastingaangifte aangevraagd ( netjes binnen de termijn ), daarna alsnog aangifte gedaan. De definitieve aanslag kwam daarna, daarna een herrinering dat ik te laat was met mijn aangifte, en daarna een brief dat mijn uitstel was goedgekeurd
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Iemand ervaring met Pro-act als tussenpartij?
Het "meer belasting" betalen hoeft niet per definitie zo te zijn omdat je eigenlijk een gok neemt dat de tarieven, schalen en het systeem blijven zoals ze nu zijn. Onder aan de streep zal het bruto pensioensparen/beleggen altijd aantrekkelijker moeten zijn om het kapitalisme te blijven stuwen maar met het onvoorkoombare risico (lees: zekerheid) dat de nu beloofde voordelen ingeperkt worden in de toekomst. Met dit potjessysteem is de kans vrij groot dat er veel mensen in een nog groter pensioengat vallen. Een paar keer een heel solidair kabinet en voor je het weet betaal je ineens mee om die pensioengaten voor anderen op te vullen.ybos schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Exact dit. Ik doe het volledig zelf en dan maar wat meer belasting betalen maar wel in control zijn.
Inmiddels weer contact gehad. De waarschuwing vervalt de volgende keer als ik wel netjes op tijd betaal. Dus ik zal de cijfers uit MoneyMonk halen en de aangifte netjes op 1 juli op het portaal van de Belastingdienst indienen en meteen via iDEAL betalen. Dan vervalt de waarschuwing.Woy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:26:
[...]
Dat zou natuurlijk fijn zijn, maar zo werken ze niet bij de belastingdienst
Ik heb in het verleden wel eens uitstel van mijn belastingaangifte aangevraagd ( netjes binnen de termijn ), daarna alsnog aangifte gedaan. De definitieve aanslag kwam daarna, daarna een herrinering dat ik te laat was met mijn aangifte, en daarna een brief dat mijn uitstel was goedgekeurd
Nu het volgende: de ondernemer wiens BTW-nummer ik blijkbaar gebruikt heb, heeft zelf ook aangifte gedaan en betaald. Daarop heeft de Belastingdienst mijn te veel betaalde bedrag uitgekeerd aan die ondernemer. De conclusie is dat de Belastingdienst het geld nu niet (meer) heeft om mij terug te betalen. Om deze reden moet de Belastingdienst eerst contact opnemen met de andere ondernemer om het geld terug te vorderen. Pas als die vordering voldaan is, krijg ik acht weken nadat de Belastingdienst het bedrag heeft ontvangen het geld weer uitgekeerd.

Als een recruiter mij benadert via LinkedIn (en ik dus niet direct op zoek ben) en deze persoon uitvraag over het bedrijf, betekent dat niet dat ik het niet zonder zou kunnen. Dit is gewoon market research. Dat is net zo iets als andere freelancers vragen wat hun tarief is._eLMo_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:22:
imho not done. Als je de opdracht niet kan vinden zonder de recruiter moet je zijn fee gewoon betalen.
Dat ze dit eigenlijk niet willen delen vind ik net zo goed "not done".
Daarbij; ik heb an sich ethiek hoog in het vaandel staan, maar de hele recruiter markt is iets wat ze zelf ook hard in stand houden, en daarbij over het algemeen extreem onethisch te werk gaan. Op z'n minst liegen ze gewoon glashard over zaken als het hebben van contracten met bedrijven, of over hun tarief. Het is een extreem onethische business.
Dus, onder het mom van wederkerigheid, ben ik glashard zakelijk als het aankomt op recruiters. Net zoals ze dat zelf zijn.
Ik vind het overigens prima dat mensen hier anders in staan hoor. Maar verwacht ajb niet dat een recruiter ook denkt van "goh, laat ik maar eerlijk zeggen dat we 25 per uur vangen, hierover liegen en zeggen dat het 10 per uur is, is echt 'not done'".
https://niels.nu
Dit is dus echt niet zo. Via een recruiter zie ik veel vaker gebeuren dat ze mij niet verkocht krijgen dan wanneer ik direct met een inhurende manager kan praten. Ik zie dat keer op keer gebeuren. Het begint er altijd al mee dat ik terugkrijg dat mijn tarief erg aan de hoge kant is. Dat betekent dus al dat ik gewoon in het bakje 'handjes' terecht komt. En ik wil niet meewerken als 'handje', ik wil juist meedenken. Alleen zo'n 22-jarige 'recruiter' kan dat gewoon niet verkopen; die doet niks anders dan je CV doorsturen.Luuk013 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:20:
Eens, komt voor mij een beetje over alsof ze een consultant uithoren wat zijn plannen zijn en vervolgens zelf gaan uitvoeren. Dat zou je ook niet prettig vinden. Die mensen verdienen geld, klopt maar zonder hun had jij die kans niet ontdekt.
Dus ja, dan ga ik je gewoon uithoren over het bedrijf. Dan noteer ik dat bedrijf als eentje die mensen met mijn profiel aanneemt. En als ik dan eenmaal 'op zoek' ga, ga ik die bedrijven rechtstreeks benaderen. Is dat hard? Misschien. Maar ik kan mezelf veel beter verkopen dan de gemiddelde recruiter die volledig ongeinteresseerd m'n CV ergens dropt.
Stel je voor; je ziet ergens een erg leuk huis en je makelaar zit een beetje op z'n handen en boekt geen bezichtiging in. Ga je dan denken "ja het is wel not done om rechtstreeks te gaan" of bel je daar gewoon aan en vraag je of je het huis mag zien? Ik doe het laatste. Als iemand dat niet doet/wil, prima. Maar da's hoe het voor mij werkt.
Heb je dat ook op papier bevestigd gekregen? Dat is namelijk niet de standaard werkwijze volgens mij. Na een x periode vervalt de waarschuwing inderdaad, maar zeker niet na 1 keer tijdig betalen.Dennisweb schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Inmiddels weer contact gehad. De waarschuwing vervalt de volgende keer als ik wel netjes op tijd betaal. Dus ik zal de cijfers uit MoneyMonk halen en de aangifte netjes op 1 juli op het portaal van de Belastingdienst indienen en meteen via iDEAL betalen. Dan vervalt de waarschuwing.
Het blijft lastig bij de belastingdienst, en ik vind het nog steeds gek dat een BTW nummer hergebruikt zou worden. Het gaat immers ook om jouw BSN nummer, dus dat is sowieso al vreemd. Maar in feite is het gewoon een onverschuldigde betaling, dus moet de belastingdienst het gewoon terugstorten, hoe zij dat verder afwikkelen zou hun probleem moeten zijn. Maarja, je hebt het wel over de belastingdienst, dus probeer ze eerst maar eens zo ver te krijgenNu het volgende: de ondernemer wiens BTW-nummer ik blijkbaar gebruikt heb, heeft zelf ook aangifte gedaan en betaald. Daarop heeft de Belastingdienst mijn te veel betaalde bedrag uitgekeerd aan die ondernemer. De conclusie is dat de Belastingdienst het geld nu niet (meer) heeft om mij terug te betalen. Om deze reden moet de Belastingdienst eerst contact opnemen met de andere ondernemer om het geld terug te vorderen. Pas als die vordering voldaan is, krijg ik acht weken nadat de Belastingdienst het bedrag heeft ontvangen het geld weer uitgekeerd.
Tegenwoordig gebruiken we toch al een tijdje het BTW ID? Dat is ook nog eens 'nieuw' dus ook volkomen bizar dat dat hergebruikt zou worden.Woy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:27:
Het blijft lastig bij de belastingdienst, en ik vind het nog steeds gek dat een BTW nummer hergebruikt zou worden.
Ik vind het aannemelijker dat iemand bij de BD gewoon een fuckup gemaakt heeft en ze dat niet willen onderkennen.
Andersom bieden ze je wel opdrachten aan terwijl ze geen opdrachten hebben of ze sturen je CV naar bedrijven die niet eens op zoek zijn naar mensen._eLMo_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:22:
[...]
imho not done. Als je de opdracht niet kan vinden zonder de recruiter moet je zijn fee gewoon betalen.
Voor het AVG gebeuren ben ik wel eens opgebeld door een bedrijf omdat ze mijn CV hadden ontvangen door een recruiter. Die het waarschijnlijk had gefabriceerd vanuit mijn LinkedIn profiel. Ik zocht niet eens naar een opdracht en ik kende dat recruitementbureau niet eens.
Hoeveel geld je nodig hebt wel. Als de AOW leeftijd verschuift, verschuift ook de leeftijd waarop je je AOW krijgt. Dus je hebt dan een X aantal jaar meer waarin je niet die 975 per maand krijgt. En da's best een substantieel bedrag. Je moet dan toch bijna 12k per jaar 'extra' opzij gezet hebben.sverzijl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:18:
Mijn geplande pensioenleeftijd hangt niet af van de AOW leeftijd.
Ja exact mijn idee, vooral omdat het oude BTW nummer dus om een BTW nummer gaat, het lijkt mij erg vreemd als dat hergebruikt zou zijn. Maar de informatie die uit de belastingdienst komt is natuurlijk niet altijd accuraat, dus het verhaal wat je te horen krijgt hoeft zeker niet volledig te kloppen.Hydra schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
[...]
Tegenwoordig gebruiken we toch al een tijdje het BTW ID? Dat is ook nog eens 'nieuw' dus ook volkomen bizar dat dat hergebruikt zou worden.
Ik vind het aannemelijker dat iemand bij de BD gewoon een fuckup gemaakt heeft en ze dat niet willen onderkennen.
Lijkt mij ook dat er gewoon iets verkeerd is gegaan daar. De houding is ook wel heel simpel. Ik kreeg letterlijk te horen: "wie aangifte doet en wie betaalt zal ons een zorg zijn. Als we het geld maar krijgen."Woy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Ja exact mijn idee, vooral omdat het oude BTW nummer dus om een BTW nummer gaat, het lijkt mij erg vreemd als dat hergebruikt zou zijn. Maar de informatie die uit de belastingdienst komt is natuurlijk niet altijd accuraat, dus het verhaal wat je te horen krijgt hoeft zeker niet volledig te kloppen.
Ik heb niet zwart op wit dat de waarschuwing na één keer vervalt. Het is me verteld door degene aan de telefoon van de Belastingdienst. Zal de komende tijd wel steeds alles met de hand doen en op tijd betalen. Als ze je eenmaal als een wanbetaler zien....
Jij maakt een fout he, niet de Belastingdienst. Wees blij dat zij jouw fout voor jou herstellen.Dennisweb schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Pas als die vordering voldaan is, krijg ik acht weken nadat de Belastingdienst het bedrag heeft ontvangen het geld weer uitgekeerd.
geen recente ervaring maar in het verleden prima zaken mee gedaan. zijn wat vaag over hun marge. ook op gesprek geweest via hun bij een potienteel opdrachtgever, echter mij werd verteld dat het een greenfield project was waar veel nog uitgezocht moest worden terwijl uit eindelijk bleek dat opdrachtgever iemand zocht was met diep inhoudelijke kennis omdat alles al stond te draaien ipv opstarten en mee bouwen, dat was wel zonde van de tijd helaas.prok0403 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:27:
Niet helemaal eens.Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Jij maakt een fout he, niet de Belastingdienst. Wees blij dat zij jouw fout voor jou herstellen.
Als jij/wij een fout maken: BAM boete. En met vragen en op je knieën gaan kan de boete teruggedraaid worden en kom je weg met vette "foei, niet meer doen!"
Maakt BD fout: ach ja, sorry, kan weekje of 8 duren maar dan hopen we het wel voor elkaar te hebben. Kan gebeuren he?
Nogal meten met 2 maten...
Als het met vele jaren gaat schuiven dan zal het misschien enigszins veranderen, maar zo'n groot effect zal het niet gaan hebben. AOW blijft maar een klein deel van het totale 'pensioeninkomen'.Hydra schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Hoeveel geld je nodig hebt wel. Als de AOW leeftijd verschuift, verschuift ook de leeftijd waarop je je AOW krijgt. Dus je hebt dan een X aantal jaar meer waarin je niet die 975 per maand krijgt. En da's best een substantieel bedrag. Je moet dan toch bijna 12k per jaar 'extra' opzij gezet hebben.
Als de AOW in zijn geheel zou verdwijnen voor de meer vermogenden onder ons wordt het alsnog een ander verhaal. Ik zie dat eerlijk gezegd ook nog wel gaan gebeuren.
Niks 2 maten: In dit geval heeft niet de BD de fout gemaakt. Het verkeerde kenmerk is gebruikt. Daar is geen boete voor gegeven. De betalingen zijn daardoor gekoppeld aan een ander persoon, ook geen fout van de BD. Ja dan moet je ook niet zeuren dat het even duurt voordat je het terug hebt.ybos schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Niet helemaal eens.
Als jij/wij een fout maken: BAM boete. En met vragen en op je knieën gaan kan de boete teruggedraaid worden en kom je weg met vette "foei, niet meer doen!"
Maakt BD fout: ach ja, sorry, kan weekje of 8 duren maar dan hopen we het wel voor elkaar te hebben. Kan gebeuren he?
Nogal meten met 2 maten...
De daadwerkelijke betaling is uiteraard niet gedaan (met het juiste kenmerk). Daar kwam een waarschuwing voor. Niet zo gek toch?
En ik mag hopen dat ze wanbetalers beboeten. In dit geval is het geen wanbetaling, dus verwacht dat, stel er een boete zou worden gegeven, dat deze wel wordt kwijtgescholden.
Het is altijd wel lekker makkelijk om de BD te bashen en er zijn genoeg voorbeelden waarop ze behoorlijk slecht werk leveren, maar dat geldt dus niet altijd.
[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 31-05-2023 14:44 ]
Wat wil je weten? Ik ben er wel tevreden over (toen ik via ze op een opdracht zat).prok0403 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:27:
Joh, maar zelf eens een fout. Waar het fout gaat bij de Belastingdienst is de manier waarop ze het afhandelen. Het is niet de eerste keer dat ik bel:Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Niks 2 maten: In dit geval heeft niet de BD de fout gemaakt. Het verkeerde kenmerk is gebruikt. Daar is geen boete voor gegeven. De betalingen zijn daardoor gekoppeld aan een ander persoon, ook geen fout van de BD. Ja dan moet je ook niet zeuren dat het even duurt voordat je het terug hebt.
De daadwerkelijke betaling is uiteraard niet gedaan (met het juiste kenmerk). Daar kwam een waarschuwing voor. Niet zo gek toch?
En ik mag hopen dat ze wanbetalers beboeten. In dit geval is het geen wanbetaling, dus verwacht dat, stel er een boete zou worden gegeven, dat deze wel wordt kwijtgescholden.
Het is altijd wel lekker makkelijk om de BD te bashen en er zijn genoeg voorbeelden waarop ze behoorlijk slecht werk leveren, maar dat geldt dus niet altijd.
- Op 8 mei heb ik gebeld over dat er iets verkeerd is gegaan:
- Dat zou binnen 14 dagen worden opgelost;
- Ik zou binnen 8 weken vanaf 1 april mijn geld terugkrijgen;
- Vorige week kreeg ik het verzoek nog eens een brief en screenshots op de post te doen, ondanks de eerdere belofte dat ze alles hadden om het op te lossen;
- Vandaag krijg ik een brief met een officiële waarschuwing;
- Mevrouw van de Belastingdienst vertelt dat de vorige collega’s me verkeerd hebben voorgelicht en dat het nog 8 weken gaat duren vanaf het moment dat zij het geld terug hebben.
En dan ga je mij vertellen dat het ‘wel lekker makkelijk is om de Belastingdienst te bashen terwijl ik de fout maak’?
Ik kan even niet de juiste woorden vinden om je netjes te vertellen wat ik daarvan vind.
Ik voel je pijn ook echt wel. Ook ik heb in het verleden diverse malen moeten bellen om ergens achteraan te gaan, en elke keer verschillende mensen aan de telefoon gehad die elk wat anders zeiden. Tot uiteindelijk je terug gebeld wordt en je iemand aan de telefoon krijgt die het weet hoe het zit en het direct kon regelen.Dennisweb schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Joh, maar zelf eens een fout. Waar het fout gaat bij de Belastingdienst is de manier waarop ze het afhandelen. Het is niet de eerste keer dat ik bel:
- Op 8 mei heb ik gebeld over dat er iets verkeerd is gegaan:
- Dat zou binnen 14 dagen worden opgelost;
- Ik zou binnen 8 weken vanaf 1 april mijn geld terugkrijgen;
- Vorige week kreeg ik het verzoek nog eens een brief en screenshots op de post te doen, ondanks de eerdere belofte dat ze alles hadden om het op te lossen;
- Vandaag krijg ik een brief met een officiële waarschuwing;
- Mevrouw van de Belastingdienst vertelt dat de vorige collega’s me verkeerd hebben voorgelicht en dat het nog 8 weken gaat duren vanaf het moment dat zij het geld terug hebben.
En dan ga je mij vertellen dat het ‘wel lekker makkelijk is om de Belastingdienst te bashen terwijl ik de fout maak’?
Ik kan even niet de juiste woorden vinden om je netjes te vertellen wat ik daarvan vind.
Maar vergeet niet dat het begon dat je zelf een fout maakte. Dat kan je ze toch niet kwalijk nemen.
Overigens de 'bashen'-opmerking was tegen ybos zn post
Leuker kunnen we het niet maken... [knip]
Helaas is de Belastingdienst een noodzakelijk kwaad maar ik probeer zelf gewoon zo min mogelijk risico te nemen dat ik iets doe wat ze niet aanstaan, al is het alleen maar om de kans op audit te verkleinen. Er staan geen gekke dingen in mijn administratie maar heb eigenlijk helemaal geen zin in het gedoe. Helaas danst mijn boekhouder nog wel eens op het randje qua datums om zaken in te dienen.
Helaas is de Belastingdienst een noodzakelijk kwaad maar ik probeer zelf gewoon zo min mogelijk risico te nemen dat ik iets doe wat ze niet aanstaan, al is het alleen maar om de kans op audit te verkleinen. Er staan geen gekke dingen in mijn administratie maar heb eigenlijk helemaal geen zin in het gedoe. Helaas danst mijn boekhouder nog wel eens op het randje qua datums om zaken in te dienen.
Precies. Ik doe al 8 jaar zelf mijn aangiftes omzetbelasting en dat gaat altijd prima. Alleen heb ik nu een ander boekhoudsysteem gebruikt en heb ik blijkbaar bij het invullen van de bedrijfsgegevens een fout gemaakt. Ik ben nooit te laat met indienen of betalen. Maar ik verwacht niet dat dit meteen gaat leiden tot audits. Al zou ik zeggen: zeg nooit ‘nooit’.Deveon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:13:
Leuker kunnen we het niet maken... [knip]
Het kan natuurlijk zijn dat mijn foutje gaat leiden tot de verwachting dat ik dan mijn hele administratie niet op orde heb. Maar dat zou wel heel vervelend zijn.
Als je kijkt naar alle wantoestanden bij de BD, zoals de Toeslagenaffaire, is 'bashen' van een grote naamloze overheidsinstantie op z'n minst op z'n plaats, als het al niet onze burgerplicht te noemen is.Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
Overigens de 'bashen'-opmerking was tegen ybos zn post
Je reactie op een moment dat iemand heel hard aanloopt tegen de logheid van dat apparaat is op z'n minst tactloos.
[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 31-05-2023 15:45 ]
Tja, tactloos. Ik noem het gewoon eerlijk. Enige nuance aan zo'n rant tegen de BD mag ook wel gegeven worden vind ik. Tuurlijk is er genoeg op ze aan te merken, maar deze situatie is ontstaan door een eigen fout (hoe klein/makkelijk gemaakt ook).Hydra schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Als je kijkt naar alle wantoestanden bij de BD, zoals de Toeslagenaffaire, is 'bashen' van een grote naamloze overheidsinstantie op z'n minst op z'n plaats, als het al niet onze burgerplicht te noemen is.
Je reactie op een moment dat iemand heel hard aanloopt tegen de logheid van dat apparaat is op z'n minst tactloos.
Enige mea cupla is dan ook wel op zn plaats.
Maargoed, hopelijk wordt het snel opgelost en komt het geld weer terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 31-05-2023 15:57 ]
Neuh. Kun je in dit soort frustrerende situaties beter gewoon voor je houden. Goedbedoeld advies. Doe er verder mee wat je wil.Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:56:
Enige nuance aan zo'n rant tegen de BD mag ook wel gegeven worden vind ik.
Enige waarbij ik wel zie dat het een aardig effect zou kunnen hebben is als je "eigen pensioenuitkering" (dus zoiets als bijvoorbeeld Bright) mee opschuift. Want in principe mag je daar ook pas aan bij de AOW leeftijd.sverzijl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Als het met vele jaren gaat schuiven dan zal het misschien enigszins veranderen, maar zo'n groot effect zal het niet gaan hebben. AOW blijft maar een klein deel van het totale 'pensioeninkomen'.
Als de AOW in zijn geheel zou verdwijnen voor de meer vermogenden onder ons wordt het alsnog een ander verhaal. Ik zie dat eerlijk gezegd ook nog wel gaan gebeuren.
En zie het idd ook nog wel gebeuren dat de AOW verdwijnt voor de mensen die "genoeg hebben om zonder de AOW te kunnen leven".
Mijn nekhaar gaat ervan overeind staan. Ik zie het helaas ook gebeuren (natuurlijk na het ophogen van die leeftijd). Hopelijk houden ze er dan nog een enigszins normale definitie van "genoeg" op naSandburd schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:14:
En zie het idd ook nog wel gebeuren dat de AOW verdwijnt voor de mensen die "genoeg hebben om zonder de AOW te kunnen leven".

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Yes! Zie het als een billingpartij. Indien je klant steeds te laat betaald hoef je niet op pro act te rekenen om pro actief te handelen. Tevens is hun marge rond de 15% ? Veelal in overheid te vinden.prok0403 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:27:
Hypothetisch vraagje : Stel je gaat beginnen met je eerste freenlance klus op 1 Juni, maar 1 Juli begint je 3 weken durende zomervakantie (die al was gepland en geboekt), zouden jullie dan gewoon 1 Juni beginnen? Of proberen of je na je vakantie kan starten?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik ga ervan uit dat die klus gegund is. Ik ga er dan ook van uit dat je tijdens de gesprekken je vakantieplannen hebt gedeeld. De opdrachtgever is er dan blijkbaar akkoord mee dat je er na 4 weken even tussenuit bent.
Of doe ik hier een aanname te veel?
Die uitkering mag je dus eerder laten beginnen, zolang de totale duur van de uitkering minstens 20 jaar is na de AOW leeftijd en in totaal tot maximaal 30 jaar duurt.Sandburd schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:14:
[...]
Enige waarbij ik wel zie dat het een aardig effect zou kunnen hebben is als je "eigen pensioenuitkering" (dus zoiets als bijvoorbeeld Bright) mee opschuift.
Want in principe mag je daar ook pas aan bij de AOW leeftijd.
Nee alle aannames zijn juist inderdaad! Weinig aan de hand dan dus als ik het zo hoor. Thanksstaaltje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:31:
Ik ga ervan uit dat die klus gegund is. Ik ga er dan ook van uit dat je tijdens de gesprekken je vakantieplannen hebt gedeeld. De opdrachtgever is er dan blijkbaar akkoord mee dat je er na 4 weken even tussenuit bent.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik zou het gewoon overleggen. Heb zelf een paar keer in een soortgelijke situatie gezeten (start vlak voor de wintersport) en het was eigenlijk nooit een issue.DennusB schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:28:
Hypothetisch vraagje : Stel je gaat beginnen met je eerste freenlance klus op 1 Juni, maar 1 Juli begint je 3 weken durende zomervakantie (die al was gepland en geboekt), zouden jullie dan gewoon 1 Juni beginnen? Of proberen of je na je vakantie kan starten?
Kan allebei, wat wil je zelf ?DennusB schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:28:
Melden dat je graag op 1 juni wilt beginnen, maar dat je 'helaas' nog wel een vakantie geboekt hebt staan in juli. Kan me geen opdrachtgever voorstellen die daar moeilijk over gaat doen. Grote kans dat veel van zijn medewerkers ook niet beschikbaar is in deze periode.
Of je zegt dat je het liefst na de vakantieperiode zou willen starten als dat mogelijk is.
Heb toevallig zelf ook net voor een nieuwe opdracht getekend waarbij de opdrachtgever het liefst zou hebben dat ik per direct begon. Maar na verteld te hebben dat ik eerst mijn huidige opdracht netjes wil afsluiten en ik daarna nog een maand vakantie heb, was het geen enkel probleem om in augustus te beginnen.
Ik wil mijn IB betalen over 2022, dat is meer dan 50.000,-
ING:
Zou het werken als ik het in 2 batches overmaak? Hebben jullie hier ervaring mee? Dus een deel vandaag en een deel morgen? Of snapt de BD dat niet.
ING:
Echt geen zin (en tijd) om langs een ING kantoor te gaan.Wil je meer dan € 50.000 overmaken? Ga dan op dag dat je wilt overmaken langs bij een ING-kantoor om je limiet in Mijn ING tijdelijk te verhogen naar maximaal € 1.000.000. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs en je Betaalpas mee te nemen.
Zou het werken als ik het in 2 batches overmaak? Hebben jullie hier ervaring mee? Dus een deel vandaag en een deel morgen? Of snapt de BD dat niet.
EU DNS: 86.54.11.100
Gewoon meerdere overboekingen doen met zelfde kenmerk, geen enkel probleem.c-nan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:34:
ING:
[...]
Echt geen zin (en tijd) om langs een ING kantoor te gaan.
En voor de volgende keer wat meer aftrekposten verzinnen
Ik werk op afstand (vanuit huis), geen auto van de zaak, dus tsja, zo goed als geen kostenWolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Gewoon meerdere overboekingen doen met zelfde kenmerk, geen enkel probleem.
De MBA M1 doet het ook nog steeds, dus ook daar geen kosten.
Maar top dat het in meerdere boekingen kan. Thanks!
[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 31-05-2023 17:44 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb misschien niet de juiste keywords gebruikt, maar ik kan in dit topic weinig vinden over plekken waar we aan kortlopende / "fixed" scope projecten kunnen komen.
Ik heb een (leuke en leerzame) opdracht waar ik ivm vakanties ed pas rond september kan beginnen, maar mijn huidige opdracht is bijna voorbij. Ik zou tussendoor nog best een maandje (of twee) iets op willen pakken (webdev fullstack, node/ts/vue/php/etc), maar de meeste "projecten" die ik vind zijn "pas dit aan voor 100e" of "wordpress dit en dat voor 300e". Iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik heb een (leuke en leerzame) opdracht waar ik ivm vakanties ed pas rond september kan beginnen, maar mijn huidige opdracht is bijna voorbij. Ik zou tussendoor nog best een maandje (of twee) iets op willen pakken (webdev fullstack, node/ts/vue/php/etc), maar de meeste "projecten" die ik vind zijn "pas dit aan voor 100e" of "wordpress dit en dat voor 300e". Iemand van jullie hier ervaring mee?
Ja dat werkt gewoon, in batches van 50K (hopelijk niet al teveel batches;). Laatste paar jaar ook zo gedaan, was geen enkel probleem.c-nan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:34:
ING:
[...]
Echt geen zin (en tijd) om langs een ING kantoor te gaan.
Eigenlijk gewoon als bij een voorlopige aanslag. Daar gebruik je ook hetzelfde betalingskenmerk en hetzelfde bedrag verspreid over meerdere maanden.Wolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Euh, ik heb twee BTW nummers, geen van beiden heeft met mijn BSN te maken...Woy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:27:
Het blijft lastig bij de belastingdienst, en ik vind het nog steeds gek dat een BTW nummer hergebruikt zou worden. Het gaat immers ook om jouw BSN nummer, dus dat is sowieso al vreemd.
Wacht, dat zal zijn omdat ik twee BV's heb. Wou je zeggen dat een eenmanszaak nog steeds puur op diens BSN aangiftes doet? Dafaque.
EDIT:
Sorry, spuitelf, lekker laat. Was al uitgezaagd.
[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 31-05-2023 18:48 ]
Liege, liege, liegebeest!
Waarschijnlijk is de reden dat iedereen met een grote boog om fixed price heenloopt. In de praktijk is het enige in die projecten dat fixed is de prijs. Dus tja. Je kunt eventueel proberen dingen contractueel dicht te timmeren.. maar in de praktijk blijken er ineens toch weer situaties te zijn waar je niet aan gedacht had.SH4D3H schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:06:
Ik heb misschien niet de juiste keywords gebruikt, maar ik kan in dit topic weinig vinden over plekken waar we aan kortlopende / "fixed" scope projecten kunnen komen.
Ik begin binnenkort aan mijn tweede jaar als freelancer en wil enkele zaken wat beter gaan aanpakken. Zo heb ik nu nog geen verzekeringen, maar wil ik dit wel gaan nemen. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Na veel Googelen en ook dit topic doorzoeken, zie ik eerlijk gezegd door de bomen door het bos niet meer. Ik vind wel partijen, bijvoorbeeld Insify/Yezzer, maar dan kom ik bijvoorbeeld weer met de vraag voor welk bedrag ik me laat verzekeren bij de verschillende verzekeringen. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Langs bij een financieel adviseur of echt zelf gedaan? In het geval van het laatste, ben je dan bijvoorbeeld niet bang dat je je voor een te laag bedrag hebt verzekerd of dat je bij de AOV over kleine lettertjes hebt heen gelezen en je geen uitkering ontvang in het geval je onverhoopt arbeidsongeschikt raakt?
Verder spaar ik nu veel geld, maar anders dan dat het op de spaarrekening staat doe ik er nu niet mee. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen met sparen voor mijn 'oude dag'? Misschien ook maar langs een financieel adviseur hiervoor?
Verder spaar ik nu veel geld, maar anders dan dat het op de spaarrekening staat doe ik er nu niet mee. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen met sparen voor mijn 'oude dag'? Misschien ook maar langs een financieel adviseur hiervoor?
Voor de verzekeringen van mijn BV had ik mazzel. A) de BV die ik overnam had de nodige verzekeringen al,Robian schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:56:
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Langs bij een financieel adviseur of echt zelf gedaan?
...
Misschien ook maar langs een financieel adviseur hiervoor?
En ja, voor de oude-dag heb ik absoluut een adviseur ingeschakeld. Die heeft een heel degelijk financieel overzicht en plan opgesteld voor ons als koppel.
Liege, liege, liegebeest!
Beroeps aansprakelijkheid voor paar tientjes ben je verzekerd. Veel opdracht gevers eisen dat ook. Bedrijfsaansprakelijk als je het bij elkaar neemt is het een tientje meer.
Ik zou eens gaan praten met een financieel expert. Zij kunnen je helpen aan een pensioen aanbieder die aan jouw wensen en eisen voldoet.
Vaak kunnen zij ook helpen met een AOV.
Zelf stort ik maandelijks 500 euro in beleggingsfondsen dat is geld wat ik zou kunnen missen. Daar moet je zelf even goed inlezen. De bank “momenteel 1%” vanaf morgen zet niet heel veel zoden aan de dijk. Dus laat het geld werken voor je. Je kan ook investeren in andere doelen.
Maar wat het allerbelangrijkste is, je kan zoveel advies vragen. Maar gaat er altijd om waar voel jij je veilig mee. Ben je bang dat aandelen kelderen en je ineens in de min staat? Dan zou ik niet beleggen.
Ik zou eens gaan praten met een financieel expert. Zij kunnen je helpen aan een pensioen aanbieder die aan jouw wensen en eisen voldoet.
Vaak kunnen zij ook helpen met een AOV.
Zelf stort ik maandelijks 500 euro in beleggingsfondsen dat is geld wat ik zou kunnen missen. Daar moet je zelf even goed inlezen. De bank “momenteel 1%” vanaf morgen zet niet heel veel zoden aan de dijk. Dus laat het geld werken voor je. Je kan ook investeren in andere doelen.
Maar wat het allerbelangrijkste is, je kan zoveel advies vragen. Maar gaat er altijd om waar voel jij je veilig mee. Ben je bang dat aandelen kelderen en je ineens in de min staat? Dan zou ik niet beleggen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Hey allemaal, aspirerend freelancer hier.
Ik wil binnenkort de overstap maken en kwam een partij genaamd NextLevelFreelancer tegen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik wil binnenkort de overstap maken en kwam een partij genaamd NextLevelFreelancer tegen.
Ze doen net alsof ze geen recruiter zijn maar ondertussen regelen ze opdrachten voor je en pakken een marge... Lijkt wel zoiets verschrikkelijks als midlancen. Een beetje zzp-er blijft uit de buurt van dit soort toko's is mijn mening..squiqy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:28:
Verkapte recruiter/tussenpartij. Als je zelf je eigen opdracht kan vinden zou ik er niet aan beginnen.squiqy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:28:
Zo te zien ben je niet in loondienst en rekenen ze een opslag. Is dus meer een maatschap achtige constructie zoals The Future Group. Er zijn een hele hoop toko's die dit model proberen uit te voeren. Ze leggen een opslag op je uurtarief.vortexnl1982 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:01:
Ze doen net alsof ze geen recruiter zijn maar ondertussen regelen ze opdrachten voor je en pakken een marge... Lijkt wel zoiets verschrikkelijks als midlancen.
Ze zijn er alleen niet transparant over hoeveel dat precies is. Dat vind ik nogal een rode vlag. Ook omdat dat weldegelijk effect heeft op wat jij onder de streep vangt. Zou me niks verbazen als dat 20 euro per uur is, of meer.
Ook claimen ze waarschijnlijk dat ze via hun netwerk hogere tarieven kunnen bedingen maar dat is meestal gewoon BS. Ze vissen in exact dezelfde vijver. Alleen is het risico voor jou, want natuurlijk is er nul garantie dat ze werk voor je vinden.
En dan is er nog de meerwaarde die de opdrachtgever zou kunnen denken te krijgen door dat extra hoge tarief.
Is een leuke voor de aansprakelijkheid als er dingen mis zouden gaan.
Is een leuke voor de aansprakelijkheid als er dingen mis zouden gaan.
Dat zit wel Schnorr.
Ethiek hoog in het vaandel hebben staan terwijl je wel letterlijk in voorgaande reactie het volgende stelt?Hydra schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Daarbij; ik heb an sich ethiek hoog in het vaandel staan, maar de hele recruiter markt is iets wat ze zelf ook hard in stand houden, en daarbij over het algemeen extreem onethisch te werk gaan.
Hydra schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:21:
[...]
Ik misbruik ook met plezier recruiters door ze eerst uit te horen over de opdracht zodat ik weet welke club het is
Ik hoop dat je inziet dat daarin ethiek ver te zoeken is. Daarnaast: laat onethische acties van een ander nooit je eigen acties rechtvaarden; dan ben je immers net zo slecht bezig.Hydra schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:21:
[...]
Ik doe dan eerst alsof ik geinteresseerd ben, en laat het daarna stuklopen op het uurtarief (bij de recruiter).
Begrijp mij niet verkeerd: ik (en vrijwel iedere andere developer) voel je pijn m.b.t. hoe recruiters te werk gaan, maar dit is niet de juiste manier om met elkaar om te gaan.
Een alternatief wat ik zelf al vaak met succes heb kunnen toepassen is goed bekend zijn met alle portalen, inhuurdesks, platforms (hierna: portalen) en bedrijven an sich die regelmatig freelancers inhuren. En dit ten minste 2x per week checken.
Als ik de recruiter dan naar de naam van het bedrijf vraag en ik weet hoe het bedrijf de inhuur heeft geregeld dan laat ik weten dat ik zelf al sta ingeschreven bij het desbetreffende portaal en dit wekelijks check.
Ken ik het bedrijf niet dan vraag ik of het een exclusieve opdracht betreft die niet op een van de portalen terecht komt. Zo niet: idem als hierboven.
Zo ja, dan gun ik de recruiter zijn fair-share: redelijkerwijs had ik de opdracht dan zelf toch niet gevonden.
Ik heb in voorgaande posts duidelijk uitgelegd hoe ik hier over denk. Ik heb daar verder niks over toe te voegen. Als recruiters er heel hard zakelijk in gaan zitten, doe ik dat ook. Het is een zakelijke relatie met nul vertrouwen en nul transparantie.gotangclan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:55:
Ik hoop dat je inziet dat daarin ethiek ver te zoeken is.
Als recruiters nu eens gewoon eerlijk gaan zijn en niet absoluut prutswerk leveren, dan zal ik er vast wel eens anders tegenaan gaan kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 01-06-2023 00:12 ]
Ah goed om te weten. Zit bij KNAB en daar is het limiet ook 50k. Om meer over te maken moest ik contact opnemen via de chat. Stukje makkelijker dan langs een kantoor maar splitsen in 2 betalingen was waarschijnlijk sneller.Wolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:41:
[...]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
@Robian wordt lid van zzp Nederland, dan kan je met korting BAV en ABV afsluiten. Loopt volgens mij via Hiscox en dat lijkt een prima partij te zijn.
Pensioen doen de meesten ook zelf, gewoon een x bedrag per maand in ETF’s. Ik heb via berekenhet.nl een keer uitgerekend wat ik nodig heb om flink wat jaren vooruit te kunnen na mijn pensioen en hoeveel ik daarvoor tot die tijd in moet leggen. In mijn geval is dat 800€-1000€ p/mnd, maar als je langer de tijd hebt of beter pensioen hebt opgebouwd kan dat minder zijn.
Verzekering voor AOV kan ook via een broodfonds.
Pensioen doen de meesten ook zelf, gewoon een x bedrag per maand in ETF’s. Ik heb via berekenhet.nl een keer uitgerekend wat ik nodig heb om flink wat jaren vooruit te kunnen na mijn pensioen en hoeveel ik daarvoor tot die tijd in moet leggen. In mijn geval is dat 800€-1000€ p/mnd, maar als je langer de tijd hebt of beter pensioen hebt opgebouwd kan dat minder zijn.
Verzekering voor AOV kan ook via een broodfonds.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hiscox zie ik vaak voorbij komen dus ging net even kijken maar dat kost ongeveer 1000 euro per jaar voor wat ik via ZPzaken 650 voor betaal. Pensioen ga ik dit jaar bij Meesman onderbrengen in hun pensioen product, helaas kom ik met de verhoogde jaarruimte alleen niet meer weg met "gewoon" maximaal inleggen.
Nee, dat is inderdaad gelukkig iets van het verleden, maar hier was juist het probleem dat het BTW nummer aangepast was. Maar in dit geval gaat het inderdaad niet over een BV, maar een eenmanszaak, de enige reden dat het BTW nummer dan wijzigt lijkt mij de wisseling van het BSN BTW nummer naar BTW ID.Liegebeest schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:46:
[...]
Euh, ik heb twee BTW nummers, geen van beiden heeft met mijn BSN te maken...
Wacht, dat zal zijn omdat ik twee BV's heb. Wou je zeggen dat een eenmanszaak nog steeds puur op diens BSN aangiftes doet? Dafaque.
ooit mee gesproken, pakken een groot percentage voor het regelen van je eerste opdracht.squiqy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:28:
Wat is het percentage ongeveer?Schmitzel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:59:
ooit mee gesproken, pakken een groot percentage voor het regelen van je eerste opdracht.
Ik heb een paar jaar terug ook bij die gasten gesproken maar ik vond ze juist heel transparant. TFG heeft zelfs een compleet boekje met alle onderwerpen, wat ze hebben meegegeven en nagemaild. Verder nog eens bij THN gezeten en die waren er ook heel transparant over. Ze stelden zelf voor om pro-forma salarisstroken te laten maken (als je dat wilt) in verschillende situaties, zodat je exact weet wat er gebeurt dus ik herken dit zelf nietHydra schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:02:
[...]
Zo te zien ben je niet in loondienst en rekenen ze een opslag. Is dus meer een maatschap achtige constructie zoals The Future Group. Er zijn een hele hoop toko's die dit model proberen uit te voeren. Ze leggen een opslag op je uurtarief.
Ze zijn er alleen niet transparant over hoeveel dat precies is. Dat vind ik nogal een rode vlag. Ook omdat dat weldegelijk effect heeft op wat jij onder de streep vangt. Zou me niks verbazen als dat 20 euro per uur is, of meer.
Ook claimen ze waarschijnlijk dat ze via hun netwerk hogere tarieven kunnen bedingen maar dat is meestal gewoon BS. Ze vissen in exact dezelfde vijver. Alleen is het risico voor jou, want natuurlijk is er nul garantie dat ze werk voor je vinden.
Voor mij werd het wel duidelijk dat midlancen überhaupt niet rendabel is, en dat TFG opzich wel aantrekkelijk kan zijn als je er langer zit (dan gaat je fee omlaag) maar ik niet wel zoiets had van: dat kan altijd nog, ik probeer het eerst wel zelf.. Dat moment is nog niet gekomen iig
10€ per uur voor de trainingen die je volgt zoals het vinden van je eigen opdracht zonder recruiters middels je eigen netwerk, vermogenbeheer, onderhandelen, contracten met negatieve artikelen herkennen. Je tekent voor 1 jaar.
10€ als zij een opdracht voor je regelen middels warme ingangen
20€ dus voor het totaal pakket. De insteek is dat je het zelf regelt en dus ‘maar’ 10€ kwijt bent voor de trainingen.
De vergelijking qua maatschappij/netwerk van gelijkgestemden is inderdaad te maken. Je sluit je aan zodat je meteen veel connecties hebt zodat je ?zonder? tussenkomst van een recruiter bij de eindklant komt
[ Voor 15% gewijzigd door squiqy op 01-06-2023 09:35 ]
Dat heb ik inderdaad gezien. Alleen kan je je dan voor een bepaald bedrag verzekeren en ik vraag me af hoe je dat bedrag hebt bepaald. Een hoger bedrag verzekeren is helemaal niet veel duurder, maar als je het (waarschijnlijk) niet nodig hebt, voelt het ook wat onzinnig om dat dan toch uit te geven. Ik krijg een beetje het gevoel dat zo'n verzekeraar dan op je 'angst' inspeelt, waardoor mensen snel geneigd zijn voor een veel te hoog bedrag te verzekeren.Beroeps aansprakelijkheid voor paar tientjes ben je verzekerd. Veel opdracht gevers eisen dat ook. Bedrijfsaansprakelijk als je het bij elkaar neemt is het een tientje meer.
Ik ga me er nog maar eens wat verder in verdiepen en ook kijken naar een geschikte partij voor advies. Dank allemaal!
Houd er ook rekening mee dat tussenpersonen hier eisen aan kunnen stellen, bijvorbeeld qua max bedrag.Robian schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Dat heb ik inderdaad gezien. Alleen kan je je dan voor een bepaald bedrag verzekeren en ik vraag me af hoe je dat bedrag hebt bepaald. Een hoger bedrag verzekeren is helemaal niet veel duurder, maar als je het (waarschijnlijk) niet nodig hebt, voelt het ook wat onzinnig om dat dan toch uit te geven. Ik krijg een beetje het gevoel dat zo'n verzekeraar dan op je 'angst' inspeelt, waardoor mensen snel geneigd zijn voor een veel te hoog bedrag te verzekeren.
Ik ga me er nog maar eens wat verder in verdiepen en ook kijken naar een geschikte partij voor advies. Dank allemaal!
Nu ik het teruglees kan ik me voorstellen dat het wat onduidelijk was, maar ik had het wat betreft over het gebrek aan transparantie dus over NextLevelFreelancer, die soort van het TFG model proberen te kopieren. TFG heb ik zelf an sich goede ervaringen mee, ik vind ze alleen te duur (was rond de 20% ofzo van je tarief).ID-College schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:24:
Ik heb een paar jaar terug ook bij die gasten gesproken maar ik vond ze juist heel transparant. TFG heeft zelfs een compleet boekje met alle onderwerpen, wat ze hebben meegegeven en nagemaild.
Tja. Slim business model. Beetje misbruik maken van dat het starten als ZZPer 'eng' is, je trainingen geven die je hier gratis kan krijgen, en dat voor 20 per uur. Over het algemeen zal je al starter zonder netwerk of via hen moeten, of via een gewone recruiter die ook gewoon 10 euro per uur betaalt.squiqy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:29:
10€ per uur voor de trainingen die je volgt zoals het vinden van je eigen opdracht zonder recruiters middels je eigen netwerk, vermogenbeheer, onderhandelen, contracten met negatieve artikelen herkennen. Je tekent voor 1 jaar.
10€ als zij een opdracht voor je regelen middels warme ingangen
20€ dus voor het totaal pakket. De insteek is dat je het zelf regelt en dus ‘maar’ 10€ kwijt bent voor de trainingen.
Uitgaande van 1500 uur per jaar betaal je dus gewoon 15 fucking duizend euro voor onzintrainingen.
Het is aan ieder natuurlijk om die overweging te maken. Ik vind het zelf belachelijk.
Hoe het was, als TFG de opdracht regelt:Hydra schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:50:
[...]
Nu ik het teruglees kan ik me voorstellen dat het wat onduidelijk was, maar ik had het wat betreft over het gebrek aan transparantie dus over NextLevelFreelancer, die soort van het TFG model proberen te kopieren. TFG heb ik zelf an sich goede ervaringen mee, ik vind ze alleen te duur (was rond de 20% ofzo van je tarief).
* 25% is de standaard fee
* Dit wordt 20% bij >4500 uur
* En 15% bij >7500 uur
Dan heb je nog combiprojecten en TFG projecten, dan ligt het soms 5% lager, met een minimum van 10 euro.
Eigen projecten werven is 15% en 10% bij 4500 uur & 7500 uur (met een minimum van 10 euro).
Kortom, als je er lang zit (>7500) uur dan kan het wellicht nog interessant zijn, met komt nooit onder een 10tje (of dus 15% als dat meer is dan een tientje)
Bedankt voor de input! 🙌
Dan zal ik er nog even goed over nadenken
Dan zal ik er nog even goed over nadenken
Robian schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Dat heb ik inderdaad gezien. Alleen kan je je dan voor een bepaald bedrag verzekeren en ik vraag me af hoe je dat bedrag hebt bepaald. Een hoger bedrag verzekeren is helemaal niet veel duurder, maar als je het (waarschijnlijk) niet nodig hebt, voelt het ook wat onzinnig om dat dan toch uit te geven. Ik krijg een beetje het gevoel dat zo'n verzekeraar dan op je 'angst' inspeelt, waardoor mensen snel geneigd zijn voor een veel te hoog bedrag te verzekeren.
Dit. Ik pas het te verzekeren bedrag aan aan de eis van de opdrachtgever.Wolly schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Houd er ook rekening mee dat tussenpersonen hier eisen aan kunnen stellen, bijvorbeeld qua max bedrag.
Hoeft niet perse zo te zijn, hangt er vanaf waar de meeste marge zit. Het kan best zijn dat deze hoger zijn in de lagere pakketten. Uiteindelijk is het toch een functie waar jij je prettig bij voelt. Persoonlijk zou ik voor laag gaan en zelf opzij zetten, maar dat zal voor ieder verschillen.Robian schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Waar ik ook aan heb gedacht is bij het starten wat hoger te verzekeren en dit af te bouwen als je eigen buffer gradueel toeneemt.
Totale verdisconteerde premie >? Verdisconteerde te ontvangen kastroom*p(individueel)
[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 01-06-2023 11:19 ]
Om de recruiters te omzeilen is er blijkbaar https://rooss-interimmers.nl/. Ja, weer een nieuw platform, maar wel met een interressant business model. Je plaatst je CV voor max 3 maanden voor €10 (dus alleen wanneer je beschikbaar bent / komt), opdrachtgevers kunnen dan direct contact met je opnemen. Rooss gaat daar niet tussen zitten, ze zijn expliciet geen recruiters.
Nu gaat dit natuurlijk alleen werken als iedereen die beschikbaar komt z'n CV erop zet, dus aan de slag jongens en meisjes.
Ben alleen bang dat het platform nog niet heel bekend is bij opdrachtgevers.
Nu gaat dit natuurlijk alleen werken als iedereen die beschikbaar komt z'n CV erop zet, dus aan de slag jongens en meisjes.
Raar... Is zo gek nog niet
Dat is eigenlijk iedere keer de bottleneck jammer genoeg. De meeste van dit soort platformen komen niet verder dan een aantal bestaande portals (NS, Brainnet, Headfirst) scrapen.Tsjilp schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:18:
Maar sowieso een goeie tip. Ik ga 'em zeker gebruiken, als 'ie tegen die tijd nog bestaat.
Nadeel is dat het standaardpakket van Hiscox alleen geschikt is voor schijnzelfstandigen bij een Nederlandse werkopdrachtgever.page404 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:45:
@Robian wordt lid van zzp Nederland, dan kan je met korting BAV en ABV afsluiten. Loopt volgens mij via Hiscox en dat lijkt een prima partij te zijn.
Zo mag je die alleen afsluiten als je geen zaken doet met de Verenigde Staten.
Ken weinig echte ICT ondernemeingen die dat niet doen...
Op het moment dat je ook een eigen app'je in de app store van Google/Apple hebt staan, doe je dat immers al.
Idem dito als je een dienst via een eigen website aanbied. Kan toch moeilijk klanten op basis van hun woonplaats gaan weigeren...
[ Voor 10% gewijzigd door maxnl op 01-06-2023 12:04 ]
Waarom zou dat niet kunnen?maxnl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:00:
Idem dito als je een dienst via een eigen website aanbied. Kan toch moeilijk klanten op basis van hun woonplaats gaan weigeren...
Als zelfstandige kies je zelf waar je zaken mee doet. Niet met een land willen handelen i.v.m. hun claimcultuur is volledig legaal. Dat is namelijk het grote probleem met de VS.
Net als genoeg Amerikaanse bedrijven mensen uit Europa weigeren i.v.m. de GDPR. De app-stores is wel lastig ja.
[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 01-06-2023 13:43 ]
Sorry, maar ik ga echt geen virtueel bordje "verboden voor Amerikanen" in mijn online winkeltje ophangen.hackerhater schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:42:
Waarom zou dat niet kunnen?
Als zelfstandige kies je zelf waar je zaken mee doet. Niet met een land willen handelen i.v.m. hun claimcultuur is volledig legaal. Dat is namelijk het grote probleem met de VS.
Net als genoeg Amerikaanse bedrijven mensen uit Europa weigeren i.v.m. de GDPR. De app-stores is wel lastig ja.
Heb daar wat principiële problemen mee.
Dat banken en verzekeraars dat kennenlijk de normaalste zaak van de werld vinden, is diep triest.
Zo zou ik dat niet opvatten. Ze willen het niet op dezelfde manier verzekeren, of tegen minder gunstige voorwaarden dan jij zou willen. Je staat vrij om te handelen met wie je wil uiteraard, mogelijk wel op eigen risico.maxnl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:49:
[...]
Sorry, maar ik ga echt geen virtueel bordje "verboden voor Amerikanen" in mijn online winkeltje ophangen.
Heb daar wat principiële problemen mee.
Dat banken en verzekeraars dat kennenlijk de normaalste zaak van de werld vinden, is diep triest.
Het probleem is dat ze je helemaal niet -op een standaardpakket- als klant willen hebben, op het moment dat je zaken met Amerikanen doet.Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:53:
Zo zou ik dat niet opvatten. Ze willen het niet op dezelfde manier verzekeren, of tegen minder gunstige voorwaarden dan jij zou willen.
Iedere ondernemer die dat bordje niet wil ophangen zien ze als een risicogeval.
Dat gaat een stuk verder dan alleen geen dekking verlenen voor geschillen met Amerikaanse klanten.
@maxnl
Ze zeggen niet dat je geen zaken mag doen met de VS, alleen is het in het standaard pakket niet gedekt.
Wel in het duurdere pakket, simpelweg wegens het hogere risico (en kosten)
Ik vind dat heel logisch, omdat het of dit is. OF je moet de verzekering voor iedereen duurder maken, ook de mensen die geen zaken doen met dat claim-happy land.
Als jij gaat skydiven of bergbeklimmen betaal je ook meer voor je zorg/reis-verzekering. Simpelweg hoger risico.
Ze zeggen niet dat je geen zaken mag doen met de VS, alleen is het in het standaard pakket niet gedekt.
Wel in het duurdere pakket, simpelweg wegens het hogere risico (en kosten)
Ik vind dat heel logisch, omdat het of dit is. OF je moet de verzekering voor iedereen duurder maken, ook de mensen die geen zaken doen met dat claim-happy land.
Als jij gaat skydiven of bergbeklimmen betaal je ook meer voor je zorg/reis-verzekering. Simpelweg hoger risico.
[ Voor 42% gewijzigd door hackerhater op 01-06-2023 14:07 ]
Je kan het ook zo zien: Ik als klant die geen zaken met VS doet vind het juist wel fijn dat ze een goedkoper pakket aanbieden zonder dekking voor de VS....
[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 01-06-2023 14:08 ]
Gezien de enorme verschillen in rechtssysteem, en dan vooral in het deel waar die verzekering over gaat, is het nou ook niet heel erg vergezocht om iets hiermee te doen.
Bron: https://www.nu.nl/economi...hiktheidsverzekering.htmlZelfstandige betaalt straks 225 euro voor arbeidsongeschiktheidsverzekering
Door onze economieredactie
01 jun 2023 om 13:17
Update: 36 minuten geleden
478 reacties
Zelfstandigen betalen straks gemiddeld 225 euro per maand voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat verwacht minister Karien van Gennip (Sociale Zaken). Voor zelfstandigen met lagere inkomens valt de premie lager uit. Ook is het bedrag aftrekbaar van de belasting.
De bewindsvrouw beseft dat 225 euro voor een deel van de zelfstandigen veel geld is. Zij rekent erop dat ze de hogere kosten kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgevers door hogere tarieven te vragen.
Tot nu toe doet een groot deel van de zelfstandigen dat niet, bijvoorbeeld uit angst om opdrachten te verliezen aan goedkopere concurrenten. Maar als de verzekering straks verplicht is, verwacht Van Gennip dat zelfstandigen de extra kosten vaker wel kunnen doorberekenen.
De verplichting om langdurig verzekerd te zijn bij arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld door ziekte of letsel, maakt deel uit van het pensioenakkoord en de hervormingen van de arbeidsmarkt.
Van Gennip kiest voor een wachttijd van één jaar waarin zelfstandigen zelf hun inkomensverlies moeten opvangen als ze arbeidsongeschikt worden. Daarna komt het geld van de verzekering.
Heel benieuwd hoe dit straks wordt uitgewerkt. Betaal nu gemiddeld €55,- aan SharePoint voor max twee jaar uitkeren. Daarna natuurlijk een AOV voor tot mijn pensioen als ik chronisch ziek ben.
Van Gennip kiest voor een wachttijd van één jaar waarin zelfstandigen zelf hun inkomensverlies moeten opvangen als ze arbeidsongeschikt worden. Daarna komt het geld van de verzekering. Logisch

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 01-06-2023 14:15 ]
Nee, je mag heel het pakket niet als je zaken doet met de VS.hackerhater schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:05:
@maxnl
Het is een ACCEPTATIE vraag.
/f/image/L5ZhE0ocGtspEo9V63mmkKTF.png?f=fotoalbum_large)
Zelfs als je dus alleen dekking voor je Nederlandse klanten zoekt, maar ook anderhalve Amerikaan als klant hebt (of een appje in de store), waarvoor je bereid bent zelf het risico te dragen, mag je het pakket niet afsluiten.
Want je bent een risico geval...
Je "genereert er geen omzet". Je klant doet dat, en dat maakt het nog steeds niet jouw omzet. Ook niet indirect. normaal gesproken dan, er zijn scenarios te bedenken waarin dat anders ligt maar laten we even naar de gebruikelijke situatie kijkenmaxnl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Nee, je mag heel het pakket niet als je zaken doet met de VS.
Het is een ACCEPTATIE vraag.
[Afbeelding]
Zelfs als je dus alleen dekking voor je Nederlandse klanten zoekt, maar ook anderhalve Amerikaan als klant hebt (of een appje in de store), waarvoor je bereid bent zelf het risico te dragen, mag je het pakket niet afsluiten.
Want je bent een risico geval...
Dit inderdaad.Yucon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Je "genereert er geen omzet". Je klant doet dat, en dat maakt het nog steeds niet jouw omzet. Ook niet indirect. normaal gesproken dan, er zijn scenarios te bedenken waarin dat anders ligt maar laten we even naar de gebruikelijke situatie kijken
Het is wat anders als jij werk doet voor een klant in Noord-Amerika. Denk software ontwikkeling ed.
Wat je weer vatbaar maakt voor aanklachten voor o.a. software patenten.
Voorbeeld: Microsoft US zou jouw als freelancer inhuren (ik zeg maar iets).
Een amerikaan die spul koopt bij jouw, koopt bij een NL bedrijf en valt voor die aanschaf onder de NL regels.
[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 01-06-2023 14:25 ]
Bij elektronische diensten (verkoop van software enzo) is de plaats van dienst het land van de klant.hackerhater schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:23:
Een amerikaan die spul koopt bij jouw, koopt bij een NL bedrijf en valt voor die aanschaf onder de NL regels.
En als ik mijn "virtuele marktkraampje" in de "virtuele markthal" (app store) van Apple te Cupertino optuig, is er ook bijzonder weinig Nederlands aan...
Dat is prima toch? Dat voorkomt misbruik, houd de verzekering goedkoop voor de korte termijn probleempjes. Het gaat er juist om de grote kosten (chronisch ziek, lange termijn arbeidsongeschikt) op te vangen zodat de maatschappij deze niet als geheel hoeft te dragen.Wackmack schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Van Gennip kiest voor een wachttijd van één jaar waarin zelfstandigen zelf hun inkomensverlies moeten opvangen als ze arbeidsongeschikt worden. Daarna komt het geld van de verzekering. Logisch![]()
![]()
Op alles wat met patenten te maken heeft bied Hiscox overigens uberhaupt al geen dekking...hackerhater schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:23:
Wat je weer vatbaar maakt voor aanklachten voor o.a. software patenten.
Ook in Nederland niet.
https://www.hiscox.nl/sit..._voorwaarden_TPH-2020.pdf
2. Dit is gedekt
[...]
Inbreuk op intellectueel eigendom
— inbreuk op een auteursrecht of copyright, databankrecht, of inbreuk op of het verloren
gaan van een (handels)merk of handelsnaam of een inbreuk op een bedrijfsstijl en -imago
of overtredingen vanwege ‘cybersquatting’ of een schending van persoonlijkheidsrechten
of plagiaat. Onder inbreuk op intellectueel eigendom wordt niet verstaan inbreuk op
patenten, octrooien of schending van handelsgeheimen;
[ Voor 7% gewijzigd door maxnl op 01-06-2023 14:40 ]
Zelfstandigen mogen ook een private verzekering afsluiten als ze dat fijner vinden. Zo'n verzekering moet wel minimaal dezelfde dekking en premie hebben als de publieke variant. Daarnaast moeten deze zelfstandigen een bijdrage betalen voor de publieke verzekering.
Daar heb ik dan wel moeite mee...
Ja, en ook "dezelfde dekking en premie" ?
DIt was toch bescherming voor de armlastige zzp'r? Die kan echt geen jaar zelf ophoesten._eLMo_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Dat is prima toch? Dat voorkomt misbruik, houd de verzekering goedkoop voor de korte termijn probleempjes. Het gaat er juist om de grote kosten (chronisch ziek, lange termijn arbeidsongeschikt) op te vangen zodat de maatschappij deze niet als geheel hoeft te dragen.
Ik las al ergens dat wanneer je om wat van reden dan ook iets uitgesloten hebt het al niet meer gelijkwaardig is.ColeJ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:48:
Zelfstandigen mogen ook een private verzekering afsluiten als ze dat fijner vinden. Zo'n verzekering moet wel minimaal dezelfde dekking en premie hebben als de publieke variant. Daarnaast moeten deze zelfstandigen een bijdrage betalen voor de publieke verzekering.
En die solidariteitsbijdrage is dus precies de aap die nog uit de mouw moest komen. Als iets schreeuwt "het gaan om de sosjale honingpotten" is dit het wel. Hoor je 'm nog, Wiebus "Die zzp'rs kozen er zelf voor"
Inderdaad
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
K to the KillaZ
Ach die journalisten snappen het ook niet altijd helemaal, eerst maar afwachten tot de officiële communicatie volgt of de soep daadwerkelijk zo heet is. Voor mij is de dekking minimaal gelijk en de premie ook minimaal gelijk, enkel de verhouding is scheef._eLMo_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:51:
Ja, en ook "dezelfde dekking en premie" ?
Ik gebruik InformerOnline en kom er zonet achter dat de koppeling met Knab voor 2 rekeningen al maanden niet werkt (spaarrekeningen). Hun oplossing is om deze opnieuw aan te leggen, maar dan gaat hij synchroniseren vanaf vandaag en mis ik dus oudere transacties en klopt ook het totaalbedrag niet.
Dit is dus super onhandig. Is dit een Knab-probleem? Herkennen jullie dit ook bij andere boekhoudsystemen met een Knab-koppeling?
Dit is dus super onhandig. Is dit een Knab-probleem? Herkennen jullie dit ook bij andere boekhoudsystemen met een Knab-koppeling?
Ik heb meerdere spaarrekeningen in mijn KNAB account. Eentje hiervan heb ik laten verwijderen.
Tijdens het opstellen van de IB (over 2022) kwam ik er achter dat er gewoon transacties verdwenen waren.
Op 6 juni had ik de laatste transactie gedaan en dezelfde dag had ik de rekening laten verwijderen. Blijkbaar gaf dat problemen met syncen.
Het vervelende hieraan is dat KNAB ook nog eens die transacties niet had in een boekhoudexport. Het enige wat ik had was de afschriften PDF (of te wel, ik mocht ze handmatig gaan invoeren).
In elk geval een les voor mezelf om alle transacties in de gaten te houden (ook al is het van/naar spaarrekening) en de rekening niet te laten verwijderen voordat er een sync heeft plaatsgevonden.
Tijdens het opstellen van de IB (over 2022) kwam ik er achter dat er gewoon transacties verdwenen waren.
Op 6 juni had ik de laatste transactie gedaan en dezelfde dag had ik de rekening laten verwijderen. Blijkbaar gaf dat problemen met syncen.
Het vervelende hieraan is dat KNAB ook nog eens die transacties niet had in een boekhoudexport. Het enige wat ik had was de afschriften PDF (of te wel, ik mocht ze handmatig gaan invoeren).
In elk geval een les voor mezelf om alle transacties in de gaten te houden (ook al is het van/naar spaarrekening) en de rekening niet te laten verwijderen voordat er een sync heeft plaatsgevonden.
Ik heb E-boekhouden gekoppeld aan KNAB maar heb maar 1 rekening en geen spaarrekeningen. In principe room ik de te betalen BTW en IB af en deze zet ik bij Bunq tegen 2% rente. Als ik het moet betalen stort ik het weer terug
.
De website van Knab is traag, foutmeldingen in de app. Pfff, ben net overgestapt van Bunq naar Knab om van de problemen af te zijn, dus hier zit ik niet op te wachten.