In dit topic gaat het welbekende ZZP berekening Excel-sheet van @
Hmmbob rond. Ik ben hem er erg dankbaar voor, het geeft mij goede houvast.
Ik ben benieuwd of de voorspelling die je kan doen in de sheet helemaal is uitgekomen. Of dat de verwachte af te dragen IB en andere premies overeenkomen met de aanslag. Kwam het overeen? Of zit er een verschil tussen voor 2022? En hoe groot is dat?
De reden dat ik het vraag is dat omdat ik halverwege 2022 begonnen ben met mijn eigen bedrijf en de eerste maanden van 2022 in loondienst was. Ik kwam
dit filmpje tegen waarin (voor 2023, dus zal voor 2022 ook wel zo zijn), dat er een correctie plaatsvindt op de Arbeidskorting en op de heffingskorting.
Daar kan die sheet geen rekening mee houden natuurlijk, maar als ik opeens veel meer aan IB moet gaan betalen dan wat in de sheet wordt berekend en deze twee correcties komen daar nog bovenop, dan wordt het misschien een zware dobber, ook al heb ik een reservering aangehouden op basis van de omzet en het % belastingdruk wat in de sheet berekend wordt.
offtopic:
Voordat je gaat zeggen, om deze vragen aan mijn boekhouder te stellen, dat gesprek wordt gepland. Ik benieuwd naar ervaringen.
Voordat je gaat zeggen dat ik het urencriterium niet ga halen omdat ik gaandeweg 2022 begonnen ben met mijn bedrijf, maak je daar maar niet druk om. Dat is geen punt van zorg, die heb ik wel gehaald. Hoef je in je reactie dus niet over te beginnen. (ik wordt die reactie namelijk een beetje beu).