Dus al ik het goed begrijp betaal ik maximaal €2.800 om een maximale uitkering te krijgen van 70% van de laatstverdiende WUO? Dat klinkt niet verkeerd toch? Maar wat is de laatstverdiende WUO als je een jaar wachttijd hebt? Het jaar waarin je al ziek thuis zat?Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:11:
[...]
Volgens diezelfde bron deze info
[...]
Ik vind dat nog wel meevallen qua prijs en voor mij zou dit best fijn zijn, ben ik tenminste voor een normale prijs compleet verzekerd zonder allemaal uitsluitingen.
Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:11:
[...]
Volgens diezelfde bron deze info
[...]
Ik vind dat nog wel meevallen qua prijs en voor mij zou dit best fijn zijn, ben ik tenminste voor een normale prijs compleet verzekerd zonder allemaal uitsluitingen.
HIer maak ik mij het meeste zorgen om.. Word ik dan straks 100% "goedgekeurd" omdat ik in de supermarkt zou kunnen vakken vullen?Beoordeling mate van arbeidsongeschiktheid niet op het eigen beroep maar op restverdiencapaciteit in alle (dus ook andere) beroepen
Waar betaal ik dan voor als ITer
Jij als IT-er neemt een eigen AOV met betere voorwaarden, mag ook van de overheid.BennyV schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:39:
[...]
[...]
HIer maak ik mij het meeste zorgen om.. Word ik dan straks 100% "goedgekeurd" omdat ik in de supermarkt zou kunnen vakken vullen?
Waar betaal ik dan voor als ITer
Ik lees hem anders...RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:25:
[...]
Dus al ik het goed begrijp betaal ik maximaal €2.800 om een maximale uitkering te krijgen van 70% van de laatstverdiende WUO? Dat klinkt niet verkeerd toch? Maar wat is de laatstverdiende WUO als je een jaar wachttijd hebt? Het jaar waarin je al ziek thuis zat?
Een uitkering van 100% van het wettelijke minimumloon bij volledige arbeidsongeschiktheid (maar nooit meer dan 70% van het laatst verdiende inkomen / winst uit onderneming)
Je krijgt Wettelijk Minimum loon... Tenzij je uit je onderneming met 100% al op minimum loon zat. Dan krijg je nog maar 70% van dat minimum loon.
In mijn hoofd.
Als Minimum loon is 10K per jaar
Mijn laatste winst was ook 10K per jaar
Dan krijg ik 7K.
Als minimum loon is 10K
Mijn laatste winst was 100K
Krijg ik 10K.
Ja, maar die sluiten Psychisiche klachten uit. Want ben ooit bij een Psycholoog geweest.Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:41:
[...]
Jij als IT-er neemt een eigen AOV tegen betere voorwaarden, mag ook van de overheid.
Dus uitsluitsel, dus verplicht OOK die AOV van de UWV.
Wees maar blij dat je dus straks wel psychische klachten kan gaan verzekeren.BennyV schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:43:
[...]
Ja, maar die sluiten Psychisiche klachten uit. Want ben ooit bij een Psycholoog geweest.
Dus uitsluitsel, dus verplicht OOK die AOV van de UWV.
Misschien krijg je ook nog wel premiekorting op je eigen AOV.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 05-04-2023 14:46 ]
Die regel op basis van uitsluiting is wel echt onzin. Ik heb een uitsluiting voor mijn rug. Als ik arbeidsongeschikt raak door 2 bepaalde wervels die verder open staan dan normaal dan krijg ik maar 6 maanden.
Echter heb ik er 4 jaar last van gehad en gewoon mee gewerkt als IT'er. De afwijking zit er nog steeds maar heb er geen last meer van. Ik maak mij geen zorgen om die uitsluiting omdat ik er gewoon mee kan werken, echter liep ik wat slechter en sporten ging toen niet.
Inmiddels nergens meer last van
Echter heb ik er 4 jaar last van gehad en gewoon mee gewerkt als IT'er. De afwijking zit er nog steeds maar heb er geen last meer van. Ik maak mij geen zorgen om die uitsluiting omdat ik er gewoon mee kan werken, echter liep ik wat slechter en sporten ging toen niet.
Inmiddels nergens meer last van
[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 05-04-2023 14:47 ]
Zeker ben ik daar blij mee. Ik hoop ook dat dit wat doet met de AOV markt, en het straks dus ook gewoon kan bij een andere partij.Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:44:
[...]
Wees maar blij dat je dus straks wel psychische klachten kan gaan verzekeren.
Misschien krijg je ook nog wel premiekorting op je eigen AOV.
Probleem wat ik dus heb met de UWV variant, is dat zij mij alsnog niets uitkeren, zolang ik nog kan vakkenvullen. En mij dus weer in "loondienst" zouden verplichten (Nog nooit een freelance vakkenvuller gezien).
HEt is dus wederom een Werknemer oplossing, die ze proberen op de ZZP markt te forceren.
Je hoeft geen vakkenvuller te worden, je kan ook werk doen als ZZP-er. Tuinman of glazenwasser bijvoorbeeld er zijn legio beroepen wat je kan doen als je nog kan bewegen.BennyV schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:47:
[...]
Zeker ben ik daar blij mee. Ik hoop ook dat dit wat doet met de AOV markt, en het straks dus ook gewoon kan bij een andere partij.
Probleem wat ik dus heb met de UWV variant, is dat zij mij alsnog niets uitkeren, zolang ik nog kan vakkenvullen. En mij dus weer in "loondienst" zouden verplichten (Nog nooit een freelance vakkenvuller gezien).
HEt is dus wederom een Werknemer oplossing, die ze proberen op de ZZP markt te forceren.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 05-04-2023 14:49 ]
Ik kan geen glazenwassen, en tuinman kan ik al helemaal niet.Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:48:
[...]
Je hoeft geen vakkenvuller te worden, je kan ook werk doen als ZZP-er. tuinman of glazenwasser bijvoorbeeld, legio mogelijkheden wat je kan doen als je nog kan bewegen.
Zolang ik mijn vingers en hoofd kan bewegen/gebruiken zal ik in de IT kunnen blijven werken.
Punt is dat als dit niet meer kan, voor wat voor reden dan ook. Dat de UWV kan bepalen dat ik wel kan werken in een ander beroep. WAar ik niet voor getraind ben. En dus ook nooit als ondernemer in zou kunnen werken.
HEt hele nut van de verzekering zou moeten zijn dat ik mij bescherm tegen het feit dat ik mijn beroep niet meer kan uitvoeren.
Als de verzekering hier niet het nut van is. Is de Verzekering niet nuttig, en zorg ik dus liever op een andere manier voor financiele zekerheid.
[ Voor 39% gewijzigd door BennyV op 05-04-2023 14:53 ]
Het probleem wat ik daarmee heb is dat ik aardig bewust de IT ingestapt ben vanwege de goede baankansen; stel er overkomt je wat, en je kunt alleen als vakkenvuller aan de slag? Kan het UWV dan zeggen: 100% geschikt als vakkenvuller? In de praktijk is er alleen geen werk te vinden (want dit werk wordt gedaan door allemaal 16 jarigen, de meesten zonder beperking). Wat gebeurt er dan? Wel premie betaald, maar geen uitkering, dus na opeten spaargeld / huis verkopen de bijstand in?Ernemmer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:48:
[...]
Je hoeft geen vakkenvuller te worden, je kan ook werk doen als ZZP-er. Tuinman of glazenwasser bijvoorbeeld er zijn legio beroepen wat je kan doen als je nog kan bewegen.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik vraag mij altijd vooral af wat het echte probleem is wat ze op willen lossen. Het is IMHO goed dat de UWV regeling open gesteld wordt voor alle ZZP'ers, in plaats van alleen de eerste paar maanden na het opzeggen van je dienstverband.
Verder ben ik minder blij met de verplichting, want dit soort overheidsingrijpen maakt de makt minder flexibel. Er zijn immers een hoop andere manieren om met arbeidsongeschiktheid om te gaan, zoals het hebben van voldoende vermogen, of andere manieren van inkomen, en besparingen op uitgaven.
Er wordt vaak als argument genoemd dat ZZP'ers dan terug moeten vallen op de bijstand, maar ik vraag mij nog steeds af hoe groot dat probleem daadwerkelijk is ( voor de maatschappij ). Daarbij wordt ook gewoon bijgedragen aan deze faciliteit door de inkomstenbelasting.
Verder ben ik minder blij met de verplichting, want dit soort overheidsingrijpen maakt de makt minder flexibel. Er zijn immers een hoop andere manieren om met arbeidsongeschiktheid om te gaan, zoals het hebben van voldoende vermogen, of andere manieren van inkomen, en besparingen op uitgaven.
Er wordt vaak als argument genoemd dat ZZP'ers dan terug moeten vallen op de bijstand, maar ik vraag mij nog steeds af hoe groot dat probleem daadwerkelijk is ( voor de maatschappij ). Daarbij wordt ook gewoon bijgedragen aan deze faciliteit door de inkomstenbelasting.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik denk dat @Rockster de spijker op zijn kop slaat in deze reactie: Rockster in "Het freelance ICT-ers discussie topic"Woy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:05:
Ik vraag mij altijd vooral af wat het echte probleem is wat ze op willen lossen. Het is IMHO goed dat de UWV regeling open gesteld wordt voor alle ZZP'ers, in plaats van alleen de eerste paar maanden na het opzeggen van je dienstverband.
En zoals ik in een eerdere reactie zei, het feit dat veel grote bedrijven achter deze plannen staan betekent weinig goeds voor de werknemers/ZZPers. Ja er is een probleem met de onderkant van de ZZP markt, maar een verplichte AOV gaat daar helemaal niks aan veranderen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 05-04-2023 15:42 ]
Je vergeet dat goed verdienende IT'ers niet de doelgroep is voor deze wetgeving en waarschijnlijk niet eens in de overweging meegenomen worden. We zijn collateral damage gezien we makkelijk een paar honderd euro per maand kunnen missen.BennyV schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:51:
[...]
Ik kan geen glazenwassen, en tuinman kan ik al helemaal niet.
Zolang ik mijn vingers en hoofd kan bewegen/gebruiken zal ik in de IT kunnen blijven werken.
Punt is dat als dit niet meer kan, voor wat voor reden dan ook. Dat de UWV kan bepalen dat ik wel kan werken in een ander beroep. WAar ik niet voor getraind ben. En dus ook nooit als ondernemer in zou kunnen werken.
HEt hele nut van de verzekering zou moeten zijn dat ik mij bescherm tegen het feit dat ik mijn beroep niet meer kan uitvoeren.
Als de verzekering hier niet het nut van is. Is de Verzekering niet nuttig, en zorg ik dus liever op een andere manier voor financiele zekerheid.
De meeste zullen hier het minimale verzekeren bij UWV, eventueel particulier aanvullen of volledig particulier verzekeren indien je geen uitsluitsel hebt. Het lijkt mij vanzelf sprekend dat verzekeraars gaan inspringen op aanvullende AOV's. Het risico neemt namelijk enorm af wanneer de basis bij het UWV gedekt is (als je niet kan computeren blijft er weinig over) en had al eerder genoemd dat ze ook zelf niet meer hoeven te toetsen op uitkering als ze deze aan de conclusie van het UWV kunnen koppelen.
Zelf trouwens wel verzekerd tegen beroepsarbeid maar zelfs mocht je vanwege stress het niveau niet aan kunnen dan verwacht ik nog steeds prima ergens in loondienst om een simpel IT baantje mijn tijd uit te zitten. Nu kan ik echt prima die meerprijs betalen om niet zulke werkzaamheden te verplicht te doen en houd ik de keuze bij mijzelf of ik dat zelf wil (PS mag je eigenlijk bijverdienen wanneer je conform de AOV vrijstelt bent van arbeid?).
Bij de Amersfoortse mag (mocht) ik dat ja. Beroep is verzekerd, niet het werken an sichDeveon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:02:
[...]
Je vergeet dat goed verdienende IT'ers niet de doelgroep is voor deze wetgeving en waarschijnlijk niet eens in de overweging meegenomen worden. We zijn collateral damage gezien we makkelijk een paar honderd euro per maand kunnen missen.
De meeste zullen hier het minimale verzekeren bij UWV, eventueel particulier aanvullen of volledig particulier verzekeren indien je geen uitsluitsel hebt. Het lijkt mij vanzelf sprekend dat verzekeraars gaan inspringen op aanvullende AOV's. Het risico neemt namelijk enorm af wanneer de basis bij het UWV gedekt is (als je niet kan computeren blijft er weinig over) en had al eerder genoemd dat ze ook zelf niet meer hoeven te toetsen op uitkering als ze deze aan de conclusie van het UWV kunnen koppelen.
Zelf trouwens wel verzekerd tegen beroepsarbeid maar zelfs mocht je vanwege stress het niveau niet aan kunnen dan verwacht ik nog steeds prima ergens in loondienst om een simpel IT baantje mijn tijd uit te zitten. Nu kan ik echt prima die meerprijs betalen om niet zulke werkzaamheden te verplicht te doen en houd ik de keuze bij mijzelf of ik dat zelf wil (PS mag je eigenlijk bijverdienen wanneer je conform de AOV vrijstelt bent van arbeid?).
Sterker nog, ik was 25% afgekeurd (meerdere complexe breuken sleutelbeen), maar dat zorgde er volgens hun redenatie voor dat ik 100% niet kon werken (typen gaat niet zo goed, autorijden helemaal niet) en dus volledige uitkering.
Nee, het wordt opgedrongen aan iedereen "die niet exact hetzelfde als het UWV" geregeld heeft.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:26:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Het wordt alleen opgedrongen aan mensen die niets geregeld hebben. Heb je een AOV, dan hoef je niet mee te doen aan het collectief. Zo staat het er momenteel. Of dat straks anders geïnterpreteerd moet worden, dat kan maar zo.
Ik heb een passief inkomen. Mijn vrouw een bedrijf dat elke maand geld naar binnen gooit ongeacht of zij zelf werkt of niet. En toch moeten wij 2800 per jaar inleggen voor een verzekering die we niet nodig hebben en waarschijnlijk ook niet zal uitkeren mochten ie een keer wel nodig zijn.
Nou ik heb de brief ook binnen... Inderdaad die wekt de suggestie dat het openstaande bedrag in 1x betaald moet worden.Cergorach schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:21:
[...]
Yes! En ik krijg nu een andere brief dan alle maanden hier voor dat ik in termijnen betaalde, vandaar mijn eerdere post, want kennelijk krijgen meer mensen deze week zo een 'verkeerde' brief...
Hebt u een betalingsregeling? Dan kunt u het bedrag in delen betalen. Hebt u geen regeling? Betaal dan het bedrag in 1 keer.
Bijzonder. Morgen maar eens bellen...
Ik heb ze net aan de lijn gehad. Mocht gewoon in maandelijkse termijnen blijven betalen en ik moest de brieven (ib en zorgverzekeringswet) als niet verzonden beschouwen. Moest wel even duidelijk uitleggen dat het stukje "terug te betalen" impliceerde dat ik reeds een bedrag had ontvangen, pas toen kreeg ik een duidelijk antwoord van de medewerker aan de telefoon.Kurios schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:41:
[...]
Nou ik heb de brief ook binnen... Inderdaad die wekt de suggestie dat het openstaande bedrag in 1x betaald moet worden.
Hebt u een betalingsregeling? Dan kunt u het bedrag in delen betalen. Hebt u geen regeling? Betaal dan het bedrag in 1 keer.
Bijzonder. Morgen maar eens bellen...
Premie is een percentage van je inkomen.Rockster schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:15:
Maar let op: het is de overheid, de prijs staat ongetwijfeld niet vast, en over indexering lees ik nergens iets.
De kamerbrief noemt:
Ga je uit van 8% over maximaal 143% minimumloon dan kom je nu op dat bedrag uit.Elke zelfstandige verzekert zich standaard voor een uitkering van 70% van het
laatstverdiende inkomen tot aan de grens van 143% WML. De uitkering is
maximaal 100% van het WML. De premie voor de standaardverzekering is op
basis van huidige inzichten indicatief 7,5% tot 8% van het inkomen tot de
maximale premiegrondslag. De premies van periodiek uitgekeerde
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar.
Maar stijgt het minimumloon, dan stijgt de premie dus ook.
===
Maximale uitkering is 70% van het verzekerde bedrag waar je premie voor hebt betaald.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:25:
Dus al ik het goed begrijp betaal ik maximaal €2.800 om een maximale uitkering te krijgen van 70% van de laatstverdiende WUO?
Bij part-time ondernemers kan dat 70% van WUO zijn.
Maar het verzekerde bedrag is maximaal 143% minimumloon, dus ze betalen ook maar maximaal 100% minimumloon uit.
Bedankt. Zit hier nog wel een tijdje. 1e project dus even netjes afmaken.le_chiel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:24:
[...]
Stuur me even een privé berichtje misschien kan ik je met je volgende opdracht helpen.
Ik werk al heel lang voor een klant als freelancer, en zit met het volgende. Ze hebben over een paar weken met de afdeling een teambuilding dag, en willen dat ik mee ga. Het is gewoon een uitje met daarna een etentje.
Vroeg mij af of ik een dergelijke dag gewoon moet factureren of er maar gewoon naartoe ga als gratis uitje. Iemand tips/suggesties/ervaringen wat te doen?
Vroeg mij af of ik een dergelijke dag gewoon moet factureren of er maar gewoon naartoe ga als gratis uitje. Iemand tips/suggesties/ervaringen wat te doen?
Ik factureer meestal alleen de uren die normaal gesproken binnen de reguliere werktijden zouden vallen, m.a.w. bijv. alles tot 17.00.bones schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
Ik werk al heel lang voor een klant als freelancer, en zit met het volgende. Ze hebben over een paar weken met de afdeling een teambuilding dag, en willen dat ik mee ga. Het is gewoon een uitje met daarna een etentje.
Mijn meest recente klant stelde het overigens pro-actief voor om het op deze manier te doen.
Bedrijven die vaker met externe werken zullen gewend zijn dat deze uren geschreven worden. Van een gedetacheerde in loondienst zou je ook niet verwachten dat er en verlof voor opnemen.bones schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
Mijn ervaring is dat dit heel erg afhankelijk is per klant. Ik heb dit meerdere keren meegemaakt, bij de ene mag je wel schrijven, bij de andere niet. Soms ook een tussenvariant gezien waarin je bijv 2 uurtjes mocht schrijven en de rest van de dag niet.Deveon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:32:
[...]
Bedrijven die vaker met externe werken zullen gewend zijn dat deze uren geschreven worden. Van een gedetacheerde in loondienst zou je ook niet verwachten dat er en verlof voor opnemen.
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat je bij een teamdag/teamuitje als externe geen uren mocht schrijven, maar ook zelf het uitje moest betalen, alleen voor de internen werd het betaald. Super suf en er ging uiteraard geen enkele externe mee(team bestond uit ongeveer 75% externen). We gingen uiteindelijk gewoon werken en apart eten.
Zelfde geldt voor trainingen. Ik ben ooit terwijl ik bij een klant zat met alle teams op training geweest (50% extern), daarbij mocht je dan bijv geen uren schrijven die dag, maar werd de training wel gewoon voor je betaald.
Als het vooraf niet duidelijk is, vraag ik het gewoon even hoe er met externen wordt omgegaan. Iedereen begrijpt het dat als je geen uren mag schrijven, dat je dan niet meegaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 05-04-2023 20:59 ]
Waarom denk je dat? De voorwaarden van de verplichte AOV zijn veel slechter, namelijk niet beroepsarbeidsongeschiktheid maar volledig arbeidsongeschiktheid, uitbetalen na 1 jaar ipv de flexibele keuze, geen controle over hoeveel je wilt verzekeren etc.IslandCow schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:16:
Maar het mooie is toch ook straks dat die 350 euro per maand waarschijnlijk niet meer nodig is, uiteindelijk is bijna iedereen goedkoper uit.![]()
Zelf begin ik in mei met freelancen, maar ben gelijk begonnen met een holding door goed advies uit dit topic omdat mijn omzet rond de 160.000 euro ligt. Bunq mag wel een beetje opschieten met het goedkeuren van de zakelijke rekening, en sowieso vraag ik me af of ik daar wel moet zijn met hun gigantische hoge tarieven per transactie.
Ik kan niet wachten!
Nothing to see here!
Gewoon even vragen, het verschilt enorm van klant tot klant. Ik zou zelf de 'teambuilding' component wel factureren maar een etentje niet. Dus als ik de uren voor die 'teambuilding' dag niet mag factureren zou ik ervoor bedanken.bones schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
https://niels.nu
Een afdelings-/bedrijfsuitje is hier gewoon een werkdag van 9 uur voor mij. Toevallig nog afgelopen maandag gehad.bones schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:04:
Zoals Hydra zegt, etentje factureer ik er dan niet bij. Anders zou ik uitkomen op een dag van 12 uur en gaat de organisatie ook vragen stellen om voor de volgende keer de externen maar niet mee te roepen. Ook een keer meegemaakt trouwens. Bedrijf had een soort paasontbijt met catering etc, wij zaten in het hoekje met 2 teams door te werken
Als ze verwachten dat je er bent, dan kost dat ze geld. Want teambuilding is ook een verplichting.
Informele borreltjes of even blijven hangen na werk heb ik nooit problemen mee en schrijf daar geen uren voor op.
Hier onlangs een teambuilding dag gehad en die uren inderdaad gewoon gefactureerd. Het etentje erna niet, dat ging in mijn ogen wat te ver om als overwerk te beschouwen. Werd ook betaald dus dat was prima
Ik ben het er mee eens hoor. Ik reken ook gewoon de normale uren voor een dag als er een teambuildingdag is. Ik reken toch ook uren voor (afdelings)overleg e.d. Snap niet dat zoiets dan niet kan. Een interne medewerker krijgt ook gewoon betaald maar rekent ook geen overuren dus als externe zou ik dat dan raar vinden als je overuren gaat schrijven. Ik zie mezelf toch als onderdeel van het team.
Klus gehad en werden externen juist aangemoedigd om te komen en werd er ook gewoon gemeld dat de normale uren geschreven konden worden. Bij een ander bedrijf mocht ik geen uren schrijven en vonden ze het al erg gul dat ik überhaupt mee mocht. Ben ik dus niet mee gegaan met een middag ballen gooien en houten torentjes bouwen. Als ik vrij neem weet ik wel leukere dingen om te doen die dag, dan ga ik liever aan het strand zitten of iets met mijn kinderen doen.
Klus gehad en werden externen juist aangemoedigd om te komen en werd er ook gewoon gemeld dat de normale uren geschreven konden worden. Bij een ander bedrijf mocht ik geen uren schrijven en vonden ze het al erg gul dat ik überhaupt mee mocht. Ben ik dus niet mee gegaan met een middag ballen gooien en houten torentjes bouwen. Als ik vrij neem weet ik wel leukere dingen om te doen die dag, dan ga ik liever aan het strand zitten of iets met mijn kinderen doen.
Toch wel grappig dat hier zo verschillend over gedacht wordt. Ik reken nooit uren voor dit soort activiteiten, het is voor de fun en je draait toch geen productie? (bij mijn huidige opdracht wordt er trouwens ook altijd bijgezet dat externen welkom zijn maar geen uren mogen schrijven).
dat hangt heel erg af van welke activiteit er gedaan gaat worden. veel dingen vind ik niet een dag omzet waard omdat ik het dan zelf niet boeiend/leuk vind maar alleen mee zou gaan voor het groepsgevoelIsildir schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:32:
Toch wel grappig dat hier zo verschillend over gedacht wordt. Ik reken nooit uren voor dit soort activiteiten, het is voor de fun en je draait toch geen productie? (bij mijn huidige opdracht wordt er trouwens ook altijd bijgezet dat externen welkom zijn maar geen uren mogen schrijven).
[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 06-04-2023 09:39 ]
Dan is het in ieder geval wel duidelijk. Dan kun je zelf de keuze maken of je die dag lekker rustig werkt, meegaat en niets verdient of een dag vrij bent en zelf kunt bepalen wat je doet.Isildir schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:32:
(bij mijn huidige opdracht wordt er trouwens ook altijd bijgezet dat externen welkom zijn maar geen uren mogen schrijven).
Zoals ik al zei draai je tijdens een werkoverleg of een gesprek bij de koffie machine (zoals ik dit zie) ook geen productie. En hebben juist zulke dagen vaak een werk tintje doordat er juist andere contacten worden gelegd, juist om beter samen te werken. Maar zolang het je eigen keuze is, is daar niets mis mee natuurlijk.
Soms ga ik mee en dan factureer niet. Ik zie het als een soort goodwill. Dit soort dagen komen een keer per opdracht voor dus lekker boeien. Aan de andere kant is mijn opdrachtgever dan ook weer flexibel met de uren. Als ik dan een uurtje er niet ben dan is daar ook geen gezeur over.
Dat werkt iets anders. 'Afkeuringspercentage' is eigenlijk niet het correcte woord. Men gaat uit van wat je nog wel kan: de restverdiencapaciteit. Ze gaan dus kijken wat jij met je nieuwe beperking kan verdienen en drukken dat uit als een percentage van je verzekerde loonsom. Dus als jij 80.000 verdiende en nu kan je nog maar werk aan dat 20.000 verdient, dan is je restverdiencapaciteit 25% (maw: 75% arbeidsongeschikt) en op basis daarvan wordt je uitkering bepaald.Rockster schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:53:
[...]
Het probleem wat ik daarmee heb is dat ik aardig bewust de IT ingestapt ben vanwege de goede baankansen; stel er overkomt je wat, en je kunt alleen als vakkenvuller aan de slag? Kan het UWV dan zeggen: 100% geschikt als vakkenvuller? In de praktijk is er alleen geen werk te vinden (want dit werk wordt gedaan door allemaal 16 jarigen, de meesten zonder beperking). Wat gebeurt er dan? Wel premie betaald, maar geen uitkering, dus na opeten spaargeld / huis verkopen de bijstand in?
Teambuilding is een positief iets voor het bedrijf, vandaar dat ze ervoor betalen. De interne medewerkers worden ook niet gekort op hun loon voor die dag, waarom ik dan wel? Ik kan ook gewoon doorwerken en dan wel facturabele uren hebben.Isildir schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:32:
Toch wel grappig dat hier zo verschillend over gedacht wordt. Ik reken nooit uren voor dit soort activiteiten, het is voor de fun en je draait toch geen productie?
Als ze externen daar te duur voor vinden prima; dan werk ik gewoon die dag door. Sowieso lekker efficient als bijna iedereen weg is.
Als ik er een "uurtje niet ben" factureer ik die uren niet. Natuurlijk is er geen gezeur over als ze niet betalen voor iets dat ik niet gedaan heb.mannowlahn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:30:
Soms ga ik mee en dan factureer niet. Ik zie het als een soort goodwill. Dit soort dagen komen een keer per opdracht voor dus lekker boeien. Aan de andere kant is mijn opdrachtgever dan ook weer flexibel met de uren. Als ik dan een uurtje er niet ben dan is daar ook geen gezeur over.
Ik ben er verder niet heel streng in ofzo. Zoals ik al zei; een etentje in de avond ga ik ook niet factureren. En als het een training betreft waar ik zelf echt wat aan heb, dan vind ik het ook wel het overwegen waard. Maar het is aan de klant zelf om te bepalen of ze externen te 'duur' vinden om mee te gaan. Wel vereisen dat je meegaat maar niet willen betalen, tja. Da's m.i. niet hoe business to business werkt.
Een AOV met een jaar wachttijd, criterium "vervangende arbeid" en een uitkering van 20k per jaar voor 2800 euro? Ik vind het geen scherp aanbod.coldasice schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:27:
[...]
Als die zaken niet meer uitgesloten mogen worden, kunnen mensen weer een volledige dekking krijgen, UWV zal een mooie prijs voor een heel pakket aanbieden, ik zie toch vooral voordelen.
Ik heb beroeps-ao, een maand wachttijd en dik 2.5x het verzekerde bedrag voor 2x de premie.
Het criterium "vervangende arbeid" alleen al, dat maakt de dekking heel erg onbetrouwbaar. Je wordt wel heel makkelijk verplaatst van het bakje "arbeidsongeschikt" naar het bakje "werkloos" als een arbeidsdeskundige van mening is dat je wel iets anders kan doen waarmee je het verzekerde minimumloon kunt verdienen.
Qua training als ik er wat aan heb dan factureer ik niet. Hier hadden ze laatst een digitale databricks cursus, waar ik graag bij had willen zijn zonder mijn uren te factureren. Maar helaas hadden ze geen plek( lol het is digitaal, hoe dan)Hydra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:39:
[...]
Als ik er een "uurtje niet ben" factureer ik die uren niet. Natuurlijk is er geen gezeur over als ze niet betalen voor iets dat ik niet gedaan heb.
Ik ben er verder niet heel streng in ofzo. Zoals ik al zei; een etentje in de avond ga ik ook niet factureren. En als het een training betreft waar ik zelf echt wat aan heb, dan vind ik het ook wel het overwegen waard. Maar het is aan de klant zelf om te bepalen of ze externen te 'duur' vinden om mee te gaan. Wel vereisen dat je meegaat maar niet willen betalen, tja. Da's m.i. niet hoe business to business werkt.
Maar als iets verplicht is, dan factureer ik idd wel.
Nah, ik heb ook wel door dat dit niet voor mij bedoeld is. En daarom stoot het me juist nog veel meer tegen het borst.Deveon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:02:
[...]
Je vergeet dat goed verdienende IT'ers niet de doelgroep is voor deze wetgeving en waarschijnlijk niet eens in de overweging meegenomen worden. We zijn collateral damage gezien we makkelijk een paar honderd euro per maand kunnen missen.
Vooral omdat ik geen opt-out heb. en wanneer ik een particulier AOV zou hebben (Heb ik niet, kies er voor om ander inkomen te genereren waar ik meer aan denk te hebben. Iets met ondernemers keuzes).
Zoals eerder gezegd, zouden ze de belasting verhogen om dit "gat" te vullen, zou ik het nog enigsinds oke vinden.. (Ik zou zoeken naar manieren om minder belasting te betalen, maar toch). Nu word ik gedwongen een verzekering af te nemen, welke zelden uit zal keren, welke niet voor mij bedoeld is, en dus eigenlijk ook gewoon 3K per jaar extra belasting betaal. Verplicht, zonder keuzen, zonder manier om er iets aan te doen.
Dat stoort mij.
Het stoort mij ook. Het gaat lijnrecht tegen m'n ideeën over ondernemerschap in. Het enorm lastige aan dit hele onderwerp is dat elke denkbare opt-out per direct door de deliveroo's en aanverwanten van deze wereld gebruikt gaat worden om toch weer hun mensen uit te knijpen en 'vrijwillig' hiervoor te laten 'kiezen'.BennyV schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:57:
[...]
Nah, ik heb ook wel door dat dit niet voor mij bedoeld is. En daarom stoot het me juist nog veel meer tegen het borst.
Vooral omdat ik geen opt-out heb. en wanneer ik een particulier AOV zou hebben (Heb ik niet, kies er voor om ander inkomen te genereren waar ik meer aan denk te hebben. Iets met ondernemers keuzes).
Zoals eerder gezegd, zouden ze de belasting verhogen om dit "gat" te vullen, zou ik het nog enigsinds oke vinden.. (Ik zou zoeken naar manieren om minder belasting te betalen, maar toch). Nu word ik gedwongen een verzekering af te nemen, welke zelden uit zal keren, welke niet voor mij bedoeld is, en dus eigenlijk ook gewoon 3K per jaar extra belasting betaal. Verplicht, zonder keuzen, zonder manier om er iets aan te doen.
Dat stoort mij.
Het doel lijkt mij persoonlijk nog niet eens om de kosten voor de bijstand naar beneden te krijgen. Ik heb het idee dat het doel veel meer is om gedwongen de kostprijs omhoog te krijgen. Pakketbezorgers e.d. hebben geen ruimte in hun tarief om dit zelf voor hun rekening te nemen dus de enige mogelijkheid is om het door te berekenen. En als iedereen in hetzelfde schuitje zit valt er voor inhuurders ook niets te schipperen en moet men het maar als de nieuwe werkelijkheid aannemen.
Ik denk trouwens ook wel dat dat zo uit zal pakken. Dat het bij ons anders ligt is zuur. Hoewel het voor mensen die zich op de Nederlandse markt richten alsnog waarschijnlijk niet veel uitmaakt omdat die nog steeds meeliften op het feit dat het voor iedereen geldt. Zelf werk ik internationaal en kan ik het doorbelasten vergeten. Mocht het echter aan de onderkant inderdaad iets oplossen ben ik genegen me over m'n afkeer heen te zetten en het onder de streep ondanks m'n eigen verlies toch als iets positiefs te zien.
Waarom niet een AOV voor elke werkende via het UWV. Daar betaal je dan tenslotte belasting voor en is dat geregeld zodat iedereen dezelfde basis heeft (netzoals met een basis zorgverzekering). Als je dan extra AOV wilt dan kun je dit erbij plussen met een aanvullend commercieel product. Ik zie dat dan net als extra pensioen dmv de jaarruimte. (al vind ik dat iedereen, ook in loondienst, zelf zijn pensioen zou moeten kunnen kiezen en niet verplicht ergens bij moet aansluiten. Maar dat is hier wel erg offtopic)
Hoe doen jullie het eigenlijk met een overeenkomst als je niet via een broker werkt?
Voorbeeld overeenkomst ergens vandaan geplukt of aangepast?
Ik zit nu 1 dag in de week op een opdracht zonder tussen persoon.C_V_S schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:24:
Hoe doen jullie het eigenlijk met een overeenkomst als je niet via een broker werkt?
Heb ze gewoon gevraagd: Hey, jullie doen dit vaker he? Hebben jullie niet zo een ding liggen?
Daarin hebben we samen wat aanpassingen gedaan en een handtekening gezet.
Ik zou dat goed geregeld niet te hard roepen als je ziet hoe het nu met onze land gaat de afgelopen jaren.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:07:
[...]
Mee eens. Als man word ik niet zwanger dus waarom me verzekeren voor kraamhulp? Ik geloof niet dat we ooit nog een vreemde mogendheid op ons grondgebied komt dus waarom zou ik belasting betalen voor Defensie? Ik heb ook geen last van Groningse aardbevingen dus daar wil ik ook niet aan bijdragen...
Juist omdat we meebetalen voor de rest, is het goed geregeld in dit land. En het kan nog beter. Dat heeft niets met socialisme te maken maar wel met noaberschap.
Onderwijs/veiligheid/infrastructuur kraakt en breekt.. je betoog zou meer sense maken paar jaar terug maar nu is het toch anders.
Persoonlijk zou ik uitkijken met zo maar een kopie trekken van een ander maar natuurlijk prima als basis te gebruiken. Voor een paar honderd euro kan je ook je eigen Algemene Voorwaarden (automatisch) laten opstellen en dan heb je alleen nog een opdracht overeenkomst nodig met de scope, tarief, termijn en alle afwijkingen op je AV.C_V_S schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:24:
Waar doe ik zoiets?Deveon schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:34:
[...]
Persoonlijk zou ik uitkijken met zo maar een kopie trekken van een ander maar natuurlijk prima als basis te gebruiken. Voor een paar honderd euro kan je ook je eigen Algemene Voorwaarden (automatisch) laten opstellen en dan heb je alleen nog een opdracht overeenkomst nodig met de scope, tarief, termijn en alle afwijkingen op je AV.
Dat geld is het issue niet dat haal ik er wel uit.
Deze heb ik zelf veel over gehoord: https://nldigital.nl/wp-c...arden_Inkijkexemplaar.pdfC_V_S schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:37:
[...]
Waar doe ik zoiets?
Dat geld is het issue niet dat haal ik er wel uit.
Voor maatwerk kwam ik uit bij Das waar het mij met name aansprak om werkzaamheden op locatie en buiten kantoor tijden gelijk vast te leggen op een hoger percentage. Waarbij ik in het contractueel dicht timmer om vervolgens in praktijk te versoepelen.
Het is echt goed geregeld in dit land. Ook nu nog. Het is misschien niet perfect, maar zeker wel goed. Er zijn maar weinig landen waar ik liever zou wonen.deniz280 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:32:
[...]
Ik zou dat goed geregeld niet te hard roepen als je ziet hoe het nu met onze land gaat de afgelopen jaren.
Onderwijs/veiligheid/infrastructuur kraakt en breekt.. je betoog zou meer sense maken paar jaar terug maar nu is het toch anders.
Het zijn natuurlijk vooral gelegenheidsargumenten. Ovr socialize losses gesproken...... totdat er betaald moet wordendor iemand
https://www.villamedia.nl...-zzp-risico-vallen-slecht
Echt, deze quote vergeet ik nooit meer. Sindsdien jaag ik op elke cent waar ik ook maar een beetje recht op heb (terecht of niet) en doe ik alles om belasting zo laag mogelijk te houden
Echt, deze quote vergeet ik nooit meer. Sindsdien jaag ik op elke cent waar ik ook maar een beetje recht op heb (terecht of niet) en doe ik alles om belasting zo laag mogelijk te houden
Gewoon, een offerte maken.C_V_S schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:24:
Ook hier is weer het verschil tussen de ZZP-er en de zzp-er; de beterbetaalden en de 'maaltijdbezorgers'. Wiebes zet de lagerbetaalde zzp-ers weg als 'daar hebben ze zelf een beetje voor gekozen'. Die dus niet... Ik wel en ik was me ook zeker bewust toen dat ik risico zou lopen.fry77 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:19:
Het zijn natuurlijk vooral gelegenheidsargumenten. Ovr socialize losses gesproken...... totdat er betaald moet wordendor iemand
Ik had net een bod op een huis uitgebracht en toen kwam de corona; ik heb het bod ingetrokken (achteraf dom, maar achteraf is het mooi wonen; in dit geval zelfs letterlijk) vanwege het risico. Dat is de keuze die ik kan kan maken, en hoor te maken. Als je zzp-er bent voor €19,-/uur heb je er niet voor gekozen; heb je geen keuzes. Niet voor AOV, niet voor pensioen en niet voor het opbouwen van risico-buffers. Ook niet een beetje.
Pandemie, oorlog, natuurgeweld, allemaal valide argumenten die niet per se tot ondernemingsrisico gerekend kunnen worden.
Als beterbetaalde heb ik geen hekel aan belasting betalen. Dat houdt ons land gaande. Zelfs als daarvan maar 60% op een voor mij zinvolle manier besteed wordt. Want wat mij betreft mogen ze morgen stoppen met kustbescherming en de dijken om de polders. Ik woon op 20m NAP.
Ik ben het zeker niet met je oneens hoor, maar daarom geeft het juist de waanzin aan. "Die maaltijdbezorger heeft er zelf voor gekozen, dus ik (de politiek) hoef het niet op te lossen" vs "Die hoogbetaalde heeft er zelf voor gekozen, dus ik (= de politiek) laat hem alles we oplossen". Met als resultaat dat er nog steeds voor niemand een oplossing is. Maar voor iederen wel een kostenpost.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:39:
[...]
Ook hier is weer het verschil tussen de ZZP-er en de zzp-er; de beterbetaalden en de 'maaltijdbezorgers'. Wiebes zet de lagerbetaalde zzp-ers weg als 'daar hebben ze zelf een beetje voor gekozen'. Die dus niet... Ik wel en ik was me ook zeker bewust toen dat ik risico zou lopen.
Ik had net een bod op een huis uitgebracht en toen kwam de corona; ik heb het bod ingetrokken (achteraf dom, maar achteraf is het mooi wonen; in dit geval zelfs letterlijk) vanwege het risico. Dat is de keuze die ik kan kan maken, en hoor te maken. Als je zzp-er bent voor €19,-/uur heb je er niet voor gekozen; heb je geen keuzes. Niet voor AOV, niet voor pensioen en niet voor het opbouwen van risico-buffers. Ook niet een beetje.
Pandemie, oorlog, natuurgeweld, allemaal valide argumenten die niet per se tot ondernemingsrisico gerekend kunnen worden.
Als beterbetaalde heb ik geen hekel aan belasting betalen. Dat houdt ons land gaande. Zelfs als daarvan maar 60% op een voor mij zinvolle manier besteed wordt. Want wat mij betreft mogen ze morgen stoppen met kustbescherming en de dijken om de polders. Ik woon op 20m NAP.(maar ik betaal graag voor de bewoners van de Haarlemmermeer hoor)
Als je maar niet denkt dat ik voor jouw busvervoer ga betalenRonaldHeirbaut schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:39:
[...]
Als beterbetaalde heb ik geen hekel aan belasting betalen. Dat houdt ons land gaande. Zelfs als daarvan maar 60% op een voor mij zinvolle manier besteed wordt. Want wat mij betreft mogen ze morgen stoppen met kustbescherming en de dijken om de polders. Ik woon op 20m NAP.(maar ik betaal graag voor de bewoners van de Haarlemmermeer hoor)
[ Voor 13% gewijzigd door fry77 op 06-04-2023 14:49 ]
Zo heb je ook mensen met een hoger opleiding die bewust emigreren in mijn vriendenkring. Die hebben een ander beeld over Nederland momenteel. Maja ieder zn eigen voordelen en nadelen in zijn omgeving.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:52:
[...]
Het is echt goed geregeld in dit land. Ook nu nog. Het is misschien niet perfect, maar zeker wel goed. Er zijn maar weinig landen waar ik liever zou wonen.
En wat is dan hun motivatie om te emigreren?deniz280 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:02:
[...]
Zo heb je ook mensen met een hoger opleiding die bewust emigreren in mijn vriendenkring. Die hebben een ander beeld over Nederland momenteel. Maja ieder zn eigen voordelen en nadelen in zijn omgeving.
Waarheen dan? De VS?deniz280 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:02:
Zo heb je ook mensen met een hoger opleiding die bewust emigreren in mijn vriendenkring. Die hebben een ander beeld over Nederland momenteel. Maja ieder zn eigen voordelen en nadelen in zijn omgeving.
Doe je al, anders waren de dorpslijntjes allang opgeheven 😁fry77 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:46:
Als je maar niet denkt dat ik voor jouw busvervoer ga betalen
Ik zit zelf bij een Broodfonds. Ben benieuwd of dat straks nog iets uitmaakt.
Bij mijn berekeningen voor een AOV rond 2015 niet. Als je toen een wachttijd invulde van een jaar ging de premie weer omhoog. Want als je na een jaar ziek bent, wordt de kans op herstel niet echt hoger.
Italië heeft wel leuke regio's waar je nu maar over 10 procent van je inkomsten belasting hoeft te betalen.
En anders 1 van onderstaande landen.
https://bespaarbelastinge...-inkomsten-niet-belasten/
Italie heeft een van de ergste vergrijzingen van de wereld, mss dat je met geld veel kunt regelen, maar alleen maar grijs om je heen en niemand die voor je kan zorgen is ook geen best vooruitzicht. Van 60 tot 80 zal het prima zijn, daarna wordt het lastig....Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:23:
[...]
Italië heeft wel leuke regio's waar je nu maar over 10 procent van je inkomsten belasting hoeft te betalen.
In die regio's zitten ook wel steden, het zal er gemiddeld inderdaad ouder zijn maar je gaat echt niet alleen maar oudjes zien.coldasice schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:38:
[...]
Italie heeft een van de ergste vergrijzingen van de wereld, mss dat je met geld veel kunt regelen, maar alleen maar grijs om je heen en niemand die voor je kan zorgen is ook geen best vooruitzicht. Van 60 tot 80 zal het prima zijn, daarna wordt het lastig....
En je hoeft er natuurlijk ook niet te verblijven, als je er volgens de regels maar woont.
Maar dit is een discussie voor een ander topic, ik gaf alleen aan dat er best wel wat interessante opties zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2023 20:55 ]
Ik heb hiernaar gekeken, en volgens mij geldt dit alleen voor de inkomstenbelasting. De sociale zekerheid wordt apart afgerekend met volgens mij 26% van je inkomen tot +-100.000 als ik me niet vergis. Alsnog geen slechte deal natuurlijk, maar niet zo ongelooflijk als het op het eerste gezicht lijkt.Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:23:
[...]
Pff, spannend moment: m'n Microsoft Action Pack verloopt over een week en die kan je pas de dag erna "renew-en". Als ik de docu van MS goed lees, blijven de diensten die ik via de AP heb een maand lang gewoon goed werken na expiry, dus dat geeft me een paar weken om de nieuwe licenties goed in te laden.
Het moet allemaal goed komen, maar toch. Spannend.
Liege, liege, liegebeest!
Al een paar keer gedaan, geen enkel probleem. Het is wel een beetje gesukkel altijd om die codes weer te activeren via 'benefits'. Maar dit jaar was dat al makkelijker dan vorig jaar. Toen heb ik zelfs een ticket moeten openen omdat ik er niet direct aan uit kwam.Liegebeest schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:24:
Pff, spannend moment: m'n Microsoft Action Pack verloopt over een week en die kan je pas de dag erna "renew-en". Als ik de docu van MS goed lees, blijven de diensten die ik via de AP heb een maand lang gewoon goed werken na expiry, dus dat geeft me een paar weken om de nieuwe licenties goed in te laden.
Ik moet de papieren er nog eens op nalezen, maar ergens blijf ik het gevoel hebben dat het vooral niet MS's bedoeling is dat je je primaire bedrijfsprocessen op je AP laat runnen. Maar, ik ga d'r ook van uit dat er veel éénpitters zijn die dat wel doen.Marve79 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:47:
[...]
Al een paar keer gedaan, geen enkel probleem. Het is wel een beetje gesukkel altijd om die codes weer te activeren via 'benefits'. Maar dit jaar was dat al makkelijker dan vorig jaar. Toen heb ik zelfs een ticket moeten openen omdat ik er niet direct aan uit kwam.
EDIT: Toch geen probleem. Gelukkig maar.
[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 07-04-2023 06:12 ]
Toen ik nog die action pack kocht had ik enorm veel gezeik toen omdat ik verhuisd was. Heb toen twee maanden met wel tien helpdesk figuren gesproken, simpele adres wijziging ffs. Uiteindelijk was het mij die 500 euro niet meer waard en heb ik maar VS licentie gekocht.
Als het eenmaal niet meer werkt is Microsoft echt super kut.
Ik heb nog steeds mijn gratis azure credit elke maand haha.
[ Voor 8% gewijzigd door mannowlahn op 07-04-2023 06:38 ]
400 is het nu, of wellicht is dat enkel de verlenging.mannowlahn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 06:38:
Toen ik nog die action pack kocht had ik enorm veel gezeik toen omdat ik verhuisd was. Heb toen twee maanden met wel tien helpdesk figuren gesproken, simpele adres wijziging ffs. Uiteindelijk was het mij die 500 euro niet meer waard en heb ik maar VS licentie gekocht.
Maar ik weet ook niet of het voor mij nog waarde heeft. Ik heb wel m'n huishouden op E3 licenties draaien maar ik ben waarschijnlijk goedkoper uit als ik die los afneem.
Dat Azure credit gebruik ik sowieso niet, $100 kun je geen fuck mee. Misschien 1 VM draaien.
Wat doen jullie zoal met de Action Pack?
- Die azure credits zijn leuk om wat testen. Als je na het testen opruimt, kun je er best wat mee. Gebruik het dan vooral om deployments te testen. Iets laten aanstaan en gebruiken a la productie is geen optie met 100 doller/euro.
- VS heb ik wel maar gebruik meestal code. In mijn geval enkel database projecten die nog in VS moeten. Maar ook daar is een vs code plugin voor meen ik (nog uitzoeken)
Grz D.
Hier idem. Zilver is niet meer te doen laatste keer dat ik keek. VS gebruik ik al heel lang niet meer. POCje maak ik wel met een lokale SQL Server install of een van mijn Azure SQL Servers. Hoewel ik tegenwoordig alles op databricks doe. Via vs codeDomiGijzen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:46:
Wat doen jullie zoal met de Action Pack?Ik weet niet of ik nog verleng. Ben er ooit aan begonnen om daarna voor zilver door te gaan. Maar die eisen zijn sinds enkele maanden zo veranderd dat dat opeens een erg grote stap is geworden.
- Die azure credits zijn leuk om wat testen. Als je na het testen opruimt, kun je er best wat mee. Gebruik het dan vooral om deployments te testen. Iets laten aanstaan en gebruiken a la productie is geen optie met 100 doller/euro.
- VS heb ik wel maar gebruik meestal code. In mijn geval enkel database projecten die nog in VS moeten. Maar ook daar is een vs code plugin voor meen ik (nog uitzoeken)
VS licentie is fijn om the hebben, omdat daar ook een Azure Devops licentie bijzit, verder gebruik ik ook zaken zoals Office licenties, en de Azure credits.
Al met al zou ik het zeker niet nodig hebben, maar het is mij de € 500,- wel waard voor het gemak, toen ik nog VS gebruikte was het zeker de moeite waard. Nu gebruik ik zelf eigenlijk altijd Rider.
Al met al zou ik het zeker niet nodig hebben, maar het is mij de € 500,- wel waard voor het gemak, toen ik nog VS gebruikte was het zeker de moeite waard. Nu gebruik ik zelf eigenlijk altijd Rider.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
VM draai ik al jaren niet meer. Die zijn veels te duur en bieden vrij weinig meerwaarde. Tenzij je een remote dev omgeving wilt optuigen. Container instances is the way to go en je kan er prima een goede blog environment op draaien. Heb zelfs een webapi en function en servicebus draaien. Kan allemaal prima uit.Marve79 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:35:
[...]
400 is het nu, of wellicht is dat enkel de verlenging.
Maar ik weet ook niet of het voor mij nog waarde heeft. Ik heb wel m'n huishouden op E3 licenties draaien maar ik ben waarschijnlijk goedkoper uit als ik die los afneem.
Dat Azure credit gebruik ik sowieso niet, $100 kun je geen fuck mee. Misschien 1 VM draaien.
Zelf gebruik ik het ook om een game-server te hosten die we paar avonden per week gebruiken. Met auto-shutdown gaat die uit en ze kunnen hem met een POST call aan/uit zetten. Ongeveer 5 euro aan gratis credits per maand
Het geeft me de kans een paar dingen uit te proberen van tijd tot tijd.Marve79 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:35:
[...]
Plus twee tot vier keer per jaar run ik een DevSecOps cursus van een week, waarvan ik de lab host in Azure en grotendeels betaal uit dat tegoed. Dat komt me eigenlijk heel goed uit.
Naast m'n Azure spul ben ik blij met ADDS/ADFS, de inbegrepen beveiligingsfeatures en MS365. Het feit dat ik al mijn bedrijfs-mail en data best aardig beveiligd heb, met goede integratie op m'n Windows en Mac workstations is me veel waard. Plus het werkt naadloos met de on-site backups die ik heb lopen, zodat ik altijd m'n mail en data veilig heb.DomiGijzen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:46:
Wat doen jullie zoal met de Action Pack?
Oh en de Windows licenties! Die gebruik ik voor m'n laptops en mijn homelab met Windows 2019/2022/11Pro. Plus Office ben ik eigenlijk ook gewoon echt blij mee.
[ Voor 43% gewijzigd door Liegebeest op 07-04-2023 12:28 ]
Begin dit jaar Apple spul gekocht voor mijn EMZ. Nu ben ik qua laptop een echte Windows man. Vanwege de sneltoetsen de Macbook weer verkocht.
Vragen:
- Wat is de journaalpost naar privé? Ik heb de btw afgetrokken en particulier via Marktplaats verkocht voor marktconforme waarde.
- De totale waarde was voldoende voor KIA. Als ik nu een Windows laptop koop kan ik die dan aanvullend opvoeren voor de KIA. De oorspronkelijke investering voor de KIA is dus verkocht.
Vragen:
- Wat is de journaalpost naar privé? Ik heb de btw afgetrokken en particulier via Marktplaats verkocht voor marktconforme waarde.
- De totale waarde was voldoende voor KIA. Als ik nu een Windows laptop koop kan ik die dan aanvullend opvoeren voor de KIA. De oorspronkelijke investering voor de KIA is dus verkocht.
Je moet er ook rekening mee houden dat je te maken krijgt met desinvestering bijtelling omdat je het binnen 5 jaar weer vervreemd.Roodey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:11:
Begin dit jaar Apple spul gekocht voor mijn EMZ. Nu ben ik qua laptop een echte Windows man. Vanwege de sneltoetsen de Macbook weer verkocht.
Vragen:
D: prive balans
C: activa balans
C: te betalen btw balans
C/D: resultaat verkoop in p&l (boekwaarde vs verkoopprijs excl btw)
D: desinvestering bijtelling in p&l
https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling
Thx, de investering is begin dit jaar gedaan. De KIA heb ik nog niet afgetrokken. Dat ga ik dan ook niet doen zodat ik niet met de desinvestering bijtelling zit.john5951 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:34:
[...]
Je moet er ook rekening mee houden dat je te maken krijgt met desinvestering bijtelling omdat je het binnen 5 jaar weer vervreemd.
D: prive balans
C: activa balans
C: te betalen btw balans
C/D: resultaat verkoop in p&l (boekwaarde vs verkoopprijs excl btw)
D: desinvestering bijtelling in p&l
https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling
@john5951 ik heb via Tweakers een gesealde Windows laptop op het oog. Daar krijg ik geen BTW bon bij. Kan ik deze zakelijk opvoeren?
Ja dat kan, maar geen btw aftrekRoodey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:48:
@john5951 ik heb via Tweakers een gesealde Windows laptop op het oog. Daar krijg ik geen BTW bon bij. Kan ik deze zakelijk opvoeren?
Ik zou zakelijk altijd kiezen voor een nieuwe van een leverancier.Roodey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:48:
Geen gezeur met ondersteuning (het zijn je inkomsten) en garantie.
Voordeel daarnaast is dat je ook de BTW kan terugvragen.
En als de verkoper het bonnetje er bij geeft?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
“Het bonnetje” dat is toch niet jouw aankoop geweest?
Als je BTW wil aftrekken moet je aanschaffen van een andere ondernemer die je een BTW factuur kan geven.
Anders kun je alleen het hele bedrag opvoeren als kosten.
Nieuwe + BTW terugvragen is eigenlijk altijd logischer behalve bij hele dure aankopen zoals (marge) auto’s.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb iets gekocht van een bedrijf dat onder de KOR blijkt te vallen.
Ik krijg wel een factuur, zonder BTW-regel (logisch), maar ook zonder vermelding dat de ondernemer vrijgesteld is van OB.
Daarop heb ik de verkoper aangesproken, maar die geeft geen thuis.
De factuur maar ingediend, we gaan het meemaken...
Ik krijg wel een factuur, zonder BTW-regel (logisch), maar ook zonder vermelding dat de ondernemer vrijgesteld is van OB.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat hoeft die ondernemer er op zich ook niet op te zetten, toch? Een particulier kan jou ook een factuur sturen voor iets dat hij geleverd heeft, maar dan staat er ook geen BTW op.
Volgens mij kan je die factuur dus gewoon inboeken als ieder andere factuur, alleen zit er geen btw op die je kan terugvragen.
Volgens mij kan je die factuur dus gewoon inboeken als ieder andere factuur, alleen zit er geen btw op die je kan terugvragen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Denk je dat je boekencontrole gaat krijgenMatis schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:45:
Ik heb iets gekocht van een bedrijf dat onder de KOR blijkt te vallen.

Dat is niet waar. Een ondernemer onder de KOR hoeft geen factuur te sturen, doet hij dat wel, dan zijn er wel eisen waaraan de factuur moet voldoen.Freeaqingme schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:33:
Dat hoeft die ondernemer er op zich ook niet op te zetten, toch? Een particulier kan jou ook een factuur sturen voor iets dat hij geleverd heeft, maar dan staat er ook geen BTW op.
Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling en https://www.kvk.nl/advies...nemersregeling-gebruiken/
Daarnaast heeft een particulier geen KVK nummer en een ondernemer wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 08-04-2023 16:41 ]
Bij je boekhouder hoop ik? Die zal er wel raad mee weten.Matis schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:45:
Klopt, heb er ook een mailtje ter verduidelijking achteraan gestuurd.Deveon schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:41:
Bij je boekhouder hoop ik? Die zal er wel raad mee weten.
Dat is toch niet moeilijk? Is gewoon een ex btw aankoop. Dus normaal boekbaar als kosten, er is gewoon geen BTW om terug te vragen.
Als jij dacht dat de opgegeven prijs inclusief BTW was kom je wellicht bedrogen uit, maar tussen ondernemers communiceer je altijd ex btw toch?
Als jij dacht dat de opgegeven prijs inclusief BTW was kom je wellicht bedrogen uit, maar tussen ondernemers communiceer je altijd ex btw toch?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Btw is (helaas) vrij formeel recht: een juiste btw factuur is normaal wel noodzakelijk. Zakelijk opvoeren voor de IB is wat makkelijker. Zolang je de aankoop & zakelijk karakter voldoende kunt onderbouwen zit het meestal wel goed.Roodey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:48:
Dat zeg je nu wel heel stoer maar de kans is gewoon aanwezig dat er een boekenonderzoek komt. De BD controleert tot 5 jaar terug. Pakken ze de factuur eruit als zijnde een steekproefpost dan kom je er erg slecht van af met een correctie die ze extrapoleren over de gehele populatie over meerdere jaren.
Je moet gewoon zorgen dat je boekhouding klopt. Bewust fouten maken is gewoon niet oke, vind ik. Je besodemietert niet alleen de Belastingdienst maar elke belastingbetaler. En dus jezelf...49euro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:59:
[...]
Dat zeg je nu wel heel stoer maar de kans is gewoon aanwezig dat er een boekenonderzoek komt. De BD controleert tot 5 jaar terug. Pakken ze de factuur eruit als zijnde een steekproefpost dan kom je er erg slecht van af met een correctie die ze extrapoleren over de gehele populatie over meerdere jaren.
knip
[ Voor 98% gewijzigd door Appelkindi op 17-07-2023 18:33 ]
Gemiddelde wachttijd is 6 - 8 weken. Heb meerdere mivd screenings ondergaan. Ook de hoogste screening en die duurde twee maanden. Maar dat zijn de normale doorlooptijden, ik weet niet hoe het nu zit.Appelkindi schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:20:
Zijn hier leden die momenteel of pas een
***members only***
achter de rug hebben. Hoelang duurde het voor jullie? Kreeg te horen dat ze enorm vertraagd zijn en het nog wat maanden kan duren door de drukte daar.
Ik heb altijd het geluk gehad dat ik al vanuit een andere klus de screening aanvraag al had laten starten waardoor ik niet op de bank kwam.
Goed punt, dat wist ik niet (zo blijkt die KOR nog meer een gedrocht te zijn dan het al was).Matis schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:40:
[...]
Dat is niet waar. Een ondernemer onder de KOR hoeft geen factuur te sturen, doet hij dat wel, dan zijn er wel eisen waaraan de factuur moet voldoen.
Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling en https://www.kvk.nl/advies...nemersregeling-gebruiken/
Daarnaast heeft een particulier geen KVK nummer en een ondernemer wel.
Toch maakt dat voor het inboeken uiteindelijk niets uit. Staat er niets over BTW op dan boek je 'm in zonder BTW, en is er dus ook niets terug te vragen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hebben Yezzer of Insify nog een referral code ofzo? Kan iemand me er een sturen? Ben op zoek naar de standaard zzp verzekeringen en een beetje korting is nooit verkeerd.
Screening B voor mezelf en A via vrouwlief. Duurde 2 weken voor mezelf. Ben ook gewoon een schatje.
Ik zeg het niet stoer en je moet niet de regels overtreden. Maar met 1 miljoen+ ZZPers en een falend belastingapparaat is de kans groter dat je onder de bus loopt.49euro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:59:
[...]
Waar heb je dat soort screenings voor nodig dan? Wat voor soort opdracht?NLKornolio schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:48:
Screening B voor mezelf en A via vrouwlief. Duurde 2 weken voor mezelf. Ben ook gewoon een schatje.
Owner of DBIT Consultancy
Zijn er hier mensen met ervaring met het meenemen van hun leaseauto bij vast dienstverband naar de eigen zaak bij het starten als freelancer?
Owner of DBIT Consultancy
Screening A duurde weekje of 8. De B screenings waren altijd redelijk snel gedaan.Appelkindi schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:20:
Zijn hier leden die momenteel of pas een
***members only***
achter de rug hebben. Hoelang duurde het voor jullie? Kreeg te horen dat ze enorm vertraagd zijn en het nog wat maanden kan duren door de drukte daar.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”