Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Crazy D schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:17:
[...]

Een accountant moet jaarlijks bijscholing doen. Natuurlijk kan die nog steeds onjuist advies geven maar die kans is wat kleiner. En maakte het iig betrouwbaarder. Mijn aanstaande ex mag zich ook boekhouder noemen. Geloof me, die kan haar eigen BTW aangifte nog niet doen.
Vind het wel mooi dat wij hier zulke goede vrienden van je zijn dat je het eerst aan ons vertelt voordat je het aan je wederhelft vertelt dat je 't uitmaakt :D ;)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:41

mwa

Hydra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:38:
[...]

Vind het wel mooi dat wij hier zulke goede vrienden van je zijn dat je het eerst aan ons vertelt voordat je het aan je wederhelft vertelt dat je 't uitmaakt :D ;)
“Ohja schat, voordat je het via tweakers verneemt, ik wil scheiden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben nieuwsgierig wat voor de verschillende ZZP'ers de grotere zakelijke kostenposten zijn en of daar veel verschil in zit. Kosten voor AOV, pensioen en afdrachten IB+ZVW aan de fiscus vallen er daarmee buiten want dat zijn privé kosten. Ik zal zelf beginnen.

Branche:
Overheid, ruimtelijk domein

Grootste kostenposten 2022:
- Reiskosten
- Hardware (willekeurig afschrijven)
- Boekhouder
- Beroep- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:22:
Etentjes vond hij soms al dubieus maar ging er niet voor liggen (uiteraard); "maar pas wel op dat er niet twee fristie en twee pannenkoeken op staan als je twee kinderen hebt"
Doet me denken aan een zakenrelatie die graag chocolademelk lust. :9
En dat in een restaurant in Moldavie van de serveerster niet mocht bestellen omdat dat op de kinderkaart stond, en we geen kinderen bij ons hadden. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Afas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:27:
Ik ben nieuwsgierig wat voor de verschillende ZZP'ers de grotere zakelijke kostenposten zijn en of daar veel verschil in zit.
M'n youngtimer is veruit m'n grootste kostenpost (zo'n 50%), daarnaast hardware en boekhouder. De rest stelt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:10
@Afas
Loonkosten.

En dan na flink wat speling
Auto

Rest is peanuts.

[ Voor 28% gewijzigd door DomiGijzen op 14-04-2023 15:33 ]

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:08
Verzekeringen & AOV 450/mnd
Boekhouder 100 / maand

Daarna reiskosten maar dat verschilt per project. En eigenlijk ook prive, want ik rij de auto prive

Qua echte investering zijn het vooral cursussen en trainingen waar mijn geled heen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
Hydra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:31:
[...]

M'n youngtimer is veruit m'n grootste kostenpost (zo'n 50%), daarnaast hardware en boekhouder. De rest stelt niet veel voor.
Wat voor youngtimer rij je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Crazy D schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:38:
[...]

Gelukkig mag iedere boerenl*l zich boekhouder noemen, dus tenzij jij eigenlijk accountant bedoelt, zou ik niet al te blind varen op wat een boekhouder zegt.
Hij is netjes accountant inderdaad... de gewone mens snapt het verschil vaak niet, de term boekhouder is er een beetje ingeslikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Volvo V70 uit 2002. 'T is wel Duitse import en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de kilometers teruggedraaid zijn, maarja. In 2018 was ik vooral op zoek naar een goedkope auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
DennusB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:42:
Wat vinden jullie van het voeren van gesprekken met mogelijke opdrachten tegelijkertijd? Ergens voelt het een beetje raar, maar misschien wel logisch?
Ik deed dat vaak wel, gaf dat dan netjes aan. Dan weten ze dat ze op moeten schieten met ja zeggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

ralpje

Deugpopje

mannowlahn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:56:
[...]

Ik zal ook die mensen er van op de hoogte stellen dat jij inzage had. Dit is echt de grootste fout die als boekhouder kan maken. Die is niet geschikt dan.
Sterker nog, volgens mij is dit gewoon een datalek en dient dit gemeld te worden bij de AP.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
init6 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:33:
[...]

Yup, tweede keer al.
Hij is over gegaan naar nieuw pakket voor boekhouding, in oude pakket al eens factuur gevonden en bij het overgaan zag ik ineens vier bedrijven staan als contacten in exact. Dus ik verder klikken, allemaal facturen aan die contacten.

Ben er wel klaar mee. Iedere keer is het antwoord ook: ik heb contact gehad met de mensen van het programma en ze kunnen niets zien. En dan ineens zijn de facturen verdwenen. Maar ik stuur screenshots mee dus de vlieger dat ik gek ben gaat niet op.
Vanuit avg oogpunt, moet je dit niet aangeven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Wat vinden jullie van het voeren van gesprekken met mogelijke opdrachten tegelijkertijd? Ergens voelt het een beetje raar, maar misschien wel logisch?
Doe ik eigenlijk altijd. Vooral omdat veel recruiters met mooie verhalen aankomen en je als je eenmaal je CV gegeven hebt niks meer hoort. Waarom zou dat raar zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:08
Hydra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:04:
[...]

Doe ik eigenlijk altijd. Vooral omdat veel recruiters met mooie verhalen aankomen en je als je eenmaal je CV gegeven hebt niks meer hoort. Waarom zou dat raar zijn?
Dit. Het is pas afgerond als er een contract is. En zelfs dan heb ik soms met partijen nog gesprekken (eindklanten, meestal geen recruiters). Het is niet dat ik aan het solliciteren ben voor die ene gave baan bij dat ene gave bedrijf. Ik zoek klanten, dat gaan gewoon door. Ook als ik weer eens een project van 2 jaar doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben nieuwsgierig wat voor de verschillende ZZP'ers de grotere zakelijke kostenposten zijn en of daar veel verschil in zit. Kosten voor AOV, pensioen en afdrachten IB+ZVW aan de fiscus vallen er daarmee buiten want dat zijn privé kosten. Ik zal zelf beginnen.

Branche:

- Reiskosten
- Boekhouder
Voor Q1 zit ik op ongeveer €1500 aan kosten en dat is inclusief diverse afschrijvingen (3.5k aan assets). Eigenlijk is het allemaal niet echt benoemswaardig. Vorige jaren was het met name de auto maar tegenwoordig huur ik of pak ik de trein (1ste klas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Zijn er meer mensen die de laatste tijd merken dat ze minder opdrachten krijgen? Ik ben geen zzp ICT-er, maar copywriter.

Ik hoor opeens van veel bedrijven dat ze geen zzp’ers meer inhuren, maar in plaats daarvan mensen in loondienst aantrekken. Zijn er meer zzp’ers die dat gemerkt hebben? Vind het een vreemde ontwikkeling en het enige wat ik me kan verzinnen is het Deliveroo-arrest. Anders zou ik niet weten waar dit opeens vandaan komt.

Ik verschuif nu steeds meer van grote bedrijven als opdrachtgever naar de wat kleinere ondernemers die zelf ook zzp’er zijn. Dus de opdrachtgevers die geen kantoor en medewerkers hebben.

Valt weinig aan te doen verder.
49euro schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:13:
IB technisch zal het nog wel door kunnen die Apple Watch als zakelijk te etiketteren want het behoort gezien het gebruik al snel tot het keuzevermogen.

Maar de BTW volledig als voorbelasting aftrekken is niet echt netjes. Die behoor je net als de laptop te corrigeren voor het privé gebruik. Laptop is nog verdedigbaar als puur zakelijk maar een Apple Watch betwijfel ik. Of doen jullie die Apple watches wel gewoon netjes af wanneer je niet aan het werk bent?
Nee. Een Apple Watch ga ik niet zakelijk opvoeren. Dat valt gewoon niet vol te houden. Een laptop zal wat gemakkelijker vol te houden zijn, denk ik zo. Overigens heb ik een Samsung S22 Plus gekocht die ik volledig zakelijk aftrek, omdat het ding letterlijk alleen voor ontwikkelen van apps wordt gebruikt. Daarna gaat ‘ie netjes terug in de kast totdat ik hem weer nodig heb. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Dennisweb op 14-04-2023 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:50
Is een poos wat minder geweest, inderdaad.
Zelf merk ik, gezien de hoeveelheid aanvragen, juist dat het recent weer wat aantrekt.
Wel andere markt (nl. wel IT), dus appels met peren vergelijken wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29

Branche:

- Reiskosten
- Boekhouder
Ik heb een auto (TM3) in de lease over moeten nemen toen ik zelfstandig werd. Dat was/is dan ook meteen de grootste kostenpost, de rest is daarbij vergeleken n peulenschil...

Maar goed, als ik zelf een auto aanschaf zal dat ook wel de grootste kostenpost zijn/blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Branche:

- Reiskosten
- Boekhouder
Advertisingkosten, kantoorinrichting/artikelen, tooling, zakelijke diners, netwerkreizen naar het buitenland, ebike en wat tech.

Afgelopen kwartaal kwam ik uit op 15k. Gemiddeld op jaarbasis zo'n 80k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Bulder schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:06:
[...]

Advertisingkosten, kantoorinrichting/artikelen, tooling, zakelijke diners, netwerkreizen naar het buitenland, ebike en wat tech.

Afgelopen kwartaal kwam ik uit op 15k. Gemiddeld op jaarbasis zo'n 80k.
Iets zegt me, dat je net als ik, niet full time in de Freelance zit ;-)

Mijn uitgave kwamen vorig jaar rond de 75-80K uit.
Mijn grootste posten vorig jaar:
17K Licenties (vooral O365 welke ik resell)
11K datacenter... Stroom prijzen deden pijn
8K vervangingen van servers/server onderdelen.
10K marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Dennisweb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:31:
[...]
Ik ben geen zzp ICT-er, maar copywriter.
[...]
Overigens heb ik een Samsung S22 Plus gekocht die ik volledig zakelijk aftrek, omdat het ding letterlijk alleen voor ontwikkelen van apps wordt gebruikt.
[...]
Ben je copywriter die voor de belastingen zich voordoet als ICT-er? Of stiekem toch wel een ZZP ICT-er? ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:48
Vind ik normaal om te doen en ik meld meestal voordat ik op gesprek ga dat ik al meerdere lijntjes open heb staan inclusief de status daarvan. Ik vind transparantie van en naar tussenpartijen en eindklanten namelijk zo ongeveer het belangrijkste wat er is.

Bij mijn huidige klus spande het er zelfs om wie van 2 potentiële klanten als eerste met een bevestiging kwam. En toen 1 van de 2 op het laatste moment begon te mieren dat mijn tarief misschien te hoog was heb ik heel makkelijk de keus voor de ander kunnen maken.

En andersom gaat het ook zo: er komen meerdere freelancers op gesprek voor een opdracht en daar wordt dan ook 1 uit gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ralpje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:40:
[...]

Sterker nog, volgens mij is dit gewoon een datalek en dient dit gemeld te worden bij de AP.
Ja dat weet ik bijna wel zeker daarom was ik ook zo verbaasd. Dit is wel echt heel slecht want financiële gegevens enzo zijn gewoon gevoelige informatie.@init6 ik zou daar echt heel snel wegwezen. Wie weet zijn jou facturen of gegevens ook al eens bij iemand anders beland.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Zijn er meer mensen die de laatste tijd merken dat ze minder opdrachten krijgen? Ik ben geen zzp ICT-er, maar copywriter.

Ik hoor opeens van veel bedrijven dat ze geen zzp’ers meer inhuren, maar in plaats daarvan mensen in loondienst aantrekken. Zijn er meer zzp’ers die dat gemerkt hebben? Vind het een vreemde ontwikkeling en het enige wat ik me kan verzinnen is het Deliveroo-arrest. Anders zou ik niet weten waar dit opeens vandaan komt.

Ik verschuif nu steeds meer van grote bedrijven als opdrachtgever naar de wat kleinere ondernemers die zelf ook zzp’er zijn. Dus de opdrachtgevers die geen kantoor en medewerkers hebben.

[...]

Nee. Een Apple Watch ga ik niet zakelijk opvoeren. Dat valt gewoon niet vol te houden. Een laptop zal wat gemakkelijker vol te houden zijn, denk ik zo. Overigens heb ik een Samsung S22 Plus gekocht die ik volledig zakelijk aftrek, omdat het ding letterlijk alleen voor ontwikkelen van apps wordt gebruikt. Daarna gaat ‘ie netjes terug in de kast totdat ik hem weer nodig heb. :)
Je merkt dat op veel plekken er een beetje terughoudendheid is ook door de inflatie etc. Daarnaast zijn in sommige sectoren best wel veel ontslagen gevallen waardoor er veel mensen op de werknemers markt beschikbaar zijn. Sommige bedrijven zijn ook wel bang voor Deliveroo-arrest maar ik denk dat dat er niet heel veel zijn. Het lijkt wel weer aan te trekken.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Waarom zou je dat niet doen? Die bedrijven praten toch ook niet maar met 1 klant tegelijk om hun producten of diensten binnen te halen. Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe opdracht zocht had ik 4-5 gesprekken lopen en mocht ik uiteindelijk bij allemaal starten (dat is wel een lekker gevoel overigens) dus heb toen kunnen kiezen. En dat was geen enkel probleem omdat ik er gewoon open over was.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:31:
[...]

Ben je copywriter die voor de belastingen zich voordoet als ICT-er? Of stiekem toch wel een ZZP ICT-er? ;)
Haha, dat was een beetje onduidelijk. Ik ben beide! Ik schrijf doorgaans teksten, maar ik doe er ook steeds vaker React Native apps bij. :)

Oh, en ik fix ook Linux servers die op hun kont liggen. Stiekem meer ICT dan ik dacht, dus. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Rutix schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:36:
[...]

Ja dat weet ik bijna wel zeker daarom was ik ook zo verbaasd. Dit is wel echt heel slecht want financiële gegevens enzo zijn gewoon gevoelige informatie.@init6 ik zou daar echt heel snel wegwezen. Wie weet zijn jou facturen of gegevens ook al eens bij iemand anders beland.
Die angst heb ik ook. Als het 2x binnen een jaar tijd gebeurt is die kans erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25

[...]

Op de korte termijn kost een vaste werknemer minder, er zal nu wel veel meer naar de korte termijn gekeken en wil men toch even proberen om iemand vast in dienst aan te nemen.

Ik denk wel dat het aanbod van freelance opdrachten mogelijk wat lager is geworden, maar dan heb ik het wel over opdrachten die ook puur als freelance meteen neergezet worden.

Uiteindelijk is het aan jezelf om wat sales technieken/scripts aan te leren om als je direct door een bedrijf benaderd wordt aangezien je ze prima kan wijzen op de krapte in de markt en een voorstel doen om later nog eens contact te hebben om te zien of ze de positie wel vervuld krijgen of alsnog met je in zee te gaan.

Gisteren bijvoorbeeld ook direct benaderd voor een tech lead functie, wilden toch echt iemand vast in dienst "want team opbouwen, lange termijn, etc" ja leuk maar als er op de lange termijn geen lead is kan je ook niet vooruit en ook dat kost geld. Maargoed daar hebben we over een maandje of 2 weer contact mee 8)

Ik zit dan wel in het MKB maar ik praat niet over verkapte dienstverbanden en de andere partijen ook niet, ik zal ook binnenkort wel m'n 3de opdrachtgever binnen hengelen denk ik zo.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
CodeCaster schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:00:
[...]

Je bent niet alleen hoor, ik trap hier ook vaak genoeg tegen dingen die me niet aanstaan. Met name aftrekposten waar geen recht op is, en andere kromme dingen die recht worden geluld.

Ik sprak onlangs ook een tandarts die een DSLR+lenzen van 2K op de zaak had gekocht, "want ja, er moeten toch mooie personeelsfoto's op de site hahaha"... en daarna wordt dat ding alleen nog privé gebruikt.

Ik koop bijvoorbeeld ook liever een computer van 1000 euro dan een van 3000 die maar marginaal beter is, ook al kost het mij netto ongeveer hetzelfde.
Het is frappant ja hoe zoveel Zzp'ers feitelijk meteen gaan frauderen. Alsof het ondernemerschap een soort van vrijbrief is om ineens te gaan liegen op je belastingaangifte.

Ik krijg uit m'n omgeving ook regelmatig de opmerking van ah dan trek je dat toch gewoon zakelijk af. Bijvoorbeeld een bakfiets. Bijna elke zzp'er die ik ken met zo'n fiets heeft 'm zakelijk opgevoerd en vrijwel niemand gebruikt m zakelijk. Dat je 'm minstens 10% zakelijk moet gebruiken, BTW naar rato zakelijk gebruik gaat en volgens mij KIA ook wordt dan bewust genegeerd bij het invullen van de aangifte.

"ik wil het meeste halen uit mijn geld" werd hier gezegd. Joh mss gaan witwassen dan ook maar? Ja ik chargeer maar erger mij aan dat een veels te groot deel van dit topic gaat over aftrekken van privé spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hertog_Martin schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:07:
[...]

Het is frappant ja hoe zoveel Zzp'ers feitelijk meteen gaan frauderen. Alsof het ondernemerschap een soort van vrijbrief is om ineens te gaan liegen op je belastingaangifte.

Ik krijg uit m'n omgeving ook regelmatig de opmerking van ah dan trek je dat toch gewoon zakelijk af. Bijvoorbeeld een bakfiets. Bijna elke zzp'er die ik ken met zo'n fiets heeft 'm zakelijk opgevoerd en vrijwel niemand gebruikt m zakelijk. Dat je 'm minstens 10% zakelijk moet gebruiken, BTW naar rato zakelijk gebruik gaat en volgens mij KIA ook wordt dan bewust genegeerd bij het invullen van de aangifte.

"ik wil het meeste halen uit mijn geld" werd hier gezegd. Joh mss gaan witwassen dan ook maar? Ja ik chargeer maar erger mij aan dat een veels te groot deel van dit topic gaat over aftrekken van privé spul.
Ach ze komen zichzelf vanzelf een keer tegen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik ben nieuwsgierig wat voor de verschillende ZZP'ers de grotere zakelijke kostenposten zijn en of daar veel verschil in zit. Kosten voor AOV, pensioen en afdrachten IB+ZVW aan de fiscus vallen er daarmee buiten want dat zijn privé kosten.
...
Gemiddeld zo 'n €1100-1300 p/mnd. Het schommelt op jaarbasis tussen de €14.000 en €16.000

Branche:
Overal waar ik nodig ben, laatste 1,5 jaar 80% Overheid, 10% Zorg (en 10% vrijwillig; geen opbrengsten)

- verzekeringen
- Reiskosten
- bijscholing en certificering
- Hardware

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
[...]

Klopt dat was mijn tekst. Betekend dat ik, binnen de letters van de wet, zo veel mogelijk eruit wil halen.

Een smartwatch op de zaak zijn veel redenen om dit te verklaren, en doe ik dus ook gewoon zonder er al te veel over na te denken.

Het is niet zo dat ik een bedrijf in Panama inschrijf, daar jaarlijks een management fee van naar mijn eennanzaak stuur, om zo minder belasting te betalen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BennyV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:20:
[...]

Klopt dat was mijn tekst. Betekend dat ik, binnen de letters van de wet, zo veel mogelijk eruit wil halen.

Een smartwatch op de zaak zijn veel redenen om dit te verklaren, en doe ik dus ook gewoon zonder er al te veel over na te denken.

Het is niet zo dat ik een bedrijf in Panama inschrijf, daar jaarlijks een management fee van naar mijn eennanzaak stuur, om zo minder belasting te betalen..
Grappig, die laatste is namelijk wel volgens de belastingregels en die smartwatch zit imo iets dichter op de grens van wel/niet zakelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BennyV
Ernemmer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:23:
[...]

Grappig, die laatste is namelijk wel volgens de belastingregels en die smartwatch zit imo iets dichter op de grens van wel/niet zakelijk.
Ik ben geen fulltime freelancer, ik doe ook ondersteuning voor mkb bedrijven. Die betalen mij voor een standby fee. Door de horloge kan ik, waar ik ook ben, zien wie er belt/whatsappt etc. Zonder geluids overlast in bijvoorbeeld een bioscoop, of in een cursus.

Mijn fiets op de zaak, is omdat ik kantoor heb 4km van huis, ik vind de auto pakken daarvoor zonde. (Fiets is aangeschaft voor de bijtelling regeling. Hou het nu in percentages bij.. maar fiets prive eigenlijk best weinig.. misschien eens veranderen)

En zo kan ik door gaan. Men weet niet waarom/hoe mensen bepaalde keuzes maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BennyV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:32:
[...]

Ik ben geen fulltime freelancer, ik doe ook ondersteuning voor mkb bedrijven. Die betalen mij voor een standby fee. Door de horloge kan ik, waar ik ook ben, zien wie er belt/whatsappt etc. Zonder geluids overlast in bijvoorbeeld een bioscoop, of in een cursus.

Mijn fiets op de zaak, is omdat ik kantoor heb 4km van huis, ik vind de auto pakken daarvoor zonde. (Fiets is aangeschaft voor de bijtelling regeling. Hou het nu in percentages bij.. maar fiets prive eigenlijk best weinig.. misschien eens veranderen)

En zo kan ik door gaan. Men weet niet waarom/hoe mensen bepaalde keuzes maken.
Ik bedoelde het meer in algemene zin, de meesten die een watch kopen is echt 99% voor privé gebruik. Een BV in Panama is 100% volgens de belastingregels.

Gewoon aanhouden dat als jij het zakelijk kan verantwoorden naar de BD dan is het zakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 15-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006

[...]

Jup. 7 mogelijke klanten het laatste half jaar die allemaal op budget afgehaakt zijn.
Ik vermoed dat Covid + de energie-lasten er serieus ingehakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:27
Merk zelf ook dat er minder aanbod is. Bij freelance.nl kreeg ik elke week wel wat mailtjes aan de hand van mijn zoekfilter. Nu 1 of 2 per mailtjes per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Valt hier wel mee toch? Er worden gewoon vragen gesteld over dingen die een beetje in een grijs gebied vallen. Ik zie hier eigenlijk vrijwel nooit zaken langskomen die echt overduidelijk 'fraude' zijn. Vergeet niet dat de BD geen mening hebt over hoe jij je bedrijf runt. Als jij vindt dat een smartwatch een grote plus is voor je bedrijfsvoering en dat kan beargumenteren (en die zijn er voor een smartwatch wel), dan vindt de BD dat prima.

Dat dat hier als 'fraude' bestempeld wordt, vind ik best wel een ding. Af en toe krijg ik het idee dat sommige mensen vinden dat als je ook zonder kunt, je het niet als zakelijk aan mag merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Marc3l schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:06:
Merk zelf ook dat er minder aanbod is.
Hier ook. Begin van het jaar wat drukker maar het is best rustig op LinkedIn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
[...]

Niet iedereen is roomser dan de paus.

Randje opzoeken zit in de mens. Je mag ook niet te hard rijden. Er is een kans dat je gepakt wordt en een boete krijg. Toch zie je genoeg mensen die te hard rijden. De 1 10km de ander 30km te hard.

Zo ook met belasting regeltjes, het randje opzoeken en soms er net overheen. De een een smart Watch van 600 de ander een fiets van 3000.

Jij betaald toch ook belasting? Jij voert misschien ook zaken op die misschien net wel/niet mogen. Soms zelfs zonder dat je het door hebt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Rutix schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:38:
[...]

Je merkt dat op veel plekken er een beetje terughoudendheid is ook door de inflatie etc. Daarnaast zijn in sommige sectoren best wel veel ontslagen gevallen waardoor er veel mensen op de werknemers markt beschikbaar zijn. ...... Het lijkt wel weer aan te trekken.
Trekt het nou aan of neemt het af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ColeJ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:02:
[...]

Trekt het nou aan of neemt het af?
Ligt aan de rol denk ik. Security is nog steeds niet afgenomen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:05
@To_Tall Heel verstandig dat advies van je…

@NLKornolio Security is booming, zeker met NIS2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Marc3l schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:06:
Merk zelf ook dat er minder aanbod is. Bij freelance.nl kreeg ik elke week wel wat mailtjes aan de hand van mijn zoekfilter. Nu 1 of 2 per mailtjes per maand.
Afgelopen week heb ik ander juist een paar interessante opdrachten voorbij zien komen. Helaas loopt de huidige nog tot eind juni en hoewel dat écht het absolute eindpunt zou zijn spraken ze opeens over een mogelijk verlenging. Eens zien wat de zomervakantie brengt maar zou wel lekker om nog 16-24 uur per week aan te haken om niet te gehaast iets nieuws te zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
Orangelights23 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:52:
@To_Tall Heel verstandig dat advies van je…

@NLKornolio Security is booming, zeker met NIS2.
Dat is geen advies, dat is wat gebeurd. Dat is heel wat anders dan advies. Hoeveel discussies zijn hier wel niet geweest over smart watch, diner, zelfs over het naar het buitenland gaan om Remote te werken.

Men zoekt grenzen op, daarom is het ook verstandig voor vele die beweren de boekhouding best alleen te kunnen doen en aangifte zelf af te handelen. Toch die paar tientjes in de maand een boekhouder te nemen. Om dit soort randjes of over de randjes. Plat te slaan.

Je kan beter tekst en uitleg geven aan een goede boekhouder dan aan een belasting inspecteur.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Begin van het jaar zijn er juist nieuwe budgetten.
Zomer is altijd komkommertijd, dan duurt het langer om afspraken te krijgen en contracten rond te krijgen. En richting het einde van het jaar zijn budgetten vaak op.

Kijk, de grotere projecten die lange termijn kijken hebben niet zo’n last van budgetten, maar ik kan het wel zien in het aantal aanbiedingen dat ik krijg in ieder geval.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
_eLMo_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:46:
Zomer is altijd komkommertijd, dan duurt het langer om afspraken te krijgen en contracten rond te krijgen. En richting het einde van het jaar zijn budgetten vaak op.

Kijk, de grotere projecten die lange termijn kijken hebben niet zo’n last van budgetten, maar ik kan het wel zien in het aantal aanbiedingen dat ik krijg in ieder geval.
Die nieuwe budgetten waren door de situatie in de markt enzo ook wel vertraagd of met de vinger op de knip hoor.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:46:

In het voorjaar is er budget en in najaar komen ze tot de conclusie dat ze vorig jaar iets beloofd hebben maar er nog niet aan toe gekomen zijn en toch echt meer resources nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:30
Zitten in dit topic echt enkel mensen die ZZP zijn als ICT functie of ook mensen met sales/marketing functie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ze weet het ondertussen al wel :P :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
BaBoK schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:16:
Zitten in dit topic echt enkel mensen die ZZP zijn als ICT functie of ook mensen met sales/marketing functie?
Ja

spoiler:
Dev grapje :P

Maar wat is de vraag achter de vraag? Ik denk niet dat er een issue is als een niet-ICTer zich in het topic voegt hoor. Veruit het grootste deel van de vragen is niet echt ICT specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Hydra schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:26:
[...]

Ja

spoiler:
Dev grapje :P

Maar wat is de vraag achter de vraag? Ik denk niet dat er een issue is als een niet-ICTer zich in het topic voegt hoor. Veruit het grootste deel van de vragen is niet echt ICT specifiek.
Niet alleen een Dev grapje hoor... ik hoor hem regelmatig ook van vrienden die Kok zijn etc. ;-)

En verder, ja eens. Zit hier volgens mij van alles...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:45
Nog anderen "last" van de vernieuwde betaallimieten bij de groetere banken?

Zit bij de Rababank en wordt best wel (principueel) geirriteerd dat ik nu elke keer 4 uur mag gaan wachten bij een btw betaling.
Dit allemaal om fraude tegen te komen...
Snap het voor particulieren en het mkb+ klantenbestand. Dit voelt voor mij echt aan als, " niet over na gedacht dat er ook zzp' ers met grotere btw afdracht"

https://www.bank.nl/nieuw...imiet-voor-overboekingen/

update:
Gevonden hoe permanent weer te verhogen (max 50.000)

[ Voor 16% gewijzigd door wvdl op 17-04-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
wvdl schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:46:

Zit bij de Rababank en wordt best wel (principueel) geirriteerd dat ik nu elke keer 4 uur mag gaan wachten bij een btw betaling.
Snap het voor particulieren en het mkb+ klantenbestand. Dit voelt voor mij echt aan als, " niet over na gedacht dat er ook zzp' ers met grotere btw afdracht"

Ik denk dat het meer de categorie is "maakt ons niet veel uit". Wanneer wil je nu echt meer dan 5000 instant overmaken? Is daar echt een usecase voor (dat je niet ook anders kan oplossen/gewoon een contract tekenen, zorgen dat je de mensen kent/vertrouwt naar wie je dat soort bedragen overmaakt etc)

nou en dat je 4 uur wacht. Je verstuurt iets s'ochtends en s'middags i het er. Als ik een email stuur is het ook niet altijd redelijk dat ik binnen 4 uur antwoord heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 17-04-2023 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
Batavia schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat het meer de categorie is "maakt ons niet veel uit". Wanneer wil je nu echt meer dan 5000 instant overmaken? Is daar echt een usecase voor (dat je niet ook anders kan oplossen/gewoon een contract tekenen, zorgen dat je de mensen kent/vertrouwt naar wie je dat soort bedragen overmaakt etc)

nou en dat je 4 uur wacht. Je verstuurt iets s'ochtends en s'middags i het er.
(je moet het eerst activeren en daarna nog eens verzenden, 2 losse handelingen)

Prima dat het jou niks uitmaakt.

Voor mij wel
a. Reden is fraude: als alleenstaande zzp'er ben ik wel in control van mijn rekeningen, ik weet precies wat er open staan. kortom; reden totaal niet relevant
b. heb al 2 passen, 1 voor alleen pin(opnames) geen online bankieren (heb ik bij mij), de online bankieren pas ligt veilig ergens anders
c. Mijn boekhouding is geen 4 uur werk. Als ik klaar ben met boekhouding wil ik ook gelijk financiele afronding doen.
d. Hekel aan dat andere gaan dicteren hoe ik mij mijn processen moet gaan inrichten (zzp'er geworden voor een reden)

update: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51

update:
Ja! Gisteren behoorlijk last van gehad. Ik moest zowel prive als zakelijk bedragen >5000 euro overmaken. Eerst prive. Toen liep ik tegen de overboekingslimiet aan van 5K. Verhoogd naar X en 4 uur wachten.

Toen wilde ik ook de OZB gaan betalen via de zakelijke rekening. Maar zag dat de limiet daar ook ineens 'X' was (hoe dan?!). Betaling lukte niet want 'meer dan overboekingslimiet' ( van 5K) was de melding. Aanpassen van de zakelijke limiet lukte ook niet : 'oeps er ging iets mis'-error

Pas toen ik de limiet van de prive rekening terug naar 5K zette kon ik de limiet van zakelijk aanpassen.
Dit klinkt als behoorlijk prutswerk. Ik wilde hierover een klacht via het klachtenformulier indienen, maar zelfs die werkte niet (HTTP/400).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
wvdl schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]
d. Hekel aan dat andere gaan dicteren hoe ik mij mijn processen moet gaan inrichten (zzp'er geworden voor een reden)
Tsja, Mij maakt het niks uit hoe jij jou processen inricht. Grote banken ook niet. Ze gaan je er alleen niet in faciliteren. 8)7

Persoonlijk zie ik dat als een stuk van de "illusie van controle/vrijheid" van zzp-schap.Er is altijd een baas/kant/bank/overheid die bepaald hoe/wat/waar je je werk doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:25
Batavia schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:05:
[...]

Tsja, Mij maakt het niks uit hoe jij jou processen inricht. Grote banken ook niet. Ze gaan je er alleen niet in faciliteren. 8)7
En dus ga je naar een andere bank, die dit proces anders inricht, want dat is de macht die je als klant hebt.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34

update:
Bij Knab heb ik 1x per jaar dit probleem met de betaling IB die boven de 50K uitkomt, maar dan wordt de betaling met het juiste bedrag via een chat met Knab support binnen enkele minuten klaargezet. Vind dat proces best goed en makkelijk gaan.

Een limiet van 5K zie ik dan ook weer niet zitten, dan heb je dit geneuzel ieder kwartaal. Wat ik bij Knab fijn vind is dat bij overboekingen boven X bedrag enkel bevestigen met een code of vingerafdruk niet voldoende is, maar ook gezichtsherkenning vereist wordt. Lijkt mij dat met deze maatregelen het verduisteren van geld door derden nagenoeg onmogelijk zijn en een limiet van maximaal 5K met een 4 uur wachttijd niks toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wvdl schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]
c. Mijn boekhouding is geen 4 uur werk. Als ik klaar ben met boekhouding wil ik ook gelijk financiele afronding doen.
Dien je de betaling over 4 uur nogmaals te bevestigen of is het klaar zetten en daarna gaat die? Persoonlijk zou ik er geen bezwaar bij hebben dat grotere bedragen pas eind van de dag of volgende dag verwerkt worden. Het wordt wat vervelender wanneer je zulke bedragen niet naar je eigen rekening (bij een andere bank) mag overmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Deveon schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:16:
[...]

Dien je de betaling over 4 uur nogmaals te bevestigen of is het klaar zetten en daarna gaat die? Persoonlijk zou ik er geen bezwaar bij hebben dat grotere bedragen pas eind van de dag of volgende dag verwerkt worden. Het wordt wat vervelender wanneer je zulke bedragen niet naar je eigen rekening (bij een andere bank) mag overmaken
zijn 2 losse handmatige handelingen waarbij minimaal dan dus 4 uur zit.
Als het pas na 4 uur pas echt werd overgeboekt zonder tussenkomst van mijn kant., was het een non-issue geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
[...]

Een Whitelist zou fijn zijn ja...

Zit zelf bij de ING zakelijk, volgens mij is het daar 10K... Niet dat het vaak gebeurd, maar als het gebeurd komt het nooit uit. Zou fijn zijn als ik een Whitelist kon opgeven van mijn prive rekening, de belasting etc...

Dat het dan een keer gebeurd op het moment dat je een nieuwe auto wilt kopen... Tjah, shit happents?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
Batavia schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:05:
[...]

Persoonlijk zie ik dat als een stuk van de "illusie van controle/vrijheid" van zzp-schap.Er is altijd een baas/kant/bank/overheid die bepaald hoe/wat/waar je je werk doet.
Nogmaals, prima als jij door elke hoepeljte wilt gaan springen die voor je wordt gelegd.
Ik probeer wel invloed uit te oefenen hoe ik mijn leven leid, ook al is dat zo minimaal zoals @Krystman aangeeft:
Krystman schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:06:
[...]

En dus ga je naar een andere bank, die dit proces anders inricht, want dat is de macht die je als klant hebt.
BennyV schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:23:
[...]

Een Whitelist zou fijn zijn ja...

Zit zelf bij de ING zakelijk, volgens mij is het daar 10K... Niet dat het vaak gebeurd, maar als het gebeurd komt het nooit uit. Zou fijn zijn als ik een Whitelist kon opgeven van mijn prive rekening, de belasting etc...

Dat het dan een keer gebeurd op het moment dat je een nieuwe auto wilt kopen... Tjah, shit happents?
Zoiets is al veel beter, al was het maar default alleen de belastingdienst voor zakelijke rekeningen.
Geeft iig al blijk van enige "we denken met de ondernemer mee". Incidentueel voor die ene auto per x jaar is prima voor mij persoonlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hatsjoe schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:13:
[...]

Bij Knab heb ik 1x per jaar dit probleem met de betaling IB die boven de 50K uitkomt, maar dan wordt de betaling met het juiste bedrag via een chat met Knab support binnen enkele minuten klaargezet. Vind dat proces best goed en makkelijk gaan.

Een limiet van 5K zie ik dan ook weer niet zitten, dan heb je dit geneuzel ieder kwartaal. Wat ik bij Knab fijn vind is dat bij overboekingen boven X bedrag enkel bevestigen met een code of vingerafdruk niet voldoende is, maar ook gezichtsherkenning vereist wordt. Lijkt mij dat met deze maatregelen het verduisteren van geld door derden nagenoeg onmogelijk zijn en een limiet van maximaal 5K met een 4 uur wachttijd niks toevoegt.
Hopelijk heeft de bd hetzelfde rekeningnummer hiervoor als de btw? Nog niet hoeven doen zoveel IB overboeken maar wordt er nou al benauwd van voor later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41

MadEgg

Tux is lievvv

Die limiet heb ik op mijn zakelijke rabo direct terug naar 50K gezet. Op mijn priverekening maak ik zelden dergelijke bedragen over en als ik een auto wil aanschaffen kan ik dat plannen.

Maar zelfs nu als parttime ZZP’er zit ik zakelijk regelmatig boven de 5K. Gelukkig kan je het na eenmalig 4 uur wachten permanent op 50K (of iets anders) zetten.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
NLKornolio schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:43:
[...]

Hopelijk heeft de bd hetzelfde rekeningnummer hiervoor als de btw? Nog niet hoeven doen zoveel IB overboeken maar wordt er nou al benauwd van voor later dit jaar.
Ja het rekeningnummer is hetzelfde. Het proces bij Knab voor deze overboekingen is heel simpel. Je zet de betaling klaar met de juiste informatie (rekeningnummer en overboekingsnummer) maar met als bedrag 1 euro. Dan via de chat vragen of ze die 1 euro in het juiste bedrag dat boven de 50K ligt aanpassen. Daarbij geef je aan wie de ontvanger is en waarvoor de overschrijving is. Ik heb nooit meer hoeven te zeggen "Het is voor de BD IB en het bedrag is XXXX". Niks om je druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:09
Je kan het toch ook overmaken in 2x€25,000 of 5x€10.000 met hetzelfde betalingskenmerk? Zo heb ik dat wel eens gedaan, vanaf twee rekeningen. (ik had het weer eens niet helemaal voor elkaar toen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hatsjoe schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:52:
[...]

Ja het rekeningnummer is hetzelfde. Het proces bij Knab voor deze overboekingen is heel simpel. Je zet de betaling klaar met de juiste informatie (rekeningnummer en overboekingsnummer) maar met als bedrag 1 euro. Dan via de chat vragen of ze die 1 euro in het juiste bedrag dat boven de 50K ligt aanpassen. Daarbij geef je aan wie de ontvanger is en waarvoor de overschrijving is. Ik heb nooit meer hoeven te zeggen "Het is voor de BD IB en het bedrag is XXXX". Niks om je druk over te maken.
vind maar een beetje tricky dat zij blijkbaar betalingen aan kunnen passen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Leipo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
[...]

vind maar een beetje tricky dat zij blijkbaar betalingen aan kunnen passen :X
Als je dat al tricky vindt, dan wil je niet weten wat bankmedewerkers nog meer kunnen doen ;) Ze hebben niet voor niks een bankierseed afgelegd. Het is ook niet zo dat zij de overboeking voor jou doen. Deze dien je nadat zij het bedrag hebben aangepast alsnog zelf te controleren en versturen. Er is dus geen enkele mogelijkheid dat je geld ongezien ergens anders terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
RonaldHeirbaut schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:54:
Je kan het toch ook overmaken in 2x€25,000 of 5x€10.000 met hetzelfde betalingskenmerk? Zo heb ik dat wel eens gedaan, vanaf twee rekeningen. (ik had het weer eens niet helemaal voor elkaar toen...)
Dan moet je het over meerdere dagen spreiden, die 50K is namelijk een daglimiet en niet een limiet op 1 enkele transactie. Het spreiden is dan meer werk dan even 1 minuut chatten met de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Hatsjoe schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:37:
[...]

Als je dat al tricky vindt, dan wil je niet weten wat bankmedewerkers nog meer kunnen doen ;)
ik heb ook bij banken gewerkt, maar een chat medewerker kwam daar nooit in de buurt van dit soort functionaliteit: dat was door een specifieke afdeling en alleen mogelijk na vele akkoorden van andere afdelingen en onder supervisie (en alleen als er technisch ergens gruwelijk mis was gegaan met een betaalbatch bijvoorbeeld).
en dus nooit door een servicemedewerker die de chat bedient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

De overboeking wordt geweigerd en je mag eerst de limiet verhogen (ING). Dan vier uur wachten en vervolgens de overboeking nog een keer invoeren. Denk je op zondagavond even de administratie recht te trekken, moet je toch weer wachten tot maandag.
Ik heb deze onzin vorig jaar al een keer doorlopen (test groepje?) maar sinds de aankondiging van begin dit jaar was de limiet weer vrolijk naar het vriespunt gerest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hatsjoe schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:37:
[...]

Als je dat al tricky vindt, dan wil je niet weten wat bankmedewerkers nog meer kunnen doen ;) Ze hebben niet voor niks een bankierseed afgelegd. Het is ook niet zo dat zij de overboeking voor jou doen. Deze dien je nadat zij het bedrag hebben aangepast alsnog zelf te controleren en versturen. Er is dus geen enkele mogelijkheid dat je geld ongezien ergens anders terecht komt.
En als het goed is dan zitten er aan de technische kant sowieso genoeg checks in om te kunnen zien of de zaak nog in balans is?

Ik zou me pas zorgen maken als de bank transacties opslaat via een simpele array :p

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:47:
[...]

De overboeking wordt geweigerd en je mag eerst de limiet verhogen (ING). Dan vier uur wachten en vervolgens de overboeking nog een keer invoeren. Denk je op zondagavond even de administratie recht te trekken, moet je toch weer wachten tot maandag.
Ik heb deze onzin vorig jaar al een keer doorlopen (test groepje?) maar sinds de aankondiging van begin dit jaar was de limiet weer vrolijk naar het vriespunt gerest.
Je kan je daily limit bij ing gewoon op 50K zetten en de datum ending voor nieuwe limit op never...

Dus zolang je niet de 50K voorbij gaat per dag... kan je veel doen. Pas als je daarboven wikt sitten heb je een ander pakket nodig bij de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die datum op oneindig zat er vorig jaar nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

Leipo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:50:
[...]

ik heb ook bij banken gewerkt, maar een chat medewerker kwam daar nooit in de buurt van dit soort functionaliteit: dat was door een specifieke afdeling en alleen mogelijk na vele akkoorden van andere afdelingen en onder supervisie (en alleen als er technisch ergens gruwelijk mis was gegaan met een betaalbatch bijvoorbeeld).
Je moet in de app alsnog de betaling goedkeuren he. Het is niet alsof ze jouw IB geld even naar hun prive rekening kunnen doorsluizen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Leipo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. De chat medewerker maakt niks over, deze vult enkel het juiste bedrag in. Als je namelijk zelf een betaling probeert klaar te zetten boven de 50K, kan dat niet en krijg je een foutmelding. Het is een beetje alsof de bankmedewerker het bedrag op de girokaart goed invult maar jij de rest moet invullen, controleren en uiteindelijk moet inleveren. Er is dus geen gevaar dat een bankmedewerker geld overmaakt naar de verkeerde rekening of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
je bedoelt dat ze aanpassingen kunnen maken in dat encrypte berichtje wat jij klaar hebt gezet (bij een beetje bank zou alles ook intern ge-encrypt moeten zijn om tussentijdse aanpassingen te voorkomen + failsafe bij dataleaks) zodat ze van 1 euro 50k kunnen maken....
klinkt perfect veilig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Leipo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:52:
je bedoelt dat ze aanpassingen kunnen maken in dat encrypte berichtje wat jij klaar hebt gezet (bij een beetje bank zou alles ook intern ge-encrypt moeten zijn om tussentijdse aanpassingen te voorkomen + failsafe bij dataleaks) zodat ze van 1 euro 50k kunnen maken....
klinkt perfect veilig :/
dat de bank dit kan... Zullen vast goede redennen voor zijn.

dat een random chat medewerker dit kan... Vind ik wel een beetje eng.. Maar tegelijkertijd, wie weet wat voor slimme mensen ze daar voor de Chat aannemen... Een gemiddelde ITer kan meer kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Sorry voor deze simpele vraag, ik zie even door de bomen het bos niet meer (en/of ik ben niet zo slim). Ik wil een boek aanschaffen. Gaat (deels) over het domein waarin ik nu werk als zelfstandige. Hoe koop ik dit "op de zaak"? De online boekhandel heeft geen velden in het bestelforumulier voor het invullen van bedrijfsnaam of BTW-gegevens. En wat krijg ik nu precies terug? BTW? Kan ik dit aftrekken van de winst? Het gaan maar om ~ 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

kleneman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:41:
Sorry voor deze simpele vraag, ik zie even door de bomen het bos niet meer (en/of ik ben niet zo slim). Ik wil een boek aanschaffen. Gaat (deels) over het domein waarin ik nu werk als zelfstandige. Hoe koop ik dit "op de zaak"? De online boekhandel heeft geen velden in het bestelforumulier voor het invullen van bedrijfsnaam of BTW-gegevens. En wat krijg ik nu precies terug? BTW? Kan ik dit aftrekken van de winst? Het gaan maar om ~ 50 euro.
Betaalde BTW trek je niet af van de winst, maar van de btw die jij over je facturen rekent (mits je btw plichtig bent). Boeken / literatuur is 9% btw.
Zakelijk aanschaffen / met de zakelijke pas betalen, op de factuur staat de BTW vermeld (als het goed is)

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
indien je een eenmanszaak bent: gewoon bestellen op privé naam, heb je meteen ook meer consumenten bescherming ;)
dan mag je het gewoon alsnog zakelijk opvoeren als kosten + btw terug vragen (indien btw op de factuur staat) in je administratie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ColeJ
En vergeet de BTW prive correctie niet aangezien het feit dat het maar deels over je werk gaat. Hoe? Tel het aantal bladzijdes welke privé zijn zodat je weet wat de correctie moet zijn _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
ColeJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:48:
En vergeet de BTW prive correctie niet aangezien het feit dat het maar deels over je werk gaat. Hoe? Tel het aantal bladzijdes welke privé zijn zodat je weet wat de correctie moet zijn _O-
En in geval van ebook dat je op je zakelijke iPad leest, vergeet ook de btw daarvan niet te corrigeren van de privebladzijden die je daarop leest. Meld dat vooral hier voordat je een heel leger belastingregelridders over je heen krijgt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Laatst online: 09-09 21:22
En de kosten van het boek zelf kan ik als een "Inkoop" boeken? En gaat t.z.t. van de winst af?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:05
kleneman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:24:
En de kosten van het boek zelf kan ik als een "Inkoop" boeken? En gaat t.z.t. van de winst af?
Ik zou je adviseren om met een boekhouder te zitten, de vragen die je stelt suggereren dat je weinig kennis hebt van administratie en boekhouding. Kost misschien wel wat, maar dan is je administratie wel op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:44
Zolang het vakliteratuur is mag je de BTW in aftrek brengen en zijn de kosten volledig aftrekbaar voor de IB. Bedenk wel even of je het inderdaad aannemelijk kunt maken als zijnde vakliteratuur. Bewijslast ligt bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Iets boeken als inkoop suggereert dat je het later weer van plan bent om te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
Orangelights23 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:36:
[...]

Ik zou je adviseren om met een boekhouder te zitten, de vragen die je stelt suggereren dat je weinig kennis hebt van administratie en boekhouding. Kost misschien wel wat, maar dan is je administratie wel op orde.
Exact waarom ik alles door m'n accountantskantoor laat doen. Ik stuur alle facturen in, zij zorgen dat't goed komt en ik doe controles. Maar ik ben heel blij dat ik't niet allemaal zelf hoef te kunnen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:42
Ik heb een post "Vakliteratuur" in m'n boekhouding. Daar boek ik dat soort uitgaven onder. En het bedrag ex. btw gaat van je omzet af. Winst blijft over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Liegebeest schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:33:
[...]

Exact waarom ik alles door m'n accountantskantoor laat doen. Ik stuur alle facturen in, zij zorgen dat't goed komt en ik doe controles. Maar ik ben heel blij dat ik't niet allemaal zelf hoef te kunnen.
Zojuist de jaarrekening van 2021 nog even nagelopen (mooi op tijd :+) en moet zeggen dat het wel grappig is hoe sommige zaken geboekt worden. Uiteindelijk moet de administratie duidelijk zijn voor de Belastingdienst, voor mij maakt het niet zoveel uit hoe en wat. Ik dien alles wat ik zakelijk kan verantwoorden gewoon in en hoor vanzelf wel als het niet kan of mag. Wat complexere stukken of hogere posten vraag ik van te voren even maar wat dat betreft is mijn boekhouder het geld zeker waard. Ik moest in het begin wel even wennen aan volledig ontzorgd zijn maar deels is dat ook opbouwen van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
kleneman schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:41:
Vraag aan ze hoe je zakelijk kan bestellen :>

En als je daar geen zin in hebt: vul je bedrijfsnaam als voor/achternaam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 10:04
Ik ben erg benieuwd wat voor werkzaamheden mensen hier doen en hoe je werkt (en hoe je aan klanten komt)?

Ik zelf heb graag wat flexibiliteit, en het liefst meerdere klanten tegelijk. Ik loop er alleen tegen aan dat heel veel wat er te vinden is minimaal 4 dagen of meer is, wat dus erg moeilijk te combineren is met andere werkzaamheden of klanten. Misschien ligt het aan mijn werkzaamheden, of omdat ik nog niet goed weet hoe ik dan wel zou moeten zoeken. Ik doe zelf vooral Software/Data Engineering, en heb daarnaast tot nu toe 1 klant gehad waarvoor ik meer adviserend werk deed (ik had een wekelijks videobelletje met hun data-science team).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Scorpion1984 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:47:
Ik ben erg benieuwd wat voor werkzaamheden mensen hier doen en hoe je werkt (en hoe je aan klanten komt)?
Java software engineer. Primair via m'n netwerk (mensen die ik ken), secundair (als dat niet lukt) via recruiters die me op LinkedIn benaderen. Ik heb me ook ingeschreven op een paar inhuurportals maar daar komt weinig leuks op langs. Die updates gaan ongelezen direct een andere folder in.
Ik zelf heb graag wat flexibiliteit, en het liefst meerdere klanten tegelijk. Ik loop er alleen tegen aan dat heel veel wat er te vinden is minimaal 4 dagen of meer is, wat dus erg moeilijk te combineren is met andere werkzaamheden of klanten. Misschien ligt het aan mijn werkzaamheden, of omdat ik nog niet goed weet hoe ik dan wel zou moeten zoeken. Ik doe zelf vooral Software/Data Engineering, en heb daarnaast tot nu toe 1 klant gehad waarvoor ik meer adviserend werk deed (ik had een wekelijks videobelletje met hun data-science team).
Klopt helemaal. Ik heb een tijd af en toe trainingen gegeven (nu mee gestopt), maar dat is ook zo'n via-via ding. Vrijwel al het werk is gewoon 'full time' gewoon omdat het anders onmogelijk is samen te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 15:09

sebasd

loopt op espresso

'Via-via' en 'je netwerk' zijn wel de toverwoorden inderdaad.

De aanvragen die je langs ziet komen in het 'standaard' inhuurcircuit zijn inderdaad allemaal minimaal 32 uur, vaak meer. Een open positie of stoel opvullen met 1 FTE is nou eenmaal eenvoudig.

Dat wil niet zeggen dat de parttime klussen er niet zijn. Ik doe het laatste jaar eigenlijk niet anders, maar die opdrachten komen wel bijna alleen maar uit mijn directe netwerk, en vaak omdat men mij vraagt, niet omdat ik ergens actief naar zoek.

Dan ben je ook veel sneller in de positie om te zeggen 'dat is prima, maar ik ben maar x uur per week beschikbaar, want ik doe ook andere dingen'.

Die andere dingen zijn bij mij net als @Hydra deed voornamelijk trainingen (doe ik nu een jaar of 4, superleuk om erbij te doen), af en toe eens een conferentie, mentoring en hier en daar wat 'los' advieswerk, meestal 1-2 uur per week.

Maar nogmaals: dat soort dingen vind je niet op de inhuurportals of via recruiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
Via-via is dan inderdaad het toverwoord dan ja.
Ik heb 3 kleine klanten die ik via-via heb gekregen die weinig aandacht willen.
Als ze samen 8 uur willen is het veel die week.

En ik ben nu een klant voor 32 uur het zoeken die het bulk van het geld binnen moet brengen.
32 uur willen ze in het algemeen nog wel over praten, minder is heel lastig heb ik het idee.

Ik zit alleen helaas op een andere programmeertaal (PHP) waardoor hogere tarieven krijgen nogal een issue is. Maar ja probeer maar eens een taal switch te doen als zelfstandige :|

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 19-04-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Scorpion1984 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:47:

Ik doe Ondersteuning voor bedrijven in de Regio. Volledige Kantoor automatisering/Hosting/VOIP etc.

Daarnaast heb ik met enig regelmaat wat opdrachtjes. Nu 1 dag in de week ondersteuning voor een Security team bij een Fintech. Heb hier ooit in het verleden wat werk voor gedaan toen ik nog in loondienst was. Makkelijk voor beide partijen dus.

Tevens heb ik een projectje lopen voor een OS Upgrade van een applicatielandschap. BEpaalde set uren, in overleg met de klanten bepalen we samen de planning.
Deze kwam via een Sales/account persoon die ik ken uit het verleden, had zelf niemand beschikbaar en heeft mij gecontact. Ik vond het leuk om te doen en heb dus ja gezegt.

Tot slot komen er soms via klanten aanvraagjes binnen omdat "BEdrijf x die ik ken, zelf hun ICT doet. Maar graag hun exchange naar een Exchange Online omgeving trekt" achtige vragen. Die hebben dan geen zin in volledige uitbesteding van hun ICT, omdat de Financieel medewerker het leuk vind om daar zelf wat aan te knoeien. Maar niet genoeg kennis heeft voor dit soort projectjes. Als ik ze leuk genoeg vind zeg ik hier ook ja op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 10:04
De job (<32 uur) ) waar ik nu op zit is inderdaad ook via-via, en die advies klant ook. Training heb ik ook aan zitten denken, maar nog niet echt een ingang voor gevonden zover. Ik heb wel wat 1-1 coaching gedaan in voorgaande opdrachten (vaak startups)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:22
hackerhater schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:10:
Via-via is dan inderdaad het toverwoord dan ja.
Ik heb 3 kleine klanten die ik via-via heb gekregen die weinig aandacht willen.
Als ze samen 8 uur willen is het veel die week.

En ik ben nu een klant voor 32 uur het zoeken die het bulk van het geld binnen moet brengen.
32 uur willen ze in het algemeen nog wel over praten, minder is heel lastig heb ik het idee.

Ik zit alleen helaas op een andere programmeertaal (PHP) waardoor hogere tarieven krijgen nogal een issue is. Maar ja probeer maar eens een taal switch te doen als zelfstandige :|
Dat kan prima. Maar je moet dan ook wat creatiever om gaan met je opdrachten. Ik ben van c# developer in twee jaar tijd naar volledig cloud engineer/ architect gegaan. Twee jaar terug een hybride opdracht gepakt waar ik azure developer rol kreeg. Na een jaar richting azure devops engineer gegaan en nu richting azure lead/ architect. Hoop over een jaar meer als architect te kunnen werken.

Tip voor jou. Vriend van me zat ook in profiel vast van php dev, Wordpress en what not. Die heeft een certificaat aws developer gehaald en kon meteen aan de slag als devops engineer bij Achmea.

Ik weet niet welke richting je op wilt maar als developer kan je zeker wel switchen. Wellicht zelfs sneller dan in vaste dienst doordat je flexibiler bent.
Pagina: 1 ... 399 ... 643 Laatste