Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:57
SchorsB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:15:
[...]

Ja, ik zit nu bij een opdracht via hen. Zij hebben mij geintroduceerd bij de 'preferred supplier' van de eindklant, met wie ik nu een contract heb (zij pakken daar nu een marge op).

Op zich qua communicatie prima, hadden binnen een paar dagen na eerste contact al deze opdracht. Ook een paar keer nagebeld om te vragen hoe het ging enzo, dus geen klachten wat mij betreft (behalve dat er nu dus marge van 2 partijen op mijn tarief zit, maar dat kan ik ze niet echt kwalijk nemen, en ik ben blij met deze opdracht verder).
Bedankt voor de info. Betalen ze de facturen altijd binnen de betaaltermijn en weet je wat hun marge op het uurtarief is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:46
hackerhater schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:17:
[...]
Wie weet nodigen ze je uit om even naar het cafe te gaan.
Belgen gaan niet naar het café, die gaan op café.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:37:
[...]

Belgen gaan niet naar het café, die gaan op café.
.. en als je als hollander probeert vlaams te praten zet je jezelf hopeloos voor schut :P

dat is trouwens ook de reden dat je toch wat op moet passen met 'u'. Het is wel verstandig daar iets langer mee door te gaan dan in nederland. Ook wordt het als netjes gezien als je als nederlander af en toe tussendoor nog een keertje u gebruikt als je in de je-fase aangekomen bent. Op die manier toon je toch net wat extra respect zonder dat het ongemakkelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 11:05
Daan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:59:
[...]

Bedankt voor de info. Betalen ze de facturen altijd binnen de betaaltermijn en weet je wat hun marge op het uurtarief is?
Ik heb geen contract met hen direct, maar met de andere tussenpartij, dus over hen kan ik wat dat betreft weinig zeggen helaas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 19:33
D'r is een gedegen kans dat ik dit jaar mijn eerste, tijdelijke, werknemer krijg. Dat is spannend en leuk! Ik heb dit weekend zo enorm veel geleerd over bijv. arbeidscontracten, de CAO ICK en de verplichtingen als werkgever.

Zo mooi, dat toko's als NLDigital en ArboNed een heleboel een stuk gemakkelijker maken, voor de opzet van de nodige zaakjes.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 22:29
Liegebeest schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:44:
D'r is een gedegen kans dat ik dit jaar mijn eerste, tijdelijke, werknemer krijg. Dat is spannend en leuk! Ik heb dit weekend zo enorm veel geleerd over bijv. arbeidscontracten, de CAO ICK en de verplichtingen als werkgever.

Zo mooi, dat toko's als NLDigital en ArboNed een heleboel een stuk gemakkelijker maken, voor de opzet van de nodige zaakjes.
Heb er rond kerst over nagedacht, maar toch nog veel te spannend en de voordelen wegen nog niet op tegen de nadelen. Meer omzet maarja, aan omzet niet echt een gebrek. Laat je pensioen zelf regelen met extra salaris en administratie uitbesteed? Ben erg benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 21:33
Liegebeest schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:44:

Ik zou ook graag n jongen in dienst nemen. Tijdje geleden een hele goeie gast ontmoet. Enige probleem is, hij is kroaat. Maakt op zich niet zoveel uit maar zijn huidige werkgever regelt huisvestiging voor hem en dat zie ik niet zitten. Zijn werk is goed, wil graag maar ook nog een woning regelen... Nah, dat ga ik niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 08:34
Ik kom hier om het hoekje kijken. Ik ben mij serieus aan het oriënteren om als zzp'er verder te gaan.

Ik heb 10+ jaar in de consultancy gezeten waarbij ik uiteindelijk graag een betere werk/privé balans wilde.
Daarna 8+ jaar in vaste dienst bij verschillende werkgevers. Maar dat is het toch ook niet helemaal. Veel te veel politiek waar je als vaste werknemer in een organisatie vaak op vast loopt en er weinig/geen oog voor de werknemer is die daarop vastloopt.

Waarom dat ZZP'er worden? Om 'gewoon' voor een vastgestelde scope je werk te kunnen doen en je daarvoor in te zetten zonder de frustraties omdat je geen officiele werknemer bent van de organisatie en daardoor de afstand makkelijker kan bewaren en minder betrokken bij het politieke spel hoeft te zijn als onderdeel van de organisatie. Daarnaast, en dat was een plus vanuit consultancy, de duidelijke scope en contractuele verplichting die je aan beide kanten aangaat zorgt voor veel duidelijkere uitvoering van het werk.

Nu moet ik wel zeggen dat de werkgevers die ik na de consultancy heb gehad geen makkelijke werkgevers waren en allen best zoekende in hoe nu verder. Maar ook allemaal wel grote spelers qua omzet en personeel.

Nu alles rustig aan het uitzoeken wat er komt kijken om als een zzp'er aan de slag te kunnen. En even mijn akkoord en afronding met de huidige werknemer finaliseren. Die zijn akkoord dat ik als zelfstandige ga starten, ook al is er geen concurrentiebeding oid waar ik mee te maken heb/kan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
coldasice schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:29:
[...]
Heb er rond kerst over nagedacht, maar toch nog veel te spannend en de voordelen wegen nog niet op tegen de nadelen. Meer omzet maarja, aan omzet niet echt een gebrek. Laat je pensioen zelf regelen met extra salaris en administratie uitbesteed? Ben erg benieuwd....
In mijn geval zal het net wat anders liggen: veel minder risico's, maar ook geen extra omzet. :)

Ik overweeg om één van mijn oud-leerlingen een WEP te bieden: een werkervaringsplek. Dat biedt hen misschien geen volwaardig loon, maar wel training op mijn kosten. En het is niet de bedoeling dat ik hen inzet om omzet te genereren, maar juist om ze wat meer op te leiden.

Maar ook bij zo'n situatie is't belangrijk dat ik wel netjes aan alle ARBO-eisen en andere wettelijke verplichtingen voldoe. Dus fijn als je daar hulp kan krijgen van zo'n branche-organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:55
Ollie81 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:01:
En even mijn akkoord en afronding met de huidige werknemer finaliseren. Die zijn akkoord dat ik als zelfstandige ga starten, ook al is er geen concurrentiebeding oid waar ik mee te maken heb/kan hebben.
Waarom zou je daar akkoord voor moeten krijgen van je huidige werkgever?

Daarnaast deed je in de consultancy toch niets anders dan binnen de afgestemde scope een project of opdracht? Waarom denk je dat ZZP daar anders in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
jongetje schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:47:
[...]

Waarom zou je daar akkoord voor moeten krijgen van je huidige werkgever?

Daarnaast deed je in de consultancy toch niets anders dan binnen de afgestemde scope een project of opdracht? Waarom denk je dat ZZP daar anders in is?
Omdat er een gedeeltelijke overlap is contractueel.

Geen gedoe en verplichtingen vanuit de werkgever in de consultancy :) Gewoon mijn eigen ding doen en daar verantwoordelijkheid voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 07:48
Ollie81 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:08:
[...]

Geen gedoe en verplichtingen vanuit de werkgever in de consultancy :) Gewoon mijn eigen ding doen en daar verantwoordelijkheid voor nemen.
Ik ben zelf geen ZZP-er maar lees hier wel graag mee. Ik kan bovenstaande prima in loondienst doen. Als dit je motivatie is om als ZZP-er te beginnen is dat natuurlijk prima maar weet ook dat het in loondienst ook kan. Met bijbehorende "zekerheden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ollie81 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:08:
[...]

Dus je huidige werkgever weet al dat je als ZZP'er wil gaan starten en geeft je die vrijheid om dat nu op te zetten? Of lees ik het dan verkeerd?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
Peekster schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:06:
[...]

Ik ben zelf geen ZZP-er maar lees hier wel graag mee. Ik kan bovenstaande prima in loondienst doen. Als dit je motivatie is om als ZZP-er te beginnen is dat natuurlijk prima maar weet ook dat het in loondienst ook kan. Met bijbehorende "zekerheden".
Incl. de zekerheid van min of meer verplichte cursussen en kennissessies in je avonduren, beoordelings-, functionerings- en popgesprekken, loonontwikkeling naar de grillen van de werkgever, een praktisch minimaal aantal vakantie dagen.. inzet op anderhalf uur enkele reis want deze klant is echt belangrijk..etc, etc.. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kawa op 24-04-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Peekster schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:06:
[...]

Waarom zet je "zekerheden" tussen quotes? Omdat ze in de praktijk als het erop aankomt niet zo heel veel waard zijn?

Dan is het best een dure verzekering aangezien je er de helft van je inkomenspotentieel voor inlevert.

Voor de rest moet iedereen die keuze zelf maken en ik realiseer me heel goed dat zzp'en voor veel mensen niet geschikt is. Maar als je iemand bent voor wie dat wel het geval is zou ik zelf toch graag wat betere argumenten zien om me ertoe over te halen in loondienst te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 07:48
Kawa schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:54:
[...]

Incl. de zekerheid van min of meer verplichte cursussen en kennissessies in je avonduren, beoordelings-, functionerings- en popgesprekken, loonontwikkeling naar de grillen van de werkgever, een praktisch minimaal aantal vakantie dagen.. inzet op anderhalf uur enkele reis want deze klant is echt belangrijk..etc, etc.. :+
Je noemt allemaal dingen waar ik persoonlijk in loondienst geen last van heb. Daarom is het voor mij geen motivatie om als zzp-er te beginnen.
Yucon schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:00:
[...]

Waarom zet je "zekerheden" tussen quotes? Omdat ze in de praktijk als het erop aankomt niet zo heel veel waard zijn?

Dan is het best een dure verzekering aangezien je er de helft van je inkomenspotentieel voor inlevert.

Voor de rest moet iedereen die keuze zelf maken en ik realiseer me heel goed dat zzp'en voor veel mensen niet geschikt is. Maar als je iemand bent voor wie dat wel het geval is zou ik zelf toch graag wat betere argumenten zien om me ertoe over te halen in loondienst te blijven.
Omdat zekerheid/veiligheid voor iedereen anders is en anders beleefd wordt.
Het was niet mijn bedoeling om je over te halen in loondienst te blijven

[ Voor 40% gewijzigd door Peekster op 24-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 11:06
Vraagje over iets waar ik niet helemaal 100% zeker over ben. Ik heb begin dit jaar een nieuwe auto gekocht (zakelijk), waarbij ik mijn oude auto (zakelijk) als inruil heb verkocht. Van de garage netjes een factuur gekregen waarop e.e.a. is uitgesplits. Nu staat er bij de gegevens van de aankoop van mijn oude auto nog een bpm bedrag vermeld, mot ik daar nog iets mee, nee toch? Dat is verrekend met de bpm van de nieuwe auto en daarmee basta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:54
Ligt eraan hoe de BTW is berekend. Over het gehele bedrag, of over het bedrag minus de BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 11:06
figlio del comm schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:21:
Ligt eraan hoe de BTW is berekend. Over het gehele bedrag, of over het bedrag minus de BPM.
Dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb ik de afgelopen kwartalen niet goed opgelet, of is het nieuw dat je je aangifte omzetbelasting met iDeal kunt voldoen?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Kawa schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:54:
[...]

Precies dit wat Kawa zegt staat mij enorm tegen.

Ik kan mij nog te goed herinneren dat ik na 9 maanden eindelijk eens een week vakantie had genomen (en nodig had) en nog werd ik iedere dag gebeld over een mogelijke opdracht of ik even tijdens mijn vakantie hier even tijd aan wilde besteden.
Oef en die avondsessies ja...

Nee, zeker geen loondienst meer in de consultancy. Daar word ik pas echt doodongelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
Och, we zijn allemaal onderaan begonnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jongetje schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:48:
[...]

Dat leer je niet in Nederland. Je leert om richting aan te geven als je af slaat. En dat is bij een rotonde is bij het verlaten van een rotonde.

Maar los daarvan, zou ik @TucanoItaly adviseren om een boek te lezen over de werk cultuur in België.
Goed idee, dat boek. Meteen iets besteld.

Mijn vriendin heeft vorig jaar rijles gehad, en moest links richting aangeven als ze de rotonde op ging rijden (met de bedoeling links te gaan). Provincie Utrecht.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Op mijn verlanglijstje gezet! Dank voor de tip!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:46
Yucon schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:16:
[...]

.. en als je als hollander probeert vlaams te praten zet je jezelf hopeloos voor schut :P
Klopt, net zoals mensen uit het westen proberen te praten met een Saksisch accent en mensen uit het oosten pogen Amsterdams te praten.
Nu komen mijn voorouders uit Vlaanderen en bij een familiereünie moet ik het Vlaams dan ook machtig zijn in de oren. Niet in de mond. Zeker en vast... :+

Intussen is het volstrekt offtopic natuurlijk. Maar het geldt ook voor je werk; als je geen verstand/kennis hebt van een bepaald vakgebied, probeer dan niet in dezelfde taal mee te praten. Ik irriteer me mateloos aan zogenaamde managers die me de technische details gaan geven van mijn werk. Ik zie een klok, er zwaait een klepel, maar er komt geen muziek.

[ Voor 26% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 25-04-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 17:00

Matis

Rubber Rocket

Meh, gisteren mijn eerste boete van de BD ontvangen...

Voor de LH over februari heb ik een subtotaal overgemaakt in plaats van het "Totaal Generaal" bedrag :F

Een verzuimboete van 50 Euro bovenop het resterende bedrag van 230 Euro.
Gelukkig een niet al te dure les.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
Matis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:09:
Meh, gisteren mijn eerste boete van de BD ontvangen...

Voor de LH over februari heb ik een subtotaal overgemaakt in plaats van het "Totaal Generaal" bedrag :F

Een verzuimboete van 50 Euro bovenop het resterende bedrag van 230 Euro.
Gelukkig een niet al te dure les.
Dan nog vind ik hoe de BD opereert schandalig.
1 foutje, Pats, direct boete. We zijn allemaal mensen toch :?

Belastingdienst kloot maar aan, ja, sorry, geen capaciteit, oude systemen enz...
(beetje gechargeerd maar u snapt de clou)

WTF 8)7 nogal eenrichtingsverkeer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:57
ybos schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:17:
[...]

Belastingdienst kloot maar aan, ja, sorry, geen capaciteit, oude systemen enz...

https://www.nu.nl/economi...-helemaal-verdwijnen.html
"We vragen het onmogelijke van mensen en hebben alle financiële risico's bij de burgers neergelegd", zegt Snels. Als overheidsinstanties een fout maken, moeten burgers zelf in actie komen om hun toeslagen zeker te stellen. "Ik zeg eerlijk: ik zou dat niet eens kunnen. Ik ben er heel erg van geschrokken dat het systeem zo werkt."
Zelfs de inspecteur zelf is het ermee eens dat het nogal eenrichtingsverkeer is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Toeslagen != loonheffing voor BV's

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
*knip* dat is niet toegestaan hier

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 25-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 18:33
Ik kijk nu al een paar maanden mee op dit topic & op opdrachtenportalen om zelf ook de (eens) de overstap te maken van detachering naar ZZP schap.

Ligt het aan mij, of zijn er op het moment niet veel nieuwe Software Engineer opdrachten te vinden? Ik zie wel wat openstaande opdrachten, maar dat is of bij het DUO in groningen, of alleen voor Detavast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Op de portalen lijkt het inderdaad beperkt te zijn.

Bij fring.work (werd eens in dit topic genoemd) heb je als developer of engineer zelfs keuze uit 2 gesloten aanbiedingen in de afgelopen 2 weken.

Heel nuttig, zo'n portaal zonder keuze :p
Op een klusje van een paar uur voor het bedrijf zelf na.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
groezle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:18:
Ik kijk nu al een paar maanden mee op dit topic & op opdrachtenportalen om zelf ook de (eens) de overstap te maken van detachering naar ZZP schap.

Ligt het aan mij, of zijn er op het moment niet veel nieuwe Software Engineer opdrachten te vinden? Ik zie wel wat openstaande opdrachten, maar dat is of bij het DUO in groningen, of alleen voor Detavast.
Hoe kom je (of je werkgever) nu aan opdrachten dan?

Verder kun je prima zelf dergelijke bedrijven benaderen of je netwerk laten werken om klussen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

CodeCaster schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:11:
Heb ik de afgelopen kwartalen niet goed opgelet, of is het nieuw dat je je aangifte omzetbelasting met iDeal kunt voldoen?
Ik zag het ook voor het eerst. Heb het alsnog zelf overgemaakt, geagendeerd voor morgen. Tegenwoordig krijg ik weer wat rente dus ik laat die achteneenhalfduizend zo lang mogelijk staan.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
groezle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:18:

Ze zijn wel te vinden, maar daar voor zul je moeten ondernemen :P. Of gewoon een recruiter benaderen die 15 euro per uur pakt en over 6/12/24 maanden hier komen klagen/vragen hoe je toch van die fee af komt "waar men niks voor doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Strykeforce schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:53:
[...]

Ze zijn wel te vinden, maar daar voor zul je moeten ondernemen :P. Of gewoon een recruiter benaderen die 15 euro per uur pakt en over 6/12/24 maanden hier komen klagen/vragen hoe je toch van die fee af komt "waar men niks voor doet".
Hoe pak jij dat dan aan? Actief je CV aanbieden bij potentiële klanten die een vacature open hebben staan? Of vanuit een open sollicitatie je CV aanbieden?
Je netwerk 'lief' aankijken als je die al opgebouwd hebt? Of hoe ben jij gestart?

Ik zit zelf niet specifiek in de ICT hoek. Iig niet als developer oid. Wel veel ICT gerelateerde projecten verzorgd en gecoacht. Ook hele grote transformaties daarin. En vaak gaan business en IT samen en is daar waar ik mij bevind.

Anderen mogen ook reageren ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
Eigen netwerk is toch wel het credo. Ik ben door twee verschillende afdelingen benaderd van dezelfde oude klant met de vraag wanneer ik weer beschikbaar ben. Was een leuke club, dus dan kan best mijn volgende klus worden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
Ollie81 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:13:
[...]

Hoe pak jij dat dan aan? Actief je CV aanbieden bij potentiële klanten die een vacature open hebben staan? Of vanuit een open sollicitatie je CV aanbieden?
Je netwerk 'lief' aankijken als je die al opgebouwd hebt? Of hoe ben jij gestart?

Ik zit zelf niet specifiek in de ICT hoek. Iig niet als developer oid. Wel veel ICT gerelateerde projecten verzorgd en gecoacht. Ook hele grote transformaties daarin. En vaak gaan business en IT samen en is daar waar ik mij bevind.

Anderen mogen ook reageren ;-)
Je geeft zelf al antwoord op de vraag ;). Netwerk netwerk netwerk.

Contacten onderhouden met mensen die zijn gaan zzp'en, maar ook met mensen waar je ooit gedetacheerd was (zeker de mensen wat hoger op), probeer lijntjes kort te houden en zo nu en dan ook eens een gesprekje via bijvoorbeeld linkedin aan te gaan ook al is het maar "casual" om te kijken hoe zaken gaan.

Als je dan benaderd wordt door een partij direct op linkedin, hou ook dat contact warm in plaats van te zeggen: zzp of nee. Maar houd opties open door een moment later vast te leggen om nog eens te kijken naar of ze de positie gevuld krijgen.

Accepteer ook dat veel van dit soort acties niet meteen een resultaat opleveren, maar dat dit ook een kwestie is van de lange adem. Het schaalt ook niet, aangezien je alleen recruiter aan het spelen bent voor jezelf, kan ook zo maar zijn dat iedereen je wilt en je nee moet verkopen.

En last but not least, eigenlijk wel het belangrijkste punt: ben onderscheidend ten opzichte van de rest van de markt, ben geen gemiddelde developer, heb daadwerkelijk wat te bieden aan klanten naast alleen maar een paar extra handjes en kennis van wat talen/frameworks.

Te vaak is de instelling dat sales niks bijzonders doet en een recruiter maar een beetje achterover zit te leunen en leuke marges neemt. Ik heb nu zelf ook iemand bemiddeld, daar vang ik de komende 12 maanden 10% van, ik heb hem binnen geloosd, mijn reputatie er voor gebruikt en ook samen het sales plan opgezet. Het budget is strak dus zo simpel was het niet, daar mag best dan voor betaald worden (overigens was mijn instelling maar 6 maanden die marge te nemen, maar hij vond het eerlijker dat het 12 was)

Tot nu toe 2 opdrachten sinds begin dit jaar die door mijn netwerk binnen komen, specifiek wilden ze mij voor de toegevoegde waarde die ik bied naast ook solide development vaardigheden. Men heeft het vertrouwen in mij dat ik het voor elkaar krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Ze mogen toch wel een beetje professionaliteit verwachten van een BV? Bij omzetbelasting zijn ze al een stuk soepeler en krijg je eerst een waarschuwing. Particulieren met toeslagen is een geval apart, niemand kiest voor toeslagen. Het concept is dat je het nodig hebt om (fatsoenlijk) rond te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
[...]

Je moet gewoon de wet volgen. Dat zij het niet (kunnen) doen, betekent natuurlijk niet dat jij het niet hoeft te doen, hoe crue dat ook kan voelen.

Ik heb een onderneming in Zweden met een wel goed functionerende belastingdienst en als je iets vergeet krijg je gelijk 100-500 euro boete, dus wees blij dat de boetes zo laag zijn in Nederland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notyouravgadmin
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-05 19:58
Zijn er functioneel beheerders hier die zzp’en? Hoe komen jullie makkelijk aan een opdracht. Ik merk dat ik er zelf veel moeite mee hen, omdat de klant wil dat je ervaring hebt met dat specefieke software pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 18:57
@Strykeforce Even voor mijn interesse, hoe zet jij je dan in de markt naast extra handjes en je kennis?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Notyouravgadmin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:47:
Zijn er functioneel beheerders hier die zzp’en? Hoe komen jullie makkelijk aan een opdracht. Ik merk dat ik er zelf veel moeite mee hen, omdat de klant wil dat je ervaring hebt met dat specefieke software pakket.
Ik ben 7 jaar geleden begonnen als FB-er op opdrachten. Mijn eerste opdrachten schuurden juist vaak tegen Functioneel Beheer aan of was als Functioneel Beheerder voor een maatwerk pakket wat bijna nergens gebruikt werd of specifiek was voor dat bedrijf. Als je snel iets eigen kunt maken en je makkelijk langs de gebruikers beweegt is dat juist het leuke (in mijn ogen) van verschillende opdrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Deveon schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:18:
[...]

Ze mogen toch wel een beetje professionaliteit verwachten van een BV? Bij omzetbelasting zijn ze al een stuk soepeler en krijg je eerst een waarschuwing. Particulieren met toeslagen is een geval apart, niemand kiest voor toeslagen. Het concept is dat je het nodig hebt om (fatsoenlijk) rond te komen.
Orangelights23 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:07:
[...]

Je moet gewoon de wet volgen. Dat zij het niet (kunnen) doen, betekent natuurlijk niet dat jij het niet hoeft te doen, hoe crue dat ook kan voelen.

Ik heb een onderneming in Zweden met een wel goed functionerende belastingdienst en als je iets vergeet krijg je gelijk 100-500 euro boete, dus wees blij dat de boetes zo laag zijn in Nederland :P
Tuurlijk mag je van een BV professionaliteit verwachten. Maar ook het allerbeste bedrijf ter wereld maakt fouten. Dat weet iedereen. Waarom dan direct beboeten :?
Fout maken =/= (bewust) wet overtreden!

Als we met die instelling alles gaan doen zal t gezellige wereld worden: Vrouw keertje slecht humeur -> scheiden? :X :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
ybos schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:36:
[...]

[...]

Tuurlijk mag je van een BV professionaliteit verwachten. Maar ook het allerbeste bedrijf ter wereld maakt fouten. Dat weet iedereen. Waarom dan direct beboeten :?
Fout maken =/= (bewust) wet overtreden!

Als we met die instelling alles gaan doen zal t gezellige wereld worden: Vrouw keertje slecht humeur -> scheiden? :X :P
En ook dat is afhankelijk van de situatie.
Ik had mijn LH wel netjes handmatig ingediend en betaald maar achteraf overgestapt naar Employes en daar gecorrigeerd. Blijkt dat ze geen correctie sturen maar een nieuwe aangifte (helpdesk van Employes verzekerde dat ik het zo moest doen). Tijdje later alsnog een brief dat het verschil niet was betaald en ik dus daarmee te laat was. Een waarschuwing gekregen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Strykeforce
Jogai schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:04:
@Strykeforce Even voor mijn interesse, hoe zet jij je dan in de markt naast extra handjes en je kennis?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
Één van mijn klanten vroeg me of voortaan de factuur als UBL / XML e-factuur in te sturen. Ik had dat altijd vooruitgeschoven, maar heb d'r gisteren eindelijk tijd ingestoken. :)

Omdat ik een accountant inhuur maak ik niet gebruik van een boekhoudpakket waar ik zelf gemakkelijk zo'n factuur op inklop en exporteer. Ik heb ze wel de vraag gestuurd hoe ik dat gemakkelijk kan doen met Exact Online, maar dat volgt nog.

Intussen ben ik best enthousiast over het gebruiksgemak van https://www.factuursturen.nl

True... "als de dienst gratis is, ben jij het product", dus ik zal de voorwaarden eens heel goed door gaan nemen. Maar met hun "de eerste drie facturen per maand zijn gratis" aanpak is't wel fijn landen. En ik moet zeggen, de tool werkt heel aardig. Het was doodsimpel om mijn eigen briefpapier in te laden, waar zij de factuur overheen knallen. En ja, een gedegen export naar UBL dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 26-04-2023 07:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20-05 17:00

Matis

Rubber Rocket

Liegebeest schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:51:
Één van mijn klanten vroeg me of voortaan de factuur als UBL / XML e-factuur in te sturen. Ik had dat altijd vooruitgeschoven, maar heb d'r gisteren eindelijk tijd ingestoken. :)

Omdat ik een accountant inhuur maak ik niet gebruik van een boekhoudpakket waar ik zelf gemakkelijk zo'n factuur op inklop en exporteer. Ik heb ze wel de vraag gestuurd hoe ik dat gemakkelijk kan doen met Exact Online, maar dat volgt nog.

Intussen ben ik best enthousiast over het gebruiksgemak van https://www.factuursturen.nl

True... "als de dienst gratis is, ben jij het product", dus ik zal de voorwaarden eens heel goed door gaan nemen. Maar met hun "de eerste drie facturen per maand zijn gratis" aanpak is't wel fijn landen. En ik moet zeggen, de tool werkt heel aardig. Het was doodsimpel om mijn eigen briefpapier in te laden, waar zij de factuur overheen knallen. En ja, een gedegen export naar UBL dus.
Bij mijn boekhoudpakket (WeFact) kun je per debiteur aangeven wat je allemaal wilt verzenden als factuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9yknij5I2jqAnAACtxn5MENhMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JPQfZHYSFrJeRjnhx7Uo30id.png?f=user_large

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:43:
[...]

Zoek er 1 in regio Utrecht, vorige week wederom facturen gevonden van een andere partij in mijn boekhoud programma. Als dat miep om de hoek voor 40 euro per maand was ok, maar inmiddels betaal ik 170+ euro per maand.
Via mijn kapper een accountant aangeraden gekregen, maar het blijft een dure aangelegenheid. Voor 4 uur werk in het jaar, plus het opstellen van een jaarrekening plus belastingaangifte voor mij en mijn vrouw bijna 2200 euro ex BTW.

Kreeg als tip van mensen uit mijn netwerk: https://www.tellow.nl/
Maar vraag mij af hoe goed dat daadwerkelijk is

[ Voor 9% gewijzigd door init6 op 26-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Wat hebben jullie liever?

Huidig scenario : vaste loondienst
- Jaarvergoeding op basis van 40u : ongeveer 160k bruto
- Ongeveer 7400 netto als de eigen bijdrage pensioen eraf is, en de thuiswerk vergoeding er weer bij is.

Of

Potentieel scenario : ZZP
155 euro ex BTW per uur
Obv contract van 1600 uur gegarandeerd (1 jaar) daarna eventueel verlengbaar.

Lang verhaal kort. Ik zou er per maand (na geschatte bedrijfskosten) netto €4.200 op vooruit gaan. Niet misselijk. Daarnaast ook wel het idee dat directie functies redelijk stabiel zijn in ZZP constructie, zeker als ik goed zou functioneren.

Ik ben echter vooral benieuwd wat de mensen die al een keus voor ZZPschap gemaakt hebben van deze scenarios vinden.

Yay/nay/meh?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Obv het geld is een no-brainer, maar het is appels met peren. Hopelijk zijn er wel meer redenen om te gaan ZZP'en..... Je carrière gaat er heel anders uitzien nl.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
Je gaat in het zzp topic vragen of mensen liever zzper zijn of in loondienst? :+

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 10:50
Ik zie dat Knab tegenwoordig ook Crowdsurance doet: https://www.knab.nl/zakelijk/verzekeren/crowdsurance/kosten

Die kosten zijn lager dan ik momenteel voor Sharepeople betaal.

En de bedrijfsverzekeringskosten lijken ook lager, maar daar moet ik nog eens induiken qua dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
figlio del comm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
Obv het geld is een no-brainer, maar het is appels met peren. Hopelijk zijn er wel meer redenen om te gaan ZZP'en..... Je carrière gaat er heel anders uitzien nl.
Aangezien ik geen ervaring als ZZPer heb, precies de reden dat ik hem hier even plaats. Welke gedachten heb je hierbij, met je ervaring als ZZPer? Financieel verschilt het belachelijk veel.

Maar zou je het met je eigen kennis en ervaring de trade-off waard vinden?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Dat is afhankelijk van wat je zelf wilt. Maar dat zijn wel salarissen om te twijfelen inderdaad.
Meestal kom je in loondienst niet boven 60 a 70K bruto en dan is het gat met freelancen heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Elfjes schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
Je gaat in het zzp topic vragen of mensen liever zzper zijn of in loondienst? :+
Nee, ik vraag mensen met ZZP ervaring om hun gedachten te laten gaan over een concreet scenario.

Als het verschil netto maandelijks in het voordeel van de vaste loondienst was, zou je toch ook niet blind weer kiezen voor ZZPschap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:07:

- Ongeveer 7400 netto als de eigen bijdrage pensioen eraf is, en de thuiswerk vergoeding er weer bij is.

Of

155 euro ex BTW per uur

Lang verhaal kort. Ik zou er per maand (na geschatte bedrijfskosten) netto €4.200 op vooruit gaan. Niet misselijk. Daarnaast ook wel het idee dat directie functies redelijk stabiel zijn in ZZP constructie, zeker als ik goed zou functioneren.

Ik ben echter vooral benieuwd wat de mensen die al een keus voor ZZPschap gemaakt hebben van deze scenarios vinden.

Yay/nay/meh?
wil je tot je pensioen (of in ieder geval langere tijd) bij een werkgever zitten of juist om de zoveel tijd van job hoppen?
indien dat laatste => zzp
zo niet => loondienst

vraag je ook af of je tegen de onzekerheid kan (klus kan ieder moment stoppen en dan moet je weer op zoek)

zzp is niet alleen het geld, er komt heel wat meer bij kijken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik ben primair ZZP'er voor de vrijheid en om weg te zijn van alle verplichtingen rond loondienst-verband.
Het inkomen is secundair, maar zeker belangrijk.

Van het verschil tussen 65 a 70K bruto en like 1,5 ton omzet kan je een hoop risico opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22

Of

155 euro ex BTW per uur

Yay/nay/meh?
Dit is wel een heel extreem scenario. Men gaat hier van loondienst naar ZZP omdat ze 50k-80k per jaar verdienen en vast zitten aan een plafond. Jij komt aan met 160k uit loondienst. En of 155 euro per uur de overweging waard is. Ik heb voor minder dan de helft van dat tarief als ZZP-er gewerkt en dat was al "flink".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
Je kiest ook veel heel veel andere dingen, zoals je eigen opdrachten selecteren en zoeken, je eigen pensioen invulling geven, jezelf ontwikkelen en niet het leerpad van een ander volgen, etc etc. Je hebt veel meer controle over je eigen toekomst. En dat is best spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
hackerhater schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:14:
Dat is afhankelijk van wat je zelf wilt. Maar dat zijn wel salarissen om te twijfelen inderdaad.
Meestal kom je in loondienst niet boven 60 a 70K bruto en dan is het gat met freelancen heel groot.
Precies en dat maakt het best moeilijk.
Met 160k bruto in vaste loondienst, mag ik absoluut al niet klagen. Ik zit er warmpjes bij, heb zekerheid van het sociale stelsel en heb nu 6 jaar ervaring bij de huidige werkgever.

Dat betekent dat mochten ze een keer willen/moeten beëindigen ik best al een dure ben om uit te kopen. Zie het als extra zekerheid (deterrance) of als potentiële windfall. Maar ik zit nu natuurlijk prima.

Echter, 4200 per maand extra. Wat een geld.
50k op jaarbasis extra netto. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:28

RaseriaN

So much choices..

Ik ben primair begonnen met ondernemen (ZZP) omdat ik de vrijheid enorm waardeer. En dan niet zo zeer omdat ik dan maar 4 dagen kan werken, maar zélf kan bepalen welke klanten of klussen ik wel of niet doe. Het is zo lekker dat ik uit een gigantische pool van werk zelf de kers kan kiezen ipv. een klus op mn bord geschoven te krijgen omdat ik dat zo snel/goed kan terwijl ik 0 binding met de klant heb of amper uitdaging ervaar.

Financieel wilde ik er sowieso gelijk op blijven, maar ben nu (inclusief van 40 naar 36 uur te gaan) toch goed op vooruit gegaan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:18:
[...]

Met 160k bruto in vaste loondienst, mag ik absoluut al niet klagen. Ik zit er warmpjes bij, heb zekerheid van het sociale stelsel en heb nu 6 jaar ervaring bij de huidige werkgever.

Dat betekent dat mochten ze een keer willen/moeten beëindigen ik best al een dure ben om uit te kopen. Zie het als extra zekerheid (deterrance) of als potentiële windfall. Maar ik zit nu natuurlijk prima.

Is dat uurtarief ook structureel houdbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Yucon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:20:
[...]

Uitstekende vraag.

Daar naast kan m'n hoofd haast niet eens bij dat soort bedragen. €160k in loondienst? Ik ben daar nooit ook maar enigszins in de buurt gekomen. :o

Blijkbaar is OP het waard. O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
figlio del comm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:16:
Je kiest ook veel heel veel andere dingen, zoals je eigen opdrachten selecteren en zoeken, je eigen pensioen invulling geven, jezelf ontwikkelen en niet het leerpad van een ander volgen, etc etc. Je hebt veel meer controle over je eigen toekomst. En dat is best spannend.
Ik heb in mijn jonge jaren een aantal bedrijven gestart en gerund met wisselend succes. Één is er gestaakt en resulteerde in het moeten ophoesten van 60k restschuld, maar ik heb er ook een goed kunnen verkopen aan een grote partij.

Heb dus wel ondernemers ervaring, en ervaring buiten "veilige loondienst" om. Het waren destijds inderdaad best spannende tijden.

Er waren maanden dat het geld binnenstroomde, maar ook tijden dat er maar geen nieuwe orders binnenkwamen. Resultaat was dat ik eigenlijk, ondanks goed jaarinkomen, extreem zuinig ging leven omdat ik me nooit echt comfortabel voelde.

"Wat als de kraan zo dichtgaat, dan moet ik wel reserves hebben"

Inmiddels heb ik gelukkig wel behoorlijke reserves aangelegd. Stel dat na de gegarandeerde 1600 uur, het contract stopt en magisch geen enkele inkomensbron meer kan vinden dan kan ik het wel een aantal jaar uitzingen.

Blijft lastig. Ik realiseer me dat ik in beide scenarios in mijn handjes mag knijpen maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie hier als ervaringsdeskundigen van vinden.

Denk dat ik zelf best wel wel een keuze gemaakt heb, maar even kijken waar jullie mee komen. Even sanity checken / graadmeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:39
[...]

Heb je plannen voor deze 50K per jaar voor zeg pakweg de komende 5 jaren?
Zijn die plannen jou het extra risico van ZZPen waard?
(Heb je in je berekening ook pensioen meegenomen?)
Heb je vrijheid in je huidige baan en wil je nog meer vrijheid?
Een uurtarief van 155 is nogal specifiek, heb je toevallig al een aanbod voor een opdracht gekregen en weet je dus zeker dat je dit tarief krijgt?

Ik ben zzp'er geworden omdat ik meer geld wilde en kon verdienen. Van 60K bruto in loondienst naar 120K winst. En als 2e reden omdat ik af wilde van al die verplichte dingen die je van een werkgever opgelegd krijgt. Het heeft wel dik 5 jaren geduurd voordat ik echt doorhad hoe ik de leukere klussen kon vinden. En de 1e jaren waren echt niet alleen maar vrijheid blijheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Yucon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:20:
[...]

En dat is dus de grote vraag.
Als de 1600 uur op zijn, zijn we in een jaar 250k verder, maar dan.

Daar heb ik helaas geen antwoord op. Kan zijn dat ik dan weer een nieuwe klus vind, dat ze mij verlengen, of dat ik huilend thuis zit omdat het in de markt verkrijgbare uurtarief naar 115 gedaald is.. bij wijze van.

Je hebt geen zekerheid in het zelfstandige scenario

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 11:16

Of

155 euro ex BTW per uur

Yay/nay/meh?
Wat heb je per maand nodig?

Ik zou voor zzp kiezen in BV formaat. Je houdt dan netto veel meer over. Als jij jezelf een salaris van 60k uitkeert dan hou je de rest in je bv en kan je van daaruit beleggen in etf tbv pensioen. Of jezelf een hypotheek gaan geven vanuit de bv.

Maar als jij echt dat netto salaris nodig hebt dan wordt het een andere berekening. Persoonlijk wil ik zelf bepalen hoe ik pensioen opbouw en heb ik niet een hoog netto salaris nodig.

Het gaat om meerdere factoren. Wat is je huidige uitgave patroon, wil je zelf je pensioen bepalen, switch je graag etc. En met 1800 uur op jaar basis wat prima kan, hark je de knaken gewoon bizar hard binnen en ben je bij wijze van 15 jaar klaar met werken.

[ Voor 10% gewijzigd door mannowlahn op 26-04-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:28:
[...]

En dat is dus de grote vraag.
Als de 1600 uur op zijn, zijn we in een jaar 250k verder, maar dan.

Daar heb ik helaas geen antwoord op. Kan zijn dat ik dan weer een nieuwe klus vind, dat ze mij verlengen, of dat ik huilend thuis zit omdat het in de markt verkrijgbare uurtarief naar 115 gedaald is.. bij wijze van.

Daar zit wel een nuance in. Als het een flinke uitschieter op het gangbare tarief is, dan is die kans groter dan wanneer het redelijk in lijn ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-05 10:27
[...]

Als je door een burnout of een ongeluk niet meer je werk kan doen moet je een vangnet hebben.
Hoeveel wil jij betalen voor je AOV om een X loon te krijgen?

En die 50K extra, is dat inclusief het opbouwen van een pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-05 16:02
Hier meer mensen ervaring met pripost? Movemove heeft mijn tankpas daarheen gestuurd, maar pripost zegt hem niet te hebben ontvangen. Eerdere post is wel netjes ingescand en naar mij doorgestuurd.

Heb movemove gebeld en die hebben de pas 100% op de bus gedaan. Gisteren aanvraag gedaan voor een nieuwe pas en of ze die naar mijn priveadres wilde sturen en vandaag al binnen.

Gaat dus niet helemaal goed bij pripost. Nu wat dit niet zo heel belangrijk, maar ik wil niet brieven van de belastingdienst mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
gem-p schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:28:
[...]
Heb je plannen voor deze 50K per jaar voor zeg pakweg de komende 5 jaren?
Wordt oprecht alleen maar benut om levensstandaard te verhogen of extra reserves aan te leggen. Ik heb (zo) een hypotheek-vrij huis, al fijne reserves en ik begeer alleen nog de garage vol oldtimers waar ik aan kan sleutelen.
Zijn die plannen jou het extra risico van ZZPen waard?
Ik zit in loondienst echt wel aan de mogelijke top denk ik. De kans dat ik echt nog substantiele stappen ga zetten in loondienst is erg klein. Dat plafond stoort me vooral..
Heb je in je berekening ook pensioen meegenomen?
Ja, in de zin dat ik eraan bijdraag. Maar ik heb al behoorlijk gespaard en mijn pensioen eigenlijk al zelf in beheer. En daarbij komt nog wat ik tijdens loondienst heb opgebouwd. Niet echt een factor in deze.
Heb je vrijheid in je huidige baan en wil je nog meer vrijheid?
Ik heb veel vrijheid. Ik ben MT-lid bij een grote organisatie en heb directe verantwoordelijkheid voor 80-100FTE.

De extra vrijheid die ZZPschap oplevert trekt me enorm. Vooral omdat je dan ook meerdere bedrijven, culturen, producten kunt gaan ontdekken. Ik heb nu vooral vrijheid in een duidelijk afgebakend portfolio.
Een uurtarief van 155 is nogal specifiek, heb je toevallig al een aanbod voor een opdracht gekregen en weet je dus zeker dat je dit tarief krijgt?
Ja dit is een officieel, schriftelijk aanbod dat ik voor me heb liggen. Drie sollicitatierondes en een test van bekwaamheid voor doorlopen. |:( Het is een Amerikaanse enterprise die me dit biedt.

Die cultureshift staat me ook nog wel een beetje tegen, misschien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:28:
[...]

Maak jezelf geen illusie, in het loondienst scenario heb je ook geen zekerheid. (zeker bij een amerikaanse enterprise, geloof me) Als het bedrijf in zwaar weer komt, overgenomen wordt, je performed niet oid sturen ze je ook gewoon weg.

[ Voor 6% gewijzigd door figlio del comm op 26-04-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
mannowlahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:32:
[...]

Wat heb je per maand nodig?

Ik zou voor zzp kiezen in BV formaat. Je houdt dan netto veel meer over. Als jij jezelf een salaris van 60k uitkeert dan hou je de rest in je bv en kan je van daaruit beleggen in etf tbv pensioen. Of jezelf een hypotheek gaan geven vanuit de bv.

Maar als jij echt dat netto salaris nodig hebt dan wordt het een andere berekening. Persoonlijk wil ik zelf bepalen hoe ik pensioen opbouw en heb ik niet een hoog netto salaris nodig.

Het gaat om meerdere factoren. Wat is je huidige uitgave patroon, wil je zelf je pensioen bepalen, switch je graag etc. En met 1800 uur op jaar basis wat prima kan, hark je de knaken gewoon bizar hard binnen en ben je bij wijze van 15 jaar klaar met werken.
Dat ben ik vergeten te melden.
Ik heb al een holding BV, en ik word inderdaad ZZPer vanuit die holding.

Netto gebruik ik ongeveer 3000 van mijn salaris. De rest wordt geïnvesteerd of gespaard op het moment.

Hypotheek heb ik niet meer nodig, pensioen is geregeld, en het inkomen gaat echt puur en alleen extra levensstandaard opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
figlio del comm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:38:
[...]

Maak jezelf geen illusie, in het loondienst scenario heb je ook geen zekerheid. Als het bedrijf in zwaar weer komt, overgenomen wordt, je performed niet oid sturen ze je ook gewoon weg.
True, maar in loondienst gaat het doorgaans minder snel.. Als ZZP'er lig je er een stuk sneller uit. Uiteindelijk is nergens zekerheid, maar het ligt er wel een beetje aan hoe snel je zenuwachtig wordt.. Uiteindelijk moet je ook een buffer bouwen om dit op te vangen en kost dat wat tijd. Maarja, als je daar doorheen ben, dan zit je er als ZZP'er net zo comfortabel bij als in loondienst vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:41:
[...]

Dat ben ik vergeten te melden.
Ik heb al een holding BV, en ik word inderdaad ZZPer vanuit die holding.

Netto gebruik ik ongeveer 3000 van mijn salaris. De rest wordt geïnvesteerd of gespaard op het moment.

Hypotheek heb ik niet meer nodig, pensioen is geregeld, en het inkomen gaat echt puur en alleen extra levensstandaard opleveren.
Dan is het een no bewoner wat mij betreft. Waarom? Als je in vaste dienst bent betaal je meteen belasting over het uitgekeerde bedrag. Dit kan je privé beleggen maar je hebt straks de nieuwe box3 regels.

Als je vanuit de bv belegt dan betaal je veel minder belasting en is het compounding effect groter. Je belegt met meer geld. Tuurlijk moet je later aftikken maar ook daar zijn leuke regels voor. Je houdt de bv in stand en je betaald jezelf een salaris tbv pensioen. Met jouw tarief is het echt een no brained om als zzp aan de gang te gaan. Mits je dat ook leuk vind. Maar financieel is er geen reden om het niet te doen, des te meer in het wel te doen.

Doe maar een berekening wat er over blijft na een goede aov verzekering, je salaris en vennootschap belasting. Dat bedrag invoeren in een compounding berekening waar je uitgaat van 4% rendement netto per jaar waar bij je de inleg indexeerd. Ik denk dat je versteld zal staan wat dit bedrag over 15 jaar zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door mannowlahn op 26-04-2023 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
mannowlahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:48:
[...]

Dan is het een no bewoner wat mij betreft. Waarom? Als je in vaste dienst bent betaal je meteen belasting over het uitgekeerde bedrag. Dit kan je privé beleggen maar je hebt straks de nieuwe box3 regels.

Als je vanuit de bv belegt dan betaal je veel minder belasting en is het compounding effect groter. Je belegt met meer geld. Tuurlijk moet je later aftikken maar ook daar zijn leuke regels voor. Je houdt de bv in stand en je betaald jezelf een salaris tbv pensioen. Met jouw tarief is het echt een no brained om als zzp aan de gang te gaan. Mits je dat ook leuk vind. Maar financieel is er geen reden om het niet te doen, des te meer in het wel te doen.
Ik denk dat ik de trekker gewoon over ga halen. Die eerste 1600 uur zijn gegarandeerd. Ik weet dus zeker dat ik in ieder geval 250k omzet ga draaien in het komende jaar.

Ik denk zelf dat de economie behoorlijk af gaat remmen en dat we over een jaar in een behoorlijk dal zitten...

Maargoed, ik heb dan ook de reserves om tegen die tijd het uit te kunnen zingen. En in het ergste geval ga ik terug in loondienst of voor een (veel) lager tarief aan de slag. Mijn maandlasten ga ik er sowieso uithalen.

Ik heb volgende week het formele acceptatie gesprek staan. Nog een week bedenktijd dus

Zal wel even een update posten wat het geworden is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat ik de trekker gewoon over ga halen. Die eerste 1600 uur zijn gegarandeerd. Ik weet dus zeker dat ik in ieder geval 250k omzet ga draaien in het komende jaar.

Ik denk zelf dat de economie behoorlijk af gaat remmen en dat we over een jaar in een behoorlijk dal zitten...

Maargoed, ik heb dan ook de reserves om tegen die tijd het uit te kunnen zingen. En ik het ergste geval ga ik terug in loondienst of voor een (veel) later tarief aan de slag. Mijn maandlasten ga ik er sowieso uithalen.

Ik heb volgende week het formele acceptatie gesprek staan. Nog een week bedenktijd dus

Zal wel even een update posten wat het geworden is
Ik ga uit van 60k bruto salaris, 5000 voor aov, dan betaal je over 250k omzet 35k vennoot schap belasting. Dan hou je 150k over. Na 15 jaar is dat 3,1 miljoen op basis van 4% rendement.

Je kan altijd terug in loondienst maar je pakt dan wel even al die knaken mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM23OZbm-5wyTxBt5bqBqAjFEiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GLz7008HtYmlXAVGlTksqQ70.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 22:10
mannowlahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:58:
[...]

Ik ga uit van 60k bruto salaris, 5000 voor aov, dan betaal je over 250k omzet 35k vennoot schap belasting. Dan hou je 150k over. Na 15 jaar is dat 3,1 miljoen op basis van 4% rendement.

[Afbeelding]
En deze berekening gaat uit van volledige winstuitkering en laat evt. voordelen van (bruto) kapitaalopbouw binnen BV buiten beschouwing.

Tevens wordt inkomen uit box 2 komend jaar tot een grens van €67.000 (p.p. i.h.g.v. fiscaal partnerschap) verlaagd van 26,9% naar 24,5%.
Een extra voordeel tot €1.608 bij een dividenduitkering tot €67.000 (of het dubbele i.h.g.v. een fiscaal partnerschap).

Tot slot wordt zelfstandigenaftrek volgend jaar verder afgebouwd. Voordeel t.o.v. eenmanszaak, zeker bij dit bedrag, loopt dus flink op.

[ Voor 6% gewijzigd door Lycaon op 26-04-2023 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Lycaon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:23:
[...]

Deze berekening gaat uit van volledige winstuitkering en laat evt. voordelen van (bruto) kapitaalopbouw binnen BV buiten beschouwing.

Tevens wordt inkomen uit box 2 komend jaar tot een grens van €67.000 (p.p. i.h.g.v. fiscaal partnerschap) verlaagd van 26,9% naar 24,5%.
Een extra voordeel tot €1.608 bij een dividenduitkering tot €67.000 (of het dubbele i.h.g.v. een fiscaal partnerschap).
Het is een ruwe schets idd ter indicatie. Die dividend uitkering is idd niet van toepassing. Of dat 5k meer of minder op jaar basis is boeit even niet zoveel voor de keuze voor TS. Maar goed om te horen dat het een stukje meer wordt!
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Overigens (ter info) voor winsten (na kosten incl. DGA) hoger dan €200k, houdt bovenstaande berekening géén rekening met de mogelijkheid om winst fiscaal gunstig te verdelen over bv’s bij een holding-bv. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Lycaon op 26-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31

Of

155 euro ex BTW per uur

Yay/nay/meh?
Bij dezelfde werkgever/opdrachtgever?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:14:
[...]

Als het verschil netto maandelijks in het voordeel van de vaste loondienst was, zou je toch ook niet blind weer kiezen voor ZZPschap?
Eerst een knoopje ontwarren.

Financieel zijn er twee factoren die het verschil maken. Het grootste verschil wordt gemaakt doordat de omzet die je als ZZP-er haalt veel groter is dan de totale pot aan loonkosten + verzekeringen + arbeidsvoorwaarden die een werkgever voor je gaat uitgeven. Het (veel kleinere) bijkomende verschil zit in een iets gunstigere belastingdruk.

Als je vraag vanuit politieke / fiscale optiek voortkomt (de discussie over gelijk speelveld in de belastingen en premies), dan betreft het "netto verschil" slechts die tweede factor en zou ZZP nog steeds financieel aantrekkelijker zijn.

Dan mijn persoonlijke overwegingen:

* Ik werk graag op wisselende projecten. Voordat ik ZZP-er werd, werkte ik bij een consultancy bedrijf. Dat was niet levensloopbestendig, ik zag aan de lopende band hoe jonge mensen het een aantal jaar goed naar hun zin hadden, maar daarna al vrij snel tegen plafonds aanliepen. Voorbij de 40 a 45 jaar zaten er niet zoveel, ik denk niet dat ik daar ooit een collega met pensioen heb zien gaan.

* Er wordt wel eens geopperd in de Haagse discussie dat zelfstandigen ook bij al hun opdrachtgevers in dienst zouden kunnen. Dat gaat voorbij aan de realiteit van leeftijdsdiscriminatie. Waar externen nog prima nieuwe projecten scoren als de 60 zijn, is het heel lastig om boven de 45 a 50 jaar een baan te krijgen. Misschien zit dat krom in de stelsels ter financiering van ziekte, arbeidsongeschiktheid of pensioen, misschien spelen er neit-financiele afwegingen. Maar het is niet realistisch om telkens een nieuwe baan te blijven scoren.

* Ik werk momenteel voor twee klanten en een project voor eigen rekening en risco. Deeltijd en nevenactiviteiten, dat kan gevoelig liggen in de wereld van arbeidsovereenkomsten.

* Dan maar het roer omgooien en 1 goede plek uitzoeken om de laatste 20 jaar van mijn loopbaan door te brengen? Groter risico dan ZZP. Want ergens in die 20 jaar gaat je werkgever omvallen of grondig moeten reorganiseren, dat is hoe snel de wereld nu verandert. En dan sta je op straat met wat hogere leeftijd, met langdurig op 1 plek gezeten en mogelijk daardoor een wat smalle of verouderde skillset. Twee jaar WW en daarna alles inleveren.

* Ik hou niet zoveel van het UWV. Ik hem in mijn omgeving meegemaakt dat mensen een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering nodig hadden, en de bureaucratische hoepels waar ze doorheen moesten springen, ik bedank ervoor. Triviaal voorbeeld: in plaats van iemand te bellen of mailen voor een afspraak, gewoon een brief sturen met een eenzijdig bepaalde datum en tijd. Allemaal van dat soort dominante signalen waaruit moet spreken dat UWV de baas is en de uitkeringsgerechtigde zich geen illusies moet maken. Mensen wekelijks dingen laten invullen op een website waar vervolgens eigenlijk niemand naar kijkt, idem. Een reintegratie-budget van 4000 euro voor iemand in de WAO met wat deficientie in de diploma's. Maar daaruit mocht geen nuttige opleiding worden betaald. Wel een sollicitatiecursus, gegeven door een bedrijf dat vooral bezig was om de bureaucratische machine tevreden te stellen en niet zoveel met de inhoud van de cursus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Of

155 euro ex BTW per uur

Yay/nay/meh?
Is dit voor dezelfde werkgever of een nieuwe klus? "contract van 1600 uur gegarandeerd" gaat natuurlijk net zo ver als de opzegtermijn. Tenzij je 1600 uur van te voren betaald krijgt neem ik aan dat je uurtje-factuurtje ingehuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 10:08

Of

155 euro ex BTW per uur

Yay/nay/meh?
Met dit soort bedragen zou ik zelf alleen overwegen of je goed kan omgaan met eventuele onzekerheid van een periode zonder opdracht zitten en of je zzp ook nog ziet zitten als je na deze opdracht ook lekker in he vel zit als je omzet door een lager tarief onder de 200k zou zakken. Zo ja, doen en anders lekker blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DutchManticore het is van zoveel meer afhankelijk dan puur de financieen. Om te beginnen, zou je graag bij het bedrijf willen werken, of heb je juist de ambitie om eens in de zoveel tijd wat anders te gaan doen.

Als ZZP'er is je positie natuurlijk per definitie "tijdelijk", of dat nou een jaar of 5 jaar is. Als jouw doel is om "voor altijd" bij het bedrijf te blijven lijkt het mij niet verstandig om dat als ZZP'er te doen. Als je sowieos al wat meer vrijheid in je werkzaamheden wil hebben, en dus minder binding met het bedrijf, dan is het mogelijk wel een goed idee.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Eliaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:54:
[...]

Is dit voor dezelfde werkgever of een nieuwe klus? "contract van 1600 uur gegarandeerd" gaat natuurlijk net zo ver als de opzegtermijn. Tenzij je 1600 uur van te voren betaald krijgt neem ik aan dat je uurtje-factuurtje ingehuurd wordt.
Dat speelde idd ook een beetje door m'n hoofd. Met name met een Amerikaans bedrijf.. let je er goed op dat zo'n Amerikaans contract mogelijk wat achterdeurtjes heeft die we als Europeanen niet direct als zodanig herkennen?

Met dat aspect zou ik heel voorzichtig zijn. Met name omdat Amerikanen sowieso al wat andere ideeën over contracten hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:32

Crazy D

I think we should take a look.

Let op dat als je nu 160k verdient, je er bij een controle niet mee wegkomt om jezelf nu 60K aan salaris te geven als BV. Dat gat is gewoon veel te groot, want die 160K is iets dat jij letterlijk nu verdient in loondienst. Dus je zal sowieso ergens boven de 120K uitkomen.

Verder, zzp'en is heel iets anders dan in loondienst. Wil je carrière maken? Kun je nog doorgroeien? Zou je een andere werkgever kunnen zoeken waar je initieel hetzelfde doet als nu maar wel verder door kunt groeien? Dat zijn typisch dingen die je als zzp'er niet zo snel doet. En zeker niet als interim want dan wordt je voor een tijdje ingehuurd.

Persoonlijk zou ik met 160K nooit zijn gaan zzp'en. Je zit dan namelijk in een functie waarin zo ongeveer alle nadelen van loondienst, door jouzelf bepaald worden of dusdanig kunt beïnvloeden dat dat niet echt een nadeel meer is. In een directie functie is loondienst wel even wat anders dan gewoon als "arbeider" op de werkvloer.

Een contract voor 1600 uur is niets zeggend, tenzij er specifiek in staat dat je die betaald krijgt wat betekent dat jij een leververplichting hebt en dus ook 1600 uur moet werken. Dat zal er niet in staan want je zou ziek kunnen worden, dus 1600 uur is geen garantie. Zie je als je rondkijkt posities die als interim ingevuld moeten worden waar jij op zou kunnen reageren?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
ColeJ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:39:
[...]

Bij dezelfde werkgever/opdrachtgever?
Nee, de partij waar ik in loondienst ben is een andere dan de partij die mij de ZZP constructie biedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Eliaz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:54:
[...]

Ook iets waar ik me zorgen over maak. Er is mij mondeling toegezegd dat ze die 1600 uur gegarandeerd "no-matter-what" afnemen. Het contract krijg ik in de loop van de week, dan ga ik uitpluizen hoe dit juridisch vastgelegd is. Uiteraard in geval van overmacht, faillissement en weet ik wat kunnen ze heel hard garanties afgeven maar dan maken ze er niets van waar zonder dat ik een poot heb om op te staan.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 26-04-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Yucon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:49:
[...]

Dat speelde idd ook een beetje door m'n hoofd. Met name met een Amerikaans bedrijf.. let je er goed op dat zo'n Amerikaans contract mogelijk wat achterdeurtjes heeft die we als Europeanen niet direct als zodanig herkennen?

Met dat aspect zou ik heel voorzichtig zijn. Met name omdat Amerikanen sowieso al wat andere ideeën over contracten hebben.
Helemaal eens. Zodra ik dit contract binnen heb laat ik een kennis die hierin gespecialiseerd is, naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Zoveel reacties dames/heren! Wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Met een salaris van 60k reken jezelf rijk. Het dient een vergelijkbaar salaris met loondienst te zijn. Daar kan je natuurlijk wel creatief mee om gaan maar wordt erg lastig te verdedigen als je letterlijk een aanbod voor dezelfde functie hebt op 160k.

Verder is beide een flinke som geld en voegt het extra geld van ondernemen weinig toe aan de levensstijl. Ik zou financiën volledig uit de overweging halen en kiezen tussen ondernemerschap of ontzorgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:08:
[...]

Met een salaris van 60k reken jezelf rijk. Het dient een vergelijkbaar salaris met loondienst te zijn. Daar kan je natuurlijk wel creatief mee om gaan maar wordt erg lastig te verdedigen als je letterlijk een aanbod voor dezelfde functie hebt op 160k.

Verder is beide een flinke som geld en voegt het extra geld van ondernemen weinig toe aan de levensstijl. Ik zou financiën volledig uit de overweging halen en kiezen tussen ondernemerschap of ontzorgd worden.
Ja dat salaris kan een issue worden als de belastingdienst daar induikt. Je mag nu nog 80% van markt conform rekenen volgens mij maar er zijn ideeën van Den Haag om dat naar 100% te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
mannowlahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:16:
[...]

Ja dat salaris kan een issue worden als de belastingdienst daar induikt. Je mag nu nog 80% van markt conform rekenen volgens mij maar er zijn ideeën van Den Haag om dat naar 100% te brengen.
Was 75%.

Maar doelmatigheidsmarge is per 01-01-2023 afgeschaft.

Behoort nu 100% te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ik ga uit van 60k bruto salaris, 5000 voor aov,
AOV is een privé verzekering en zou ik bij een eenmanszaak ook aanraden. Het is dus geen meerprijs voor de BV.

Je kan wel een AOV afsluiten voor je BV maar dat is om je BV in leven te houden (bijvoorbeeld met personeel). Als je echt niet meer kan werken wil je de boel kunnen opheffen zonder je uitkering te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:39:
[...]

AOV is een privé verzekering en zou ik bij een eenmanszaak ook aanraden. Het is dus geen meerprijs voor de BV.

Je kan wel een AOV afsluiten voor je BV maar dat is om je BV in leven te houden (bijvoorbeeld met personeel). Als je echt niet meer kan werken wil je de boel kunnen opheffen zonder je uitkering te verliezen.
Ja ik ging er van uit dat die 5k kosten voor beide scenario’s getekend werd. Ik heb ook gewoon een privé aov met mijn bv situatie. Ik wil continuering van inkomen. Eenmanszaak of bv maakt daarin weinig verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:55:
Persoonlijk zou ik met 160K nooit zijn gaan zzp'en. Je zit dan namelijk in een functie waarin zo ongeveer alle nadelen van loondienst, door jouzelf bepaald worden of dusdanig kunt beïnvloeden dat dat niet echt een nadeel meer is. In een directie functie is loondienst wel even wat anders dan gewoon als "arbeider" op de werkvloer.
2e jaar dat ik ZZP en ik denk dat ik dit jaar 140k zal gaan omzetten. Ben wel van 5 dagen naar 3 dagen gegaan en neem July een maand vrij. Gewoon omdat het kan, dat is nou weer het voordeel van ZZP'en, had ik in loondienst nooit kunnen doen.
Let op dat als je nu 160k verdient, je er bij een controle niet mee wegkomt om jezelf nu 60K aan salaris te geven als BV. Dat gat is gewoon veel te groot, want die 160K is iets dat jij letterlijk nu verdient in loondienst. Dus je zal sowieso ergens boven de 120K uitkomen.
Zit er over na te denken om naar DGA te gaan dit jaar en dan een salaris voor die 3 dagen van 60k te doen, dan is het weer wat meer reeel. Alleen de kans is dat ik volgend jaar dan weer 5 dagen een periode werk. Ik weet niet hoe moeilijk de belastingdienst daar over zou gaan doen, als je een tijd zonder opdracht zit zullen ze ook niet zeggen dat je jezelf te veel hebt betaald.

Daarnaast is 60k salaris op 160k omzet geen raar bedrag. Ik weet van bepaalde detacheerders dat ze juniors 50k betalen op 140k omzet

[ Voor 37% gewijzigd door init6 op 26-04-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
init6 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:56:
[...]

2e jaar dat ik ZZP en ik denk dat ik dit jaar 140k zal gaan omzetten. Ben wel van 5 dagen naar 3 dagen gegaan en neem July een maand vrij. Gewoon omdat het kan, dat is nou weer het voordeel van ZZP'en, had ik in loondienst nooit kunnen doen.

[...]

Daarnaast is 60k salaris op 160k omzet geen raar bedrag. Ik weet van bepaalde detacheerders dat ze juniors 50k betalen op 140k omzet
Het gaat er ook niet zo zeer om of het een “raar” of “passend” bedrag is, zolang het maar voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Het gebruikelijk loon moet minimaal het hoogste bedrag zijn van de volgende bedragen:
  • het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
  • het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever
  • ten minste € 51.000 in 2023 (in 2022 is dat € 48.000 en in 2021 € 47.000)
https://www.belastingdien...2021%20%E2%82%AC%2047.000)

Dus als je als senior software developer op magische wijze €700k brutowinst weet te realiseren met je werk als senior software developer, kun je je alsnog beroepen op het salaris uit meest vergelijkbare dienstbetrekking (bv. 70k)

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 26-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:32

Crazy D

I think we should take a look.

init6 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:56:
[...]

[...]

Zit er over na te denken om naar DGA te gaan dit jaar en dan een salaris voor die 3 dagen van 60k te doen, dan is het weer wat meer reeel. Alleen de kans is dat ik volgend jaar dan weer 5 dagen een periode werk. Ik weet niet hoe moeilijk de belastingdienst daar over zou gaan doen, als je een tijd zonder opdracht zit zullen ze ook niet zeggen dat je jezelf te veel hebt betaald.

Het gaat niet om de verhouding salaris - omzet, maar salaris vs wat je ergens anders verdient in loondienst. Dat je als zzp'er developer veel meer omzet dan dat je verdient in loondienst is lekker, een junior zal idd geen salaris van 100k naar binnen slepen. Maar als je nu al 160k salaris hebt (waar het in dit geval over gat), kom je er dus niet mee weg om dat op 60k te zetten. Want vergelijkbaar loondienst is letterlijk die 160k wat je nu verdient. Al zou je ook kunnen discussiëren over of het redelijk is om bij een omzet van 150k, jezelf 60 k uit te keren. Hoe "junior" ben je als je zoveel omzet pakt. Dan ben je eerder medior of senior met een bijbehorend hoger salaris.

Ga je 3 dagen werken, prima, dan is dat een goede verdediging om vergelijkbaar loon te pakken 3/5 daarvan te nemen. Volgens mij moet je dat wel melden, dat weet ik even niet zeker. Ga je volgend jaar weer 5 dagen werken, zul je het DGA weer moeten aanpassen (zou anders wel lekker zijn: zet je salaris op 3 dagen per week maar ga wel 5 of 6 dagen werken).

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 401 ... 627 Laatste