SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Daar gaat een BV je niet zonder meer bij helpen. De meesten zullen het toch doen vanwege aansprakelijkheid en belastingvoordeel._eLMo_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:10:
Zijn er hier mensen die een BV gestart zijn met minder dan 200k omzet, puur om geen gezeik meer te hebben met DBA / brokers?
Ja omslagpunt van 130k, maar dat hele dba boeit mij geen jota om eerlijk te zijn. Puur fiscale keuze geweest._eLMo_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:10:
Zijn er hier mensen die een BV gestart zijn met minder dan 200k omzet, puur om geen gezeik meer te hebben met DBA / brokers?
Wat voor contracten heb jij? Die van mij hebben altijd vanuit klant 14 dagen opzegtermijn en vanuit mijn kant een maand. Maw die belofte van 2 jaar heb je totaal niks aan. Ik ga daar dus ook niet mijn tarief op baseren. Indien ik bv echt een bepaalde tech kan leren ben ik bereid in tarief lager te gaan als dat weer goed voor mijn verdere carrière is.Kurios schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:04:
[...]
Tarieven staan bij mij niet vast. Voor mij hangt af van de duur van contract, aantal uur per week en hoe ver het rijden is. Voor een losse dag zal een veel hoger uurtarief vragen dan voor maanden/jaren vastigheid.
Bijv een klus van 40 uur per week voor 80 euro, levert ongeveer evenveel op als een klus voor 36 uur op 90 euro. Daarnaast heb ik bijv een klus gedaan die meteen voor 2 jaar was, daar heb ik geaccepteerd dat het een lager tarief had, gelijk zeker van omzet en geen downtime in die periode.
Bij mijn huidige klus bijvoorbeeld hoefde ik deze klus niet zo nodig (het was ver weg) en dus heb ik gewoon hoog ingezet en gezegd dat ik alles remote wil werken. Was geen probleem.
Wat betreft afstand ben ik sowieso kieskeurig, niet meer dan twee dagen op kantoor en niet meer dan een uur deur tot deur.
Daar gaat een BV je niet bij helpen; zelfs met een BV willen sommige bedrijven alsnog een broker ertussen. Heb zelf een BV vanwege aansprakelijkheid (werk veel aan software in de zorgsector), en vanwege de mogelijkheden (hypotheek zelf financieren uit de zaak, pensioen opbouw in de BV e.d.)._eLMo_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:10:
[ Voor 0% gewijzigd door Rockster op 01-04-2023 22:01 . Reden: Typo ]
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
In di geval had ik ook gewoon een zoveel dagen opzegtermijn. Alleen de opdrachtgever zocht naar iemand die 2 jaar ingezet kon worden.mannowlahn schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:12:
[...]
Wat voor contracten heb jij? Die van mij hebben altijd vanuit klant 14 dagen opzegtermijn en vanuit mijn kant een maand. Maw die belofte van 2 jaar heb je totaal niks aan. Ik ga daar dus ook niet mijn tarief op baseren. Indien ik bv echt een bepaalde tech kan leren ben ik bereid in tarief lager te gaan als dat weer goed voor mijn verdere carrière is.
Wat betreft afstand ben ik sowieso kieskeurig, niet meer dan twee dagen op kantoor en niet meer dan een uur deur tot deur.
Dat was geen formele contractuele eis, maar wel een vraag tijdens de intake. Ik heb destijds gezegd dat ik dat prima vond en ik heb me daar ook aan gehouden(en zij ook!). Sterker nog, ik heb tussentijds een andere opdracht afgeslagen omdat ik niet tussentijds wilde stoppen.
Bij het einde van de twee jaar hebben we nog een keer verlengd, omdat een van de internen met verlof ging. Daarnaast hebben ze me alle vrijheid gegund om wat anders te zoeken, en alle flexibiliteit om een nieuwe opdracht in 2 dagen in de week te beginnen.
Ik heb daar met veel plezier voor gewerkt en wilde dat ook netjes afsluiten. Als ik toezeg dat ik 2 jaar blijf, dan doe ik dat ook😁 wat heb ik er dan aan om eerder op te zeggen omdat ik ergens anders beetje extra kon verdienen? Ik heb nu een super goed contact, tevreden klant, mooie referentie. En die klus met hoger tarief kwam er gewoon alsnog.
Sterker nog, mij is expliciet gezegd dat een BV geen enkele hulp biedt tegen DBA-gezeik. Want als eenpitter in een BV ben jij nog steeds de enige en echte DGA + UBO._eLMo_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:10:
Zoals anderen zeiden, ben ik ook voor een BV gegaan vanwege de duidelijke scheiding van risico's en geld. Plus ik wilde het bedrijf voortzetten waar ik 13+ jaar had gewerkt en 't was al een BV.
[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 02-04-2023 09:29 ]
Liege, liege, liegebeest!
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Omzet is niet zo relevant maar gaat met name om je winst. Ondanks de startersaftrek was ik vorig jaar ook over de drempel maar hecht ook waarde aan de simpliciteit van EMZ zoals bijvoorbeeld zakelijk spullen als privé persoon te kunnen bestellen._eLMo_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:42:
Goed om te weten dat het geen nut heeft voor DBA. Ik denk na over een BV als de startersaftrek na 3 jaar afloopt en mijn omzet boven de 150k/jaar ligt. Eerst daar maar eens komen
Het kan in principe ook al bij lagere omzetten fiscaal gezien interessant zijn, maar het hangt af van de specifieke omstandigheden. Als je kijkt bij de standaard rekentools dan houden die over het algemeen geen rekening met het feit dat je in de BV een deel van de belasting heel lang kan uitstellen (en bijv. met het geld jezelf een hypotheek kan geven), je gebruik kan maken van bijv. onbelaste WKR vergoedingen, etc._eLMo_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:42:
Goed om te weten dat het geen nut heeft voor DBA. Ik denk na over een BV als de startersaftrek na 3 jaar afloopt en mijn omzet boven de 150k/jaar ligt. Eerst daar maar eens komen
Verwijderd
Volgens mij is dat een 'schijnvoordeel'.Deveon schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:10:
[...]
Omzet is niet zo relevant maar gaat met name om je winst. Ondanks de startersaftrek was ik vorig jaar ook over de drempel maar hecht ook waarde aan de simpliciteit van EMZ zoals bijvoorbeeld zakelijk spullen als privé persoon te kunnen bestellen.
Als je spullen als eenmanszaak (=zakelijk) gebruikt, dan heb je net zo min consumentenbescherming.
Dat je er in de praktijk mee weg komt voor garantie omdat je de spullen op persoonlijke titel hebt aangeschaft snap ik, maar bij een BV kan je de laptop laten bestellen door de medewerker, die 'm vervolgens declareert bij de BV. Dan staat de bon ook op persoonlijke titel, zelfde verhaal.
Waarom is de startersaftrek zo belangrijk voor besluit EMZ of BV?_eLMo_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:42:
De startersaftrek levert fiscaal erg weinig voordeel op volgens mij.
Per jaar: netto EUR 676 => (EUR 2.123 * 37%) - 14% (geen MKB-winstvrijstelling over dat bedrag)
Dat is één dag omzet per jaar.
----
Het enige echte verschil van een BV tov EMZ is dat je loonaangifte moet doen elke maand.
Dat maakt het inderdaad complexer, maar niet veel meer als je het systeem door hebt en het staat.
Daarnaast dus ook voordelen: Bv in 2023 kan je 3% van de loonsom vrij uitkeren (WKR vrije ruimte)
Ik ben zelfs na 1 1/2 jaar over gegaan naar een BV. De starters aftrek compenseerde niet genoeg gezien mijn winst._eLMo_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:42:
Dat is wel een puntje, je moet vooraf incalculeren dat je van een kleiner deel van je aankopen btw terug zal kunnen vragen door de strengere factuureisen.Deveon schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:10:
[...]
Omzet is niet zo relevant maar gaat met name om je winst. Ondanks de startersaftrek was ik vorig jaar ook over de drempel maar hecht ook waarde aan de simpliciteit van EMZ zoals bijvoorbeeld zakelijk spullen als privé persoon te kunnen bestellen.
Niet dat ik claim dat dat doorslaggevend is. Het is gewoon een extra regeltje in je business case calculatie.
Was dat niet alleen tijdens corona lockdowns, en nu weer 1.7% onder 400k en 1.3% erboven?Verwijderd schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:05:
[...]
Het enige echte verschil van een BV tov EMZ is dat je loonaangifte moet doen elke maand.
Dat maakt het inderdaad complexer, maar niet veel meer als je het systeem door hebt en het staat.
Daarnaast dus ook voordelen: Bv in 2023 kan je 3% van de loonsom vrij uitkeren (WKR vrije ruimte)
Edit: https://www.belastingdien...ontent/werkkostenregeling oké toch 3% blijkbaar, ik ben positief verrast, pakt goed uit voor mijn netto-deel van mijn bonus dan.
[ Voor 17% gewijzigd door grasmanek94 op 02-04-2023 20:51 ]
je kunt je BV ook zo noemen dat die 2 letters de voorletters/initialen lijken. Je mag de BV toevoeging namelijk zowel voor of achter de naam plaatsen. Dus als jij je bedrijf BV De Groot noemt, kun je je bestellingen zo plaatsen alsof de persoon B.V. de Groot het bestelt, en bij geschillen proberen om consumentenrecht te 'claimen'.Verwijderd schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:05:
[...]
Volgens mij is dat een 'schijnvoordeel'.
Als je spullen als eenmanszaak (=zakelijk) gebruikt, dan heb je net zo min consumentenbescherming.
Dat je er in de praktijk mee weg komt voor garantie omdat je de spullen op persoonlijke titel hebt aangeschaft snap ik, maar bij een BV kan je de laptop laten bestellen door de medewerker, die 'm vervolgens declareert bij de BV. Dan staat de bon ook op persoonlijke titel, zelfde verhaal.
[...]
Natuurlijk werkt dit niet in juridische zin, maar in de praktijk loopt het niet zo vaak uit op een rechtzaak.
Is alleen al het uitkeren van de WKR vanuit de BV niet al meer dan de startersaftrek?_eLMo_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:42:
Niet alleen de consumentenbescherming maar ook verzekeringen of bestellingen uit het buitenland. Vanuit je persoonlijke titel is dat gewoon sneller geregeld. Plus je het nog de mogelijkheid om achter een privé uitgave op de zaak te zetten, zo was ik eens LinkedIn Learning vergeten op tijd op te zeggen en daarom als zakelijk kosten opgevoerd.Verwijderd schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:05:
[...]
Volgens mij is dat een 'schijnvoordeel'.
[...]
Verder zie ik een webshop nog niet aantonen dat ik de privé gekochte laptop zakelijk gebruik. Via de rechter mijn zakelijke administratie opeisen lijkt mij wel erg buitensporig. Zeker gezien BYOD en thuiswerken je tegenwoordig wel mag verwachten dat consumenten ook op hun laptop werken.
Zo doe ik het ook. Een klus op fietsafstand die leuk is doe ik rustig voor 70 terwijl een minder leuke klus op 120km nog niet voor 90 wil doen. Er zijn zoveel variabelen die bepalen wat ik vraag aan voorwaarden en tarief. Daarom is het fijn om ZZP-er te zijn en niet in de detachering zit.Kurios schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:04:
[...]
Tarieven staan bij mij niet vast. Voor mij hangt af van de duur van contract, aantal uur per week en hoe ver het rijden is. Voor een losse dag zal een veel hoger uurtarief vragen dan voor maanden/jaren vastigheid.
Bijv een klus van 40 uur per week voor 80 euro, levert ongeveer evenveel op als een klus voor 36 uur op 90 euro. Daarnaast heb ik bijv een klus gedaan die meteen voor 2 jaar was, daar heb ik geaccepteerd dat het een lager tarief had, gelijk zeker van omzet en geen downtime in die periode.
Bij mijn huidige klus bijvoorbeeld hoefde ik deze klus niet zo nodig (het was ver weg) en dus heb ik gewoon hoog ingezet en gezegd dat ik alles remote wil werken. Was geen probleem.
Waarom? Als de opdracht is om mijn expertise in tezetten bij een aanbesteding en implementatie, dan ben je zo twee jaar verder.Orangelights23 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:49:
[...]
(Even klieren hoor) Waarom wil je zelfstandige zijn en langer dan twee jaar bij dezelfde opdrachtgever zitten? Dat is gewoon verkapt dienstverband, ...
Had iemand in loondienst dat ook gekund? Natuurlijk, alles wat ZZP-ers kunnen, kan door mensen in loondienst gedaan worden.
Tuurlijk joh, die kinderen redden zich zelf wel. Waarom denk je dat we gestopt met buitenlandse projecten
Zou er dan toch iets gaan bewegen.
Wel weer een "eerst, eerst, eerst" bericht van nu.nl, geen bronnen of wie het zegt. Ik kan ook statements maken...
---- Edit na 10 min ---
Ah ad.nl heeft een iets minder schreeuwerig bericht. En er staat zelfs bij wie het gezegd heeft.
https://www.ad.nl/geld/ka...er-flexcontract~ab595751/
Wederom niks spannends dus. Alleen die vermaledijde AOV.
[ Voor 37% gewijzigd door Krystman op 03-04-2023 12:39 ]
- Spes consilium non est -
Ik zit in een niche waarin de mensen bijna niet te vinden zijn. De mensen die wel te vinden zijn, zijn ofwel in dienst van de leverancier van het softwarepakket waar ik mee werk, ofwel in dienst van implementatiepartners, of zelfstandig. Ik ken maar heel weinig bedrijven die mensen echt zelf in dienst hebben en dat ook willen.RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:04:
[...]
Waarom? Als de opdracht is om mijn expertise in tezetten bij een aanbesteding en implementatie, dan ben je zo twee jaar verder.
Had iemand in loondienst dat ook gekund? Natuurlijk, alles wat ZZP-ers kunnen, kan door mensen in loondienst gedaan worden.
Veelal wordt de kennis gewoon ingehuurd.
Voordat je goed en wel alle ins en outs weet van de oplossing bij de klant ben je soms zo een half jaar verder en projecten lopen geregeld meerdere jaren. Maar volgens onze bemoeizuchtige overheid zouden ze mij dan in dienst moeten nemen, terwijl de klant het zelf niet eens wil.
Ga ik bij zo'n andere partij zitten en dan meerdere jaren voor dezelfde klant werken dan ineens is er geen probleem meer

Blijf het een uitermate belachelijk criterium vinden en zeer case specifiek.
Daarom moet het derde partij belang ook veel minder zwaar gaan wegen. Kwam vanmorgen mooi stuk erover tegen op linkin. Van de zotten dat de FNV of eoa jaloerse oud collega naar de rechter kan stappen om voor ons een arbeidscontract af te dwingen. Belastingdienst vind ik al discutabel in dezeJEightyFive schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:48:
[...]
Ik zit in een niche waarin de mensen bijna niet te vinden zijn. De mensen die wel te vinden zijn, zijn ofwel in dienst van de leverancier van het softwarepakket waar ik mee werk, ofwel in dienst van implementatiepartners, of zelfstandig. Ik ken maar heel weinig bedrijven die mensen echt zelf in dienst hebben en dat ook willen.
Veelal wordt de kennis gewoon ingehuurd.
Voordat je goed en wel alle ins en outs weet van de oplossing bij de klant ben je soms zo een half jaar verder en projecten lopen geregeld meerdere jaren. Maar volgens onze bemoeizuchtige overheid zouden ze mij dan in dienst moeten nemen, terwijl de klant het zelf niet eens wil.
Ga ik bij zo'n andere partij zitten en dan meerdere jaren voor dezelfde klant werken dan ineens is er geen probleem meer![]()
Blijf het een uitermate belachelijk criterium vinden en zeer case specifiek.
Benieuwd wanneer het verplichte pensioen voor ZZP-ers komt als volgende stap.Krystman schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:35:
https://www.nu.nl/economi...e-verzekering-zzpers.html
Zou er dan toch iets gaan bewegen.
Wel weer een "eerst, eerst, eerst" bericht van nu.nl, geen bronnen of wie het zegt. Ik kan ook statements maken...
---- Edit na 10 min ---
Ah ad.nl heeft een iets minder schreeuwerig bericht. En er staat zelfs bij wie het gezegd heeft.
https://www.ad.nl/geld/ka...er-flexcontract~ab595751/
Wederom niks spannends dus. Alleen die vermaledijde AOV.
ik hoop zo van niet. juist in eigen beheer pensioen regelen was een grote reden om voor mijzelf te beginnentheHoff schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]
Benieuwd wanneer het verplichte pensioen voor ZZP-ers komt als volgende stap.

ik ben vooral benieuwd hoe ze met de verplichte AOV omgaan met al bestaande AOV's => ik heb er al jaren 1 en wil niet naar 1 of ander generiek product....
Waarschijnlijk vrij zwart/wit. Als je er een hebt met een volledige dekking -> ok. Zo niet, of als je uitsluitingen hebt -> alsnog verplicht verzekeren.Leipo schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:47:
[...]
ik ben vooral benieuwd hoe ze met de verplichte AOV omgaan met al bestaande AOV's => ik heb er al jaren 1 en wil niet naar 1 of ander generiek product....
Het zure is dat die verplichte verzekering waarschijnlijk de uwv verzekering is. Die heeft een heel karige dekking dus als je wegens een vlekje verplicht uitsluitingen in je particuliere verzekering hebt ben je vervolgens de trotse eigenaar van 2 overlappende verzekeringen.
https://www.rijksoverheid...erking-arbeidsmarktpakketHierbij verkent het kabinet de mogelijkheid van een geclausuleerde mogelijkheid om uit de publieke verzekering te stappen (opt-out). Dit kan alleen als de werkende een private verzekering afsluit met ten minste dezelfde dekking en premie als de publieke variant.
pagina 7
en vanaf pagina 22 de bijlage
maar niets is dus nog zeker als dit er ook staat:
Als blijkt dat de opt-out niet haalbaar is, zijn zelfstandigen met een andere of additionele verzekeringsbehoefte die niet wordt gedekt door de publieke verzekering aangewezen op de private markt. Ze krijgen dan met zowel de publieke uitvoerder als een private verzekeraar te maken.
[ Voor 32% gewijzigd door Leipo op 03-04-2023 14:08 ]
Iets van een zelfde strekking is ook al eens eerder langsgekomen. Dat 'zelfde premie' kan ook nog een vervelend randje krijgen. Vanwege de acceptatieplicht van uwv verzekeringen is die nogal aan de dure kant. Er zal dus een groep mensen zijn die wel volledig verzekerd is maar die daar volgens deze definitie te weinig voor betaald en dus alsnog niet onder de verplichte verzekering uit komt.Leipo schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:55:
volgens de kamerbrief:
[...]
https://www.rijksoverheid...erking-arbeidsmarktpakket
pagina 7
edit: laten we hopen dat op z'n minst de particuliere premie dan flink naar beneden gaat aangezien het in de praktijk dan een aanvullende dekking wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 03-04-2023 13:59 ]
Als jij kan aantonen dat je wat geregeld hebt is er toch niks aan de hand, zelfde mbt die AOV verzekering. Ik maak mij er allemaal niet zo zorgen over, tenzij je verplicht in de pensioenpot van de overheid moet gaan storten, dan wordt het wel een probleem.theHoff schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]
Het lijkt mij dat de particuliere verzekeraars ook gaan inspringen op "aanvullende" verzekeringen waarbij je iets minder premie betaald als volledig omdat je de basisdekking van het UWV hebt, vergelijkbaar met aanvullende zorgverzekeringen.Yucon schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:52:
[...]
Waarschijnlijk vrij zwart/wit. Als je er een hebt met een volledige dekking -> ok. Zo niet, of als je uitsluitingen hebt -> alsnog verplicht verzekeren.
Het zure is dat die verplichte verzekering waarschijnlijk de uwv verzekering is. Die heeft een heel karige dekking dus als je wegens een vlekje verplicht uitsluitingen in je particuliere verzekering hebt ben je vervolgens de trotse eigenaar van 2 overlappende verzekeringen.
Zo heb ik ooit ook een woonlastverzekering gehad die de uitkering van het UWV aanvulde, hiervoor hoefde zij dus niets eens te controleren of je echt ziek bent. Dit product is nu al een prima aanvulling op de "verplichte" of "vrijwillig verzekeren" van het UWV.
Maar die basisdekking stelt niet zoveel voor.Deveon schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:20:
Het lijkt mij dat de particuliere verzekeraars ook gaan inspringen op "aanvullende" verzekeringen waarbij je iets minder premie betaald als volledig omdat je de basisdekking van het UWV hebt, vergelijkbaar met aanvullende zorgverzekeringen.
Stel je krijgt iets mentaals waardoor je je werk als ontwikkelaar niet meer kan doen, maar je functioneert nog wel genoeg dat je kan schoonmaken of burgers flippen, dan mag het UWV van je verwachten dat dat binnenkort je volgende baan wordt.
En hoeft er niet lang uitgekeerd te worden (of helemaal niet als er een jaar wachttijd gaat gelden)...
Terwijl een goede private verzekering wel de portomonee moet trekken als je beroepsdekking hebt...
Klopt maar je kan ook bij UWV de basis verzekeren (zonder uitsluitingen) en dan zaken als beroepsdekking als aanvullende verzekering afsluiten. Zolang het UWV je niet afwijst hoeft de particuliere verzekering dan niet uit te keren waardoor de kans kleiner is (zeker voor ITers die bijna altijd we kunnen werken) en de premie lager.maxnl schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:51:
[...]
Maar die basisdekking stelt niet zoveel voor.
Stel je krijgt iets mentaals waardoor je je werk als ontwikkelaar niet meer kan doen, maar je functioneert nog wel genoeg dat je kan schoonmaken of burgers flippen, dan mag het UWV van je verwachten dat dat binnenkort je volgende baan wordt.
En hoeft er niet lang uitgekeerd te worden (of helemaal niet als er een jaar wachttijd gaat gelden)...
Terwijl een goede private verzekering wel de portomonee moet trekken als je beroepsdekking hebt...
Wie met een "bestaande" aandoening zit zal dan via het UWV wel verzekerd zijn maar de aanvullende verzekering zal het uitsluiten waardoor je daar geen zaken hebt als beroepsdekking.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 03-04-2023 15:02 ]
Moeten deze mensen nu ook een verzekering aangaan?
Vraag ik me ook af. M'n vriendin is ZZPer naast haar werk in loondienst en voor haar is een AOV gewoon echt geen optie (en ook niet nodig).korenpc schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:43:
Wat ik mij afvraag, met betrekking tot de nieuwe zzp regels. Hoe zit dat voor mensen die als zzper naast hun werk bijv 90 uur op jaar basis, als zzper bij verdienenn naast een vaste baan. Bijv: een huisarts in loondienst, die als zzper scholingen geeft aan andere doelgroepen etc.
https://niels.nu
We kunnen eindeloos speculeren maar niemand die er iets van kan zeggen. Laten we tenminste hopen dat het een voorwaarde wordt voor de Ondernemersaftrek gezien daar ook de borging van 1225 uur in zit, oftewel fulltime ondernemer.korenpc schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:43:
In Den Haag hebben ze geen idee hoe ze dit moeten gaan doen, daarom wordt er ook al jaren over gesproken en komt er niks concreets.korenpc schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:43:
Wat ik mij afvraag, met betrekking tot de nieuwe zzp regels. Hoe zit dat voor mensen die als zzper naast hun werk bijv 90 uur op jaar basis, als zzper bij verdienenn naast een vaste baan. Bijv: een huisarts in loondienst, die als zzper scholingen geeft aan andere doelgroepen etc.
Dan zou het wel een goede driver zijn om max 1220 uur per jaar te gaan werkenDeveon schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:50:
[...]
We kunnen eindeloos speculeren maar niemand die er iets van kan zeggen. Laten we tenminste hopen dat het een voorwaarde wordt voor de Ondernemersaftrek gezien daar ook de borging van 1225 uur in zit, oftewel fulltime ondernemer.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik denk dat de aftrekposten de (meer)kosten aan AOV-premie gauw overstijgen.Woy schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:56:
[...]
Dan zou het wel een goede driver zijn om max 1220 uur per jaar te gaan werken
Dat kan inderdaad handig zijn (privé aankoop, geen afschrijving), maar je betaalt op die manier wel omzetbelasting die je niet kan terugkrijgen.Verwijderd schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:05:
[...]
Maar bij een BV kan je de laptop laten bestellen door de medewerker, die 'm vervolgens declareert bij de BV. Dan staat de bon ook op persoonlijke titel, zelfde verhaal.
De zelfstandigenaftrek is op het moment 5030, gelimiteerd op 36,93% aftrek, dus 1858 euro voordeel per jaar. De UWV verzekering zit rond de 400 euro per maand. Tevens wordt de zelfstandigenaftrek al afgebouwd naar 1200 euro. In 2030 is het voordeel van zelfstandigenaftrek dus ongeveer 1 maand UWV WAO-premie.Lycaon schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:57:
[...]
Ik denk dat de aftrekposten de (meer)kosten aan AOV-premie gauw overstijgen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dank voor jullie reacties. Ik las alleen het stuk van nu.nl en denk dat het meer wolle rethoriek. De wet lijkt ook een wet om de schijnzelfstandigheid aan te pakken, wat veelal in de lagere uurlonen zit.
Zo is bruto 5500 euro per maand best leuk inkomen. maar dan moet iemand met een uurloon van 31,- 52 weken, 40 uur per week maken om dit bedrag te halen. Veel zzpers in zitten rond dat uurloon. Geen eindejaars uitkering, geen vakantiegeld, geen vakantieuren etc.
Wanneer je een week per jaar ziek bent, uurtje eerder klaar, 3 weken per jaar op vakantie
Klinkt hard, maar deze groep zou op zelfde voet moeten leven volgens de mensen in loon dienst in hun werkveld, en zullen ze wat meer kunnen sparen etc. Maar geen grotere voet leven, het laatst is natuurlijk wel wat er veel gebeurd (mooie bus, groter huis, merk kleding kinderen, Wekelijks uit eten etc).
Die premie is ook aftrekbaar, volledig.Woy schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:03:
[...]
In 2030 is het voordeel van zelfstandigenaftrek dus ongeveer 1 maand UWV WAO-premie.
Natuurlijk vind de overheid dat wel nodig.Hydra schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:46:
Vraag ik me ook af. M'n vriendin is ZZPer naast haar werk in loondienst en voor haar is een AOV gewoon echt geen optie (en ook niet nodig).
Want anders zou jouw vriendin lagere tarieven kunnen rekenen dan anderen die wel verplicht verzekerd moeten worden, en wel van hun ZZP inkomen moeten leven.
Dat zou pas oneerlijk zijn.
Premie wordt een percentage van je inkomen als ondernemer. Dus die kan ook jouw vriendin gewoon in haar tarief doorberekenen...
Het eerdere voorstel spreekt van 8% over maximaal 30k.
De titel: Keuze voor zekerheid
De eerste paragraaf na de colofon: verzekeringsplicht
Wees dan alsjeblieft íets creatiever met de titel?
Ik ben weer eens bezig met het uitzoeken van een AOV. Ik wil:
• Twee jaar wachttijd (ik heb spaarrekeningen en een vriendin in loondienst)
• 50K bruto per jaar tot aan m'n AOW, geïndexeerd (~ 2500 netto per maand)
• Verzekerd zijn tegen het niet meer kunnen uitvoeren van mijn beroep (geen "passende arbeid")
• Uitkering vanaf 25% arbeidsongeschikt
Tarieven die ik zo snel te zien krijg, lopen uiteen van 200~250 per maand voor de eerste paar jaar, uiteindelijk 4-5K per jaar aan premie. Wat me opvalt:
• Onderhoudskosten rijzen de pan weer uit. Bij diverse aanbieders betaal je gerust € 15-25 per maand om jaarlijks een mailtje te krijgen met "ja hoor, alles ziet er nog goed uit".
• Afsluitkosten variëren van 250-750.
• Als ik mijn AOW-leeftijd opvraag, blijkt dat nu al 69 jaar te zijn, maar bij de meeste verzekeraars kun je maar kiezen tot 68 jaar.
• Ik heb nog steeds het probleem dat men je om alle mogelijke medische redenen wil uitsluiten, inclusief het bij de GGZ lopen vanwege het willen werken aan m'n interpersoonlijke omgang. Dan ben ik enkel te verzekeren voor fysieke arbeidsongeschiktheid (ooit een psycholoog gesproken? Dan ben je niet verzekerd voor burnout, enzovoorts), uitgesloten dat waarvoor ik ooit bij een arts ben geweest (oren, rug). Dan blijft er verdomd weinig uit te keren over.
Dus kom maar op met die verplichte verzekering die altijd gaat uitkeren. Toch?
Verder ben ik het wél eens met een verplichte verzekering. Laat het sociale stelsel niet worden uitgebuit door bedrijven die schijnzelfstandigen inhuren die niet meebetalen aan, maar wel meegenieten van de verzorgingsstaat. Ik leg gráág 5K per jaar in als iedereen het daardoor bij langdurige ziekte beter heeft, maar dan moet ook iedereen dat (naar rato) inleggen.
[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 03-04-2023 17:24 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Bij direct writers als Centraal Beheer doen ze niet aan onderhoudskosten.CodeCaster schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
Ik ben weer eens bezig met het uitzoeken van een AOV. Ik wil:
• Twee jaar wachttijd (ik heb spaarrekeningen en een vriendin in loondienst)
• 50K bruto per jaar tot aan m'n AOW, geïndexeerd (~ 2500 netto per maand)
• Verzekerd zijn tegen het niet meer kunnen uitvoeren van mijn beroep (geen "passende arbeid")
• Uitkering vanaf 25% arbeidsongeschikt
Tarieven die ik zo snel te zien krijg, lopen uiteen van 200~250 per maand voor de eerste paar jaar, uiteindelijk 4-5K per jaar aan premie. Wat me opvalt:
• Onderhoudskosten rijzen de pan weer uit. Bij diverse aanbieders betaal je gerust € 15-25 per maand om jaarlijks een mailtje te krijgen met "ja hoor, alles ziet er nog goed uit".
• Afsluitkosten variëren van 250-750.
En het premieverschil tussen 1 en 2 jaar wachttijd is maar iets van een tientje, dus zou daar ook even naar kijken.
Ter indicatie (als je 40 bent en als beroep uit hun lijstje "programmeur" kiest):
/f/image/kUFl7Cu8uwcLFHam4UEbazgI.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie het alweer een paar jaar onrustig worden op de markt om daarna weer op niks uit te draaien. Ik denkt dat ik mijn klus nog maar een jaar verleng zolang het nog kan....al die bedrijven gaan geen zp'ers meer inhuren omdat zij ook niet weten waar ze aan toe zijn....
- Spes consilium non est -
Maak je niet zo druk; voorlopig is vrij weinig aan de hand. Alles valt of staat met de nader te bepalen contra-indicaties.Krystman schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:08:
https://zipconomy.nl/2023...oordeling-arbeidsrelatie/
Ik zie het alweer een paar jaar onrustig worden op de markt om daarna weer op niks uit te draaien. Ik denkt dat ik mijn klus nog maar een jaar verleng zolang het nog kan....al die bedrijven gaan geen zp'ers meer inhuren omdat zij ook niet weten waar ze aan toe zijn....
Minister zal tegengeluid van partners (o.a. werkgever- en werknemersorganisaties) serieus moeten nemen, want vernieuwde wetgeving moet ook nog door de “zeer wankele” TK en EK.
Er is toch niets nieuws nu? Behalve dat ze er weer eens over moeten nadenken (alweer)? Rustig aan, eet je pizzaKrystman schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:08:
Voor een bedrijf verandert enkel dat hij meer vaste contracten moet gaan uitdelen, tijdelijke contracten worden moeilijker. Voor tijdelijke projecten zal hij dus eerder kijken naar inhuur. Als er wat simpele voorwaarde komen aan een "verplichte AOV", die de meeste hier toch al hebben verandert er voor ons toch niks. Er komt vermoedelijk een smaakje bij, via de UWV, die nooit duurder zal zijn dan commercieel. Het zal anders zijn en vermoedelijk goedkoper wat de druk opvoert voor de commerciele AOV verzekeringen.Krystman schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:08:
Ik zie het eerder beter worden dan slechter...
Vorig jaar veel uren gedraaid en toen ik zag dat er over de ton aan IB op de rekening stond had ik zo iets van: het is genoeg geweest. 1 van mijn klanten uren kunnen uitbreiden en bij de andere klant de opdracht gestopt. Denk dat ik anderhalve ton omzet ga draaien en dat is prima voor dit jaar, het hoeft niet meer meer meer.
Qua opdrachten: ik zie de afgelopen 2 weken het aantal posities verdubbelen. Het is nu weer als vorig jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 03-04-2023 23:03 ]
Mooie doelstelling, tijd is het enige waarvan je later niet meer bij kan maken.init6 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:02:
Vanaf vandaag ga ik dit jaar 3 dagen in de week werken.
Vorig jaar veel uren gedraaid en toen ik zag dat er over de ton aan IB op de rekening stond had ik zo iets van: het is genoeg geweest. 1 van mijn klanten uren kunnen uitbreiden en bij de andere klant de opdracht gestopt. Denk dat ik anderhalve ton omzet ga draaien en dat is prima voor dit jaar, het hoeft niet meer meer meer.
Qua opdrachten: ik zie de afgelopen 2 weken het aantal posities verdubbelen. Het is nu weer als vorig jaar.
Snelle berekening dan doe je ruim €150 per uur? Wat doe je voor opdrachten?
Vaak is het, bij tevredenheid v/d klant, wel bespreekbaar na een poos om af te schalen naar minder dan 32 uur.C_V_S schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:53:
En daarnaast ik zie ook weinig klussen voor 3 dagen per week.
Merendeel is toch 32 tot 40 uur
Ook tijdens het onderhandelingsproces is vaak meer mogelijk dan in de advertentie wordt beschreven.
Zelf schrijf ik vaak samen met een ZZP-collega op één opdracht (vergelijkbare expertise en ervaring) en krijgen we het tot op heden regelmatig voor elkaar om beide een contract voor 20-24 uur p.p. te ontvangen.
Mogelijkheden zat in ieder geval.
De minister had het gisteren bij Op1 erover dat er gericht wordt op een premie van 200 euro per maand.
Dan zal de dekking ook niet bijzonder zijn als je bedenkt dat er juist veel beroepsgroepen tussen zitten die wel fysiek gevaar lopen (Bouwvakkers bijvoorbeeld) en die zullen dus al snel meer betalen dan wij doen.
Als IT-er zit je zo aan de 200 per maand zonder al te gekke dekking, even los van eventuele aanvangskortingen.
[ Voor 44% gewijzigd door DarkFire1985 op 04-04-2023 08:16 ]
Ja hier zelfde. Ik heb in het verleden ook wat gezondheidsdingen gehad(ooit 1x 2 maanden niet gewerkt). Ik wil wel een AOV, maar die dekking wordt dan helemaal niks. Het gekke is dat de premie dan niet afneemt, terwijl ik me dan voor een stuk minder dingen verzekerCodeCaster schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
[...]
• Ik heb nog steeds het probleem dat men je om alle mogelijke medische redenen wil uitsluiten, inclusief het bij de GGZ lopen vanwege het willen werken aan m'n interpersoonlijke omgang. Dan ben ik enkel te verzekeren voor fysieke arbeidsongeschiktheid (ooit een psycholoog gesproken? Dan ben je niet verzekerd voor burnout, enzovoorts), uitgesloten dat waarvoor ik ooit bij een arts ben geweest (oren, rug). Dan blijft er verdomd weinig uit te keren over.
Dus kom maar op met die verplichte verzekering die altijd gaat uitkeren. Toch?
Overigens heb ik wel eens gehoord dat de meeste (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid/ziekte komt van een burnout (of vergelijkbaar). Ik zoek meer dekking tegen de echte grote dingen, zoals kanker, infarcten, ongelukken etc.
Wat mij ook altijd tegenstaat bij een AOV is het percentage arbeidsongeschiktheid. Dus als je je voor 50.000 euro verzekerd, is dat 100% ongeschiktheid. De praktijk is volgens mij, als je iets hebt, je een kortere periode afgekeurd zal worden of voor een lager percentage. De verzekeraar heeft er ook baat bij om jou zo streng mogelijk te keuren. Kortom je verzekert je wel voor 50.000 euro, maar in de praktijk ga je dat natuurlijk nooit krijgen, tenzij je echt een kasplantje wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door Kurios op 04-04-2023 08:47 ]
Wat mij betreft niet vroeg genoeg. Alleen, wat gaan we pensioen noemen? Een bak geld bij een bank of verzekeraar? Vermogen in aandelen? Het wegnemen van vaste lasten? Bedrijfsverkoop?theHoff schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]
Als het 'verplichtte pensioen' beperkt blijft tot het kunnen aantonen dat je naast je AOW voldoende inkomsten hebt om rond te kunnen komen, dan vind ik het best. Maar goed, misschien kan ik dat wel met alleen een AOW?!
Ook hier gaat het vooral om de lager betaalde beroepen, denk ik. En daar mag wel wat voor verplicht worden.
Dat lijkt me raar. Je hebt immers geen 'baan', je hebt een eenmanszaak. Hoe willen ze je dan in een baan dwingen? Dan ontnemen ze je ook de kans om als eenmanszaak verder te gaan?!maxnl schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:51:
[...]
Maar raar is niet onmogelijk. Vadertje Staat beweegt hemel en aarde om flexwerkers en ZZP-ers te minimaliseren.
Dat is in loondienst ook zo. Het zou mooi zijn als je voor 5% bent afgekeurd maar wel de volle mep krijgt, keur mij maar voor 5% af hoor danKurios schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:29:
[...]
Wat mij ook altijd tegenstaat bij een AOV is het percentage arbeidsongeschiktheid. Dus als je je voor 50.000 euro verzekerd, is dat 100% ongeschiktheid. De praktijk is volgens mij, als je iets hebt, je een kortere periode afgekeurd zal worden of voor een lager percentage. De verzekeraar heeft er ook baat bij om jou zo streng mogelijk te keuren. Kortom je verzekert je wel voor 50.000 euro, maar in de praktijk ga je dat natuurlijk nooit krijgen, tenzij je echt een kasplantje wordt.
Met pensioen zullen ze wel een pot bedoelen waar je nu in kunt leggen maar je er pas aan kan komen op pensioenleeftijd.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:01:
[...]
Wat mij betreft niet vroeg genoeg. Alleen, wat gaan we pensioen noemen? Een bak geld bij een bank of verzekeraar? Vermogen in aandelen? Het wegnemen van vaste lasten? Bedrijfsverkoop?
Als het 'verplichtte pensioen' beperkt blijft tot het kunnen aantonen dat je naast je AOW voldoende inkomsten hebt om rond te kunnen komen, dan vind ik het best. Maar goed, misschien kan ik dat wel met alleen een AOW?!
Ook hier gaat het vooral om de lager betaalde beroepen, denk ik. En daar mag wel wat voor verplicht worden.
Dan is het afbetalen van mijn huis toch ook een pensioenpot? Dan hoef ik die €1.400 hypotheek niet meer te betalen en kan ik die besteden aan boterhammen met pindakaas en kukidenttabletten.ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:14:
[...]
Met pensioen zullen ze wel een pot bedoelen waar je nu in kunt leggen maar je er pas aan kan komen op pensioenleeftijd.
Ik ga er vanuit dat dat geen pensioenpot is. Er kan altijd iets gebeuren voordat je je pensioenleeftijd bereikt waardoor jij je huis moet verkopen en het geld aan iets uitgeeft wat je nu niet kan bedenken - weg "pensioen".RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:18:
[...]
Dan is het afbetalen van mijn huis toch ook een pensioenpot? Dan hoef ik die €1.400 hypotheek niet meer te betalen en kan ik die besteden aan boterhammen met pindakaas en kukidenttabletten.
Ik hoor overigens vaker van mensen dat het huis hun pensioen is, ik zie dat toch anders. Een afbetaald huis genereert geen inkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 04-04-2023 09:23 ]
En gaan ze dan straks ook nog verplichten hoeveel je erin gooitColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:14:
[...]
Met pensioen zullen ze wel een pot bedoelen waar je nu in kunt leggen maar je er pas aan kan komen op pensioenleeftijd.
Ergens snap ik het allemaal wel maar al die betutteling hier in dit land stoort me soms wel.
Als jij ervoor kiest om zelfstandig te zijn en je smijt alles over de balk, lekker zelf weten, maar kom daarna ook niet zielig doen.
De eigen verantwoordelijkheid is in dit land regelmatig ver te zoeken en er wordt maar makkelijk naar de overheid gewezen/gekeken, die zich dan ook nog genoodzaakt voelt om in te grijpen ook als een of andere bemoeizuchtige ouder.
Dat klinkt heel erg leuk totdat het een gigantische groep is die straks niets heeft. Dan is het geen individueel probleem meer maar een maatschappelijk probleem. Ik begrijp best dat ze daar voor willen waken.JEightyFive schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:27:
[...]
Als jij ervoor kiest om zelfstandig te zijn en je smijt alles over de balk, lekker zelf weten, maar kom daarna ook niet zielig doen.
Ben benieuwd hoeveel mensen zich dan nog uit willen schrijven.
Voor mezelf vind ik het prima dat er een soort verplichte ondergrens komt. Het percentage onverzekerde ZZP'ers laat zien dat niet iedereen volwassen genoeg is, of dat ze maatschappij zo scheef in elkaar zit dat het met verzekering niet uit kan. Daar mag best wat aan gedaan worden door de overheid. Maar ik zou wel chagrijnig worden als je bovenop die ondergrens, of in plaats ervan niet zelf de boel op maat kan inrichten.
Je kan dat anders zien, maar het is wel op die manier in te zetten.ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:22:
[...]
Ik hoor overigens vaker van mensen dat het huis hun pensioen is, ik zie dat toch anders. Een afbetaald huis genereert geen inkomen.
Als jij op moment dat je AOW start je huis verkoopt en beurt een bedrag van rond de 4 ton (gemiddelde woningprijs op dit moment). Daar kan je heel lang van huren. Of je dat wil is een tweede, maar je kan een afbetaald huis wel inzetten om een grote pot cash te genereren.
(of een opeethypotheek, is ook een vorm)
Niet mijn manier van werken maar is wel een optie.
[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 04-04-2023 10:46 ]
je bedoeld al die uitkeringen waar zzp'ers gewoon ieder jaar via hun inkomstenbelasting premie voor betalen?DJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:44:
Dus jij wilt niet meedoen? Prima, dan ook hier even tekenen dat je voorgoed afstand doet van AOW, bijstand en alle andere uitkeringen.
Zo simpel is het nooit, het is namelijk juist met schijnzelfstandigheid/de onderkant van de markt dat mensen niet echt een keuze (denken) te hebben. Dus voor je het weet tekenen die al hun rechten weg alleen om nu rond te kunnen komen.DJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:44:
Het zou dan eerlijk zijn als die mensen die niet mee willen doen met AOV/pensioen want "muh vrijheid!" ook aan de andere kant zich uit konden schrijven. Dus jij wilt niet meedoen? Prima, dan ook hier even tekenen dat je voorgoed afstand doet van AOW, bijstand en alle andere uitkeringen. Als je plannen mislopen en je ligt in de goot te kreperen, niemand die je eruit komt halen.
Voor mezelf vind ik het prima dat er een soort verplichte ondergrens komt. Het percentage onverzekerde ZZP'ers laat zien dat niet iedereen volwassen genoeg is, of dat ze maatschappij zo scheef in elkaar zit dat het met verzekering niet uit kan. Daar mag best wat aan gedaan worden door de overheid. Maar ik zou wel chagrijnig worden als je bovenop die ondergrens, of in plaats ervan niet zelf de boel op maat kan inrichten.
Dat je premie betaalt wil niet zeggen dat je er altijd recht op hebt. Als ik een brandverzekering afsluit en vervolgens ga ik de hele dag thuis fikkie stoken wordt er ook niet uitgekeerd. Door niet goed voor je eigen toekomst te zorgen neem je onnodige/onverantwoorde risicos.Leipo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:54:
[...]
je bedoeld al die uitkeringen waar zzp'ers gewoon ieder jaar via hun inkomstenbelasting premie voor betalen?
je hebt er vaak recht op zolang je je aan de voorwaarden houdt. dus voor je voorbeeld: zolang je je schoorsteen regelmatig laat vegen kun je zoveel fikkie steken in huis als je wilt. Bij een eventuele brand ben je dan gewoon gedekt.DJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:58:
[...]
Dat je premie betaalt wil niet zeggen dat je er altijd recht op hebt. Als ik een brandverzekering afsluit en vervolgens ga ik de hele dag thuis fikkie stoken wordt er ook niet uitgekeerd. Door niet goed voor je eigen toekomst te zorgen neem je onnodige/onverantwoorde risicos.
Zelfde geldt voor de AOW: daar heb je als zzp'er gewoon recht op als je de leeftijd daarvoor behaalt. zelfs als werkloze/bijstandstrekker heb je daar recht op zolang je maar genoeg jaren in NL woonachtig bent geweest.
en de bijstand ook, al zijn de voorwaarden daarvoor zo streng dat je echt wel alles op moet geven voordat je daar gebruik van kunt maken. Maar het garandeert wel een bestaansminimum voor iedere Nederlander en zou wat mij betreft nooit afgeschaft mogen worden / geen mensen uitgesloten mogen worden.
Er zit nogal wat verschil tussen de WIA en de AOW volgens mij.Leipo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:54:
[...]
je bedoeld al die uitkeringen waar zzp'ers gewoon ieder jaar via hun inkomstenbelasting premie voor betalen?
AOW heeft iedereen recht op en betaal je inderdaad via de inkomstenbelasting. WIA en WGA betaal je voor als je in loondienst bent en de meeste werkgevers geven je dan ook nog de mogelijkheid om je voor weinig extra te verzekeren omdat dat geen vetpot is.
Arbeidsongeschiktheid verzekeren voor "ons" ICT'ers met kantoorbanen is best betaalbaar aangezien je risico niet heel groot is en je tarief ook wat hoger ligt.
Vraag mij af hoe ze dat willen doen in geval van bouwvakkers die soms tarieven van 30 - 35 euro hebben. Als je dan ook nog eens een flinke premie moet betalen is dat natuurlijk direct een heel stuk minder rendabel. Verplichting is in mijn ogen goed maar wel met wat uitzonderingen zoals een uren norm.
klopt, daarom noemde ik ook de AOW en niet de WIA.C_V_S schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
[...]
Er zit nogal wat verschil tussen de WIA en de AOW volgens mij.
als zelfstandige heb je als vangnet de bare-minimums:
pensioen = AOW
arbeidsongeschikt/geen werk = bijstand
en daar betalen zelfstandigen gewoon voor net als alle andere inwoners van dit land.
en ik vind dat de overheid het daar bij moet laten voor zelfstandigen. Willen deze mensen meer dan zijn daar de bekende commerciële producten voor (pensioenaanbieders/AOV/etc) zodat het voor iedereen een eigen keuze blijft.
en zo heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt: een minimale AOV voor arbeidsongeschiktheid (minder dan 70% van laaste inkomsten want ik heb buffers genoeg + een verdienende vrouw) en geen pensioenopbouw via pensioenaanbieders maar op een zelfstandige manier onafhankelijk van het land waar ik nu toevallig in woon en onafhankelijk van leeftijden gedicteerd door de overheid
[ Voor 21% gewijzigd door Leipo op 04-04-2023 11:16 ]
Zeg Henk ben jij al vroeg aan je weekend begonnen ofzo, er is geen touw aan vast te knopenDJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:58:
[...]
Dat je premie betaalt wil niet zeggen dat je er altijd recht op hebt. Als ik een brandverzekering afsluit en vervolgens ga ik de hele dag thuis fikkie stoken wordt er ook niet uitgekeerd. Door niet goed voor je eigen toekomst te zorgen neem je onnodige/onverantwoorde risicos.
Als je betaald heb je er recht op. Als jij premie betaald voor je aow dan krijg je aow. Dat staat helemaal los van of je zelf nog een pensioen opbouw hebt. Ben blij dat hij niet in de tweede kamer zit want dan zou het behoorlijke chaos zijn ben ik bang
Als jij bouwvakkers kunt vinden met tarieven van 30-35 euro mag je ze meteen doorsturen naar ColeJC_V_S schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
[...]
Vraag mij af hoe ze dat willen doen in geval van bouwvakkers die soms tarieven van 30 - 35 euro hebben. Als je dan ook nog eens een flinke premie moet betalen is dat natuurlijk direct een heel stuk minder rendabel. Verplichting is in mijn ogen goed maar wel met wat uitzonderingen zoals een uren norm.
Dus ja: ik hou rekening met pensioenopbouw
Exact dit heb ik ook gedaanLeipo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:32:
in mijn geval heb ik mijn AOV bedrag gelijk gehouden met mijn laatst verdiende jaarsalaris in loondienst => daar konden we al ruimschoots van rondkomen en toen bouwde ik ook pensioen op.
Heh, op de een of andere manier voel ik altijd de impuls om te reageren als ik al tig dingen tegelijk aan het doen ben. Zit ik op zondagochtend rustig met wat koffie te scrollen voel ik die behoefte niet. Zou handiger zijn als het andersom was. Excuusmannowlahn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
[...]
Zeg Henk ben jij al vroeg aan je weekend begonnen ofzo, er is geen touw aan vast te knopen![]()
Als je betaald heb je er recht op. Als jij premie betaald voor je aow dan krijg je aow. Dat staat helemaal los van of je zelf nog een pensioen opbouw hebt. Ben blij dat hij niet in de tweede kamer zit want dan zou het behoorlijke chaos zijn ben ik bang
AOW is een pensioen, geen verzekering. Dat liep verkeerd in mijn hoofd.
(De andere issues waar ik mee bezig was zijn wel naar tevredenheid opgelost hoor. Alles deployed en de monitoring weer op groen. Iedereen kan weer rustig ademhalen.)
Laatst een stratenmaker gesproken die voor 28 euro per uur aan het werk wasColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
[...]
Als jij bouwvakkers kunt vinden met tarieven van 30-35 euro mag je ze meteen doorsturen naar ColeJ

Zwart zeker?ybos schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:20:
Laatst een stratenmaker gesproken die voor 28 euro per uur aan het werk was
https://niels.nu
Dat hoeft ook niet gezien je in een afbetaald huis prima rondkomt van een AOWtje.ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:22:
[...]
Dat is vergelijkbaar met het huidige systeem en blijkt dat die mensen hun risico niet goed inschatten. Uiteindelijk doen ze enkel aanspraak op de bijstand maar de overheid wil gewoon dat het dak gerepareerd wordt wanneer de zon schijnt zodat ieder dit zelf kan opvangen. Hierdoor zal een crisis de economie minder hard raken. Verder is ieder in de land vrij om afstand te nemen van de AOW wanneer je emigreert. Je hoeft dacht ik alleen maar onder de 6 maanden in Nederland te zijn. Echter is de groep veel groter die graag elders woont maar wel de voordeeltjes van inwoner van Nederland meepakt.DJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:44:
Het zou dan eerlijk zijn als die mensen die niet mee willen doen met AOV/pensioen want "muh vrijheid!" ook aan de andere kant zich uit konden schrijven. Dus jij wilt niet meedoen? Prima, dan ook hier even tekenen dat je voorgoed afstand doet van AOW, bijstand en alle andere uitkeringen. Als je plannen mislopen en je ligt in de goot te kreperen, niemand die je eruit komt halen.
Onze timmerman zit op 35 p/u. Wel is hij erg jong, uit de buurt en is het tarief excl btw. Waarschijnlijk verdient die nog steeds beter dan 95% van zijn leeftijdgenoten. Vergeet niet dat als ZZPer de eerste 30k winst belastingvrij is. Om 30k netto over te houden in loondienst zit je al ruim boven modaal. Zijn vader zit trouwens op 40 p/u en denk dat er ook een max is wat consumenten bereid zijn om te betalen.ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
[...]
Als jij bouwvakkers kunt vinden met tarieven van 30-35 euro mag je ze meteen doorsturen naar ColeJ
Volgens mij is me laatst een poot uitgedraaid toen iemand m'n oprit gelegd heeft. Het nadeel van IT tarieven is dat ik altijd het idee heb dat ik iemand uitbuit als ik ze voor <60 euro inhuurDeveon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:39:
[...]
Onze timmerman zit op 35 p/u. Wel is hij erg jong, uit de buurt en is het tarief excl btw. Waarschijnlijk verdient die nog steeds beter dan 95% van zijn leeftijdgenoten. Vergeet niet dat als ZZPer de eerste 30k winst belastingvrij is. Om 30k netto over te houden in loondienst zit je al ruim boven modaal. Zijn vader zit trouwens op 40 p/u en denk dat er ook een max is wat consumenten bereid zijn om te betalen.
Ik zou mij direct uitschrijven, op voorwaarde dat ik ook niet mee hoef te betalen. Want voor AOW en bijstand (en collectieve zorgverzekering zelfs dubbel) betaal ik gewoon mee als zelfstandigeDJ Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:44:
Dus: verplichte pensioenbijdrage, verplichte arbeidsongeschiktheid. Dat riekt ernaar dat we als zpp straks gewoon ambtenaar zijn.....
Nog een paar jaar doorbuffelen en zorgen dat het passief inkomen groot genoeg is om helemaal niet meer te werken. Eens kijken hoeveel ze dan bij mij weg kunnen plukken
[ Voor 11% gewijzigd door fry77 op 04-04-2023 12:48 ]
... als je pensioen en verzekering vergeet.Deveon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:39:
Waarschijnlijk verdient die nog steeds beter dan 95% van zijn leeftijdgenoten.
Ongetwijfeld is dit volkomen duidelijk voor jou persoonlijk. Maar ik vind het toch het meest eerlijk/volledig om dit altijd te vermelden.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik denk het niet hoor, dit soort prijzen zie ik ook echt niet meer in de bouw, onder de 50 euro is er echt geen goede vakman meer te vinden.Yucon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:42:
[...]
Volgens mij is me laatst een poot uitgedraaid toen iemand m'n oprit gelegd heeft. Het nadeel van IT tarieven is dat ik altijd het idee heb dat ik iemand uitbuit als ik ze voor <60 euro inhuur
1800 uur maal 35 euro is 63K. 5250 per maand. Dus 750/maand verzering, 500/maand pensioenstorting. Bruto.TucanoItaly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:45:
[...]
... als je pensioen en verzekering vergeet.
Ongetwijfeld is dit volkomen duidelijk voor jou persoonlijk. Maar ik vind het toch het meest eerlijk/volledig om dit altijd te vermelden.
Ja, zelfs daarmee verdient ie meer dan zijn loondienst collega's
En het werkgeversdeel mbt pensioen dan?Leipo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:32:
in mijn geval heb ik mijn AOV bedrag gelijk gehouden met mijn laatst verdiende jaarsalaris in loondienst => daar konden we al ruimschoots van rondkomen en toen bouwde ik ook pensioen op.
Pensioen is waardeloos twintige jaren. De opbouw is gebaseerd op potjes die op AOW leeftijd hetzelfde waard zijn waarbij de langst lopende potjes dus veel minder premieopbouw nodig hebben. Tenminste zo heeft de pensioen expert het destijds bij ons bedrijf uitgelegd.TucanoItaly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:45:
[...]
... als je pensioen en verzekering vergeet.
Als vastregel verdubbeld een belegde euro elk decennia en hoe lang de looptijd hoe meer risico je daarmee kan nemen. Die ene euro in je twintige jaren rendeert tot 16 euro in je zestige jaren. Zelfs met rekening houdend van inflatie betaald een werkgever gewoon véél meer premie voor een oudere werknemer. Elk pensioen wat ik tot heden opgebouwd heb zijn allemaal uitgekocht nadat ik uit dienst ging terwijl ik er toch een paar jaar gewerkt had.
Verzekeringen zijn vaak ook scherp op die leeftijd, al zal het het beroep wel wat meer risico lopen als ITer. Het bedrag is natuurlijk ook een stuk lager en zal minder geneigd zijn om beroepsarbeid te verzekeren.
Als ze goed werk leveren kan er best wat bij achteraf. Verder stel ik mij verder zo flexibel en behulpzaam mogelijk op als opdrachtgever en ga zeker niet in onderhandelingen over tarieven. Hopelijk heb ik dan ook een streepje voor op andere opdrachtgevers en zijn ze bereid om zorgvuldiger te werken.Yucon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:42:
[...]
Volgens mij is me laatst een poot uitgedraaid toen iemand m'n oprit gelegd heeft. Het nadeel van IT tarieven is dat ik altijd het idee heb dat ik iemand uitbuit als ik ze voor <60 euro inhuur
Voor mij gaat de best betaalde opdrachtgever in ieder geval altijd voor. Ik zal het werk elders niet afraffelen maar je bent toch minder bereid om die extra stap te zetten of schoonheidsfoutjes te herstellen.
Haha ja das wel een goede die situatie is er niet meer maar denk dat je het punt begrijpt.ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
[...]
Simpelweg door je (ziekte) uitkering te stoppen, gezien je dan duidelijk geen moeite voor je reintegratie doet...RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:08:
Dat lijkt me raar. Je hebt immers geen 'baan', je hebt een eenmanszaak. Hoe willen ze je dan in een baan dwingen?
Terwijl je met dat baantje nog wel voor steun in aanmerking komt. Bijvoorbeeld als het in eerste instantie part-time is, waardoor je minder dan minimumloon ontvangt, kunnen ze dat aanvullen.
Dat mag ook.Dan ontnemen ze je ook de kans om als eenmanszaak verder te gaan?!
Maar dan voor eigen risico. Als je niet aan voldoende opdrachten meer komt, gaan ze je inkomen niet aanvullen,
Waarom zou de gemeenschap moeten opdraaien voor jouw droom om eigen baas te blijven, terwijl je geschikt bent om ander werk te doen?
==
Premie wordt een percentage van je inkomen.Vraag mij af hoe ze dat willen doen in geval van bouwvakkers die soms tarieven van 30 - 35 euro hebben. Als je dan ook nog eens een flinke premie moet betalen is dat natuurlijk direct een heel stuk minder rendabel.
Dus die verhogen hun uurtarief gewoon met die 8%
[ Voor 16% gewijzigd door maxnl op 04-04-2023 13:55 ]
Dat durf ik wel te betwistenDeveon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:34:
[...]
Dat hoeft ook niet gezien je in een afbetaald huis prima rondkomt van een AOWtje.
Dat is vrij lastig hoor met Wet Hillen, OZB belasting, gemeentelijke belastingen en onderhoud.Deveon schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:34:
[...]
Dat hoeft ook niet gezien je in een afbetaald huis prima rondkomt van een AOWtje.
Je bent dan zeg maar 70 dan doe je bepaalde zaken vaak ook minder dus die kosten gaan dan ook om laag héKurios schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
[...]
Dat durf ik wel te betwistenAOW is nu netto 900 1800 euro per maand. Voor eten/drinken, energierekening, sporten, verzekeringen, vervoer, zorgkosten, etcetc is dat toch wel erg mager als je zelfde levensstandaard in stand wil houden.
Je hebt ook meer tijd om geld uit te geven heC_V_S schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:27:
[...]
Je bent dan zeg maar 70 dan doe je bepaalde zaken vaak ook minder dus die kosten gaan dan ook om laag hé
Rond komen is voor mij iets anders dan levensstandaard in stand houden. Je moet inderdaad niet teveel gekke dingen willen of dat uit een apart potje financieren.Kurios schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
[...]
Dat durf ik wel te betwistenAOW is nu netto 900 1800 euro per maand. Voor eten/drinken, energierekening, sporten, verzekeringen, vervoer, zorgkosten, etcetc is dat toch wel erg mager als je zelfde levensstandaard in stand wil houden.
Daarnaast kan je tegen je 70ste of zelfs 50ste wanneer de kinderen het huis uit zijn kiezen voor iets kleiners of minder centraal waardoor je lasten dalen en je een potje vrijspeelt voor die “gekke” dingen.
die zit daar in mijn geval niet bij (is ook geen 1-op-1 exacte vergelijking), echter heb ik zelf nu al zodanig veel voor mijn pensioen opzij gelegd sinds ik ben gaan freelancen dat ieder werkgeverspensioen peanuts is.
Als ik nu stop met inleggen dan heb ik op mijn AOW datum meer dan ik ooit via een werkgever bij elkaar zou hebben gespaard aan pensioen.
dus mocht ik nu arbeidsongeschikt raken dan heb kan ik 30 jaar lang iedere cent die mijn AOV uitkeert uitgeven en kan mijn huidige inleg 30 jaar renderen naar een top pensioen.
dat is het voordeel van gaan freelancen en dit extra geld meteen oppotten en niet meteen groter gaan wonen / gigantische lifestyle inflatie hebben (wel een beetje natuurlijk