Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
aaitje schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:36:
Even een toets vraag bij mijn mede freelancers, ik krijg een modelcontract aangeboden via een recruiter waarin een concurrentiebeding is opgenomen:

[...]

Is het gebruikelijk dat een recruiter een concurrentiebeding opneemt? Ik krijg er zelf een heel naar gevoel bij, want feitelijk houdt dit in dat een eventuele opdracht die ik in de toekomst zelf vind dan via deze recruiter moet als die daar toevallig ook contact mee heeft.

Betreft trouwens STONE, wellicht heeft iemand daar ervaring mee?
Derde is in deze de eindopdracht gever? Het is niet ongebruikelijk dat je niet direct voor die klant mag werken, al heb ik het laten schrappen, dat regelen ze maar met de opdrachtgever. Resultaat is hetzelfde, maar ik leg mij daar niet op vast.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Nou ja, ik heb een Surface go die ik gebruikte op locatie. Weegt niks, compact, dus aan een usbc hangen en klaar. eind '19 gekocht, maar geen windows 11 meer. Dus om nu bij klanten te blijven gebruiken wordt wat lastig (en dit is allemaal een smoes om gewoon snel af te schrijven en een nieuwe te kopen natuurlijk).

Anders doen we het net als met een telefoon *oeps, kapot gevallen*
Je kan toch prima meerdere telefoons en laptops op de balans hebben staan? Ik hou graag van beide een reserve achter de hand aangezien ik zonder niet facturabel ben. Binnen mijn expertise lukt het ook wel om nog meer apparatuur goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Moet ik bij zakelijke bestelling bij een webshop naast mijn bedrijfsnaam mijn juiste voor- en achternaam invullen?
Zie veel google hits dat tennaamstelling moet kloppen maar niet echt persoonsgerelateerd.

Vraag komt voort omdat ik eigenlijk bijna nooit mij eigen naam invul bij bestelling/reservering. Het is meer een afkorting op mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Nou ja, ik heb een Surface go die ik gebruikte op locatie. Weegt niks, compact, dus aan een usbc hangen en klaar. eind '19 gekocht, maar geen windows 11 meer. Dus om nu bij klanten te blijven gebruiken wordt wat lastig (en dit is allemaal een smoes om gewoon snel af te schrijven en een nieuwe te kopen natuurlijk).

Je kunt sowieso gewoon een nieuwe kopen zonder dat de andere is afgeschreven. Naar 0 afschrijven omdat er geen Windows 11 op kan lijkt mij sowieso geen valide reden, want hij heeft gewoon nog waarde. Je mag hem natuurlijk altijd verkopen voor marktwaarde en het verlies of winst op de boekwaarde opnemen in de administratie.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NLKornolio schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:08:
Moet ik bij zakelijke bestelling bij een webshop naast mijn bedrijfsnaam mijn juiste voor- en achternaam invullen?
Zie veel google hits dat tennaamstelling moet kloppen maar niet echt persoonsgerelateerd.

Vraag komt voort omdat ik eigenlijk bijna nooit mij eigen naam invul bij bestelling/reservering. Het is meer een afkorting op mijn naam.
Eenmanszaak of BV? Ik koop alles gewoon als consument zonder bedrijfsnaam, dat is prima op te voeren als zakelijke kosten voor een eenmanszaak. Bij een BV is dat wat lastiger. Heb je voordeel van de consumenten bescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 20-03-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Waarom zou je pas iets nieuws mogen kopen als de oude is afgeschreven? De oude leg je als reserve op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Is de Surface go niet een instap model?

Kan goed dat deze onder de 450 is aangeschaft. Dan is hij bij aanschaf als kosten opgenomen en niet als inverstering. Dus geen afschrijving.

Daarnaast op een laptop van 1000/1200 euro over de laatste 2 jaar zou ik niet moeilijk doen om hem gewoon te blijven afschrijven. En geef je hem aan de kids/ouders/buurman. Die ~240 afschrijving per jaar. Drukt dan ook nog een klein beetje je belasting.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Woy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:37:
[...]

Je kunt sowieso gewoon een nieuwe kopen zonder dat de andere is afgeschreven. Naar 0 afschrijven omdat er geen Windows 11 op kan lijkt mij sowieso geen valide reden, want hij heeft gewoon nog waarde. Je mag hem natuurlijk altijd verkopen voor marktwaarde en het verlies of winst op de boekwaarde opnemen in de administratie.
Je zou de ikwilvanmijnautoaf aanpak kunnen volgen: vraag wat Used Products ervoor over heeft en verkoop hem voor dat bedrag aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Woy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Eenmanszaak of BV? Ik koop alles gewoon als consument zonder bedrijfsnaam, dat is prima op te voeren als zakelijke kosten voor een eenmanszaak. Bij een BV is dat wat lastiger. Heb je voordeel van de consumenten bescherming.
Eenmanszaak. Koop de zakelijke (alle tech) spullen altijd zakelijk. Alleen dan kan je ook de btw aftrekken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

NLKornolio schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Eenmanszaak. Koop de zakelijke (alle tech) spullen altijd zakelijk. Alleen dan kan je ook de btw aftrekken toch?
Nee hoor als eenmanszaak kun je ook facturen die op je prive naam staan gewoon zakelijk pakken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
NLKornolio schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Factuur moet op juridische naam (of handelsnaam) staan. Als eenmanszaak bij jij persoonlijk de juridische entiteit en kan je dus consumentenaankopen toch zakelijk aftrekken. Één van de voordeeltjes van een emz:)

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:04:
[...]

Je zou de ikwilvanmijnautoaf aanpak kunnen volgen: vraag wat Used Products ervoor over heeft en verkoop hem voor dat bedrag aan jezelf.
Of je laat hem gewoon op de zakelijke balans staan, kost het je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Of je laat hem gewoon op de zakelijke balans staan, kost het je niks.
Jij zit in het scenario dat hij zakelijk op de plank blijft liggen. Ik heb de indruk dat @fry77 hem eigenlijk als privéspeeltje wil gebruiken en dan mag wat jij voorstelt niet.

De kans dat het problemen oplevert is natuurlijk erg klein. Aan de andere kant is het voordeel ook erg klein en persoonlijk, maar die keuze moet iedereen voor zich maken, zou ik het daarom gewoon op de nette manier doen. Mijn ouders hebben bij een controle wel eens een triomfantelijke belastinginspecteur voor zich gehad met de vraag "nou mevrouwtje, u voert hier een tv op. Laat maar eens zien waar die staat en dat die zakelijk gebruikt wordt". Ze heeft hem vriendelijk naar de kinderhoek voor een aflevering van Mickey Mouse verwezen en een kleurplaat voor hem gepakt.

Als ik inspecteur was en ik zou een beetje willen prikken zouden het juist de gadgets van een paar jaar oud zijn waar ik wat vragen over zou stellen. Dikke kans dat die thuis geëindigd zijn. En dat is precies de genante situatie waar ik weg zou willen blijven. Maar nogmaals, no judgement. Die afweging kan voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06
[...]

Had ook ooit zo een Go gekocht. Precies om die reden die jij noemt. Verder niet relevant :) Verkoop dat ding met factuur. Verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde schrijf je af.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:04:
[...]

Als eenmanszaak kan je niks aan jezelf verkopen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:51:
[...]

niet letterlijk, maar je kunt hem wel naar prive overhalen en dan corrigeren voor restwaarde (en btw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:01
Kurios schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Hoezo niet? Wellicht is "verkopen" niet de juiste benaming, het zou dan gaan om een "privéonttrekking" waarvoor je dan zelf de waarde moet bepalen. Dit doe je veelal door zelf de realistische marktwaarde te bepalen.

Bij verkopen aan een derde is dat het zelfde, enkel bepaald dan de derde partij wat die ervoor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:06
Yucon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Jij zit in het scenario dat hij zakelijk op de plank blijft liggen. Ik heb de indruk dat @fry77 hem eigenlijk als privéspeeltje wil gebruiken en dan mag wat jij voorstelt niet.

De kans dat het problemen oplevert is natuurlijk erg klein. Aan de andere kant is het voordeel ook erg klein en persoonlijk, maar die keuze moet iedereen voor zich maken, zou ik het daarom gewoon op de nette manier doen. Mijn ouders hebben bij een controle wel eens een triomfantelijke belastinginspecteur voor zich gehad met de vraag "nou mevrouwtje, u voert hier een tv op. Laat maar eens zien waar die staat en dat die zakelijk gebruikt wordt". Ze heeft hem vriendelijk naar de kinderhoek voor een aflevering van Mickey Mouse verwezen en een kleurplaat voor hem gepakt.

Als ik inspecteur was en ik zou een beetje willen prikken zouden het juist de gadgets van een paar jaar oud zijn waar ik wat vragen over zou stellen. Dikke kans dat die thuis geëindigd zijn. En dat is precies de genante situatie waar ik weg zou willen blijven. Maar nogmaals, no judgement. Die afweging kan voor iedereen anders zijn.
Meerdere apperaten hebben is inderdaad geen probleem, project laptop, een voor administratie en een beackup. Met dat antwoord kom je prima weg (of tenminste, dat werd bij mij geaccepteerd). Maar inderdaad zijn het de meer gadget zaken die ik niet te veel op de balans wil hebben staan. En de Go heb ik zakelijk heel wat meer gebruikt dan mijn surface book, maar 't ding word op alle punten wel een beetje krakkemikig. Behalve boekhouodkundig :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Voor zover ik altijd begrepen heb kan je bijvoorbeeld makkelijk elk jaar een nieuwe laptop kopen en gerust de allerduurste die er bestaat. De belastingdienst gaat er niet over hoe jij je geld uitgeeft. Het gaat erom dat als je het zakelijk koopt, dat je het ook voor je zaak gebruikt en niet 100% prive.

Dus als je na 2 jaar een nieuwe wil omdat de oude niet meer goed ondersteunt wordt, kan dat gewoon.
Oude apparaten zou je dan eigenlijk of kunnen verkopen of op de plank leggen als reserve.
Net als iedereen gebruik ik ook mn oude spullen gewoon prive. Ik heb na 2 jaar een nieuwe laptop gekocht en de oude ligt hier nog, die gebruik ik of mijn vriendin heel af en toe.

Daarnaast komt een belastingcontrole altijd aangekondigd en een inspecteur kan niet in je computer kijken (zonder jou expliciete toestemming). Dus als jij je oude laptop thuis in een kast heb liggen(terwijl je die prive gebruikt) en die staat nog op je balans, dan is dat volgens mij gewoon prima. Als je die laptop niet kan laten zien (omdat je die op marktplaats hebt verkocht of aan familie hebt gegeven) dan wordt het denk ik anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 21-03-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:19

Rem

Kurios schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:20:

Daarnaast komt een belastingcontrole altijd aangekondigd en een inspecteur kan niet in je computer kijken (zonder jou expliciete toestemming). Dus als jij je oude laptop thuis in een kast heb liggen(terwijl je die prive gebruikt) en die staat nog op je balans, dan is dat volgens mij gewoon prima. Als je die laptop niet kan laten zien (omdat je die op marktplaats hebt verkocht of aan familie hebt gegeven) dan wordt het denk ik anders.
Dikgedrukte onderdeel: wat je bedoelt is volgens mij 'daar kom je prima mee weg', want dat is natuurlijk niet de bedoeling. :P
Zoals je zelf al aangeeft; het zakelijke middel moet een zakelijk gebruik dienen.
Als je deze privé in gaat zetten en niet meer zakelijk is het uiteraard de bedoeling dat je hem naar privé overhevelt.

Je komt er inderdaad wel mee weg. Ik heb de oude ook in de kast liggen als backup. Gebruik hem niet privé, maar als ik dat wel zou doen zou dat bij een inspectie natuurlijk nooit aantoonbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Andere kant. Je kan hem wel in 1 keer afschrijven. Defect. In princiepen is de laptop defect voor werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden w11 kan er niet op draaien.

Als dat een vereiste is. Kan je hem afschrijven. BD kan hoog en laag springen hij heeft nog rest waarde verkopen. Maar bij de die laptops net als MacBooks. Zit de HDD vast. Ik zou niet zomaar een apparaat waar ooit ook je administratie of zakelijke gegevens op hebben gestaan. Willen door verkopen.

Dat is hoppa naar de Schreder.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Rem schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Dikgedrukte onderdeel: wat je bedoelt is volgens mij 'daar kom je prima mee weg', want dat is natuurlijk niet de bedoeling. :P
Zoals je zelf al aangeeft; het zakelijke middel moet een zakelijk gebruik dienen.
Als je deze privé in gaat zetten en niet meer zakelijk is het uiteraard de bedoeling dat je hem naar privé overhevelt.

Je komt er inderdaad wel mee weg. Ik heb de oude ook in de kast liggen als backup. Gebruik hem niet privé, maar als ik dat wel zou doen zou dat bij een inspectie natuurlijk nooit aantoonbaar zijn.
Tuurlijk is het niet de bedoeling, maar laten we nou niet roomser zijn dan de paus... Volgens de letter van de wet zou je zo'n oude laptop niet prive mogen aanraken, en dat is natuurlijk prima als je dat zo doet. Maar ik vemoed dat een grote groep dat wel doet. Ik in ieder geval wel.
Mijn telefoon van 5+ jaar oud ging ook naar mn moeder. Moet ik daar dan een factuur van 50 euro aan haar sturen?

Ik denk dat de inspecteurs wel belangrijkere zaken hebben dan dit soort tientjes werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
Als je een pen meeneemt van je werk, is dat dan diefstal of loon in natura? Pfff, echt... pas als je structureel misbruik maakt van deze randen van de wet grijpt de fiscus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:02:
Ik denk dat de inspecteurs wel belangrijkere zaken hebben dan dit soort tientjes werk.
Het punt is vooral dat als er bij een controle in je boeken staat dat je 7 laptops hebt, en jij kunt er maar 1 tonen, dat reden is om alles na te lopen. Belangrijker is allemaal relatief. Het is immers ook belangrijker om een grote BV met een winst van 10 miljard na te lopen want er valt meer te halen dan een zzp'r met 150k winst maar daar gaat het dus niet om ...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issepower
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 17:54
Heeft iemand hier al met Staffing Management Services B.V. moeten samenwerken voor de betaling van zijn facturen ? Ze blijven maar dingen uitvinden om niet op tijd te betalen, vreselijk. De google reviews geven ook niet echt vertrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:08
issepower schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:38:
Heeft iemand hier al met Staffing Management Services B.V. moeten samenwerken voor de betaling van zijn facturen ? Ze blijven maar dingen uitvinden om niet op tijd te betalen, vreselijk. De google reviews geven ook niet echt vertrouwen...
Ze betalen meestal op tijd. Maar het zijn echt hele grote prutsers. 80% van hun acties bevatten fouten.

Verkeerde mails
Verkeerde documenten
Verkeerde datums van uitbetaling doorgeven etc etc.

Echt een drama

Ze zijn overigens onderdeel van Headfirst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Hen even deze link sturen en vragen om per ommegaande te betalen. Als met 5 dagen nog niet betaald is een factuur met verhoging sturen.

https://www.mkbservicedes...jnen-wettelijk-vastgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43
Appelkindi schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Heb je gereageerd op vaste functies en gevraagd of ze open staan voor Freelance?
Zoektocht begonnen op diverse ZZP portalen. Via Freelance.nl een intake gehad maar uiteindelijk geplaatst via een recruitment bureau als zzp`er. Ik heb niet gereageerd op vaste functies. Heeft iemand uberhaupt zo een opdracht gevonden?

[ Voor 11% gewijzigd door RMG888 op 21-03-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
RMG888 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:49:
[...]

Zoektocht begonnen op diverse ZZP portalen. Via Freelance.nl een intake gehad maar uiteindelijk geplaatst via een recruitment bureau als zzp`er. Ik heb niet gereageerd op vaste functies. Heeft iemand uberhaupt zo een opdracht gevonden?
Ze zoeken iemand voor vast en ik weet dat ik dat niet wil doen, dan ga ik hun tijd niet verdoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Het punt is vooral dat als er bij een controle in je boeken staat dat je 7 laptops hebt, en jij kunt er maar 1 tonen, dat reden is om alles na te lopen. Belangrijker is allemaal relatief. Het is immers ook belangrijker om een grote BV met een winst van 10 miljard na te lopen want er valt meer te halen dan een zzp'r met 150k winst maar daar gaat het dus niet om ...
Een inspecteur heeft als werk om zaken te controleren. Die is niet bezig met of het de Jumbo supermarkten zijn of IT-bv op de hoek. Of zelfs een eenmanszaak of privé-controles. Hij controleert, constateert en acteert. Daarnaast is hij gewoon mens. Hij snapt ook wel dat je na 7 jaar niet meer alles kan uitleggen. Zijn ervaring leert hem wel dat iemand iets niet weet, naar eer en geweten handelt, of structureel de boel besodemietert en de randen van de wet opzoekt.

Ooit controle gehad, was wat misgegaan met mijn hypotheek in Box 1 vs Box 3. Destijds moest ik kiezen. Ik snapte er geen hol van (was nog in loondienst), heb toen nergens op gereageerd bij mijn hypotheekverstrekker. Mijn spaarhypotheek was om mijn huis af te betalen. Punt. Toen kreeg ik controle en moest bijbetalen. Alles uitgelegd aan de inspecteur. Toen kreeg ik voor één jaar een naheffing en het andere jaar schold hij kwijt als ik hem de juiste informatie kon overleggen van de hypotheekverstrekker.
Inspecteurs zijn net mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bespreek het eens met je eindklant. Tenslotte hebben zij ook een belang dat alles netjes gaat volgens afspraak. Ik neem aan dat die ook tijdig betalen aan de Staffing Groep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:20:
[...]

Een inspecteur heeft als werk om zaken te controleren. Die is niet bezig met of het de Jumbo supermarkten zijn of IT-bv op de hoek. Of zelfs een eenmanszaak of privé-controles. Hij controleert, constateert en acteert. Daarnaast is hij gewoon mens. Hij snapt ook wel dat je na 7 jaar niet meer alles kan uitleggen. Zijn ervaring leert hem wel dat iemand iets niet weet, naar eer en geweten handelt, of structureel de boel besodemietert en de randen van de wet opzoekt.

Ooit controle gehad, was wat misgegaan met mijn hypotheek in Box 1 vs Box 3. Destijds moest ik kiezen. Ik snapte er geen hol van (was nog in loondienst), heb toen nergens op gereageerd bij mijn hypotheekverstrekker. Mijn spaarhypotheek was om mijn huis af te betalen. Punt. Toen kreeg ik controle en moest bijbetalen. Alles uitgelegd aan de inspecteur. Toen kreeg ik voor één jaar een naheffing en het andere jaar schold hij kwijt als ik hem de juiste informatie kon overleggen van de hypotheekverstrekker.
Inspecteurs zijn net mensen...
Ik reageerde vooral op "inspecteurs hebben wel belangrijkere zaken te doen dan dit tientjes werk". En er is niet "belangrijker", als je eruit wordt geprikt wil ie gewoon zien wat je hebt, en dat het sluitend en logisch is. De discussie of dat je elk jaar een nieuwe laptop nodig hebt is niet aan hem. Wel waarom je er 7 op je balans hebt staan maar niet kunt aangeven waar ze liggen. Of dat je aankomt dat je per klant 1 laptop wilt gebruiken (maar tegelijkertijd 4 jaar lang maar 1 klant hebt...).

Ik heb ook controle gehad jaren terug. (prive IB). Paar bonnen konden we niet overleggen, kwam wel andere bon tegen. Dat is toen tegen elkaar weggestreept en klaar. Stelling was toen ook dat het niet moedwillig gedaan was, waren gewoon een paar bonnetjes kwijt, kan gebeuren. En omdat we wel met een andere bon kwamen die we vergeten waren vond ie dat wel prima.

Je kunt inderdaad na 7 jaar best wat dingen vergeten zijn, maar aan de andere kant, je moet je boekhouding 7 jaar bewaren. Als het belangrijk is, moet je het maar noteren. Dus niet "Laptop" maar "Laptop voor bij Jansen BV" op de balans. Niet "etentje" maar "etentje met Pietersen BV" (hoewel dat inhoudelijk wellicht nog te summier is). Je bent uiteindelijk wel verantwoordelijk voor je boekhouding en teveel zaken die je "vergeten" bent na 7 jaar, en een iets sjagrijniige inspecteur, en je bent alsnog de sjaak. Nou ja, met 0,00001% kans dat er controle is natuurlijk 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
ybos schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Hen even deze link sturen en vragen om per ommegaande te betalen. Als met 5 dagen nog niet betaald is een factuur met verhoging sturen.

https://www.mkbservicedes...jnen-wettelijk-vastgelegd
Dat kan je doen. Dan weet ik uit ervaring wie je daarna aan de lijn krijgt, om eens openhartig te praten over eerder betaalde facturen waar fouten in zaten, zodat alles opnieuw mag.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Wel waarom je er 7 op je balans hebt staan maar niet kunt aangeven waar ze liggen. Of dat je aankomt dat je per klant 1 laptop wilt gebruiken (maar tegelijkertijd 4 jaar lang maar 1 klant hebt...).
Ik heb nog een laptop in gebruik uit 2012, maar een andere, veel nieuwere is allang kapot en richting schroothoop. Zet je dat ook in de boekhouding? Het zijn meestal tweedehandse van <€450,- dus komen niet voor op de balans. Muizen en toetsenborden bewaar je toch ook niet 7 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Ik heb nog een laptop in gebruik uit 2012, maar een andere, veel nieuwere is allang kapot en richting schroothoop. Zet je dat ook in de boekhouding? Het zijn meestal tweedehandse van <€450,- dus komen niet voor op de balans. Muizen en toetsenborden bewaar je toch ook niet 7 jaar?
Ik denk dat die jaren bewaren alleen gelden voor wanneer het middel nog op je balans staat en je dus een restwaarde hebt en/of je er over afschrijft. Dat zal in jouw voorbeeld niet het geval zijn?

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Iets dat kapot is schrijf je af. Dus je kapotte laptop staat sowieso niet meer op de balans. Als je oude laptop ooit zakelijk was, zou ik 'm na 5 jaar wel op de balans laten staan (totdat je 'm wegdoet). Als die ooit prive was en je gebruikt m nu zakelijk, weet ik even niet zo snel hoe je die nog zou kunnen inbrengen maar gezien de leeftijd zal dat niet veel waarde meer hebben. Het is gewoon simpel: investeringen van > 450 komen op je balans. Zolang ze op je balans staan, moet je ze hebben. Verkoop je ze (of ga je ze prive gebruiken en niet meer zakelijk) horen ze niet meer op je balans (en hoort er een boeking te zijn waarmee je 'm verkoopt / naar prive overboekt voor een realistisch bedrag).

Muizen en toetsenborden zijn geen investeringen, die zijn directe de kosten in gegaan. Wellicht als je overdrijft en elke maand een Apple muis van 150 euro koopt een inspecteur misschien wel eens zal vragen of je bekent bent met batterijen/opladen van muizen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Hoe werkt het dan met een investering die je ooit gedaan heb, afgeschreven is, maar bijvoorbeeld met 200 euro restwaarde nog op de balans staat. Stel ik gebruik dat zakelijk niet meer.
Wat moet ik met mn balans doen:
- als ik het weg wil gooien
- als ik het prive wil gaan gebruiken
- als ik het in de kast laat liggen

Als ik het in de kast laat liggen, dan wordt de restwaarde ook lager neem ik aan. Blijf je er dan jaarlijks verder op afschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:57:
Hoe werkt het dan met een investering die je ooit gedaan heb, afgeschreven is, maar bijvoorbeeld met 200 euro restwaarde nog op de balans staat. Stel ik gebruik dat zakelijk niet meer.
Wat moet ik met mn balans doen:
- als ik het weg wil gooien
- als ik het prive wil gaan gebruiken
- als ik het in de kast laat liggen

Als ik het in de kast laat liggen, dan wordt de restwaarde ook lager neem ik aan. Blijf je er dan jaarlijks verder op afschrijven?
Goede, dat weet ik ook nog niet. Daar ga ik eind dit jaar achter komen ;) Maar ik schrijf de meeste dingen af naar 1 euro, dus die blijft dan voor 1 euro staan. Maar als je iets hebt staan met restwaarde 200:
- weg wil gooien, dan mag je het volgens mij gewoon als kosten afboeken
- prive gebruiken, dan moet je m via prive afboeken (eigenlijk dus verkopen aan jezelf, betaald via prive opname)
- in de kast laten liggen: niets mee doen. Maar met 200 euro zul je dan nog wel iets moeten afschrijven maar het antwoord daarop heb ik ook niet helemaal voor handen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Crazy D schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:12:
Maar als je iets hebt staan met restwaarde 200:
- prive gebruiken, dan moet je m via prive afboeken (eigenlijk dus verkopen aan jezelf, betaald via prive opname)
Officieel moet dat tegen de dagwaarde.

Leuk en aardig dat het voor 200 EUR op de balans staat, maar als een soortgelijke laptop van gelijke ouderdom 400 EUR op marktplaats doet, hoor je dat als een prive ontrekking van 400 EUR te verwerken (en ja, je dient er ook nog eens BTW over te betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
maxnl schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Officieel moet dat tegen de dagwaarde.

Leuk en aardig dat het voor 200 EUR op de balans staat, maar als een soortgelijke laptop van gelijke ouderdom 400 EUR op marktplaats doet, hoor je dat als een prive ontrekking van 400 EUR te verwerken (en ja, je dient er ook nog eens BTW over te betalen).
Welke laptop is na 5 jaar nog €400 waard? Afgezien daarvan...
Ik denk dat je bij aanschaf een redelijke waarde dient te nemen voor de restwaarde. Wat het uiteindelijk wordt weet je toch niet. Want misschien is de restwaarde bepaald op €200 en vind je op marktplaats soortgelijke producten voor €400, dan mag je het toch nog steeds verkopen voor de restwaarde? Er is ook nog zoiets als intrinsieke waarde naast marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Welke laptop is na 5 jaar nog €400 waard? Afgezien daarvan...
De gemiddelde Macbook, misschien wel meer dan dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]

De gemiddelde Macbook, misschien wel meer dan dat ;)
Die is toch na die tijd toch zakelijk afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
Welke laptop is na 5 jaar nog €400 waard?
Hoeft niet altijd in 5 jaar te worden afgeschreven...
Zo mogen starters ook willekeurig afschrijven. Tot de restwaarde. Niet tot 0.
Want misschien is de restwaarde bepaald op €200 en vind je op marktplaats soortgelijke producten voor €400, dan mag je het toch nog steeds verkopen voor de restwaarde?
Je hoort altijd zakelijk te handelen.

Als je deze aan een onbekende voor weinig zou verkopen omdat je er snel van af wilt zijn, zullen daar niet snel vragen over worden gesteld.
Maar als het een transactie met jezelf of familie is, dan loop je het risico dat je niet gelooft gaat worden als je zegt dat je het ook voor die prijs aan een willekeurige derde zou verkopen, omdat hij nu eenmaal voor dat bedrag op de balans stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Die is toch na die tijd toch zakelijk afgeschreven?
Dat is nou net het punt. Afgeschreven maar met een restwaarde die in je boeken staat. Maar wát is nou die restwaarde? (en waarom zou een Macbook meer waard zijn??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:21:
Dat is nou net het punt. Afgeschreven maar met een restwaarde die in je boeken staat. Maar wát is nou die restwaarde? (en waarom zou een Macbook meer waard zijn??)
Daar kan je bijv. 10 procent voor aanhouden.
Dus bij een Macbook Pro van 2500 EUR, 250 EUR.
Restwaarde is een voorlopig boekhoudkundig iets. Hoeft niet nauwkeurig te zijn.

Verkoop je hem uiteindelijk voor 400 EUR, dan zal je uiteindelijk bij de verkoop nog belasting over die 150 EUR "winst" moeten betalen, en BTW over 400 EUR.

Blijkt de laptop wat lastiger te verkopen, en verkoop je hem voor minder dan de boekwaarde aan een willekeurige derde, dan mag dat ook, en dat "verlies" t.o.v. de boekwaarde drukt dan je winst en te betalen inkomstenbelasting.

Probleem wordt het pas als je hem voor minder dan wat hij normaal zou opbrengen (dagwaarde ten tijde van de verkoop) aan jezelf verkoopt.

[ Voor 11% gewijzigd door maxnl op 22-03-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Crazy D @Kurios Als je perse iets met een restwaarde in de kast wil leggen, dan hoef je die restwaarde niet verder af te schrijven. Blijft wel op de balans staan. Vraag me wel af waarom je iets met restwaarde in de kast gaat leggen.
Mocht de investering aan de eind van de afschrijving onverhoopt minder waard zijn, of niks meer, dan boek je dat af. Dat doe je ook als het na een tijdje stofhappen niks meer waard is. Foute inschatting, schade, andere markt, dat kan voorkomen.

Het idee is dat de restwaarde een reeële technische waardering is van de investering op het moment dat deze voor jouw bedrijfsvoering geen economische waarde meer heeft. Beetje wat de gek er nog voor geeft maar dan de zakelijke variant. Die restwaarde kun je laten verdampen in de kast of maak je liquide door verkoop/onttrekking/etc of door verdere uitnutting natuurlijk.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:19

Rem

DomiGijzen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:41:
@Crazy D @Kurios Als je perse iets met een restwaarde in de kast wil leggen, dan hoef je die restwaarde niet verder af te schrijven. Blijft wel op de balans staan. Vraag me wel af waarom je iets met restwaarde in de kast gaat leggen.
Mocht de investering aan de eind van de afschrijving onverhoopt minder waard zijn, of niks meer, dan boek je dat af. Dat doe je ook als het na een tijdje stofhappen niks meer waard is. Foute inschatting, schade, andere markt, dat kan voorkomen.

Het idee is dat de restwaarde een reeële technische waardering is van de investering op het moment dat deze voor jouw bedrijfsvoering geen economische waarde meer heeft. Beetje wat de gek er nog voor geeft maar dan de zakelijke variant. Die restwaarde kun je laten verdampen in de kast of maak je liquide door verkoop/onttrekking/etc of door verdere uitnutting natuurlijk.
Misgelopenn omzet als ik een dag niet kan werken vanwege uitval nieuwe laptop: 760 euro. Restant boekwaarde oude laptop: 300 euro.

Economisch gezien logisch om een tweede laptop achter de hand te hebben in plaats van deze te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22
maxnl schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:20:
Hoeft niet altijd in 5 jaar te worden afgeschreven...
Zo mogen starters ook willekeurig afschrijven. Tot de restwaarde. Niet tot 0.
De restwaarde van mijn laptop is in mijn boekhouding 0. Wanneer deze afgeschreven is (en wellicht al eerder) dan wordt deze niet meer gebruikt maar ook niet verkocht. De laptop blijft op de plank liggen en wordt uiteindelijk een keer vernietigd.

[ Voor 39% gewijzigd door mbe81 op 22-03-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
DomiGijzen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:41:
Als reserve? Bijvoorbeeld: ik heb hier een 2018 Macbook liggen, 2400 euro nieuwprijs, is helemaal afgeschreven(willekeurig) met restwaarde 240 euro. Staat daardoor nog met 240 euro op mn balans. Inmiddels heb ik al een nieuwe macbook gekocht.
Als ik bij Apple kijk, geven ze ze nog er nog 410 euro voor zou ik m inruilen.

Als ik het goed begrijp:
- Als ik deze 'naar prive haal', 'verkoop' ik deze (aka desinvestering). Dan betaal ik dus BTW en IB over 250 euro en is de laptop van mijn balans. (https://rompslomp.nl/supp...ding/investering-inboeken). Of moet ik hier dan eigenlijk 410 euro ex btw aanhouden?
- Als ik deze in de kast laat liggen als reserve, dan doe ik niks, maar blijft de laptop voor 250 euro op de balans staan? Of zou ik deze moeten 'opwaarderen' naar 410 euro? En dan jaarlijks kijken of deze minder waard wordt? Of kan ik deze naar 0 euro waarde afboeken, ondanks dat Apple er wel nog geld voor zou geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 22-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Kurios Ahja, de willekeurige afschrijving. Dat maakt het wel logischer. Wat betreft je vraag, je bent klaar met afschrijven conform een (versneld) plan dat je zelf hebt opgesteld. Apple geeft nu 410 terug maar dat is niet de restwaarde als ie voor jou nutteloos zou zijn geworden. Dus gewoon op 240 laten staan. Dat is een prima restwaarde voor een laptop en vanwege de willekeurige afschrijving heb je die nu al bereikt en niet pas over een tijdje. Boekhoudkundig klopt het ook. Je hebt een investering en daar tegenover staat een som aan afschrijving en restwaarde met in totaal dezelfde waarde. Pas op het moment dat de laptop van de balans gaat, moet je misschien iets corrigeren.
In de regel kun je echter niet willekeurig afschrijven en zijn de termijnen afhankelijk van hoe lang het voor jouw bedrijf economisch nut heeft. Zodra je dan klaar bent, is het niet logisch om een device te bewaren want het is immers niet meer bruikbaar (anders was er nog economisch nut).

Bij verkoop aan jezelf een factuur maken aan de hand van dat de huidige echte waarde. Even bij Apple kijken of dat ex of in btw is. Die omzet gaat dan vanzelf meetellen voor je IB.
De factuur betaal je dan niet als persoon maar boek je zakelijk als privé onttrekking.

Ik durf overigens te beweren dat het kostentechnisch interessanter is om je devices met waarde te verkopen en in geval van malaise een (tijdelijk goedkope) nieuwe te kopen. Zo vaak gaan die zaken niet kapot maar op het moment dat ik het niet meer prettig vind werken is het voor velen wel nog waardevol dus goed verkoopbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DomiGijzen op 22-03-2023 16:33 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Knab heeft zojuist een eigen boekhoudprogramma gelanceerd. Heeft de normale functies die je verwacht voor een ZZPer (facturen, uren, ritten/KMs, bonnen scannen) en natuurlijk bankkoppeling met Knab.

https://www.knab.nl/zakelijk/boekhouden/boekhoudpakket

Aangezien het een samenwerking is met digiBTW, zal het wel een Knab sausje zijn over dat bestaande pakket. Iemand al ervaringen mee? of overwegend over te stappen?

voor 12e/maand lijkt het best concurrerend.

[ Voor 22% gewijzigd door indexample op 22-03-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
indexample schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:32:
Knab heeft zojuist een eigen boekhoudprogramma gelanceerd. Heeft de normale functies die je verwacht voor een ZZPer (facturen, uren, ritten/KMs, bonnen scannen) en natuurlijk bankkoppeling met Knab.

Aangezien het een samenwerking is met digiBTW, zal het wel een Knab sausje zijn over dat bestaande pakket. Iemand al ervaringen mee? of overwegend over te stappen?

Interessant. Ik gebruik nu rompslomp, werkt ook prima voor 17 euro per maand. Qua kosten hoef ik niet naar iets goedkopers. Al zou alles in 1 wel makkelijker zijn vermoed ik.
Alleen wat mij tegenstaat is hoe je overstapt? Moet je voorgaande jaren ook gaan zitten opvoeren of bijv alleen dit kalenderjaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 22-03-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Kurios schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Interessant. Ik gebruik nu rompslomp, werkt ook prima voor 17 euro per maand. Qua kosten hoef ik niet naar iets goedkopers. Al zou alles in 1 wel makkelijker zijn vermoed ik.
Alleen wat mij tegenstaat is hoe je overstapt? Moet je voorgaande jaren ook gaan zitten opvoeren of bijv alleen dit kalenderjaar?
Eindstanden van het laatste in je oude omgeving gebruik je als beginstand in de nieuwe omgeving voor het nieuwe jaar. Ook zaken zoals (wederom :)) investeringen en afschrijvingen moet je opnieuw aanmaken voor het nieuwe jaar in het nieuwe systeem.
Je oude administratie moet wel bewaard worden. Een volledige export in bruikbare bestanden is geen overbodige luxe.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Gebruik nu al DigiBTW voor mijn facturen na een tip van een medetweaker. Moet zeggen dat het pakket enorm prettig lijkt te werken, al gebruik ik zelf alleen de gratis facturatie module.

Als je per jaar betaald is het trouwens 120 euro dus zie niet waarom je het via Knab zou afnemen, via de medetweaker kan je waarschijnlijk ook wel een kortingscode krijgen. ;)

Edit: oh volgens mij krijg je de koppeling met Knab wel gratis. Daar betaal ik nu 1,50 p/m voor en de integratie lijkt wel een stapje verder te gaan (betalen uit boekhoudpakket?).

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 22-03-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

Ik ben bezig met de overstap. Gebruik nu nog e-boekhouden en de 15 gratis maanden zijn straks om. Ik bleek door de vele potjes en automatisering over het ZZP limiet van mutaties heen te zitten. Hierdoor genoodzaakt het 2e pakket te nemen wat relatief duur uitvalt qua functies t.o.v. max 2 facturen per maand.

Kan nergens een vergelijking tussen DigiBTW zelf en die met KNAB sausje vinden. Zijn twee aparte apps, login van KNAB werkt niet bij DIGIBTW zelf (ze sturen je door), etc.

Tot nu toe (misschien kijk ik niet goed) vind ik het Digitale Archief van e-boekhouden wel overzichtelijker. Qua transacties omzetten maak ik gebruik (of eigenlijk DIGIBTW) van de XAF overzet functie. Is nog gaande dus kan ik nu niet zoveel over zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirabis op 22-03-2023 19:08 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Liegebeest schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Dat kan je doen. Dan weet ik uit ervaring wie je daarna aan de lijn krijgt, om eens openhartig te praten over eerder betaalde facturen waar fouten in zaten, zodat alles opnieuw mag.
Dan hebben ze aan mij een verkeerde...
Kom maar met je creditfacturen en nieuwe facturen. Kost hen alleen maar tijd en extra interne kosten, en het maakt mij echt niks uit.
Pure bluf, kan me niet voorstellen dat ze het doen, en als ze het wel doen, mij ook best :Y
Gisteren exact wat ik schreef gemaild naar de staffing groep (inmiddels overgenomen meen ik, weet niet of dat dezelfde partij is als hierboven werd beschreven) en vandaag mail dat het geld uiterlijk vrijdag op de rekening staat :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
Hey mede Tweakers,

wellicht dat een van jullie mijn van advies/kennis kunnen voorzien. Ik doe zelf mijn boekhouden via Moneymonk, alleen weet ik nu niet of ik de volgende situatie boekhoudkunding/in moneymonk goed hebt verwerkt.

Ik heb zojuist zakelijk een telefoon gekocht bij Media Markt voor 1219 euro, echter heb ik tegelijkertijd ook mijn oude kapotte prive telefoon (stond dus niet op de balans) ingeleverd en hier kreeg ik 243 euro voor. Dus nu staat er op de bon 2 regels:
(a) uitbetaling creditnota -243,00
(b) telefoon 1219,00

verder staat er ook dat (b) inclusief btw was á 211,56.

Ik heb zojuist een bezitting gemaakt genaamd 'telefoon', waarbij de aanschafwaarde 1007,44 exclusief btw.

Echter staat er in mijn bankboek een transactie van 976 euro: 1219 - 243.

Ik heb deze transactie verandert naar 1219 euro (nu staat er 211,56 dat ik aan btw kan vorderen) en heb ik het restant van deze transactie geboekt op prive opname. Is dit correct?

Daarnaast nog enkele vragen:
  • In deze situatie mag ik het bedrag 1007,44 gebruiken voor KIA? (yes drempel is 2600)
  • In deze situatie mag ik het bedrag 211,56 vorderen, ondanks dat ik 976 heb betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notyouravgadmin
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-08 23:29
Hoi GoT’ers,

Ik twijfel (durf nog niet) om zzp’er te worden. Mijn huidige situatie:

Ik ben functioneel beheerder, voornamelijk ervaring met sap systemen. Ik heb een kleine buffer en ben benieuwd naar jullie mening. Raden jullie het aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
klimpie94 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:26:
Ik heb deze transactie verandert naar 1219 euro (nu staat er 211,56 dat ik aan btw kan vorderen) en heb ik het restant van deze transactie geboekt op prive opname. Is dit correct?

(...)

In deze situatie mag ik het bedrag 211,56 vorderen, ondanks dat ik 976 heb betaald?
In deze situatie mag ik het bedrag 1007,44 gebruiken voor KIA? (yes drempel is 2600)
Ja. Je hebt wel een factuur nodig waarop het BTW-bedrag expliciet staat.

[ Voor 31% gewijzigd door Aftansert op 23-03-2023 01:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Notyouravgadmin schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:45:
Hoi GoT’ers,

Ik twijfel (durf nog niet) om zzp’er te worden. Mijn huidige situatie:

Ik ben functioneel beheerder, voornamelijk ervaring met sap systemen. Ik heb een kleine buffer en ben benieuwd naar jullie mening. Raden jullie het aan?
Niet als je het zo stelt. Daarvoor geef je te weinig informatie.

Ten eerste is angst (durf nog niet) sowieso een slechte raadgever. Op basis daarvan zou ik zeggen, doe het niet.

Ten tweede, wat is je drijfveer om ZZP-er te worden? Geld? Vrijheid? Want iedereen doet het? Daarin ligt je werkelijke keuze. Als ZZP-er krijg je ook een grotere verantwoordelijkheid naar jezelf toe. Als er iets 'mis' gaat kan je niet wijzen naar een ander (tenzij je slachtoffer wordt van een overheidsfalen) en zal je echt zelf je broek moeten ophouden.

Ten derde, wat is je ervaring? Kom je net van school en heb je geen of een klein netwerk? Ben je medior/senior en heb je een groter netwerk? Hoe zijn je communicatieve vaardigheden? De praktijk leert dat die niet onbelangrijk zijn, hoe goed je ook bent in je werk.

Ten vierde, hoe snel pak je zaken op? Functioneel beheer SAP is vrij specifiek, functioneel beheer niet. Maar kan je dat ook snel oppakken voor een ander pakket of organisatie?

Tot slot, hoeveel vraag is er in de markt naar freelance functioneel beheerders? Kan jij die vraag invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Heel mooi. Als ze bij DigiBTW voor bankkoppelingen nou eens stoppen met dat dure Ponto en een directe koppeling bieden naar Knab (en andere banken), dan hoef ik zeker niet over te stappen.
Niet dat ik wakker lig van die €30,- die ik dan uitspaar omdat ik maar 1 rekening koppel Maar liever koppel ik ook de andere (spaar)rekeningen. Dat kost me nog eens €12,- per maand. Dan is KNAB wel weer interessant.

Even verder zoeken:
Je kunt je DigiBTW-account gemakkelijk overzetten naar het Knab Boekhoudpakket. Dat doe je zo:

Log in op je Knab App of vraag eerst Knab Zakelijk aan.
Ga naar ‘Boekhoudpakket’.
Onder de knop 'Vraag nu aan' tik je op 'Heb je DigiBTW? Zet je account gratis over.
Vul je e-mailadres in waarmee je een account hebt bij DigiBTW.

Je ontvangt een e-mail van DigiBTW met de laatste instructies om je account definitief over te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-03-2023 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Hey mede Tweakers,

wellicht dat een van jullie mijn van advies/kennis kunnen voorzien. Ik doe zelf mijn boekhouden via Moneymonk, alleen weet ik nu niet of ik de volgende situatie boekhoudkunding/in moneymonk goed hebt verwerkt.

Ik heb zojuist zakelijk een telefoon gekocht bij Media Markt voor 1219 euro, echter heb ik tegelijkertijd ook mijn oude kapotte prive telefoon (stond dus niet op de balans) ingeleverd en hier kreeg ik 243 euro voor. Dus nu staat er op de bon 2 regels:
(b) telefoon 1219,00

Ik heb zojuist een bezitting gemaakt genaamd 'telefoon', waarbij de aanschafwaarde 1007,44 exclusief btw.

• In deze situatie mag ik het bedrag 1007,44 gebruiken voor KIA? (yes drempel is 2600)
  • In deze situatie mag ik het bedrag 211,56 vorderen, ondanks dat ik 976 heb betaald?
Ah ja dat is niet zo handig. Ik zou proberen bij de Mediamarkt 2 facturen te krijgen, zodat het netjes gesplitst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Hey mede Tweakers,

(b) telefoon 1219,00

In feite heb je gewoon je oude telefoon prive verkocht aan MediaMarkt, dit staat los van de aankoop nieuwe telefoon. Ik zou in je administratie opvoeren EUR 1219 en BTW 211,56. Dit BTW bedrag staat ook op je bon, dat is het BTW bedrag over de aankoopprijs telefoon en kun je ook gewoon vorderen. De credit/verkoop van je oude telefoon zou ik helemaal uit de administratie laten.

Als je hebt betaald met je zakelijke rekening kun je in principe gewoon 243 euro overmaken naar je privé rekening om het bankboek weer glad te laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:22
Ik ben nog geen ZZP'er, maar ben het aan het overwegen. Ik was van plan zakelijk een MacBook Pro te gaan kopen als het zover is. Nu ging gisteren mijn huidige laptop kapot. :'( De 16" MacBook die ik op het oog heb kost € 3.739,- (of zelfs € 3.969,- voor de Max variant), nogal wat om zo even privé op te hoesten. Ik zoek dus een manier om de kosten te drukken.

1) Nu privé kopen en over een paar maandjes zakelijk inbrengen incl. BTW teruggaaf mag zie ik, als ik aannemelijk is dat de intentie bij aanschaf was om het goed zakelijk te gebruiken. Dat lijkt me wel te kunnen dus?

2) Mijn vriendin studeert part-time. Zij zou hem dus ook met Apple's studentenkorting kunnen kopen.

Zouden 1) en 2) nog te combineren zijn? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 04-09 13:05
Stiggy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:19:
Als haar naam op de factuur komt te staan lijkt me dat vrij lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hey mede Tweakers,

(b) telefoon 1219,00

Kan je niet gewoon "Factuur ontvangen" boeken met twee regels:
  • Regel 1: 1219.00 | Btw Hoog (21%) | 0140 - Hardware
  • Regel 2: -243.00 | Geen btw | 1410 - Privé opnamen en stortingen
Je hebt immers 243,00 vanuit privé betaald (weliswaar met inwisselen telefoon, maar niet anders dan met reguliere betaling). BTW blijft dan op 211,56 staan - telefoon zelf kostte 1219 incl. en 1007,44 excl. voor afschrijving. Scheelt extra mutaties, etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 19:41
Ik zou zelf zeggen van wel. Je vriendin koopt hem privé, jij koopt de Macbook van je vriendin en brengt deze in in je bedrijf over een x-aantal maanden (exclusief de afschrijving over die x maanden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
sverzijl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Ik zou zelf zeggen van wel. Je vriendin koopt hem privé, jij koopt de Macbook van je vriendin en brengt deze in in je bedrijf over een x-aantal maanden (exclusief de afschrijving over die x maanden).
Dan mis je de btw-aftrek want ze kan ws. geen btw-factuur opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Laatst online: 04-09 13:05
sverzijl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Misschien begrijp ik het niet, maar welke factuur ga je dan gebruiken voor je boekhouding? BTW aftrekken zal dan niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 23-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 19:41
emile schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Dan mis je de btw-aftrek want ze kan ws. geen btw-factuur opmaken.
Inderdaad, dat gaat dan niet nee. Jammer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik ben nog geen ZZP'er, maar ben het aan het overwegen. Ik was van plan zakelijk een MacBook Pro te gaan kopen als het zover is. Nu ging gisteren mijn huidige laptop kapot. :'( De 16" MacBook die ik op het oog heb kost € 3.739,- (of zelfs € 3.969,- voor de Max variant), nogal wat om zo even privé op te hoesten. Ik zoek dus een manier om de kosten te drukken.

1) Nu privé kopen en over een paar maandjes zakelijk inbrengen incl. BTW teruggaaf mag zie ik, als ik aannemelijk is dat de intentie bij aanschaf was om het goed zakelijk te gebruiken. Dat lijkt me wel te kunnen dus?

2) Mijn vriendin studeert part-time. Zij zou hem dus ook met Apple's studentenkorting kunnen kopen.

Maakt toch geen bal uit of je het geld nu ophoest of straks? Tenzij je het geld niet hebt natuurlijk. Je kan nu al die laptop kopen op 'de zaak'. Alleen BTW terugvragen lukt nu nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Maakt toch geen bal uit of je het geld nu ophoest of straks? Tenzij je het geld niet hebt natuurlijk. Je kan nu al die laptop kopen op 'de zaak'. Alleen BTW terugvragen lukt nu nog even niet.
Precies. Gewoon nu kopen en kosten straks als aanloopkosten opvoeren. Als die nieuwe laptop nu een te grote investering is, zou ik mezelf serieus de vraag stellen of dat zzp'en (nu) een goed plan is. Een beetje buffer om een periode zonder werk of ziekte op te vangen is dan wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
emile schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Precies. Gewoon nu kopen en kosten straks als aanloopkosten opvoeren. Als die nieuwe laptop nu een te grote investering is, zou ik mezelf serieus de vraag stellen of dat zzp'en (nu) een goed plan is. Een beetje buffer om een periode zonder werk of ziekte op te vangen is dan wel handig.
Of koop eerst ergens een oudje (oude laptop/macbook, geen schoonmoeder) en doe er een half jaartje mee. Heb je daarna meteen een reserve op de plank als die nieuwe een maandagmorgenmodel blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Ik snap even niet wat je hier wilt zeggen. Ik denk dat dit alleen op punt 1 slaat? En idd, dan koop ik hem nu prive, incl. BTW en kan ik hem later inbrengen en de BTW aftrekken zoals ik zei.

Maar wat bedoel je dan met "Maakt toch geen bal uit of je het geld nu ophoest of straks"? Ik zal hem sowieso nu moeten betalen als ik hem nu koop ;) Of ik het nu zelf of vie vriendin/studentenkorting doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
emile schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Buffer zat, dat is het probleem niet. € 3.969,- voor een laptop blijft alleen achterlijk veel geld, of je hem nu zakelijk gebruikt of niet. Als dat op een slimme manier wat te drukken is, dan graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Stiggy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Ik snap even niet wat je hier wilt zeggen. Ik denk dat dit alleen op punt 1 slaat? En idd, dan koop ik hem nu prive, incl. BTW en kan ik hem later inbrengen en de BTW aftrekken zoals ik zei.

Maar wat bedoel je dan met "Maakt toch geen bal uit of je het geld nu ophoest of straks"? Ik zal hem sowieso nu moeten betalen als ik hem nu koop ;) Of ik het nu zelf of vie vriendin/studentenkorting doe.
Via Surfspot kan je alleen maar een Apple met M1 processor kopen. Korting ca €460 op het duurste model. BTW is €800,- op dat model. Waarom zou je hem dan via je vriendin willen kopen? Dan kan ik hem ook wel leveren... als prive persoon. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Stiggy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Buffer zat, dat is het probleem niet. € 3.969,- voor een laptop blijft alleen achterlijk veel geld, of je hem nu zakelijk gebruikt of niet. Als dat op een slimme manier wat te drukken is, dan graag natuurlijk.
Je mag de BTW terugvragen, je mag het van de winst aftrekken. Hoeveel goedkoper wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Via Surfspot kan je alleen maar een Apple met M1 processor kopen. Korting ca €460 op het duurste model. BTW is €800,- op dat model. Waarom zou je hem dan via je vriendin willen kopen? Dan kan ik hem ook wel leveren... als prive persoon. 8)7
Hoeft toch niet via surfspot? Kan ook via Apple zelf, /nl-edu/shop achter de url en klaar. Amac e.d. kunnen ook leveren met studentenkorting, vaak wordt er niet eens om controle gevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Daarom was mijn vraag ook of 1) en 2) nog te combineren waren!
@emile en @JEightyFive hebben al duidelijk gemaakt waarom niet, dus thanks heren! Duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Dan koop je toch gewoon een goedkopere als je deze te duur vind? Of via afbetaling, refirbished, of een M1 Pro/Max model (die zijn ook perfect). Jij wil zelf zo'n dure he ;)

En ja je kan gewoon een prive gekochte laptop straks opvoeren als zakelijke (aanloop)kosten, maar geen idee wat voor termijn daar op zit en of je 100% van de aanschafwaarde kan nemen.

Maargoed, ik lees dat je het aan het overwegen bent. Dan is het maar de vraag: wil je indien je niet gaat zzp-en binnenkort prive zo'n laptop hebben?
Want zakelijk kost zo'n ding geen drol meer. geen BTW, van de winst aftrekken(kan zelfs alles het eerste jaar) en je hebt nog extra aftrekpost (28% van bruto prijs) door de KIA.
Een laptop van 3900 kost je dan nog maar netto(even snel gerekend): ~1100 euro.

Dan durf ik wel een wedje te leggen dat je dan een nog duurdere gaat nemen :) Al zou ik m pas kopen als je echt de beslissing hebt genomen om te gaan zzp-en (als je 3900 euro voor een prive laptop teveel vind)

kleine tip: als je zulke 'investeringen' gaat doen, kan je beter geclusterd wat zaken kopen(in hetzelfde kalenderjaar) (>450 bruto), dan heb je daar ook extra aftrek op. Denk aan monitor(en), telefoon etc. Koop je die spullen in een ander kalenderjaar, moet je eerst weer voor minimaal 2601 euro hebben gekocht om voor de 28% extra aftrek in aanmerking te komen

[ Voor 41% gewijzigd door Kurios op 23-03-2023 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Dat is inderdaad veel geld voor een laptop, maar als ie 100% van je omzet de aankomende 5 jaar moet genereren is de prijs peanuts en eigenlijk niet eens iets waar je over na zou moeten denken.

3969-21%BTW= 3136/60 maanden = 52,25 per maand zakelijke kosten. Netto kost dat ding je waarschijnlijk maar 26 euro per maand.
Je kan dan een goedkopere laptop kopen en 5-10 euro netto minder uitgeven per maand, maar dan heb je niet wat je eigenlijk wou.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 23-03-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Half Nederland komt bij Apple in aanmerking voor "studentenkorting".
Is niet alleen voor studenten, ook voor ouders, medewerkers van scholen, etc.

Vragen ook niet om bewijs.

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 23-03-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:09
maxnl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:59:
[...]
Vragen ook niet om bewijs.
Ze doen steekproeven. Je kan er dus wel uitgepikt worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• john5951
  • Laatst online: 18-09 10:50
john5951 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Wat betreft MIA ben ik het met je eens dat dit wellicht de grenzen opzoekt/overschrijdt - vandaar ook mijn vraag & vergelijk met/zonder MIA. Als ik de voorwaarden lees, kan ik er in lezen dat ik mijzelf mag vervoeren, zolang het niet woon/werk verkeer is (ritten naar klanten). Het lijkt er inderdaad op dat de MIA voorwaarden geschreven zijn voor koerierswerk, en minder voor zakelijk transport van een ITer (of iets vergelijkbaars in mijn geval)

Ik zal prive dezelfde fiets aanschaffen - dit is wat dat betreft een eerlijk vergelijk

Geen idee waar we na 5 jaar staan - misschien verkopen, misschien aanhouden, misschien geen ZZPer meer...

Ik trek de BTW voor 60% af (60% zakelijk gebruik schat ik)
Voor diegene die ook een elektrische bakfiets overwegen: Na wat heen en weer gemail met de RVO lijkt het toch dat ik MIA mag toepassen. Het argument dat ik mijzelf vervoer naar klant locatie(s) ipv woon-werk verkeer houdt stand volgens RVO.

Dan komt de bereking prive vs zakelijk ongeveer 3K in het voordeel van zakelijk uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ASplO643x-X9tJko6TAk1To4TM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mpiKuCn85hHm6XNTIrt9JttS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Dat is inderdaad veel geld voor een laptop, maar als ie 100% van je omzet de aankomende 5 jaar moet genereren is de prijs peanuts en eigenlijk niet eens iets waar je over na zou moeten denken.

3969-21%BTW= 3136/60 maanden = 52,25 per maand zakelijke kosten. Netto kost dat ding je waarschijnlijk maar 26 euro per maand.
Je kan dan een goedkopere laptop kopen en 5-10 euro netto minder uitgeven per maand, maar dan heb je niet wat je eigenlijk wou.
Het lijkt veel geld, maar als je nagaat waar je voor bezig bent: paar honderd euro korting dan moet het al gauw in mijn weinig tijd kosten want ik wil eigenlijk helemaal niet veel meer bezig zijn met dit soort dingen.

Over aankopen gesproken:
Ik wil binnenkort een VR bril gaan kopen, meer omdat ik nieuwsgierig ben naar het developen ervoor. Mijn probleem is alleen dat ik 1000 en 1 projectjes heb liggen in de kast en de VR bril na twee weekendjes net zoals de rest stof zal staan happen in de kast. Soms loopt het raar en gebruik ik de kennis in een toekomstige opdracht, maar 9/10x niet. Is dit desondanks dan een zakelijke uitgave of moet ik het gewoon als een prive hobby project blijven zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
[...]

Het is een investering. Als je het achterlijk veel geld vindt, dan moet je een goedkopere pakken.. Zo simpel is het ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:41
init6 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Het lijkt veel geld, maar als je nagaat waar je voor bezig bent: paar honderd euro korting dan moet het al gauw in mijn weinig tijd kosten want ik wil eigenlijk helemaal niet veel meer bezig zijn met dit soort dingen.

Over aankopen gesproken:
Ik wil binnenkort een VR bril gaan kopen, meer omdat ik nieuwsgierig ben naar het developen ervoor. Mijn probleem is alleen dat ik 1000 en 1 projectjes heb liggen in de kast en de VR bril na twee weekendjes net zoals de rest stof zal staan happen in de kast. Soms loopt het raar en gebruik ik de kennis in een toekomstige opdracht, maar 9/10x niet. Is dit desondanks dan een zakelijke uitgave of moet ik het gewoon als een prive hobby project blijven zien?
Vergeet je RTX 4090 niet voor AI development etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
[...]

Over aankopen gesproken:
Lijkt me prima zakelijk te verantwoorden in jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
wishmaster1986 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Vergeet je RTX 4090 niet voor AI development etc.
Dat kan ook als freelancer in finance etc. Of je nou een laptop/pc/auto/videokaart koopt van 10k of van 1k - dat maakt voor de fiscus niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ernemmer schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Meerendeel van de klanten heeft eigen laptops, dus zo’n investering is vaak niet eens nodig.sterker nog, als een bedrijf geeft om security dan lever je zelf een device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
john5951 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Voor diegene die ook een elektrische bakfiets overwegen: Na wat heen en weer gemail met de RVO lijkt het toch dat ik MIA mag toepassen. Het argument dat ik mijzelf vervoer naar klant locatie(s) ipv woon-werk verkeer houdt stand volgens RVO.

Dan komt de bereking prive vs zakelijk ongeveer 3K in het voordeel van zakelijk uit:

[Afbeelding]
Ik dacht dat Mia alleen voor speed pendelen was ivm vereiste van op de milieulijst staan. Zo valt bv een van moof er niet onder. Heeft de bakfiets een geel kenteken plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
mannowlahn schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Meerendeel van de klanten heeft eigen laptops, dus zo’n investering is vaak niet eens nodig.sterker nog, als een bedrijf geeft om security dan lever je zelf een device.
Uiteraard! In mijn geval is zo'n dure laptop ook niet 'nodig'. Op een laptop van 500 euro ex btw zou ik ook mn werk kunnen doen en dezelfde omzet kunnen draaien. Weliswaar met wat frustraties :) Zelfde geldt voor je zakelijke telefoon, auto, etc. Maarja ik koop wel daar dure spullen voor en neem het verlies omdat ik het fijn vind werken.
De belastingdienst gaat er niet over wat voor spullen jij koopt en hoeveel geld je uitgeeft, dus ik neem het er van en gebruik de voordeeltjes die me geboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Over aankopen gesproken:
Ik zou zeggen dat dit 100% zakelijk is, dit is toch goed uit te leggen waarom je zoiets zou willen kopen?

Kijk als je nou een graafmachine of een hogedrukreiniger koopt en die zakelijk opvoert, dat lijkt me lastiger uit te leggen als IT-er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john5951
  • Laatst online: 18-09 10:50
mannowlahn schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Ik dacht dat Mia alleen voor speed pendelen was ivm vereiste van op de milieulijst staan. Zo valt bv een van moof er niet onder. Heeft de bakfiets een geel kenteken plaatje?
Staan beide op de milieulijst:
https://data.rvo.nl/subsi...amil/elektrische-bakfiets
https://data.rvo.nl/subsi...st/miavamil/speed-pedelec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Speed pendelen wel ja, maar dat zijn fietsen met een gele kentekenplaat. Van moof of andere elec fiets zijn geen speed pedelecs, die zijn gecapped op 25 km per uur.

Bakfiets blijkbaar wel, dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
ColeJ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Dat kan ook als freelancer in finance etc. Of je nou een laptop/pc/auto/videokaart koopt van 10k of van 1k - dat maakt voor de fiscus niet uit :)
Laatst hier koffie over mijn laptop gegooid :P Gelukkig doet ie het nog, maar dan is een service desk wel makkelijk :D Nu moet je het zelf oplossen, inclusief back-ups van alles.. Gelukkig heb ik dat dan weer wel op orde, maar dan heb je ook een extra uitdaging erbij als straks e.e.a. verloren is gegaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Bakfiets blijkbaar wel, dat is goed om te weten.
Bakfiets vereist echter wel zakelijke gebruik, zoals een autoverzekering ook zakelijke gebruik vaak uitsluit. Je zal dus echt goederen of personen moeten vervoeren ermee. Dat wordt als IT'er lastig aannemelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Bakfiets vereist echter wel zakelijke gebruik, zoals een autoverzekering ook zakelijke gebruik vaak uitsluit. Je zal dus echt goederen of personen moeten vervoeren ermee. Dat wordt als IT'er lastig aannemelijk maken.
Vervoer mijn dikke desktop elke keer heen en weer naar een klant? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17

Matis

Rubber Rocket

Heb eind vorig jaar zakelijk een ebike gekocht en rijd er nu werk-dagelijks mee naar de klant.
30 minuutjes enkele reis en ik kan hem daar gratis stallen in de overdekte en bewaakte fietsenstalling van NS, echt top :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filicida
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo allemaal, ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is, maar ik verdien momenteel 42 euro per uur (40 uur per week) als vaste werknemer - software engineer met 7 jaar ervaring. Ik heb een optie om een contract in hetzelfde bedrijf. Ik heb echter niets met een contract en ik ben ook niet van plan een contract te worden, maar ik vroeg me af, als ik zou besluiten een contract te worden, wat zou het minimum zijn dat ik zou moeten vragen zodat het de moeite waard zou zijn? (Ik weet dat deze dingen kunnen afhangen van veel persoonlijke factoren, maar ik vraag gewoon om een algemene mening). Bij voorbaat dank!
Pagina: 1 ... 391 ... 643 Laatste