Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

DennusB schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:54:
[...]

Waar heb je dat soort screenings voor nodig dan? Wat voor soort opdracht?
Classified ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

ralpje

Deugpopje

DennusB schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:55:
Zijn er hier mensen met ervaring met het meenemen van hun leaseauto bij vast dienstverband naar de eigen zaak bij het starten als freelancer?
Hier ongeveeer twee jaar geleden gedaan. Was geen enkel probleem. Moest wel een soort van businessplan aanleveren bij de leasemaatschappij (omdat ik uiteraard nog geen cijfers had van afgelopen jaren) en op basis daarvan een borg van twee leasetermijnen afdragen.
Nu pas een nieuw leasecontract afgesloten bij een andere maatschappij en op basis van m'n cijfers over de afgelopen anderhalf jaar was daar geen borg meer nodig.

Het verschilt echter wel per leasemaatschappij heb ik het idee, of ze überhaupt aan starter willen leasen en of ze dan wel of geen borg of risico-opslag bij het leasebedrag rekenen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Zijn niet zoveel plekken waar dat voor nodig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 16:12
Hey! Vraagje; ik heb eerder wel via reverse billing gewerkt via Brainnet, maar die vroegen je om zelf een factuurnummer te kiezen. Ik zit nu bij een klant waar ze Harvey Nash gebruiken, en die sturen je gewoon een PDF met daarin al een door hen gekozen factuurnummer. Hebben anderen hier ervaring mee? Dan kijk ik vooral even naar @ID-College :) Hoe verwerken jullie dat in je administratie? Gewoon dat factuurnummer overnemen?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
NLKornolio schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:48:
Screening B voor mezelf en A via vrouwlief. Duurde 2 weken voor mezelf. Ben ook gewoon een schatje.
Mooie is ook dat nadat je bent "goedgekeurd", je een brief krijgt waarin ook de bezwaarprocedure vermeld staat.
Dus als een zware jongen het niet eens is met het label "schatje" kan ie daarover nog klagen ook. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:55

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

DennusB schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:54:
[...]

Waar heb je dat soort screenings voor nodig dan? Wat voor soort opdracht?
Opdrachten bij de overheid waarbij je bij gevoelige systemen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:55

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

NLKornolio schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:28:
[...]

Opdrachten bij de overheid waarbij je bij gevoelige systemen kan.
Altijd goedgekeurd zou het dus niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:23
Hydra schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:02:
Hey! Vraagje; ik heb eerder wel via reverse billing gewerkt via Brainnet, maar die vroegen je om zelf een factuurnummer te kiezen. Ik zit nu bij een klant waar ze Harvey Nash gebruiken, en die sturen je gewoon een PDF met daarin al een door hen gekozen factuurnummer. Hebben anderen hier ervaring mee? Dan kijk ik vooral even naar @ID-College :) Hoe verwerken jullie dat in je administratie? Gewoon dat factuurnummer overnemen?
Wat ik zelf doe: mijn eigen factuurnummer gebruiken en het nummer van de reverse billing partij als referentie toevoegen. Op mijn eigen factuur die dan gelijk is staan dan beide nummers en ik heb in mijn administratie mijn 'eigen' reeks.

Wat ook kan: ze inboeken met het nummer van de reverse billing partij. Het is toegestaan meerdere factuurnummerreeksen in gebruik te hebben. Met Moneybird kan je dit bijvoorbeeld doen door het opvoeren van een 'externe factuur'. Maar zelf vind ik dit een minder mooie oplossing dus doe dit niet.

Quote belastingdienst:
Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zijn er hier mensen met ervaring met het meenemen van hun leaseauto bij vast dienstverband naar de eigen zaak bij het starten als freelancer?
Ja, gewoon aangeven en dan krijg je een offerte voor x maanden. Kreeg de optie van 30k naar 25k of 20k te gaan.

1x schouwing voor het overzetten en verder niks. Ze keken naar mijn excel sheet met prognose en uurtarief en alles was oké. Geen voorschot of andere eisen.

N-1 J&T Autolease

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:52
Zeker, exact dat. Een reeks moet uniek zijn, en in principe kan je bij elke klant een eigen reeks starten :)
Het is dusdanig willekeurig dat de kans heel klein is dat hij al bestaat. Vibe groep werkt trouwens ook zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45
Ja ik, ging heel soepel bij Athlon. Ik heb die accountmanager van mij oude werkgever gebeld en mijn plannen doorgegeven, en hij had de verkoop afdeling een nieuw contract op laten stellen obv mijn wensen. Gelijk km per jaar verlaagd, dat kon gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-04 20:31
Tylen schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:06:
[...]

Screening A duurde weekje of 8. De B screenings waren altijd redelijk snel gedaan.
Tylen schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:06:
[...]

Screening A duurde weekje of 8. De B screenings waren altijd redelijk snel gedaan.
Waren deze recent? Ik zit op het einde van die 8 weken met een behoorlijke aangekondigde vertraging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Het hangt volgens mij ook af of je al vaker bent gescreend.

Zo met mijn VOG, hoe vaker ik die aanvraag hoe sneller het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jij gebruikt toch ook money monk? Die hebben er dit over te zeggen ;) https://www.moneymonk.nl/help/735

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 22:28
Elk ander antwoord had je opdracht al in gevaar kunnen brengen. Onderdeel van de scan is ook je online profiel checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
coldasice schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:41:
[...]

Elk ander antwoord had je opdracht al in gevaar kunnen brengen. Onderdeel van de scan is ook je online profiel checken...
Nah het antwoord: Sorry, NDA was ook goed geweest :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:15:
Zeker, exact dat. Een reeks moet uniek zijn, en in principe kan je bij elke klant een eigen reeks starten :)
Het is dusdanig willekeurig dat de kans heel klein is dat hij al bestaat. Vibe groep werkt trouwens ook zo :)
Top, thanks. Eerste keer dat ik via reverse billing werk en niet zelf het nummer mag kiezen. Dus fijn m'n aannames bevestigd te zien!
Woy schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:35:
Jij gebruikt toch ook money monk? Die hebben er dit over te zeggen ;) https://www.moneymonk.nl/help/735
Ah, grappig. Ik ben in 2019 bij Bol.com begonnen en heb ze daar toen via de mail een vraag over gesteld. Toen stond zo iets dus nog niet in de FAQ.

Ik weet wel dat er 2 manieren zijn, ik vroeg me zelf af welke hiervan het meest gebruikt wordt. Ik was eigenlijk van al van plan gewoon de manier die @ID-College aangeeft te hanteren, maar wou mijn vraag niet 'kleuren' met mijn eigen aannames. Dus dit is precies de bevestiging waar ik naar op zoek ben: ik neem gewoon de nummering van Harvey Nash over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 07:34
Kopen jullie een mobiele telefoon zelf of neem je die op in een abonnement?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
utbone schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:13:
Ik koop al jaren geen telefoon in abbo.

Ik zou de telefoon los kopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Idem hier; koop die dingen los. Binnen aan abonnement zit je ook meteen met een BKR lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008

sebasd

loopt op espresso

Los. Toestel is zakelijk, abonnement privé. Geen zin om voor een paar euro die administratie ook bij te houden, en nog veel minder in een los zakelijk nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Altijd met abonnement maar zonder maandelijks bijdrage op het toestel. Scheelt zo 100 euro op losse aanschaf en kan nog steeds de KIA toepassen op het eenmalig bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:57
sebasd schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:27:
[...]

Los. Toestel is zakelijk, abonnement privé. Geen zin om voor een paar euro die administratie ook bij te houden, en nog veel minder in een los zakelijk nummer.
Hoezo is het abonnement prive? Ik heb een EMZ en voordat ik die had - had ik al een mobiel (sim only) abonnement. Ik boek die kosten nu zakelijk en als ik ooit een nieuwe telefoon nodig heb dan koop ik die ook zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:52
Hydra schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:53:
[...]

Top, thanks. Eerste keer dat ik via reverse billing werk en niet zelf het nummer mag kiezen. Dus fijn m'n aannames bevestigd te zien!

[...]

Ah, grappig. Ik ben in 2019 bij Bol.com begonnen en heb ze daar toen via de mail een vraag over gesteld. Toen stond zo iets dus nog niet in de FAQ.

Ik weet wel dat er 2 manieren zijn, ik vroeg me zelf af welke hiervan het meest gebruikt wordt. Ik was eigenlijk van al van plan gewoon de manier die @ID-College aangeeft te hanteren, maar wou mijn vraag niet 'kleuren' met mijn eigen aannames. Dus dit is precies de bevestiging waar ik naar op zoek ben: ik neem gewoon de nummering van Harvey Nash over.
Brainnet vraagt idd het factuurnummer in te geven voordat de self bill wordt opgemaakt. Ik heb inmiddels ook meerdere reeksen lopen en vind dat wel prima. Het is uniek en oplopend, miss houd ik het wel zo als ik weer eigen facturen moet sturen.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Toestellen los (ja 2, prive en zakelijk)
En losse abbo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:34:
[...]

Hoezo is het abonnement prive? Ik heb een EMZ en voordat ik die had - had ik al een mobiel (sim only) abonnement. Ik boek die kosten nu zakelijk en als ik ooit een nieuwe telefoon nodig heb dan koop ik die ook zakelijk.
Omdat je van de BD bij een privé abonnement alleen de zakelijke gesprekken mag boeken en niet het hele abonnement of de telefoon.
En als je hem helemaal op de zaak zet moet je de privégesprekken weer van je zakelijke gebruik aftrekken.
https://www.belastingdien...n-van-mijn-bijverdiensten
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Iedereen gaat anders om met deze regel, maar hij is er wel. Het makkelijkste voor je administratie is 2 toestellen met abonnement hebben, en privé en zakelijk gescheiden houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 11-04-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:40:
[...]

Omdat je van de BD bij een privé abonnement alleen de zakelijke gesprekken mag boeken en niet het hele abonnement of de telefoon.
En als je hem helemaal op de zaak zet moet je de privégesprekken weer van je zakelijke gebruik aftrekken.
https://www.belastingdien...n-van-mijn-bijverdiensten
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Iedereen gaat anders om met deze regel, maar hij is er wel. Het makkelijkste voor je administratie is 2 toestellen met abonnement hebben, en privé en zakelijk gescheiden houden.
Ik wil geen 2 telefoons en 2 abonnementen. Volgens mij kan ik voor de OB (btw/omzetbelasting) alles opvoeren en vervolgens aan het eind van een jaar een correctie maken voor het privé gebruik. Of vanaf het begin een inschatting maken van het privé gebruik en aan het eind van het jaar toetsen of deze inschatting juist is geweest. Ik kan alleen even niet zo snel vinden hoe het zit met de IB (inkomstenbelasting), moet ik daar ook een correctie privé gebruik maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:29:
[...]

Ik wil geen 2 telefoons en 2 abonnementen. Volgens mij kan ik voor de OB (btw/omzetbelasting) alles opvoeren en vervolgens aan het eind van een jaar een correctie maken voor het privé gebruik. Of vanaf het begin een inschatting maken van het privé gebruik en aan het eind van het jaar toetsen of deze inschatting juist is geweest. Ik kan alleen even niet zo snel vinden hoe het zit met de IB (inkomstenbelasting), moet ik daar ook een correctie privé gebruik maken?
Zo doet mijn boekhouder het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
De reden waarom ik 2 losse sims heb is heel simpel: Ik wil niet mijn prive-nummer rond geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
C_V_S schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:30:
[...]

Zo doet mijn boekhouder het ook.
Doet die ook een correctie op het aftrekken van de kosten? Of alleen voor de BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hackerhater schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:31:
De reden waarom ik 2 losse sims heb is heel simpel: Ik wil niet mijn prive-nummer rond geven.
Ik heb een telefoon van mijn opdrachtgever gekregen :+

Maar, netwerken doe ik met mijn eigen prive telefoonnummer. Ik ga niet nog een zakelijke telefoon nemen, dan loop ik er straks met 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:35:
[...]

Ik heb een telefoon van mijn opdrachtgever gekregen :+

Maar, netwerken doe ik met mijn eigen prive telefoonnummer. Ik ga niet nog een zakelijke telefoon nemen, dan loop ik er straks met 3.
Tjah ik heb 1 toestel met de nieuwe en oude zakelijke sim erin (iets met oude nummer dat bij de KVK stond met alle ellende erbij)
En 1 prive-toestel. Mijn prive-nummer ben ik superbeschermend mee. Die krijgen klanten en tussenpartijen absoluut niet.

Maar waarom niet 2 sims in 1 toestel?

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 11-04-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-04 16:45
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:40:
[...]
Tja, ik heb gewoon een 'onbeperkt bellen' abonnement. Die boek ik helemaal op de zaak. Wat moet ik dan aftrekken voor privégesprekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:29:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel, iedereen doet het op zijn eigen manier en verzint een reden waarom die keuze goed is. (Dat doet de mens bij heel veel dingen waarbij we een keuze maken)

Maar je mag alleen de zakelijke belkosten van je privéabonnement aftrekken van je winst.
Of alles op de zaak zetten behalve het privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:51:
[...]

Tja, ik heb gewoon een 'onbeperkt bellen' abonnement. Die boek ik helemaal op de zaak. Wat moet ik dan aftrekken voor privégesprekken?
verhouding privé/zakelijk kan je op de rekening wel zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deniz280
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-04 15:56
Ascension schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:25:
[...]

En wat is dan hun motivatie om te emigreren?
Van wat ik begreep zo ver is dat zij weinig tot geen vertrouwen meer hebben in onze democratische systeem.

één van hen gaf aan dat Nederland zichzelf politiek heeft laten gijzelen en nu vastloopt.

Dus is de ene naar Denemarken gegaan en de ander naar Noordwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:56:
[...]

verhouding privé/zakelijk kan je op de rekening wel zelf uitrekenen.
Hoe dan? Door elke maand zelf uit te tellen welk nummer een privécontact is en wie een zakelijk contact en daar de verhouding tussen bepalen? En wat als ik nu een privé (koetjes-kalfjes) gesprek met een zakelijk contact?
Het is wel goed. Contract is €23,50 per maand en zelf uittellen wat zakelijk is en wat privé wordt me te duur. Bovendien zit er in die €23,50 ook onbeperkt internet. Moet ik nu ook bijhouden wat ik prive opzocht en wat zakelijk? BNR nieuwsradio luisteren is zakelijk en muziek van Spotify is privé? Als ik en naheffing krijg bij controle, tik ik het dan wel af met boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe dan? Door elke maand zelf uit te tellen welk nummer een privécontact is en wie een zakelijk contact en daar de verhouding tussen bepalen? En wat als ik nu een privé (koetjes-kalfjes) gesprek met een zakelijk contact?
Het is wel goed. Contract is €23,50 per maand en zelf uittellen wat zakelijk is en wat privé wordt me te duur. Bovendien zit er in die €23,50 ook onbeperkt internet. Moet ik nu ook bijhouden wat ik prive opzocht en wat zakelijk? BNR nieuwsradio luisteren is zakelijk en muziek van Spotify is privé? Als ik en naheffing krijg bij controle, tik ik het dan wel af met boete.
Ik zeg niet wat je moet doen, dat moet je helemaal zelf weten, maar de BD heeft regels (hoe krom en moeilijk die soms ook zijn) en dat jij het anders doet of jezelf wel kan verdedigen bij een controle is een hele andere discussie.

Ik boek alles gewoon privé, want voor die paar tientjes netto per jaar wil ik mij niet hoeven verdedigen omdat ik mijn belkosten niet volgens de regels heb geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
[...]

Bel jij nog prive dan? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:26:
[...]

Ik zeg niet wat je moet doen, dat moet je helemaal zelf weten, maar de BD heeft regels (hoe krom en moeilijk die soms ook zijn) en dat jij het anders doet of jezelf wel kan verdedigen bij een controle is een hele andere discussie.

Ik boek alles gewoon privé, want voor die paar tientjes netto per jaar wil ik mij niet hoeven verdedigen omdat ik mijn belkosten niet volgens de regels heb geboekt.
De regels van de BD lopen wel vaker jaren achter op wat de praktijk is. Kijk alleen maar naar hoe ze de bijtelling van EV, hybrides en brandstofauto's elke keer weer aanpassen. Om me heen zie ik intussen iedereen weer een nieuwe benzineauto leasen. Dat is goedkoper namelijk in de bijtelling.

Het is overigens wel een goed idee om het helemaal prive te boeken; bij KPN krijg je de facturen niet meer per mail maar mag je ze zelf uit het systeem trekken. Dat is me ook teveel gedoe eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Dat is ook een optie. Wat je ook kunt doen is een inschatting maken van het privé gebruik en daar aan vasthouden. Dan laat je in ieder geval zien dat je erover hebt nagedacht. Die inschatting privé gebruik moet in ieder geval voor de BTW maar ik weet nou niet of dat ook voor de IB moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:51:
[...]

Dat is ook een optie. Wat je ook kunt doen is een inschatting maken van het privé gebruik en daar aan vasthouden. Dan laat je in ieder geval zien dat je erover hebt nagedacht. Die inschatting privé gebruik moet in ieder geval voor de BTW maar ik weet nou niet of dat ook voor de IB moet.
Heb je daar een linkje van naar de site van de BD waar dit zo uitgelegd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn inschatting is dat prive bellen incidenteel is. Prive datagebruik is ook minimaal, 90% van dataverkeer is toch via wifi.
Overigens is zakelijk bellen ook minimaal, tegenwoordig gaat het meeste via videobellen en is het meer dat ik bereikbaar ben.

Ik wil ongelimiteerd data abbo hebben, niet omdat ik het altijd nodig heb, maar voor het moment dat ik het nodig heb. Als ik ergens ben en ik heb geen wifi om te werken.

Het echte privegebruik is dus eigenlijk niet aanwezig en als je het al in geld zou willen uitdrukken, zou het misschien < 1 euro per maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:58:
[...]

Heb je daar een linkje van naar de site van de BD waar dit zo uitgelegd staat?
Alstu:

https://www.belastingdien...ende_goederen_en_diensten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ik zit wel eens te kijken naar een preventieve medische scan (zoals Prescan). Ik lees dat dat soort kosten soms aftrekbaar kunnen zijn omdat ze in het belang zijn van de continuïteit van de onderneming. Als ZZPer ben ik zelf nogal van belang met betrekking tot de continuïteit van de onderneming. Iemand hier ervaring mee?

Tevens vraag ik mij af wat dit doet met mijn AOV. Als nu uit die scan blijkt dat ik bepaalde kwalen heb, moet ik dit dan melden bij mijn verzekeraar? Als ik dat soort dingen moeten melden dan weet ik natuurlijk al wat er gaat gebeuren met mijn verzekering/premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
Ik zit wel eens te kijken naar een preventieve medische scan (zoals Prescan). Ik lees dat dat soort kosten soms aftrekbaar kunnen zijn omdat ze in het belang zijn van de continuïteit van de onderneming. Als ZZPer ben ik zelf nogal van belang met betrekking tot de continuïteit van de onderneming. Iemand hier ervaring mee?

Tevens vraag ik mij af wat dit doet met mijn AOV. Als nu uit die scan blijkt dat ik bepaalde kwalen heb, moet ik dit dan melden bij mijn verzekeraar? Als ik dat soort dingen moeten melden dan weet ik natuurlijk al wat er gaat gebeuren met mijn verzekering/premie.
Preventieve medische scan weet ik niet maar ik heb vanuit mijn AOV recht op een sportmedische keuring eens per 2 of 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Blijft bijzonder:
Voorbeeld

Na afloop van het jaar stelt u vast dat het werkelijk privégebruik 10% was. U hebt per saldo al 75% van de btw bij aanschaf afgetrokken. U hebt recht op een aftrek van 90%. U trekt dan in de aangifte over het laatste tijdvak van het jaar € 10 (15% van € 66) af.
Nogmaals, hoe dan? Hoe stel ik vast? En als ik niet weet hoe ik het vast moet stellen, hoe gaat de inspecteur dat dan bij mij controleren? En dan het voorbeeld: dan trekt u €10 af. Nou, als dat niet ergens automatisch uit een systeem komt trek ik die €10 nergens vanaf. Alsof ik zin en tijd heb om met de hand alles na te lopen op een tientje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Daar staat dat je je uiteindelijke inschatting moet corrigeren naar werkelijk privé/zakelijk gebruik.
Dus zelf iets inschatten zorgt ervoor dat je het later alsnog zal moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:19:
[...]

Blijft bijzonder:

[...]

Nogmaals, hoe dan? Hoe stel ik vast? En als ik niet weet hoe ik het vast moet stellen, hoe gaat de inspecteur dat dan bij mij controleren? En dan het voorbeeld: dan trekt u €10 af. Nou, als dat niet ergens automatisch uit een systeem komt trek ik die €10 nergens vanaf. Alsof ik zin en tijd heb om met de hand alles na te lopen op een tientje...
Dat jij niet weet hoe of dat het heel ingewikkeld is of teveel tijd kost lijkt mij geen valide argument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Blijft bijzonder:

[...]

De inspecteur gaat jou niet controleren. Jij claimt het als kosten en wie claimt - die bewijst. Dus de inspecteur hoeft alleen brief met een vraagteken naar jou te sturen en dan moet jij aantonen wat je hebt aangegeven in je aangifte. Die berekening gaat de inspecteur niet voor je maken, die kijkt alleen of hij jouw berekening "logisch" vind.

Verder ben ik het met je eens dat het echt gerommel in de marge is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:32
[...]

Blijft bijzonder:

[...]

Voor aftrekposten ligt de bewijslast niet bij de Belastingdienst maar bij de belastingplichtige. Als jij je telefoonkosten volledig wil aftrekken zal jij zelf moeten bewijzen dat deze kosten volledig toe te schrijven zijn aan jou zakelijke activiteit. In het geval je kiest voor gemengd gebruik zul je dus aannemelijk moeten maken dat de verhouding tussen zakelijk en privé is zoals jij het aangeeft. Anders bestaat de kans dat bij een boekenonderzoek het gewoon volledig privé gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-04 19:17
Als het gaat over aftrekposten heb ik ook nog een interessante. Ik ben nu wat udemy cursussen aan het volgen als voorbereiding op certificatie voor kubernetes en azure. Ik was aan het uitzoeken of die kosten aftrekbaar zijn, en kwam dit tegen:

Studiekosten voor ondernemers
Als uw studiekosten zakelijk zijn, zijn ze aftrekbaar. Dat is dus het geval als u de kosten maakt in het belang van uw onderneming. Maar de kosten zijn alleen aftrekbaar als u ze maakt om bestaande vakkennis op peil te houden. Als u de kosten maakt om nieuwe kennis te verwerven, zijn de kosten niet aftrekbaar als zakelijke kosten.

De grens tussen ‘op peil te houden van bestaande kennis’ en ‘verwerven van nieuwe kennis’ is lastig aan te geven. Twijfelt u? Laat u dan goed adviseren.

Ik ben die cursussen aan het doen omdat ik bij mijn huidige opdracht e.e.a. nodig heb (en het nieuw voor me is) en de certificaties wil ik graag halen om ze voor de toekomst op m'n CV te hebben staan. Ik vermoed dat het in mijn geval geldt als nieuwe kennis opdoen, maar tegelijkertijd, in de IT gaat het zo snel met nieuwe tech dat je dit soort dingen wel moet doen om relevant te blijven en opdrachten binnen te halen. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Wie kan daar uberhaupt een betrouwbaar advies over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
hackerhater schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:31:
Daar heb je mooie VOIP oplossingen voor..

MS teams bv, je kan bellen en gebeld worden. Op je Telefoon iig IOS kan ik ook aangeven wanneer er wel en niet gebeld kan worden middels werk profielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nightfall schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:11:
Als het gaat over aftrekposten heb ik ook nog een interessante. Ik ben nu wat udemy cursussen aan het volgen als voorbereiding op certificatie voor kubernetes en azure. Ik was aan het uitzoeken of die kosten aftrekbaar zijn, en kwam dit tegen:

Als uw studiekosten zakelijk zijn, zijn ze aftrekbaar. Dat is dus het geval als u de kosten maakt in het belang van uw onderneming. Maar de kosten zijn alleen aftrekbaar als u ze maakt om bestaande vakkennis op peil te houden. Als u de kosten maakt om nieuwe kennis te verwerven, zijn de kosten niet aftrekbaar als zakelijke kosten.

De grens tussen ‘op peil te houden van bestaande kennis’ en ‘verwerven van nieuwe kennis’ is lastig aan te geven. Twijfelt u? Laat u dan goed adviseren.

Ik ben die cursussen aan het doen omdat ik bij mijn huidige opdracht e.e.a. nodig heb (en het nieuw voor me is) en de certificaties wil ik graag halen om ze voor de toekomst op m'n CV te hebben staan. Ik vermoed dat het in mijn geval geldt als nieuwe kennis opdoen, maar tegelijkertijd, in de IT gaat het zo snel met nieuwe tech dat je dit soort dingen wel moet doen om relevant te blijven en opdrachten binnen te halen. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Wie kan daar uberhaupt een betrouwbaar advies over geven?
Grappig, ik stelde dezelfde vraag vorige week.
Ernemmer in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Mijn conclusie is dat alles wat in het verlengde met je werk te maken heeft, dus ook extra kennis om relevant te blijven, als zakelijke kosten gerekend kunnen worden.
Als jij als it-er een opleiding binnenhuisarchitect gaat doen dan is dat geen zakelijke uitgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
49euro schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:06:
[...]

Voor aftrekposten ligt de bewijslast niet bij de Belastingdienst maar bij de belastingplichtige. Als jij je telefoonkosten volledig wil aftrekken zal jij zelf moeten bewijzen dat deze kosten volledig toe te schrijven zijn aan jou zakelijke activiteit. In het geval je kiest voor gemengd gebruik zul je dus aannemelijk moeten maken dat de verhouding tussen zakelijk en privé is zoals jij het aangeeft. Anders bestaat de kans dat bij een boekenonderzoek het gewoon volledig privé gaat worden.
Dat is ook zo. Voor dat gerommel in de marge kan ik het beter privé gaan boeken. Scheelt werk en frustratie; ook later. Maar soms voel ik me dan wel een hele Brave Hendrik hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:18:
[...]

Maar soms voel ik me dan wel een hele Brave Hendrik hoor...
Dan koop je een extra iPad of boek je wat privé lunches en diners als zakelijk om zo toch wat te smokkelen, want die dingen zijn eigenlijk niet te controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 11-04-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03

Gewoon zakelijk opvoeren. Hoe weet de BD dat jij nog niks wist van AWS voordat je aan die ene AWS cursus begon? "Ja deze kennis had ik al maar wilde het op pijl houden".

Zolang het met je werk te maken heeft, dus niet een pottenbakkencursus als ITer, dan zal het allemaal te verantwoorden zijn en zal niemand er om zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall

Ik zal deze cursus eerder zien als kennis op pijl houden. Technieken veranderen, vandaag is het kubernetes wat is het morgen? in princiepe is elke cursus nieuwe kennis vergaren.
Ofwel je bestaande kennis op pijl houden met O Ja momentjes, en ook nieuwe dingen leren van Johhh dat wist ik niet.

Kijk ga je nu ineens een cursus putjes scheppen doen, omdat je kennis wil hebben hoe men putten leeg schept. Dan is dat volledig nieuwe kennis.

Dus elke cursus die je op je eigen vakgebied volgt is een kennis om je vak gebied op pijl te houden. Ga je een cursus volgen die je leuk lijkt maar totaal niet aanslaat bij je werk. Dan is dat nieuwe kennis, wat je dus zelf prive moet betalen./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
To_Tall schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:14:
[...]

Daar heb je mooie VOIP oplossingen voor..

MS teams bv, je kan bellen en gebeld worden. Op je Telefoon iig IOS kan ik ook aangeven wanneer er wel en niet gebeld kan worden middels werk profielen.
Zeker zijn die opties ervoor, maar dat kost net zo veel werk & geld (of meer als je ook WA & Signal wilt) dan een 2e sim.
Dat ik 2 toestellen heb is puur omdat ik het oude nummer tijdelijk ook in de lucht wil houden. Tripple sim is al een stuk lastiger te vinden dan dual sim.
En zakelijk en prive beschikbaar zijn op oa Signal is een pain in the ass als het geen gescheiden toestellen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 11-04-2023 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:20:
[...]

Dan koop je een extra iPad of boek je wat privé lunches en diners als zakelijk om zo toch wat te smokkelen, want die dingen zijn eigenlijk niet te controleren.
Ik doelde meer op dat ik mezelf braaf een paar tientjes teruggave onthoud terwijl er hele volksstammen aan zzp-ers zijn die zwart/grijs werken in de bouw, BV's hun winsten niet afdragen omdat ze die naar het buitenland verschuiven en een overheid die haar regels ook niet al te nauw neemt als het gaat om stikstof, aardbevingen en/of toeslagen.
Laat onverlet dat ik daar niets mee te maken heb als mezelf in relatie tot de overheid. Ik zal toch netjes aangifte moeten doen en niet meer aftrekken dan toegestaan. Hoofd en hart zijn hier soms wel in tweestrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:31:
[...]

Doet die ook een correctie op het aftrekken van de kosten? Of alleen voor de BTW?
Geen idee :) Volgens mij gaat ze uit van X procent zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
49euro schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:06:
[...]

En hoe moet ik dat doen met Whatsapp gesprekken? Zoveel KB is voor zakelijke gesprekken en zoveel voor prive? :) De kans op een boeken onderzoek is trouwens net geen nul ook nog eens en dan nog vraag ik mij af hoe diep ze er in gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 49euro
C_V_S schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:06:
[...]

En hoe moet ik dat doen met Whatsapp gesprekken? Zoveel KB is voor zakelijke gesprekken en zoveel voor prive? :) De kans op een boeken onderzoek is trouwens net geen nul ook nog eens en dan nog vraag ik mij af hoe diep ze er in gaan.
Betreft het een particulier abonnement dan zijn de kosten in de eerste plaats privé en dien je aan te tonen welk gedeelte je zakelijk hebt verbruikt. Betreft het een zakelijk abonnement en wil je volledige aftrek genieten dan zul je moeten aantonen dat jij dat abbonement niet privé gebruikt. Door middel van jurisprudentie houdt dat feitelijk in dat je daarnaast dus ook een privé abbonement moet hebben, anders wordt er eigenlijk standaard vanuit gegaan dat er sprake is van gemengd gebruik. Bij gemengd gebruik moet je redelijkerwijs een splitsing maken tussen het privé en zakelijke gedeelte. Bij aannemelijk maken betekent dat dit uiteraard niet op de KB nauwkeurig hoeft maar dient het dus wel goed onderbouwd te worden. Nogmaals jij wil aftrekken dus de bewijslast om iets aannemelijk te maken ligt bij jou.

Een aangifte wordt uitgeworpen o.a. op basis van grenswaarden maar een boekenonderzoek is grondig kan ik je uit ervaring vertellen. Als ze daar iets willen vinden dan vinden ze dat. De kans dat er een boekenonderzoek plaats gaat vinden is inderdaad gering maar ik ken praktijk voorbeelden genoeg waarbij door een steekproef op de inkoopfacturen gecorrigeerd werd over de gehele populatie tot 5 jaar terug. Zou toch zonde zijn om vanwege een paar tientjes aftrek tegen een dergelijke correctie aan te lopen. Buiten het feit dat de samenleving niet voor jou privégebruik hoeft op te draaien is dat het risico voor jezelf ook echt niet waard. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door 49euro op 11-04-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 08:00
*abuis*

[ Voor 99% gewijzigd door DJ Henk op 11-04-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:56
49euro schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:24:
[...]

Zou toch zonde zijn om vanwege een paar tientjes aftrek tegen een dergelijke correctie aan te lopen. Buiten het feit dat de samenleving niet voor jou privégebruik hoeft op te draaien is dat het risico voor jezelf ook echt niet waard. ;)
Wat houdt die correctie in dan ? Dat je die paar tientjes moet terugbetalen ? Of een dikke boete er bovenop ? Zolang jij niet fraudeert en zaken aannemelijk kan maken dan is het risico dus dat je het teveel betaalde moet terugbetalen ?

Ik had een vriend die heeft ook een boekencontrole gekregen van de belastingdienst. Die vriend was niet zo slim want hij had zaken als een elektrisch skateboard, bb-gun en een viskom (met vissen) in de boekhouding staan. Uiteindelijk heeft hij 500 euro terug moeten betalen aan de belastingdienst. Peanuts dus en de kans op controle is laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:46:
[...]

Wat houdt die correctie in dan ? Dat je die paar tientjes moet terugbetalen ? Of een dikke boete er bovenop ? Zolang jij niet fraudeert en zaken aannemelijk kan maken dan is het risico dus dat je het teveel betaalde moet terugbetalen ?

Ik had een vriend die heeft ook een boekencontrole gekregen van de belastingdienst. Die vriend was niet zo slim want hij had zaken als een elektrisch skateboard, bb-gun en een viskom (met vissen) in de boekhouding staan. Uiteindelijk heeft hij 500 euro terug moeten betalen aan de belastingdienst. Peanuts dus en de kans op controle is laag.
De kans dat ie nu op een lijstje staat is wel groot natuurlijk. Zal mij benieuwen wanneer ie weer een controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
vortexnl1982 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:46:
[...]

Het eea is afhankelijk van de reikwijdte van een dergelijk onderzoek. Ook is er waarschijnlijk geen sprake geweest van een steekproef, hetgeen waar ik naar verwijs. De materialiteit van de correcties die je benoemt is bovendien waarschijnlijk ook gewoon minimaal, zelfs voor een ZZP'er. Daarnaast kan hij mogelijk geluk hebben gehad met de controlerend ambtenaar. Ik zie toch vaak andere uitslagen voorbijkomen vanuit mijn beroep. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met klanten die proberen om een skateboard, speelgoed pistool en een vissenkom in aftrek te brengen op hun winst of er de BTW van terug durven te vorderen. Je hebt er mensen bij zeg :')

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 11-04-2023 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:03
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:26:
[...]

Hier hetzelfde, ik word al moe bij de gedachte om dat allemaal uit te zoeken, voor misschien 200 euro privé kosten. Ik moet wel grinniken er om, gasten met tarieven van 150 die al die tijd verdoen om wat te besparen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit hele gebeuren is met een BV wel een stuk makkelijker. Dan kan je de kosten vrijwel altijd 1:1 belastingvrij aan jezelf vergoeden o.b.v. de WKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 29-04 09:42
Sefyu schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:37:
Dit hele gebeuren is met een BV wel een stuk makkelijker. Dan kan je de kosten vrijwel altijd 1:1 belastingvrij aan jezelf vergoeden o.b.v. de WKR.
Ook dan ben je wel gebonden aan de regeling DGA, en moet je nog steeds wel bewust met dit soort dingen omgaan.

In mijn geval koop ik mijn telefoon zakelijk: Ik heb 'm nodig voor m'n werk, en gebruik 'm hoofdzakelijk zakelijk. Het beetje privegebruik kijk ik verder niet naar.

Meubilair etc (ik werk vanuit huis) is gewoon voor mij prive. Recentelijk dus het zit-sta bureau prive gekocht. Maar tegelijkertijd heb ik wel ooit mijn Herman Miller stoel zakelijk gekocht omdat ik die niet gekocht zou hebben als ik niet weggegaan was uit loondienst. Die laatste voldoet strict genomen wellicht niet aan de eisen van de BD.

Los van individuele uitgaven zou ik vooral kijken naar je afschrijvingen. Volgens mij wordt daar bij zo'n controle veel meer focus op gelegd. Daar zitten immers de serieuze(re) uitgaven.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:58:
[...]

Ook dan ben je wel gebonden aan de regeling DGA, en moet je nog steeds wel bewust met dit soort dingen omgaan.

In mijn geval koop ik mijn telefoon zakelijk: Ik heb 'm nodig voor m'n werk, en gebruik 'm hoofdzakelijk zakelijk. Het beetje privegebruik kijk ik verder niet naar.

Meubilair etc (ik werk vanuit huis) is gewoon voor mij prive. Recentelijk dus het zit-sta bureau prive gekocht. Maar tegelijkertijd heb ik wel ooit mijn Herman Miller stoel zakelijk gekocht omdat ik die niet gekocht zou hebben als ik niet weggegaan was uit loondienst. Die laatste voldoet strict genomen wellicht niet aan de eisen van de BD.

Los van individuele uitgaven zou ik vooral kijken naar je afschrijvingen. Volgens mij wordt daar bij zo'n controle veel meer focus op gelegd. Daar zitten immers de serieuze(re) uitgaven.
Die Herman Miller zou je toch ook moeten afschrijven? Zelfs tweedehands kosten de meeste modellen meer dan 450 eur excl. Btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:49

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een dual sim telefoon zakelijk aangeschaft, daar gaat een abonnement in dat ik zakelijk betaal en een simkaart met prive nummer dat ik particulier afreken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 29-04 09:42
Mirabis schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:30:
[...]

Die Herman Miller zou je toch ook moeten afschrijven? Zelfs tweedehands kosten de meeste modellen meer dan 450 eur excl. Btw.
Klopt. Wat ik al zei; die stoel is net op het randje. Zou ik wellicht inmiddels anders doen (aanschaf is zo'n 5 jaar geleden).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:39:
[...]

Ik doelde meer op dat ik mezelf braaf een paar tientjes teruggave onthoud terwijl er hele volksstammen aan zzp-ers zijn die zwart/grijs werken in de bouw, BV's hun winsten niet afdragen omdat ze die naar het buitenland verschuiven en een overheid die haar regels ook niet al te nauw neemt als het gaat om stikstof, aardbevingen en/of toeslagen.
Laat onverlet dat ik daar niets mee te maken heb als mezelf in relatie tot de overheid. Ik zal toch netjes aangifte moeten doen en niet meer aftrekken dan toegestaan. Hoofd en hart zijn hier soms wel in tweestrijd.
Met die paar tientjes heb je goedkoop een argument van goede intenties in handen als iets anders eens op een discussiepunt lijkt uit te draaien.

Om die reden hou ik m'n telefoon ook helemaal privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Even de simkaartjes buiten beschouwing. Kijken jullie wel eens naar een werk gerelateerde conferenties op locatie waar je graag naar op vakantie wilt gaan? Als je dan echt geld wilt besparen zijn dat wat meer kiloknallers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:39:
Even de simkaartjes buiten beschouwing. Kijken jullie wel eens naar een werk gerelateerde conferenties op locatie waar je graag naar op vakantie wilt gaan? Als je dan echt geld wilt besparen zijn dat wat meer kiloknallers.
Of een blog/vlog over vakantiebestemming beginnen. ;)

Of een reisboek schrijven en dan naar 20 landen moeten voor onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:43:
[...]

Of een blog/vlog over vakantiebestemming beginnen. ;)

Of een reisboek schrijven en dan naar 20 landen moeten voor onderzoek.
Er zijn wel wat strikte regels hoor. Maar als jouw belastbare inkomen idd vanuit een reliably komt dan kan je daar misschien mee wegkomen.

In geval van mij, ik kijk bv naar tech beurzen die aansluiten op mijn profiel. Uiteraard moet het minimaal 50% zakelijk zijn, dus een dag beurs en drie weken vakantie wordt moeilijk te beargumenteren. Maar als een kaartje 100 euro kost van zo’n beurs en je kan er drie pakken in een periode van een week, dan gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
Yucon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:40:
[...]

Met die paar tientjes heb je goedkoop een argument van goede intenties in handen als iets anders eens op een discussiepunt lijkt uit te draaien.

Om die reden hou ik m'n telefoon ook helemaal privé.
Hoe zie je dit dan voor je tijdens de discussie? Maakt denk ik niet veel uit als de BD zegt dat je A foutief hebt ingeboekt om dan met een tegenargument te komen dat je B gelukkig wel goed hebt ingeboekt.

Kijk fouten maken kan altijd en als je het naar je beste weten doet dan kan je daarover discussiëren , maar je kan niet ineens een ander onderwerp erbij pakken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
49euro schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:24:
[...]

Betreft het een particulier abonnement dan zijn de kosten in de eerste plaats privé en dien je aan te tonen welk gedeelte je zakelijk hebt verbruikt. Betreft het een zakelijk abonnement en wil je volledige aftrek genieten dan zul je moeten aantonen dat jij dat abbonement niet privé gebruikt. Door middel van jurisprudentie houdt dat feitelijk in dat je daarnaast dus ook een privé abbonement moet hebben, anders wordt er eigenlijk standaard vanuit gegaan dat er sprake is van gemengd gebruik. Bij gemengd gebruik moet je redelijkerwijs een splitsing maken tussen het privé en zakelijke gedeelte. Bij aannemelijk maken betekent dat dit uiteraard niet op de KB nauwkeurig hoeft maar dient het dus wel goed onderbouwd te worden. Nogmaals jij wil aftrekken dus de bewijslast om iets aannemelijk te maken ligt bij jou.

Een aangifte wordt uitgeworpen o.a. op basis van grenswaarden maar een boekenonderzoek is grondig kan ik je uit ervaring vertellen. Als ze daar iets willen vinden dan vinden ze dat. De kans dat er een boekenonderzoek plaats gaat vinden is inderdaad gering maar ik ken praktijk voorbeelden genoeg waarbij door een steekproef op de inkoopfacturen gecorrigeerd werd over de gehele populatie tot 5 jaar terug. Zou toch zonde zijn om vanwege een paar tientjes aftrek tegen een dergelijke correctie aan te lopen. Buiten het feit dat de samenleving niet voor jou privégebruik hoeft op te draaien is dat het risico voor jezelf ook echt niet waard. ;)
Ik heb een privé abbo ook nog. Doe ik wel geen klote mee maar goed dat aannemelijk maken kan ik wel. Bellen doe ik sowieso niet of nauwelijks :)

Momenteel is het zo'n puinhoop bij de belastingdienst dat die wel iets beter hebben te doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:37
Ik kijk niet specifiek naar landen waar ik graag nog naartoe wil op vakantie maar bijvoorbeeld in november is er voor mij een relevante conferentie in Madrid. Dat zijn zeker leuke dingen om mee te pakken en daar plak ik graag wat dagen achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 08:53
Ik doe niet anders. Wij gaan graag langere periodes naar de States waar ik dan ook altijd een desk huur en meestal en passant een contact/klant oppik. Schiet inderdaad wat meer op dan je telefoonabo zakelijk voeren.

Conferenties doe ik wat minder, omdat ze doorgaans kort zijn en op specifieke momenten/plekken plaatsvinden. Met een 'netwerkreis' ben je wat vrijer, al bepaal ik wel pas achteraf de verdeling zakelijk/privé op basis van de zakelijke opbrengst van zo'n reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:11:
[...]
... en daar plak ik graag wat dagen achteraan.
Noem het netwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:10
Bulder schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:21:
[...]

Ik doe niet anders. Wij gaan graag langere periodes naar de States waar ik dan ook altijd een desk huur en meestal en passant een contact/klant oppik. Schiet inderdaad wat meer op dan je telefoonabo zakelijk voeren.

Conferenties doe ik wat minder, omdat ze doorgaans kort zijn en op specifieke momenten/plekken plaatsvinden. Met een 'netwerkreis' ben je wat vrijer, al bepaal ik wel pas achteraf de verdeling zakelijk/privé op basis van de zakelijke opbrengst van zo'n reis.
Even advocaat van de duivel, mag je daar dan officieel wel werken visumtechnisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31
KoningsGap schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:54:
[...]

Even advocaat van de duivel, mag je daar dan officieel wel werken visumtechnisch?
Volgens mij is het zo dat je niet mag werken voor (in dienst van) een Amerikaans bedrijf op een toeristenvisum. Aangezien dat niet het geval is, is het geen probleem lijkt me.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01 10:29
Cergorach schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:00:
Voor die ondernemers die hun voorlopige schatting inkomstenbelasting (2023) niet in een keer betalen, heb je (of zal je nog) een 'leuke' blauwe brief hebben gekregen die begint met:

[...]

De tekst hint er op dat je na twee keer in termijnen te hebben betaald, je het resterende (openstaande) bedrag in 1x moet voldoen en je anders invorderingsrente moet betalen, tenzij je een betalingsregeling hebt...

Op woensdag ochtend natuurlijk direct de bloeddruk flink omhoog! ;)

Mijn eerste reactie is: Dit is niet de brief die ik verwacht en ik acht het niet realistisch dat zelfs de belastingdienst je belasting wil laten betalen van te voren over een heel jaar, zonder een optie in termijnen te betalen. Ik gok op een foutje bij de belastingdienst...

Even wat gegoogle, kom ik nog geen officieel bericht tegen van de belastingdienst, maar wel een bericht van een belastingadviseur van gisteren:
https://jongejanenpartner...lastingdienst-klopt-niet/

[...]

Natuurlijk is dit een statement van een 3e partij en geen officiële statement van de belastingdienst.
Zijn er niet meer mensen die deze brief ontvangen hebben? Ik heb hem ook ontvangen, maar vind het vreemd dat er niet meer berichtgeving over is. Ik weet niet goed wat te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-12-2024
Wij zijn momenteel bezig met de koop van een nieuwe woning, de koop is bijna rond dus wil al het e.a. in gang zetten. Nu heeft NN (waar wij waarschijnlijk onze hypotheek zullen afsluiten) het opstellen van een inkomensverklaring uitbesteed en moet ik daarvoor met Pentrax, Raadhuys, Zakelijk Inkomen of overviewz in zee gaan. Na wat zoekwerk ik dit topic zie ik vooral Raadhuys genoemd worden en sporadisch komt Overviewz ook voorbij. Ik kan niet echt opmaken of men ook tevreden was met deze partijen, en hoe lang het duurde voordat de inkomensverklaring rond was. Ik werk nu bijna anderhalf jaar voor mezelf en heb een eenmanszaak.

Zijn er mensen die positieve (of negatieve) ervaringen hebben met een van de genoemde partijen? En hoe lang duurde het ongeveer om de inkomensverklaring te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Jefson schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:45:
[...]

Zijn er niet meer mensen die deze brief ontvangen hebben? Ik heb hem ook ontvangen, maar vind het vreemd dat er niet meer berichtgeving over is. Ik weet niet goed wat te doen!
VA IB in het belastingjaar zelf mag altijd in termijnen worden betaald. Je deelt het totale bedrag dan door het aantal overgebleven maanden. Je eerste termijn betaal je uiterlijk 1 maand na dagtekening van de aanslag. Laatste betaling moet voor het einde van het jaar binnen zijn. De betalingskorting is uiteraard alleen geldig wanneer je hem binnen 1 maand in 1x overmaakt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:33
Velocity7 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:13:
Zijn er mensen die positieve (of negatieve) ervaringen hebben met een van de genoemde partijen? En hoe lang duurde het ongeveer om de inkomensverklaring te krijgen.
Ik heb het in 2020 bij Raadhuys laten doen. Dat duurde toen 8 dagen van aanvraag naar rapport. Rapport uiteindelijk niet nodig gehad want NN was tweede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 29-04 05:59
[...]

ook gehad inderdaad.. Was een vreemde brief. Mijn boekhouder had gebeld met de BD en die gaven ook aan dat het een fout was.. Niets aan de hand dus ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 08:53
KoningsGap schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:54:
[...]

Met je ESTA mag je gewoon betaald werk uitvoeren als je werkgever maar niet in de States zit. Mijn werkgever is mijn eigen bedrijf, bedrijven waar ik zaken mee doe zijn mijn klanten. Kan dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
Wij zijn momenteel bezig met de koop van een nieuwe woning, de koop is bijna rond dus wil al het e.a. in gang zetten. Nu heeft NN (waar wij waarschijnlijk onze hypotheek zullen afsluiten) het opstellen van een inkomensverklaring uitbesteed en moet ik daarvoor met Pentrax, Raadhuys, Zakelijk Inkomen of overviewz in zee gaan. Na wat zoekwerk ik dit topic zie ik vooral Raadhuys genoemd worden en sporadisch komt Overviewz ook voorbij. Ik kan niet echt opmaken of men ook tevreden was met deze partijen, en hoe lang het duurde voordat de inkomensverklaring rond was. Ik werk nu bijna anderhalf jaar voor mezelf en heb een eenmanszaak.

ik heb het 1,5 jaar geleden laten doen door "zakelijk inkomen" je moet een shit load uploaden en invullen, maar dat is bij allemaal het geval.
Net even in mijn mail terug gekeken, 18-11 aanvraag gedaan, 29-11 afgerond. Resultaat naar de bank gestuurd en verder geen vragen meer over gekregen.
Maar volgens mij is het resultaat/output van alle partijen hetzelfde.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Hypotheek heb ik geregeld via De Hypotheker (formeel nog niet rond). Die gaan standaard naar Raadhuys. Ze vragen de wereld aan documenten, ook uit 2012 nota bene, maar uiteindelijk kwam het wel goed. Ervaring is niet positief maar zeker niet negatief. Ik heb gekregen wat ik nodig had. Meer niet.
Zo'n partij doet ook niet veel meer dan alleen vaststellen wat je inkomen is voor de looptijd van de hypotheek. Daar komt een advies uit en dan is het aan de bank. Die zullen het advies wel overnemen, vermoed ik.
Tot nu toe twee keer gebruik van gemaakt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
In 2019 bij Raadhuys laten doen, totale doorlooptijd was 2 weken. Ze hadden nog wat additionele vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Alive11 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:54:
[...]

Hoe zie je dit dan voor je tijdens de discussie? Maakt denk ik niet veel uit als de BD zegt dat je A foutief hebt ingeboekt om dan met een tegenargument te komen dat je B gelukkig wel goed hebt ingeboekt.

Kijk fouten maken kan altijd en als je het naar je beste weten doet dan kan je daarover discussiëren , maar je kan niet ineens een ander onderwerp erbij pakken lijkt mij.
Ik heb zelf nog geen controle gehad. Maar wat ik op basis van vrij structurele geluiden in zowel dit topic als op higher level begrepen heb, is dat er voor dingen die niet uitgesproken zwart/wit zijn er uiteindelijk een naar het totale plaatje gekeken wordt als onderdeel van wat er rechtgetrokken zou moeten worden.

In het begin vond ik dat erg vreemd. Misschien wel juist met een IT achtergrond verwacht je een vrij binaire situatie, maar toch lijkt het zo niet te werken. Bij discussies over bijvoorbeeld een bureaustoel op een thuiswerkplek zal een inspecteur dat eerder op kwade opzet gooien als je structureel grijze gebieden in je voordeel uitlegt. Bij een wat gemengder beeld zou je dan eerder uit kunnen komen op "tja, dit is niet helemaal hoe het hoort, maar onder de streep ziet het er wel ok uit dus we laten het hierbij".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22
C_V_S schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:13:

Momenteel is het zo'n puinhoop bij de belastingdienst dat die wel iets beter hebben te doen :P
Zo werkt het helaas niet. De afdeling die controles doet krijgt gewoon een lijst met te controleren bedrijven, de ene dag is dat Ahold en de andere dag jij of ik. De kans dat je een controle krijgt wordt steeds kleiner met 1.2 miljoen eenmanszaken, maar als ze je controleren wordt daar voldoende tijd voor genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

wat je ook kan doen is gewoon je IB op 0 zetten (of in ieder geval flink omlaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben via Frits (volledig online/remote, houd ik van) afgesloten toen ik ongeveer net zo lang zelfstandig was. De meeste banken/verzekeraars hebben een eigen manier om een je zelfstandige inkomen vast te stellen en accepteren niet zo maar een rapport van Raadhuijs (bijv. Triodos). Kies vooral een onafhankelijk adviseur en zoals gezegd kan het ook prima zonder een extern bureau om je inkomen vast te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-04 13:58
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:33:
[...]

Zo werkt het helaas niet. De afdeling die controles doet krijgt gewoon een lijst met te controleren bedrijven, de ene dag is dat Ahold en de andere dag jij of ik. De kans dat je een controle krijgt wordt steeds kleiner met 1.2 miljoen eenmanszaken, maar als ze je controleren wordt daar voldoende tijd voor genomen.
Ik heb in 2012 zo een controlle gehad. Was toen net ingeschreven als VOF, we deden een beetje webhosting/web bouw/BReak-fix klantjes in het MKB. Vooral na werktijd.
Best een leuk gesprek gehad... Waarom heeft u 2X Macbook gekocht t.w.v. 2000 euro per stuk terwijl uw jaar omzet 6000 euro betrok?
"omdat we leven van onze werkgever... En we dit als hobby/geld verdienen erbij doen" was een goed antwoord.

Hoe komt het dat u maar 6000 omzet, en toch 300 facturen heeft verstuurd?
"omdat we Webhosting doen voor soms 5 euro per maand, en klanten nogsteeds maandelijks facturen willen"

Zijn antwoord op mijn vraag: "Waarom ik" was ook letterlijk gewoon een randomizer, hij werkte zelf niet eens voor de BD maar was in opdracht van de BD rond aan het gaan voor controles. Hij maakt raport op naar de BD en die volgt 95% van de tijd de adviseren van de controlerende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-04 13:58

Was voor mij reden om de Hypotheek in 2021 aan te vragen via RAbobank... die doen de controles nog wel zelf. Maakte dingen makkelijker, mede omdat mijn hypotheekadviseur ooit bij de Rabobank heeft gewerkt, wist dus precies hoe hij alles aan moest leveren :-)
Pagina: 1 ... 397 ... 624 Laatste