Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeh
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Dag freelanceictersdiscussietopicbewoners,

Recentelijk heb ik na 10 jaar in loondienst ook besloten om een poging te wagen als freelance .Net ontwikkelaar.
Valt nog wel tegen om eerste opdracht te vinden maar ik vermaak mij tot die tijd prima met bijspijkeren (o.a. Azure).

Ik heb ook wat moeite met het bepalen van mijn tarief. Zijn hier .Net ontwikkelaars die e.e.a. willen delen over actuele tarieven? Ik denk minimaal 90 euro per uur te moeten rekenen om wat mee te komen met mijn voorgaande salaris. Is dat realistisch (valt er evt meer uit te halen)?

Hoe gaan jullie eigenlijk om met opdrachten met technieken waarvoor je geen 'aantoonbare werkervaring' hebt (= leercurve)? Voor mij was bv web en cloud tot nu toe niet echt een ding, maar zie vooral opdrachten met ASP.Net Core (, Blazor) en Azure (waar ik m.i. prima mee aan de slag kan, herkenbare trucjes en ben wel bekend met de concepten/basics).

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Eikelder
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 09:42
Jeh schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:48:

Ik heb ook wat moeite met het bepalen van mijn tarief. Zijn hier .Net ontwikkelaars die e.e.a. willen delen over actuele tarieven? Ik denk minimaal 90 euro per uur te moeten rekenen om wat mee te komen met mijn voorgaande salaris. Is dat realistisch (valt er evt meer uit te halen)?
Als je 90,- moet rekenen om je vorige salaris te evenaren was ik fijn in loondienst gebleven 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Jeh het is erg afhankelijk van je exacte ervaring en hoe je ingezet wordt. Ik denk dat voor ervaren freelance .net developers de range een beetje van 80 - 120 loopt, waar 80 wel aan de lage kant is, en voor 120 zul je wel wat speciale kennis mee moeten brengen.

Daarbij haalt het ook erg uit bij wat voor organisatie en of er nog een tussen persoon tussen zit die een marge rekent.

Maar de meeste opdrachten zullen ieder geval op webtechnologie/cloud gericht zijn, er zijn nou eenmaal niet veel puur windows client based producten meer. En ook voor backends zul je snel aan (micro)services moeten denken.

[Voor 22% gewijzigd door Woy op 26-05-2023 11:02]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeh
  • Niet online
Eikelder schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Als je 90,- moet rekenen om je vorige salaris te evenaren was ik fijn in loondienst gebleven 8)7
Misschien kan ik het nog iets nuanceren, ik hoop, rekening houdend met kostenposten zoals verzekeringen en pensioenopbouw, iets meer over te houden onder de streep. Overigens had ik inderdaad een royaal salaris, maar dat heeft mij er niet van kunnen weerhouden om eens iets nieuws te proberen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeh
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:00:
@Jeh het is erg afhankelijk van je exacte ervaring en hoe je ingezet wordt. Ik denk dat voor ervaren freelance .net developers de range een beetje van 80 - 120 loopt, waar 80 wel aan de lage kant is, en voor 120 zul je wel wat speciale kennis mee moeten brengen.

Daarbij haalt het ook erg uit bij wat voor organisatie en of er nog een tussen persoon tussen zit die een marge rekent.

Maar de meeste opdrachten zullen ieder geval op webtechnologie/cloud gericht zijn, er zijn nou eenmaal niet veel puur windows client based producten meer. En ook voor backends zul je snel aan (micro)services moeten denken.
Dank voor je reactie, klinkt alsof ik in ieder geval wel in de juiste range zit te denken.
De verschuiving naar web/cloud is voor mij inderdaad ook een factor geweest om eens wat anders te gaan proberen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
90€/uur zal ongeveer gelijk zitten aan een ~€100k package/jaar loondienst, afhankelijk van hoe je risico's afweegt (dus niet sec euro voor euro).
Ik kreeg naast mijn opdracht ook een loondienst aanbod van €100k/jaar, dat maakte het wel extra (pijnlijk) duidelijk van mij dat ik niet alleen koos voor ZZP vanwege het geld. Financieël gezien had ik wellicht beter loondienst kunnen blijven versus de risico's.

Maar toen ik hoorde over het opleidingsbudget gingen mijn nekhaken overeind staan. Dus als ik daar overheen ga moet ik smeken om meer ofzo?
Ik wil gewoon vrijheid, als ik naar 3 conferenties en een 5-daags event op een ander continent wil omdat ik daar een betere developer van word, dan wil ik dat gewoon kunnen. Dan maar iets minder winst dat jaar.
Je eigen beslissingen maken :7

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:59
Hydra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:27:
Brokers en recruiters zijn ook niet te vergelijken. Brokers verzorgen gewoon een stuk administratie en geregel die een bedrijf zelf niet wil doen.

Veel recruiters zijn prutsers en als ze eenmaal je contract binnen hebben doen ze zo min mogelijk. En vaak hebben ze (itt tot brokers) ook geen goede facturatiesystemen. Vooral de kleine clubs doen veel met de hand. En tenslotte heb je ook nog het issue dat zo'n recruiterclub best wel een hoge kans heeft falliet te gaan. Ben je voor je 't weet 2 maanden aan facturen kwijt.
Is het niet zo dat grotere clubs bepaalde contacten in het bedrijfsleven hebben waardoor ze opdrachten weten die niet online te vinden zijn? Dat zou dan immers meerwaarde zijn.

Verder door mijn leven heen - ook voor loondienst banen - slechte ervaringen inderdaad, vooral de tijd die je er aan kwijt bent en vervolgens nooit meer iets van horen. Zonde. Op het einde probeerde ik van hen wat informatie te verkrijgen, zoals wat voor loon zou ik kunnen vragen, of zelfs, heb je voor mij tips hoe ik moet doen tijdens een gesprek om mijn kans te verhogen. Zelfs daar nooit een duidelijk antwoord op gekregen. De belangen zijn gewoon te verschillend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwaanenberg
marowi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:14:

Ik wil gewoon vrijheid, als ik naar 3 conferenties en een 5-daags event op een ander continent wil omdat ik daar een betere developer van word, dan wil ik dat gewoon kunnen. Dan maar iets minder winst dat jaar.
Mooi man. Collega (wel zzper) van mij bezoekt de interessante AI congressen wat ik niet kan. Gelijk een leuk tripje naar het buitenland. Voel me er een }:O naast, daarom ook die stap nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 09:17
zwaanenberg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:24:
Is het niet zo dat grotere clubs bepaalde contacten in het bedrijfsleven hebben waardoor ze opdrachten weten die niet online te vinden zijn? Dat zou dan immers meerwaarde zijn.
Dat claimen ze graag maar mijn ervaring is dat ze daar gewoon over het algemeen over liegen. Dan heb ik het overigens over recruiters, niet brokers als Brainnet. Zelfs als ze inderdaad een contract hebben om te zoeken voor een bedrijf (gebeurt wel, ook voor ZZPers) dan nog hebben ze vaak absoluut niet het alleenrecht.
Verder door mijn leven heen - ook voor loondienst banen - slechte ervaringen inderdaad, vooral de tijd die je er aan kwijt bent en vervolgens nooit meer iets van horen. Zonde. Op het einde probeerde ik van hen wat informatie te verkrijgen, zoals wat voor loon zou ik kunnen vragen, of zelfs, heb je voor mij tips hoe ik moet doen tijdens een gesprek om mijn kans te verhogen. Zelfs daar nooit een duidelijk antwoord op gekregen. De belangen zijn gewoon te verschillend.
Vaak weten ze het gewoon niet. Alleen recruiters die door een bedrijf ingehuurd zijn, kunnen dit uberhaupt weten. En de meerderheid is gewoon aan de hand van jouw CV aan het zoeken zonder dat ze die bedrijven goed kennen, laat staan dat ze er contracten mee hebben.

En als ze merken dat ze niks met je CV kunnen, dan gaan ze verder met iemand anders. Ze hebben ook gewoon targets te halen en je bent gewoon verkoopwaar, ongeacht alle vriendelijke verhalen. Ook wel logisch natuurlijk; je makelaar is ook niet je vriend. Het is gewoon handel.

https://niels.nu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeh
  • Niet online
marowi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:14:
90€/uur zal ongeveer gelijk zitten aan een ~€100k package/jaar loondienst, afhankelijk van hoe je risico's afweegt (dus niet sec euro voor euro).
Ik kreeg naast mijn opdracht ook een loondienst aanbod van €100k/jaar, dat maakte het wel extra (pijnlijk) duidelijk van mij dat ik niet alleen koos voor ZZP vanwege het geld. Financieël gezien had ik wellicht beter loondienst kunnen blijven versus de risico's.

Maar toen ik hoorde over het opleidingsbudget gingen mijn nekhaken overeind staan. Dus als ik daar overheen ga moet ik smeken om meer ofzo?
Dank voor deze toelichting. Ik heb dan wel een redelijk idee welke kant ik op moet.
Ik kan me goed vinden in jouw mindset. Als het nodig is ben ik ook best bereid er qua inkomen wat op achteruit te gaan voor meer vrijheid. (Ik wil er alleen wel een beetje voor waken dat dat niet gebeurt door het hanteren van een te laag tarief ;) )

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:13

Recentelijk heb ik na 10 jaar in loondienst ook besloten om een poging te wagen als freelance .Net ontwikkelaar.
Valt nog wel tegen om eerste opdracht te vinden maar ik vermaak mij tot die tijd prima met bijspijkeren (o.a. Azure).

Hoe gaan jullie eigenlijk om met opdrachten met technieken waarvoor je geen 'aantoonbare werkervaring' hebt (= leercurve)? Voor mij was bv web en cloud tot nu toe niet echt een ding, maar zie vooral opdrachten met ASP.Net Core (, Blazor) en Azure (waar ik m.i. prima mee aan de slag kan, herkenbare trucjes en ben wel bekend met de concepten/basics).
met 90 euro verwacht ik wel dat je gedegen azure kennis hebt en devops pipelines gewoon beheerst.

Als jij geen asp.net core, azure of devops kens dan is je tarief eerder 75 en idd qua opdarchten zal je dan in principe niks tegenkomen.

Hoe kan web en cloud niet je ding zijn, wat heb je dan de afgelopen 10 jaar op .net gebied gedaan? WinForms? Niet als steek onder water maar ben oprecht benieuwd.

In principe kan je prima wat on the job leren, maar in jouw geval zal dat nog een uitdaging zijn omdat je echt een hoop noodzakelijke zaken mist. Ga in ieder geval de azure devops examen doen en de azure developer examen, dan heb je in ieder geval wat om te tonen.

Zorg dat je DDD, TDD, BDD ook beheerst. Micro services moet je wel snappen, service bus, klinkt raar maar zie dat vaak totaal mis gaan, weten hoe je debugged in de cloud, gebruik maken van bv application insight, grafana etc. Ik heb mijn vorige opdrachtgever met .netters gewerkt die hun totale on-prem mentaliteit op de cloud projecteerden. Dus loggen in sql database, altijd wachtwoorden gebruiken ipv managed identities, complete appsettings in git inchecken, het was een behoorlijk zootje. Ook qua .Net framework blijven hangen in 4.7 terwijl we inmiddels met .net7 aan de gang zijn.

Als je 10 jaar legacy in te halen hebt, is wellicht een vaste baan bij een goede omgeving veel beter. Tenzij je de sporadische winforms projecten wilt doen, maar dat is een aflopende zaak.

Als je. met 90 euro per uur bijna hetzelfde als je huidige salaris krijgt zou ik blijven zitten, het klinkt sowieso als een gouden kooi dan.

[Voor 20% gewijzigd door mannowlahn op 26-05-2023 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mannowlahn
Woy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:00:

120 is dan zonder recruiter en dan ben je echt een zeer zware lead. Dan verwacht ik ook dat je compleet azure beheerst, devops kan, kubernetes in de vingers hebt. Ik denk dat gezien zijn/haar gebrek aan wat zaken niet realistisch is om 90 euro te verwachten. De markt is sowieso op dit moment wat uitdagender voor .netters en de concurrentie heeft heel wat strepen voor. Als je als freelancer aan de bak wilt gaat de opdrachtegevr niet in je investeren om al die technieken van de afgelopen 10 jaar jou bij te brengen en je ook nog dik betalen.

de range voor .net is 80-100 als freelancer naar mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mannowlahn
Lol die staan bij mij op de black list . Grappig om te zien hoe dus sommige wel dit soort partijen aanraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33
Heeft er iemand een tip aan wie ik het ontwerpen van een huisstijl kan uitbesteden?
Google is je vriend natuurlijk, maar ik zoek hand ons ervaring.
Ik wil graag een huisstijl laten maken die ik kan gebruiken voor linkedin, een website, een e-mailhandtekening en templates voor Word- en PowerPoint.
Een eerste offerte was een prijs van 1300 excl. en vraag me af of dat een beetje gangbaar is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mannowlahn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:32:
[...]

120 is dan zonder recruiter en dan ben je echt een zeer zware lead. Dan verwacht ik ook dat je compleet azure beheerst, devops kan, kubernetes in de vingers hebt.
Zeker, daarom zeg ik ook dat het de bovenkant van de range is, en je er wel de skills voor moet hebben.
de range voor .net is 80-100 als freelancer naar mijn mening.
Het is zeker goed mogelijk om tarieven boven de 100 euro te krijgen, maar dat is dan niet in een rol waar je gewoon een van het team bent doorgaans. Het zal vooral bij rollen zijn waar je extra kennis en kunde meebrengt om de organisatie naar een volgend niveau te kunnen tillen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
badkuip schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:55:
Heeft er iemand een tip aan wie ik het ontwerpen van een huisstijl kan uitbesteden?
Ik wil graag een huisstijl laten maken die ik kan gebruiken voor linkedin, een website, een e-mailhandtekening en templates voor Word- en PowerPoint.
Een eerste offerte was een prijs van 1300 excl. en vraag me af of dat een beetje gangbaar is...
Ik heb het gewoon via Fiverr gedaan voor een klein bedrag. Het is een beetje wat je zoekt natuurlijk, ik had niet hele grote wensen of eisen, dus vooral lekker snel en laagdrempelig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Ik heb (en mijn partner) hebben het laten doen door een bevriende illustrator. Zij is super creatief en leverde voor ons goede resultaten op omdat ze ons kent.

Misschien heb je ook zo iemand in je vriendenkring? Wel fatsoenlijk vergoeden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mannowlahn
Heb je voor de grap al eens gespeeld met midjourney? Je zal versteld staan wat daar uit komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
Zorgen dat je er wel enige ervaring mee hebt, iig genoeg om te starten.
Aan de ene kant zijn sommige eisen absurd, niemand heeft exact al die specifieke ervaring en is vaak ook niet nodig want je kent bijvoorbeeld een vergelijkbare library.
Aan de andere kant is de verwachting van een (dure) externe dat ie snel inzetbaar is. Leren on the job zou ik mij erg slecht bij voelen zowel als inhuurder als ingehuurde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Mijn huidige opdracht ben ik begonnen op een Java project terwijl de laatste keer dat ik Java deed op de hoge school was in 2008 :D
Niet alles draait om de specifieke techniek. Team dynamiek, development concepten (cloud, patterns), en relevante ervaring zijn net zo belangrijk. Als jij bereid bent om te leren, en je in te zetten om iets voor elkaar te krijgen voor de klant (en niet lekker in de klant z'n tijd 2 maanden te leren alleen), dan komt het meestal wel goed.

Vooral als je in een bestaand team land heb je die syntax en het framework redelijk snel onder de knie.

[Voor 10% gewijzigd door marowi op 26-05-2023 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:09
Hydra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:27:
Veel recruiters zijn prutsers en als ze eenmaal je contract binnen hebben doen ze zo min mogelijk. En vaak hebben ze (itt tot brokers) ook geen goede facturatiesystemen. Vooral de kleine clubs doen veel met de hand. En tenslotte heb je ook nog het issue dat zo'n recruiterclub best wel een hoge kans heeft falliet te gaan. Ben je voor je 't weet 2 maanden aan facturen kwijt.
Waarom hebben die een hoge kans om failliet te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 21:58
Ik heb erg goede ervaringen met BrandMade.
Vond ik kwalitatief boven de rest uitsteken. Denken gewoon erg goed met je mee en ik vond dat belangrijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeh
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:30:
[...]

met 90 euro verwacht ik wel dat je gedegen azure kennis hebt en devops pipelines gewoon beheerst.

Als jij geen asp.net core, azure of devops kens dan is je tarief eerder 75 en idd qua opdarchten zal je dan in principe niks tegenkomen.

Hoe kan web en cloud niet je ding zijn, wat heb je dan de afgelopen 10 jaar op .net gebied gedaan? WinForms? Niet als steek onder water maar ben oprecht benieuwd.

In principe kan je prima wat on the job leren, maar in jouw geval zal dat nog een uitdaging zijn omdat je echt een hoop noodzakelijke zaken mist. Ga in ieder geval de azure devops examen doen en de azure developer examen, dan heb je in ieder geval wat om te tonen.

Zorg dat je DDD, TDD, BDD ook beheerst. Micro services moet je wel snappen, service bus, klinkt raar maar zie dat vaak totaal mis gaan, weten hoe je debugged in de cloud, gebruik maken van bv application insight, grafana etc. Ik heb mijn vorige opdrachtgever met .netters gewerkt die hun totale on-prem mentaliteit op de cloud projecteerden. Dus loggen in sql database, altijd wachtwoorden gebruiken ipv managed identities, complete appsettings in git inchecken, het was een behoorlijk zootje. Ook qua .Net framework blijven hangen in 4.7 terwijl we inmiddels met .net7 aan de gang zijn.

Als je 10 jaar legacy in te halen hebt, is wellicht een vaste baan bij een goede omgeving veel beter. Tenzij je de sporadische winforms projecten wilt doen, maar dat is een aflopende zaak.

Als je. met 90 euro per uur bijna hetzelfde als je huidige salaris krijgt zou ik blijven zitten, het klinkt sowieso als een gouden kooi dan.
Begrijpelijke vraag. In mijn geval voornamelijk WPF icm grootschalige (on-premise) databases + 'in-house ORM', inclusief gebruikelijke toeters en bellen zoals CI/CD, TDD etc., en ook technieken die vergelijkbaar zijn met ASP.Net Core MVC.
M.a.w. de meeste knowhow is er wel, maar niet altijd middels gebruikelijke frameworks(/papieren).

Ik ben inderdaad ook bezig met azure certificering (AZ-204).

(Voor de .Net ontwikkelaars onder ons, wellicht ten overvloede: deze week is er weer een Microsoft Learn Cloud Skills Challenge gestart, waarmee een gratis examen voor certificering is te verkrijgen):

https://www.microsoft.com...e/build/registration/2023

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeh
  • Niet online
chielsen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Zorgen dat je er wel enige ervaring mee hebt, iig genoeg om te starten.
Aan de ene kant zijn sommige eisen absurd, niemand heeft exact al die specifieke ervaring en is vaak ook niet nodig want je kent bijvoorbeeld een vergelijkbare library.
Aan de andere kant is de verwachting van een (dure) externe dat ie snel inzetbaar is. Leren on the job zou ik mij erg slecht bij voelen zowel als inhuurder als ingehuurde.
Ik kom inderdaad ook graag beslagen ten ijs (en om die reden neem ik nu alle tijd om op eigen gelegenheid bij te spijkeren). Het is inderdaad vooral die vraag naar specifieke ervaring waar ik wel wat mijn bedenkingen bij heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:56
Nog één leekvraag. Pardon my ignorance. :F

Ik mag toch geen zakelijke kosten aftrekken van mijn winst als ik het het urencriterium niet haal? (los van de KIA en mkb-winstvirjstelling, die zijn niet gebonden aan uren) Want dat valt toch onder ‘ondernemersaftrek’?

Of mag toch wel? Op het internet zie ik overal staan dat ondernemersaftrek enkel geldt voor ondernemers die het urencriterium halen, maar ik kan niet goed vinden of zakelijke kosten daar óók onder vallen? Op de Belastingdienst-pagina staat weer niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:18:

Ik mag toch geen zakelijke kosten aftrekken van mijn winst als ik het het urencriterium niet haal? (los van de KIA en mkb-winstvirjstelling, die zijn niet gebonden aan uren) Want dat valt toch onder ‘ondernemersaftrek’?

Of mag toch wel? Op het internet zie ik overal staan dat ondernemersaftrek enkel geldt voor ondernemers die het urencriterium halen, maar ik kan niet goed vinden of zakelijke kosten daar óók onder vallen? Op de Belastingdienst-pagina staat weer niets...
Die zaken hebben niets met elkaar te maken. Je mag je zakelijke kosten van je omzet aftrekken en dat is je bruto winst. Als je het urencriterium haalt, kun je vervolgens aanvullend op de mkb aftrek en eventueel KIA ook de ondernemers- en startersaftrek gebruiken om je belastbaar inkomen te verlagen.

Als je de sheet van @Hmmbob download zie je snel hoe de berekening in elkaar zit.

[Voor 6% gewijzigd door Afas op 26-05-2023 19:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Ik probeer het even simpel te maken:

Met je zakelijke activiteiten verdien je geld en je hebt zakelijke kosten. Je kosten mag je aftrekken van je inkomsten, en dat is je winst.
Over winst betaal je belasting.

Maar als je aan je urencriterium voldoet, mag je eerst nog een stapel euro's van de winst afhalen voordat je er belasting over moet betalen. Dat is de ondernemersaftrek.

Voldoe je niet aan het urencriterium, dan betaal je dus meer winstbelasting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:41

Dat mag wel. Je geeft de inkomen dan op als 'Inkomsten uit overig werk'.
Daarvoor geldt, voor w.b.t. aftrek, het volgende...
Sommige kosten mag u aftrekken van uw inkomsten uit overig werk. Voor deze kosten gelden dezelfde regels als voor de aftrek van zakelijke kosten bij winst uit onderneming:

Zakelijke kosten mag u helemaal aftrekken.

Dit zijn kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw werk, bijvoorbeeld vakliteratuur.

Kosten die geen zakelijk karakter hebben, mag u niet aftrekken.

Van kosten die een zakelijk én privékarakter hebben, mag u alleen het zakelijk deel aftrekken.

Voor sommige kosten geldt een drempel, een normering of een aftrekbeperking.

Eventuele vergoedingen die u krijgt voor zakelijke kosten, telt u bij uw inkomsten.
https://www.belastingdien...kelijk%20deel%20aftrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
Lycaon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Nee, of je inkomen uit inkomsten uit overig werk valt of inkomsten uit onderneming is niet afhankelijk van het urencriterium.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:41
Hielko schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Nee, of je inkomen uit inkomsten uit overig werk valt of inkomsten uit onderneming is niet afhankelijk van het urencriterium.
Correct, mijn fout!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:56
indexample schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Ik probeer het even simpel te maken:

Met je zakelijke activiteiten verdien je geld en je hebt zakelijke kosten. Je kosten mag je aftrekken van je inkomsten, en dat is je winst.
Over winst betaal je belasting.

Maar als je aan je urencriterium voldoet, mag je eerst nog een stapel euro's van de winst afhalen voordat je er belasting over moet betalen. Dat is de ondernemersaftrek.

Voldoe je niet aan het urencriterium, dan betaal je dus meer winstbelasting.
Afas schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Die zaken hebben niets met elkaar te maken. Je mag je zakelijke kosten van je omzet aftrekken en dat is je bruto winst. Als je het urencriterium haalt, kun je vervolgens aanvullend op de mkb aftrek en eventueel KIA ook de ondernemers- en startersaftrek gebruiken om je belastbaar inkomen te verlagen.

Als je de sheet van @Hmmbob download zie je snel hoe de berekening in elkaar zit.
Lycaon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:57:
[...]

[...]

https://www.belastingdien...kelijk%20deel%20aftrekken.
Dank! Ik begrijp (maar schijnbaar niet goed genoeg ;) ) hoe (bruto)winst werkt. Alleen omdat de belastingdienst onderscheid maakt betreft urencriterium, was het voor mij verwarrend. Dit heldert het op, super fijn!
Ik wil natuurlijk geen misbruik maken van systemen, maar als ik mijn winst kan drukken door investeringen die ik wil/moet doen, dan ben ik natuurlijk een dief van mijn eigen portemonnee als ik daar geen gebruik van maak.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:54
Even een vraagje. Ik loop momenteel bij 2 opdrachtgevers. Opdrachten duren t/m heden al 6 maanden en 1 opdracht loopt minimaal nog 4 maanden. Doordat ik nu meerdere onderwerpen op pak neemt de hoeveelheid mail en overleggen toe. Graag blijf ik een beetje op de hoogte, als ik niet voor de opdrachgever werk, wat er qua mail / vergaderzoeken op mij afkomt.
Echter kan ik alleen de zakelijke (O365) mail ontvangen op mijn telefoon als ik Intune / Bedrijfsportaal installeer.
De opdrachtgevers kunnen dan op afstand (bij diefstal / verlies) de telefoon wissen. Daar heb ik geen probleem mee, want dat helpt mij zelf ook qua apps (Rabo, De Giro) die hierop staan.

Echter wil ik niet dat ze mijn internetgeschiedenis, appgebruik (hoe vaak, wanneer, etc) weten. Dat ik Candy Crush domineer in het weekend hoeven zij niet te weten.
Kunnen ze dit achterhalen via Intune / Bedrijfsportaal?
Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik overweeg een simpele 2e telefoon aan te schaffen die ik puur voor deze doeleinden gebruik.

[Voor 3% gewijzigd door Roodey op 27-05-2023 12:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Roodey schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:16:
Even een vraagje. Ik loop momenteel bij 2 opdrachtgevers. Opdrachten duren t/m heden al 6 maanden en 1 opdracht loopt minimaal nog 4 maanden. Doordat ik nu meerdere onderwerpen op pak neemt de hoeveelheid mail en overleggen toe. Graag blijf ik een beetje op de hoogte, als ik niet voor de opdrachgever werk, wat er qua mail / vergaderzoeken op mij afkomt.
Echter kan ik alleen de zakelijke (O365) mail ontvangen op mijn telefoon als ik Intune / Bedrijfsportaal installeer.
De opdrachtgevers kunnen dan op afstand (bij diefstal / verlies) de telefoon wissen. Daar heb ik geen probleem mee, want dat helpt mij zelf ook qua apps (Rabo, De Giro) die hierop staan.

Echter wil ik niet dat ze mijn internetgeschiedenis, appgebruik (hoe vaak, wanneer, etc) weten. Dat ik Candy Crush domineer in het weekend hoeven zij niet te weten.

Ik overweeg een simpele 2e telefoon aan te schaffen die ik puur voor deze doeleinden gebruik.
Op de apparatuur van mijn bedrijf kan een ander bedrijf geen beslissingen maken, ik heb Dr Sprinto op mijn machine staan voor de startup waarvoor ik werk om te bewijzen dat ik alle instellingen heb zoals we hebben afgesproken maar ze kunnen geen remote acties uitvoeren of verdere info zien dan dat ik een firewall heb, disk encryption, laatste virusscan gedraaid heb. Dat was ook bij een grote multinational waarvoor ik gewerkt heb, daar werd niet eens gecontroleerd. Ze konden alleen het wifi certificaat vernieuwen.

Er zijn voor mij meer redenen om dit niet te willen dan wel. Als ze echt heel graag willen dan mogen ze een laptop aanleveren en het feit accepteren dat ik langzamer ben op hun hardware uit jaar kruik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:09

Telefoon vragen of niet instellen dan. Ik houd het iig wel gescheiden. Klantenmail heb ik niet op mijn eigen zakelijke telefoon en was dat eigenlijk ook niet van plan..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40
Persoonlijk zou ik het niet doen. Je eigen telefoon in een MDM van een klant koppelen.

Zit je er in, mochten ze het beleid aanpassen. Dan kan er van alles op je telefoon. Aangepast worden om te voldoen aan bedrijfspolicy. En ja ze zouden kunnen zien hoe vaak je bepaalde apps gebruik. Welke websites e.d. Bezoek.

Als het noodzakelijk is zou je kunnen vragen om een telefoon van de klant. Dat lijkt mij verstandiger.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56

Daar ben ik altijd voorstander van.

Geen shiz van mijn werkgever(s) of opdrachtgever(s) op mijn privé apparatuur! Nooit. Dat is voor hen ook risky. Hadden we het een paar weken geleden nog over. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Liegebeest
To_Tall schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:41:
Als het noodzakelijk is zou je kunnen vragen om een telefoon van de klant. Dat lijkt mij verstandiger.
Dit.

En als de klant een BYOD-beleid heeft voor externen, dan geldt dat doorgaans alleen voor een laptop en niet voor telefoons. Dus why zou je klant-shiz op jouw telefoon zetten? Dat willen zij niet, dat wil jij niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik hoef dan weer geen twee telefoons. Zou daar weer gek van worden.
Al 10 jaar heb ik mn prive telefoon gegeven bij meerdere bedrijven en heb niets anders dan een slack of een teams geinstalleerd. Ik zou geen idee hebben waarom je uberhaupt werk e-mail op je telefoon zou willen. Dan log ik wel in via outlook web.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Nog los van of je dit wel of niet wil is er nog iets dat ik me altijd al afgevraagd heb. Kan iemand me dit uitleggen? Ik begrijp dat een device maar in 1 MDM omgeving kan zitten. Hoe werkt het als je 2 zakelijke accounts op 1 telefoon hebt staan? Gaan die intune installaties dan onderling ruzie maken?

• Tylen
  • Laatst online: 21:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yucon schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:22:
[...]

Nog los van of je dit wel of niet wil is er nog iets dat ik me altijd al afgevraagd heb. Kan iemand me dit uitleggen? Ik begrijp dat een device maar in 1 MDM omgeving kan zitten. Hoe werkt het als je 2 zakelijke accounts op 1 telefoon hebt staan? Gaan die intune installaties dan onderling ruzie maken?
Je kan je device niet in multiple mdm’s hangen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Yucon

Yucon

*broem*

Tylen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:24:
[...]

Je kan je device niet in multiple mdm’s hangen.
Wat gebeurt er dan als je een tweede account van een ander corporate bedrijf toe probeert te voegen? Dat is wel wat hier als plan gesuggereerd wordt.

• To_Tall
Yucon schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Wat gebeurt er dan als je een tweede account van een ander corporate bedrijf toe probeert te voegen? Dat is wel wat hier als plan gesuggereerd wordt.
Gaat niet, je zal dan eerst het device uit de ene MDM moeten halen en dan pas aan de andere MDM.

Kan je bij de MDM die ik paar jaar geleden heb gemaakt wel koppelen. Maar nooit meer ontkoppelen zonder je device volledig te resetten.

[Voor 16% gewijzigd door To_Tall op 27-05-2023 20:19]

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:54
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb in het begin hun telefoon afgewezen omdat ik niet met 2 telefoons wil lopen. Kan het alsnog gaan vragen om terug te komen op die beslissing.

Inloggen via Outlook web is niet mogelijk. Daar is ook intune voor nodig.

• Tylen

Tylen

Maar als je een android toestel hebt krijg je toch een prive en zakelijk profiel? Dan kunnen ze echt niet zien wat je in je persoonlijke profiel doet. Helaas zit diet niet in iOS.

Wilt niet zeggen dat je het moet doen hoor. Ik zou ook nooit een mdm van een klant op mijn eigen toestel zetten.

• To_Tall
Tylen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:41:
Maar als je een android toestel hebt krijg je toch een prive en zakelijk profiel? Dan kunnen ze echt niet zien wat je in je persoonlijke profiel doet. Helaas zit diet niet in iOS.

Wilt niet zeggen dat je het moet doen hoor. Ik zou ook nooit een mdm van een klant op mijn eigen toestel zetten.
Dan wordt nog steeds je telefoon beheerd. Zo is het mogelijk om profielen uit te schakelen. Al hebben ze profielen niet uitgeschakeld. Remote wipe is nog steeds mogelijk.

• coldasice
  • Laatst online: 22:28

Waarom zou je niet je eigen zakelijke mail en agenda gebruiken hiervoor? Ik heb 4 opdrachtgevers en die mailen me gewoon op mijn eigen zakelijke email. Teams invites gaat prima.

Enige irritante is dat ik meerdere onmicrosoft.com inlogs heb voor power bi die dan weer niet mail waarschuwingen buiten het domein kunnen sturen zonder premium.

Maar ben vooral geintereseerd hoe andere dit doen, want het is soms best lastig met alle account naast elkaar.

En dan nog zoiets, microsoft heeft dus 2 teams applicaties, een private en een werk, als je per ongeluk op de private app inlogt met je werkaccount(s) werkt het niet. Het staat niet eens fatsoenlijk aangegeven, heel slecht in mijn ogen... maar leer graag wat er beter kan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

To_Tall schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:49:
[...]

Dan wordt nog steeds je telefoon beheerd. Zo is het mogelijk om profielen uit te schakelen. Al hebben ze profielen niet uitgeschakeld. Remote wipe is nog steeds mogelijk.
Ligt eraan. Ze kunnen je private profiel niet wipen alleen corporate. (Nogmaals: Android only).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liegebeest
coldasice schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:13:
[...]
Maar ben vooral geintereseerd hoe andere dit doen, want het is soms best lastig met alle account naast elkaar.
Ik scheid alles keihard. Maar, dat had ik al gezegd. :D

Als er al wat belangrijks is bij de klant waar ik in privé-tijd aan moet worden herinnerd dan maak ik een redelijk anoniem agenda-item daarvoor. "meeting", "naar kantoor" enzo.

Ik heb zelf maar één telefoon, waar ik dus voor klanten echt 0,0 op doe. Het enige zakelijke dat er op mijn telefoon binnenkomt is mijn email van mijn eigen BV. En driemaal raden: mijn privé-mobiel hangt dus onder de MDM van mijn eigen BV. :D

Klanten mengen met privé is echt no go voor mij. En zelfs mijn BV en privé scheidt ik zo hard mogelijk, om te voorkomen dat mijn Azure en andere zaken via een stomme fout privé overgenomen kunnen worden.

En ja, het gejongleer met laptops wordt soms een beetje irritant. :o Mijn privé-laptop, die van mijn bedrijf met HR en alle zakelijke docu plus Azure-beheer, die van mijn bedrijf voor les-geven en CTFs en die van mijn klant. :O

[Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 28-05-2023 08:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Liegebeest schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Ik scheid alles keihard. Maar, dat had ik al gezegd. :D

Als er al wat belangrijks is bij de klant waar ik in privé-tijd aan moet worden herinnerd dan maak ik een redelijk anoniem agenda-item daarvoor. "meeting", "naar kantoor" enzo.

Ik heb zelf maar één telefoon, waar ik dus voor klanten echt 0,0 op doe. Het enige zakelijke dat er op mijn telefoon binnenkomt is mijn email van mijn eigen BV. En driemaal raden: mijn privé-mobiel hangt dus onder de MDM van mijn eigen BV. :D

Klanten mengen met privé is echt no go voor mij. En zelfs mijn BV en privé scheidt ik zo hard mogelijk, om te voorkomen dat mijn Azure en andere zaken via een stomme fout privé overgenomen kunnen worden.

En ja, het gejongleer met laptops wordt soms een beetje irritant. :o Mijn privé-laptop, die van mijn bedrijf met HR en alle zakelijke docu plus Azure-beheer, die van mijn bedrijf voor les-geven en CTFs en die van mijn klant. :O
Ik heb alleen mijn zakelijke toestel (in mdm van mijn wm bv). Als ik makkelijk email van de opdrachtgever kan ophalen zonder mdm dan hang ik hem in mijn outlook erbij. Kan dit niet, jammer dan, dan lees ik het wel als ik ook daadwerkelijk aan het werken ben voor hun.

Vaak (eigenlijk altijd) kan ik remote op de citrix omgeving van de klant komen dus heb geen extra laptop/werkplek van hun nodig. Dat scheelt wel.

Mijn les-geven Nutanix clusters hangen netjes in een datacenter en hoef ik gelukkig niet mee te nemen 😂. (8U aan hardware).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
Ik heb 1 laptop maar meerdere AD accounts. Via het Microsoft action pack krijg je 5 Microsoft 365 licenties. Mooi een gescheiden (cloud) omgeving per klant en toch maar 1 laptop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Daar kunnen ze niet bij, maar hoewel ik zelf de omgeving beheer zou ik niet mijn telefoon in de omgeving van de klant hangen. Mail lees ik alleen op de klok. Teams check wel periodiek maar notificaties staan uit.

Zeker voor privé en werk gescheiden houden en focus op de opdrachtgever die de uren betaald onderdruk ik liever de notificaties. Als het echt belangrijk is weet mijn teamleider mij telefonisch wel te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schaakspeler
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 08:38
Welke platformen en tussenpersonen hou ik best in de gaten voor data / analist opdrachten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 08:31
schaakspeler schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:41:
Welke platformen en tussenpersonen hou ik best in de gaten voor data / analist opdrachten?
Toen ik aan het opstarten was (als PO) vorig jaar gaf een data-analist me de volgende tips voor zijn domein;
- Shaerp
- Data-first; veel focus op dashboarding en data (joh)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik zit even te puzzelen met een situatie, en ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Persoon A en B nemen contact op met bedrijf Ω. Ze bouwen een relatie op, kijken wat de behoeftes van Ω zijn, en schrijven een voorstel om voor X tijd aan de slag te gaan. Daarbij schakelen ze ook freelancers C, D en E in. Die kunnen gewoon hun normale freelancetarief rekenen en een factuur sturen naar A, B of een samenwerking van beide (rechtsvorm nog te bepalen).

Wat denken jullie qua kosten/tarieven e.d. Moeten A en B wat rekenen aan Ω als een soort finders fee? Of een toeslag op de gewerkte uren rekenen? Of is dit juist prima zo?
Of, de waarschijnlijke optie, m'n vraag of de gegeven informatie is niet duidelijk genoeg.

Het voelt als een soort semi-recruiters aanpak, maar ook weer anders. Misschien heeft er hier wel iemand ervaring met een vergelijkbare constructie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:28

Crazy D

I think we should take a look.

Karp schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:52:
Ik zit even te puzzelen met een situatie, en ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Persoon A en B nemen contact op met bedrijf Ω. Ze bouwen een relatie op, kijken wat de behoeftes van Ω zijn, en schrijven een voorstel om voor X tijd aan de slag te gaan. Daarbij schakelen ze ook freelancers C, D en E in. Die kunnen gewoon hun normale freelancetarief rekenen en een factuur sturen naar A, B of een samenwerking van beide (rechtsvorm nog te bepalen).

Wat denken jullie qua kosten/tarieven e.d. Moeten A en B wat rekenen aan Ω als een soort finders fee? Of een toeslag op de gewerkte uren rekenen? Of is dit juist prima zo?
Of, de waarschijnlijke optie, m'n vraag of de gegeven informatie is niet duidelijk genoeg.

Het voelt als een soort semi-recruiters aanpak, maar ook weer anders. Misschien heeft er hier wel iemand ervaring met een vergelijkbare constructie.
Ze moeten helemaal niets natuurlijk. Ze kunnen eventueel wat rekenen.... maar of ze dat wil doen moet je vooral vrij in zijn. Ik reken vaak niets, en andersom gebeurt het ook genoeg dat ik opdrachten krijg zonder dat daarvoor fee wordt gerekend. Met andere collega zzp'ers doe ik dat weer wel (vooral omdat zij dat zelf ook doen). Ik ben meer van het elkaar wat gunnen, maar goed, als je 5 euro per gewerkt uur er bovenop kunt doen is dat wel easy money... (oh wacht, dat is precies wat tussenpartijen doen...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een vriend van mij doet dit af en toe. Maar die personen zijn dan ook echt blij dat ze geplaatst zijn, bij bedrijven waar ze normaal echt niet binnen zouden komen.

Ik zou zeggen; als er dus onevenredig voordeel is voor diegene die je plaatst dan mag je er ook voordeel bij hebben. Als je er beiden evenveel aan hebt, dan niks rekenen.

Let op dat je dan nog steeds diegene mee moet krijgen. Ik heb zelf absoluut geen probleem met een toeslag, maar ik ben dan ook een kapitalistisch varken. Een collega-ZZP'er vond het echt ronduit belachelijk, en heeft klussen afgeketst omdat hij een toeslag als een belediging ervaarde.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

1. Wie ben jij in dit verhaal?
2. Weet bedrijf “Ohm” dat C, D en E ook voor hun werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Dat hangt mijn inziens geheel van de opdracht en context af. Welke diensten verlenen AB bijvoorbeeld aan het bedrijf? Mag het bedrijf verwachten dat recruitment/plaatsing van mensen onderdeel is van deze dienstverlening? Dan zou je verwachten dat de tijd die AB inzet voor recruitment inzet gewoon uurtje factuurtje is (in tegenstelling tot de no-cure-no-pay model).

Of acteer je als detacheringsbureau en worden CDE direct geplaatst bij het bedrijf, zonder directe management vanuit AB? Dan zou je in ieder geval de administratieve kosten moeten doorbelasten. Partijen als Brainnet vragen daar geloof ik iets van 2 a 3 euro per gewerkt uur voor. Als CDE naar AB factureert, dan factureert AB zowel AB als CDE als de admikosten aan het bedrijf.

Het kan ook zijn dat om de dienstverlening AB aan bedrijf te leveren er meer personeel nodig is. CDE werken dan feitelijk onder de hoede van AB en AB factureert die diensten door. Wat AB factureert en wat CDE factureert staat in principe los van elkaar. In de praktijk zie je in veel branches toeslagen van ongeveer 10% als dekking van de risico's. (als CDE besluit te stoppen, dan komt de dienstverlening in gevaar). Hier zit ook nog wel de vraag of de dienstverlening fixed-price of op nacalculatie is. Bij deze laatste is er een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. De risicoprofielen van deze contractvormen zijn heel anders.

In het algemeen, als C een factuur stuurt aan AB, dan is AB de opdrachtgever. Wat AB met het bedrijf afspreekt is iets tussen AB en het bedrijf, daar heeft C niet veel te maken, tenzij er een detacheringsconstructie is, omdat C dan directe werkzaamheden voor het bedrijf uit voert ipv indirecte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwaanenberg
Even wat anders, krijg vaker - en ik neem aan anderen ook - berichten via LinkedIn van recruiters uit de Oekraïne. Even over zitten denken maar kan de scam niet direct vinden. Behalve dat dat lui zijn die met hagel schieten en veel vacatures googlen en zo makkelijk geld willen scoren, maar dan nog, ze zijn dan dus vaak based vanuit de Oekraïne. Vaag zootje. Iemand ideeën hierover?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

zwaanenberg schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:09:
Even wat anders, krijg vaker - en ik neem aan anderen ook - berichten via LinkedIn van recruiters uit de Oekraïne. Even over zitten denken maar kan de scam niet direct vinden. Behalve dat dat lui zijn die met hagel schieten en veel vacatures googlen en zo makkelijk geld willen scoren, maar dan nog, ze zijn dan dus vaak based vanuit de Oekraïne. Vaag zootje. Iemand ideeën hierover?
Misschien moet je het niet eens te ver zoeken en hoopt men op een grote gunfactor. Er zat al veel IT in Oekraine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of het scam is weet ik niet, maar naar mijn mening is het wel compleet nutteloos om iemand uit Oekraïne (of sowieso uit een ander land) een klus in NL te laten zoeken voor iemand in NL.

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 29-05-2023 19:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zwaanenberg
Ernemmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Of het scam is weet ik niet, maar naar mijn mening is het wel compleet nutteloos om iemand uit Oekraïne (of sowieso uit een ander land) een klus in NL te laten zoeken voor iemand in NL.
Precies. Was gewoon nieuwsgierig na x keer, wat het was.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:35:
Waarom hebben die een hoge kans om failliet te gaan?
Het is een overspannen markt waar veel geld in te verdienen valt, maar die erg gevoelig is voor schommelingen in vraag en aanbod. Je hebt er ook geen opleiding of wat dan ook voor nodig om een recruiterclub te beginnen. Voor ZZPers krijgen ze geld binnen, daarvan betalen ze dan hun mensen, en daarna betalen ze je factuur. Als alles goed gaat, is die marge van 10 per uur ofzo daarvoor genoeg. Maar als het een keer tegenzit, dus de kosten t.o.v. de facturen hoog zijn, dan hebben ze meteen een tekort waarvan je maar moet hopen dat ze genoeg cash in de bank hebben om dat op te vangen, en dat dat niet gebruikt is voor de zoveelste rolex van de baas.

En op het moment dat ze die facturen niet betalen, gaan de bedrijven die ze niet betalen vrij snel over op aanmaningen en tenslotte beslagleggingen (ik heb daar samen met een andere ZZPer 2 jaar terug nog mee gedreigd bij een recruiter die stelselmatig te laat betaalde).

Deze bedrijven hebben dan verder geen 'waarde' waarmee ze nog een investeerder aan kunnen trekken. Ze hebben verder ook geen assets waar ze iets mee kunnen. Dus dan is het het makkelijkst om gewoon de stekker uit de BV te trekken en een nieuwe te starten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hydra
Als ze dat soort spul willen gebruiken moeten ze me een device leveren.
Kan. Maar ik vind dat aan de klant. Als ze dit soort spyware willen installeren doen ze dat maar lekker op devices die ze aan mij uitlenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:00:
Precies. Vroeger nog wel eens gebeld met recruiters uit de UK maar dat zijn over het algemeen ook mensen die de hele bende bij elkaar fantaseren. Ze hebben ook geen enkel zicht op de Nederlandse markt, maar beweren dikke matties te zijn met hoge omes in allerhande bedrijven. En dat is gewoon gelogen over 't algemeen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Bedankt voor het meedenken. Daar zit zeker wat in om over na te denken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:16:
[...]

Als ze dat soort spul willen gebruiken moeten ze me een device leveren.

[...]

Kan. Maar ik vind dat aan de klant. Als ze dit soort spyware willen installeren doen ze dat maar lekker op devices die ze aan mij uitlenen.
Bij mij gaat dat gewoon in overleg, ik wil best wat regelen, maar dat wordt dan gewoon linksom of rechtsom gefactureerd. Als het lastig te verantwoorden is om een device te facturereren dan doen we het gewoon in het tarief meenemen en verhogen we die met 1 euro per uur ofzo ( voor een telefoon heb je die dan binnen 2 maanden weer terug verdiend, daarna is het gewoon winst :) ).

Sowieso werk ik liever op mijn eigen apperatuur, maar het komt vaak genoeg voor dat dat niet mogelijk is met de security policy van de klant (Want mijn laptop e.d. hang ik niet in hun domain), dan moeten ze inderdaad maar een alternatief bieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiauwMan
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-06 21:49
Members only: review vraagje
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:32:
Bij mij gaat dat gewoon in overleg, ik wil best wat regelen, maar dat wordt dan gewoon linksom of rechtsom gefactureerd. Als het lastig te verantwoorden is om een device te facturereren dan doen we het gewoon in het tarief meenemen en verhogen we die met 1 euro per uur ofzo ( voor een telefoon heb je die dan binnen 2 maanden weer terug verdiend, daarna is het gewoon winst :) ).
Er zit altijd meer nuance in (maar ik heb over het algemeen geen zin om alle nuances uit te schrijven, dan is elke reactie hier een epistel van 2 pagina's ;)) maar dat is ook prima. Linksom of rechtsom; als ze willen dat er dergelijke software op een systeem staat, moeten ze het zelf aanleveren. Als het voor hen makkelijker is dat ik het in m'n uren verstop, ook best. Maar over het algemeen moeten dit soort systemen geintegreerd worden in hun reporting shizzle en leveren ze het ook al aan voor werknemers. Dan kan ik er wel een in bruikleen krijgen denk ik.
Sowieso werk ik liever op mijn eigen apperatuur, maar het komt vaak genoeg voor dat dat niet mogelijk is met de security policy van de klant (Want mijn laptop e.d. hang ik niet in hun domain), dan moeten ze inderdaad maar een alternatief bieden.
Tot nu toe heb ik van de 4 klanten bij 3 op m'n eigen device gewerkt. En dat heeft ook mijn voorkeur. Maar bij bijvoorbeeld Bol krijg je een recente Mac waar dat soort software op staat; ook prima :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Praat in ieder geval niet met die recruiters als "de Oekraïne".
https://www.kijkmagazine....-mensen-soms-de-oekraine/

Daarnaast komen alle landen voorbij in de inboxen, US, UK, BE, DE, dus zo raar is het nou ook weer niet.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Elke recruiter in UK wijs ik af, er zit zo ongelofelijk veel bagger tussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Elke recruiter in UK wijs ik af, er zit zo ongelofelijk veel bagger tussen.
En alles wat er beschikbaar is staat ook wel bij een NL recruiter op de site.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zit al vrij lang in een groep "ICT Vacatures & Opdrachten" op LinkedIn, samen met nog zo'n 12,5 duizend anderen. Ik weet niet meer waarom, misschien stelde LinkedIn dat een keer voor, misschien heb ik hem hier of elders zelf gevonden.

Nu heb ik niet het gevoel dat groepen daar ook maar enigszins actief worden gemodereerd, maar deze groep krijgt dagelijks ettelijke kansloze polls met daarbij "Download onze PDF!" _O-

Of "ICT Professionals & Opdrachtgevers" met een kleine 35K members:

En in "Beschikbaar als ICT Professional" (6K) precies hetzelfde liedje:

Bij dezen dan ook maar uitgeschreven.

Alleen "Freelance opdrachten" met 92K members lijkt aardig gemodereerd, maar hoe vind je tussen alle posts degene die relevant zijn?

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
CodeCaster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:54:
hoe vind je tussen alle posts degene die relevant zijn?
Niet :+

Zeker in zulke grote groepen is de signal-to-noise ratio behoorlijk laag. Er is overigens ook een "Freelance Tweakers" groep maar niet heel actief.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb zelf vooral betere ervaringen met het direct benaderen van mensen.

Cold calling / mailing is relatief eng, maar lijkt tot nu toe beter te werken dan al die lijstjes, groepen en apps (Fring is bijvoorbeeld compleet uitgestorven, 2interim is beperkt). Voeg via-via contacten toe zodat je bij sommige mensen alvast als 2nd degree contact staat, bel wat rond, enz.

Bellen is sowieso een goede tip. Als je alle onzinrecruiters negeert (een 25-jarige met 2 maanden ervaring en die met een Rolex rondloopt heb je natuurlijk weinig aan) dan blijven er wel een paar goede van tussenpartijen en directe HR-medewerkers bij bedrijven zelf over die je ook van extra tips kunnen (en willen) voorzien.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Hydra
Stukfruit schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:09:
Ik heb zelf vooral betere ervaringen met het direct benaderen van mensen.
Ik misbruik ook met plezier recruiters door ze eerst uit te horen over de opdracht zodat ik weet welke club het is, om daarna via via te kijken of ik daar contacten heb. Ik doe dan eerst alsof ik geinteresseerd ben, en laat het daarna stuklopen op het uurtarief (bij de recruiter).

Acties:
  • +19Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Ik misbruik ook met plezier recruiters door ze eerst uit te horen over de opdracht zodat ik weet welke club het is, om daarna via via te kijken of ik daar contacten heb. Ik doe dan eerst alsof ik geinteresseerd ben, en laat het daarna stuklopen op het uurtarief (bij de recruiter).
imho not done. Als je de opdracht niet kan vinden zonder de recruiter moet je zijn fee gewoon betalen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Liegebeest
CodeCaster schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:54:
Ik zit al vrij lang in een groep "ICT Vacatures & Opdrachten" op LinkedIn,
Je ergerde je aan alle spam en dus besloot je ons er hier ook mee lastig te vallen? :D

#GedeeldeSmart O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hydra schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Hahahaha idem hier 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:47
Zie onder

[Voor 97% gewijzigd door Luuk013 op 30-05-2023 22:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luuk013
marowi schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:22:
[...]

imho not done. Als je de opdracht niet kan vinden zonder de recruiter moet je zijn fee gewoon betalen.
Eens, komt voor mij een beetje over alsof ze een consultant uithoren wat zijn plannen zijn en vervolgens zelf gaan uitvoeren. Dat zou je ook niet prettig vinden. Die mensen verdienen geld, klopt maar zonder hun had jij die kans niet ontdekt. Bedrijven betalen ook voor jou en zonder de recruiter hadden hun jou niet gevonden.

Daarnaast is het nu voor iedereen een goede markt, maar over enkele jaren zou het kunnen zijn, dat wij blij zijn met recruiters die ons helpen aan een nieuwe opdracht. Goede en slechte tijden, blijf altijd netjes als ondernemer. Het kan namelijk ooit tegen je werken en een goede naam ben je zo kwijt, maar een slechte naam vergeten ze nooit.

[Voor 6% gewijzigd door Luuk013 op 30-05-2023 22:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 10:36
Meh, de meeste van die "recruiters" zijn gewoon kandidaten aan het zoeken voor opdrachten die ook wel ergens op een portal staan. Daar heb ik nul medelijden mee. Zodra ze niet in het eerste contact willen zeggen wie de klant is weet je al hoe laat het is.

Als ze echt een warme relatie met de eindklant hebben kunnen ze prima zeggen wie dat is en wil ik ook best met ze samenwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58
Pensioenwet is net aangenomen. Ik heb begrepen dat we met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 nu ruim 30% ipv 14% belastingvrij in ons pensioen mogen storten. Toch een leuke boost als ZZP’er. Even wachten tot de aangepaste bdienst regels online komen….

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Luuk013
Darkwings schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:35:
Meh, de meeste van die "recruiters" zijn gewoon kandidaten aan het zoeken voor opdrachten die ook wel ergens op een portal staan. Daar heb ik nul medelijden mee. Zodra ze niet in het eerste contact willen zeggen wie de klant is weet je al hoe laat het is.

Als ze echt een warme relatie met de eindklant hebben kunnen ze prima zeggen wie dat is en wil ik ook best met ze samenwerken.
Dat de opdrachten op een portal staan en jij ze niet gevonden hebt zegt toch al voldoende. Vacatures staan ook vaak op de website van de werkgevers, maar als je die niet kent of vanuit jouw positie de opdracht niet goed kan inschatten zonder hulp houdt het op.

Dat laatste hebben degene verpest die dus hetzelfde doen als hierboven. Waardoor ze liever niet de eindklant zomaar prijsgeven.

Ik vindt persoonlijk dat ondernemers elkaar mogen helpen. Ondernemen is ook gunnen. Delen = vermenigvuldigen

Acties:
  • +8Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:34
Fantastisch! Een discussie over de ethiek van recruiters EN de ethiek van zzp IT'ers!

Natuurlijk hebben we te maken met de cowboy recruiters en natuurlijk zijn er recruiters met smerige artikeltjes in contracten. Maar kom op zeg, ik kan mijzelf echt niet in de spiegel aankijken als ik iemand anders zijn werk jat om daar zelf beter van te worden. Of ben ik nou zo'n moraalridder die vroeger te vaak anderen liet profiteren van mijn werk...

Wel ga ik online ff zoeken of ik deze opdracht kan vinden. Ook vraag ik vaak door om te achterhalen wat het tarief is, zodat ikijn marktwaarde kan toetsen. En ja natuurlijk filter ik inmiddels kinderlijk eenvoudig de rotte recruiters eruit.

Maar echt hè, iemand die werk heeft verzet piepelen omdat jij nou eenmaal slimmer bent en complexer werk kan doen valt in de categorie neerkijken op je medemens.

Ik merk inmiddels dat tijd investeren in relaties met recruiters zichzelf vanzelf terug betaald in de vorm van mooie klussen met hoge tarieven. Zoals bij zoveel dingen is hier ook de 80-20 regel van toepassing: 80 cowboys vs. 20 toppers.

Over mijzelf: ik hou niet van (koude) acquisitie. Zeker niet zolang het werk inmiddels vanzelf bij mij komt. Neemt niet weg dat ik andermans werk jatten echt not done vind.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 10:36
Luuk013 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Dat de opdrachten op een portal staan en jij ze niet gevonden hebt zegt toch al voldoende.
Nou, in mijn ervaring zijn de recruiters (de slechte dan) gewoon sneller. Ze gaan gewoon zoveel mogelijk mensen bellen zodra zo'n aanvraag op bv de portal van yacht komt te staan in de hoop dat ze ertussen kunnen gaan zitten. Dan voel ik me echt niet bezwaard om zelf nog even die portals te checken en als dezelfde aanvraag erop staat gewoon direct te reageren. Deze recruiters voegen imo absoluut nul waarde toe aan de markt.

Overigens ben ik het ook helemaal eens met de mensen die opkomen voor recruiters, er zitten alleen veel te veel cowboys tussen en die verdienen wmb geen sympathie.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

filipy23 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:46:
Pensioenwet is net aangenomen. Ik heb begrepen dat we met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 nu ruim 30% ipv 14% belastingvrij in ons pensioen mogen storten. Toch een leuke boost als ZZP’er. Even wachten tot de aangepaste bdienst regels online komen….
Ik ken jouw situatie niet, maar 30% interessant vinden lijkt me van toepassing vanaf een omzet van zo'n 150K? Ik zit daaronder en vind 10% al lastig te realiseren. Er moet ook geleefd, gespaard en zelf belegd worden. De rest breng ik naar Bright, zoals mijn teruggaaf van te veel betaalde belasting die eraan komt. Er zijn een auto en een verhuizing op komst...

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Ik ken jouw situatie niet, maar 30% interessant vinden lijkt me van toepassing vanaf een omzet van zo'n 150K? Ik zit daaronder en vind 10% al lastig te realiseren. Er moet ook geleefd, gespaard en zelf belegd worden. De rest breng ik naar Bright, zoals mijn teruggaaf van te veel betaalde belasting die eraan komt. Er zijn een auto en een verhuizing op komst...
Iedereen zn situatie natuulijk, maar als je naar rendement kijkt kan je beter extra pensioenbeleggen ipv sparen/ netto beleggen..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ColeJ
Ja en nee. Het is een leuke boost maar ik zie het niet zitten om 30% belastingrij in mijn pensioen te storten. Als ik dat structureel doe dan heb ik een gouden pot tegen die tijd dat ik met pensioen ga - ik weet niet of dat wenselijk is.

Zie je het al voor je? Iedereen straks enorme pensioenpotten en die iedereen kan die dan fiscaal vriendelijk weer tot uitkering brengen? Het zal mij niets verbazen als box 1 straks gaat veranderen - zeker met de vergrijzing in Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ja en nee. Het is een leuke boost maar ik zie het niet zitten om 30% belastingrij in mijn pensioen te storten. Als ik dat structureel doe dan heb ik een gouden pot tegen die tijd dat ik met pensioen ga - ik weet niet of dat wenselijk is.

Zie je het al voor je? Iedereen straks enorme pensioenpotten en die iedereen kan die dan fiscaal vriendelijk weer tot uitkering brengen? Het zal mij niets verbazen als box 1 straks gaat veranderen - zeker met de vergrijzing in Nederland.
Die 30% zal neem ik aan een maximum zijn. Maar voor mij voelt het zo: het is veel gunstiger om daar te sparen/beleggen, hoe meer je nu inlegt, wordt het effect alleen maar groter. Dus kan je ook eerder met pensioen ;)

Daarnaast gaan we als zzp-ers alleen maar meer belasting betalen; de zelfstandigenaftrek neemt af de komende jaren, dus het is een kwestie van verschuiven toch?

[Voor 10% gewijzigd door Kurios op 31-05-2023 09:24]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
die 30% maakt het wel makkelijk. De eerste jaren zat ik helemaal uit te rekenen hoe groot mijn pensioengat was, en ieder jaar zat ik die tot de cent vol te storten.

De laatste jaren doe ik gewoon 1x het max jaarbedrag (iets van 13.400 ofzo). Nu dit 30% wordt ga ik even kijken. Misschien gewoon standaard 15k en als er aan het einde van het jaar veel over is kan ik altijd nog beslissen naar welk potje dat gaat.
Je hoeft in ieder geval niet meer zo moeilijk alle jaarruimtes e.d. erbij te zoeken, dus scheelt sowieso gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Iedereen zn situatie natuulijk, maar als je naar rendement kijkt kan je beter extra pensioenbeleggen ipv sparen/ netto beleggen..
Uiteraard is het, zeker door het belastingvrije aspect, gunstiger om binnen je jaarruimte te beleggen of sparen, maar ik ben het geld dan wel (* CodeCaster kijkt naar de vergrijzing) minstens 30 jaar kwijt.

Ik weet dat ik een deel van dat geld binnen nu en een jaar of drie nodig heb. Hoe het daarna eruitziet, zie ik dan wel weer. Tot die tijd: zelf sparen en beleggen met wat ik overhoud na wat ik in m'n jaarruimte wil storten.

Oh ja, dit mocht niet meer, dit onderwerp moet naar het grote pensioenentopic ofzo.

[Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 31-05-2023 09:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:39
gem-p schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:59:
Fantastisch! Een discussie over de ethiek van recruiters EN de ethiek van zzp IT'ers!

Natuurlijk hebben we te maken met de cowboy recruiters en natuurlijk zijn er recruiters met smerige artikeltjes in contracten. Maar kom op zeg, ik kan mijzelf echt niet in de spiegel aankijken als ik iemand anders zijn werk jat om daar zelf beter van te worden. Of ben ik nou zo'n moraalridder die vroeger te vaak anderen liet profiteren van mijn werk...

Wel ga ik online ff zoeken of ik deze opdracht kan vinden. Ook vraag ik vaak door om te achterhalen wat het tarief is, zodat ikijn marktwaarde kan toetsen. En ja natuurlijk filter ik inmiddels kinderlijk eenvoudig de rotte recruiters eruit.

Maar echt hè, iemand die werk heeft verzet piepelen omdat jij nou eenmaal slimmer bent en complexer werk kan doen valt in de categorie neerkijken op je medemens.

Ik merk inmiddels dat tijd investeren in relaties met recruiters zichzelf vanzelf terug betaald in de vorm van mooie klussen met hoge tarieven. Zoals bij zoveel dingen is hier ook de 80-20 regel van toepassing: 80 cowboys vs. 20 toppers.

Over mijzelf: ik hou niet van (koude) acquisitie. Zeker niet zolang het werk inmiddels vanzelf bij mij komt. Neemt niet weg dat ik andermans werk jatten echt not done vind.
Met een aantal recruitrs heb ik een warme band, daar heb ik ook af en toe contact mee zonder dat het meteen concreet om een opdracht gaat.

De rest van de tussen-tussen-tussen-partij cv schuivers heb ik echt geen medelijden mee. Te vaak tijd gespendeerd om nna 1,5 week te horen "nee, opdracht bleek er toch niet te zijn / is al ingvuld/ etc". Die lui melk ik gewoon uit.Ten eerste werken ze niet voore mij maar voor hun opdrachtgever. En als ze niet in de eerste 5 minuten vertellen wie de klant is zijn all bets off. Zeker omdat de meeste met projecten komen (als ze al bestaan) bij de grote partijen waar ik al een netwerk heb. Dan is het een makkelijke manier om te horen dat er daar iets nieuws opgestart word. En ja, dat geeft mij soms ook een voordeel tov mijn mede zzp'rs. Maar laten we niet al te heilig gaan doen: de meeste hier zijn ook gewoon keihard concurrenten van elkaar

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:48
Het grappige is dat dit jaren geleden ook kon (max jaarinleg was toen 25K uit mijn hoofd), later is dat verlaagd tot wat het nu is (13K in 2022, 15K in 2023) en nu wordt het dan toch weer verhoogd naar 30K+.
Inmiddels heb ik meer dan genoeg in mijn pensioenpot bij BND en diverse lijfrentes zitten. De rest houd ik wel in box3.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ik wil het liefst niet mee doen met die pensioenpot. ik vertrouw de overheid gewoon niet op dat vlak. Straks is het pas bij 75e dat het vrij komt, wordt de boel weer verlaagd, etc Ik regel mijn eigen pensioen wel en ga niet in dit geintje van 30% trappen. het klinkt bijna als of ze te kort komen en zodoende even de boel will bijvullen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:37:
[...]

Ik wil het liefst niet mee doen met die pensioenpot. ik vertrouw de overheid gewoon niet op dat vlak. Straks is het pas bij 75e dat het vrij komt, wordt de boel weer verlaagd, etc Ik regel mijn eigen pensioen wel en ga niet in dit geintje van 30% trappen. het klinkt bijna als of ze te kort komen en zodoende even de boel will bijvullen :+
Eens met bovenstaande - het vertrouwen daarin is wat mij betreft ook laag.

• Kurios
  • Niet online
[...]

Je kan toch ook in een eigen pensioenpot sparen. Indexatie speelt dan totaal niet, dat is alleen bij de collectieven

Je kan het zelfs over een paar jaar weer laten uitkeren, moet je wel alleen er belasting over betalen (wat je nu ook zou doen als je netto spaart/belegt).

[Voor 6% gewijzigd door Kurios op 31-05-2023 11:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Je kan toch ook in een eigen pensioenpot sparen. Indexatie speelt dan totaal niet, dat is alleen bij de collectieven

Je kan het zelfs over een paar jaar weer laten uitkeren, moet je wel alleen er belasting over betalen (wat je nu ook zou doen als je netto spaart/belegt).
Volgens mij komt er nog een revisierente van max 20% bovenop.

• Kurios
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Volgens mij komt er nog een revisierente van max 20% bovenop.
check. kende ik niet. Maar je kan het eerder opnemen.

Ook met een lijfrente kan je gewoon op je 60e met pensioen, je hoeft dus niet te wachten tot je pensioengerechtigde leeftijd. Voorwaarde is dat de uitkering 20 jaar na AOW leeftijd moet doorlopen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
[...]

Exact dit. Ik doe het volledig zelf en dan maar wat meer belasting betalen maar wel in control zijn.
Pagina: 1 ... 411 ... 414 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee