Mee eens. Er is een periode van vrijwel volledige vraaguitval geweest. Ik verbaas me er ook wel over hoe dat uit het collectieve geheugen verdwenen lijkt te zijn. Vandaar ook m'n opmerking over het 10-jaars gemiddelde, maar daar moet je wel een buffer voor hebben.Orangelights23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:12:
Het grootste deel van de reacties over ‘risicovrij’ werken als zelfstandige nemen de 2008-2012 crisis niet mee. Ik ken genoeg mensen die maanden geen opdrachten konden vinden, te hoge maandlasten hadden en hun leven moesten veranderen om financieel rond te komen. Ook goed om dat soort scenario’s in je overweging mee te nemen.
Angst is juist een goede raadgever voor je carrière. Geeft namelijk aan dat je uit je comfortzone gaat. Voor iedereen is de comfortzone anders.Eliaz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:48:
[...]
Mijn mening is dat als je "bang" bent om uit vaste dienst te gaan en te gaan freelancen je er sowieso niet aan moet beginnen. Angst is een slechte raadgever en als je niet vanuit een stabiele situatie begint sta je eigenlijk al 1-0 achter. Sinds het begin van de mensheid is er wel "iets" aan de hand. Een recessie, een oorlog, een crisis, voedselschaarste, huizencrisis en zo voort. Zelfs persoonlijk is er altijd wel één levensgebeurtenis gaande (relatie, trouwen, scheiden, kind, sterfte etc). Er zal altijd wel één excuus zijn om het niet te doen.
Als je het nu niet gaat doen, wanneer dan wel? Mijn doel is niet om je te overtuigen - je moet het helemaal zelf weten - maar dat is de "knoop" die je moet doorhakken. Wat zijn de vereisten die je in staat stellen om te zeggen "OK, nu kan het"? Persoonlijk waren dat voor mij een buffer van circa 2 maanden en een opdracht waar je direct na je opzegtermijn mee kan beginnen. Als je het een beetje slim aanpakt qua tijdspad kan je het vaak wel zo regelen dat je na uit dienst gaan nog één maandsalaris krijgt (vakantiegeld/13e maand/dagen uitbetalen etc) waardoor je effectief maar één maand hoeft te overbuggen.
Om je angst voor een slechte markt weg te nemen kan je ook gewoon oriënteren op opdrachten. Kijk hoe je in de markt ligt, ga wat gespreken aan met recruiters, is allemaal (tot op zekere hoogte) vrijblijvend. Een risico zul je altijd lopen maar in een efficiënte markt is het risico evenredig aan de beloning die er tegenover staat.
Ik weet nog heel goed dat ik mijn ontslag had ondertekend en naar huis reed. Radio uit. Doodstil in de auto met het idee dat ik over een maand geen inkomen heb en mezelf ging afvragen waar ik mee bezig was..
Heb jij de keuze welke opdrachten jij doet? Kan je zeggen, nee dit vind ik niet interessant of ik wil een andere richting op? Heb jij de keuze of je dicht bij huis kan werken? Pak jij de financiële voordelen tov jouw flexibele werk instelling mbt het continue switchen van werk omgeving?Loei123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:39:
[...]
Ik zit momenteel in detachering als "IT Consultant", met verschillende opdrachten van tijd tot tijd.
In welke manier zou ZZP meer te bieden hebben qua werkinhoud?
Ik zit er ook al langere tijd over na te denken, echter zit mijn regio (Oosten) niet zo mee en mijn werkgever communiceert inmiddels ook al dat de opdrachten niet meer voor het oprapen liggen.
Als overal het antwoord ja is, an is er idd geen voordeel voor freelance. Maar ik weet zeker dat je misschien een keer ja kan zeggen.
Freelance heeft altijd een voordeel als je in de IT zit. Tenzij je enorm risico vermijdend ingesteld bent en geld en eventuele pensioen vrijheid je niks doet.
Dat jij in het oosten zit boeit niet, je kan prima vanuit huis werken? Misschien 1 a 2 dagen per week op kantoor? Jouw werkgever kan dat idd communiceren, zodat jullie geen bonus krijgen, hopen dat niemand voor zichzelf begint?. Welke tak van sport zit je, consultants is wel heel generiek qua betiteling? Weet wel dat jouw werkgever andere tarieven hanteert tov freelancers. Kan prima zo zijn dat ze 125 voor jou vragen terwijl jij genoegen neemt met 100. Je kan even kijken op freelance.NL of idd in jouw tak van sport niks te vinden is. Grote kans dat er genoeg is. Je krijgt dan overigens meteen een idee hoe je jezelf aantrekkelijk kan maken, welke richting of certificaat heb ik nodig om altijd werk te hebben. Voor mij was dat azure certificaten op gebied van solution architectuur en security. Heb nog niet genoeg ervaring daarin maar het helpt mij nu wel enorm om overal aan de gang te gaan. Dit is nou het mooiste aan freelancen, jij bepaalt zolang je maar flexibel genoeg bent mee te bewegen.
[Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 22-05-2023 09:08]
Ik dacht dat dit het topic voor ZZPers was, niet het topic voor mensen die 'misschien' ZZPer willen worden?
https://niels.nu
Ik woon net onder Zwolle en heb een opdracht in Leiden. Zolang ze niet eisen dat ik er elke dag moet zijn (wat overigens niet echt kan met een ZZP-er), ga ik er gemiddeld 1x per 2 weken een keer heen.Loei123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:39:
Ik zit er ook al langere tijd over na te denken, echter zit mijn regio (Oosten) niet zo mee en mijn werkgever communiceert inmiddels ook al dat de opdrachten niet meer voor het oprapen liggen.
Mijn allereerste opdracht was in Metz.
De meeste opdrachten zaten in Amsterdam en Utrecht.
Ik zou nog niet gratis in het Westen willen wonen.

[Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-05-2023 09:36. Reden: typo]
Beetje flauw. Het is ook geen topic voor mensen die misschien wel een youngtimer willen rijden, misschien wel hun pensioen willen regelen via beleggen/EFT's.Hydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:11:
Ik dacht dat dit het topic voor ZZPers was, niet het topic voor mensen die 'misschien' ZZPer willen worden?
Maar als je bedoelt "lees eerst een wat pagina's door voordat je algemene vragen stelt over ZZP-er worden", dan ben ik het met je eens.
Is toch niet erg als ze vragen hebben?Hydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:11:
Leuk gedachte-experiment: reken eens uit wat je WW 'waard' is, dus het aantal maanden dat je hebt opgebouwd (volgens mij te vinden in je UWV account) x het maximum (€ 5.579,66 per maand). Dit is feitelijk de 'buffer' die je in loondienst had, die je nu zelf moet sparen als je dezelfde zekerheid zoekt.
Kijken hoeveel openstaande opdrachten er staan op de portalen is inderdaad een leuke. Om een beetje gevoel te krijgen, welk aantal vind je een 'goede markt', 'normale markt' en 'slechte markt'?mannowlahn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:04:
[...]
Heb jij de keuze welke opdrachten jij doet? Kan je zeggen, nee dit vind ik niet interessant of ik wil een andere richting op? Heb jij de keuze of je dicht bij huis kan werken? Pak jij de financiële voordelen tov jouw flexibele werk instelling mbt het continue switchen van werk omgeving?
Als overal het antwoord ja is, an is er idd geen voordeel voor freelance. Maar ik weet zeker dat je misschien een keer ja kan zeggen.
Freelance heeft altijd een voordeel als je in de IT zit. Tenzij je enorm risico vermijdend ingesteld bent en geld en eventuele pensioen vrijheid je niks doet.
Dat jij in het oosten zit boeit niet, je kan prima vanuit huis werken? Misschien 1 a 2 dagen per week op kantoor? Jouw werkgever kan dat idd communiceren, zodat jullie geen bonus krijgen, hopen dat niemand voor zichzelf begint?. Welke tak van sport zit je, consultants is wel heel generiek qua betiteling? Weet wel dat jouw werkgever andere tarieven hanteert tov freelancers. Kan prima zo zijn dat ze 125 voor jou vragen terwijl jij genoegen neemt met 100. Je kan even kijken op freelance.NL of idd in jouw tak van sport niks te vinden is. Grote kans dat er genoeg is. Je krijgt dan overigens meteen een idee hoe je jezelf aantrekkelijk kan maken, welke richting of certificaat heb ik nodig om altijd werk te hebben. Voor mij was dat azure certificaten op gebied van solution architectuur en security. Heb nog niet genoeg ervaring daarin maar het helpt mij nu wel enorm om overal aan de gang te gaan. Dit is nou het mooiste aan freelancen, jij bepaalt zolang je maar flexibel genoeg bent mee te bewegen.
Dan denk ik dat jij verkeerd zitHydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:11:

Even terug naar pagina 1, eerste bericht, eerste alinea, eerste zin:
In dit topic is er ruimte voor vragen en discussie over onderwerpen die met ondernemen als freelancer / ZZP’er te maken hebben in de breedste zin van het woord. Het doel is om elkaar zo veel mogelijk te informeren en te helpen om verder te komen met wat we zo graag willen: zelfstandig zijn!
Als er maar 2 staan in afgelopen maand met 20 reacties dan weet je wel wat je kansen zijn. Als je er vier per week ziet verschijnen met minder dan vier reacties weet je dat je wel goed zit?zwaanenberg schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:29:
[...]
Kijken hoeveel openstaande opdrachten er staan op de portalen is inderdaad een leuke. Om een beetje gevoel te krijgen, welk aantal vind je een 'goede markt', 'normale markt' en 'slechte markt'?
Ligt ook aan welke periode. De zomer is altijd wat rustiger voor mijn gevoel.
Want de allermooiste bloemen groeien vlak langs het ravijn, en om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn. Veldhuis & Kemper – Ravijn.com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:03:
[...]
Angst is juist een goede raadgever voor je carrière. Geeft namelijk aan dat je uit je comfortzone gaat. Voor iedereen is de comfortzone anders.
Ik weet nog heel goed dat ik mijn ontslag had ondertekend en naar huis reed. Radio uit. Doodstil in de auto met het idee dat ik over een maand geen inkomen heb en mezelf ging afvragen waar ik mee bezig was..

Zo simpel stel ik het expres. Als ik jouw 50 euro per uur als voorbeeld neem dan zeg ik dan moet je niet freelancen maar in loondienst gaan.Orangelights23 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Je denkt veel te veel vanuit je eigen positie. Hoeveel mensen werken er wel niet als zelfstandige voor een uurtarief van minder dan 50 euro? Een groot deel van de horeca bestaat uit mensen die 20 euro per uur factureren.
Niet iedereen kan +100 per uur vragen. Heeft helemaal niets te maken met jezelf in bescherming nemen, maar de gevolgen van een regering die dit promoot.
Dit plus het feit dat uurtarieven omlaag gingen als ze uiteindelijk weer een opdracht vonden, maakten dat veel freelancers in financiële problemen kwamen. Jij mag dan redelijk verstandig omgaan met geld, maar vergeet niet dat het Nibud een keer publiceerde dan rond de 70% van de Nederlands slecht met geld omgaat en weinig spaart. Realiteit ligt redelijk anders dan hoe makkelijk en eenvoudig jij het schetst.
En als ze dan in loondienst 3000 bruto per maand verdienen?GekkeRipper schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:06:
[...]
Zo simpel stel ik het expres. Als ik jouw 50 euro per uur als voorbeeld neem dan zeg ik dan moet je niet freelancen maar in loondienst gaan.
Mooie quote, heeft tweemaal onder mijn afscheidsmail gestaanDukeN schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:05:
[...]
Want de allermooiste bloemen groeien vlak langs het ravijn, en om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn. Veldhuis & Kemper – Ravijn.

Toen ik 8 jaar geleden begon als iOS developer, informeerde ik hoe lang mensen hier geen project hadden kunnen vinden. Toen reageerde er eentje dat die tijdens de 2007-2008 financiële crisis ongeveer 2 maanden op de bank had gezeten. Die termijn had zich in m'n hoofd vastgezet, en ik was begonnen als freelancer, daarna nauwelijks zonder werk gezeten.blblacklabel schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:52:
Hoe hebben jullie dat ervaren met de voorgaande crisissen?
Eind vorig jaar liep m'n contract af, en zat ik vier maanden zonder werk. Dat viel me ontzettend tegen, en ik heb her en der ook op een vaste baan gereageerd, want ik was het echt goed zat. Uiteindelijk heb ik een klus kunnen vinden, tegen behoorlijk gereduceerd tarief.
Mijn les was: als je in een niche zit, moet je rekening houden met langere tijden zonder project. Plus, zo'n langere tijd hakt er dubbel in, want je bent geneigd om te zakken met je tarief. Qua cashflow: ik was bovendien erg blij dat ik de laatste maanden van m'n project geen geld in m'n beleggingen heb gestopt, want ik heb alle cash nodig gehad.
[Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 22-05-2023 10:34]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Hoe reageerde je ex vriendinnen hier op?ColeJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Mooie quote, heeft tweemaal onder mijn afscheidsmail gestaan

Wat voor beleggingen, als ik vragen mag? Tenzij je beleggingen gekelderd zijn sinds recente inleg, is er toch niets op tegen om daar wat uit te trekken als je een cashflow probleem hebt?TucanoItaly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Qua cashflow: ik was bovendien erg blij dat ik de laatste maanden van m'n project geen geld in m'n beleggingen heb gestopt, want ik heb alle cash nodig gehad.
Zelf nog nooit hoeven doen gelukkig, en het zou ook niet goed voelen, maar ik vind het wel een fijn idee dat het er altijd is. Om een idee te geven: ik hou er zelf een vrij kleine buffer op na (10K á 15K), maar heb 70K in ETF's zitten die ik indien nodig (deels) kan verkopen mocht de nood aan de man zijn.
Nogmaals... er vanuitgaande dat je wat rendement hebt. Verkopen met verlies is uiteraard erg zuur.
Ik heb sowieso het idee dat de mobile markt veel minder wordt. Voorheen zag ik nog flink wat vacature open staan maar zie de laatste tijd vrij weinig langskomen. Heb je het idee dat dit tijdelijk is of dat het wellicht langer zo zal zijn? Vriend van mij heeft vorig jaar na jarenlang bij de ing gezeten te hebben, een vaste aanstelling geaccepteerd omdat er niks te vinden was op Android gebied.TucanoItaly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Toen ik 8 jaar geleden begon als iOS developer, informeerde ik hoe lang mensen hier geen project hadden kunnen vinden. Toen reageerde er eentje dat die tijdens de 2007-2008 financiële crisis ongeveer 2 maanden op de bank had gezeten. Die termijn had zich in m'n hoofd vastgezet, en ik was begonnen als freelancer, daarna nauwelijks zonder werk gezeten.
Eind vorig jaar liep m'n contract af, en zat ik vier maanden zonder werk. Dat viel me ontzettend tegen, en ik heb her en der ook op een vaste baan gereageerd, want ik was het echt goed zat. Uiteindelijk heb ik een klus kunnen vinden, tegen behoorlijk gereduceerd tarief.
Mijn les was: als je in een niche zit, moet je rekening houden met langere tijden zonder project. Plus, zo'n langere tijd hakt er dubbel in, want je bent geneigd om te zakken met je tarief. Qua cashflow: ik was bovendien erg blij dat ik de laatste maanden van m'n project geen geld in m'n beleggingen heb gestopt, want ik heb alle cash nodig gehad.
Ik denk dat je buffer een prio moet hebben. Idealiter minimaal een half jaar, liever een jaar. Dan kan je je pensioenpot onaangeroerd laten. Als je na 4 maanden al aan je pensioenpot moet zitten dan denk ik dat de financiën wel even nader bekeken moet worden. Of een dure levens standaard of te laag tarief. Tenzij je net begonnen bent natuurlijk. Maar in principe zou je na een jaar freelancen al een dikke buffer moeten hebben.Bakkenist schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:39:
[...]
Wat voor beleggingen, als ik vragen mag? Tenzij je beleggingen gekelderd zijn sinds recente inleg, is er toch niets op tegen om daar wat uit te trekken als je een cashflow probleem hebt?
Zelf nog nooit hoeven doen gelukkig, en het zou ook niet goed voelen, maar ik vind het wel een fijn idee dat het er altijd is. Om een idee te geven: ik hou er zelf een vrij kleine buffer op na (10K á 15K), maar heb 70K in ETF's zitten die ik indien nodig (deels) kan verkopen mocht de nood aan de man zijn.
Nogmaals... er vanuitgaande dat je wat rendement hebt. Verkopen met verlies is uiteraard erg zuur.
Nee klopt, daar is sec niets op tegen. Het grootste deel is $TSWE en de rest is $PHAU. Daar niet uit willen putten, dat is meer een gevoelskwestie.Bakkenist schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:39:
Wat voor beleggingen, als ik vragen mag? Tenzij je beleggingen gekelderd zijn sinds recente inleg, is er toch niets op tegen om daar wat uit te trekken als je een cashflow probleem hebt?
Ik denk het wel, ja. Kijk maar eens naar de Tiobe index. Swift is twee plekken gedaald.mannowlahn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:41:
Heb je het idee dat dit tijdelijk is of dat het wellicht langer zo zal zijn?
https://www.tiobe.com/tiobe-index/
Of dat beter wordt, hoe kun je dat weten? Persoonlijk heb ik weinig met mensen die iets roepen over de toekomst.
Ik moet me er maar eens op gaan beraden, ik ben er nog niet uit.
Thanks voor je openheid, groot verschil in wat je verteld ten opzichte van andere freelancers in dit topic.TucanoItaly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Toen ik 8 jaar geleden begon als iOS developer, informeerde ik hoe lang mensen hier geen project hadden kunnen vinden. Toen reageerde er eentje dat die tijdens de 2007-2008 financiële crisis ongeveer 2 maanden op de bank had gezeten. Die termijn had zich in m'n hoofd vastgezet, en ik was begonnen als freelancer, daarna nauwelijks zonder werk gezeten.
Ik denk dat het belangrijk is om je kennis te vergroten zodat je breed inzetbaar bent om te voorkomen dat je lang zonder opdracht zit.
Nee hoor, als je terugleest zie je dat ik die ook regelmatig beantwoord. Maar bij mensen die niet ZZPer zijn maar gaan beargumenteren dat ZZPen 'eng' is, haak ik wel een beetje af. Als je het te eng vindt, moet je 't vooral niet doen.mannowlahn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:16:
Is toch niet erg als ze vragen hebben?
Doel vooral op reacties als hierboven.
[Voor 5% gewijzigd door Hydra op 22-05-2023 10:55]
FYI Tiobe is geen bron van informatie. Hoeveel "X programming language" hits voorkomen in een zoekindex is vooral afhankelijk van of Google et al hun index een keer opgeschoond hebben. Die enorme pieken en dalen in de grafieken zeggen ook genoeg.TucanoItaly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:51:
Ik denk het wel, ja. Kijk maar eens naar de Tiobe index. Swift is twee plekken gedaald.
Zijn er Front-end developers die kunnen delen hoe de markt er momenteel voor staat?
Wat jullie verwachting is de komende jaren m.b.t. front-end opdrachten en waar jullie kansen zien?
Welke platforms jullie gebruiken voor het vinden van opdrachten?
Wat jullie verwachting is de komende jaren m.b.t. front-end opdrachten en waar jullie kansen zien?
Idem hier. Ik heb op meerdere momenten in m'n leven keuzes gemaakt tegen die angst in (stage doen in 't buitenland, dansles volgen, gaan ZZPen, dat ene meisje uitvragen) en in elk van die situaties heeft dat tot een flinke persoonlijke groei geleidt. Als je je over die angst heen kan zetten is het iets voor jou om te gaan ZZPen. Zo niet; dan lekker in je comfortzone blijven. Niks mis mee.com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:03:
Angst is juist een goede raadgever voor je carrière. Geeft namelijk aan dat je uit je comfortzone gaat. Voor iedereen is de comfortzone anders.
Maar aan ons gaan vragen hoe de markt over 2 jaar gaat zijn is zo iets als vragen op welk nummer je een staatslot moet kopen.
Voor de meeste mensen hier (het is het freelance ICT-ers topic) zal een enorm inkakmoment waarschijnlijk betekenen dat ze ergens in loondienst moeten. Da's niet zo'n heel slecht 'worst case scenario'. Je kunt onze situatie gewoon niet vergelijken met iemand in de horeca tijdens de coronaperiode. Toen was er voor deze mensen gewoon geen werk. Ook niet in loondienst.Yucon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:58:
Mee eens. Er is een periode van vrijwel volledige vraaguitval geweest. Ik verbaas me er ook wel over hoe dat uit het collectieve geheugen verdwenen lijkt te zijn. Vandaar ook m'n opmerking over het 10-jaars gemiddelde, maar daar moet je wel een buffer voor hebben.
Ik werk als freelance front-ender. Ik denk dat iedereen de markt door zijn of haar eigen bril ziet. Als ik door de mijne kijk ziet de markt er nog steeds prima uit. Dat gezegd hebbende hoor en zie ik om me heen wel wat meer aanbod van beschikbare freelancers. Het lijkt er dus op dat er iets meer balans ontstaat tussen vraag en aanbod en dat je weer goed moet zijn in wat je kunt om aan de bak te komen. Een gezonde situatie.blblacklabel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:00:
Zijn er Front-end developers die kunnen delen hoe de markt er momenteel voor staat?
Angular blijft enorm in trek bij de corporates en ik hoor en zie ontzettend veel kansen met betrekking tot het professionaliseren van apps maar ook van componenten-libraries. Steeds meer organisaties knippen die twee op en zetten bijvoorbeeld één team dedicated op het onderhouden van de componenten in de huisstijl van de organisatie, al dan niet met Storybook-implementaties.
Het portal van Select (portal.select.hr) is your place to be als je aan zulke opdrachten wil werken. In goed contact blijven met recruiters helpt ook. Stem dan wel de marge goed af.
Al kakt de economie in. Vitale systemen moeten blijven draaien. Of zitten we hier met ons allen aan pretprojectjes?
Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat het allemaal minder gaat. Idem voor corona. Leuk en aardig maar zelfs in de ergste tijden moet een betaalsystemen en van de bank blijven werken. Treinen rijden door en webapplicaties blijven in de lucht. Wetgeving dwingt deadlines af(AVG anyone).
Er is altijd een gigantisch tekort geweest omdat software nooit af is. Zie je het al voor je dat je geen laadpaal kan aanvragen omdat er geen geld is om het aanvraagproces in de lucht te houden. Gaan we weer lekker terug op papier en loketjes.
Als hier geen werk meer in is te vinden, dan houdt het in loondienst ook gauw op.
Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat het allemaal minder gaat. Idem voor corona. Leuk en aardig maar zelfs in de ergste tijden moet een betaalsystemen en van de bank blijven werken. Treinen rijden door en webapplicaties blijven in de lucht. Wetgeving dwingt deadlines af(AVG anyone).
Er is altijd een gigantisch tekort geweest omdat software nooit af is. Zie je het al voor je dat je geen laadpaal kan aanvragen omdat er geen geld is om het aanvraagproces in de lucht te houden. Gaan we weer lekker terug op papier en loketjes.
Als hier geen werk meer in is te vinden, dan houdt het in loondienst ook gauw op.
Nice, wat bedoel je dan met professionaliseren van apps?emile schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:09:
[...]
Ik werk als freelance front-ender. Ik denk dat iedereen de markt door zijn of haar eigen bril ziet. Als ik door de mijne kijk ziet de markt er nog steeds prima uit. Dat gezegd hebbende hoor en zie ik om me heen wel wat meer aanbod van beschikbare freelancers. Het lijkt er dus op dat er iets meer balans ontstaat tussen vraag en aanbod en dat je weer goed moet zijn in wat je kunt om aan de bak te komen. Een gezonde situatie.
Angular blijft enorm in trek bij de corporates en ik hoor en zie ontzettend veel kansen met betrekking tot het professionaliseren van apps maar ook van componenten-libraries. Steeds meer organisaties knippen die twee op en zetten bijvoorbeeld één team dedicated op het onderhouden van de componenten in de huisstijl van de organisatie, al dan niet met Storybook-implementaties.
Het portal van Select (portal.select.hr) is your place to be als je aan zulke opdrachten wil werken. In goed contact blijven met recruiters helpt ook. Stem dan wel de marge goed af.
Omzetten naar web apps of gebruiksvriendelijker maken?
Exact, en om het nog een keer te herhalen, eigenlijk zit je gunstiger als ZZPer. Tenzij je al 15 jaar een vastcontract hebt en dan misschien idealiter een CAO. Want als je gewoon 2 jaar ergens in dienst bent dan krijg je misschien 2 maandsalarissen mee als je moet gaan? Ok prima, je krijgt een WW, maar dat ~70% van je salaris en met 2 jaar dienstverband krijg je 3 maanden WW. Prima vangnet natuurlijk, maar eigenlijk stelt het niet zo heel veel voor.com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:37:
Een vastcontract betekend niet dat je permanent je baan behoudt. En als je eruit moet, krijg je eigenlijk niet zo boeiend veel.
Pak daarbij dat juist in financieel ongunstige tijden, het helemaal niet gunstig is voor een bedrijf om een vast iemand aan te nemen. Gaten vul je liever op met tijdelijke krachten; dus o.a. ZZP'ers. Dat is financieel handiger indien je als bedrijf toch nog een keer moet snijden in je kosten. Ik zou eigenlijk wel willen zeggen dat je altijd beter af bent als ZZPer, in zowel goede als slechte tijden. Echte feitelijke cijfers heb ik er niet voor, anders dan puur en alleen mijn ervaring.
In financieel ongunstige tijden heb ik nog nooit een bedrijf liever ZZP'ers zien aannemen, die vlogen er juist als eerste uit.Douweegbertje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:54:
[...]
Pak daarbij dat juist in financieel ongunstige tijden, het helemaal niet gunstig is voor een bedrijf om een vast iemand aan te nemen. Gaten vul je liever op met tijdelijke krachten; dus o.a. ZZP'ers. Dat is financieel handiger indien je als bedrijf toch nog een keer moet snijden in je kosten. Ik zou eigenlijk wel willen zeggen dat je altijd beter af bent als ZZPer, in zowel goede als slechte tijden. Echte feitelijke cijfers heb ik er niet voor, anders dan puur en alleen mijn ervaring.
Wellicht is dat in de niet IT branche anders?
In 2008-2009 ging alle inhuur er snel uit. Er werd enorm in de kosten gesneden, projecten werden naar de toekomst vooruit geschoven, vaste medewerkers werden niet meer aangenomen, men overleefde op overheidssteun (kenniswerkersregeling en kunstmatige subsidiepotjes voor grote bedrijven). Detacheringsbureaus zetten hun personeel zelfs gratis weg om hun CV geen gaten te geven en om goodwill bij de klant te kweken in de hoop dat ze betaald zouden krijgen als er weer budget was.
Als freelancer (was ik toen nog niet) zal dat geen leuke tijd zijn geweest.
Als ik in een financieel ongunstige tijd als bedrijf iets *moet* doen (want: AVG, nieuwe industriestandaard, verandering aan een applicatie / platform ivm kostenefficiëntie, opeens remote werk mogelijk maken, weetikveel) en dus een investering moet doen in personeel, dan zou ik dat liever met een ZZP-er doen.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:09:
[...]
In financieel ongunstige tijden heb ik nog nooit een bedrijf liever ZZP'ers zien aannemen, die vlogen er juist als eerste uit.
Die schuif je aan het einde van je verplichte projectje weer de deur uit en dus zijn de kosten weg. Iemand die je hiervoor in dienst neemt moet je vervolgens ook in dienst houden, of afkopen.
Dat was een beetje het punt, volgens mij.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Die index zegt niks. Sommige zaken zijn ook regionaal.TucanoItaly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Nee klopt, daar is sec niets op tegen. Het grootste deel is $TSWE en de rest is $PHAU. Daar niet uit willen putten, dat is meer een gevoelskwestie.
[...]
Ik denk het wel, ja. Kijk maar eens naar de Tiobe index. Swift is twee plekken gedaald.
Of dat beter wordt, hoe kun je dat weten? Persoonlijk heb ik weinig met mensen die iets roepen over de toekomst.
Ik moet me er maar eens op gaan beraden, ik ben er nog niet uit.
Wil je in iOS/swift blijven of overweeg je een zijstap? Ik weet van mijn vrinden die in Android zaten sommige richting scala gegaan zijn en de overstap naar backend gemaakt hebben.
Het is niet m'n doel om mensen tot doemdenken aan te zetten, maar een realistische risicoinschatting en de daarbij behorende maatregelen vind ik wel belangrijk. Dit even als standaard disclaimer bij elke post die ik over dit onderwerp maak.pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:17:
In 2008-2009 ging alle inhuur er snel uit. Er werd enorm in de kosten gesneden, projecten werden naar de toekomst vooruit geschoven, vaste medewerkers werden niet meer aangenomen, men overleefde op overheidssteun (kenniswerkersregeling en kunstmatige subsidiepotjes voor grote bedrijven). Detacheringsbureaus zetten hun personeel zelfs gratis weg om hun CV geen gaten te geven en om goodwill bij de klant te kweken in de hoop dat ze betaald zouden krijgen als er weer budget was.
In aanvulling op bovenstaande was destijds een factor die meespeelde dat relatief veel bedrijven gewoon domweg de deur dichthielden. Ongeacht of dat verstandig was, nodig was, of ze alternatieven hadden, of iets moest gebeuren.. dat maakte allemaal niets uit, nee was gewoon nee. En in een dergelijke situatie sta je echt gewoon met lege handen.. ook al omdat zoals hierboven gezegd loondienst ook gewoon domweg geen uitweg was door de extreem rigide nee=nee houding.
Als je een buffer van een jaar hebt zit je redelijk, en met een buffer van 2+ jaar zal het risico in de praktijk waarschijnlijk wel heel erg meevallen. Maar ik hoor ook wel eens geluiden van 'als je vindt dat je meer dan 3 maanden buffer nodig hebt ben je niet geschikt voor freelancen, yolo, <rent naar autodealer>'. Tja. Daar heb ik zelf vanwege extreme situaties die in de praktijk toch echt wel eens voor blijken te komen dan ook weer m'n twijfels bij.
6 maanden tot een jaar buffer om te starten, daarna inderdaad 2 jaar buffer opbouwen en niet aankomen. Ook niet beleggen, want je beleggingen zijn gekelderd voordat je je buffer nodig hebtYucon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:55:
[...]
Als je een buffer van een jaar hebt zit je redelijk, en met een buffer van 2+ jaar zal het risico in de praktijk waarschijnlijk wel heel erg meevallen. Maar ik hoor ook wel eens geluiden van 'als je vindt dat je meer dan 3 maanden buffer nodig hebt ben je niet geschikt voor freelancen, yolo, <rent naar autodealer>'. Tja. Daar heb ik zelf vanwege extreme situaties die in de praktijk toch echt wel eens voor blijken te komen dan ook weer m'n twijfels bij.

Dat is mijn persoonlijke mening, maar als ik dit advies hier geef wordt ik ook uitgelachen. Ach, er zijn twee soorten mensen: mensen die een serieuze crisis hebben meegemaakt en mensen die dat nog gaan doen...
Ik ben zeker geen doemdenker, maar heb wel een realistisch blik op de wereld. Ongelimiteerd rozengeur en maneschijn bestaat niet. En als de stront de ventilator raakt moet je je hoofd koel kunnen houden, want alles waait in een paar jaar wel weer over. Maar als je alleen maar stront je gezicht in ziet vliegen is het lastig om dat perspectief te bewaren

Nou ja niet ieder crisis is hetzelfde en we leven nu in een ander tijdperk waarbij we meer afhankelijk zijn geworden van automatisering. In 2008 had je nog bankfilialen, in 2023 hebben we zelfs banken zonder filialen en bestaande banken die hun aantal filialen met driekwart hebben verminderd.pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:17:
In 2008 was "paperless office" hip. Shopten we nog fysiek en wilde je een uitreksel dan moest je langs de gemeente.
Lag er een systeem plat dan ging je met FTP bestanden aanpassen op productiesystemen. Lag het plat, ging je je schouders ophalen en had je weer een grappig verhaal voor op de borrel. Nu hebben we het over redundantie, 4 eye principle en een uptime van bijna 100%. Vroegah had je 1 programeerguy in de hoek die van alles afwist. Als diegene op vakantie was lag het werk stil. Nu hebben we hele agile teams die dit soort geintjes voorkomen. IT is nu meer volwassen dan toen.
Nu zijn we zo afhankelijk van deze systemen en hebben we hogere verwachtingen. De bank hoeft er maar een half uur uit te liggen en het is voorpaginanieuws. Heb je een lek in je systeem dan sta je op de tweede pagina

Met een crisis zullen er wel klappen vallen maar niet dat het net als de voorgaande crisissen zal zijn. We zullen het moeten zien.
Dat is per expertise verschillend. Persoonlijk heb ik helemaal niets meegekregen van die crisis en was er altijd werk.Yucon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:58:
[...]
Mee eens. Er is een periode van vrijwel volledige vraaguitval geweest. Ik verbaas me er ook wel over hoe dat uit het collectieve geheugen verdwenen lijkt te zijn. Vandaar ook m'n opmerking over het 10-jaars gemiddelde, maar daar moet je wel een buffer voor hebben.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
n=1 verhaal: ik ben begin 2008 (net voor de crisis) begonnen als ZZP-er met een opdracht bij mijn oude werkgever. Eind 2008 ben ik geswitcht naar een andere opdracht. Ja, ik hoorde om me heen allemaal nare geluiden maar via mijn eigen netwerk had ik genoeg interesse voor nieuwe klussen.pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:17:
[...]
Welke crisis hadden we precies in 2018 ?RichieB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:31:
[...]
n=1 verhaal: ik ben begin 2018 (net voor de crisis) begonnen als ZZP-er met een opdracht bij mijn oude werkgever. Eind 2018 ben ik geswitcht naar een andere opdracht. Ja, ik hoorde om me heen allemaal nare geluiden maar via mijn eigen netwerk had ik genoeg interesse voor nieuwe klussen.
Ik denk dat hij corona bedoelde. Dat was idd geen crisis. Hoogste omzet ooit gehaald toenfiglio del comm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Welke crisis hadden we precies in 2018 ?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
2018 was geen crisis, dat was een dipje in de aandelenmarkt die gouden kans bood voor degene die in durfde te stappen...RichieB schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:31:
[...]
n=1 verhaal: ik ben begin 2018 (net voor de crisis) begonnen als ZZP-er met een opdracht bij mijn oude werkgever. Eind 2018 ben ik geswitcht naar een andere opdracht. Ja, ik hoorde om me heen allemaal nare geluiden maar via mijn eigen netwerk had ik genoeg interesse voor nieuwe klussen.
Er is een verschil tussen wat ze het liefst hebben en wat er (moet) gebeuren. Natuurlijk kun je niet 40FTE ontslaan terwijl je 80 mensen als in huur heb op een 'bullshit' projectje.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:09:
[...]
In financieel ongunstige tijden heb ik nog nooit een bedrijf liever ZZP'ers zien aannemen, die vlogen er juist als eerste uit.
Wat er (IMO) wel gebeurd is dat je snijdt in de inhuur om zodoende _wel_ je eigen mensen eruit te krijgen. Immers gaat een vakbond/UWV/etc anders zeuren / niet akkoord met een ontslag ronde. Nadat dat is gebeurd, neem je weer inhuur in totdat je weer zelf FTEs kunt krijgen.
"Eigen mensen" is voor de lange termijn, eigenlijk een investering voor 4-5+ jaar. Inhuur is voor alles wat korter is.
edit: en natuurlijk zijn er dan ook bedrijven die eigenlijk dermate ongezond zijn, dat ze alleen maar in overlevingsmodus zitten. Echter ik heb het gewoon over gezonde bedrijven die na het snijden nog wel de juiste investeringen kunnen doen om te zorgen dat er, al dan niet over een paar kwartalen, een groei ontstaat.
Het gaat mij niet zo zeer om uitlachen, want dat is dom. Daarnaast, prima als het voor je werkt. Niet iedereen is hetzelfde. Ik ben alleen zelf wel van mening dat het niet zo efficiënt is om een buffer van 2 jaar te hebben. Ik weet niet precies hoeveel die buffer dan is, ga je er dan vanuit dat je jezelf 2 jaar lang hetzelfde maandsalaris kunt betalen? Dus ergens rond/boven de 200k? Ik denk in het kader van een onderneming, dat het 'raar' is om 2 jaar lang zonder inkomsten te kunnen blijven bestaan. Ik zou dat ook als ZZPer zo zien. Maak liever dan investeringen (en dat hoeft niet in aandelen te zijn) om te zorgen dat je op andere vlakken passief inkomen hebt en op andere manieren kunt snijden in de overhead om te kunnen blijven bestaan (lagere kosten).pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:18:
[...]
6 maanden tot een jaar buffer om te starten, daarna inderdaad 2 jaar buffer opbouwen en niet aankomen. Ook niet beleggen, want je beleggingen zijn gekelderd voordat je je buffer nodig hebt
Dat is mijn persoonlijke mening, maar als ik dit advies hier geef wordt ik ook uitgelachen. Ach, er zijn twee soorten mensen: mensen die een serieuze crisis hebben meegemaakt en mensen die dat nog gaan doen...
Ik ben zeker geen doemdenker, maar heb wel een realistisch blik op de wereld. Ongelimiteerd rozengeur en maneschijn bestaat niet. En als de stront de ventilator raakt moet je je hoofd koel kunnen houden, want alles waait in een paar jaar wel weer over. Maar als je alleen maar stront je gezicht in ziet vliegen is het lastig om dat perspectief te bewarenMensen gaan dan uit paniek de meest stomme dingen doen.
Meer dan 2 ton ergens hebben liggen, wachtende op een crisis zodat je iets kunt overbruggen is een hele passieve houding die op papier 'werkt'. Ik weet alleen vrij zeker dat als je die 2 ton laat 'werken', gespreid met goede risico bepaling, dat je al na 6 maanden ' gezonder' en daadkrachtiger bent.
[Voor 60% gewijzigd door Douweegbertje op 22-05-2023 14:23]
@Douweegbertje twee jaar is een prima buffer, ook in geval van arbeidsongeschiktheid geeft dat rust.
Als je je buffer aan gaat spreken ga je natuurlijk wel in survival modus, dat wil zeggen hypotheek, boodschappen, etc, daar heb je echt geen ton per jaar voor nodig. Van 3k per maand kunnen de meeste gezinnen prima rond komen, dan heb je het over 75k buffer ofzo om je gezin twee jaar te kunnen onderhouden. Als je een werkende partner hebt die in zijn/haar eentje genoeg verdient voor de maandelijkse lasten dan is 0 buffer ook prima (al is een klein potje van 25k ofzo altijd fijn om achter de hand te hebben).
Als je jong en alleenstaand bent en een appartement huurt en je kan terugvallen op je ouders dan is een buffer ook minder noodzakelijk.
Het is dus erg afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Als je je buffer aan gaat spreken ga je natuurlijk wel in survival modus, dat wil zeggen hypotheek, boodschappen, etc, daar heb je echt geen ton per jaar voor nodig. Van 3k per maand kunnen de meeste gezinnen prima rond komen, dan heb je het over 75k buffer ofzo om je gezin twee jaar te kunnen onderhouden. Als je een werkende partner hebt die in zijn/haar eentje genoeg verdient voor de maandelijkse lasten dan is 0 buffer ook prima (al is een klein potje van 25k ofzo altijd fijn om achter de hand te hebben).
Als je jong en alleenstaand bent en een appartement huurt en je kan terugvallen op je ouders dan is een buffer ook minder noodzakelijk.
Maart 2020 was het even heel stil op LinkedIn maar in April ging het weer gewoon los. Alsof iedereen even z'n adem inhield.Tylen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:35:
Ik denk dat hij corona bedoelde. Dat was idd geen crisis. Hoogste omzet ooit gehaald toen
We zitten nu in een grotere 'crisis' kwa werk voor ZZPers dan in 2020.
De markt is altijd lastig in te schatten. Ja het volume zou wel eens kunnen krimpen, maar ik heb maar 1 opdracht nodig. Kan ik me aanbieden, dan word ik het ook, zo zit ik er in 
Daarnaast is er zoveel verschil in specialismen, dat je daar ook niet 1 lijn in kan trekken denk ik.

Daarnaast is er zoveel verschil in specialismen, dat je daar ook niet 1 lijn in kan trekken denk ik.
[Voor 3% gewijzigd door Kurios op 22-05-2023 15:36]
Verder is het vaak zo dat als je het eerste half jaar 75k verdient hebt, en je daarna 6 maanden niks verdient, je vermoedelijk teveel belasting hebt betaald...danwel gereserveerd...en zou je de andere jaren ook kunnen middelen als het niet halverwege het jaar gebeurt...pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:46:
@Douweegbertje twee jaar is een prima buffer, ook in geval van arbeidsongeschiktheid geeft dat rust.
Ik zie hier veel developers. Ik zit nu nog in dienst als informatie analist (5 jaar ervaring) / functioneel ontwerper met als bijkomend BI dashboards bouwen (front end).
Nu vind ik het lastig om te overzien of er markt is voor freelance informatie analisten/functioneel ontwerpers.
Iemand die in deze richting zich begeeft die zijn ervaring wil delen?
Nu vind ik het lastig om te overzien of er markt is voor freelance informatie analisten/functioneel ontwerpers.
Dat kun je alleen dit jaar en volgend jaar nog toepassen door aanpassing van de belastingregels: https://www.belastingdien...elen-en-geld-terugkrijgencoldasice schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:37:
[...]
...en zou je de andere jaren ook kunnen middelen als het niet halverwege het jaar gebeurt...
Ik zit in die hoek, maar ik zit ook vooral in de bedrijfskundige hoek, dus ook processen in kaart brengen en performance van bedrijven verbeteren met inzicht...werk genoeg...vooral in het MKB, maar dan moet je vooral ook het bedrijfskundige aspect leuk vinden....BI dashboards is een klein onderdeel...Peter152 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:56:
Ik zie hier veel developers. Ik zit nu nog in dienst als informatie analist (5 jaar ervaring) / functioneel ontwerper met als bijkomend BI dashboards bouwen (front end).
Ik ben vorig jaar begonnen als freelance informatieanalist (15 jaar ervaring). Ik had meteen een klus bij de overheid en het stikt hier van de externe analisten. Verder wordt ik erg veel benaderd door recruiters via LinkedIn zonder dat ik actief zoek dus genoeg vraag voor zover ik dat kan beoordelen. Kijk anders een naar de genoemde sites op de topicstarter naar de openstaande opdrachten om een beter beeld te krijgen.Peter152 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:56:
Precies.. IA / BA, zat werk in.. Zit je soms wel op non-agile projecten met PM's erboven die de scepter zwaaien, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Beetje gechargeerd uiteraard, maar zou wel goed kijken welke omgeving je fijn in werkt en of die klus bij je past..Eikelder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:12:
[...]
Ik ben vorig jaar begonnen als freelance informatieanalist (15 jaar ervaring). Ik had meteen een klus bij de overheid en het stikt hier van de externe analisten. Verder wordt ik erg veel benaderd door recruiters via LinkedIn zonder dat ik actief zoek dus genoeg vraag voor zover ik dat kan beoordelen. Kijk anders een naar de genoemde sites op de topicstarter naar de openstaande opdrachten om een beter beeld te krijgen.
Uitbreiden e2e-tests, toevoegen state management, (headless-)CMS integraties, monorepo-architectuur, Storybook-implementatie, responsiveness, accessibility, etc.blblacklabel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:48:
[...]
Nice, wat bedoel je dan met professionaliseren van apps?
Omzetten naar web apps of gebruiksvriendelijker maken?
Dan ben ik het wel met je eens. Ik zou alleen de context van een 2 jarige buffer, zoals je nu hebt gedaan, in vervolg toevoegenpirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:46:

Heb ook regelmatig tarieven tussen de 85 en 100 per uur langs zien komen voor BA rollen.ID-College schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:21:
Precies.. IA / BA, zat werk in.. Zit je soms wel op non-agile projecten met PM's erboven die de scepter zwaaien, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Beetje gechargeerd uiteraard, maar zou wel goed kijken welke omgeving je fijn in werkt en of die klus bij je past..
Nice, klinkt goed.emile schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:28:
[...]
Uitbreiden e2e-tests, toevoegen state management, (headless-)CMS integraties, monorepo-architectuur, Storybook-implementatie, responsiveness, accessibility, etc.
Nog even uitvogelen en misschien starten met een opdracht met een jaarcontract.
Dan ben ik in ieder geval voor een jaar gedekt of kijken of ik zelfstandig aan de slag kan gaan bij mijn huidige opdrachtgever.
Thanks nog voor het delen van de portal.
[Voor 7% gewijzigd door blblacklabel op 22-05-2023 19:41]
Zouden jullie eens mee kunnen denken, ik ben bij een financieel adviseur geweest met de vraag;
- Hoe moet ik als zelfstandige mijn pensioen regelen?
- Welke AOV moet ik hebben
- En informatie met betrekking tot een nabestaande verzekering
Het (lokale) bedrijf waar ik ben geweest is gespecialiseerd in bovenstaande en licht de hele gezinssituatie financieel door en komen dan met een advies m.b.t. het pensioen, nabestaande verzekering en een AOV.
Echter bij de AOV zitten ook jaarlijkse kosten en dit is hetgeen waar ik over twijfel.
Dit noemen zij een 'beheerabonnement' en is nodig omdat;
- Doorgeven van gewijzigde gegevens
- Controleren of huidige dekking nog voldoende is
- Mogelijke wijzigingen in het financiële product
- Hulp wanneer je aanspraak moet maken op de AOV.
Dit bedraagt 150 euro per jaar. Ik vind dit een best fors bedrag voor in mijn ogen amper werk. En komt er vooral uit voort dat ik erg kritisch op abonnementen ben en deze zo min mogelijk wil hebben. Zeker daar het ook mogelijk om zelf een AOV online af te sluiten (dus buiten deze partij).
Heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn deze kosten reëel?
- Hoe moet ik als zelfstandige mijn pensioen regelen?
- Welke AOV moet ik hebben
- En informatie met betrekking tot een nabestaande verzekering
Het (lokale) bedrijf waar ik ben geweest is gespecialiseerd in bovenstaande en licht de hele gezinssituatie financieel door en komen dan met een advies m.b.t. het pensioen, nabestaande verzekering en een AOV.
Echter bij de AOV zitten ook jaarlijkse kosten en dit is hetgeen waar ik over twijfel.
Dit noemen zij een 'beheerabonnement' en is nodig omdat;
- Doorgeven van gewijzigde gegevens
- Controleren of huidige dekking nog voldoende is
- Mogelijke wijzigingen in het financiële product
- Hulp wanneer je aanspraak moet maken op de AOV.
Dit bedraagt 150 euro per jaar. Ik vind dit een best fors bedrag voor in mijn ogen amper werk. En komt er vooral uit voort dat ik erg kritisch op abonnementen ben en deze zo min mogelijk wil hebben. Zeker daar het ook mogelijk om zelf een AOV online af te sluiten (dus buiten deze partij).
Jij als IT’er klikt ook naar wat rond en daar betalen ze rustig > 100 euro per uur voor. Ik vind dat best fors voor amper werk.
Als je 150 euro PER JAAR al fors vind om van zijn kennis gebruik te maken, ga je toch die kennis en ervaring zelf vergaren ?
Het klinkt wat hard, dat realiseer ik me en zo bedoel ik het niet. Maar dan werk je toch gewoon een uurtje extra en steun je de lokale ondernemer. Als ie broddelwerk levert is het wat anders, dan is iedere euro te duur. Maar hij heeft je voor 12,50 per maand rust. Lekker doen dus.
Overigens, voor die 150 euro kan ie per jaar net een uurtje of anderhalf aan jou besteden. Als je het bedrag fors vindt, wat verwacht je dat iemand nog meer kan in die 1,5 uur ?
Als je 150 euro PER JAAR al fors vind om van zijn kennis gebruik te maken, ga je toch die kennis en ervaring zelf vergaren ?
Het klinkt wat hard, dat realiseer ik me en zo bedoel ik het niet. Maar dan werk je toch gewoon een uurtje extra en steun je de lokale ondernemer. Als ie broddelwerk levert is het wat anders, dan is iedere euro te duur. Maar hij heeft je voor 12,50 per maand rust. Lekker doen dus.
Overigens, voor die 150 euro kan ie per jaar net een uurtje of anderhalf aan jou besteden. Als je het bedrag fors vindt, wat verwacht je dat iemand nog meer kan in die 1,5 uur ?
[Voor 14% gewijzigd door figlio del comm op 22-05-2023 20:36]
Klopt. Zonder tussenpartij is dit haalbaar.. doen ze uiteraard niet geloven (voor mijn gevoel degraderen ze het een beetje om zo hun eigen marge omhoog te trekken) maar in de detachering was iemand met 5+ jaar ervaring ook rond de 100 of erbovenHydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Heb ook regelmatig tarieven tussen de 85 en 100 per uur langs zien komen voor BA rollen.

Je hebt hier wel een punt. Wat ook in ons voordeel werkt is dat IT veel meer onderdeel van de bedrijfsprocessen dan in 2002 of 2008. IT is steeds meer verschoven van kostenpost naar operationele kosten/investering en ook meer onderdeel van het kritieke bedrijfsproces. Simpel voorbeeld, op mijn opdracht zijn 100 mensen 70% van de tijd bezig met ECB reporting en regulations. Afschalen? Kan gewoon niet meer. Het gemak waarmee 10-15 jaar geleden halve IT afdelingen weggesaneerd werden ga je gewoon niet meer zien.com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:37:
Al kakt de economie in. Vitale systemen moeten blijven draaien. Of zitten we hier met ons allen aan pretprojectjes?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
@Onno_Devine je hebt ook partijen die datzelfde voor 20 euro per jaar doen, want ze hebben normaliter 0 werk aan je nadat alles is afgesloten.
Ze gaan echt niet jaarlijks evalueren of je verzekering nog bij je past, ze sluiten iets passends af, adviseren (daar betaal je voor, tenzij execution only) en dat was het.
Ze gaan echt niet jaarlijks evalueren of je verzekering nog bij je past, ze sluiten iets passends af, adviseren (daar betaal je voor, tenzij execution only) en dat was het.
[Voor 37% gewijzigd door pirke op 22-05-2023 21:18]
Dank voor je reactie, wat ik dus al een beetje vermoedde. Hm lastig.pirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:17:
@Onno_Devine je hebt ook partijen die datzelfde voor 20 euro per jaar doen, want ze hebben normaliter 0 werk aan je nadat alles is afgesloten.

Is dit trouwens exclusief btw of inclusief btw hoe tarieven normaliter gecommuniceerd worden? Ik zie soms staan bijv 80 euro per uur maar er staat niet ij of het incl of excl isHydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:38:
[...]
Heb ook regelmatig tarieven tussen de 85 en 100 per uur langs zien komen voor BA rollen.
Op zakelijke transacties zit geen BTW. Uurtarieven worden normaal altijd excl. btw gecommuniceerd.Peter152 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Is dit trouwens exclusief btw of inclusief btw hoe tarieven normaliter gecommuniceerd worden? Ik zie soms staan bijv 80 euro per uur maar er staat niet ij of het incl of excl is
Zit wel btw op maar wordt net zo hard weer afgetrokken bij de belastingdienst, dus vandaar vaak ex btw gecommuniceerd.Alive11 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:59:
[...]
Op zakelijke transacties zit geen BTW. Uurtarieven worden normaal altijd excl. btw gecommuniceerd.
Het is altijd ex BTW. Je factuureert als bedrijf aan bedrijven.Peter152 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
Is dit trouwens exclusief btw of inclusief btw hoe tarieven normaliter gecommuniceerd worden? Ik zie soms staan bijv 80 euro per uur maar er staat niet ij of het incl of excl is
Ik betaal € 29,50 per maand. Geen problemen mee. Geen omkijken naar; als ik ergens korting kan krijgen, hoor ik dat van hen. Als ik ergens een goedkopere/betere verzekering kan krijgen, hoor ik dat van hen. Inclusief uitleg en advies. Ik heb via dat assurantiekantoor mijn AOV en BA verzekeringen afgesloten.Onno_Devine schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:54:
Kan het goedkoper? Vast wel...
In de communicatie zijn de tarieven ex btw, op de factuur zet je de btw er bij, maar die moet je 1 op 1 weer doorschuiven naar de belastingdienst.Peter152 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Dus zit het er effectief niet op. Zo bedoelde ik hetchielsen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Zit wel btw op maar wordt net zo hard weer afgetrokken bij de belastingdienst, dus vandaar vaak ex btw gecommuniceerd.

Het maakt mij op zich niet uit wat iets kost als ik er iets aan heb. Maar nadat ik voor "advies" betaald had, betaalde ik ook nog 25/maand voor alles wat hierboven staat. Na 6 jaar aangegeven dat, aangezien tegenwoordig alles via de AOV portal gaat, die checkgesprekken nooit plaatvindsen etc etc, dat wel wat minder kon. Wilden ze niet. Dus nu bij Yezzer (geloof ik) voor 60 piek per jaar. Dan maar geen lokale ondernemer ondersteunen.....figlio del comm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:34:
Jij als IT’er klikt ook naar wat rond en daar betalen ze rustig > 100 euro per uur voor. Ik vind dat best fors voor amper werk.
Dit soort papieren processen moet je gewoon zo goedkoop mogelijk doen
Ik waardeer je reactie, de reden dat ik de vraag stel betekend al dat ik open sta voor nieuwe inzichten.figlio del comm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:34:
Ik houd gewoon niet van abonnementen 😉 vandaar dat ik naar alles met een abonnement kritisch kijk. Ik betaal veelal liever per vraag die ik bij een bedrijf neerleg in plaats van een abonnement, ook al ben je dan duurder uit.
Btw, dat staat niet in mijn initiële post, maar het gehele traject kost al 1700 euro. Wellicht dat dit de context voor jou iets duidelijker maakt.
[Voor 6% gewijzigd door Onno_Devine op 23-05-2023 09:24]
Op zich is die €1700 ongeveer hetzelfde geld als een hypotheek advies, en je krijgt ook soortgelijk advies (AOV, overlijdensrisico, pensioen).Onno_Devine schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Ik waardeer je reactie, de reden dat ik de vraag stel betekend al dat ik open sta voor nieuwe inzichten.
Ik houd gewoon niet van abonnementen 😉 vandaar dat ik naar alles met een abonnement kritisch kijk. Ik betaal veelal liever per vraag die ik bij een bedrijf neerleg in plaats van een abonnement, ook al ben je dan duurder uit.
Btw, dat staat niet in mijn initiële post, maar het gehele traject kost al 1700 euro. Wellicht dat dit de context voor jou iets duidelijker maakt.
Maar de basis is simpel toch? Berekenen wat je in de maand nodig hebt minimaal + wat extra, rekening houdend met inflatie hier een AOV voor afsluiten.
Overlijdensrisico is bij ons al afgedekt met de gelijkblijvende OLV voor de hypotheek.
Pensioen gewoon je jaarruimte volstorten op een indexfonds beleggings product (Meesman, BrandNewDay, of een traditioneel product als je dat fijn vind).
Daar ga ik niet nog een keer €1700 voor betalen

[Voor 3% gewijzigd door marowi op 23-05-2023 10:07]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Ik ben onlangs van AOV overgestapt, nadat ik daar door een derde attent op gemaakt was. Levert me aan premiekorting meer op dan die 150 euro per jaar. Het was overigens geen betaalde 'dienst', maar ik zou er zelf niet op gekomen zijn...
Ah goed punt. Tsja, ik weet eigenlijk niet zo goed wat dan een robuuste bron van informatie is. Recruiters hebben zicht op de markt, maar ook zo hun eigen vooroordelen.Hydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:58:
FYI Tiobe is geen bron van informatie. Hoeveel "X programming language" hits voorkomen in een zoekindex is vooral afhankelijk van of Google et al hun index een keer opgeschoond hebben. Die enorme pieken en dalen in de grafieken zeggen ook genoeg.
Dus iedereen hier kan de uitkomst van de staatsloterij voorspellen?! OngelofelijkHydra schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:04:
Maar aan ons gaan vragen hoe de markt over 2 jaar gaat zijn is zo iets als vragen op welk nummer je een staatslot moet kopen.

Maar serieus, zoveel mensen die denken dat ze een glazen bol hebben... Laatst luisterde ik naar een podcast uit begin 2022. Daar zei iemand vol zelfvertrouwen: "ja, die Russen staan wel aan de grens maar dat zegt niks, da's puur imponeren van de tegenpartij". Dus niet.
[Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 23-05-2023 10:07]
Ik vind die maandelijkse AOV fee ook de grootste onzin. Check gesprekken? Een lachertje... Als je je ook maar 2 uurtjes verdiept in de AOV dan kom je erachter dat er maar een klein aantal variabelen zijn waaraan je kunt draaien. Op die manier kun je gewoon zelf je eigen "check" doen.
Betalen van maandelijkse fees en/of initieel financieel advies geeft je geen enkele garantie dat je het beste (passende) product hebt afgenomen tegen de meest gunstige voorwaarden. Ik kreeg nergens een goed beeld wat ze nou echt voor je doen, dus heb het uiteindelijk allemaal zelf uitgezocht.
Misschien heb ik niet het beste AOV, maar ik was er niet van overtuigd dat ik dat via een adviseur wel zou krijgen. En hopelijk heb ik het nooit nodig.
Misschien heb ik niet het beste AOV, maar ik was er niet van overtuigd dat ik dat via een adviseur wel zou krijgen. En hopelijk heb ik het nooit nodig.
Hoeveel tijd ben je ermee kwijt geweest?kwaazaar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:04:
Betalen van maandelijkse fees en/of initieel financieel advies geeft je geen enkele garantie dat je het beste (passende) product hebt afgenomen tegen de meest gunstige voorwaarden. Ik kreeg nergens een goed beeld wat ze nou echt voor je doen, dus heb het uiteindelijk allemaal zelf uitgezocht.
Eens en zo heb ik het ook gedaan, echter grootste nadeel is dat z'n financieel adviseur je mogelijk wel kan helpen op moment dat je de verzekering nodig hebt aangezien die daar waarschijnlijk vaker mee te maken heeft gehad.kwaazaar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:04:
Recent een AOV afgesloten via aovspecialist.nl (Henst & Lunsen). Ondanks dat ik zeer wel overwogen had om zelf een execution only te zoeken / af te sluiten, toch het via een deskundige gedaan. Vragen worden zeer snel beantwoord en het hele traject (acceptatie) was binnen een week klaar.
Had ik het mogelijk zelf kunnen doen? Ja. Heb ik een goed gevoel dat ik het via deze adviseur heb agfesloten? Ja. Waarbij ik denk dat de grootste "winst" zit op het moment als je de AOV ook echt nodig hebt, dan gaat de adviseur voor mij aan het werk ipv dat ik op dat moment zelf de zaken moet regelen.
Had ik het mogelijk zelf kunnen doen? Ja. Heb ik een goed gevoel dat ik het via deze adviseur heb agfesloten? Ja. Waarbij ik denk dat de grootste "winst" zit op het moment als je de AOV ook echt nodig hebt, dan gaat de adviseur voor mij aan het werk ipv dat ik op dat moment zelf de zaken moet regelen.
Heb me er makkelijk vanaf gemaakt: Pensioen via Bright Pensioenen, aangezien die goede reviews kregen en de beleggingsresultaten ook goed waren en lage kosten. Bright had een samenwerking met twee partijen (AOV + eerste 2 jaar Sharepeople). Daar heb ik gebruik van gemaakt, aangezien ik Bright vertrouw. Hoogte van het bedrag voor AOV is een persoonlijke keus.
Inmiddels heb ik niet zo'n goede ervaring met de financiele administratie van de AOV (alleen bereikbaar via email, geen portaal, reactie op emails duurt soms wel een week), dus misschien ga ik daar in de toekomst nog eens iets aan doen.
Alleen om die reden betaal ik netjes jaarlijks die fee van €150. Ik weet dan wel dat er een professional is die beter weet hoe hij met een onwillige verzekeraar om kan gaan dan ik als het nodig is. En we weten allemaal hoe graag verzekeraars bij een AOV uit gaan keren /sDeveon schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Eens en zo heb ik het ook gedaan, echter grootste nadeel is dat z'n financieel adviseur je mogelijk wel kan helpen op moment dat je de verzekering nodig hebt aangezien die daar waarschijnlijk vaker mee te maken heeft gehad.
Even een vraag voor de mensen die zich direct aanbieden via Headfirst Select.
Ik ben nu nog een opdracht aan het doen met Premium dienstverlening, maar voor een volgende opdracht wil ik dat eraf hebben. Dus ik belde de support, maar ze beweren dat je Premium *moet* hebben om op opdrachten te kunnen bieden.
Is dat wel zo? Ik meen hier gelezen te hebben dat ze via 2 kanten hun geld verdienen en dat je als ZP-er niet perse Premium nodig hoeft te hebben.
Ik ben nu nog een opdracht aan het doen met Premium dienstverlening, maar voor een volgende opdracht wil ik dat eraf hebben. Dus ik belde de support, maar ze beweren dat je Premium *moet* hebben om op opdrachten te kunnen bieden.
Is dat wel zo? Ik meen hier gelezen te hebben dat ze via 2 kanten hun geld verdienen en dat je als ZP-er niet perse Premium nodig hoeft te hebben.
Wat gaat zo'n adviseur dan precies doen op het moment dat je aanspraak wil maken? Het is toch geen rechtsbijstand?page404 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Alleen om die reden betaal ik netjes jaarlijks die fee van €150. Ik weet dan wel dat er een professional is die beter weet hoe hij met een onwillige verzekeraar om kan gaan dan ik als het nodig is. En we weten allemaal hoe graag verzekeraars bij een AOV uit gaan keren /s
Kijk, en dat doet dus die adviseur van mij, voor € 29,50 per maand. Die zoekt dat helemaal uit, elk jaar weer. Ook voor mijn BA-verzekering. Laatst zag hij dat ik lid geworden was van ZZP-Nederland. "Laat me even je lidnummer weten, dan regel ik nog een korting voor je AOV". Met terugwerkende kracht... en die korting is meer dan € 29,50 per maand.figlio del comm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:47:
Ik ben onlangs van AOV overgestapt, nadat ik daar door een derde attent op gemaakt was. Levert me aan premiekorting meer op dan die 150 euro per jaar. Het was overigens geen betaalde 'dienst', maar ik zou er zelf niet op gekomen zijn...

Je moet premium hebben om via de portal op opdrachten te kunnen bieden. Ze beloven zelf dat je ook kan bellen om te reageren.Kurios schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:17:
Even een vraag voor de mensen die zich direct aanbieden via Headfirst Select.
Of je dan bovenop de stapel komt te liggen.... Dat weet ik niet.
Ik had het geluk via mijn netwerk op mijn opdracht te zijn gekomen, en Myler/Headfirst alleen maar als facturenschuiver te hebben (met zonder premium dus).
Sometimes you need to plan for coincidence
Moet wel zeggen dat de markt momenteel behoorlijk tegenvalt voor .NET / Azure opdrachten. Al diverse recruiters gesproken, maar zeggen allemaal dat ze momenteel weinig tot geen opdrachten hebben.
Iemand tips?
Iemand tips?
Hier een beetje hetzelfde beeld voor AWS klussenAlive11 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:51:
Moet wel zeggen dat de markt momenteel behoorlijk tegenvalt voor .NET / Azure opdrachten. Al diverse recruiters gesproken, maar zeggen allemaal dat ze momenteel weinig tot geen opdrachten hebben.
Iemand tips?

Inderdaad. De adviseur is juist een partij waar je achteraf een conflict mee kan krijgen.Kurios schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Wat gaat zo'n adviseur dan precies doen op het moment dat je aanspraak wil maken? Het is toch geen rechtsbijstand?
Bij dit soort berichten misschien ook een idee om een kort profiel er bij te zetten, junior/medior/senior/lead/architect, x jaar ervaring.Alive11 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:51:
Iemand tips?
Heb zelf namelijk het idee dat de verminderde vraag vooral lager in de markt lijkt te zitten en zeker met recruiters die helemaal duur juniors en mediors proberen te verkopen met flinke marges.
Kep zelf overigens ook niet meer constant linkedin connectie verzoeken. (11 jaar .net ervaring en vaak lead.) maar heb nog genoeg werk dat wel.
Tja ik weet niet waar ik mezelf neer zou zetten. Meerdere keren al Lead geweest, scrum master en ook al een paar keer een volledige azure architectuur bedacht en die geïmplementeerd met het team. Daarnaast ook eenmaal de volledige beveiliging van de systemen tot me genomen.Strykeforce schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:02:
[...]
Bij dit soort berichten misschien ook een idee om een kort profiel er bij te zetten, junior/medior/senior/lead/architect, x jaar ervaring.
Heb zelf namelijk het idee dat de verminderde vraag vooral lager in de markt lijkt te zitten en zeker met recruiters die helemaal duur juniors en mediors proberen te verkopen met flinke marges.
Kep zelf overigens ook niet meer constant linkedin connectie verzoeken. (11 jaar .net ervaring en vaak lead.) maar heb nog genoeg werk dat wel.
Maar ik heb nu 5 jaar ervaring en vaak scrummaster geweest en laatste freelance opdracht interim lead.
Heb daarnaast ook nog een vrij laag uurtarief trouwens

Ben nog niet heel actief opzoek gegaan hoor, maar vorige keren hoefde ik nog niet aan te geven dat ik weer beschikbaar was en ik had de volgende opdracht al binnen. Dat is nu niet het geval.
Dit merk ik zelf ook. Ben per 1 juli beschikbaar voor een nieuwe opdracht (lead/senior frontend met voornamelijk Angular stack, 15+ jr werkervaring) maar het loopt op dit moment nog niet heel erg hard.Alive11 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:13:
[...]
Ben nog niet heel actief opzoek gegaan hoor, maar vorige keren hoefde ik nog niet aan te geven dat ik weer beschikbaar was en ik had de volgende opdracht al binnen. Dat is nu niet het geval.
@Wolly @Kurios ik zie niet helemaal hoe mijn adviseur een persoon van conflict kan worden. Voor mij is het iemand die ook aan het werk gaat mocht ik mijn AOV een keer nodig kunnen hebben. Daar kunnen situaties bij zitten zoals een TIA of een ernstig ongeluk. Dan is het wel fijn als je zelf niet in de pen hoeft te klimmen (als je dat nog kan). Maar goed, mij maakt het niet uit dat een ander die keuze niet maakt. Ik heb een goede reden om hem wel achter de hand te houden.
Ik ook niet. Ik ben meer benieuwd wat een adviseur als dienstverlening biedt op het moment dat je aanspraak op je verzekering wilt maken. Is het 1 belletje en hij regelt alles of geeft hij advies over wat je moet doen om aanspraak te maken? Ik heb geen ideepage404 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:33:
@Wolly @Kurios ik zie niet helemaal hoe mijn adviseur een persoon van conflict kan worden.

De zomer komt er weer aan, waarschijnlijk zal je in september weer een piek zien van opdrachten van projecten die toch nog dit jaar afgerond moeten worden of potjes die nog leeggemaakt moeten worden.Alive11 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:51:
Iemand tips?
Dat lijkt me niet. Het is toch jouw adviseur die ten dienste van jou werkt? Dan moeten zijn advies en jouw beslissing wel heel haaks op elkaar staan.Wolly schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Inderdaad. De adviseur is juist een partij waar je achteraf een conflict mee kan krijgen.
Ja dat zou ook mijn gedachte zijn. Er zijn nog 5/6 weken voordat hier de zomervakantie begint. Ik kan me best voorstellen dat dat voor sommige organisaties te kort is om een opdracht uit te zetten, het werven af te wachten, intakes te voeren en iemand in te werken?Deveon schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:38:
[...]
De zomer komt er weer aan, waarschijnlijk zal je in september weer een piek zien van opdrachten van projecten die toch nog dit jaar afgerond moeten worden of potjes die nog leeggemaakt moeten worden.
Zoals al vaker geschreven. Ik heb geleerd om opdrachten niet op 30/6 of 31/12 te laten eindigen. Altijd ellende... (tenzij je 2 maanden bankpiket leuk vindt).
ik loop eind juli af. Prima om dan pas 01/09 of 01/10 te beginnenRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:41:
Zoals al vaker geschreven. Ik heb geleerd om opdrachten niet op 30/6 of 31/12 te laten eindigen. Altijd ellende... (tenzij je 2 maanden bankpiket leuk vindt).

Het is uiteraard jouw adviseur, maar wat al blijkt dat zijn advies niet juist was als bij jou de boel in de brand staat? Ik heb genoeg artikelen gelezen waar de adviseur gedaagd werd door de klant om te weten dat dat geen onrealistisch scenario is.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:39:
[...]
Dat lijkt me niet. Het is toch jouw adviseur die ten dienste van jou werkt? Dan moeten zijn advies en jouw beslissing wel heel haaks op elkaar staan.