Voor die ondernemers die hun voorlopige schatting inkomstenbelasting (2023) niet in een keer betalen, heb je (of zal je nog) een 'leuke' blauwe brief hebben gekregen die begint met:
Betreft: mededeling gewijzigde schuld
De tekst hint er op dat je na twee keer in termijnen te hebben betaald, je het resterende (openstaande) bedrag in 1x moet voldoen en je anders invorderingsrente moet betalen, tenzij je een betalingsregeling hebt...
Op woensdag ochtend natuurlijk direct de bloeddruk flink omhoog!
Mijn eerste reactie is: Dit is niet de brief die ik verwacht en ik acht het niet realistisch dat zelfs de belastingdienst je belasting wil laten betalen van te voren over een heel jaar, zonder een optie in termijnen te betalen. Ik gok op een foutje bij de belastingdienst...
Even wat gegoogle, kom ik nog geen officieel bericht tegen van de belastingdienst, maar wel een bericht van een belastingadviseur van gisteren:
https://jongejanenpartner...lastingdienst-klopt-niet/Er worden op dit moment brieven door de belastingdienst verstuurd, met de mededeling dat de voorlopige aanslag 2023 in één keer betaald moet worden. Dit klopt niet!
Voorlopige aanslagen 2023 in termijnen betalen blijft mogelijk
Als u ervoor gekozen heeft de voorlopige aanslag 2023 in termijnen te betalen, dan heeft u een brief van de belastingdienst ontvangen met onderwerp: ‘mededeling gewijzigde schuld’.
In deze brief staat uitgelegd dat u de aanslag ofwel in termijnen mag betalen mits u een betalingsregeling heeft, ofwel dat u het restant ineens moet betalen. Deze toelichting is niet juist. U kunt de voorlopige aanslag 2023 in maandelijkse termijnen blijven betalen zonder een betalingsregeling te treffen.
Natuurlijk is dit een statement van een 3e partij en geen officiële statement van de belastingdienst.