Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Maar tot die periode wil je toch ook dingen doen waar je "blij" van wordt?
Ik word blij van mijn werk, geen idee wat ik anders de hele dag zou moeten doen waar ik voldoening en uitdaging uit zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Klopt maar ik streef naar niet hoeven te werken om te leven. ;)
Ja das ook mooi de "Nul uur werkweek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Ik word blij van mijn werk, geen idee wat ik anders de hele dag zou moeten doen waar ik voldoening en uitdaging uit zou krijgen.
Er is zo veel meer in het leven dan werken denk ik dan maar.

Maar goed laten we er geen hele filosofische levensdiscussie van gaan maken :)

Uiteraard iedereen zijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:21:
[...]
Er is zo veel meer in het leven dan werken denk ik dan maar.
Ik zie mijn werk eigenlijk helemaal niet als werk, lekker doen wat ik leuk vind, problemen oplossen samen met andere mensen, mooie gebouwen maken, leuk betaald krijgen, ik denk dat ik nooit helemaal met pensioen zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:16
Ik doe zeker ook leuke dingen, maar ik investeer ook in de maandelijkse lasten omlaag krijgen.
Ene kant is het puur comfort (isolatie). Maar met mindere maandelijkse lasten wordt het ook makkelijker om bijvoorbeeld een half jaar sebatical te nemen.

Dan verschilt het nogal of je vaste lasten 1800pm of 900pm zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:
Ik doe zeker ook leuke dingen, maar ik investeer ook in de maandelijkse lasten omlaag krijgen.
Ene kant is het puur comfort (isolatie). Maar met mindere maandelijkse lasten wordt het ook makkelijker om bijvoorbeeld een half jaar sebatical te nemen.

Dan verschilt het nogal of je vaste lasten 1800pm of 900pm zijn :)
Ja hier ook zaken in gedaan hoor! Kijk je pensioen heb je nooit 100% zekerheid over maar als je je lasten lager maakt heb je minder nodig. Lagere lasten kan je zelf veel makkelijker voor zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ja hier ook zaken in gedaan hoor! Kijk je pensioen heb je nooit 100% zekerheid over maar als je je lasten lager maakt heb je minder nodig. Lagere lasten kan je zelf veel makkelijker voor zorgen.
Lagere lasten betekend ook makkelijk rondkomen met een dag minder werken en toch je buffervat op pijlhouden.

Als ik nu kijk dat vorig jaar mensen 300euro+ kwijt waren aan elektra en gas. Per maand dat is lastig incalculeren als je op de grens leeft van je inkomen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Lagere lasten betekend ook makkelijk rondkomen met een dag minder werken en toch je buffervat op pijlhouden.

Als ik nu kijk dat vorig jaar mensen 300euro+ kwijt waren aan elektra en gas. Per maand dat is lastig incalculeren als je op de grens leeft van je inkomen.
Eens hoor! Bij ons is er vorig jaar flink geïnvesteerd in nieuw witgoed en ook airco's.

Nu verwarmen wij met de airco's en ben ik nog minder stroom kwijt dan vorig jaar terwijl we toen nog met gas verwarmde. Dat gas verbruik is wel met rond de 1000m3 naar beneden gegaan.

Nu nog kijken voor wat extra zonnepanelen op het schuurdak en hopen dat salderen nog wat langer blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:05:
Tuurlijk een goede buffer dat je een jaartje vooruit kan zonder klus en een goed pensioen moet je regelen maar je laatste hemd heeft geen zakken hoor.
Dat pensioen is toch best wel een duur dingetje, en dat naar voren kunnen halen is niet alleen luxe, maar zou wel eens bittere noodzaak kunnen worden.

Nu gaan de zaken prima.
Maar het ziet er naar uit dat ik pas AOW zal krijgen op mijn 70ste.
Zullen opdrachtgevers -als je in de buurt van die leeftijd komt- je nog wel even makkelijk een opdracht verstrekken, of zouden die toch liever gaan voor een jonger iemand die mentaal wat kwieker is en de laatste technieken kent?

Vind het jammer dat er in de politiek alleen aandacht is voor fysiek zware beroepen.
Dat die vaak niet meer kunnen worden uitgevoerd op latere leeftijd en dat daar een oplossing voor bedacht moet worden is iedereen het mee eens.
Maar dat je ook in de kenniseconomie wellicht niet meer goed mee zal kunnen draaien, wordt voor het gemak even vergeten..

Je hebt dus niet alleen een potje van een paar ton nodig om je pensioen vanaf AOW leeftijd aan te vullen (dat is zo ongeveer het bedrag dat een werkgever normaal gesproken voor je regelt als je in loondienst bent).
Maar het liefst ook een buffer van meerdere jaren (vind 10 geen gek getal) i.p.v. "een jaartje" om -als dat nodig is- iets eerder te kunnen stoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
maxnl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Dat pensioen is toch best wel een duur dingetje, en dat naar voren kunnen halen is niet alleen luxe, maar zou wel eens bittere noodzaak kunnen worden.

Nu gaan de zaken prima.
Zullen opdrachtgevers -als je in de buurt van die leeftijd komt- je nog wel even makkelijk een opdracht verstrekken, of zouden die toch liever gaan voor een jonger iemand die mentaal wat kwieker is en de laatste technieken kent?

Vind het jammer dat er in de politiek alleen aandacht is voor fysiek zware beroepen.
Dat die vaak niet meer kunnen worden uitgevoerd op latere leeftijd en dat daar een oplossing voor bedacht moet worden is iedereen het mee eens.
Maar dat je ook in de kenniseconomie wellicht niet meer goed mee zal kunnen draaien, wordt voor het gemak even vergeten..

Je hebt dus niet alleen een potje van een paar ton nodig om je pensioen vanaf AOW leeftijd aan te vullen (dat is zo ongeveer het bedrag dat een werkgever normaal gesproken voor je regelt als je in loondienst bent).
Maar het liefst ook een buffer van meerdere jaren (vind 10 geen gek getal) i.p.v. "een jaartje" om -als dat nodig is- iets eerder te kunnen stoppen...
Als je het een beetje goed aanpakt heb je over 30-40 jaar zo'n groot netwerk dat iedereen je graag wilt inhuren. En tegen die tijd kan je ook zakken met je tarief omdat je wat minder productief bent. Wel zorgen dat je met de techniek meegaat en niet tegen verandering bent.

Of projecten compleet voor vaste prijs aannemen, dan maakt leeftijd al helemaal niks meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
[...]

Nu gaan de zaken prima.

Persoonlijk vind ik dit wel wat kort door de bocht. Er zijn zat professoren en hoogleraren die op hoge leeftijd nog mentaal mee kunnen.

Kan mij niet voorstellen dat je bij 65+ al tegen je beperkingen aan gaat lopen op mentaal gebied.

Sowieso in de ICT moet je mee met technieken. Als je nu 20 bent en je doet er niks aan loop je op je 40e ook hopeloos achter.

In mijn ogen gewoon pure luxe hoor als je op je 60e al wilt stoppen. Wel lekker dat zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Als je het een beetje goed aanpakt heb je over 30-40 jaar zo'n groot netwerk dat iedereen je graag wilt inhuren. En tegen die tijd kan je ook zaken met je tarief omdat je wat minder productief bent. Wel zorgen dat je met de techniek meegaat en niet tegen verandering bent.

Of projecten compleet voor vaste prijs aannemen, dan maakt leeftijd al helemaal niks meer uit.
of je kunt de 'cobol-route' kiezen. Daar is ook nog steeds vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Ervaring is ook wat waard. Persoonlijk denk ik dat de vraag naar expertise om techniek te begrijpen en vertalen de komende eeuw nog wel relevant blijft, zeker met hulp van AI voor de details.

Overigens is de AOW ook geen vetpot als je gewend ben tientallen jaren 100k+ winst te draaien. Beste kan je gewoon zelf in box 1 daar iets voor opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 08:36
Kurios schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:22:
[...]

hèhè eindelijk. al dat gedoe om het uit te rekenen voor een paar tientjes
Hoe moet ik dit nu zien, mijn boekhouder heeft wel al die jaren lopen "klooien" met btw over terugleveren. Moet ik nu in 2023 alsnog eenmalig die Forfait betalen om hier vanaf te zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Brainstorm86 op 30-03-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Brainstorm86 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Hoe moet ik dit nu zien, mijn boekhouder heeft wel al die jaren lopen "klooien" met btw over terugleveren. Moet ik nu in 2023 alsnog eenmalig die Forfait betalen om hier vanaf te zijn?
Nee je moet elk jaar het forfait rekenen om er af te zijn, je hoeft alleen niet meer daadwerkelijk je verbruik zakelijk/prive en teruglevering te berekenen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:30:
[...]

of je kunt de 'cobol-route' kiezen. Daar is ook nog steeds vraag naar.
Dat kan ook, maar als je ziet wat er de laatste 10 jaar bij is gekomen in de ICT; Github, Agile, Scrum, Ai etc. (jullie weten dit vast een stuk beter dan ik) moet je toch zorgen dat je bijblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Deveon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:41:
Overigens is de AOW ook geen vetpot als je gewend ben tientallen jaren 100k+ winst te draaien. Beste kan je gewoon zelf in box 1 daar iets voor opbouwen.
Klopt.
Daarom zei ik ook al dat je ook een paar ton nodig hebt, om je pensioen -vanaf AOW leeftijd- op een soortgelijk niveau als dat van een medewerker in loondienst te krijgen.
Die krijgen ook meer dan alleen AOW, met dank aan een dergelijk bedrag dat ze via de pensioenregeling van hun werkgever gespaart hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YorgoB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:31:
Houden jullie hier ook rekening mee?
Nee, en daar heb ik goed spijt van :+

Zorg er voor dat je jan/feb niet vrij komt te zitten.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OssoHunter
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-03 16:22
TucanoItaly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Nee, en daar heb ik goed spijt van :+

Zorg er voor dat je jan/feb niet vrij komt te zitten.
Heb je nu ondertussen al een klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

OssoHunter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:24:
Heb je nu ondertussen al een klus?
Nope. Wel een tweetal gesprekken maar ik heb het idee dat er dan redelijk wat kandidaten zijn, dus val tot nu toe niet in de prijzen. Ik ben momenteel ook naar vaste banen aan het kijken, die gesprekken lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 30-03-2023 20:38 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Maar tot die periode wil je toch ook dingen doen waar je "blij" van wordt?
Ik wel, maar anderen hebben die drang niet en alles moet wijken voor het doel van vervroegd pensioen. Ik vind het knap als iemand jarenlang die discipline op kan brengen. Of de weg er naar toe is iets waar ze blij van worden en als ze het doel dan bereikt hebben rekt men de grens op omdat ze anders geen bezigheid meer hebben waar ze blij van worden. :P

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Morgen laatste werkdag bij de werkgever.
Maandag eerste dag op de opdracht.

Ik schrijf me in bij dit topic :w

Polyglot backend programmeur met 14 jaar ervaring in iOS mobile en backend (C# / Scala / JS).
Mooie opdracht gevonden met een okay starttarief (€95). Niet de bovenkant van de markt, maar in het oosten van het land prima, gelijk een opdracht voor een jaar en niet onbelangrijk: een hele leuke opdracht (NDA helaas). Dus eerst maar eens lekker een jaartje bufferen. d:)b

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:40
_eLMo_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:18:
Morgen laatste werkdag bij de werkgever.
Maandag eerste dag op de opdracht.

Ik schrijf me in bij dit topic :w

Polyglot backend programmeur met 14 jaar ervaring in iOS mobile en backend (C# / Scala / JS).
Mooie opdracht gevonden met een okay starttarief (€95). Niet de bovenkant van de markt, maar in het oosten van het land prima, gelijk een opdracht voor een jaar en niet onbelangrijk: een hele leuke opdracht (NDA helaas). Dus eerst maar eens lekker een jaartje bufferen. d:)b
Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen 🙂

Welk tarief had je op gehoopt? Je bericht leest alsof je 95 krap aan prima vindt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
gem-p schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen 🙂

Welk tarief had je op gehoopt? Je bericht leest alsof je 95 krap aan prima vindt?
Ik ben blij met het tarief hoor, ik wilde starten met minimaal €90/u. In mijn functie (backend, lead, spilfuncties, kan goed praten, constructief zijn, houd van de grotere uitdagingen ipv features bakken) liggen de tarieven zo tussen de €120-€150. Dus ik denk dat de klant een prima deal heeft, en ik een hele leuke eerste opdracht (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
[...]

Nu gaan de zaken prima.

Potje van een paar ton? Als jij met 70 stopt wellicht net genoeg. Persoonlijk ga ik er vanuit dat ik op mijn 60e minimaal 2 miljoen nodig heb. Het resulteert er in ieder geval in dat ik nu elk jaar mijn bruto salaris die ik uitkeer ook in etfs duw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
C_V_S schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Persoonlijk vind ik dit wel wat kort door de bocht. Er zijn zat professoren en hoogleraren die op hoge leeftijd nog mentaal mee kunnen.

Kan mij niet voorstellen dat je bij 65+ al tegen je beperkingen aan gaat lopen op mentaal gebied.

Sowieso in de ICT moet je mee met technieken. Als je nu 20 bent en je doet er niks aan loop je op je 40e ook hopeloos achter.

In mijn ogen gewoon pure luxe hoor als je op je 60e al wilt stoppen. Wel lekker dat zeker :)
Moeten en kunnen zijn twee dingen. Ik heb in mijn werk omgeving vaak al gezien dat bv developer boven de 55 misschien wel willen maar toch eigenlijk niet meer op de hoogte zijn van technieken van de afgelopen 5 jaar. Je krijgt steevast te horen, vroeger was het veel makkelijker. Simpele dependency injections oid zijn er niet in te krijgen. De discussies die je voert om aub niet over try catch the plaatsen, bij God gratie geen secrets in git inchecken. En als je met ze praat willen ze soms best wel nog nieuwe dingen leren, echter bespeur ik vaak ook wel een soort van push back. Het lijkt meer een worsteling en dat neem ik ze ook niet kwalijk.
Mede hierom moet ik voor mijn 60e wel binnen zijn. Ik weet gewoon niet zeker of ik zelf wel straks op die leeftijd nog mee kan komen. Is dat een luxe? Misschien, maar ook wellicht een noodzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Potje van een paar ton? Als jij met 70 stopt wellicht net genoeg. Persoonlijk ga ik er vanuit dat ik op mijn 60e minimaal 2 miljoen nodig heb. Het resulteert er in ieder geval in dat ik nu elk jaar mijn bruto salaris die ik uitkeer ook in etfs duw.
2.000.000?? Wat wil je daar dan toch mee? Als je 60 bent, wil je dan 200.000/jaar uitgeven? Hoe dan?
Nee, ik werk zolang ik moet om rond te komen of zolang ik het leuk vind. Daarna zorg ik ervoor dat mijn dagelijkse uitgaven zo laag mogelijk zijn. Dan kan ik zelfs redelijk leven van een AOW. Tot die tijd leef ik vrolijk en ruim. Geld op de bank maakt me niet per definitie gelukkig(er).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
_eLMo_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik ben blij met het tarief hoor, ik wilde starten met minimaal €90/u. In mijn functie (backend, lead, spilfuncties, kan goed praten, constructief zijn, houd van de grotere uitdagingen ipv features bakken) liggen de tarieven zo tussen de €120-€150. Dus ik denk dat de klant een prima deal heeft, en ik een hele leuke eerste opdracht (y)
120-150? Waar heb je dat gehoord? 95 is echt een dik prima tarief hoor.

Je hebt misschien meerdere stacks maar vaak hebben ze liever iemand die volledige gespecialiseerd is in een voor freelancer.

Ik denk dat jij een prima deal hebt. iOS is niet zo’n hoog tarief en c# deed ik tot voor kort ook en dan is 100 echt wel de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:52:
[...]

2.000.000?? Wat wil je daar dan toch mee? Als je 60 bent, wil je dan 200.000/jaar uitgeven? Hoe dan?
Nee, ik werk zolang ik moet om rond te komen of zolang ik het leuk vind. Daarna zorg ik ervoor dat mijn dagelijkse uitgaven zo laag mogelijk zijn. Dan kan ik zelfs redelijk leven van een AOW. Tot die tijd leef ik vrolijk en ruim. Geld op de bank maakt me niet per definitie gelukkig(er).
Ik hoop minimaal 85 te worden? Ik heb nu salaris van 60k bruto, met inflatie tegen die tijd is dat 75k per jaar. Ik vind het allemaal niet zo gek hoor? Oh ik heb het idee dat jij ervanuit gaat dat je straks nog van je aow kan leven, haha daar wil ik niet van uit gaan. Ik wil de controle hebben daarover en wat de overheid nog bepaald over twintig jaar, dat is niet onderdeel van mijn plan.

Ik werk ook gewoon door zolang ik er energie van krijg. Ik ben nu 41, werk al 23 jaar. Heb een paar jaar geleden bijna de handdoek in de ring gegooid omdat ik IT en het continue leren gewoon zat was. Kleine bezinning later en mijzelf niet zo serieus nemende toch weer energie gekregen door naar de cloud te gaan. Maar hou dit wel in mijn achterhoofd, wellicht over twintig jaar er gewoon klaar mee. Dan wil ik gewoon de boel op orde hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 31-03-2023 08:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:56:
[...]
Ik heb nu salaris van 60k bruto, met inflatie tegen die tijd is dat 75k per jaar. Ik vind het allemaal niet zo gek hoor? Oh ik heb het idee dat jij ervanuit gaat dat je straks nog van je aow kan leven, haha daar wil ik niet van uit gaan. Ik wil de controle hebben daarover en wat de overheid nog bepaald over twintig jaar, dat is niet onderdeel van mijn plan.
Straks kan je nog leven van je AOW. We leven hier niet in een bananenrepubliek waar de rules of life per decreet veranderd kunnen worden. Natuurlijk kan het AOW-bedrag een beetje fluctueren. Wat inflatie betreft: daarom betaal ik mijn huis af, zorg ik dat ik zoveel mogelijk energie zelf opwek, geen gas meer nodig heb. Dan is dat vrij van inflatie. Maar die paar ton die ik nu spaar op de bank, is over 20 jaar misschien net genoeg voor twee vakanties en 5 jaar eten. Wie zal het zeggen...

In de overheid heb ik alle vertrouwen. In deze regering wat minder; maar ook die vertrouw ik nog steeds.

Zelf heb ik mijn huis verkocht en een goedkoper huis gekocht. Hopelijk kan ik over 5, 6 jaar stoppen met werken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Straks kan je nog leven van je AOW. We leven hier niet in een bananenrepubliek waar de rules of life per decreet veranderd kunnen worden. Natuurlijk kan het AOW-bedrag een beetje fluctueren. Wat inflatie betreft: daarom betaal ik mijn huis af, zorg ik dat ik zoveel mogelijk energie zelf opwek, geen gas meer nodig heb. Dan is dat vrij van inflatie. Maar die paar ton die ik nu spaar op de bank, is over 20 jaar misschien net genoeg voor twee vakanties en 5 jaar eten. Wie zal het zeggen...

In de overheid heb ik alle vertrouwen. In deze regering wat minder; maar ook die vertrouw ik nog steeds.

Zelf heb ik mijn huis verkocht en een goedkoper huis gekocht. Hopelijk kan ik over 5, 6 jaar stoppen met werken. ;)
Ja huis af betalen en dan komen ze straks met box3 grappen aanzetten zelfs als je in je eigen huis woont. Dat soort fratsen gaan ervoor zorgen dat een aow ineens boodschappengeld gaat worden.

Ik heb nog altijd spijt van het feit dat ik extra afgelost heb. Het voelde goed maar belasting technisch allemaal een minder handige keuze.

Maar idd, als wonen en alles compleet gratis is, dan is de aow voldoende. Maar persoonlijk durf ik daar niet op te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Maar idd, als wonen en alles compleet gratis is, dan is de aow voldoende. Maar persoonlijk durf ik daar niet op te gokken.
Ik zou daar inderdaad ook niet op gokken, de AOW is straks niet meer te betalen en ik denk dat iedereen die eigen geld heeft, straks minder AOW krijgt. Het zal een soort huur/zorg toeslag worden die je alleen gaat krijgen als je te weinig inkomen/vermogen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
_eLMo_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb in de afgelopen 7 jaren als freelancer nog niet gezien dat iemand met jouw skills boven de 105 per uur uitkomt. Wellicht dat een grote detacheerder dat soort tarieven durft te vragen, maar als freelancer krijg je ook in de Randstad als lead dev echt geen 120, laat staan meer.
Maar hey, met 95 heb je zo een dikke buffer gevuld 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
AOW, pensioen, WW, WIA, zorg... het is allemaal prima te betalen. Ook straks. Maar niet als we het solidariteitsbeginsel volledig loslaten. Dat is een van de redenen dat de overheid van ons als ZZP-ers af wil. We dragen te weinig bij aan een bestaanszekerheid bij problemen.
De AOW is ruim €1.300 netto. Als je vaste lasten beperkt zijn, kan je er prima van leven.

Maar je kan er niet je Porsche of Ferrari van rijden. Dan sowieso niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
gem-p schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb in de afgelopen 7 jaren als freelancer nog niet gezien dat iemand met jouw skills boven de 105 per uur uitkomt. Wellicht dat een grote detacheerder dat soort tarieven durft te vragen, maar als freelancer krijg je ook in de Randstad als lead dev echt geen 120, laat staan meer.
Idd, wat een detachering kan vragen is altijd meer dan een freelancer.

Daarom kan het bv uit om met meerdere zzpers een eigen BV op te zetten en daar vanuit jezelf te gaan verhuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:54:
AOW, pensioen, WW, WIA, zorg... het is allemaal prima te betalen. Ook straks. Maar niet als we het solidariteitsbeginsel volledig loslaten. Dat is een van de redenen dat de overheid van ons als ZZP-ers af wil. We dragen te weinig bij aan een bestaanszekerheid bij problemen.
De AOW is ruim €1.300 netto. Als je vaste lasten beperkt zijn, kan je er prima van leven.

Maar je kan er niet je Porsche of Ferrari van rijden. Dan sowieso niet meer...
Dat is alleenstaande AOW overigens. En ik denk dat we over tien jaar echt een probleem gaan hebben met dit soort sociale voorzieningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Moeten en kunnen zijn twee dingen. Ik heb in mijn werk omgeving vaak al gezien dat bv developer boven de 55 misschien wel willen maar toch eigenlijk niet meer op de hoogte zijn van technieken van de afgelopen 5 jaar. Je krijgt steevast te horen, vroeger was het veel makkelijker. Simpele dependency injections oid zijn er niet in te krijgen. De discussies die je voert om aub niet over try catch the plaatsen, bij God gratie geen secrets in git inchecken. En als je met ze praat willen ze soms best wel nog nieuwe dingen leren, echter bespeur ik vaak ook wel een soort van push back. Het lijkt meer een worsteling en dat neem ik ze ook niet kwalijk.
Tsja, dat is allemaal heel logisch. Wat je kent is ook makkelijker dan wat je niet kent.

Developers in die situatie hebben wat mij betreft eerder al de boot gemist, waardoor het gat te groot is geworden. In hun hoofd. In het verleden ben ik er ook een keer zeven jaar uit geweest en dat viel niet mee. Ik ging weg met Subversion en zelfgeknutselde CMS'en in PHP4. Ik kwam terug bij git, unit testen en Symfony (OO en dependency injection met YAML, brrr). Dat was destijds best doorwerken om weer bij te komen.

Echter, het was zeker niet onmogelijk en ik denk dat het me anno nu weer zou lukken. Inmiddels nader ik de vijftig en ik maak me geen zorgen. Sterker nog, nieuwe dingen leren en mezelf ontwikkelen is juist wat me drijft. Ik vind nieuwe tools/methodes geweldig. Momenteel heb ik veel lol aan GTP4 en uitzoeken hoe ik er zoveel mogelijk uit kan halen. Het moment dat ik daar geen puf meer voor zou hebben ben ik denk ik ook klaar met IT. Of met werken in het algemeen.

Volgens mij vinden veel mensen het op een gegeven moment wel best en mikken ze erop om met hun huidige kennis en skills rustig door te kunnen surfen tot aan hun pensioen. In de uitvoerende IT is dat een risicovolle gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Ik zou daar inderdaad ook niet op gokken, de AOW is straks niet meer te betalen en ik denk dat iedereen die eigen geld heeft, straks minder AOW krijgt. Het zal een soort huur/zorg toeslag worden die je alleen gaat krijgen als je te weinig inkomen/vermogen hebt.
Jaren bijdragen en vervolgens niet uitbetalen? Zo pest je vermogende wel heel makkelijk naar het buitenland. Idem met stemmen verliezen van de huizenkopers door aflossen van de eigen woning zwaarder te gaan belasten. Persoonlijk houd ik geen rekening met doomscenario's. Als er een kernwapen ingezet wordt storten ook al mijn plannen in elkaar.

Tot heden heb ik nog geen hele bizarre politieke beslissingen gezien. Het is wat dat betreft redelijk stabiel in Nederland. Zie bijvoorbeeld ook de Wet DBA die al jaren van kracht had moeten zijn maar amper controle op is en details nog steeds in de media uitgevochten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Als ZZP-er betaal jij, als het goed is, elk jaar je premie Volksverzekeringen. Daarmee bouw je een recht op. Dat geldt voor ons als ZZP-er en voor de loondienders. Wat voor overheid hebben we als die ineens besluiten dat recht af te bouwen? Nogmaals, we leven hier niet in een autocratie of dictatuur.
Je kan dan wel met je eurocenten naar het buitenland, maar dan zal je toch ook de EU uit moeten; anders schiet het nog niet echt op.

As I write: op BNR net weer een item over crisis-WW om flexwerk minder aantrekkelijk te maken... Echt, ze snappen het niet in Den Haag. Blijven maar aan symptoombestrijding werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Een van de grote redenen waarom bedrijven nauwelijks nog vast personeel willen is de verplichting om 2 jaar ziektewet te betalen -_-'
Als ze dat eens terug draaiden, eventueel met een zware boete als het door het bedrijf veroorzaakt was. (negeren arboregels en zo)

En voor mensen als ons: gewoon vrij laten over x uurtarief. Ow je haalt 95% van je omzet van 1 klant? Well je winst is een ton, jouw pakkie an.

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 31-03-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
gem-p schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Tijd voor een nieuwe plek dan? €95 werd klakkeloos geaccepteerd en ik weet dat ex-collega’s van me daar zitten voor €120-150. Maar dat krijg je niet bij kleine bedrijven nee.

En het is niet een unicorn bedrijf ofzo ;P

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 31-03-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
_eLMo_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Tijd voor een nieuwe plek dan? €95 werd klakkeloos geaccepteerd en ik weet dat ex-collega’s van me daar zitten voor €120-150. Maar dat krijg je niet bij kleine bedrijven nee.

Oh nee hoor ik zit helemaal prima bij mijn huidige opdracht. Hoog tarief (105 na laatste verlenging), weinig stress althans ik dan, groot internationaal bedrijf, vrijwel helemaal remote en ze gaan met veel respect met mij om. Vooral dat laatste heb ik wel eens anders meegemaakt helaas.
Ja ik werk vooral als freelancer vanwege het geld, maar nee ik wil niet voor veel geld in een stressvolle zeikomgeving werken.

Ik vind jouw ervaringen bijzonder en tot nu toe uniek gezien de tarieven die je noemt. Ik heb dat soort tarieven nog nooit voorbij zien komen voor freelancers hier in Nederland. Niet voor developers in ieder geval, hoe goed ze ook mogen zijn.

Maar hey, we zitten in dit topic vooral om onze ervaringen te delen met elkaar. Dus thanks, goed om te horen dat er ook bedrijven zijn die freelancers willen betalen naar wat ze waard zijn (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
_eLMo_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Ik ben het ook met hem eens, 120-150 voor een dev lead? Ik heb het nog nooit gehoord hier in Nederland, zelfs niet zonder een recruiter er tussen.

95 klakkeloos geaccepteerd is omdat het idd gemeengoed is. Ik ken een tech lead bij een groot digitaal bedrijf en die pakt 95. Die is misschien wel geïnteresseerd in eeneiige omgeving, dus kocht je je klant willen delen via PM, dan wordt dat gewaardeerd.

Misschien dat ik in de verkeerde contreien verkeerde maar ook de vacatures die ik langs zie komen gaan tot 100, daar nog een fee voor recruiter boven op en dan kom je misschien aan de 120.

Maar als je weet dat ex-collega daar zitten die zelf 120-160 pakken, dus zonder tussenpartij of detacherings bedrijf, waarom vroeg jij 95?

Ik zelf zit ook te kijken naar een tech lead rol en die gaat tot Max 110. Wil ik hoger komen moet ik echt naar architect dan wel security specialist gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door mannowlahn op 31-03-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

De tarieven staan best onder druk de afgelopen maanden.
Dezelfde opdracht gaat nu voor 10 euro minder over de toonbank en nog steeds staat er een wachtrij aan ZZP-ers om die in te vullen.
De markt is sinds begin dit jaar echt minder geworden, alhoewel die nu weer iets lijkt aan te trekken.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:37
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Mede hierom moet ik voor mijn 60e wel binnen zijn. Ik weet gewoon niet zeker of ik zelf wel straks op die leeftijd nog mee kan komen. Is dat een luxe? Misschien, maar ook wellicht een noodzaak.
Ik vind dit inderdaad ook wel een uitdaging hoor. Ik merk dat het studeren gewoon steeds moeilijker word mentaal. Het pure IT stuk merk ik echt wel dat ik geen 20 meer ben en ik hoor dat van meer vrienden van mijn leeftijd in vergelijkbaar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Ik hoop minimaal 85 te worden? Ik heb nu salaris van 60k bruto, met inflatie tegen die tijd is dat 75k per jaar. Ik vind het allemaal niet zo gek hoor? Oh ik heb het idee dat jij ervanuit gaat dat je straks nog van je aow kan leven, haha daar wil ik niet van uit gaan. Ik wil de controle hebben daarover en wat de overheid nog bepaald over twintig jaar, dat is niet onderdeel van mijn plan.

Ik werk ook gewoon door zolang ik er energie van krijg. Ik ben nu 41, werk al 23 jaar. Heb een paar jaar geleden bijna de handdoek in de ring gegooid omdat ik IT en het continue leren gewoon zat was. Kleine bezinning later en mijzelf niet zo serieus nemende toch weer energie gekregen door naar de cloud te gaan. Maar hou dit wel in mijn achterhoofd, wellicht over twintig jaar er gewoon klaar mee. Dan wil ik gewoon de boel op orde hebben.
Herkenbaar, maar ik denk dat ik wel minder geld nodig ga hebben. Ten eerste heb ik in londiens pensioenopgebouwd en wat ik als zzp'r erbij gedaan hebt lijkt nu volgens gemiddelde prognoses 4K per maand op te leveren als Pensioen (en mijn vrouw heeft hetzelfde). Daarnaast nu hypotheek, kinderen, dure fysieke hobbies. Dat valt echt wel weg als ik 70 ben hoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
bloody schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:47:
Dezelfde opdracht gaat nu voor 10 euro minder over de toonbank en nog steeds staat er een wachtrij aan ZZP-ers om die in te vullen.
De markt is sinds begin dit jaar echt minder geworden, alhoewel die nu weer iets lijkt aan te trekken.
Ligt er wel aan in welk domein. Op dit moment kan je bv als azure cloud engineer echt overal aan de bak met een tarief van 100/110 waar een jaar geleden 95 nog normaal was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:21:
Als ZZP-er betaal jij, als het goed is, elk jaar je premie Volksverzekeringen. Daarmee bouw je een recht op. Dat geldt voor ons als ZZP-er en voor de loondienders. Wat voor overheid hebben we als die ineens besluiten dat recht af te bouwen? Nogmaals, we leven hier niet in een autocratie of dictatuur.
Je kan dan wel met je eurocenten naar het buitenland, maar dan zal je toch ook de EU uit moeten; anders schiet het nog niet echt op.

As I write: op BNR net weer een item over crisis-WW om flexwerk minder aantrekkelijk te maken... Echt, ze snappen het niet in Den Haag. Blijven maar aan symptoombestrijding werken.
Ze gaan echt de AOW niet afschaffen want dat krijg je een enorme groep mensen die onder het bestaansminimum uitkomen.

Wat je wel kunt verwachten is dat de belastingkorting voor gepensioneerden minder wordt en de grotere pensioenen zwaarder aangeslagen gaan worden in de loonbelastingsfeer. Ook zie ik het er wel van komen dat een eigen woning zwaarder belast gaat worden. Dat zal niet direct volledig in box 3 zijn want dan komen ouderen ook in de problemen (huis van 400k tegen 5% fictief rendement en 34% heffing -> € 6800 extra belasting) maar je kunt het EWF verhogen of je kunt de eigen woning boven een bepaalde waarde in box 3 gaan belasten. Dat zijn allebei opties om de vermogensongelijkheid aan te pakken wat onvermijdelijk gaat gebeuren.

Als ZZP'er ben je denk ik het beste af door je risico te spreiden. Dus zorgen voor lagere maandlasten, verduurzamen, deels extra pensioen opbouwen boven de AOW en deels box 3 vermogen opbouwen. En er rekening mee houden dat je meer belasting zal moeten gaan betalen om de verzorgingsstaat betaalbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
DJ Henk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Tsja, dat is allemaal heel logisch. Wat je kent is ook makkelijker dan wat je niet kent.

Developers in die situatie hebben wat mij betreft eerder al de boot gemist, waardoor het gat te groot is geworden. In hun hoofd. In het verleden ben ik er ook een keer zeven jaar uit geweest en dat viel niet mee. Ik ging weg met Subversion en zelfgeknutselde CMS'en in PHP4. Ik kwam terug bij git, unit testen en Symfony (OO en dependency injection met YAML, brrr). Dat was destijds best doorwerken om weer bij te komen.

Echter, het was zeker niet onmogelijk en ik denk dat het me anno nu weer zou lukken. Inmiddels nader ik de vijftig en ik maak me geen zorgen. Sterker nog, nieuwe dingen leren en mezelf ontwikkelen is juist wat me drijft. Ik vind nieuwe tools/methodes geweldig. Momenteel heb ik veel lol aan GTP4 en uitzoeken hoe ik er zoveel mogelijk uit kan halen. Het moment dat ik daar geen puf meer voor zou hebben ben ik denk ik ook klaar met IT. Of met werken in het algemeen.

Volgens mij vinden veel mensen het op een gegeven moment wel best en mikken ze erop om met hun huidige kennis en skills rustig door te kunnen surfen tot aan hun pensioen. In de uitvoerende IT is dat een risicovolle gok.
Wat je noemt is precies wat ik ook denk. Met een gezonde dosis intrinsieke motivatie kun je prima bij blijven en ik denk dat je als ZZP/Zelfstandige dit niet hebt je sowieso beter wat anders kan gaan doen. Dit geldt ook buiten de IT. Als je als onderneming niet venieuwd en bij blijft met de ontwikkelingen ga je uiteindelijk buiten de boot vallen. Gelukkig wordt de leeftijdsdiscriminatie ook minder en minder met de jaren wat denk ik ook te maken heeft met een groot verschil van de instelling die mensen hebben (andere generatie?) tussen nu en 20 of meer jaar geleden. Vroegah was je na je 55e al een fossiel en gezien als iemand die z'n tijd uitzit naar een pensioen met 30 jaren in dienst bij dezelfde toko. Nu is dat toch even anders waar mensen vaker wisselen tuusen werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
De AOW zal wellicht ook wat goedkoper worden voor de overheid als straks alle boomers er geen gebruik meer van gaan maken door natuurlijk verloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Kawa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:38:
De AOW zal wellicht ook wat goedkoper worden voor de overheid als straks alle boomers er geen gebruik meer van gaan maken door natuurlijk verloop.
Dat gaat nog wel even duren. Voorlopig wordt het gat tussen de premie inkomsten en uitgaven alleen groter. Zie de link voor de trendlijn de afgelopen jaren:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-naar-19-miljard-in-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Is denk ik erg afhankelijk van welk soort klus. Mijn soort opdrachten gaan nog steeds voor 110-125.
En ja, er zijn tussenpartijen die mij zojuist mailden voor een tarief tot 80, mar die lach je natuurlijk uit :D

Deze week genoeg projhecten langsgekomen waar mensen worden gezoech (data modelleur, DWH, BI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Ligt er wel aan in welk domein. Op dit moment kan je bv als azure cloud engineer echt overal aan de bak met een tarief van 100/110 waar een jaar geleden 95 nog normaal was.
Precies de reden dat ik me het laatste jaar gefocussed heb op backend, om als backender nu de markt in te stappen. Grotere markt en betere tarieven dan mobile.

Toen ik bij een NLse grootbank meewerkte aan een compleet nieuwe app mocht ik niet meewerken aan de backend.
Maar een van de backenders (multi-disciplinair) wel aan de app }:|
Er is toch een soort "hiërarchie" (waar ik het niet mee eens ben).

Ik zit ook in wat mobile freelancer groepen, en lees daar nu ook dat de korte opdrachten er wel nog zijn, maar de langere opdrachten wat afzwakken in hoeveelheid.

Mijn opdracht bevind zich in een Scala omgeving, iets meer niche, dus betere tarieven dan een meer voorkomende taal verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

_eLMo_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Mijn opdracht bevind zich in een Scala omgeving, iets meer niche, dus betere tarieven dan een meer voorkomende taal verwacht ik.
Kijk hier een beetje mee uit; diverse bedrijven vertellen mij dat ze Scala gaan afbouwen en vervangen voor iets waar makkelijker (en goedkoper) ontwikkelaars voor te krijgen zijn. Maar dat is vast geen nieuws ;)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
bloody schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Kijk hier een beetje mee uit; diverse bedrijven vertellen mij dat ze Scala gaan afbouwen en vervangen voor iets waar makkelijker (en goedkoper) ontwikkelaars voor te krijgen zijn. Maar dat is vast geen nieuws ;)
Ik ben multidisciplinair. Scala is al dood wat mij betreft. Java heeft genoeg functionele aspecten erin nu. En als je nog abstracter wil ga je nu voor serverless.

Maar blijft een JVM taal, dus prima om een tijdje te doen. Plus de hele systeem architectuur erom heen is cool bij deze klant, en de schaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
_eLMo_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:51:
Ik ben multidisciplinair. Scala is al dood wat mij betreft. Java heeft genoeg functionele aspecten erin nu. En als je nog abstracter wil ga je nu voor serverless.
Kotlin is enorm aan het groeien. Je ziet dat het nu ook bij veel/de meeste grote wat conservatievere bedrijven ondersteund wordt. Het is ook ongeveer Java 2.0, dus een veel minder grote stap dan Scala of Clojure.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:11
@Quibi @ConQuestador @xobdorp @Batavia @nightfall @Strykeforce

Geluksvogels! :) en nogmaals dank voor de informatie.
Ik heb met mijn werkgever gesproken en deze blijft erbij dat ik een erg goed / bovengemiddeld tarief heb.
Ik geloof jullie ook dat een hoger tarief gewoon haalbaar moet zijn.

Ik ben niet de beroerdste en zit wel goed in mijn vel, maar elke euro helpt zeker in deze tijd (überhaupt zeker nu ik nog in een huis woon dat ik langzaam met al het geld dat ik elke maand hiervoor beschikbaar heb aan het verbouwen ben, dus een boost aan "spendable" cash is erg gewenst om het zsm af te ronden en beter in mijn vel te zitten).

Ik heb ook afgelopen dagen heel wat vacatures af zitten zoeken, en echt erg veel hadden helemaal geen salaris, en een significant deel dat wel een indicatie had lag toch wel ver onder mijn huidig salaris (42k-55k, ik zit toch wel eerder op 63k), maar zag wel een tiental vacatures die dan weer hoger zaten (70k tot 100k) die wel zouden passen. Nou kan je zeggen "ga ervoor", maar ik zou liever een situatie hebben dat mijn huidige werkgever mij ergens voor een klus neer zet voor 75-80 , of zelfs 90 eur per uur, dan gaat mijn salaris snel naar 75k-79k of zelfs 88k. Verder heeft mijn werkgever best heel wat voordelen / goede voowaarden, begrip voor mij en korte lijntjes die ik ook zeker waardeer en daarom ook liever hier blijf (en die vind ik zeker wel meer waard dan voor "maar 6000 per jaar meer" ergens anders te gaan).

Had ook nog met wat bedrijven en via vacatures contact opgenomen om ze zelf maar te vragen of ze met ZZP'ers samenwerken en wat evt de min/max tarieven zijn die ze hanteren afhankelijk van de ervaring, maar tot dusver geen (of geen positieve) reacties.

Bij ASML werken zou misschien voor een toekomstige opdracht een optie zijn?.. maar hun contract heeft mijn werkgever geweigerd te tekenen / verlengen in het verleden, omdat het te scheef werd wat ze dan mochten (begrijpelijk van een kant).

Maar ondanks alles, toch een (klein) dilemma wat te doen nu -- misschien gewoon even happen en geduldig zijn, en in de toekomst pas actie ondernemen.

Verder, toen ik in 2017 studeerde, besloot ik dat ik vanaf die datum op/naar een koopkracht equivalent salaris van 85k wil zijn/streven binnen 15 jaar na afstuderen (2019, maar sinds 2014 had ik al Full Stack Development banen van 24-32u/week, en ook in de Embedded SW development). 85k(2017) is nu 103k(2023), ofwel 4k/jaar/jaar erbij, begonnen op 44k, nu op 63k, volgens mijn plan zou ik op 60k willen zitten dus ja, dat gaat wel goed (loop een beetje ~3k vooruit). Tenzij in 2032 het een salaris van ~130k zal betreffen (voorspelde inflatie), dan loop ik wel achter (3k ongeveer).

[ Voor 36% gewijzigd door grasmanek94 op 31-03-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Afas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:35:
Ook zie ik het er wel van komen dat een eigen woning zwaarder belast gaat worden. Dat zal niet direct volledig in box 3 zijn want dan komen ouderen ook in de problemen (huis van 400k tegen 5% fictief rendement en 34% heffing -> € 6800 extra belasting)
De vraag is of alle toekomstige regeringen het wel een probleem zullen vinden als ouderen de belasting op dat huis van 400k niet meer kunnen betalen.
Of er juist eerder een mooie gelegenheid in zien om ouderen -die toch geen thuiswonende kinderen meer hebben- naar een kleiner huis te krijgen.

Ja, er zal altijd wel enige vorm van sociale zekerheid blijven.
Maar zou er niet automatisch vanuit gaan dat je altijd in staat bent om het je te veroorloven om in je huis te kunnen blijven wonen. Zelfs als dat fysiek nog wel kan, het huis volledig van jou is, en volledig is afbetaald.

Wil je wel je eigen toekomst kunnen bepalen, dan zou ik niet op rond kunnen komen met alleen AOW vertrouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cvan
  • Laatst online: 12-05 20:59
Nog even hierop terugkomend:
Cvan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:36:
Het lijkt erop dat in 2023 je eenmalig 50% kan afschrijven. Ik lees hier het volgende: https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
  • De auto moet gekocht zijn in 2023
  • Auto moet zonder CO2-uitstoot zijn
Over de willekeurige afschrijving 2023 dus, voor elektrische personenauto's.
Ik heb dit vandaag bij de belastingdienst via de chat nagevraagd. Zij gaven aan:
[...] wij lezen dat een auto zonder CO2 uitstoot wel in aanmerking komt voor willekeurige afschrijving.
Goed nieuws dus *O*

Sommigen hier gaven ook aan dat afschrijven naar 0 in 5 jaar zou moeten kunnen. En sommige bronnen online zeggen dat dat boekhoudkundig "normaal" is. Ik vond dat een beetje vreemd klinken als ik de regels op de belastingdienst site ernaast leg en heb dit ook geheel open gevraagd in diezelfde chat. Het antwoord daarop was
je moet wel altijd rekening houden met een restwaarde.
Uiteraard werd er doorverwezen naar https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving
Doet met die informatie wat jullie willen, maar ik zou dus zelf niet een auto gaan afschrijven naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
maxnl schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
[...]

De vraag is of alle toekomstige regeringen het wel een probleem zullen vinden als ouderen de belasting op dat huis van 400k niet meer kunnen betalen.
Of er juist eerder een mooie gelegenheid in zien om ouderen -die toch geen thuiswonende kinderen meer hebben- naar een kleiner huis te krijgen.

Ja, er zal altijd wel enige vorm van sociale zekerheid blijven.
Maar zou er niet automatisch vanuit gaan dat je altijd in staat bent om het je te veroorloven om in je huis te kunnen blijven wonen. Zelfs als dat fysiek nog wel kan, het huis volledig van jou is, en volledig is afbetaald.

Wil je wel je eigen toekomst kunnen bepalen, dan zou ik niet op rond kunnen komen met alleen AOW vertrouwen...
ik ben daarom ook gestopt met aflossen op het aflossingvrije deel. Als ik al iets extra aflos nu is dat op het annuitaire deel, scheelt meer in maandlasten ook. Rest gaat gewoon in aandelen en etf's, levert nu meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

fry77 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
ik ben daarom ook gestopt met aflossen op het aflossingvrije deel. Als ik al iets extra aflos nu is dat op het annuitaire deel, scheelt meer in maandlasten ook. Rest gaat gewoon in aandelen en etf's, levert nu meer op
Ik heb (had) 3 hypotheekvormen: banksparen, aflossingsvrij (oude regeling) en bij de aankoop van mijn laatste huis kwam daar annuïtair bij.

Allereerst alles afgelost in het annuïtaire deel (1.9% rente), nu bezig met aflossingsvrije deel (2.1%) en het banksparen (ook 2.1%) laat ik vooralsnog lekker ongemoeid.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Heeft hier al iemand zn jaaroverzicht gehad van Openbank? Vorig jaar had ik die eind maart al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:17
fry77 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
[...]
Ben dat zelf ook voornemens te doen. Huidige rentevaste periode loopt over 5 jaar af en ik twijfel tussen verder aflossen op het aflossingsvrije deel òf beleggen in ETF.
Aflossen biedt een bepaalde zekerheid, maar gezien m'n rente van 2,1% i.c.m. HRA levert beleggen waarschijnlijk meer op.

Vanwege de flinke stijging van de rente verwacht ik dat ik over 5 jaar tegen een aanzienlijk hoger tarief m'n hypotheek moet afsluiten. 'k Wil dan zoveel mogelijk geld beschikbaar hebben om af te lossen.
Mijn twijfel zit 'm er in beurskoersen het doorgaans beter doen bij een dalende dan een bij een stijgende rente.

Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Cranberry schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Ben dat zelf ook voornemens te doen. Huidige rentevaste periode loopt over 5 jaar af en ik twijfel tussen verder aflossen op het aflossingsvrije deel òf beleggen in ETF.
Aflossen biedt een bepaalde zekerheid, maar gezien m'n rente van 2,1% i.c.m. HRA levert beleggen waarschijnlijk meer op.

Vanwege de flinke stijging van de rente verwacht ik dat ik over 5 jaar tegen een aanzienlijk hoger tarief m'n hypotheek moet afsluiten. 'k Wil dan zoveel mogelijk geld beschikbaar hebben om af te lossen.
Mijn twijfel zit 'm er in beurskoersen het doorgaans beter doen bij een dalende dan een bij een stijgende rente.

Hoe zien jullie dit?
Als je het geld over 5 jaar “nodig hebt”, is beleggen (in aandelen) ietwat aan de risicovolle kant.
Een ideale horizon voor aandelen is gemiddeld toch wel wat langer…

Je zou wel kunnen overwegen om gelden in deposito’s te stoppen. Wordt tegenwoordig al een hogere rente betaald dan de 2.1% (ex. HRA) die jij op je hypotheek betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik heb een vraag over "Eten/drinken op kantoor" in de administratie boeken en dan specifiek over de BTW. Voor lunch wat bijvoorbeeld in de supermarkt gekocht is en op kantoor genuttigd wordt, zou ook de BTW terug gevorderd mogen worden. Mijn boekhoudpakket gaat er echter anders mee om dan ik zou verwachten.

Stel ik heb €109 euro gepind voor eten/drinken (9% BTW).
Mijn verwachting is dat ik 9 euro BTW boek als terug te vorderen BTW.
Vanwege de 80/20 regel boek ik vervolgens 80 euro als kosten, en 20 euro als prive.

Mijn boekhoudpakket doet dit anders.
Die boekt ook 80 euro als kosten.
De terug te vorderen BTW wordt over de 80 euro kosten berekent, in dit geval €7,20 euro.
Er wordt €21,80 als prive geboekt.

Ik lees tot nu toe in documentatie online dat je de volledige BTW mag terugvorderen, dus naar mijn idee klopt dit niet.

In een support ticket bij mijn boekhoudpakket (MoneyMonk) geven ze niet aan wie nu goed of fout zit, enkel dat de BTW regels in beweging zijn. Voor goed advies moet ik bij mijn boekhouder zijn. Als alternatief kan ik de boeking handmatig inboeken.

Mijn administratie is vrij eenvoudig waardoor ik niet vaak behoefte heb aan een boekhouder. Toegegeven, nu dus wel. Maar deze kwestie lijkt mij vrij elementair waar velen van jullie ongetwijfeld mee te maken hebben. Hoe maken jullie (of je boekhouder) een dergelijke boeking?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Sinds wanneer is een standaard lunch zakelijk aftrekbaar?
https://www.ikwordzzper.n...en-aftrekbaar-als-zzp-er/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 06:26
Ichiko schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:14:
Ik heb een vraag over "Eten/drinken op kantoor" in de administratie boeken en dan specifiek over de BTW. Voor lunch wat bijvoorbeeld in de supermarkt gekocht is en op kantoor genuttigd wordt, zou ook de BTW terug gevorderd mogen worden.
Een zakelijke lunch mag je volgens mij wel boeken, maar supermarkt lunch gaat wel erg ver...waarom zou je dan niet voor de hele week "op kantoor" eten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ichiko schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:14:
Ik heb een vraag over "Eten/drinken op kantoor" in de administratie boeken en dan specifiek over de BTW. Voor lunch wat bijvoorbeeld in de supermarkt gekocht is en op kantoor genuttigd wordt, zou ook de BTW terug gevorderd mogen worden. Mijn boekhoudpakket gaat er echter anders mee om dan ik zou verwachten.

Stel ik heb €109 euro gepind voor eten/drinken (9% BTW).
Als je 109 euro bij de supermarkt besteedt en dat gaat boeken als 'zakelijke lunch' dan ga je geheid enorm hard op je plaat bij een audit. Geen inspecteur die dit gaat zien als iets anders dan iemand die probeert de bende te flessen.

Oftewel; als ik op kantoor lunch hebben we het over bedragen van onder de tien euro en ik heb echt nul interesse om daar gedoe mee te krijgen. Laat staan 109 euro bij de appie.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
coldasice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:10:
[...]

Een zakelijke lunch mag je volgens mij wel boeken, maar supermarkt lunch gaat wel erg ver...waarom zou je dan niet voor de hele week "op kantoor" eten...
Hydra schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Als je 109 euro bij de supermarkt besteedt en dat gaat boeken als 'zakelijke lunch' dan ga je geheid enorm hard op je plaat bij een audit. Geen inspecteur die dit gaat zien als iets anders dan iemand die probeert de bende te flessen.

Oftewel; als ik op kantoor lunch hebben we het over bedragen van onder de tien euro en ik heb echt nul interesse om daar gedoe mee te krijgen. Laat staan 109 euro bij de appie.
Bedankt voor de waarschuwingen, maar die begrijp ik. Mijn vraag gaat echter niet over of iets wel of niet aftrekbaar is. Mijn vraag gaat over hoe jullie de BTW boeken in de administratie in de situaties dat eten/drinken kosten aftrekbaar zijn.

Zoals ook te lezen in de blog waar jezelf naar toe linkt @jongetje zijn er grofweg twee situaties:
  1. Je eet of drinkt in een horecagelegenheid, of je laat het eten of drinken door een cateraar verzorgen in een ruimte die daarvoor is ingericht (zoals een afgehuurde ruimte)
  2. Je koopt eten, bijvoorbeeld in de supermarkt en nuttigt het op de zaak samen met je klant
Alleen in het laatste geval is de BTW aftrekbaar. Mijn vraag gaat dus over een situatie zoals in het tweede voorbeeld.

In mijn beleving zou een doos gebak kopen, met bedrijfslogo er op, om die vervolgens bij de klant uit te delen, daar een goed voorbeeld in zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ichiko op 31-03-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:00
Je trekt eerst die 9 euro BTW af, voordat je de 80/20 regel toepast.

De door jouw geschetste situatie is echter niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Laatst online: 08:42
Uitgaven voor jezelf in supermarkten zijn ten alle tijden privéuitgaven en hier mag je de BTW helemaal niet van terugvragen. Hoe denk jij aan te kunnen tonen dat je deze aankopen niet zelf genuttigd hebt? De bewijslast ligt bij jou en dat lijkt me toch een hele lastige discussie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
49euro schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:44:
Uitgaven voor jezelf in supermarkten zijn ten alle tijden privéuitgaven en hier mag je de BTW helemaal niet van terugvragen. Hoe denk jij aan te kunnen tonen dat je deze aankopen niet zelf genuttigd hebt? De bewijslast ligt bij jou en dat lijkt me toch een hele lastige discussie..
Geldt natuurlijk hetzelfde als met de uitgave van een zakelijke lunch: dat bewijs je bijv. met een agenda afspraak met de betreffende klant :)
De btw van de supermarkt mag je trouwens afaik gewoon terugvragen als het om een zakelijke lunch gaat, want zakelijke uitgaven. Meerdere sites die dit bevestigen ook.

https://www.boekhouder.nl/lunchkosten-zzp-aftrekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Nou daar merk ik dus echt helemaal niks van. In de randstad is een zwaar te kort aan ICT personeel en iedereen die ik kent gooit er geld boven op want dikke inflatie en overal accepteren ze het.

Mijn klus loopt over een maandje af en nu al weer twee gesprekken voor een nieuwe klus zonder actief bezig te zijn er mee. Vooral toevalligheden.

Wat betreft die tarieven 120 - 150 per uur dan zit je toch echt aan de echt zware programmamanagers bij flinke overheden of multinationals? Ben aardig bekend met alle tarieven die er zijn maar een programmeur voor dat geld nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Ja huis af betalen en dan komen ze straks met box3 grappen aanzetten zelfs als je in je eigen huis woont. Dat soort fratsen gaan ervoor zorgen dat een aow ineens boodschappengeld gaat worden.

Ik heb nog altijd spijt van het feit dat ik extra afgelost heb. Het voelde goed maar belasting technisch allemaal een minder handige keuze.

Ik denk dat je veel te pessimistisch naar de toekomst kijkt. Daarnaast heb je er echt nul zekerheid van en zijn er nul signalen dat gaat veranderen.

De vergrijzing stopt ook een keer hé :) Idem dito met de bevolkingsgroei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Laatst online: 08:42
mrdemc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:56:
[...]

Geldt natuurlijk hetzelfde als met de uitgave van een zakelijke lunch: dat bewijs je bijv. met een agenda afspraak met de betreffende klant :)
De btw van de supermarkt mag je trouwens afaik gewoon terugvragen als het om een zakelijke lunch gaat, want zakelijke uitgaven. Meerdere sites die dit bevestigen ook.

https://www.boekhouder.nl/lunchkosten-zzp-aftrekken
Denk dat dit toch wat gecompliceerder ligt. Die zakelijke lunch heeft buiten de deur plaatsgevonden en de kans is erg klein dat jij 2 keer een hoofdgerecht genuttigd hebt of dat de lunch op een ander tijdstip heeft plaatsgevonden dan er op de bon vermeld staat. Dit valt redelijk goed te matchen met jou agenda en de agenda van je zakenrelatie.

Supermarkt inkopen kun jij bewaren en op een later moment ergens anders nuttigen. Of de dag ervoor alvast inkopen waardoor een agenda afspraak alleen niet als sluitend bewijs kan dienen. Hoeveel van die boterhammen uit de zak heb je eigenlijk zakelijk genuttigd en hoeveel in privé? Heb je de hele pot pindakaas tijdens die lunch opgemaakt?

Wanneer het een enkele keer plaatsvindt zal het ongetwijfeld door de vingers worden gezien maar komt dit regelmatig terug zou ik toch eens kijken hoe je dit anders kunt inrichten. Uiteindelijk ligt de bewijslast bij jou hiervoor dus als je een controlemedewerker van de BD tegen komt die moeilijk gaat zitten doen gaat dit gewoon voor flinke correcties zorgen. Eventueel aangevuld met een verzuimboete.

[ Voor 12% gewijzigd door 49euro op 01-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
49euro schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:12:
[...]

Denk dat dit toch wat gecompliceerder ligt.
Het is toch ook allemaal gerommel in de marge voor een paar euro als je voor een goed tarief ergens zit.
Dit is netzoals de categorie kleding die je inprincipe (tenzij speciale werkkleding) niet kunt aftrekken. Of gel voor in je haar om er representatief uit te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

jongetje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:27:
[...]

Het is toch ook allemaal gerommel in de marge voor een paar euro als je voor een goed tarief ergens zit.
Dit is netzoals de categorie kleding die je inprincipe (tenzij speciale werkkleding) niet kunt aftrekken. Of gel voor in je haar om er representatief uit te zijn...
Maar op die manier kun je heel veel dingen wel als gerommel in de marge afschuiven natuurlijk. Je mag bepaalde dingen gewoon aftrekken, je moet het alleen aannemelijk maken dat het zakelijke kosten waren (en "eten met een prospect" is dan net even te summier). Kleding is idd juist weer heel duidelijk: zonder logo van een minimaal formaat gewoon geen zakelijke kosten, klaar. En tenzij je iets met netwerken aanleggen doet, vind ik als consultant of als programmeur een trui met logo wel sneu overkomen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
C_V_S schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
[...]

Ik denk dat je veel te pessimistisch naar de toekomst kijkt. Daarnaast heb je er echt nul zekerheid van en zijn er nul signalen dat gaat veranderen.

Pessimistisch idd wel ja, maar als ik nu kijk hoe de overheid bepaalde keuzes maakt met bv verhuur en box3. bekruipt mij het gevoel dat ik daar defensief mee om moet gaan. Ik zie dat wel als signalen dat de overheid ineens iets kan besluiten waardoor je hele pensioen voorziening bedreigd wordt. Het is niet een kwestie van wel of geen dure auto kunnen kopen, het gaat om mijn pensioen. En helemaal op welke leeftijd dat straks mogelijk is. Daar ben ik idd defensief in, liever straks een miljoen teveel dan te weinig. Op dit moment voel ik er 0,0 van in mijn dagelijkse leven. Mijn inkomen voldoet prima, alles wat ik nu meer ga verdienen dient ter buffer ombouw in de bv voor een eventuele hypotheek voorziening bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
C_V_S schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
[...]

Euh, wanneer dan precies? Want ik zie tot 2100 nog geen afname van de vergrijzing.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zit te denken aan wat bijscholing en nu heb ik wat leuks gevonden in Utrecht (voltijdse master) wat goed naast mijn normale werk kan, maar kan ik deze opleiding inclusief reiskosten ook als zakelijke kosten boeken?

https://www.belastingdien...iekosten-voor-ondernemers

Wanneer is het ''op peil houden bestaande kennis'', en wanneer ''verwerven van nieuwe kennis''.
Imo is een opleiding altijd ''verwerven van nieuwe kennis'', anders hoef je geen opleiding te doen lijkt mij.

Nu wil ik een opleiding projectmanagement gaan doen, omdat ik meer die kant op wil gaan met mijn werk. Nu heb ik vaak al coördinerende taken, maar nog niet echt de management kant.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 01-04-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:00:
Ik zit te denken aan wat bijscholing op het gebied van projctmanagement.
Nu heb ik wat leuks gevonden in Utrecht (voltijdse master) wat goed naast mijn normale werk kan, maar kan ik deze opleiding inclusief reiskosten ook als zakelijke kosten boeken?

https://www.belastingdien...iekosten-voor-ondernemers

Wanneer is het ''op peil houden bestaande kennis'', en wanneer ''verwerven van nieuwe kennis''.
Imo is een opleiding altijd ''verwerven van nieuwe kennis'', anders hoef je geen opleiding te doen lijkt mij.

Nu wil ik een opleiding projectmanagement gaan doen, omdat ik meer die kant op wil gaan met mijn werk. Nu heb ik vaak al coördinerende taken, maar nog niet echt de management kant.
Op peil houden is verdieping in iets dat je al kunt. Nieuwe kennis is iets dat je nog niet kunt :P Als je niets aan project management doet, is het dus iets nieuws. Maar, in de IT kom je er wel wat makkelijker mee weg door het sowieso zakelijk te boeken. Je kunt bij een controle natuurlijk makkelijk bluffen dat bij je laatste opdracht je al de nodige project management taken deed (en dat is waarschijnlijk geen eens bluffen te noemen).

Voor een kapper die gaat leren programmeren is dat natuurlijk een stuk moeilijker. Tenzij je de basiscursus programmeren prive doet, aan de slag gaat als junior, en dan gaat bijleren :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:07:
[...]

Op peil houden is verdieping in iets dat je al kunt. Nieuwe kennis is iets dat je nog niet kunt :P Als je niets aan project management doet, is het dus iets nieuws. Maar, in de IT kom je er wel wat makkelijker mee weg door het sowieso zakelijk te boeken. Je kunt bij een controle natuurlijk makkelijk bluffen dat bij je laatste opdracht je al de nodige project management taken deed (en dat is waarschijnlijk geen eens bluffen te noemen).

Voor een kapper die gaat leren programmeren is dat natuurlijk een stuk moeilijker. Tenzij je de basiscursus programmeren prive doet, aan de slag gaat als junior, en dan gaat bijleren :)
Nu zit ik niet in de ICT, maar inderdaad is het wel echt een verlengde van wat ik nu doe en niet een totaal ander beroep.

Maar zijn de reiskosten dan ook aftrekbaar? Ik kan daar niks over vinden, al lijkt het mij wel logisch, als de opleiding dus een zakelijk karakter heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 01-04-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:09:
[...]

Nu zit ik niet in de ICT, maar inderdaad is het wel echt een verlengde van wat ik nu doe en niet een totaal ander beroep.

Maar zijn de reiskosten dan ook aftrekbaar? Ik kan daar niks van vinden, al lijkt het mij wel logisch, als de opleiding dus een zakelijk karakter heeft.
Oh, assumptions 8)7 Reiskosten zou ik dan ook zakelijk boeken als je geen zakelijke auto rijdt (of zakelijk registeren).

Als je bepaalde uitgaven zakelijk mag opgeven, zijn de kosten om datgeen te kunnen doen, ook zakelijk (even kort door de bocht dan, want je hebt met bv overnachtingen en diners nog wel de 80/20 regels). Als je je laptop gaat kopen bij de media markt mag je die km's ook schrijven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
RichieB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:00:
[...]

Euh, wanneer dan precies? Want ik zie tot 2100 nog geen afname van de vergrijzing.
De vergrijzing is iets anders dan de piek van de babyboomers ;)
Die piek is over 15 a 20 jaar grotendeels voorbij door natuurlijke sterfte. Wat simpelweg statistiek is.
De oudste babyboomers zijn nu 78 jaar oud (geboren in '45).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Ik ben het ook met hem eens, 120-150 voor een dev lead? Ik heb het nog nooit gehoord hier in Nederland, zelfs niet zonder een recruiter er tussen.

95 klakkeloos geaccepteerd is omdat het idd gemeengoed is. Ik ken een tech lead bij een groot digitaal bedrijf en die pakt 95. Die is misschien wel geïnteresseerd in eeneiige omgeving, dus kocht je je klant willen delen via PM, dan wordt dat gewaardeerd.

Misschien dat ik in de verkeerde contreien verkeerde maar ook de vacatures die ik langs zie komen gaan tot 100, daar nog een fee voor recruiter boven op en dan kom je misschien aan de 120.

Maar als je weet dat ex-collega daar zitten die zelf 120-160 pakken, dus zonder tussenpartij of detacherings bedrijf, waarom vroeg jij 95?

Ik zelf zit ook te kijken naar een tech lead rol en die gaat tot Max 110. Wil ik hoger komen moet ik echt naar architect dan wel security specialist gaan.
Tarieven staan bij mij niet vast. Voor mij hangt af van de duur van contract, aantal uur per week en hoe ver het rijden is. Voor een losse dag zal een veel hoger uurtarief vragen dan voor maanden/jaren vastigheid.

Bijv een klus van 40 uur per week voor 80 euro, levert ongeveer evenveel op als een klus voor 36 uur op 90 euro. Daarnaast heb ik bijv een klus gedaan die meteen voor 2 jaar was, daar heb ik geaccepteerd dat het een lager tarief had, gelijk zeker van omzet en geen downtime in die periode.

Bij mijn huidige klus bijvoorbeeld hoefde ik deze klus niet zo nodig (het was ver weg) en dus heb ik gewoon hoog ingezet en gezegd dat ik alles remote wil werken. Was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kurios schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:04:
[...]

Tarieven staan bij mij niet vast. Voor mij hangt af van de duur van contract, aantal uur per week en hoe ver het rijden is. Voor een losse dag zal een veel hoger uurtarief vragen dan voor maanden/jaren vastigheid.

Bijv een klus van 40 uur per week voor 80 euro, levert ongeveer evenveel op als een klus voor 36 uur op 90 euro. Daarnaast heb ik bijv een klus gedaan die meteen voor 2 jaar was, daar heb ik geaccepteerd dat het een lager tarief had, gelijk zeker van omzet en geen downtime in die periode.

Bij mijn huidige klus bijvoorbeeld hoefde ik deze klus niet zo nodig (het was ver weg) en dus heb ik gewoon hoog ingezet en gezegd dat ik alles remote wil werken. Was geen probleem.
Als ik dan oprecht mag vragen, wat is je uitdaging/lol in zzp zijn om 2 jaar lang ergens voor 80 euro te zitten?
Ik begrijp het stukje dat je best "iets" wilt inleveren op een langere zekere periode. Echter voor mij zou dat eerder 6 maanden zijn. Dan nog zou ik zeker proberen te gaan voor een iets beter dan gemiddeld uurloon.
*Insert random detacheerder* juniors worden nog voor meer dan 80/u geplaatst voor random functies.

Plus, dan 2 jaar ergens zitten, dan zou ik toch wel graag een mooie beloning en uitdaging willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Let ook op dat je met 2 jaar niet meer met de zelfstandigheidsverklaring onder wet DBA uit kan. Bedoelt voor de “bovenkant” van de zzp markt.

https://www.pwc.nl/nl/act...dba-nader-uitgewerkt.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Douweegbertje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:56:
[...]

Als ik dan oprecht mag vragen, wat is je uitdaging/lol in zzp zijn om 2 jaar lang ergens voor 80 euro te zitten?
Ik begrijp het stukje dat je best "iets" wilt inleveren op een langere zekere periode. Echter voor mij zou dat eerder 6 maanden zijn. Dan nog zou ik zeker proberen te gaan voor een iets beter dan gemiddeld uurloon.
*Insert random detacheerder* juniors worden nog voor meer dan 80/u geplaatst voor random functies.

Plus, dan 2 jaar ergens zitten, dan zou ik toch wel graag een mooie beloning en uitdaging willen hebben.
Voor mij zijn uitdaging/lol en het uurtarief 2 aparte zaken.

Het was mijn eerste klus als zzp en bij een leuke partij die minimaal 2 jaar inzet wilde. Dat was wat mij betreft toen prima en ik ben er uiteindelijk zelfs 2.5 jaar gebleven. Leuke klus, waarbij ik een team kon vormgeven en de volgende stappen voor ze kon zetten. Overigens na 1 jaar wel tarief verhoogd tot 85. Dat was overigens het maximale wat de organisatie voor zo'n functie betaalden.

Ik heb jaren voor een detacheerder gewerkt, en ook junioren/medioren/senioren als teamleider in mn team gehad, maar 80 euro is zeker in de testwereld zeker geen junior tarief. Junioren beginnen daar op 50-60, met een paar jaar ervaring zit je richting de 75.

De 2 jaar kwam overigens omdat de business context nogal lastig was, het duurde 6-12 maanden voordat je echt up to speed was.

Daarna kortere klussen gedaan voor een hoger uurtarief, maar zeker niet een leukere omgeving. Momenteel een klus van 1 jaar start duur en 6 maanden verlengd tot komende zomer. Daar wel iets hoger tarief, maar ook minder uur per week, waardoor het ongeveer op hetzelfde uitkomt. Nog altijd meer dan minsterssalaris, met stuk minder stress..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:59:
Let ook op dat je met 2 jaar niet meer met de zelfstandigheidsverklaring onder wet DBA uit kan. Bedoelt voor de “bovenkant” van de zzp markt.

Het contract was 12 maanden, maar ze vroegen een commitment voor 2 jaar, overigens zonder contractuele verplichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41

Je weet dat je een stuk quote uit 2019 :? Dat is al ff geleden.
Ik denk dat de voorgenomen wetgeving inmiddels al meerdere malen aangepast/herschreven en weer uitgesteld is :P

Daarnaast kan je prima langer dan 2 jaar bij een opdrachtgever blijven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
ybos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:40:
[...]

(Even klieren hoor) Waarom wil je zelfstandige zijn en langer dan twee jaar bij dezelfde opdrachtgever zitten? Dat is gewoon verkapt dienstverband, alleen heb je het gevoel meer vrijheden te hebben omdat je freelancer bent, terwijl zeker bij dat soort klussen je gewoon als interne behandelt wordt en om vrij moet vragen. Natuurlijk, ‘ik bepaal het en als zij daar geen akkoord op geven, ga ik weg’, alleen zie je dat dus bijna nooit gebeuren.

Ik doe opdrachten van maximaal 6 maanden en het liefste van een paar uur per week, zodat ik verschillende klanten heb. Ik ben slechts 1 keer langer gebleven, maar toen boden ze mij een CISO rol aan en onderdeel van het management met een flink voorwaardenpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:40:
[...]

Je weet dat je een stuk quote uit 2019 :? Dat is al ff geleden.
Ik denk dat de voorgenomen wetgeving inmiddels al meerdere malen aangepast/herschreven en weer uitgesteld is :P

Ik merk overigens dat veel (grotere) organisaties toch die 2 jaar als maximum hanteren, zeker voor ZZP-ers. Gedetacheerden via een partner (ik vermoed aanbesteders) konden bijvoorbeeld wel veel langer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:00:
[...]

Is maar net welke bron je pakt. Die ik pak gaat uit van 2040 daarnaast is er ook een trend van steeds langer gezond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 18:40

Rem

Orangelights23 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:49:
[...]

(Even klieren hoor) Waarom wil je zelfstandige zijn en langer dan twee jaar bij dezelfde opdrachtgever zitten? Dat is gewoon verkapt dienstverband, alleen heb je het gevoel meer vrijheden te hebben omdat je freelancer bent, terwijl zeker bij dat soort klussen je gewoon als interne behandelt wordt en om vrij moet vragen. Natuurlijk, ‘ik bepaal het en als zij daar geen akkoord op geven, ga ik weg’, alleen zie je dat dus bijna nooit gebeuren.

Ik doe opdrachten van maximaal 6 maanden en het liefste van een paar uur per week, zodat ik verschillende klanten heb. Ik ben slechts 1 keer langer gebleven, maar toen boden ze mij een CISO rol aan en onderdeel van het management met een flink voorwaardenpakket.
Je bent wel echt aan het klieren ja. :> Ik word niet als een interne behandelt. Sommige mensen gaan zich misschien gedragen als een interne, dat doe ik niet. Ik geef mijn beschikbaarheid op, ik vraag geen vrij.

Ik zit hier nu 18 maanden. Waarom ik langer blijf?

Tarief ontwikkelde zich van 85, naar 88, naar 92.50 in deze tijd. Er is een on-call dienst bijgekomen, waar ik tot noch toe bijna geen werk van heb. De uren die je draait zijn 150% of 200%. Omzet van mijn eerste kwartaal dit jaar is 52k. Dat alleen is voor mij genoeg reden. Dat de opdracht nog leuk is ook, is mooi meegenomen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
mannowlahn schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:57:
[...]

Pessimistisch idd wel ja, maar als ik nu kijk hoe de overheid bepaalde keuzes maakt met bv verhuur en box3. bekruipt mij het gevoel dat ik daar defensief mee om moet gaan. Ik zie dat wel als signalen dat de overheid ineens iets kan besluiten waardoor je hele pensioen voorziening bedreigd wordt. Het is niet een kwestie van wel of geen dure auto kunnen kopen, het gaat om mijn pensioen. En helemaal op welke leeftijd dat straks mogelijk is. Daar ben ik idd defensief in, liever straks een miljoen teveel dan te weinig. Op dit moment voel ik er 0,0 van in mijn dagelijkse leven. Mijn inkomen voldoet prima, alles wat ik nu meer ga verdienen dient ter buffer ombouw in de bv voor een eventuele hypotheek voorziening bv.
Ik leef liever in het nu dan in de toekomst waar ik nul idee heb hoe en wat. Ik ga geen aannames doen van onvoorspelbare zaken en neem de zaken zoals nu als uitgangspunt.

Alles wat jij noemt zie ik NUL punten in met wat je benoemd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online

De kans op controle is nog net geen nul en daarnaast doe je er toch iedere keer een ander project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

In mijn expertise is het simpelweg gebruikelijk om fulltime langere opdrachten te doen. Er bestaat ook een mogelijkheid meer op projectbasis te opereren, bijv een 2-3 klanten tegelijk voor een aantal weken. Op projectbasis kan ik zeker gaan doen, gaat zeker ook meer opleveren, maar kost me veel meer tijd en geld om opdrachten te vinden. Daarmee wilde ik zeker niet beginnen. Het staat wel op mijn roadmap om daar meer naar uit te breiden.

Er valt zeker wat voor te zeggen dat fulltime langere opdrachten een verkapt dienstverband is. Al krijg ik bij mn opdrachten tot nu gewoon een vraag/opdracht mee en die voer ik uit hoe en wanneer ik dit wil. Dat is hiervoor andere mensen in de organisatie zijn en ik soms op kantoor zal zitten hoort erbij.
Dat ik soms ook werkzaamheden deed die een interne ook deed, is denk ik niet ongewoon. En om eerlijk te zijn vind ik dat geen probleem. Ik word er vorstelijk voor betaald.

Ik heb overigens nog nooit vrij gevraagd terwijl ik zzp-er was, maar regel het uiteraard wel met mn opdrachtgever of teams waarmee ik samenwerk. Ik ben dit jaar ik denk zo'n 6x uitgebreid op vakantie en dat is allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kurios schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:04:
[...]

In mijn expertise is het simpelweg gebruikelijk om fulltime langere opdrachten te doen. Er bestaat ook een mogelijkheid meer op projectbasis te opereren, bijv een 2-3 klanten tegelijk voor een aantal weken. Op projectbasis kan ik zeker gaan doen, gaat zeker ook meer opleveren, maar kost me veel meer tijd en geld om opdrachten te vinden. Daarmee wilde ik zeker niet beginnen. Het staat wel op mijn roadmap om daar meer naar uit te breiden.

Er valt zeker wat voor te zeggen dat fulltime langere opdrachten een verkapt dienstverband is. Al krijg ik bij mn opdrachten tot nu gewoon een vraag/opdracht mee en die voer ik uit hoe en wanneer ik dit wil. Dat is hiervoor andere mensen in de organisatie zijn en ik soms op kantoor zal zitten hoort erbij.
Dat ik soms ook werkzaamheden deed die een interne ook deed, is denk ik niet ongewoon. En om eerlijk te zijn vind ik dat geen probleem. Ik word er vorstelijk voor betaald.

Ik heb overigens nog nooit vrij gevraagd terwijl ik zzp-er was, maar regel het uiteraard wel met mn opdrachtgever of teams waarmee ik samenwerk. Ik ben dit jaar ik denk zo'n 6x uitgebreid op vakantie en dat is allemaal prima.
Er is naar mijn mening ook geen goed of fout. Sowieso interessant om gewoon ervaringen te lezen.

Misschien om mijn ervaring te delen; ik had altijd een inschrijving bij de kvk (ik noem het maar zo omdat ik het nog niet echt full time ZZP vond) en dat was leuk om links en rechts wat opdrachtjes te doen.

Uiteindelijk meer dan een jaar geleden veel gerekend en ik stond op het punt om uit dienstverband te gaan en dan zelfstandig verder te gaan. Toen kwam ik echter een rol tegen waarbij het salaris meer was dan dat ik hier in NL als ZZP kon krijgen. Plus de nodige uitdaging in de functie natuurlijk.

Inmiddels zit ik daar meer dan een jaar en ben ik nu weer met een ander bedrijf in gesprek waarbij zowel de beloning als uitdaging nog leuker is.

Ik probeer af en toe dan de som te maken wat je zou kunnen verdienen als freelance vs in loondienst. Even voor de duidelijkheid dat is niet mijn grootste afweging, maar toch wel erg 'leuk' om dat goed voor elkaar te hebben. Anyhow, ik heb grootste moeite om freelance te rechtvaardigen. Als ik dan kijk naar secundaire voorwaarden (pensioen, aandelen, vrije dagen, potjes, etc) plus gewoon het salaris...

Dus af en toe voelt het voor mij dat ik als freelancer werk omdat ik niet constant in bij dezelfde werkgever blijf, maar toch heel veel voordelen behaal. Werkgevers staan hier ook wel redelijk open voor. Ik had bij mijn vorige werkgever het ook expliciet aangeven van "hey, ik vind het tof, maar ik ga niet jaren blijven" - die openheid naar elkaar was altijd prima en ik heb hier ook nooit nare ervaringen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
hackerhater schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:58:
[...]

De vergrijzing is iets anders dan de piek van de babyboomers ;)
Die piek is over 15 a 20 jaar grotendeels voorbij door natuurlijke sterfte. Wat simpelweg statistiek is.
De oudste babyboomers zijn nu 78 jaar oud (geboren in '45).
Wikipedia zegt: De term, afkomstig uit de demografie, verwijst naar het stijgende aandeel van het aantal ouderen in de bevolking, waardoor de gemiddelde leeftijd van de bevolking toeneemt. Dat fenomeen stopt helaas niet over 15 a 20 jaar.
C_V_S schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:57:
[...]

Is maar net welke bron je pakt. Die ik pak gaat uit van 2040 daarnaast is er ook een trend van steeds langer gezond.
Welke bron gebruik jij dan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
[...]

- geen functioneringsgesprekken / "waar sta je over 5 jaar"-geneuzel :X
- geen vrij vragen maar melden wanneer ik er niet ben
- opleidingen doen die ik leuk vind / nodig acht
- €€€ (simpel zat :P )
- bepaal zelf welk gereedschap ik wel / niet koop (geen IT-er hier)
- bepaal zelf hoe ik vervoer inregel
- belastingvoordeeltjes :P

En zo zijn er vast nog wel een aantal zaken te verzinnen :Y
Een groot deel voor mij zijn de €€€, daar kom ik open en eerlijk voor uit. Als ik zie wat er in 4,5 jaar in ons leven is veranderd, dat is giga. Eerste 3 jaar echt heel veel gewerkt, ook weekenden. Daardoor geld aan het werk kunnen zetten zodat de vaste lasten nu zeer laag zijn. Deze zet had ik met een "normale" baan nooit voor elkaar gekregen.
Pagina: 1 ... 393 ... 643 Laatste